Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Meterkast is een beetje in de war.. Advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08:25
Beste Tweakers,

Ik woon sinds een jaar in een jaren 70 huis en ben stapsgewijs e.e.a. aan het aanpakken.
Bij aankoop van de woning zat er al een nieuwe groepenkast geïnstalleerd en plaatselijk zou de bedrading vervangen zijn (o.a. woonkamer en badkamer bij renovatie).

We hebben nu een keer of 5 gehad (in een jaar tijd) dat Q1 (aardlek) er uit vliegt. Om deze reden, maar ook omdat ik er al eerder achter kwam dat er van alles door elkaar liep, heb ik getracht een overzicht te maken. Ik wil wel aangeven dat mijn kennis over elektra beperkt is. Doel van dit topic is advies inwinnen over wat ik het best kan doen om het veilig en goed werkend te maken, zodat ik dit gericht kan vragen aan een expert.

Wat heb ik al gedaan?
1) Overzicht gemaakt van alle groepen door het hele huis
2) Lampen in garage en tuin vervangen voor LED verlichting en tevens geaard waar dit eerst niet het geval was

Groepenkast:

Zonder kap:

Wat heb ik geconstateerd en waar wil ik graag advies op?
1) Zoals je in mijn overzicht al ziet loopt er van alles door elkaar. Er is simpelweg gerommeld met de elektra. Ik denk niet zozeer door de persoon die de nieuwe groepenkast heeft geïnstalleerd, maar door een eerdere bewoner. Wat vinden jullie van de situatie en hoe zou je het veranderen (low budget). Of zou je het gewoon zo laten?

2) Op Q1 zitten de groepen met veelal grote verbruikers zoals het fornuis en de wasmachine droger. Maakt het uit dat dit allemaal op 1 aardlek zit? Q1 zit namelijk relatief weinig achter, enkel wat verlichting van de hal, de 1e en 2e verdieping en de afzuiging van de badkamer, plus een trappenkast waar enkel een stopcontact zit en wat ledjes....

3) De wasmachine en droger zitten samen op 1 groep. Wellicht dat dit ook zorgt voor het sporadisch uitgaan van Q1, hoewel ze wel eens samen hebben gedraaid en er niet direct iets gebeurde. Is het mogelijk om eenvoudig een extra groep aan te leggen (dus 1 wasmachine en 1 droger)? Wellicht dat onbekende groep F8 daar wel voor kan dienen. En klopt het dat als er nog een extra groep zou komen voor de droger, ik hiervoor ook een extra aardlek nodig heb?

Overige opmerkingen/tips van jullie los van bovenstaande?

Hoor het graag!

Nieksiero wijzigde deze reactie 18-11-2019 21:44 (9%)

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True