Nieuwe CV ketel nodig

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06 17:27
Ik ben op zoek naar een nieuwe ketel. Ik heb totaal geen verstand van CV ketels, laat ik dat eerst even zeggen.

Ik heb mijn oog laten vallen op deze ketel: de Nefit Trendline II HRC30 CW5.

Waarom deze keuze? Nefit is onderdeel van Bosch, lijkt me een goed merk.
We hebben een appartement van 106 m2, dus CW4 zou normaliter genoeg moeten zijn, maar we hebben een regendouche, dus ik dacht misschien toch beter een CW5 ketel nemen.

Mijn vraag nu is: is dit een verstandige keuze? Zijn er dingen waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb waar ik rekening mee zou moeten houden?

Ik zou de aanschaf verder willen combineren met de Nefit Easy thermostaat. De reden: ik wil graag een slimme thermostaat, maar wil geen maandelijkse kosten maken (zoals bv. Toon). Zijn er argumenten om bijvoorbeeld eerder voor een Nest thermostaat te gaan dan voor een Nefit Easy?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nefit is samen met Agpo een van de twee ketel merken waar grote problemen in de producten zaten de laatste paar jaar. Maar Nefit heeft er geen imagoschade onder geleden omdat die het wel netjes opgelost hebben.

Wat voor debiet vraagt je regen douche? Heb je een douche WTW of kun je die nog installeren? Zo ja dan kun je daarmee icm. een CW4 ketel een hoger debiet halen dan met een CW5 ketel zonder WTW. Alleen de eerste minuut is de volumestroom wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En wat is de leidingdiameter? Is ook niet onbelangrijk... Wat voor ketel heb je nu?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp7935
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:17
Vaillant is ook een goede, ik raad je aan om daar eens naar te kijken.
CW5 is voor zover ik begrepen heb vooral gebruikelijk als je een bad hebt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Intergas kwam dacht ik ook goed uit de test met hun Extreme 36 oid?

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/eneco-nl/attachment/7b9232ae-1427-4a9f-92f0-53ca371d9850.png

https://www.atagwarmte.nl...gas-xtreme-vergelijken-2/

Ik zou uit de top 4 kiezen denk ik op basis van wat je belangrijk vindt.

[ Voor 74% gewijzigd door Lensent op 11-12-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Indien je al langer ergens klant bent bij een betrouwbare installateur zou ik kiezen wat die verkoopt..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds ik een keer een intergas van binnen heb gezien, wil ik niet anders meer. Simpel opgebouwd, goed te servicen. Als je dan ziet hoe de Agpo Ferolli eruit zag die ik ervoor had :X

Moet zeggen dat letterlijk alle CV monteurs die ik over de vloer heb gehad in de afgelopen jaren, van verschillende bedrijven, unaniem voor Intergas gaan.

Alhoewel de consumentenbondlijst hierboven nogal alle kanten op gaat; zou ik daar in het vervolg toch ook weer voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:13
MikeyMan schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:54:
Sinds ik een keer een intergas van binnen heb gezien, wil ik niet anders meer. Simpel opgebouwd, goed te servicen. Als je dan ziet hoe de Agpo Ferolli eruit zag die ik ervoor had :X

Moet zeggen dat letterlijk alle CV monteurs die ik over de vloer heb gehad in de afgelopen jaren, van verschillende bedrijven, unaniem voor Intergas gaan.

Alhoewel de consumentenbondlijst hierboven nogal alle kanten op gaat; zou ik daar in het vervolg toch ook weer voor gaan.
Interessant. Wij hebben een Intergas prestige CW6 (enorme overkill, maar hing er al toen we dit huis kochten) en hadden afgelopen week de CV monteur over de vloer voor regulier onderhoud. Ik vroeg hem naar de kosten van een andere ketel en hij leek niet heel enthousiast over Intergas. Grootste voordeel vond hij dat ze relatief goedkoop zijn. Zelf zijn we tevreden met de ketel en zou ook zo weer voor een Intergas gaan.

Edit:
Bedenk me net dat we in onze vorige woning ook een Intergas ketel hadden en die voldeed ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 11-12-2019 17:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vooropgesteld dat er geen echt slechte ketels zijn tegenwoordig, elke installateur heeft zijn voorkeur.
De consumenten bond test vind ik wel apart,
Dat verklaart waarom ATAG CV ketels het meest zuinig zijn en blijven, gedurende de hele levensduur.
Hoe testen ze dat dan? Die ketel is net op de markt.
Het lijkt wel een reclame artikel.

Vraag wat offertes op bij installateurs uit de buurt en vraag buren, familie, collega's wat die hebben en of ze tevreden zijn.
Wat betreft de nefit easy zou ik de nieuwe Bosch easycontrol nemen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cryptapix schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:05:
[...]

Interessant. Wij hebben een Intergas prestige CW6 (enorme overkill, maar hing er al toen we dit huis kochten) en hadden afgelopen week de CV monteur over de vloer voor regulier onderhoud. Ik vroeg hem naar de kosten van een andere ketel en hij leek niet heel enthousiast over Intergas. Grootste voordeel vond hij dat ze relatief goedkoop zijn. Zelf zijn we tevreden met de ketel en zou ook zo weer voor een Intergas gaan.

Edit:
Bedenk me net dat we in onze vorige woning ook een Intergas ketel hadden en die voldeed ook prima.
Tsjah, ik ben zelf ook gewoon fan van clean ontwerp. Heb op zich geen vergelijk tussen veel verschillende ketels, maar zowel de HReco36 die we in ons vorige huis hebben opgehangen als de kombikompakt die we nu hebben in ons nieuwe huis zijn heel netjes opgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:44
edsandje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:17:
Vooropgesteld dat er geen echt slechte ketels zijn tegenwoordig, elke installateur heeft zijn voorkeur.
Dat denk ik ook. In mijn huis hangt een 17 jaar oude agpo, 1 keer een defecte sensor gehad. Vanwege de leeftijd zou ik 'm moeten vervangen, maar die horror verhalen herken ik niet. (N=1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
MeTooPV schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:07:
[...]

Dat denk ik ook. In mijn huis hangt een 17 jaar oude agpo, 1 keer een defecte sensor gehad. Vanwege de leeftijd zou ik 'm moeten vervangen, maar die horror verhalen herken ik niet. (N=1)
Agpo heeft een serie die spontaan in de fik kan vliegen, ook als je regulier onderhoud pleegt.

Als ik hier de monteurs van Energiewacht hoor over Agpo... ze vreten meer tijd bij onderhoud, de boel moet met zwarte kit dichtgemaakt worden en als je die troep op handen of kleding krijgt...

Verder zijn er eigenlijk weinig slechte ketels meer. Intergas was vooral goedkoop maar gaat meer richting premium met de HREco en Xtreme. Remeha was premium maar heeft met de Tzerra ook goedkope keteltjes die hun werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb ooit een Agpo gehad en dat nooit meer. (N=1, ik weet het). In het huis van mijn ouders draaien 3 (groot huis met zwembad etc) al erg lang 3 ATAG ketels, die dingen werken gewoon. Zelf ook jaren lang een ATAG gehad zonder een enkel probleem. Nu een Vaillant hier (schakelde over van propaan naar aardgas en de huidige installateur werkt liever met vaillant) en die doet het nog maar een jaar, ook probleemloos.

Die Agpo had electronica tie om de haverklap kapot ging.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 18:29

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Mijn onderhoudsmannetje (12 jaar oude Remeha Quinta 35C) levert nu hoofdzakelijk Intergas uit.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik wou er serieus over denken om de -juiste maat- ketel te nemen voor je CV zodat die normaal kan regulieren zonder steeds aan-uit-aan te moeten doen. dus voor zo'n maat huis is een 3 groot zat. als je je regendouche voorziet van een warmteterugwinning afvoerbuis verlaag je je benodigde gas met 30% en kan je met een beter gedimentioneerde ketel uit en win je een berg efficentie terug.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Leviathan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06 17:27
[...]

Hoe testen ze dat dan? Die ketel is net op de markt.
Het lijkt wel een reclame artikel.

Vraag wat offertes op bij installateurs uit de buurt en vraag buren, familie, collega's wat die hebben en of ze tevreden zijn.
Wat betreft de nefit easy zou ik de nieuwe Bosch easycontrol nemen.
Ik heb nu een AGPO HR Conpact ketel. Elk jaar onderhoud, en elk jaar wel weer een nieuw onderdeel nodig. 18 jaar oud nu, dus moet de deur uit.

Dat heb ik dus gedaan, onze lokale installateur verkoopt met name Nefit ketels, vandaar dat ik daar op uit was gekomen.

Bedankt voor de tip over de Bosch easycontrol! Ga ik zeker even naar kijken.
flippy schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:38:
ik wou er serieus over denken om de -juiste maat- ketel te nemen voor je CV zodat die normaal kan regulieren zonder steeds aan-uit-aan te moeten doen. dus voor zo'n maat huis is een 3 groot zat. als je je regendouche voorziet van een warmteterugwinning afvoerbuis verlaag je je benodigde gas met 30% en kan je met een beter gedimentioneerde ketel uit en win je een berg efficentie terug.
Is het niet zo dat ketels tegenwoordig moduleren, indien voorzien van de juiste thermostaat, en dat dat juist het aan-uit-aan principe tegen gaat?

[ Voor 26% gewijzigd door Leviathan op 12-12-2019 19:01 ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja als je een modulerende thermostaat hebt.
Het ketel vermogen voor verwarming kan je instellen op de Trendline.

Elke ketel kan een normaal huis /appartement verwarmen, de kleinste hebben allemaal ongeveer 24 kw.
Het vermogen van de ketel om warm water te maken moet je naar kijken wat je behoefte daar in is.
Cw 3 t/m 6.
Als jij een cw5 ketel wil met een stortdouche is de trendline denk ik een goede keuze.

• _JGC_
Leviathan schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:58:
[...]

Ik heb nu een AGPO HR Conpact ketel. Elk jaar onderhoud, en elk jaar wel weer een nieuw onderdeel nodig. 18 jaar oud nu, dus moet de deur uit.

Dat heb ik dus gedaan, onze lokale installateur verkoopt met name Nefit ketels, vandaar dat ik daar op uit was gekomen.

Bedankt voor de tip over de Bosch easycontrol! Ga ik zeker even naar kijken.

[...]

Is het niet zo dat ketels tegenwoordig moduleren, indien voorzien van de juiste thermostaat, en dat dat juist het aan-uit-aan principe tegen gaat?
En dan heb je 6000W 80/60 vermogen hangen in je woonkamer, moduleert je thermostaat terug naar 50 graden waardoor dat vermogen daalt en heb je een dikke CW5 ketel in huis hangen met 8KW minimaal vermogen... dan gaat je ketel dus steeds aan en uit terwijl je nog moet opwarmen.
Goed op minimaal vermogen letten dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ketels moduleren niet 0~100%.

ga ermaar vannuit dat je met zo'n zware overkill CW5 ketel echt niet onder de 6~8kW komt op zijn laagste modulatie en sta je dus onder je douche en staat die ketel alleen maar op de 10~20 seconden aan en uit te gaan.

een CW3 ketel kan VEEL lager moduleren en dus gewoon volledig in zijn modulatiebereik stoken om je douche te voeden. doe daar nog een DWTW bij om de hoeveelheid warm water met 30% te verlagen en je red het MAKKELIJK met een CW3.

ik heb enkele jaren geleden in mijn ouderlijk huis (1700m3 huis met een stortdouche) voorzien van een nieuwe CW3 en een oude DWTW en die trok het makkelijk. de oude CW5 die ze hadden heeft nooit goed gewerkt omdat die simpelweg nooit fatsoenlijk op vermogen kon stoken (zelfs niet met de stortdouche) en moest elke 6 maanden schoongemaakt worden door alle roetaanslag. met een goed modulerende ketel en lagere temperaturen CV water draait dat ding nu al enkele jaren continu op een laag pitje om het huis op temperatuur te houden en komt alleen maar op toeren als iemand gaat douchen.

kijk anders maar eens bij het warmtepomp topic en zie welke vermogens mensen hebben om de toko warm te houden, met 5kW red bijna iedereen het makkelijk. dan is eht natuurlijk raar om een ketel te monteren die niet onder de 6kW vermogen kan komen...

CV boeren zijn altijd extreem overkill in wat je nodig hebt in een huis. je hebt niet 20kW nodig om een doorsnee nederlandse woning warm te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 12-12-2019 20:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

flippy schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:42:
[...]

ketels moduleren niet 0~100%.

ga ermaar vannuit dat je met zo'n zware overkill CW5 ketel echt niet onder de 6~8kW komt op zijn laagste modulatie en sta je dus onder je douche en staat die ketel alleen maar op de 10~20 seconden aan en uit te gaan.

een CW3 ketel kan VEEL lager moduleren en dus gewoon volledig in zijn modulatiebereik stoken om je douche te voeden. doe daar nog een DWTW bij om de hoeveelheid warm water met 30% te verlagen en je red het MAKKELIJK met een CW3.
Dat gaat niet altijd meer op.

Een Intergas Xtreme 36 kan terugmoduleren tot 3,6 kW, ondanks het maximum vermogen van 36kW. De Xtreme 24 gaat tot 15 kW maar heeft dezelfde onderwaarde van 3,6 kW :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:46:
[...]

Een Intergas Xtreme 36 kan terugmoduleren tot 3,6 kW, ondanks het maximum vermogen van 36kW. De Xtreme 24 gaat tot 15 kW maar heeft dezelfde onderwaarde van 3,6 kW :).
een beetje deftige CW3 kan tot onder de 1,5kW, perfect om een huis op temperatuur te houden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

flippy schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:51:
[...]

een beetje deftige CW3 kan tot onder de 1,5kW, perfect om een huis op temperatuur te houden.
Right, noem er eens een paar dan?

Ik vind er geen een.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:53:
[...]
Right, noem er eens een paar dan?
Ik vind er geen een.
ik ga het even nazoeken, we gaan toch voor een warmtepomp dus heb het hele CV verhaal laten zitten uiteindelijk.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@Leviathan
Je hebt nu een agpo en die is waarschijnlijk cw4, als de regendouche nu goed werkt zal een nieuwe cw4 ketel goed genoeg zijn.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:15
[...]

Welke type heb je nu? En welke onderdelen gaan er zoal stuk?

• _JGC_
flippy schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:51:
[...]

3,6KW is zo ongeveer het laagste wat je kunt krijgen bij gasketels.

CW5 betekent traditioneel gewoon een grote warmtewisselaar en grote brander met hoog vermogen en daar zit dan ook een minimaal vermogen aan vast. Intergas heeft bij de Xtreme een kunststof buis tussen sifon en rookgasafvoer vervangen door een extra pad door de warmtewisselaar waarmee ze 127,6% rendement claimen op tapwater. Bij het vorige model was dat 101,4%. Met een kwart hoger rendement kan je brander ook gerust een slag kleiner en daalt ook het minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:50:
Intergas heeft bij de Xtreme een kunststof buis tussen sifon en rookgasafvoer vervangen door een extra pad door de warmtewisselaar waarmee ze 127,6% rendement claimen op tapwater. Bij het vorige model was dat 101,4%. Met een kwart hoger rendement kan je brander ook gerust een slag kleiner en daalt ook het minimale vermogen.
dus intergas heeft een pepertuum mobile gemaakt? O-)

zo bedrijven eens sieren om de daadwerkelijke efficientie op te geven ipv deze reken-je-rijk formules.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 13-12-2019 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 11:52
@Leviathan
Ik heb de Nefit Proline HRC24/CW3 en een Nefit Easy voor een appartement van ~80 m2.

De CV functioneert goed maar er gaat mij wel iets te vaak iets stuk. We staan toch elk jaar wel eens onder een koude douche. Lekkage is ook al eens aan de orde geweest

De Easy werkt prima.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
flippy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 06:37:
[...]

dus intergas heeft een pepertuum mobile gemaakt? O-)

zo bedrijven eens sieren om de daadwerkelijke efficientie op te geven ipv deze reken-je-rijk formules.
100% wordt gesteld op wat je krijgt als je gas in de fik steekt en de CO2 en H2O die daarbij geproduceerd worden gewoon zo de lucht in laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
In een ander huis Intergas gehad. Prima. Nu een Remeha. Hing er al. Hoop ellende mee gehad ondanks servicebeurten. Na een klacht richting remeha (8 jaar oud) een nieuwe remeha gekregen uit coulance. Enkel 200 euro bijbetalen omdat ik van cw4 naar cw5 ging en een betere thermostaat wilde. Nu al 4 jaar de remeha tzerra plus. Nog nooit een storing gehad. En bij mij hangt ie in de bekijken. Dus dat ie klein en erg stil is is ook een plus voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:36:
[...]

100% wordt gesteld op wat je krijgt als je gas in de fik steekt en de CO2 en H2O die daarbij geproduceerd worden gewoon zo de lucht in laat gaan.
ze moeten gewoon opgeven hoeveel kW je krijgt voor 1m3 gas. dat is een stuk beter om je effcientie op te berekenen maar komen veel ketels ineens heel anders eruit te zien.
die 100+ % formules zijn inmiddels zo gemanipuleerd en voorzien van marketing-wank dat het helemaal niks meer zegt tegenwoordig.
en dan nog is het gebaseerd op inkomende watertemperaturen van 10 graden, iets wat niemand kan halen.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 13-12-2019 08:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@flippy douchewater warmte terugwinning is in theorie een leuk idee, maar fiets je er normaal gesproken natuurlijk niet zomaar ff in zonder je hele badkamer te verbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
flippy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:09:
[...]

ze moeten gewoon opgeven hoeveel kW je krijgt voor 1m3 gas. dat is een stuk beter om je effcientie op te berekenen maar komen veel ketels ineens heel anders eruit te zien.
die 100+ % formules zijn inmiddels zo gemanipuleerd en voorzien van marketing-wank dat het helemaal niks meer zegt tegenwoordig.
en dan nog is het gebaseerd op inkomende watertemperaturen van 10 graden, iets wat niemand kan halen.
Mijn leidingwater is toch rond de 10 graden, dus dat kan.
Probleem bij traditionele CV ketels is dat je er met tapwater zoveel gas doorheen jast dat je never de nooit niet die 107% kan halen waar je met lage temperatuur verwarming wel bij in de buurt komt. Met een extra wisselaar kan dat rendement fors omhoog.

Die 127% is zeer waarschijnlijk een berekende waarde die alleen gehaald wordt in bepaalde situaties. Bij verwarmen gaan de rookgassen nml ook door die extra wisselaar en warm je de inhoud ervan op. Dat water staat stil en wordt niet gebruikt. Op het moment dat je dat water wel gaat gebruiken heb je dan "gratis" verwarmd water en schiet het rendement ineens omhoog. Ik weet niet hoe die rendementstests worden gedaan, maar gok dat bovenstaande wel fors invloed heeft op het getalletje. Als je de test langer zou doen gaat dat getal heel erg hard terug richting 107%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:00
Storing technisch loopt intergas voorop met minste storingen. Ik was blij dat hij in mijn huis was opgehangen.
CW zegt wat over de hoeveelheid warm water die de ketel maximaal kan leveren (liter/minuut). Als jij verwacht dat je alleen een regendouche aanzet en verder dan geen warm water nodig hebt kan je ook gewoon voor een CW4 gaan.
Let op of je meteen andere zaken laat meenemen zoals je expansie vat en let of dat je (bestaande woning) eventueel je rookgas afvoer laat aanpassen voor een hr ketel. Als er al een flexbuis is getrokken bij de vorige ketel is het aan te raden deze meteen te laten vervangen. Die flex gaat ongeveer even lang mee als een ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:46:
@flippy douchewater warmte terugwinning is in theorie een leuk idee, maar fiets je er normaal gesproken natuurlijk niet zomaar ff in zonder je hele badkamer te verbouwen...
afhankelijk van hoe je huis in elkaar zit kan je die wel vaak bijvoorbeeld in de kruipruimte zetten.
de beparing maakt het wel aantrekkelijk om eventueel een zaterdagje te meubelen in je huis.
_JGC_ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:41:
[...]

Mijn leidingwater is toch rond de 10 graden, dus dat kan.
Probleem bij traditionele CV ketels is dat je er met tapwater zoveel gas doorheen jast dat je never de nooit niet die 107% kan halen waar je met lage temperatuur verwarming wel bij in de buurt komt. Met een extra wisselaar kan dat rendement fors omhoog.

Die 127% is zeer waarschijnlijk een berekende waarde die alleen gehaald wordt in bepaalde situaties. Bij verwarmen gaan de rookgassen nml ook door die extra wisselaar en warm je de inhoud ervan op. Dat water staat stil en wordt niet gebruikt. Op het moment dat je dat water wel gaat gebruiken heb je dan "gratis" verwarmd water en schiet het rendement ineens omhoog. Ik weet niet hoe die rendementstests worden gedaan, maar gok dat bovenstaande wel fors invloed heeft op het getalletje. Als je de test langer zou doen gaat dat getal heel erg hard terug richting 107%.
volgens mij zit een ketel doorgaans meer te werken als een CV dan douchewater te verwarmen. en dan kom je toch vies bedrogen uit als je effcientie dan ineens instort tot de 70 a 80% op zijn best.

[ Voor 56% gewijzigd door flippy op 13-12-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Leviathan schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:41:
Ik ben op zoek naar een nieuwe ketel. Ik heb totaal geen verstand van CV ketels, laat ik dat eerst even zeggen.

Ik heb mijn oog laten vallen op deze ketel: de Nefit Trendline II HRC30 CW5.

Waarom deze keuze? Nefit is onderdeel van Bosch, lijkt me een goed merk.
We hebben een appartement van 106 m2, dus CW4 zou normaliter genoeg moeten zijn, maar we hebben een regendouche, dus ik dacht misschien toch beter een CW5 ketel nemen.

Mijn vraag nu is: is dit een verstandige keuze? Zijn er dingen waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb waar ik rekening mee zou moeten houden?

Ik zou de aanschaf verder willen combineren met de Nefit Easy thermostaat. De reden: ik wil graag een slimme thermostaat, maar wil geen maandelijkse kosten maken (zoals bv. Toon). Zijn er argumenten om bijvoorbeeld eerder voor een Nest thermostaat te gaan dan voor een Nefit Easy?
Hoi, ik heb inmiddels al 2 jaar zo'n nieuwe Nefit Tendline draaien en ik ben er wel tevreden over. Samen met zo'n Nefit Easy thermostaat.

Over die thermostaat is wel wat te doen geweest, er zijn namelijk de afgelopen 2 jaar geen updates voor geweest. Echter sinds kort zijn ze daar wakker geworden en krijgen we nu actief updates. Voor mij werkt het allemaal prima, je kan van afstand de kachel aan/uitzetten, verbruik bijhouden etc. etc. Het is allemaal wel erg basic, maar het werkt en je hoeft maandelijks geen bedrag te betalen. Let wel op dat de Easy thermostaat alleen op 2.4GHZ WIFI werkt. Succes ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:20:
[...]

afhankelijk van hoe je huis in elkaar zit kan je die wel vaak bijvoorbeeld in de kruipruimte zetten.
de beparing maakt het wel aantrekkelijk om eventueel een zaterdagje te meubelen in je huis.
Uhuh. De vervolgvraag is alleen hoe zijn onderburen het vinden als hij eens op hun plafond een warmtewisselaar gaat monteren...
Het is een appartement. Dus als het al mogelijk is, dan is er nog steeds grote kans dat de halve badkamer verbouwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sissors schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:04:
[...]

Uhuh. De vervolgvraag is alleen hoe zijn onderburen het vinden als hij eens op hun plafond een warmtewisselaar gaat monteren...
Het is een appartement. Dus als het al mogelijk is, dan is er nog steeds grote kans dat de halve badkamer verbouwd moet worden.
die moeten gewoon niet zo klagen, je bent immers groen bezig. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:26
Heb zelf 3 weken geleden dezelfde combinatie laten plaatsen. HRC30 trendline2 cw5 met Easy thermostaat.
Dit is in een 2kapper van 160m².

Installatiebedrijf kwam hiermee op de proppen, en aangezien we goede ervaringen hebben, hun keuze genomen.

We kwamen zelf van een 18 a 19 jaar oude Nefit ecomline22 met boiler + Honeywell chronotherm IV af.

Gasverbruik is +/- 30% gedaald lijkt het tot nu op.
Ik vind de Easy thermostaat verder prima werken. Slim is ie absoluut niet. Maar eenvoudig aan te passen per week.

De douche is eigenlijk niet veranderd. Bad is wel veel beter te vullen. Voorheen ging dat erg traag zodra de boiler leeg was. Nu gewoon in een minuut of 5 een vol bad.

//Edit
Vandaag eens gekeken naar de instellingen en toch wat tweaks proberen te maken. Max aanvoertemp lag op 80 graden, en Max vermogen op 30kW.
Beide verlaagd (naar 60graden en 22,5kW) en warm water op eco mode gezet.
Eens kijken of het nu nog beter wordt qua verbruik

[ Voor 25% gewijzigd door GAIAjohan op 13-12-2019 20:43 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:27
Hier hangt een agpo ferroli domina VR van 14 jaar oud waar alleen een ontsteekpen van vervangen is en een kleine lekkage aan het overstort. Volgens de onderhoudsblaadjes. Ik mag denk ik van geluk spreken dat hij nog werkt. Hij is vast erg onzuinig maar hij heeft nog nooit geen warm water gegeven. Het warmwatertemperatuur wisselt zeker 10-15 graden onder de douche maar de woningbouw wil hem nog niet vervangen. Ondanks dat het merk erg slecht bekend staat vind ik het toch een kleine prestatie 8)7 Plaatje voor het idee Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/IiY3FDP

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:31
Ik heb een trendline 2 cw5 hangen, werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 18:05

iMars

Full time prutser

*bookmarked* :Y)

Ik heb een paar dagen geleden te horen gekregen dat ik mijn ketel binnen kort moet gaan vervangen. Er is een lek bij de rookafvoer bij de warmte wisselaar. Dit is te repareren, maar schijnt kostbaar te zijn. Gevaarlijk is het niet omdat het onder de kap zit en het rook alsnog wordt afgevoerd, aldus de monteur. Maar ketel is wel afgekeurd en aangeraden om binnen enkele maanden te vervangen. Ik heb een ~15 jaar oude AWB 3HR28T hangen (van de vorige bewoners) deze doet het prima (huis wordt goed warm en warm water is nooit een probleem).

Nu zoek ik dus een goede vervanger. Maar ook een die is voorbereid op toekomstplannen. Momenteel hebben we in de woonkamer 1 convectorput als verwarming. Dit is echter niet fijn omdat zodra de verwarming te hoog stookt (> 20 graden) wordt het gelijk benauwd in de woonkamer. Wens is om in de toekomst deze put weg te halen en vloerverwarming als hoofdverwarming te nemen op de hele BGG. Dus de CV ketel moet dat wel kunnen (kan het ongetwijfeld, maar heb er niet heel veel verstand van).

Uiteraard wil ik een CV ketel welke het meest zuinig is, zowel qua gas, als energie. Ik heb het vermoeden dat mijn huidige ketel nog al een energieslurper is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rNpsD4lSDmlO9GV03vP3IPKc/full.png
Qua gasverbruik vallen we mee, elke maand als ik ons rapport krijg van Nuon, zitten we altijd erg laag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F5W9nqDzRGrqKSTG5s41ahfQ/full.png
Ik woon in een tussen-woning van ~112m2 met een niet al te beste isolatie (serre woonkamer ~17,5m2 glas oppervlak van standaard dubbelglas, dus geen HR. Heb wel de vloer met 12cm PIR geïsoleerd wat wel weer scheelt)

Als vervanger hebben we de Remeha Tzerra ACE 28C CW4 24KW aangeraden gekregen. Is dat een goede keuze?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:51
Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:46:
[...]

Dus eigenlijk maakt het in zo'n geval niet uit als je een Xtreme 24, 30 of 36 neemt.
De onderwaarde is bij alle ketels gelijk?
Wij hebben momenteel een ATAG Enigma CW3 ketel die op zijn eind loopt en ik ben ook opzoek naar een andere ketel.

Is het prijsverschil/gasverbruik het waard om voor een Xtreme te gaan ten opzichte van een Intergas HRE?
Zelf koop ik zo'n CV voor meerdere jaren maar als het in gasverbruik en duurzaamheid niet veel scheelt dan houd ik liever die paar honderd euro in eigen zak ;-)

Mijn vriendin zit al tijden aan te sturen op een regendouche dus ja dan is een CW5 misschien wel handig.
Maar ik wil geen problemen hebben met teveel vermogen waar ik weleens wat over lees.

Is het vervangen van een rookgasafvoer trouwens echt verstandig?
Ik zie bij bijvoorbeeld CV totaal namelijk niet echt dat je dat erbij kunt laten doen.
Maar op meerdere sites wordt er wel gezegd dat het aan te raden is.

Ohw ik wil btw het topic niet kapen maar ik vond het ook weer zoiets om hiervoor een nieuw topic aan te maken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door thespeed op 01-01-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 10:13
GAIAjohan schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:38:
Heb zelf 3 weken geleden dezelfde combinatie laten plaatsen. HRC30 trendline2 cw5 met Easy thermostaat.

...

...

//Edit
Vandaag eens gekeken naar de instellingen en toch wat tweaks proberen te maken. Max aanvoertemp lag op 80 graden, en Max vermogen op 30kW.
Drie weken is natuurlijk wel erg kort om iets over je verbruik te zeggen. Gebruik je hetzelfde klokprogramma als voorheen? Kijk ook eens op www.mindergas.nl

Trouwens, weet je zeker dat je zo blij bent met die installateur als hij die ketel gewoon met fabrieksinstellingen ophangt?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:41
GAIAjohan schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:38:

Installatiebedrijf kwam hiermee op de proppen, en aangezien we goede ervaringen hebben, hun keuze genomen.

We kwamen zelf van een 18 a 19 jaar oude Nefit ecomline22 met boiler + Honeywell chronotherm IV af.

Ik vind de Easy thermostaat verder prima werken. Slim is ie absoluut niet. Maar eenvoudig aan te passen per week.

De douche is eigenlijk niet veranderd. Bad is wel veel beter te vullen. Voorheen ging dat erg traag zodra de boiler leeg was. Nu gewoon in een minuut of 5 een vol bad.

//Edit
Om je even uit de droom te helpen: mijn gasverbruik is dit jaar december ook zo'n 30% lager ten opzichte van vorig jaar december. Geen wijzigingen in isolatie en ketel.

Ik zou overigens voor een Intergas Xtreme gaan vanwege de lage minimale capaciteit van 3,6kW. Lekker zuinig stoken als het kan en genoeg vermogen als het nodig is

[ Voor 6% gewijzigd door Insert12 op 01-01-2020 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:28
Intergas werd/wordt vaak als projectketel weggezet. Maar ondertussen zijn zij wel de enige zonder 3-wegklep. Die bij andere ketels voor de meeste problemen zorgt. Bij mij Remeha Quinta is is dit allemaal nog van koper, maar bij menig merk is dit allemaal van plastic rommel. Heb zelf al meerdere malen de 3-wegklep motor en cartridge moeten vervangen. Tegenwoordig maak ik de klep ieder jaar schoon en zet ik hem in dik vet. Dat scheelt een hoop problemen. Zodra het patent van Intergas verloopt zullen de rest van fabrikanten volgen en hetzelfde principe gaan overnemen verwacht ik.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

thespeed schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Dus eigenlijk maakt het in zo'n geval niet uit als je een Xtreme 24, 30 of 36 neemt.
Wij hebben momenteel een ATAG Enigma CW3 ketel die op zijn eind loopt en ik ben ook opzoek naar een andere ketel.

Is het prijsverschil/gasverbruik het waard om voor een Xtreme te gaan ten opzichte van een Intergas HRE?
Zelf koop ik zo'n CV voor meerdere jaren maar als het in gasverbruik en duurzaamheid niet veel scheelt dan houd ik liever die paar honderd euro in eigen zak ;-)

Mijn vriendin zit al tijden aan te sturen op een regendouche dus ja dan is een CW5 misschien wel handig.
Maar ik wil geen problemen hebben met teveel vermogen waar ik weleens wat over lees.

Ik zie bij bijvoorbeeld CV totaal namelijk niet echt dat je dat erbij kunt laten doen.

Ohw ik wil btw het topic niet kapen maar ik vond het ook weer zoiets om hiervoor een nieuw topic aan te maken. ;)
Ik heb zelf nog ‘gewoon’ een HRE maar mijn pa heeft de xtreme 36 :).

Wat de onderwaarde betreft: ik heb toevallig hem geholpen bij het uitzoeken van een nieuwe ketel en zo kwam ik erachter dat het in ieder geval bij de xtreme serie van Intergas dus niet uitmaakt. Heb geen idee hoe dit bij andere merken is :).

Rookgasafvoer vervangen is wel verstandig omdat ze langzaam oplossen (en dus dunner worden) door het zure vocht wat erdoorheen loopt. Dat gezegd hebbende heb ik in mijn nieuwe (oude) huis er een paar maanden geleden voor gekozen om het niet te doen omdat dit 1300 moest kosten :X Waanzin. In plaats daarvan heb ik nieuwe rubbers laten plaatsen en heb ik drie goede CO melders opgehangen :p

Het is trouwens wel zo dat een nieuwe CV doorgaans een concentrische rookgasafvoer nodig heeft en dan moet je eigenlijk wel vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 02-01-2020 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]
offtopic:
't is weliswaar n=1, maar de Atag die hier hangt is onzuiniger (en vele malen luidruchtiger) dan de 20 jaar oudere voorganger Agpo Econforte hmc32. Helaas heb je als huurder niks te zeggen over dit soort dingen :/

Daarbij had de oude nooit iets, hooguit een keer een versleten onderdeel vervangen, de Atag moest na amper 1 jaar al gerepareerd worden wegens probleem met de 3-wegklepmotor, die van de buren ook.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:23

Aidix

Geluidspietlut

Hier de N=2, onze atag hangt er bijna 5 jaar, is 10x stiller dan de vorige Agpo en nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:26
Insert12 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:18:
[...]

Om je even uit de droom te helpen: mijn gasverbruik is dit jaar december ook zo'n 30% lager ten opzichte van vorig jaar december. Geen wijzigingen in isolatie en ketel.

Ik zou overigens voor een Intergas Xtreme gaan vanwege de lage minimale capaciteit van 3,6kW. Lekker zuinig stoken als het kan en genoeg vermogen als het nodig is
Ik heb even naar de cijfers van +/-December 2018 en 2019 gekeken:
2018: 26-11 t/m 30-12 had 427,7 graaddagen op mijn locatie.
2019: 25-11 t/m 29-12 had 418,4 graaddagen op mijn locatie.

Heel leuk, maar dit jaar was ik 5 dagen méér de hele dag thuis in deze periode.
Op de dagen dat ik overdag thuis was kwam 2018 op 143,2 graaddagen over 13 dagen, 2019 op 218,4 over 18 dagen. Best een verschil.

Ik moet dus eigenlijk wel degelijk méér gas verbruiken.

Tevens wordt hier sinds de nieuwe ketel meer gebruik gemaakt van het bad (omdat deze nu zonder problemen vol kan lopen), en wordt zoals gezegd tegenwoordig meer thuis gewerkt (1 extra dag per week).

Op dat laatste is het klokprogramma hierop dus aangepast, en gaat hij in het weekend iets later uit.

En ondanks al het bovenstaande heb ik op dit moment een besparing van bijna 20% tov vorig jaar. In dezelfde gebruikssituatie zou het verschil zeker 30% zijn geweest. Want het aantal graaddagen was toch 50% hoger op de momenten dat ik thuis was.

Hoe jij aan 30% besparing komt, in (exact) dezelfde situatie, terwijl het aantal graaddagen nauwelijks lager ligt vind ik wel bijzonder. Dan zal je toch ergens wat aanpassingen moeten hebben gedaan.
S0epkip schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:05:
[...]

Drie weken is natuurlijk wel erg kort om iets over je verbruik te zeggen. Gebruik je hetzelfde klokprogramma als voorheen? Kijk ook eens op www.mindergas.nl

Trouwens, weet je zeker dat je zo blij bent met die installateur als hij die ketel gewoon met fabrieksinstellingen ophangt?
Ik vergeleek toen vooral met de weken ervoor.
Inmiddels ben ik natuurlijk verder, iets betere vergelijking hierboven denk ik...

En ja, over de fysieke installatie zelf heb ik geen klachten. Vergeleken sommige verhalen online. Al was het wel handig geweest als zij dat soort dingen inderdaad al een beetje hadden uitgezocht.

Klokprogramma is dus iets ruimer geworden qua gasverbruik ivm meer thuiswerken. Qua temperatuur geen wijzigingen.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 08:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ipv een conventionele gas cv-ketel, zit ik eraan te denken om een elektrische cv-ketel te gaan (laten) plaatsen.

Om zo te zorgen dat ik verder geen gasaansluiting meer nodig heb. (Inductiekookplaat zal ik dan ook gelijk moeten plaatsen)

Hebben jullie dit ook overwogen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Falcon schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:17:
Ipv een conventionele gas cv-ketel, zit ik eraan te denken om een elektrische cv-ketel te gaan (laten) plaatsen.

Om zo te zorgen dat ik verder geen gasaansluiting meer nodig heb. (Inductiekookplaat zal ik dan ook gelijk moeten plaatsen)

Lucht/water warmtepomp ja, wordt wel meer gedaan. Als je huis voldoende geïsoleerd is, gaat dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:46

de Peer

under peer review

Falcon schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:17:

Ik hoop dat je een warmtepomp bedoelt. Dan haal je de warmte uit de buitenlucht, of evt. uit de grond. Dat is inmiddels vrij gangbaar.

Je warmte alleen uit elektra halen is absoluut af te raden. Je krijgt enorme energierekeningen en is nogal verspilling van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@_JGC_ @de Peer Dus bijv. een https://electraboiler.nl/...elektrische-cv-ketel-4-kw is volgens jullie niet verstandig?

Ook niet in combi met een dak vol zonnepanelen en in de toekomst een Powerwall?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:46

de Peer

under peer review

Falcon schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:09:
@_JGC_ @de Peer Dus bijv. een https://electraboiler.nl/...elektrische-cv-ketel-4-kw is volgens jullie niet verstandig?

Ook niet in combi met een dak vol zonnepanelen en in de toekomst een Powerwall?
Nee nooit aan beginnen. Als je de vergelijking met een warmtepomp maakt heeft die elektrische CV ketel een rendement van 100% en een warmtepomp 300% tot 500%.
Elektrische CV ketel is de allerduurste optie die er is.

Zonnepanelen verzachten de pijn alleen een beetje. Maar salderen wordt afgebouwd en dan zit je met je elektrische ketel.

Alleen in bijvoorbeeld een (heel goed geïsoleerd) klein appartement waar geen warmtepomp geplaatst kan worden, zou je zo'n elektrische CV ketel nog kunnen overwegen.

Elektra gebruiken als primaire energiebron voor verwarmen van een huis is niet duurzaam, wel duur.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-01-2020 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@de Peer Helder, was inderdaad al tegen wat rekenmodellen aangelopen waar dit werd berekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:39
Nooit aan een elektrische cv-ketel beginnen. Dat is zeer duur in gebruik.

Bovendien: Kun je met die 4kW uit je voorbeeld wel je huis verwarmen? Dan moet je ofwel een zéér goed geïsoleerd huis hebben, ofwel in een klein appartement wonen.

Wanneer je warmtebehoefte inderdaad maar 4kW is, dan zou je een Elga warmtepomp kunnen aanschaffen. Verkrijgbaar vanaf iets meer dan 3000 euro en je krijgt er 1700 euro subsidie op. Netto is de Elga dus nauwelijks duurder in aanschaf dan een elektrische CV ketel.
Alleen heeft de Elga nog geen 1500W nodig om net zo veel warmte te produceren als de 4000W elektrische CV ketel.

Maar het belangrijkste voordat je ingrijpende keuzes gaat maken: Laat een warmteverliesberekening maken en laat een berekening maken van je afgiftesysteem bij een aanvoertemperatuur van 45 graden.

Wanneer je (nog) een werkende CV-ketel hebt hangen, kun je nu al testen of je huis warmtepomp-ready is. Stel op de CV-ketel de temperatuur voor het verwarmingscircuit in op maximaal 45 a 50 graden. Kun je daarmee komende twee maanden je huis voldoende warm houden? Dan is je huis warmtepomp-ready! Hou bij deze instelling er wel rekening mee dat de opwarmtijd na een (nacht)verlaging van de temperatuur langer wordt. Het is dan ook aan te raden om de verlaging te beperken tot 2 a 3 graden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:51
Glashelder schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:30:
[...]

Ik heb zelf nog ‘gewoon’ een HRE maar mijn pa heeft de xtreme 36 :).

Wat de onderwaarde betreft: ik heb toevallig hem geholpen bij het uitzoeken van een nieuwe ketel en zo kwam ik erachter dat het in ieder geval bij de xtreme serie van Intergas dus niet uitmaakt. Heb geen idee hoe dit bij andere merken is :).

Rookgasafvoer vervangen is wel verstandig omdat ze langzaam oplossen (en dus dunner worden) door het zure vocht wat erdoorheen loopt. Dat gezegd hebbende heb ik in mijn nieuwe (oude) huis er een paar maanden geleden voor gekozen om het niet te doen omdat dit 1300 moest kosten :X Waanzin. In plaats daarvan heb ik nieuwe rubbers laten plaatsen en heb ik drie goede CO melders opgehangen :p

Het is trouwens wel zo dat een nieuwe CV doorgaans een concentrische rookgasafvoer nodig heeft en dan moet je eigenlijk wel vervangen.
Net even voor mijzelf een vergelijk gemaakt tussen de verschillende Intergas HRE en Xtreme ketels.
Er zit toch wel wat vermogens verschil in bij de onderwaardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YgYysnacevajrIly1hiP9ppX/full.png

Vanwege mijn gemoedstoestand/veiligheid wil ik dus onze ketel vervangen.
Ik heb op zolder momenteel ook 2 CO melders hangen.
Dit ook omdat ik weet dat de ketel rookgaszijdig lek is en voor de veiligheid wil ik hem dus snel vervangen hebben. ;)
Bij CV totaal lijken de kosten voor mijn gevoel mee te vallen.
Maar ik ga maar eens wat offertes opvragen (met vervanging rookgasafvoer)

[ Voor 6% gewijzigd door thespeed op 02-01-2020 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

thespeed schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Rookgasafvoer mee laten vervangen, die moet ook weer 15 jaar mee.
A4-tje schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:11:
Storing technisch loopt intergas voorop met minste storingen.
Heb je daar een onderbouwing/bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:00
edsandje schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:09:

Heb je daar een onderbouwing/bron van?
Mijn bronnen zijn de verschillende cv onderhoudsbedrijven die voor ons individuele ketels onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
Inhakend op het topic zonder een nieuwe te openen.

Ik ben zelf ook inmiddels aan het kijken voor een nieuwe ketel en er word vooral Xtreme 36 geroepen, maar als ik de gebruikers reviews lees dan zijn ze niet al te goed

Voorbeelden zijn Veel lawaai, springt om de minuten aan, duurt lang om echt goed op temperatuur te komen e.d. Zijn dit bekende problemen of zijn het enkele de slechte dingen die je soms is leest over iets van enkele personen?

Zelf keek ik naar de Extreme, de ATAG i36EC Zone en de Remeha Tzerra ACE 39c

[ Voor 20% gewijzigd door Ferio op 04-03-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ferio schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:30:

Ik ben zelf ook inmiddels aan het kijken voor een nieuwe ketel en er word vooral Xtreme 36 geroepen, maar als ik de gebruikers reviews lees dan zijn ze niet al te goed

Voorbeelden zijn Veel lawaai, springt om de minuten aan, duurt lang om echt goed op temperatuur te komen e.d. Zijn dit bekende problemen of zijn het enkele de slechte dingen die je soms is leest over iets van enkele personen?

Zonder bron lastig om die ervaringen op waarde te schatten.

Voordeel van de Xtreme36 zou moeten zijn dat deze juist ver terug moduleert, en daardoor minder vaak aanspringt (minder pendelgedrag). Kan slechte installatie of instelling zijn.
Ik zou persoonlijk als ik nu voor een nieuwe ketel zou gaan zeker de Xtreme op mijn short list hebben.

Vraagje; waarom denk je een 36 nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33

Ik heb zelf niet zo'n ketel, maar bovenstaande zijn problemen met aansturing of inregeling, waarschijnlijk niet met het apparaat zelf (de hoeveelheid geluid misschien alleen).

Bv. om de paar minuten aan/uit: dat kan gebeuren als de ketel op een te hoog vermogen staat/warmte niet kwijt kan waardoor hij gaat pendelen, of met een thermostaat die niet goed samenwerkt met de ketel en steeds warmte vraagt en dan weer niet. Duurt lang om op temperatuur te komen, ja dat zal expres zijn, dan moduleert de ketel en zorgt voor maximale condensatie, dus is juist goed (als je gas wilt besparen). Al dat soort dingen kun je met de instellingen bij eigenlijk elke ketel wel flink mee prutsen, als je niet te bang bent om de meegeleverde installatiehandleiding een keer door te bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wilke schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:46:
[...]

Ik heb zelf niet zo'n ketel, maar bovenstaande zijn problemen met aansturing of inregeling, waarschijnlijk niet met het apparaat zelf (de hoeveelheid geluid misschien alleen).

Bv. om de paar minuten aan/uit: dat kan gebeuren als de ketel op een te hoog vermogen staat/warmte niet kwijt kan waardoor hij gaat pendelen, of met een thermostaat die niet goed samenwerkt met de ketel en steeds warmte vraagt en dan weer niet. Duurt lang om op temperatuur te komen, ja dat zal expres zijn, dan moduleert de ketel en zorgt voor maximale condensatie, dus is juist goed (als je gas wilt besparen). Al dat soort dingen kun je met de instellingen bij eigenlijk elke ketel wel flink mee prutsen, als je niet te bang bent om de meegeleverde installatiehandleiding een keer door te bladeren.
Tsjah, maar het huis moet in twee minuten warm he, anders klopt er iets niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Precies :)

Maar ik zou dus vooral kijken naar klachten over levensduur en storingen, en misschien het geluid als hij ergens hangt waar dat er toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, reviews. Heb af en toe zo meer het idee dat fabrikanten elkaars producten aan het reviewen zijn :X Ergens op het forum hier loopt ook een medewerkers van Netfit medewerker rond die ook Intergas afkraakte. Verrassend :p

De Xtreme 36 van mijn pa hoor je nauwelijks als er gedouched wordt. Maaja, de HRE 36 die in mijn huis hangt hoor je ook niet tot nauwelijks als er gedouched wordt*.

*Ik noem douchen omdat er dan over het algemeen veel vermogen gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:44:
[...]

Vraagje; waarom denk je een 36 nodig te hebben?
Hangt nu een Ferroli Bluesense 4 die 13,2 liter warm water (40°C) per minuut doet en merken met het douchen (regendouche) dat er niet al teveel water uitkomt. Het duurt ook vrij lang voordat het water warm is en als je twee kranen opdraait heb je al veel minder water. Daarnaast springt dat ding ook constant aan. Nu is Ferroli ook niet het betere merk, maar goed dat hing al in deze woning en we willen kwaliteit ervoor in de plaats.

Bij veel reviews komt toch wel de Atag of de Xtreme36 naar boven.

Mocht ik een verkeerde keus maken dan hoor ik het ook graag.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ferio schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Hangt nu een Ferroli Bluesense 4 die 13,2 liter warm water (40°C) per minuut doet en merken met het douchen (regendouche) dat er niet al teveel water uitkomt. Het duurt ook vrij lang voordat het water warm is en als je twee kranen opdraait heb je al veel minder water. Daarnaast springt dat ding ook constant aan. Nu is Ferroli ook niet het betere merk, maar goed dat hing al in deze woning en we willen kwaliteit ervoor in de plaats.

Komt er ook daadwerkelijk 13,2 liter water uit je kraan?

Je kunt wel een dikke ketel ophangen, maar als je leidingwerk het niet aan kan schiet het nog niet echt op. Zo hebben de bouwers van mijn huis me een plezier gedaan met 14mm Henco leidingen voor het warme water en 16mm leidingen voor het koude water. Kan tien CV ketels ophangen, maar veel meer warm water ga ik daar niet van krijgen.

Dus; eerst even uitzoeken hoeveel water die regendouche kwijt kan, en hoeveel je leidingen kwijt kunnen. Dat het lang duurt voordat je warm water hebt zal vooral liggen aan de leidinglengte, niet aan de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Komt er ook daadwerkelijk 13,2 liter water uit je kraan?

Je kunt wel een dikke ketel ophangen, maar als je leidingwerk het niet aan kan schiet het nog niet echt op. Zo hebben de bouwers van mijn huis me een plezier gedaan met 14mm Henco leidingen voor het warme water en 16mm leidingen voor het koude water. Kan tien CV ketels ophangen, maar veel meer warm water ga ik daar niet van krijgen.

Dus; eerst even uitzoeken hoeveel water die regendouche kwijt kan, en hoeveel je leidingen kwijt kunnen. Dat het lang duurt voordat je warm water hebt zal vooral liggen aan de leidinglengte, niet aan de cv ketel.
Leidingen zijn 15mm, water wat eruit komt is 1l per 8s .. dus het komt zeker niet aan de 13,2 pm , daarnaast verliest dat ding ook snel zijn druk dus het is gewoon aan vervanging toe. CW5 moet met 15mm wel lukken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

1 liter per 8 seconden puur warm water? Of op 40 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:59:
1 liter per 8 seconden puur warm water? Of op 40 graden?
40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En als je de koudwaterkraan open zet. Hoe snel komt het er dan uit?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Ferio schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Al gedacht aan een L/W warmtepomp of L/L in combinatie met een wp boiler? Eruit dat gas en je energierekening fors naar beneden. ;) Dus ja, ik vind het een verkeerde keuze. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 07:01

dbzfan

Nee.

Zelf ook op zoek naar een nieuwe ketel.. hebben een tussenwoning van 106m2.. in de winter voornamelijk alleen beneden de verwarming aan. Twijfel tussen de Intergas Xtreme cw3, CW4 of cw5.. iemand advies hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 06-06 23:31
dbzfan schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:32:
Zelf ook op zoek naar een nieuwe ketel.. hebben een tussenwoning van 106m2.. in de winter voornamelijk alleen beneden de verwarming aan. Twijfel tussen de Intergas Xtreme cw3, CW4 of cw5.. iemand advies hierover?
Ik heb zelf voor de cw5 gekozen. De meerprijs valt over de levensduur in het niet en hij is alleen wat hoger.
Niet dat ik t vermogen nodig heb, maar het kan wel.

Voor de rest moet ie nog opgehangen worden dus kan er voor de rest nog nix zinnigs over zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De Cw waarde geeft aan hoeveel warm tapwater de ketel kan produceren.
Bij gewone douche Cw 3 of 4, bij stortdouche, bad cw5.
Elke ketel heeft genoeg vermogen om je huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Lensent schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:32:
Intergas kwam dacht ik ook goed uit de test met hun Extreme 36 oid?

[Afbeelding]

https://www.atagwarmte.nl...gas-xtreme-vergelijken-2/

Ik zou uit de top 4 kiezen denk ik op basis van wat je belangrijk vindt.
Heb je behalve een screenshotje ook die sheet zelf voor ons zodat we daar eens in kunnen grasduinen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hangt 100% af van je douche-wensen.
darklord007 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Ik heb zelf voor de cw5 gekozen. De meerprijs valt over de levensduur in het niet en hij is alleen wat hoger.

Voor de rest moet ie nog opgehangen worden dus kan er voor de rest nog nix zinnigs over zeggen
Als je het hogere debiet van de CW5 niet gebruikt is het gewoon geld en ruimte wegpissen, verder niks.

[ Voor 40% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-07-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
darklord007 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Ik snap je keuze niet zo goed qua vermogen? Je zegt namelijk dat je dit niet nodig hebt? Nou is de intergas xtreme gelukkig een ketel die behoorlijk kan terugmoduleren, maar in het algemeen is het onverstandig vanwege de inefficiëntie om een te groot vermogen te nemen. En voordelen zitten er verder niet aan als je het niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Citroentjuh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:01:
[...]

Ik snap je keuze niet zo goed qua vermogen? Je zegt namelijk dat je dit niet nodig hebt? Nou is de intergas xtreme gelukkig een ketel die behoorlijk kan terugmoduleren, maar in het algemeen is het onverstandig vanwege de inefficiëntie om een te groot vermogen te nemen. En voordelen zitten er verder niet aan als je het niet nodig hebt.
Precies wat jij zegt. We hebben nu een cw3 ketel hangen maar de intergas cw5 kan veel verder moduleren.

Voor verwarmen hebben we het niet nodig. Enige voordeel is dat het bad wss wat sneller vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Regendouche kan makkelijk op een CW4 ketel, dat is hier ook en nog vermogen over.
Bij bad overgens ook ruim voldoende, die is in een mum van tijd gevuld.

CW5 is alleen voor een stortdouche of meerdere kranen in huis tegelijk open.

Maar persoonlijk zou ik ermee wachten in kader van de energietransitie, als je het kan uitstellen zou ik dat zeker doen.

Probleem met CW5 ketels is het minimaal vermogen, die is in algemeen veel te hoog voor verwarming.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2020 18:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Nu online
darklord007 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:03:
[...]

Precies wat jij zegt. We hebben nu een cw3 ketel hangen maar de intergas cw5 kan veel verder moduleren.

Voor verwarmen hebben we het niet nodig. Enige voordeel is dat het bad wss wat sneller vol is.
Ah oké dan begrijp ik het. In feite heb je het extra vermogen dus wel nodig, vanwege je bad. Qua verwarming heeft bijna niemand meer vermogen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Citroentjuh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:08:
[...]

Ah oké dan begrijp ik het. In feite heb je het extra vermogen dus wel nodig, vanwege je bad. Qua verwarming heeft bijna niemand meer vermogen nodig.
Ligt eraan hoe je t bekijkt. Wij hebben nu nog een twijfelachtige agpo econpact hangen die het (op 1x de branderautomaat) na altijd prima heeft gedaan. Na bijna 18jaar willen we deze preventief vervangen.

Ben benieuwd naar de prestaties van de intergas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Bedankt voor de reacties! We hebben wel een regendouche, maar 99% van de tijd gebruiken we de "gewone" douchekop.. Denk dat het een CW4 wordt dan.. gulden middenweg. Mochten we in de toekomst nog een verbouwing doen en een bad plaatsen is dat ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
mr_evil08 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:06:
Maar persoonlijk zou ik ermee wachten in kader van de energietransitie, als je het kan uitstellen zou ik dat zeker doen.
Ik heb daar ook over zitten twijfelen.
Echter, iedere warmtepomp opstelling gaat veel meer ruimte in huis innemen, daar hebben we gewoon de plek niet voor.
Daarnaast is een warmtepomp veel duurder en aangezien wij slechts 500m3 gebruiken per jaar (met de oude ketel) zie ik dit niet als een zinnige investering in de komende x jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Nu online
darklord007 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:46:
[...]

Echter, iedere warmtepomp opstelling gaat veel meer ruimte in huis innemen, daar hebben we gewoon de plek niet voor.
Daarnaast is een warmtepomp veel duurder en aangezien wij slechts 500m3 gebruiken per jaar (met de oude ketel) zie ik dit niet als een zinnige investering in de komende x jaren
Exact dit. Voor heel veel woningen is het simpelweg geen rendabel alternatief op dit moment. Hier ga ik de cv binnenkort ook gewoon weer voor een nieuwe vervangen (waarschijnlijk een intergas xtreme cw3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb in november 2019 een Remeha Tzerra Ace 24 gekocht. Ik douche nooit terwijl ik ook een bad vul en de keuken maakt gebruik van een Quooker dus een CW4 vond ik voldoende. Qua vermogen zou ik uit moeten komen met een 24 kw, er hangt 22 kw aan radiatorvermogen. Als Thermostaat heb ik een Tado v3+ aangeschaft. Hiervoor hing er een 20 jaar oude Nefit Ecomline met boiler (die het overigens nog prima deed). Alle radiatoren (m.u.v. de referentieruimte) hebben een V-exact II afsluiter van Heimeier (linkje) en die heb ik zelf ingesteld. Dat zal voor 80% goed zijn, de ketel moduleert zelf ook met brander & pomp. De tarieven die de monteur vroeg voor waterzijdig instellen (€ 75 per radiator incl een nieuw dynamisch binnenwerk) vond ik zonde van mijn geld omdat het niet veel meer toevoegt t.o.v. de bestaande setup.

Resultaten waren zoals gehoopt en verwacht, alle radiatoren werden warm en CW4 was prima toereikend. Ik heb op advies van de Consumentenbond bewust geen grotere capaciteit genomen dan wat ik nodig had en daar heb ik geen spijt van. De Remeha is stil, in tegenstelling tot de Nefit horen we 'm niet aanslaan.

De CV monteur die we eerst hadden geraadpleegd wilde ons een zwaardere Calenta verkopen, deze zijn reeds 10 jaar op de markt. Zijn motivatie was dat hij voor de Tzerra geen losse onderdelen kon krijgen (bleek niet waar) en dat hij weinig op had met de computers in de nieuwe ketels. Ik heb dat advies in de wind geslagen en vind de meldingen op het scherm en het gedrag van de ketel juist erg logisch.

Onze ervaringen met de Tado zijn ook positief. De app werkt goed, al zouden de 'raam open' meldingen in de zomer wel uit mogen van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
Citroentjuh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:34:
[...]

Exact dit. Voor heel veel woningen is het simpelweg geen rendabel alternatief op dit moment. Hier ga ik de cv binnenkort ook gewoon weer voor een nieuwe vervangen (waarschijnlijk een intergas xtreme cw3).
Ook ik heb de warmtepomp gelaten voor wat het was. Oud huis (jaren 20), 1500 m3 per jaar en de basis voor een warmtenet ligt er reeds (Sittard). De gemeente heeft dus nog 12 jaar om onze woning aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mukky schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:12:
[...]

Ook ik heb de warmtepomp gelaten voor wat het was. Oud huis (jaren 20), 1500 m3 per jaar en de basis voor een warmtenet ligt er reeds (Sittard). De gemeente heeft dus nog 12 jaar om onze woning aan te sluiten.
Klein beetje offtopic maar persoonlijk zou ik me zo lang als mogelijk verzetten tegen elke vorm van warmtenetten. Op die netten is er geen concurrentie en betaal je je vrijwel altijd helemaal scheel. Je komt er ook zeer lastig vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Klein beetje offtopic maar persoonlijk zou ik me zo lang als mogelijk verzetten tegen elke vorm van warmtenetten. Op die netten is er geen concurrentie en betaal je je vrijwel altijd helemaal scheel. Je komt er ook zeer lastig vanaf.
Dat begrijp ik, het zal ook nog wel een tijdje duren voordat het net hier wordt aangelegd. Toch hou ik er wel rekening mee, de kookplaat hebben we elektrisch en ik heb de standleiding via de kelder laten lopen waar het warmtenet binnen zal komen. Ook ligt er een extra buis voor WW. We gaan het zien, voorlopig prima tevreden met de Remeha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@mukky Warmtenet wil je niet, het vastrecht kost je jaarlijks al meer dan wat jij nu aan gaskosten kwijt bent.

Wat betreft de "geen losse onderdelen" voor je Tzerra: Remeha levert wel onderdelen, maar het zijn allemaal setjes. Heel erg makkelijk voor de installateur, want over het algemeen vervang je die onderdelen toch samen. Weet niet of je wel eens een tekening van een Intergas ketel hebt gezien, maar daar heeft elke schroef, ring en pakking een onderdeelnummer en kan je die los per stuk bestellen.

Remeha heeft de Tzerra in de markt gezet als "goedkoop onderhoud door complete modules", wat de mensen die zich er niet in verdiepen is omgezet als "als er iets kapot gaat moet je een hele module vervangen, wat duur is".

Wat ik zie bij mijn eigen Intergas ketel en het servicebedrijf: bij een beurt wordt met minimale inspanning alleen het hoognodige gedaan. Met een beetje pech moeten ze nog een keer terugkomen omdat er een storing optreedt door het niet (tijdig) vervangen van een onderdeel. Bij Remeha geeft de ketel aan dat het tijd voor beurt B is, je bestelt onderdeelset B voor je ketel en vervangt gewoon alles wat in die set zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
darklord007 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:46:
[...]

Een binnendeel van een warmtepomp is niet groter dan een cv-ketel. Diverse fabrikanten gebruiken zelfs exact dezelfde behuizing voor zowel hun warmtepompen als cv-ketels.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ivow85 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Een binnendeel van een warmtepomp is niet groter dan een cv-ketel. Diverse fabrikanten gebruiken zelfs exact dezelfde behuizing voor zowel hun warmtepompen als cv-ketels.
Kan zijn dat ik een verkeerd beeld heb/had en mocht dat zo zijn geef ik dat graag toen.
Maar volgens mij kan een warmtepomp geen warm water blijven leveren van 60+ graden zonder boilervat.
En mocht je dit nodig hebben dan moet je om te kunnen douchen toch een flinke voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
darklord007 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Kan zijn dat ik een verkeerd beeld heb/had en mocht dat zo zijn geef ik dat graag toen.
Maar volgens mij kan een warmtepomp geen warm water blijven leveren van 60+ graden zonder boilervat.
En mocht je dit nodig hebben dan moet je om te kunnen douchen toch een flinke voorraad hebben.
Dat klopt, maar daar zijn ook andere oplossingen voor mogelijk. Een boilervat is een veel gekozen oplossing en kost inderdaad best wat ruimte. Maar de boiler hoeft niet naast de warmtepomp te staan. Elders plaatsen kan daarmee een oplossing bieden

Een andere mogelijkheid, die héél weinig ruimte in neemt, is een doorstroomapparaat voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Ze komen volgende week hier de Intergas Xtreme CW4 katel plaatsen, nu moet ik nog een thermostaat uitzoeken. Iemand tips? Er hoeft geen schema ingesteld te hoeven worden aangezien we onregelmatig werken. Eventueel via afstand met een app aan/uit zou wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:04
dbzfan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:05:
Ze komen volgende week hier de Intergas Xtreme CW4 katel plaatsen, nu moet ik nog een thermostaat uitzoeken. Iemand tips? Er hoeft geen schema ingesteld te hoeven worden aangezien we onregelmatig werken. Eventueel via afstand met een app aan/uit zou wel handig zijn.
Honeywell Lyric T6 of Nest Thermostat v3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ro3lie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:18:
[...]

Honeywell Lyric T6 of Nest Thermostat v3
De ene is erg duur en de andere heeft slechte recensies hier op tweakers... Heb nu de Honeywell Round Connected Modulation in gedachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:36
Ik was aan het twijfelen tussen de Intergas Xtreme 30 en 36.
Als ik het verschil zo zie kan de 36 wat meer warm water leveren.
Ook is deze terug te moduleren tot 3,6 kW wat voordelig is.
Dan maakt de 30 euro verschil ook niet zo gek veel uit.

IK had ook nog een blik geworpen op de Atag i36ec maar deze komt niet onder de 6,2 kW minimaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:17

bloody

0.000 KB!!

dbzfan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

De ene is erg duur en de andere heeft slechte recensies hier op tweakers... Heb nu de Honeywell Round Connected Modulation in gedachten..
Intergas heeft zelf ook een prima thermostaat: de Comfort Touch https://www.intergas-verw.../producten/comfort-touch/

Eventueel is er een gateway bij te krijgen waarmee je hem ook met een app kunt bedienen en zaken als schema's kunt instellen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
bij mij is toevallig de xtreme 36 geplaatst een paar dagen geleden.

mooi design, compact.
Lijkt snel warm water te geven.
Komt veel warm water uit (even veel als koud waarbij de vorige cw3 een doorstroombeperking had)
maakt wel behoorlijk wat herrie op vollast (maar op zolder niet veel last van).

Ik heb er de comfort touch thermostaat bij. Geeft voldoende info en kan er eea via instellen.
De gateway heb ik ook, zo kun je ook eea aan instellingen verandere, looptijd checken en aan/uitzetten.

Als hij het zo blijft doen ben ik er tevreden mee :)
Pagina: 1 2 3 Laatste