*bookmarked*
Ik heb een paar dagen geleden te horen gekregen dat ik mijn ketel binnen kort moet gaan vervangen. Er is een lek bij de rookafvoer bij de warmte wisselaar. Dit is te repareren, maar schijnt kostbaar te zijn. Gevaarlijk is het niet omdat het onder de kap zit en het rook alsnog wordt afgevoerd, aldus de monteur. Maar ketel is wel afgekeurd en aangeraden om binnen enkele maanden te vervangen. Ik heb een ~15 jaar oude AWB 3HR28T hangen (van de vorige bewoners) deze doet het prima (huis wordt goed warm en warm water is nooit een probleem).
Nu zoek ik dus een goede vervanger. Maar ook een die is voorbereid op toekomstplannen. Momenteel hebben we in de woonkamer 1 convectorput als verwarming. Dit is echter niet fijn omdat zodra de verwarming te hoog stookt (> 20 graden) wordt het gelijk benauwd in de woonkamer. Wens is om in de toekomst deze put weg te halen en vloerverwarming als hoofdverwarming te nemen op de hele BGG. Dus de CV ketel moet dat wel kunnen (kan het ongetwijfeld, maar heb er niet heel veel verstand van).
Uiteraard wil ik een CV ketel welke het meest zuinig is, zowel qua gas, als energie. Ik heb het vermoeden dat mijn huidige ketel nog al een energieslurper is:

Qua gasverbruik vallen we mee, elke maand als ik ons rapport krijg van Nuon, zitten we altijd erg laag:

Ik woon in een tussen-woning van ~112m
2 met een niet al te beste isolatie (serre woonkamer ~17,5m
2 glas oppervlak van standaard dubbelglas, dus geen
HR. Heb wel de vloer met 12cm PIR geïsoleerd wat wel weer scheelt)
Als vervanger hebben we de Remeha Tzerra ACE 28C CW4 24KW aangeraden gekregen. Is dat een goede keuze?