rrtan schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:29:
[...]
Scherm op een lage helderheid zetten, in een donkere ruimte en dan een app met het liefst een donkere achtergrond gebruiken. Ik gebruik sowieso een pitch black wallpaper op mijn telefoon en gebruik mijn tel standaard op ~15-20% helderheid. Als je scherm niet goed zou zijn, denk ik dat het je al was opgevallen. In ieder geval de toestellen die het hebben en die ik voorbij heb zien komen- is het niet te missen.
Neen. Bij pitch black, oftewel 100% zwart zie ik het ook niet op mijn OP7T. Dat komt omdat het een oled scherm is, waarbij elke pixel individueel oplicht als er stroom doorheen gaat. Bij een volledig zwarte achtergrond hoeft een pixel geen kleur te genereren en dus ook niet op te lichten. Er gaat geen stroom door een volledig zwarte pixel, dus blijft de pixel gewoon uit staan, dus dan kun je die gloed ook niet hebben.
Het gaat zich juist om nét-niet zwarte achtergronden, of meer richting donkergrijs. De apps YouTube, Gmail, Signal, google calendar, Firefox (en dan de private tabbladen, die zijn bijna-zwart) nemen de dark-modus over als je je telefoon in dark-modus zet.
Als je dán 1 van die apps opent, die dan ook in dark-modus staat, dan zie je bij lage brightness tussen 20-40% die groene gloed, wat versterkt wordt als je ook nog eens de nightmode (blauwfilter) aanzet. Je 100% zwarte achtergrond blijft verder gewoon mooi zwart. Blijkbaar is de dark-modus ook niet helemaal 100% zwart, want ik heb het ook als ik de quicktoggles naar beneden swipe.
Ze zeggen dat je het ook kunt zien als je dit plaatje opent:
https://www.rtings.com/im...erials/2016/5-percent.png
Het gaat zich dus om subpixel level non-uniformity omdat er variaties in luminance per subpixel zijn. Dus als elke pixel dezelfde stroom krijgt, krijg je non-uniformity en daardoor krijg je dus ook color inaccuracy, tenminste, als ik het goed begrijp hier:
https://www.ee.co.za/arti...oled-display-quality.html[Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 03-12-2019 15:12]