Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

darklord007 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:37:
bij mij is toevallig de xtreme 36 geplaatst een paar dagen geleden.

mooi design, compact.
Lijkt snel warm water te geven.
Komt veel warm water uit (even veel als koud waarbij de vorige cw3 een doorstroombeperking had)
maakt wel behoorlijk wat herrie op vollast (maar op zolder niet veel last van).

Ik heb er de comfort touch thermostaat bij. Geeft voldoende info en kan er eea via instellen.
De gateway heb ik ook, zo kun je ook eea aan instellingen verandere, looptijd checken en aan/uitzetten.

Als hij het zo blijft doen ben ik er tevreden mee :)
Vraagje, is deze ketel ook eventueel klaar om later uitgebreid te worden met een warmtepomp? Of is dat allemaal niet nodig volgens jullie?

Wij hebben dus ook een nieuwe ketel nodig en heb dankbaar gebruik gemaakt van dit topic. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hybride ketels zou ik gewoon vermijden. Die zijn alleen bedacht om huizen toch maar op gas aangesloten te houden.

Voordat die dingen efficient werken ben je eerst een aantal weken aan het tweaken. Standaard gaan ze véél te snel op gas over.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:23
Als echt een ketel wil die laag moduleren dan moet je bij Viesmann kijken heeft modellen van 30kW die tot 1,9kW terug kunnen moduleren.
Dat is echt top voor een modern huis.

Bijvoorbeeld een VITODENS 200-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@Glashelder Je doet je username eer aan, dank voor je denkrichting ik ga er sdcherp op letten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 23:31
N1ckk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:54:
[...]

Vraagje, is deze ketel ook eventueel klaar om later uitgebreid te worden met een warmtepomp? Of is dat allemaal niet nodig volgens jullie?

Wij hebben dus ook een nieuwe ketel nodig en heb dankbaar gebruik gemaakt van dit topic. _/-\o_
Volgens mij wel, sowieso een zonneboiler maar moet je ff kijken in de handleiding.

Ik vind die hybride warmtepomp systemen dermate duur/ complex dat deze never nooit niet economisch rendabel zijn (zeker niet voor ons met een laag verbruik)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
darklord007 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:56:
[...]

Volgens mij wel, sowieso een zonneboiler maar moet je ff kijken in de handleiding.

Ik vind die hybride warmtepomp systemen dermate duur/ complex dat deze never nooit niet economisch rendabel zijn (zeker niet voor ons met een laag verbruik)
het idee is dan ook dat de installatiebranche dubbel geld binnenharkt.
Regeling snappen ze alleen niet.

Klant van me heeft een hybride systeem in huurpand. 48KW ketel stopt 24/7 40 graden in de vloer en slaat af als ie dat niet kwijt kan. Warmtepomp staat ingesteld op koelen en pompt slootwater onder het gebouw door. Bedrijf is 3x geweest en elke keer nadat het "klaar" was trokken wij de stekker er maar weer uit. Bleek uiteindelijk een defecte klep te zijn waar ze 4 weken op moesten wachten...

Warmtepomp, doe het goed of doe het niet. Niet halfbakken dingen bedenken waarbij je gas blijft stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:49

sanook

_/-\o_

Ik wil deze maand mijn AWB Thermomaster 2Hr ketel laten vervangen (nu 19 jaar zonder problemen zijn werk gedaan!) door een Intergas HRE 28/24 A of een Xtreme 30 maar kom er nog niet helemaal uit. Xtreme30 moduleert verder terug maar wat is daarvan het voordeel ? Dat hij makkelijker de temperatuur constant houdt ? Is de Xtreme de meerprijs waard ? Verbruik slechts ca 550m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
sanook schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:00:
Ik wil deze maand mijn AWB Thermomaster 2Hr ketel laten vervangen (nu 19 jaar zonder problemen zijn werk gedaan!) door een Intergas HRE 28/24 A of een Xtreme 30 maar kom er nog niet helemaal uit. Xtreme30 moduleert verder terug maar wat is daarvan het voordeel ? Dat hij makkelijker de temperatuur constant houdt ? Is de Xtreme de meerprijs waard ? Verbruik slechts ca 550m3 per jaar.
ik zit op een jaarverbruik van net wat onder de 500m3. Na 17jaar dienst hebben wij de agpo econpact 225 vervangen door de xtreme36.

voordelen:
- lijkt wat zuiniger 6m3 >5-4m3
- ik kan lauw douchen met warm weer zonder dat de ketel moet pendelen (over verhit)
- stroomverbruik is van 11 watt standby en 120watt tapwater naar 3watt standby en 12watt tapwater gegaan.

Nadelen:
die verrekte gateway+app valt de hele tijd uit, gelukkig werkt het loggen via domoticz naar behoren.

vwt het verbruik voor cv kan ik nog niet veel over zeggen, is nog niet aan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

sanook schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:00:
Met zo'n laag verbruik is het handig om een zo laag mogelijk minimaal vermogen te kiezen. Het voordeel daarvan is dat je ook enkele radiatoren tegelijk kunt aanzetten, zonder dat je ketel gaat pendelen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

bert pit schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Met zo'n laag verbruik is het handig om een zo laag mogelijk minimaal vermogen te kiezen. Het voordeel daarvan is dat je ook enkele radiatoren tegelijk kunt aanzetten, zonder dat je ketel gaat pendelen.
Het is de Intergas Extreme 30 geworden, vanwege het lage minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
sanook schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Het is de Intergas Extreme 30 geworden, vanwege het lage minimale vermogen.
ga je er ook een gateway bij pakken?
Ben benieuwd naar je ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

darklord007 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

ga je er ook een gateway bij pakken?
Ben benieuwd naar je ervaring
Ja thermostaat (comfort touch) en gateway komen er ook bij. Als het goed is werkt dit ook met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
sanook schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Ja thermostaat (comfort touch) en gateway komen er ook bij. Als het goed is werkt dit ook met Domoticz.
Bij mij raakt hij willekeurig de verbinding met de server en de ketel kwijt. Ding hangt naast de ketel via een lan kabel.
Heb al een nieuwe gekregen maar is hetzelfde.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Gelukkig lijkt te domoticz uitlezing wel goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 14:43
Ik twijfel tussen een Remeha Tzerra Ace28cCW4 of de Intergas Xtreme 30. Als geluid(lawaai) een belangrijke factor is.. Welke zouden jullie dan aanraden? In de toekomst betrekken we de keuken bij de woonkamer dus dan staat de ketel dus ook in de woonkamer (60m2). Iemand een advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 14:10
webber87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:27:
Ik twijfel tussen een Remeha Tzerra Ace28cCW4 of de Intergas Xtreme 30. Als geluid(lawaai) een belangrijke factor is.. Welke zouden jullie dan aanraden? In de toekomst betrekken we de keuken bij de woonkamer dus dan staat de ketel dus ook in de woonkamer (60m2). Iemand een advies?
Hier is denk heel lastig advies op te geven, want ik neem aan dat niemand hier de twee ketels naast elkaar heeft hangen. Daarnaast is niet alleen het geluidsniveau, maar ook het type geluid dat je hoort van belang hoe storend het is, en dit ligt voor elk oor ook weer anders.

Ik heb zelf sinds kort de Remeha Tzerra Ace en ik zou deze niet in de woonkamer willen hebben hangen. Voor CV pruttelt de ketel vrij rustig en heb je er weinig last van, maar als ik vol warmwater vraag hoor je de ventilator flink aanslaan. Dit lijkt mij weinig comfortabel als jij op de bank zit en iemand anders staat te douchen.

Ik vermoed dat ook de Intergas wel wat lawaai zal maken en daarom zou ik het advies meegeven om te kijken of je de ketel ergens anders kunt plaatsen. En is het niet voor jezelf, dan is het wel voor een volgende potentiële koper die anders raar staat te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 07:01

dbzfan

Nee.

Ik heb de Intergas en hij is erg stil.. tijdens het CV bedrijf hoor je hem nauwelijks. Tijdens het vragen van warm water wel iets meer.. maar bij ons hangt ie op zolder dus geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 19:34
Onze AWB Thermoglance ketel was na 8 jaar stuk. Er moest een nieuwe pomp in. Volgens de installateur een gegeven bij deze ketels, op een uitzondering na. Mijn ouders hadden een Nefit ketel, draaide na 10 jaar nog probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
VERNederlander schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:53:
[...]

Hier is denk heel lastig advies op te geven, want ik neem aan dat niemand hier de twee ketels naast elkaar heeft hangen. Daarnaast is niet alleen het geluidsniveau, maar ook het type geluid dat je hoort van belang hoe storend het is, en dit ligt voor elk oor ook weer anders.

Ik heb zelf sinds kort de Remeha Tzerra Ace en ik zou deze niet in de woonkamer willen hebben hangen. Voor CV pruttelt de ketel vrij rustig en heb je er weinig last van, maar als ik vol warmwater vraag hoor je de ventilator flink aanslaan. Dit lijkt mij weinig comfortabel als jij op de bank zit en iemand anders staat te douchen.

Ik vermoed dat ook de Intergas wel wat lawaai zal maken en daarom zou ik het advies meegeven om te kijken of je de ketel ergens anders kunt plaatsen. En is het niet voor jezelf, dan is het wel voor een volgende potentiële koper die anders raar staat te kijken.
Dat is waar. Wat is hard? Die ketel die we nu hebben klinkt soms alsof het ontploft dus wat dat betreft gaan we er sowieso op vooruit. Het zit in een keukenkastje dus ik zou het misschien ook kunnen isoleren met een mat of een met een stuk schuim. Mijn computerkast is ook zo geisoleerd. Of zijn er regels rondom het vrij houden van de ketel i.v.m brandgevaar of iets dergelijks? Zo lang het de ketel niet direct raakt lijkt het mij prima? Stukje steenwol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

In de laatste consumentengids staat een test met daarin ook een rapportcijfer voor geluidsniveau.

De Tzerra komt daar met een 7.0 prima uit. de Xstreme 30 staat er niet in, maar de anderen uit dezelfde lijn wel. Die komen er ook prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
We zijn nu bezig met het volgende; We willen graag zelf een CV ketel kopen en deze laten aansluiten. Via Werkspot een opdracht uitgezet, maar alle monteurs die erop afkomen komen uiteindelijk ook met een ketel + aansluiting en soms ook nog met een service abonnement. Hebben jullie ervaring met iemand die gewoon een Cv-ketel kan installeren (+ rookafvoer, naar dak (3 verdiepingen, bij zitten op de bg.) Als ik zelf een ketel koop betaal met een aansluitpakket betaal ik zo'n 1000 euro). Hun bieden dezelfde ketel aan voor 1400
@bert pit Bedankt voor je tip! Een 7 doe ik het voor.

[ Voor 5% gewijzigd door webber87 op 23-10-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Laatst online: 08-06 14:10
webber87 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:39:
We zijn nu bezig met het volgende; We willen graag zelf een CV ketel kopen en deze laten aansluiten. Via Werkspot een opdracht uitgezet, maar alle monteurs die erop afkomen komen uiteindelijk ook met een ketel + aansluiting en soms ook nog met een service abonnement. Hebben jullie ervaring met iemand die gewoon een Cv-ketel kan installeren (+ rookafvoer, naar dak (3 verdiepingen, bij zitten op de bg.) Als ik zelf een ketel koop betaal met een aansluitpakket betaal ik zo'n 1000 euro). Hun bieden dezelfde ketel aan voor 1400
Tsja, als ik installateur zou zijn, zou ik ook de ketel willen leveren. Dan kun je nog wat verdienen aan de klus en als iedere installateur dat denkt, hoef je niet bang te zijn dat je weggeconcureerd wordt. En blijkbaar is het geen verdienmodel, anders waren er wel installateurs geweest die enkel zouden plaatsen.

Ik heb zelf in mei dit jaar mijn Remeha Tzerra Ace CW4+Etwist bij www.warmtebeheer.nl besteld en door hen laten plaatsen. Was tevreden over het aanbod zonder contract en staan hier op Tweakers ook wel bekend om hun scherpe aanbod. Ik kan het niet helemaal vergelijken, omdat ik een dure dakdoorvoer nodig had i.v.m. mechanische ventilatie en een extra kraan om snel en makkelijk bij te vullen. Zonder de extra kraan en met normale dakdoorvoer zou de offerte iets van 1380 geweest zijn.

Zodoende vind ik 1400 euro een hele goede prijs zonder contract. Ik denk dat je er weinig meer op kunt besparen. En je zit in de aanloop naar de winter, dan zouden ze wat meer kunnen vragen omdat ze ruimer in het werk zitten. Meeste mensen denken niet na over het vervangen van de ketel in april/mei, tenzij deze echt kapot is.

[ Voor 9% gewijzigd door VERNederlander op 23-10-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
VERNederlander schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Tsja, als ik installateur zou zijn, zou ik ook de ketel willen leveren. Dan kun je nog wat verdienen aan de klus en als iedere installateur dat denkt, hoef je niet bang te zijn dat je weggeconcureerd wordt. En blijkbaar is het geen verdienmodel, anders waren er wel installateurs geweest die enkel zouden plaatsen.

Ik heb zelf in mei dit jaar mijn Remeha Tzerra Ace CW4+Etwist bij www.warmtebeheer.nl besteld en door hen laten plaatsen. Was tevreden over het aanbod zonder contract en staan hier op Tweakers ook wel bekend om hun scherpe aanbod. Ik kan het niet helemaal vergelijken, omdat ik een dure dakdoorvoer nodig had i.v.m. mechanische ventilatie en een extra kraan om snel en makkelijk bij te vullen. Zonder de extra kraan en met normale dakdoorvoer zou de offerte iets van 1380 geweest zijn.

Zodoende vind ik 1400 euro een hele goede prijs zonder contract. Ik denk dat je er weinig meer op kunt besparen. En je zit in de aanloop naar de winter, dan zouden ze wat meer kunnen vragen omdat ze ruimer in het werk zitten. Meeste mensen denken niet na over het vervangen van de ketel in april/mei, tenzij deze echt kapot is.
Na nog een poosje vergelijken denk ik dat je gelijk hebt. Wij hebben ook gekeken bij Warmtebeheer en dat lijkt inderdaad een goed aanbod voor de Remeha Tzerra Ace CW4. Alleen bieden ze geen vervanging aan van de rookafvoer meer aan. Vanmorgen even met ze gebeld en ze zeiden dat ze dat niet meer doen omdat daar vaak problemen mee zijn bij de installatie en het daarom niet meer rendabel is voor ze.

Nu weet ik niet 100% zeker of wij ook echt een nieuwe rookafvoer moeten hebben maar de monteur van een ander bedrijf die hier onlangs is geweest raadde het wel aan. Hij had het over het trekken van een dunnere buis door de huidige buis. Hij heeft de buis zelf niet goed kunnen inspecteren. Deze zit achter een schot.

We hebben nu ook een enkele flexibele afvoer richting dak. Een andere optie zou kunnen zijn via de buitenmuur, daar zit nog een afvoer die momenteel niet is aangesloten, maar dat mag volgens mij niet wegens de erfgrens en dat we ook bovenburen hebben die een raam hebben direct boven waar dan die afvoer zou kunnen komen.

We wonen trouwens op de begane grond, boven ons is nog een dubbele woonlaag en dan het dak. De oude ketel

De ketel die we nu hebben is ook een HR-ketel; Een AWB 2HR uit het jaar 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

webber87 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Na nog een poosje vergelijken denk ik dat je gelijk hebt. Wij hebben ook gekeken bij Warmtebeheer en dat lijkt inderdaad een goed aanbod voor de Remeha Tzerra Ace CW4. Alleen bieden ze geen vervanging aan van de rookafvoer meer aan. Vanmorgen even met ze gebeld en ze zeiden dat ze dat niet meer doen omdat daar vaak problemen mee zijn bij de installatie en het daarom niet meer rendabel is voor ze.

Nu weet ik niet 100% zeker of wij ook echt een nieuwe rookafvoer moeten hebben maar de monteur van een ander bedrijf die hier onlangs is geweest raadde het wel aan. Hij had het over het trekken van een dunnere buis door de huidige buis. Hij heeft de buis zelf niet goed kunnen inspecteren. Deze zit achter een schot.

We hebben nu ook een enkele flexibele afvoer richting dak. Een andere optie zou kunnen zijn via de buitenmuur, daar zit nog een afvoer die momenteel niet is aangesloten, maar dat mag volgens mij niet wegens de erfgrens en dat we ook bovenburen hebben die een raam hebben direct boven waar dan die afvoer zou kunnen komen.

We wonen trouwens op de begane grond, boven ons is nog een dubbele woonlaag en dan het dak. De oude ketel

De ketel die we nu hebben is ook een HR-ketel; Een AWB 2HR uit het jaar 2000.
Rookgasafvoer ook vervangen, die is al 20 jaar oud.
Als je de ketel vervangt moet je ervan uitgaan dat het weer 15 jaar mee moet gaan.
Als er nu een flexibele rookgasafvoer zit kan er misschien een andere ingetrokken worden.

En werkspot, tja is al veel over gezegd, ik zou het door een installateur laten doen, paar prijzen opvragen.
Zelf ketel leveren lijkt interessant maar de meeste installateurs zitten daar echt niet op te wachten, je neemt toch ook niet je eigen biefstuk mee naar het restaurant?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 21-05 10:23
webber87 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:39:
Ketels zit nagenoeg geen marge op, de prijzen bij bijvoorbeeld warmteservice zijn ook de netto prijzen die installateurs betalen bij die tent.

De meerprijzen die installateurs rekenen zijn dus winst én risico, is het jou die 400 euro waard om al het risico te lopen op defecten en op het niet aanschaffen van alle toebehoren en appendages met meerkosten tot gevolg? Klinkt mij een beetje als penny wise, pound foolish.

Maar drie verdiepingen omhoog en waarschijnlijk wat bochten, maak je zelf de berekening, en neem je hier het risico van, voor de aan-& afvoerleidingen of dat toe kan met de door jou gekozen ketel?

[ Voor 8% gewijzigd door De Rikster op 26-10-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
@De Rikster @edsandje Jullie hebben gelijk. Het is bij nader inzien inderdaad wel Penny Wise, Pound Foolish. Maar hé, het is ook een hoop geld. We gaan nu gewoon in zee met een eerder gesproken installateur. Deze vervangt/vernieuwd ook gelijk de rookafvoer. We komen nu op een totaal uit van ongeveer 1550,- (inclusief installatie) en een gratis Remeha Etwist thermostaat. Daarboven komt nog het trekken van de rookafvoer (25 euro de meter) (maal +- 10). Dus +- 1750 in totaal dan. En nog een serviceabbonement van 12 pm. Deze was af te kopen voor 240, maar dat scheelt amper, en dan moet je wel betalen voor het onderhoud.

Ben benieuwd naar de nieuwe ketel :) (Remeha Tzerra Ace CW4). Ik ga binnenkort de CV-tuning topics eens goed doorlezen. Bedankt voor jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

webber87 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:00:
@De Rikster @edsandje Jullie hebben gelijk. Het is bij nader inzien inderdaad wel Penny Wise, Pound Foolish. Maar hé, het is ook een hoop geld. We gaan nu gewoon in zee met een eerder gesproken installateur. Deze vervangt/vernieuwd ook gelijk de rookafvoer. We komen nu op een totaal uit van ongeveer 1550,- (inclusief installatie) en een gratis Remeha Etwist thermostaat. Daarboven komt nog het trekken van de rookafvoer (25 euro de meter) (maal +- 10). Dus +- 1750 in totaal dan. En nog een serviceabbonement van 12 pm. Deze was af te kopen voor 240, maar dat scheelt amper, en dan moet je wel betalen voor het onderhoud.

Ben benieuwd naar de nieuwe ketel :) (Remeha Tzerra Ace CW4). Ik ga binnenkort de CV-tuning topics eens goed doorlezen. Bedankt voor jullie feedback.
Goeie keuze en plezier daarvan. Ben wel benieuwd of er voor de echte tweaker nog eer te behalen valt. Ik heb dan zelf de Calenta en het regel algoritme is zo goed, dat daar voor de gemiddelde tweaker nauwelijks iets te verbeteren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

darklord007 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Bij mij raakt hij willekeurig de verbinding met de server en de ketel kwijt. Ding hangt naast de ketel via een lan kabel.

Vandaag is de ketel (Xtreme 30) geinstalleerd maar de gateway is nog niet gelukt. Hiervan knippert lampje 1 continu, ook als er geen netwerk is aangesloten. Lampje 1 is het power lampje. Lampje 3 brandt wel continu en verder branden er geen lampjes. Kan de gateway op mijn netwerk gewoon bereiken. Deze combinatie (1 knipperen, 3 branden) komt ook niet voor in de lijst met bekende meldingen. Intergas weet het ook niet en raadt aan om het met een andere gateway te proberen om zo uit te kunnen sluiten of het aan de gateway ligt of aan het modem/internet. Zit direct op een Ziggo Connect modem aangesloten, volgens mij is dat redelijk standaard en op Google vind ik niks zinnigs met deze combinatie dus denk niet dat het aan het modem oid ligt. Wordt dus nog vervolgd.

Edit: vandaag met een andere gateway geprobeerd en dat werkte meteen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door sanook op 30-10-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 13:01
Vandaag offerteaanvragen de deur uitgedaan voor de Intergas Extreme 36, deze moet een Nefit Ecomline HRC30H van 17jaar oud gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Gebruik die van ons al een jaar naar tevredenheid. In het begin last gehad van de storingen die jij noemt. Daarbij viel het mij op dat de app nog naar oude adressen zocht. Ergo DHCP uitgezet voor de gateway en sindsdien gaat het als een tierelier.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Freakie1NL schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:12:
[...]

Gebruik die van ons al een jaar naar tevredenheid. In het begin last gehad van de storingen die jij noemt. Daarbij viel het mij op dat de app nog naar oude adressen zocht. Ergo DHCP uitgezet voor de gateway en sindsdien gaat het als een tierelier.
Ik heb m een vast ip adres toegewezen in de gateway. Is dit wat je bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

darklord007 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:13:
[...]

Ik heb m een vast ip adres toegewezen in de gateway. Is dit wat je bedoeld?
Ja, vast IP bedoel ik.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

@darklord007 en @Freakie1NL : omdat jullie dezelfde ketel en app gebruiken icm domoticz: Is het correct dat de room override setpoint in domoticz niet werkt naar de app/ketel toe ?
Of is er een andere manier om de thermostaat instelling via domoticz in te stellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
sanook schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:45:
@darklord007 en @Freakie1NL : omdat jullie dezelfde ketel en app gebruiken icm domoticz: Is het correct dat de room override setpoint in domoticz niet werkt naar de app/ketel toe ?
Of is er een andere manier om de thermostaat instelling via domoticz in te stellen ?
Offtopic:
Heb er nog niet veel mee gespeeld maar lijkt erop dat ik t setpoint wel kan uitlezen maar niet kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLFTH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-06 22:46
Misanthropia schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:07:
Vandaag offerteaanvragen de deur uitgedaan voor de Intergas Extreme 36, deze moet een Nefit Ecomline HRC30H van 17jaar oud gaan vervangen.
Heb je toevallig een idee wat de jaarlijkse besparing zal zijn? Mijn Nefit Ecomline (volgens mij de 22) is namelijk ook zo’n 17 jaar oud. Doet het nog goed en Ik moet eigenlijk nog een beurt plannen, maar wellicht dat het langzamerhand interessant wordt om deze te vervangen. We wonen er pas een jaar, dus heb nu pas verbruikcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 13:01
RLFTH schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:38:
[...]

Heb je toevallig een idee wat de jaarlijkse besparing zal zijn? Mijn Nefit Ecomline (volgens mij de 22) is namelijk ook zo’n 17 jaar oud. Doet het nog goed en Ik moet eigenlijk nog een beurt plannen, maar wellicht dat het langzamerhand interessant wordt om deze te vervangen. We wonen er pas een jaar, dus heb nu pas verbruikcijfers.
geen idee, ik heb deze nefit ecomline ook maar sinds april :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-06 14:34
RLFTH schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:38:
[...]

Ik heb er ook nog zo een hoor :)
Die van mij is 22 jaar oud, wonen nu een jaar in dit huis. Ketel is op zich nog goed, maar vermoed dat ik wel wat gas kan besparen met een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Die Nefit classic is al een modulerende HR ketel, dus zuinig. Energie/warmte gaat niet verloren, behalve door beperkte isolatie of door een te hete rookgasafvoer. Met een nieuwe ketel zou je een paar procent besparing kunnen halen door een iets optimalere regeling met OT en nieuwigheid.

Waar je wellicht vaak nog wat meer uit kan halen, is waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLFTH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-06 22:46
bert pit schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:41:
Die Nefit classic is al een modulerende HR ketel, dus zuinig. Energie/warmte gaat niet verloren, behalve door beperkte isolatie of door een te hete rookgasafvoer. Met een nieuwe ketel zou je een paar procent besparing kunnen halen door een iets optimalere regeling met OT en nieuwigheid.

Waar je wellicht vaak nog wat meer uit kan halen, is waterzijdig inregelen.
Inderdaad! Daar ben ik vorig jaar mee begonnen in de woonkamer, weliswaar met de radiatorknoppen. Maar aangezien ik geen data had, weet ik ook niet wat het me opgeleverd heeft!

(Ik weet wel dat de vorige bewoners altijd de verwarming aan hadden. Daarmee vergeleken zijn we best zuinig :-) )

Aangezien we nu veel thuiswerken ga ik rond Kerst weer eens opnieuw afstellen. Omdat het in de kamer ‘s avonds nog steeds koud aanvoelt, denk ik ook aan radiatorventilatoren.

Door het thuiswerken zijn er ondertussen meer ruimtes dagelijks in gebruik. Daarom zou zo’n slimme radiatorknop voor sommige ruimtes op de eerste verdieping nog wel eens interessant kunnen zijn.

Wat het gehele plaatje weer lastig maakt is dat er vloerverwarming in de keuken ligt en in de woonkamer weer enkel radiatoren.

Interessante puzzel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

RLFTH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:09:
[...]

Inderdaad! Daar ben ik vorig jaar mee begonnen in de woonkamer, weliswaar met de radiatorknoppen. Maar aangezien ik geen data had, weet ik ook niet wat het me opgeleverd heeft!

(Ik weet wel dat de vorige bewoners altijd de verwarming aan hadden. Daarmee vergeleken zijn we best zuinig :-) )

Aangezien we nu veel thuiswerken ga ik rond Kerst weer eens opnieuw afstellen. Omdat het in de kamer ‘s avonds nog steeds koud aanvoelt, denk ik ook aan radiatorventilatoren.

Door het thuiswerken zijn er ondertussen meer ruimtes dagelijks in gebruik. Daarom zou zo’n slimme radiatorknop voor sommige ruimtes op de eerste verdieping nog wel eens interessant kunnen zijn.

Wat het gehele plaatje weer lastig maakt is dat er vloerverwarming in de keuken ligt en in de woonkamer weer enkel radiatoren.

Interessante puzzel!!
Zone verwarming is alles of niets en je hebt er thermostaatkranen voor nodig. Je hoeft niet meer waterzijdig een te regelen en het wordt overal aangenaam. Ook in in de woonkamer, tenzij je te weinig vermogen afgifte hebt. Dat kan met name bij oudere woningen en een modulerende ketel een probleem zijn.

Dan is radiatoren vergroten, of inderdaad met ventilatoren de oplossing. Het begint natuurlijk allemaal met isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test1000brussel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-02-2024
Beste,

Wat is nu de beste 'instelling' ivm de centrale verwarming ?

Wij gebruiken een buitentemperatuurvoeler.
Elke 2 jaar komen ze de ketel reinigen.
Ik heb ramen met dubbel glas.
Het is wel een gerenoveerd huis. De muren, gewone baksteen als binnenmuur en gewone baksteen als buitenmuur, zijn niet geïnstalleerd. (geen isolatie tussen de muren)
Maar de buitenmuur oppervlakte is ongeveer 30 m2 en is enkel de living.
Dus living is 'oud' gedeelte. In totaal 30 m2 muur en de rest ramen.

Setup :
- Buitentemperatuurvoeler (toen hebben ze mij gezegd dat dit de keteltemperatuur regelt)
(hangt aan de buitenmuur in het Noorden)
- Vitodens 222-w ketel
- Vitotrol 300
- Verwarmingselement tegen de muren op stand 3
- Temperatuur ingesteld vitotrol 300 is 21°

1) Is dit een goed setup ?
2) Verbruiken wij meer aardgas als wij de stand op 5 zetten (verwarmingselement) ipv 3 ?
3) 's Nachts wordt het 16°. Zo ingesteld in de vitotrol.
45 minuten voordat wij opstaan staat ingesteld dat de centrale verwarming moet starten.
Zo ook voordat wij thuiskomen. 45 minuten voordat thuis zijn start de centrale verwarming.
4) Zijn er tips & tricks om het toch wat warmer te krijgen buiten de temperatuur op 30° in te stellen :-)

Het belangrijkste is eigenlijk : heb je een hoger verbruik wanneer je de thermostaat aan de verwarming op stand 3 of stand 5 zet ? Alhoewel de temperatuur is ingesteld 21°.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@test1000brussel Stand 3 of 5 is gewoon de temperatuur waarbij de knop dichtloopt. Meestal is stand 3 rond de 21 graden. Dergelijke knoppen gebruik je eigenlijk alleen in ruimtes waar je geen ruimtethermostaat hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test1000brussel
@_JGC_ : Een 'ruimtethermostaat' hebben / gebruiken wij niet, denk ik toch, omdat wij een buitenvoelertemperatuur ding hebben hangen.
De vitotrol 300 is enkel om de temperatuur in te stellen.
Heb je geen buitenvoeler dan hangt er zo'n thermostaat ding, meestal woonkamer, en verandert de zaak.

Stand 3 is idd rond de 21°.
Wat ik eigenlijk wil weten : stel dat ik alle thermostaten om stand 5 zet.
1) heb ik dan een hoger verbruik ?
2) is het dan warmer ?

Ik denk/vermoed dat ik geen hoger verbruik ga hebben want de buitentemperatuurvoeler regelt de warmte in de CV. Dus geen hoger verbruik.
En stand 3 naar 5 doet de temperatuur ook niet stijgen want op 'warmteregelaar' staat 21°
Ik heb geprobeerd op stand maar werd niet warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@test1000brussel Je vitotrol 300 is de kamerthermostaat, die vraagt aan de ketel om te gaan branden of niet. Als je temperatuur bereikt is zal je vitotrol de ketel afschakelen. Hoe warm het water is vanaf de ketel bepaalt de ketel of thermostaat aan de hand van de buitensensor.

Als je vitotrol idd de ruimtetemperatuur regelt raad ik je af om thermostatische kranen te plaatsen, kans bestaat nml dat je vitotrol door wil stoken terwijl de kranen al dicht zijn. Wat dat betreft zou je ze eerder op stand 5 moeten zetten.

Je geeft aan dat het niet uitmaakt qua warmte of je kranen op 3 of 5 staan, dus ik ga ervanuit dat de vitotrol idd de regeling doet voor de woonkamer. Andere optie is dat je ketel continu stookt en alles door een bypass gooit als alles dicht staat en dan afschakelt, die setup wordt vaak gekozen als goedkope zoneregeling (in aanschaf... omdat je ketel continu probeert te stoken is het in verbruik juist duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test1000brussel
@_JGC_ Woooow, nu ben ik de draad helemaal kwijt.
Dit gaat voor mij te diep. Je bent een echte specialist. Ben ik heel blij mee.
Jij gaat mij verder kunnen helpen maar misschien effe voor de duidelijkheid.
Ik heb geen zonnepanelen. Een erkende CV technieker heeft de installatie gedaan.
Wij hebben idd een buitensensor. Verwarminingselementen met een thermostaat van * en 1 - 5 symbolen.
Stand 3 is rond de 21°
De vitotrol hangt in de woonkamer en heb ik ingesteld op 21°.

Vragen :
1) "Als je temperatuur bereikt is zal je vitotrol de ketel afschakelen" ?
Als waar de temperatuur wordt bereikt ? In de woonkamer ? Of andere kamers ?
Want de thermosstaat is in sommige kamers op 2 of 1.
2) Het klopt, of dat is mij toch verteld, is dat de buitensensor de ketelwarmte regelt. In de zomer, ik zeg maar
iets 30° (omdat het buiten warm is) en in de winter 50° (omdat het koud is)
3) "Als je vitotrol idd de ruimtetemperatuur regelt raad ik je af om thermostatische kranen te plaatsen"
Deze zin begrijp ik totaal niet. Ik snap niet wat jij bedoelt met 'ruimtetemperatuur' ? Volgens mij heb ik dat
niet omdat de buitensensor dit doet. Of dat is toch wat men mij verteld heeft gehad. Had ik geen
buitensensor dan heb je idd iets dat de temperatuur regelt. Ik heb idd gelezen als je geen buitensensor
hebt dat je dan in de kamer waar de thermostaat hangt de kranen op stand 5 moet zetten. Maar met
buitensensor is dat anders. (hoop ik toch) Want ze hebben mij thermostatische kranen
geplaatst.
4) Ik werk nu van thuis en heb de kraan op stand 5 gezet maar wordt niet warmer. De ganse dag stookt dan
ik niet want het 'brandgas' symbooltje brandt niet de ganse dag.

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test1000brussel
Ter verduidelijking ivm punt 4.
Normaal gezien ben ik werken en staat de 'nachtstand' aan waardoor het 16° wordt.
Heb aan de Vitotrol niets gewijzigd. Enkel stand 3 naar 5.
Vandaag werk ik van thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test1000brussel
Ohja, en is het verbruik hoger als ik de thermostaat op 5 zet op alle kranen ipv 3.
Of maakt het geen verschil omdat de buitensensor de CV ketel warmte regelt. En dit losstaat of stand 1, 2, 3 of 5 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:19
test1000brussel schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:20:
@_JGC_ Woooow, nu ben ik de draad helemaal kwijt.
misschien effe voor de duidelijkheid.
Ik heb geen zonnepanelen.
Goed om te weten! maar we missen nog welke auto je rijdt en wat de naam van je kat is. ;) m.a.w.: deze informatie heeft niets te maken met het probleem dat je beschrijft.
Vragen :
1) "Als je temperatuur bereikt is zal je vitotrol de ketel afschakelen" ?
Als waar de temperatuur wordt bereikt ? In de woonkamer ? Of andere kamers ?
Want de thermosstaat is in sommige kamers op 2 of 1.
2) Het klopt, of dat is mij toch verteld, is dat de buitensensor de ketelwarmte regelt. In de zomer, ik zeg maar
iets 30° (omdat het buiten warm is) en in de winter 50° (omdat het koud is)
3) "Als je vitotrol idd de ruimtetemperatuur regelt raad ik je af om thermostatische kranen te plaatsen"
Deze zin begrijp ik totaal niet. Ik snap niet wat jij bedoelt met 'ruimtetemperatuur' ? Volgens mij heb ik dat
niet omdat de buitensensor dit doet. Of dat is toch wat men mij verteld heeft gehad. Had ik geen
buitensensor dan heb je idd iets dat de temperatuur regelt. Ik heb idd gelezen als je geen buitensensor
hebt dat je dan in de kamer waar de thermostaat hangt de kranen op stand 5 moet zetten. Maar met
buitensensor is dat anders. (hoop ik toch) Want ze hebben mij thermostatische kranen
geplaatst.
4) Ik werk nu van thuis en heb de kraan op stand 5 gezet maar wordt niet warmer. De ganse dag stookt dan
ik niet want het 'brandgas' symbooltje brandt niet de ganse dag.
1. Ja, in de kamer waar hij hangt. Hij weet niet hoe warm het in de andere kamers is.
2. Waarschijnlijk wel ja
3. De buitensensor regelt alleen de temperatuur van je ketelwater op basis van de BUITENtemperatuur. De themostaat regelt het aanslaan van de CV op basis van de BINNENtemperatuur in je kamer. Thermostaatkranen regelen hoe ver een radiator openstaat afhankelijk van de gewenste temperatuur. Je wil geen thermostaatkranen in dezelfde ruimte als je thermostaat hangen, want dan gaan ze allebei proberen de temperatuur te regelen en dat werkt tegen elkaar in. Dus thermostaatkranen gebruik je alleen in andere ruimtes (bijv slaapkamers).
4. Ik geloof niet dat ik deze vraag helemaal begrijp? In elk geval zal het niet warmer worden ook al draai je de themostaatkraan op 5, zolang als je kamerthermostaat niet om warmte vraagt aan de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test1000brussel
Samenvatting :
De buitenvoeler regelt het CV ketelwater.
De vitotrol 300 (kamerthermostaat), die in de woonkamer hangt en ingesteld staat op 21°, regelt de temperatuur.
Als het in de woonkamer 21° wordt zegt deze tegen de CV ketel "Stop er maar effe mee het is warm genoeg hier". Alhoewel, bij wijze van spreken, de radiatorthermostaatknoppen allemaal op stand 5 staan.
Maar dit heeft geen nut want de ketel staat af (aangestuurd door de vitotrol). Dus ook geen extra gasverbruik (kosten) omdat nu alle radiatorthermostaatknoppen op stand 5 staan.
Klop deze redenering ?

Indien ja ben ik het noorden helemaal kwijt.
De erkend CV installateur heeft radiatorthermostaatknoppen op de radiator geplaatst in de woonkamer. Volgens hem was dit net nodig omdat ik een buitenvoeler heb. Had ik geen buitenvoeler dan had ik de radiatorthermostaatknoppen in de woonkamer niet nodig. Maar nu wel.
Snap je nu mij verwarring ?

Ik heb nu alle radiatorthermostaatknoppen op stand 5 staan, uitgezonderd de slaapkamers.
Dus nogmaals, geen extra kosten (gasverbruik) omdat ik dit gedaan heb.
De kosten worden alleen hoger wanneer ik de vitotrol op 22° of 23° of 24° ... plaats.

Sorry, maar ik heb het graag heel duidelijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

[...]

De nieuwe Intergas Xtreme 30 ketel, Comfort Touch thermostaat en gateway hangen hier nu ruim een maand. Tot nu toe geen last gehad dat de thermostaat de verbinding met de ketel kwijt is (op wat storinkjes bij Intergas na). Tot nu toe zeer tevreden over de ketel op zich maar de app functies/opties vind ik toch wel zeer beperkt.
Ik had voorheen een Netatmo thermostaat en daar zijn de functies/opties ideaal, maar bij Intergas kun je eigenlijk alleen maar kiezen voor je weekprogramma en verder niks. Als ik bv om 5u een schakelmoment geprogrammeerd heb en ik wil dan om half 5 een (tijdelijke) temperatuur instellen dan wordt die om 5u overruled door het weekprogramma en moet je nog een keer de tempertuur aanpassen. En de app is redelijk buggy, als ik hem laat draaien op mijn telefoon werkt het na een x aantal uren niet meer en moet je de app opnieuw starten. En opstarten van die app duurt zeker 20-30 seconden dus heb me er al een paar keer op betrapt dat ik niet de app gebruik maar naar de thermostaat loop.
Ik heb het idee dat het smart/app deel van Intergas er maar een beetje bij hangt. Zijn 'cv-boeren' die er noodgedwongen een app bij moesten bouwen. De gemiddelde installateur heeft er ook al geen kaas van gegeten helaas.
Misschien toch maar eens de modulerende thermostaat van Netatmo in de gaten gaan houden (al werkt die niet op hetzelfde platform als de oude thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 17:21
Ik laat volgende week ook mijn oude Vaillant HR Solide 24-28C uit 2006 vervangen. Installateur raadt me Intergas aan en denk dat ik de Xtreme 30 pak.
Thermostaat vind ik ook nog wel lastig. De Comfort Touch is natuurlijk ontwikkeld door Intergas. Zou een Tado net zo goed kunnen omgaan met de ketel o.g.v. moduleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Civic09 Dat ie is ontwikkeld door Intergas zegt niks, elke andere OpenTherm thermostaat zou hetzelfde moeten kunnen. Grote kans dat Intergas een thermostaat laat maken door Honeywell met een eigen frontje erop...
Ik heb zelf een Remeha iSense aan mijn Intergas ketel, werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Ik lees wisselende ervaring m.b.t de thermostaat van Intergas zelf dus wellicht dat ik dan toch voor Tado ga. Wel een prijzig systeem overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het is maar net wat je wilt. Ik hecht zelf geen waarde aan een op afstand bedienbare thermostaat. Als je zoneregeling wilt met die extra knoppen heeft het wel meerwaarde om voor Tado te gaan.

In principe kan je elke OpenTherm thermostaat van de afgelopen 20 jaar aan een Intergas Xtreme knopen. Heb je vloerverwarming is aan/uit ook nog een optie. Hoeft allemaal niet veel te kosten, zeker niet met het aanbod op Marktplaats omdat iedereen "smart" wil en een thermostaat over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
Ik wil wel graag mijn zolder i.v.m. thuiswerken willen verwarmen apart van de woonkamer. Dat zou met Tado wel lukken.

Ben nog wel benieuwd of ik de Xtreme30 of 36 moet nemen. Volgens mij is een 36 overkill voor onze 2^1 kapper en is teveel vermogen niet verstandig, maar anders zou de 36 dus ook net zoveel kunnen terug moduleren dat dit weer geen issue is. Wel iets meer tapwater comfort. Meerprijs is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:00
test1000brussel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:20:
Samenvatting :
De buitenvoeler regelt het CV ketelwater.
De vitotrol 300 (kamerthermostaat), die in de woonkamer hangt en ingesteld staat op 21°, regelt de temperatuur.
Als het in de woonkamer 21° wordt zegt deze tegen de CV ketel "Stop er maar effe mee het is warm genoeg hier". Alhoewel, bij wijze van spreken, de radiatorthermostaatknoppen allemaal op stand 5 staan.
Maar dit heeft geen nut want de ketel staat af (aangestuurd door de vitotrol). Dus ook geen extra gasverbruik (kosten) omdat nu alle radiatorthermostaatknoppen op stand 5 staan.
Klop deze redenering ?

Indien ja ben ik het noorden helemaal kwijt.
De erkend CV installateur heeft radiatorthermostaatknoppen op de radiator geplaatst in de woonkamer. Volgens hem was dit net nodig omdat ik een buitenvoeler heb. Had ik geen buitenvoeler dan had ik de radiatorthermostaatknoppen in de woonkamer niet nodig. Maar nu wel.
Snap je nu mij verwarring ?

Ik heb nu alle radiatorthermostaatknoppen op stand 5 staan, uitgezonderd de slaapkamers.
Dus nogmaals, geen extra kosten (gasverbruik) omdat ik dit gedaan heb.
De kosten worden alleen hoger wanneer ik de vitotrol op 22° of 23° of 24° ... plaats.

Sorry, maar ik heb het graag heel duidelijk :-)
De buitenvoeler bepaald de temperatuur van het CV water en de vitotrol zal voor een gedeelte meevoelen en meerekenen of de goede temperaturen gehaald worden. Het zogenaamde weersafhankelijk stoken met ruimtecompensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Civic09 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:04:
Ik wil wel graag mijn zolder i.v.m. thuiswerken willen verwarmen apart van de woonkamer. Dat zou met Tado wel lukken.

Ben nog wel benieuwd of ik de Xtreme30 of 36 moet nemen. Volgens mij is een 36 overkill voor onze 2^1 kapper en is teveel vermogen niet verstandig, maar anders zou de 36 dus ook net zoveel kunnen terug moduleren dat dit weer geen issue is. Wel iets meer tapwater comfort. Meerprijs is beperkt.
Geen idee wat een volledig tado systeem kost maar als die werkruimte apart verwarmen van de rest zo belangrijk is kun je ook 2 zones overwegen met 2 aan/uit thermostaten en 2 zgn stadsverwarmingssetjes van bv Honeywell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Minimum capaciteit is belangrijker dan maximale capaciteit. Zeker als je nog zones gaat gebruiken. Als ze even ver terug kunnen moduleren zou je nog kunnen kijken of je de warmwater voorziening van de cw5 wel nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Hier hangt inmiddels de Xtreme30 CW4. Vorige ketel was ook een CW4 en dat was prima. Voor het verwarmen zelf heeft de 30 ook meer dan voldoende capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Hier in een bescheiden tussenwoning (125m2) sinds vorige week een Xtreme36 CW5. Prijsverschil was nihil en hij kan net zo ver terug moduleren.

Pluspunten tov de oude AWB uit 2002;

- Veel meer warme liters per minuut (vooral bij douchen echt groot verschil merkbaar)
- Sneller warm water in de keuken (grootste afstand tot CV. Is nu binnen seconde of 5, vroeger 20 seconden
- Sluipverbruik (niet thuis) is van 0.6m3 naar 0.1m3 gegaan, scheelt toch in ieder geval 182m3 per jaar. En we verbruikten al niks (700-800m3/jaar). Nog geen idee van het verbruik bij stoken en warm water, maar zal iig beter zijn.

Heb wel lekkage uit de rook/gasafvoer (vermoedelijk condens/regenwater uit de “schoorsteen”), deze moest vernieuwd (blijkbaar richtlijnen) en dat ging met de Franse slag (op bestaande beugels aangesloten bijvoorbeeld, waren daar ook binnen half uur mee klaar Inc dakdoorvoer) en dat blijkt nu... Staat een teiltje onder nu. Heb nog niks betaald, ze mogen dit eerst oplossen.

Overigens hebben ze volgens mij dat ding gewoon met de fabrieksinstellingen opgehangen. Mijn (ge-roote) Toon ziet hem iig als Opentherm. Verwarmen gaat goed en warm water ook, heb eigenlijk geen idee of ik er nog iets mee moet nu...

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 02-01-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

FreakNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:44:
Hier in een bescheiden tussenwoning (125m2) sinds vorige week een Xtreme36 CW5. Prijsverschil was nihil en hij kan net zo ver terug moduleren.

Pluspunten tov de oude AWB uit 2002;

- Veel meer warme liters per minuut (vooral bij douchen echt groot verschil merkbaar)
- Sneller warm water in de keuken (grootste afstand tot CV. Is nu binnen seconde of 5, vroeger 20 seconden
- Sluipverbruik (niet thuis) is van 0.6m3 naar 0.1m3 gegaan, scheelt toch in ieder geval 182m3 per jaar. En we verbruikten al niks (700-800m3/jaar). Nog geen idee van het verbruik bij stoken en warm water, maar zal iig beter zijn.

Heb wel lekkage uit de rook/gasafvoer (vermoedelijk condens/regenwater uit de “schoorsteen”), deze moest vernieuwd (blijkbaar richtlijnen) en dat ging met de Franse slag (op bestaande beugels aangesloten bijvoorbeeld, waren daar ook binnen half uur mee klaar Inc dakdoorvoer) en dat blijkt nu... Staat een teiltje onder nu. Heb nog niks betaald, ze mogen dit eerst oplossen.

Overigens hebben ze volgens mij dat ding gewoon met de fabrieksinstellingen opgehangen. Mijn (ge-roote) Toon ziet hem iig als Opentherm. Verwarmen gaat goed en warm water ook, heb eigenlijk geen idee of ik er nog iets mee moet nu...
Ben wel benieuwd hoe die rookgasafvoer aangesloten zit.
Kan je daar een foto van maken?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Een Toon kan je zowel aan/uit alsook OT aansluiten, kwestie van instellingen.
Ben ook wel benieuwd naar wat foto materiaal van de rga/ltv.
Zelf ook eens aan een nieuwe cv ketel toe maar ben er nog niet helemaal uit.

[ Voor 21% gewijzigd door scofield op 02-01-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Valt niet zoveel aan te zien hoor.

De oude “zilveren” (aluminium?) buizen zijn 1 op 1 vervangen voor PVC buizen. Dakdoorvoer propten ze gewoon in het bestaande gat. Daar zit gelukkig geen lekkage (tot nu toe). Maar op het laagste punt (zo’n beetje bij de CV) hangt een druppel aan de buis die zichzelf elke keer opnieuw opbouwt (als hij in het teiltje gevallen is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
FreakNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:44:
[...]
Verwarmen gaat goed en warm water ook, heb eigenlijk geen idee of ik er nog iets mee moet nu...
Gas besparen door middel van CV tuning deel III *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
FreakNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:08:
Valt niet zoveel aan te zien hoor.

De oude “zilveren” (aluminium?) buizen zijn 1 op 1 vervangen voor PVC buizen. Dakdoorvoer propten ze gewoon in het bestaande gat. Daar zit gelukkig geen lekkage (tot nu toe). Maar op het laagste punt (zo’n beetje bij de CV) hangt een druppel aan de buis die zichzelf elke keer opnieuw opbouwt (als hij in het teiltje gevallen is )
Als het vanuit een bocht komt dan zal er een zgn lipring niet goed zitten, hierdoor condenswater lekkage maar dus ook eigenlijk rookgas lekkage en dat is kwalijker. Is de installateur ook op dak geweest of is er gebruik gemaakt van een soort paraplu dakdoorvoer, schijnt ook te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zijn wel op het dak geweest. Via dakraam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vanochtend bij een onderhoudsbeurt van de inmiddels 16 jaar oude Itho Kli-Max bleek dat de wisselaar wat sporen van lekkage heeft. Tijd om te vervangen dus.
Ben meteen maar even aan het kijken voor een nieuwe. Kwam de Intergas Extreme 36 tegen. Kwam goed uit de test van de Consumentenbond en ook in dit topic las ik dat mensen deze hebben. Is het een aanrader?

De huidige ketel is volgens mij een cw4. Deze van Intergas is een cw5. Qua prijs verschilt het niet veel met het cw4 model van Intergas. Is er een reden waarom ik niet voor de cw5 moet gaan? Zijn er ook nadelen als ik zou kiezen voor een cw5 of maakt het verder niet echt uit.

Op de huidige ketel zit een thermostaat in de woonkamer aangesloten met twee draden. Als ik gebruik wil gaan maken van een slimme thermostaat (bij Tado) kan ik de huidige thermostaat dan gewoon vervangen of heb ik meer apparatuur nodig op de Intergas?

Ik las ook in dit topic dat de rookgasafvoer van rvs of kunststof moet zijn. Op mijn huidige ketel zit nu een zilveren (aluminium of rvs??) buis en een zwarte kunststof. De zilveren is volgens mij de rookgasafvoer. Deze moet dan ook vervangen worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWgB2_o7Eqsw-RFAaXYrsJqTHYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK00nbwuF3B1Emqu3Kbf8USK.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto hieronder is te zien hoe de af- en toevoer loopt. Valt dit meestal onder een ‘standaardinstallatie’ of lopen de leidingen anders bij mij (vanwege de bochten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vc1HGWqOOdU3NWV6JcpHHYfW8G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl68E7GBOP3eclmMgOHVccCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ione schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:16:
Vanochtend bij een onderhoudsbeurt van de inmiddels 16 jaar oude Itho Kli-Max bleek dat de wisselaar wat sporen van lekkage heeft. Tijd om te vervangen dus.
Ben meteen maar even aan het kijken voor een nieuwe. Kwam de Intergas Extreme 36 tegen. Kwam goed uit de test van de Consumentenbond en ook in dit topic las ik dat mensen deze hebben. Is het een aanrader?

De huidige ketel is volgens mij een cw4. Deze van Intergas is een cw5. Qua prijs verschilt het niet veel met het cw4 model van Intergas. Is er een reden waarom ik niet voor de cw5 moet gaan? Zijn er ook nadelen als ik zou kiezen voor een cw5 of maakt het verder niet echt uit.

Op de huidige ketel zit een thermostaat in de woonkamer aangesloten met twee draden. Als ik gebruik wil gaan maken van een slimme thermostaat (bij Tado) kan ik de huidige thermostaat dan gewoon vervangen of heb ik meer apparatuur nodig op de Intergas?

Ik las ook in dit topic dat de rookgasafvoer van rvs of kunststof moet zijn. Op mijn huidige ketel zit nu een zilveren (aluminium of rvs??) buis en een zwarte kunststof. De zilveren is volgens mij de rookgasafvoer. Deze moet dan ook vervangen worden?
[Afbeelding]

Op de foto hieronder is te zien hoe de af- en toevoer loopt. Valt dit meestal onder een ‘standaardinstallatie’ of lopen de leidingen anders bij mij (vanwege de bochten)
[Afbeelding]
wij hebben sinds augustus de xtreme36 hangen.
Kwamen van een agpo cw3 en moet zeggen dat ik tot op heden wel tevreden ben.

In het begin had de ketel af en toe een storing. Intergas is hiervoor zelf snel gekomen en hebben geconstateerd dat de ventilator niet goed gebalanceerd was. Deze is vervangen en hij is een stuk stiller en heeft geen fout meer gegeven.

cv bedrijf hoor je niet, warm water maakt hij wel behoorlijk wat herrie.
Stroomverbruik is een fractie van de oude ketel.

Nadelen zijn er bij deze cw5 ketel iig niet tov van lichtere uitvoeringen.

voor de rest een goed design ketel, hoop er lang prezier van te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
ione schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat jouw rga/ltv in een grotere verzamelbox op dak zit met ook je ventilatie erbij. Daarvan zal het rga/ltv gedeelte ook vervangen moeten worden.
Alles ouder als 10 jaar moet volgens de CO norm vervangen worden. Voor de rest heeft de extreme 36 misschien een hogere tapdrempel als de 30 kW uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
scofield schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:47:
[...]

Het lijkt erop dat jouw rga/ltv in een grotere verzamelbox op dak zit met ook je ventilatie erbij. Daarvan zal het rga/ltv gedeelte ook vervangen moeten worden.
Alles ouder als 10 jaar moet volgens de CO norm vervangen worden. Voor de rest heeft de extreme 36 misschien een hogere tapdrempel als de 30 kW uitvoering.
Klopt alles komt in een box op het dak uit.

Zou je dat van de tapdrempel kunnen toelichten? Is dit een tegenargument om voor de 36 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tapdrempel is hetzelfde dus maakt niet uit. Bij de HRE wilde het minimum vermogen wel meespelen als je net boven de tapdrempel zat, dan liep de temperatuur op. Daar had de 24/18 al last van, maar bij de 36/30 was dat een stuk erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Nog even een andere vraag. Kiezen jullie voor een grotere cv-leverancier (lees Feenstra, Energiewacht/Essent, etc) of juist voor een kleine lokale leverancier. Zie ook veel online aanbieders die dan met een landelijk netwerk van cv-monteurs werken (bijv. Warmtebeheer).
Is daar nog iets over te zeggen qua garantie/nazorg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou daar gaan voor een lokale aanbieder. Mijn pa ging voor Feenstra en daar liep het water onder uit de ketel. Zouden ze een week later wel even voor langskomen :')

Uiteindelijk zelf maar een nieuwe knelkoppeling in gezet :/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ione schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:41:
Nog even een andere vraag. Kiezen jullie voor een grotere cv-leverancier (lees Feenstra, Energiewacht/Essent, etc) of juist voor een kleine lokale leverancier. Zie ook veel online aanbieders die dan met een landelijk netwerk van cv-monteurs werken (bijv. Warmtebeheer).
Waar woon je? Buiten de Randstad zou ik hoedanook voor een lokaal bekende leverancier kiezen, ongeacht de prijs. Ik ben waanzinnig blij met de local boy die jaarlijks de CV-controle bij ons uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:11:
Ik zou daar gaan voor een lokale aanbieder. Mijn pa ging voor Feenstra en daar liep het water onder uit de ketel. Zouden ze een week later wel even voor langskomen :')

Uiteindelijk zelf maar een nieuwe knelkoppeling in gezet :/
Oef dat is minder. Ik dacht dat het met zo'n partij juist goed zou zitten qua nazorg en als er problemen zijn en dat je met een kleine lokale bij problemen juist verder van huis zou zijn. Maar omgekeerde blijkt dus...
desmond schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:16:
Waar woon je? Buiten de Randstad zou ik hoedanook voor een lokaal bekende leverancier kiezen, ongeacht de prijs. Ik ben waanzinnig blij met de local boy die jaarlijks de CV-controle bij ons uitvoert.
Omgeving Den Haag. Heb wel wat lokale via internet om een offerte gevraagd. Je weet alleen niet wat je in huis haalt... blijft een gok. Vandaar dat ik eerst neigde naar een grote partij. Maar zoals hierboven te lezen is, is dat ook geen garantie dat het goed gaat......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ione schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:25:
[...]
Oef dat is minder. Ik dacht dat het met zo'n partij juist goed zou zitten qua nazorg en als er problemen zijn en dat je met een kleine lokale bij problemen juist verder van huis zou zijn. Maar omgekeerde blijkt dus...
de groter de toko de minder een klacht van 1 klant ze wat kan schelen. daarom ook zoveel mogelijk lokale ZZP'ers nemen. die hebben doorgaans meer last van lokale slechte mond op mond reclame en zijn eerder geneigd om nazorg te leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 24-01-2021 16:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het is dat ik niet in Den Haag woon, anders mocht deze vrolijke gast het onderhoud van mijn ketel doen :D

Ik zou ook voor een lokale partij kiezen. Wel even kijken of je reviews kunt vinden of via-via goede ervaringen over ze hoort.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2021 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik had een lokale ZZP'er, maar door ziekte, drukte en leveringsproblemen kwam het er steeds niet van langs te komen. Nu over naar een grotere regionale partij (Kemkens). Niet te groot om slechts een nummertje te zijn, maar groot genoeg om meerdere monteurs te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ione schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:41:
heb mijn ketel gekocht bij cvtotaal (intergas). Nadat er 2x een foutmelding was geweest dit gemeld via email. Binnen een paar dagen kwam intergas zelf langs om het probleem onder garantie te verhelpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Laatst online: 18-04 19:04
desmond schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:16:
[...]

Idem hier. Lokale eenmanszaak bood veel scherper aan dan de grote installateur. Hij kreeg de klus, was inderdaad voor die prijs helemaal goed geïnstalleerd en doet sindsdien het jaarlijks onderhoud. Nooit storing, nooit extra kosten. Dat was wel anders toen we lang geleden in een huurhuis woonden waar een grote bekende installateur het onderhoud kwam doen. Tenminste eens per jaar storing, meestal vaker, steeds een andere monteur, ongeïnteresseerde knullen en de telefonistes hadden er de ballen verstand van en weinig begrip voor de kleine klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
darklord007 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:14:
[...]

heb mijn ketel gekocht bij cvtotaal (intergas). Nadat er 2x een foutmelding was geweest dit gemeld via email. Binnen een paar dagen kwam intergas zelf langs om het probleem onder garantie te verhelpen _/-\o_
Daar heb ik ook een offerte aangevraagd. Even kijken waar ze mee komen. Verder goede ervaring met ze?

Heb ook offertes aangevraagd bij lokale bedrijfjes, maar zonder dat je iemand kent die goede ervaring mee heeft is het lastig kiezen wat betreft kleine bedrijfjes/zzp’ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
De Intergas Extreme 36 blijkt niet zo goed leverbaar te zijn. Een andere optie zou dan de Extreme 30 zijn. De huidige ketel is een CW4. Ik dacht voor de zekerheid nu een CW5 te kiezen (misschien wat meer warmwater comfort) en het prijsverschil is ook niet echt groot.
Zou het verschil tussen een cw5 en cw4 goed merkbaar zijn? Woning heeft gewoon standaard leidingen, dus niet extra dikke buizen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ione schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:41:
De Intergas Extreme 36 blijkt niet zo goed leverbaar te zijn. Een andere optie zou dan de Extreme 30 zijn. De huidige ketel is een CW4. Ik dacht voor de zekerheid nu een CW5 te kiezen (misschien wat meer warmwater comfort) en het prijsverschil is ook niet echt groot.
Zou het verschil tussen een cw5 en cw4 goed merkbaar zijn? Woning heeft gewoon standaard leidingen, dus niet extra dikke buizen ofzo.
Raar, kan bij diverse leveranciers dat ding zometeen al ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Raar, kan bij diverse leveranciers dat ding zometeen al ophalen?
Zie inderdaad dat sommige verkopers het direct kunnen leveren (maar dat is dan de losse ketel), maar bij sites als cvtotaal staat er 3-6 weken levertijd.

[ Voor 5% gewijzigd door ione op 25-01-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ione schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:07:
[...]

Zie inderdaad dat sommige verkopers het direct kunnen leveren, maar bij sites als cvtotaal staat er 3-6 weken levertijd.
Hier wordt deze hier overmorgen geplaatst, zaterdag afgesproken en vervangt een oude HR KOMPAKT uit 2006.

Waarom? Ze willen hier op de stadswarmte, maar met de uitbreiding van de A15 etc in het oog zal het nog wel even duren, die net geen 2k wat het kost geeft mij wat rust de aankomende +-10 jaar, ook al zou het 8 jaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Hier wordt deze hier overmorgen geplaatst, zaterdag afgesproken en vervangt een oude HR KOMPAKT uit 2006.

Waarom? Ze willen hier op de stadswarmte, maar met de uitbreiding van de A15 etc in het oog zal het nog wel even duren, die net geen 2k wat het kost geeft mij wat rust de aankomende +-10 jaar, ook al zou het 8 jaar zijn :)
Welke leverancier als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ione schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Welke leverancier als ik vragen mag?
Een familiebedrijfje uit Amersfoort in dit geval, de rest, zoals Feenstra etc was +-500/700 euro duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

ione schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:41:

Een paar overwegingen:

Let op het minimum vermogen. Lager is beter, zeker bij een goed geisoleerde woning. De ketel kan dan beter omgaan met de kleinere warmte vraag.

Het je nog twijfel:
Test of je douche / bad leiding CW5 capaciteit aankan. Je kunt dat makkelijk testen door een 10 liter emmer onder de douche te zetten. Is deze na 45 seconden niet vol (koud water) dan heeft CW5 geen zin want de combinatie waterdruk / leidingdiameter laat het niet toe, tenzij je heet water leiding een grotere diameter heeft.

Het gasverbruik is hetzelfde bij beide, alleen kun je bij een grotere ketel vooral bij thermostaatknoppen toch stromingsgeluiden krijgen omdat de minimale pompsnelheid groter is.

Ik spreek uit ervaring want ik heb 10 jaar geleden ook een te grote ketel gekocht voor slechts een luttel bedrag meer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Een paar overwegingen:

Let op het minimum vermogen. Lager is beter, zeker bij een goed geisoleerde woning. De ketel kan dan beter omgaan met de kleinere warmte vraag.

Het je nog twijfel:
Test of je douche / bad leiding CW5 capaciteit aankan. Je kunt dat makkelijk testen door een 10 liter emmer onder de douche te zetten. Is deze na 45 seconden niet vol (koud water) dan heeft CW5 geen zin want de combinatie waterdruk / leidingdiameter laat het niet toe, tenzij je heet water leiding een grotere diameter heeft.

Het gasverbruik is hetzelfde bij beide, alleen kun je bij een grotere ketel vooral bij thermostaatknoppen toch stromingsgeluiden krijgen omdat de minimale pompsnelheid groter is.

Ik spreek uit ervaring want ik heb 10 jaar geleden ook een te grote ketel gekocht voor slechts een luttel bedrag meer. :+
Dat met de emmer water zal ik straks even proberen.

Mijn woninginhoud is 697 m3. De Extreme 36 (cw5) heeft een minimale vermogen van 4,1 kW en maximaal 29,7 kW
De Extreme 30 (cw4) heeft een minimale van 3,8 kW en max 22.3 kW.

Heeft de CW5 door het hoger vermogen ook een betere verwarmingsfunctie of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
bert pit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Een paar overwegingen:

Het je nog twijfel:

Geld die test met de emmer ook als je CW5 overweegt omdat je wilt douchen én een bad vol laten lopen tegelijk? Immers komt het uit dezelfde leiding van de CV en de aanvoer naar de CV is ook het zelfde..

Dat is voor ons momenteel de vraag; we hebben sinds kort twee badkamers en komt regelmatig voor met een kleine dat het bad volloopt en de ander doucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

ione schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Dat met de emmer water zal ik straks even proberen.

Mijn woninginhoud is 697 m3. De Extreme 36 (cw5) heeft een minimale vermogen van 4,1 kW en maximaal 29,7 kW
De Extreme 30 (cw4) heeft een minimale van 3,8 kW en max 22.3 kW.

Heeft de CW5 door het hoger vermogen ook een betere verwarmingsfunctie of maakt dat niet uit?
Als je dezelfde capaciteit neemt als wat je nu hebt, zit je in principe goed. Maar als je slecht geisoleerd bent en het wordt -25 dan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Nielsvr schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Geld die test met de emmer ook als je CW5 overweegt omdat je wilt douchen én een bad vol laten lopen tegelijk? Immers komt het uit dezelfde leiding van de CV en de aanvoer naar de CV is ook het zelfde..

Dat is voor ons momenteel de vraag; we hebben sinds kort twee badkamers en komt regelmatig voor met een kleine dat het bad volloopt en de ander doucht.
Nee dit is meer om te testen of je voldoende capaciteit in één leiding hebt om CW5 te rechtvaardigen. Als die capaciteit 10 liter per minuut is, en CW5 14 liter dan heb je daar niets aan tenzij je je leidingwerk aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Als je dezelfde capaciteit neemt als wat je nu hebt, zit je in principe goed. Maar als je slecht geisoleerd bent en het wordt -25 dan... ;)
Dat is een beetje het punt. Ik heb soms het gevoel dat de verwarming niet optimaal verwarmt. En als de douchestraal wat harder kan zou dat ook meegenomen zijn. Allemaal luxeprobleem, maar ik had zoiets van voor het minimale prijsverschil is het het proberen waard.
Nu alleen nog even uitzoeken wat betreft het minimale vermogen en dat ie niet gaat pendelen.
Volgens de test van de Consumentenbond zijn de Extreme modellen goed wat dat betreft en kunnen ze vrij ver terugschakelen qua vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

ione schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Dat is een beetje het punt. Ik heb soms het gevoel dat de verwarming niet optimaal verwarmt. En als de douchestraal wat harder kan zou dat ook meegenomen zijn. Allemaal luxeprobleem, maar ik had zoiets van voor het minimale prijsverschil is het het proberen waard.
Nu alleen nog even uitzoeken wat betreft het minimale vermogen en dat ie niet gaat pendelen.
Volgens de test van de Consumentenbond zijn de Extreme modellen goed wat dat betreft en kunnen ze vrij ver terugschakelen qua vermogen.
Als ik nu moest kopen zou ik daar ook op uitkomen om genoemde redenen. Dus sowieso een goed keuze.

Niet optimaal verwarmen heeft overigens meestal te maken met een lage aanvoetemperatuur icm te weinig radiator capaciteit. Zeker bij woningen van 20 jaar en ouder.

Als je in een log van een CV kijkt wanneer er max vermogen gegenereerd wordt: bij het douchen en tijdens de onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nielsvr schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:22:
[...]
als je 2 verbruikers hebt moet je gewoon een boiler nemen, dan is je bperking alleen je waterdruk met hoeveel warm water je door je leiding krijgt. pak een warmtepompboiler en je bent nog goedkoper uit ook nog....
of overal 15mm leidingen plaatsen om je drukverliezen op te vangen en natuurlijk een 22mm naar de cv en dergelijke.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 26-01-2021 00:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
flippy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:41:
[...]

als je 2 verbruikers hebt moet je gewoon een boiler nemen, dan is je bperking alleen je waterdruk met hoeveel warm water je door je leiding krijgt. pak een warmtepompboiler en je bent nog goedkoper uit ook nog....
of overal 15mm leidingen plaatsen om je drukverliezen op te vangen en natuurlijk een 22mm naar de cv en dergelijke.
We moeten een nieuwe CV, deze gaat richting de 16 jaar. Een elektrische boiler staat wel op het wensenlijstje i.v.m. overproductie zonnepanelen maar er is momenteel geen fysieke ruimte voor, CV hok staat vol met wasmachine droger en CV. Maar toch bedankt, wellicht ga ik toch kijken of er elders ruimte te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je al zonnepanelen hebt is het een kleine stap om ook een warmtepomp buiten neer te zetten. met een split unit "vervang" je de cv door de binnenunit. al moet je nog steeds een boilertank neerzetten ergens dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
misschien niet helemaal voor dit topic (in dat geval geef het ff aan), maar mijn nieuwe intergas xtreme doet maar +- 10min warmen en gaat dan weer uit.
Weet iemand toevallig hoe ik kan diagnosticeren wat hiervan de oorzaak is?

Is het echt afkomstig van de thermostaat (intergas) --> die staat op controll mode slow ivm VV.
Of is het echt de ketel die gaat pendelen?

Mijn oude ketel was heel makkelijk, aan/uit thermostaat en een vaste pompsnelheid. Nu zit ik het allerlei veriabelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ione schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Daar heb ik ook een offerte aangevraagd. Even kijken waar ze mee komen. Verder goede ervaring met ze?

Heb ook offertes aangevraagd bij lokale bedrijfjes, maar zonder dat je iemand kent die goede ervaring mee heeft is het lastig kiezen wat betreft kleine bedrijfjes/zzp’ers.
Jah prima, alleen de levering ging wat vreemd. Had de ketel (toen met gratis thermostaat) +gateway besteld. Komen ze aan de deur met alleen 1 klein doosje.... was alleen de gateway.
De ketel wist niemand waar die vandaan moest komen (direct van leverancies dus) en eigenlijk kon niemand zeggen wanneer dat zou zijn.
daarna 2x garantie nodig gehad (gateway vervangen en slechte fan in ketel) en beide keren prima en snel opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
darklord007 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:37:
[...]

Jah prima, alleen de levering ging wat vreemd. Had de ketel (toen met gratis thermostaat) +gateway besteld. Komen ze aan de deur met alleen 1 klein doosje.... was alleen de gateway.
De ketel wist niemand waar die vandaan moest komen (direct van leverancies dus) en eigenlijk kon niemand zeggen wanneer dat zou zijn.
daarna 2x garantie nodig gehad (gateway vervangen en slechte fan in ketel) en beide keren prima en snel opgelost
Heb je de Comfort Touch thermostaat van Intergas. Als je alleen de thermostaat (dus zonder gateway) hebt kan je dan ook nog met app besturen? Maar dan alleen op je netwerk. Met de gateway kan je ook van buitenaf besturen. Heb ik het zo goed begrepen? De gateway moet bekabeld op de router komen?

Zijn er ook ervaringen om de thermostaat te koppelen met bijv. Home Assistant?

Of is het beter om voor een generiekere oplossing te gaan (bijv Tado)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ione schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Heb je de Comfort Touch thermostaat van Intergas. Als je alleen de thermostaat (dus zonder gateway) hebt kan je dan ook nog met app besturen? Maar dan alleen op je netwerk. Met de gateway kan je ook van buitenaf besturen. Heb ik het zo goed begrepen? De gateway moet bekabeld op de router komen?

Zijn er ook ervaringen om de thermostaat te koppelen met bijv. Home Assistant?

Of is het beter om voor een generiekere oplossing te gaan (bijv Tado)?
Ik heb idd de comfort touch. De ketel is alleen via de app te bedienen als je een gateway hebt. Dus zonder ook niet intern.
De gateway is makkelijk toe te voegen aan domoticz, echter is het me nog niet gelukt om hem echt te bedienen.
De app start helaas erg langzaam op...
Ik vind het echt belachelijk dat het aanpassen van mijn ketel over internet via de intergas servers moet verlopen.... Maar wat doe je er nog tegen in deze tijd.. |:( 8)7
Pagina: 1 2 3 Laatste