Euro95 E5 - waar te vinden?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
We zijn bijna een maand verder, en sinds de invoering van de Euro95 E10 ben ik nergens nog een Euro95 E5 pomp tegen gekomen.

Dit topic is niet bedoeld om de invoering of de gevolgen te bespreken, maar puur "help een Tweaker": waar kun je nog Euro 95 E5 tanken? En is er toevallig een app die dat bijhoudt? Ik woon zelf in Ermelo en rijd veel naar het zuiden en westen van het land, maar ben nog niet 1 pompstation tegen gekomen die nog Euro95 E5 levert.

Nu heb ik ook ergens gelezen dat Euro95 E5 helemaal niet meer geleverd zou gaan worden vanuit de depots, als dat waar is, wil ik dat ook graag weten, dan houdt m'n zoektocht meteen op.

Svp: Géén algemene informatie hier! Die is al bekend, evenals dat je wel Euro98 E5 kan tanken! De vraag is enkel "Waar kun je nog Euro 95 E5 tanken?" (en event. 'n app hiervoor).

[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 27-10-2019 14:23 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

https://www.ad.nl/auto/eu...e-brandstof-e10~a23f9c83/
De duurdere premiumbenzines van de brandstofmerken zullen doorgaans Euro 98 E5 zijn.
Misschien heb je hier wat aan. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euro98 is nog E5 toch? Kun je dat niet tanken?

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 13:31
Volgens mij is Euro95 e5 er helemaal uit. Alleen 98 is nog e5.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:13
Nergens, of praktisch nergens meer. (alleen nog een aantal "premium" brandstoffen voor zo ver ik weet) Je zal nu 98 moeten tanken als het voertuig niet geschikt is voor e10.

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 27-10-2019 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:51
Ik vermoed dat dat lastig gaat worden. Ben de vraag al eerder tegengekomen op een forum en volgens mij is de algehele conclusie dat het het makkelijkste is om 98 te tanken.

Dat doe ik zelf ook met mijn motor. Ook met mijn auto, maar dat is makkelijk praten (want leaser).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-06 11:30
De premium brandstoffen zijn E5's. Dus als je een jong- of oldtimertje rijdt kan je die het beste tanken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
Ik lees op: https://community.consume...-euro-95-e5-benzine-19525

Van de klantenservice van Tango kreeg ik vandaag deze informatie:

Euro95 E5 zal niet meer aangeboden worden aangezien de Nederlandse depots dit product per 1 oktober 2019 niet meer leveren. Alle oliemaatschappijen zijn overgegaan naar E10. Het beste voor u is over te stappen naar Super98 E5.

Het lijkt dus, dat het er niet meer is

Dat wordt dus Euro 98 tanken helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ook de anwb legt nog e.e.a. uit.

Voor degenen die hier zeggen dat de premium brandstoffen E5 zijn; vziw klopt dat niet per se, die kunnen zelfs E0 zijn (dat zegt Shell iig over hun V-Power) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 27-10-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 13:31
ACM schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:49:
Ook de anwb legt nog e.e.a. uit.

Voor degenen die hier zeggen dat de premium brandstoffen E5 zijn; vziw klopt dat niet per se, die kunnen zelfs E0 zijn (dat zegt Shell iig over hun V-Power) ;)
Ze hebben allemaal het label ,,E5'', maar dat betekend inderdaad niet dat er daadwerkelijk 5% ethanol in zit, maar maximaal 5%. Kan dus 0 tot 5% zijn. Als ik het goed heb. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 17:09
Kleine onbemande tankstations ("1 pomp") hoeven geen E10 aan te bieden.

https://www.tankpro.nl/br...atiecampagne/?gdpr=accept

Weg van de snelweg dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traibergen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-10-2023
Echter hoeven kleine onbemande tankstations natuurlijk niet per se E5 aan te bieden. Grote kans dat het gewoon E10 is, dus ik zou niet blind vertrouwen op het 'tankstations met één pomp hebben altijd E5 maar het eens navragen bij het tankstation zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nee, ik vraag specifiek naar Euro95 E5. Dat ik Euro 98 kan tanken weet ik al.
Elect schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:47:
Euro98 is nog E5 toch? Kun je dat niet tanken?
Dat doe ik dus, maar ik vraag naar Euro95 E5.
Vissa66 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:48:
Volgens mij is Euro95 e5 er helemaal uit. Alleen 98 is nog e5.
Die indruk heb ik dus ook. Ik heb dit topic geopend om te kijken of het nog wél ergens te verkijgen is, of om 'n officiële bron te vinden dát het nergens meer te verkrijgen is.
Wat @EWK zegt: dat is vermoedelijk E10.
Mr.D78 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:14:
Kleine onbemande tankstations ("1 pomp") hoeven geen E10 aan te bieden.

https://www.tankpro.nl/br...atiecampagne/?gdpr=accept

Weg van de snelweg dus.
Dat klopt, ze hóeven het niet te doen. Maar tot op heden ben ik nog niet 1 pomp tegen gekomen die ook daadwerkelijk Euro95 E5 aanbiedt, ook de tanks met maar 1 soort benzine niet. En dat is dubbel-lastig, want dat betekent dus dat ik écht heel zorgvuldig moet zijn met naar welk station ik rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-03 20:38
Ik weet dat er specifiek naar e95 gevraagd wordt, maar waar mensen vaak aan voorbij gaan, is dat e98 weliswaar duurder is, maar een gedeelte van het extra geld komt wel terug in verbeterde prestaties (vermogen en/of verbruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bij de consumentenbond werd dezelfde vraag gesteld en postte een gebruiker het antwoord dat Tango hem/haar gaf:
Euro95 E5 zal niet meer aangeboden worden aangezien de Nederlandse depots dit product per 1 oktober 2019 niet meer leveren. Alle oliemaatschappijen zijn overgegaan naar E10. Het beste voor u is over te stappen naar Super98 E5.
Vziw worden alle tankstations vanaf dezelfde depots bedient, dus als die inderdaad geen E5 meer aanbieden... dan gaat geen enkel tankstation dat in Nederland nog kunnen leveren.
rb78 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:28:
Ik weet dat er specifiek naar e95 gevraagd wordt, maar waar mensen vaak aan voorbij gaan, is dat e98 weliswaar duurder is, maar een gedeelte van het extra geld komt wel terug in verbeterde prestaties (vermogen en/of verbruik).
Omgekeerd geldt dat ook. Door de geforceerde overgang naar E10 zal je vanaf nu ook net wat minder ver komen op een volle tank.

[ Voor 26% gewijzigd door ACM op 27-10-2019 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ardana schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:22:
Nee, ik vraag specifiek naar Euro95 E5. Dat ik Euro 98 kan tanken weet ik al.
Puur interesse, waarom specifiek nog 95 ?
Of is het gewoon om te weten ?

Kosten technisch lijkt het mij ook niet handig meer om op zoek te gaan naar een uitzondering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mjah k heb ook menig tankapp al eens door lopen spitten.. maar ben ook nog geen enkele tegen gekomen met een euro95/E5 filtter... het is allemaal E10 of euro98/E5...
tank app gebruiken we voornamelijk om te kijken waar de B7 het goedkoopste is.. de 10L benzine die ik verstook in de maand maakt het me weinig uit dat de ik euro98 moet halen..

Ohja zelfs bij de pomp waar ze al meer dan een jaar E10 verkochten (tegen een gunstigere prijs dan E5) hebben ze nu alleen maar E10 en is het prijsvoordeel ook verdwenen... #melkkoe?

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.D78
Langs Amersfoort (Bunschoterstraat)?
https://www.tinq.nl/stations-en-prijzen (selecteren op E5 is mogelijk)

Veenendaal
http://www.gulftankstationsenviemretail.nl/ (wederom, selectie E5)

[ Voor 27% gewijzigd door Mr.D78 op 27-10-2019 14:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewone 95 (e5) bestaat volgens mij niet meer.
Maar alle Shell V power is 95 zonder bio toevoeging (E0), dus als je 50/50, E0 en E10 tankt heb je 95 E5 :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 27-10-2019 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
Gaat het puur om de kosten? Even snel berekend (ik heb ook een net te oude auto die geen E10 lust), ik rij zelf 30.000 km per jaar, auto doet ongeveer 1 op 15, met een verschil van 10 cent/liter kost dat dus 200 euro per jaar extra. Wel een aardig bedrag, maar op de totale autokosten valt het mee. In ieder geval nog niet genoeg om een nieuwe auto te kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Nee, dat is pertinent niet waar door 98 ipv 95 te tanken krijg je niet meer vermogen ;)

Wat wel belangrijk is dat de brandstof niet spontaan zelf ontbrand. Hoe hoger de compressie, hoe hoger het octaangetal moet zijn. Als 95 niet spontaan zelf ontbrandt (pingelen), heeft het geen zin om 98 te tanken. Tenzij je motor niet geschikt is voor E10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Euro 95 met E5 is in Nederland niet meer te bestellen door pomphouders.
Je moet dus echt Euro 98 E5 of Euro 95 E10 gaan tanken. Als jouw auto geen E10 kan hebben of je weet het niet, kies dan voor Euro 98 E5.

Sommige negatieve gevolgen van Euro 95 E10 zijn nu al zichtbaar bij de garages, waaronder het vergaan van kunststof brandstofleidingen. Mochten de brandstofleidingen het houden, dan zal waarschijnlijk de koppakking het eerst volgende slachtoffer zijn van de E10.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
Onbekend schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:38:
Euro 95 met E5 is in Nederland niet meer te bestellen door pomphouders.
Bij Tinq en Gulf (zie mijn eerdere post) blijkbaar wel, of is dit slechts het opmaken van oude voorraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mr.D78 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Bij Tinq en Gulf (zie mijn eerdere post) blijkbaar wel, of is dit slechts het opmaken van oude voorraden?
Nou op de website van Tinq doet Google Maps het geeneens dus gat geeft te vragen hoe betrouwbaar de site is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FoxLenny schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:35:
Gaat het puur om de kosten? Even snel berekend (ik heb ook een net te oude auto die geen E10 lust), ik rij zelf 30.000 km per jaar, auto doet ongeveer 1 op 15, met een verschil van 10 cent/liter kost dat dus 200 euro per jaar extra. Wel een aardig bedrag, maar op de totale autokosten valt het mee. In ieder geval nog niet genoeg om een nieuwe auto te kopen.
njah dat heb ik hier dus met de snor & bromfiets... snorfiets 1l op 70km ofzo brommer 1l op 45km ofzo..
tuurlijk elke cent is er weer eentje ;) maar goed een nieuwe snorfiets gaat hem sowieso niet worden, dan wordt een ebike/speedpedelec (met alle nadelen) en een brommer/scooter die wel E10 is ook gewoon duurder :)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:27
Ik dacht dat Ermelo vlak bij Duitsland lag, daar zijn wel meer opties. Maar het ligt niet echt in de buurt van de andere -lo dorpen :+
Ernemmer schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:33:
Gewone 95 (e5) bestaat volgens mij niet meer.
Maar alle Shell V power is 95 zonder bio toevoeging (E0), dus als je 50/50, E0 en E10 tankt heb je 95 E5 :)
V-Power is RON98, zonder toevoeging inderdaad. Dus 50-50 maakt RON96.5 E5 :+

[ Voor 16% gewijzigd door TheBrut3 op 27-10-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
Joris748 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

Nee, dat is pertinent niet waar door 98 ipv 95 te tanken krijg je niet meer vermogen ;)

Wat wel belangrijk is dat de brandstof niet spontaan zelf ontbrand. Hoe hoger de compressie, hoe hoger het octaangetal moet zijn. Als 95 niet spontaan zelf ontbrandt (pingelen), heeft het geen zin om 98 te tanken. Tenzij je motor niet geschikt is voor E10.
Het is misschien wat te kort door de bocht, echter mijn auto heeft e98 nodig om zijn opgegeven vermogen te halen (fabrieksinstelling). Ook met andere auto's die ik gereden heb die af fabriek wel op 95 waren ingesteld merkte ik een soepelere loop en beter praktijk verbruik. Hier geldt inderdaad wel dat de betere prestaties en verbruik zich alleen realiseren als je meer vermogen vraagt van de auto. Als je inderdaad rustig en beheerst rijdt zal je niet veel merken van de betere kwaliteit van e98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

V-Power is RON98, zonder toevoeging inderdaad. Dus 50-50 maakt RON96.5 E5 :+
Ook alweer veranderd dus, ik dacht dat die juist altijd 95 was. Van BP en die andere merken wist ik wel dat het 98 was.

Volgens onderstaande lijst zijn er nog 10 stations met 95 e5
https://www.ikwileuro95e5.../vertrouwde-benzines.html

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 27-10-2019 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Mr.D78 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:41:
[...]
Het zijn zeker geen oude voorraden. (Een nieuwe vulling wordt gewoon bij de huidige inhoud gedaan, en ze gaan er geen aparte pomp op zetten.)

Verschillende pompstations hebben hun eigen additieven aan de brandstof toegevoegd. Het kan zijn dat ze bij de E5-variant van een bepaalde vloeistof zoveel toevoegen waardoor de brandstof maximaal 5% bio-ethanol bevat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
PolarBear schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:42:
[...]

Nou op de website van Tinq doet Google Maps het geeneens dus gat geeft te vragen hoe betrouwbaar de site is.
offtopic:
En in mijn (gisteren geupdate) Google Chrome doet het pull-down-menuutje überhaupt niets :') Dus idd, nee, ik zou die site ook niet vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 21:50
Joris748 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

1) Aangezien 98 bijna altijd maximaal E5 is, rij je dus zuiniger met 98 dan met 95. Want die laatste is E10, en hoe meer alcohol er in zit, hoe minder ver je er mee komt. De energiewaarde van alcohol ligt gewoon lager dan die van benzine.

Zie ook: https://autorai.nl/e10-benzine-onzuiniger-dan-euro95/
Uit onderzoek van het Britse autoblad What Car? blijkt dat E10-benzine voor een hoger verbruik zorgt dan Euro95. Testauto’s lieten een gemiddeld 8,4 procent hoger benzineverbruik noteren als ze E10 gebruikten. E10 is benzine waaraan 10 procent ethanol is toegevoegd.
2) Auto's met hoge compressieverhoudingen kunnen die veelal aan omdat de brandstof niet zo snel ontvlamt. Je hebt dus kans dat je eco-mobiel (de echt zuinige, leanburn en dat soort spul) minder zuiniger rijdt omdat de motor meer brandstof moet inspuiten om te snelle verbranding te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
DukeBox schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:29:
[...]
Puur interesse, waarom specifiek nog 95 ?
Of is het gewoon om te weten ?

Kosten technisch lijkt het mij ook niet handig meer om op zoek te gaan naar een uitzondering.
Kosten-technisch idd. Ik kan geen E10 rijden, gaat m'n auto stuk van. Ik rij verdomd zuinig (1 op 22 gemiddeld verbruik), maar ik ben graag zuiniger. Ik heb écht geen verbetering gemerkt nu ik Euro98 ben gaan rijden, eerder 'n verslechtering van het verbruik, dus ja, ik wil graag terug naar Euro95 E5.
Nee dus. Ik merk een verhoging van m'n verbruik. Niet drastisch, maar daar het ook nog eens 3-10 cent per liter duurder is, vind ik het echt zonde-geld.
FoxLenny schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:35:
Ik verbruik +/- € 75-125 per maand aan benzine. Als dat ineens met 5-10% stijgt, vind ik dat aanzienlijk. Da's meer dan de gemiddelde loonsverhoging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
In iig Ermelo Harderwijk en Putten zal je geen 95 meer tegen komen en op een zeer kort termijn zal je het nergens meer vinden gezien tankstations alleen nog hun huidige voorraad 95 op maken alvorens ze overstappen, vrees dat je het zal moeten accepteren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24
Tja, iedereen wordt op de een of andere manier genaaid door de milieu-waanzin.

Bekijk het van de zonnige zijde: op zo'n oude auto heb je vrijwel geen afschrijving meer. Als je die vervangt voor een jongere, dan kan je wel E10 tanken, maar zit je de eerste jaren met een behoorlijke afschrijving.

Zet dat naast elkaar en dan weet je wat het voordeligste is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:26
Volgens mij is Total Excellium e5 95. Dat zag ik wel laatst staan op die stickers maar het kan ook zijn dat dat 98 wordt

[ Voor 53% gewijzigd door Tjona100 op 27-10-2019 15:51 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
@Ardana @Joris748
Ik zelf tank e98 bij de BP. Hieraan wordt op dit moment 0% ethanol aan toegevoegd (per hun website). Bij Euro95 waar 10% aan toegevoegd wordt zit dus 3% minder energie (ethanol heeft 30% lagere energie waarde), echter zoals je hierboven kan lezen zijn er praktijk testen gedaan waar er dus 8,4% verschil in verbruik zat tussen weliswaar 95 en e10 95. Misschien nogmaals zelf een paar keer vergelijk testjes doen maar dan tussen e95 met e10 en bij een pomp waar ze hun e98 niet bijmengen met ethanol? Als je aan die 8.4% komt rijdt je namelijk toch wel goedkoper op e98 zonder ethanol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
@White Feather
Zoals hierboven gemeld de BP e98 bevat geen ethanol. Als je dus die 8.4% besparing kunt halen in de test waaraan je refereert ben je goedkoper uit op de e98 (het is minder dan 5% duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik ben zelf ook opzoek naar euro 95 maar dan nog zelfs zonder E
Ik heb een hobby benzine gaslamp
Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=180x1024:format=jpg/path/s7e1fe471ca82502f/image/i956ba9c0b88c5b9e/version/1279227134/image.jpg
En die e rotzooi brand voor geen meter de leiding raakt verstop en word niet warm genoeg en uit eindelijk verstuift de benzine niet meer 8)7
Ik snap helemaal niet hoe dit beter voor t milieu is die e rotzooi, 8)7
Zorg alleen maar voor troep en brand voor geen meter :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
coolbvrobin schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:13:
[Afbeelding]
En die e rotzooi brand voor geen meter de leiding raakt verstop en word niet warm genoeg en uit eindelijk verstuift de benzine niet meer 8)7
Er zijn wel meer gevallen, in mijn grasmaaier mag geen e10 volgens de tankdop.
Wat zal mijn gras er mooi bij liggen met e98....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 17:33

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

[Afbeelding]
Voor zoiets kun je toch gewoon Aspen halen? Niet om het topic te kapen maar er gaat ongeveer een liter in zo'n gaslamp. Je kan er niet een auto mee vullen voor die prijs maar zo'n lampje wel :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

@coolbvrobin @Fly-guy
Een stabilisator (Ethanol killer/ toevoeging) al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:19
Ik ga behoorlijk offtopic, en zeker Ardana niet helpen, maar:

Het bevalt mij helemaal niet dat ik 20 jaar euro95 tank, en dan opeens andere benzine moet tanken.
Ik zou ook nooit van motorolie veranderen.
Na 20 jaar moet je dat soort dingen gewoon niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Touchdomex schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:18:
[...]

Voor zoiets kun je toch gewoon Aspen halen? Niet om het topic te kapen maar er gaat ongeveer een liter in zo'n gaslamp. Je kan er niet een auto mee vullen voor die prijs maar zo'n lampje wel :P
Hier ga ik eens naar kijken .
Maar vind niks over verstuifbaarheid van aspen
Anoniem: 1216024 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:20:
@coolbvrobin @Fly-guy
Een stabilisator (Ethanol killer/ toevoeging) al eens geprobeerd?
Zeer interessant en kleinste flesje kan 40liter brandstof behandelen
Maar dit lijkt me ook interessant voor oudere autos die geen e rotzooi mogen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 17:33

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

coolbvrobin schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

Van wat ik weet is het gewoon benzine.

Andere optie is 100/102 tanken als je dat kan vinden. Dat is voor zover ik weet E-loos.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zetje01 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:22:
Ik ga behoorlijk offtopic, en zeker Ardana niet helpen, maar:

Het bevalt mij helemaal niet dat ik 20 jaar euro95 tank, en dan opeens andere benzine moet tanken.
Ik zou ook nooit van motorolie veranderen.
Na 20 jaar moet je dat soort dingen gewoon niet veranderen.
Erm, ik denk dat je behoorlijk in een illusie leeft als je denkt dat in de afgelopen 20 jaar niks is veranderd aan benzine...

Benzine is in de afgelopen 20 jaar ontdaan van allerlei bijproducten van het raffinage proces (o.a. kankerverwekkende stoffen) en er zijn additieven bij gekomen, nog afgezien van de additieven die worden toegevoegd om de premium merk benzines te maken.
En de afgelopen 10 jaar is er ethanol toegevoegd, dus hoezo de afgelopen 20 jaar niks veranderd?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:19

OmeJoyo

This is me

McKaamos schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:52:
[...]

Erm, ik denk dat je behoorlijk in een illusie leeft als je denkt dat in de afgelopen 20 jaar niks is veranderd aan benzine...

Benzine is in de afgelopen 20 jaar ontdaan van allerlei bijproducten van het raffinage proces (o.a. kankerverwekkende stoffen) en er zijn additieven bij gekomen, nog afgezien van de additieven die worden toegevoegd om de premium merk benzines te maken.
En de afgelopen 10 jaar is er ethanol toegevoegd, dus hoezo de afgelopen 20 jaar niks veranderd?
Om over de veranderingen op het gebied van motorolie maar te zwijgen...

Maar ik snap het punt van Ardana, want dat is simpelweg geld.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

coolbvrobin schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

[...]

Zeer interessant en kleinste flesje kan 40liter brandstof behandelen
Maar dit lijkt me ook interessant voor oudere autos die geen e rotzooi mogen hebben
Er zit veel verschil in prijs, en ik weet niet of het echt werkt.
Plutoline E10 additief (250ml) kan per ML een hele liter benzine verschonen.
Beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie
Verbetert de smeereigenschappen
Vermindert inwendige wrijving in de motor
Vermindert brandstofverbruik
Reinigt injectoren en kleppen: zorgt voor optimale verbranding. Gebruiksaanwijzing:
Voeg 0,1% toe aan de benzine (25 ml voor 25 liter brandstof)
De speciale doseerhulp op de fles helpt om de juiste hoeveelheid te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rb78
@coolbvrobin @Touchdomex
Volgens BP is de ultimate 98 nog steeds zonder ethanol. 7-8 ct boven de euro95 dus Als je ethanol vrij wilt is dat nu het makkelijkst. Misschien dat andere Premium brandstoffen dat ook wel zijn, heb er niet naar gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Anoniem: 1216024 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Er zit veel verschil in prijs, en ik weet niet of het echt werkt.
Plutoline E10 additief (250ml) kan per ML een hele liter benzine verschonen.

[...]
Zal me dat eens goed uitzoeken
Dank je voor de tip!
rb78 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:04:
@coolbvrobin @Touchdomex
Volgens BP is de ultimate 98 nog steeds zonder ethanol. 7-8 ct boven de euro95 dus Als je ethanol vrij wilt is dat nu het makkelijkst. Misschien dat andere Premium brandstoffen dat ook wel zijn, heb er niet naar gezocht.
Handig om te weten! eens kijken als dat ook in belgie te krijgen is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 20:04
[Afbeelding]
Sorry, maar dit is een petroleum lamp! Hier mag je sowieso geen laag verdampingspunt brandstoffen in doen!
Een Coleman lamp daarin tegen kan idd niet tegen E10. E5 raad ik al af. Als iemand interesse heeft open ik wel een nieuwe topic over waarom ;)

@Touchdomex Aspen 4t, wasbenzine of Coleman fuel zijn idd, veel beter dan de huidige benzine om in een 'benzine' lamp of kooktoestel te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vuikie op 27-10-2019 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Vuikie schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:43:
[...]

Sorry, maar dit is een petroleum lamp! Hier mag je sowieso geen laag verdampingspunt brandstoffen in doen!
Een Coleman lamp daarin tegen kan idd niet tegen E10. E5 raad ik al af. Als iemand interesse heeft open ik wel een nieuwe topic over waarom ;)

@Touchdomex Aspen 4t, wasbenzine of Coleman fuel zijn idd, veel beter dan de huidige benzine om in een 'benzine' lamp of kooktoestel te doen.
Slim opgelet!
Alleen het is een genoil zonder kronkel in de stijgbuis :P
Dus er mag geen petroleum in alleen benzine :9
Staat ook op de kist en lamp. nur für benzin
Een topic over dit soort dingen zou niet verkeerd zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 20:04
coolbvrobin schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:54:
[...]

Slim opgelet!
Alleen het is een genoil zonder kronkel in de stijgbuis :P
Dus er mag geen petroleum in alleen benzine :9
Staat ook op de kist en lamp. nur für benzin
Een topic over dit soort dingen zou niet verkeerd zijn :P
Ow, zo'n Zwitsers geval... Die zou ik persoonlijk ombouwen en op peut gaan gebruiken. Maar dat ben ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 14:58

WCA

traibergen schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:16:
Echter hoeven kleine onbemande tankstations natuurlijk niet per se E5 aan te bieden. Grote kans dat het gewoon E10 is, dus ik zou niet blind vertrouwen op het 'tankstations met één pomp hebben altijd E5 maar het eens navragen bij het tankstation zelf.
Maar waarom zou je als tankstation niét 5% van de dure benzine vervangen door goedkope ethanol, terwijll je wel hetzelfde kan blijven vragen? Pure winst, gaat niemand doen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:07
WCA schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:53:
[...]

Maar waarom zou je als tankstation niét 5% van de dure benzine vervangen door goedkope ethanol, terwijll je wel hetzelfde kan blijven vragen? Pure winst, gaat niemand doen.
In Duitsland heb je wel de keuze, dus waarom hier niet?
Pure winst is het zeker, maar dan vooral voor de staat; je auto verbruikt meer en op elke liter brandstof ( benzine ) die je tankt zitten dezelfde accijns.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ernemmer schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:50:
[...]

Ook alweer veranderd dus, ik dacht dat die juist altijd 95 was. Van BP en die andere merken wist ik wel dat het 98 was.

Als ik hier op Euro95 E5 selecteer zie ik slechts 3 Gulf stations door heel nederland.

En bij TinQ ook slechts een handje vol.

[ Voor 8% gewijzigd door Morpheusk op 27-10-2019 19:34 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ernemmer schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:50:
[...]

Klopt al niet meer, er staat dat de TinQ in apeldoorn 95 e5 heeft, maar dat is inmiddels al e10.

Het is niet leuk, maar je doet er niets aan. Tijd voor een nieuwe auto, of de prijs van 98 slikken. Je hebt niet echt keus ben ik bang.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:04

Metalfreak

Hoije woh!

Waarom is dit eigenlijk in Nederland zo'n probleem, terwijl het in Duitsland, waar ik eigenlijk altijd tank, geen probleem is om naast elkaar te leveren?

Mijn auto verdraagt geen E10, dus ik vind dat wel bijzonder prettig dat het daar wel nog verkrijgbaar is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:29

odan

The dark side is within all!

Metalfreak schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:46:
Waarom is dit eigenlijk in Nederland zo'n probleem, terwijl het in Duitsland, waar ik eigenlijk altijd tank, geen probleem is om naast elkaar te leveren?

Mijn auto verdraagt geen E10, dus ik vind dat wel bijzonder prettig dat het daar wel nog verkrijgbaar is.
door beperkt ruimte voor (ondergrondse) tanks waarschijnlijk in nederland.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Ardana schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

[...]

Wat @EWK zegt: dat is vermoedelijk E10.
Toevallig heb ik het weekend voor 1 oktober daar getankt. Ik had me nog niet zo ingelezen in het E10 verhaal, en dit was het eerste station waar ik E10 tegenkwam. Op dat moment had ik weldegelijk de keuze tussen Euro 95 E5 en E10 (Blue one). Het prijsverschil was ongeveer 1 ct.

Ik was juist op zoek naar Euro98 voor een testje mbt verbruik e.d. maar dat hadden ze niet :*)

Nu was dat natuurlijk nog (vlak) voor 1 oktober, maar het leek er toch echt op dat ze hun aanbod niet nog zouden veranderen. Dat gezegd hebbende, je woont in Ermelo dus je kunt altijd even gaan kijken. Ik kom er voorlopig helaas niet weer in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
Vissa66 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Ze hebben allemaal het label ,,E5'', maar dat betekend inderdaad niet dat er daadwerkelijk 5% ethanol in zit, maar maximaal 5%. Kan dus 0 tot 5% zijn. Als ik het goed heb. :)
E10: benzine met ten minste 8,5 volumeprocent biobrandstof, waarvan ten minste 7,5 volumeprocent bestaat uit ethanol of het equivalent van ethanol in ETBE (ethyl tert-butylether) of TAEE (tertamyl ethylether);
Een tankstation dat beschikt over de mogelijkheid van het afleveren van twee of meer soorten benzine ten behoeve van openbare verkoop aan motorvoertuigen voor het wegverkeer, beschikt ten minste voor de helft van de vulpistolen voor het afleveren van benzine over vulpistolen voor het afleveren van E10.
Kortom. E10 is verplicht om te leveren, behalve als er maar 1 brandstofkeuze is.
Tijd om je eigen Euro95 tankstation te openen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als het kan gewoon lekker in Duitsland tanken. Het is echt belachelijk wat de benzine in de grensstreek kost. Zo 10 cent duurder dan in Duitsland. Als je verder van de grens gaat, kan het zelfs 20 cent per liter worden.

Een vriend van mij tankt met zijn Celica uit 1991 in Duitsland en volgens hem hebben ze daar nog gewoon euro 95 E5. En dat kost zelfs 10 cent/liter minder dan bij het onbemande tankstation bij hem om de hoek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-06 17:39
hoi1234 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:46:
Als het kan gewoon lekker in Duitsland tanken. Het is echt belachelijk wat de benzine in de grensstreek kost. Zo 10 cent duurder dan in Duitsland. Als je verder van de grens gaat, kan het zelfs 20 cent per liter worden.
En als je nog wat verder doorrijdt, in Polen is het nog veel goedkoper. 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Morpheusk schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:31:
[...]

Als ik hier op Euro95 E5 selecteer zie ik slechts 3 Gulf stations door heel nederland.

En bij TinQ ook slechts een handje vol.
Klopt, er zijn maar 10 stations die het nog hebben volgens de tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Metalfreak schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:46:

Heel veel kleinere stations hebben simpelweg maar 2 tanks. Degene die er 3 hebben bieden vaak al de 98 variant erbij aan.

Even een nieuwe tank erbij plaatsen is er niet bij, en zeker nu niet omdat deze regelgeving waarschijnlijk alleen nog maar verder gaat doorslaan. Daar zit je dan straks met je dure investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

BlueMotion schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:16:
[...]

Toevallig heb ik het weekend voor 1 oktober daar getankt. Ik had me nog niet zo ingelezen in het E10 verhaal, en dit was het eerste station waar ik E10 tegenkwam. Op dat moment had ik weldegelijk de keuze tussen Euro 95 E5 en E10 (Blue one). Het prijsverschil was ongeveer 1 ct.
E10 en BlueOne zijn twee verschillende dingen.
Even kort samengevat is E10 samengesteld uit 90% benzine, 9,9% Ethanol en 0,1% water.
BlueOne bestaat uit 90% benzine, 9% ethanol en 1% benzine.
Er zit dus 10x zo veel water in dan E10.

Ethanol = alcohol, dus nooit 100% puur want het is alleen vloeibaar in een verbinding met water. BlueOne zou goedkoper moeten zijn omdat de ethanol niet zo ver gedestileerd is om water te verwijderen. Dat scheelt tijd en energie, dus kan dat goedkoper verkocht worden.
Een klein beetje water in de benzine zou theoretisch gezien geen issue moeten zijn, dus zodoende kan dat als geschikte brandstof verkocht worden.
Ik was juist op zoek naar Euro98 voor een testje mbt verbruik e.d. maar dat hadden ze niet :*)

Nu was dat natuurlijk nog (vlak) voor 1 oktober, maar het leek er toch echt op dat ze hun aanbod niet nog zouden veranderen. Dat gezegd hebbende, je woont in Ermelo dus je kunt altijd even gaan kijken. Ik kom er voorlopig helaas niet weer in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zo'n brandstof-verbeteraar die ethanol verwijdert/omzet/whatever het ook maar doet lijkt mij inderdaad wel een optie, maar ik weet natuurlijk niet of zoiets goedkoper is dan 98e5 tanken.

Kun je misschien vinden waarom jouw Cuore e10 niet zo lekker vindt? Als het iets simpels is als de brandstofleidingen dan kun je kijken hoeveel het kost om die te vervangen door spul wat wel tegen E10 kan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
In Duitsland is de E5 juist weer teruggekeerd bij de meeste pompen.
Super E5 zie https://www.clever-tanken.de/

De 2 cent verschil compenseert het stuk hogere verbruik van E10 ook niet.

Maar je auto kapot met E10, dat gaat ook wel 130k km duren, dus of het dan jouw auto nog is ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RobinHood schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 00:21:
Zo'n brandstof-verbeteraar die ethanol verwijdert/omzet/whatever het ook maar doet lijkt mij inderdaad wel een optie, maar ik weet natuurlijk niet of zoiets goedkoper is dan 98e5 tanken.

Kun je misschien vinden waarom jouw Cuore e10 niet zo lekker vindt? Als het iets simpels is als de brandstofleidingen dan kun je kijken hoeveel het kost om die te vervangen door spul wat wel tegen E10 kan.
Ik zou niet teveel vertrouwen op zo'n brandstof verbeteraar.
Als ik de volgende video mag vertrouwen, lijkt het er op dat dat weinig uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
sambalbaj schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 00:32:

Maar je auto kapot met E10, dat gaat ook wel 130k km duren, dus of het dan jouw auto nog is ...
Top instelling. |:( Je bent niet serieus hoop ik?
Waar komt die 130K ook vandaan? Bij een wat oudere auto mag je blij zijn als je 20k haalt.

@RobinHood Meestal is het (veel) meer als alleen een paar slangen.
Als het alleen een paar slangen waren had waarschijnlijk niemand zich er zo druk om gemaakt. Slangen omwisselen is (meestal) niet echt ingewikkeld.

Meestal is het de pomp, de pakkingen en/of de injectoren die niet goed tegen e10 kunnen. Die gaan dan gewoon veel sneller kapot, en even omwisselen is niet heel simpel.
Bij bepaalde onderdelen zorgt de ethanol voor veel minder smering, bij andere (rubberen) onderdelen veroudert het heel snel, en droogt het rubber uit.
Natuurlijk kan je alles e10 proof maken, maar met de kosten die daar bij komen kijken, is het eigenlijk nooit de moeite waard.

Toevoegingen zou ik ook niet op vertrouwen. In het beste geval helpt het een heel klein beetje, in de meeste gevallen doet het gewoon helemaal niets. Net als alle andere toevoegingen. 9 van de 10 keer werkt het totaal niet.

Project Farm vind ik een goed kanaal, zijn resultaten zijn ook bijna altijd hetzelfde als wat ik zelf ook in de praktijk gezien heb.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 28-10-2019 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:57

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb dus ook zo'n auto die alleen e5 lust (Opel Vectra 2.2 direct uit 2005). Dit jaar gekocht, maar krijg er toch wel een beetje spijt van met die extra kosten. Ik ga ook maar eens kijken in de Achterhoek voor wat dossieropbouw.

De auto verkopen zal voor een minder leuk bedrag zijn gok ik

[ Voor 12% gewijzigd door Outerspace op 28-10-2019 00:55 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Wat een gezeur om niks, mensen... we hebben hier in Finland al sinds 2011 95E10 en 98E5 ingevoerd, en ik heb nog nóóit iemand erover horen klagen.

Als je auto geen E10 aankan, tank je gewoon 98E5, waar is het probleem? Die paar centen extra per liter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
Micio Nero schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 01:11:
Wat een gezeur om niks, mensen... we hebben hier in Finland al sinds 2011 95E10 en 98E10 ingevoerd, en ik heb nog nóóit iemand erover horen klagen.

Als je auto geen E10 aankan, tank je gewoon 98E5, waar is het probleem? Die paar centen extra per liter?
Nog nooit? Geloof ik eigenlijk weinig van. Of je praat nooit met mensen die wat oudere auto's hebben.

Ja, die paar centen, zo'n 15 cent per liter is best een probleem voor sommige mensen. Vooral voor mensen die wat oudere auto's moeten rijden.

Als jij ineens 15 cent per liter meer moet betalen zeg je zeker ook niets? Gewoon niet zo zeuren. Dan kan je ineens geen auto meer rijden, pff lekker belangrijk. Moet je maar meer geld verdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 28-10-2019 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
WEBGAMING schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 01:20:
[...]

Nog nooit? Geloof ik eigenlijk weinig van. Of je praat nooit met mensen die wat oudere auto's hebben.
Ik rijd al sinds januari 2012 in een Mazda 323 uit 1998, altijd 98E5 getankt. In bijna 8 jaar tijd en 76.000 kilometers is het enige probleem wat ik ooit ermee heb gehad, een kapotte schokdemper geweest, en volgens mij kan dat niet aan de benzine te verwijten zijn... :P

15 cent is trouwens wel aan de forse kant, hier in Finland is het verschill tussen 95 en 98 doorgans zo'n 8 cent per liter.

[ Voor 11% gewijzigd door Micio Nero op 28-10-2019 03:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WCA

WCA

Micio Nero schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 03:35:
[...]

Ik rijd al sinds januari 2012 in een Mazda 323 uit 1998, altijd 98E5 getankt. In bijna 8 jaar tijd en 76.000 kilometers is het enige probleem wat ik ooit ermee heb gehad, een kapotte schokdemper geweest, en volgens mij kan dat niet aan de benzine te verwijten zijn... :P

15 cent is trouwens wel aan de forse kant, hier in Finland is het verschill tussen 95 en 98 doorgans zo'n 8 cent per liter.
In Nederland ook hoor, alleen 15 cent maakt het argument natuurlijk net wat sappiger.

Misschien moet iedereen met een oude auto maar gewoon de snelwegen gaan blokkeren, dat lijkt de trend te zijn als je iets voor elkaar wil krijgen tegenwoordig. :/

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
LordSinclair schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

En als je nog wat verder doorrijdt, in Polen is het nog veel goedkoper. 8)7
Als je toch in de buurt woont... Bij het onbemande tankstation op de hoek kan hij voor 1.729 euro 98 tanken. Of hij tankt in Duitsland euro 95E5 voor <1.50. dat scheelt dik 25 cent. Ik weet even niet zeker of de tank 40l of 60l is, maar dat scheelt sowieso 8 euro. Zelfs met een zware voet rijd je nog 1 op 9, dus ben je nauwelijks 4 liter kwijt. En voor sommige mensen is het ook gewoon een statement richting Den Haag. Daarbij heeft hij ook nog eens z'n dagelijkse rondje met de auto gehad. Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je zoveel rijdt en dure benzine tankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:30

vhal

ಠ_ಠ

WEBGAMING schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 01:20:
[...]

Ja, die paar centen, zo'n 15 cent per liter is best een probleem voor sommige mensen. Vooral voor mensen die wat oudere auto's moeten rijden.

Als jij ineens 15 cent per liter meer moet betalen zeg je zeker ook niets? Gewoon niet zo zeuren. Dan kan je ineens geen auto meer rijden, pff lekker belangrijk. Moet je maar meer geld verdienen.
Als die 15 cent per liter nu "opeens" een probleem vormt, dan zit je wellicht al op de ondergrens om überhaupt auto te kunnen rijden qua financiën. Het is niet dat dit opeens een verandering is van een maand, het stond al langer op de planning dat E95 de transitie van E5 naar E10 zou krijgen.

Ik tank overigens met liefde die 10 cent extra voor een E98 daar mijn auto er juist zuiniger van wordt.
hoi1234 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:21:
[...]

Als je toch in de buurt woont... Bij het onbemande tankstation op de hoek kan hij voor 1.729 euro 98 tanken. Of hij tankt in Duitsland euro 95E5 voor <1.50. dat scheelt dik 25 cent. Ik weet even niet zeker of de tank 40l of 60l is, maar dat scheelt sowieso 8 euro. Zelfs met een zware voet rijd je nog 1 op 9, dus ben je nauwelijks 4 liter kwijt. En voor sommige mensen is het ook gewoon een statement richting Den Haag. Daarbij heeft hij ook nog eens z'n dagelijkse rondje met de auto gehad. Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je zoveel rijdt en dure benzine tankt.
En daar hield het voor mij op :+ Eigenlijk vind ik het altijd redelijk bijzonder dat men liever in Duitsland wil tanken (bewust omrijden) om vervolgens 'extra kosten' kwijt te zijn aan zaken die je in de eerste instantie niet merkt in je portemonnee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:45
[Afbeelding]
Hoe dit beter is voor het milieu: je wordt gedwongen over te stappen op zo'n saaie LED lantaarn :+

Nee serieus, ik heb ook zo'n ding van Coleman, en daar gaat gewoon altijd Colemanfuel in. € 5,- p/liter. Fikt dat in jou lamp ook niet gewoon? Je hebt ook nog zoiets als lampenolie, werkt ie daar ook niet op?

Overigens, bij ons op scouting hebben we van die Coleman Feather 1-pits branders om op te koken op kamp. Die doen het ook gewoon op benzine, maar i.v.m. dichtroeten moeten die na afloop een kwartiertje voluit op Colemanfuel stoken om schoon te branden. Heb jij dat met jou lamp niet?

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 28-10-2019 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
vhal schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:40:
[...]

Als die 15 cent per liter nu "opeens" een probleem vormt, dan zit je wellicht al op de ondergrens om überhaupt auto te kunnen rijden qua financiën. Het is niet dat dit opeens een verandering is van een maand, het stond al langer op de planning dat E95 de transitie van E5 naar E10 zou krijgen.

Ik tank overigens met liefde die 10 cent extra voor een E98 daar mijn auto er juist zuiniger van wordt.

[...]

En daar hield het voor mij op :+ Eigenlijk vind ik het altijd redelijk bijzonder dat men liever in Duitsland wil tanken (bewust omrijden) om vervolgens 'extra kosten' kwijt te zijn aan zaken die je in de eerste instantie niet merkt in je portemonnee.
Hey, dat te dure telefoonabonnement en die sigaretten moeten ook betaald worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 14:25
McKaamos schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:58:
[...]

E10 en BlueOne zijn twee verschillende dingen.
Even kort samengevat is E10 samengesteld uit 90% benzine, 9,9% Ethanol en 0,1% water.
BlueOne bestaat uit 90% benzine, 9% ethanol en 1% benzine.
Er zit dus 10x zo veel water in dan E10.

Ethanol = alcohol, dus nooit 100% puur want het is alleen vloeibaar in een verbinding met water. BlueOne zou goedkoper moeten zijn omdat de ethanol niet zo ver gedestileerd is om water te verwijderen. Dat scheelt tijd en energie, dus kan dat goedkoper verkocht worden.
Een klein beetje water in de benzine zou theoretisch gezien geen issue moeten zijn, dus zodoende kan dat als geschikte brandstof verkocht worden.

[...]
Ethanol alleen vloeibaar met water ?
Ethanol heeft een smeltpunt van -114 en een kookpunt van 78 graden Celsius. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

[Afbeelding]
aspen gaan tanken de blauwe is ook veel beter voor je lijf want geen aromaten... geldt ook voor je bosmaaier ect..

Ik kook al tijdje op aspen blauw in plaats van coleman fuel en werkt perfect _/-\o_

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Marcel Br schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

Ethanol alleen vloeibaar met water ?
Ethanol heeft een smeltpunt van -114 en een kookpunt van 78 graden Celsius. :)
Ja en de enige 'verbinding' die het met water heeft zijn de waterstofbruggen, wat zorgt voor de oplossing... dus ik weet niet precies wat ie daarmee bedoelt...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 15:33

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vraag is, als je uberhaupt een E5 95 tankstation vind, hoe is de kwaliteit dan. Immers bijna landelijk wordt er enkel E10 95 of E5 98 aangeboden...

In duitsland kan je dan wel weer 3 soorten tanken ;(

Ik had gehoopt dat er meer tankstations E5 95 zouden aanhouden, zoals aangegeven werd dat het mocht.

[ Voor 35% gewijzigd door Ghostrider op 28-10-2019 15:06 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik tankte tot voor kort nog weleens met de motor bij een Shell Express in de buurt, die alleen diesel en Euro 95 heeft. Helaas is dat nu dus ook E10 geworden ;(
Voor m'n auto vind ik het niet zo erg, maar die prut gaat mooi m'n ouwe Honda CBR niet in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

InZane schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:10:
Ik tankte tot voor kort nog weleens met de motor bij een Shell Express in de buurt, die alleen diesel en Euro 95 heeft. Helaas is dat nu dus ook E10 geworden ;(
Voor m'n auto vind ik het niet zo erg, maar die prut gaat mooi m'n ouwe Honda CBR niet in :(
Zoek eens naar een locatie van FireZone, sommigen hebben sappige 102 octaan op de tap :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Wintervacht schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Zoek eens naar een locatie van FireZone, sommigen hebben sappige 102 octaan op de tap :+
Die zit hier ook in de buurt, maar die heeft helaas ook alleen maar Euro95 en diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tosa4
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 21:31
Wintervacht schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Dit is helaas niet meer mogelijk.
https://www.autoblog.nl/n...on102-in-nederland-129442

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

InZane schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:22:
[...]

Die zit hier ook in de buurt, maar die heeft helaas ook alleen maar Euro95 en diesel.
Non-des-jus.
Ik zie nu dat het nog op enkele plekken beschikbaar is, zolang de voorraad strekt zegmaar...

Weet iemand of ze in belgië nog ergens 100 of 102 octaan leveren? Ik kan er maar weinig over vinden, misschien is dat ook wel een slecht teken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49
Met 550 km per week scheelt het me ongeveer €50 euro aan benzine, dus wat 98 duurder is dan 95.
Vind ik niet echt weinig.
De e10 killer is voorlopig uitverkocht en als ik het zo lees en zie maakt het ook niet echt verschil.
Ik ga dan toch maar geheel over op 98.

Ik hou mijn verbruik bij met road trip app. 95 kost me €0.101 per km en 98 kost me €0.123 per km. Verschil €0.022 per km

[ Voor 20% gewijzigd door clements op 28-10-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

clements schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:59:
Met 550 km per week scheelt het me ongeveer €50 euro aan benzine, dus wat 98 duurder is dan 95.
Vind ik niet echt weinig.
In principe is 98 ook zuiniger...

Als de kosten echt dusdanig zijn, kan je er misschien ook voor kiezen om 40 liter 98 E5 te tanken en 20 liter 95 E10 te tanken...

E5 betekent immers, max 5%... net als E10 max 10%

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik rijd sinds afgelopen vrijdag ook op Euro98 (BP Ultimate) ipv Euro95 E5. Moet zeggen dat auto nog nooit zo mooi heeft gelopen op benzine als nu. Prijsverschil is nihil in mijn geval, ik tank 10 liter benzine per maand zo ongeveer, op 120 liter per jaar is die 10 cent verschil niet merkbaar in de autokosten. (ik tank hiernaast nog 40 liter LPG per week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Mja, soort van. Wel een beetje ver karren voor een paar liter benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:18
Onze dorpspomp is twee weken geleden compleet vervangen en op de slang zit een gloednieuwe E5 sticker.. ik mag aannemen dat eruit komt wat er op staat, ondanks dat er schijnbaar geen E5 meer wordt gemaakt als ik dit topic mag geloven.

[ Voor 21% gewijzigd door Jassy op 28-10-2019 16:53 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jassy schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:53:
Onze dorpspomp is twee weken geleden compleet vervangen en op de slang zit een gloednieuwe E5 sticker.. ik mag aannemen dat eruit komt wat er op staat, ondanks dat er schijnbaar geen E5 meer wordt gemaakt als ik dit topic mag geloven.
Ik zou er eerder vanuit gaan dat die sticker simpelweg niet vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:29

odan

The dark side is within all!

Jassy schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:53:
als het 95e5 is ga er maar vanuit dat het een verkeerde sticker is.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Nóg een reden om ver weg uit Tilburg te verhuizen... Manman wat een afstanden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:02
Bij de BP Honselersdijk zat er naast de e10 slang ook nog een e5 slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een Esso bij mij in de buurt heeft het juist vorige week 102 octaan toegevoegd aan hun assortiment vanwege de vele vraag naar ethanol-vrije brandstof. Dus er zijn zeker nog wel alternatieven nadat Firezone ermee stopt.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1 2 3 Laatste