Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Meterkast is een beetje in de war.. Advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:07
Beste Tweakers,

Ik woon sinds een jaar in een jaren 70 huis en ben stapsgewijs e.e.a. aan het aanpakken.
Bij aankoop van de woning zat er al een nieuwe groepenkast geïnstalleerd en plaatselijk zou de bedrading vervangen zijn (o.a. woonkamer en badkamer bij renovatie).

We hebben nu een keer of 5 gehad (in een jaar tijd) dat Q1 (aardlek) er uit vliegt. Om deze reden, maar ook omdat ik er al eerder achter kwam dat er van alles door elkaar liep, heb ik getracht een overzicht te maken. Ik wil wel aangeven dat mijn kennis over elektra beperkt is. Doel van dit topic is advies inwinnen over wat ik het best kan doen om het veilig en goed werkend te maken, zodat ik dit gericht kan vragen aan een expert.

Wat heb ik al gedaan?
1) Overzicht gemaakt van alle groepen door het hele huis
2) Lampen in garage en tuin vervangen voor LED verlichting en tevens geaard waar dit eerst niet het geval was

Groepenkast:

Zonder kap:

Wat heb ik geconstateerd en waar wil ik graag advies op?
1) Zoals je in mijn overzicht al ziet loopt er van alles door elkaar. Er is simpelweg gerommeld met de elektra. Ik denk niet zozeer door de persoon die de nieuwe groepenkast heeft geïnstalleerd, maar door een eerdere bewoner. Wat vinden jullie van de situatie en hoe zou je het veranderen (low budget). Of zou je het gewoon zo laten?

2) Op Q1 zitten de groepen met veelal grote verbruikers zoals het fornuis en de wasmachine droger. Maakt het uit dat dit allemaal op 1 aardlek zit? Q1 zit namelijk relatief weinig achter, enkel wat verlichting van de hal, de 1e en 2e verdieping en de afzuiging van de badkamer, plus een trappenkast waar enkel een stopcontact zit en wat ledjes....

3) De wasmachine en droger zitten samen op 1 groep. Wellicht dat dit ook zorgt voor het sporadisch uitgaan van Q1, hoewel ze wel eens samen hebben gedraaid en er niet direct iets gebeurde. Is het mogelijk om eenvoudig een extra groep aan te leggen (dus 1 wasmachine en 1 droger)? Wellicht dat onbekende groep F8 daar wel voor kan dienen. En klopt het dat als er nog een extra groep zou komen voor de droger, ik hiervoor ook een extra aardlek nodig heb?

Overige opmerkingen/tips van jullie los van bovenstaande?

Hoor het graag!

Nieksiero wijzigde deze reactie 18-11-2019 21:44 (9%)

Alle reacties

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:24

Fable

Professioneel prutser

F5 is denk ik de boosdoener, vocht/water ergens bij de kabel.

Bouwtekening nodig? stuur even een DM.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 24-01 23:18
Een groep voor tuin spul is vaak een oorzaak van wazige storingen.

Wat mij vooral nog een beetje stoort zijn de kleuren aan groep 7 en 8. Vooral het grijs aan groep 7 is vreemd. Gaan die soms samen 1 kabel in?

Repareren doe je zo.

• Nieksiero
Fable schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:29:
F5 is denk ik de boosdoener, vocht/water ergens bij de kabel.
Dank voor het meedenken in 1 van de problemen. Dit dacht ik inderdaad ook, dus ik heb alle niet geaarde tuinlampen geaard. De garage is best droog en geeft denk ik geen problemen. Enkele wandcontactdozen en wat led verlichting. Verder onder de grond een kabel naar de achterkant van de tuin met een wandcontactdoos aan de schutting. Deze laatste is afgedekt met een kapje, maar zou wellicht toch vocht kunnen pakken. Alles in de tuin is gelukkig uit te schakelen vanuit onze serre, dus om dit te testen zou ik het eens lang uitgeschakeld kunnen laten. Stomme is dat het heel sporadisch uitvalt en het dus lastig testen is.

• Nieksiero
Sine schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:32:
Een groep voor tuin spul is vaak een oorzaak van wazige storingen.

Wat mij vooral nog een beetje stoort zijn de kleuren aan groep 7 en 8. Vooral het grijs aan groep 7 is vreemd. Gaan die soms samen 1 kabel in?
De tuin kan een boosdoener zijn begrijp ik. Ik weet niet of ik dit ook daadwerkelijk kan oplossen, maar ga het in de gaten houden. Als het erger wordt ga ik eens testen met het circuit van de gehele tuin onderbroken d.m.v. de schakelaars in onze serre.

De kleuren heb ik weinig verstand van. Wat is er gek?
Ik heb voor je gecheckt en ze gaan niet 1 buis in.
F8 is dus wel de groep waarvan ik nergens in huis kan achterhalen waar hij voor is.

Nieksiero wijzigde deze reactie 18-11-2019 21:41 (5%)

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan ook gewoon een rotte aardlek zijn....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Nieksiero
memphis schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:47:
Kan ook gewoon een rotte aardlek zijn....
tis allemaal 2 jaar oud, maar goed, het kan alsnog wel inderdaad.
Als het probleem van uitvallen Q1 frequenter voorkomt zal ik de aardlek ook voor de zekerheid vervangen om dat uit te sluiten.

Ik zou graag nog wat meningen willen over de groepenkast in zijn geheel, tips over F8, dat de grootverbruikers allemaal op 1 aardlek zitten, en tips over de wasmachine/droger.

Nieksiero wijzigde deze reactie 18-11-2019 21:49 (5%)

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Dingen (in de tuin) aarden is altijd een goed idee, maar daar ga je niet snel een aardlekprobleem door vinden, dat zit vaak in een kleine lekkage of een beschadigde kabel.

5x per jaar is teveel tijd ertussen om te zeggen 'gooi er eens een groep uit en kijk of het dan niet meer gebeurd'.
Dus eigenlijk moet je gaan isolatietesten, daar heeft een elektricien als het goed de apparatuur voor, die kan dan meten waar het probleem zit.

Klok is stuk :(

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 13:35

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Je zonnepanelen zitten op een gecombineerde groep plus aardlek? Zijn et nog specifieke omstandigheden dat je aardlek klapt?

Ik heb hier iets vergelijkbaars gehad. Met nat weer met veel wind ging de aardlek spontaan. Ik heb nu mijn pc installatie los op een eigen aardlekautomaat zitten en probleem is bij mij iet meer voor gekomen.

Verder is de groep met buiten en garage een belangrijke verdachte. Een elektricien heeft meetapparatuur om eea door te meten per groep. Mogelijk dat je dan in 1x de verdachte hebt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:21
Je zou de draden van groep F5 en F6 kunnen wisselen. Als dan aardlek Q2 er soms uitgaat weet je een stuk zekerder dat het aan de tuin ligt. Even de automaten uitschakelen en losschroeven Zet de hoofdschaeklaar maar even uit bij het wisselen.

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
3) De wasmachine en droger zitten samen op 1 groep. Wellicht dat dit ook zorgt voor het sporadisch uitgaan van Q1, hoewel ze wel eens samen hebben gedraaid en er niet direct iets gebeurde. Is het mogelijk om eenvoudig een extra groep aan te leggen (dus 1 wasmachine en 1 droger)? Wellicht dat onbekende groep F8 daar wel voor kan dienen. En klopt het dat als er nog een extra groep zou komen voor de droger, ik hiervoor ook een extra aardlek nodig heb?

Overige opmerkingen/tips van jullie los van bovenstaande?

Hoor het graag!
Het lijkt er op dat groep 3 alleen dient voor de beltrafo, Deze zou je ook nog kunnen gebruiken voor de droger of wasmachine.

Edit: Alhoewel het wel lastig te zien is op de foto hoe de groepen onder de aardlek verdeelt zijn.

Aapie wijzigde deze reactie 18-11-2019 23:05 (6%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:36
Waarom zitten er adereindhulzen (=AEH) bovenop F3? Toch geen AEH gebruikt op installatiedraad toch? Dat is namelijk absoluut fout. Indien soepel draad; wat doet dat daar??

Her en der aders ook te lang gestript.

Grijs en zwart bij F8/F9 is ook verdacht.

Bij F1 is blauw gebruikt als fase (fout!)
Bij F1 is grijs gebruikt als nul (oke.. maar mist tape / krimkous met blauw)
Bij F2 is zwart gebruikt als nul. Deugd niet.
Advies; op F1 Bruin als fase en blauw als nul, op F2 zwart als fase en grijs als nul (met blauwe tape / krimpkous).

Trippen van ALS kan ook puur pech zijn qua stapeling en inrush piekje. Heeft mijn broer ook. Bij inpluggen van wasdroger, wasmachine, vaatwasser en CV gaat bij de laatste steevast de ALS er uit, ongeacht de volgorde. ALS zelf tript keurig op 18-24 mA.

Oplossing is dan verdelen over meer aardlekschakelaars of gewoon meer aardlekautomaten. Bij een nieuwe kast scheelt dit nog geen 5 euro per groep.

Sowieso alle stopcontacten voorzien van randaarde. Met de stofzuigerbuis je PC + verwarming tegelijk aantikken is anders ook de ALS er uit. Netfilter van dingen als computers functioneren ook ten dele niet als ze geen aarde hebben.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 18-11-2019 23:09 (10%)

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ik zie dat je noemt dat je wat apparaten voorzien hebt van aarde. Het lijkt een beetje dat je dat hebt gedaan in de hoop dat dan de aardlek er niet meer uitgaat. Dat is geen juiste aanname. De aardlek gaat eruit omdat er verschil is tussen de fase en de nul (lekstroom). De aardedraad aan apparaten zal niet zorgen voor minder uitschakelen van de aardlekschakelaar.

Een grijze draad verwacht je niet zo snel in een groepenkast. Deze is alleen bedoeld als een fasedraad bij een 3-fasen aansluiting. Heul vroeger was de aardedraad ook nog wel eens grijs.

Eerder werd genoemd dat tuin- en schuurspul nog weleens voor aardlek zorgt en dat lijkt me een heel correcte aanname. Het gaat slechts om een heel klein beetje lekstroom en de aardlekschakelaar wordt al getriggerd. Probeer te isoleren waar het probleem zit, dus stukje bij beetje dingen af- of in te schakelen.

Verder ziet het er allemaal niet heel raar uit. Ik heb wel eens ergere groepenkasten gezien. Kijk even wat F7 is met de rare grijze draad (de blauwe ziet er ook anders blauw uit dan de andere. Het lijkt me dat ze daar een of andere grondkabel ofzo gebruikt hebben).

En waar gaan die aardedraden aan de rechterzijde naartoe? Het lijkt wel alsof ze daar de groepenkast uit gaan.

Dat er wat grotere verbruikers op Q1 zitten is niet eens zo heel raar. Dit is zo gegroeid waarschijnlijk. Het kan anders/mooier, maar de aardlekschakelaar mag grotere stromen (40A) schakelen dan een normale automaat (16A).

De wasmachine en wasdroger op F4 samen aanzetten is teveel van het goeie. 16A is 3680 Watt. Beide apparaten samen aanzetten zal ervoor zorgen dat F4 eruit gaat. Er zijn speciale stekkerdozen in de handel waarmee je ervoor zorgt dat beide apparaten aangesloten kunnen zijn, maar niet beide tegelijk kunnen werken.

Mocht je het raar vinden dat ruimtes op 2 verschillende automaten zitten, dat is een bewust iets. Als er een automaat uitgaat, heb je altijd nog iets in een ruimte.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 01:34
wolly_a schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:24:
(...)
De wasmachine en wasdroger op F4 samen aanzetten is teveel van het goeie. 16A is 3680 Watt. Beide apparaten samen aanzetten zal ervoor zorgen dat F4 eruit gaat. Er zijn speciale stekkerdozen in de handel waarmee je ervoor zorgt dat beide apparaten aangesloten kunnen zijn, maar niet beide tegelijk kunnen werken.
(...)
Tenzij het moderne apparaten zijn. Mijn 9 kg wasmachine heeft een nominaal vermogen van 2300 W en de 9 kg warmtepompdroger 1000 W. Die kunnen dus prima tegelijk aan dezelfde groep draaien.

iRacing Profiel

• wolly_a
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:56:
[...]

Tenzij het moderne apparaten zijn. Mijn 9 kg wasmachine heeft een nominaal vermogen van 2300 W en de 9 kg warmtepompdroger 1000 W. Die kunnen dus prima tegelijk aan dezelfde groep draaien.
Uiteraard, dat past, maar ik zag in OP van TS iets van 2700 en 2200 Watt. Dat is samen 4900 Watt.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• Sine
Nieksiero schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:39:
[...]

De kleuren heb ik weinig verstand van. Wat is er gek?
Ik heb voor je gecheckt en ze gaan niet 1 buis in.
F8 is dus wel de groep waarvan ik nergens in huis kan achterhalen waar hij voor is.
Grijs kom je normaal tegen als fase in een 5 aderige kabel. (bruin, zwart, grijs, blauw, geel/groen)
En ik kan het op de foto slecht zien, maar het lijkt alsof blauw en grijs op F7 zitten en bruin en zwart op F8

Wat zou betekenen dat er twee groepen in een leiding/kabel zitten, en dat is Vout met een grote V.
Ik zou de constructie rond 7/8 toch nog eens kritisch bekijken.
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:08:
Waarom zitten er adereindhulzen (=AEH) bovenop F3? Toch geen AEH gebruikt op installatiedraad toch? Dat is namelijk absoluut fout. Indien soepel draad; wat doet dat daar??
Naar de beltrafo gaan, een eigen groep is misschien ietwat overkill, maar op zich in orde zo.
Advies; op F1 Bruin als fase en blauw als nul, op F2 zwart als fase en grijs als nul (met blauwe tape / krimpkous).
Scherp, die had ik nog niet meteen gezien.
Nu moet ik toegeven dat ik grijs bij een kookgroep eigenlijk nooit een ander kleurtje geef, grijs = 2e nul.

Sine wijzigde deze reactie 19-11-2019 01:15 (4%)

Repareren doe je zo.

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 04:11
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:08:

Her en der aders ook te lang gestript.

Grijs en zwart bij F8/F9 is ook verdacht.

Trippen van ALS kan ook puur pech zijn qua stapeling en inrush piekje. Heeft mijn broer ook. Bij inpluggen van wasdroger, wasmachine, vaatwasser en CV gaat bij de laatste steevast de ALS er uit, ongeacht de volgorde. ALS zelf tript keurig op 18-24 mA.

Oplossing is dan verdelen over meer aardlekschakelaars of gewoon meer aardlekautomaten. Bij een nieuwe kast scheelt dit nog geen 5 euro per groep.

Sowieso alle stopcontacten voorzien van randaarde. Met de stofzuigerbuis je PC + verwarming tegelijk aantikken is anders ook de ALS er uit. Netfilter van dingen als computers functioneren ook ten dele niet als ze geen aarde hebben.
Dan ook meteen de kleur van de fasedraad van F3 veranderen, volgens mij komen daar twee blauwe draden uit. Blauwe fasedraad dus vervangen voor een bruine.

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 25-01 15:31
Nieksiero schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:39:
Zet het dan uit, je merkt het snel genoeg. Ik heb zelf een groep wat vroeger voor het zwembad was in de tuin, weggehaald door vorige bewoners. Nu zitten er 6 stopcontacten op, nooit nodig. Dus hij staat uit, geeft het ook geen gedoe. Verder kan het natuurlijk ook een apparaat zijn wat ellende veroorzaakt, kan je het relateren met het feit dat bijvoorbeeld wasmachine en droger gelijk draaien? Of heb je een electrische kachel of airco die dan aanslaat icm een frituurpan?

Bob-B190 wijzigde deze reactie 19-11-2019 07:35 (89%)

Memento mori

• wolly_a
  • Niet online
Nog een idee... Ik heb zelf al eens gehad dat de aardlek eruit ging bij het inschakelen van een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Misschien herken je daar iets in?

• Nieksiero
SA007 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:10:
Move naar WVB.

Dingen (in de tuin) aarden is altijd een goed idee, maar daar ga je niet snel een aardlekprobleem door vinden, dat zit vaak in een kleine lekkage of een beschadigde kabel.

5x per jaar is teveel tijd ertussen om te zeggen 'gooi er eens een groep uit en kijk of het dan niet meer gebeurd'.
Dus eigenlijk moet je gaan isolatietesten, daar heeft een elektricien als het goed de apparatuur voor, die kan dan meten waar het probleem zit.
Dank. Ik heb een kennis gevraagd die dit kan doen, die heeft ook apparatuur om het mysterie van de geheime groep te ontrafelen.
MeTooPV schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:49:
Je zou de draden van groep F5 en F6 kunnen wisselen. Als dan aardlek Q2 er soms uitgaat weet je een stuk zekerder dat het aan de tuin ligt. Even de automaten uitschakelen en losschroeven Zet de hoofdschaeklaar maar even uit bij het wisselen.
Ook een goeie. Dit kan ik ook proberen om te bekijken of het aan F5 licht.
MeTooPV schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:49:
[quote]Sine schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 01:14:
[...]

Grijs kom je normaal tegen als fase in een 5 aderige kabel. (bruin, zwart, grijs, blauw, geel/groen)
En ik kan het op de foto slecht zien, maar het lijkt alsof blauw en grijs op F7 zitten en bruin en zwart op F8

Wat zou betekenen dat er twee groepen in een leiding/kabel zitten, en dat is Vout met een grote V.

[...]

Ik heb gekeken en de draden gaan echt beide een andere PVC buis in. Ik zal hieronder een foto plaatsen. F8 gaat de rechter buis in, onder het afdek plaatje door. F7 gaat de buis links daarvan in.
Ik heb geen idee waar de afwijkende kleuren vandaan komen.
wolly_a schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:24:

tot nu toe is hij er nooit uitgeklapt bij wassen+drogen. Zolang het goed gaat gaat het goed zou je denken. Het gaat bij e 2 apparaten ook om Max vermogen, dat ze alleen halen als ik op 90 graden was en op het allerheest droog. Is het desalniettemin een risico om ze beide aan te zetten?
PeeVv schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 01:39:
[...]

Dan ook meteen de kleur van de fasedraad van F3 veranderen, volgens mij komen daar twee blauwe draden uit. Blauwe fasedraad dus vervangen voor een bruine.
Dus de kleuren kloppen niet. Is dit wellicht nog door de oude situatie uit voorgaande jaren? Ik neem aan dat een elektrotechnicus niet willekeurige draden gaat trekken maar wel let op kleur? Om het kloppend te maken moet ik dus wat nieuwe kabels trekken.
Bob-B190 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:29:
[...]
Zet het dan uit, je merkt het snel genoeg. Ik heb zelf een groep wat vroeger voor het zwembad was in de tuin, weggehaald door vorige bewoners. Nu zitten er 6 stopcontacten op, nooit nodig. Dus hij staat uit, geeft het ook geen gedoe. Verder kan het natuurlijk ook een apparaat zijn wat ellende veroorzaakt, kan je het relateren met het feit dat bijvoorbeeld wasmachine en droger gelijk draaien? Of heb je een electrische kachel of airco die dan aanslaat icm een frituurpan?
wolly_a schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:37:
Nog een idee... Ik heb zelf al eens gehad dat de aardlek eruit ging bij het inschakelen van een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Misschien herken je daar iets in?
Het gekke is dat ik geen patroon heb kunnen ontdekken in de keren dat de aardlek klapt. Het is ook wel eens s 'nachts gebeurt als er vrijwel niets aanstond of als we van huis waren. het is nooit voorgekomen dat het er uit vloog terwijl ik een apparaat aanzette. Vreemd dus.. En moet dan niet een automaat uitschakelen ipv direct de aardlek?

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 24-01 10:15
Nieksiero schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:49:
[...]

Dank. Ik heb een kennis gevraagd die dit kan doen, die heeft ook apparatuur om het mysterie van de geheime groep te ontrafelen.

[...]

Ook een goeie. Dit kan ik ook proberen om te bekijken of het aan F5 licht.

[...]
[...]

[...]

Ik heb gekeken en de draden gaan echt beide een andere PVC buis in. Ik zal hieronder een foto plaatsen. F8 gaat de rechter buis in, onder het afdek plaatje door. F7 gaat de buis links daarvan in.
[Afbeelding]

[...]

tot nu toe is hij er nooit uitgeklapt bij wassen+drogen. Zolang het goed gaat gaat het goed zou je denken. Het gaat bij e 2 apparaten ook om Max vermogen, dat ze alleen halen als ik op 90 graden was en op het allerheest droog. Is het desalniettemin een risico om ze beide aan te zetten?

[...]

Dus de kleuren kloppen niet. Is dit wellicht nog door de oude situatie uit voorgaande jaren? Ik neem aan dat een elektrotechnicus niet willekeurige draden gaat trekken maar wel let op kleur? Om het kloppend te maken moet ik dus wat nieuwe kabels trekken.

[...]

[...]

Het gekke is dat ik geen patroon heb kunnen ontdekken in de keren dat de aardlek klapt. Het is ook wel eens s 'nachts gebeurt als er vrijwel niets aanstond of als we van huis waren. het is nooit voorgekomen dat het er uit vloog terwijl ik een apparaat aanzette. Vreemd dus.. En moet dan niet een automaat uitschakelen ipv direct de aardlek?
Kijk ook even naar de blauwe draad die de eerste (tenminste de eerste die wij kunnen zien niet de flexibele helemaal links in de hoek) PVC buis in gaat.. het lijkt alsof ik daar koper vrij zie liggen (het is niet veel maar het ligt wel bloot)

• Bob-B190
[
Ik had ook eens een akkefietje, kon er niet achterkomen, electriciën erbij, alles uitgezet, meten....bleek een "lekvrije" beker voor 's nachts in bed was gevallen en lekte op de stekkerdoos eronder. De electricien was er heilig van overtuigd dat het in de tuin moest zitten....

Overigens een breder overzicht van de kleuren (laatste kolom "vroegah") Wikipedia: Sjabloon:Tabel kleuren van draden in elektrische installatie Zie de ** eronder, grijs zou dus mogen.

Memento mori

• MacIsCool
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:09
[...]

Naar de beltrafo gaan, een eigen groep is misschien ietwat overkill, maar op zich in orde zo.

[...]

In een ander electriciteitstopic hier op Tweakers wel eens gelezen, vroeger was het verplicht dat de deurbel op een aparte groep zat.

Runs everything...

• Sine
[...]

[Afbeelding]
Sorry dat ik hierover blijf doorzeuren, maar dat kan bijna niet. Ik vermoed dat het de kabel is die rechts weggaat.

MacIsCool schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:58:

In een ander electriciteitstopic hier op Tweakers wel eens gelezen, vroeger was het verplicht dat de deurbel op een aparte groep zat.
Lijkt me sterk, in de steentijd werd de trafo gewoon tegen de achterwand van de kast geschroefd en zat die met een stekker in een WCD-tje van een bestaande groep er bij geprikt.
Maar deze kast is veel nieuwer, dus oude regels zijn al helemaal niet meer van toepassing.

Sine wijzigde deze reactie 19-11-2019 10:08 (31%)

Repareren doe je zo.

• Nieksiero
Bob-B190 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:12:
[...]
Ik had ook eens een akkefietje, kon er niet achterkomen, electriciën erbij, alles uitgezet, meten....bleek een "lekvrije" beker voor 's nachts in bed was gevallen en lekte op de stekkerdoos eronder. De electricien was er heilig van overtuigd dat het in de tuin moest zitten....

Overigens een breder overzicht van de kleuren (laatste kolom "vroegah") Wikipedia: Sjabloon:Tabel kleuren van draden in elektrische installatie Zie de ** eronder, grijs zou dus mogen.
het lijkt bij mij echt random, er is geen situatie hier zoals jij die benoemd. Dus of het is de tuin, of het is toch iets met overbelasting door wasmachines droger.
Stomme is dus dat ik het moeilijk kan achterhalen omdat het nog nooit is gebeurd direct nadat ik een apparaat heb ingeschakeld o.i.d. Een paar dagen geleden is het ook gebeurd terwijl de droger niet eens aan stond, dus eigenlijk sluit ik dat ook uit.

En moet bij overbelasting/vocht o.i.d. niet de automaat er uit vliegen ipv de aardlek? Nu is het altijd de aardlek.

• Nieksiero
Sine schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:05:
[...]

Sorry dat ik hierover blijf doorzeuren, maar dat kan bijna niet. Ik vermoed dat het de kabel is die rechts weggaat.

[Afbeelding: kassie]

[...]

Lijkt me sterk, in de steentijd werd de trafo gewoon tegen de achterwand van de kast geschroefd en zat die met een stekker in een WCD-tje van een bestaande groep er bij geprikt.
Maar deze kast is veel nieuwer, dus oude regels zijn al helemaal niet meer van toepassing.
Ik ben nu niet thuis, maar misschien heb je gelijk. Ik heb enkel gekeken naar het feit dat ze direct achter mijn afdek kap wel 2 aparte pvc buizen ingaan, maar het zou goed kunnen dat ze achter het kapje waar jij de rode lijnen vanaf hebt getrokken weer samen komen.

Indien dit zo is, wat zou het kunnen betekenen? Oude krachtstroom o.i.d.?
F9 is enkel de grappenkast met 1 stopcontact en wat ledjes. F8 kan ik dus nergens herleiden. Als ik F8 uitschakel werkt f9 wel.

Oplossing is dan om bedrading van 1 groep er uit te halen omdat ze was door 1 buis gaan?
Wil wel nog even achterhalen at die f8 nou is. Tot die tijd zet ik m gewoon uit.

Nieksiero wijzigde deze reactie 19-11-2019 10:13 (7%)

• Sine
Ah poep, dat is F9, ik zit scheef te kijken.
Ik bedoel inderdaad F8 en F9, het lijkt er op dat die beiden de zelfde kabel in gaan.

Repareren doe je zo.

• Nieksiero
Sine schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:18:
Ah poep, dat is F9, ik zit scheef te kijken.
Ik bedoel inderdaad F8 en F9, het lijkt er op dat die beiden de zelfde kabel in gaan.
Ik ga het checken en laat het hier weten. Ik weet wel dat daar een WCD in de meterkast zit. Waar de draden precies heen gaan zal ik proberen te achterhalen en er een foto van plaatsen.

• wolly_a
  • Niet online
@Nieksiero Wat betreft je wasmachine en droger. Een automaat klapt er niet altijd direct uit. Er zit enige traagheid in. Daarnaast heb je correct opgemerkt dat de genoemde vermogens waarschijnlijk maximale waarden zijn. In principe kan er normaal gesproken niet wat fout gaan als je ze beide aanzet. Als er echt teveel stroom wordt gevraagd, dan gaat de automaat er echt wel uit. Hierbij ga ik er vanuit dat de automaat goed functioneert en de bekabeling naar het stopcontact ook goed op orde is. Fraai is het niet, vandaar de optie om zo'n stekkerdoos voor wasmachine en droger te plaatsen. Dit is echter niet de basis van je gevraagde probleem met de aardlekschakelaar.

Lees je ook even in over het verschil tussen een aardlekschakelaar en installatieautomaat. De installatieautomaat schakelt uit bij kortsluiting en overbelasting. De aardlekschakelaar schakelt uit bij zogenaamde lekstroom, bijvoorbeeld als er een draadje in een apparaat is losgeraakt en de stroom weglekt via de behuizing.

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 22:14
Iets heel anders.

Maar moet het niet in een oogopslag duidelijk zijn welke groepen achter welke aardlek zit?
Ik denk dat dat verplicht is, maar ik weet dat niet zeker.

Vaak doen ze dat met kleurcodering.
Bijvoorbeeld:
Blauw label voor aardlek 1 en groep 1-4
Oranje label voor 5-8
Groen label voor 9-12
etc.

Aardlek 1 heeft 5 groepen waar maximaal 4 is toegestaan?

Mvg,
Frank

FrankBlom wijzigde deze reactie 19-11-2019 10:44 (4%)

• Nieksiero
wolly_a schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:33:
@Nieksiero Wat betreft je wasmachine en droger. Een automaat klapt er niet altijd direct uit. Er zit enige traagheid in. Daarnaast heb je correct opgemerkt dat de genoemde vermogens waarschijnlijk maximale waarden zijn. In principe kan er normaal gesproken niet wat fout gaan als je ze beide aanzet. Als er echt teveel stroom wordt gevraagd, dan gaat de automaat er echt wel uit. Hierbij ga ik er vanuit dat de automaat goed functioneert en de bekabeling naar het stopcontact ook goed op orde is. Fraai is het niet, vandaar de optie om zo'n stekkerdoos voor wasmachine en droger te plaatsen. Dit is echter niet de basis van je gevraagde probleem met de aardlekschakelaar.

Lees je ook even in over het verschil tussen een aardlekschakelaar en installatieautomaat. De installatieautomaat schakelt uit bij kortsluiting en overbelasting. De aardlekschakelaar schakelt uit bij zogenaamde lekstroom, bijvoorbeeld als er een draadje in een apparaat is losgeraakt en de stroom weglekt via de behuizing.
Aha, helder. Dank!
De automaat is er eigenlijk nog nooit uitgeklapt. Dus op zich zou het dan goed gaan met wasmachine en droger. Ik denk dat ik liever een keer een warmtepompdroger koop dan dat ik er voor de huidige situatie nog eerst een aparte groep voor laat installeren.

De lekstroom zou ik nog wat dingen controleren. De tuinverlichting heeft overal een kroonsteentje dat weer zit in een waterdicht plastic+rubber bakje in het armatuur. Ik heb de vorige keer bij het aarden gecheckt of de draden niet te lang waren en heb ze mooi kort afgeknipt.
In de garage heb ik 3 nieuwe LED armaturen aan het plafond met een aluminium behuizing. Ik heb deze niet heel erg netjes bevestigd, dus misschien dat die draden te lang zijn en heel sporadisch voor lekstroom kunnen zorgen? Echter is de aardlek er laatst uitgegaan terwijl de lampen in de garage niet aanstonden.

• Nieksiero
FrankBlom schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:43:
[...]

Iets heel anders.

Maar moet het niet in een oogopslag duidelijk zijn welke groepen achter welke aardlek zit?
Ik denk dat dat verplicht is, maar ik weet dat niet zeker.

Vaak doen ze dat met kleurcodering.
Bijvoorbeeld:
Blauw label voor aardlek 1 en groep 1-4
Oranje label voor 5-8
Groen label voor 9-12
etc.

Aardlek 1 heeft 5 groepen waar maximaal 4 is toegestaan?

Mvg,
Frank
Ik heb dat nu mooi inzichtelijk gemaakt met een stuk schilderstape en een wordbestand. Niet goed genoeg? >:)

Aardlek 1 heeft 4 groepen, F1 F2 heb ik eerst opgeschreven als 2 aparte groepen, maar ik zag later dat het een fornuisgroep was. Deze telt als 1.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 25-01 13:55
Aardlek is ook een optelsom van alle lekstromen. Je hebt veel "natte" groepen achter 1 aardlek zitten: wasmachine, droger, tuin. Misschien als je de tuin eens wisselt met een willekeurige groep achter de andere aardlek is het probleem al verholpen.

Tip: koop voor de tuin een alamat. Dit is een installatieautomaat en een aardlekschakelaar in 1. Dan haal je het deel dat de tuin in gaat weg achter de bestaande aardlek.
Heeft 2 voordelen:
1: door 1 verbruiker weg te halen achter een aardlek neemt de lekstroom af;
2: zit het probleem in de tuin, dan gaat alleen ook daadwerkelijk de tuin eraf en heb je geen last in huis.

• kabeltjekabel
PeeVv schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 01:39:
[...]

Da's "normaal" voor een beltrafo.
Sine schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 01:14:
[...]

Ja, net zoals bij F1/F2
[...]
Ja inderdaad. En grijs en zwart 2.5mm2 is redelijk zeldzaam, kans is dus redelijk dat het uit een enkele kabel komt.
[...]

Ja, daar hebben ze ook gewoon beltrafo's met schakelaartje voor :P
[...]

Scherp, die had ik nog niet meteen gezien.
Nu moet ik toegeven dat ik grijs bij een kookgroep eigenlijk nooit een ander kleurtje geef, grijs = 2e nul.
Maar ook dat is hier niet. Hier is blauw zelfs een fase en zwart de 2e nul.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Never mind, ik had het topic eerst door moeten lezen 8)7

Pietervs wijzigde deze reactie 19-11-2019 18:12 (98%)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Nieksiero
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:42:
[...]

Da's "normaal" voor een beltrafo.

[...]

Ja, net zoals bij F1/F2

[...]

Ja inderdaad. En grijs en zwart 2.5mm2 is redelijk zeldzaam, kans is dus redelijk dat het uit een enkele kabel komt.

[...]

Ja, daar hebben ze ook gewoon beltrafo's met schakelaartje voor :P

[...]

Maar ook dat is hier niet. Hier is blauw zelfs een fase en zwart de 2e nul.
Nog eens gekeken en f8 en f9 Kun wel degelijk gescheiden.
F8 gaan 2 draden een buis in, op die buis zit nog een contactdoos in de meterkast aangesloten en vervolgens loopt de buis vanF8 boven het plafond weg.

F9 is echt apart en buigt naar rechts weg, gaat vervolgens de vloer in. Die komt een paar meter verder weer omhoog in mijn trappenkast.

Nu nog f8 opzoeken....

Als mijn aardlek er weer uit gaat ga ik de tips eens doorvoeren:
Dus de groep van de tuin eens op de andere aardlek, of direct een alamat zoals je aangeeft.
Thx !

• Mereco
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:51
Hier even mijn inbreng. Ik had ook een groep die er plots uitsprong. Na nodig zoekwerk bleek dit om een steker van een buitenlamp te gaan. Deze zat in een tijdschakelaar, welke in een buitenstopcontact was gestoken. Bij het plaatsen daarvan was er een slak tussen de tijdschakelaar en de contactdoos gekomen. Deze was geplet en bij het inschakelen van de tijdschakelaar ontstond er sluiting door de slakkensmurrie. Moraal van het verhaal is dat het ook in onverwachte zaken kan zitten.

• jan plezier
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 07-01 22:34
Ik zou het als volgt aanpakken.
Deze ALS gaat er sporadisch uit, dus wordt door iets wat sporadisch gebeurd veroorzaakt. Het exacte moment waarop de ALS uitvalt is het moment om op je horloge te kijken en de tijd en datum vast te leggen.
Ga vervolgens naar de groepenkast en zet alle groepen die door de ALS gevoed worden uit!
Zet daarna de ALS weer in (die blijft beslist in omdat de groepen erachter uit staan).
Vervolgens zet je de groepen die achter de ALS zitten STUK voor STUK weer in. Telkens zo'n 20 tot 30 seconden wachten voordat je de volgende in zet. Verbruikers die erachter zitten moeten even de tijd krijgen op te starten. Wanneer een groep de ALS weer uit zet, weet je in welke groep je het probleem moet zoeken.
Als nu alle groepen weer in staan en de ALS ook in blijft wordt het tijd om te onderzoeken wat er op die datum en die tijd gebeurd kan zijn. Je beperkt je natuurlijk alleen maar tot de groepen achter de ALS die uit valt!
Tijdklokjes (aan/uit), lampen met detectie (aan/uit), pompje (dat aan en weer uit gaat), weersomstandigheden (regen, mist), enz, enz. (Leg vast wat je wel en niet waargenomen hebt)
Het uitschakelen van de ALS kan zich werkelijk op de vreemdste plaatsen voor doen, kijk maar naar het voorbeeld van Mereco.
Als je niks kunt vinden zul de de volgende uitval af moeten wachten. Dan hetzelfde traject volgen, datum en tijd vast leggen en weer gaan zoeken. Nu kan je ook het moment van de vorige keer met het moment van de nieuwe keer met elkaar vergelijken en daar mogelijk een conclusie uit trekken.
Mijn voorbeeld daarbij is dat regelmatig op bepaalde dagen de ALS uit viel. Na onderzoek viel op, dat die dagen de schoonmaakster altijd binnen was. Stofzuiger gecontroleerd, maar die was het niet. Uiteindelijk kwamen we in het keukentje uit. Die werd flink schoon gesopt, ook het fornuis. Daar zit een knopje op om de branders te ontsteken. Daar liep het sopwater in waardoor de ALS aan sprak.
Dus denk ruim!

• kabeltjekabel
Kan ook een willekeurige netvervuilende activiteit bij de buren zijn. Alle netfilters pissen wat weg naar aarde en... *trip*. Dan ontkom je er gewoon niet aan een extra aardlekschakelaar toe te voegen en de boel te verdelen.

• jan plezier
Kabeltjekabel, een ALS kan je toch zien als een soort weegschaal. De hoeveelheid stroom die bij de spanningsdraad weg gaat moet precies evenveel bij de nuldraad weer terug komen. Dat is een gesloten circuit, of althans, dat behoort het te zijn. Wanneer er onderweg wat stroom weg lekt (naar aarde), raakt het weegschaaltje in onbalans en gaat de schakelaar uit.
Ik zie niet hoe activiteiten bij de buren daar vat op zouden kunnen hebben.

• __fred__
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-01 10:22
Je hebt 30mA aardlekschakelaars. 5 groepen * 4mA lekstroom is al 20mA. Er hoeft dan niet heel veel te gebeuren of hij doet poef. Ik zou er op zijn minst een aardlek bij laten zetten en een alamat laten plaatsen voor de tuin. Zit het in ieder geval beter en dikke kans dat je ellende opgelost is.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:00
jan plezier schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:15:
Kabeltjekabel, een ALS kan je toch zien als een soort weegschaal. De hoeveelheid stroom die bij de spanningsdraad weg gaat moet precies evenveel bij de nuldraad weer terug komen. Dat is een gesloten circuit, of althans, dat behoort het te zijn. Wanneer er onderweg wat stroom weg lekt (naar aarde), raakt het weegschaaltje in onbalans en gaat de schakelaar uit.
Het kan wel dat door een vervuiling op het net, de netfilters van jouw eigen apparatuur een hogere lekstroom krijgen. En dat tript dan mogelijk weer een ALS.

Verder ben ik het helemaal eens met wat al een aantal keer gezegd is: zet die tuin op een eigen aardlek of alamat. Kost 2 tientjes en als dat het probleem niet oplost kun je altijd nog een elektricien met meetapparatuur laten komen

zcflevo.nl

• Nieksiero
mcDavid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:19:
[...]

Het kan wel dat door een vervuiling op het net, de netfilters van jouw eigen apparatuur een hogere lekstroom krijgen. En dat tript dan mogelijk weer een ALS.

Verder ben ik het helemaal eens met wat al een aantal keer gezegd is: zet die tuin op een eigen aardlek of alamat. Kost 2 tientjes en als dat het probleem niet oplost kun je altijd nog een elektricien met meetapparatuur laten komen
En met beperkte kennis kan ik die tuin-groep er zelf uit halen en vervangen voor zo'n alaam met ingebouwde aardlek?

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:31

Illusion

(the art of)

Nieksiero schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:59:
[...]

En met beperkte kennis kan ik die tuin-groep er zelf uit halen en vervangen voor zo'n alaam met ingebouwde aardlek?
Het kan wel, maar je bent wel even aan het kroepoeken.
Ik zou dan denk ik een identieke alamat halen als er al in zit voor de PV (ABB DS201).

Dan eerst ruimte maken: PV zover mogelijk naar links, groep 5 eruit, alle automaten zover mogelijk naar rechts. Nieuwe kortere kam voor de onderkant bestellen (4 ipv 5 units).
Dan nieuwe alamat tegen de PV-groep aan, en die met een geschikte kam op de onderzijde doorverbinden (is een ander type dan die voor je normale automaten).

Dan hoef je in ieder geval geen bedrading te verlengen en/of adereindhulzen te krimpen.

edit: bij nader inzien, dan is je bedrading van groep 5 nog wel te kort.... Alamat op dezelfde plek ertussen zou ook kunnen, maar wordt wel een beetje onoverzichtelijk, en je moet hem dan nog zien te voeden.

Illusion wijzigde deze reactie 20-11-2019 11:38 (11%)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• mcDavid
je kunt 2 dingen doen:
- Groep 5 gewoon vervangen door een alamat (die heb je ook van 1 unit breed) en aansluiten vóór de huidige aardlekschakelaar
- Een extra aardlekschakelaar toevoegen, en groep 5 in zijn eentje op die extra aardlek zetten.

zcflevo.nl

• jan plezier
Zonder voldoende kennis NOOIT in een groepenkast gaan sleutelen!
Haal er dan een electriciën bij die de groepen met een 'Megger" (weerstandsmeter) door meet.
Weet je in één keer wat de weerstand kwaliteit tussen de bedrading onderling en naar aarde van de groepen is. Wel zo'n veilig gevoel.

• Nieksiero
mcDavid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:14:
je kunt 2 dingen doen:
- Groep 5 gewoon vervangen door een alamat (die heb je ook van 1 unit breed) en aansluiten vóór de huidige aardlekschakelaar
- Een extra aardlekschakelaar toevoegen, en groep 5 in zijn eentje op die extra aardlek zetten.
Eens dat je zonder voldoende kennis niet mooi klooien in de meterkast.

Hoe ik punt 1 lees lijkt het me vrij simpel.

- Alamat kopen
- Hoofdschakelaar omzetten zodat alle stroom er achter weg is
- Betreffende tuingroep draden uit de automaat halen
- Alamat er in en draden daar weer in bevestigen

Of zeg ik nu iets heel doms
Ik moet dan dus wel kijken dat die nieuwe alaam niet ook nog achter de ALS zit. Moet ik de Alamat dan op een lege plek installeren en de automaat van de tuin laten zitten waar die zit, maar dan dus zonder draden aangesloten.

Nieksiero wijzigde deze reactie 20-11-2019 13:39 (13%)

• Coffeemonster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:46

Coffeemonster

Uncommon sense

Suggestie voor wat aan F8 kan zitten: mogelijk je verwarmingsketel? In mijn huis (jaren-60) hing deze ook aan een aparte groep, mogelijk ter voorbereiding op een elektrische boiler of zo.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik zou F8 gewoon uitzetten en laten. Conform het piepsysteem kom je er dan vast wel een keer achter, en anders is het ook niet erg dat hij uitstaat.

PVoutput

• kabeltjekabel
jan plezier schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:15:
Verdiep je eens in de werking van netfilters zou ik zeggen. Elke computervoeding lekt naar aarde. Hoeveel hangt o.a. af van de mate waarin het net vervuild is.

• mcDavid
Nieksiero schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:37:
[...]

- Alamat kopen

Ik moet dan dus wel kijken dat die nieuwe alaam niet ook nog achter de ALS zit. Moet ik de Alamat dan op een lege plek installeren en de automaat van de tuin laten zitten waar die zit, maar dan dus zonder draden aangesloten.
dat kan ook. waar je die alamat fysiek in je meterkast plaatst is niet zo relevant, zolang het maar een beetje overzichtelijk blijft natuurlijk.

zcflevo.nl

• Nieksiero
mcDavid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:10:
[...]

dat kan ook. waar je die alamat fysiek in je meterkast plaatst is niet zo relevant, zolang het maar een beetje overzichtelijk blijft natuurlijk.
Dit moet mij nog wel lukken denk ik.
gewoon een 16a alamat 1 polig?

Zoals deze

• mcDavid
ja zoiets is prima. Deze is 2 modules breed, als je 'm op de plaats van je huidige groep5 wilt zetten zou ik ff zoeken naar een model die 1 module breed is. Scheelt weer geschuif met groepen.

zcflevo.nl

• kabeltjekabel
Conrad verkoopt de 10 kA exemplaren goedkoper;
https://www.conrad.nl/p/e...g-16-a-003-a-230-v-611852

Geen idee waarom verder. Hetzelfde ding in Duitsland is dan zelfs maar <30 euro.
mcDavid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:59:
ja zoiets is prima. Deze is 2 modules breed, als je 'm op de plaats van je huidige groep5 wilt zetten zou ik ff zoeken naar een model die 1 module breed is. Scheelt weer geschuif met groepen.
Dan moet je ook kamrails gaan vervangen..
Plus de grote A merken hebben geen 1-moduul aardlekautomaten.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 20-11-2019 16:01 (5%)

• Nieksiero
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:01:
Conrad verkoopt de 10 kA exemplaren goedkoper;
https://www.conrad.nl/p/e...g-16-a-003-a-230-v-611852

Geen idee waarom verder. Hetzelfde ding in Duitsland is dan zelfs maar <30 euro.

[...]

Dan moet je ook kamrails gaan vervangen..
Plus de grote A merken hebben geen 1-moduul aardlekautomaten.
Thx! dan bestel ik deze via Conrad

• kabeltjekabel
Kijk wel even of ze ook allebei de polen onderbroken. Dat hoeft in Duitsland namelijk niet. :+

• Bob-B190
Nieksiero schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:37:
[...]

- Alamat kopen

Wellicht ben ik nu captain obvious, maar controleer eerst of de spanning er daadwerkelijk af is als de hoofdschakelaar af staat. Kan al met iets simpels als een spanningszoeker.

Memento mori

• kabeltjekabel
Bob-B190 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:37:
[...]
Wellicht ben ik nu captain obvious, maar controleer eerst of de spanning er daadwerkelijk af is als de hoofdschakelaar af staat. Kan al met iets simpels als een spanningszoeker.
Die schroevendraaiers met lampje gebruik je niet om spanningsvrij aan te tonen. Hooguit andersom.

• Bob-B190
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:46:
[...]

Die schroevendraaiers met lampje gebruik je niet om spanningsvrij aan te tonen. Hooguit andersom.
Je kan ook je tong gebruiken natuurlijk.

Memento mori

• kabeltjekabel
Bob-B190 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:28:
[...]
Je kan ook je tong gebruiken natuurlijk.
Ja, dat kan ook. Ook al niet geschikt om spanningsloosheid aan te tonen.

Wel zeer geschikt voor 9V blokjes trouwens.

• Nieksiero
Even een update.

Heb een alamat gekocht voor de tuin en garage groep. Deze ga ik in ieder geval installeren. Baat het niet schaadt het niet.

Vandaag was weer de aardlek er uit. Is gebeurd terwijl ik aan het werk was. Niemand thuis en geen apparaten aan.
Wasmachine en droger sluit ik dus vast uit.
Tuin lampen staan altijd aan omdat het smart lampen zijn en ze via de Wi-Fi bediend worden. De schakelaar staat dus altijd aan.
Ik hoop dat het met de extra alamat opgelost is.
Anders wellicht de aardlek die steeds uit gaat vervangen.

Is er nog een andere optie naast deze 2 ?

• Nieksiero
Graag nog een final check voor ik de alamat ga installeren. Ik heb even afgekeken van de PV alamat, want volgens mij moet ik het op dezelfde manier doen. Deze gaat met 2 draden naar de hoofdschakelaar (S1), 1 aarde draad en dan de Nul an Fase draad die naar de omvormer gaan.

De betreffende "tuingroep" (F5) ga ik ontkoppelen na het uitschakelen van de hoofdschakelaar. Voor de zekerheid heb ik een spanningsmeter om veilig aan het werk te kunnen.
De F5 groep is straks over, ik haal deze uit de meterkast of laat deze er in zitten met een notitie.

Dan plaats ik de nieuwe alamat op de rail. In de bovenkant steek ik de blauwe en bruine draad die nu in F5 zitten.
Voor de onderkant gebruik ik 2 nieuwe draden die naar de hoofdschakelaar moeten gaan.

Is dit correct?

Dan mijn vraag:
In mijn hoofdschakelaar zitten nu de 2 ALS en de alamat van de zonnepanelen. De 2 ALS zit volgens mij op 1 aansluit strip. De alamat van de zonnepanelen gaat vanuit zichzelf naar de hoofdschakelaar.

Waar sluit ik nu de inkomende draden van de nieuwe alamat op aan? De hoofdschakelaar zitten er al 2 op.

https://imgshare.io/images/2019/12/02/WhatsApp-Image-2019-12-02-at-14.38.52-2.jpg
https://imgshare.io/images/2019/12/02/WhatsApp-Image-2019-12-02-at-14.38.52-2.jpg

Nieksiero wijzigde deze reactie 02-12-2019 15:05 (23%)

• kabeltjekabel
Doorrijgen met duoadereindhulzen of anders aansluitblokjes plaatsen onderin.

Betwijfel of die draden naar de ABB aardlekautomaat goed zitten. Die zou dan met vorkjes moeten zitten.

• Nieksiero
Hoe bedoel je precies aansluit blokje onderin plaatsen? Dat ik bijv q1, q2 en de nieuwe alamat op een aansluit blokje aansluit en dit aansluit blokje dan op de hoofdschakelaar S1 ?

Nu zit op de S1 boven in de ABB automaat van de PV en Q1+Q2 gekoppeld.
Onderin de ingaande stroom.

Weet niet hoe die koppel stukjes heten, maar idealiter zou ik de nieuwe alamat naast deze 2 ALS hangen en ze dan alle 3 met elkaar verbinden. Is dat realiseerbaar?

Nieksiero wijzigde deze reactie 02-12-2019 16:57 (31%)

• kabeltjekabel
https://www.sandervunderi...ok-4x16-4x10-voeding.html

Ja, vanuit HS naar dat blokje en vanuit dat blokje naar dingen als aardlekschakelaars en aardlekautomaten.

Je kunt ook onderop een van de ALS'en aantakken. Daar zitten waarschijnlijk kamrails met vorkjes. Bij de ene komt op de andere aansluiting dan de voeding binnen. Kun je verder naar de aardlekautomaat van de tweede aardlekschakelaar.

EDIT: Zo te zien heb je dus ook al aansluitblokjes voor de hoofdschakelaar. Moet je er gewoon nog zo'n eentje bijplaatsen. Maar volgens mij hoort meter <> hoofdschakelaar rechtstreeks te zijn, dus zonder die blokjes.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 02-12-2019 16:59 (20%)

• Nieksiero
kabeltjekabel schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:57:
https://www.sandervunderi...ok-4x16-4x10-voeding.html

Ja, vanuit HS naar dat blokje en vanuit dat blokje naar dingen als aardlekschakelaars en aardlekautomaten.

Je kunt ook onderop een van de ALS'en aantakken. Daar zitten waarschijnlijk kamrails met vorkjes. Bij de ene komt op de andere aansluiting dan de voeding binnen. Kun je verder naar de aardlekautomaat van de tweede aardlekschakelaar.
Dit is denk ik wat ik bedoel met die "clipjes".
Het is dus een optie om aan die 2 gekoppelde ALS nu een 3e alamat te koppelen, deze gaan dan via 1 nul en fase draad naar S1.
Dat heet dus een kamrails?

Aansluitblokje plaatsen en daar beide ALS + 1 alamat op aansluiten die dan weer naar s1 gaat kan ook, maar zo'n kamrails lijkt me veel handiger? De beltrafo schuif ik dan wat op en plaats ik de alamat daar.
Op het aansluitblokje zit nu alleen S1.

Samenvattend:
komt in de nieuwe situatie één kamrail in de 4 van de alamat, 4 van de ALS1 en 4 van de ALS2
tweede kamrail in de 2 van de alamat, 2 van ALS1 en 2 van ALS2
En 2 + 4 van ALS2 gaan dan naar de hoofdschakelaar (zoals het nu al zit dus kan ik laten zitten)

Enkel dus bredere kamrails insteken en op 1+3 van de alamat de draden pakken die nu in de automaat F5 zitten van de tuin.

https://www.elektramat.nl/f01103g06-kam-1f-vork-3p-356mm/

Nieksiero wijzigde deze reactie 02-12-2019 17:41 (34%)

• kabeltjekabel
Ja, kamrails vervangen is natuurlijk nog makkelijker. En dan die aardlekautomaat op de plek waar nu de beltrafo zit.

https://www.sandervunderi...am-vork-steek-35-6mm.html

Twee keer de AV3-36

• Nieksiero
Mogelijk risico is nog wel dat de 1 + 3 draad van mijn groep niet lang genoeg zijn als ik straks de alamat 1 rail lager plaats.
Wat kan ik daar eventueel mee doen?
Nieuwe trekken gaat m niet worden, zit ergens achter een gips plafond

• kabeltjekabel
Nieksiero schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:38:
Mogelijk risico is nog wel dat de 1 + 3 draad van mijn groep niet lang genoeg zijn als ik straks de alamat 1 rail lager plaats.
Wat kan ik daar eventueel mee doen?
Nieuwe trekken gaat m niet worden, zit ergens achter een gips plafond
Hoort gewoon bereikbaar te zijn. Zit toch gewoon in buis?

Anders twee wago's op een DINrail adapter.

• Nieksiero
Heb de nieuwe alamat geïnstalleerd naast de bestaande 2 aardlek schakelaars. Aan elkaar verbonden met 2 nieuwe kamrailtjes.

De groep f5 die nu over is heb ik laten zitten. Wellicht later voor een airco.

Dank voor het meedenken.

Zal even aankijken of het binnenkort mis gaat en of dan de nieuwe alamat er uit gaat of alsnog aardlek Q1.

• Lcanrinus
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 31-12-2019
Dag,

Haha dit is een bijzondere.
Maar ook die is op te lossen.
U kunt deze storing zeker zelf oplossen. Let wel, werk veilig en als u het niet durft schaamt u zeker niet.
Toch als je een groepenkast open haalt ben je zeker niet bang?! ;-)

Ik zou u willen vragen welk moment het gebeurt. en wat er dan anders is als normaal.
Als het regent buiten bijvoorbeeld of geregen heeft en dit treft dan is het helaas echt een vochtprobleem.

Het kan inderdaad een grondmof zijn zoals eerder gezegd.
Maar ook en dit is lastig te geloven, vocht in de kabel! wat bij temperaturen onder de 0 bevriest en sluiting maakt tussen de mantel en een ader.
Dit is lastig op te sporen aangezien die kabel dan in de grond ligt |:(

Ook zag ik dat u verlichting had geplaatst! Dat is erg mooi!
Ook geaard! netjes bewust! en verantwoord! Kennis van elektra?
als de armaturen, lampen, niet van ijzer zijn mag u de aardedraad ook afdoppen.
Misschien helpt dit?

PROTIP: bij een ieder die wat buiten maakt aan elektra kit de schroefgaten af! _/-\o_
En doe een wartel of invoer het liefst onder zodat t er liever uit als in gaat ;-)

Overigens veelvoorkomende oorzaken:
-Stof of vuil
-Slechte afdikking
-Tuinprikkers op 230. die met die glaasjes.
-Schade op een bepaalde plek
-Temperatuur
-Bliksem(Oude aardlekschakelaar van het type AC kunnen hier om trippen)
-weggooien van Rubbers, bij schroeven pluggen montage afdichting fietsachterlichten etc.

Ik hoop dat je wat aan mijn wijsheid en dat uw storing is opgelost.
Anders ben ik zeker niet bang, u weet nu wat u kunt zoeken en waar dus t komt zeker goed! 8)

Iedereen die dit leest!
Fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2020!

• Nieksiero
Lcanrinus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 02:08:
Dag,

Haha dit is een bijzondere.
Maar ook die is op te lossen.
U kunt deze storing zeker zelf oplossen. Let wel, werk veilig en als u het niet durft schaamt u zeker niet.
Toch als je een groepenkast open haalt ben je zeker niet bang?! ;-)

Ik zou u willen vragen welk moment het gebeurt. en wat er dan anders is als normaal.
Als het regent buiten bijvoorbeeld of geregen heeft en dit treft dan is het helaas echt een vochtprobleem.

Het kan inderdaad een grondmof zijn zoals eerder gezegd.
Maar ook en dit is lastig te geloven, vocht in de kabel! wat bij temperaturen onder de 0 bevriest en sluiting maakt tussen de mantel en een ader.
Dit is lastig op te sporen aangezien die kabel dan in de grond ligt |:(

Ook zag ik dat u verlichting had geplaatst! Dat is erg mooi!
Ook geaard! netjes bewust! en verantwoord! Kennis van elektra?
als de armaturen, lampen, niet van ijzer zijn mag u de aardedraad ook afdoppen.
Misschien helpt dit?

PROTIP: bij een ieder die wat buiten maakt aan elektra kit de schroefgaten af! _/-\o_
En doe een wartel of invoer het liefst onder zodat t er liever uit als in gaat ;-)

Overigens veelvoorkomende oorzaken:
-Stof of vuil
-Slechte afdikking
-Tuinprikkers op 230. die met die glaasjes.
-Schade op een bepaalde plek
-Temperatuur
-Bliksem(Oude aardlekschakelaar van het type AC kunnen hier om trippen)
-weggooien van Rubbers, bij schroeven pluggen montage afdichting fietsachterlichten etc.

Ik hoop dat je wat aan mijn wijsheid en dat uw storing is opgelost.
Anders ben ik zeker niet bang, u weet nu wat u kunt zoeken en waar dus t komt zeker goed! 8)

Iedereen die dit leest!
Fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2020!
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik heb nu 3 weken de nieuwe alamat er in zitten die dus de tuin+ garage + deel van de woonkamer omvat. Dit zodat niet steeds de aardlek van alle 4 de groepen er uit vliegt, maar enkel deze ene groep .
Ik heb tot noch toe geen probleem meer ervaren.

De armaturen zijn van metaal en inderdaad geaard. In het armatyur zit het kroonsteebtje in een plastic doosje dat met rubbers is afgedicht. De laatste keer dat ik dit open had was alles kurkdroog.
Wat ik eigenlijk vermoed is de contactdoos in de schutting (wel eentje voor buiten, met een afdek klepje) OF de bedrading van de oude vijver. Deze laatste kwam vanochtend in me op. Er zat ooit een pomp van een cijfer aangesloten welke ik kan schakelen vanuit mijn serre. Deze heb ik nu uitgezet. Wellicht dat ze de pomp verwijderd hebben maar er nog iets in de grond zit ??? Ze hebben vast niet de hele tuin opengehaald na verwijderen van de vijver achter in de hoek.

Ik ga dit even in de gaten houden !

• Lcanrinus
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 31-12-2019
Hai,

Beide zijn goed mogelijk!
Ik hoop dat je iets gevonden hebt?

Groet,

Late reageerder
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True