Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 19:36
Ik vraag mensen met gedegen kennis en ervaring hun kennis in dit topic delen om andere mensen met minder kennis maar wel zonnepanelen (en bijv een UPS) in staat stellen een veilige stroomvoorziening te bouwen voor als publieke het stroomnet het af laat weten.
Er zijn commerciële oplossingen zoals een TESLA pack, maar die zijn onbetaalbaar voor de gewone man en dus ook NIET rendabel.

In veruit de meeste situaties hebben (denk ik) de meest mensen dezelfde situatie als ik:

Door een installateur zijn er zonnepanelen aangelegd, die leveren al dan niet voorzien van een optimizer stroom aan een omvormer, die omvormer levert 230V stroom terug aan het openbare net (meestal via een dedicated groep in je meterkast.
ECHTER valt het publieke net uit, dan heb je helemaal geen stroom meer.

Ik wil kijken naar verschillende oplossingen om tijdens uitval van het publieke net toch (op een veilige manier) van de stroom van de zonnepanelen.

1 van de zaken die er dan 1st moet gebeuren is dat we begrijpen hoe onze EIGEN installatie werkt.
Ik zal dadelijk zelf in dit topic een aantal vragen stellen die ik zelf heb, maar ik nodig anderen uit hetzelfde te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
De 1ste vraag die ik heb is, hoe werkt mijn zonnepaneel, ik heb zelf 20 Talesun 275WP panelen met Solar Edeg P300 Optimizers aan een solaredge SE6000 1 fase omvormer hangen.

Als de Omvormer geen stroom krijgt van het publieke net, staat er dan wel spanning op de kabel die van de Zonnepanelen NAAR de omvormer loopt?

Zo ja, kan ik daar bij stroomuitval dan een andere omvormer PARALEL op die kabel aansluiten die de stroom van de zonnepanelen ZONDER voeding van het publieke net aan een UPS voeden?
Afbeeldingslocatie: https://supportenservicenl-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/helpdesk_supportandservice_nl/Ecu_lDvto91DrG116rx_9iABdwOmB_yLIuCWEynQqX-wwQ?e=HeOM7C

Afbeeldingslocatie: https://supportenservicenl-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/helpdesk_supportandservice_nl/EZZ-R7Lm5lZIojO_zsAPM7QBK8F0E21C2K2zdzAok1wIaw?e=eUd03d

bronbestand voor wie het wil hebben
https://supportenservicen...zYinfwKdrqJCKMFQ?e=ega46w

[ Voor 33% gewijzigd door Zolderopruiming op 15-10-2019 10:44 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Koop een generator en je hebt weer stroom.
Wel hoofdschakelaar uit laten dan.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2019 10:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Zou ook eerst bepalen wat je wilt gebruiken op het noodnet.
Een koelkast + verlichting zou imo als eerste in aanmerking komen.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 12:30
Als die omvormer geen spanning uit het net meet werkt deze volgens mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:31
Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:25:
De 1ste vraag die ik heb is, hoe werkt mijn zonnepaneel, ik heb zelf 20 Talesun 275WP panelen met Solar Edeg P300 Optimizers aan een solaredge SE6000 1 fase omvormer hangen.

Als de Omvormer geen stroom krijgt van het publieke net, staat er dan wel spanning op de kabel die van de Zonnepanelen NAAR de omvormer loopt?

Zo ja, kan ik daar bij stroomuitval dan een andere omvormer PARALEL op die kabel aansluiten die de stroom van de zonnepanelen ZONDER voeding van het publieke net aan een UPS voeden?
Een zonnepanneel is niet slim: zon = spanning, geen zon = geen spanning.
Je kan dus wel parallel een andere (off grid) omvormer installeren.
Al zal je dan wel moeten zien dat de omvormers van elkaar gescheiden worden zodat ze niet samen aan de zonnepannelen hangen.
Eventueel kan je werken met twee 230V relais/contactoren om automatisch te schakelen.
Al zal je de spanning wel enkele miliseconden missen terwijl de schakelen. Kritische dingen (als je ze hebt natuurlijk) zullen dus toch nog met een UPS beveiligd moeten worden.
FunFair schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:32:
Als die omvormer geen spanning uit het net meet werkt deze volgens mij niet.
Het magische zoekwoord is 'off grid inverter' :)

Ook leuk:
Grid-tied capability. Some off-grid inverters have the added capability of feeding power into the grid, here are a few examples:
Outback FXR/VFXR
Outback Radian
Schneider XW+
SMA Sunny Island
This capability is useful if the grid becomes available in the future, or if you are setting up a grid-tied system with battery backup.
Bron: https://www.wholesalesola...-off-grid-solar-inverter/

[ Voor 26% gewijzigd door Malantur op 15-10-2019 10:39 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Als rendabel een issue is, dan zal je jezelf eerst de vraag moeten stellen hoe vaak bij jou de stroom uitvalt en gedurende hoeveel tijd. Dan mag je ook nog berekenen wat voor verlies je hierdoor hebt.

In mijn situatie zou ik bedroevend weinig kunnen investeren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:55
Wat je wilt is een omvormer met ingebouwde accu. SMA en solaX hebben dit al kant en klaar en zodra salderen afgelopen is zal dit rendabel kunnen worden, niet vanwege stroomuitval maar vanwege eigen verbruik.
Ik kan iedereen afraden om zelf wat te maken, wat er nodig is is meer dan enkel een relais. Eerst moet de spanning van het net gemeten worden, als deze wegvalt moet in de meterkast een relais de woning van het net loskoppelen. Ivm veiligheid een NO relais gebruiken. Hier en daar nog wat diodes nodig, regelelektronica. De omvormer zal nu enkel naar de accu leveren en moet ook op tijd afschakelen anders blaas je de accu op. Het moet absoluut onmogelijk zijn om stroom richting het net te voeren tijdens uitval. Mechanisch moet dit onmogelijk zijn, dus ook als je met de hand de schakelaar bedient. Gebeurt dit wel dan kunnen er doden vallen.
Kortom: kant en klaar kopen of niets kopen. Het is duur met een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Tja een generator heb ik, maar die moet je met de hand aantrekken, en dat is met name 's nacht niet zo fijn vanwege de herrie, en de beschikbaarheid van benzine.

Ik zat te denken aan een waarbij een groep aan een 3000W UPS wordt gehangen en die UPS wordt dan in ieder geval gevoed door de zon gevoed als er zon is, inderdaad moeten daar typisch de koelkast en de vriezer & de CV installatie aan gekoppeld worden.
Een 2dehands upsje en een extra omvormer zijn de kosten niet (zeker t.o.v. tesla pack), maar dan moet dit technisch wel kunnen.

Wie weet er welke omvormers WEL werken zonder spanning van het net publieke net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:31
Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:52:
Tja een generator heb ik, maar die moet je met de hand aantrekken, en dat is met name 's nacht niet zo fijn vanwege de herrie, en de beschikbaarheid van benzine.

Ik zat te denken aan een waarbij een groep aan een 3000W UPS wordt gehangen en die UPS wordt dan in ieder geval gevoed door de zon gevoed als er zon is, inderdaad moeten daar typisch de koelkast en de vriezer & de CV installatie aan gekoppeld worden.
Een 2dehands upsje en een extra omvormer zijn de kosten niet (zeker t.o.v. tesla pack), maar dan moet dit technisch wel kunnen.

Wie weet er welke omvormers WEL werken zonder spanning van het net publieke net?
Zoals ik daarnet zei:
Malantur schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:34:

[...]

Het magische zoekwoord is 'off grid inverter' :)

Ook leuk:

[...]

Bron: https://www.wholesalesola...-off-grid-solar-inverter/
Begin eens met dit blog door te lezen. Off grid inverters zijn gemaakt om te werken zonder net in de middle of nowhere, dus die werken allemaal zonder net. 'Zonder net' in het engels is namelijk 'off grid' 8)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:50:
Wat je wilt is een omvormer met ingebouwde accu. SMA en solaX hebben dit al kant en klaar en zodra salderen afgelopen is zal dit rendabel kunnen worden, niet vanwege stroomuitval maar vanwege eigen verbruik.
Ik kan iedereen afraden om zelf wat te maken, wat er nodig is is meer dan enkel een relais. Eerst moet de spanning van het net gemeten worden, als deze wegvalt moet in de meterkast een relais de woning van het net loskoppelen. Ivm veiligheid een NO relais gebruiken. Hier en daar nog wat diodes nodig, regelelektronica. De omvormer zal nu enkel naar de accu leveren en moet ook op tijd afschakelen anders blaas je de accu op. Het moet absoluut onmogelijk zijn om stroom richting het net te voeren tijdens uitval. Mechanisch moet dit onmogelijk zijn, dus ook als je met de hand de schakelaar bedient. Gebeurt dit wel dan kunnen er doden vallen.
Kortom: kant en klaar kopen of niets kopen. Het is duur met een reden.
Kijk dit is een goeie opmerking, als je een omvormer aan een simpele UPS hangt als voedingsbron dan vraagt die UPS alleen 220 van de omvormer als deze dat aan de batterij kwijt kan.
Dus wat doet de omvormer als de UPS geen stroom betrekt, loopt de 230V spanning dan op?? volgens mij moet een omvormer dan afschakelen en wachten tot de spanning weer onder bijv 210V kom.
Blijkbaar zijn er omvormers die dat niet doen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:35

NMH

Moderator General Chat
Zorg er in ieder geval wel voor dat je een veilige oplossing aanlegt danwel aan laat leggen. Wat je niet wil is dat wanneer (een deel van) je huisinstallatie afgeschakeld wordt omdat iemand in de meterkast een schakelaar omzet of omdat een zekering eruit gaat vanwege kortsluiting dat je noodstroomvoorziening blijft invoeden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Een grid-tie inverter laat de spanning inderdaad oplopen. Hij probeert ten alle tijden zijn vermogen het stroomnet op te drukken. Totdat hij bij 253V komt, daarna gaat hij uit (is verplicht). Als de spanning hier weer onder komt mag hij weer leveren.

Van een off-grid inverter verwacht ik dat hij beter reguleert. Hij zal bijvoorbeeld altijd 230V proberen te behouden en afnemen van de zonnepanelen wat hij nodig heeft (ipv wat hij kan krijgen). In eilandbedrijf wil je immers niet dat de boel continu af en aanschakelt. Pas als hij de boel echt niet kwijt kan zal hij misschien uit gaan.

Een off-grid inverter samen met een (lompe) UPS kan redelijk wat jij zoekt. Al gebruik je de ups dan hoofdzakelijk voor het korte dipje bij omschakelen en als er geen zon meer is. Als de inverter stroom levert zal de ups niet op accu overschakelen.

Bij stroomuitval zal je dan alleen het volgende moeten doen (al dan niet automatisch):
--> huis afkoppelen van extern stroomnet
--> zonnepanelen overschakelen van grid-tie inverter naar off-grid inverter
--> off-grid inverter overschakelen aan huis stroomnet/ups

Voor dat overschakelen van de huisaansluiting op noodstroom bestaan kant-en-klare units. Voor de zonnepanelen is het even afhankelijk van de precieze situatie. Misschien kun je beide inverters gewoon aangesloten laten. Of als je een combi inverter hebt hoef je sowieso niks over te schakelen, maar dan is het even kijken hoe je van "modus" switcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:01
Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Kijk dit is een goeie opmerking, als je een omvormer aan een simpele UPS hangt als voedingsbron dan vraagt die UPS alleen 220 van de omvormer als deze dat aan de batterij kwijt kan.
Dus wat doet de omvormer als de UPS geen stroom betrekt, loopt de 230V spanning dan op?? volgens mij moet een omvormer dan afschakelen en wachten tot de spanning weer onder bijv 210V kom.
Blijkbaar zijn er omvormers die dat niet doen???
De UPS stuurt op 230V AC met een blokkerige sinus. Buiten safload schakelt deze uit; dus ook bijn hoge spanning.

PV (DC) -> laag verlies omvormer (DC->AC) -> UPS (=hoog verlies omvormer AC <-> DC) gaat never nooit niet rendabeler zijn dan welk commercieel powerpack dan ook.

Als je PV effectief wil inzetten voor de mogelijkheid van draaien in eilandmodus dan ben je beter af zoveel mogelijk van de zaken die in huis moeten blijven draaien d.m.v. DC te voeden. Daar heb ik wel wat ervaring mee op schepen (en Cpt Chaos ook dacht ik), maar dat kost toch echt een bak met geld om enigszins effectief te doen in huis.

Zou zeggen kijk bijvoorbeeld naar Victron acculader/omvormers en bereken het benodigde Ah van je accubank. En zoek daar dan maar ruimte voor en ga sparen voor alle koperkabels.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 23:12
De eerste vraag die je moet stellen is hoe ver ben je bereid te gaan met het aanpassen van je elektrische installatie?

Als je het goed wilt doen moet je meterkast flink aangepast worden.
Mocht je zo ver willen gaan lees dan eens wat whitepapers van Victron Energy door.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Standaard voldoen omvormers aan de grid code. En dat betekent islanding protection.
Ofwel, niet werken zonder net.

Om dat wel te kunnen heb je een off grid omvormer nodig. Zoals Tesla Powerall, duurder, complexer. Vereist wijziging in je hoofdaansluiting, vereist accu's.
Die ~10k voor een powerwall geplaatst en al is niet zo onrealistisch als je denkt.
Alleen een lader/omvormer 3kva en accu 1kwh is al ~4k, dan heb je nul integratie met je pv.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 07:39

M14

Geloof me, dit wil je niet zelf maken.

Het grote probleem is faseverschil bij in/uit schakelen. Er zijn aggregaten die de fase van het stroomnet kunnen meten en er op synchroniseren. De aggregaat synchroniseert en gaat daarna vermogen leveren. Bij afschakelen van het net draait de aggregaat vrolijk door. Bij inschakelen van het net gaat de aggregaat eerst weer in sync draaien met het net. Vervolgens wordt het net bij geschakeld en kan de aggregaat weer uit. Dergelijke oplossingen worgen gebruikt wanneer in een wijk verdeelkast onderhoud moet worden gepleegd. De aggregaat heeft aparte stroomkabels voor te meten en te leveren.

Nu denk je wellicht: Mijn UPS doet dat ook!
Helaas, nee. Deze omzeilen het probleem door er eerst een gelijkspanning (gelijk aan accuspanning) van te maken en hier weer ~230V van te genereren. Door deze
~230V -> 12/24/36/48V DC (afhankelijk van de UPS) -> ~230V
omzetting zijn complexe fase problemen niet van toepassing. Wel ten koste van behoorlijke verliezen voor de tijd dat de UPS aan staat (en dat is 24/7!).

Goed, je kunt alles in je huis achter een UPS knopen. Echter moet je dan een keuze voor je zonnepanelen maken:
Net -> UPS -> Verbruikers + zonnepanelen: Je UPS kan niet terugleveren, extra opgewerkt vermogen door zonnepanelen gaat verloren. Big if: Ik vraag me af of een omvormer goed kan werken achter een UPS.

Net + zonnepanelen -> UPS -> Verbruikers: Je niets aan je zonnepanelen bij stroomuitval. De omvormer zal er mee stoppen.

Dan het onderwerp power pack:
Dergelijk spul is ontworpen om, net zoals omvormers van zonnepanelen, mee te draaien op een stabiel stroomnet. Als het net weg valt zullen die dingen afschakelen vanwege 2 redenen:
- Dergelijke omvormers kunnen niet met het net syncen bij opschakelen van het net (zoals in de bovengenoemde aggregaat)
- Je apparatuur zal de hele wijk proberen te voeden, bij een probleem in/voor de wijkkast (en niet jou meterkast). Gezien het benodigde vermogen komt dat niet goed. Omvormers hebben niet de mogelijkheid om dat af te schakelen.

Conclusie: Begin er niet aan, het is niet de moeite. Zeker als je bekijkt hoe stabiel het net in NL is.
Wil je het toch? Zet een goedkope aggregaat in de schuur, prik de belangrijkste apparatuur daar op bij stroomuitval en accepteer dat het even uit valt.

Alle andere oplossingen zijn voor thuisgebruik niet te betalen, complex vanwege veiligheidsissues en zwaar overkill voor het probleem wat je probeert op te lossen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:51
Met een bestaande PV omvormer die dus niet "off grid" is gaat het niet werken zonder spanning.

Echter werken ze wel weer wanneer je een UPS of "off grid" omvormer aansluit.
Er zit echter een grote maar aan. Wanneer het vebruik lager is dan levering van de PV omvormer gaat de spanning omhoog en uiteindelijk schakelt je PV omvormer uit.
Dus handig is het niet maar het kan werken wanneer je vebruik hoger is dan wat de PV omvormer levert.

Wil je het goed doen dan doe je het met een hybrid PV omvormer die ook off grid ondersteund.
Maar dan is Tesla powerwall niet meer zo gek duur voor wat je ervoor krijgt...

Zelf heb ik een mini "tesla" powerall (1kwh aan accu's).
Gedaan als hobby en de accu's waren gratis.
Voor TVT moet je het niet doen aangezien we kunnen salderen... of je overschot moet zo groot zijn dat je nu al tegen een lager tarief terug levert aan het net.
Klopt niet helemaal want een Tesla powerall kan ook als backup power gebruikt worden wanneer het net weg valt en dat is toch echt een powerpack.

En je fase probleem klopt, echter heb je daar geen last van:
1. Of je UPS neemt het over en zoals je aangeeft hebben die dat "complexe" fase probleem niet door de "omzeiling" die men toepast.
2. Bij een "handmatige" switch heb je altijd even geen stroom en dus heb je ook geen last van het fase probleem.

Ja bij een stroomstoring waarbij er helemaal geen onderbreking mag zijn, dan speelt het zeker een grote rol.
Zoals inderdaad bij onderhoud bij een verdeelkast in een wijk.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Jazsie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:59:

Klopt niet helemaal want een Tesla powerall kan ook als backup power gebruikt worden wanneer het net weg valt en dat is toch echt een powerpack.

1. Of je UPS neemt het over en zoals je aangeeft hebben die dat "complexe" fase probleem niet door de "omzeiling" die men toepast.
2. Bij een "handmatige" switch heb je altijd even geen stroom en dus heb je ook geen last van het fase probleem.

Ja bij een stroomstoring waarbij er helemaal geen onderbreking mag zijn, dan speelt het zeker een grote rol.
1. Dat kan zeker, maar ten koste van best aanzienlijke verliezen. Daarnaast is vermogen ook nog een ding. 3KW UPS is veel te weinig voor je huis. Een elektrische kookplaat gaat daar al ver overheen. Om veilig te zitten moet het meer zijn dan de hoofdzekering. Een ander probleem is een 3 fasen net. De gemiddelde UPS is slechts 1 fase.

2. Dan volstaat een aggregaat ook. En dat is een iets goedkopere oplossing ;).

Begrijp me niet verkeerd, ik zie echt wel het nut van een powerpack, maar dan wel in combinatie met zonnepanelen. Alleen is dat een oplossing voor een ander probleem dan @Anoniem: 37297 wil oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Helemaal mee eens met de twee punten @M14 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
M14 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:42:
Nu denk je wellicht: Mijn UPS doet dat ook!
Helaas, nee. Deze omzeilen het probleem door er eerst een gelijkspanning (gelijk aan accuspanning) van te maken en hier weer ~230V van te genereren. Door deze
~230V -> 12/24/36/48V DC (afhankelijk van de UPS) -> ~230V
omzetting zijn complexe fase problemen niet van toepassing. Wel ten koste van behoorlijke verliezen voor de tijd dat de UPS aan staat (en dat is 24/7!).
Er zijn andere type UPSen dan een double conversion online UPS. ;)
M14 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:21:
[...]

1. Dat kan zeker, maar ten koste van best aanzienlijke verliezen. Daarnaast is vermogen ook nog een ding. 3KW UPS is veel te weinig voor je huis. Een elektrische kookplaat gaat daar al ver overheen. Om veilig te zitten moet het meer zijn dan de hoofdzekering. Een ander probleem is een 3 fasen net. De gemiddelde UPS is slechts 1 fase.

2. Dan volstaat een aggregaat ook. En dat is een iets goedkopere oplossing ;).

Begrijp me niet verkeerd, ik zie echt wel het nut van een powerpack, maar dan wel in combinatie met zonnepanelen. Alleen is dat een oplossing voor een ander probleem dan @Anoniem: 37297 wil oplossen.
Nee, je UPS moet kleiner zijn dan je hoofdzekering. Anders knalt je hoofdzekering er uit. ;)

Kookplaat is dan ook 1 van de dingen die je NIET op je UPS aan sluit.

1 fase/3 fase is ook totaal geen probleem met de juiste apparatuur.

[ Voor 45% gewijzigd door MewBie op 15-10-2019 12:34 ]

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:18
Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:52:
Die generator is JUIST ‘s nachts wel erg prettig, omdat bij ons de zon dan niet schijnt... _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door MarcelGo op 15-10-2019 12:44 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
MarcelGo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

Die generator is JUIST ‘s nachts wel erg prettig, omdat bij ons de zon dan niet schijnt... _/-\o_
Daar heb je de accu's dan voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:18
timberleek schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Daar heb je de accu's dan voor.
Welke accu’s?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In Nederland niet, toch?
Als de netspanning wegvalt stopt ook de powerwall met stroom in je huis leveren.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik ging er van uit dat de TS een systeem wou bouwen met zonnepanelen en een accuvoorziening. AKA diy powerwall met solar input die ook in eilandbedrijf kan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:20:
...maar die zijn onbetaalbaar voor de gewone man en dus ook NIET rendabel.
Wat bepaald dan of ze rendabel zijn ? Als ik grote schade ondervind bij stroomuitval dan kan deze best rendabel zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-05 00:23
MarcelGo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

Daarom een kleine windgenerator erbij? 's Nachts waait de wind ook (tenzijn windstil)

Overigens, om het bruikbaar en betaalbaar te houden zou ik een 12V/100Ah tractieaccu neerzetten die geladen wordt via een lader op de zonnepanelen. Op de accu een 12VDC/230VAC omvormer aansluiten. De uitgang van de omvormer levert 230V, dat aansluiten via een extra "nood"groep die normaliter uitgeschakeld is.
Bij stroomuitval: Hoofdschakelaar van het net uitschakelen, "nood"groep van de omvormer in en je hebt spanning.
Komt de netspanning terug: EERST de "nood"groep uitschakelen, dan de hoofdschakelaar weer inschakelen. De "nood"groep blijft uit zolang er netvoeding is.

Voordeel: on the cheap
Nadeel: geen automatische of zelfs no-break omschakeling. Vergt enige deskundigheid bij omschakelen.

[ Voor 53% gewijzigd door Ramon 73 op 15-10-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Juup schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:25:
[...]

In Nederland niet, toch?
Als de netspanning wegvalt stopt ook de powerwall met stroom in je huis leveren.
Het kan wel, maar dan moet er iets in de meterkast geplaatst worden dat het externe net ontkoppeld tijdens stroomuitval. (Althans, bij zonnepaneelomvormers kan het dacht ik wel.)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

MewBie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:31:

Nee, je UPS moet kleiner zijn dan je hoofdzekering. Anders knalt je hoofdzekering er uit. ;)
Geheel fout. De hoofdzekering bepaald het maximale vermogen wat het stroomnet aan je installatie kan leveren. De UPS moet dat ruim ook kunnen. En ja, eea moet goed worden beveiligd.
Kookplaat is dan ook 1 van de dingen die je NIET op je UPS aan sluit.
Wanneer heel het huis moet worden voorzien, dan die ook. En zoals @Anoniem: 37297 het beschrijft lijkt het om heel het huis te gaan. Nee, het zou ook niet mijn keuze zijn. Maar dit hele idee uberhaubt niet. Ik heb geen operatiekamer die ik live moet houden.
Er zijn andere type UPSen dan een double conversion online UPS. ;)
Dit type UPS beschrijf ik. ~230V -> DC -> ~230V is een dubbele conversie.
1 fase/3 fase is ook totaal geen probleem met de juiste apparatuur.
Ongetwijfeld. Maar tegen welke prijs? @Anoniem: 37297 wil het low budget houden.

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 15-10-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
M14 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:46:
[...]

Ongetwijfeld. Maar tegen welke prijs? @Anoniem: 37297 wil het low budget houden.
Offline ups'sen zijn juist de goedkopere variant. dat scheelt weer.

3 fasen ups is wel wat exotischer. Maar als het realistisch moet blijven zou ik alleen het broodnodige van stroom voorzien. Dan is 3kW aan UPS meer dan zat en kun je tussen courant spul kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:25:

Er staat, in jouw geval, 20 volt op de kabel naar de omvormer. Dit vanwege de P300 optimizers.
Jouw enige werkbare optie, is een storedge oplossing van solaredge zelf.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
[...]

Geheel fout. De hoofdzekering bepaald het maximale vermogen wat het stroomnet aan je installatie kan leveren. De UPS moet dat ruim ook kunnen. En ja, eea moet goed worden beveiligd.
Je moet voldoende kortsluitvermogen kunnen leveren om je eigen beveiligingen af te schakelen.

@M14 Dat is pas vanaf tientallen kVA. Alles kleiner gaat gewoon door het donker. Ofwel, met een "wisselschakelaar".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 07:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Zolderopruiming Je wilt het misschien niet horen, maar zoals @M14 al aangeeft, komt er heel wat bij kijken.
Veel mensen hebben geen idee hoeveel theorie er schuil gaat achter een eenvoudige (nood-)stroomvoorziening. Niet alleen om het goed en betrouwbaar te laten werken, maar vooral: veilig.

Als je dit voor het eerst moet gaan ontwerpen en bouwen, dan bouw je in feite een prototype. En in prototypes zitten vaak nogal wat denk-/ontwerpfouten, daar zijn ze proto voor. Je hebt het over kleine elektrische vermogens, maar waarbij toch nog forse kortsluitstromen kunnen optreden. Groot genoeg om in een paar seconden een brand te starten.

Dit wil je je huisgenoten en naaste buren gewoon niet aandoen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-05 19:17
Een gemiddelde 3000VA UPS heeft zonder load al een sluipverbruik dat deze zo leeg is. Met een 300w load doe je er een uurtje mee. UPSen zijn zeker niet de oplossing voor lokale stroom opslag.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
[...]

Een verbruiker kan nooit meer stroom trekken dan je hoofdzekering. Of het een UPS, een motor, kooktoestel of verlichting is maakt niet uit. Dus de maximale stroom die je UPS kan trekken (stroom @ max capaciteit + laadstroom voor de accu's) moet kleiner zijn als je zekering.

Wil je dezelfde capaciteit hebben na je UPS als dat je nu van je hoofdzekering hebt zal je UPS inderdaad meer capaciteit moeten hebben als je huidige hoofdzekering, maar daarna zul je de hoofdzekering moeten vergroten vanwege je UPS.
[...]
Wanneer heel het huis moet worden voorzien, dan die ook. En zoals @Anoniem: 37297 het beschrijft lijkt het om heel het huis te gaan. Nee, het zou ook niet mijn keuze zijn. Maar dit hele idee uberhaubt niet. Ik heb geen operatiekamer die ik live moet houden.
Een UPS of zelfbouw noodstroomvoorziening kan makkelijk een over/fornuis van stroom voorzien als ze groot genoeg zijn. Maar is inderdaad geen budget oplossing.
[...]
Dit type UPS beschrijf ik. ~230V -> DC -> ~230V is een dubbele conversie.
[...]
UPS/noodstroomvoorziening zijn per definitie niet low budget. :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
We weten niet wat de reden is van de TS, dus het kan zeker rendabel zijn afhankelijk van de situatie.
Juup schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:25:
[...]

In Nederland niet, toch?
Ook in Nederland kan het, zoals aangekaart moet ook de meterkast aangepast worden ivm loskoppelen van het net zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Er zijn commerciële oplossingen zoals een TESLA pack, maar die zijn onbetaalbaar voor de gewone man en dus ook NIET rendabel.
Betaalbaar is aanbod + vraag zoals je bij economie geleerd hebt in 1ste groep voortgezet onderwijs.
er is weinig vraag in NL dus weinig aanbod nodig = hoge prijs.
In veruit de meeste situaties hebben (denk ik) de meest mensen dezelfde situatie als ik:
Daarnaast is hier in (West) Europa het elektra net eigenlijk verzadigd maar niet "tekort" eerder een overschot (bv groningen) door alle zonnepanelen. krijg je en enorme onbalans die men 20 tot 30 jaar geleden ofzo nog niet voorzag.

Ons elektra net is enorm stabiel, alleen in extreme gevallen is er een uitval langer dan 4 uur inclusief werkzaamheden. max 8 uur.

Krapte op het stroomnet,krijgen we nu brown/blackouts? Help? is ook een leuke om te lezen als "advanced" topic. ps let op de poster GENETX
Ik wil kijken naar verschillende oplossingen om tijdens uitval van het publieke net toch (op een veilige manier) van de stroom van de zonnepanelen.
Er zijn veel van dit soort topics, de oplossing is een schakeling tussen "eigen net" en je energie leverancier een 1,0,2 schakelaar (iets wat caravans noemen "wal stroom' schakeling)

jou grote probleem is meervouding namelijk:
- zonne energie overschot "opslaan"
- tegelijkertijd kunnen gebruiken (dus wat niet overschot telt)
- omvormen naar 230v
- omvormen naar 380v (krachtstroom voor inductie en WarmtePomp?)
- opslag verlies.

vergeet niet dat als je PV installatie 3000 WP is, (90% van je totaal vermogen aan WP) is dat 250A met 12V dat je over het net heen wilt jagen .. (omvormers zetten dat om naar 13,05A met 230v)

stel dat je 250A op wilt vangen met 12V accu's met een max van 3A laad vermogen zit je op 84 accu's maak daar 90 van en erhm .. tja daar begint je "ellende"

90 auto accu's kan je wel veel opslaan maar alles verbinden en goed aansluiten + zekeren is nogal prijzig geheel. zeg maar gerust 5000

En dan heb je het nog niet over je (piek)verbruik van bv je stofzuiger/magnetron ofzo 40A, of 5000W en continue verbruik .. van 2000Watt overgens voor een UPS of generator geld dit ook .

ik zou bv graag miin koelkast (gas)cv en (nood) verlichting en een pellet CV aan willen houden .. 2000W totaal. ik kom niet weg met een simple generator .

o en dan heb je nog zuivere sinus en "nep" sinus generatoren en het probleem van opslaan van benzine (dat bezinkt na verloop van tijd) .. diesel doet dat niet ..
En je moet je generator elke maand starten (testen) .. wie doet het onderhoud ?

mijn oplossing is een UPS, auto (dynamo kan ook x Ampere leveren)
en
Wat lifepo accu's + lader en een lose 12v/24v omvormer zodat ik altijd stroom heb naast de slingerende LI-ion/18650 powerbanks/boormachine accu's

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik vraag mensen met gedegen kennis en ervaring hun kennis in dit topic delen om andere mensen met minder kennis maar wel zonnepanelen (en bijv een UPS) in staat stellen een veilige stroomvoorziening te bouwen voor als publieke het stroomnet het af laat weten.

Ik wil hier toch nog even op doorpakken.
Als het salderen wellicht wordt afgeschaft of piek en dal stroomtarieven ver uit elkaar komen te liggen kan het intressant worden.. of als stroom storingen langer gaan duren.

Met salderen gebruik je het "net" als een accu, immers bij je jaar afrekening betaal je alleen je "echte" verbruik.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:35
Ik ben heel geïnteresseerd hoe dit op budget kan en dan ook degelijk / veilig / automatisch is.

Vooralsnog hebben wij een hoofdschakelaar met extra input (3 standen hoofdschakelaar) met aggregaat.
Dit lijkt mij voor de meeste mensen ook de goedkoopste en makkelijkste oplossing als je graag noodstroom wilt hebben.
Dat lijkt me alleen niet het doel van dit topic.

En ik heb geen idee hoe dit zou moeten werken en of dit wel kan in combinatie met zonnepanelen.

[ Voor 16% gewijzigd door robvdheijden op 15-10-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
robvdheijden schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:53:
Ik ben heel geïnteresseerd hoe dit op budget kan en dan ook degelijk / veilig / automatisch is.

Vooralsnog hebben wij een hoofdschakelaar met extra input (3 standen hoofdschakelaar) met aggregaat.
Dit lijkt mij voor de meeste mensen ook de goedkoopste en makkelijkste oplossing als je graag noodstroom wilt hebben.
Dat lijkt me alleen niet het doel van dit topic.

En ik heb geen idee hoe dit zou moeten werken en of dit wel kan in combinatie met zonnepanelen.
In het kort, niet.

Ga naar de Victron Energy website en zoek de prijslijst op.
Bekijk de prijs voor 1600VA 24V omvormers/laders, neem er daar 3 van voor een 3fase setup.
Neem de prijs voor 24V accu's (in die blauwe behuizing niet de losse accu's).
En de prijs voor de battery monitor.

Daar heb je de prijs wat alleen al je energie opslag en omvormers minimaal gaan kosten. Daar komen nog allerlei extra kosten boven op voor diverse spullen.

Andere merken zullen goedkoper zijn maar kwa totale kosten ga je waarschijnlijk ook minimaal de kosten van bovenstaand lijstje kwijt zijn.

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:55
Wat je wilt is dit:
https://www.alma-solarsho...x-omvormer-x3-60t-hv.html
https://www.solaxpower.com/en/x-hybrid-three-phase/
Accus van ongeveer 6kWh, dus verwacht geen wonderen, hoewel je best 24 uur je koelkast en vriezer ermee redt, alleen koken moet op een lager pitje.

Zo werkt het:
Afbeeldingslocatie: https://www.technea.nl/wp-content/uploads/2017/08/Hoe_werkt_hybride_omvormer.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Cpt.Chaos op 15-10-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Met een bestaande PV omvormer die dus niet "off grid" is gaat het niet werken zonder spanning.

Echter werken ze wel weer wanneer je een UPS of "off grid" omvormer aansluit.
Er zit echter een grote maar aan. Wanneer het vebruik lager is dan levering van de PV omvormer gaat de spanning omhoog en uiteindelijk schakelt je PV omvormer uit.
Dus handig is het niet maar het kan werken wanneer je vebruik hoger is dan wat de PV omvormer levert.

Wil je het goed doen dan doe je het met een hybrid PV omvormer die ook off grid ondersteund.
Maar dan is Tesla powerwall niet meer zo gek duur voor wat je ervoor krijgt...

Zelf heb ik een mini "tesla" powerall (1kwh aan accu's).
Gedaan als hobby en de accu's waren gratis.
Voor TVT moet je het niet doen aangezien we kunnen salderen... of je overschot moet zo groot zijn dat je nu al tegen een lager tarief terug levert aan het net.

[...]

toon volledige bericht
Ik dacht er aan om paralel aan mijn huidige omvormer een lichte omvormer te plaatsen die max 1000 Va levert aan mijn 3000 Va APC ups, de groep waar mijn vriezer, koelkast en CV installatie achter zit los te koppelen en rechtstreeks achter mijn UPS aan te sluiten.

Mocht de stroom uitvallen dan valt mijn omvormer die levert aan het publieke net gewoon uit, de 2de omvormer blijft de UPS voeden en de relatief kleine gebruikers zoals koelkast, vriezer en CV installatie die draaien de nacht wel door op een 3000VA accu.

Maar ja dan moet ik zowieso weten of ik ongestraft (niet alleen of het technisch kan, maar ook of het veilig kan) een 2de omvormer paralel kan aansluiten.

Kosten zijn een relatief begrip, want hoeveel is een beetje comfort door elektriciteit waard als de stroom er langer dan 1 dag uit ligt, en bedenk dan dat het net midden winter is..
Het verbruik van een UPS boeit me niet zo met wat kleine verbruikers, wat wel vervelend is dat dat zo'n UPS nogal VEEEL stroom kan verbruiken bij een accu pack die slecht aan het worden is en daar kom je dan op het meest ongelegen moment (als je de UPS echt nodig hebt) achter.

Vr.grt
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Malantur schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Zoals ik daarnet zei:

[...]

Begin eens met dit blog door te lezen. Off grid inverters zijn gemaakt om te werken zonder net in de middle of nowhere, dus die werken allemaal zonder net. 'Zonder net' in het engels is namelijk 'off grid' 8)
Tnx, daar ga ik 's naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:24:
Wat je wilt is dit:
https://www.alma-solarsho...x-omvormer-x3-60t-hv.html
https://www.solaxpower.com/en/x-hybrid-three-phase/
Accus van ongeveer 6kWh, dus verwacht geen wonderen, hoewel je best 24 uur je koelkast en vriezer ermee redt, alleen koken moet op een lager pitje.

Zo werkt het:
[Afbeelding]
zoiets is nog een stapje luxer dan ik wil, ik dacht dat een UPS met die de groep met koelkast vriezer en CV voed, alleen begrijp ik nog niet wat er technisch gezien met het stroom aanbod van de zonnepanelen gebeurd als die lager en hoger is dan de stroomverbruikers vragen. Gaat mijn apparatuur stuk als ik meer stroom aanbied dan er verbruikt wordt ??

Vr.grt
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Ramon 73 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:41:
[...]

Daarom een kleine windgenerator erbij? 's Nachts waait de wind ook (tenzijn windstil)

Overigens, om het bruikbaar en betaalbaar te houden zou ik een 12V/100Ah tractieaccu neerzetten die geladen wordt via een lader op de zonnepanelen. Op de accu een 12VDC/230VAC omvormer aansluiten. De uitgang van de omvormer levert 230V, dat aansluiten via een extra "nood"groep die normaliter uitgeschakeld is.
Bij stroomuitval: Hoofdschakelaar van het net uitschakelen, "nood"groep van de omvormer in en je hebt spanning.
Komt de netspanning terug: EERST de "nood"groep uitschakelen, dan de hoofdschakelaar weer inschakelen. De "nood"groep blijft uit zolang er netvoeding is.

Voordeel: on the cheap
Nadeel: geen automatische of zelfs no-break omschakeling. Vergt enige deskundigheid bij omschakelen.
Ik wilde eigenlijk de UPS die ik heb staan gebruiken, heeft de afgelopen jaren prima gewerkt voor 2 vrij zware servers, moet voor een paar kleine gebruikers ook geen probleem zijn, maar hoe kan ik die UPS voeden vanaf mijn zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Raven schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Het kan wel, maar dan moet er iets in de meterkast geplaatst worden dat het externe net ontkoppeld tijdens stroomuitval. (Althans, bij zonnepaneelomvormers kan het dacht ik wel.)
Ik wilde 1 groep met de Koelkast, vriezer en CV achter 1 UPS hangen die door de zonnepanelen wordt gevoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
teacher schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

Er staat, in jouw geval, 20 volt op de kabel naar de omvormer. Dit vanwege de P300 optimizers.
Jouw enige werkbare optie, is een storedge oplossing van solaredge zelf.
Dus als het publieke net stroomloos is, staat er toch 20 volt op mijn kabel vanwege de optimizers i.c.m. met mijn solaredge ?
Paralel een andere omvormer kan ik dus wel vergeten ?

Vr.grt
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:48
Er is dus een reden dat dit niet voor 200€ lukt.

Zelfs als je een batterij plaatst, met omvormer, en je wil daar nog je zonnepanelen bij, dan wordt het complex omdat je een situatie krijgt waar het kan zijn dat de zon meer levert dan wat je verbruikt.
Een inverter kan daar al niet tegen, dus de omvormer moet daar op aangepast zijn.

Tweede groot punt is: welk verbruik wil je aankunnen op batterijen?
Een standaard huisaansluiting kan je belasten met 10-15 kW, en je hebt nogal grote batterijen nodig gewoon om die piek te kunnen opvangen.
Als je 2 kritische toepassing in huis hebt, bv een aquarium en een toegangscontrole/domotica, dan zet je best die 2 dingen op een UPS en je vergeet de extra kosten om die via je zonnepanelen te kunnen voeden.

Dat maakt de installatie een pak goedkoper en eenvoudiger.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:57:
[...]

Ik wilde 1 groep met de Koelkast, vriezer en CV achter 1 UPS hangen die door de zonnepanelen wordt gevoed
Met de juiste componenten kan dat, een standaard UPS bedoeld voor computers/servers is daar over het algemeen niet geschikt voor.

En dan zijn we weer terug bij de installates die minimaal een paar duizend euro kosten. :P

[ Voor 11% gewijzigd door MewBie op 15-10-2019 17:20 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-05 12:48
ik adviseer om deze meneer op youtube even goed te volgen. YouTube: jehugarcia
hij doet in veel van zijn videos aangeven hoe je het beste een DIY powerwall kan maken en benutten. ook legt ie haarfijn uit wat je er van kan verwachten en wat de kosten die zich meebrengen per installatie.
ik volg deze snuiter al een tijdje en zijn informatie is zeer waardevol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:43:
[...]

Ik dacht er aan om paralel aan mijn huidige omvormer een lichte omvormer te plaatsen die max 1000 Va levert aan mijn 3000 Va APC ups, de groep waar mijn vriezer, koelkast en CV installatie achter zit los te koppelen en rechtstreeks achter mijn UPS aan te sluiten.

Mocht de stroom uitvallen dan valt mijn omvormer die levert aan het publieke net gewoon uit, de 2de omvormer blijft de UPS voeden en de relatief kleine gebruikers zoals koelkast, vriezer en CV installatie die draaien de nacht wel door op een 3000VA accu.

Maar ja dan moet ik zowieso weten of ik ongestraft (niet alleen of het technisch kan, maar ook of het veilig kan) een 2de omvormer paralel kan aansluiten.

Kosten zijn een relatief begrip, want hoeveel is een beetje comfort door elektriciteit waard als de stroom er langer dan 1 dag uit ligt, en bedenk dan dat het net midden winter is..
Het verbruik van een UPS boeit me niet zo met wat kleine verbruikers, wat wel vervelend is dat dat zo'n UPS nogal VEEEL stroom kan verbruiken bij een accu pack die slecht aan het worden is en daar kom je dan op het meest ongelegen moment (als je de UPS echt nodig hebt) achter.

Vr.grt
Gerard
toon volledige bericht
Je kan omvormers parallel aansluiten, echter moeten ze dit wel ondersteunen. Hier komt namelijk wel het fase "probleem" om te hoek kijken, ze moeten gelijk lopen.

Begrijp alleen je doel niet om een 3000va UPS achter een 1000va UPS te hangen? Dit is overigens niet parallel en gaat niet werken wegens gebrek aan vermogen van de eerste (1000va) UPS.

Een UPS is niet gemaakt voor langdurig gebruikt. De accu's zijn ook niet gemaakt voor dit soort doeleinden.
Li-ion accu's (18650 lithiums bv) zijn hier al veel beter geschikt voor. Tesla powerwall bestaat ook uit 18650 batterijen.
Duurder maar kunnen prima veel vermogen leveren voor een langere tijd.

Verder lijkt het mij handig als je dit door wilt zetten om te kijken hoeveel vermogen je nodig hebt en wat het verbruik is. Dan kan je uitrekenen hoe groot je accu moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 20:25
2 omvormers DC-zijdig parallel zetten heeft niets te maken met fasesynchronisatie.
Je zou eens een 1000VA PV-inverter kunnen aansluiten op de output van je UPS. Om te zien of hij dan de accu's gaat laden. Note: Als het niet werkt blaas je wel alles op vermoedelijk. Het is puresinewave output begrijp ik van een APC Smart-UPS.
Stel dat werkt kun je een aantal zonnepanelen naar binnen bekabelen om te schakelen tussen je 1000VA en je optimizer.

Ik gebruik een omvormer (puresinewave, 2 stuks) in de auto. Eentje voedt de UPS (PC+Server+LED-strip+netwerkhardware) en eentje voedt koelkast en vriezer (ivm de inschakelstroom). Nog nooit nodig gehad overigens in 12 jaar tijd, ga ervanuit dat alles wat je hierin investeert weggegooid geld is. (Ik doe de monitoring op energievlak voor 3 provincies).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Even achterop een bierviltje:

Warme trui uit de kast halen € 0,00
Inhoud vriezer weggooien € 50,00
Warme lunch bij restaurant met stroom € 35,00

En dat eens per vier jaar......

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat de gemiddelde stroomuitval langer dan 30 minuten (zeker in de avond, meestal worden onderbrekingen tot 15.00u gedaan) niet 1x per 4 jaar voorkomt. Eerder eens per 12 jaar ofzo. Of je moet heel veel pech hebben.

Maar soms doe je dingen ook omdat het kan he :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:59:
[...]

Dus als het publieke net stroomloos is, staat er toch 20 volt op mijn kabel vanwege de optimizers i.c.m. met mijn solaredge ?
Paralel een andere omvormer kan ik dus wel vergeten ?

Vr.grt
Gerard
Stel, jij zet de omvormer uit en je meet de spanning over de kabels, dan meet je 1v per optimizer. Stukje veiligheid, per design.

Vanwege die optimizers kan je alleen een solaredge omvormer gebruiken én zit je vast aan de solaredge oplossing voor eventuele accu opslag.

Jouw plan is, vanwege de opzet van jouw systeem, niet uit te voeren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Laatst online: 13-05 00:23
Zolderopruiming schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:56:
[...]

Ik wilde eigenlijk de UPS die ik heb staan gebruiken, heeft de afgelopen jaren prima gewerkt voor 2 vrij zware servers, moet voor een paar kleine gebruikers ook geen probleem zijn, maar hoe kan ik die UPS voeden vanaf mijn zonnepanelen
Gaat je niet (eenvoudig) lukken.....
Je zult:
Een oplader moet bedenken/kopen voor het pv opladen van de accu's.
Een automatische omschakeling van netspanning naar UPS spanning en terug moeten bedenken

En dan nóg is de capaciteit van een UPS is beperkt. Een accu met een vermogen van 1000Wh weegt al 20 kilo, en dat vermogen is dan genoeg om alle electronica (TV, stereo, router/modem, LED verlichting) twee uurtjes te laten draaien. UPS-en zijn meestal veel kleiner, dus denk dat je in het beste geval nog 30-45 minuten kunt doorgaan met gedempte levensstijl. Netflix en internet kan nog wel, koffie zetten kun je vergeten.

Kunt imho beter die UPS verkopen en een goede oplossing kopen/maken. Ik heb zelf een off-grid toepassing (garage) en die kostte:
€60 zonnepaneel 200Wp met schade
€80 12v pc acculader
€120 accu 12v/140Ah
€170 sinus omvormer 1000Watt
En dan heb ik de methode voor (automatisch) omschakelen van net naar accu niet nodig in die toepassing. Deze setup is net voldoende voor 1 korte dag sleutelen aan de auto met slijptol, boormachines, soldeerapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

MewBie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:30:
[...]

Een verbruiker kan nooit meer stroom trekken dan je hoofdzekering.
En juist daarom moet de UPS ook dat vermogen kunnen leveren wanneer het hele huis er aan hangt. Maar goed, een UPS is al niet bedoelt om ergens tussen de hoofdschakelaar en groepenkast in te hobbyen. Het is gewoon een dom idee... Net zoals de rest wat @Zolderopruiming wil. Het is complex, dient geen enkel doel en kan niet veilig in combinatie met low budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Even omdenken;

Het gaat je om 3 apparaten? Zet een 1000va UPS tussen je cv en wcd en een 3000va tussen je koelkast/ vriezer en wcd (ervanuitgaande dat deze op dezelfde plek staan). Dan ben je toch ook klaar? Zonder allerlei ingewikkeld gedoe en low budget. En je gebruikt een UPS zoals het hoort.

En dat draait echt wel een paar uur hoor;
https://www.apcguard.com/Smart-UPS-Runtime-Chart-3000.asp

https://www.apcguard.com/Smart-UPS-Runtime-Chart.asp

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
CV-ketel doet het vaak niet achter een UPS of omvormer, dan geeft hij een ionisatiefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 23:24
Toen ik mijn zonnepanelen installeerde heb ik ook overwogen een voorziening te treffen om de gevolgen van stroomuitval op te vangen. Mijn conclusies:

- stroomstoring in NL komt zelden voor
- stroomstoring terwijl je zonnepanelen significant stroom produceren komt nog minder vaak voor
- handmatig oplossingen met tractieaccu’s zijn duur
- je oplossing moet voldoen aan de wettelijke voorschriften (NEN3140 etc.)
- als je knutselt en er gaat iets mis, dan zal je verzekering de schade NIET vergoeden

Kort en bondig: een goede oplossing is complex, duur en is in vrijwel geen enkel geval rendabel.

Wil je toch zekerheid, koop dan een benzine of dieselaggregaat. Die maken herrie maar aangezien er toch nooit stroomstoringen zijn, lijkt me dat acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
M14 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:28:
[...]
En juist daarom moet de UPS ook dat vermogen kunnen leveren wanneer het hele huis er aan hangt.
Nee. :P

Stel dat je een 1 fase 25A hoofdzekering hebt, en voor het gemak zeggen we dat dat 6000W is.
Een 6000VA/6000W UPS van Eaton moet een 32A upstream zekering (de zekering die de kabel naar je UPS beveiligt) hebben.
Een stap kleiner met 5000VA moet volgens dezelfde handleiding ook een 32A zekering hebben.
De volgende stap kleiner is 3000VA en dat gaat wel goed met je 25A zekering.
Dus zonder de zekering te vergroten heb je door het plaatsen van een UPS je beschikbare vermogen gehalveerd. ;)
Maar goed, een UPS is al niet bedoelt om ergens tussen de hoofdschakelaar en groepenkast in te hobbyen.
Grotere UPSen hebben geen uitgangen op de achterkant zitten, daar moet nog een distributiekast bij geplaatst worden met zekeringen om alles te verdelen. Wat je in feite exact de situatie oplevert waarvan jij zegt dat het niet zo bedoelt is. :P
Het is gewoon een dom idee... Net zoals de rest wat @Zolderopruiming wil. Het is complex, dient geen enkel doel en kan niet veilig in combinatie met low budget.
Dat laatste is zeker waar ja. Als je het goed wilt doen gaat het niet low budget zijn.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Jim423 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:10:
2 omvormers DC-zijdig parallel zetten heeft niets te maken met fasesynchronisatie.
Je zou eens een 1000VA PV-inverter kunnen aansluiten op de output van je UPS. Om te zien of hij dan de accu's gaat laden. Note: Als het niet werkt blaas je wel alles op vermoedelijk. Het is puresinewave output begrijp ik van een APC Smart-UPS.
Stel dat werkt kun je een aantal zonnepanelen naar binnen bekabelen om te schakelen tussen je 1000VA en je optimizer.

Ik gebruik een omvormer (puresinewave, 2 stuks) in de auto. Eentje voedt de UPS (PC+Server+LED-strip+netwerkhardware) en eentje voedt koelkast en vriezer (ivm de inschakelstroom). Nog nooit nodig gehad overigens in 12 jaar tijd, ga ervanuit dat alles wat je hierin investeert weggegooid geld is. (Ik doe de monitoring op energievlak voor 3 provincies).
Ik sprak dan ook over de AC zijde, gezien je opmerking had je best kunnen weten dat ik niet over de DC zijde sprak ;)

UPS heeft ingebouwde accu en ging dus er van uit dat de TS de AC zijde bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 14-05 15:26
Jazsie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 02:45:
[...]

Ik sprak dan ook over de AC zijde, gezien je opmerking had je best kunnen weten dat ik niet over de DC zijde sprak ;)

UPS heeft ingebouwde accu en ging dus er van uit dat de TS de AC zijde bedoelt...
Waarom zou je dat willen doen? TS heeft het over een apart circuit, voor het geval de stroom uitvalt. Het gaat dus wel degelijk over de DC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
borft schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:46:
[...]
Waarom zou je dat willen doen? TS heeft het over een apart circuit, voor het geval de stroom uitvalt. Het gaat dus wel degelijk over de DC kant.
Zodat je meer vermogen hebt? Uit de context van TS spreekt hij over UPS met een ingebouwde accu.
Ik lees nergens bij de vraag mbt parallel koppelen dat het over aparte circuit gaat?

@Zolderopruiming vraagt:
"Ik dacht er aan om paralel aan mijn huidige omvormer een lichte omvormer te plaatsen die max 1000 Va levert aan mijn 3000 Va APC ups,"

In plaats van gissen kunnen we beter op @Zolderopruiming wachten voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als 1 omvormer aan het net levert en 1 omvormer aan de UPS dan heb je 2 circuits.
Deze circuits zijn ook niet parallel te koppelen AC-zijdig. Stel je zou de 2 omvormers wel parallel zetten AC-zijdig dan zal de nieuwe omvormer simpelweg niets doen omdat hij geen DC-input heeft. Stel je zou de 2 omvormers zowel AC-zijdig als DC-zijdig parallel zetten dan kun je er geen UPS mee voeden omdat de input en output van de UPS dan kortgesloten zouden zijn. (zgn. bypass).
Ik weet niet welke informatie je verwacht van de TS want deze is ook nogal aan het gissen tot zover. Het was wel een aardig idee ware het niet dat Solaredge geen inmenging DC-zijdig toelaat. (tenzij Solaredge). AC-zijdig is er nog wel wat mogelijk, misschien is er nog wat inspiratie op te doen vanuit Jack Rickard zijn video's, hij heeft zoiets gebouwd: YouTube: EVTV Friday Show - 100kW Tesla Solar Energy Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Jim423 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:04:
CV-ketel doet het vaak niet achter een UPS of omvormer, dan geeft hij een ionisatiefout.
Wil niet off topic gaan, maar weet iemand waarom dit zo is eigenlijk? Ik heb al jaren een klein (inverter-)aggregaatje staan voor die ene keer in 30 jaar dat de spanning een paar uurtjes wegvalt ('s winters voor de CV, 's zomers voor de koelkast) en het zou wel heel sneu zijn als ik er dan achter kom dat het dan ook nog eens niet werkt 8)

Checkt de ketel of er aarding is oid? Zou anders niet weten hoe hij merkt dat de spanning uit een aggregaat komt ipv het net. Er moet ook wel een goede reden voor zijn, mijn ervaring is dat er weinig in een ketel wordt gebouwd dat niet echt nodig is.

Ik heb vroeger wel een ketel gehad die fase-gevoelig was, ook dat verbaasde me. Zover ik weet wordt de 230V omgezet naar 24VDC (oid) en het pompje draait direct op de netspanning. Waarom zou de fase-volgorde dan een rol spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Jim423 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:41:
Als 1 omvormer aan het net levert en 1 omvormer aan de UPS dan heb je 2 circuits.
Deze circuits zijn ook niet parallel te koppelen AC-zijdig. Stel je zou de 2 omvormers wel parallel zetten AC-zijdig dan zal de nieuwe omvormer simpelweg niets doen omdat hij geen DC-input heeft. Stel je zou de 2 omvormers zowel AC-zijdig als DC-zijdig parallel zetten dan kun je er geen UPS mee voeden omdat de input en output van de UPS dan kortgesloten zouden zijn. (zgn. bypass).
Ik weet niet welke informatie je verwacht van de TS want deze is ook nogal aan het gissen tot zover. Het was wel een aardig idee ware het niet dat Solaredge geen inmenging DC-zijdig toelaat. (tenzij Solaredge). AC-zijdig is er nog wel wat mogelijk, misschien is er nog wat inspiratie op te doen vanuit Jack Rickard zijn video's, hij heeft zoiets gebouwd: YouTube: EVTV Friday Show - 100kW Tesla Solar Energy Battery
Het is inderdaad niet helemaal duidelijk vanuit de TS en dus maakt onze reacties ook dingen onduidelijk.
Met jouw verhaal erbij schept het nog meer onduidelijkheid op (niet verkeerd bedoelt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Joepla schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:52:
[...]Ik heb vroeger wel een ketel gehad die fase-gevoelig was, ook dat verbaasde me. Zover ik weet wordt de 230V omgezet naar 24VDC (oid) en het pompje draait direct op de netspanning. Waarom zou de fase-volgorde dan een rol spelen?
Je inverter aggregaat en UPS hebben geen geaard sterpunt. Hierdoor werkt de vlambeveiliging niet, er kan dan namelijk geen ionisatiestroom gaan lopen. Immers de aarde is niet met de nul of fase verbonden. Zou het gewoon even testen nu of het bij jou wel werkt, geen idee of alle ketels hier ook gevoelig voor zijn. Kan verder geen kwaad voor je ketel als het niet blijkt te werken. Mocht het niet werken zijn er ook nog wel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Jim423 Kijk aan, weer wat geleerd. Dank! Ik ga het zeker proberen, voordat ik sta te tobben in het donker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruismj
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-12-2024
Is het mogelijk om in de software de omvormer om te bouwen naar eiland bedrijf . De beveiliging zit neem ik aan in de software ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Experimenteren met omvormers? als je een aantal hebt liggen..

In dit topic wordt bijna lacherig gedaan over de ideeën van de ts, maar hoeveel heeft hij méér gelijk in slechts 2 jaar tijd!
De (elektrische) belasting op het stroomnetwerk neemt ieder jaar toe; méér EV op de weg, méér zonnepanelen door de zéér gunstige Saldering regeling voor de eigenaar, schrikbarende stijging van de gasprijs wat leid naar meer elektrische (warmtepomp) verwarming, wildgroei van energie slurpende datacenters, de komst van de thuiswerker, de ombouw van lege kantoren naar woningen en de snelle groei van compleet nieuwe woonwijken.
In hoeverre kan het netwerk van (hoog)spanning kabels in de lucht en in de grond deze steeds hogere belasting aan? Hoeveel is nú nog de reserve?
Ik lees nu al dat het netwerk op bepaalde plaatsen 'vol' is.

De kans op stroomuitval wordt groter... nóóit kleiner! te meer dat grote delen van het stroomnetwerk al behoorlijk oud is en nodig moet worden vervangen.

Om ons heen worden steeds meer 'slimme' apparaten toegepast, ik vraag me af hoe slim die nog zijn bij plotselinge/ langdurige stroomuitval...
Overigens kan apparatuur ook beschadigen of kapot raken vanwege een 'vuil' stroomnetwerk zo als spanningspieken, dit heb zelf als eens meegemaakt.
Het zal géén 15 jaar duren alvorens elke grotere nieuwbouwwoning moet worden voorzien van een accu systeem, om het netwerk te beschermen én je huisapparatuur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-05 18:05
ruismj schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:38:
Is het mogelijk om in de software de omvormer om te bouwen naar eiland bedrijf . De beveiliging zit neem ik aan in de software ?
Nee gaat niet werken. Ook al zou je de software dat zo maken dan voor zie ik problemen. Je zet je wasmachine aan en er komt een wolk aan en de spanning zakt in elkaar. Niet fijn :)

Hoe vaak heb je last van stroom uitval? Als er iets ernstigs gebeurt (spanning uitval voor lange tijd) dan regelt volgens mij de netbeheerder voor aggregaten? Weet eigenlijk niet hoe dat precies is gegaan toen er een Apache heli toen in de hoogspanning lijnen vloog en er voor lange tijd geen spanning meer aanwezig was in een wijk.

Enige wat ik me zo kan bedenken is dat de koel/vrieskast het niet meer doet en dat je dan je voedsel kan weggooien (vooral in de zomer). Heb ik hier wel eens aan zitten denken.
Ik heb op mijn schuur twee losse panelen met allebei een aparte micro-inverter. Heb wel eens zitten denken om iets te maken om de zonnepanelen over te kunnen schakelen naar een DC accu solar charger, die dan een accu vol laadt. In de schuur staat een koelkast en die zou ik dan via de accu met een DC to AC converter aan sluiten. Meende dat de koelkast iets van 70watt gebruikt als hij aan is dus dan moeten de twee panelen van 250(?) watt dat met een beetje zon wel bij kunnen benen voor een periode. :)

Mocht het in de winter gebeuren dan heb ik nog wel een petroleum kachel in de schuur staan die ik mee naar binnen kan slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 07:24
Ik vraag mij af of je omvormer kan werken met stroom van je elektrische auto. Beetje moderne EV, bijvoorbeeld een Ioniq 5, heeft een vehicle to grid optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb gisteren mijn 3000 watt 12v -220v pure sinus omvormer binnengekregen. Deze sluit ik bij stroomuitval aan op de 12v van één van de twee EVs en dan kunnen we even voorruit (helaas geen OEM v2l voorziening).

Het plan is om de omvormer achter een standaard 16A automaat te plaatsen. Bij stroomuitval schakel ik de hoofdschakelaar in de meterkast uit en plug ik de omvormer met een male-male shuko :X, in het stopcontact.

De komende periode even een en ander testen en verder uitwerken :)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2021 12:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Verder uitwerken, ja doe dat vooral.
Test opstelling maken bijvoorbeeld; is alles veilig, wat gebeurt bij verkeerd schakelen enz.

[ Voor 28% gewijzigd door frisianstar op 29-12-2021 12:44 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

revolution-nl schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:35:
Het plan is om de omvormer achter een standaard 16A automaat te plaatsen. Bij stroomuitval schakel ik de hoofdschakelaar in de meterkast uit en plug ik de omvormer met een male-male shuko :X, in het stopcontact.

De komende periode even een en ander testen en verder uitwerken :)
Kan je gewoon elektriciteit "injecteren" met een shuko? Heb je dit plan uitgewerkt en getest? Ik ben wel nieuwsgierig: Nu er een grote stroomstoring is en ik een hybride auto heb die ik als aggregaat kan gebruiken door een inverter aan te sluiten, vroeg ik me af of het ook handiger kan dan alleen een verlengsnoer van de auto naar de koelkast. Het zou handig zijn als ik ook gewoon de verlichting in huis kon voeden.

In Nederland zijn er niet vaak stroomstoringen geweest, maar het stroomnet is vol en overbelast en onderontwikkeld voor de meest recente ontwikkelingen en zonneparken. In het verleden behaalde rendementen bieden immers geen garantie voor de toekomst.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sando schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:13:
[...]

Kan je gewoon elektriciteit "injecteren" met een shuko? Heb je dit plan uitgewerkt en getest? Ik ben wel nieuwsgierig: Nu er een grote stroomstoring is en ik een hybride auto heb die ik als aggregaat kan gebruiken door een inverter aan te sluiten, vroeg ik me af of het ook handiger kan dan alleen een verlengsnoer van de auto naar de koelkast. Het zou handig zijn als ik ook gewoon de verlichting in huis kon voeden.

In Nederland zijn er niet vaak stroomstoringen geweest, maar het stroomnet is vol en overbelast en onderontwikkeld voor de meest recente ontwikkelingen en zonneparken. In het verleden behaalde rendementen bieden immers geen garantie voor de toekomst.
Waar baseer je de uitspraken oo dat het net overbelast en onderontwikkeld is?

En je snapt zelf wel dat een spanningsvoerende aansluiting icm een niet aanraakveilige male-stekker geen slim idee is.

Er is hier iemand op het forum die de V2X aansluiting van zn EV icm een PV omvormer heeft aangesloten op zn huisinstallatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 08:09

Rmg

[...]

Kan je gewoon elektriciteit "injecteren" met een shuko? Heb je dit plan uitgewerkt en getest?
Dat werkt gewoon. Alleen is om meerdere redenen niet veilig. Open spanningen op een male Connector, inverter bij een foutje direct op t net aangesloten. (Vind de monteur van de netbeheerder wel mooi verhaal als ie je hoofdzekering komt vervangen, dat wel)

Als je deze route wil leg dan een losse groep voor je verlichting/koelkast en leg die zo aan dat je die fysiek kan omschakelen van "netstroom" naar "noodstroom"

Als ik het koste wat t kost zou willen
* Groep loskoppelen van huidige meterkast
* Klein los kastje met zekeringautomaat afgezekerd op t vermogen van je noodvoorziening.
* Daar je lampen en koelkast groep aan hangen
* Daar een cee wandcontactdoos (male)
* Op de losgekoppelde groep een cee wandcontactdoos (female)

En dan een male-female cee kabel ertussen.

Stroomstoring, kabel loshalen, je noodgroep op de noodvoorziening aansluiten. Stroomstoring over, gewoon het omgekeerde spelletje. Zo heb je nooit open contacten met spanning en word het erg lastig om je noodvoorzieningperongeluk op t net aan te sluiten

[ Voor 42% gewijzigd door Rmg op 02-09-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Kan je gewoon elektriciteit "injecteren" met een shuko?
Je kunt natuurlijk een zelfmoordkabel maken waar aan twee kanten een mannelijk stekkerdeel zit.
Als je die inplugt terwijl het net aanwezig is krijg je een plof en is je auto kapot.
Als je dit inplugt terwijl je hoofdscheider uit is ga je over de rating van je scheider als het net weer terug is.
Doe het alsjeblieft niet. Koop er gewoon een goeie haspel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Cool, dat wist ik niet. Om één of andere reden dacht ik dat een automaat ging omslaan als de spanning op een vreemde plek binnenkwam.
Alleen is om meerdere redenen niet veilig.
Snap ik.
Als je deze route wil leg dan een losse groep voor je verlichting/koelkast en leg die zo aan dat je die fysiek kan omschakelen van "netstroom" naar "noodstroom"
Het liefst heb ik nog voor de aardlek een ingang waar ik het hele huis kan omschakelen tussen net en nood. Is daar een standaard voor? Waardoor ik in de toekomst diezelfde aansluiting kan gebruiken om een thuisaccu met zonnepanelen te plaatsen?
bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:19:

Waar baseer je de uitspraken oo dat het net overbelast en onderontwikkeld is?
Het stroomnet blijkt op sommige plekken, met name in woonwijken, niet berekend op de toename van het aantal zonnepanelen.
Ons stroomnet - en ook dat in andere landen - is ontwikkeld om energie van de leverancier naar een klant te brengen. Daar is echter verandering in gekomen sinds de komst van zonnepanelen, windmolens en warmtekrachtkoppelingsinstallaties, die naast elektriciteit ook warmte maken. Produceren die systemen te veel energie voor de eigenaar - een gezin of bedrijf - dan wordt dat stroomoverschot via het netwerk naar de leverancier gestuurd, die het dan op zijn beurt opnieuw verdeelt. Plots heb je op die manier tweerichtingsverkeer van stroom. En daar is ons stroomnet niet voor ontwikkeld. Het is gemaakt voor eenrichtingsverkeer.

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 02-09-2022 18:36 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Bij de stroomstoring afgelopen vrijdag nog gebruikt, hoofdschakelaar (en voor de zekerheid de aardlekschakelaar) omgezet, zelfmoord shuko erin en draaien maar, voor de zekerheid heb ik nog wel een schakelautomaat voor de omvormer gemaakt :)

Nee, niet NEN compliant maar wel een koude koelkast, vriezer en warme koffie.

Ik zat nog te twijfelen om de twee zonnepanelen op oost bij te schakelen die nooit meer zouden kunnen produceren dan de afname van dat moment O-)

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 05-09-2022 22:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:26:
Koop een generator en je hebt weer stroom.
Wel hoofdschakelaar uit laten dan.
Haha, met diesel opgewekte stroom terugleveren aan het net? :P

Of gaat je generator zich dan gedragen als een elektromotor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

[...]

Om heel veel redenen is dit een heel dom idee.

Behalve de zelfmoordkabel is er geen aardlek beveiliging. Daarnaast kan het je de inverter kosten wanneer de netspanning wordt ingeschakeld.

En je inverter levert waarschijnlijk veel te weinig vermogen om de hele groep te voeden, laat staan meerdere groepen. En wanneer de groepen die je wil voeden zijn verdeeld over meerdere fasen is het helemaal zinloos.

Vergeet het hele idee aub en ga een spelletje bij kaarslicht spelen :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-05 22:34
Een auto als noodstroomvoorziening gebruiken kan alleen veilig als je de hoofdschakelaar vervangt door een omschakelaar, deze wordt dan aan 1 kant gevoed door het net en aan de andere kant gevoed door een mannelijke WCD(Geen zelfmoordkabel nodig, geen kans op fout aansluiten of spanning op pennen)

De omschakelaar zorgt ervoor dat net/mannelijke wcd elkaar nooit kunnen voeden en daardoor intrinsieke veiligheid. Evt automatisch voor de luxepaarden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

revolution-nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:54:

voor de zekerheid heb ik nog wel een schakelautomaat voor de omvormer gemaakt :)
Kan je daar iets meer over vertellen? Heb je een NEN-rail gekocht en daar een automaat op gezet? Heb je een mooie oplossing van te voren gemaakt, of een snelle oplossing tijdens de stroomstoring in elkaar gezet?
MacgregorSound schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:18:
Een auto als noodstroomvoorziening gebruiken kan alleen veilig als je de hoofdschakelaar vervangt door een omschakelaar, deze wordt dan aan 1 kant gevoed door het net en aan de andere kant gevoed door een mannelijke WCD(Geen zelfmoordkabel nodig, geen kans op fout aansluiten of spanning op pennen)

De omschakelaar zorgt ervoor dat net/mannelijke wcd elkaar nooit kunnen voeden
Ah kijk, dat is dus wat ik zocht!
Sando schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:22:
Het liefst heb ik nog vóór de aardlek een ingang waar ik het hele huis kan omschakelen tussen net en nood. Is daar een standaard naam voor?

[ Voor 49% gewijzigd door Sando op 06-09-2022 15:03 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 08:09

Rmg

Accretion schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:09:
[...]

Haha, met diesel opgewekte stroom terugleveren aan het net? :P

Of gaat je generator zich dan gedragen als een elektromotor?
Je generator gaat de hele wijk voeden als je de hoofdschakelaar niet uitzet :Y)

Als je de generator er op zet als er wel gewoon netstroom is dan heeft ie geen hardware om de frequentie te matchen dus dan krijg je ook ellende.

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 06-09-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Sando zoekterm "opbouw stekker", dan kom je dit soort dingen tegen:

https://www.conrad.nl/nl/...30-v-1-stuk-s-614042.html
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/000614042PI00/image.jpg?x=180&y=180

Met langer zoeken vind je misschien ook een schuko variant, maar deze is robuuster, kan langer hogere stroom aan en is duidelijk niet van zomaar een apparaat.

Uiteraard ook in driefase en/of 32A verkrijgbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkdvr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-11-2022
In Belgie zijn de electriciteitsprijzen bijna verdubbeld. Ik heb even zitten rekenen en kom tot de vaststelling dat het beter is om gedeelte van mijn installatie off grid te halen en dit niet meer via het net te voeden. Ik spreek dan over een 7.2Kw batterij ( 48V) Victron MultiPlus-II GX 48/5000/70-50 230V 5KVA ( 4000w) en voor 4400Wp aan panelen. op 13° op een plat dak. Nu tijdens deze donkere dagen geeft de installatie ongeveer 3Kw/dag. voldoende voor 2 diepvriezers, warm water boiler en 3 was beurten ( samen met de droogautomaat) op 1 week.dus dit hoef ik niet van het net te halen.
Terugverdientijd zonder steun van de overheid.... 3 jaar. Batterijen zijn voor 6 jaar gegarandeerd, panelen 20jaar, omvormer 6 jaar....
Na de verhuis ( begin 2023) zal de installatie verdubbeld worden. Minimaal verbruik dus...
Nu nog een extra batterij om de pieken uit te vlakken, In Vlaanderen gaan ze het capaciteitstarief invoeren, je betaald meer naargelang je verbruik piekt... ( Lees, ze maken het gewoonweg veel duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atilim
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-04 08:29
Sando schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:22:
[...]

Cool, dat wist ik niet. Om één of andere reden dacht ik dat een automaat ging omslaan als de spanning op een vreemde plek binnenkwam.

[...]

Snap ik.

[...]

Het liefst heb ik nog voor de aardlek een ingang waar ik het hele huis kan omschakelen tussen net en nood. Is daar een standaard voor? Waardoor ik in de toekomst diezelfde aansluiting kan gebruiken om een thuisaccu met zonnepanelen te plaatsen?

[...][...]

[...]
toon volledige bericht
Heb 2 van je links geopend, eentje van Liander en andere van Enexis want ze zijn netbeheerders en beide hebben het over teruglevering van stroom, dus niet afname van stroom.

Dus als je argument is "we nemen teveel stroom af" en artikelen die je linkt "we hebben teveel stroom door teruglevering" is het eerder omgekeerde aan de hand.
Momenteel is er de zogenoemde salderingsregel waardoor door particulieren opgewekte zonnestroom aan het net wordt teruggeleverd als ze die zelf niet kunnen gebruiken. Op verschillende plaatsen raakt het elektriciteitsnet echter overbelast en kunnen particulieren die overtollige zonnestroom niet meer terugleveren aan het net
Enexis heeft in 2019 bijna 1.200 terugleverende, grootzakelijke klanten aangesloten in Noord-Brabant en Limburg, waarmee het opgesteld vermogen van grootzakelijke klanten in deze provincies in 1 jaar tijd met maar liefst 50 procent is toegenomen. Hierdoor neemt de druk op het elektriciteitsnet volgens de netbeheerder snel toe zoals te zien is in onderstaande video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:24

BlueTooth76

Let the sun shine!

Proton_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:15:
@Sando zoekterm "opbouw stekker", dan kom je dit soort dingen tegen:

https://www.conrad.nl/nl/...30-v-1-stuk-s-614042.html
[Afbeelding]

Met langer zoeken vind je misschien ook een schuko variant, maar deze is robuuster, kan langer hogere stroom aan en is duidelijk niet van zomaar een apparaat.

Uiteraard ook in driefase en/of 32A verkrijgbaar.
Grappig, ik heb afgelopen zomer zo'n stekker gebruikt om een 3x2,5mm Ø kabel van m'n vrijstaande garage, via de bijkeuken naar m'n keuken te krijgen.

Mocht de stroom ooit uitvallen, dan zet ik in de garage m'n aggregaat neer (heb 22mm Ø RVS slang voor de uitlaat) en kan ik via die stekkers (+ Schuko naar CEE de stroom zo in de keuken krijgen).
Het "vrouwtje" van de CEE-stekker ligt in de keuken achter een afwerkplint onder het aanrecht, dus moet de plint dan even een stukje opzij schuiven.

In de woning kan ik dan (overdag) m'n Ecoflow Delta Pro opladen vanuit de garage en die weer gebruiken voor aquaria, koelkast, etc.

Dit is de stekker zoals hij in de garage is gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GWo5J1m.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Atilim schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:35:
[...]

[Netbeheerders] hebben het over teruglevering van stroom, dus niet afname van stroom.

Dus als je argument is "we nemen teveel stroom af" en artikelen die je linkt "we hebben teveel stroom door teruglevering" is het eerder omgekeerde aan de hand.
Nee, dat is mijn argument niet.

Ik constateer dat naarmate de buurt meer zonnepanelen krijgt, het voltage van het stroomnet overdag steeds hoger wordt. 's Nachts is het 216 volt. Overdag stijgt het soms tot boven de 250 volt, omdat het niet snel genoeg afgenomen wordt. Dit zijn de 'files' waar netbeheerders het in die bronnen over hebben. Dit zorgt voor nieuwe problemen die ik vroeger niet had. Als ik mijn PHEV overdag aan de oplader hang dan valt de stroom steeds vaker uit. Dat zorgt weer voor schade aan mijn computers. Nu heb ik ze aan een noodstroomvoorziening hangen, en ik ben blij. Met dit weer heb ik overigens minder problemen dan afgelopen zomer.

Tussendoor vraagt iemand een bron bij mijn zijdelingse constatering dat het stroomnet vol, overbelast en onderontwikkeld voor zonneparken is. Goed, wie iets zegt moet met bronnen komen, dus doe ik dat, al dacht ik dat het algemeen bekend was want we horen dit nu al 7 jaar. Maar als je naar redenen zoekt om géén eigen stroomvoorziening te hebben: Be my guest. Ik ben hier niet om iets te promoten. In theorie moet je hele stroomvooziening om kunnen gaan met 253 volt, dus als mijn aardlek afslaat omdat het verschil van een inschakelsurge op 250+ volt te groot is dan moet ik misschien mijn meterkast renoveren. Misschien doe ik dat later alsnog, maar ik kies er in eerste instantie voor om te anticiperen op stroomstoringen. Binnenshuis nu of buitenshuis in de toekomst. Want gaan ze 100 miljard investeren in het net zonder dat ooit de stroom eraf moet? Gingen we afgelopen zomer bijna afschakelen omdat er Europabreed een energieprobleem neigde door extreem laagstaande rivieren? Gaan er in Nederland ooit bommen op het net vallen? Ik weet het niet.

Ik ben gewoon in dit topic om informatie in te winnen. Niet om mijn wens voor een noodstroomvoorziening te verdedigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 30-11-2022 16:49 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1