Zouden er op black friday redelijke deals zijn voor de OnePlus 7T of de X2 Pro?
De X2 is nog niet officieel te koop. Alleen in de voorverkoop. Don't have any hopes....Sieben580 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:30:
Zouden er op black friday redelijke deals zijn voor de OnePlus 7T of de X2 Pro?
Vanaf 12 november wel officieel te koop en 29 november is Black Friday.RiCk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:57:
[...]
De X2 is nog niet officieel te koop. Alleen in de voorverkoop. Don't have any hopes....
Niet dat ik denk dat er leuke acties mee zullen zijn, maar het bijt elkaar niet.
Je hebt helemaal gelijk. Was in de war/veronderstelling dat het eerder zou zijnChinaGeek schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:28:
[...]
Vanaf 12 november wel officieel te koop en 29 november is Black Friday.
Niet dat ik denk dat er leuke acties mee zullen zijn, maar het bijt elkaar niet.
Valt onder BBK Electronics en dat is ook moederbedrijf van oneplus, oppo en vivo. Niet de minste dus. Google is you're friend bro. Fijne dagSieben580 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:03:
Ik ben ook nog altijd aan het twijfelen. Tussen deze en de Oneplus 7T. Is een verschil van 100 euro, maar bij OnePlus ben je wel zeker dat je een goede gsm hebt die ook wel lang meegaat. Van Realme weet ik eigenlijk niets.
Zou je een vergelijking kunnen maken met de standaard camera app en de GCam?selcukb006 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:51:
Ik heb de realme x2 pro 8Gb en 128 Gb genomen. ik zal wel een update plaatsen als er gevraagd wordt naar meer informatie.
Gamertag for Xbox: R0SSI
Dat is een goed idee, ik ga dat zeker uitproberen. @R0SSI .
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeRealme X2 Pro Google Camera vs Stock Camera + GCam Installation
Ziet er prima uit. Iets betere kleuren dan stock en niet te overbelicht.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
De Mi Note 10 pro heeft toch ook gewoon een 730G-chipset? Ik lees wel wat berichten dat er geruchten waren dat deze de 855+ zou gaan krijgen, maar heb het nergens bevestigd gezien.arene schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:22:
De Xiaomi Mi note 10 is zojuist uitgebracht. Kost normaal 559 euro.maar nu met kortingscode GBMINOTE10 op Gearbest tijdelijk voor 449 euro.
Dat maakt de keus weer moeilijker!
Vooral omdat er ook nog een Mi Note 10 pro is aangekondigd met een 855+ processor waarvan de prijs mij niet bekend is en die wil ik eigenlijk hebben.
Oh ja. En de Mate 30 krijgt binnenkort toch Google apps las ik. Lastig hoor al die keuzes.
Bericht van DHL! Er is iets onderweg van Realme.RiCk schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:50:
Pre-order gedaan!
Begon om 11:00 uur vanmorgen, bestelling geplaatst om 11:00:24.
Heb wel Realme mail gestuurd want er staat nergens een leverdatum/richting vermeld. Het is een beetje bestellen in het duister!
Btw: wit / 12 GB - 256 variant
Yes! Bij mij ook! Als het goed is kan ik hem morgen ophalen.RiCk schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:22:
[...]
Bericht van DHL! Er is iets onderweg van Realme.
Ik krijg hem ook morgen. (hopelijk met de tas)
-------
Ik heb hem maar zonder tas 😅, de telefoon voelt premium aan.
-------
[ Voor 46% gewijzigd door Texodus1 op 12-11-2019 11:18 ]
Ook maar even besteld, de dikste versie. Ben erg benieuwd. Heeft iemand al geprobeerd Nova launcher te installeren? Dat ging bij de China versie niet namelijk.
Zeer interessante telefoon. Zit er ook over te denken. Denken jullie dat de 256gb/12gb versie de moeite waard is boven de 128gb/8gb?
Zit daarnaast ook te kijken naar de Xiaomi Note 10 (voor ~450 te halen icm abbo in NL) die er super uitziet behalve de matige SOC. En stiekem ook nog de 9t pro. Keuzes!
Zit daarnaast ook te kijken naar de Xiaomi Note 10 (voor ~450 te halen icm abbo in NL) die er super uitziet behalve de matige SOC. En stiekem ook nog de 9t pro. Keuzes!
[ Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 12-11-2019 14:11 ]
Wil je eens zien of je nova launcher geïnstalleerd krijgt? Zit er een tijdelijke screen protector standaard op het scherm, fatsoenlijk genoeg om de tijd te overbruggen dat het duurt om een glazen exemplaar te bestellen?Texodus1 schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:00:
Er zit een screen protector op en die is redelijk.. Ik probeer vanavond de nova launcher nog even maar dat zou in theorie geen probleem moeten zijn.Sirtalisman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:15:
[...]
Wil je eens zien of je nova launcher geïnstalleerd krijgt? Zit er een tijdelijke screen protector standaard op het scherm, fatsoenlijk genoeg om de tijd te overbruggen dat het duurt om een glazen exemplaar te bestellen?
De 12gb voelt momenteel redelijk overkill but time will tell.
Dat zou je zeggen van die nova launcher, maar bij de CN versie kon hij niet als default launcher ingesteld worden, heel vaag. Bedankt voor je onderzoek en verslag!Texodus1 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:02:
...
Er zit een screen protector op en die is redelijk.. Ik probeer vanavond de nova launcher nog even maar dat zou in theorie geen probleem moeten zijn.
De 12gb voelt momenteel redelijk overkill but time will tell.
Hoe snel het ging met de normale X2 met verzenden is het nu totaal anders.
Pre order gedaan en nog steeds niet verzonden.
Pre order gedaan en nog steeds niet verzonden.
Bij mij ook binnen. Eerste ervaringen positief. Geluid is indrukwekkend. Unlock methoden supersnel. 90hz voelt vloeiender/ directer. Moet je echt ervaren om het te begrijpen.
ColorOs 6.7 Lijkt af te zijn volgens mij had Realme gezegt om dicht bij android te blijven,
zie het niet helemaal terug met de nieuwe ColorOS jammer.
zie YouTube: ColorOS 6.7 With Android 10 - [Full Overview]
ColorOs 7.0 gaat dicht bij stock android blijvenMrOsman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:47:
ColorOs 6.7 Lijkt af te zijn volgens mij had Realme gezegt om dicht bij android te blijven,
hmm wel gek 6.7 is niet uit en dan 7? ik zie het deze maand is er event.vinbrutus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:57:
[...]
ColorOs 7.0 gaat dicht bij stock android blijven
Ik krijg net een melding dat er nog een pakketje onderweg is van realme. Zou ik de tas dan toch gewonnen hebben?
Hier ook!Texodus1 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:07:
Ik krijg net een melding dat er nog een pakketje onderweg is van realme. Zou ik de tas dan toch gewonnen hebben?
Eerste indruk: heeerlijk apparaat! Werkt beter instellingen dan m'n Xiaomi met MIUI. Dark mode is wel stom, eerlijk. En ik draai al wel nova launcher...
Eerste indruk bij mij na een avondje spelen, heerlijke UI je kan vrijwel alles aanpassen. zelfs darkmode is per app aan te passen. een geweldig scherm waarbij 90hz het zeker afmaakt en de camera valt ook zeker niet tegen.RiCk schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:18:
[...]
Hier ook!
Eerste indruk: heeerlijk apparaat! Werkt beter instellingen dan m'n Xiaomi met MIUI. Dark mode is wel stom, eerlijk. En ik draai al wel nova launcher...
En laat duidelijk wezen van ons beide (denk ik): dit is echt geen miskoop!!!Texodus1 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:40:
[...]
Eerste indruk bij mij na een avondje spelen, heerlijke UI je kan vrijwel alles aanpassen. zelfs darkmode is per app aan te passen. een geweldig scherm waarbij 90hz het zeker afmaakt en de camera valt ook zeker niet tegen.
Hier ook al een poosje aan het "spelen". Wat een heerlijk snel apparaat zeg! Beeldscherm is fantastisch en coloros vind ik ook best fijn komende van Android one.
Dark mode is stom? Hoe bedoel je dit precies? Slecht geïmplementeerd ofzo?RiCk schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:18:
[...]
Hier ook!
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
En de mijne komt morgenochtend. Kan niet wachten om de kleine naar school te brengen. Ze gebruiken gelukkig ook een wat duurdere verzend optie, zelf een tijdvak kiezen geen probleem. Lekker snel geregeld zo.
Ja, soort van.Jeroenneman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:39:
[...]
Dark mode is stom? Hoe bedoel je dit precies? Slecht geïmplementeerd ofzo?
Ik had de Android 10 variant al gebruikt i.c.m. MIUI 11 (beta). Dat is meer een 'native' gevoel dan dit.
Het werkt, maar sommige apps/screens zijn half-half dark-mode. Het is hun eigen implementatie en voelt nog een beetje als beta.
Nog als toevoeging:
Ik vind ColorOS dus echt best prima. Een aantal instellingen zitten er wel in die ik prettig vind: stille tijden, verlichtingsinstellingen voor in de avond bijv. Ook het instellen van mijn accounts voor synchronisatie met bijv. Office 365 werkte veel sneller dan t.o.v. MIUI 11. AOD (Always On-Display) is weer minder opties, klok werkt wel, maar geen iconen). Ik mis ook een notificatie ledje, maar dat is weer een Xiaomi functionaliteit. Notificaties en bijv. Spotify knoppen in de balk zijn ook goed. Het notificatiecentrum met alle knoppen werkt ook goed, inclusief volgorde/additionele knoppen. Ik zit dus al wel op Nova-launcher. Daar kan je veel meer instellen qua hoeveelheid apps op scherm. ColorOS heeft bijv. limiet met aantal apps in een map.
[ Voor 46% gewijzigd door RiCk op 13-11-2019 08:48 ]
Ik laat het extra pakketje vrijdag bezorgen maar wel erg benieuwd wat het is. Laat het vooral weten als iemand hem al binnen heeft.
Iemand al een goede APK voor Gcam gevonden? Ik vind trouwens de screenprotector wel een enorme stofmagneet. Daar al een alternatief voor gevonden door 1 van jullie? Opladen gaat echt idd binnen een half uur!!
Is het scherm niet hetzelfde als de Oppo Reno 2 ?
Dacht dat ik dat laatst ergens las .
Volgens mij hetzelfde als de OnePlus 7Tmregeling schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:19:
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@Kooijman1969 Dat snelladen lijkt me wel mooi, maar ben wel bang dat het niet al te goed is voor de batterij.
Nee, dat is de nog te introduceren Oppo Reno Ace.mregeling schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:19:
De Reno 2 heeft geen 90Hz scherm.
Zie de video enkele posts hierboven voor een Gcam versie die werkt met de X2.Kooijman1969 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:12:
Iemand al een goede APK voor Gcam gevonden? Ik vind trouwens de screenprotector wel een enorme stofmagneet. Daar al een alternatief voor gevonden door 1 van jullie? Opladen gaat echt idd binnen een half uur!!
Hoevaak gaan mensen dit riedeltje nog herhalen? Zullen de ontwerpers bij Oppo/Realme/OnePlus daar nu werkelijk nooit bij stil hebben gestaan. Die dachten tijdens de lunchpauze eens "Joh, laten we 50W door een kabel gaan jagen, en gewoon kijken of de telefoon niet in de fik vliegt"?NSangers schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:35:
@Kooijman1969 Dat snelladen lijkt me wel mooi, maar ben wel bang dat het niet al te goed is voor de batterij.
OnePlus maakt al veel langer gebruik van VOOC, Oppo heeft al modellen uitgebracht met sneller laden en twee gescheiden accu's en ik hoor daar nergens horrorverhalen over. M'n OnePlus 5 ligt al sinds release iedere avond netjes aan de Dash Charger, en daar haal ik nog steeds moeiteloos het einde van de dag mee. Vaak met 5 of meer uren screen-on-time.
Bedoelde voor de screenprotector.ChinaGeek schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:38:
[...]
Nee, dat is de nog te introduceren Oppo Reno Ace.
De Reno 2 heeft geen 90Hz scherm.
Helemaal mee eens! Tijdens laden werd de telefoon niet warmer dan mijn eerder telefoons. De oplader was wel warm maar ook niet extreem. Overigens kan je ook gewoon een 18 watt lader gebruiken. Je HOEFT niet de snel lader te gebruiken.Jeroenneman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:51:
[...]
Hoevaak gaan mensen dit riedeltje nog herhalen? Zullen de ontwerpers bij Oppo/Realme/OnePlus daar nu werkelijk nooit bij stil hebben gestaan. Die dachten tijdens de lunchpauze eens "Joh, laten we 50W door een kabel gaan jagen, en gewoon kijken of de telefoon niet in de fik vliegt"?
OnePlus maakt al veel langer gebruik van VOOC, Oppo heeft al modellen uitgebracht met sneller laden en twee gescheiden accu's en ik hoor daar nergens horrorverhalen over. M'n OnePlus 5 ligt al sinds release iedere avond netjes aan de Dash Charger, en daar haal ik nog steeds moeiteloos het einde van de dag mee. Vaak met 5 of meer uren screen-on-time.
Maar wat een heerlijk toestel is het. Alles loopt zo soepel. Als een warm mes door een pakje boter
Binnen! Het is de tas.Texodus1 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:09:
Ik laat het extra pakketje vrijdag bezorgen maar wel erg benieuwd wat het is. Laat het vooral weten als iemand hem al binnen heeft.
@Jeroenneman De Realme heeft ook dat systeem van dubbele accu's. Lijkt me zo inderdaad dat het wattage dan wat wordt verdeeld en inderdaad hoef je het laden niet altijd fast-charge te doen, maar toch is het wel een functie die je wil gebruiken lijkt me?
Hoorde toch wat berichten dat hij snel warm werd. Niet dat deze dan direct in de fik vliegt, maar goed voor de accu is dat niet goed. De duurzaamheid van de accu is voor mij wel degelijk van belang. Rede nummer 1 om een toestel op den duur in te wisselen (vrij blij overigens met de levensduur op mijn Honor
.
Afgaande op jullie positieve rescenties en de prijs-kwaliteitverhouding zie ik in dit toestel toch het perfecte apparaat om het gat met 5G-netwerken, medio 3-4 jaar goed te dichten.
Hoorde toch wat berichten dat hij snel warm werd. Niet dat deze dan direct in de fik vliegt, maar goed voor de accu is dat niet goed. De duurzaamheid van de accu is voor mij wel degelijk van belang. Rede nummer 1 om een toestel op den duur in te wisselen (vrij blij overigens met de levensduur op mijn Honor
Afgaande op jullie positieve rescenties en de prijs-kwaliteitverhouding zie ik in dit toestel toch het perfecte apparaat om het gat met 5G-netwerken, medio 3-4 jaar goed te dichten.
Geweldig, is het alleen een tas of zitten er ook nog goodies in? Bevalt de tas een beetje?
Het is een nette rugzak. Geen goodies (helaas).Texodus1 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:29:
[...]
Geweldig, is het alleen een tas of zitten er ook nog goodies in? Bevalt de tas een beetje?
Binnenin wat vakjes om spullen in te stoppen. Verder leuke stof.
Dat is het dan ook :-)
Ik heb de klok op het lockscreen aangezet en kan niet meer vinden waar ik hem weer uit kan zetten. Jullie een idee?
Gevonden, las er steeds overheen...Kooijman1969 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:58:
Ik heb de klok op het lockscreen aangezet en kan niet meer vinden waar ik hem weer uit kan zetten. Jullie een idee?

Volgende keer graag je vorige bericht editen in plaats van meerdere berichten onder elkaar te posten
[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 14-11-2019 18:49 ]
Ik heb vanmorgen mijn LUNAR WHITE /EU PLUG 12GB+256GB ontvangen. ik ben er tevreden mee. ik ben overgestapt van een Samsung galaxy S6. het is voor mij een 'echte' upgrade. Bij het laden van de telefoon wordt de lader een beetje warm, wat ik wel normaal vindt bij een lader met 50W.
Jup met name Pro nu hier!arene schreef op donderdag 14 november 2019 @ 00:27:
Stomme vraag misschien maar jullie hebben het over de X2 toch? En niet over de pro?
Vinden jullie de 256gb/12 gig ram de 50 euro waard boven de 128/8 gig? Of heb je daar echt helemaal niks aan door bottleneck op andere gebieden (ook in de toekomst?).
Realme heeft een agressieve ram management, openstaande apps worden snel gesloten. 12GB is dus echt overkill. Je zou het alleen moeten doen als je denkt 256gb opslagruimte nodig hebt.Grotbewoner schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:05:
Vinden jullie de 256gb/12 gig ram de 50 euro waard boven de 128/8 gig? Of heb je daar echt helemaal niks aan door bottleneck op andere gebieden (ook in de toekomst?).
Dat is gewoon hoe Android met zijn RAM omgaat.tommymeerNL schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:43:
[...]
Realme heeft een agressieve ram management, openstaande apps worden snel gesloten. 12GB is dus echt overkill. Je zou het alleen moeten doen als je denkt 256gb opslagruimte nodig hebt.
12GB is echt volledig onnodig.
Das ook toevallig. Ik kom ook van een S6 af. Heb voor de blauwe 128 gekozen. Vanwege de snellere opslag in vergelijking met de 64. Ook ERG blij dat deze geen afgerond scherm heeft. Voor mij ook een zeer groot pluspunt. Ze moeten alleen nog de camera verder finetunen en dat is het een perfect toestel.selcukb006 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:16:
Ik heb vanmorgen mijn LUNAR WHITE /EU PLUG 12GB+256GB ontvangen. ik ben er tevreden mee. ik ben overgestapt van een Samsung galaxy S6. het is voor mij een 'echte' upgrade. Bij het laden van de telefoon wordt de lader een beetje warm, wat ik wel normaal vindt bij een lader met 50W.
Hoe is het met de bouwkwaliteit? Zag op YouTube hier en daar kleine kiertjes bij de hoeken tussen achterkant en frame.
De bouwkwaliteit kan je vergelijken met een Oppo en Oneplus aangezien ze waarschijnlijk dezelfde body gebruiken.2Swift schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:47:
Hoe is het met de bouwkwaliteit? Zag op YouTube hier en daar kleine kiertjes bij de hoeken tussen achterkant en frame.
Het enigste voordeel momenteel is dat je meer ruimte hebt om te cachen, extra opslag is natuurlijk ook lekker.Grotbewoner schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:05:
Volgende keer je vorige bericht editen ipv meerdere berichten onder elkaar te posten.
[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 14-11-2019 18:51 ]
Ik zit zelf heel erg te twijfelen tussen dit toestel en die Mi 9T Pro.
Het lijkt me dat meerdere mensen deze overweging hebben gemaakt omdat het toch beide redelijk value for buck it zeker nu de Mi 9T Pro via sommige kanalen voor 340 te krijgen is.
Wat is jullie motivatie geweest om voor dit toestel te gaan en niet een ander model?
Het lijkt me dat meerdere mensen deze overweging hebben gemaakt omdat het toch beide redelijk value for buck it zeker nu de Mi 9T Pro via sommige kanalen voor 340 te krijgen is.
Wat is jullie motivatie geweest om voor dit toestel te gaan en niet een ander model?
Het scherm van de X2 pro (90hz), maar dat merk je alleen als je hem hebt en ik hou persoonlijk niet van die periscoop camera's. Heb tocht het idee dar daar troep in kan komen. Maar verder is ook de Mi 9T Pro een erg mooi toestel.JJnJ schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:29:
Ik zit zelf heel erg te twijfelen tussen dit toestel en die Mi 9T Pro.
Gcam al geprobeerd voor de camera kwaliteit? In deze video een tutorial met de juiste instellingen.Akemi schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:37:
[...]
Das ook toevallig. Ik kom ook van een S6 af. Heb voor de blauwe 128 gekozen. Vanwege de snellere opslag in vergelijking met de 64. Ook ERG blij dat deze geen afgerond scherm heeft. Voor mij ook een zeer groot pluspunt. Ze moeten alleen nog de camera verder finetunen en dat is het een perfect toestel.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeRealme X2 Pro Google Camera vs Stock Camera + GCam Installation
Nee, ik ga hem zo ophalen. Als Gcam het kan dan hoort de stock app dit ook te kunnen. Dus ik hoop op wat updates van de stock app, anders alsnog Gcam. Is alleen zo'n gedoe.Jeroenneman schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:59:
[...]
Gcam al geprobeerd voor de camera kwaliteit? In deze video een tutorial met de juiste instellingen.
Realme heeft natuurlijk niet de algoritmes van Google. Maar zolang Gcam stabiel werkt zie ik weinig redenen om de stock cam te gebruiken.Akemi schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:45:
[...]
Nee, ik ga hem zo ophalen. Als Gcam het kan dan hoort de stock app dit ook te kunnen. Dus ik hoop op wat updates van de stock app, anders alsnog Gcam. Is alleen zo'n gedoe.
Aangezien de x2 Pro hetzelfde paneel lijkt te hebben als de Oneplus 7T vraag ik me af of bij de realme x2 pro met dark mode aan en lage brightness het scherm ook een groene gloed vertoont bij programma's als youtube, Gmail of gewoon een donker grijze achtergrond
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Vandaag ook de X2 Pro besteld, 12GB/256GB versie. Krijg net bericht dat deze morgen al bezorgd wordt van DHL.
Ziet er dus erg snel uit, al kan dit natuurlijk altijd veranderen DHL kennende
Ziet er dus erg snel uit, al kan dit natuurlijk altijd veranderen DHL kennende
Ik lees dat veel mensen realme nemen wat zijn nu de ervaringen met coloros? En iemand bekend met update beleid?
Best prima! Staan van mij al wat reacties in dit topic. Ja, ze lopen nog wat achter. Maar dat lijkt niet echt een grote afstand en probleem. Mocht je twijfelen, ga naar de MediaMarkt en pak een oppo. Daar draait hetzelfde op aan laag.MrOsman schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:10:
Ik lees dat veel mensen realme nemen wat zijn nu de ervaringen met coloros? En iemand bekend met update beleid?
Ik draai inmiddels november security update. Net uit. En las ergens dat ze 2 jaar doorgaan met updaten. Dat is normaal. Android 10 en coloros 7 komt pas tweede kwartaal 2020. Dat is laat ja. Maar 6.1 met Android 9 doet het ook prima. Ik verwacht dat door de groei van gebruikers het updaten hier lokaal wel sneller zal gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door RiCk op 14-11-2019 21:19 ]
Net binnen, eerste ervaringen:
Positief:
Natuurlijk veel groter dan mijn Samsung S6.
Vingerafdruk is zeer snel en goed !
Alles werkt super vloeiend.
Tot nu toe netjes up to date met de november security update.
Dat laden is echt idioot snel, gaat nergens meer over. Als ik wakker ben kan ik em een half uurtje op de lader aansluiten en dan is ie vol.
Je kan facebook app verwijderen !
Weinig tot geen bloat.
Negatief:
Overzetten van oude gegevens (met name foto's en video) moest ik met een andere app doen. Standaard app werkte niet. Uiteindelijk wel gelukt. (apps gaan via google, dat werkt prima!)
Ik kom van Samsung S6 af en dan mis je wel de extra breedte 1440 vs 1080.
Laaddraadje is niet heel erg lang.
Ik mis in het app overzicht dat je mapjes kan maken om bijvoorbeeld alle google app bij elkaar in een map te doen. (op je 'desktop' kan dat wel)
Positief:
Dat laden is echt idioot snel, gaat nergens meer over. Als ik wakker ben kan ik em een half uurtje op de lader aansluiten en dan is ie vol.
Weinig tot geen bloat.
Negatief:
Overzetten van oude gegevens (met name foto's en video) moest ik met een andere app doen. Standaard app werkte niet. Uiteindelijk wel gelukt. (apps gaan via google, dat werkt prima!)
Ik mis in het app overzicht dat je mapjes kan maken om bijvoorbeeld alle google app bij elkaar in een map te doen. (op je 'desktop' kan dat wel)
Wat die mappen betreft, met een andere launcher, zoals bijvoorbeeld Nova Launcher, kan je wel mappen aanmaken in de app drawer.Akemi schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:20:toon volledige bericht
Net binnen, eerste ervaringen:
Positief:
Weinig tot geen bloat.
Negatief:
Waarin merk je dat verschil in 'breedte' wat betreft de resolutie? Als het gaat om het aantal iconen dat naast elkaar kan staan, dat kan is vaak in de launcher aan te passen, gaat het om de hoeveelheid tekst in beeld, dan is dit een soort van aan te passen door de dpi te veranderen (wordt wel alles een stukje kleiner). Dit staat vaak bij developer options. Ook zit het bij veel toestellen al verwerk bij de instellingen waar je weergavegrootte kan aanpassen (dit doet hetzelfde als zelf de dpi aanpassen).
Ja klopt, dat zal met een andere launcher moeten als ik dat wil. Viel me gewoon op in vergelijk.l3art schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:43:
[...]
Wat die mappen betreft, met een andere launcher, zoals bijvoorbeeld Nova Launcher, kan je wel mappen aanmaken in de app drawer.
Waarin merk je dat verschil in 'breedte' wat betreft de resolutie? Als het gaat om het aantal iconen dat naast elkaar kan staan, dat kan is vaak in de launcher aan te passen, gaat het om de hoeveelheid tekst in beeld, dan is dit een soort van aan te passen door de dpi te veranderen (wordt wel alles een stukje kleiner). Dit staat vaak bij developer options. Ook zit het bij veel toestellen al verwerk bij de instellingen waar je weergavegrootte kan aanpassen (dit doet hetzelfde als zelf de dpi aanpassen).
Niet met het aantal iconen. Waar ik het vooral merk is met de widgets. Past minder op het scherm net alsof de letters groter zijn geworden. In sommige widgets is dit op te lossen door de font aan te passen maar dat kan niet in alle widgets.
Helaas is er wel een widget bug in de Gmail widget. Bij een update van de firmware verliest deze de aanmelding. Widget weghalen en opnieuw neerzetten lost het probleem op.
Dat zou je dus kunnen oplossen door de dpi aan te passen. Dan wordt alles wat kleiner, maar past er tegelijk meer op het scherm.Akemi schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:31:
[...]
Niet met het aantal iconen. Waar ik het vooral merk is met de widgets. Past minder op het scherm net alsof de letters groter zijn geworden. In sommige widgets is dit op te lossen door de font aan te passen maar dat kan niet in alle widgets.
Ik heb de mijne ook binnen nu, ben er wat mee aan het spiemelen.
Eerste indruk:
Positief: zeer snel en vloeiend, maar ik kom ook van een oneplus 3 waarvan ik nu pas de ouderdom voel. Scherm kan extreem helder.
Ook van crappy mono naar aardig goede dual speakers is fijn. Zit nu een beetje muziek te luisteren en hier sloopt deze telefoon mijn oude oneplus zeker. Dit is best belangrijk voor me want ik gebruik vaak mijn telefoon zonder oortjes. Je voelt de bas aan de achterkant van de telefoon en je hebt een paar opties qua afstelling (film met veel bass, game en muziek met meer balans). Zeer sterk punt voor mij, dit.
Opladen is zeer snel (en de oplader kan mijn oude OP3 zelfs dash chargen
).
Vingerafdruksensor snel en goed, maar heb ik zelf ook weinig vergelijkingsmateriaal OP3 was prima.
Camera nog niet getest, wel even een gcam app gedownload om te vergelijken.
Negatief:
Alle tekst (meldingen, waarschuwingen en licenties) zijn zéér chinees en slecht vertaald. Ik heb mijn telefoon op Engels staan en bijna elke zin is krom of heeft rare hoofdletters en interpunctie. Dat voelt echt supergoedkoop (en ik ben zelf nogal allergisch voor slecht Engels). Sommige meldingen zijn daardoor zelfs onduidelijk. Software is duidelijk niet het sterkste punt van RealMe, althans buiten China.
Het hoesje wat erbij komt lijkt stevig en zacht genoeg om een klap op te vangen maar het is donker doorzichtig gekleurd. Mijn mooi witte telefoon is nu jaren 60 bruin/grijs
. Volgens mij gaan ze er van uit dat je een blauwe neemt, er stond ook een blauwe op mijn doosje wat ik een beetje maf vond.
Paar bloatware apps zoals phone clone die ik maar niet helemaal lijk te kunnen verwijderen. Heb overigens zeer soepel gewoon via google mijn oneplus gecloned.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik hem ga houden. Vraag me af of hij het extra geld waard is ivm bijv. een Xiaomi 9t Pro of om net iets meer aan een Onplus 7t uit te geven waar ze wel Engels kunnen. Even een paar daagjes uitproberen.
Ik edit deze post wel een paar keer terwijl ik bezig ben.
Eerste indruk:
Positief: zeer snel en vloeiend, maar ik kom ook van een oneplus 3 waarvan ik nu pas de ouderdom voel. Scherm kan extreem helder.
Ook van crappy mono naar aardig goede dual speakers is fijn. Zit nu een beetje muziek te luisteren en hier sloopt deze telefoon mijn oude oneplus zeker. Dit is best belangrijk voor me want ik gebruik vaak mijn telefoon zonder oortjes. Je voelt de bas aan de achterkant van de telefoon en je hebt een paar opties qua afstelling (film met veel bass, game en muziek met meer balans). Zeer sterk punt voor mij, dit.
Opladen is zeer snel (en de oplader kan mijn oude OP3 zelfs dash chargen
Vingerafdruksensor snel en goed, maar heb ik zelf ook weinig vergelijkingsmateriaal OP3 was prima.
Camera nog niet getest, wel even een gcam app gedownload om te vergelijken.
Negatief:
Alle tekst (meldingen, waarschuwingen en licenties) zijn zéér chinees en slecht vertaald. Ik heb mijn telefoon op Engels staan en bijna elke zin is krom of heeft rare hoofdletters en interpunctie. Dat voelt echt supergoedkoop (en ik ben zelf nogal allergisch voor slecht Engels). Sommige meldingen zijn daardoor zelfs onduidelijk. Software is duidelijk niet het sterkste punt van RealMe, althans buiten China.
Het hoesje wat erbij komt lijkt stevig en zacht genoeg om een klap op te vangen maar het is donker doorzichtig gekleurd. Mijn mooi witte telefoon is nu jaren 60 bruin/grijs
Paar bloatware apps zoals phone clone die ik maar niet helemaal lijk te kunnen verwijderen. Heb overigens zeer soepel gewoon via google mijn oneplus gecloned.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik hem ga houden. Vraag me af of hij het extra geld waard is ivm bijv. een Xiaomi 9t Pro of om net iets meer aan een Onplus 7t uit te geven waar ze wel Engels kunnen. Even een paar daagjes uitproberen.
Ik edit deze post wel een paar keer terwijl ik bezig ben.
[ Voor 24% gewijzigd door Grotbewoner op 15-11-2019 20:24 ]
Heb je via Ali ofzo? Niet de Europese? Ik heb nauwelijks ook bloatware
[ Voor 9% gewijzigd door RiCk op 15-11-2019 20:26 ]
Gewoon de Europese. Het is ook nauwelijks bloatware maar wel irritant dat ik het niet weg kan smijten. Facebook en Opera kon wel gewoon weg. Beetje nitpick.RiCk schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:26:
[...]
Heb je via Ali ofzo? Niet de Europese? Ik heb nauwelijks ook bloatware
Ik heb geen problemen met de taal? Nederlands prima. Misschien is mijn spelling dan niet goed LOLGrotbewoner schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:27:
[...]
Gewoon de Europese. Het is ook nauwelijks bloatware maar wel irritant dat ik het niet weg kan smijten. Facebook en Opera kon wel gewoon weg. Beetje nitpick.
Nou ik heb hem.ook besteld. Een pro. Ik kom van een Note 9 en ben benieuwd of ik er echt op vooruit ga. Die kan ik nog goed verkopen want ziet er nog erg goed uit dus financieel maar een kleine gokje.
Ik heb hem gisteravond besteld maar hij is nog niet eens verzonden nu. Hoe.lang duurde dat bij jullie?
Ik heb hem gisteravond besteld maar hij is nog niet eens verzonden nu. Hoe.lang duurde dat bij jullie?
Dezelfde avond kreeg ik een mail van DHL (eerder dan van Realme) dat hij morgen kwam.arene schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:51:
Nou ik heb hem.ook besteld. Een pro. Ik kom van een Note 9 en ben benieuwd of ik er echt op vooruit ga. Die kan ik nog goed verkopen want ziet er nog erg goed uit dus financieel maar een kleine gokje.
Zoek even naar 'adb tool' kan je zo apps mee verwijderen. Geen root oid nodig.Grotbewoner schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:27:
[...]
Gewoon de Europese. Het is ook nauwelijks bloatware maar wel irritant dat ik het niet weg kan smijten. Facebook en Opera kon wel gewoon weg. Beetje nitpick.
Ehhh klopt het dat er op die telefoon helemaal geen alarm app zit ????
[/quote]
Zit er bij mij gewoon op hoor, volledig te configureren.
[/quote]
Zit er bij mij gewoon op hoor, volledig te configureren.
Ik ben denk ik één van de weinige, maar ik heb de non Pro X2 besteld.
Vanaf de Samsung S2 heb ik na de One+1 altijd een Xiaomi telefoon gehad, met als mijn huidige model de Mi Note 3.
Voor een vervanger had ik maar 2 harde eisen, nu een OLED scherm en er moet weer NFC op zitten. Ik zat te azen op een Mi 9 se of Mi 9 Lite, de laatste was leuk in de aanbied tijdens 11-11,
En dan nu een Realme besteld geleverd vanuit Europa, voor 20 euro meer een betere SOC en 2GB meer RAM en Europese garantie. En een ander merk (onbekender voor de buitenwereld) is ook weer eens leuk.
Vanaf de Samsung S2 heb ik na de One+1 altijd een Xiaomi telefoon gehad, met als mijn huidige model de Mi Note 3.
Voor een vervanger had ik maar 2 harde eisen, nu een OLED scherm en er moet weer NFC op zitten. Ik zat te azen op een Mi 9 se of Mi 9 Lite, de laatste was leuk in de aanbied tijdens 11-11,
En dan nu een Realme besteld geleverd vanuit Europa, voor 20 euro meer een betere SOC en 2GB meer RAM en Europese garantie. En een ander merk (onbekender voor de buitenwereld) is ook weer eens leuk.
Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?
Nou jongens, ik heb besloten hem terug te brengen. Ik vind de software te Chinees om er 450 euro aan uit te geven, ik irriteer me er gewoon te veel aan en ik durf er niet op te vertrouwen dat ze de boel wel fatsoenlijk gaan updaten. Vertaalfouten en krom engels/nederlands alom, de druppel was de alarmfunctie waarbij er staat
"x hours y minutes from the next alarm" in plaats van bij mijn Oneplus 3: "Alarm set for x hours and y minutes from now.".
Klinkt pietluttig misschien, maar ik bedacht me dat ik me elke avond de komende 4 jaar ga irriteren aan de Chineesheid van mijn telefoon, daar heb ik geen zin in.
Daarnaast niet echt overtuigd van de software support getuige de andere Oppo toestellen.
Mocht het blijken dat ze dit verbeteren zal ik hem zeker overwegen in de toekomst. Nu ga ik even wachten tot de Oneplus daalt in prijs of een Mi 9T Pro deal met black friday ofzo.
"x hours y minutes from the next alarm" in plaats van bij mijn Oneplus 3: "Alarm set for x hours and y minutes from now.".
Klinkt pietluttig misschien, maar ik bedacht me dat ik me elke avond de komende 4 jaar ga irriteren aan de Chineesheid van mijn telefoon, daar heb ik geen zin in.
Daarnaast niet echt overtuigd van de software support getuige de andere Oppo toestellen.
Mocht het blijken dat ze dit verbeteren zal ik hem zeker overwegen in de toekomst. Nu ga ik even wachten tot de Oneplus daalt in prijs of een Mi 9T Pro deal met black friday ofzo.
Je zou natuurlijk ook een berichtje kunnen sturen naar de support om dit te laten herstellen...Grotbewoner schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:47:
Nou jongens, ik heb besloten hem terug te brengen. Ik vind de software te Chinees om er 450 euro aan uit te geven, ik irriteer me er gewoon te veel aan en ik durf er niet op te vertrouwen dat ze de boel wel fatsoenlijk gaan updaten. Vertaalfouten en krom engels/nederlands alom, de druppel was de alarmfunctie waarbij er staat
@Texodus1 Het is eigenlijk een klein beetje naïef om te denken dat ze voor 1 persoon deze dingen gaan herstellen... Ik denk dat dat grotbewoner er dan beter aan doet om em gewoon terug te sturen.@Grotbewoner Ik wacht zelf ook op een kleine drop in prijs of aanbiedinkje aangaande de OP7T, maar ik vermoed niet dat dit gaat gebeuren.... Volgens l3art is de T serie nooit echt in de aanbieding en momenteel schijnen er wat issues te zijn met 't scherm, waarbij een groenige kleurtint te zien is wanneer je in dark mode op een wat lagere helderheid bezig bent.... Geen idee hoeveel panelen dit hebben, maar 't klinkt genoeg om nog even te wachten op de uitspraak van OP hierover...
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Je denkt niet dat realme/oppo vertaalfouten wilt herstellen?Deathchant schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:17:
@Texodus1 Het is eigenlijk een klein beetje naïef om te denken dat ze voor 1 persoon deze dingen gaan herstellen... Ik denk dat dat grotbewoner er dan beter aan doet om em gewoon terug te sturen.@Grotbewoner Ik wacht zelf ook op een kleine drop in prijs of aanbiedinkje aangaande de OP7T, maar ik vermoed niet dat dit gaat gebeuren.... Volgens l3art is de T serie nooit echt in de aanbieding en momenteel schijnen er wat issues te zijn met 't scherm, waarbij een groenige kleurtint te zien is wanneer je in dark mode op een wat lagere helderheid bezig bent.... Geen idee hoeveel panelen dit hebben, maar 't klinkt genoeg om nog even te wachten op de uitspraak van OP hierover...
Ik heb het netjes vermeld by de retouropgave, maar als je ook hun site ziet barst die van krom engels. Zelfs in het marketingmateriaal klopt het niet, daar spreken ze van "Artemis White" wat ze later verandert hebben in "Lunar White" maar in de engelse vertaling is het half en half.Texodus1 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:03:
[...]
Je zou natuurlijk ook een berichtje kunnen sturen naar de support om dit te laten herstellen...
Ik heb er een hard hoofd in, deze smartphone is gemaakt voor Chinese en Indiase markt. Hoop dat ze het kunnen fixen, qua hardware kunnen ze OnePlus van de troon stoten, maar dan moet de software wel mee gaan.
Heb je ook zeker gelijk in, Oppo is van nature natuurlijk een merk wat alleen in mainland china opereert dus engels is dan natuurlijk een zwaktepunt. Ik denk dat ze dit wel zullen herstellen in aankomende updates net als bij Oneplus.Grotbewoner schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:36:
[...]
Ik heb het netjes vermeld by de retouropgave, maar als je ook hun site ziet barst die van krom engels. Zelfs in het marketingmateriaal klopt het niet, daar spreken ze van "Artemis White" wat ze later verandert hebben in "Lunar White" maar in de engelse vertaling is het half en half.
Ik heb er een hard hoofd in, deze smartphone is gemaakt voor Chinese en Indiase markt. Hoop dat ze het kunnen fixen, qua hardware kunnen ze OnePlus van de troon stoten, maar dan moet de software wel mee gaan.
Ik hoop het, dan zijn ze pas echt value voor mij. Heb overigens de OP3 vanaf day 1 en nooit dit goedkope gevoel gehad.Texodus1 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:17:
[...]
Heb je ook zeker gelijk in, Oppo is van nature natuurlijk een merk wat alleen in mainland china opereert dus engels is dan natuurlijk een zwaktepunt. Ik denk dat ze dit wel zullen herstellen in aankomende updates net als bij Oneplus.
Hey peeps, just ordered it today and am wondering if I can get the BTW/VAT back from my firm? Any clue?
I'm excited to play with the thing once it's delivered, but also if I could get some % back would be an even sweater deal. 😋
Cheers, all!
I'm sorry, but this is a Dutch forum so we expect from our users to post in Dutch.
I'm excited to play with the thing once it's delivered, but also if I could get some % back would be an even sweater deal. 😋
Cheers, all!
I'm sorry, but this is a Dutch forum so we expect from our users to post in Dutch.
[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 18-11-2019 10:25 ]
https://www.xda-developer...-with-coloros-6-7-review/
Mooie review over de volgende versie van ColorOS. Inderdaad veel verbeterd, en op sommige punten zelfs beter/uitgebreider dan stock of OxygenOS.
Het enige wat me echt zorgen maakt was het punt dat app cloning niet zou werken met iets anders dan de stock launcher. Dat vind ik wel echt jammer als het waar is.
Mooie review over de volgende versie van ColorOS. Inderdaad veel verbeterd, en op sommige punten zelfs beter/uitgebreider dan stock of OxygenOS.
Het enige wat me echt zorgen maakt was het punt dat app cloning niet zou werken met iets anders dan de stock launcher. Dat vind ik wel echt jammer als het waar is.
Voor de mensen die het toestel al hebben, hoe ervaren jullie de trilmotor?
Op de website spreken ze van speciale feedback maar bij een teardown zie ik gewoon een standaard vibratie motor.
Op de website spreken ze van speciale feedback maar bij een teardown zie ik gewoon een standaard vibratie motor.
Wat ik begrijp van de website is dat dit alleen specifiek bij games anders zou moeten zijn. (indien de game dit ondersteund)JJnJ schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:28:
Voor de mensen die het toestel al hebben, hoe ervaren jullie de trilmotor?
Voor de rest is het wat mijn betreft niet anders dan een andere telefoon. Voor games weet ik het niet. Nog geen games gespeeld op mijn telefoon.
Interessant en uitgebreid artikel.Jeroenneman schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:41:
https://www.xda-developer...-with-coloros-6-7-review/
Maar,.... Geen mute zonder trillen? Wat is dat voor gekkigheid? Dat zou voor mij persoonlijk een no go zijn aangezien ik dit veelvuldig gebruik.
Kan natuurlijk alsnog wel via DnD, maar het is inderdaad wel gek dat het er niet makkelijker inzit. Die alert slider heeft OnePlus wel mooi als USP.l3art schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:33:
[...]
Interessant en uitgebreid artikel.
Maar,.... Geen mute zonder trillen? Wat is dat voor gekkigheid? Dat zou voor mij persoonlijk een no go zijn aangezien ik dit veelvuldig gebruik.
Ik kan mijn telefoon terugsturen, maar niet naar Nederland maar naar Parijs... RIP.
Hiervoor hebben we V&A. Link naar V&A mag in je sig.
Hiervoor hebben we V&A. Link naar V&A mag in je sig.
[ Voor 53% gewijzigd door 13art op 18-11-2019 21:04 ]
Dat is de chineesheid van de telefoonJeroenneman schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:37:
[...]
Kan natuurlijk alsnog wel via DnD, maar het is inderdaad wel gek dat het er niet makkelijker inzit. Die alert slider heeft OnePlus wel mooi als USP.
Je zou denken dat je zelfs bij een beta eventjes snel whatsapp test, maar ze testen vast alleen WeChat.
Sorry voor de advertentie trouwens, heb mn sig aangepast.
[ Voor 4% gewijzigd door Grotbewoner op 18-11-2019 21:14 ]
Hebben ze daarvoor niet de keuze gemaakt om per app de dark mode in- of uit te schakelen? Dat heb ik liever dan de andere fabrikanten die gewoon niets aanbieden in third-party apps.Grotbewoner schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:10:
[...]
Dat is de chineesheid van de telefoon. Er zit ook een aardig goede dark mode op die je nu al kan gebruiken (beta), maar ze hebben hem niet getest met whatsapp, je eigen berichten worden moeizaam te lezen.
Je zou denken dat je zelfs bij een beta eventjes snel whatsapp test, maar ze testen vast alleen WeChat.
Sorry voor de advertentie trouwens, heb mn sig aangepast.
Oh ja, dat kan wel. Niet echt een probleem dus. Voor de rest werkt die dark mode wel erg goed. Beter dan de truken die ik met mij oneplus moest uithalen.Jeroenneman schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:29:
[...]
Hebben ze daarvoor niet de keuze gemaakt om per app de dark mode in- of uit te schakelen? Dat heb ik liever dan de andere fabrikanten die gewoon niets aanbieden in third-party apps.
Waaruit concludeer je dat ze niet meer worden verwacht ? Notify button?arene schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:53:
Een aantal modellen zijn out of stock en worden op korte termijn ook niet meer verwacht. Vreemd.
Ik denk eerder dat het zo hard loopt dat ze het niet meer kunnen bijhouden.
Het is op basis van een mail van Realme waarin ik wordt verzocht de order (die al sinds donderdag staat) te cancelen omdat er niet geleverd kan worden.