maratropa schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:13:
[...]
Wat ik dan wel weer interessant vind, is waarom dat hele draagkracht verhaal niet meegenomen wordt? In mijn omgeving ken ik iemand die veel studieschuld heeft, bescheiden verdiend en daardoor (door de draagkrachtmeting) per maand nauwelijks iets hoeft af te lossen; de lening drukt dus nauwelijks het besteedbaar inkomen. Dan heb je dus de situatie dat je practisch niks kunt lenen, terwijl je niks hoeft af te lossen.
Tja, maar dat betekent ook dat zijn besteedbaar inkomen laag is. En als zijn inkomen zou stijgen moet ie wel af gaan lossen. De studieschuld blijft uiteindelijk een gewone lening, alleen met heel soepele voorwaarden. Banken moeten rekening houden met alle scenarios, dus ook als diegene meer gaat verdienen en wel af moet gaan lossen.
bluebear schreef op woensdag 18 december 2019 @ 03:57:
Als ik dit topic zo door lees, heb ik de DUO studieschuld dan totaal verkeerd begrepen?
Ik ben in 2010 begonnen met mijn studie, dus heb 15 jaar terugbetaal termijn.
Ik woon in het buitenland en heb daar ook mijn studie gedaan, en hierdoor 90k euro aan studieschuld opgebouwd.
Ik betaal jaarlijks (niet maandelijks) en betaal ik gewoon terug wat het DUO zegt dat ik moet terugbetalen, gebaseerd op mijn inkomen van 2 jaar terug, wat afgelopen jaar in totaal 180 euro was.
Ik verdien nu niet zoveel meer per jaar dan wat ik 2 jaar terug deed, en verwacht niet dat het nog grote stappen maakt. Mijn jaarlijkse aflossing zal dus ook niet zoveel stijgen...
Zelfs al moet ik 500 of 1000 per jaar aflossen, die 90k zal ik nooit halen in 15 jaar.
Maak ik hier nu een rekenfout? Is er iets wat ik over het hoofd gezien heb?
Nee, jij maakt geen rekenfout. Jouw situatie is precies de reden waarom de 15 jaar keuze een prima keuze is als je niet veel gaat verdienen. Dan zou de 35 jaar keuze er alleen maar voor zorgen dat je ipv 15 jaar, 35 jaar aan die lening vast zit.
Uiteindelijk is het heel simpel, ga je weinig verdienen of is dat onzeker is de 15 jaar optie de beste en minst risicovolle keuze. Ben je zeker dat je een goed salaris krijgt is de 35 jaar optie beter omdat je dan meer vrijheid hebt en je alsnog kunt besluiten sneller af te lossen als dat nodig zou zijn. vandaar ook dat ik het jammer vind dat er hier zoveel mensen stellen dat je altijd voor 35 jaar moet gaan zonder rekening te houden met het risico dat dat geeft.
Z___Z schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:42:
Schuld kost alleen geld als de rente hoger is dan de inflatie. Dus ook bij 8% rente kan een schuld hebben voordelig zijn, als de inflatie 10% is. Een andere mening hebben is dan ook vooral, met alle respect, gebrek aan economische kennis.
Toch klopt ook dit niet, dit klopt alleen als jouw inkomen stijgt met de inflatie. Zo niet ga je er niet alleen op achteruit door de inflatie maar ook door de lening. Bij 8% inflatie en 3% looncorrectie gaat toch echt een groter deel van je inkomsten naar die lening. Nu komt dat niet zo vaak voor maar tijdens de crisis en de afgelopen jaren is het al voorgekomen.
[
Voor 66% gewijzigd door
redwing op 18-12-2019 07:51
]