Diesel kopen nog een verstandige keuze?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:36
Beste allemaal

Ik rij per jaar ongeveer 24.000km in een BMW 325i E92 uit 2007. Deze auto is niet bepaald zuinig dus kijk ik soms is naar een andere auto. Het valt me op dat met name in Duitsland de prijzen voor dieselauto's een stuk lager liggen dan voor benzine-auto's. Daarnaast is het natuurlijk het verbruik lager en is diesel goedkoper.

Daarom denk ik er wel is over om m'n auto in te ruilen voor een diesel (BMW). Wanneer ik dit zelf uitreken en sites gebruik om het omslagpunt te berekenen, kom ik met een diesel vrijwel altijd goedkoper uit in het maandbedrag

Echter: hoe verstandig is het nog om een diesel te kopen gezien het huidige klimaat rond diesels? Is het bijvoorbeeld te verwachten dat de wegenbelasting omhoog gaat voor diesels? of de accijnzen op diesel?

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Niemand kan in de toekomst kijken maar in omliggende landen is diesel duurder dan benzine.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 18:21
Diesels zijn momenteel niet zo populair en ik verwacht dat dit alleen maar minder zal gaan worden en schrijven schrijven behoorlijk hard af. Bij aankoop is dat voordelig dan kan voor een prikkie een auto kopen, maar bij verkoop zal je of zelf moeten gaan leuren met je auto of voor lief nemen dat een dealer of handelaar een symbolisch bedrag voor de inruil zal gaan bieden of in ergste geval dat de dealer die auto in zn geheel niet wil inruilen.

Wil je diesel gaan rijden dan moet de besparing op brandstofkosten opwegen tegen de dieseltoeslag van de houderschapsbelasting, hogere onderhoudskosten en de grootste variabele de afschrijving dan kom je bij de km-vreters uit en 24k valt in mijn opinie in de onderste regionen van de categorie. En vraag ik mij af of bij die kilometrage een diesel een economisch verantwoorde keuze gaat zijn, nu een jong gebruikte diesel kopen of importeren en over een paar jaar wellicht willen vervangen door wat anders dan vrees ik dat de afschrijving hoger uit valt dan wij kunnen inschatten en moet je of je verlies nemen of de auto oprijden.

Persoonlijk zou ik het bij benzine houden of als je niet merk vast bent een benzine-hybride, mocht je toch voor een diesel willen gaan zou ik een euro6 motor selecteren, als je voor een motor met een lagere euro norm neemt loop je weer het risico dat termijn bepaalde steden niet meer in mag vanwege milieuzones en daaraan gekoppelde normen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:56
LPG :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Marzman schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:05:
Niemand kan in de toekomst kijken maar in omliggende landen is diesel duurder dan benzine.
Ik heb nog steeds een diesel en woon in Belgie. Als mijn ouders met benzine auto naar Belgie komen, tanken ze steevast in Belgie voordat ze weer naar huis vertrekken.
Ik tank in Maastricht diesel omdat het daar goedkoper is dan in Belgie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:40

Yucon

*broem*

De situatie voor gebruikte auto's is weer een soort van normaal. Ze zijn geweldig afgeschreven dus je kunt ze goedkoper tweedehands kopen, en tzt zul je er ook weer minder voor terugkrijgen. In die zin is de afschrijving van een tweedehands diesel niet geweldig veel hoger dan die vroeger was. Voor nieuwe auto's ligt het anders.

Het risico bij die diesels is dat ze wel kwetsbaar zijn en je hele dure reparaties kunt krijgen. Die van het soort die eigenlijk meer kosten dan je je auto waard vindt maar die je eigenlijk ook weer niet achterwege kunt laten want ongerepareerd kun je er ook niets mee. Dat zijn lastige keuzes. Bij een benzineauto heb je dat wat minder en zelfs LPG is in dat opzicht probleemlozer als de motor er geschikt voor is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
O jee weer een diesel topic. Reken voor je zelf uit wat goed voor je uit komt. Andere mensen rekenen toch naar hun eigen idealen of ideeën toe.

Persoonlijk rij ik nu al weer 2 jaar in een Fiat Punto diesel. Heerlijk ding, voor mij kwam het toen financieel het beste uit, op dit moment nog steeds. Maar doe je eigen ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak81
Yucon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:55:
De situatie voor gebruikte auto's is weer een soort van normaal. Ze zijn geweldig afgeschreven dus je kunt ze goedkoper tweedehands kopen, en tzt zul je er ook weer minder voor terugkrijgen. In die zin is de afschrijving van een tweedehands diesel niet geweldig veel hoger dan die vroeger was. Voor nieuwe auto's ligt het anders.

Het risico bij die diesels is dat ze wel kwetsbaar zijn en je hele dure reparaties kunt krijgen. Die van het soort die eigenlijk meer kosten dan je je auto waard vindt maar die je eigenlijk ook weer niet achterwege kunt laten want ongerepareerd kun je er ook niets mee. Dat zijn lastige keuzes. Bij een benzineauto heb je dat wat minder en zelfs LPG is in dat opzicht probleemlozer als de motor er geschikt voor is.
zijn reparaties duurder voor diesels? dat wist ik nog niet

en mbt de kosten: ik heb berekend dat een diesel voor mij altijd goedkoper is dan mijn huidige auto; verschillend van 300-1300 euro per jaar, afhankelijk welke auto. Waar ik mij echter het meeste zorgen over maak is dat ik bijv binnensteden niet meer in mag etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sjaak81 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:09:
[...]

zijn reparaties duurder voor diesels? dat wist ik nog niet

en mbt de kosten: ik heb berekend dat een diesel voor mij altijd goedkoper is dan mijn huidige auto; verschillend van 300-1300 euro per jaar, afhankelijk welke auto. Waar ik mij echter het meeste zorgen over maak is dat ik bijv binnensteden niet meer in mag etc
Nee, een diesel heeft gewoon veel meer dure dingen die kapot kunnen gaan en dat ook zullen doen. Niet allemaal en niet bij elke auto, maar grofweg kom je bij de meeste wat oudere moderne diesels wel 1 of 2 dingen uit het volgende rijtje tegen: Verstuivers, turbo, dieselpomp, roetfilter, egr, dubbelmassa vliegwiel. Per stuk dingen van 1000+ euro.

Niet dat je met benzineauto's geen rare dingen kunt hebben.. maar met diesel is het risico tegenwoordig gewoon net wat groter. En dan gaat het niet om tientjeswerk. Nu kan dat best een ingecalculeerd risico zijn. Maar als je te dicht rond het omslagpunt zit is het wat mij betreft wel een reden om het niet te doen. En 300-1300 euro vind ik vrij krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
ja idd, 300-1300 lijkt mij wat krap om te switchen naar diesel; helemaal met mogelijk dure reparaties.

Daarnaast ook het risico denk ik dat de MRB omhoog gaat voor diesels in de toekomst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:33
Yucon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:30:
Niet allemaal en niet bij elke auto, maar grofweg kom je bij de meeste wat oudere moderne diesels wel 1 of 2 dingen uit het volgende rijtje tegen: Verstuivers, turbo, dieselpomp, roetfilter, egr, dubbelmassa vliegwiel.
In mijn benzineauto zitten ook minstens 3 dingen uit jouw lijstje (turbo, egr, dubbelmassa vliegwiel)? :+
sjaak81 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:36:
ja idd, 300-1300 lijkt mij wat krap om te switchen naar diesel; helemaal met mogelijk dure reparaties.

Daarnaast ook het risico denk ik dat de MRB omhoog gaat voor diesels in de toekomst
Voor €300 verschil zou ik niet van auto wisselen. Je weet nooit wat je koopt, komt ongetwijfeld wat onverwachte dingen tegen en je bent zo door 1 a 2 jaar besparing heen...

€1300 is weer een ander verhaal.

Hoe lang wil je er mee blijven rijden? Je kunt hem natuurlijk weer weg doen als de MRB blijkt te stijgen o.i.d.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:57
[...]

Nee, een diesel heeft gewoon veel meer dure dingen die kapot kunnen gaan en dat ook zullen doen. Niet allemaal en niet bij elke auto, maar grofweg kom je bij de meeste wat oudere moderne diesels wel 1 of 2 dingen uit het volgende rijtje tegen: Verstuivers, turbo, dieselpomp, roetfilter, egr, dubbelmassa vliegwiel. Per stuk dingen van 1000+ euro.

Niet dat je met benzineauto's geen rare dingen kunt hebben.. maar met diesel is het risico tegenwoordig gewoon net wat groter. En dan gaat het niet om tientjeswerk. Nu kan dat best een ingecalculeerd risico zijn. Maar als je te dicht rond het omslagpunt zit is het wat mij betreft wel een reden om het niet te doen. En 300-1300 euro vind ik vrij krap.
Egr klep van 1000 euro moet ik nog tegenkomen. Roetfilter is alleen een issue als je puur korte ritten in de stad doet, bij 24k per jaar moet dat goed zitten. De andere dingen zijn vooral bij hoge kilometerstanden. Hooguit het vliegwiel is een echt risico, dat is afhankelijk van hoe goed de vorige eigenaar kon rijden. Maar dat is dan ook meteen echt een dure.

En die binnensteden, als je geen glazen bol hebt dan kan je beter je benzine blijven rijden. Ik denk dat er steeds nieuwere diesels geweerd zullen gaan worden. Als je echt goedkoop wilt rijden kan je beter een elektrische auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

[...]

Buiten dmf gaan meeste dingen in een diesel stuk,(nuja stuk zijn ze niet, gewoon vervuild),

Als je regelmatig kilometers vreet wat je doet met 25k op een jaar dan gaan die dingen bijna ver vuild geraken of defect.

Ps dmf vervangen kost 850 euro, geen 1300 euro....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tja, ik dacht nog, moet ik nu echt allemaal mitsen en maren toe gaan voegen? Aan de reacties te zien toch want je kunt wel op uitzonderingen gaan schieten, maar dat maakt nog niet het algemene beeld onjuist.

- EGR vervuilt eerder bij een diesel dan bij een benzineauto. Bij sommige auto's zit dat ding dusdanig rot dat het incl koeler inderdaad niet over de 1000 gaat maar wel die richting op kruipt.

- Turbo's zijn veel eerder gemeengoed geworden bij diesels dan bij benzine. TS zegt niets over bouwjaar, maar als we ervan uitgaan dat de nieuwe een paar jaar jonger is dan die 2007 zit je daar precies in dit gebied en zou een benzineauto dus geen turbo hebben.

- DMF's worden bij diesels zwaarder belast. Bovendien heeft elke diesel er een terwijl dat bij benzineauto's volgens mij niet zo is, maar van dat laatste ben ik niet helemaal zeker.

- Roetfilters zijn bij een auto's van een paar jaar jonger dan 2007 wel degelijk een pijnpunt, zelfs zodanig dat het wettelijk toegestaan blijft ze te verwijderen omdat men erkent dat sommige auto's echt onoplosbare problemen kunnen hebben. Overigens staat bij de veelgebruikte 2.0 PSA motor vervanging van het filter ook gewoon in het reguliere onderhoudsschema.

Iedereen heeft wel een opa die met 3 pakjes shag 96 geworden is, net als elk individueel punt voor bepaalde modellen goedkoper kan uitvallen. Soms kun je verstuivers bijvoorbeeld reviseren. Maar over het algemeen zijn dit wel degelijk erg dure reparaties en zijn ze helaas toch echt aardig dieselspecifiek. Ik zeg dus niet dat niemand een diesel moet nemen. Wel dat je het niet moet doen als er niet heel duidelijk voordeel tegenoverstaat.

oja, @Pierz : astu: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5702234 , en bij mijn auto is hij 3x vervangen. Dat was wel extreem en gelukkig onder garantie, maar dan nog. De laatste hield het gelukkig langer uit. Dat schijnt een nieuwe revisie geweest te zijn. Meestal kom je er ook wel makkelijker bij, maar helemaal uniek is zo'n vw'tje vast ook weer niet.

@SadisticPanda 550 euro materiaalprijs bij een webshop. En dan moet hij nog ingebouwd worden waarbij de garage over het algemeen niet de goedkoopste internetprijs voor materialen rekent. https://www.winparts.nl/o...vo-v50-2-0d/p1136887.html

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 07-11-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:01
Ik denk dat je met het oog op de toekomst misschien nog beter voor LPG kan gaan.

Dan wel een met een “valve protection system” (een soort systeem met een pompje wat de kleppen extra smeert aangezien lpg schraal voor de motor kan zijn).

En uiteraard een goed en netjes ingebouwde vuldop die niet wegrot.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

1) automatic kopen, dan heb je geen DMF.
2) EGR eruit laten programmeren
3) Roetfilter eruit
4) Turbo en verstuivers: geluk mee hebben

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:57
Yucon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:25:
Tja, ik dacht nog, moet ik nu echt allemaal mitsen en maren toe gaan voegen? Aan de reacties te zien toch want je kunt wel op uitzonderingen gaan schieten, maar dat maakt nog niet het algemene beeld onjuist.

- EGR vervuilt eerder bij een diesel dan bij een benzineauto. Bij sommige auto's zit dat ding dusdanig rot dat het incl koeler inderdaad niet over de 1000 gaat maar wel die richting op kruipt.

- Turbo's zijn veel eerder gemeengoed geworden bij diesels dan bij benzine. TS zegt niets over bouwjaar, maar als we ervan uitgaan dat de nieuwe een paar jaar jonger is dan die 2007 zit je daar precies in dit gebied en zou een benzineauto dus geen turbo hebben.

- DMF's worden bij diesels zwaarder belast. Bovendien heeft elke diesel er een terwijl dat bij benzineauto's volgens mij niet zo is, maar van dat laatste ben ik niet helemaal zeker.

- Roetfilters zijn bij een auto's van een paar jaar jonger dan 2007 wel degelijk een pijnpunt, zelfs zodanig dat het wettelijk toegestaan blijft ze te verwijderen omdat men erkent dat sommige auto's echt onoplosbare problemen kunnen hebben. Overigens staat bij de veelgebruikte 2.0 PSA motor vervanging van het filter ook gewoon in het reguliere onderhoudsschema.

Iedereen heeft wel een opa die met 3 pakjes shag 96 geworden is, net als elk individueel punt voor bepaalde modellen goedkoper kan uitvallen. Soms kun je verstuivers bijvoorbeeld reviseren. Maar over het algemeen zijn dit wel degelijk erg dure reparaties en zijn ze helaas toch echt aardig dieselspecifiek. Ik zeg dus niet dat niemand een diesel moet nemen. Wel dat je het niet moet doen als er niet heel duidelijk voordeel tegenoverstaat.

oja, @Pierz : astu: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5702234 , en bij mijn auto is hij 3x vervangen. Dat was wel extreem en gelukkig onder garantie, maar dan nog. De laatste hield het gelukkig langer uit. Dat schijnt een nieuwe revisie geweest te zijn. Meestal kom je er ook wel makkelijker bij, maar helemaal uniek is zo'n vw'tje vast ook weer niet.

@SadisticPanda 550 euro materiaalprijs bij een webshop. En dan moet hij nog ingebouwd worden waarbij de garage over het algemeen niet de goedkoopste internetprijs voor materialen rekent. https://www.winparts.nl/o...vo-v50-2-0d/p1136887.html
Tja, mijn egr klep kan ik zelf bij en maak ik af en toe even preventief schoon. In 245k km nog geen problemen mee gehad (Astra 1.9 CDTI). Een nieuwe kost 70 euri en kan een monteur er binnen een half uur wel in krijgen. Om maar even aan te geven dat je nu zelf ook een opa aanhaalt die 96 is geworden met pakjes shag roken...

Mijn punt is vooral dat al die horrorverhalen die je noemt in de regel gerelateerd zijn aan verkeerd gebruik van een diesel (korte ritten waarbij de motor niet warm wordt). Als je hem gebruikt voor lange ritten, waar diesels voor bedoeld zijn, dan ga je veel van die problemen niet snel tegenkomen. Je moet je natuurlijk wel even van tevoren inlezen over het blok wat je koopt. Die mini bluemotions moet je lekker laten liggen.

TS heeft het wel over een BMW natuurlijk, geen bluemotion VAG blokje. Duurdere onderdelen maar zouden ook een goede levensduur moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04
Mja, diesel of benzine, je kunt beide keren pech hebben. Ik heb 15 jaar diesel gereden, mijn ouders rijden inmiddels 12 jaar diesel, nooit echt defecten gehad. Kosten voor extra onderhoud vallen reuze mee, enige meerprijs is het brandstoffilter elke grote beurt en bij de APK moet er een roetmeting gedaan worden. Daarentegen hoef je geen bougies te vervangen.

Enige wat ik links zou laten liggen zijn die kleine VAG blokken die bekend staan om hun slappe EGR klep en de PSA 1.6HDiF blokken die bij 160.000km constant gaan regenereren en het restant van de diesel dumpen in je oliecarter.

Uiteraard kan je pech hebben met een diesel, maar met een benzine kan dat net zogoed:
- direct ingespoten benzinemotoren die vervuilen omdat de benzine de kleppen niet meer spoelt
- turbo benzinemotoren met hogedruk brandstofpompen die vrij vaak kapot gaan
- variabele kleptiming die zorgt voor betere prestaties en verbruik, maar ook werkt als EGR
- distributieriemen die door de olie lopen en oplossen/verkruimelen bij verkeerde olie of gebruik van additieven

Zelf 4 jaar terug van een diesel overgestapt naar LPG. Volgende auto wordt wat mij betreft gewoon weer LPG (maar geen PSA :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Vanwege de eerder aangehaalde extra afschrijving die er plaats heeft gevonden de laatste jaren, kun je nu voor relatief weinig geld (in aanschaf) een hele dikke auto krijgen die goed in de opties zit en lekker gemotoriseerd is. Wil je vergelijkbare power en uitrusting in een benzine, ben je veel meer kwijt.
Dus dat kan ook een afweging zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Snake schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:33:
1) automatic kopen, dan heb je geen DMF.
2) EGR eruit laten programmeren
3) Roetfilter eruit
4) Turbo en verstuivers: geluk mee hebben
Succes bij de apk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50
Er is een soort hetze bezig tegen diesels, er komen steeds meer zones waar je met bepaalde voertuigen niet meer in mag, met als hoogtepunt een verbod in Bristol (UK): https://www.theguardian.c...t-uk-city-ban-diesel-cars

De trend lijkt door te zetten dus ik weet niet of het verstandig is om voor een diesel te gaan, als je er langere tijd mee wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Op de lange termijn zijn diesels niet een goed idee. Maar omdat ze 2e hands zo goedkoop zijn, kun je ze vrij snel afschrijven en toch voordelig uit komen. Ik zou vooral wel rekenen met weinig restwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Zelf met dpf eruit kom je nog onder de normen van uitstoot :p
Dpf wordt visueel gectroleerd of die er nog opzit...niet of die werkt.

De rest controleren ze niet....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:01
Nutral schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:24:
Op de lange termijn zijn diesels niet een goed idee. Maar omdat ze 2e hands zo goedkoop zijn, kun je ze vrij snel afschrijven en toch voordelig uit komen. Ik zou vooral wel rekenen met weinig restwaarde.
Dirk33 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 06:48:
Vanwege de eerder aangehaalde extra afschrijving die er plaats heeft gevonden de laatste jaren, kun je nu voor relatief weinig geld (in aanschaf) een hele dikke auto krijgen die goed in de opties zit en lekker gemotoriseerd is. Wil je vergelijkbare power en uitrusting in een benzine, ben je veel meer kwijt.
Dus dat kan ook een afweging zijn.
Met bovenstaande. Mijn vrouw heeft afgelopen weekend haar 2e hands diesel in ontvangst genomen. Ze gaat er ongeveer 30k per jaar mee rijden.

Voornaamste reden om hier voor te kiezen? Uiteraard het omslagpunt, prijs per km ligt gunstiger dan een vergelijkbare benzine auto (bij regulier onderhoud etc.) maar ook voornamelijk de aanschafprijs! Als wij een zelfde model auto wilden kopen met vergelijkbare opties zat er 4 tot 6k verschil in qua aanschaf. In ons prijssegment +50%! De diesel hebben wij aangeschaft voor 11k, vergelijkbaar model in benzinevariant ging tussen de 15 en 17k (zelfde opties, zelfde kilometerstand, zelfde bouwjaar etc.).

Let wel, de diesels van ~2015 komen nu massaal uit de lease, aanbod wordt dus groter, maar de vraag minder. Hier kan je dus voordeel uit halen met de aanschaf. Hou inderdaad wel rekening met een lage restwaarde, hebben wij ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Denk dat je meer moet rijden dan dat, mijn partner rijdt 40k en hebben we diesel genomen. Maar daarvoor was t benzine, vind de wegenbelasting best absurd voor diesel.

Maar binnenkort verhuizen we naar de grensstreek, op 5 minuten zit een pomp. Van de week benzine 95 e10 getankt voor 1,28

1,28!!!!!!!!! Wanneer hadden we dat bedrag in NL. In 2002 ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Marzman schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:05:
Ik ga je hier toch corrigeren:
https://www.anwb.nl/vakan...ding/dieselprijzen-europa
Ik kom wel geteld op 2 of 3 landen die iets (een cent) duurder zijn.
Eerlijk gezegd, als je alleen al voor woonwerk verkeer meer dan 20.000 is het verstandig.
Als je daarna nog op vakantie gaat en je andere ritjes zou ik het zeker doen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:48
Op gas moet je koken, niet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om over te stappen op diesel heb je (wegenbelastingtechnisch alleen al) minimaal zo rond de 25.000km/jaar nodig om met diesel goedkoper uit te zijn. Of je moet liever belasting betalen natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:48:
[...]

Ik ga je hier toch corrigeren:
https://www.anwb.nl/vakan...ding/dieselprijzen-europa
Ik kom wel geteld op 2 of 3 landen die iets (een cent) duurder zijn.
Eerlijk gezegd, als je alleen al voor woonwerk verkeer meer dan 20.000 is het verstandig.
Als je daarna nog op vakantie gaat en je andere ritjes zou ik het zeker doen.
Ik dacht dat het in Frankrijk ook een groter verschil was (gele hesjes gaat mede daarom), maar diesel is er inderdaad nog steeds goedkoper als benzine.
Belgie diesel 1,44
Belgie benzine 1,38

Maar goed, mijn punt was meer dat je niet in de toekomst kan kijken. Twee jaar geleden was diesel nog een stuk goedkoper in Belgie en waren 4 op de 5 verkochte auto's een diesel. Nu worden er geen diesels meer verkocht.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:53
Milieu zones zijn voor diesels ouder dan 2004ish. Je hebt een goede kans dat die nog een keer een pump krijgen naar bijvoorbeeld 2009.

Als je diesel nieuwer/zuiniger is dan dat loop je weinig risico.
Wat je wel nog een keer kan doen is kijken waar het omslagpunt is als diesel 10c/l duurder word.
Ik denk dat je dan wel een beetje de maatregelen hebt die je van kamerleden met dure dieselbakken mag verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Heb je deze draad al gezien: Het grote Eco Diesel topic

Je hebt het uitgerekend en financieel is het goedkoper. Zet gewoon alle voor- en nadelen op een rijtje en maak een beslissing :)
CH4OS schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:54:
Om over te stappen op diesel heb je (wegenbelastingtechnisch alleen al) minimaal zo rond de 25.000km/jaar nodig om met diesel goedkoper uit te zijn. Of je moet liever belasting betalen natuurlijk. ;)
Dat ligt aan het merk en type auto. Het kan best al bij minder km voordelig zijn.

[ Voor 83% gewijzigd door Roenie op 08-11-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:29

A13X

Dude

Op dit moment moet je ook verdomt goed opletten met welke benzine je koopt. Koop een TFSI van de verkeerde generatie dan betaal je of voor premium brandstof of kan je met E10 gaan zitten wachten op problemen. Dat hele E10 verhaal en de mogelijke problemen die het meebrengt is net zo goed koffiedik kijken als hoe het met diesel gaat.

Ik rij zelf nu (te weinig) in een punto diesel, maar met dezelfde km een punto benzine gaan rijden levert mij op jaarbasis dermate weinig op dat ik daarvoor niet ga overstappen. Sterker nog de afschrijving is hoger door de hogere aanschaf waarde dus overstappen is zelfs duurder dan doorrijden.

Gezien de situatie omtrent diesel (en mijn eigen situatie) rij ik deze nog even door tot ik nog minder km rij, hij echt duur in wb word of de nieuwere hybrides tot een prijspunt zijn gezakt dat ze binnen mijn budget komen.

TS reken het gewoon voor jezelf uit en weeg af wat de voor en nadelen zijn. Voor mij maken milieuzones bijvoorbeeld amper iets uit. Kom voor mijn werk nooit in grote steden en prive heeft mijn vriendin een model 3 als bedrijfsauto. Dus voor mij is dat geen probleem, of dat ook voor jou geld moet je zelf bepalen.

Overigens blijft het een gok, je moet geluk hebben met zowel de auto als je keuze.

@CH4OS Ik rij met een Punto 1.3mjet diesel ongeveer gelijk met een Punto 1.4 benzine. Waarbij de afschrijving uiteindelijk in het nadeel van de 1.4 is omdat deze 3-4k duurder is. En dat doe ik dan bij een 18kkm op jaarbasis.

(de punto is overigens gekocht toen ik nog 28kkm op jaarbasis reed en ik dacht dat het meer zou worden. Door verandering van werk, verhuizing van mijn ex met dochter, samenwonen met vriendin en meer motorrijden is dat echter flink minder geworden. De gok pakte voor mij dus verkeerd uit }:| )

[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 08-11-2019 09:16 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:57
@Marzman in DE tank ik voor 1,19 diesel en 1,35 benzine. Dat diesel duurder is in omringende landen valt wel mee.

Persoonlijk vind ik diesel fijner rijden. Qua onkosten valt het mee. Ik heb nu in de 10 jaar tijd een mijn 1e echte dieselkwaal: inlaatspruitstuk compleet vervuild en kleppen in het spruitstuk vast & verbrand. Kosten met gebruikte onderdelen en uurloon 450€ (N=1)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
m.lammers schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:53:
[...]

Standaard verjaardagsquote...

LPG is vele malen goedkoper rijden dan benzine/diesel, zeker als je een gebruikte auto koopt met LPG installatie er al in.
Minimaal extra onderhoud en elke tankbeurt weer een grijns op je gezicht :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 08:34
peltco schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:40:
Milieu zones zijn voor diesels ouder dan 2004ish. Je hebt een goede kans dat die nog een keer een pump krijgen naar bijvoorbeeld 2009.

Als je diesel nieuwer/zuiniger is dan dat loop je weinig risico.
Wat je wel nog een keer kan doen is kijken waar het omslagpunt is als diesel 10c/l duurder word.
Ik denk dat je dan wel een beetje de maatregelen hebt die je van kamerleden met dure dieselbakken mag verwachten.

En houd er rekening mee dat je een 2ehands diesel niet kwijt kan. De perceptie dan diesel rijder pesten zorgt er voor dat een diesel veel minder waard is dan een vergelijkbare benzine
Wat betreft de milieuzones wel een beetje plat.
https://www.autogids.be/a...iezone-antwerpen-lez.html
en er komen steeds meer steden bij.

Diesel moeten juist een hoop km’s meekunnen, maar dat heb je niet veel aan als je de grote steden niet meer inmag. hangt dus helemaal af van zn geplande gebruikszuur, de plekken waar hij veel komt en wat ze nog meer aan milieuzoneringen gaan verzinnen. Las laatst wel ergens een kamerbrief dat ze het gelijk gaan trekken in ned, maar die kan ik zo snel even niet vinden.

Zal in NL dus wel meevallen als je een redelijk moderne diesel koopt: euro 5 of beter. Kom je veel in het buitenland...your last mile may vary.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 11:04
sjaak81 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:04:
Beste allemaal

Ik rij per jaar ongeveer 24.000km in een BMW 325i E92 uit 2007. Deze auto is niet bepaald zuinig dus kijk ik soms is naar een andere auto. Het valt me op dat met name in Duitsland de prijzen voor dieselauto's een stuk lager liggen dan voor benzine-auto's. Daarnaast is het natuurlijk het verbruik lager en is diesel goedkoper.
[...]

Naar welke modellen/jaartallen ben je aan het kijken en hoe lang ga je ermee rijden? Diesel is nu goedkoper in aanschaf en goedkoper om te rijden in jouw geval. De afschrijving is voor een groot deel afhankelijk van wanneer je koopt en verkoopt. Koop je er 1 van 2018 met 10k op de teller en verkoop je die 3 jaar later weer dan zal de diesel veel meer afschrijving kennen dan de benzine versie. Koop je er 1 van 2014 met >100.000 op te teller en verkoop je 'm bij 300.000 dan zal de afschrijving wellicht zelfs lager zijn door de lagere aanschafprijs. Oprijden is financieel beter in de schatten omdat de restwaarde wat vaster is.

Ik zou wel een marge aanhouden want diesels zitten in het verdomhoekje dus die gaan komende jaren linksom of rechtsom wel klappen krijgen in welke vorm dan ook. Bovendien zal je ook enkele stadscentra wellicht niet meer inkomen.

Oh en specifiek voor BMW. Bij de diesels heb je nog wat meer keus uit 6 cilinders >:) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
Net een clio estate diesel gekocht uit 2014. 7100 euro. Precies dezelfde uitvoering met zelfde kilometers maar dan benzine was 3250 euro duurder.

Ik ga hem tot 3 ton rijden. De afschrijving is groter maar door het enorme verschil in aanschaf ben ik met de diesel alsnog voordeliger uit.

Gekocht bij 100.000 km. Rij 50+ per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door B152 op 08-11-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 12:52
Diesel schrijft meer af, maar is ook meer afgeschreven. Dus je verlies pak je initieel in de aankoopprijs als winst. Ik heb nog geen geluiden gehoord over extra bpm of tax op de diesel, dus denk dat het de komende 10 jaar nog een beetje door blijft ebben. Tenzij je veel naar Duitsland wilt waar ze hard gaan op de milieuzones zou ik het lekker blijven overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhbergboer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 15:00
Een nieuwe BMW 3 serie begint bij zo'n EUR 45k zie ik. Een diesel zal iets duurder zijn.
Voor eenzelfde soort bedrag heb je een Tesla Model 3 (SR+,RWD): zo'n EUR 48k.

Het grote verschil begint dan bij de rijkosten. Als je even van snelweg en 130 km/u uitgaat dan verbruik je met de Model 3 ongeveer 200 Wh/km, oftewel 0.2 kWh/km. Op 24kkm zijn dat 4800 kWh. Als je ervan uitgaat dat je half/half thuis/supercharger laadt (als je veel onderweg bent), dan kost dat zo'n EUR 0.25 / kWh.

Oftewel: EUR 1200 per jaar (!) aan stroom, of EUR 6000 over 5 jaar.

In het gunstigste geval zal je BMW 1:20 lopen (gunstig gedacht), dus zijn 24kkm ongeveer 1200 liter diesel. Die zullen (tegen EUR 1.60 per liter, even gunstig gedacht), EUR 1920 per jaar kosten. Of zo'n EUR 9600 over 5 jaar.

Die Tesla is over 5 jaar gezien dus om te beginnen al EUR 3600 goedkoper. Het onderhoud is vervolgens ook nog eens goedkoper.

Ik zou daar zeker eens over nadenken.

Ook als je niet nieuw wilt/kunt kopen, dan zijn er 2e-hands mogelijkheden.

[ Voor 0% gewijzigd door nhbergboer op 08-11-2019 10:18 . Reden: Ik kan niet rekenen... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
[...]
Nee dat willen we ook niet meer, dat word elektrisch / inductie. :+

Hier al jaren een LPG rijder met inmiddels 200.000KM op LPG gereden.

Extra onderhoud:
Bougies voor LPG
Gasfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:45
Ik heb zakelijk zelf een diesel uit 2016 (euro 6).
Nu zijn de reparaties wellicht wat duurder, maar met 40.000+ KM/jaar is het een no-brainer.
Ik val onder de zogenaamde kilometer vreters O-)

Voor +/- 60 euro per tankbeurt kan ik weer 1000 km rijden, wat bij mij 1 week is.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 08-11-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
nhbergboer schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:14:
Een nieuwe BMW 3 serie begint bij zo'n EUR 45k zie ik. Een diesel zal iets duurder zijn.
Voor eenzelfde soort bedrag heb je een Tesla Model 3 (SR+,RWD): zo'n EUR 48k.

Het grote verschil begint dan bij de rijkosten. Als je even van snelweg en 130 km/u uitgaat dan verbruik je met de Model 3 ongeveer 200 Wh/km, oftewel 0.2 kWh/km. Op 24kkm zijn dat 4800 kWh. Als je ervan uitgaat dat je half/half thuis/supercharger laadt (als je veel onderweg bent), dan kost dat zo'n EUR 0.25 / kWh.

Oftewel: EUR 1200 per jaar (!) aan stroom, of EUR 6000 over 5 jaar.

In het gunstigste geval zal je BMW 1:20 lopen (gunstig gedacht), dus zijn 24kkm ongeveer 1200 liter diesel. Die zullen (tegen EUR 1.60 per liter, even gunstig gedacht), EUR 1920 per jaar kosten. Of zo'n EUR 9600 over 5 jaar.

Die Tesla is over 5 jaar gezien dus om te beginnen al EUR 3600 goedkoper. Het onderhoud is vervolgens ook nog eens goedkoper.

Ik zou daar zeker eens over nadenken.

Ook als je niet nieuw wilt/kunt kopen, dan zijn er 2e-hands mogelijkheden.
Plus dat je de komende 5 jaar geen wegenbelasting betaald tov 80-100 euro per maand voor een diesel.
Voor mij de reden om van een youngtimer LPG (zakelijk) over te stappen naar een model 3 zakelijk.

Ik ga nooit meer zo goedkoop een nieuwe auto kunnen rijden :*) ;(

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 08-11-2019 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:57
Ik ga het toch eens voorzichtig opperen: Elektrisch iets? Als ik uit ga van het idee dat een BMW niet een budget auto is, zou je budget-technisch ook elektrisch kunnen veroorloven.

Het is een beetje afhankelijk hoeveel km je per dag rijd, maar als je een beetje een medium e-auto neemt zou je uit de voeten moeten komen en kun je goedkoper rijden dan zowel benzine als diesel, zelfs als je bij een Fastned oplaad.

Mogelijk wil je voor jouw aantal kilometers een iets duurdere nemen met meer bereik, met de kennis dat je in gebruik terug verdient.

En aan comfort van rijden kan ik het ook aanraden, naar mijn ervaring rijdt het ontspannender, soepeler en voldoende vermogen om even vlot in te halen, ongeacht hoe hard je rijdt. Af en toe een kwartiertje plas/koffie pauze op de lange ritten is naar mijn ervaring absoluut niet een vervelende ervaring (mits je toch wel 200/300km op een tank kunt rijden).

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn.C.V op 10-11-2019 16:14 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:53
Martijn.C.V schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:58:
Ik ga het toch eens voorzichtig opperen: Eletrisch iets? Als ik uit ga van het idee dat een BMW niet een budget auto is, zou je budget-technisch ook elektrisch kunnen veroorloven.
Diesels net uit de lease zijn nu erg goedkoop. Zelf rij ik een 2014 citroen C4 en kon die voor net onder de 10k krijgen. Los van de maandlasten het verschil in aanschaf met een Tesla is nog te groot voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

ybos schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:44:
[...]

Plus dat je de komende 5 jaar geen wegenbelasting betaald tov 80-100 euro per maand voor een diesel.
Voor mij de reden om van een youngtimer LPG (zakelijk) over te stappen naar een model 3 zakelijk.

Ik ga nooit meer zo goedkoop een nieuwe auto kunnen rijden :*) ;(
Voor een kleine diesel betaal je al 80-100 per maand wb. Ik zit met een Punto op €93/mnd, een bmw 320d (vergelijkbaar met z'n 325)oid gaat zo naar de €140/mnd wb.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 16:49
[...]

En flutargumenten bewaren we voor in de kroeg.

Voor meer LPG info en vragen raad ik je het Grote LPG-topic aan op het forum.

[ Voor 16% gewijzigd door mk1992 op 08-11-2019 12:57 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 11:48
mk1992 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:56:
[...]

En flutargumenten bewaren we voor in de kroeg.
Jij drinkt daar zeker azijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 16:49
m.lammers schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:56:
[...]

Jij drinkt daar zeker azijn?
In mijn koffie zat het niet vanmorgen.

P.S. heb je de topicstarter al geholpen?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

mk1992 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:58:
[...]

In mijn koffie zat het niet vanmorgen.

P.S. heb je de topicstarter al geholpen?
jij wel dan?

on topic: ik heb een paar jaar geleden een diesel gekocht voordat de hetze begon. Of ik dat nog eens zou doen? Denk het wel, in vind het fijn rijden en mijn plan is toch om deze auto (deels gemotiveerd door restwaarde) op te rijden. Ik rijd dan wel iets meer kilometers dan jij, ondanks dat was mijn was kantelpunt al ~20.000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:29
Ik vind Diesel niet veel goedkoper want je wegenbelasting gaat omhoog. Ik rij zelf op benzine met een Toyota Aygo en is veel goedkoper dan diesel rijden, ik rij gemiddeld 4 liter op 100KM en rij gemiddeld tussen 25.000 KM en de 30.000 KM per jaar. Met een Diesel betaal je vaak 3x meer dan vergelijkbare benzine auto. Ik betaal per maand 21 euro aan wegenbelasting als ik gas zou installeren in mijn Aygo gaat dit naar bijna 100 euro per maand en diesel zal waarschijnlijk het zelfde uitkomen.

Mijn neef had een aantal jaartjes een Volkswagen Passat Diesel en hij betaalde per maand 107 euro alleen al aan wegenbelasting en nu rijdt die een Toyota Yaris 1.0 benzine per 3 maanden betaald die 129 euro.

Mijn volgende auto wordt ook Benzine!

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 08-11-2019 13:09 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Je moet eens uitrekenen hoeveel je kwijt bent per maand aan auto kosten, nu en straks met diesel (inclusief snelle afschrijving!)

Het aanbod in elektrische auto's stijgt aanzienlijk in 2020 met ook wat normalere modellen. Die nog wel hogere prijzen hebben dan benzine en diesel varianten. Maar als je ziet waar het heen gaat.
200 euro voor zo'n elektrische Skoda (VW up) 300 euro per maand voor een e-Golf, dat soort dingen.
Kosten op stroom rijden, zeker als je thuis kunt laden, vallen laag uit.

Ja een private lease elektrische auto (van mogelijk een segment lager) is natuurlijk totaal wat anders dan een 2e hands BMW op benzine/diesel. Mijn punt is, hou het in de gaten wat de leaseprijzen van elektrische auto's in 2020 doen, want voor heel veel mensen gaat het de goedkoper zijn.

Om maar aan te geven, ik vermoed dat @sjaak81 nu meer dan 300 euro per maand aan benzine kwijt is. Tel daarbij je overige kosten op (mrb/verzekering/onderhoud)
Daar voor kun je dus volgend jaar al wat leuks elektrisch leasen. Kosten aan de elektriciteit bij thuis laden zijn dan 70 euro per maand ipv 300.
Ik schat dat je nu minstens 500 euro uitgeeft aan autorijden per maand?

Elektrische auto in de private lease is geen oplossing voor iedereen, maar denk er wel over na.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

BMW's zijn niet zo dol op gas.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 12:07

Het is echt bijzonder hoe ontzettend hardnekkig sommige fabels zijn.

EGR's vervuilen niet sneller met een diesel, tenzij je ze verkeerd gebruikt. Een EGR is een klep waarmee een deel van de uitlaatgassen terug het inlaatspruitstuk in worden geleid, waardoor de hoeveelheid inerte gassen in de verbrandingskamer toeneemt (en dus het zuurstofgehalte afneemt), waardoor er minder verbranding plaats kan vinden en dus de temperatuur van de verbrandingskamer wordt verlaagd. Dit heeft als effect dat de hoeveelheid NOx (die enkel wordt gevormd onder extreem hoge temperaturen) die wordt uitgestoten wordt verlaagd. Als bijeffect heeft dit dat daarmee de hoeveelheid roetproductie toeneemt. Het is wat dat betreft een beetje kiezen tussen twee kwaden.

Een dieselmotor (of eigenlijk: elke verbrandingsmotor) die wordt gebruikt op de manier zoals die bedoeld is, namelijk gebruik over een langere termijn waarop de motor op bedrijfstemperatuur komt en voor langere tijd kan blijven, zal vrijwel nooit problemen krijgen met een EGR of een roetfilter. Dat heeft er mee te maken dat, wanneer de motor koud is, het verstuiven van de brandstof lastiger is en dus wordt er extra brandstof ingespoten. Minder goede vermisting van de brandstof, een rijker mengsel, dat is vragen om roetproductie. En dat is ook exact wat er gebeurt.

Ja, inderdaad, op dat moment raakt de EGR vervuild met roetdeeltjes en zal ook het roetfilter enorm snel vollopen. Maar dat hoeft in principe geen probleem te zijn, want de roetdeeltjes laten los en branden op boven de 550°C. Als de motor maar lang genoeg op bedrijfstemperatuur gebruikt wordt, zal alle aangekoekte roet vanzelf weer loslaten en blijft de EGR gewoon netjes schoon. Het probleem ontstaat wanneer de auto met grote regelmaat niet de kans krijgt de roetdeeltjes af te branden en er dus een ophoping ontstaat. Die ophoping is bijzonder hardnekkig en is eigenlijk alleen maar door reinigen los te krijgen. Ditzelfde geldt voor het roetfilter, en ook bij die 2.0 PSA blokken.

Vanaf daar is het bergafwaarts. De EGR is vrijwel altijd gesloten bij starten en opwarmen van de motor. Maar wanneer er ophoping van vervuiling aanwezig is, en die voorkomt dat de EGR goed kan sluiten, kan het roetrijke uitlaatgas van de koude motor alsnog door het EGR kanaal lopen, wat weer een versnelde opbouw van roet tot gevolg heeft, enzovoorts enzovoorts. Exact dat geldt ook voor het roetfilter: een kort ritje kan best soms, maar de auto moet ook regelmatig genoeg de kans krijgen om het roet af te branden. Die 2.0 HDi motoren (EW10) die zo'n enorm probleem zouden zijn, valt echt alleszins mee. Beschouw ook even de use case van die motoren: Je hebt een 2.0 dieselblok, een behoorlijk stevige motor, en die is vervolgens ingebouwd in een Peugeot 206 en een 307, auto's die over het algemeen toch niet gebruikt worden voor de lange afstanden maar juist enorm populair zijn onder het volk van de korte ritjes. Tuurlijk gaat dat problemen opleveren! Die motor trekt dat veredelde boodschappenkarretje met twee vingers in z'n neus vooruit, het duurt een eeuwigheid voordat zo'n motor op temperatuur is, en al die tijd is die motor wel stevig roet aan het uitstoten. Dezelfde motoren werden ook in een 407 gebruikt, wat vooral in Frankrijk een behoorlijk populaire taxi was. Daar zijn zat 407's met de 2.0HDi te vinden met 300k-400k op te teller, want die motoren werden correct gebruikt.

Hetzelfde geldt voor de turbo. Turbo's gaan niet zomaar stuk, daar is altijd een oorzaak voor. Een turbo is een weinig bijzonder onderdeel met maar één bewegend deel, en dat is afhankelijk van goede smering. Wanneer die smering onjuist is (olie te laat vervangen), niet de kans wordt gegeven op temperatuur te komen (te dikke olie > hoge wrijving > ongewone opwarming van de onderdelen > slijtage), slijten deze onderdelen en dan gaat de turbo stuk. Ook voor de turbo geldt: correct gebruik, de olie op bedrijfstemperatuur laten komen en vooral niet koud veel van vragen, had in de meeste gevallen de turboproblemen die worden ervaren kunnen voorkomen.

DMF is een van de zaken die wel regelmatig tot problemen lijdt in Nederland, en dat heeft alles te maken met ons drukke landje. Veel start-stop verkeer, kruipen in de file, dat zijn geen situaties waar een DMF zich lekker bij voelt. DMF slijt het meest bij situaties met hoge koppelvraag, dus bij optrekken en wanneer het voertuig zwaar beladen is (trekken van een volgeladen aanhanger bijvoorbeeld). In dat opzicht heb je gelijk, dat een dieselkarakteristiek veel schokkeriger is dan die van een benzine (veel hogere koppelpieken t.o.v. een gelijkwaardige benzinemotor) en ook nog eens specifiek op lagere toeren. Ook daarbij geldt wel: daar is het DMF wel op berekend. Een DMF zal het lekkerst rijden en de minste slijtage ervaren in het bereik van de kruissnelheid van de auto. Inmiddels vind je DMF in bijna alle auto's, en in het bijzonder de auto's met vier of minder cilinders, omdat de kracht bij dergelijke motoren enorm ongelijk wordt geleverd en een DMF een aanzienlijk voordeel levert voor het rijcomfort.

Het is grappig om te merken dat hier in Nederland DMF een veelvoorkomend probleem is, terwijl dat in Duitsland veel minder het geval is. De afstanden die men met een auto gemiddeld rijdt ligt daar hoger en dus zit het DMF daarom ook minder in het slijtagebereik.

Het grootste deel van de problemen die je beschrijft is niet omdat die onderdelen inherent onbetrouwbaar zijn en dus stuk gaan in een auto. Het zijn onderdelen die enorm gevoelig zijn voor correct gebruik, waarin correct gebruik betekent dat de motor geregeld voor een periode van enkele tientallen minuten op bedrijfstemperatuur kan werken. Maar daar is het rijgedrag in Nederland helemaal niet naar. Een ritje van een halfuur waarop je alleen maar kruipend achteraan in de file aansluit, dat is niet waar een motor en de daaraan verwante onderdelen graag zit. Een motor zit altijd het liefst op kruissnelheid. En uiteraard zijn er uitzonderingsgevallen en zijn dit absoluut zaken waar je op moet letten bij aanschaf en moet overwegen of jouw rijgedrag wel aansluit op wat de auto nodig heeft. Bijna alle gevallen van een defect aan motoronderdelen ligt het niet aan de motor of het ontwerp van het onderdeel, maar ligt het aan de manier hoe de motor wordt gebruikt. En dát is waarop men moet adviseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

naarden 4ever schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:21:
[...]

EGR's vervuilen niet sneller met een diesel, tenzij je ze verkeerd gebruikt. Een EGR is een klep waarmee een deel van de uitlaatgassen terug het inlaatspruitstuk in worden geleid, waardoor de hoeveelheid inerte gassen in de verbrandingskamer toeneemt (en dus het zuurstofgehalte afneemt), waardoor er minder verbranding plaats kan vinden en dus de temperatuur van de verbrandingskamer wordt verlaagd. Dit heeft als effect dat de hoeveelheid NOx (die enkel wordt gevormd onder extreem hoge temperaturen) die wordt uitgestoten wordt verlaagd. Als bijeffect heeft dit dat daarmee de hoeveelheid roetproductie toeneemt. Het is wat dat betreft een beetje kiezen tussen twee kwaden.

Een dieselmotor (of eigenlijk: elke verbrandingsmotor) die wordt gebruikt op de manier zoals die bedoeld is, namelijk gebruik over een langere termijn waarop de motor op bedrijfstemperatuur komt en voor langere tijd kan blijven, zal vrijwel nooit problemen krijgen met een EGR of een roetfilter. Dat heeft er mee te maken dat, wanneer de motor koud is, het verstuiven van de brandstof lastiger is en dus wordt er extra brandstof ingespoten. Minder goede vermisting van de brandstof, een rijker mengsel, dat is vragen om roetproductie. En dat is ook exact wat er gebeurt.

Ja, inderdaad, op dat moment raakt de EGR vervuild met roetdeeltjes en zal ook het roetfilter enorm snel vollopen. Maar dat hoeft in principe geen probleem te zijn, want de roetdeeltjes laten los en branden op boven de 550°C. Als de motor maar lang genoeg op bedrijfstemperatuur gebruikt wordt, zal alle aangekoekte roet vanzelf weer loslaten en blijft de EGR gewoon netjes schoon. Het probleem ontstaat wanneer de auto met grote regelmaat niet de kans krijgt de roetdeeltjes af te branden en er dus een ophoping ontstaat. Die ophoping is bijzonder hardnekkig en is eigenlijk alleen maar door reinigen los te krijgen. Ditzelfde geldt voor het roetfilter, en ook bij die 2.0 PSA blokken.

Vanaf daar is het bergafwaarts. De EGR is vrijwel altijd gesloten bij starten en opwarmen van de motor. Maar wanneer er ophoping van vervuiling aanwezig is, en die voorkomt dat de EGR goed kan sluiten, kan het roetrijke uitlaatgas van de koude motor alsnog door het EGR kanaal lopen, wat weer een versnelde opbouw van roet tot gevolg heeft, enzovoorts enzovoorts. Exact dat geldt ook voor het roetfilter: een kort ritje kan best soms, maar de auto moet ook regelmatig genoeg de kans krijgen om het roet af te branden. Die 2.0 HDi motoren (EW10) die zo'n enorm probleem zouden zijn, valt echt alleszins mee. Beschouw ook even de use case van die motoren: Je hebt een 2.0 dieselblok, een behoorlijk stevige motor, en die is vervolgens ingebouwd in een Peugeot 206 en een 307, auto's die over het algemeen toch niet gebruikt worden voor de lange afstanden maar juist enorm populair zijn onder het volk van de korte ritjes. Tuurlijk gaat dat problemen opleveren! Die motor trekt dat veredelde boodschappenkarretje met twee vingers in z'n neus vooruit, het duurt een eeuwigheid voordat zo'n motor op temperatuur is, en al die tijd is die motor wel stevig roet aan het uitstoten. Dezelfde motoren werden ook in een 407 gebruikt, wat vooral in Frankrijk een behoorlijk populaire taxi was. Daar zijn zat 407's met de 2.0HDi te vinden met 300k-400k op te teller, want die motoren werden correct gebruikt.

Hetzelfde geldt voor de turbo. Turbo's gaan niet zomaar stuk, daar is altijd een oorzaak voor. Een turbo is een weinig bijzonder onderdeel met maar één bewegend deel, en dat is afhankelijk van goede smering. Wanneer die smering onjuist is (olie te laat vervangen), niet de kans wordt gegeven op temperatuur te komen (te dikke olie > hoge wrijving > ongewone opwarming van de onderdelen > slijtage), slijten deze onderdelen en dan gaat de turbo stuk. Ook voor de turbo geldt: correct gebruik, de olie op bedrijfstemperatuur laten komen en vooral niet koud veel van vragen, had in de meeste gevallen de turboproblemen die worden ervaren kunnen voorkomen.

DMF is een van de zaken die wel regelmatig tot problemen lijdt in Nederland, en dat heeft alles te maken met ons drukke landje. Veel start-stop verkeer, kruipen in de file, dat zijn geen situaties waar een DMF zich lekker bij voelt. DMF slijt het meest bij situaties met hoge koppelvraag, dus bij optrekken en wanneer het voertuig zwaar beladen is (trekken van een volgeladen aanhanger bijvoorbeeld). In dat opzicht heb je gelijk, dat een dieselkarakteristiek veel schokkeriger is dan die van een benzine (veel hogere koppelpieken t.o.v. een gelijkwaardige benzinemotor) en ook nog eens specifiek op lagere toeren. Ook daarbij geldt wel: daar is het DMF wel op berekend. Een DMF zal het lekkerst rijden en de minste slijtage ervaren in het bereik van de kruissnelheid van de auto. Inmiddels vind je DMF in bijna alle auto's, en in het bijzonder de auto's met vier of minder cilinders, omdat de kracht bij dergelijke motoren enorm ongelijk wordt geleverd en een DMF een aanzienlijk voordeel levert voor het rijcomfort.

Het is grappig om te merken dat hier in Nederland DMF een veelvoorkomend probleem is, terwijl dat in Duitsland veel minder het geval is. De afstanden die men met een auto gemiddeld rijdt ligt daar hoger en dus zit het DMF daarom ook minder in het slijtagebereik.

Het grootste deel van de problemen die je beschrijft is niet omdat die onderdelen inherent onbetrouwbaar zijn en dus stuk gaan in een auto. Het zijn onderdelen die enorm gevoelig zijn voor correct gebruik, waarin correct gebruik betekent dat de motor geregeld voor een periode van enkele tientallen minuten op bedrijfstemperatuur kan werken. Maar daar is het rijgedrag in Nederland helemaal niet naar. Een ritje van een halfuur waarop je alleen maar kruipend achteraan in de file aansluit, dat is niet waar een motor en de daaraan verwante onderdelen graag zit. Een motor zit altijd het liefst op kruissnelheid. En uiteraard zijn er uitzonderingsgevallen en zijn dit absoluut zaken waar je op moet letten bij aanschaf en moet overwegen of jouw rijgedrag wel aansluit op wat de auto nodig heeft. Bijna alle gevallen van een defect aan motoronderdelen ligt het niet aan de motor of het ontwerp van het onderdeel, maar ligt het aan de manier hoe de motor wordt gebruikt. En dát is waarop men moet adviseren. :)
Zou je dit aub een paar miljoen keer willen afdrukken en huis-aan-huis laten verspreiden? (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Wat is DMF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarra
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 21:09
Wij rijden een tweedehands Volvo V40 Diesel (D3) en hebben tot in den treure zitten berekenen wat gunstiger is. Maar altijd bleek de diesel bijna 100 euro per maand goedkoper bij 30K km. Kwa aanschaf scheelde het overigens weinig tussen benzine en diesel.

BMW's zijn wel duurder in onderhoud/vervanging, maar de diesels zijn goed.
Uiteindelijk toch een kwestie van mazzel met wat er allemaal eventueel kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Van der Berg schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:07:
Ik vind Diesel niet veel goedkoper want je wegenbelasting gaat omhoog. Ik rij zelf op benzine met een Toyota Aygo en is veel goedkoper dan diesel rijden, ik rij gemiddeld 4 liter op 100KM en rij gemiddeld tussen 25.000 KM en de 30.000 KM per jaar. Met een Diesel betaal je vaak 3x meer dan vergelijkbare benzine auto. Ik betaal per maand 21 euro aan wegenbelasting als ik gas zou installeren in mijn Aygo gaat dit naar bijna 100 euro per maand en diesel zal waarschijnlijk het zelfde uitkomen.

Mijn neef had een aantal jaartjes een Volkswagen Passat Diesel en hij betaalde per maand 107 euro alleen al aan wegenbelasting en nu rijdt die een Toyota Yaris 1.0 benzine per 3 maanden betaald die 129 euro.

Mijn volgende auto wordt ook Benzine!
Je redenering is krom. Je hebt een van de zuinigste en lichtste auto's op de markt met alle compromis die daar bij horen. Ik zou persoonlijk echt geen 30kkm per jaar in een Aygo willen rondrijden, dat klinkt mij als zelfkastijding in de oren.

Tegen die kosten kun je inderdaad geen diesel rijden, echter als je die Yaris 1.0 tegen een Yaris 1.5d afzet dan is er op een gegeven moment een kantelpunt waarbij het wel interessant is.

Mijn punto 1.3 diesel is op dit moment net zo duur als een punto 1.4 bij 18kkm per jaar. Het verschil in prijs/liter tussen benzine en diesel is op het moment namelijk behoorlijk groot. Daarbij rij ik 1:22 werkelijk en kom ik met een 1.4 op 1:16 via Spritmonitor waarbij je nog af kunt vragen of dit nog beinvloed gaat worden door E10.

Benzine is niet altijd goedkoper dan diesel, maar je moet wel je eigen situatie goed doorrekenen. Waarbij je wel gelijkwaardige auto's moet vergelijken. Een Aygo zal altijd goedkoper zijn dan een BWM 325 ongeacht de brandstofsoort. Maar of een 325 benzine voordeliger is als een 325 diesel zul je moeten uitrekenen en zal afhangen van de km's op jaarbasis.

Ps; 4ltr/100km op de boordcomputer of werkelijk bijgehouden? Op sprit zitten de Aygo's gemiddeld tussen de 4,5-5,5ltr per 100.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Leuk zo'n technisch verhaal. Maar neem TS die 25.000km doet en hij koopt een aardig efficiente diesel.
Guess what? Die draait dus 1/3e (maar mogelijk zelfs de helft) van de tijd NIET op bedrijfstemperatuur.
Met die eco dieseltjes is dat nog erger, mensen klagen zelfs over gebrek aan verwarming (bij sommige types).

Misschien willen mensen gewoon hun sleutel omdraaien en gaan rijden zonder rekening met al deze zaken te houden.
Onze Yaris, die moest het altijd maar doen. Rijden met die handel. 300.000km lang geen omkijken naar dat benzine blokje, alleen ooit eens een pen bobine en een sensor. (onverwachte kosten minder dan 150 over al die jaren)
Onze camper, die is oud en ligt nog een diesel van oude stemp in. Geen DMF, EGR, DPF etc. Daar moet alleen vrij vaak nieuwe motorolie in. Maar godzijdank is het niet zo'n complexe motor.

De moderne dieselmotoren zijn gewoon veel ingewikkelder, exact met het verhaal wat @naarden 4ever beschrijft. En als jij 100.000km per jaar rijdt, werkt het denk ik best goed.
Maar man, wat is het onaantrekkelijk om zo'n auto particulier te bezitten na de nodige jaartjes, en niet gek veel kilometers te maken (20 of 25dkm waar veel particulieren zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:45
Dat technische verhaal kan ik onderschrijven.
Ik heb jaren een LPG auto gehad die kilometers vrat en buiten de typische slijtage dingen nooit wat aan die auto,

Net als deze diesel, buiten standaard onderhoud heb ik er geen kosten aan, omdat de EGR-klep en het regeneren van het roetfilter hun werk kunnen doen. Simpelweg omdat ik 80+ KM enkele reis met een flink stuk snelweg rijd.
Ik kan heel goed merken wanneer ie op temperatuur is en die auto "spinnend" harder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 03-06 11:04
@!null De gemiddelde Nederlander rijdt 13k per jaar. Met 20-25k zit je al aardig aan de bovenkant en is prima voor een diesel. Maar het scheelt wel of je 2x per week 100km rijdt of dagelijks ritjes van <10km. En benzine motoren zijn tegenwoordig niet veel simpeler dan een dieselmotor.

En een moderne Yaris vergelijken is natuurlijk niet te verglijken met een oude camper. Vaak zijn de campermotoren al vrij "oud" qua ontwerp als ze op de markt komen. Kennen ze een totaal verschillend gebruik en is de belasting ook helemaal anders.

Voor de 3 serie zijn goede benzine en diesel varianten beschikbaar. Zou daar ook het vergelijk tussen maken. En qua onderhoud is het toch altijd een beetje een gok.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@MrFl0ppY De Yaris was om aan te geven dat je gewoon een modern zuinig benzine blok hebt, maar zonder al die poespas die op een turbo zit.

De camper is inderdaad oude meuk, jaren 90 maar eigenlijk techniek uit jaren 80. Zuipt ook behoorlijk.
Maar dan heb je het ook over de tijd waarin diesel populair werd vanwege lage onderhoudskosten en betrouwbaarheid.
Terwijl inmiddels het omgekeerde waar is geworden.

Het is slechts ter illustratie, geen van beiden zijn relevant voor de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-06 13:17
[...]

Je hebt me geïnspireerd:

Op elektriciteit moet je koken, niet rijden ;)

OT: waarom is gas geen optie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:33

Spotmatic

Ken sent me

Dezelfde vraag heb ik mij in het voorjaar gesteld: wederom een diesel of toch benzine?

Ik had al een Ford Focus 1.6TDCI Titanium van 2010. Dat is de beroemde motor waarvan altijd werd gezegd dat de turbo's stuk gaan. Gekocht bij 140.000 km (toen precies 4 jaar oud), weggedaan bij net geen 300.000 km, 5 jaar later. De enige echte problemen die wij hadden waren een lekke verstuiver (reparatie van € 250,-) en een gescheurde turboslang (reparatie € 150,-). Dat zie ik los van normale onderhoudskosten (remblokken, banden enz.). De auto werd bijna alleen maar voor lange stukken gebruikt. Af en toe een file maar zeker niet elke dag (ik begin heel erg vroeg en ben ook vroeg vrij). Dus altijd goed en netjes warm gereden, maar OOK netjes af laten koelen (minuutje door laten tokkelen op de parkeerplaats). Geen EGR problemen, geen kapotte turbo, geen vol roetfilter. Koppeling en vliegwel nog gewoon de originele. Wel merkten we dat het allemaal wat minder begon te worden, dus exit.

Hij werd vervangen door een Focus 1.5TDCI Titanium van 2015, met 160.000km op de teller en nu alweer 180.000. Zonder garantie (!) gekocht voor gevoelsmatig een peanuts-bedrag vergeleken met een benzine-uitvoering. Dat kopen zonder garantie en zonder onderhoudsbeurt was trouwens een ingecalculeerd risico op basis van de documentatie, de auto zelf en de (lange) proefrit. Op de hele auto zag ik namelijk geen krasje, geen deukje, geen enkele kras of stoeprandschade op de originele Ford velgen... Interieur als nieuw. Bovendien zit er geen trekhaak op dus ik durfde wel te beweren dat de koppeling nauwelijks was belast. Dus een bewuste keuze gemaakt om hem zo te kopen en bij mijn eigen garage te laten onderhouden.
Heerlijke auto die ook nu nog als nieuw rijdt en ook met de huidige regelgeving OVERAL mag komen. Dat dat in de toekomst mogelijk anders kan zijn boeit mij niet, de restwaarde ook niet.

Ik denk dat een diesel in onderhoud echt niet duurder is dan een benzine mits de omstandigheden er maar naar zijn. Voor een diesel: lange afstanden, altijd netjes warmrijden, volgens het boekje laten onderhouden, zo weinig mogelijk stads- en fileritten. Dat laatste is in grote delen van NL vaak niet meer mogelijk maar hier in Overijssel is dat nog prima te doen. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Ik rijdt 35k per jaar gewoon bezine 😎tanken in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Anoniem: 279475 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:14:
Ik rijdt 35k per jaar gewoon bezine 😎tanken in België.
Waarom zou dat van belang zijn? Het gaat om het absolute verschil tussen Diesel en Benzine en niet in welk land je tankt. Vaak zijn dan beide goedkoper.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Ik heb deze keus net ook moeten maken. Rijd tot nu toe lease, maar kies voor een interne functie elders zonder auto. Ik maak 40-50k per jaar en heb gekozen voor een V60 diesel uit 2012 met 1,5 ton op de teller. Had wat lichte schade, heb de deur en het voorscherm vervangen door een 2ehandse in de juiste kleur. 6500 ik totaal klaar, heb je een hele dikkie auto die 7 jaar geleden 42k kostte.
Is een veel luxere auto qua uitstraling en klasse dan de gloednieuwe lease focus die ik nu heb.

Wat ik er over 3 jaar nog voor krijg, zie ik dan wel. Vooralsnog denk ik dat het wel mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Kixtart schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:08:
[...]

Waarom zou dat van belang zijn? Het gaat om het absolute verschil tussen Diesel en Benzine en niet in welk land je tankt. Vaak zijn dan beide goedkoper.
wilde alleen aangeven dat diesel niet altijd de beste keuze is. omdat ik dicht aan de grens woon is bezine prima te doen. diesel is in belgie duurder dan in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28

FreakNL

Well do ya punk?

CH4OS schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:54:
Dat kan je nooit zo stellig zeggen. Dat hangt vd auto af. Ik heb een Cactus diesel uit 2015 en rij daar (andere baan) nu eigenlijk veel te weinig mee , 13000/15000 per jaar nog maar... Gelukkig niet 5 keer per week 10km, eerder 3 dagen stilstaan en dan weer ritjes van 45/50km. Maar die Cactus doet 227,- in de MRB per kwartaal, dat is niet heul veel meer dan een benzine. En ik krijg er geen drol meer voor dankzij de hetze. Dus dan rij ik hem maar op... Staat nu 60k op de teller... De MRB gaat echt niet 20% omhoog per jaar en milieuzones maak ik me helemaal al geen zorgen over..

Als ik nu zou kopen zou het benzine zijn maar als je al een diesel hebt...

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 08-11-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Anoniem: 279475 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:37:
[...]
wilde alleen aangeven dat diesel niet altijd de beste keuze is. omdat ik dicht aan de grens woon is bezine prima te doen. diesel is in belgie duurder dan in NL
Ah zo. Ik rij en diesel en tank in Duitsland omdat dat de diesel (maar ook Benzine) goedkoper is. Daarom mijn reactie, gezien het nogal nikszeggend was zo ;) Voor mij was het een extra reden om toch voor Diesel te gaan. Heb zelf een euro5 en verwacht dat dat nog wel ff mee gaat (kijkende naar Duitsland). Sowieso ben ik geen fan van parkeren in centra van grote steden, dus ga er vanuit dat het wel goed komt. Mijn gevoel is ook dat ze ook gaan kijken naar oude vervuilende benzine motoren, want Diesel is al goed vooruit gegaan qua milieu.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sjaak81 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:04:
[...]
BMW 325i E92 uit 2007.
[...]
diesel (BMW). Wanneer ik dit zelf uitreken en sites gebruik om het omslagpunt te berekenen, kom ik met een diesel vrijwel altijd goedkoper uit in het maandbedrag

[...]

Waar maak je je druk over? ;)

Als het om de euro's gaat, dan moet je iets anders dan een dikke BMW gaan rijden.
Een dergelijke inruilactie kost gauw €1000 (immers moet de garage ook wat verdienen, onderhoudsbeurtje, apk), dus al gaat het om een paar honderd euro per jaar verschil, duurt het echt even voor je dat terugverdient.

Ik zou eerder wachten op/zoeken naar een argument wat de aanschaf van een verse auto logisch maakt. Nu is het diesel <-> benzine, tja, dat is Excel werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 03-06 21:06
Naast het financiële klimaat heb je natuurlijk ook nog het milieu/klimaat zelf. Ook niet onbelangrijk om mee te nemen natuurlijk 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:07
Ik hoor steeds dat de omslagpunt van diesel/benzine pas rond 20-25.000km ligt.
Zelf zit ik op 20.000 per jaar en heb een tijd geleden het uitgerekend, ik kwam niet uit met een diesel, mede door die hoge motorrijtuigenbelasting.

Ik woon ook dichtbij de Duitse grens maar pompen net over de grens zijn nog wel duur, je moet iets verder Duitsland in rijden wil je goedkoop tanken, en dan mag je het afvragen of het nog voordeliger is omdat je er ook heen moet rijden, eigenlijk moet je daar dan ook boodschappen erbij doen.

Hier zie ik juist vaak dat de Duitsers bewust hier diesel komen tanken omdat in Duitsland de wegenbelasting dacht ik in diesel brandstof zit verwerkt, en benzine de Nederlanders naar Duitsland gaan.

En LPG geen idee ik zie nooit iemand meer dat tanken, waarbij ik het vroeger best wel vaak zag.

[ Voor 111% gewijzigd door mr_evil08 op 08-11-2019 23:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mr_evil08 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:13:
Ik hoor steeds dat de omslagpunt van diesel/benzine pas rond 20-25.000km ligt.
Zelf zit ik op 20.000 per jaar en heb een tijd geleden het uitgerekend, ik kwam niet uit met een diesel, mede door die hoge motorrijtuigenbelasting.

Ik woon ook dichtbij de Duitse grens maar pompen net over de grens zijn nog wel duur, je moet iets verder Duitsland in rijden wil je goedkoop tanken, en dan mag je het afvragen of het nog voordeliger is omdat je er ook heen moet rijden, eigenlijk moet je daar dan ook boodschappen erbij doen.

Hier zie ik juist vaak dat de Duitsers bewust hier diesel komen tanken omdat in Duitsland de wegenbelasting dacht ik in diesel brandstof zit verwerkt, en benzine de Nederlanders naar Duitsland gaan.

En LPG geen idee ik zie nooit iemand meer dat tanken, waarbij ik het vroeger best wel vaak zag.
Het omslagpunt voor diesel ligt al een tijdje boven de 25k kilometers.
Het verschil tussen de diesel en benzine prijs is de laatste jaren langzaam aan steeds kleiner geworden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 03-06 23:07
IK zit met de zelfde kwestie. Rijd nu een Octavia van 2006 met 365.000 op de teller. Hele fijne auto, ondanks de leeftijd, maar de beurten worden wel elke keer duurder.
Ik neig erg naar een Octavia 1.6 tdi van 2015. Die zijn helaas in de uitvoering die ik graag wil, nog steeds aan de prijs, maar het rijdt zo lekker... Ik heb meerdere malen benzine gereden en mijn vrouw heeft ook een benzinevoertuig, maar ik kan er maar niet aan wennen.
De afschrijving is voor mij ook een te verwaarlozen punt, aangezien ik meestal de auto's "op" rijdt.
Met ongeveer 25-30k per jaar vind ik het nog steeds verkoopbaar om diesel te rijden.
En qua onderhoud moet je gewoon geluk hebben. Ik heb een keer een gat in de versnellingsbak gehad waardoor die en de koppelingsplaten in de soep zijn gelopen. Was 1600 euro aftikken, huilen en weer fijn doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@mr_evil08 LPG is nog best populair, maar neemt af omdat er gestuurd wordt op CNG, (plugin) Hybride en elektrisch. Waar je 10 jaar terug nog veel fabrikanten zag met af fabriek LPG en garantie, is er nu alleen nog Dacia die 0.9 liter motoren levert met LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik heb begin dit jaar een diesel (Clio) aangeschaft met 80k op de teller, met het oog op 40k/jaar gedurende 3 jaar en nadien verkopen. Door het grote aantal km de moeite, diesel is zuiniger en goedkoper, en is bij 200k ook nog wat waard (itt benzine dat bij 200k vrijwel volledig afgeschreven is, is mijn inschatting dan).

Wat ook meespeelde is dat diesel tweedehands in elk geval voor een aantal modellen (Clio, 208, Punto) goedkoper is dan de benzine variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

...

Hier zie ik juist vaak dat de Duitsers bewust hier diesel komen tanken omdat in Duitsland de wegenbelasting dacht ik in diesel brandstof zit verwerkt, en benzine de Nederlanders naar Duitsland gaan...
Ben benieuwd of er iets van klopt. In Duitsland in de buurt van Venlo kom ik uit op 1.21c per liter voor Diesel. Het enige waar je voor moet opletten is dat ze de prijzen en paar keer per dag kunnen aanpassen en maandag/dinsdag de goedkoopste dagen zijn. Bij spritmonitor.de kun je de (historische) prijzen kijken. In Nederland kom ik met moeite op 1.29 uit (via directlease app). Als ik gewoon tankstations in de buurt neem (geen snelweg) dan is het 1.3x Het is wel niet op de dezelfde dag vergeleken nu, maar dit is altijd wel zo.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
[...]

Dat is wel erg positief gesteld. Om de uitlaatgassen die via de EGR weer in de inlaat terecht komen enigszins bruikbaar te maken(op warme lucht draait de motor minder goed) wordt er na de klep actief gekoeld. Dat wil zeggen dat alle slangen na de klep/koeler wel vol zitten met bagger wat vast koekt aan de buisjes en inlaatspruitstuk omdat de temperatuur daar ver onder de 200C zit. Zo ver onder de 200C dat grote hoeveelheden motoren een plastic inlaatspruitstuk hebben. Vol met aangekoekte rommmel…
VAG heeft direct ingespoten motoren waar de kleppen vol met roet zitten omdat het daar niet warm genoeg wordt voor reiniging.
Volvo mag volgend jaar van duizenden motoren het inlaatspruitstuk vervangen omdat de agressieve EGR er voor heeft gezorgd dat alles dicht zit met roet, met ontbranding van het inlaatspruitstuk tot gevolg…
Dan heb je nog het fenomeen wervelkleppen wat sinds de introductie van de EGR bij elke motor zijn functie verliest naarmate de tijd vordert.

De auto in onderstaand filmpje is van de Engelse verkeerspolitie geweest, blok is alleen koud geweest bij onderhoud :P en door de rijstijl is de EGR 80% van de tijd ook nog eens dicht. :X

Dat je motoren schoon houdt door ze goed warm te rijden is maar gedeeltelijk waar, het andere gedeelte wordt nooit warm genoeg en zal vervuilen als je er iets anders dan schone buitenlucht doorheen laat vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 03-06 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Basekid schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:09:
Naast het financiële klimaat heb je natuurlijk ook nog het milieu/klimaat zelf. Ook niet onbelangrijk om mee te nemen natuurlijk 🙂
Dat vind ik een mooie opmerking... veel elctrische rijders kloppen zizhzelf daar namelijk vaak voor op de borst, maar... een elektrisch auto is gemiddelde genomen maar 30% schooner dan een benzine of diesel (huidige diesel en bezine motoren verschillen elkaar niet zo veel meer) in zijn gehele leven.

Terwijl Mercedes inmiddels diesels op het wegdek zet die vergelijkbaar zijn met electrische auto's. Sterker nog op het gebied van fijnstof neemt een Mercedes diesel meer fijnstof op dan dat deze uitstoot. Tevens lijkt de VAG groep (Volkswagen) ook gewoon weer in te zetten op diesels en als je daar biodiesels aan weet te koppelen, ga je een heel leuke motor krijgen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Direct ingespoten motoren zijn sowieso rampzalig. Kijk voor de gein eens naar Peugeot THP motoren. Als je eentje vindt met 2 ton op de teller is dat niet de motor waarmee ie uit de fabriek kwam.
Moet er ook niet aan denken om elke 40-60K de kleppen en inlaat te laten reinigen voor een bedrag waar je 10x van kunt tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 03-06 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

_JGC_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:33:
Direct ingespoten motoren zijn sowieso rampzalig. Kijk voor de gein eens naar Peugeot THP motoren. Als je eentje vindt met 2 ton op de teller is dat niet de motor waarmee ie uit de fabriek kwam.
Moet er ook niet aan denken om elke 40-60K de kleppen en inlaat te laten reinigen voor een bedrag waar je 10x van kunt tanken.
Een THP motor zijn dat de 1,6HDI motoren met 120PK van de laatste Jaren? Rijdt er hier één rond met 3,6T op de teller, gewoon normaal onderhoud.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zal. Wel. Loslopen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door MaZo op 09-11-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
_Dune_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:35:
[...]

Een THP motor zijn dat de 1,6HDI motoren met 120PK van de laatste Jaren? Rijdt er hier één rond met 3,6T op de teller, gewoon normaal onderhoud.
Nee, de vorige variant met +/- 110PK en vier kleppen per cilinder in plaats van de huidige twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sjaak81 Een 318i uit dat bouwjaar zit 1 belasting groep lager en verbruikt +- 2.5L minder op 100km. 318d weegt even veel als 325i, maar moet je voor dsl meer belasting betalen. verbruik ligt +- gelijk aan 318i alleen dan diesel ipv benz.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
_Dune_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:35:
[...]

THP zijn die benzineblokken van 160pk en hoger. Die nieuwe 1.2's zijn niet veel beter.

De 1.6HDiF's zijn degelijk, enige waar je rekening mee moet houden is levensduur van het roetfilter. Dat kondigt zich niet aan nml, eerste wat je merkt is verhoogd brandstofverbruik en als je te lang doorrijdt heb je schrale dieselmotorolie in je carter en loopt je blok vast. Dat is pas het moment dat je kerstboom in het dashboard aan gaat. Kennis van me werkt bij een Citroën garage, die ziet ze regelmatig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 11:40
Omdat? Laat mensen lekker zelf bepalen welke eisen ze aan een auto stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:29
Betekend helemaal niet dat ze schoon(er) zijn.
Zoals in het stuk zelf staat:
Alleen in de zogeheten regeneratiemodus, dat wil zeggen wanneer het roetfilter vol is en zichzelf moet reinigen door de uitlaatgastemperatuur te verhogen en de verzamelde fijnstof te verbranden, namen de emissies volgens het autoblad gedurende enige tijd toe tot 200.000 deeltjes per kubieke cm. Tijdens normaal motorbedrijf daalde dat aantal tot minder dan 10.000 per cm3.
Met andere woorden, we zijn schoon totdat we vol zitten, en dan is het jammer want alles moet toch worden verbrand en uitgestoot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Diesel in personenwagens is echt ten dode opgeschreven ondanks de recente schone diesels. Maar zelfs die moeten idd soms regereren. Dan heb je nog dat Ad Blue verhaal, mooi, maar zodra het bij vriespunt in de buurt komt werkt het niet, en dat hoeft ook niet.
Als ze echt de lucht schoner maken, waarom zet je hem dan niet in een garage met gesloten deuren? Oh nee, gaat toch niet echt de lucht schoner maken he.

Maar goed, diesel occassions zijn er nog genoeg. Dus ja, dan is gewoon rekenen. Maar ik blijf erbij dat het niet erg wenselijk is om zo'n complexe motor te bezitten als particulier in een 2e hands auto. Tenzij je dus 50.000km in een jaar rijdt o.i.d.

Overigens hoor ik niemand over hybrides, die zeker rond jaarkilometrages goedkoper uit komen in de kosten. En betrouwbaarder zijn en milieuzones en afschrijving veel minder erg is.

In termen van BMW 3 serie zou dat een Lexus IS300h o.i.d. kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
!null schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:18:
Je moet eens uitrekenen hoeveel je kwijt bent per maand aan auto kosten, nu en straks met diesel (inclusief snelle afschrijving!)

Het aanbod in elektrische auto's stijgt aanzienlijk in 2020 met ook wat normalere modellen. Die nog wel hogere prijzen hebben dan benzine en diesel varianten. Maar als je ziet waar het heen gaat.
200 euro voor zo'n elektrische Skoda (VW up) 300 euro per maand voor een e-Golf, dat soort dingen.
Kosten op stroom rijden, zeker als je thuis kunt laden, vallen laag uit.

Ja een private lease elektrische auto (van mogelijk een segment lager) is natuurlijk totaal wat anders dan een 2e hands BMW op benzine/diesel. Mijn punt is, hou het in de gaten wat de leaseprijzen van elektrische auto's in 2020 doen, want voor heel veel mensen gaat het de goedkoper zijn.

Om maar aan te geven, ik vermoed dat @sjaak81 nu meer dan 300 euro per maand aan benzine kwijt is. Tel daarbij je overige kosten op (mrb/verzekering/onderhoud)
Daar voor kun je dus volgend jaar al wat leuks elektrisch leasen. Kosten aan de elektriciteit bij thuis laden zijn dan 70 euro per maand ipv 300.
Ik schat dat je nu minstens 500 euro uitgeeft aan autorijden per maand?

Elektrische auto in de private lease is geen oplossing voor iedereen, maar denk er wel over na.
Ja ik betaal ongeveer 460 euro per maand aan benzine, verzekering en wegenbelasting. Onderhoud kan ik nog niet echt veel van zeggen, heb nog maar 1x een grote beurt
Laten uitvoeren a 700 euro. Verder is er natuurlijk afschrijven maar die reken ik niet mee: een auto is voor mij ook deels hobby.

Verder allemaal bedankt voor jullie reacties, veel te lezen gehad. Elke keer kom ik uit dat een diesel goedkoper is.

Wat ik me nog afvraag; wat zijn jullie ongeveer maandelijks kwijt aan jullie auto? En welke verhouding heeft dat tot jullie salaris? Want die vraag stel ik me zelf wanneer ik naar dr kosten van mijn auto kijk; ik kan wel switchen naar diesel maar is mijn auto in verhouding wel echt zo duur als ik denk?

En dan nog een vraag over lease; ik heb nog geen eigen huis, dus wanneer ik lease word ik BKR geregistreerd toch? Of hoeft dit niet altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
LPG 207SW 1.6vti:
- wegenbelasting 66
- verzekering zo niet bij de hand, voor 63 totaal huis, inboedel, aansprakelijkheid, svi en auto allrisk (die eraf scheelt wel 4 hele euro's)
- lpg 20 euro per week
- benzine 20 euro per maand
- afschrijving 1000 per jaar
- onderhoud 300-2000 euro per jaar

kilometers: 25.000km per jaar

Dat onderhoud is maar net wat er moet gebeuren en waar je dat laat doen. Ik kocht de auto met achterstallig onderhoud en heb pech gehad met koppeling, koeling en garages die geen LPG snappen, dus daar is in het verleden veel geld heen gegaan. Laatste tijd doe ik het meeste onderhoud zelf, ben je 100 euro aan onderdelen kwijt bij een grote beurt.

Hiervoor een 206 1.4hdi gehad, onderhoud nooit bijzonder, ergens rond de 500 per jaar. 2-wekelijks een tank diesel van 55 euro (zal inmiddels 65 zijn). Wegenbelasting van de 206 was iets hoger dan de 207 (70 euro) en verzekering was iets hoger WA+ dan ik voor de 207 allrisk betaal.

De 206 zat qua wegenbelasting 2 categorieën lager dan de 207, had ik de 207 op diesel gedaan was die 100 per maand (en ten tijde van aanschaf was een diesel met dezelfde opties 2500 euro duurder dan op benzine of lpg).

[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 10-11-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@sjaak81 Met wat je spendeert aan auto's zou je volgend jaar ook een nieuwe elektrische auto kunnen leasen, maar als je verwacht in komende jaren een huis te gaan kopen moet je dat niet doen.

Ik gaf ook altijd redelijk wat uit aan sportieve auto's en op een gegeven moment was studie klaar en reed ik er iedere dag mee naar mijn werk.
Toen was ik er opeens wel klaar mee hoeveel er van mijn inkomen naar auto's ging.
Daarom had ik toen een Yaris gekocht waardoor de autokosten nog maar op 200 a 250 euro zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 17:41
@sjaak81

Ehm
Suzuki Swift Cabrio GTi 1994
Benzinemotor
Wegenbelasting 21€ per maand
WA+ verzekering 24€ per maand
Tanken ongeveer 100€ per maand

Totaal 145€

Onderhoud is variabel uiteraard maar banden remblokken etc kost het de kop niet dus als ik daar 100€ per maand bijtel zit ik wel ok met een grote beurt incl apk en banden

Rijd ongeveer 1000KM in de maand, Max 13K op jaar

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
@sjaak81
Diesel, 1600kg, per maand;
wegenbelasting: 145
Verzekering: 58.-
Brandstof: 177.-
Onderhoud: 114
Totaal: 436.-

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 10-11-2019 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TheBrut3 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:32:
[...]

Omdat? Laat mensen lekker zelf bepalen welke eisen ze aan een auto stellen.
Omdat je niet de enige bent op deze wereld, de lucht in een binnenstad is al vuil genoeg zonder fijnstofsputterende diesels.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 11:42
zijn de huidige diesel autos niet beter voor het klimaat dan elektrisch?
zoiets kan ik me herinneren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Aggressor schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:22:
[...]

zijn de huidige diesel autos niet beter voor het klimaat dan elektrisch?
zoiets kan ik me herinneren ;)
Het zal per test verschillen. Een Hummer is zelfs beter dan een electrische auto volgens een test.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 12:07
jadjong schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:07:
[...]

Dat is wel erg positief gesteld. Om de uitlaatgassen die via de EGR weer in de inlaat terecht komen enigszins bruikbaar te maken(op warme lucht draait de motor minder goed) wordt er na de klep actief gekoeld. Dat wil zeggen dat alle slangen na de klep/koeler wel vol zitten met bagger wat vast koekt aan de buisjes en inlaatspruitstuk omdat de temperatuur daar ver onder de 200C zit. Zo ver onder de 200C dat grote hoeveelheden motoren een plastic inlaatspruitstuk hebben. Vol met aangekoekte rommmel…
VAG heeft direct ingespoten motoren waar de kleppen vol met roet zitten omdat het daar niet warm genoeg wordt voor reiniging.
Volvo mag volgend jaar van duizenden motoren het inlaatspruitstuk vervangen omdat de agressieve EGR er voor heeft gezorgd dat alles dicht zit met roet, met ontbranding van het inlaatspruitstuk tot gevolg…
Dan heb je nog het fenomeen wervelkleppen wat sinds de introductie van de EGR bij elke motor zijn functie verliest naarmate de tijd vordert.

De auto in onderstaand filmpje is van de Engelse verkeerspolitie geweest, blok is alleen koud geweest bij onderhoud :P en door de rijstijl is de EGR 80% van de tijd ook nog eens dicht. :X
[YouTube: BMW 530d F11 Swirl Flap Delete]

Dat je motoren schoon houdt door ze goed warm te rijden is maar gedeeltelijk waar, het andere gedeelte wordt nooit warm genoeg en zal vervuilen als je er iets anders dan schone buitenlucht doorheen laat vloeien.
Lang niet elke auto heeft een EGR koeler, en dat is ook niet altijd noodzakelijk. Overigens zal je tegenwoordig nooit en te nimmer een EGR klep vóór de koeler zien. De koeling van de verbrandingskamer vindt voornamelijk plaats doordat er een minder potent mengsel in de verbrandingskamer terecht komt, en dus minder heet kan opbranden, waardoor de NOx productie wordt beperkt. Het afkoelen van die uitlaatgassen is dan alleen maar een methode om dit effect te verbeteren door minder ingangswarmte, wat juist weer toelaat minder uitlaatgassen te introduceren en een meer potent mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan. Een goede EGR koeler heeft dus een positief effect op het vermogen van de auto.

De video laat een perfect voorbeeld zien van een auto met de minst ideale omstandigheden voor een EGR systeem, daarmee bevestig je alleen maar mijn verhaal in plaats van het te ontkrachten. :? De EGR klep is dicht onder hoge belasting en bij het warm worden (hoewel dat tegenwoordig ook geen vast gegeven meer is; veel EGR systemen worden ook gebruikt om juist te assisteren met het sneller warm laten worden en het warm houden van de motor). Het stilstaand, afkoelend uitlaatgas heeft juist dan alle tijd om zijn vervuilingen af te zetten in het EGR systeem. Een motor is gemaakt voor gebruik bij kruissnelheid; niet voor langdurig stationair draaien, en niet voor maximale vermogensvraag.

Overigens stel ik niet dat de EGR een probleemloos en geweldig systeem is; het is een noodzakelijk kwaad in de strijd tegen het NOx, en het heeft eigenlijk alleen maar negatieve bij-effecten ten gunste van een verminderde NOx uitstoot. Koolstofafzettingen in het EGR-systeem en inlaatspruitstuk zijn niet te voorkomen en vragen dus onderhoud. Wel komt dit onderhoud bij correct gebruikte auto's pas ver na de economische levensduur van de auto (een EGR systeem zou ergens rond de 200-400k km een grondige reiniging moeten ondergaan bij een correct gebruikte auto), wanneer de auto vaak 'slecht' wordt gebruikt komt dat moment veel eerder.

Sowieso is een EGR-vervuiling een situatie van een positieve feedback-loop: geen goede sluiting, zorgt voor uitlaatgasstroom wanneer dat niet helpt, wat weer voor meer vervuiling zorgt, wat kan leiden tot een slechte verbranding, wat weer meer vervuiling tot gevolg heeft, wat weer tot meer aanslag in het EGR-systeem leidt, enzovoorts enzovoorts. Vaak wordt het EGR-systeem pas losgehaald wanneer er zich problemen voordoen, en dan zie je vaak dergelijk extreme situaties zoals je in jouw filmpje ziet. Zo'n verzameling van afzetting kan uitzonderlijk snel gebeuren, mogelijk was er een kilometer of 30k geleden nog helemaal niets met die auto aan de hand en zag de vervuiling er ook stukken minder indrukwekkend uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Ja direct over de grens is het inderdaad een stuk duurder, dan als je door zou rijden tot Düsseldorf. Ik betaal in Düsseldorf voor 1 liter benzine € 1,324 ( tiefpreis garantie clevertanken ) en direct over de grens, is de prijs € 1,429 per liter.

En dan heb je nog die onzin, dat je tot na 20 uur moet wachten: tot de prijs op zijn laagste staat. In Duitsland hebben ze namelijk fluctuerende brandstofprijzen. De godsverganse word met die prijzen gekloot: op sommige momenten, betaal je bijna even veel als bij een onbemand tankstation in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
naarden 4ever schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:21:
[...]

Lang niet elke auto heeft een EGR koeler, en dat is ook niet altijd noodzakelijk. Overigens zal je tegenwoordig nooit en te nimmer een EGR klep vóór de koeler zien. De koeling van de verbrandingskamer vindt voornamelijk plaats doordat er een minder potent mengsel in de verbrandingskamer terecht komt, en dus minder heet kan opbranden, waardoor de NOx productie wordt beperkt. Het afkoelen van die uitlaatgassen is dan alleen maar een methode om dit effect te verbeteren door minder ingangswarmte, wat juist weer toelaat minder uitlaatgassen te introduceren en een meer potent mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan. Een goede EGR koeler heeft dus een positief effect op het vermogen van de auto.

De video laat een perfect voorbeeld zien van een auto met de minst ideale omstandigheden voor een EGR systeem, daarmee bevestig je alleen maar mijn verhaal in plaats van het te ontkrachten. :? De EGR klep is dicht onder hoge belasting en bij het warm worden (hoewel dat tegenwoordig ook geen vast gegeven meer is; veel EGR systemen worden ook gebruikt om juist te assisteren met het sneller warm laten worden en het warm houden van de motor). Het stilstaand, afkoelend uitlaatgas heeft juist dan alle tijd om zijn vervuilingen af te zetten in het EGR systeem. Een motor is gemaakt voor gebruik bij kruissnelheid; niet voor langdurig stationair draaien, en niet voor maximale vermogensvraag.

Overigens stel ik niet dat de EGR een probleemloos en geweldig systeem is; het is een noodzakelijk kwaad in de strijd tegen het NOx, en het heeft eigenlijk alleen maar negatieve bij-effecten ten gunste van een verminderde NOx uitstoot. Koolstofafzettingen in het EGR-systeem en inlaatspruitstuk zijn niet te voorkomen en vragen dus onderhoud. Wel komt dit onderhoud bij correct gebruikte auto's pas ver na de economische levensduur van de auto (een EGR systeem zou ergens rond de 200-400k km een grondige reiniging moeten ondergaan bij een correct gebruikte auto), wanneer de auto vaak 'slecht' wordt gebruikt komt dat moment veel eerder.

Sowieso is een EGR-vervuiling een situatie van een positieve feedback-loop: geen goede sluiting, zorgt voor uitlaatgasstroom wanneer dat niet helpt, wat weer voor meer vervuiling zorgt, wat kan leiden tot een slechte verbranding, wat weer meer vervuiling tot gevolg heeft, wat weer tot meer aanslag in het EGR-systeem leidt, enzovoorts enzovoorts. Vaak wordt het EGR-systeem pas losgehaald wanneer er zich problemen voordoen, en dan zie je vaak dergelijk extreme situaties zoals je in jouw filmpje ziet. Zo'n verzameling van afzetting kan uitzonderlijk snel gebeuren, mogelijk was er een kilometer of 30k geleden nog helemaal niets met die auto aan de hand en zag de vervuiling er ook stukken minder indrukwekkend uit. ;)
Dat is niet wat je in jouw eerste reactie beweert, daarin lees ik dat de EGR zo ongeveer een zelfreinigend systeem is mits je de auto juist gebruikt. Ik ben van mening dat juist gebruik er alleen maar voor zorgt dat de handel pas bij 200k aan vervanging toe is, in plaats van bij 50k. Voor een diesel is 200k niet echt een topprestatie, veel van hun grootouders draaiden probleemloos het dubbele voordat er over export naar Kazachstan werd gedacht. Ik begrijp dat het een noodzakelijk kwaad is, met bijkomende noodzakelijke kosten als je het van de 2e hands markt moet hebben.

Pagina: 1 2 Laatste