coolbvrobin schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:13:
Ik ben zelf ook opzoek naar euro 95 maar dan nog zelfs zonder E
Ik heb een hobby benzine gaslamp
[
Afbeelding]
En die e rotzooi brand voor geen meter de leiding raakt verstop en word niet warm genoeg en uit eindelijk verstuift de benzine niet meer
Ik snap helemaal niet hoe dit beter voor t milieu is die e rotzooi,
Zorg alleen maar voor troep en brand voor geen meter

Wasbenzine al geprobeerd?
Kan hij ook branden op Petroleum? Edit: al beantwoord, nee.
Voor benzine kooktoestellen raden ze vanwege genoemde problemen aanstekerbenzine aan. Ik zie zo snel enkel kleine flesjes voor Zippo. Bij de supermarkt €24,- per liter
https://www.vomar.nl/Zippo-Aanstekerbenzine-125-ml.
Aspen? Niet de 1+1 of was het 2+1 aanbieding van het voorjaar, maar nu €55,- voor 3x 5L bij de Welkoop. 1L is vast 4,99. Voor andere adressen moet je zelf googlen;-)
Coleman Fuel is met prijzen vanaf 6-7 euro per liter nog duurder dan de Aspen.
Aspen bevat geen ethanol
Gewone benzine bevat tegenwoordig ruim 5 % ethanol. Voor auto’s levert dit vrijwel geen problemen op, maar voor machines kan de toevoeging van ethanol storingen geven:
Ethanol bindt vocht, de benzine verzuurt hierdoor in de tank
Verzuring veroorzaakt oxidatie van het brandstofsysteem
Een aangetast brandstofsysteem geeft startproblemen
Voorkom kostbare reparaties aan uw machine. Gebruik Aspen. Aspen bevat geen ethanol en dus kunt u altijd probleemloos uw machine starten!
Lange levensduur door minder koolafzetting
Tijdens het verbrandingsproces ontstaat koolafzetting op cilinder, zuiger en poorten. Hierdoor daalt geleidelijk de prestatie van de motor en ontstaan er uiteindelijk storingen. Omdat Aspen schoner is veroorzaakt het heel weinig koolafzetting. Uw motor blijft dus schoner, waardoor de levensduur verlengd wordt en deze veel langer de originele prestaties levert.
https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/voordelen/uw-motor
Ik neem aan dat je dan de 4T neemt en niet de 2T, want die heeft zo te lezen extra smering.
part 2:
Waterkoker schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:16:
Voor de grasmaaier zou ik echt euro 98 tanken bij een shell of bp. Dit omdat een grasmaaier makkelijk +2 maanden stil staat. Voor behoud van je spullen, die wat langer stil staan, wil je geen ethanol in je brandstof.
Ooit met een motor gehad die na een half jaar ontzettend slecht liep. Daar zat euro 95 e5 in. Carburateurs groen etc. Komt zo snel aanslag in je brandstof systeem met ethanol
Bij bp of shell zit in euro 98 geen ethanol troep.
Ik haal al jaren gewone benzine, dus E5 ook voor de 4 Takt maaier. Ik probeer hem echter wel leeg te rijden. Ik moet nog een keer maaien, maar het nieuwe bijgezaaide gras is nog heel iel en kort, dus ik hoop dat dat nog gaat lukken. Ik heb nog een flesje 95 E5 staan, van toen de jerrycan leeg moest om de zondag voor de overgangsdatum nog snel E5 te halen. Dus die kan ik beetje bij beetje in de tank gooien, zodat ik hem leegrijdt.
Part 3:
coolbvrobin schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:35:
[...]
Bah led
Colemanfuel zal hij wel op branden , maar dan word de hobby wat duur want hij zuipt meer als een Coleman
Dat schoon stoken hoeft bij mij niet (kan volgens mij ook niet)
Heeft jaren goed gebrand met normale euro95 nooit problemen
[...]
Ben nu aan het kijken voor aspen ja, ik lees veel dat aspen4 het beste moet zijn
Ben alleen nog geen prijzen tegengekomen
Staat altijd wel een paar maal per jaar in de Welkoop folder. Prijzen heb ik al vermeld, maar is niet veel goedkoper dan de Coleman Fuel.
Nou zag ik net dat de kachelbrandstof in dezelfde folder ook bij Aspen vandaan komt ( Edit bij dezelfde importeur). met 45 of 50 euro voor 20L al een stukje minder duur, maar het blijft prijzig:
https://www.welkoop.nl/wi...chelbrandstof-20l_1219808 https://www.welkoop.nl/wi...chelbrandstof-20l_1219807Veilige brandstof
Het gebruik van Firelux Premium Heating Liquids is uitermate veilig. De brandstoffen hebben een hoog vlampunt, dat wil zeggen dat de brandstof niet snel ontvlambaar is. Firelux Premium Heating Liquids hoeft niet zoals benzine in een brand-
veilige ruimte opgeslagen te worden en ook het vervoer ervan is volkomen veilig. Firelux jerrycans zijn voorzien van een kinderveilige sluiting.
Dus geen idee of je lamp juist slechter zou branden op dit alternatief voor petroleum voor kachels of zwlfs diesel voor hete lucht kanonnen.
Pre-ethanol had een deel van de mensen nooit problemen met (verse) E95 en anderen wel klachten zoals jij. Dus ook toen zocht men alternatieven, de eerder genoemde wasbenzine. Maar Terpentine zou een wat hoger kookpunt hebben (tijdens destilatie) en is iets minder vluchtig, brand iets warmer en geeft dus meer energie. Maar met een kookpunt van 80-100 graden bevat het geen of weinig stoffen die niet zullen verbranden en dan aanslag geven in je brander. Discussie uit 2002, ver voor ethanolisatie van benzine:
https://www.hiking-site.n...sbenzine.1967/#post-16596.
Part 4:
Ah daar staat de selectie op brandstofsoort die genoemd wordt op de website. Echter hier kan ik selecteren wat ik wil, maar de pagina veranderd niet. Ook niet als ik iets anders zeldzaams als brommix selecteer.
[mbr]Svp posts samenvoegen voordat je ze plaatst: meerdere posts achter elkaar (dubble- of tripple-posten) is niet de bedoeling.[/]
Part 5:
Qua Adviesprijs wel, zelfs in vaste korting ook nog 9-10 cent, maar als daar morgen de extra korting afgaat is dat enkel op Diesel en E95 en dan is het opeens wel 15 cent. Ik vul mijn tankje(s) niet voor niets op de Max(imale) kortingsdagen, met 19-20 cent korting op adviesprijs in plaats van de 14/17 cent.
Euro95 E10 € 1,609
Superplus 98 € 1,699
Bij Shell en BP zijn de prijzen hoger, dus ander merk E95 E5 en Ultimate V Power scheelt meer.
[
Voor 55% gewijzigd door
donaldk op 17-11-2019 00:25
]