Mijn vriend is gameverslaafd

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 31.044 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosebirdy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 19:44
De topicstarter heeft inmiddels "lang" niks van zich laten horen, terwijl er nog steeds "adviezen" richting deze persoon gaan. Misschien heb ik het mis, maar ik denk dat we niks meer van betreffend persoon gaan horen......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Sommige mensen trekken hier wel heel snel conclusies. Heel veel concreet is nog niet bekend over de vriend van de TS. Hij is kennelijk tijdelijk arbeidsongeschikt wat verschillende redenen kan hebben. Hij kan bijvoorbeeld depressief zijn, een burn-out hebben of een trauma hebben opgelopen. In lang niet al die gevallen is gamen erg, als het voor hem een vorm van ontspanning is kan het zelfs helpen.

Daarnaast denk ik dat iedereen voor zichzelf of met zijn partner moet bepalen hoe lang gamen wel/niet acceptabel is. Zelf vind ik bijvoorbeeld 4 uur gamen per dag een stuk minder erg dan 4 uur lang naar die soap series kijken. Met gamen heb je nog contact met andere mensen (mits je het met een vriendengroep doet) en ontwikkel je jezelf op sociaal gebied. Daarnaast kan gamen andere skills ontwikkelen afhankelijk van wat voor games je speelt. 4 uur naar soap series kijken steek je, naar mijn mening, dan weer niet zoveel van op. Niet dat gamen perse beter is dan iets anders... Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen en iedereen mag zijn/haar tijd besteden hoe hij/zij dat wil. :)

Vind die lijstjes van "je bent verslaafd als" ook erg snel tot een conclusie komen. Sinds ik samenwoon en een drukkere baan heb game ik op werkdagen niet tot amper maar kom ik laat thuis en heb ik weinig tijd over. Baal ik daarvan? Soort van, zou graag gamen op werkdagen. Is het erg? Zeker niet, koken, huishoudelijke taken en persoonlijke verzorging is ook belangrijk. Paar keer per week week samen naar de sportschool. Daarna eventueel nog even samen Netflix kijken maar meestal gelijk naar bed en een nieuwe werkdag, so be it. Voor mijn vriendin geldt ongeveer hetzelfde, lange dagen en een drukke agenda.

Daarom tegen gaan we elke vrijdag samen uiteten en naar de film/club/wat dan ook. Duidelijke "afspraak" (zo gegroeid) is wel dat zaterdag onze "eigen" dag is. Zij gaat vaak met vriendinnen weg/sport evenement of wat dan ook maar ik game rustig 12 uur achter elkaar met vrienden. Maakt mij dat verslaafd? Betwijfel het. Het belangrijkste is namelijk dat als er iets mocht zijn ik het ook rustig kan laten liggen om bijvoorbeeld bij een toernooi van mijn vriendin te kijken. Andersom blijft zij wel eens thuis om bij een (online) toernooi van mij te kijken of mee te doen.

Moraal van het verhaal: ik denk dat het niet zo zwart-wit is maar vooral afhankelijk is van de omstandigheden. Als de vriend van TS een duidelijke reden heeft om te gamen en verder gewoon in staat is om aan verplichtingen te voldoen zou de tijdsduur wat mij betreft geen factor mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goosebirdy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:08:
De topicstarter heeft inmiddels "lang" niks van zich laten horen, terwijl er nog steeds "adviezen" richting deze persoon gaan. Misschien heb ik het mis, maar ik denk dat we niks meer van betreffend persoon gaan horen......
Zaterdag 11:18 voor het laatst online op GoT. Waarschijnlijk heeft ze de reacties van na dat moment nog niet gelezen. Maar het heeft ook geen bloedspoed lijkt me.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Goosebirdy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:08:
TS:
Mijn vriend gamed elke dag.
Ik heb hier een probleem mee.
Hoe los ik dit probleem op?

TS lijkt te verwachten:
Allemaal oplossing om ervoor te zorgen dat haar vriend minder gaat gamen, en toespringen in support dat hij inderdaad game-verslaafd is met zijn 4-7 uur per dag gamen.

TS krijgt:
Mensen die vragen hoe hij de overige ~8 uur elke dag spendeert.
Dat er begrip moet zijn voor een arbeidsongeschikt iemand.
Dat er meer info nodig is.
Dat TS eigenlijk overkomt als 'heeft probleem met gamen in het algemeen'.

Ik ben idd benieuwd of, en zo ja hoe, we nog iets van @Poohke gaan horen.

[ Voor 5% gewijzigd door Darkfreak op 07-10-2019 13:14 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Darkfreak schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

TS krijgt:
Mensen die vragen hoe hij de overige ~8 uur elke dag spendeert.
Dat er begrip moet zijn voor een arbeidsongeschikt iemand.
Dat er meer info nodig is.
Dat TS eigenlijk overkomt als 'heeft probleem met gamen in het algemeen'.
De TS krijgt ook vooral het advies dat ze moet gaan praten over hoe haar vriend gemotiveerd kan worden om andere zaken op te pakken vanuit EIGEN motivatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-03 17:26
Zeg dan niets.

[ Voor 78% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:22 ]

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 14:00

garriej

Ik las ondertieten.

Slecht reageren op een slechte post maakt het alleen maar erger. Laat dat aub, het is hier geen HK.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Hann1BaL schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

De TS krijgt ook vooral het advies dat ze moet gaan praten over hoe haar vriend gemotiveerd kan worden om andere zaken op te pakken vanuit EIGEN motivatie.
Of het praten heeft geleid tot een fikse ruzie, die ze niet meer wil delen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik snap wel dat @Poohke verdwenen is als je topic direct gekaapt wordt door een stapel gamefanaten die je zorgen totaal niet serieus nemen, een enkele uitzondering daargelaten.

Heerlijk constructief, wees er maar trots op en lekker blijven bagatelliseren boys!

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Als je arbeidsongeschikt bent (om wat voor reden dan ook) en je zit heel de dag thuis, dan kan ik me voorstellen dat je een hobby beoefent die je leuk vindt. Of het nou gamen, netflixxen, wandelen of slapen is. Dat is irrelevant imho, maar de hele dag op de bank hangen en tv kijken is maatschappelijk gewoon meer geaccepteerd, ook al is gamen vaak nog beter voor je ontwikkeling ook.

Dus heeft de TS niet gewoon een probleem met gamen an sich?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Het is hier geen HK, dus grapjes of grappig bedoelde opmerkingen mogen achterwege blijven. Tevens gaan we hier op respectvolle manier met elkaar om. Onthoud dat aub.

Tevens: dat TS "lang" niet van zich laat horen, gebeurt vaker, en is géén reden om te gaan speculeren of onvriendelijk te worden. Je kan alsnog on-topic blijven.

[ Voor 32% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 14:28 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 12:56
FirePuma142 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:20:
Ik snap wel dat @Poohke verdwenen is als je topic direct gekaapt wordt door een stapel gamefanaten die je zorgen totaal niet serieus nemen, een enkele uitzondering daargelaten.

Heerlijk constructief, wees er maar trots op en lekker blijven bagatelliseren boys!
Exact! Vele replies die het gedrag van de vriend rechtpraten lijken zelf met een onzekerheid te zitten of ze al dan niet verslaafd zijn aan het gamen. En voelen zich nu persoonlijk aangevallen.

TS, ik denk niet dat tweakers de juiste plaats is voor zo een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

JoeyPrr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:55:
De enige concrete informatie die we hebben is dat er 5 tot 7 uur per dag gegamed word...
Dan heb je na de startpost niets anders van haar gelezen want vrijwel alle andere problemen komen ook ter sprake. Kijk nog maar eens na, je zal versteld staan hoe precies het allemaal past.

Vier uur per dag gamen maakt je niet verslaafd. Het zijn de NADELEN daarvan die de verslaving kenmerken. Voor de mevrouw in kwestie is dit een heel groot probleem en dreigt haar relatie te verstoren. Dat af te doen alsof zij er te gevoelig voor is of dat het niet abnormaal is doet de ernst van de zaak geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyPrr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-03 21:44
Anoniem: 310408 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:27:
[...]

Dan heb je na de startpost niets anders van haar gelezen want vrijwel alle andere problemen komen ook ter sprake. Kijk nog maar eens na, je zal versteld staan hoe precies het allemaal past.

Vier uur per dag gamen maakt je niet verslaafd. Het zijn de NADELEN daarvan die de verslaving kenmerken. Voor de mevrouw in kwestie is dit een heel groot probleem en dreigt haar relatie te verstoren. Dat af te doen alsof zij er te gevoelig voor is of dat het niet abnormaal is doet de ernst van de zaak geen goed.
Ik heb op iedere reactie van TS gereageerd in deze post: JoeyPrr in "Mijn vriend is gameverslaafd".

Heb je zelf wel goed gelezen? Want ik zie namelijk niks concreets dat past in het plaatje van verslaving en dat probeer ik in die post ook duidelijk te maken. Letterlijk geen enkel punt uit jou lijstje komt hier naar voren.. Ik zie eerder iemand die een negatief beeld bij gamen heeft.
Nee maar er zijn wel nuttiger dingen om dan te doen dan weer achter de pc te kruipen maar hey dat is mijn mening maar hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door JoeyPrr op 07-10-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 19:04

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Een game verslaving is meer dan de verslaving zelf. Je leert het niet af en door bij hem weg te gaan zal hij alleen maar doorgaan met gamen. Meer verdriet is meer de weg vinden in iets alternatiefs zoals gamen.

Toen ik tegen het randje van een game verslaving aan zat was vooral het ontdekken van een warme familie, en het vinden van een leukere baan de reden om er mee te stoppen.

Ik game nu soms nog steeds, maar hoogstens een paar uurtjes per week en dat kan naar mijn inziens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 16:57

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

JoeyPrr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:30:
[...]

Ik heb op iedere reactie van TS gereageerd in deze post: JoeyPrr in "Mijn vriend is gameverslaafd".

Heb je zelf wel goed gelezen? Want ik zie namelijk niks concreets dat past in het plaatje van verslaving en dat probeer ik in die post ook duidelijk te maken. Ik zie eerder iemand die een negatief beeld bij gamen heeft.

[...]
Als je te druk bent met gamen om jezelf fatsoenlijk lichamelijk te verzorgen, dan denk ik dat je het gamen wat te belangrijk vind. ( zie Anoniem: 1261154 in "Mijn vriend is gameverslaafd" )
Lijkt me wel een teken van mogelijke verslaving en wmb ook niet onterecht dat de TS hier een klankbord zoekt.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Wafje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:27:
[...]

Exact! Vele replies die het gedrag van de vriend rechtpraten lijken zelf met een onzekerheid te zitten of ze al dan niet verslaafd zijn aan het gamen. En voelen zich nu persoonlijk aangevallen.

TS, ik denk niet dat tweakers de juiste plaats is voor zo een vraag.
Anoniem: 310408 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:27:
[...]

Met de informatie die we tot nu toe hebben denk ik niet dat je kan oordelen over een (al dan niet) game-verslaving. Het willen verlaten van het hotel en terug naar huis gaan kan ook andere redenen hebben. Stel dat hij om een of andere reden getraumatiseerd is en iets in het hotel hem een onveilig gevoel gaf? Gevolg: terug naar huis. Gamen is kennelijk zijn hobby dus wat gaat hij doen? Gamen i.p.v. voor de TV hangen.

Wel ben ik het ermee eens dat de vriend van TS professionele hulp moet zoeken om weer aan het werk te komen of een doel in het leven te vinden. Of hij al dan niet een game verslaving heeft zal een professional met de beschikking over meer informatie moeten oordelen.
janvanduschoten schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:35:
[...]

Als je te druk bent met gamen om jezelf fatsoenlijk lichamelijk te verzorgen, dan denk ik dat je het gamen wat te belangrijk vind. ( zie Anoniem: 1261154 in "Mijn vriend is gameverslaafd" )
Lijkt me wel een teken van mogelijke verslaving en wmb ook niet onterecht dat de TS hier een klankbord zoekt.
Wat is niet goed verzorgen? In plaats van elke dag om de dag douchen? 2 dagen niet scheren? 2 dagen dezelfde kleding dragen? Medicijnen niet slikken? Vitamine pillen niet nemen? Het is simpelweg te vaag om te oordelen.

[ Voor 16% gewijzigd door xh3adshotx op 07-10-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyPrr
[...]

Je bent dingen zelf aan het invullen; iemand die zichzelf een dag niet scheert of een dag niet douched, heeft nog niet meteen een verslaving. Zoals hierboven gezegd word; het is te vaag, we kunnen hier weinig mee.
Als een avond van 19u tot 2u s nachts gamen gaat voor je wassen en scheren vind ik dit niet meer normaal.
Komt dit echt problematisch over? Genoeg mensen die zich pas opfrissen als ze gaan slapen, genoeg mensen die zich helemaal niet scheren.. *wrijft wederom in baard*

[ Voor 28% gewijzigd door JoeyPrr op 07-10-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Weet je zeker dat het beperkt blijft tot 7 uur per dag?

Ik werk 8 uur op een dag, en heb tijd genoeg voor persoonlijke verzorging en goed eten. Als je vriend niet meer dan 7 uur per dag gamed dan heb ik het idee dat er een andere oorzaak is voor de slechte persoonlijke verzorging. Bijv. dat hij wat in de put zit door het verlies van werk.

Bij veel meer dan 7 uur per dag gamen zou het goed kunnen dat er echt een verslaving is. In beide gevallen zou ik voorstellen dat je;

1. Het gesprek aan gaat en aangeeft wat je stoort aan de huidige situatie. Dat je o.a. het idee hebt dat je vriend haast heeft om thuis te komen bij een uitje samen zodat hij weer kan gaan gamen.
2. Maak een afspraak bij de huisarts; dat lijkt me het eerste aanspreekpunt om de problemen mee te bespreken. Of het nu wel of niet door het gamen komt, je vriend heeft wellicht hulp van buitenaf nodig om er uit te komen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38
StealthyPeanut schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:22:
Als je arbeidsongeschikt bent (om wat voor reden dan ook) en je zit heel de dag thuis, dan kan ik me voorstellen dat je een hobby beoefent die je leuk vindt. Of het nou gamen, netflixxen, wandelen of slapen is. Dat is irrelevant imho, maar de hele dag op de bank hangen en tv kijken is maatschappelijk gewoon meer geaccepteerd, ook al is gamen vaak nog beter voor je ontwikkeling ook.

Dus heeft de TS niet gewoon een probleem met gamen an sich?
Er is nogal een verschil tussen 's avonds niets meer te doen hebben en om je te vermaken te gaan gamen voor een paar uurtjes (of tv kijken, of whatever) en de situatie die de ts beschrijft:
Anoniem: 1261154 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:02:
Wij zijn om de andere week een week samen, maar het enige waar die aan lijkt te denken is gamen... Ben ik even weg, gegarandeerd dat hij aan de pc zit als ik terug kom overdag... En dan s avonds opnieuw. We zijn eens nachtje op hotel geweest, hij kon s morgens niet snel genoeg weer naar huis vertrekken...
Anoniem: 1261154 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:13:
Heeft niets te maken met aandacht naar mij toe, vlucht van de realiteit en verzorgt zichzelf niet meer tijdens zo n drukke gamedagen...

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Ongetwijfeld grappig bedoeld, maar doe maar niet hier.

[ Voor 73% gewijzigd door janvanduschoten op 07-10-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Voor @Poohke tja ik zou eens na gaan denken ..waar jij de grens trekt.. immers dit zou je als mishandeling kunnen zien. (het is geen slaan of "erger") maar toch .. zonder grens ben je nergens.

En jij wil toch uiteindelijk gelukkig zijn of niet ? kan je dat wel als je nu al niet genoeg aandacht krijgt en/of duidelijkheid?
[...]
ja en nee..

In kleding van 3 tot 6 dagen "oud' lopen, je bioritme verstoren en niet scheren is niet moeilijk als man zijnde zeker als je geen mensen om je heen hebt die je genoeg intresseren .. c.q "accepteren".

Dan ben je nog niet verslaafd, de hele dag netflixen of tv kijken of vissen/cafe hangen is ook niet direct een verslaving.

Zeker niet alsje geen andere dagbesteding(en) hebt .. willen en kunnen werken zijn 2 verschillende dingen.

ik zou zijn vriendin (pookhe) voorstellen om lekker naar buiten te gaan en dingen te ondernemen .. Als ze aandacht krijgt wanneer ze er is en de games genegeert worden tja .. maar als ze naast de monitor/tv gaat zitten terwijl die speelt .. tja .. dan is ze zelf niet slim bezig.

Dat het alle schijn heeft van verslaving tja dat klopt wel .. maar we weten niet hoe/wat/waar.. de oorzaken en verhaal is.. en ik denk dat het best aan de TS ligt om daar eens wat meer duideliheid te bieden

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 07-10-2019 15:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-05 09:26
Crashhill schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:51:
[mbr]Ongetwijfeld grappig bedoeld, maar doe maar niet hier.[/]
Ik weet wat er stond, beetje humor mag wel toch :-) daarbij is topicstarter nergens te bekennen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Dat stukje over "Hij kon 's morgens niet snel genoeg vertrekken..."
Het kan ook zo zijn dat @Poohke dit gevoel krijgt omdat zij vind dat hij teveel gamed.
Nu wil ik niet zeggen dat hij niet veel gamed oid, maar het probleem is, dat wanneer iemand vind dat iets niet "normaal" is, je al snel geneigd bent te voelen dat iemand dus heel snel weg wil. Terwijl dit wellicht niet zo is.

Mijn vrouw speelt zo nu en dan een spelletje. Ruim minder dan dat ik dat doe (7 uur redde ik vroeger ook niet overigens per dag). Ze heeft wel eens gezegd dat ik alleen maar game en geen andere hobby's heb. Echter, zij heeft dan weer hobby's die ze op de bank kan doen terwijl de tv aan staat. Dat heb ik toen wel eens aangegeven. Ook is tv kijken meer normaal gevonden tegenover gamen.
Nu game ik zo nu en dan en vooral als mijn vrouw weg is en mijn dochter op bed, zit ik echt wel tot 11 uur 's avonds achter de pc. Dat is mijn hobby en ontspanning.
Daarnaast als we op de bank zitten en mijn vrouw kijkt iets wat ik niet hoef te zien, pak ik op een gegeven moment ook mijn Nintendo Switch erbij.

Tuurlijk heb ik ook wel wat andere hobby's, maar punt blijft dat dat allemaal dingen zijn die ik niet kan doen in de woonkamer waar zij bij is.

Uiteindelijk als de zolder leeg is, wordt het een game honk met een bank/stoel om lekker te loungen waar mijn vrouw bijvoorbeeld ook zou kunnen zitten met haar hobby. Dus ik mijn ding en zij haar eigen ding.
Of dat dan ook zo gaat uitwerken is natuurlijk nog maar de vraag.

Ik zeg niet dat TS geen gelijk heeft. Maar daar is de informatie gewoon te karig voor. Het klinkt op mij nu eerder dat ze zelf geen games speelt en het dus niet begrijpt. Er zal zeker wel meer aan de hand zijn met haar vriend, maar dat kunnen we onmogelijk weten.

Een vriend van mij is ondertussen getrouwd en hij gamed ook graag (naast sporten e.d.). Zij vind het helemaal niets. Maar, heeft hem toch uiteindelijk wat meer vrij gelaten.

Ik zou zelf gewoon dat weekendje doen. Valt het op dat hij haast heeft om naar huis te gaan, dan daar wat over zeggen. Vragen waarom het lijkt alsof hij snel naar huis wil.
De tijd die jullie samen zijn lekker samen besteden. Wellicht een keertje mee kijken met wat hij speelt op de pc. Niet dat je zelf mee moet doen, maar ook weer niet het idee geven dat als jij er bent het spelletje voor een uurtje of iets ook niet mag. Dan associeer je jouw aanwezigheid met niet mogen gamen.
Maar, hij moet er zeker wel voor waken dat tijd aan jou besteden ook gewoon een leuke activiteit is wanneer je er bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Jeroenzer schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:59:
Make love, not Warcraft.
Lastige situatie, ik heb ook een periode gehad dat ik te veel aan gaming deed tijdens mijn relatie, mijn vriendin (inmiddels ex, en nee heeft niks met gaming te maken) vond dit ook heel vervelend echter heb ik me steeds minder bezig kunnen/willen houden met gamen vanwege dat me vriendin het niet leuk vond en ik inzag dat tijd spenderen samen ook leuk is.

Af en toe gamede ik nog in de relatie maar veel minder.

Ik kan me inbeelde hoe de TS zich voelt.
Sterkte!
Had mijn ex toen ook een wow-accountje aangemaakt, helpen met lvlen, invite in de guild, en paar maanden later zaten we met de guild moltencore te raiden op vrijdag en zaterdag avond.

Can't beat them, join them zal ze gedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 16-04 09:58
vso schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:01:
In kleding van 3 tot 6 dagen "oud' lopen, je bioritme verstoren en niet scheren is niet moeilijk als man zijnde zeker als je geen mensen om je heen hebt die je genoeg intresseren .. c.q "accepteren".

Dan ben je nog niet verslaafd, de hele dag netflixen of tv kijken of vissen/cafe hangen is ook niet direct een verslaving.
Je hoeft niet bang te zijn dat we je in een kliniek gaan opsluiten omdat je je een keer niet scheert, hoor. Daar gaat het niet om.

Verslaving gaat niet om hoevaak of hoeveel, maar gaat erom of het 'middelen-gebruik' (cq het gamen) je leven beheerst en 'normaal' functioneren in de weg staat. Gebruik/Game je veel (of meer dan je zou willen), voel je je onrustig als je niet gebruikt, ben je steeds bezig om je middel te bemachtigen (wil je voortdurend gamen), en gaat dit allemaal ten koste van andere dingen? Dan is er misschien wel een probleem.

Slechte zelfzorg is dus niet automatisch een teken van verslaving. Dat je geen tijd of aandacht hebt voor zelfzorg omdat je met je middel bezig bent, dat is wèl zorgwekkend.

[aanvullend]
twee praktische voorbeelden:
- in één van mijn eerste studiejaren, toen ik begin 20 was, was ik ruim 12u per dag bezig met het spelen van Simcity. Als je het mij toen gevraagd had, zou ik gezegd hebben dat het een hobby was en goed voor mijn ontwikkeling. Maar ik had geen tijd meer voor studie, mijn dag/nacht-ritme was volkomen verstoord en behalve mijn huisgenoten zag ik niemand meer. En zelfzorg hoefde natuurlijk ook niet, want ik zag toch niemand.
- Mijn moeder was jaren terug helemaal into Rollercoaster Tycoon, tot het moment waarop ze zichzelf erop betrapte dat ze in de pauze van haar werk eigenlijk even naar huis wilde om een achtbaan te bouwen. En dat ze 's avonds in bed alvast mentaal nieuwe achtbanen aan het voorbereiden was...

[ Voor 24% gewijzigd door niek_nijmegen op 07-10-2019 15:34 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 13:28

snmght

imho dan he

Ik vind het vooral als een hobby klinken, en ik kan me indenken dat op een moment dat je arbeidsongeschikt raakt (maak uit het verhaal op dat hij hiervoor wel werkte) je tijdelijk wat meer gaat gamen en misschien ook wat minder aandacht hebt voor je verzorging. Ik hoef er toch niet netjes/fris uit te zien want ik ga toch niet naar mijn werk.

Mijn keuze zou het niet zijn maar ik kan het wel volgen.

Ik zie hier echt geen zorgelijke situatie in. Als ik kinderloos was, alleen zou wonen (TS woont niet bij hem) en arbeidsongeschikt was geraakt dan zou ik de eerste periode wel twee of drie keer die 4 uur per dag gamen. Maar dat gamen, ook 4 uur per dag, gaat vroeg of laat vast weer vervelen. Hij zal op enig moment vast de draad weer oppaken. Of niet, dat is dan zijn keuze - en aan @Poohke om dan wel of niet met hem samen te blijven.

Als TS hem overigens echt wil helpen kan hem verlaten misschien wel de wake-up call zijn die hij nodig heeft. Het feit dat de gamer in kwestie na een nachtje hotel heel snel weer naar huis wil om te gamen en ook gamet in het bijzijn van TS doet mij overigens vermoeden dat hij misschien wel uitgekeken is op TS.

[ Voor 9% gewijzigd door snmght op 07-10-2019 15:26 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
snmght schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:22:
Ik vind het vooral als een hobby klinken, en ik kan me indenken dat op een moment dat je arbeidsongeschikt raakt (maak uit het verhaal op dat hij hiervoor wel werkte) je tijdelijk wat meer gaat gamen en misschien ook wat minder aandacht hebt voor je verzorging. Ik hoef er toch niet netjes/fris uit te zien want ik ga toch niet naar mijn werk.

Ik zie hier echt geen zorgelijke situatie in. Als ik kinderloos was, alleen zou wonen (TS woont niet bij hem) en arbeidsongeschikt was geraakt dan zou ik de eerste periode wel twee of drie keer die 4 uur per dag gamen. Maar dat gamen, ook 4 uur per dag, gaat vroeg of laat vast weer vervelen. Hij zal op enig moment vast de draad weer oppaken. Of niet, dat is dan zijn keuze - en aan @Poohke om dan wel of niet met hem samen te blijven.

Als TS hem overigens echt wil helpen kan hem verlaten misschien wel de wake-up call zijn die hij nodig heeft.
Tenzij hij depressief is, dan kan het net het laatste zetje zijn.

Zou in deze situaties niet zomaar advies van internet volgen. Hoe goed bedoeld ook... We hebben maar een klein beetje informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik zie hier echt geen zorgelijke situatie in. Als ik kinderloos was, alleen zou wonen (TS woont niet bij hem) en arbeidsongeschikt was geraakt dan zou ik de eerste periode wel twee of drie keer die 4 uur per dag gamen. Maar dat gamen, ook 4 uur per dag, gaat vroeg of laat vast weer vervelen. Hij zal op enig moment vast de draad weer oppaken. Of niet, dat is dan zijn keuze - en aan TS om dan wel of niet met hem samen te blijven.

Als TS hem overigens echt wil helpen kan hem verlaten misschien wel de wake-up call zijn die hij nodig heeft.
inderdaad

Maar ja game community (clan / guild) kan erg zuigend werken .. je moet er ook geen strijd van maken .. door een keuze te laten maken .. maar je kan wel stellen dat als de gamer geen plannen maakt om dingen te doen en inzet toont .. dat de relatie erg snel voorbij is ..

wat hij in de tijd doet als je niet bij elkaar bent .. tja dat zal niet zoveel uitmaken toch ?
xh3adshotx schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:26:
[...]
Tenzij hij depressief is, dan kan het net het laatste zetje zijn.

Zou in deze situaties niet zomaar advies van internet volgen. Hoe goed bedoeld ook... We hebben maar een klein beetje informatie.
Dan is het maar zo .. moet de TS zich nu schuldig gaan voelen ?

Dat heeft 1 ex ooit tegen me gezegd, en daarom is het mijn ex-vriendin.. ik ben daar heel snel klaar mee..

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 07-10-2019 15:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
Ik denk dat het ook lastig is om een oordeel te vellen over de situatie wanneer we niet de reden weten waarom hij niet werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Een hele poos geleden is een goede vriend van mij ontslagen bij Defensie. Vanwege riante regelingen daar heeft hij nog 1,5 jaar lang doorbetaald gekregen. Er was bij hem ook totaal geen aansporing om nieuw werk te zoeken ('waarom zou ik, ik krijg nu toch gewoon betaald?'), zijn huis was een teringbende (hij ging ook altijd bij anderen op bezoek, nooit andersom), hij verzorgde zichzelf slecht. Hij had geen relatie op dat moment, maar als hij die wel had gehad was het OF nooit 'zo ver' gekomen OF de relatie had het niet overleefd.

Zo heeft hij ruim een jaar aangemodderd, héél veel gegamed (er was toen net een nieuwe Call of Duty uit, in dat jaar heeft hij ruim 1400 uur gespeeld, dat komt neer op élke dag zo'n 4 uur gamen, 52 weken lang).

Het veranderde pas toen het einde van zijn betaalde werkloze periode in zicht kwam. Toen is moest hij weer naar werk gaan kijken, dus zich weer representatief maken. Daarna ging het gamen drastisch omlaag en werd het huis weer netter.

Toch denk ik niet dat hier sprake was van een game verslaving, maar eerder een hele gemakkelijke tijdsinvulling. Het kwam ook wel eens voor dat hij niet kon gamen (internet storing, zijn computer is ook wel eens kapot geweest en ik had pas na 4 dagen de tijd om er even naar te kijken, hij had ook 3-4x per week afspraken met vrienden of familie), maar dat was dan ook geen probleem. Het probleem was dat hij om de een of andere reden geen aanleiding zag om structuur in zijn dagelijks leven de houden en om zijn huishouden (en zichzelf) op orde te houden. Hij had wat dat betreft net zo goed een hele fervente boekenlezer kunnen zijn.

Maargoed uiteindelijk was voor hem dus noodzaak* de drijfveer om er iets aan te gaan doen.

* Met wallen onder je ogen in je stinkende shirtje met onverzorgde baard solliciteren ging niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
vso schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:27:
[...]

Dan is het maar zo .. moet de TS zich nu schuldig gaan voelen ?

Dat heeft 1 ex ooit tegen me gezegd, en daarom is het mijn ex-vriendin.. ik ben daar heel snel klaar mee..
Ik zeg nergens dat TS zich schuldig moet gaan voelen. Ik reageer op de laatste zin (bold) van de reactie die ik quote. Zie overigens net dat de reactie gewijzigd is. Op het moment van quoten stond als laatste zin alleen het onderstaande er.
Met mijn reactie bedoel ik aan te geven dat je voorzichtig moet zijn met het geven van advies in deze situatie. Het is makkelijk om te zeggen dat het een wake-up call is maar als hij depressief is (of andere problemen heeft) kan het hem net zo goed verder de afgrond in helpen. Als TS er klaar mee is en niet verder wil moet zij dat zelf weten. Wat haar (ex)vriend op dat moment doet is compleet zijn eigen verantwoording, maar het feit dat TS hier een topic aanmaakt om hulp te zoeken geeft de indicatie dat zij dat (nog) niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 13:28

snmght

imho dan he

@xh3adshotx ik snap je, dat is ook zeker een mogelijkheid maar op basis van uitgebreid onderzoek uit mijn onderbuik schat ik de kans op een heel nare reactie in dat geval toch kleiner dan die van het wake-upcall effect. :)

Zeker goed om het wel even te noemen, though.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Stel jezelf wat vragen

Zie je er een toekomst mee

Wil je er kinderen mee

Zie je hem dan veranderen

etc ga zulke vragen af.

En zo nee tja dan dumpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Anoniem: 1261154 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:05:
Beste,
Mijn vriend gamed elke avond zo n 4uur en ook geregeld overdag.
Ik heb hier een probleem mee en heb dit al op verschillende manieren duidelijk gemaakt... Maar wat als je vraagt of hij 24u zonder kan en hier geen duidelijke ja op komt??

[mbr]Afgesplitst van Hobby (gamen) na 12 jaar een probleem[/]
Zou een andere vriend zoeken. Geen idee hoe oud hij is maar mocht hij +20 jaar zijn dan wordt het tijd voor een serieuzer iemand.

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Aviv1 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Zou een andere vriend zoeken. Geen idee hoe oud hij is maar mocht hij +20 jaar zijn dan wordt het tijd voor een serieuzer iemand.
30 en eind 30 zijn ze. Dit is 1 van de weinige dingen die WEL door TS gedeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
garriej schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

30 en eind 30 zijn ze. Dit is 1 van de weinige dingen die WEL door TS gedeeld zijn.
Het spijt me, maar een man van (eind) 30 die zoveel tijd verkloot met gamen vind ik tamelijk beschamend. Prima als je af en toe een spelletje speelt maar elke dag 5 uur betekent dat je als volwassen man andere zaken laat liggen want ik zou niet weten waar ikzelf de tijd vandaan moet halen om zoveel te gamen. Werkloos? Werkster? Butler? Een vriendin die alles voor je doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Aviv1 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:10:
[...]

Het spijt me, maar een man van (eind) 30 die zoveel tijd verkloot met gamen vind ik tamelijk beschamend. Prima als je af en toe een spelletje speelt maar elke dag 5 uur betekent dat je als volwassen man andere zaken laat liggen want ik zou niet weten waar ikzelf de tijd vandaan moet halen om zoveel te gamen. Werkloos? Werkster? Butler? Een vriendin die alles voor je doet?
Heb je uberhaupt geprobeerd het topic te lezen? De meneer is arbeidsongeschikt (werkloos dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

[...]

Er is toch al vrij duidelijk aangegeven dat hij inderdaad momenteel niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Even inlezen

Staat in post #6 ;)

Eerst lezen, dan oordelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xh3adshotx
[...]

Iemand die zich verplicht en bevoegd vindt om over iemand zijn relatie te oordelen zonder zichzelf eerst in te lezen vind ik ook tamelijk beschamend. Af en toe een bericht missen kan gebeuren maar een heel topic over het hoofd zien gaat toch wat ver.

quote en reactie verwijderd.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Blijf on-topic.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-05 21:46
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Blijf on topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Blijf on-topic.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx

[ Voor 118% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Quote en reactie verwijderd. Maak liever een TR aan.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-03 15:47
Ik vind dat er maar weinig mensen echt waardevolle input geven voor de TS zelf. De meeste gaan direct over tot het verdedigen van de levensstijl van de vriend in kwestie.
Nu kunnen daar best andere meningen over zijn maar feit blijft dat TS zich slachtoffer voelt in deze situatie en vraagt naar mogelijkheden om hier iets aan te doen.
Belangrijkste dingen die hier al voorbij zijn gekomen:
- Lijdt jullie relatie eronder? Zo ja, dan is het een probleem en zullen jullie het ook zo snel mogelijk moeten aanpakken. Het komt in een relatie altijd van twee kanten, zowel de goede dingen, als de ergernissen.
- Misschien is het wel eens tijd om samen te zitten en je af te vragen wat je van elkaar verwacht en of dat houdbaar is naar de toekomst toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-05 20:20
Dat je vriend even in de put zit met die arbeidsongeschiktheid is niet helemaal abnormaal.
Het kan wat tijd en therapie zelfs vragen om daar over te geraken.
Dat je dan minder gemotiveerd bent om je te scheren vind ik niet zo gek, ik scheer me in de vakantie ook wat minder, maar ik douche wel, en ik ruik niet (hoop ik toch).

Als je hele dagen thuis zit, dan is 4 uur gamen niet zo gek, maar het wordt het wel als je niet kan stoppen.

Je zal zelf moeten uitmaken of je dit gedrag inclusief de matige verzorging kan accepteren.
Misschien is een "gesprek van de laatste kans" een optie. Zorg dat hij niet uit de lucht valt als je hem dumpt. Maar als het moet, dan moet het ...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Blijf on-topic.

[ Voor 100% gewijzigd door Ardana op 07-10-2019 16:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 20:31

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Met alle respect, maar TS reageert niet meer.

Zullen we wachten met aannames en speculaties en voortijdige conclusies tot we wat meer weten? :)

Of dit draadje moet omgesmurft worden tot een algemeen gaming verslavings topic.
(hoewel een nieuwe TS beter zou zijn..)

Edit: vaker refreshen en sneller reageren :z

[ Voor 8% gewijzigd door Mortum op 07-10-2019 17:04 ]

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Klopt dat we behoorlijk wat niet weten.

Wel weten we dat hij gedrag is gaan vertonen waarvan zijn vriendin herhaaldelijk heeft duidelijk gemaakt op diverse manier dat ze daar last van heeft.

Hij is blijkbaar niet in staat of bereid om zijn gedrag aan te passen.
En dat is een vraag die alleen hij kan beantwoorden. Probleem is echter dat mensen die wel verslaafd zijn, maar moeite hebben om dat toe te geven, het vaak claimen als het tweede (de gemiddelde roker b.v.)

Gedrag vertonen wat je moeilijk kunt veranderen, ondanks dat je positie in sociale omgeving, dan wel je sociale omgeving er onder lijdt, is toch wel een vaak gehanteerde definitie van verslaving. Zoek ook maar eens op epsilon-alcoholisme. Ook voor alcoholisme hoef je niet elke dag te drinken om toch verslaafd te zijn.
Aan de andere kant, zijn er ook mensen die wel dagelijks drinken, maar niet verslaafd zijn omdat ze het doen om b.v. om te gaan met een stoornis (zelfmedicatie) maar niet afhankelijk zijn. Onderliggende problematiek behandelen is vaak einde gedrag, kan hier ook zijn

Indien TS en vriend dezelfde huisarts hebben, dan raad ik haar aan om daar het gesprek mee te hebben. En zichzelf heel hard afvragen of ze wil investeren in deze relatie. Er is een kans op mislukken van interventies, zeker als er echt sprake is van gedrag als gevolg van verslaving en/of onderliggen problematiek.

[ Voor 26% gewijzigd door Cyberpope op 07-10-2019 18:21 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 10:16
Honesty schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:25:
[...]

Ik vind samen de hond uit laten wel mooi trouwens, zeker als het een wandelhond is geeft dat ook veel tijd om in gesprek te gaan wat het ook makkelijker maakt om de rimpels uit de relatie te poetsen.
Ja, ik had hier eigenlijk nooit echt over nagedacht maar, misschien is dit wel onze key tot een goede relatie. We praten echt over ALLES tijdens de hond uit laten en hebben op die manier al een aantal grote dingen uitgesproken en beslist, zo hebben we tijdens 2 rondjes besloten naar Ierland te verhuizen (en later weer terug) en nu naar de US.. Ik denk dat het mooie is aan praten terwijl je loopt is dat er weinig afleiding is en de natuur zorgt voor rust.

Grappig inderdaad! We lopen zo’n 4x 20 minuten met de hond dus dat zijn een hoop therapie sessies samen op een dag haha.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

zwiep schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:32:
Ik vind dat er maar weinig mensen echt waardevolle input geven voor de TS zelf. De meeste gaan direct over tot het verdedigen van de levensstijl van de vriend in kwestie.
Nu kunnen daar best andere meningen over zijn maar feit blijft dat TS zich slachtoffer voelt in deze situatie en vraagt naar mogelijkheden om hier iets aan te doen.
Ik ben bang dat de topicstarter afgehaakt is juist door dat soort reacties. Tientallen uren per week gamen, jezelf niet verzorgen, niet gelukkig zijn als je niet kan gamen en je relatie daarop op het spel zetten zijn hoe je het ook bekijkt zeer zorgwekkende verschijnselen. De mensen die dit bagatelliseren weten werkelijk niet wat voor mogelijke problemen er bestaan. Nogmaals, niet het aantal uren is het probleem maar de effecten daarvan.

Mijn grootste weerzin is dat veel van de mensen die reageren alleen de eerste post hebben gelezen en daarna meteen moeten reageren. De topicstarter heeft daarna nog veel informatie gegeven die absoluut belangrijk is. Maar veel mensen lijken die eenvoudig niet gelezen te hebben. De pijn zat hem juist in die reacties en niet in de vrij klinische eerste post.

Als ik de topicstarter zou zijn geweest zou ik ook afgehaakt zijn. Wat heeft zij aan platitudes? En dat is ERG jammer want sommige commentaren waren zeer correct, zeer behulpzaam en duidelijk bedoeld om steun te bieden. Maar het waren parels tussen de troep. Dit is geen bug in software waar je over mag miepen, dit is verdomme iemand die voor haar relatie vecht en haar partner wil helpen.

Wat denk je dat er nodig is voor haar om een account op tweakers te maken en erover te vertellen? Denk je dat ze wil horen dat 4 uur gamen per dag, niet wassen, nergens heen willen omdat je dat game tijd verliest en je relatie op het spel zetten etc 'normaal' is, iets wat ze horen wil?

Bah... Ik weet dat tweakers nerds zijn maar iets meer inlevingsgevoel en medeleven had ik verwacht. Ik kan niet veel voor de topicstarter doen maar als ze haar hart wil luchten en advies wil hebben van iemand die verslavingen kent.... een PM is voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:34:
Misschien is een "gesprek van de laatste kans" een optie.
Met excuses, maar dat is dus wat bij verslavingen NIET helpt. Dat helpt als iemand verslaafd dreigt te raken maar dat stadium zijn we volgens de informatie van de topicstarter al voorbij. Het kenmerk van een verslaving is dat prioriteiten verward worden en gevolgen van een daad niet gekoppeld worden aan de daad. Daarom sluiten we junkies niet meer op omdat ze drug gebruiken die illegaal zijn.

Game verslaving is op te lossen. Absoluut. Maar niet door te zeggen dat je als partner wegloopt als het niet stopt. Het gevolg daarvan is dat de game verslaafde geen partner meer heeft en nog sneller problemen krijgt. Overigens wel vaak de beste oplossing voor de partner. Hoe bijzonder pijnlijk ook.

Een 'laatste kans' gesprek is wat veel verslaafden juist over de drempel omlaag duwt. Ze weten dat ze niet kunnen voldoen aan de gestelde eisen en zien een breuk als de makkelijkste oplossing. Hou in de gaten dat topic starter al heeft geconstateerd dat ze in haar idee aan het concurreren is met de games. We zijn in het stadium dat de persoon in kwestie zijn games blijkbaar al zo belangrijk vind dat hij willens en wetens zijn relatie op het spel zet. Of in elk geval die indruk wekt.

GTA versus liefde. Als dat alleen al een vraag moge zijn is professionele hulp geboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeyPrr
Anoniem: 310408 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:27:
[...]

Ik ben bang dat de topicstarter afgehaakt is juist door dat soort reacties. Tientallen uren per week gamen, jezelf niet verzorgen, niet gelukkig zijn als je niet kan gamen en je relatie daarop op het spel zetten zijn hoe je het ook bekijkt zeer zorgwekkende verschijnselen. De mensen die dit bagatelliseren weten werkelijk niet wat voor mogelijke problemen er bestaan. Nogmaals, niet het aantal uren is het probleem maar de effecten daarvan.

Mijn grootste weerzin is dat veel van de mensen die reageren alleen de eerste post hebben gelezen en daarna meteen moeten reageren. De topicstarter heeft daarna nog veel informatie gegeven die absoluut belangrijk is. Maar veel mensen lijken die eenvoudig niet gelezen te hebben. De pijn zat hem juist in die reacties en niet in de vrij klinische eerste post.

Als ik de topicstarter zou zijn geweest zou ik ook afgehaakt zijn. Wat heeft zij aan platitudes? En dat is ERG jammer want sommige commentaren waren zeer correct, zeer behulpzaam en duidelijk bedoeld om steun te bieden. Maar het waren parels tussen de troep. Dit is geen bug in software waar je over mag miepen, dit is verdomme iemand die voor haar relatie vecht en haar partner wil helpen.

Wat denk je dat er nodig is voor haar om een account op tweakers te maken en erover te vertellen? Denk je dat ze wil horen dat 4 uur gamen per dag, niet wassen, nergens heen willen omdat je dat game tijd verliest en je relatie op het spel zetten etc 'normaal' is, iets wat ze horen wil?

Bah... Ik weet dat tweakers nerds zijn maar iets meer inlevingsgevoel en medeleven had ik verwacht. Ik kan niet veel voor de topicstarter doen maar als ze haar hart wil luchten en advies wil hebben van iemand die verslavingen kent.... een PM is voldoende.
.... ben je nu serieus? TS heeft steeds met enkele zinnen gereageerd, in gebrekkig Nederlands, geeft amper tot geen details en jij bent meteen bereid om het labeltje 'verslaving' op iemand te plakken.. Erg gevaarlijk als je het mij vraagt. Je zult straks zien dat er niks aan de hand is met die kerel, maar dat hij wel een hoop gezeik over zich heen krijgt omdat een hoopje 'experts' op Tweakers hem dat labeltje gegeven hebben. Erg onverantwoordelijk dit. Bah.

Hierop vergeten te reageren? JoeyPrr in "Mijn vriend is gameverslaafd" - je wil de optie dat we hier te maken hebben met iemand die gamen an sich tijdsverspilling vind niet eens entertainen.. (en laten we wel wezen; aan de hand van de info die we hebben is dat nog best plausibel). De bias druipt er vanaf.

Niemand, maar dan ook niemand kan aan de hand van de huidige informatie beoordelen wat er aan de hand is, ook jij niet. En daarom word er om meer informatie gevraagd, niemand kan hier wat mee (ook een specialist niet).

[ Voor 7% gewijzigd door JoeyPrr op 07-10-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 16-04 09:58
JoeyPrr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:01:
[...]Niemand, maar dan ook niemand kan aan de hand van de huidige informatie beoordelen wat er aan de hand is, ook jij niet.
TS vroeg om advies omdat zijn inschatting was dat zijn vriend teveel zou gamen. Jouw inschatting is dan: "TS stelt zich aan, en we hoeven hem niet serieus te nemen omdat zijn Nederlands te slecht is"? Wat jij wil, maar dat is niet mijn inschatting.

En een explorerend labeltje omwille van de discussie lijkt me niet echt gevaarlijk, hoor. Er zal niemand door worden opgesloten. Ik meen dat er ook voortdurend de nodige voorbehouden gemaakt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door niek_nijmegen op 07-10-2019 21:16 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JoeyPrr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

.... ben je nu serieus? TS heeft steeds met enkele zinnen gereageerd, in gebrekkig Nederlands, geeft amper tot geen details en jij bent meteen bereid om het labeltje 'verslaving' op iemand te plakken.. Erg gevaarlijk als je het mij vraagt. Je zult straks zien dat er niks aan de hand is met die kerel, maar dat hij wel een hoop gezeik over zich heen krijgt omdat een hoopje 'experts' op Tweakers hem dat labeltje gegeven hebben. Erg onverantwoordelijk dit. Bah.
T.net niet groter maken als het is. Niemand kan hier een diagnose stellen of hij verslaaft is of juist niet. Ze vraagt slechts wat advies en daar wat het nodige van gegeven. Net zo min als anderen in staat zijn om vast te stellen of hij verslaafd is, ben jij in geen enkele positie om te stellen dat hij niet is. Je weet dat net zo min.

En zij ziet zijn gedrag al problematisch en daarmee is het gedrag problematisch in de relatie. Klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 07-10-2019 21:16 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Misschien heeft die wel autisme. :o Ik vind het een klein beetje "de vrouw zit weer te zeuren". Je kan niet altijd pieken. Gewoon blijven praten. En anders eens een keertje mee naar de psycholoog ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyPrr
niek_nijmegen schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

TS vroeg om advies omdat zijn inschatting was dat zijn vriend teveel zou gamen. Jouw inschatting is dan: "TS stelt zich aan, en we hoeven hem niet serieus te nemen omdat zijn Nederlands te slecht is"? Wat jij wil, maar dat is niet mijn inschatting.

En een explorerend labeltje omwille van de discussie lijkt me niet echt gevaarlijk, hoor. Er zal niemand door worden opgesloten. Ik meen dat er ook voortdurend de nodige voorbehouden gemaakt zijn.
TS heeft steeds met enkele zinnen gereageerd, in gebrekkig Nederlands, geeft amper tot geen details en jij bent meteen bereid om het labeltje 'verslaving' op iemand te plakken..
Hiermee bedoel ik natuurlijk dat TS zelf weinig moeite steekt in het geven van duidelijke informatie, we daardoor bar weinig informatie hebben, maar dat er al wel mensen zijn die tot conclusies springen (falconhunter vooral); onverantwoord.
Cyberpope schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:15:
[...]

T.net niet groter maken als het is. Niemand kan hier een diagnose stellen of hij verslaaft is of juist niet. Ze vraagt slechts wat advies en daar wat het nodige van gegeven. Net zo min als anderen in staat zijn om vast te stellen of hij verslaafd is, ben jij in geen enkele positie om te stellen dat hij niet is. Je weet dat net zo min.
Dat... dat is precies wat ik zeg?
Niemand, maar dan ook niemand kan aan de hand van de huidige informatie beoordelen wat er aan de hand is, ook jij niet. En daarom word er om meer informatie gevraagd, niemand kan hier wat mee (ook een specialist niet).
Ik zeg dan ook niet dat hij niet verslaafd is, ik zeg dat dat een optie kan zijn... "je zult straks zien" wijst op een mogelijke situatie (al kan ik me voorstellen dat dat verkeerd begrepen word).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JoeyPrr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:33:
Dat... dat is precies wat ik zeg?
Volgens mij doe je iets anders. Namelijk wat bagatelliseren en het klein maken.

Kijk eens naar je eigen post.
JoeyPrr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:41:
4 uur... De gemiddelde Nederlander kijkt langer TV na een dag werken.
Duur heeft weinig met verslaving te maken. Het gaat om de afhankelijk en daarbij gevolgen op het gedrag.
Scheert hij zichzelf een dag niet? Of douched hij slechts 1x per week? Nogal een verschil... (en wat is er mis met jezelf niet scheren? *wrijft in zijn baard*)
Invullen, weet je niet. En een verzorgde baard is niet hetzelfde als jezelf niet verzorgen.
Een hoop mensen wassen zichzelf pas voor het slapen gaan, ongeacht welke tijd dat is... Niet zo vreemd.
Jezelf 1x per dag wassen is gewoon jezelf verzorgen. Als mensen het hebben over slechte persoonlijke verzorging, gaat het meestal om meerder dagen niet wassen of douchen. (of te wel lichaamsgeur die wat overheersend wordt). Was freq is daarbij iets minder relevant.
Ah, dat verklaard; hij heeft zeeën van tijd over, vult die tijd in en ontwikkeld zo een nieuw ritme.
Dat kan, maar nieuwe ritmes kunnen ook schadelijk zijn. Omdraaien van dag nachtritme wordt in combinatie met een aandoening toch echt als schadelijk gezien. En zal direct een vraagteken oproepen bij een zorgprofessional. Ondanks dat het een "nieuw ritme" is. De vraag is dus of het nieuwe ritme wenselijk is.
Vooralsnog lijkt het gamen niet echt een probleem te zijn, dus dan snap ik wel dat hij er geen probleem in ziet...
Blijkbaar wel. Want het kan hem zijn relatie gaan kosten.
Wat moet hij dan met zoveel tijd volgens jou? 4 uur lang per dag gaan sporten (ik zie het volgende topic alweer verschijnen)?
Sporten is in elk geval een gezondere verslaving als gamen. Bewegen is ook verdomd goed in kader van psychische stoornissen. Maar 4 uur per dag is wat veel. Maar veel lopen (wandelen) b.v. is erg goed. Daarbij kun je ook studeren, lezen of jezelf op andere manieren ontwikkelen. En ja, ook gamen kan daarbij horen. Maar als je vriendin over is en daar een hekel aan lijkt te hebben, lijkt het me dat je de vaardigheden zou moeten hebben om daar rekening mee te houden. Dus je gamingbehoefte kunnen uitstellen.
Hier komt volgens mij een grote aap uit de mouw. Ik haal de sportschool maar weer even aan; zou je het beter vinden als hij 4 uur per dag sport? If so; waarom?
4 uur per dag lijkt me beetje veel, maar het is in elk geval beter voor iemand. Zowel fysiek als mentaal. Dat staat wel vast. Daarnaast geeft het ook nog eens discipline. Daarbij zal het ook nog eens voor haar een mooier lijf bij hem opleveren. Nog een plus.
Kan hij z'n problemen wel aanpakken? Wat zijn de problemen? Weinig eten is inderdaad niet goed, over de persoonlijke hygiëne kan ik niks zeggen omdat je daar zelf vaag over doet (like i said, jezelf een paar dagen niet scheren is niet vreemd).
Hij kan in elk geval al niet het probleem met zijn vriendin aanpassen. Niet in de manier van haar tegemoet komen, dan wel de relatie te verbreken als hij het echt gezeur vind en het gamen belangrijker vind als zijn relatie.
5 tot 7 uur, dat betekend dat er nog heel wat uurtjes van de dag over blijven; wat doet hij tijdens die uren? Boodschappen, huishoudelijk werk..?
5 tot 7 uur per dag gamen, terwijl je een volwassen kerel ben van eind 30 is toch echt niet normaal. Er zijn veel nuttigere dingen te doen in die tijd zeker als je tijdelijk arbeidsongeschikt bent.
- Vaardigheden op pijl houden
- Netwerk vergroten
- sociale contacten aanhalen
- studie volgen

En zo zijn er de nodige zaken die je meer kunt doen behalve gamen. Tenzij je een beroep wil gaan uitoefen waarbij oog hand coördinatie een belangrijk rol speelt.

Je reactie is dus veel meer als
"Kun je meer informatie geven. Want ik snap dat jij (TS) het als een probleem ziet, maar op basis van wat je schrijft is het voor mij lastig om je van een advies te voorzien Want het kan zeker zijn dat je vriend een probleem heeft, maar het kan ook zijn dat je een probleem maakt waar die er niet is"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
JoeyPrr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:33:

Hiermee bedoel ik natuurlijk dat TS zelf weinig moeite steekt in het geven van duidelijke informatie, we daardoor bar weinig informatie hebben, maar dat er al wel mensen zijn die tot conclusies springen (falconhunter vooral); onverantwoord.
de feiten en vermoedens op een rij

er wordt 4 uur per avond , mer pieken van 1900 tot 0200
overdag wordt ook gegamed, als TS even weg is zit er weer achter
persoon wil zo snel mogelijk van het hotel naar huis om te gamen
vermoeden dat er aan niets anders gedacht wordt dan aan gamen
persoonlijke verzorging is slecht

Het zijn aanwijzingen dat de persoon in kwestie verslaafd is, of dit werkelijk zo is moet een professional maar beoordelen, maar als leek heb ik de indruk dat het gamen buitensporig veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Poohke, mocht je het topic weer open willen, stuur me een DM. Op slot wegens nutteloze herhaling van zetten en een overdosis aan speculaties en aannames.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.