Ik had het over het geval waar een dubbel inkomen bestaat. Zelfs met een dubbele studieschuld los je gewoon zoveel mogelijk per maand af.
Ik heb ook een studieschuld, niet zo hoog als TS, maar tegen mij werd vroeger gezegd, joh leen lekker bij, want komt later allemaal wel goed en stelt niet zoveel voor. Als ik wist wat ik nu wist, had ik minder geleend.
Maar betaal nu netjes per maand af.
Ja ik heb ook van die ouders die vonden dat lenen niks voorstelde. Nu heb ik een broertje met €40k aan studieschulden en een studie waar hij niks mee kan en een laag netto inkomen omdat: Schulden kosten geld.
Ja hoor. Dan huur je een kamer bij een aantal mensen die ook lekker verdienen. Een paar vrienden van me huren een erg leuk appartement in Amsterdam voor €2000 per maand met 4 mensen. Die leven ruim en royaal
voor €500 per maand in kale huur.
Je moet gewoon niet boven je stand willen wonen als je zo ontzettend veel schulden hebt.
Na je studie staat nog niet iedereen op het moment om samen te wonen.
En dan nog: een woning kopen kan niet, sowieso al niet omdat het veel te duur is en je niet zoveel mag lenen, maar met een studieschuld is het helemaal onmogelijk. Sociaal huren kan niet, want je staat nog geen 10 jaar op de wachtlijst omdat je nog geen 28 bent, en bovendien verdien je daar net iets teveel voor.
Wat ik al zei: ga samenwonen met like-minded mensen van je eigen leeftijd met een baan. Niet met studenten maar met mensen die meer verantwoordelijkheden hebben.
Zo heb ik een appartement op IJburg in Amsterdam waar ik €1200 per maand betaal voor 100 vierkante meters. Nieuwbouw toen ik het betrok. Twee grote slaapkamers. Daar zou ik de huur kunnen delen met een kamergenoot en ineens +€600 per maand overhouden, plus +€400 omdat ik alle meubilair bezit.
Na je studie betaal je zo'n 1000 euro per maand aan huur. Dat is niet goedkoop.
Zelfs als je geen studieschuld meer hebt, of wel een vaste relatie, of wel anderhalf modaal gestort krijgt op je 25e (ik ken wel iemand die in die situatie zit

), is het nog bijzonder lastig om een hutje te kopen. Laat staan een betaalbare plek.
Ik kan in ieder geval geen 1500 euro per maand opzij zetten als dat nodig was.
Situatie van een vriendin van me: Ze verdient netto €2400 per maand en werkt ook in de rechten. Ze woont samen met 3 andere vrouwen. Haar huur is €400 per maand, overige vaste lasten idem. Ze houdt €1600 per maand over en spaart €1000 om van de rest van het geld lekker te kunnen leven.
D'r spaargeld stopt ze in een indexfonds waarmee ze tot op heden aardig geld weet te verdienen. De winst daaruit zie ik ook gewoon als inkomen (en de belastingdienst ook volgens mij) dus schrijf daar ook nog eens (na 3 jaar sparen) zo'n €400 (extreem laag geschat bedrag) per maand bij.
Zij kon na 3 jaar sparen al haar schulden in 1 keer aflossen.
[...]
En dan maar hopen dat je levenspartner niet óók zo'n schuld heeft

dat is een oneerlijke manier van het rekensommetje aanvliegen.
En in dat geval pak je de schuld met de hoogste rente 't eerst aan.
Die mensen hebben overduidelijk geen verstand van financiën. Des te langer je de schulden open laat staan, des te langer je rente betaalt en dus duurder uit bent, des te langer jouw inkomen niet gebruikt kan worden om geld mee te verdienen zoals via investeringen.
Dit topic is niet een plek voor emotionele weerstand tegen studieschulden. 70k studieschuld binnen 4 jaar proberen af te lossen is financieel onverantwoord. Je ontzegt jezelf spaar od beleggingsvermogen,
Sparen en beleggen gaat toch echt iets makkelijker als je geen schulden + rente hebt die je iedere maand moet aflossen.
verspilt krimp door inflatie en je zorgt er ook nog eens voor dat niks van de schuld door DUO wordt kwijt gescholden.
Dus je suggereert misbruik te maken van de DUO lening die je zelf bent aangegaan? Weet je wie daar voor betaalt? Juist ja, het belastinggeld van iedereen om je heen.
Niemand zegt: "Geld lenen levert geld op," totdat je in het rijk der rijken bent aangekomen. Als jij geld leent heb je een schuld openstaan en ben je gewoon een product geworden voor je schuldeisers.
Het hebben van een schuld houdt je ook tegen om een hypotheek af te sluiten en eventuele andere leningen aan te gaan die mogelijk noodzakelijk zijn op termijn.
Het aflossen van een studieschuld zou voor mij prioriteit #1 zijn zolang ik nog jong genoeg ben om te gaan sparen, investeren, een hypotheek te gaan aflossen, etc. En niet pas op mijn 65e levensjaar te bedenken: "Goh, nog steeds die studieschuld van toen ik jong was..."
Geld lenen kost geld.