Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

• coolbvrobin
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14:37
FastFred schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:41:
[...]

Hoe dit beter is voor het milieu: je wordt gedwongen over te stappen op zo'n saaie LED lantaarn :+

Nee serieus, ik heb ook zo'n ding van Coleman, en daar gaat gewoon altijd Colemanfuel in. € 5,- p/liter. Fikt dat in jou lamp ook niet gewoon? Je hebt ook nog zoiets als lampenolie, werkt ie daar ook niet op?

Overigens, bij ons op scouting hebben we van die Coleman Feather 1-pits branders om op te koken op kamp. Die doen het ook gewoon op benzine, maar i.v.m. dichtroeten moeten die na afloop een kwartiertje voluit op Colemanfuel stoken om schoon te branden. Heb jij dat met jou lamp niet?
Bah led >:)
Colemanfuel zal hij wel op branden , maar dan word de hobby wat duur want hij zuipt meer als een Coleman :+
Dat schoon stoken hoeft bij mij niet (kan volgens mij ook niet)
Heeft jaren goed gebrand met normale euro95 nooit problemen :)
cactusman schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:03:
[...]

aspen gaan tanken de blauwe is ook veel beter voor je lijf want geen aromaten... geldt ook voor je bosmaaier ect..

Ik kook al tijdje op aspen blauw in plaats van coleman fuel en werkt perfect _/-\o_
Ben nu aan het kijken voor aspen ja, ik lees veel dat aspen4 het beste moet zijn :)
Ben alleen nog geen prijzen tegengekomen

• Unicron
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-01 23:56
Ik vraag mij nu ook af wat de Makro pomp gaat doen. Nu bieden zij Euro95 E10 aan en BlueOne, wat ook 95e10 is. Zelfde prijs en op een klein detail na waarschijnlijk precies dezelfde brandstof.

Ik hoop dat de Makro (voor mij die in Best) nu maar weer Euro 98 gaat aanbieden zoals ze vroeger deden

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
edit:
Voegt niets toe

anandus wijzigde deze reactie 28-10-2019 22:04 (95%)

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:54

cactusman

nu met extra naalden

coolbvrobin schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Colemanfuel zal hij wel op branden , maar dan word de hobby wat duur want hij zuipt meer als een Coleman :+

[...]

Ben nu aan het kijken voor aspen ja, ik lees veel dat aspen4 het beste moet zijn :)
beetje 4 euro de liter.... :X maar das bijna de helft van coleman fuel tegenwoordig.

euhmmmm

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:28
Ardana schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:23:

Kosten-technisch idd. Ik kan geen E10 rijden, gaat m'n auto stuk van. Ik rij verdomd zuinig (1 op 22 gemiddeld verbruik), maar ik ben graag zuiniger. Ik heb écht geen verbetering gemerkt nu ik Euro98 ben gaan rijden, eerder 'n verslechtering van het verbruik, dus ja, ik wil graag terug naar Euro95 E5.

[...]

Ik merk een verhoging van m'n verbruik. Niet drastisch, maar daar het ook nog eens 3-10 cent per liter duurder is, vind ik het echt zonde-geld.
Vraag is wat (onder aan de streep) goedkoper is. Omrijden om Euro95 E5 te tanken of de iets duurdere Euro98 E5 te tanken... Plus natuurlijk wat het je eventueel nog aan extra tijd kost voor het omrijden.
[...]
Ik verbruik +/- € 75-125 per maand aan benzine. Als dat ineens met 5-10% stijgt, vind ik dat aanzienlijk. Da's meer dan de gemiddelde loonsverhoging ;)
Vraag is of de verhoging alleen toe te wijzen is aan de overstap van Euro95 naar Euro98.
De brandstoffen worden (helaas) gewoon steeds duurder.
Euro95 was op 13 febr 2001 maar € 1,049 per liter en was bijna 2 jaar later (2 oktober 2012) opgelopen naar € 1,895 per liter. Een stijging van 80%!
bron: United Consumers
Oke, ik heb dan ook wel de 2 extremen (laagste versus hoogste) erbij gepakt, maar het geeft wel aan hoe snel en hoe veel de prijs kan fluctueren.

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:11

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

MadMarky schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:39:
[...]

Een Esso bij mij in de buurt heeft het juist vorige week 102 octaan toegevoegd aan hun assortiment vanwege de vele vraag naar ethanol-vrije brandstof. Dus er zijn zeker nog wel alternatieven nadat Firezone ermee stopt.
Opzich een zeer logisch gevolg, immers 2 takt (cross) motoren, oldtimers, racerij e.d. wil allemaal hoog octaan zonder ethanol.

Asus Zenbook i7 256gb

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:19
Ik heb gisteren een E10 folder meegenomen bij de shell, daarin staat dat E5 beschikbaar blijft ?????
Vooralsnog lijkt dat op een leugen want E5 is ongeveer overal verdwenen.

Ik maak me zelf niet druk, mijn auto loopt er prima op en we zullen met z'n allen iets moeten doen om de klimaat verandering af te remmen, en nee dat is niet altijd leuk.

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
@Ardana Volgens mij heb ik gisteren hier nog E95 E5 gezien: https://goo.gl/maps/rjoxaumXWhjVee428
Was wel Excellium o.i.d., dus geen idee wat het kost. Ik rij er de komende weken nog wel een keer langs, zal dan even dubbelchecken.
Gman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:11:
Ik heb gisteren een E10 folder meegenomen bij de shell, daarin staat dat E5 beschikbaar blijft ?????
E5 is gewoon vrijwel overal beschikbaar, maar in plaats van 95 octaan is dat 98 octaan.

• Osiris
  • Niet online
TommyboyNL schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

E5 is gewoon vrijwel overal beschikbaar, maar in plaats van 95 octaan is dat 98 octaan.
Shell V-power is géén RON98, maar gewoon 95 hoor. En E5 ;)

edit:
Hmm, vreemd.. De site zegt dat V-power benzine wél RON98 is. Maar als je bij een Shell-pomp staat en je kijkt naar de V-power-logootjes, dan zag ik naast de E5 ook altijd RON95 staan? Misschien is dat sinds oktober ook veranderd sinds de invoering van E10? Dat er geen RON95 E5 meer "over" is om V-power van te maken?

Osiris wijzigde deze reactie 29-10-2019 11:10 (43%)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
@TommyboyNL Total vervangt Excellium 95 E5 door Excellium 98 E5. Bij de stations die nog 95 E5 aanbieden is ofwel de omschrijving bij de pomp niet vervangen, ofwel de voorraad nog niet aangevuld met 98E5.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:43

WCA

Voorheen: GreNade

Ghostrider schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:19:
[...]

In principe is 98 ook zuiniger...

Als de kosten echt dusdanig zijn, kan je er misschien ook voor kiezen om 40 liter 98 E5 te tanken en 20 liter 95 E10 te tanken...

E5 betekent immers, max 5%... net als E10 max 10%
98 is alleen zuiniger als je motor daarop afgesteld is.

98E5 zou in theorie wel iets zuiniger kunnen zijn dan 95E10, maar vooral in wat oudere auto's. Ik heb in mijn Aygo van 2017 nog geen verschil in zuinigheid gemerkt.

It's easier to try, than to prove it can't be done

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

WCA schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:28:
[...]

98 is alleen zuiniger als je motor daarop afgesteld is.

98E5 zou in theorie wel iets zuiniger kunnen zijn dan 95E10, maar vooral in wat oudere auto's. Ik heb in mijn Aygo van 2017 nog geen verschil in zuinigheid gemerkt.
Het verschil merk je ook niet tot nauwelijks. Ethanol bevat wel minder energie dan benzine, maar op de 5% die er nu méér in zit, verlies je maar 1,5% van de energie.
Dat is dermate weinig dat het binnen de marge valt van de fluctuaties die je sowieso hebt. Je humeur heeft grotere invloed dan de toegevoegde ethanol.

Over de korte tijd dat we nu E10 hebben, is het nagenoeg onmogelijk om aantoonbare verschillen te zien met de auto die je nu hebt.

En wat betreft Super98, ja daar op zou je in theorie zuiniger kunnen rijden. Echter zijn de meeste auto's die er gebruik van kunnen maken ook geschikt voor Euro95. Dat betekent dat de compressie lager is dan wat je zou willen voor 98. En dan kan de ECU wel spelen met de ontstekingstiming (wat zeker helpt), maar het echte potentieel van 98 wordt niet gebruikt.
Wat dan ook weer inhoudt dat je er niet echt zuiniger op rijdt.
Marcel Br schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

Ethanol alleen vloeibaar met water ?
Ethanol heeft een smeltpunt van -114 en een kookpunt van 78 graden Celsius. :)
Dat is mij ooit verteld en heb ik voor waarheid aangenomen. Even gecheckt, en idd, da's gelul.
Hoe dan ook, 100% puur ga je het nooit krijgen. Zodra je de dop van een fles 100% alcohol af haalt is zit er al water in die uit de lucht wordt aangetrokken.
Dus ookal zou er 100% pure ethanol in benzine zitten, zodra je de pomp gebruikt komt er lucht bij en dus vocht en is het niet meer puur.

Hoe dan ook, E10 en BlueOne zijn gemaakt met verschillende puurheden ethanol.
E10 is zo ver mogelijk gedroogd als wat praktisch haalbaar is. BlueOne is gedroogd tot wat financieel aantrekkelijk is voor de fabrikant.

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85 | Bendao E-Scooter '10

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

zetje01 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:22:
Ik ga behoorlijk offtopic, en zeker Ardana niet helpen, maar:

Het bevalt mij helemaal niet dat ik 20 jaar euro95 tank, en dan opeens andere benzine moet tanken.
Ik zou ook nooit van motorolie veranderen.
Na 20 jaar moet je dat soort dingen gewoon niet veranderen.
Gelukkig is er 25 jaar geleden ook helemaal niks veranderd aan de benzine dat totaal geen gevolgen had: Invoering loodvrije benzine.

Motoren die daar niet geschikt voor waren, liepen binnen de kortste keren kapot als deze niet aangepast werden. De invoering van E10 is in dat opzicht veel minder ingrijpend.

Het is echt niet iets nieuws dat er een brandstof veranderd. Zou dat nooit gebeurd zijn, zouden we nog steeds op steenkool of zelfs turf stoken. In de jaren 50 werden complete huizen verbouwd omdat in Nederland werd omgeschakeld van stookolie op gas, ook dat ging niet zonder kosten.

Helaas zijn sommige fabrikanten (waaronder Daihatsu, waarin de TS rijdt) laks geweest en hebben heel lang nog motoren geleverd die onderdelen bevatten die niet tegen E10 kunnen. In sommige gevallen kan de motor aangepast worden door bepaalde leidingen te vervangen, in andere gevallen heb je gewoon domme pech.

Grootste probleem ligt overigens bij auto's die weinig kilometers rijden. E10 is na een maand of 3 bedorven en dan gaat er alg-groei in de tank optreden en raakt het vervuild met water. Daardoor kunnen injectoren verstopt raken en wordt de aantasting van met name aluminium versterkt. Dit is vooral bij carburateur-motoren een probleem (vandaar dat veel tuingereedschap, generatoren, etc problemen hebben met E10).

Mijn BMW kan prima op E10, alleen het verbruik ligt iets hoger (vanwege de lagere energiedichtheid van E10). Maar nu hij gestald gaat worden, heb ik V-Power getankt. Die brandstof blijft simpelweg langer goed en spoelt nu nog even de injectoren schoon.

@Metalfreak
Het is slechts een kwestie van tijd voordat Duitsland (en België) ook over moeten naar E10. Dit is Europees bepaald. Omdat Nederland een probleem heeft met het halen van de doelstellingen rond CO2-uitstoot is hier de invoering naar voren gehaald, maar uiteindelijk moet ieder land in de EU hieraan geloven.

Overigens zie ik nu in de BMW-gemeenschap regelmatig mensen klagen dus hun auto "ineens" stuk is na het tanken van E10. Aangezien iedere BMW sinds minimaal begin jaren 90 bestand is tegen E10 (de hoeveel gedeelde onderdelen is erg groot tussen de modellen en bepaalde onderdelen zijn lang in productie geweest), kan het niet zo zijn dat een 5-serie er niet tegen zou kunnen en een 3-serie met dezelfde motor wel. Bij iedereen die nu ineens storingen heeft, kan je eigenlijk wel vergif erop innemen dat die storing al in de auto zat, maar door E10 nu getriggerd wordt. Denk bijv. aan een brandstofpomp die versleten is, maar met E5 nog net wel genoeg druk kon leveren, of een injector die net niet lekker meer sproeit.
Ik neem daarom veel van de problemen/klachten die ik nu voorbij zie komen met een de nodige korrels zout. Tenzij iemand mij echt aangetaste onderdelen kan laten zien (zoals in de video van Project Farm, een aantal pagina's terug), beschouw ik het gros van de storingen als gewoon regulier en niet E10-specifiek.

@Ardana Om eerlijk te zijn zijn er in jouw geval maar 2 opties, of een premium brandstof gaan tanken of een andere auto. Dat laatste weet ik dat dat niet een optie voor je is (vooral ook omdat de 2de hands waarde van die auto's sowieso al laag is). Het schijnt dat een Cuore wel geschikt te maken is voor E10 (andere injectoren, brandstofslangen, pomp), maar die kosten overstijgen al snel de waarde van de auto en het is maar de vraag of je het terugverdiend ten opzichte van rijden met een premium brandstof. Daar staat tegenover dat de auto aanpassen wel de waarde van de auto zal laten stijgen.

Om het nog pijnlijker te maken, waarschijnlijk kan je auto prima tegen E10, maar is het nooit getest en durft Daihatsu dus geen verklaring af te geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 14:28
deepbass909 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Gelukkig is er 25 jaar geleden ook helemaal niks veranderd aan de benzine dat totaal geen gevolgen had: Invoering loodvrije benzine.

Motoren die daar niet geschikt voor waren, liepen binnen de kortste keren kapot als deze niet aangepast werden. De invoering van E10 is in dat opzicht veel minder ingrijpend.

Het is echt niet iets nieuws dat er een brandstof veranderd. Zou dat nooit gebeurd zijn, zouden we nog steeds op steenkool of zelfs turf stoken. In de jaren 50 werden complete huizen verbouwd omdat in Nederland werd omgeschakeld van stookolie op gas, ook dat ging niet zonder kosten.

Helaas zijn sommige fabrikanten (waaronder Daihatsu, waarin de TS rijdt) laks geweest en hebben heel lang nog motoren geleverd die onderdelen bevatten die niet tegen E10 kunnen. In sommige gevallen kan de motor aangepast worden door bepaalde leidingen te vervangen, in andere gevallen heb je gewoon domme pech.

Grootste probleem ligt overigens bij auto's die weinig kilometers rijden. E10 is na een maand of 3 bedorven en dan gaat er alg-groei in de tank optreden en raakt het vervuild met water. Daardoor kunnen injectoren verstopt raken en wordt de aantasting van met name aluminium versterkt. Dit is vooral bij carburateur-motoren een probleem (vandaar dat veel tuingereedschap, generatoren, etc problemen hebben met E10).

Mijn BMW kan prima op E10, alleen het verbruik ligt iets hoger (vanwege de lagere energiedichtheid van E10). Maar nu hij gestald gaat worden, heb ik V-Power getankt. Die brandstof blijft simpelweg langer goed en spoelt nu nog even de injectoren schoon.

@Metalfreak
Het is slechts een kwestie van tijd voordat Duitsland (en België) ook over moeten naar E10. Dit is Europees bepaald. Omdat Nederland een probleem heeft met het halen van de doelstellingen rond CO2-uitstoot is hier de invoering naar voren gehaald, maar uiteindelijk moet ieder land in de EU hieraan geloven.

Overigens zie ik nu in de BMW-gemeenschap regelmatig mensen klagen dus hun auto "ineens" stuk is na het tanken van E10. Aangezien iedere BMW sinds minimaal begin jaren 90 bestand is tegen E10 (de hoeveel gedeelde onderdelen is erg groot tussen de modellen en bepaalde onderdelen zijn lang in productie geweest), kan het niet zo zijn dat een 5-serie er niet tegen zou kunnen en een 3-serie met dezelfde motor wel. Bij iedereen die nu ineens storingen heeft, kan je eigenlijk wel vergif erop innemen dat die storing al in de auto zat, maar door E10 nu getriggerd wordt. Denk bijv. aan een brandstofpomp die versleten is, maar met E5 nog net wel genoeg druk kon leveren, of een injector die net niet lekker meer sproeit.
Ik neem daarom veel van de problemen/klachten die ik nu voorbij zie komen met een de nodige korrels zout. Tenzij iemand mij echt aangetaste onderdelen kan laten zien (zoals in de video van Project Farm, een aantal pagina's terug), beschouw ik het gros van de storingen als gewoon regulier en niet E10-specifiek.

@Ardana Om eerlijk te zijn zijn er in jouw geval maar 2 opties, of een premium brandstof gaan tanken of een andere auto. Dat laatste weet ik dat dat niet een optie voor je is (vooral ook omdat de 2de hands waarde van die auto's sowieso al laag is). Het schijnt dat een Cuore wel geschikt te maken is voor E10 (andere injectoren, brandstofslangen, pomp), maar die kosten overstijgen al snel de waarde van de auto en het is maar de vraag of je het terugverdiend ten opzichte van rijden met een premium brandstof. Daar staat tegenover dat de auto aanpassen wel de waarde van de auto zal laten stijgen.

Om het nog pijnlijker te maken, waarschijnlijk kan je auto prima tegen E10, maar is het nooit getest en durft Daihatsu dus geen verklaring af te geven.
Je bevestigt mijn punt, namelijk:
Andere brandstof? Dan ook andere motor, anders loopt hij in de soep.

En serieus? je haalt houtskool en turf erbij? Okay:
Andere brandstof? Dan ook ander apparaat gebruiken.

Je bevestigt dus gewoon mijn punt:
Dat het terecht is dat ik niet sta te juichen om opeens E10 in mijn tank te gooien, nadat hij 20 jaar op E95 heeft gelopen.

Apart van bovenstaande, ik gaf al aan dat het een offtopic reactie was...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

zetje01 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:59:
[...]

Dat het terecht is dat ik niet sta te juichen om opeens E10 in mijn tank te gooien, nadat hij 20 jaar op E95 heeft gelopen.

Apart van bovenstaande, ik gaf al aan dat het een offtopic reactie was...
Je hebt geen 20 jaar op Euro95 gereden. Sowieso de laatste 10 jaar niet, want zo lang rijden we al op E5, zonder dat dat benoemd hoeft te worden op de pomp.
Daarbij zijn er allerlei dopes toegevoegd en raffinagebijproducten verwijderd. Die hebben ook impact op hoe de motor presteert, slijt, etc. Maar daar wordt niks over gezegd en dus ook geen haan die er naar kraait.

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85 | Bendao E-Scooter '10

• TheFes
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:26
coolbvrobin schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:13:
Ik ben zelf ook opzoek naar euro 95 maar dan nog zelfs zonder E
Ik heb een hobby benzine gaslamp
[Afbeelding]
En die e rotzooi brand voor geen meter de leiding raakt verstop en word niet warm genoeg en uit eindelijk verstuift de benzine niet meer 8)7
Ik snap helemaal niet hoe dit beter voor t milieu is die e rotzooi, 8)7
Zorg alleen maar voor troep en brand voor geen meter :|
Daar zou ik gewoon Coleman Fuel in doen van een outdoor winkel (bijvoorbeeld de Bever). Maar goed, dat is een stuk duurder per liter..

https://www.bever.nl/p/co...quid-fuel-MECBXX2015.html

-whoops, had gemist dat er meerdere pagina's waren-

TheFes wijzigde deze reactie 29-10-2019 12:21 (3%)

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Ghostrider schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:18:
[...]

Opzich een zeer logisch gevolg, immers 2 takt (cross) motoren, oldtimers, racerij e.d. wil allemaal hoog octaan zonder ethanol.
Neehoor, ligt er maar net aan met wat voor blok je rijdt. Als dat een standaardblok is met normale compressie, dan is 102 zinloos.

• Erapaz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:10
Esso heeft ook nog stations met Supreme 95 zonder ethanol: https://www.essofuelfinde...titude2=52.68619659423463

(Even aanvinken en de locaties verschijnen op de kaart)

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

zetje01 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:59:
[...]

Mwah, voor E10 (en 30 jaar terug ook voor het lood) ligt het maar net aan de specifieke situatie. Voor sommige motoren is het een probleem, voor andere niet.
Mijn punt is, dat wisselingen van brandstof en bijhorende technologische wijzigingen van alle tijden zijn. Dat iets voor 20, 30, 100 jaar gebruikt werd, wil niet zeggen dat het niet vervangen meer mag/kan worden door iets anders. De stap van E5 naar E10 is relatief klein (nogmaals de impact van het afschaffen van loodhoudende benzine was veel en veel groter) en helaas valt er een groep auto's nu min of meer tussen wal en schip.
Ik bevestig je punt helemaal niet, ik gooi in mijn 22 jaar oude BMW in principe gewoon E10 en daar loopt hij prima op. En dat is een motorontwerp uit 1995 en de basis daarvan ligt zelfs al eind jaren 80. En veel materialen zijn in de tussentijd nauwelijks veranderd. Dat hij altijd alcohol-vrij heeft gereden, betekent ook niet dat hij het nu niet meer zou kunnen. Als de motor in beginsel bestand is tegen E10, kan je dat gewoon tanken.

Alleen omdat E10 maar 2 tot 3 maanden houdbaar is, is het niet handig dat in de tank te hebben als de auto gestald gaat worden (of in mijn geval zelfs langdurig van de weg wegens restauratie). Dus zit er nu eenmalig V-power in, wat ethanol vrij is. Overigens kan ook een premium brandstof nog steeds net zo hard bederven, alleen duurt dat in de regel een half jaar tot een jaar voor het merkbaar wordt.

Onder aan de streep gaan er op het moment allemaal horrorverhalen en fabeltjes de wereld rond over E10. Ja, je moet er rekening mee houden dat niet iedere motor er tegen kan. Maar nee, hij gaat er niet spontaan van kapot. Zou de motor op E10 moeten kunnen lopen en je hebt spontaan een storing na 1 keer tanken, dan was dat onderdeel al kapot. Alleen waren de condities nog niet zo dat het een storing gaf.

En zelfs een motor die officieel niet geschikt is voor E10 kan prima een tank met E10 leeg rijden. Je moet dat alleen niet langdurig doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Unicron
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-01 23:56
Unicron schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:40:
Ik vraag mij nu ook af wat de Makro pomp gaat doen. Nu bieden zij Euro95 E10 aan en BlueOne, wat ook 95e10 is. Zelfde prijs en op een klein detail na waarschijnlijk precies dezelfde brandstof.

Ik hoop dat de Makro (voor mij die in Best) nu maar weer Euro 98 gaat aanbieden zoals ze vroeger deden
Net een reactie gehad van de Makro Best en die blijven voorlopig 2x euro95 E10 aanbieden. Helaas geen alternatief in de vorm van euro98 hier.

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16-01 18:52
[...]

Duitsland heeft al geruime tijd E10-95, echter bieden een hoop tankstations ook E5-95 aan en voeren deze pompstations veelal drie soorten benzines, E10-95, E5-95, E5-98 (of hoger) en dit volgens de europese richtlijn toegestaan.

In nederland is besloten dat alleen tankstations die meer dan een soort benzine verkoopt verplicht E10-95 moet aanbieden, daarnaast mogen ze nog steeds E5-95 aanbieden, echter kiezen de meeste pompstations om hier E5-98 van te maken omdat de meeste tankstations slechts twee opslagtanks voor benzine hebben. Tankstations die één soort benzine verkopen zijn vrijgesteld van bovenstaande en mogen kiezen wat ze aanbieden, maar nu blijkt E5-95 geheel uit de handel genomen te zijn zonder dat hiervoor een wettelijke grondslag is. Persoonlijk vindt ik het jammer dat de keuze E5-95 en E10-95 weggehaald is bij de consument.

Overigens is nederland niet uniek om E5-95 uit de handel te nemen, diverse andere europese landen heb je uitsluitend keuze tussen E10-95 of E5-98.

@Ardana De enige tip die ik je nog kan geven als je niet in duitsland wilt tanken en liever geen E10-95 wil, zoek op internet naar actuele prijzen voor E98 en zoek een goedkope pomp op je route op. Deze site geef vrij accuraat de prijzen weer van tankstations.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Rain supreme
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 30-10-2019

[...]

Bij benzine met E10 heeft u inderdaad na een poos last van alg-groei. Echter E10 'tast' ook ongeschikte rubber, afdichtingen en metalen aan. Om te achterhalen of uw auto / motor tegen E10 kan, zie https://www.e10check.nl/

Volgens mij heeft België al een poos terug Euro 95 E5 volledig vervangen door Euro 95 E10. Al in 2017.

Rain supreme wijzigde deze reactie 30-10-2019 00:50 (82%)

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
In Duitsland _/-\o_ Maar dat is vast en zeker al meerdere keren gezegd :+ Ik blijf in iedere geval E5 tanken, tot ze in Duitsland ook de E5 vervangen door E10: maar daar word E10 gewoon naast E5 aangeboden en het is vaak maar een verschil van een paar cent per liter.

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:06

Nox

Noxiuz

[...]

Kosten-technisch idd. Ik kan geen E10 rijden, gaat m'n auto stuk van. Ik rij verdomd zuinig (1 op 22 gemiddeld verbruik), maar ik ben graag zuiniger. Ik heb écht geen verbetering gemerkt nu ik Euro98 ben gaan rijden, eerder 'n verslechtering van het verbruik, dus ja, ik wil graag terug naar Euro95 E5.

[...]

Nee dus. Ik merk een verhoging van m'n verbruik. Niet drastisch, maar daar het ook nog eens 3-10 cent per liter duurder is, vind ik het echt zonde-geld.

[...]

Ik verbruik +/- € 75-125 per maand aan benzine. Als dat ineens met 5-10% stijgt, vind ik dat aanzienlijk. Da's meer dan de gemiddelde loonsverhoging ;)
Join the club. Mijn situatie:

Ik rij 1 op 12 en 30.000 km per jaar, ik moet ook naar 98 E5. Maar om nou te zeggen dat het allemaal zoveel duurder is... Ik betaal 7 cent meer aan de pomp, dat is 3 euro en tank wekelijks. Nou poe poe, 12 euro. Nog wel minder omdat ik verwacht dat een liter E10 mij 3 procent minder energie geeft en ietsje meer verbruik oplevert. Laat het maximaal een tientje zijn van wat het mij meer kost.

Een auto rijden kost nou eenmaal gewoon redelijk wat geld...
squaddie schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Duitsland heeft al geruime tijd E10-95, echter bieden een hoop tankstations ook E5-95 aan en voeren deze pompstations veelal drie soorten benzines, E10-95, E5-95, E5-98 (of hoger) en dit volgens de europese richtlijn toegestaan.

In nederland is besloten dat alleen tankstations die meer dan een soort benzine verkoopt verplicht E10-95 moet aanbieden, daarnaast mogen ze nog steeds E5-95 aanbieden, echter kiezen de meeste pompstations om hier E5-98 van te maken omdat de meeste tankstations slechts twee opslagtanks voor benzine hebben. Tankstations die één soort benzine verkopen zijn vrijgesteld van bovenstaande en mogen kiezen wat ze aanbieden, maar nu blijkt E5-95 geheel uit de handel genomen te zijn zonder dat hiervoor een wettelijke grondslag is. Persoonlijk vindt ik het jammer dat de keuze E5-95 en E10-95 weggehaald is bij de consument.

Overigens is nederland niet uniek om E5-95 uit de handel te nemen, diverse andere europese landen heb je uitsluitend keuze tussen E10-95 of E5-98.

@Ardana De enige tip die ik je nog kan geven als je niet in duitsland wilt tanken en liever geen E10-95 wil, zoek op internet naar actuele prijzen voor E98 en zoek een goedkope pomp op je route op. Deze site geef vrij accuraat de prijzen weer van tankstations.
Volgens mij was het 'meer dan 1 soort brandstof verkoopt' dus vrijwel alle tankstations want diesel is ook een soort.
clements schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:59:
Met 550 km per week scheelt het me ongeveer €50 euro aan benzine, dus wat 98 duurder is dan 95.
Vind ik niet echt weinig.
De e10 killer is voorlopig uitverkocht en als ik het zo lees en zie maakt het ook niet echt verschil.
Ik ga dan toch maar geheel over op 98.

Ik hou mijn verbruik bij met road trip app. 95 kost me €0.101 per km en 98 kost me €0.123 per km. Verschil €0.022 per km
Dit suggereert dat je E5 22 procent duurder is dan E10. Dan tank je bij de onbemande pomp E10 en aan de snelweg E5? Dan haal je die 30 cent verschil wel. Zoek met de app van leasedirect eens op waar je premium benzine (98) kan scoren, da's vaak E5. Hier een gevonden die het voor 7 cent duurder weg doet, dat scheelt jou 40 euro ongeveer ;)

Nox wijzigde deze reactie 30-10-2019 23:41 (51%)

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Nu online
Gman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:11:

Ik maak me zelf niet druk, mijn auto loopt er prima op en we zullen met z'n allen iets moeten doen om de klimaat verandering af te remmen, en nee dat is niet altijd leuk.
Sorry maar geloof je zelf echt dat dit iets helpt?
Zo kunnen we over 100 jaar zeggen: “Het is helaas niet gelukt, maar we hebben het in ieder geval geprobeerd!”

Dit is echt zo’n druppel op de gloeiende plaat.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-01 21:50
Interessant topic. Hoe kun je eigenlijk zien wat voor 95 je tankt? Sommige tankstations geven het aan op de pomp. Er zit dan een sticker E5 of E10 op. Volgens mij geven de meeste tankstations het niet aan. In ieder geval de twee tankstations waar ik regelmatig tank hebben geen indicatie: Een Esso en een derde partij.

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

Did you mean: dataquest

BlakHawk schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 06:05:
[...]

Sorry maar geloof je zelf echt dat dit iets helpt?
Zo kunnen we over 100 jaar zeggen: “Het is helaas niet gelukt, maar we hebben het in ieder geval geprobeerd!”

Dit is echt zo’n druppel op de gloeiende plaat.
Dit is inderdaad een kleine stap, maar ergens is het toch ook logisch dat we collectief heel veel kleine en grote stappen moeten zetten, waarvan dit er één is.
Nog beter zou zijn als we collectief minder vliegen, minder of geen vlees eten, en minder spullen kopen. Dit zijn de “grote druppels”, maar komen tot nu toe niet echt van de grond.

Je ziet aan dit topic welke weerstand zo’n kleine maatregel als E10 al veroorzaakt, terwijl het erom gaat dat sommige mensen een paar euro extra moeten betalen per maand (98). De meest interessant vraag vind ik oprecht: waarom deze weerstand? Waarom voelen we ons aangevallen omdat we wat extra geld kwijt zijn?

kamerplant wijzigde deze reactie 31-10-2019 07:09 (67%)

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:11
kamerplant schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 06:40:
[...]
De meest interessant vraag vind ik oprecht: waarom deze weerstand? Waarom voelen we ons aangevallen omdat we wat extra geld kwijt zijn?
Waarom?
Omdat €4,00 extra uitgaven in de maand voor de meesten hier betekent: €4,00 minder sparen.
Maar voor sommigen betekent het: Puzzelen waar die €4,00 vandaan moet komen.
Dáárom!

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• m.lammers
  • Laatst online: 13:41
GZFan schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:27:
[...]

Waarom?
Omdat €4,00 extra uitgaven in de maand voor de meesten hier betekent: €4,00 minder sparen.
Maar voor sommigen betekent het: Puzzelen waar die €4,00 vandaan moet komen.
Dáárom!
Als je moet puzzelen waar die 4 euro vandaan moet komen in de maand, dan moet je misschien de auto maar weg doen. Dit zou betekenen dat je ook geen geld meer heb om een onderhoudsbeurt te betalen. En daar zijn jij, ik en andere straks de duppe van doordat iemand met een achterstallig onderhoudshok de weg op gaat met veel te gladde bandjes.

En vier euro minder sparen. Kom op zeg...

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 16-01 21:33
Ik zeg rijd naar Deutschland en pak daar bij de aral, Racing 102. Dat scheelt 0,20 per liter goedkoper dan de duurste meuk in Nederland, en dan heb je toch performance en geen E5 of 10 meuk.

Eeyup! As spoken by Big Macintosh

• m.lammers
  • Laatst online: 13:41
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:57:
Ik zeg rijd naar Deutschland en pak daar bij de aral, Racing 102. Dat scheelt 0,20 per liter goedkoper dan de duurste meuk in Nederland, en dan heb je toch performance en geen E5 of 10 meuk.
Doe ik ook als ik weer eens in Duitsland. Geeft een heerlijk gevoel. :) In Nederland tank ik altijd BP ultimate. Volgens mij is dat nog het enige wat ethanol vrij is ondanks het E5 label. (Samen met Shell V-Power)

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

[...]
De meest interessant vraag vind ik oprecht: waarom deze weerstand? Waarom voelen we ons aangevallen omdat we wat extra geld kwijt zijn?
@m.lammers In principe ben ik het met je eens. Als die 4 euro al teveel is....

Maar de weerstand is er omdat het niet alleen die 4 euro is. De afgelopen jaren zijn er ondanks de economische voorspoed zo ontzettend veel dingen al duurder geworden dat op een gegeven moment de kleinste verhoging op commentaar kan rekenen.

Mijn inziens is dat terecht. Het gaat mij niet om die 4 euro maar om de zoveelste gedwongen verhoging. Dat word je weleens zat.

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:06
Als ik naar de ANWB app lijkt het er op alsof 95E5 niet meer in Nederland geïmporteerd word. Misschien niet omdat het niet mag, maar omdat er geen vraag maar is tussen 95E10 en 98E5

• 038Robijno
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-01 10:09
BP ultimate 98, is E5..

• Roenie
  • Niet online
Fable schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:50:
[...]Ook alweer veranderd dus, ik dacht dat die juist altijd 95 was. Van BP en die andere merken wist ik wel dat het 98 was.

Volgens onderstaande lijst zijn er nog 10 stations met 95 e5
https://www.ikwileuro95e5.../vertrouwde-benzines.html
En deze:
Osiris schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:24:
[...]

edit:
Hmm, vreemd.. De site zegt dat V-power benzine wél RON98 is. Maar als je bij een Shell-pomp staat en je kijkt naar de V-power-logootjes, dan zag ik naast de E5 ook altijd RON95 staan? Misschien is dat sinds oktober ook veranderd sinds de invoering van E10? Dat er geen RON95 E5 meer "over" is om V-power van te maken?
Het is jaren 97 geweest, maar aangezien dat geen officieel toegestane benaming is noemde Shell dat 95. Inmiddels is het gewoon 98 en noemen zij dat dus ook zo.

Mijn aanpak zou zijn om gewoon 98 of een premiumbrandstof te tanken. Wel even checken bij welke merken er wat in zit.
vhal schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:40:
... Eigenlijk vind ik het altijd redelijk bijzonder dat men liever in Duitsland wil tanken (bewust omrijden) om vervolgens 'extra kosten' kwijt te zijn aan zaken die je in de eerste instantie niet merkt in je portemonnee.
Uiterard kun je dat combineren met andere zaken die in Duitsland beter en/of goedkoper zijn ;)

Buiten dat, dat is het mooie van de EU: vrij verkeer van mensen en goederen. Daar lijkt mij niets mis mee.

• XiaomiGlobal
  • Nu online
[...]
Eigenlijk vind ik het altijd redelijk bijzonder dat men liever in Duitsland wil tanken (bewust omrijden) om vervolgens 'extra kosten' kwijt te zijn aan zaken die je in de eerste instantie niet merkt in je portemonnee.
Omrijden? Ik woon letterlijk 500m van de Duitse grens vandaan: naar een Nederlands tankstation rijden, dat is voor mij potentieel omrijden :+

• GOskMet
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:21
Trommelrem schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 06:27:
Interessant topic. Hoe kun je eigenlijk zien wat voor 95 je tankt? Sommige tankstations geven het aan op de pomp. Er zit dan een sticker E5 of E10 op. Volgens mij geven de meeste tankstations het niet aan. In ieder geval de twee tankstations waar ik regelmatig tank hebben geen indicatie: Een Esso en een derde partij.
Bij de Shell zit er een label op het tankpistool en een sticker op de pomp onder de aanduiding V-Power / Euro 95 etc.
Nu tank ik enkel Shell en dan ook nog is altijd dezelfde dus of dit overal gelijk is, geen idee.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
m.lammers schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:08:
[...]

Doe ik ook als ik weer eens in Duitsland. Geeft een heerlijk gevoel. :) In Nederland tank ik altijd BP ultimate. Volgens mij is dat nog het enige wat ethanol vrij is ondanks het E5 label. (Samen met Shell V-Power)
Wat denk je zelf? ;) E5 betekent 5% ethanol. Daarmee zou BP bewust regelgeving ontduiken.

(of is er iets wat ik niet weet)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[...]

En daar hield het voor mij op :+ Eigenlijk vind ik het altijd redelijk bijzonder dat men liever in Duitsland wil tanken (bewust omrijden) om vervolgens 'extra kosten' kwijt te zijn aan zaken die je in de eerste instantie niet merkt in je portemonnee.
Ach, omgekeerd kom het ook voor. Veel Belgen komen hier in de Nederlandse grensstreek diesel tanken, omdat dat hier weer goedkoper is.

Er staan hier vaak meer Belgische auto's aan de pomp dan Nederlandse, afhankelijk van exacte lokatie en tijdstip. Zeker in het weekend, als veel Belgen hier boodschappen komen doen (ook vaak goedkoper dan in Belgie).

Ik denk niet dat iemand uit bijvoorbeeld Den Helder even naar België of Duitsland gaat om te tanken...

Virussen? Scan ze hier!

• GOskMet
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:21
Joris748 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

Wat denk je zelf? ;) E5 betekent 5% ethanol. Daarmee zou BP bewust regelgeving ontduiken.

Volgens mij is BP ultimate 98 ethanol vrij.
Zelf tank ik nooit bij de BP heb dus geen idee of er een label E5 bij wordt gehanteerd bij deze brandstof.

Daarnaast staat E5/10 niet voor 5% of 10% ethanol maar dat de brandstof maximaal 5/10% ethanol bevat. Excuus voor het bijdehante gedrag ;)

GOskMet wijzigde deze reactie 31-10-2019 09:13 (4%)

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

ciris schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:19:
[...]

@m.lammers In principe ben ik het met je eens. Als die 4 euro al teveel is....

Maar de weerstand is er omdat het niet alleen die 4 euro is. De afgelopen jaren zijn er ondanks de economische voorspoed zo ontzettend veel dingen al duurder geworden dat op een gegeven moment de kleinste verhoging op commentaar kan rekenen.

Mijn inziens is dat terecht. Het gaat mij niet om die 4 euro maar om de zoveelste gedwongen verhoging. Dat word je weleens zat.
Wat alleen iedereen vergeet, met economische voorspoed komt inflatie en met inflatie wordt alles duurder. Dat is basis economie. Alleen is de inflatie al jaren minimaal, dus iedere minimale prijsverhoging ligt direct onder vuur.

En laten we wel wezen, in 2012 betaalde wel meer dan €1,80 voor een liter Euro95 (ook bij de goedkope pomp), nu wordt er een heel punt gemaakt omdat bepaalde auto's een premium brandstof nodig gaan hebben die (op het moment) voor €1,70 te krijgen is. Dus zelfs met de duurdere brandstof ben je nog steeds €0,10 goedkoper uit per liter.
Trommelrem schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 06:27:
Iedere pomp heeft sinds enkele maanden verplicht E* of B* op het vulpistool staan. Dus als het er niet staat, voldoet die pomp niet aan de Europese normen (het is een Europese verplichting).
Joris748 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

Nope, E5 betekent tot maximaal 5%, maar kan ook 0% zijn. Sterker nog, zelfs E10 zou 0% ethanol kunnen bevatten. Alleen bij E85 geldt dat het ook daadwerkelijk rond de 85% ethanol moet bevatten.

• WrR0n
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 11:25
[...]
...
...
Naardat ik dit las kreeg ik een vraag over e10. Mijn ouders hebben Renault Twingo uit 2009 die staat soms wel half jaar stil en soms paar week. In aanleiding van wat hier lees is dan beter 98E5 te tanken dan 96E10? :?

• Roenie
  • Niet online
WrR0n schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Naardat ik dit las kreeg ik een vraag over e10. Mijn ouders hebben Renault Twingo uit 2009 die staat soms wel half jaar stil en soms paar week. In aanleiding van wat hier lees is dan beter 98E5 te tanken dan 96E10? :?
Geen antwoord op je vraag, maar sowieso zou ik er in dat half jaar er een paar keer mee rijden.

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 10:59
Voor wat 't waard is, in België is het wel aangegeven maar ook beperkt verkrijgbaar:
https://carbu.com/belgie//bestPrice/Belgie/BE/0

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

WrR0n schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Sowieso is het niet goed om benzine lang te bewaren.
Alle benzines degraderen na verloop van tijd. Bepaalde bestanddelen breken af en daardoor 'bederft' de benzine.

Als er ethanol bij in zit, heb je het toegevoegde probleem dat ethanol water absorbeert uit de lucht. Nu blaast er natuurlijk niet constant lucht door je tank heen, maar er is wel een open pad voor lucht/damp naar buiten toe ten behoeve van tank ontluchting.
Dat water komt onder in de tank te liggen, want benzine is lichter dan water. En de aanzuigopening van de benzinepomp zit onder in de tank, dus als het te lang staat, zuigt dat ding water met ethanol op en geen benzine.

Echter, een moderne auto (zoals een Twingo uit 2009) zou daar door niet volledig onstartbaar moeten zijn. Injectie systemen hebben in de regel een retourleiding naar de tank. Effectief wordt er gewoon met volle kracht gepompt naar de injectoren en alle druk die teveel wordt opgebouwd spoelt terug naar de tank.
Kortom, wat je zou moeten doen, is de auto meerdere malen op contact zetten en dan weer uit, en niet de motor starten. De pomp gaat vóór het starten, als het contact aan gaat, al druk opbouwen.
Wat er gebeurt, is dat het water dan opgezogen wordt en direct weer terug komt via de retourleiding. Dan zweeft het water even boven in de tank en wordt weer een beetje gemengd.
Doe dat een keer of 5 tot 10 en start dan de auto. Tegen die tijd zou de pomp wel weer benzine moeten rondpompen.

• Trommelrem
deepbass909 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Iedere pomp heeft sinds enkele maanden verplicht E* of B* op het vulpistool staan. Dus als het er niet staat, voldoet die pomp niet aan de Europese normen (het is een Europese verplichting).
Ik ken die stickers op het vulpistool, maar in 7 van de 10 gevallen heeft geen enkel vulpistool van het gehele tankstation een sticker. Ik zie ook geen reden voor tankstations om er een sticker op te plakken, omdat handhaving toch onmogelijk is...

• _JGC_
  • Nu online
@Trommelrem Die B7/E5 markeringen zijn een jaar geleden al ingevoerd. Lijkt me stug dat die er nog steeds niet op staan.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Trommelrem schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Ik ken die stickers op het vulpistool, maar in 7 van de 10 gevallen heeft geen enkel vulpistool van het gehele tankstation een sticker. Ik zie ook geen reden voor tankstations om er een sticker op te plakken, omdat handhaving toch onmogelijk is...
Ik tank een keer of 2-3 per week (veel op de weg....), en kom eigenlijk bijna geen enkel station meer tegen die die stickers nog niet heeft. Dat zijn er echt niet heel erg veel meer. Wel staan ze niet altijd op het vulpistool zelf, soms staan ze op de pomp.

Virussen? Scan ze hier!

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-01 19:45

matthewk

Ubernoob

Shell Oztank in Maastricht biedt - gelukkig - nog E98 E5 en V-power diesel. E95 E5 heb ik niet gezien in het zuiden.

De 98 gaat in de jaar oude abarth 595
V-power diesel gaat in de samurai van 20 jaar

Alleen maar het beste voor mijn schatjes :p

Ik rijd - helaas - elektrisch.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
[...]

Je ziet aan dit topic welke weerstand zo’n kleine maatregel als E10 al veroorzaakt, terwijl het erom gaat dat sommige mensen een paar euro extra moeten betalen per maand (98). De meest interessant vraag vind ik oprecht: waarom deze weerstand? Waarom voelen we ons aangevallen omdat we wat extra geld kwijt zijn?
De weerstand valt hardstikke mee.
Net als bij vorige prijsverhogingen zoals recentelijk het lage btw tarief naar 9%, wat echt iedereen raakt en er zijn natuurlijk flinke energiebelastingen en accijns op brandstoffen verhoogd de afgelopen jaren.
Men klaagt er wat over, opent een topic op Tweakers, Maurice de Hond doet een peiling en daarna slikt men het.

En het gaat natuurlijk niet enkel om het geld, maar ook of bio ethanol überhaupt een goed idee is.
Zoals ik het heb begrepen wordt er gewoonweg eten verwerkt tot bio ethanol, dat terwijl er een groot tekort is op de wereld.
Maar ook als de claims kloppen dat je je auto kapot rijdt en je dus nieuwe onderdelen moet kopen of zelfs vervroegd een nieuwe/andere auto, dan kán het rijden op bio ethanol wellicht netto wel eens heel slecht uitpakken voor het milieu.

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:40
[...]

En laten we wel wezen, in 2012 betaalde wel meer dan €1,80 voor een liter Euro95 (ook bij de goedkope pomp), nu wordt er een heel punt gemaakt omdat bepaalde auto's een premium brandstof nodig gaan hebben die (op het moment) voor €1,70 te krijgen is. Dus zelfs met de duurdere brandstof ben je nog steeds €0,10 goedkoper uit per liter.
Nee, ik betaal meer, want het is geen 2012 meer maar 2019 en E10 is een stuk goedkoper dan E5. Wat is dat nou voor een drogredenatie?

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:41
Hey, die kende ik nog niet. (Woon in Veenendaal)
Jammer dat 'ie altijd zo duur is, zal eens kijken, maar volgens mij is 98 hier bij een goedkopere (tango) vaak net zo duur als 95 daar

• Chakotay
  • Registratie: oktober 1999
  • Nu online

Chakotay

Lick here to continue

Ik vind zelf de "betaal maar een paar cent extra voor 98/ultimate/vpower/etc" wel makkelijk gezegd... De pompen die een premium-benzine aanbieden zijn in ieder geval bij mij de buurt niet bepaald de goedkoopste pomp. Die premium-brandstof is dan misschien maar 10 cent goedkoper dan de 95E10 bij hetzelfde tankstation, maar bij de onbemande pomp een paar straten verderop is diezelfde 95E10 nog weer 5 tot 10 cent goedkoper. In totaal dus zomaar 20 cent per liter verschil als je pech hebt.

Ik tank met de motor 1.5 tot 2x per week, en eigenlijk altijd bij een automaat-pomp zodat ik binnen 2 minuten weer verder kan en geen gedoe heb met helm afzetten, oordoppen uit, in de rij staan, etc. Premium gaan tanken is in mijn situatie niet alleen flink duurder, maar kost ook nog eens meer moeite. Gezien de lage dagwaarde van de motor (18 jaar oud en >100k gelopen) ga ik gewoon op E10 rijden. Als er dan iets stuk gaat is dat dan jammer, zelfs als ik elk jaar wat brandstofleidingen, een injector of zelfs de complete (kunstof) tank moet gaan vervangen is dat op jaarbasis nog goedkoper dan premium brandstof rijden.

(En tegen de tijd dat het toch teveel schade geeft en repareren niet meer rendabel is komt er wel een andere motor van een paarduizend euro, die dan wel E10 lust :) )

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• no1san
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-01 16:54
Is het antwoord al gegeven?
DirectLease Tankservice app voor IOS en android kan je zoeken op E5 en E10.
Rij zelf diesel maar voldoende E5 te vinden in de stad.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07:17
Joris748 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:38:
Wat wel belangrijk is dat de brandstof niet spontaan zelf ontbrand. Hoe hoger de compressie, hoe hoger het octaangetal moet zijn. Als 95 niet spontaan zelf ontbrandt (pingelen), heeft het geen zin om 98 te tanken. Tenzij je motor niet geschikt is voor E10.
Dus begrijp ik het goed dat een motor met hogere compressieverhouding zuiniger rijd op euro 98 dan een motor met lagere compressieverhouding? Of is het meer noodzaak om dan euro98 te tanken?

Ik rijd een Mazda2 met een compressieverhouding van 14:1 (de nieuwste Mazda 3 zou zelfs een verhouding van 16:1 hebben). Maar volgens de fabrikant kan ik zonder problemen euro95 e10 tanken.

Denk je dat een motor met dergelijke compressie een duidelijk voordeel bij euro98 heeft?

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Xesior
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13-01 23:40
LA-384 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:00:
[...]

Dus begrijp ik het goed dat een motor met hogere compressieverhouding zuiniger rijd op euro 98 dan een motor met lagere compressieverhouding? Of is het meer noodzaak om dan euro98 te tanken?

Ik rijd een Mazda2 met een compressieverhouding van 14:1 (de nieuwste Mazda 3 zou zelfs een verhouding van 16:1 hebben). Maar volgens de fabrikant kan ik zonder problemen euro95 e10 tanken.

Denk je dat een motor met dergelijke compressie een duidelijk voordeel bij euro98 heeft?
Het enige verschil is het octaan gehalte. een moderne auto kan door middel van fuel trim de optimale verbranding verhouding vinden. Euro95, 98. maakt niets uit. Als je nou hard op het gas staat en enorm veel hitte genereert (racen met de auto) Dan kan de hitte generatie voor ongewenste vroege onsteking van de brandstof zorgen. Een hoger octaan gehalte helpt dit tegen te gaan. Niets meer. Niets minder.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:18

AlexanderB

7800 rpm

Nope! Het is Octaan getal, niet gehalte. Specifiek, de vergelijkende waarde met hoe de benzine zich gedraagt tov puur octaan in een klopvastheidstest. En die test is er dan weer in 2 uitvoeringen, RON (Research Octane Number) en MON (Motor Octane Number), en AKI (Anti Knock Index, het gemiddelde tussen RON en MON.)

Benzine met een te laag octaan kan inderdaad spontaan ontbranden door hot-spots in de motor, maar dan zit je al lang en breed in het gebied dat er schade optreed. Wat veel belangrijker is, is dat er geen detonatie (pingelen) optreed. Dat wil zeggen, dat bij ontsteking door de bougie, de benzine in 1x ontploft, ipv vloeiend verbrand. Vloeiende verbranding is goed, ontploffen is slecht, dan zijn de krachten op de interne componenten veel groter dan de bedoeling is.

Moderne motoren (alles van na de mid jaren 90 zo'n beetje) zoeken automatisch de grens op om zo optimaal mogelijk te verbranden zonder detonatie, brandstof met een hoger octaan helpt dan om meer energie uit de verbranding te halen zonder pingelen.

Oudere motoren zonder klopsensor hebben niks aan een hoger octaan tenzij ze ervoor zijn afgesteld. Zolang het minimum maar gehaald wordt, heeft meer geen zin. Vrijwel alle auto's in NL hebben een minimum van RON95, en dat komt goed uit, want dat is wat er aan de pomp ook verkocht wordt.
LA-384 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:00:
Ja, dat zijn het type motoren wat inderdaad voordeel zou kunnen halen uit brandstof met een hoger octaan. Of de (kleine) verbetering in verbruik de moeite waard is tov de hogere brandstofprijs is moeilijk te zeggen, soms wel, soms niet. Je zou het eens kunnen proberen.

AlexanderB wijzigde deze reactie 31-10-2019 20:41 (35%)

• squaddie
[...]

Dit is inderdaad een kleine stap, maar ergens is het toch ook logisch dat we collectief heel veel kleine en grote stappen moeten zetten, waarvan dit er één is.
Nog beter zou zijn als we collectief minder vliegen, minder of geen vlees eten, en minder spullen kopen. Dit zijn de “grote druppels”, maar komen tot nu toe niet echt van de grond.

Dit hele geneuzel met ethanol in de benzine is mijn opinie een papieren milieuwinst, maar in de praktijk verwacht ik dat de milieuwinst nul is. Laten we kijken naar het gegeven dat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan benzine en de rest van de discussie over productie van ethanol en autos die niet tegen ethanol kunnen even buiten beschouwing laten. Door de lagere energiedichtheid zal je bij dezelfde aantal kilometers vaker bij de pomp staan en zal het pompstation vaker bevoorraad moeten worden door een vrachtwagen die gemiddeld 1 op 3 rijd en dus meer uitstoot zal gaan genereren.

Als we in europa minder co2 uitstoot willen hebben door autos neem dan echte maatregelen, bijvoorbeeld een verbod verkopen van nieuwe autos met uitsluitend een conventionele verbrandingsmotor, wil je autos verkopen met een verbrandingsmotor moet deze ook voorzien zijn van hybride techniek. Ik neem de Hyundai Kona als voorbeeld omdat deze zowel conventioneel als hybride leverbaar is en daarmee goed vergelijkbaar, de conventionele auto gebruikt volgens de brochure combineert 5,5 l per 100 km, het hybride broertje doet 3,9 l per 100 km. Op papier een besparing van 30 procent, maar dergelijke maatregelen durven ze dan weer niet te nemen in Brussel.

Ik denk dat een deel van de weerstand voortkomt uit dat de keuze om te kiezen voor E5 of E10 weggehaald is bij de consument doordat E5 uit de markt is gehaald en bij aardig wat tankstations op mijn reguliere routes is het verschil tussen 95 en 98 10 tot 20 cent per liter dat is best fors als je het alleen maar doet om de E10 te ontwijken en zoals gezegd in mijn opinie een minimaal milieueffect.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13:11
squaddie schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:45:
[...]Ik neem de Hyundai Kona als voorbeeld omdat deze zowel conventioneel als hybride leverbaar is en daarmee goed vergelijkbaar, de conventionele auto gebruikt volgens de brochure combineert 5,5 l per 100 km, het hybride broertje doet 3,9 l per 100 km. Op papier een besparing van 30 procent, maar dergelijke maatregelen durven ze dan weer niet te nemen in Brussel.
:/

Life is too short to drive boring cars

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
[...]
Kosten-technisch idd. Ik kan geen E10 rijden, gaat m'n auto stuk van.

Tsja, what else is new? Zoveel kosten stijgen met 5 tot 10%.

Wees blij dat je nog een alternatief hebt, zoals Euro 98.

Autorijden wordt in de toekomst alleen maar duurder, door de toegenomen veiligheidseisen en de enorme push naar elektrisch rijden. Ik durf zelfs te stellen dat het een luxe ding wordt en dat het in de toekomst helemaal niet meer vanzelfsprekend is dat iedereen een eigen auto heeft.

M.a.w. wil je kosten besparen dan kan die auto nog beter weg... want het gaat rechtsom of linksom duurder worden. Of je nou een oude auto rijdt, of een nieuwe wil kopen, maakt daarbij niet uit.

Maar goed, het blijft altijd een afweging tussen in de stad wonen zonder auto, of goedkoper buiten de stad wonen met auto. Gezien de woonkosten nog harder stijgen dan de autokosten, kan die auto nog wel de moeite waard zijn.

Kaalgeplukt worden we iig sowieso. Ik maak nu al een aantal jaar mee dat mijn (woon/auto/kdv/tv/zorg/boodschappen)kosten harder stijgen dan mijn loon :/ Zonder dat ik daar zelf iets aan verander. Dus mijn luxe neemt verder niet toe.

Lethalis wijzigde deze reactie 01-11-2019 11:46 (5%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09:42

sjaool

Every life should have 9 cats

Naar mijn mening levert de toevoeging onder de streep ook geen enkele voordeel op voor het milieu. Het verbruik van de auto's stijgt soms met maar liefst 8% dan maak je mij niet wijs dat de toevoeging van ethanol de oplossing is. Het lijkt eerder weer op een verkapt verdienmodel. Het is net zoiets als melk aanlengen met water en toch het volle pond vragen. ;)

Mijn Daihatsu Cuore 1 litertje uit 2004 schijnt officieel niet geschikt te zijn voor E10. Maar de meest auto's uit die periode zijn er wel geschikt voor. Ik durf het alleen niet aan om er Euro95 E10 in te gooien dus ben overgestapt naar het duurdere Shell Vpower 98 E5.

"When you grow up your heart dies"

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

squaddie schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:45:
[...]

Dit hele geneuzel met ethanol in de benzine is mijn opinie een papieren milieuwinst, maar in de praktijk verwacht ik dat de milieuwinst nul is. Laten we kijken naar het gegeven dat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan benzine en de rest van de discussie over productie van ethanol en autos die niet tegen ethanol kunnen even buiten beschouwing laten. Door de lagere energiedichtheid zal je bij dezelfde aantal kilometers vaker bij de pomp staan en zal het pompstation vaker bevoorraad moeten worden door een vrachtwagen die gemiddeld 1 op 3 rijd en dus meer uitstoot zal gaan genereren.

Als we in europa minder co2 uitstoot willen hebben door autos neem dan echte maatregelen, bijvoorbeeld een verbod verkopen van nieuwe autos met uitsluitend een conventionele verbrandingsmotor, wil je autos verkopen met een verbrandingsmotor moet deze ook voorzien zijn van hybride techniek. Ik neem de Hyundai Kona als voorbeeld omdat deze zowel conventioneel als hybride leverbaar is en daarmee goed vergelijkbaar, de conventionele auto gebruikt volgens de brochure combineert 5,5 l per 100 km, het hybride broertje doet 3,9 l per 100 km. Op papier een besparing van 30 procent, maar dergelijke maatregelen durven ze dan weer niet te nemen in Brussel.

Ik denk dat een deel van de weerstand voortkomt uit dat de keuze om te kiezen voor E5 of E10 weggehaald is bij de consument doordat E5 uit de markt is gehaald en bij aardig wat tankstations op mijn reguliere routes is het verschil tussen 95 en 98 10 tot 20 cent per liter dat is best fors als je het alleen maar doet om de E10 te ontwijken en zoals gezegd in mijn opinie een minimaal milieueffect.
Uhm je laat hierbij totaal buiten beschouwing dat benzine veel bestanddelen bevat die verantwoordelijk (kunnen) zijn voor de CO2 productie.
Ethanol bevat dat niet en brand daar door schoner.

Nu heb ik geen cijfers, maar als het verbranden van Ethanol minder CO2 produceert per hoeveelheid opgeleverde energie, dan is het zeker géén papieren maatregel.

• Bonswah85
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:07

Bonswah85

Koffie!

laatst net over de grens bij Kranenburg nog E5 gezien

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• Lekkere Kwal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:31

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

McKaamos schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:09:
[...]

Uhm je laat hierbij totaal buiten beschouwing dat benzine veel bestanddelen bevat die verantwoordelijk (kunnen) zijn voor de CO2 productie.
Ethanol bevat dat niet en brand daar door schoner.
Ik denk dat je met iets anders in de war bent. Als je een koolwaterstof verbrandt dan houd je CO2 en H2O over. Of je nou ethanol of methanol of propaan+butaan of een mengsel als benzine verbrandt maakt allemaal niet uit, je hebt een X aantal koolstofatomen die bij de verbranding met 2*X zuurstofatomen naar CO2 worden omgezet. Dat is de definitie van verbranding.

Een auto die op E85 rijdt zoals in Brazilië de meeste auto's doen pompt net zo veel CO2 uit z'n uitlaat als onze auto's op E5 of E10, want de motor heeft een bepaald vermogen nodig en regelt de hoeveelheid brandstof zodat hij precies die kracht eruit krijgt. Hoeveel liter je dan per kilometer verbruikt verschilt wel, maar dat komt doordat het aantal koolstofatomen anders is per liter, dat heet de calorische waarde. Net zo goed als dat je ook 100 kcal uit 15 gram boter kan halen of uit 1000 gram spinazie, maar dat betekent niet dat als je alleen spinazie zou eten je geen CO2 meer produceert.

Wat het punt is bij ethanol is dat er op korte termijn ervoor CO2 uit de lucht onttrokken wordt om de gewassen te verbouwen (zijn immers planten), dus per liter CO2 die uit je uitlaat komt gaat er ook weer de CO2 af die ervoor is onttrokken, wat je bij olie niet hebt. Dat trouwens naast het voordeel dat we minder afhankelijk zijn van de olie-import, dit is dan ook de reden waarom Brazilië het doet (en ze kunnen makkelijk ethanol maken met hun suikerriet), niet het milieu. Maar stellen dat het onderaan de streep niets uitmaakt zoals sjaool zegt klopt ook niet: afgezien van gevoelsmatige en anekdotale verbruikstoenames neemt de calorische waarde maar met een paar % af in E10, dus onderaan de streep klopt het juist wel dat je netto minder CO2 bijdraagt op deze manier.

Lekkere Kwal wijzigde deze reactie 01-11-2019 13:51 (8%)

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:32
Mijn auto kan wel tegen E10 volgens de check en er zit een LPG-installatie in. Maar een vriend van me gaat balen met zijn Citroen BX die niet geschikt zou zijn.

Ik vind die geschikt/ongeschikt lijsten wel soms een beetje verbazend. Waar sommige merken vrijwel alles als geschikt aanmerken vanaf '80 zijn er ook merken waar de boel pas vanaf 2006 geschikt is.
Lethalis schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:42:
[...]

Maar goed, het blijft altijd een afweging tussen in de stad wonen zonder auto, of goedkoper buiten de stad wonen met auto.
Waarom wordt er zo vaak aangenomen dat je geen auto nodig hebt als je in de stad woont? Niet alle bestemmingen zitten in de(zelfde) stad.

Ik woon in Rotterdam en ga met regelmaat naar Amsterdam (vriendin woont daar). Met OV kom ik al niet meer thuis als ik om 23:30u of later wegga uit Amsterdam.

Idem voor Den Haag, wat niet eens zo gek ver weg is.

Dan heb ik het nog niet eens over reistijd of vervoer van zware spullen gehad.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Josefien schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:51:
Waarom wordt er zo vaak aangenomen dat je geen auto nodig hebt als je in de stad woont? Niet alle bestemmingen zitten in de(zelfde) stad.

Ik woon in Rotterdam en ga met regelmaat naar Amsterdam (vriendin woont daar). Met OV kom ik al niet meer thuis als ik om 23:30u of later wegga uit Amsterdam.

Idem voor Den Haag, wat niet eens zo gek ver weg is.

Dan heb ik het nog niet eens over reistijd of vervoer van zware spullen gehad.
Omdat we over "nodig hebben" praten en niet over "comfort". Ik heb een aantal jaar zonder auto geleefd en dat ging prima.

Heb je een vriendin in Amsterdam? Dan zul je op tijd naar huis moeten of daar moeten logeren. Beide opties hoeven geen ramp te zijn :P Daarnaast rijden er ook nachttreinen. Afhankelijk van hoe ver je van een treinstation woont, kan dat een optie zijn.

Zware spullen laat je leveren of huur je een busje voor.

Met een beetje creatief zijn kan het prima :P Zolang de basisbehoeften (boodschappen doen, naar werk gaan, kind naar school brengen, etc) lekker dichtbij zijn in een stad heb je echt geen auto nodig.

Ga je echter - net zoals ik - buiten de stad wonen waar alleen een bus komt die in het weekend ook nog eens maximaal 1 keer per uur rijdt, ja dan is een auto wel verdomd handig.

Dat is echter wel een persoonlijke keuze. Vroeger woonde ik echt in Rotterdam op loopafstand van metro en trein. Ik kon vrij snel overal komen zonder auto en hield het destijds ook prima vol :)

En ik ging toen best vaak naar Den Haag, Leiden en Amsterdam met de trein...

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:32
Lethalis schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:05:
[...]

Omdat we over "nodig hebben" praten en niet over "comfort". Ik heb een aantal jaar zonder auto geleefd en dat ging prima.

Heb je een vriendin in Amsterdam? Dan zul je op tijd naar huis moeten of daar moeten logeren. Beide opties hoeven geen ramp te zijn :P Daarnaast rijden er ook nachttreinen. Afhankelijk van hoe ver je van een treinstation woont, kan dat een optie zijn.

Zware spullen laat je leveren of huur je een busje voor.
Nah, daar blijven overnachten is geen optie, letterlijk geen ruimte. Op tijd naar huis gaan maakt m'n dagen vrij kort. De trein is het probleem niet per se. Wel het vervoer van/naar station wat niet meer rijdt na 0u, zelfs in de "grote stad".

Huur/deelwagens heb ik niks aan. Door persoonlijke issues kan ik nooit veel eerder weg dan 12u. Wordt heel moeilijk ergens op tijd te zijn als ik daarvoor eerst met OV naar een huurwagen moet en lang niet alles kan voor je worden vervoerd.

Werk is juist niet het probleem, daar heb ik een personenbusje voor. Maar die heb ik op m'n vrije dagen niet tot m'n beschikking :P

Nah, ik houd mijn auto wel, dat ding is geweldig :D O+
Voor m'n rijbewijs deed ik heel Nederland met de trein en had ik weet-ik-niet-meer-hoe-vaak juist een auto gemist. Was extra motivatie om te slagen :D

• squaddie
De Kona Hybrid is zo nieuw dat er nog geen praktijkwaardes bekend zijn op bijvoorbeeld spritmonitor.de, vandaar de testresultaten. Ik bedacht net dat de Toyota Yaris ook zowel conventioneel als hybride leverbaar is en als ik van beide varianten de eerste en tweede pak met minimaal 100 tankbeurten is er een verschil van 17 procent in het voordeel van de hybride.

Zelf rij ik hybride nog te kort om een definitief resultaat te melden maar tot op heden is verschil met mn vorige auto 16 procent in het voordeel van de hybride en deze is een segment hoger en ruim 300 kg zwaarder. Ik verwacht dat als ik over een heel jaar ga meten dat tussen de 20 en 23 procent in het voordeel van de hybride te komen.

• Sjurm
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 04:04
Ik heb nu drie keer getankt sinds de E10 benzine er is en ik merk aan mijn verbruik (zie het direct al op mijn boordcomputer) dat ik duidelijk minder zuinig rijdt: van ongeveer 1:17,5 naar ongeveer 1:16,5. Dit in een Ford Fiesta uit 2007.

Ik hou het elke tankbeurt mijn verbruik bij, dus ik zal over een aantal weken eens een vergelijk maken met een gemiddelde van een aantal tankbeurten voor en na.

Als ik een snelle berekening maak, lijkt het haast voordeliger te zijn om voor Super (E5) te kiezen. Misschien dat over een tijdje maar eens proberen.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
no1san schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:27:
Is het antwoord al gegeven?
DirectLease Tankservice app voor IOS en android kan je zoeken op E5 en E10.
Rij zelf diesel maar voldoende E5 te vinden in de stad.
Dat is een handige app, je kan ook vrij makkelijk zien welke pomp minder duur is.
Bij Total Express was het prijsverschil tussen E10 en E5 7 cent per liter (4%)
Teruggave van de accijns kan pas bij E15 (145 liter per 1000 liter)
Het foldertje ging ook uit van een verbrandingswaarde van bio-ethanol van 21 MJ/liter
tegenover 32 MJ/liter voor benzine.
https://download.belastin...-accijns-acc0552z79fd.pdf

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
Ah ja mn mercedes uit 69 rijdt al jaren op gas en dat is er pas slecht voor, dus die e10 heeft die maar te slikken.

• clements
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:24
Nox schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:32:

[...]

Dit suggereert dat je E5 22 procent duurder is dan E10. Dan tank je bij de onbemande pomp E10 en aan de snelweg E5? Dan haal je die 30 cent verschil wel. Zoek met de app van leasedirect eens op waar je premium benzine (98) kan scoren, da's vaak E5. Hier een gevonden die het voor 7 cent duurder weg doet, dat scheelt jou 40 euro ongeveer ;)
In dit specifieke geval scheelde het 20ct.. heb de app gedownload en zal ff actief gaan zoeken naar een goedkope premium tankstation :)

Voor wat ik nu zie is bij mij in de omgeving het verschil zo rond de 14ct. Nog ff verder zoeken dus

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:34
traibergen schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:16:
Echter hoeven kleine onbemande tankstations natuurlijk niet per se E5 aan te bieden. Grote kans dat het gewoon E10 is, dus ik zou niet blind vertrouwen op het 'tankstations met één pomp hebben altijd E5 maar het eens navragen bij het tankstation zelf.
E5 mag maximaal 5% bioethanol bevatten.

• Waterkoker
  • Laatst online: 16-01 15:16
ACM schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:49:
Ook de anwb legt nog e.e.a. uit.

Voor degenen die hier zeggen dat de premium brandstoffen E5 zijn; vziw klopt dat niet per se, die kunnen zelfs E0 zijn (dat zegt Shell iig over hun V-Power) ;)
Dat klopt. Er is geen label voor 0% ethanol uitgegeven dus alles met en onder de 5% krijgt gewoon een e5 label. Wanneer je per ce 0% ethanol wilt dien je op zoek te gaan naar tankstations die RON 98 bevatten, zie:

BP Ultimate 98 E5
Esso Synergy Supreme +
Shell V-Power, RON 98 sinds 2019
Tamoil Superplus 98 (E5)

Bron: https://vanderworp.org/nl/ron98/
Osiris schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:24:
[...]

edit:
jawel, zie link hierboven. Er is geen label voor 0% ethanol dus elke brandstof met 0% krijgt gewoon een E5 label. Ik stond ook raar bij Shell te kijken omdat ik E5 zag staan bij de Vpower. Aan de kassa nagevraagd en ze verzekerde mij dat het geen ethanol bevat

Overigens tank ik vanaf nu alleen maar Euro98 met een RON 98 label. Dit omdat mijn voertuigen soms wel een jaar stilstaan. Geen ethanol trekt minder vocht aan, vormt het geen gom/bende in de carburateurs en tast het aluminium niet aan. Na een jaar stilstand is het gewoon tikje lopen. Tegenwoordig doe ik voor de zekerheid, om het brandstof goed te conserveren, 10 a 20 ml lampoplie op 20 liter brandstof. Dit om vocht aantrekking verder te verminderen en de carburateurs/tank schoon te houden <-- dit doe ik puur voor mn brommertjes, circuit- en straatmotor met stalen tank. Staan veelal stil

Voor de auto gewoon euro 98 omdat dit zuiniger rijdt

Waterkoker wijzigde deze reactie 02-11-2019 00:46 (52%)

• nono_einstein
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 10:59
AlexanderB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:34:
[...]

Moderne motoren (alles van na de mid jaren 90 zo'n beetje) zoeken automatisch de grens op om zo optimaal mogelijk te verbranden zonder detonatie, brandstof met een hoger octaan helpt dan om meer energie uit de verbranding te halen zonder pingelen.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. De klopsensor gaat niet op het randje zitten als je er andere brandstof in stopt, maar gaat juist van het randje af als je er minder klopvaste brandstof (95) instopt.
Dit verklaart ook direct waarom zoveel mensen aangeven geen voordeel te hebben van joger octaan getal.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07:17
AlexanderB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:34:
Ja, dat zijn het type motoren wat inderdaad voordeel zou kunnen halen uit brandstof met een hoger octaan. Of de (kleine) verbetering in verbruik de moeite waard is tov de hogere brandstofprijs is moeilijk te zeggen, soms wel, soms niet. Je zou het eens kunnen proberen.
Dat ga ik eens doen, ik zie nu dat het verschil tussen euro95 E10 en super98 E5 bij de goedkoopste pomp op m'n woon-werkroute 9,5 cent bedraagt. Dat is 6,7%. Normaal haalt m'n auto prima 1:20 (5l/100km), dus mocht dat met super98 naar 1:21,3 (4,69l/100km) gaan of zuiniger, dan ben ik voordeliger uit.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waterkoker schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 00:29:
[...]

Dat klopt. Er is geen label voor 0% ethanol uitgegeven dus alles met en onder de 5% krijgt gewoon een e5 label. Wanneer je per ce 0% ethanol wilt dien je op zoek te gaan naar tankstations die RON 98 bevatten, zie:

Shell V-Power, RON 98 sinds 2019

Bron: https://vanderworp.org/nl/ron98/

[...]
Daarin klopt je bron niet helemaal. V-Power is al langer terug overgegaan op volledig RON 98, sinds 2017 hebben ze ook de marketingmachine daarvoor aangezwengeld. Daarvoor was het vaak RON 97 omdat ze het nog mixten met 95.

fsfikke wijzigde deze reactie 02-11-2019 08:20 (7%)

DUT Racing

• Ricardo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:46
[...]

Nope, E5 betekent tot maximaal 5%, maar kan ook 0% zijn. Sterker nog, zelfs E10 zou 0% ethanol kunnen bevatten. Alleen bij E85 geldt dat het ook daadwerkelijk rond de 85% ethanol moet bevatten.
Niet geheel waar, E5 bevat 0 tot 5% ethanol, E10 7,5 tot 10%.

Een duidelijke uitleg over de regels is hier te vinden, Tankpro

Word het ook duidelijk dat er op kleine stations met 2 of minder benzine slangen op papier nog E5 verkocht mag worden. Maar in de praktijk zie ik dat dat niet meer gebeurd. Levert een hoop gedoe op qua logistiek en ook nog eens een hoop onduidelijkheid voor de consument.
Dat het vanuit het depo niet meer geleverd word is onzin, ethanol word net als de additieven later pas bijgemengd.

Gelukkig zijn er een hoop stations die weer de euro98 slangen in gebruik aan het nemen zijn. En een hoop locaties waar de Blue one nu vervangen word door 98 of zelfs 102 bij een aantal locaties.

• XiaomiGlobal
  • Nu online
LA-384 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 08:03:
[...]

Dat ga ik eens doen, ik zie nu dat het verschil tussen euro95 E10 en super98 E5 bij de goedkoopste pomp op m'n woon-werkroute 9,5 cent bedraagt. Dat is 6,7%. Normaal haalt m'n auto prima 1:20 (5l/100km), dus mocht dat met super98 naar 1:21,3 (4,69l/100km) gaan of zuiniger, dan ben ik voordeliger uit.
Ik heb het met mijn auto al uitgeprobeerd: Euro 98 rijdt minder zuinig dan Euro 95 en dat is, omdat mijn auto ( Suzuki Celerio ) gewoon het beste loopt op Euro 95. Dus zelfs E10 is een betere keuze financieel gezien, omdat Euro 98 de meerprijs niet waard is.

• Lekkere Kwal

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

nono_einstein schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 07:49:
[...]

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De klopsensor gaat niet op het randje zitten als je er andere brandstof in stopt, maar gaat juist van het randje af als je er minder klopvaste brandstof (95) instopt.
Dit verklaart ook direct waarom zoveel mensen aangeven geen voordeel te hebben van joger octaan getal.
Dit inderdaad. En het omgekeerde is ook een reden waarom mensen van 98 allerlei placebo-achtige verhalen beweren dat de motor er 'lekkerder' van loop e.d.: als de motor bijvoorbeeld door koolafzetting al met 95 door de klopsensor wordt bijgestuurd dan loopt hij ook echt beter met een hoger octaangetal omdat de motor een hogere klopvastheid nodig heeft, simpelweg omdat de motor anno nu niet de motor hoeft te zijn zoals hij van de fabriek komt. Zelfde wat betreft dikkere olie in een ouder blok om de consumptie wat terug te dringen.

De drogreden die daarbij gemaakt wordt is dat de betere werking van motor X dus betekent dat andere motoren dat automatisch ook hebben (wat juist alleen bewezen is voor hooguit motor X op die manier). Door die drogredenering krijg je dus ook weer de fantasie-uitleg dat elk blok soort van op zoek zou zijn om met welk octaangetal dan ook nog hogere prestaties te krijgen, dus als je er 102 in gooit ga je nog harder en met 110 nog harder enz. Daar zijn zeer specifieke voorbeelden van met name in de tuningwereld maar niet in de standaardauto waar het gros van de mensen mee rijdt. Echter de premium-brandstoffenmarkt speelt hier handig op in met beweringen van 'betere prestaties' wat het idee in stand houdt.

Lekkere Kwal wijzigde deze reactie 02-11-2019 10:34 (30%)

• squaddie
Ricardo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:01:
Maar in de praktijk zie ik dat dat niet meer gebeurd. Levert een hoop gedoe op qua logistiek en ook nog eens een hoop onduidelijkheid voor de consument.
Dat het vanuit het depo niet meer geleverd word is onzin, ethanol word net als de additieven later pas bijgemengd.
Als ethanol later wordt bijgemengd wat is het logistieke probleem? Kwestie van tijdens het laden vijf of tien procent ethanol toevoegen en vrijwel alle tankwagens hebben meerdere compartimenten en kunnen dan ook meerdere soorten brandstoffen vervoeren.

Ik vraag me af over welke onduidelijkheid voor de consument je het hebt? Elke pomp moet tegenwoordig voorzien zijn van de E en B-labels en euro95 heet vrijwel overal euro95 ongeacht hoeveel ethanol toegevoegd is. Is het echt te veel gevraagd van de consument te kiezen tussen E5 en E10? Het verbaast mij dat er nog autos, telefoons, tvs, etc verkocht worden waar soms een fabrikant al tientallen modellen in de markt zet, maar schijnbaar kan de consument dat wel behappen want het wordt nog steeds verkocht.

• Lekkere Kwal

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

Ricardo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:01:
[...]

Total is het niet met je eens, van https://www.total.nl/wat-...ren?field_topics_tid=1571
Excellium 95 wordt vervangen door Excellium 98. Dit omdat er na de introductie van de E10 benzine geen E5 benzine met een octaangehalte van 95 beschikbaar meer is op de locaties waar onze tankwagens worden geladen.

• Ricardo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:46
squaddie schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:39:
[...]

Als ethanol later wordt bijgemengd wat is het logistieke probleem? Kwestie van tijdens het laden vijf of tien procent ethanol toevoegen en vrijwel alle tankwagens hebben meerdere compartimenten en kunnen dan ook meerdere soorten brandstoffen vervoeren.
Omdat er niet altijd bekend is hoeveel er in de tank bij kan, en je dan soms met een restje blijft zitten. Ook worden er genoeg kleine stations gebruikt om juist die kleine restjes kwijt te raken.
Dit durf ik je niet met zekerheid te zeggen, dit is het verhaal wat ik van meerdere tankwagen chauffeurs te horen heb gekregen.

En nieuwsberichten en realiteit is ook wel eens anders. Het stoppen met competition omdat 102 niet goed te krijgen zou zijn is ook gek. Er zijn nog een aantal andere leveranciers die het wel leveren, en het zelfs nu nieuw introduceren aan de pomp.

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16-01 21:59
XiaomiGlobal schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:24:
[...]

Ik heb het met mijn auto al uitgeprobeerd: Euro 98 rijdt minder zuinig dan Euro 95 en dat is, omdat mijn auto ( Suzuki Celerio ) gewoon het beste loopt op Euro 95. Dus zelfs E10 is een betere keuze financieel gezien, omdat Euro 98 de meerprijs niet waard is.
Dat is niet mogelijk. Euro 98 zonder ethanol heeft een hogere energetische waarde dan Euro 95 met ethanol. Bovendien hangt het verbruik van zoveel factoren af, zoals temperatuur, snelheid, drukte in het verkeer etcetera dat dit niet gemakkelijk te meten is.

Nu is het de meerprijs misschien qua kilometers niet waard, maar feit is dat jouw auto ontworpen is om te rijden op benzine en niet op ethanol en ethanol heeft nu eenmaal heel andere eigenschappen dan benzine.

Ik rij niet veel en neem geen risico. V-power kost me een paar euro extra per tank maar omdat ik zo weinig rijd, is dat voor mij geen probleem en ik weet nu zeker dat mijn auto gewoon op benzine loopt, waarvoor die ontwikkeld is.

• Waterkoker
Juist als je niet veel rij moet je euro 98 tanken. Ethanol heeft een nare eigenschappen, zie https://www.frost-auto.nl...over-ethanol-in-brandstof

Daarom gooi ik in al mijn voertuigen 98 omdat ik maximaal 3000km in de zomer rij. Met de vorige euro 95 a 5% ethanol had ik na 2a3 maanden stilstand al problemen.

Waterkoker wijzigde deze reactie 02-11-2019 11:49 (13%)

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
Ik maak er nu 2 takt brandstof van, als ik getankt heb gooi ik er 250ml liter Action olie 10w40 bij.

• _JGC_
  • Nu online
@mdo8 Wat is het nut daarvan? Als je motor niet ontworpen is om op mengsmering te lopen gaat dat ellende opleveren.
Mijn motor loopt ook op een mix van 5w40 en brandstof, maar dat wordt pas gemengd in de cilinder, gaat geen vette troep door de injectoren.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 12:47
ik zie dat ik opeens meer brandstof verbruik, vandaag de tank nog niet op het voorlaatste streepje, normaal kan ik daar makkelijk 2x 60 km mee weg, bleek bij het tanken nog niet eens een litertje brandstof meer over te zijn 😳

• donaldk
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16-01 17:34
Ardana schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:44:
We zijn bijna een maand verder, en sinds de invoering van de Euro95 E10 ben ik nergens nog een Euro95 E5 pomp tegen gekomen.

Dit topic is niet bedoeld om de invoering of de gevolgen te bespreken, maar puur "help een Tweaker": waar kun je nog Euro 95 E5 tanken? En is er toevallig een app die dat bijhoudt? Ik woon zelf in Ermelo en rijd veel naar het zuiden en westen van het land, maar ben nog niet 1 pompstation tegen gekomen die nog Euro95 E5 levert.

Nu heb ik ook ergens gelezen dat Euro95 E5 helemaal niet meer geleverd zou gaan worden vanuit de depots, als dat waar is, wil ik dat ook graag weten, dan houdt m'n zoektocht meteen op.

Svp: Géén algemene informatie hier! Die is al bekend, evenals dat je wel Euro98 E5 kan tanken! De vraag is enkel "Waar kun je nog Euro 95 E5 tanken?" (en event. 'n app hiervoor).
Bij controle voor de Max. korting morgen bij TinQ ben ik ook op zoek gegaan of ik nog Euro 95 E5 kan verkrijgen. TinQ heeft altijd nog Euro 95 E5 bij de adviesprijzen staan op elke individuele station pagina. Deze is even hoog als E10. Echter bij de prijzen van het station staat enkel nog Diesel, Euro 95 E10 en in dit geval Superplus 98. Een andere vestiging heeft zelfs enkel E10 en Diesel.

TinQ heeft zelfs de volgende website https://www.ikwileuro95e5.../vertrouwde-benzines.html, die echter geen uitslag geeft want er staat een lange lijst waarvan slechts 10 euro 95 E5 zouden hebben. Welke dat zijn wordt nergens vermeld. Of je moet van alle 150 stations de individuele pagina gaan bekijken.

Competitione 102 productie is volgens Firezone gestopt, in de tank vervangen door een premium 98. In hetAD werd bij de overgang gemeld dat een keten van 10 stations in het Noorden nog wel Competitione 102 bleef leveren. Euro 95 is bij Firezone dus enkel in E5 verkrijgbaar:-(.

Tango heeft zo te zien helemaal geen Euro 95 E5 meer.

Ik had in september gezocht een gevonden op e10 check dat Peugeot brommers allemaal op E10 zouden kunnen rijden, maar nu vind ik daar alleen nog vermeldingen over auto's.

Voor de dikke Honda grasmaaier ben ik ook bang/voorzichtig.

donaldk wijzigde deze reactie 16-11-2019 21:43 (9%)

• Waterkoker
Voor de grasmaaier zou ik echt euro 98 tanken bij een shell of bp. Dit omdat een grasmaaier makkelijk +2 maanden stil staat. Voor behoud van je spullen, die wat langer stil staan, wil je geen ethanol in je brandstof.

Ooit met een motor gehad die na een half jaar ontzettend slecht liep. Daar zat euro 95 e5 in. Carburateurs groen etc. Komt zo snel aanslag in je brandstof systeem met ethanol

Bij bp of shell zit in euro 98 geen ethanol troep.

Waterkoker wijzigde deze reactie 16-11-2019 22:18 (25%)

• donaldk
coolbvrobin schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:13:
Ik ben zelf ook opzoek naar euro 95 maar dan nog zelfs zonder E
Ik heb een hobby benzine gaslamp
[Afbeelding]
En die e rotzooi brand voor geen meter de leiding raakt verstop en word niet warm genoeg en uit eindelijk verstuift de benzine niet meer 8)7
Ik snap helemaal niet hoe dit beter voor t milieu is die e rotzooi, 8)7
Zorg alleen maar voor troep en brand voor geen meter :|
Wasbenzine al geprobeerd?

Kan hij ook branden op Petroleum? Edit: al beantwoord, nee.

Voor benzine kooktoestellen raden ze vanwege genoemde problemen aanstekerbenzine aan. Ik zie zo snel enkel kleine flesjes voor Zippo. Bij de supermarkt €24,- per liter https://www.vomar.nl/Zippo-Aanstekerbenzine-125-ml.

Aspen? Niet de 1+1 of was het 2+1 aanbieding van het voorjaar, maar nu €55,- voor 3x 5L bij de Welkoop. 1L is vast 4,99. Voor andere adressen moet je zelf googlen;-)
Coleman Fuel is met prijzen vanaf 6-7 euro per liter nog duurder dan de Aspen.
Aspen bevat geen ethanol
Gewone benzine bevat tegenwoordig ruim 5 % ethanol. Voor auto’s levert dit vrijwel geen problemen op, maar voor machines kan de toevoeging van ethanol storingen geven:

Ethanol bindt vocht, de benzine verzuurt hierdoor in de tank
Verzuring veroorzaakt oxidatie van het brandstofsysteem
Een aangetast brandstofsysteem geeft startproblemen

Voorkom kostbare reparaties aan uw machine. Gebruik Aspen. Aspen bevat geen ethanol en dus kunt u altijd probleemloos uw machine starten!

Lange levensduur door minder koolafzetting
Tijdens het verbrandingsproces ontstaat koolafzetting op cilinder, zuiger en poorten. Hierdoor daalt geleidelijk de prestatie van de motor en ontstaan er uiteindelijk storingen. Omdat Aspen schoner is veroorzaakt het heel weinig koolafzetting. Uw motor blijft dus schoner, waardoor de levensduur verlengd wordt en deze veel langer de originele prestaties levert.
https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/voordelen/uw-motor

Ik neem aan dat je dan de 4T neemt en niet de 2T, want die heeft zo te lezen extra smering.

part 2:
Waterkoker schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:16:
Voor de grasmaaier zou ik echt euro 98 tanken bij een shell of bp. Dit omdat een grasmaaier makkelijk +2 maanden stil staat. Voor behoud van je spullen, die wat langer stil staan, wil je geen ethanol in je brandstof.

Ooit met een motor gehad die na een half jaar ontzettend slecht liep. Daar zat euro 95 e5 in. Carburateurs groen etc. Komt zo snel aanslag in je brandstof systeem met ethanol

Ik haal al jaren gewone benzine, dus E5 ook voor de 4 Takt maaier. Ik probeer hem echter wel leeg te rijden. Ik moet nog een keer maaien, maar het nieuwe bijgezaaide gras is nog heel iel en kort, dus ik hoop dat dat nog gaat lukken. Ik heb nog een flesje 95 E5 staan, van toen de jerrycan leeg moest om de zondag voor de overgangsdatum nog snel E5 te halen. Dus die kan ik beetje bij beetje in de tank gooien, zodat ik hem leegrijdt.

Part 3:
[...]

[...]

Staat altijd wel een paar maal per jaar in de Welkoop folder. Prijzen heb ik al vermeld, maar is niet veel goedkoper dan de Coleman Fuel.

Nou zag ik net dat de kachelbrandstof in dezelfde folder ook bij Aspen vandaan komt ( Edit bij dezelfde importeur). met 45 of 50 euro voor 20L al een stukje minder duur, maar het blijft prijzig:

https://www.welkoop.nl/wi...chelbrandstof-20l_1219808 https://www.welkoop.nl/wi...chelbrandstof-20l_1219807
Veilige brandstof
Het gebruik van Firelux Premium Heating Liquids is uitermate veilig. De brandstoffen hebben een hoog vlampunt, dat wil zeggen dat de brandstof niet snel ontvlambaar is. Firelux Premium Heating Liquids hoeft niet zoals benzine in een brand-
veilige ruimte opgeslagen te worden en ook het vervoer ervan is volkomen veilig. Firelux jerrycans zijn voorzien van een kinderveilige sluiting.
Dus geen idee of je lamp juist slechter zou branden op dit alternatief voor petroleum voor kachels of zwlfs diesel voor hete lucht kanonnen.

Pre-ethanol had een deel van de mensen nooit problemen met (verse) E95 en anderen wel klachten zoals jij. Dus ook toen zocht men alternatieven, de eerder genoemde wasbenzine. Maar Terpentine zou een wat hoger kookpunt hebben (tijdens destilatie) en is iets minder vluchtig, brand iets warmer en geeft dus meer energie. Maar met een kookpunt van 80-100 graden bevat het geen of weinig stoffen die niet zullen verbranden en dan aanslag geven in je brander. Discussie uit 2002, ver voor ethanolisatie van benzine: https://www.hiking-site.n...sbenzine.1967/#post-16596.

Part 4:
Morpheusk schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:31:
[...]
En bij TinQ ook slechts een handje vol.
Ah daar staat de selectie op brandstofsoort die genoemd wordt op de website. Echter hier kan ik selecteren wat ik wil, maar de pagina veranderd niet. Ook niet als ik iets anders zeldzaams als brommix selecteer.

[mbr]Svp posts samenvoegen voordat je ze plaatst: meerdere posts achter elkaar (dubble- of tripple-posten) is niet de bedoeling.[/]

Part 5:
WCA schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:53:
[...]

In Nederland ook hoor, alleen 15 cent maakt het argument natuurlijk net wat sappiger.
Qua Adviesprijs wel, zelfs in vaste korting ook nog 9-10 cent, maar als daar morgen de extra korting afgaat is dat enkel op Diesel en E95 en dan is het opeens wel 15 cent. Ik vul mijn tankje(s) niet voor niets op de Max(imale) kortingsdagen, met 19-20 cent korting op adviesprijs in plaats van de 14/17 cent.

Euro95 E10 € 1,609
Superplus 98 € 1,699

Bij Shell en BP zijn de prijzen hoger, dus ander merk E95 E5 en Ultimate V Power scheelt meer.

donaldk wijzigde deze reactie 17-11-2019 00:25 (55%)

• donaldk
Waterkoker schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:16:

Ik haal al jaren gewone benzine, dus E5 ook voor de 4 Takt maaier. Ik probeer hem echter wel leeg te rijden. Ik moet nog een keer maaien, maar het nieuwe bijgezaaide gras is nog heel iel en kort, dus ik hoop dat dat nog gaat lukken. Ik heb nog een flesje 95 E5 staan, van toen de jerrycan leeg moest om de zondag voor de overgangsdatum nog snel E5 te halen. Dus die kan ik beetje bij beetje in de tank gooien, zodat ik hem leegrijdt.

• donaldk
[...]

[...]

Staat altijd wel een paar maal per jaar in de Welkoop folder. Prijzen heb ik al vermeld, maar is niet veel goedkoper dan de Coleman Fuel.

Nou zag ik net dat de kachelbrandstof in dezelfde folder ook bij Aspen vandaan komt ( Edit bij dezelfde importeur). met 45 of 50 euro voor 20L al een stukje minder duur, maar het blijft prijzig:

https://www.welkoop.nl/wi...chelbrandstof-20l_1219808 https://www.welkoop.nl/wi...chelbrandstof-20l_1219807
Veilige brandstof
Het gebruik van Firelux Premium Heating Liquids is uitermate veilig. De brandstoffen hebben een hoog vlampunt, dat wil zeggen dat de brandstof niet snel ontvlambaar is. Firelux Premium Heating Liquids hoeft niet zoals benzine in een brand-
veilige ruimte opgeslagen te worden en ook het vervoer ervan is volkomen veilig. Firelux jerrycans zijn voorzien van een kinderveilige sluiting.
Dus geen idee of je lamp juist slechter zou branden op dit alternatief voor petroleum voor kachels of zwlfs diesel voor hete lucht kanonnen.

Pre-ethanol had een deel van de mensen nooit problemen met (verse) E95 en anderen wel klachten zoals jij. Dus ook toen zocht men alternatieven, de eerder genoemde wasbenzine. Maar Terpentine zou een wat hoger kookpunt hebben (tijdens destilatie) en is iets minder vluchtig, brand iets warmer en geeft dus meer energie. Maar met een kookpunt van 80-100 graden bevat het geen of weinig stoffen die niet zullen verbranden en dan aanslag geven in je brander. Discussie uit 2002, ver voor ethanolisatie van benzine: https://www.hiking-site.n...sbenzine.1967/#post-16596.

donaldk wijzigde deze reactie 16-11-2019 23:47 (14%)

• donaldk
Morpheusk schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:31:
[...]
En bij TinQ ook slechts een handje vol.
Ah daar staat de selectie op brandstofsoort die genoemd wordt op de website. Echter hier kan ik selecteren wat ik wil, maar de pagina veranderd niet. Ook niet als ik iets anders zeldzaams als brommix selecteer.

Svp posts samenvoegen voordat je ze plaatst: meerdere posts achter elkaar (dubble- of tripple-posten) is niet de bedoeling.

Ardana wijzigde deze reactie 17-11-2019 00:03 (13%)

• donaldk
WCA schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:53:
[...]

In Nederland ook hoor, alleen 15 cent maakt het argument natuurlijk net wat sappiger.
Qua Adviesprijs wel, zelfs in vaste korting ook nog 9-10 cent, maar als daar morgen de extra korting afgaat is dat enkel op Diesel en E95 en dan is het opeens wel 15 cent. Ik vul mijn tankje(s) niet voor niets op de Max(imale) kortingsdagen, met 19-20 cent korting op adviesprijs in plaats van de 14/17 cent.

Euro95 E10 € 1,609
Superplus 98 € 1,699

Bij Shell en BP zijn de prijzen hoger, dus ander merk E95 E5 en Ultimate V Power scheelt meer.

• Trommelrem
_JGC_ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:49:
@Trommelrem Die B7/E5 markeringen zijn een jaar geleden al ingevoerd. Lijkt me stug dat die er nog steeds niet op staan.
Maar waar zouden die stickers dan moeten staan? Dit is gisteravond gefotografeerd:

Plaatje 1, Plaatje 2, Plaatje 3, Plaatje 4

• no1san
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-01 16:54
De markeringen hadden op de foto moeten staan :-)
Wel merk/ type tankstation is het?

• Osiris
  • Niet online
D'r staat Esso op plaatje 4 ;)

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:57
Dat hele gedoe met E10 vind ik zo'n afzetterij. Had dan de benzine E10 goedkoper gemaakt en zeker als je dan de keuze wilt hebben naar E5 want laatst reed ik langs Esso waar E5 benzine € 1,90 was en E10 was € 1,65. Dat is gewoon belachelijk qua verschil. Bij Shell zie ik nu eindelijk dat het verschil tussen normale benzine en Shell V-power kleiner is. Als het verschil maar 5 cent (normaal lag dat tussen de 10/15 cent) is kan je beter Shell V-power tanken vind ik maar zoals van Esso is belachelijk.
Ik vind trouwens het prijsverschil met Duitsland echt zot want ik was er gisteren en daar kost de benzine € 1,32 Super. Dat is minimaal 30 cent verschil en op adviesprijs bijna 50 cent hier in Nederland.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Anoniem: 1222698
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
itsalex schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:50:

Ik vind trouwens het prijsverschil met Duitsland echt zot want ik was er gisteren en daar kost de benzine € 1,32 Super. Dat is minimaal 30 cent verschil en op adviesprijs bijna 50 cent hier in Nederland.
Minder accijns. Maar dat zal wel bekend zijn. In Duitsland kan dat ook omdat het volume wat daar afgezet wordt vele malen hoger is dan in Nederland. Bij minder winst een hoger volume halen en je inkomsten blijven minimaal gelijk.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True