Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rare avatar en geen gebruikersnamen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• plofkip
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:44
Haha ik heb ook echt een soort plofkip met een beetje fantasie:
https://tweakers.net/identicon/69431

• Azrael
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-01 22:33
Even benieuwd, gaat T.net dit nog evalueren en iets doen met de toch wel overwegende feedback die is gegeven?

Ik vind zelf dat deze "oplossing" juist het probleem creëert waarvoor het een oplossing pretendeert te zijn. Als ik een topic lees scan ik eerst snel de usericons en bij het ontbreken daarvoor de username. Doordat al die icons op elkaar lijken merk ik de username niet meer op en wordt het een grote brei. In plaats van de herkenbaarheid te vergroten vermindert het juist de herkenbaarheid.

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:11

Fiber

Beaches are for storming.

Azrael schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:15:
Even benieuwd, gaat T.net dit nog evalueren en iets doen met de toch wel overwegende feedback die is gegeven?

[...]
Overwegend positieve feedback bedoel je...?

* Fiber wil E.T. niet meer kwijt...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Azrael
Fiber schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:44:
[...]

Overwegend positieve feedback bedoel je...?

* Fiber wil E.T. niet meer kwijt...
Nou wat let je om 'm op te slaan en als je eigen icon in te stellen :P

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
Heb maar een filter toegevoegd in Ublock Origin voor al die identicons

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:20

Ik vind zelf dat deze "oplossing" juist het probleem creëert waarvoor het een oplossing pretendeert te zijn. Als ik een topic lees scan ik eerst snel de usericons en bij het ontbreken daarvoor de username. Doordat al die icons op elkaar lijken merk ik de username niet meer op en wordt het een grote brei. In plaats van de herkenbaarheid te vergroten vermindert het juist de herkenbaarheid.
Volledig eens, maar ben er bang voor dat het blijft. ;(

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je bent niet de enige die in dit topic klaagt, maar waaruit leidt je af dat het 'overwegende' feedback is? Want er zijn hier en bij het betreffende .plan ook allerlei gebruikers die aangeven het een verbetering te vinden.
Is het een probleem dat iedereen een icon heeft gekregen of dat ze voor jou niet genoeg onderscheidend zijn?
Anders gezegd; ben je het wel eens met de stelling dat het ook moeilijk is om verschillende gebruikers zonder icon te onderscheiden als er steeds plukjes 'iconlozen' door elkaar reageren afgewisseld door af en toe iemand met een icon?

Ik heb in een eerdere reactie verwezen naar een github-pagina met mogelijke alternatieven die we wmb serieus kunnen overwegen. En als iemand anders nog een voorstel heeft, hoor ik dat ook graag. Ook kunnen we aan het kleurenschema sleutelen.

Maar ik heb daar helaas geen reactie op gekregen. Dus bij deze wat concreter:
  • Ben je het eens met de stelling dat groepjes 'iconlozen' tussen anderen met een icon moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden?
  • Vind je het in principe handig dat iedereen een 'onderscheidend' icon heeft?
    Graag de huidige implementatie negeren en puur de vraag beantwoorden ;)
  • Zoja, vind je het moeilijk de huidige identicons te onderscheiden? En komt dat dan door het beperkte aantal (30) kleuren? De vormen? Beide?
  • Zie je op deze github-pagina veelbelovende alternatieven die veel beter zouden zijn? Zoja graag aangeven welke. Of weet je elders nog interessante alternatieven elders?
    Het klinkt wellicht lui dat we bij voorkeur een bestaande implementatie hergebruiken, maar het is ook daadwerkelijk moeilijk om zoiets goed te doen... dus gebruiken we liever een tried-and-tested versie :)

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ACM schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:08:
[...]

• Ben je het eens met de stelling dat groepjes 'iconlozen' tussen anderen met een icon moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden?
Irrelevant. Wedervraag: waarom vind jij dat ik anderen beter moet kunnen onderscheiden?
Nee.
Een avatar vind ik een expressie van mezelf. Een automatisch gegenereerde avatar zou voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben. Liever geen avatar dan een automatisch gegenereerde avatar.

IMHO voegt het niets toe en ik vind het juist minder mooi dat er allemaal dezelfde soort avatars (allemaal blokjes) te zien zijn. Voor mij zijn ze ook niet zoveel verschillend van elkaar dat ik ze herken.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

[...]
  • Zoja, vind je het moeilijk de huidige identicons te onderscheiden? En komt dat dan door het beperkte aantal (30) kleuren? De vormen? Beide?
  • Zie je op deze github-pagina veelbelovende alternatieven die veel beter zouden zijn? Zoja graag aangeven welke. Of weet je elders nog interessante alternatieven elders?
    Het klinkt wellicht lui dat we bij voorkeur een bestaande implementatie hergebruiken, maar het is ook daadwerkelijk moeilijk om zoiets goed te doen... dus gebruiken we liever een tried-and-tested versie :)
Als er een feature komt om die dingen niet te zien, graag :Y Ik vind het juist een onoverzichtelijk bende. Wat mij betreft is het zonde van de dev-tijd geweest :P

Eyyyy macarena !! \o/
Als je het niet kan kopen, kan je het misschien wel stelen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:18:
Als er een feature komt om die dingen niet te zien, graag
Staat gewoon in je Forum instellingen. Alleen op de frontpage kan dat nog niet.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:14:
Irrelevant. Wedervraag: waarom vind jij dat ik anderen beter moet kunnen onderscheiden?
Dat is niet irrelevant, want dat is juist de kern van het antwoord op de wedervraag die je stelt.
Een avatar vind ik een expressie van mezelf. Een automatisch gegenereerde avatar zou voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben. Liever geen avatar dan een automatisch gegenereerde avatar.
Een avatar heeft meerdere doelen, dat eerste is er inderdaad een van :)
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:18:
Als er een feature komt om die dingen niet te zien, graag :Y Ik vind het juist een onoverzichtelijk bende. Wat mij betreft is het zonde van de dev-tijd geweest :P
Daarmee reageer je op de huidige implementatie. Niet op of er uberhaupt een wens bij jou bestaat (en gezien er ook positieve reacties zijn, was die er bij diverse anderen) om beter het onderscheid te zien bij gebruikers die voorheen geen icoon hadden.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

sypie schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:19:
[...]
Staat gewoon in je Forum instellingen. Alleen op de frontpage kan dat nog niet.
Waar staat die dan? Ik zie hier anders niet een optie staan om identicons niet te tonen: https://gathering.tweakers.net/forum/preferences

Want usericons wil ik wel zien, die identicons niet ;)

Eyyyy macarena !! \o/

• Ossi
Ik heb het gevoel dat @ACM en @Maasluip langs elkaar heen praten. @ACM probeert vanuit logica te redeneren. Terwijl @Maasluip het juist heeft over "expressie van jezelf" wat niets met logica te maken heeft en je zou kunnen zien als een stukje originaliteit en subjectiviteit.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ACM schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:24:
[...]

Dat is niet irrelevant, want dat is juist de kern van het antwoord op de wedervraag die je stelt.
Jawel, dat is wel irrelevant, want met de vraagstelling probeer je een positief antwoord te ontlokken. Ontkennen dat verschillen beter herkenbaar zijn dan geen verschillen slaat nergens op, dus de vraag slaat nergens op.
De vraag is: waarom wil jij (en met jij bedoel ik Tweakers.net) dat die verschillen er zijn? Als mensen zelf een automatisch gegenereerde avatar hadden gewild, dan hadden ze die toch zelf gemaakt? Waarom moet jij voor anderen beslissen welke avatar zij voeren (en argumenten dat wij aanstootgevende avatars niet toestaan en daarmee ook voor anderen beslissen doen hier niet ter zake).

Open Source landkaart

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ossi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:29:
Ik heb het gevoel dat @ACM en @Maasluip langs elkaar heen praten. @ACM probeert vanuit logica te redeneren. Terwijl @Maasluip het juist heeft over "expressie van jezelf" wat niets met logica te maken heeft en je zou kunnen zien als een stukje originaliteit en subjectiviteit.
Zo te zien hamert @Maasluip op het deel vanuit de 'schrijver', terwijl onze redenaties vooral vanuit de 'lezer' zijn.
Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:30:
Jawel, dat is wel irrelevant, want met de vraagstelling probeer je een positief antwoord te ontlokken. Ontkennen dat verschillen beter herkenbaar zijn dan geen verschillen slaat nergens op, dus de vraag slaat nergens op.
Je maakt het wel heel moeilijk voor me om te antwoorden als ik de voornaamste reden dat we het geintroduceerd hebben niet mag gebruiken als antwoord...

Wat je wellicht niet beseft is dat de wensen kunnen verschillen tussen degenen die reacties schrijven onder artikelen en in topics en degenen die die reacties lezen - en mogelijk op willen reageren. Het lijkt ons dat gebruikers het prettig vinden om van reacties die ze lezen snel te kunnen zien dat verschillende reacties door dezelfde schrijver zijn geplaatst.
En daarbij gaan we er ook vanuit dat naast de nickname een uniek icoon een hulpmiddel om dat als zodanig te kunnen herkennen.
De vraag is: waarom wil jij (en met jij bedoel ik Tweakers.net) dat die verschillen er zijn? Als mensen zelf een automatisch gegenereerde avatar hadden gewild, dan hadden ze die toch zelf gemaakt? Waarom moet jij voor anderen beslissen welke avatar zij voeren (en argumenten dat wij aanstootgevende avatars niet toestaan en daarmee ook voor anderen beslissen doen hier niet ter zake).
Er zijn zat mensen die niet de moeite hebben genomen een avatar in te stellen, simpelweg omdat het teveel werk was. Niet omdat ze zich niet wilden kunnen onderscheiden... dus 'dan hadden ze dat wel ingesteld' is vanuit jouw kant niet zo'n sterk argument. Daarom gaan we er ook vanuit dat het gros van degenen die geen icon hadden, daar simpelweg niet de moeite voor wilden nemen of de meerwaarde niet van zagen. Niet dat ze absoluut geen icon wilden.

Maar het belangrijkste punt hier is dan ook dat de hele keuze niet is gemaakt vanuit de schrijver, maar vanuit de lezers.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Tweakers.net wordt Tetris.net?

Ik, als lezer, herken mensen nu niet meer, want identicon..

Maaruh, ik maak wel een topic in MF: Feature: Identicons uitschakelen als lezer :Y

RaZ wijzigde deze reactie 31-10-2019 08:54 (19%)

Eyyyy macarena !! \o/

• Ossi
Het zal gewoon heel persoonlijk zijn of je het fijn vindt of niet. Ik herken mensen nu juist inderdaad minder. Ze lijken teveel op elkaar. Eerder kon ik gewoon lekker snel de naam lezen, nu wordt je aandacht te snel naar de identicon getrokken.

Om dat op te lossen gebruik ik nu css-snippets om ze uit te zetten. Was ook maar een kleine moeite.
Misschien wel handig om die optie aan te bieden in de instellingen. Wel of niet tonen van identicons.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:45:
Ik, als lezer, herken mensen nu niet meer, want identicon..
Want je kon ze wel herkennen toen ze helemaal geen icon hadden? :?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ACM schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:40:
[...]

Zo te zien hamert @Maasluip op het deel vanuit de 'schrijver', terwijl onze redenaties vooral vanuit de 'lezer' zijn.
Ja, uiteraard. Het is toch mijn profiel en niet jullie profiel? Het zou wat zijn als ik de garagedeuren van mijn kennisen ging bekladden omdat ik dan makkelijker kan zien waar ze wonen.
[...]

Je maakt het wel heel moeilijk voor me om te antwoorden als ik de voornaamste reden dat we het geintroduceerd hebben niet mag gebruiken als antwoord...

Wat je wellicht niet beseft is dat de wensen kunnen verschillen tussen degenen die reacties schrijven onder artikelen en in topics en degenen die die reacties lezen - en mogelijk op willen reageren. Het lijkt ons dat gebruikers het prettig vinden om van reacties die ze lezen snel te kunnen zien dat verschillende reacties door dezelfde schrijver zijn geplaatst.
En daarbij gaan we er ook vanuit dat naast de nickname een uniek icoon een hulpmiddel om dat als zodanig te kunnen herkennen.
What's next, iedereen een andere achtergrond om het nog makkelijker herkenbaar te maken? Ik vind het echt een vergezocht argument voor een totaal overbodig iets (en ja, dat zeg ik ook omdat ik vind dat er op andere plekken die voor users niet zo zichtbaar zijn hoognodig devtijd besteed moet worden). Om dan te zien dat er voor zoiets volstrekts triviaals wel tijd vrij gemaakt kan worden, dat triggert natuurlijk wel.
[...]

Er zijn zat mensen die niet de moeite hebben genomen een avatar in te stellen, simpelweg omdat het teveel werk was. Niet omdat ze zich niet wilden kunnen onderscheiden... dus 'dan hadden ze dat wel ingesteld' is vanuit jouw kant niet zo'n sterk argument. Daarom gaan we er ook vanuit dat het gros van degenen die geen icon hadden, daar simpelweg niet de moeite voor wilden nemen of de meerwaarde niet van zagen. Niet dat ze absoluut geen icon wilden.
Dan zie ik niet in waarom je niet een knopje "genereer automatische avatar" had kunnen maken. Je argument is geen verklaring waarom je vindt dat iedereen zonder avatar een automatisch gegenereerde avatar moet hebben.

Open Source landkaart

• Nycrea
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 27-01 08:56

Nycrea

Moto Guzzi Stelvio 8V

Ik vind het wel een fijne feature, wil je het niet zien dan kun je gewoon zelf alle avatars uitzetten.
Veel mensen nemen niet de moeite om een avatar in te stellen, als beelddenker vind ik het erg fijn als iedereen toch een onderscheidbaar plaatje krijgt.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

RodeStabilo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:55:
[...]

Want je kon ze wel herkennen toen ze helemaal geen icon hadden? :?
Yup :Y

Nicknames zijn uniek he ;)

En het helpt misschien wel als je mensen al jaren "kent" als ze al meer dan 10+ jaar iconsloos hier posten. De signature, ondertitel en nickname zijn herkenbaar, en nu na 20 jaar staat er in eens een tetrisblokje 8)7

Eyyyy macarena !! \o/

• Mortum
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12:59

Mortum

Niet op mij klikken!!

Ik vond de identicons een leuke 1 april grap..

Maar ondertussen heb ik het gevoel alsof ik een app op mijn telefoon moet installeren om de volledige informatie van de auteur van de post te scannen...

Ik snap dat dit een QoL feature is voor de avatar-vrije users..
Maar ondertussen lijkt het net alsof je identicon verplicht wordt om aan de huisstijl wan T-Net te voldoen..
Ik zie ook mensen actief naar deze icons switchen om volgens mij die reden...

Door de kleuren trekt de icon je oog weg van de username, waardoor ik nu amper door heb wie wat post op het fora.

Vroeger had je nog website's waarbij je zo een generiek plaatje kreeg van:

"Deze user is een sukkel" waardoor users aangemoedigd werden zsm dit aan te passen.

Ja, dat heb ik al eens gelaserd. MEUK Discord

• ArnoutV
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:54
Ik vind het ook geen fijne feature als lezer, maar ook niet als "eigenaar"
Als ik een avatar plaats is het mijn eigen avatar en niet een gegenereerde omdat ik geen avatar wil.

Als lezer heb ik het idee dat naar sprites uit Space Invaders of Galaga zit te kijken.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:00:
[...]

Yup :Y

Nicknames zijn uniek he ;)

En het helpt misschien wel als je mensen al jaren "kent" als ze al meer dan 10+ jaar iconsloos hier posten. De signature, ondertitel en nickname zijn herkenbaar, en nu na 20 jaar staat er in eens een tetrisblokje 8)7
Knap! Maar uiteindelijk ga je ze dan toch herkennen aan hun 'tetrisblokje' ? ;)

Verder vind ik je verzoek om het uit te kunnen schakelen wel een goede! (y)

RodeStabilo wijzigde deze reactie 31-10-2019 09:05 (7%)

• Mortum

Mortum

Niet op mij klikken!!

RodeStabilo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:04:
[...]

Knap! Maar uiteindelijk ga je ze dan toch herkennen aan hun 'tetrisblokje' ? ;)
Nou nee...
Hoe goed ben jij in zoek de verschillen??
De identicons zijn niet verschillend genoeg dat ik mensen onderling ermee kan differentiëren.
Sterker nog, ik zie al users langs komen met de zelfde vorm identicon, alleen een ander tintje rood...

FYI is het jullie al opgevallen dat de identicons allemaal symmetrisch zijn?
Dus eigenlijk is maar de helft van de icon bruikbaar om mensen onderling te onderscheiden.

Dat zijn maar 15(ish) blokjes waarbij het dus voor komt dat 2 users dezelfde icon hebben met 1 blokje net op een andere plek..

Mortum wijzigde deze reactie 31-10-2019 09:13 (24%)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ossi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:55:
Het zal gewoon heel persoonlijk zijn of je het fijn vindt of niet. Ik herken mensen nu juist inderdaad minder. Ze lijken teveel op elkaar. Eerder kon ik gewoon lekker snel de naam lezen, nu wordt je aandacht te snel naar de identicon getrokken.
Kan je nog naar mijn eerdere mini-enquete kijken? Want er lopen meerdere discussies door elkaar, ik ben namelijk niet zozeer benieuwd naar dat deze oplossing niet voor iedereen werkt. Dat is ondertussen wel duidelijk gemaakt.

Maar als we iets met 'de feedback' moeten doen, dan zijn er meerdere opties:
- De feedback negeren ;)
- Er helemaal weer mee stoppen
- Het instelbaar maken (of de custom css benadrukken)
- De huidige implementatie tweaken
- De huidige implementatie vervangen door een andere weergave

Mijn voorkeur heeft een van de laatste twee. Helaas is de huidige feedback vooral 'ik vind het niet fijn' vs 'ik vind het wel fijn', maar daaruit is niet af te leiden of het mogelijk is om e.e.a. zodanig aan te passen dat mensen vanuit de eerste groep kleiner wordt zonder de tweede groep te verkleinen (er is ook nog de 'het maakt mij niet uit'-groep, die mag wmb wel groter worden).
Mortum schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:08:
Dat zijn maar 8 blokjes waarbij het dus voor komt dat 2 users dezelfde icon hebben met 1 blokje net op een andere plek..
Het zijn er 5 in de hoogte en 3 in de breedte, dus 15, niet 8. Uiteraard nog steeds niet heel veel, maar het lastige van een (veel) groter aantal blokjes varieren is dat je dan al snel terecht komt in blokjes die effectief er uit gaan zien als ruis.
Mortum schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:12:
Kan je die vast zetten in het topic alert?
Goed punt. Wellicht helpt het :)

ACM wijzigde deze reactie 31-10-2019 09:15 (21%)

• Mortum

Mortum

Niet op mij klikken!!

ACM schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

Kan je nog naar mijn eerdere mini-enquete kijken?
Kan je die vast zetten in het topic alert?

Ik vond hem pas nadat je het er hier op wees...

• Sméagol
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-01 21:38

Sméagol

Master of Mayhem

Eh. Ik vind ze lelijk, en overbodig. Als ik mensen wil onderscheiden dan check ik de nicks.. Maar meestal is dat niet nodig. Met uitzondering van de TS, maar die is al onderscheidend. Oplossing voor een probleem dat er niet is. Ik zou er ook een probleem mee hebben als ik niet zelf een custom avatar zou hebben.

Edit:
Kleine toevoeging: je forceert nu een identificatie op mensen die dat niet willen. "Kijk 'ns, jij bent vanaf nu dit setje blokjes".

Sméagol wijzigde deze reactie 31-10-2019 09:14 (19%)

Make lovecraft not warcraft. / Films 2019

• Mortum

Mortum

Niet op mij klikken!!

Nee, zonder icon kijk je sneller/makkelijker naar de username. Zie bijvoorbeeld fotografie, waarbij het oog sneller getrokken wordt naar een kleurrijk/licht element
Ja, mits ook echt onderscheidend... 15blokjes en 30 kleuren is niet onderscheidend genoeg
ja, door beide
Persoonlijk zou ik voor Flathash kiezen, dat is voor een mens iets waar men zich makkelijker mee refereerd, en als het plaatje totaal niet op jou RL lijkt, ben je ook sneller geneigd dit aan te passen tot een werkelijke unieke avatar..

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Die enquette slaat ook als een tang op een varken..

Ben ik het eens met de stelling dat identicons beter zijn voor de gebruikservaring?
NEE

En met die vraagstelling wil Tweakers verder geen antwoorden hebben, immers wordt er wel naar een mening vraagd als je het met die stelling wel eens bent.

Je kan natuurlijk altijd custom-css benadrukken, maar niet iedereen heeft HTML & CSS skillz, of misschien niet voldoende karma om die feature aan te zetten. Gewoon niet tonen voor wie het niet wil zien, in je instellingen.

Eyyyy macarena !! \o/

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

[...]

[list]
Niet per se eigenlijk.. Andersom is het veel sterker: Dmv een icon kun je in sommige gevallen makkelijker herkennen welke user bij een reactie hoort, maar iconless of random icon voegt imho niet per se onderscheidenheid toe.
Ja, daar kan ik wel in meegaan :P
Ja, moeilijk te onderscheiden: Het is net ruis. De kleur maakt het iets makkelijker, maar de vormpjes doen me echt helemaal niets als je meerdere identicons onder elkaar ziet.
[/list]
Ik ben van het 'beter goed gejat dan slecht bedacht', en ben zelf wel gewend aan de Google-look, dus ik zou de Letter Avatar een beter alternatief vinden. Maar eigenlijk alles wel wat er niet onderling uitwisselbaar uitziet... De animals, flathash, de monkey, robohash, wavatars, zo'n beetje alles wat er niet als random noise uitziet maar daadwerkelijk iets herkenbaars heeft zou een beter alternatief zijn als het doel herkenbaarheid is :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Koozza
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:40

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Even mijn 50 centjes, ik zelf ervaar de Identicons als een prettige toevoeging. Ik heb altijd erg veel moeite gehad om iconloze uit elkaar te houden en de Identicons maken dat visueel echt een stuk makkelijker. Enige kritiek zou zijn dat er wat meer onderscheid mag komen in de vorm van misschien wat meer kleurtjes en meer "pixels".

W.M.B. deze feature houden!

• Ossi
• Ben je het eens met de stelling dat groepjes 'iconlozen' tussen anderen met een icon moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden? Nee, de onderscheidendheid zit in de eigenheid van een icon, niet een random dingetje. Sommige mensen in topics zijn juist herkenbaar omdat ze geen icon hebben. Daarnaast hebben we ook nog het onderschrift en de meest onderscheidende van allemaal.... De naam!
• Vind je het in principe handig dat iedereen een 'onderscheidend' icon heeft? Nee, ik lees liever dan dat ik een aanname moet doen op een plaatje.
• Zie je op deze github-pagina veelbelovende alternatieven die veel beter zouden zijn? Zoja graag aangeven welke. Of weet je elders nog interessante alternatieven elders? Nogmaals, ik zie de voortgang niet in, in de eigenheid van iemands keuze te rommelen. Geen icon is een keuze, wel een icon is ook een keuze.
Snap ik, misschien als opt-in proberen? Iedereen een onzichtbaar identicon, tenzij je ze aan zet?

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13:36
Ook ik vind de identicons een achteruitgang, ze hoeven niet perse weg maar een toggle om identicons te verbergen zou fijn zijn. Veel identicons lijken op elkaar waardoor je snel incorrect de illusie krijgt dat het om dezelfde gebruiker gaat, custom avatars zijn een stuk unieker waardoor je dat probleem niet hebt.

• Mortum

Mortum

Niet op mij klikken!!

Maak het eventueel een toggle dat gebruikers zijn uit de verschillende smaakjes identicons kunnen kiezen, of compleet verbergen.

Ik denk dat dat 99% van de gebruikers tevreden kan stellen.

Momenteel is de huidige setting te vaag, het zijn vaak maar 6 dingen:

ruis
een T
een palmboom
een schedel
een kruis
of een space invader

en die 6 opties heb je (schijnbaar) in 30 kleuren.
Dus zodra je 180 users heb zonder icon ga je al tegen dubbele aanlopen.

En nogmaals, het probleem is voornamelijk dat ze te veel afleiden van het gene wat wel uniek is, de username!
Ik kan vaak niet zien wie wie is in 1 oogopslag als ik nu in het aankoopforum kijk.

Mortum wijzigde deze reactie 31-10-2019 10:53 (59%)

• TechandMusic
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13:42

TechandMusic

Ryzen Powerrrrr

RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:46:
Je kan natuurlijk altijd custom-css benadrukken, maar niet iedereen heeft HTML & CSS skillz, of misschien niet voldoende karma om die feature aan te zetten. Gewoon niet tonen voor wie het niet wil zien, in je instellingen.
En daarom ga ik mezelf weer herhalen: Custom CSS móét nu echt zonder karma kunnen worden aangezet. Des te langer Tweakers niet in staat is om populaire features te implementeren zoals dark mode, en controversiële features zoals de nieuwe frontpage ankeliers en deze identicons niet aanpasbaar maken, vind ik dat je dan op z'n minst Custom CSS een basisfeature moet maken, zodat Tweakers zelf het kunnen tweaken. Heb nu eindelijk genoeg karma om het aan te zetten, en dark mode bijvoorbeeld is een hele verademing, maar het had niet nodig moeten zijn.

Als T.net softwaredevs gaan verwijzen naar Custom CSS als een oplossing, moet dit ook een oplossing voor iedereen zijn.

Ryzen 5 2600 / RX 480 8GB Nitro+ OC / 16GB DDR4 3000MHz Vengeance RGB / ASRock B450M Pro4 / Antec Performance One P280

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Goeie typo d:)b Een soort van anker.

Open Source landkaart

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 20:54

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

TechandMusic schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:26:
[...]

En daarom ga ik mezelf weer herhalen: Custom CSS móét nu echt zonder karma kunnen worden aangezet. Des te langer Tweakers niet in staat is om populaire features te implementeren zoals dark mode, en controversiële features zoals de nieuwe frontpage ankeliers en deze identicons niet aanpasbaar maken, vind ik dat je dan op z'n minst Custom CSS een basisfeature moet maken, zodat Tweakers zelf het kunnen tweaken. Heb nu eindelijk genoeg karma om het aan te zetten, en dark mode bijvoorbeeld is een hele verademing, maar het had niet nodig moeten zijn.

Als T.net softwaredevs gaan verwijzen naar Custom CSS als een oplossing, moet dit ook een oplossing voor iedereen zijn.
QFT. Ik heb dit eerder geopperd maar werd doodgezwegen of omheen gelult met onzin (door product welteverstaan, niet de devvers).

Het standaard antwoord "gebruik maar custom css" en "moet je maar meer actief zijn om de karma te hebben" zijn enorme dooddoeners. Juist omdat je met een kip/ei situatie komt te zitten. Men is niet actief omdat ze de site niet fijn vinden, wat is op te lossen met custom css, dat alleen te 'kopen' is als je actief bent.

Commandline FTW

• Dirk
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:31

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
ACM schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

Kan je nog naar mijn eerdere mini-enquete kijken? Want er lopen meerdere discussies door elkaar, ik ben namelijk niet zozeer benieuwd naar dat deze oplossing niet voor iedereen werkt. Dat is ondertussen wel duidelijk gemaakt.

Maar als we iets met 'de feedback' moeten doen, dan zijn er meerdere opties:
- De feedback negeren ;)
- Er helemaal weer mee stoppen
- Het instelbaar maken (of de custom css benadrukken)
- De huidige implementatie tweaken
- De huidige implementatie vervangen door een andere weergave

Mijn voorkeur heeft een van de laatste twee. Helaas is de huidige feedback vooral 'ik vind het niet fijn' vs 'ik vind het wel fijn', maar daaruit is niet af te leiden of het mogelijk is om e.e.a. zodanig aan te passen dat mensen vanuit de eerste groep kleiner wordt zonder de tweede groep te verkleinen (er is ook nog de 'het maakt mij niet uit'-groep, die mag wmb wel groter worden).

[...]

Het zijn er 5 in de hoogte en 3 in de breedte, dus 15, niet 8. Uiteraard nog steeds niet heel veel, maar het lastige van een (veel) groter aantal blokjes varieren is dat je dan al snel terecht komt in blokjes die effectief er uit gaan zien als ruis.

[...]

Goed punt. Wellicht helpt het :)
Ik vind het idee prima, maar van mij mag wel wat meer contrast in het plaatje. Kleuren en vullingsgraad zijn belangrijker dan de exacte vorm voor de herkenbaarheid. Dus kleur op een contrasterende kleur in plaats van kleur op transparant. En dan bij voorkeur ook meer dan de huidige 30 opties.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 28-01 22:04

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Het grootste probleem in de onderscheid zit hem in het gebrek aan contrast. De vormen zelf zeggen vrij weinig, het gebrek aan achtergrondkleurtjes helpt hier ook niet bij, vooral bij lichtere kleuren als grijs of geel.

Hierdoor word het al snel verwarrend als twee users met vergelijkbare kleuren ergens aan het reageren zijn, naar mijn neming vooral op de front page.

TL;DR: Scherpere kleuren, en achtergrondkleuren zouden naar mijn idee helpen. De stijl van de icoontjes an-sich is prima, en past ook bij Tweakers als tech site.

Er zijn vrij weinig users met een custom icoontje welke een enkele univorme kleur gebruiken op een witte achtergrond, hence dat iedereen die dat wel doet - al helemaal als de kleuren op elkaar lijken - nogal in elkaar blurren naar mijn idee.

Edit: Om toch even een persoonlijke voorkeur dr in te gooien, een simpel icoontje met de eerste letter van elk woord in een username i.c.m. een random achtergrondkleur is naar mijn mening prima herkenbaar. Het systeem wat Google bijvoorbeeld gebruikt bij de contactpersonen in Gmail of op een Android telefoon.

D4NG3R wijzigde deze reactie 31-10-2019 13:55 (44%)

• Tjolk
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:41

Tjolk

FP ProMod
[...]
  1. Ben je het eens met de stelling dat groepjes 'iconlozen' tussen anderen met een icon moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden?
  2. Vind je het in principe handig dat iedereen een 'onderscheidend' icon heeft?
  3. Zoja, vind je het moeilijk de huidige identicons te onderscheiden? En komt dat dan door het beperkte aantal (30) kleuren? De vormen? Beide?
  4. Zie je op deze github-pagina veelbelovende alternatieven die veel beter zouden zijn? Zoja graag aangeven welke. Of weet je elders nog interessante alternatieven elders?
(even zelf nummering toegevoegd)

Mijn antwoorden:
  1. Nee, ik ben het daar niet mee eens. Ik kom nu te vaak in topics tegen dat ik de draad van de discussie kwijtraak omdat user icons teveel op elkaar lijken. Hiervoor was die user icon er niet waardoor ik automatisch naar de naam keek. Er is wat mij betreft dus een probleem geïntroduceerd wat er eerder niet was.
  2. Mits voldoende onderscheidend: ja, dan kan dat helpen (al is de meerwaarde IMO beperkt)
  3. Beide
  4. Zolang het niet te abstract is en uiteindelijk ieder icon voldoende uniciteit biedt, is het goed. Ik doel dan op bijvoorbeeld Wavatars, RoboHash, FlatHash, monKey. Al is het mij onvoldoende duidelijk dat er voldoende onderscheidende resultaten zijn.
Om wat meer duiding te geven: mijn focus ligt op het midden van het venster. De user informatie zit daarom in het perifeer zicht; waardoor je niet alle details waarneemt. Als er dan in 1 topic meerdere users reageren met avatars in dezelfde kleuren en basisvormen, registreert mijn brein dat als 1 icon.
Neem dit voorbeeld. Ed Vertijsment en Mugwump hebben redelijk gelijke icons gekregen. Ryur zit met zijn reactie daartussen, waardoor het in mijn eerste indruk erop leek dat het ging om een reactie van Ed Vertijsment, een reactie van Ryur en daaronder weer een reactie van Ed Vertijsment, simpelweg omdat mijn brein die paarse blur had gekoppeld aan Ed Vertijsment. Dat de blur een tikkie anders geordend is doet er dan niet meer toe.

Voorheen wist mijn brein totaal niet om wie het ging en schoten mijn ogen vanzelf even naar links om te checken wie er schreef.

Wellicht gewenning, en moet ik voortaan gewoon altijd checken wie er schrijft, ook al zie ik een herkenbare avatar. Maar dan vraag je je af wat nu eigenlijk beter is: wel of geen identicons? Ze dienen in mijn geval in ieder geval niet het doel waarvoor ze geïntroduceerd zijn; in tegendeel.

Voor nu heb ik ze dus maar met custom CSS weggehaald, maar zoals anderen reeds schreven is dat niet voor iedereen een oplossing. Plus dat als iedereen dat zou doen, jullie alleen maar een hoop werk voor Piet Snot hebben gedaan. :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Nu online

michielRB

back to the future

Standaard avatar Als je geen avatar kiest wordt onderstaand "Identicon" gebruikt om andere gebruikers te helpen je te herkennen. Bijvoorbeeld om sneller te zien dat je meerdere keren reageerde in een forumtopic of bij een artikel.
Het is dus een 'feature' van GoT.

De S in IoT staat voor Security

• Sme4gle
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 09:10
Ik heb de lottery gewonnen met mijn space invider avatar denk ik

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:56

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Nee.
Ja.
• Zoja, vind je het moeilijk de huidige identicons te onderscheiden?
Ja.
En komt dat dan door het beperkte aantal (30) kleuren? De vormen? Beide?
Kleuren vooral. Waar ik voorheen bij geen avatar naar de naam keek, doe ik dat nu uit automatisme niet meer. De vormen zijn daarbij niet onderscheidend genoeg, dus als er toevallig twee mensen met dezelfde kleur reageren dan lijkt het voor mij in eerste instantie dat het dezelfde persoon is.

Dit is in de afgelopen week echt vaak voorgekomen waarbij ik me dat ook realiseer. Een probleem dat ik voorheen absoluut nooit had.
Daar staan goede en slechte tussen. De slechten zijn over het algemeen meer de wat abstractere vormen met een pot-pourri aan kleurschikkingen (zoals Circular, HashIcon en HexIcon). Iets als RoboHash of Monster ID vind ik ontzettend cool en ook goed herkenbaar, maar de vraag is of je zoiets complex wil gebruiken. Ik denk dat kleur wel gewoon het belangrijkst is. Als je het huidige palet uitbreidt naar bijv. 50 kleuren, en ook een achtergrondkleur meeneemt, dan heb je al 2500 verschillende combinaties ipv de huidige 30.

Call me cocky, but if there's an alien out there I can't kill I haven't met him and killed him yet. But I can't go in alone. That's why I'm ordering every available ship to report for duty. Anyone else should secure a weapon and fire wildly into the air.

• magic_nl
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:36

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik houd m'n tovenaar wel....

https://tweakers.net/identicon/11044

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• JoeyPrr
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 28-01 15:16
Moet zeggen dat ik nu al een paar keer heb gehad dat ik dacht dat 1 iemand heel vaak aan het dubbelposten was, of dat mensen tegen zichzelf aan het praten waren, omdat de icons zo op elkaar lijken.
1: Nee
2: Mogelijk wel ja
3: Bijzonder moeilijk, door zowel de kleuren als vormen
4: RoboHash, Pictogrify, Animal Identicon

Zouden bezoekers op bijv. Reddit het ook lastig vinden om mensen te onderscheiden? Ik betwijfel het een beetje. Maar goed, daar heeft niemand avatars.

Also; sorry.. kon het niet laten.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

.oisyn schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:34:
Ik denk dat kleur wel gewoon het belangrijkst is. Als je het huidige palet uitbreidt naar bijv. 50 kleuren, en ook een achtergrondkleur meeneemt, dan heb je al 2500 verschillende combinaties ipv de huidige 30.
Ik vind achtergrondkleuren bekijken sowieso wel interessant, maar gewoon willekeurig dezelfde 50 kleuren ook als achtergrondkleur pakken geeft natuurlijk 50 combinaties die exact dezelfde kleur voor- en achter hebben ;)

En daarnaast vast ook een hele rits waarbij het contrast slecht is of juist nare effecten geeft (zoals fel blauw met fel rood mixen). Die eerste is wel te automatiseren bijvoorbeeld a.d.h.v. de regels van WCAG. Die tweede helaas niet, maar is wellicht ook niet zo belangrijk.
Al met al lijkt me dat er voor 'voldoende' contrast dan wellicht 'maar' 1000 combinaties overblijven, wat eventueel opgelost kan worden door meer kleuren te nemen :)

Overigens is het vinden van 50 kleuren die onderling voldoende verschillen nog best lastig, maar er zijn blijkbaar wel tools die daar wat bij helpen.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:01
[...]
  • 1. Ben je het eens met de stelling dat groepjes 'iconlozen' tussen anderen met een icon moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden?
  • 2. Vind je het in principe handig dat iedereen een 'onderscheidend' icon heeft?
  • 3. Zoja, vind je het moeilijk de huidige identicons te onderscheiden? En komt dat dan door het beperkte aantal (30) kleuren? De vormen? Beide?
  • 4. Zie je op deze github-pagina veelbelovende alternatieven die veel beter zouden zijn? Zoja graag aangeven welke. Of weet je elders nog interessante alternatieven elders?
    5. Het klinkt wellicht lui dat we bij voorkeur een bestaande implementatie hergebruiken, maar het is ook daadwerkelijk moeilijk om zoiets goed te doen... dus gebruiken we liever een tried-and-tested versie :)
1. Nee
2. Nee, ik ben voor keuzevrijheid. Ik heb op geen een forum een avatar behalve hier, omdat het nu opeens moet. Denk je niet dat als ik een avatar had willen hebben dat ik die dan ergens in de afgelopen jaren wel had gemaakt?
3. De huidige identicons maken het voor mij slechter te volgen. Ze lijken allemaal op elkaar.
4. Van mij mag het gewoon uit in wat voor vorm ook dus ik wil hier verder niks mee.
5. Ik snap niet dat je zoiets implementeert zelfs een aantal mods vinden het niks. Praten jullie niet met elkaar?

• Anoniem: 1222698
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Het is dat dit topic nu op de FP staat, anders had ik dit niet eens geweten

Die van mij lijkt wel een middelvinger

Anoniem: 1222698 wijzigde deze reactie 31-10-2019 17:49 (27%)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

ACM schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:27:
[...]

Ik vind achtergrondkleuren bekijken sowieso wel interessant, maar gewoon willekeurig dezelfde 50 kleuren ook als achtergrondkleur pakken geeft natuurlijk 50 combinaties die exact dezelfde kleur voor- en achter hebben ;)
En allemaal dubbele want het patroon kan ook nog eens inverted zijn ;)

Call me cocky, but if there's an alien out there I can't kill I haven't met him and killed him yet. But I can't go in alone. That's why I'm ordering every available ship to report for duty. Anyone else should secure a weapon and fire wildly into the air.

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 06:54
ThoThoHeiJan schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:42:

Die van jou lijkt meer op een gebouw wat in Amsterdam staat tegenover Tweakers HQ aan de overkant van het IJ

DnB is Liquid

• Fiber

Fiber

ThoThoHeiJan schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:42:

En ik zie er het profiel van de Arc de Triomphe in Parijs in... :)
Azrael schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:46:
[...]

Nou wat let je om 'm op te slaan en als je eigen icon in te stellen :P
Ehm, niets geloof ik, dus dat maar even gedaan... :)

Fiber wijzigde deze reactie 31-10-2019 19:28 (28%)

• Jerrythafast
  • Laatst online: 08-01 23:27

Jerrythafast

Hier, aan de kust

- Ja, ik vind iconlozen soms (dus niet altijd) moeilijk van elkaar te onderscheiden.
- Ja, ik zou het dan ook handig vinden als iedereen een onderscheidend icon zou hebben.
- Ja, ik vind de huidige icons soms moeilijk van elkaar te onderscheiden. Ik heb ook de indruk dat dat vaker voorkomt dan het onderscheiden van de usernames. Ik denk dat het vooral komt door het beperkte aantal kleuren. Vormen zijn er wel veel meer, maar de vorm zie je pas als je met je ogen op de identicon focust en zoals hierboven ook al aangehaald staan ze juist in het perifere zicht. Ik ben het met die persoon eens dat voor het automatisch onderscheiden van users de kleur veel belangrijker is dan de vorm. Combinaties van kleuren gebruiken in de identicons kan dan ook enorm gaan helpen.
- Ik vind MonsterID en RoboHash er het meest uitspringen. Deze hebben een grote verscheidenheid aan kleuren en vormen. Juist de veel complexere vormen die (met name door RoboHash) gebruikt worden, maakt dat de vorm ook meer bijdraagt aan het onderscheidend vermogen. In plaats van dat "de blokjes anders staan" is het daadwerkelijk een ander figuurtje.

Verder vind ik de hele welles/nietes discussie van of je identicons mag/moet invoeren een beetje moeilijk om aan te zien. Het is simpel op te lossen:
- 'Schrijvers' kunnen kiezen tussen een eigen avatar uploaden of de identicon accepteren. Het zou mooi zijn als hier een optie bij komt om géén avatar te willen.
- 'Lezers' kunnen (momenteel alleen op het forum) kiezen of ze alle avatars of helemaal geen willen zien. Het zou mooi zijn als hier een optie bij komt om alleen de identicons uit te zetten.
Daarmee is denk ik iedereen voorzien van de keuzes die ze zoeken.

EDIT: Na het schrijven van deze post klikte ik nog even verder en ontdekte dat RoboHash verschillende sets heeft waar je uit kunt kiezen. Dan zou je 'schrijvers' de mogelijkheid kunnen geven: eigen avatar, geen avatar, of keuze uit de verschillende RoboHash uitkomsten. Stukje eigen identiteit zonder dat je op zoek hoeft naar een avatar.

Overigens ben ik mild positief tegenover de identicons; er valt wel nog wat aan te sleutelen.

Jerrythafast wijzigde deze reactie 02-11-2019 16:28 (7%)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Net maar eens die github pagina bekeken en van alle opties die er staan, vind ik het toch wel apart dat juist een van de minst onderscheidende opties is gekozen.

Commandline FTW

• Azrael
[...]

Je bent niet de enige die in dit topic klaagt, maar waaruit leidt je af dat het 'overwegende' feedback is? Want er zijn hier en bij het betreffende .plan ook allerlei gebruikers die aangeven het een verbetering te vinden.
Het is natuurlijk waar dat mensen die het geen verbetering vinden zich eerder uitspreken, dus daar kan je inderdaad nog niet met 100% zekerheid uit concluderen dat het geen goed idee is. De hoeveelheid reacties an sich is wellicht wel een indicatie. En er zijn misschien ook wel wat positieve reacties maar dat lijkt een kleine minderheid (ik heb ze niet geteld).
Is het een probleem dat iedereen een icon heeft gekregen of dat ze voor jou niet genoeg onderscheidend zijn?
Anders gezegd; ben je het wel eens met de stelling dat het ook moeilijk is om verschillende gebruikers zonder icon te onderscheiden als er steeds plukjes 'iconlozen' door elkaar reageren afgewisseld door af en toe iemand met een icon?
Dat ze niet onderscheidend genoeg zijn. Nee, ik vind het niet moeilijk om gebruikers zonder icon te onderscheiden. Een username is onderscheidend genoeg.
Daarnaast vind ik dat een icon iets persoonlijks is. Iemand kiest een afbeelding uit (of niet) omdat het iets over die persoon zegt (wat dat ook is). Een willekeurig icon zegt helemaal niets over die persoon.
Ik heb in een eerdere reactie verwezen naar een github-pagina met mogelijke alternatieven die we wmb serieus kunnen overwegen. En als iemand anders nog een voorstel heeft, hoor ik dat ook graag. Ook kunnen we aan het kleurenschema sleutelen.

Zie boven, nee dus.
Nee, dit vind ik niet nodig.
Dat helpt zeker niet inderdaad.
Nee, het blijven eenvormige icons die allemaal op elkaar lijken en niets zeggen over de betreffende gebruiker.

Ik kan je helaas geen positievere feedback geven wat betreft de icons ;)

• crisp
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:24

crisp

Devver

Pixelated

Ik denk dat veel mensen hier niet precies weten wat nu de aanleiding is geweest voor ons om te experimenteren met identicons. De reden hiervoor ligt namelijk in het feit dat we steeds meer anonimisatieverzoeken krijgen waarbij nicknames door ons worden vervangen door het user-id. Ook zullen we waarschijnlijk accounts die lange tijd inactief zijn automatisch moeten gaan anonimiseren (waarbij nog de vraag is hoever we daarbij moeten gaan en of de nickname daar dan ook onderdeel van moet zijn).

Je krijgt dan dus de situatie dat je in oudere topics steeds meer numerieke nicknames gaat zien, en die zijn weer een stuk slechter van elkaar te onderscheiden dan 'echte' namen. Daar werd dan op een gegeven moment het idee van identicons voor geopperd. Juist het feit dat deze random gegenereerd worden (of in ieder geval gebaseerd op iets dat zelf geen persoonsgegeven is) maakt dat het geen persoonsgegeven kan zijn, maar wel weer helpt in het onderscheiden van bijdragen in een discussie met verschillende geanonimiseerde gebruikers.

Ik denk dat we deze usecase toch wel mee moeten laten wegen in de hele discussie, of wellicht apart moeten gaan behandelen. Uiteraard was het simpelweg eenvoudiger om dan ook meteen voor iedereen zonder avatar (dus ook voor geanonimiseerde gebruikers waarbij de eigen avatars worden verwijderd) een identicon te genereren, maar wellicht hadden we dat in eerste instantie alleen voor geanonimiseerde accounts moeten doen.

Dat gezegd hebbende wil ik op persoonlijke note wel toevoegen dat ik (iig als lezer) het idee van identicons wel nuttig vind, ook bij actieve gebruikers zonder eigen avatar. Ik denk wel dat er nog gesleuteld moet worden aan de individuele herkenbaarheid van de identicons; nu lijken ze af en toe naar mijn mening inderdaad iets teveel op elkaar. Je ziet toch redelijk vaak dezelfde vormen waarbij kleine verschillen tijdens het 'scannen' wegvallen, en ook vaak dezelfde kleuren waarbij ook speelt dat kleine verschillen in kleurschakering bij snel doorlezen van topics wegvallen. Zo kunnen duizenden unieke identicons in de praktijk dan toch te weinig onderscheidend van elkaar zijn en voldoet het niet helemaal aan het doel dat beoogd wordt.

Intentionally left blank

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

crisp schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:54:
...
Ik denk dat we deze usecase toch wel mee moeten laten wegen in de hele discussie, of wellicht apart moeten gaan behandelen.
Daar zullen weinig mensen het niet eens mee zijn. Het idee is goed bedacht en best logisch om zulk soort topics 'leesbaar' te houden. Want namen hebben verschillende lengtes en zijn makkelijker te onderscheiden dan meerdere getallen van 6-8 tekens.
Uiteraard was het simpelweg eenvoudiger om dan ook meteen voor iedereen zonder avatar (dus ook voor geanonimiseerde gebruikers waarbij de eigen avatars worden verwijderd) een identicon te genereren, maar wellicht hadden we dat in eerste instantie alleen voor geanonimiseerde accounts moeten doen.
Dat had zeer zeker de betere optie geweest. Automatisch aan voor geanonimiseerde accounts, optioneel voor actieve.
Dat gezegd hebbende wil ik op persoonlijke note wel toevoegen dat ik (iig als lezer) het idee van identicons wel nuttig vind, ook bij actieve gebruikers zonder eigen avatar. Ik denk wel dat er nog gesleuteld moet worden aan de individuele herkenbaarheid van de identicons; nu lijken ze af en toe naar mijn mening inderdaad iets teveel op elkaar. Je ziet toch redelijk vaak dezelfde vormen waarbij kleine verschillen tijdens het 'scannen' wegvallen, en ook vaak dezelfde kleuren waarbij ook speelt dat kleine verschillen in kleurschakering bij snel doorlezen van topics wegvallen. Zo kunnen duizenden unieke identicons in de praktijk dan toch te weinig onderscheidend van elkaar zijn en voldoet het niet helemaal aan het doel dat beoogd wordt.
Zoals je zelf aanhaalt, het kán de leesbaarheid verbeteren. Maar dan moet het wel goed gedaan worden en de implementatie die er nu is, is dat mijns inziens absoluut niet. Naast de veel op elkaar lijkende iconen, mede ook doordat ze symmetrisch zijn, zit je met de kleuren die zijn gekozen ook met issues. Ik heb een aantal iconen gezien met heel lichte kleuren. Denk aan lichtblauw of lichtgeel. Kleuren die op de standaard lichtgrijze achtergrond niet te onderscheiden zijn. Het lijkt net een egaal vlak. Het contrast is dus compleet afwezig. Terwijl de donkerste kleuren die ik heb gezien, nog prima te onderscheiden zijn van een zwarte of bijna zwarte achtergrond. Opeens loont het om een donkere site te hebben.

Het is dus verstandig om even opnieuw na te denken over de implementatie van deze feature. Geef mensen die geen icoon willen de optie om dat ook zo in te stellen. Want nu zie je juist meerdere mensen met een wit vlak dan helemaal geen icoon, waardoor ze juist minder onderscheidend zijn.

Daarnaast zorgen voor meer/duidelijkere variatie in de vormen. Bij de hoeveelheid gebruikers die we hebben, zijn symmetrische identicons zeer onverstandig om te gebruiken. Zorg ook dat de kleuren die gekozen worden genoeg contrast kennen met de site. Er is al een achtergrondkleur geopperd. Er zal vast een algoritme zijn om goed contrast tussen voorgrond en achtergrond te krijgen. Als er een beperkt aantal kleuren worden gebruikt, heb je zo heel makkelijk geschikte combinaties.

Commandline FTW

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Dit is echt zo'n voorbeeld waar ik in eerste oogopslag dacht dat TS op zijn eigen OP gereageerd had. Maar dat bleek dus iemand anders te zijn. Taalinstellingen Amazon.de

I'm thankful for the Foo Fighters because I've never felt threatened by a foo
so that means they're doing a hell of a job on the frontlines!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Run

Evanescent schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:05:
Dit is echt zo'n voorbeeld waar ik in eerste oogopslag dacht dat TS op zijn eigen OP gereageerd had. Maar dat bleek dus iemand anders te zijn. Taalinstellingen Amazon.de
Ik had hetzelfde gevoel bij Call of Duty: Modern Warfare Review

Even leek het alsof de TS viermaal gereageerd had :+

It takes two fools to argue.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

XWB schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:46:
[...]

Ik had hetzelfde gevoel bij Call of Duty: Modern Warfare Review

Even leek het alsof de TS viermaal gereageerd had :+
Oh, wauw, inderdaad. Op de frontpage is het "probleem" nog groter, vind ik, omdat daar de iconen ook nog eens kleiner weergegeven worden.

Ik begin steeds minder enthousiast te worden. ;)

• Azrael
crisp schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:54:
Ik denk dat veel mensen hier niet precies weten wat nu de aanleiding is geweest voor ons om te experimenteren met identicons. De reden hiervoor ligt namelijk in het feit dat we steeds meer anonimisatieverzoeken krijgen waarbij nicknames door ons worden vervangen door het user-id. Ook zullen we waarschijnlijk accounts die lange tijd inactief zijn automatisch moeten gaan anonimiseren (waarbij nog de vraag is hoever we daarbij moeten gaan en of de nickname daar dan ook onderdeel van moet zijn).
Even uit nieuwsgierigheid, waarom zouden inactieve accounts geanonimiseerd moeten worden?
Je krijgt dan dus de situatie dat je in oudere topics steeds meer numerieke nicknames gaat zien, en die zijn weer een stuk slechter van elkaar te onderscheiden dan 'echte' namen. Daar werd dan op een gegeven moment het idee van identicons voor geopperd. Juist het feit dat deze random gegenereerd worden (of in ieder geval gebaseerd op iets dat zelf geen persoonsgegeven is) maakt dat het geen persoonsgegeven kan zijn, maar wel weer helpt in het onderscheiden van bijdragen in een discussie met verschillende geanonimiseerde gebruikers.
Ok, dat is een heel ander verhaal inderdaad. Dan zou ik alleen díe accounts zo'n icon geven. Dan kan je gelijk zien dat het een inactieve account is. Zal dan waarschijnlijk veelal oudere topics betreffen dus dan komen ze al een stuk minder vaak voorbij schat ik in, dus heb je ook minder dat probleem van uniformiteit (wat bij een inactieve user eigenlijk al niet heel relevant is).

Azrael wijzigde deze reactie 06-11-2019 19:00 (3%)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Azrael schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:59:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid, waarom zouden inactieve accounts geanonimiseerd moeten worden?
Omdat er voor ons geen gegronde reden is om persoonsgegevens van dergelijke inactieve (denk aan > 5 jaar geen activiteit) accounts te bewaren. AVG/GDPR dus...

Intentionally left blank

• Azrael
crisp schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:31:
[...]

Omdat er voor ons geen gegronde reden is om persoonsgegevens van dergelijke inactieve (denk aan > 5 jaar geen activiteit) accounts te bewaren. AVG/GDPR dus...
Moet je dan niet de hele account verwijderen? Als je alleen de username wijzigt is het alsnog te herleiden tot die persoon (althans in dezelfde mate als de username).

Of worden de accounts ook daadwerkelijk verwijderd en alleen de bestaande posts gecementeerd met het ID?

Ik vind het wel vrij ver gaan. Je zou ook kunnen beargumenteren dat die accounts incl. username een integraal onderdeel van het forum zijn.

Azrael wijzigde deze reactie 06-11-2019 19:45 (25%)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Azrael schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:42:
[...]

Moet je dan niet de hele account verwijderen? Als je alleen de username wijzigt is het alsnog te herleiden tot die persoon (althans in dezelfde mate als de username).

Of worden de accounts ook daadwerkelijk verwijderd en alleen de bestaande posts gecementeerd met het ID?

Ik vind het wel vrij ver gaan. Je zou ook kunnen beargumenteren dat die accounts incl. username een integraal onderdeel van het forum zijn.
Bij anonimiseren verwijderen we alle persoonsgegevens uit en gekoppelt aan het account, dus niet alleen de nickname. Wat overblijft is niet meer te herleiden tot een persoon (hoewel misschien de inhoud van posts wel, maar daar hebben wij weer wel een belang om die te behouden en een 'licentie').

Er is nog discussie of de nickname wel of niet als persoonsgegeven gezien moet worden, of in de context van forumposts als integraal onderdeel van die post (en de licentie die wij daarop hebben).

Ik denk echter niet dat dit topic de plek is om die discussie (die intern en binnen de crew ook al gevoerd is/wordt) te voeren :)

Intentionally left blank

• Tjolk

Tjolk

FP ProMod
Azrael schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:59:

Ok, dat is een heel ander verhaal inderdaad. Dan zou ik alleen díe accounts zo'n icon geven. Dan kan je gelijk zien dat het een inactieve account is. Zal dan waarschijnlijk veelal oudere topics betreffen dus dan komen ze al een stuk minder vaak voorbij schat ik in, dus heb je ook minder dat probleem van uniformiteit (wat bij een inactieve user eigenlijk al niet heel relevant is).
+2. (y)

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:53

WCA

Voorheen: GreNade

• [b]Nee, ik kijk wel naar de username.[/b]
  • [b]Ja, dat wel[/b]
  • [b]Ja, die zijn niet echt fijn te onderscheiden[/b]
    Ik zie eerder iets in het aanmoedigen van het instellen van een icon.
[/quote]

It's easier to try, than to prove it can't be done

• Carpento
  • Registratie: maart 2004
Ben je het eens met de stelling dat groepjes 'iconlozen' tussen anderen met een icon moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden?
Nee, in mijn brein werkt het een beetje zodanig dat wanneer ik geen onderscheidend icoon aantref dat ik dan naar de username kijk. Nu lijken er onderscheidende iconen te zijn maar die zijn niet onderscheidend genoeg. Dan ga je er onterecht vanuit dat het om dezelfde user gaat en kijk je dus niet naar de username. Daardoor vind ik de herkenbaarheid in (te) veel gevallen juist minder worden.
Vind je het in principe handig dat iedereen een 'onderscheidend' icon heeft?
Nee, ik vind een onderscheidende gebruikersnaam voldoende. Zoals hier door Crisp geschetst: als die ook niet onderscheidend is (door anonimisering) dan heeft zo'n gepimpte QR-code wel enigszins toegevoegde waarde.
Zoja, vind je het moeilijk de huidige identicons te onderscheiden? En komt dat dan door het beperkte aantal (30) kleuren? De vormen? Beide?
Mag ik van mening zijn dat het menselijk brein door deze vraagstelling wel héél erg gesimplificeerd wordt ? Ons ogen en 'beeldverwerking' doen meer dan alleen maar kleurtjes en vormen. Ook het herkennen van objecten ('hé, een grijze kater die ligt te slapen' / 'haha, een grappig gifje' / 'Ah, een koplamp van een blauwe auto') doet heel veel voor herkenning. Het menselijk brein is niet bijster goed in het vinden van verschillen in QR-codes, zelfs niet als die verschillende kleurtjes hebben.

En qua zoektocht naar duidelijk onderscheiden kleuren: het feit dat mannen maar wóórden hebben voor zeven verschillende kleuren wil natuurlijk niet zeggen dat we de tinten visueel niet kunnen onderscheiden. Als ik twee sterk gelijkende blokkenpatronen moet vergelijken kan een subtiel andere tint al enorm helpen omdat ik dan uberhaupt niet naar de blokjes hoef te kijken.
Zie je op deze github-pagina veelbelovende alternatieven die veel beter zouden zijn? Zoja graag aangeven welke. Of weet je elders nog interessante alternatieven elders?
Ik vind dan Vash het meest geschikt: daarin zit veel onderscheid qua kleuren, organische patronen en zelfs enigszins dieptewerking. Volgens mij sluit dat veel beter aan bij hoe ons brein visuele input onderscheidt van elkaar.

Bijna gratis: 16" lichtmetaal voor Subaru aangeboden (Opknapproject)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

https://tweakers.net/identicon/53522
Die van mij lijkt op het bloemetje van Mario! :+

Maar goed, ik zou het fijn vinden als de identicons ook uitgeschakeld kunnen worden, voor mij als kleurenblinde hebben ze werkelijk 0 toegevoegde waarde, ze komen te druk op mij over en storen mij in het lezen van de reactie.

CH4OS wijzigde deze reactie 13-11-2019 20:38 (52%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Tjolk

Tjolk

FP ProMod
@ACM, je mini-enquete staat nu 2 weken online en je hebt aardig wat feedback gekregen volgens mij. Kun je de gemene deler met ons delen en eventuele vervolgstappen?

• JoeyPrr
  • Laatst online: 28-01 15:16
https://imgur.com/a/CGlCrXc

Het begint bijzonder vervelend te worden...

JoeyPrr wijzigde deze reactie 14-11-2019 14:43 (6%)

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Lol, dat best wel erg eentonig met die kleuren.
Kan je het niet met een CSS Snippet uitzetten?

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

AW_Bos schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:11:
[...]

Lol, dat best wel erg eentonig met die kleuren.
Kan je het niet met een CSS Snippet uitzetten?
Ja, en die zijn er ook gewoon. Zoek op identicon.

• Yzord
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:19
Schijnbaar verdient mijn vraag geen eigen topic, omdat men beweert dat de feature reden nooit is opgegeven door T.net. Maar hier komt ie dan nog maar een keer (geheel offtopic vergeleken met dit topic).

Mijn vraag was:
Sinds kort is er een nieuwe 'feature' doorgevoerd op T.net waarbij iedereen die geen avatar had ingesteld er automagisch eentje kreeg toegewezen welke veel lijken op de marsmannetjes van een oude Atari game.

De reden hiervoor was (ook) dat men iemand beter zou kunnen herkennen. Maar is dat ook zo? Ik heb het even de tijd gegeven, maar ik herken serieus helemaal niemand aan zijn toegewezen avatar.

Wat jullie?
Mods reactie was:
Volgens mij is dat nergens als reden gegeven? Binnen een reeks reacties, niet in algemene zin dat als ik een willekeurige post zie met avatar er naast dat ik meteen weet welke user er bij hoort.

Verder loopt hier al een hele discussie over: Rare avatar en geen gebruikersnamen

En aangezien ik verder nergens een concrete feature request in je startpost zie, lijkt het me handiger om daar verder te gaan :)
Waarop ik wilde reageren:
Ik weet dat er een topic loopt, maar ik heb een specifieke vraag erover die wel degelijk door T.net is opgegeven toen het als een nieuwstopic werd aangekondigd.
[...]
plan: Werkervaring, opleidingen en Identicons - Development-iteratie #167

Ik weet dat ik geen feature request maak, maar ik stel wel een concrete vraag over een feature. En om die ondergesneeuwd te zien worden onder reacties die over iets anders gaan, dacht ik dat het wel een eigen topic verdiende, temeer omdat het best waardevolle informatie is over een feature die specifiek daarvoor in het leven is geroepen.
Hopelijk wordt het mij vergeven dat ik een aparte topic hierover wilde openen, omdat er nog niet echt specifiek is gediscussieerd over de reden waarom deze feature online werd gezet.

• AGee
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Nofi, maar als je de reacties in dit topic doorleest, dan gaat het toch voornamelijk over de herkenbaarheid van de users icm die icons? Lees dus even terug voor wat meningen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Yzord
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:19
AGee schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:34:
Nofi, maar als je de reacties in dit topic doorleest, dan gaat het toch voornamelijk over de herkenbaarheid van de users icm die icons? Lees dus even terug voor wat meningen ;)
Ik geef toe dat ik dat niet heb gedaan, mijn excuses. Maar dat er beweerd wordt dat dat nooit als reden is opgegeven vind ik persoonlijk een beetje raar, want het staat er eigenlijk gewoon. Het gaat om de herkenbaarheid wat als main feature is opgegeven, toch?

Edit: ik heb wat meer duidelijkheid gekregen wat er nu precies bedoelt wordt en ik snap het nu wat beter.

Yzord wijzigde deze reactie 15-11-2019 18:39 (9%)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

@Yzord en hier nog wat extra achtergrond: crisp in "Rare avatar en geen gebruikersnamen"

Intentionally left blank

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Mja ik vind het ook bloedirritant aan het worden. Stoor me er enorm aan. Ik merk soms zelf dat ik afhaak na een tijdje topics lezen omdat ik gewoon niet meer snel kan zien of de TS ook nog gereageerd heeft. Bah.

Voor nu opgelost door de regel

127.0.0.1 tweakers.net/identicon/*

aan je hosts file toe te voegen. Dat overal maar doen waar ik Tweakers lees :/

spokje wijzigde deze reactie 22-11-2019 10:12 (26%)

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

spokje schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:06:
Mja ik vind het ook bloedirritant aan het worden. Stoor me er enorm aan. Ik merk soms zelf dat ik afhaak na een tijdje topics lezen omdat ik gewoon niet meer snel kan zien of de TS ook nog gereageerd heeft. Bah.

Voor nu opgelost door de regel

aan je hosts file toe te voegen. Dat overal maar doen waar ik Tweakers lees :/
Je kunt het gewoon met CustomCSS doen. Dan is het automatisch overal waar je ingelogd bent.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Kwam hier terecht via een ander klaagtopic. Ik heb in principe geen issue met de icons. Maar had wel een observatie. Wellicht kan dat de situatie voor sommigen wat verbeteren:
MikeyMan schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:03:
Een grotere spread in kleuren zou dit overigens wel helpen :)
Dit is volgens mij idd de truc. Als je scrolt valt vooral de kleur op en niet zozeer de vorm. Nu is er een grote verscheidenheid in vormen en een kleine in kleuren. Dit zou wellicht eerder andersom moeten zijn. Of iig de balans iets naar kleur verschoven ipv vorm.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

spokje schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:06:
Werkt dat :? De lookup is op hostname, niet op url.

.oisyn wijzigde deze reactie 22-11-2019 14:04 (15%)

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
.oisyn schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:03:
[...]

Werkt dat :? De lookup is op hostname, niet op url.
Hier werkte het prima :) heb nu wel custom CSS ingesteld. Werkt meteen op alle apparaten :)

• AzzKickah
  • Laatst online: 13:39

AzzKickah

06-CENSORED

Het is er nu een tijdje en ik merk dat ik het niet handiger/overzichtelijker vind.

In je ooghoek zie je alleen de kleur, dus denk nu veel vaker dat posts van dezelfde persoon zijn. Ik moet nu véél vaker bewust naar links kijken om te zien of een post van iemand anders is of niet.

Niet fijn :/

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
[...]

Ik vind de huidige situatie een teruggang t.o.v. de vorige situatie waarbij veel gebruikers geen emoticon hebben. In het geval dat een gebruiker geen emoticon heeft, ga ik automatisch de gebruikersnaam lezen. Niet de allersnelste methode om een gebruiker te herkennen, maar acceptabel.

In de huidige situatie koppelt mijn brein een reactie met een emoticon automatisch aan een vorige reactie met een emoticon die er enorm op lijkt. En daardoor lees ik automatisch de gebruikersnaam niet meer. Dit is ook het mechanisme dat jullie in werking willen stellen, dus tot zover gaat het goed. Echter lijken de emoticons die gegenereerd worden gewoon te veel op elkaar, waardoor mijn brein de verkeerde posts aan elkaar relateert als van dezelfde gebruiker komend. En dan wordt het een verwarrende zooitje.

Ik denk dat als je ALLE emoticons op de Github pagina implementeerd, dat je dan misschien het effect bereikt dat je zoekt. Maar bijvoorbeeld bij de Robohash, zou ik "101" en "identicon" alweer zien als 1 en dezelfde gebruiker in een topic. Dus binnen 1 "serie" lijken veel emoticons mij niet onderscheidend genoeg.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:03
[...]

[...]

• Nee, omdat m’n ogen dan vanzelf naar de Username gaan.
  • Moet ik dan ook de suggestiviteit van de vraag negeren? Ja, het zou helpen maar dan wel echt onderscheidende icons/avatars.
  • Dus als het antwoord op de eerdere vraag nee is, mag ik hier niet op antwoorden? Ik denk eerlijk gezegd beide. De veelal gelijkende kleuren en figuren maken het onderscheid juist lastiger, vervelender wat mij betreft dan geen icon.

Alternatief: vraag mensen gewoon om te kiezen voor een eigen avatar.

Helemaal mee eens! Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Echter ontgaat me de échte onderbouwing hiervoor. Er zijn behoorlijk wat mensen die dit storend vinden. Als je cijfermatig/onderzoeksmatig aan kunt tonen dat de meerderheid van de bezoekers hier baat bij heeft, dan heb ik daar echt niks van te vinden maar het komt mij in elk geval nu meer over als “een andere site doet dit, leuk! Laten we dat ook doen onder het mom van UX-verbetering”.

Wat is de rationale geweest om dit te implementeren?

Adjust non olet

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Die is al redelijk uitvoerig besproken in dit topic, oa in crisp in "Rare avatar en geen gebruikersnamen"

• Tjolk

Tjolk

FP ProMod
Er is dus een aanpassing doorgevoerd aan de identicons: plan: Forumtopics volgen, verbeterde identicons en bugbash - Development-iter...
@ikloon schrijft daar:
Op basis van de feedback daarop vanuit de community hebben we daarin een verbetering doorgevoerd die de herkenbaarheid en het onderscheid van de identicons verhoogt. Dat hebben we gedaan door de kleurstellingen en kleurvariatie aan te passen.
Ik vraag me toch af op basis van welke feedback dan?

Eerder vroeg ik @ACM of er al resultaten/conclusies waren van zijn enquête, maar daar kwam geen reactie op: Tjolk in "Rare avatar en geen gebruikersnamen"

Als ik zelf echter door dit topic scan, is de gemene deler vooral dat niemand er echt op zit te wachten of het zelfs irritant vindt. @crisp legt wel de gedachte achter dat spul uit: crisp in "Rare avatar en geen gebruikersnamen"
Maar voor de reaguurders hier blijkt dat gewoon niet te werken. Nu valt het prima uit te schakelen met custom CSS (doe ik ook) maar onderaan de streep vraag ik me af:
1. Welke feedback doet jullie concluderen dat het nu wel gewenst is?
2. Waarom wordt hier zoveel moeite in gestopt als het beeld toch lijkt te zijn dat het een (arbitrair) slechte oplossing is voor een probleem wat niet veel mensen ervaren?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tjolk schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:28:
1. Welke feedback doet jullie concluderen dat het nu wel gewenst is?
Dat het ongewenst zou zijn was sowieso niet onze conclusie. Dat er tegenstanders van zijn was uiteraard wel duidelijk, maar dat er voorstanders van waren ook. En een deel van die tegenstanders gaven ook nog eens aan dat het vooral beter moest, niet per se dat het hele idee slecht was.

Dus zijn we in ieder geval naar deze variant gaan kijken die relatief eenvoudig was uit te werken met de bestaande functionaliteit. En de kleurstelling is nog via het crew-forum besproken.

ACM wijzigde deze reactie 17-12-2019 17:01 (33%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

@Tjolk Afaik een veelvoorkomende ergernis was dat icons te vaak dezelfde kleur hadden, waardoor de perceptie onderstond dat iemand meerdere posts na elkaar maakte.

Zie bv. https://imgur.com/a/CGlCrXc

Dat is nu op gelost omdat de kleurstellingen en kleurvariatie aangepast zijn.

• Ossi
Geen idee, blijf het lekker uitgeschakeld houden. Verandering is eng en vervelend en zo ;)

• Fiber

Fiber

Gelukkig heb ik mijn 'oude' nog. Die nieuwe vind ik bij mij minder mooi... :)

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 06:54
ACM schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:59:
[...]

Dat het ongewenst zou zijn was sowieso niet onze conclusie. Dat er tegenstanders van zijn was uiteraard wel duidelijk, maar dat er voorstanders van waren ook. En een deel van die tegenstanders gaven ook nog eens aan dat het vooral beter moest, niet per se dat het hele idee slecht was.

Dus zijn we in ieder geval naar deze variant gaan kijken die relatief eenvoudig was uit te werken met de bestaande functionaliteit. En de kleurstelling is nog via het crew-forum besproken.
Persoonlijk vind ik de huidige versie van de icons een hele verbetering t.o.v. de vorige versie.
Omdat ik in een oogopslag nu wat meer hoofdkleuren kan herkennen is bij het scannen van een topic een post van een bepaalde gebruiker beter terug te vinden, dank voor deze verandering.

DnB is Liquid

• Tjolk

Tjolk

FP ProMod
ACM schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:59:
[...]

Wat ik vooral lees is dat het gros van de mensen geen probleem ervaarde, maar als er dan identicons moeten komen, dat ten minste een beter uit te werken.

Toegegeven, deze uitwerking is beter (minder irritant) dan de vorige. Maar goed... Ik heb nog steeds hetzelfde probleem als ik eerder omschreef.

En iets bespreken in het crewforum presenteren als "feedback uit de community" is nogal discutabel natuurlijk ;)

Nogmaals; ik schakel de boel (weer) gewoon uit via Custom CSS en dan is het weer zoals het was, maar als het resultaat van jullie inspanningen is dat de community met oplossingen komt om jullie inspanningen ongedaan te maken, kun je je afvragen of je de tijd niet beter kunt besteden. :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Tjolk schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:23:
[...]

Nogmaals; ik schakel de boel (weer) gewoon uit via Custom CSS en dan is het weer zoals het was, maar als het resultaat van jullie inspanningen is dat de community met oplossingen komt om jullie inspanningen ongedaan te maken, kun je je afvragen of je de tijd niet beter kunt besteden. :)
https://tweakers.net/inst...keyword=Identicons&owner=

Nog geen 100 mensen hebben de identicons met custom CSS verborgen. Daarentegen heeft Tweakers 4 miljoen unieke bezoekers per maand. De inspanningen zijn dan ook voor het overgrote deel van de bezoekers.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

XWB schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:16:
[...]

https://tweakers.net/inst...keyword=Identicons&owner=

Nog geen 100 mensen hebben de identicons met custom CSS verborgen. Daarentegen heeft Tweakers 4 miljoen unieke bezoekers per maand. De inspanningen zijn dan ook voor het overgrote deel van de bezoekers.
Merendeel heeft geen beschikking over ccs want karma. Daarnaast is het voor een ander deel gewoon niet bekend.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 26-01 17:32

Amphiebietje

In de blubber

Mijn identicon is van kleur veranderd! :?

Eerst was hij oranje en wit, nu is ie paars en groen.

Moet ik weer helemaal wennen aan mijn nieuwe identiteit. ;)

• Jerrythafast
  • Laatst online: 08-01 23:27

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Met de nieuwe kleurtjes past dit nog steeds prima. Ik had eerst een oranje, die vond ik wel iets mooier. Maar soit...
https://tweakers.net/identicon/103688 @CrazyFool
https://tweakers.net/identicon/471749 @Jerrythafast

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12:32
Amphiebietje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:11:
Mijn identicon is van kleur veranderd! :?

Eerst was hij oranje en wit, nu is ie paars en groen.

Moet ik weer helemaal wennen aan mijn nieuwe identiteit. ;)
Ik zag dat vandaag ook ineens. Vond mijn oude kleur mooier.

Ik had nooit kunnen vermoeden dat mijn topic de plaats zou worden voor zoveel ophef....

Edit: die zich overigens enkel door een paar personen laat uiten.

Jorgen wijzigde deze reactie 06-01-2020 19:08 (23%)

• DaFeliX
  • Laatst online: 11:24

DaFeliX

Tnet Devver
Jorgen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:42:
[...]

Ik zag dat vandaag ook ineens [...]
Moet je ook wel opletten he? :P

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12:32
Met een eigen avatar valt het minder snel op :)

• DaFeliX
  • Laatst online: 11:24

DaFeliX

Tnet Devver
Jorgen schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Met een eigen avatar valt het minder snel op :)
Tjah, het leven van een devver, doe je 'ns een keertje je werk, valt het niemand op... :+

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True