S0epkip schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:20:
Ligt eraan of je 60p belangrijk vind (met 4k croppen in nabewerking heb je lagere fps).
Mijn punt is een beetje dat dit meer een 1.1 revisie betreft dan echt een nieuwe generatie. Zelfde frame, zelfde camera, nieuwe wifi chip en met name nieuwe software. Als je de nieuwe props op de mavic 1 zet zou je op de ocusync range na basically hetzelfde kunnen bereiken met een software update.
Uiteraard is het geen nieuwe generatie, maar een flinke upgrade. Hetzelfde frame is logisch. Bij de Mini 1 is bijna alle researchcapaciteit opgegaan aan het bouwen van een drone die net onder de 250 gram valt. Dat is niet zo gemakkelijk. Het is niet voor niets dat de concurrentie nog geen serieuze drone heeft ontwikkeld in deze gewichtscategorie. Bij de Mini 2 hebben ze de minpunten aangepakt (en naar mijn mening goed geluisterd naar consumenten die kritiek hadden op de Mavic Mini (1)).
Je zegt dat je met nieuwe props en een software update de Mavic Mini 1 (op OccuSync na) naar het niveau van de Mini 1 kan tillen. Dat klopt niet helemaal. Je vergeet de betere accutechniek (LiPo HV) die ook voor meer motorvermogen zorgt. Verder neem ik aan dat er ook een krachtigere processor in de Mini 2 zit om 4K@100mbps te processen -> Mavic Mini is 2.7K@40mbps. Dat scheelt flink qua processing.
Eerste generatie producten (Mavic Mini (1), Mavic Air (1)) hebben bijna altijd (flinke) minpunten, omdat bij gebruik in de praktijk deze minpunten pijnlijk duidelijk worden. Bij de Mavic Air (1) was dit het irritante geluid en de range (WiFi). Bij de Mavic Mini (1) was dit de camerakwaliteit en ook de range (WiFi). Bij beide drones is dit nu opgelost bij de 2e generatie, waarbij DJI voor de Mavic Air ook een andere vormfactor heeft gekozen.
De nadelen van de Mavic Mini (1) t.o.v. de Mavic Air 2 die nu (grotendeels) opgelost zijn met de Mini 2:- Range! Dit is echt een groot nadeel. WiFi als verbindingstechnologie is echt drama. Het schokken/bevriezen van het beeld treedt in de praktijk al op na zo'n 100m als het een beetje tegen zit. Met OccuSync is dit opgelost
- Windgevoeligheid. Op papier heeft de Mini 2 nu dezelfde windgevoeligheid als de Mavic Air 2. in de praktijk zal de Air nog steeds stabieler in de lucht hanger door het veel hogere gewicht van de drone, maar het zal nu veel dichter bij elkaar liggen door gebruik van LiPo HV accu, langere props en iets krachtigere motoren
- Kwaliteit van de camera was echt een stuk lager door lage bitrate, max 2.7K en geen RAW opties. Nu ligt de camerakwaliteit van de Mini veel dichter bij de Mavic Air 2
Ik had zelf gedacht dat DJI 4K zou toevoegen en wat kleine verbeteringen. Dat ze ook OccuSync hebben toegevoegd is echt een hele grote plus. Dit gaat nu direct invloed hebben op de verkopen van de Mavic Air 2 denk ik. Het aantal nadelen van de Mini 2 t.o.v. de Mavic Air 2 is hiermee flink afgenomen (zie hierboven).
Verder vind ik de RAW optie die ze hebben toegevoegd ook een flinke plus. Had ook niet gedacht dat DJI dit zou doen. Technisch stelt het niets voor, maar ik had gedacht dat DJI dit niet zou doen omdat dat marketing technisch zou betekenen dat ze de verkopen van de Mavic Air 2 kannibaliseren.
[
Voor 34% gewijzigd door
SpeedingWilly op 31-10-2020 11:46
]