ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Somige civs kunnen al in een eedere age een Monk,Shaman of Iman, Het plaatsen van een Relic in een monastery kan pas in de Castle age (3e Age)Shabbaman schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:56:
Het lukt me niet om een relic in een monastery te plaatsen. Ik laat een monk de relic dragen, maar het lukt me dan alleen om de relic naast het gebouw te plaatsen. Ik verwacht een tooltip oid, maar niks...
[ Voor 4% gewijzigd door TThemen op 07-12-2021 10:31 ]
Ik heb al Tithe Barns en een monastery, dus dat probleem heb ik denk ik al getackeld. Maar dan nog lukt het me niet. Ik denk dat ik iets enorm voor de hand liggends over het hoofd zie.TThemen schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:23:
[...]
Somige civs kunnen al in een eedere age een Monk,Shaman of Iman, Relic hebben. maar het plaatsen in monastery kan pas in de Castle age (3e Age)
Enkel het gebouw plaatsen is niet voldoende dus. Binnen dat gebouw moet je een upgrade doen die pas beschikbaar is als je Age 3 bent.
FreeReef.nl
Wat is precies de bedoeling met seasons, komen er dan civilization bij waar je telkens voor zal betalen per seizoen, of zijn dit gratis updates? In AoE2 heb je bijv. inmiddels 40 Civilizations.. In AoEIV zijn het er nu 8? Dat wordt dan 32 seizoenen à een tientje om op hetzelfde niveau te komen, of wat?
Eh, dat heb ik nog niet gezien. Misschien dat dat bij een enkele civ moet, maar tot nu toe heb ik al mn relics gewoon in de monastery kunnen plaatsen, zonder building upgrades. Het kllinkt eerder als een bug dat dat niet lukt...World Citizen schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:43:
Voor het plaatsen van een Relic moet je ook een building upgrade doen in bv je Monastery.
Enkel het gebouw plaatsen is niet voldoende dus. Binnen dat gebouw moet je een upgrade doen die pas beschikbaar is als je Age 3 bent.
Welke tech is dat dan? Ik heb wel Tithe Barns, daar staat bij dat je een meer goud krijgt als je een relic in het gebouw plaatst.World Citizen schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:43:
Binnen dat gebouw moet je een upgrade doen die pas beschikbaar is als je Age 3 bent.
@Lan Mandragoran @Shabbaman
Ik probeer vanavond even te kijken want kennelijk krijg ik het niet gegoogled. Maar ik zou zweren dat ik het ook niet kon totdat ik die upgrade had uitgevoerd.
Wellicht niet voor elk volk, maar ik eet mijn schoen op als ik het niet meer terug kan vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door World Citizen op 08-12-2021 17:21 ]
FreeReef.nl
FreeReef.nl
Wilde we ook maar toen kwamen we cheap inf tegen met 100000 siege kanonnen en katapulten kwamen we niet doorheenWiertz schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:32:
Die ben ik pas 1 keer tegengekomen online. Kwestie van negeren en zijn basis aanvallen. GG
In mijn optiek lijkt het spel redelijk gebalanceerd; in de top worden bijna alle civs gebruikt, ook de civs die 'slecht' zouden zijn zoals HRE en Delhi.Divak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:12:
Voor een goede balans voor ranked games is het ook nog niet het juiste spel. Dat zal nog wel lang duren voordat de game uitgebalanceerd is, en dat met nog maar 8 civs. Voor een leuke balans online kun je beter ook AoE2 er bijpakken, 40 civs behoorlijk in balans. Hopelijk komt AoE IV ook snel op zo'n niveau dat het qua competitie/toernooien leuk wordt om te volgen.
Afgelopen week was er trouwens nog een toernooi dat onder andere door Grubby werd gepresenteerd. Dit is het zeker waard om terug te kijken, hier is video 1/3.
In AoE2 zijn het dan ook geen 40 echte civs, maar voornamelijk een paar statistieke voordelen. In AoE4 zijn er veel grotere verschillen tussen civs.Divak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:12:
Voor een goede balans voor ranked games is het ook nog niet het juiste spel. Dat zal nog wel lang duren voordat de game uitgebalanceerd is, en dat met nog maar 8 civs. Voor een leuke balans online kun je beter ook AoE2 er bijpakken, 40 civs behoorlijk in balans. Hopelijk komt AoE IV ook snel op zo'n niveau dat het qua competitie/toernooien leuk wordt om te volgen.
Verder is het natuurlijk ook extreem moeilijk om te balanceren, want waar kies je voor? Wil je balans op Pro level of wil je balans op 'normaal' niveau voor het gros van de spelers.
Goedkope easy tactieken werken natuurlijk veel beter op normaal niveau dan wanneer je zo'n trucje wil doen tegen pro's.
De balans heeft niet zozeer met de pro's te maken maar ook gewoon het niveau van de gemiddelde speler. De cheesy tactieken of overduidelijk (veel) te sterke units horen daar ook niet bij. Verder mee eens, de civs zijn wel stukken unieker dan AoE2 dus dat zullen en hoeven er ook geen 40 te worden in de toekomststeel123 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:24:
[...]
In AoE2 zijn het dan ook geen 40 echte civs, maar voornamelijk een paar statistieke voordelen. In AoE4 zijn er veel grotere verschillen tussen civs.
Verder is het natuurlijk ook extreem moeilijk om te balanceren, want waar kies je voor? Wil je balans op Pro level of wil je balans op 'normaal' niveau voor het gros van de spelers.
Goedkope easy tactieken werken natuurlijk veel beter op normaal niveau dan wanneer je zo'n trucje wil doen tegen pro's.
De combinatie historische missies + die filmpjes vond ik erg leuk gedaan, en ik vond de moeilijkheidsgraad ook niet te hoog, dit in tegenstelling tot AOE2:DE. Naarmate ik vorderde hoefde ik uiteindelijk steeds minder missies te herstarten. Uiteindelijk gebeurde dat voornamelijk nog als ik teveel afweek van het script
Tijdens het spelen eigenlijk van 1 echt vervelende 'bug' last gehad: ik kreeg regelmatig het idee dat siege-units totaal niet reageerden op opdrachten om aan te vallen. Ze bleven dan als een stel zombies op hun plek staan. Dit werd vooral in missies waar je door stenen muren heen moet breken erg vervelend
Nu ga ik langzaamaan proberen de masteries voor de verschillende volken te voltooien, alleen ik heb het idee dat je steeds maar 1 mastery-level per potje kan voltooien. Hebben jullie die ervaring ook, of doe ik het toch niet helemaal goed?
Yes, helaas max 1 mastery per potje. Je kan 't potje wel afkappen (surrender) als je de mastery al gedaan hebt, geloof ik.Polariteit schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:34:
...
Nu ga ik langzaamaan proberen de masteries voor de verschillende volken te voltooien, alleen ik heb het idee dat je steeds maar 1 mastery-level per potje kan voltooien. Hebben jullie die ervaring ook, of doe ik het toch niet helemaal goed?
Ik heb alleen een vraagje, hoe sloop je snel een andere stad als dat de opdracht is?
Hoe zorg je dat je paarden achter de boogschieters aangaan en de boogschutters achter de speermannen? Want nu eindigt alles op een grote hoop
Het specifiek aanvallen van een bepaald soort units naar een andere groep units doe ik in ieder geval door het toewijzen van groepen. Kost wat oefenen met het snel switchen van groepen (en een vaste volgorde aanmaken van type units), maar dan kun je prima de juiste units specifiek voorzien van opdrachten.
Of met 100+ units, dan zijn muren en gebouwen zo neergehaald.Geerius schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:02:
Steden sloopt je met siege units.
Dubbelklik op een bepaald type unit selecteert ze allemaal. Vervolgens kan je ze met CTRL+1/2/3/etc groeperen.Brilsmurfffje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:41:
Hoe zorg je dat je paarden achter de boogschieters aangaan en de boogschutters achter de speermannen? Want nu eindigt alles op een grote hoop
Opnieuw selecteren met 1/2/etc
Veel plezier!
Edit: overigens als je maar genoeg units hebt (100+ idd) dan maakt het niet meer uit dat ze op een grote hoop staan, in de campaign iig
[ Voor 14% gewijzigd door Polariteit op 03-01-2022 18:11 ]
Overweeg het om AOE 4 aan te schaffen. Is het ook een leuk SP (campaign) game?
Of net als tegenwoorden gemaakt voor MP?
Zijn er eventueel video's die ik zou moeten kijken om me over te halen?
Ik heb zo te zien al bijna 40 uur in het spel gestopt, en dat zal 95% campaign zijn geweest. Ik moet zeggen dat ik me er erg mee heb vermaakt, maar absoluut geen 'pro' ben. Ik speel ook gewoon op het makkelijkste niveau, op mijn gemakkie
Daarnaast kan je ook 'skirmish' potjes tegen anderen of tegen de computer spelen. Zat ook al in AOE1/2/3, en toen vond ik dat geweldig. Nu vind ik het echter niet meer leuk. Tegen de computer wordt saai, en tegen anderen (onbekenden) begint te veel op werken te lijken
Meningen zijn verdeeld. Als je een degelijke game pc hebt, waarmee het dus soepel loopt, dan is het een prima spel.JeroenD92 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:24:
Vroeger wel eens Age of Empires 1/2/3 gespeeld.
Ik vond zelf in de tijd van uitgave delen 1,2 en 3 veel indrukwekkender en leuker dan dit deel. Oude rts games: ook AoM en Battle for Middle-Earth en C&C vind ik leuker.
Het spel heeft veel SP waarde. Daarnaast ook potentie om een leuk MP spel te zijn.
Hoe sloop je snel een andere stad als dat de opdracht is?Brilsmurfffje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:41:
Nooit eerder Age of Empires gespeeld en vorige week nummer 4 aangeschaft, wat hebben ze de campagne gaaf gedaan met de filmpjes tussendoor. Zorgt voor erg veel immersie!
Ik heb alleen een vraagje, hoe sloop je snel een andere stad als dat de opdracht is?
Dat ligt aan de details, maar als het een 'open game' is dan werkt siege (bijv. rams & bombards) goed.
Als je alleen beschikking hebt over soldaten, dan volgens mij alles behalve archers (dus: scouts, spearmen, etc.) - daar heb je er dan wel minimaal 20 van nodig om een beetje vaart te maken. Sommige gebouwen vuren pijlen of zelfs kanonnen, dan kan je 't beste met siege te werk gaan (als je niet anders kan, kan je niet anders, natuurlijk).
Hoe zorg je dat je paarden achter de boogschieters aangaan en de boogschutters achter de speermannen?
Je zult ze zelf uit elkaar moeten houden; het meest effectief is om control groups te gebruiken. Control + getal voor het maken ervan, en dan kan je die units selecteren door 'nummer' in te tikken (bijv. control +3; en dan getal '3' intikken geeft je die selectie). Soms moet je units v/d tegenstander ook verleiden om je te volgen, maar dan helpt 't alsnog wel als dezelfde units bij elkaar zijn, natuurlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Clemensmaxt op 04-01-2022 09:28 ]
Juist heel uitgebreid & rijke single player game. Echt heel mooi uitgewerkt met historisch-accurate verhalen, 4K films over allerlei (relevante) achtergrond en genoeg missies. Daarnaast kan je natuurlijk ook nog tegen de computer spelen, voordat je multiplayer probeert (of zelfs met andere mensen tegen de computer, dus 2vs2 AI bijv.)JeroenD92 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:24:
Vroeger wel eens Age of Empires 1/2/3 gespeeld.
Laatste week wel regelmatig op twitch gekeken (os Grubby). Maar dat ziet er behoorlijk ziek ik.. de snelheid enzo. Is er sprake van een soort van ranked multiplayer oid? (Al zou ik me prima vermaken tegen de pc de eerste paar jaar 😅)
Spel is ook leuk tegen de AI. Je hebt een wat nette game-pc nodig.
Er is ranked multiplayer met ELO rating inderdaad.
Oke thanks. Ik heb wel gelezen/gehoord dat de AIsons stopt met spelen, als in: het niet meer maken van een leger en dergelijke.. is dit waar en zo ja, is dit inmiddels opgelost?Playa del C. schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:51:
@JeroenD92
Spel is ook leuk tegen de AI. Je hebt een wat nette game-pc nodig.
Er is ranked multiplayer met ELO rating inderdaad.
AMD 3900x en een 3070, lijkt me voldoende..
Ruim voldoende, ik speel op een 2700X met een GTX 1080 op 1440p resolutie, en zie meestal zo rond de 110 fps voorbij komen. Geen probleem in ieder geval.JeroenD92 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:06:
[...]
Oke thanks. Ik heb wel gelezen/gehoord dat de AIsons stopt met spelen, als in: het niet meer maken van een leger en dergelijke.. is dit waar en zo ja, is dit inmiddels opgelost?
AMD 3900x en een 3070, lijkt me voldoende..
Ranking is juist goed gedaan; als je verliest kom je tegen minder goede tegenstanders & als je wint tegen betere tegenstanders. Je moet minimaal 10 games gespeeld hebben om een "rank" te krijgen. Grubby is #190 vd wereld, dus maak je geen zorgen :-).JeroenD92 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:44:
Ik ga het eens overwegen. Echter vrees ik dat ik het 3x speel en dan niet meer 😅
Laatste week wel regelmatig op twitch gekeken (os Grubby). Maar dat ziet er behoorlijk ziek ik.. de snelheid enzo. Is er sprake van een soort van ranked multiplayer oid? (Al zou ik me prima vermaken tegen de pc de eerste paar jaar 😅)
Haha dat heb ik gezien idd. Wel indrukwekkendClemensmaxt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:51:
[...]
Ranking is juist goed gedaan; als je verliest kom je tegen minder goede tegenstanders & als je wint tegen betere tegenstanders. Je moet minimaal 10 games gespeeld hebben om een "rank" te krijgen. Grubby is #190 vd wereld, dus maak je geen zorgen :-).
Eerst het spel aanschaffen en de campaign door
Misschien nutteloos maar vind het gewoon grappig om te zien.
Teamgames zijn erg leuk als je het doet met mensen die je kent. Wat je ziet is dat de combi French+English het vaakst gekozen zal worden omdat het een perfecte early rush combi is.appel00 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:56:
Heeft iemand ervaring met online 2v2, 3v3, 4v4? Heb al redelijk wat 1v1s gedaan. Verschilt het veel? Zijn de potjes lang?
Bij 3v3 en 4v4 zal je vooral merken dat de map echt enorm is. Hier moet echt rekening mee houden omdat het gewoon een paar minuten duurt voordat je infantry aan de overkant van de map is.
De lengte van de potjes verschild enorm: of je wordt binnen 10 min gerushed door een french/english combi, of de potjes duren een stuk langer dan 1v1's (al snel richting een uur).
Teamgames zijn erg vermakelijk om te doen met mensen die je kent
[ Voor 4% gewijzigd door SANDER_DeEchte op 02-03-2022 11:52 ]
Toch maar eens mij strategie veranderen gok ik..
Wel leuke update overigens het ranked systeem. Ook hebben ze het gelijkwaardiger gemaakt kwa tegenstander bij 2, 3 en 4v4. Het komt nu niet meer voor dat je als 80 tegen een veel lager level moet.
Gr van #zaRxNL #AOEIV
Je bent eerst ook een paar potjes bezig om de juiste rank te krijgen nog. Je hebt tegen iemand gespeeld die veel beter is, wat meestal niet leuk is (wel leerzaam op zich).Keesknd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:41:
Gisteren eerste paar ranked matches gespeeld en O, O, O wat heb ik een hekel aan rush strategieën! Ben je net lekker op weg wordt je heel eenvoudig door een paar siege apparaten en troepen afgemaakt, en dan zit je op ongeveer 15 min..
Toch maar eens mij strategie veranderen gok ik..
Wel leuke update overigens het ranked systeem. Ook hebben ze het gelijkwaardiger gemaakt kwa tegenstander bij 2, 3 en 4v4. Het komt nu niet meer voor dat je als 80 tegen een veel lager level moet.
Gr van #zaRxNL #AOEIV
Na een paar potjes kom je als het goed is tussen mensen van jouw speelniveau.
Binnen een 15 minuten een serieuze aanval uitvoeren, is wel normaal ook natuurlijk. Of je bent zelf sneller, of je hebt een goede counter klaar staan. Het is geen building co-op game
Ik heb hem pas sinds deze week in bezit dus ik moet eerst nog even het een en ander uitzoeken voordat ik echt ranked online ga spelen want ik vind mezelf nu echt veel te slechtPlaya del C. schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:28:
[...]
Je bent eerst ook een paar potjes bezig om de juiste rank te krijgen nog. Je hebt tegen iemand gespeeld die veel beter is, wat meestal niet leuk is (wel leerzaam op zich).
Na een paar potjes kom je als het goed is tussen mensen van jouw speelniveau.
Binnen een 15 minuten een serieuze aanval uitvoeren, is wel normaal ook natuurlijk. Of je bent zelf sneller, of je hebt een goede counter klaar staan. Het is geen building co-op game
Nickname KasPlantje.
In de Art of War challenges leer je hoe je op een hoog niveau de game kan spelen. Als je daar goud haalt, dan heb je basis goed in de vingers.GerGio schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:32:
[...]
Ik heb hem pas sinds deze week in bezit dus ik moet eerst nog even het een en ander uitzoeken voordat ik echt ranked online ga spelen want ik vind mezelf nu echt veel te slecht
Gisteren tegen Hard gespeeld en dat was best goed te doen, maar die AI speelde niet bijzonder goed moet ik zeggen. Ik heb nog wel veel te winnen qua buildorder zo ver ik nu weetPlaya del C. schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:38:
[...]
In de Art of War challenges leer je hoe je op een hoog niveau de game kan spelen. Als je daar goud haalt, dan heb je basis goed in de vingers.
Ik zal er van het weekend eens naar gaan kijken
Nickname KasPlantje.
De AI stelt niks voor. Alleen als het er meer zijn of als je ze een voordeel geeft, dan is het lastig. Maar 1 vs 1 normaal gesproken niet.GerGio schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:39:
[...]
Gisteren tegen Hard gespeeld en dat was best goed te doen, maar die AI speelde niet bijzonder goed moet ik zeggen. Ik heb nog wel veel te winnen qua buildorder zo ver ik nu weet
Ik zal er van het weekend eens naar gaan kijken
Vandaar dat je beter kan oefenen in de Challenges en tegen echte mensen. De challenges vragen een prestatie van jou als speler. En die is voor een goud resultaat wel serieus op niveau.
Succes ermee in ieder geval, het gaat ook om de lol verder
Ook het zoeken naar een nieuwe match duurt het meestal meerdere minuten voordat er iets gevonden wordt, was een half jaar geleden nog wel anders.
Buiten dat ik er zelf nog plezier aan bleef best jammer, ook duidelijk daling te zien bij de steam statistieken.
Dat vind ik niet zo gek! Er is weinig nieuw content bijgekomen terwijl dat bij deel 2 en 3 wel gebeurt. Op een gegeven ogenblik is het niet leuk meer om te spelen. Ik speel sowieuso nooit online.Pharminepulse schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:51:
Ik speel AoE 4 nog dagelijks, maar merk dat ik vaak in multiplayer(quickmatches) dezelfde spelers tegenkom.
Ook het zoeken naar een nieuwe match duurt het meestal meerdere minuten voordat er iets gevonden wordt, was een half jaar geleden nog wel anders.
Buiten dat ik er zelf nog plezier aan bleef best jammer, ook duidelijk daling te zien bij de steam statistieken.
Dit is waarom andere bedrijven er voor kiezen om niet meerdere games uit dezelfde franchise te maken/reviven. Het is toch gewoon raar om meerdere games te ondersteunen die allemaal uit dezelfde vijver moeten vissen? En laten we eerlijk zijn, de vijver zit ook niet propvol met vis.spijkerhoofd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Dat vind ik niet zo gek! Er is weinig nieuw content bijgekomen terwijl dat bij deel 2 en 3 wel gebeurt. Op een gegeven ogenblik is het niet leuk meer om te spelen. Ik speel sowieuso nooit online.
AOE 4 mist de hoeveelheid content, online community en aantal verkopen die AOE 2 heeft (laatste is een aanname/niet gecheckt).
Anoniem: 316512
Hopelijk komt er wat meer nieuwe content.
AoE 2 is daarentegen enorm uitgebreid en die zou ik eerder weer eens oppakken dan AoE 4.
Mis inderdaad wel volken, de meeste al meermaals gespeeld dus zou een leuke toevoeging zijn.
Daarnaast zou een MOD voor meer populatie leuk zijn, heb er 1 gevonden voor 500 populatie, maar dan lijkt de AI helemaal niks meer van het spel te snappen.
Laatste punt is dat de AI veel te random is, het verschil in niveau van de AI terwijl deze altijd op hardest staat is gewoon veel te groot. Gister een potje waar de AI aan het einde van het potje pas in de tweede age zat.
Als je dan ziet welke uitbreidingen AOE 2 heeft, dat zijn toch een stuk meer volken en keuzes, daarnaast lijken de mods ook beter te werken.
[YouTube: Age of Empires IV - "Ottomans and Malians" Trailer]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Gedaan en gekocht. Had nog nooit eerder AoE gedaan (schaam schaam), maar er is een wereld voor me open gegaan. Volgende week vakantie dus qua timing goed moment ditZeror schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:05:
Age of empires IV is gratis te spelen dit weekend op Steam, begrijp ik net. Dus wie het eens wil uitproberen, dit is je kans!
Dit weekend de Normans campaign gedaan. Super vet zeg met die video's en je leert nog een stukje geschiedenis ook. Ben nu bezig met de Moscow campaign.
Doe eerst de campaigns, dan kan ik daarna wel in skirmish duiken.
Tesla M3LR '21
Ze nemen je mee in het verhaal en dat de narrator lekker vloeiend tijdens de game her en der wat verhaal er tussen gooit laat mij ook in dat verhaal zitten. Normaal ga je in dit soort spellen van kamp A naar B ,sloop je de boel en aan het einde denk ik "alles gesloopt, next".
Ik vind de twee volken een verrijking (werd ook wel tijd). Beide met hun voor- en nadelen. De Ottomanen spreken me tot nu toe het meeste aan, maar die military academy's nemen wel heel veel ruimte in beslag door hun omvang en hoeveelheid. Op krappe maps is dat erg lastig. De Malians zijn leuk, maar minder spectaculair (in mijn ogen).
Verder lijkt het wel alsof de AI een stuk pittiger is geworden? Het kan aan mij liggen, maar ik speel meestal Intermediate of Hard, maar zelfs in het eerste geval valt de vijand nu vrij snel aan en ook in meerdere golven (én op zwak verdedigde locaties, zoals een muur die half af is).
Verder crasht de beta met grote regelmaat, maar dat lijkt aan mods te liggen (zoals custom maps). Het is soms ook niet mogelijk om een save game opnieuw te laden bij sommige maps.
Tot slot: de stemmen van de nieuwe volken zijn duidelijk nog niet af. Het zijn de bestaande Engelse stemmen. Geen gekke beslissing om de beta te testen, maar het klonk in het begin wel raar (Malians en Ottomans die oud Engels spreken).
En dan bedoel ik grafische instellingen. En wat zijn de specs van je laptop?
Probleem al opgelost? Dit is uiteraard niet de bedoeling. Check bij settings zoals hieronder staat je video resolutie. Ik heb het vroeger wel eens bij games gehad dat bij eerst op 800 x 600 op low stond. Alhoewel jouw screenshot eruit ziet als iets dat nog veel lager is.Billywhite schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:47:
Ik heb net AOE 4 gedownload op mijn laptop.
De graphics zijn vreselijk. Alsof ik een spel speel vanuit 1990. Wat kan ik hier aan doen? Bedankt![Afbeelding]
Ik snap dat je post van september is. ;-)
Genieten van de nostalgie.Billywhite schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:47:
Ik heb net AOE 4 gedownload op mijn laptop.
De graphics zijn vreselijk. Alsof ik een spel speel vanuit 1990. Wat kan ik hier aan doen? Bedankt![Afbeelding]
maar €16.85 bij amazon.de
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0BHWC76TS
Let op: het afrekenen moet je doen met Amazon tegoed. Je kan het exacte bedrag gewoon als cadeaukaart kopen en daar mee afrekenen.
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0B2Q4ZRDW
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? hij doet het zomaar random valt geen peil op te trekken. heb het nu de afgelopen we 2/3 weken een keer of 3/4 gehad en heb toch bijna dagelijks gespeeld. Ohja heb ook welles dat er op de farms geen graan meer staat maar de villagers gewoon doorgaan met gatheren haha echt heel apart..
Hieronder 2 foto’s:
:strip_exif()/f/image/SG0qYpspGv9fzNrVe2FlGs5c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8qS38EfIWzcy4tZbdfByEu3S.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb wel recent mijn videokaart vervangen ben voor het eerst sinds jaren weer overgestapt op een radeon ipv een nvidia kaart.
Mijn oude videokaart is: gigabyte GTX1060 6gb
Mijn huidige videokaart is: Asrock Radeon RX 6900 XT OC Formula 16gb
Heb uiteraard gewoon de nieuwste drivers enzo geinstalleerd staan.
Iemand enig idee wat het probleem is en hoe dit op te lossen? is echt behoorlijk irritant namelijk en verder werkt alles gewoon super
[ Voor 28% gewijzigd door corné325i op 08-01-2023 11:44 ]
Ook is het spel tot 23 februari met 40% afgeprijsd, met €23,99 voor de Anniversary Edition en €35,99 voor de Deluxe Edition.
Zie: https://store.steampowere...s_IV_Anniversary_Edition/
Season 4 is ook zojuist gereleased: https://aoe4world.com/explorer/patches/season-4
PSN ID: MrMichel_75
We spelen ook weleens met meerderen tegen elkaar (soms zelfs 8 man). Maar de niveau verschillen zijn soms te groot dat het niet leuk is voor de minder goede. En inhouden is ook niet fijn spelen.
Zijn er meer Tweakers die AoE4 nog semi-actief spelen?
Ja! ik speel met 4-5 andere vrienden regelmatig ranked. 2vs2 3vs3 4vs4Leviathius schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:49:
De laatste tijd met een aantal vrienden fanatieker AoE4 aan het spelen. Gisteren eerste team game 2v2 met een vriend gedaan. Dat is toch wel spannend en heel anders dan tegen de AI spelen hoor! Wel gewonnen, maar was ook wel lastig soms.
We spelen ook weleens met meerderen tegen elkaar (soms zelfs 8 man). Maar de niveau verschillen zijn soms te groot dat het niet leuk is voor de minder goede. En inhouden is ook niet fijn spelen.
Nee helaas heb ik een vriendengroep die erg snel van spel naar spel springtLeviathius schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:49:
De laatste tijd met een aantal vrienden fanatieker AoE4 aan het spelen. Gisteren eerste team game 2v2 met een vriend gedaan. Dat is toch wel spannend en heel anders dan tegen de AI spelen hoor! Wel gewonnen, maar was ook wel lastig soms.

Ook begint seizoen 5 binnenkort: https://www.ageofempires....season-five-with-the-pup/
Same here Gold 1 :-) vorige season nog Gold 3 maar valt niet mee dit seasonLeviathius schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:02:
Wij, lees de betere van onze groep, zitten zo rond Gold 1 qua rank. Niet heel hoog per se, maar er zit een stijgende lijn in vind ik. We doen ook regelmatig gewoon tegen AI potjes voor de gein. Je mag mij toevoegen op Steam trouwens:
***members only***
Ook begint seizoen 5 binnenkort: https://www.ageofempires....season-five-with-the-pup/
Niet heel veel ranked en vooral ffa met 8 man.
Wiertz is mijn nickname.
Ik speel wel voornamelijk aoe2, maar af en toe start ik 4 ook wel eens op.
Al wat tegen de AI zitten spelen.
De "belachelijke" krijg ik ondertussen ook wel al wat klein. Maar denk dat ik ranked weg geblazen ga worden.
Kijk ook wel uit naar de civ's in de aankomende DLC. Dit terwijl ik de nu al aanwezige civ's nog niet voldoende ken.. En ik hoop stiekem dat er een viking civ komt..
Ik speel het nog af en toe met een focus op het halen van alle achiements. Niet online iig. Dit spel kocht ik vooral vanwege de campaign.Sode1987 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:33:
Wordt dit nog veel gespeeld door jullie?
De "belachelijke" krijg ik ondertussen ook wel al wat klein. Maar denk dat ik ranked weg geblazen ga worden.
Kijk ook wel uit naar de civ's in de aankomende DLC. Dit terwijl ik de nu al aanwezige civ's nog niet voldoende ken.. En ik hoop stiekem dat er een viking civ komt..
Ik heb het vanwege de zomer niet meer gespeeld sinds mei ofzo, maar de slechte tv programma's van mijn vriendin starten weer dus ik kan vanaf deze week weer vaker spelenSode1987 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:33:
Wordt dit nog veel gespeeld door jullie?
Herkenbaar!spijkerhoofd schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:00:
[...]
Ik heb het vanwege de zomer niet meer gespeeld sinds mei ofzo, maar de slechte tv programma's van mijn vriendin starten weer dus ik kan vanaf deze week weer vaker spelen
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Het spel speel ik natuurlijk ook niet zo vaak..
Maar wel leuke campaign (de eerste 2 toch al)
Het helpt als je de build orders van BeastyQT op youtube bekijkt. Hij heeft voor elke civ een uitleg en opbouwSode1987 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:21:
Ik vind het beetje moeilijk om in te stappen in de nieuwe civs.
Het spel speel ik natuurlijk ook niet zo vaak..
Maar wel leuke campaign (de eerste 2 toch al)
speel het nu al 2 jaar met vrienden en blijft uitdagend! veel tweakers die team ranked doen?
Viel me wat tegen eigenlijk met randoms.
Veel team is er dan niet aan. Ieder doet maar zijn ding. Eveneens zou ik de hotkeys eens moeten herwerken naar wat ik gewoon ben. Dan speelt het misschien ook wel wat vlotter.
Weinig tweakers precies die dit spelen?
Toch allesinds weinig reacties zo te zien.
Wel ontzettend leuk spel dat Age of Empires IV, speel met regelmaat met vrienden.
Heel erg benieuwd ook wat de volgende DLC gaat inhouden..
Spel snap ik vrij goed alleen je troepen op een juiste manier besturen is nog steeds lastig na een paar maand spelen. Als ik filmpjes kijk lijkt het bij pro's zo smooth te gaan maar bij mij durven ze allemaal tegelijk eens aanvallen en zo stuk te lopen

Deze tool heeft mij goed geholpen met de keybind shortcuts te leren. Leuk spelletje om te doen als je je verveeld: https://aoe-aegis.vercel.app/Chelseamarre123 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:26:
Laatste tijd speel ik ook best wel vaak, ranked sla ik over. Gewoon met medemensen tegen de AI op Hard / extreme. Soms eens online tegen echte mensen.
Spel snap ik vrij goed alleen je troepen op een juiste manier besturen is nog steeds lastig na een paar maand spelen. Als ik filmpjes kijk lijkt het bij pro's zo smooth te gaan maar bij mij durven ze allemaal tegelijk eens aanvallen en zo stuk te lopen![]()
Puur voor het bouwen via vilagers nog. De shortcuts naar je town center (H) en andere gebouwen is kwestie van oefenen en proberen. Ik doe ook vaak op 4, 5 en 6 alle Barracks, Archery en Stables zetten voor snelle productie (4 -> shift + Q een aantal keer en dan produceer je in mum van tijd heel veel pikemen via je barracks)
[ Voor 19% gewijzigd door Leviathius op 01-02-2024 15:36 ]
Tnx, straks eens kijken.Leviathius schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:34:
[...]
Deze tool heeft mij goed geholpen met de keybind shortcuts te leren. Leuk spelletje om te doen als je je verveeld: https://aoe-aegis.vercel.app/
Puur voor het bouwen via vilagers nog. De shortcuts naar je town center (H) en andere gebouwen is kwestie van oefenen en proberen. Ik doe ook vaak op 4, 5 en 6 alle Barracks, Archery en Stables zetten voor snelle productie (4 -> shift + Q een aantal keer en dan produceer je in mum van tijd heel veel pikemen via je barracks)
Ja shortcuts is wel belangrijk maar vrij moeilijk. Nooit pc speler geweest dus ben er niet zo snel mee.
Sinds ik zag dat je met F1 al je militie gebouwen ineens opendoet kan je inderdaad zo snel troepen maken.
Wat ik een beetje mis is dat je somiige shortcuts elke keer moet aanmaken. Ik zou graag hebben dat standaard elke longbowman nr 1 heeft. Dit is niet mogelijk dacht ik.
Ik heb select next town center op de knop "²/³" gezet. De H is nogal ver weg en onhandig voor met de linkerhand.Leviathius schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:34:
[...]
Zie dat de prijs sinds release niet zakt. Had gehoopt hem eens voor 50% te kopen ofzo
Ik vond het de moeite. Al moet je mss nog even wachten op korting.Chelseamarre123 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:54:
Iemand die uitbreiding gekocht? Is het de moeite?
Zie dat de prijs sinds release niet zakt. Had gehoopt hem eens voor 50% te kopen ofzo
Op de 23e is er een aoe/aom roadplan livestream.
Mss dat men dan korting geeft om nog meer in de spotlights te zetten
[ Voor 0% gewijzigd door Sode1987 op 07-02-2024 12:16 . Reden: Datum gecorrigeerd naar de 23e februari ]
ik heb hem gekocht, leuke nieuwe civs om mee te spelen, vooral Japan is vergevings gezind.Chelseamarre123 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:54:
Iemand die uitbreiding gekocht? Is het de moeite?
Vond de nieuwe campaign missies nog best lastig soms. Toch echt wel een aantal keer opnieuw begonnen met een andere tactiek of toch de difficulty tandje lagerPolariteit schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:18:
Ik had hem ook vrij snel na release gekocht; erg leuke civs inderdaad. Vermaak me er prima mee, en die nieuwe extra campaign vind ik ook leuk