Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

magnetron waar zijn de zekeringen?

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Ik heb een kapotte magnetron. Nu schijnen de zekeringen nog wel eens kapot te gaan, dus ik heb de magnetron opengemaakt en 2 zekeringen gevonden, die doorgemeten met een multimeter en die geeft 1-2.5 ohm aan dus ze zijn nog niet kapot. Zijn er nog meer zekeringen?

De zekering in het roze omhulsel bij de trafo heb ik doorgemeten en doet het. (deze zekering is iets van 5Kw oid) Zie foto 1

De witte zekering met de zwarte stip erop heb ik doorgemeten en doet het. (deze is 220v oid) zie foto 3

Zijn er nog meer zekeringen?

The enemy within

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:57

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Salvatron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:55:
[...]

waar zie je de berrylium oxide?
De antenne https://tweakers.net/ext/f/zr4Mk6bYVxFBpo4GKf9RZnWX/thumb.png

Dit ding laten zitten en niet uit elkaar halen.
https://tweakers.net/ext/f/exRFngecohqsx3nkglcLLdS7/thumb.jpg

Die roze doppen niet stuk maken daarin zit berrylium oxide, en dat is hoogst gifitig stof/poeder.

Wat andere ook zeggen een magnetron is geen computer die je even van binnen kan onderzoeken condensators kunnen heeeeel lang een lading vasthouden en dat merk je heel snel.

Dit is zo'n product waarbij null rekening wordt gehouden voor mogelijke reparatie.

42dpi wijzigde deze reactie 12-12-2019 01:14 (43%)

Si vis pacem, para bellum

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 24-02 14:05
@Technomania ®
Zolang je dat ding niet open maakt is er niet veel aan de hand.

Even het plaatje van @42dpi gejat:
https://tweakers.net/ext/f/zr4Mk6bYVxFBpo4GKf9RZnWX/thumb.png

De roze delen kunnen BeO, Berylliumoxide, bevatten. Het bevindt zich in de oudere magnetrons als vaste (keramiek-achtige) isolatoren in de magnetron"buis"/module. Die zit stevig vast en zal niet direct beschadigen. Bovendien kunnen die isolatoren best tegen een tik.

Als monteur wil je zeker wel weten dat het er zit, zodat je er rekening mee kan houden. Het is een gevaar wat je zeker niet moet onderschatten als je magnetron-ovens repareert.

Als consument kun je ook best je magnetron-oven open maken, mits je respect hebt voor de electronica. Maar de magnetron"buis"/module zou ik nooit mee gaan spelen zolang ik niet zeker weet dat er beryllium-vrije isolatoren in zitten.

@Joep Daar noem je zowieo al wat: "Zolang je met je fikken en gereedschap uit de buurt blijft van de hoogspanning en je enigzins inzicht hebt van elektronica". Zie jij iets waaruit blijkt dat de TS ervaring heeft met hoogspanning / condensatoren / electronica in z'n algemeen? Wat betreft BeO, we hebben het hier niet over moderne magnetron-ovens. Die zijn vrijwel zeker BeO-vrij, al is dat zelfs met de RoHS wetgeving nog niet verplicht gesteld. Het risico van BeO is dan ook heel klein zolang je er niet aan gaat lopen te prutsen.

Edit: Wat betreft de claim dat BeO in magnetron-ovens een mythe is: Ik kan enkel uitgaan van wat mij geleerd is en van de bronnen die ik kan vinden. Ik ben net aan het zoeken geweest maar kom geen enkele betrouwbare bron tegen die bevestigd dat het er niet in zit. Ik kom wel bronnen tegen, zoals deze die claimen dat het er wel in kan zitten. Je hebt m'n nieuwsgierigheid gewekt. Echter, dat maakt het nog niet veilig. Het filament van een magnetron bevat (zeker, net nog gechecked) o.a. thorium en tungsten.

Nijn wijzigde deze reactie 12-12-2019 14:50 (25%)

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 24-02 14:05
Er zijn zeker halfgeleiders waar het in zit. En helaas, die zijn lang niet altijd gemarkeerd. Ik weet het bijvoorbeeld van deze transistor van Philips:

In de datasheet staat het keurig op pagina 2 vermeld. Maar op het component zie je niets.

Als ik zelf met oude apparatuur bezig ben vermijd ik sowieso het openen van de packages, want BeO is lang niet het enige wat ze toen nog rijkelijk gebruikte. Ik denk (maar ben geen expert) dat daarmee het risico wel beperkt is.

Wat betreft koelpasta, dat wist ik dan weer niet. Mijn gevoel zegt dat dat geen issue zolang de pasta niet uitgehard is. Maar verder durf ik er niets over te zeggen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True