• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Net aangekondigd op X019 in Londen:
Microsoft heeft tijdens de X019-evenement voor Xbox de eerste gameplaybeelden van Age of Empires IV aangekondigd, het nieuwe deel in de rts-reeks van het bedrijf. De beelden tonen een middeleeuwse stad die wordt belegerd door oosterse krijgers.

Age of Empires IV lijkt een aanzienlijk gedetailleerder spel te worden dan eerdere titels, al is het afgaande op de trailer in de basis tegelijk een vertrouwde titel in de franchise, met stadsmuren, torens, molens, kastelen en trebuchets.

[Voor 74% gewijzigd door XWB op 15-11-2019 00:09]

It takes two fools to argue.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:44
Ziet er prachtig uit! Helaas moeten we nog wel even wachten

• XhizorBE
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 06-08 14:45
Als ze dit verpesten word 'k echt zwaar pissig :p

Kijk hier al jaren naar uit, zie me nog altijd vloeken toen ze die remaster aankondigden. Weeral nen remaster zei 'k

Maar tijdje later kon me vreugde niet op :P

[Voor 70% gewijzigd door XhizorBE op 16-11-2019 00:49]

• luappul
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:18
In deze "behind the scenes" video is ook wat gameplay te zien, meer dan in de video die op XO-19 werd geshowd:

Er zitten wat extra cinematische beelden in, maar vanaf 0:42 zie je bijvoorbeeld wat gameplay (UI lijkt me nog een placeholder), vanaf 1:32 zie je een topview dat zo een veldslag uit de game had kunnen zijn, en 1:51 lijkt ook nog wat extra units te laten zien.... Op Reddit zijn ze ook al zoet met het ontleden van alle details.

Ik heb in ieder geval zin in AoE4, maar voor zover ik weet is nog nergens een indicatie van releasedatum gegeven? Ook veelbelovend dat er een speciale ontwikkelstudio voor AoE is opgezet, hopelijk betekent dit dat we AoE4 snel zien en daarna niet 15 jaar hoeven te wachten op AoE5 (al hebben we tussendoor wel nog AoEO gehad, wat nu nog steeds speelbaar is onder de naam 'Project Celeste' en wat mij betreft ook een aanrader is).

[Voor 16% gewijzigd door luappul op 16-11-2019 19:06]

• XWB
  • Niet online
Ergens wel te begrijpen dat er opnieuw voor de middeleeuwen gekozen is - AoE 2 was de populairste uit de serie - maar vervalt het nut van de Definitive Edition dan niet?
luappul schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:03:
Ik heb in ieder geval zin in AoE4, maar voor zover ik weet is nog nergens een indicatie van releasedatum gegeven?
Er is nog een releasedatum genoemd.

Het zou mij niet verbazen als de game pas in 2021 verschijnt. De game is nog in pre-alpha fase en in 2020 gaat de media aandacht naar de release van AoE 3 DE.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat ziet die trailer er enorm sfeervol uit, kijk hier echt enorm uit.

• XWB
  • Niet online
luappul schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:03:
maar vanaf 0:42 zie je bijvoorbeeld wat gameplay (UI lijkt me nog een placeholder),
Op https://www.reddit.com/r/...om_the_behind_the_scenes/ heeft iemand ingezoomd op de gameplay.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik wacht gerust nog een jaar of meer als er weer een steengoede game wordt neergezet zoals ze met AoE II gedaan hebben. Het zou wel leuk zijn als er af en toe wat gameplay updates uit komen.

• Desutoroiya
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20-11 20:45
Ik ben vooral benieuwd tot welke age je kan gaan. Zit namelijk niet zo te wachten dat je ineens tank hebt bijvoorbeeld.

Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza

• spijkerhoofd
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 17:25
Er komen volgens creatief directeur Adam Isgreen geen microtransities in de game. Tevens komen er DLC's uit voor AoE 4 uit, en misschien ook naar alle AoE games.

https://www.insidegamer.n...crotransacties-maar-dlcs/

• WiriWout2
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 28-03-2020
[b]luappul schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:03:(al hebben we tussendoor wel nog AoEO gehad, wat nu nog steeds speelbaar is onder de naam 'Project Celeste' en wat mij betreft ook een aanrader is).
Mee eens! Project Celeste is een goed alternatief terwijl we wachten op aoe4, en het is helemaal gratis.

• Sokucho
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22:01
WiriWout2 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:54:
[...]

Mee eens! Project Celeste is een goed alternatief terwijl we wachten op aoe4, en het is helemaal gratis.
Hoe dan? Moet aoe installeren en daarna iets van project celeste maar aoe is niet gratis? Of doe ik het verkeerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ettie1990
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 26-11 13:45
BlackBarryNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:49:
[...]

Hoe dan? Moet aoe installeren en daarna iets van project celeste maar aoe is niet gratis? Of doe ik het verkeerd?
Age of Empires Online installeren via Steam

• Arvado
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 11:12
Nog steeds niet heel veel meer over bekend volgens mij. Geen release date en weinig nieuwe info. Zal nog wel even duren vrees ik. |:(

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:34
Arvado schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:39:
Nog steeds niet heel veel meer over bekend volgens mij. Geen release date en weinig nieuwe info. Zal nog wel even duren vrees ik. |:(
Ik denk dat IV op een laag pitje staat. AoE2: DE is al dik een jaar de 'place to be'. In de tussentijd is AoE3: DE aangekondigd én uitgebracht en onlangs is een uitbreiding voor AoE2: DE aangekondigd en komt eind van deze maand uit.

AoE2: DE blijft met de dag populairder worden en de meest recente AoE3: DE komt ook bij lange na niet in de buurt qua populariteit. De Twitch- en Youtube-kanalen exploderen enorm in populariteit en het prijzengeld in toernooien gaat ook steeds harder omhoog (waarvan Microsoft ook nog e.e.a. sponsort).

• Arvado
@Divak

Ben bang dat je gelijk hebt inderdaad.

• XWB
  • Niet online
Geen idee of de game op een laag pitje staat, AoE IV wordt door een andere ontwikkelaar gemaakt waardoor AoE2: DE in elk geval de volle focus kan behouden. Ik verwacht dit jaar in-game footage te zien, anders wordt het wel heel treurig.

• spijkerhoofd
https://gamer.nl/artikele...ing-verloopt-voorspoedig/

Ik lees hier dat het voorspoedig gaat en dat er al getest wordt dagelijks en af voelt. Het is echter nog onbekend wanneer hij uitkomt.

• Arvado
Ja dat klinkt dan inderdaad toch positief, als ze het al dagelijks spelen gaat het hoogstwaarschijnlijk alleen nog maar om bugs. Ben benieuwd. Staat ook dat het om de middeleeuwen draait. De trailer wekte de suggestie dat dat ook anders zou zijn. Ongeveer wel dezelfde periode als AoE2 dan.

• hmmmmmmmmmpffff
AoE 2 development ging ook een beetje zo, veel intern spelen, net zo lang totdat ze er tevreden mee waren (YouTube: The Making of Age of Empires II (1999)).

Ik denk dat het een goed spel gaat worden. De tijd zal het leren.

• XWB
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:59
Kan niet wachten om meer gameplay te zien, vroeger AoE en Cossacks kapot gespeeld!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:18

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Is er al een verwachte release date bekend?

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vulcanic
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22-11 22:01
Ziet er goed uit. Vraag me af of je nu inderdaad troepen op de muren kan zetten - dat doet mij bijna denken aan de Stronghold reeks.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Flimovic schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:19:
Is er al een verwachte release date bekend?
Verwacht dat we daar 10 april meer over horen. En kennelijk is Paul van Tweakers al aan het spelen? Werd in de laatste podcast gezegd dat hij bezig is met een preview.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In de laatste fan preview trailer is een tournament gaande:

• Flipking94
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 01:46
Lijkt om de periode dark ages opnieuw te gaan, zoals in AOEII? Vind ik persoonlijk wel jammer, maargoed. Ik wacht vol verwachting de reveal op zaterdag af!!

• Jelv
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Nog drie uur en dan begint het april event! https://www.ageofempires....ing-age-fan-preview-2021/ Zou de preview van Paul dan ook al gelijk uitkomen?

• Odysseus87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:11
de leaks komen nu wel steeds meer:

https://www.reddit.com/r/...identally_released_video/

duitse gaming site had per ongeluk al een video online gegooid ( nu weer private) veel details zijn daar uitgehaald, zie de reddit post ivm eventuele spoilers.

• Flipking94
Voor degene die willen volgen, live:

YouTube: Age of Empires: Fan Preview

• Playa del C.
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 03:45
Net het event gezien. Niet heel indrukwekkend eerlijk gezegd, maar dat is maar een mening.
Het lijkt vooral meer van hetzelfde, een combinatie van AoE II en AoE III. Graphics niet heel indrukwekkend.
Ik wacht het maar af, hopelijk is het over een halfjaar een leuk spel alsnog. Zeer veel lof over de originele eerdere delen in de serie in ieder geval.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Playa del C. schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:31:
Net het event gezien. Niet heel indrukwekkend eerlijk gezegd, maar dat is maar een mening.
Het lijkt vooral meer van hetzelfde, een combinatie van AoE II en AoE III. Graphics niet heel indrukwekkend.
Ik wacht het maar af, hopelijk is het over een halfjaar een leuk spel alsnog. Zeer veel lof over de originele eerdere delen in de serie in ieder geval.
Dat na al die tijd het weer terug gaat naar de AoE2/AoE3 tijd vind ik prima, het is niet dat ik daarop uitgekeken ben, gezien het heel wat jaar geleden is dat er een Age of Empires kwam.

Maar wel wat je zegt, graphics zijn natuurlijk echt niet alles, maar dit zag er eigenlijk nou niet echt zoveel beter uit als een AoE3, en dat is een 16 jaar oud spel.

• Flipking94
@Playa del C. helemaal mee eens. Nog geen 2j geleden is AOE2 DE en AOE3 DE uitgekomen, nu doen ze opnieuw een soort van remake? Beetje teleurgesteld of toch niet echt van mijn stoel geblazen voor een titel waar ze al anno 2017 aan zouden werken. Maargoed, we wachten het af, eerste indruk zegt meestal wel al heel veel...

@Sissors De laatste AOE3 DE dateert van oktober 2020, niet zo lang geleden dus. AOE2 heeft in november 2019 een remake gehad, ook niet zolang geleden dus.

Persoonlijk ben ik dus wel uitgekeken op deze thema's. Er zijn duizend en één periodes die ze kunnen invoeren. Tijd van vikingen, romeinen, grieken, wereldoorlogen, egyptenaren, indianen/cowboys, piraten ... Ik snap niet dat ze vast blijven haken aan dezelfde tijd, al zeker niet als daar vrij recent een remake van is gemaakt. Na verloop van tijd snak je wel naar wat nieuws.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Ik tel de DE's niet mee persoonlijk, leuk dat ze wat opgepoetst zijn, maar het zijn geen nieuwe spellen. Al kan ik wel je punt begrijpen vanuit dat oogpunt dat we al een opgepoetste AoE2/AoE3 hebben, dus we niet een nieuwe combi tussen die twee nodig hebben. Al ligt het natuurlijk wel een hoop aan de daadwerkelijke gameplay.

Maar grafisch iig weinig indrukwekkend.

[Voor 6% gewijzigd door Sissors op 10-04-2021 18:55]

• Odysseus87
Ik vond em geweldig. Die werelden / maps zagen er prachtig uit. Enige clunky waren de archers imo met hun arrow's. Maar dat went vanzelf of misschien veranderen ze nog het een en ander.

Ik ga hem in ieder geval aanschaffen, zag er prachtig uit.

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:17

Gé Brander

MS SQL Server

Nog lang wachten...

https://www.techradar.com...ll-about-age-of-empires-4
Release date
We can confirm that Age 4 will definitely be released in 'Fall' 2021, so the latter half of this year – and this is a confirmed date, so you can start counting down the days, just like we are.

[Voor 18% gewijzigd door Gé Brander op 10-04-2021 19:12]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• XWB
  • Niet online
In elk geval soldaten en gevechten op de muur :)

• Jelv
  • Niet online
Erg benieuwd of ze het gevoel van aoe2 in aoe4 kunnen krijgen. Qua stijl mooi tussen cartoon en realistisch gebleven. Lijkt daardoor wel iets simpel maar hopelijk is de engine wel krachtig genoeg voor grote veldslagen en pathfinding. Erg benieuwd naar de preview van tweakers nu.

Aoe2de en aoe3de hebben geen nieuwe engine gehad dus tellen niet als nieuwe games naar mijn mening. Eind van het haar release, eens kijken of ik in de beta kan komen 👍

• SnoopBok
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:01
Jelv schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:11:
Erg benieuwd of ze het gevoel van aoe2 in aoe4 kunnen krijgen. Qua stijl mooi tussen cartoon en realistisch gebleven. Lijkt daardoor wel iets simpel maar hopelijk is de engine wel krachtig genoeg voor grote veldslagen en pathfinding. Erg benieuwd naar de preview van tweakers nu.

Aoe2de en aoe3de hebben geen nieuwe engine gehad dus tellen niet als nieuwe games naar mijn mening. Eind van het haar release, eens kijken of ik in de beta kan komen 👍
Komt er een bèta? Als je je ergens kan inschrijven wil ik het ook wel graag weten 👍

• XWB
  • Niet online
Hier is de gameplay trailer voor wie niet het hele event wil bekijken:

• Flipking94
@Jelv Dit is deels incorrect. Als engine dateert AOE3 bvb uit DirectX9, terwijl de defenetive edition op de engine van DirectX11 is gemaakt. De game-engine is inderdaad wel hetzelfde gebleven (genie en Bang!), maar we hebben nog geen idee op welke engine AOE4 is gebaseerd, wel dat het geen microsoft game meer is maar van relics entertainment.
https://www.ageofempires.com/news/interview-joss-ellis/

• Playa del C.
Deze analyse van het event maakt mij iets enthousiaster over AoE4:

YouTube: AoE4 News and extended look at gameplay!

[Voor 105% gewijzigd door Playa del C. op 10-04-2021 23:23]

• Arvado
Je kunt er eigenlijk nog niet zoveel van zeggen. Wel vond ik de hoogte verschillen in de maps mooi. Grafisch zal het niet het beste zijn maar dat vind ik ook niet belangrijk bij AoE. Echte gameplay hebben we nog niet gezien en dat is waar het echt om draait. Als de gameplay maar goed is.

• Zeror
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:55

Zeror

Ik Henk 'm!

XWB schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:14:
In elk geval soldaten en gevechten op de muur :)

[Afbeelding]
Wat mij vooral opviel is dat toren onderdeel van een muur kunnen zijn. Tenminste zo lijkt het.

Ben erg blij met deze fan preview. Kan niet wachten om AoE4 te spelen :)
Arvado schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:32:
Je kunt er eigenlijk nog niet zoveel van zeggen. Wel vond ik de hoogte verschillen in de maps mooi. Grafisch zal het niet het beste zijn maar dat vind ik ook niet belangrijk bij AoE. Echte gameplay hebben we nog niet gezien en dat is waar het echt om draait. Als de gameplay maar goed is.
Wat ik mij daarbij gelijk al afvroeg is of deze hoogteverschillen ook voordelen/nadelen opleveren mbt de range van bepaalde units.

[Voor 33% gewijzigd door Zeror op 11-04-2021 12:15]

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323
Stem op 👍: 'Henk' knop (uitproberen?) | Betrouwbare reviews in PW

• Arvado
Zeror schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:14:
[...]

Wat ik mij daarbij gelijk al afvroeg is of deze hoogteverschillen ook voordelen/nadelen opleveren mbt de range van bepaalde units.
Dat lijkt me wel ja, was dit ook al niet zo in AoE3?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:52
In Age of Empires 2 wordt in elk geval een bonus gegeven op het moment dat je hoger staat, en bij Tatars nog een extra bonus voor hoogteverschil. Dat is ook de reden dat je kastelen het liefst op heuvels zet, want dan verklein je de kans dat een trebuchet hoger staat. Goede kans dat een soortgelijk systeem mee wordt genomen, lijkt mij.

• Flipking94
Arvado schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:14:
[...]

Dat lijkt me wel ja, was dit ook al niet zo in AoE3?
Niet dat ik weet. Bij AOE3 is de range normaal hetzelfde of je nu hoogteverschil hebt of niet. Of het zal zo miniem zijn dat het niet opvalt. In de multiplayer van AOE3 bijvoorbeeld kon je dat goed in het scenario 'Mutation' terugzien.

Maar zou inderdaad wel leuke toevoeging zijn om het plaatsen van torens en kastelen strategisch te zetten.

Ik hoop in ieder geval dat er een grote variatie aan infanterie, cavalerie en artillerie komt. Bvb trebuchet ipv katapult, stormwagens, ballista, vuurtrebuchets, ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado
Ja was denk ik in de war met Empire Earth ook al is dat heel oud. Daar zat het wel in. Moest je het volgens mij wel kiezen in je CIV.

• GerGio
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:22
Zeror schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:14:
[...]

Wat mij vooral opviel is dat toren onderdeel van een muur kunnen zijn. Tenminste zo lijkt het.

Ben erg blij met deze fan preview. Kan niet wachten om AoE4 te spelen :)
[...]
De hoogte verschillen waren en in AOE 2 ook al voor alle units dus niet alleen paarden.
Flipking94 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:36:
[...]

Niet dat ik weet. Bij AOE3 is de range normaal hetzelfde of je nu hoogteverschil hebt of niet. Of het zal zo miniem zijn dat het niet opvalt. In de multiplayer van AOE3 bijvoorbeeld kon je dat goed in het scenario 'Mutation' terugzien.

Maar zou inderdaad wel leuke toevoeging zijn om het plaatsen van torens en kastelen strategisch te zetten.

Ik hoop in ieder geval dat er een grote variatie aan infanterie, cavalerie en artillerie komt. Bvb trebuchet ipv katapult, stormwagens, ballista, vuurtrebuchets, ...
Wat ik vooral zie is dat er veel meer verschil zit tussen de 4 volken die we tot dus ver gezien hebben.

Nickname KasPlantje.

• hmmmmmmmmmpffff
Leuk om meer te zien over deze game. Ik word er wel enthousiast van. Was er ook nog wat qua multiplayer bekend? Ik hoop op een zelfde systeem als in DE of zo. Of nog beter, de oude zone weer terug. :D

• Arvado
hmmmmmmmmmpffff schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:40:
Leuk om meer te zien over deze game. Ik word er wel enthousiast van. Was er ook nog wat qua multiplayer bekend? Ik hoop op een zelfde systeem als in DE of zo. Of nog beter, de oude zone weer terug. :D
Check de preview van Tweakers. Daarin staat alles wat er bekend is over MP. Weinig nog iig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Duitse video is weer online gezet en laat nog meer gameplay details zien:

• Playa del C.
Ik zag niks nieuws hierin? Maar ligt misschien aan mij, kun je aangeven wat hier nieuwe informatie is?

• XWB
  • Niet online
Je ziet bv. de constructie van gebouwen, dat zag ik in de officiële gameplay trailer niet voorbij komen.

• Playa del C.
XWB schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:00:
Je ziet bv. de constructie van gebouwen, dat zag ik in de officiële gameplay trailer niet voorbij komen.
In de trailer niet, maar dat was wel te zien in het event van afgelopen zaterdag (van 30 minuten). Geen 'nieuws' verder dan. Wordt lang wachten tot fall 2021...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GerGio
Op de website van Age op Empire staat bij deel 4 een dorp. Het is een beetje kinderachtig uit gewerkt maar geeft her er der wel wat meer informatie. Zo kun je de gameplay beelden dus wat meer begrijpen.

Zo hebben geeft de bel van Age 2 nu in Age 4 de Engelsen een boost, zodat de units harder gaan vechten en dat zie je ook in de trailer. Ook zie je dat de engelse vilagers zich nu met bogen kunnen verdedigen. De Sultan heeft nu meer research en kan scoolars bouwen om hiermee te helpen. De Mongols kunnen hun hele basis verplaatsten en hebben inplaats van farms een soort schapenlok middel waardoor ze dus alleen herders hoeven te hebben

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GerGio
Een zeer goed filmpje van Spirit of the Law, als je hem niet kent hij is iemand die heel veel informatie geeft over hoe dingen in Age of Empire 2 werken. Nu heeft een goed uitgelecht filmpje gemaakt over de 4 volkeren in age of empire 4

Nickname KasPlantje.

• Flipking94
4 volkeren vind ik persoonlijk maar aan de magere kant. Al zeker als het spel 70 euro bij launch kost. Ter vergelijk: AOE3 DE heeft er 10 en er is nu zelfs eentje bijgekomen (US).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:14
@Flipking94, game zal gelukkig niet vier, maar zeker acht facties bevatten bij launch, waarvan er nog maar 4 bekend zijn (English, Mongols, China en Delhi Sultanate). Later worden nog meer facties toegevoegd.

Bron: reviews: Age of Empires IV - Op zoek naar de balans tussen oud en nieuw
(onder de kop 'Hero')

• GerGio
Flipking94 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:00:
4 volkeren vind ik persoonlijk maar aan de magere kant. Al zeker als het spel 70 euro bij launch kost. Ter vergelijk: AOE3 DE heeft er 10 en er is nu zelfs eentje bijgekomen (US).
Dat ligt er een beetje aan hoe uitgebreid elk volk wordt. Zover ik nu kan zien heeft elk volk wel een aantal wegen die je kunt bewandelen. Dan vind ik het voor het begin eigenlijk wel prima. Er zullen later nog wel DLC bijkomen.

Nickname KasPlantje.

• Playa del C.
Flipking94 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:00:
Zoals je ondertussen weet, zijn het er al 8. Aan de andere kant kun je er nog niks over zeggen als je het spel nog niet hebt gespeeld.

Age of Mythology had uit mijn hoofd vier flink verschillende civs. Geweldig spel.
AoEIII had er 10+ maar redelijk identiek. Ook prima spel.
AoEII speelde ik ook slechts met een handvol civs en in dat spel was het ook redelijk identiek. Volgens velen het beste spel uit de serie.

• GerGio
Playa del C. schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:34:
[...]

Zoals je ondertussen weet, zijn het er al 8. Aan de andere kant kun je er nog niks over zeggen als je het spel nog niet hebt gespeeld.

Age of Mythology had uit mijn hoofd vier flink verschillende civs. Geweldig spel.
AoEIII had er 10+ maar redelijk identiek. Ook prima spel.
AoEII speelde ik ook slechts met een handvol civs en in dat spel was het ook redelijk identiek. Volgens velen het beste spel uit de serie.
Age of Mythology
Had 3 Culturen bij launch;
Egypte
De Noorse
De Griekse
Daar zijn bijgekomen;
De Athlanen
De Chinese
Het verschil zit hem in de Goden die je kiest, dit bepaalt bonussen etc

Age of Empire 3
Had er 8 bij launch, Zijn er 3 bijgekomen in War Chiefs en nu dus nog de US geld een beetje hetzelfde keuze tussen kaaren en leiders bepaald hier een hoop

Age of Empire 2
Had er bij launch 13.
The conquerors gaf er 5 dus 18
The Forgotten gaf er 5 dus 23
The African Kingdoms gaf er 4 dus 27
Rise of the Rajas gaf er nog 4 dus 31
The Definitive Editie had er nog 4 dus 35
Lords of the West waren er 2 dus 37

Ja en er komt nog Dukes of the West dus wordt het met twee extra Dus 39 8)7

Maar dat zijn er wel 39 die wel in verschillende stijlen zijn onderverdeeld qua gebouwen maar allemaal een eigen techthree hebben en max een paar unieke units de rest is een mix van de standaard units in de game. Dat maakt het leuk maar soms ook een beetje eentonig voor MP is het leuk als je alle bonussen van een civ goed kan inzetten maar dat wordt veelal niet gedaan in de casual games. In de echte ranked spellen wel.

Nickname KasPlantje.

• XWB
  • Niet online
AoE 2 kreeg na launch veel extra civilizations inderdaad :p

In elk geval krijgt Age 4 acht civilizations bij launch, en Microsoft had nog gezegd dat er achteraf extra civilizations bijkomen. Ik heb er vertrouwen in :)

• Jadero
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 25-11 17:40
Volgens mij moet je je niet teveel verkijken op aantallen civs, dat zegt op zich niet zoveel. Kijk er vooral naar hoe die uitgewerkt zijn. Van wat je tot nu toe hebt kunnen zien verschillen China/Britten/India/Mongolen alle 4 erg sterk van elkaar met hele duidelijke eigen identiteit terwijl bij de huidige AoE2 civs het soms meer accentverschillen zijn.

• spijkerhoofd
GerGio schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:54:
[...]

Age of Mythology
Had 3 Culturen bij launch;
Egypte
De Noorse
De Griekse
Daar zijn bijgekomen;
De Athlanen
De Chinese
Het verschil zit hem in de Goden die je kiest, dit bepaalt bonussen etc

Age of Empire 3
Had er 8 bij launch, Zijn er 3 bijgekomen in War Chiefs en nu dus nog de US geld een beetje hetzelfde keuze tussen kaaren en leiders bepaald hier een hoop

Age of Empire 2
Had er bij launch 13.
The conquerors gaf er 5 dus 18
The Forgotten gaf er 5 dus 23
The African Kingdoms gaf er 4 dus 27
Rise of the Rajas gaf er nog 4 dus 31
The Definitive Editie had er nog 4 dus 35
Lords of the West waren er 2 dus 37

Ja en er komt nog Dukes of the West dus wordt het met twee extra Dus 39 8)7

Maar dat zijn er wel 39 die wel in verschillende stijlen zijn onderverdeeld qua gebouwen maar allemaal een eigen techthree hebben en max een paar unieke units de rest is een mix van de standaard units in de game. Dat maakt het leuk maar soms ook een beetje eentonig voor MP is het leuk als je alle bonussen van een civ goed kan inzetten maar dat wordt veelal niet gedaan in de casual games. In de echte ranked spellen wel.
Bij AOE 3 kwamen met Asian Dynastie nog 3 civs en met de definitive nog 2 extra en dus straks de USA. Er moeten daarna nog Afrikaanse civs bij komen...

• Redax
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 00:50
Jadero schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:18:
Volgens mij moet je je niet teveel verkijken op aantallen civs, dat zegt op zich niet zoveel. Kijk er vooral naar hoe die uitgewerkt zijn. Van wat je tot nu toe hebt kunnen zien verschillen China/Britten/India/Mongolen alle 4 erg sterk van elkaar met hele duidelijke eigen identiteit terwijl bij de huidige AoE2 civs het soms meer accentverschillen zijn.
Inderdaad. Overigens hoop ik dat die unit limit wat verhoogd zal worden. 200 voelt toch wat weinig tenzij de maps ook klein zijn natuurlijk..

• Flipking94
Jadero schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:18:
Ik vind het wel belangrijk dat er voldoende verschillende content beschikbaar is. En misschien zit het tussen 2 oren, maar een cijfertje 8 ipv een cijfertje 4 klinkt al veel aantrekkelijker qua content ;).

Er zijn genoeg games waarvan de content maar mager begint, daar knap ik dan ook snel vanaf. Je wil toch wel even bezig zijn om alle content te ontdekken en een goed updatebeleid hebben. Hoe meer variatie, hoe beter. Met AOE3 heb ik mij jaren geamuseerd. En nog steeds.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

Acties:
  • +2Henk 'm!

• spijkerhoofd
https://gamer.nl/artikele...gen-van-age-of-empires-4/

Microsoft onthult de laatste 2 beschavingen van AOE4: De Russen en het Heilig Roomse Rijk.

• XWB
  • Niet online
Microsoft heet onlangs enkele nieuwe, korte video's met gameplay online gezet:

• XWB
  • Niet online
Er komt een closed beta aan :)
Later this week, select Age Insiders will be invited to join us for the Age of Empires IV Closed Beta on the Microsoft Store and Steam. This marks our largest hands-on event to date and will see thousands of Age Insiders carve out their own space in Age of Empires IV history by being some of the first to grow their empires!

• Arvado
M'n mail gechecked, helaas niets. Begint vandaag.

• Odysseus87
Ik heb de mail gehad en zojuist 2 potjes co-op gespeeld (2 spelers tegen 2 a.i.).

Eerste indruk is dat het een mix is van aoe2 en aoe3. Economy voelt erg aoe2 aan met de farms, lumber mills etc. Combat voelt dan weer iets meer aoe3 aan. Je kunt de units upgraden dat ze met brandende fakkels op gebouwen gooien, zodat ze wat meer damage doen (niet zoveel als een siege natuurlijk).

Ook de win condities zijn wel verfrissend. Je kunt winnen op combat (haal de landmarks van de enemy neer)
*landmarks zijn de gebouwen die je maakt als je age up wilt gaan*
De standaard wonder victory natuurlijk. Maar een nieuwe zijn de sacred sites. Daar zijn er bijv 2 van in een map. Je moet er een monk heen sturen om ze te capturen. Als je ze beiden hebt, dan moet je ze 10 minuten lang verdedigen en je hebt gewonnen.

Ik had beide potjes gewonnen op het kapot maken van de landmarks. Heb ruim 700+ uur over de aoe2 edities en ben above average in multiplayer in aoe2, maar vond de intermediate / medium a.i. nog helemaal niet zo makkelijk. Heb 3-4x mijn complete leger verloren tijdens het aanvallen.

Beide potjes met Engeland gespeeld, focus met name op longbows + spear + siege.
Morgen eens met de andere naties spelen.

[Voor 5% gewijzigd door Odysseus87 op 05-08-2021 21:25]

• XWB
  • Niet online
En hoe zijn de graphics? Is het landschap nu "echt" 3D? Kan je soldaten op muren plaatsen?

• Odysseus87
XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:46:
En hoe zijn de graphics? Is het landschap nu "echt" 3D? Kan je soldaten op muren plaatsen?
Ja het landschap is echt 3D. Heuvels en bergen etc. Heb nog geen wall gemaakt :P Zal dat morgen eens doen. Net een game met de Sultanate gedaan. Qua military veel sterker dan de Engelsen. Ik walsde de enemy plat met de war elephants. Duurt alleen een poos voor je zover bent, moet wel turtlen eerst.
Bij Sultanate zijn alle tech / upgrades gratis (!!!) maar duren enorm lang om te researchen, soms 3-4 min per tech. Dus je wilt meerdere gebouwen van iets om zo alle tech 'snel' te doen.

• XWB
  • Niet online
Het kriebelt wel, dit wordt voor mij dé game van het jaar. Ik ben al Insider sinds AoE II DE maar helaas geen beta-uitnodiging voor 4 gehad :(

• Odysseus87
XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:11:
Het kriebelt wel, dit wordt voor mij dé game van het jaar. Ik ben al Insider sinds AoE II DE maar helaas geen uitnodiging voor 4 gehad :(
Ja is gewoon random denk ik. Ik had ook de closed beta voor aoe2 DE en aoe3 DE. Denk dat microsoft mij lief vindt :)

Moet wel eerlijk zeggen dat de hype die ik had bij de aankondiging en de eerste beelden nog niet direct ingame heb. Ook ik heb jaren gewacht op een compleet nieuwe age of empires net als velen, maar mijn gevoel zegt dat het nog redelijk underwhelming is.

Maar goed, morgen nog even potjes met de andere civ's doen. De mappen eens goed close-up bekijken etc.

De gebouwen voelen ook erg 'groot' aan in tegenstelling tot aoe2. Stuk of 5-6 gebouwen en je hele scherm is al vol. Dat had ik met aoe3 ook wel.

• Xyrr
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:07
Odysseus87 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

Maar goed, morgen nog even potjes met de andere civ's doen.
Als je de NDA toch niet gehoorzaam bent hè, zou je de game dan morgen eens voor ons kunnen streamen in de Age of Tweakers discord? :D

• XWB
  • Niet online
Dit zou wat beta gameplay moeten zijn:

[Voor 18% gewijzigd door XWB op 05-08-2021 22:47]

• Jelv
  • Niet online
Ik heb ook een invite. Zal het eens gaan instaleren 😅

• Clemensmaxt
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 22:24
nevermind

[Voor 98% gewijzigd door Clemensmaxt op 05-08-2021 22:58. Reden: NDA]

• Odysseus87
Xyrr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:27:
[...]

Als je de NDA toch niet gehoorzaam bent hè, zou je de game dan morgen eens voor ons kunnen streamen in de Age of Tweakers discord? :D
Neuh.. er is nog een verschil tussen NDA 'niet gehoorzaam zijn' en open en bloot mijn ingame naam laten zien (die is overal op het scherm te zien). Dan is het einde verhaal met closed beta's ;)

• DivineNL
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-11 14:40
Odysseus87 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:16:

Ik had beide potjes gewonnen op het kapot maken van de landmarks. Heb ruim 700+ uur over de aoe2 edities en ben above average in multiplayer in aoe2, maar vond de intermediate / medium a.i. nog helemaal niet zo makkelijk. Heb 3-4x mijn complete leger verloren tijdens het aanvallen.
.
Ik had juist het tegenovergestelde. aoe is waarschijnlijk het eerste spel wat ik ooit heb gespeeld en is er de jaren daarna altijd in blijven zitten, maar ik vind intermediate iets te makkelijk. 2 games gespeeld, 1 met Engeland en 1 met de mongolen, en eigenlijk zonder problemen gewonnen. 1x op een map met water, de andere keer beide teams op een heuvel. (weet niet in hoeverre ik dit mag zeggen want: NDA)

Vervolgens maar op hard gezet, toen had ik echt 0,0 kans. De AI liep me plat alsof het niks was. Dus ik vind het gat tussen intermediate en hard best wel groot. (maar goed, zal de komende dagen eens oefenen en kijken of het me toch lukt 8)7 )

Verder vind ik het er goed uit zien en nog geen last gehad van lag en dat soort dingen. Vanavond eens op 4vs4 zetten, de game uit laten lopen en kijken wat er gebeurd als iedereen 200 pop heeft. Als die dan ook nog vlot blijft draaien ben ik helemaal blij :*)

• Playa del C.
DivineNL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Ik had juist het tegenovergestelde. aoe is waarschijnlijk het eerste spel wat ik ooit heb gespeeld en is er de jaren daarna altijd in blijven zitten, maar ik vind intermediate iets te makkelijk. 2 games gespeeld, 1 met Engeland en 1 met de mongolen, en eigenlijk zonder problemen gewonnen. 1x op een map met water, de andere keer beide teams op een heuvel. (weet niet in hoeverre ik dit mag zeggen want: NDA)

Vervolgens maar op hard gezet, toen had ik echt 0,0 kans. De AI liep me plat alsof het niks was. Dus ik vind het gat tussen intermediate en hard best wel groot. (maar goed, zal de komende dagen eens oefenen en kijken of het me toch lukt 8)7 )

Verder vind ik het er goed uit zien en nog geen last gehad van lag en dat soort dingen. Vanavond eens op 4vs4 zetten, de game uit laten lopen en kijken wat er gebeurd als iedereen 200 pop heeft. Als die dan ook nog vlot blijft draaien ben ik helemaal blij :*)
Velen van ons zijn begonnen met de gratis AoE1 demo die op de windows 98 installatie-cd stond. Ik vond het een heel indrukwekkend spel toen, ten opzichte van de 386-era games.

Je noemt intermediate en hard, maar is er nog een andere moeilijkheid te kiezen tussen deze in of erboven?
Want als hard het moeilijkste niveau is, dan mag het van mij wel pijnlijk hard zijn.

• Odysseus87
Playa del C. schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:38:
[...]

Velen van ons zijn begonnen met de gratis AoE1 demo die op de windows 98 installatie-cd stond. Ik vond het een heel indrukwekkend spel toen, ten opzichte van de 386-era games.

Je noemt intermediate en hard, maar is er nog een andere moeilijkheid te kiezen tussen deze in of erboven?
Want als hard het moeilijkste niveau is, dan mag het van mij wel pijnlijk hard zijn.
Er zijn 4 difficulties uit mn hoofd en intermediate is de 2e van onder (laag). Ondertussen ook een 1v2 intermediate gewonnen, eerste game was dus vooral ff wennen. Mn co-op maatje ging na 1 min al uit het spel, met chinese doorgespeeld en 1v2 dus gewonnen.

Alle civ's nu minimaal 2x gespeeld de diversiteit is wel goed. Erg fijn dat elke civ zijn eigen focus heeft op onderdelen.

• Arvado
Bij 3 had je nog expert na hard.

• DivineNL
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-11 14:40
Playa del C. schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:38:
[...]

Er komt er nog 1 na hard.

• Voluptas85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15-11 18:05
Irritant dat dit een closed beta is met toepasselijke NDA. Ik had het wel leuk gevonden wat filmpjes l/streams te bekijken en ervaringen. Helaas nog even wachten.

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 01:43

SomerenV

It's something!

Voluptas85 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:36:
Irritant dat dit een closed beta is met toepasselijke NDA. Ik had het wel leuk gevonden wat filmpjes l/streams te bekijken en ervaringen. Helaas nog even wachten.
Ik gok dat ze ook nog wel een open beta gaan doen. Mijn eerste indruk is positief, al zijn er best wat negatieve geluiden te horen in het beta-forum van AoE4. Met name de graphics, animaties en HUD is men niet happy mee. In veel kritiek kan ik me ergens wel vinden, maar ik ben niet van mening dat de game er slecht uit ziet. Animaties boeien me in een game als deze wat minder. Gameplay is wel als vanouds en wat mij betreft een goede mix tussen AoE2 en 3.

Het liefste zou ik ook beelden/screenshots delen, maar ik weet niet hoe streng Microsoft de NDA handhaaft O-)

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• Jelle656
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22-11 21:28
Dit weekend ook behoorlijk wat potjes gespeeld, en het voelt wel echt als Age of Empires, ik vond het heerlijk spelen, de "flow" is echt goed. Vind de mappen ook echt prachtig uitgewerkt, alleen het zoomniveau is echt een kriem momenteel.

Wat ik erg leuk vind is dat je in deel IV je stad veel meer als een echte stad kunt bouwen, in voorgaande delen was het vooral een verzameling van losse gebouwen. Nu worden er automatisch straatjes gelegd, kleine tuintjes bij de huizen. De stenen muren (waarop je nu dus archers kunt zetten) ziet er echt indrukwekkend uit. Itt de rest van de gebouwen misschien wel iets te kolossaal.

Er is idd flinke kritiek op de Insider forums, en ik ben het daar ook wel mee eens, de graphics (met name de units & gebouwen), HUD, zoomlevel en animaties voelen wel ondermaats/ouderwets aan, AoE III DE ziet er op sommige fronten nog beter uit naar mijn idee.

Ik hoop dat ze die feedback ter harte nemen en desnoods de game nog wat uitstellen voor zover dat mogelijk is. Maar het wordt hoe dan ook een instant-buy voor mij :)

Ben wel benieuwd of AoE IV het in zich heeft om AoE II DE te overtreffen. Met wat ik nu zie en lees ben ik bang van niet. Ik verwacht eerlijk gezegd dat als de nieuwigheid eraf is de pro's en de diehards weer terugkeren naar AoE II. En dat daarmee deel IV ook automatisch weer in de vergetelheid gaat raken, en minder aandacht van de dev's en community krijgt.

[Voor 15% gewijzigd door Jelle656 op 09-08-2021 14:52]

• Arvado
Ja dat is ook het probleem dat AoE 2 zo goed was. Ik vond AoE3 ook echt heel goed en leuk. Maar dat blijft dan altijd het kiendje onder 2.

Volgens mij hebben ze bewust geen hele high graphics ontwikkeld om het spel toegankelijk te houden ook voor mensen zonder game pc. Dit is in mijn ogen wel een goede beslissing. Het draait om de gameplay niet om de graphics. Dat zie je des te meer aan AoE2. Die is helemaal outdated zelfs de DE versie maar die wordt nog het meest gespeeld.

• Voluptas85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15-11 18:05
Gisteren ook een invite ontvangen. Vanavond maar even proberen :)

• XWB
  • Niet online
Ik heb zonet ook een invite ontvangen :) Vanavond maar eens installeren en spelen.

• Clemensmaxt
Age of Empires IV - Weapons of War - Trebuchet

[Voor 61% gewijzigd door Clemensmaxt op 18-08-2021 19:27]

• XWB
  • Niet online
Mijn ervaring met de beta is dat gebouwen nogal zwak zijn waardoor ik bijna nooit siege weapons hoef te bouwen. Met 50 knights op paard is de stad van een vijand zo platgebrand. Zelf een kasteel is snel neergehaald, in AoE 2 waren trebuchets dan wel handig.

• hmmmmmmmmmpffff
Arvado schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:47:
Ja dat is ook het probleem dat AoE 2 zo goed was. Ik vond AoE3 ook echt heel goed en leuk. Maar dat blijft dan altijd het kiendje onder 2.

Volgens mij hebben ze bewust geen hele high graphics ontwikkeld om het spel toegankelijk te houden ook voor mensen zonder game pc. Dit is in mijn ogen wel een goede beslissing. Het draait om de gameplay niet om de graphics. Dat zie je des te meer aan AoE2. Die is helemaal outdated zelfs de DE versie maar die wordt nog het meest gespeeld.
Tja, misschien spreek ik dan vanuit een luxepositie hoor, maar anno 2021 wil ik gewoon geen graphics meer zien die vergelijkbaar zijn met een 10 jaar oude game.

Tuurlijk is de gameplay leidend, maar het oog wil ook wat.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: oktober 2013
  • Nu online
Goede keuze om de game er niet te mooi uit laten zien, anders ga je alleen maar super trage games krijgen als je online speelt tegen mensen die een langzamere pc hebben, liever dan wat vlotter en iets minder eye candy.

• Arvado
hmmmmmmmmmpffff schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Tja, misschien spreek ik dan vanuit een luxepositie hoor, maar anno 2021 wil ik gewoon geen graphics meer zien die vergelijkbaar zijn met een 10 jaar oude game.

Tuurlijk is de gameplay leidend, maar het oog wil ook wat.
Die remaster is van AoE3 is nog niet zo oud en dat is een behoorlijk verschil. De graphics zie bij de eerste 3 potjes, daarna kijk je er niet meer na en gaat het om de game play. Goed uitziende games houden het niet vol. Goede game play games wel.

Ik denk ook dat MS wil dat het speelbaar is op hun Surface apparaten die natuurlijk grafisch niet zo sterk zijn. Hiermee trekken ze natuurlijk wel veel spelers aan en dat is wel belangrijk voor het slagen van zoon game. Dus denk dat goede keuze is.

[Voor 17% gewijzigd door Arvado op 19-08-2021 19:24]

• Clemensmaxt

• roberto250b
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-11 15:28
Ik heb slechts enkele potjes kunnen spelen helaas, maar vond het wel leuk, maar ik zat er nog niet helemaal in zoals bij AOE2, maar dit kan uiteraard nog komen

Grootste probleem vond ik dat je niet ver genoeg kon uitzoomen en je dus niet altijd genoeg overzicht hebt.
ik speel op een 55" TV misschien dat dat ook meespeeld, maar ik vond dat erg irritant. Ik hoop dat meer mensen dit hebben en ze dit kunnen aanpassen.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee