Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

magnetron waar zijn de zekeringen?

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Ik heb een kapotte magnetron. Nu schijnen de zekeringen nog wel eens kapot te gaan, dus ik heb de magnetron opengemaakt en 2 zekeringen gevonden, die doorgemeten met een multimeter en die geeft 1-2.5 ohm aan dus ze zijn nog niet kapot. Zijn er nog meer zekeringen?

De zekering in het roze omhulsel bij de trafo heb ik doorgemeten en doet het. (deze zekering is iets van 5Kw oid) Zie foto 1

De witte zekering met de zwarte stip erop heb ik doorgemeten en doet het. (deze is 220v oid) zie foto 3

Zijn er nog meer zekeringen?

The enemy within

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
_Jeffrey_ schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:14:
Willekeurige zekeringen doormeten en hopen dat er één defect is is niet de juiste manier van storing zoeken ;)

Zo te zien betreft het een magnetron met een simpele analoge klok. Ik zou beginnen om te controleren of er primaire spanning op de trafo komt te staan als hij aangezet wordt, en afhankelijk van de conclusie daarvan meer naar "voren" of "achteren" in het circuit meten.

Als er geen spanning komt op de trafo dan zal het ergens fout gaan bij de aansturing vanuit de klok, of bv de deurcontacten. Als er wel spanning op de trafo staat zou bv de (hoogspannings-)diode bij de condensator defect kunnen zijn, of de magnetronbuis gewoon kapot zijn (kathode verbrand of lamellen vervormd bv).

Let op dat er aan de secundaire kant van de trafo (en magnetronbuis en condensator) zeer hoge spanning kunnen staan (2kV+ !!). Ook nadat de stekker er uit is kan er nog een lading zitten in de condensator (dat ding rechts onder). Als je geen ervaring hebt met werken met spanning is het beter hier verder niet aan te zitten.
Als ik hem aanzet doet hij het gewoon, ovenlicht gaat aan, maar de magnetron verwarmt niet

The enemy within

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Nijn schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:01:
Er staan al een hoop waarschuwingen in dit topic. En zeker niet zonder reden. 4KV geeft mooie vonken en kan een flinke brand veroorzaken. Er ontbreekt er echter nog minstens eentje:
Deze magnetron bevat Berryliumoxide als insulator. Een beetje met de zekeringen spelen is al gevaarlijk genoeg, maar de magnetron zelf demonteren is vragen om een ziekenhuisbezoek.
waar zie je de berrylium oxide?

The enemy within

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
ok ik zet de magnetron wel bij het grofvuil voor elektrische apparaten.

Salvatron wijzigde deze reactie 12-12-2019 02:00 (23%)

The enemy within

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Joep schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:44:
[...]

Hij weet een zekering die in de buurt van die big-ass condensator zit door te meten met een multimeter zonder een optater te krijgen. Da's meer "verstand" dan ik ervan heb :+
Ik wist niet dat je daar een optater van kunt krijgen :o Voortaan toch maar wat voorzichtiger te werk gaan dan, en niet meer met mijn handen aanraken ;)

Salvatron wijzigde deze reactie 12-12-2019 23:42 (11%)

The enemy within

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True