Qua broek ben ik erg blij met mijn recent aangeschafte X-Bionic Core Fusion. Vergeleken met mijn Assos Mille GT c2 echt een stuk prettiger qua zitcomfort.
Mijn advies, en ik ben ook niet lang aan het fietsen (nu zo'n 2000km), doe een bikefit bij iemand die ook ervaring heeft op het fysiologische onderdeel (dus een fysiotherapeut die bikefitting erbij is gaan doen) van bikefitting. Kost wat, maar heb je ook wat...namelijk zeker een lekkere zit op de fiets waarbij je het lang vol kunt houden en met plezier opstapt.dingbat schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:56:
[...]
Mijn zadel heb ik onlangs vervangen, daarvoor een “meting” van zitbotten gedaan op een tamelijk lomp apparaat bij de Mantel, maar het was niet super accuraat. Ik vind het wel een fijn zadel. Hiervoor had ik een Specialized Power Comp en dat was overduidelijk een slechte match. Daarom voor een heel andere vorm gegaan: SI Flite Boost Superflow. Breedte 145mm omdat dat apparaat vaker waardes rond 120mm aangaf dan daaronder.
Geen bike fit oid van de rest van de fiets. Zadel hoogte en positie op het zadelpen heb ik zelf bijgesteld op basis van wat er online over wordt geadviseerd en wat mijn lichaam mij vertelt. De laatste paar ritten vond ik over het algemeen fijn en had ik weinig te klagen. Maarja, ik ben geen fysio.
Ik ben pas sinds augustus ‘25 begonnen, een voordelige 2e hands fiets gehaald, dus een bike fit van zo’n 150+ euro hoopte ik te ontkomen totdat ik een tweede fiets in een hoger prijssegment zou kopen
Andere tip; train je core 3-4 in de week 10 minuten, dit doe ik: https://www.youtube.com/watch?v=ts3sX8YqKcE
Of https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=py4MGa-ccIA
Wanneer je langere ritten maakt heb je eerder kans op pijn in de onderrug, luister ook eens naar deze podcast: https://www.youtube.com/watch?v=OoguFqTSHrk
Ik ben op zoek naar een nieuwe helm voor op de racefiets. Momenteel heb ik een Van Rysel Rcr, zeer veel ventilatie en naar mijn gevoel behoorlijk licht. Echter niet super comfortabel qua pasvorm. Bovendien heb ik in de zomer regelmatig last van insecten die via de grote ventilatie net onder de helm belanden. Bij vliegjes etc niet zo'n probleem, maar al 1x serieus last gehad na zo'n voorval met een wesp.
Nu ben ik dus op zoek naar een lichte helm die wel voldoende verluchting biedt in de zomer, maar voorzien is van insectengaas aan de binnenkant. (ik weet dat dit mogelijk vloeken in de kerk is om die vraag hier te stellen). Tot nu toe kom ik daar niet zo bijzonder ver mee want er lijken weinig modellen zo'n gaas te hebben. Van Ekoï heb ik al zo'n model gezien. Zijn er nog merken of modellen die bij mijn vereisten zouden kunnen aansluiten?
Nu ben ik dus op zoek naar een lichte helm die wel voldoende verluchting biedt in de zomer, maar voorzien is van insectengaas aan de binnenkant. (ik weet dat dit mogelijk vloeken in de kerk is om die vraag hier te stellen). Tot nu toe kom ik daar niet zo bijzonder ver mee want er lijken weinig modellen zo'n gaas te hebben. Van Ekoï heb ik al zo'n model gezien. Zijn er nog merken of modellen die bij mijn vereisten zouden kunnen aansluiten?
@thunderfury ik zou zeggen, ga naar een mantel en ga passen..
een helm van 100 euro kan bijvoorbeeld 10x fijner zitten qua pasvorm als een helm van 350 euro.
(heb geen idee overigens welk type helm wel of niet zo'n gaasje hebben)
een helm van 100 euro kan bijvoorbeeld 10x fijner zitten qua pasvorm als een helm van 350 euro.
(heb geen idee overigens welk type helm wel of niet zo'n gaasje hebben)
@thunderfury Misschien heb je meer succes wanneer je zoekt naar een mtb helm; soms kun je het vizier ook eenvoudig afnemen.
Je zou je vraag ook kunnen stellen in Het grote mountainbike topic (deel 14)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AI beveelt overigens de Abus Macator aan, of als alternatief de GripGrab Bugshield helm overtrek klamboe
Je zou je vraag ook kunnen stellen in Het grote mountainbike topic (deel 14)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AI beveelt overigens de Abus Macator aan, of als alternatief de GripGrab Bugshield helm overtrek klamboe
[ Voor 28% gewijzigd door guapper op 06-05-2026 09:18 ]
Ik had zo een gaasje in mijn (eerste) Giro helm. Bij die helm zat wel een afneembaar vizier dus misschien was het wel een MTB helm. Een snelle google levert me wel wat aftermarket inserts op via amazon.
@thunderfury toevallig heb ik 2 jaar geleden een nieuwe helm gekocht en geen enkele helm in de winkel waar ik was had helmen met gaas. Lijkt mij eerlijk gezegd ook wel handig voor wespen e.d.
Do { Ping } while ( LOL )
@thunderfury Je hebt bijvoorbeeld de Go-OFF blitz helm. Die heeft een insectengaas aan de voorkant zitten: bol.com
Gek genoeg hebben vaak de goedkopere modellen zo'n gaasje, was een beetje mijn conclusie toen ik een paar jaar geleden een nieuwe helm kocht.
Ziet er alleen niet uit
Maar goed, in een afdeling een wesp je helm in wil je ook niet..
Do { Ping } while ( LOL )
Nee dat klopt. Gebruik hem ook zelden, maar op die zomeravonden vol muggen en andere insecten is het wel fijnShadow_Agent schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:26:
[...]
Ziet er alleen niet uit![]()
Maar goed, in een afdeling een wesp je helm in wil je ook niet..
helmen van Rudy project hebben insectengaas