The Eagle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:21:
Ik zat van de week nog even na te denken over wat iemand hier zei, zijnde het feit dat de auto het defacto vervoersmiddel geworden lijkt om kinderen naar school te brengen. En ergens dacht ik bij mezelf "gezien de wachtlijsten bij scholen, kinderopvang etc, is het eigenlijk helemaal niet verwonderlijk dat men met de auto gaat" Je bent al blij als je kind ergens terecht kan, dan maar rijden - en iedereen doet het want dat geldt voor iedereen. Soms heb je geluk en zit je dicht bij huis, vaker echter niet, zeker in de randstad. En als je kind ergens eenmaal zit haal je hem ook niet 123 weg. Dus imho hebben we het misschien ook wel een beetje in de hand gewerkt met het beleid tav opvang en onderwijs.
Hoewel "iedereen doet het" flauwekul is, is het absoluut waar dat zowel de lokale als de landelijke overheid krankzinnig is geweest.
En for the record: de school van mijn zoon is 8km, 20 minuten fietsen. Dat is qua reistijd in Amsterdam hilarisch genoeg sneller dan een Auto. Het "tijds"argument klopt niet, en iedere automobilist weet dat stiekem ook wel, want ik heb nog nooit een automobilist gehoord die hier verbaasd over is. Het probleem is gewoon dat het kan, niet omdat het nodig is....
Ik moest zo lachen om de VVD wethouder die verzuchtte dat fietsgebruik onder kinderen kelderde... hypocriete dwaas. De auto als speerpunt benomen en dan verbaasd zijn dat mensen het afleren om te fietsen. Als ze nou de inrichtingsproblemen eerder serieus hadden genomen en complete routes autoluw hadden gemaakt (zoals ze nu heel hard doen) hadden we nu niet deze onzin meegemaakt.
Zelfs nu zijn er gemeentes die de fiets als sluitpost hebben terwijl we allemaal wel snappen dat autogebruik actief zal worden terug gedrongen, al was het maar vanwege het infrastructurele infarct wat we nu constateren. Amsterdam heeft het nu eindelijk begrepen en is de auto actief aan het weren en dat is gewoon een enorme verbetering voor de bewoners en het verkeer.
Met name het voor een habbekrats 5 minuten van het centrum parkeren is briljant. Ik was negatief over de N-Z lijn, maar dat je een hele dag voor 1 euro bij de Rai staat en dan 3 minuten met de metro moet rijden naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp is gewoon een enorme gamechanger. Mensen die klagen over de parkeertarieven in Amsterdam moeten even rustig de tijd nemen om de gemeente P+R site te bekijken.
Daarentegen is Diemen goed bezig het de fietser onmogelijk te maken
Vooral de nieuwbouwwijken zijn bizar ingericht waarbij er fietspaden moeten wijken voor parkeerplaatsen. En om het nog idioter te maken, het is vooral voor een optisch plaatje. Het stomste voorbeeld is bij Inholland. Daar kan je nu parkeren midden in een dubbelzijdige laan, zodat het fietspad niet meer paste. Een gewone 2 richtingsweg met aan weerzijden parkeerhavens hat precies evenveel plekken opgeleverd, maar dan wel met ruimte voor het nu opgeofferde fietspad. Maar ja, zo'n mooie allee waarbij mensen de straat over moeten om bij de auto te komen staat chique...
En ja, dan moeten al ie ouders straks hun kind op school in Diemen brengen. Hooguit 1-2 km, maar ja "Broem-broem"...

Geloof ik niet zo in... het grote verschil is de tweeverdiener gecombineerd met al 50 jaar een regering die de Auto als speerpunt heeft.
Mensen weten helaas niet beter en als je eenmaal zo'n ding hebt ga je hem ook gewoon gebruiken. En dat terwijl een fiets voor heel veel dingen sneller, fijner en praktischer is. En dat zijn allemaal "Ikke-ikke-ikke' redenen.
Het is helaas allang niet meer rationeel.. zo heb ik een collega die liver vanaf Purmerend in de file zit dan de hetzelfde stuk in de helft van de tijd met het OV, Dat soort mensen moet je echt actief de auto uitwerken, want als je die dagelijkse file ziet springen de tranen je in de ogen. Dat kan gewoon niet zo doorgaan... het past al zolang niet meer.
En nee, meer asfalt lost dat niet op, want de bestemming. Amsterdam, is zijn eigen hart-infarct.
[
Voor 14% gewijzigd door
roffeltjes op 17-10-2019 09:31
]