Toon posts:

Mijn vriend is gameverslaafd

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 31.399 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste,
Mijn vriend gamed elke avond zo n 4uur en ook geregeld overdag.
Ik heb hier een probleem mee en heb dit al op verschillende manieren duidelijk gemaakt... Maar wat als je vraagt of hij 24u zonder kan en hier geen duidelijke ja op komt??

Afgesplitst van Hobby (gamen) na 12 jaar een probleem

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 06-10-2019 21:24 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:05:
Beste,
Mijn vriend gamed elke avond zo n 4uur en ook geregeld overdag.
Ik heb hier een probleem mee en heb dit al op verschillende manieren duidelijk gemaakt... Maar wat als je vraagt of hij 24u zonder kan en hier geen duidelijke ja op komt??
Kiezen of delen. Of je legt je erbij neer, of je maakt er een probleem van.

Waarom vind jij het een probleem? Doet 'ie bijvoorbeeld belangrijke zaken niet? Vind je dat 'ie jou te weinig aandacht geeft? Iets anders?

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niets te maken met aandacht naar mij toe, vlucht van de realiteit en verzorgt zichzelf niet meer tijdens zo n drukke gamedagen...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2019 02:15 ]

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:13:
Heeft niets te maken met aandacht naar mij toe, vlucht beetje van de werkelijkheid en verzorgt zichzelf niet meer...
Gamen, films, series, zelfs Instagram, dat is allemaal een 'vlucht van werkelijkheid', daar is entertainment voor bedoeld. Dat maakt het niet direct een probleem.

Wat moet ik verstaan onder 'verzorgt zichzelf niet meer'? Vind je 'm stinken omdat 'ie minder doucht, of zou 'ie dagenlang niet eten als jij 'm er niet aan herinnert?

Verwijderd

Topicstarter
Daar komt het wel op neer ja.
Als een avond van 19u tot 2u s nachts gamen gaat voor je wassen en scheren vind ik dit niet meer normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Oohja en het is niet dat dit even een avondje ontspannen is na een lange werkdag want hij is arbeidsongeschikt sinds lange tijd.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:33:
Daar komt het wel op neer ja.
Als een avond van 19u tot 2u s nachts gamen gaat voor je wassen en scheren vind ik dit niet meer normaal.
Gaan jullie wel eens samen op vakantie? Of een dag met elkaar op stap? Of gamed hij wel eens een avond wat minder om tijd met jou door te brengen?

Ik game ook regelmatig wel een paar uurtjes per avond(en als ik een MMO speel, soms nog wel wat meer 8)7 ). Maar wij proberen altijd de dagen dat wij samen vrij zijn(dat is er gemiddeld 1 per week) een dagje op stap te gaan.

Een andere oplossing is de gaming kamer verplaatsen naar een gezamelijke kamer, hoewel ik niet weet of je vriend/man daar blij van wordt.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Zodra t een verslaving vormt is t meestal ook schadelijk.

d:)b :henk d:)b

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:37:
Oohja en het is niet dat dit even een avondje ontspannen is na een lange werkdag want hij is arbeidsongeschikt sinds lange tijd.
In hoeverre is het gamen het probleem en hoe praat jij met hem erover? Zo te horen is het gamen in zijn geval een symptoom en niet zozeer de oorzaak van het probleem? Heeft 'ie altijd al veel gegamed, ook toen 'ie werkte, of is het gamen meer geworden nadat 'ie arbeidsongeschikt werd?

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 05-10-2019 02:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier al heel open met hem over gepraat maar hij ziet er geen probleem in. Moest hij me nu gewoon duidelijk ja hebben geantwoord op de vraag of hij eens 24u zonder gamen kon dan had ik er ook veel minder problemen mee want dan kunnen wij gerust eens een weekendje weggaan samen... Nu heb ik daar bang voor, dat hij dan zijn gamen/pc teveel zou missen...

Verwijderd

Topicstarter
Het gamen is meer geworden... bij zijn arbeidsongeschiktheid

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:44:
Ik heb hier al heel open met hem over gepraat maar hij ziet er geen probleem in. Moest hij me nu gewoon duidelijk ja hebben geantwoord op de vraag of hij eens 24u zonder gamen kon dan had ik er ook veel minder problemen mee want dan kunnen wij gerust eens een weekendje weggaan samen... Nu heb ik daar bang voor, dat hij dan zijn gamen/pc teveel zou missen...
:? Als jij een weekendje weg wilt met 'm, dan doe je dat toch gewoon? Ik snap niet helemaal het probleem hier.

En wat als 'ie duidelijk 'nee' had gezegd op je vraag of 'ie 24 uur zonder gamen kon, en er dan tóch geen probleem in zou zien? Wat dan?

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:45
Duidelijk dat jullie het nog niet goed besproken hebben. Mijn vrouw heeft het er ook af en toe best lastig mee dat ik zoveel tijd achter de PC door breng(deels hobby, deels werk), maar ik heb jaren geleden toen wij de relatie begonnen aangegeven dat ik best een loner ben en tijd voor mijzelf zeer waardevol acht. Ik denk dat het bespreekbaar maken en balans erin vinden belangrijk is.

Samen iets ondernemen, een dag in de week inplannen dat jullie sowieso de deur uit gaan en iets leuks doen, weekendjes weg plannen etc. Allemaal manieren om meer tijd met elkaar door te brengen. En uiteraard, ga het bespreekbaar maken!

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Verwijderd

Topicstarter
Even vermelden, wij wonen niet samen en zien elkaar maar om de andere week... Ik weet gewoon effe niet meer hoe ermee om te gaan op dit moment.

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:55:
Even vermelden, wij wonen niet samen en zien elkaar maar om de andere week... Ik weet gewoon effe niet meer hoe ermee om te gaan op dit moment.
Dus je ziet elkaar 1 keer per 2 weken? Als jij dan iets wilt gaan doen, dan kan je dat toch voorstellen, en klaar? Dat 'ie dan de rest van de tijd wil gamen, moet 'ie dat zelf weten, toch?

Zaken als 'ik ben bang dat 'ie z'n games/pc teveel gaat missen als we een dagje/weekendje weggaan' moet je niet doen. Dan ga jij voor hem nadenken, dat kan 'ie (hopelijk) prima zelf. Als jij een weekendje weg wilt, go for it.

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn om de andere week een week samen, maar het enige waar die aan lijkt te denken is gamen... Ben ik even weg, gegarandeerd dat hij aan de pc zit als ik terug kom overdag... En dan s avonds opnieuw. We zijn eens nachtje op hotel geweest, hij kon s morgens niet snel genoeg weer naar huis vertrekken...

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:02:
Wij zijn om de andere week een week samen, maar het enige waar die aan lijkt te denken is gamen... Ben ik even weg, gegarandeerd dat hij aan de pc zit als ik terug kom overdag... En dan s avonds opnieuw.
Uhm, wat moet 'ie dan doen, volgens jou? Als een hond voor de deur gaan zitten wachten tot je terugkomt :?

Hoe oud zijn jullie allebei eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 05-10-2019 03:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Half de dertig en eind de dertig, dat heeft hier niets mee te maken...

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:04:
Half de dertig en eind de dertig, dat heeft hier niets mee te maken...
Ik was benieuwd, omdat het beetje tiener-achtig/begin twintig overkwam bij mij.

Maar wat verwacht je van hem? Je zou willen dat 'ie minder gamet, dat is duidelijk. Maar wat zou 'ie moeten doen als jij weg bent?

Verwijderd

Topicstarter
Nee maar er zijn wel nuttiger dingen om dan te doen dan weer achter de pc te kruipen maar hey dat is mijn mening maar hoor.

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:06:
Nee maar er zijn wel nuttiger dingen om dan te doen dan weer achter de pc te kruipen maar hey dat is mijn mening maar hoor.
Zoals wat dan? Wees eens concreet wat jij graag zou willen zien.

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk... Dat die eindelijk eens zijn problemen aanpakt ipv zich weg te stoppen in de virtuele wereld... Hele dagen thuis zitten en 5 tot 7u gamen met weinig eten en persoonlijke hygiëne achteruitschuiven is gewoon niet gezond... Ik maak me zorgen en wil dat hij zich herpakt.

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:10:
Eerlijk... Dat die eindelijk eens zijn problemen aanpakt ipv zich weg te stoppen in de virtuele wereld... Hele dagen thuis zitten en 5 tot 7u gamen met weinig eten en persoonlijke hygiëne achteruitschuiven is gewoon niet gezond... Ik maak me zorgen en wil dat hij zich herpakt.
Je zegt dat 'ie arbeidsongeschikt verklaard is, hoe zou 'ie z'n problemen aan kunnen pakken volgens jou? En in hoeverre is 'ie arbeidsongeschikt? Volledig arbeidsongeschikt? Tijdelijk? Zou 'ie wel kunnen werken, maar doet 'ie het niet?

Het klinkt voor mij, met de beperkte info die je vooralsnog geeft, dat het gamen vooral uit verveling is, omdat 'ie niet veel anders te doen heeft (want geen werk).

Verwijderd

Topicstarter
Tijdelijk. Ik kan hier gewoon niet alles vertellen. Wou gewoon paar meningen horen hoe ik dit kan aanpakken want heb het gevoel dat dit onze relatie gaat stuk maken en wil hem niet kwijt. Dus ik wacht nog even andere meningen af en ga dan een serieus gesprek met hem aan.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ouders van je vriend inschakelen?

Geen werk en alleen hele dag gamen klinkt inderdaad wel zorgelijk

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:19:
Wou gewoon paar meningen horen hoe ik dit kan aanpakken want heb het gevoel dat dit onze relatie gaat stuk maken
Helder maken wat het stuk maakt is inderdaad een pad, maar dat moet dan wel objectief en concreet en inclusief gevolgen. Die gevolgen kunnen betrekking hebben op hemzelf, jou en anderen. Hint: alles wat alleen op hemzelf betrekking heeft wordt meteen terzijde geschoven.

Bovenstaande is meteen een aardig filter voor jezelf. Veel gamen kan namelijk ook zonder negatieve effecten buiten dat het anders is en niet in het sociale plaatje past.

Dat hij veel gamet, zichzelf daardoor niet scheert en jij dat vervelend vindt is een punt.

Dat hij met zijn gedachten bij gamen is (hoe merk je dat?), snel naar huis wil als jullie op pad zijn, en jij dat vervelend is dan is dat een punt.

Zelfs als je vindt dat hij door veel te gamen weinig met zijn leven doet en je hem daardoor eigenlijk een loser vindt dan is dat een punt.

Als hij aan het gamen is als je bij hem aankomt dan is dat nog geen punt want er mist nog een stuk effect (al kan ik me dat er wel bij bedenken).
en wil hem niet kwijt.
Verkeerd uitgangspunt. Je vriend is verslaafd (je hebt het over 's avonds en overdag geregeld maar uit de rest van je reacties spreekt eigenlijk dat het om meer moet gaan). De kans dat je hem daaruit kunt trekken is klein. Bovendien liegen en manipuleren verslaafden.

Stel dus een harde grens wat je bereid bent te accepteren. Stel ook vast wat voor energie en moeite je erin wilt steken ook om hem te laten veranderen inclusief diverse terugvallen in oud gedrag. Bedenk dat je zijn vriendjn bent en niet zijn therapeut.
Dus ik wacht nog even andere meningen af en ga dan een serieus gesprek met hem aan.
Succes.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2019 08:52 ]

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Waar bemoei je je mee als je hem maar 1x in de 2 weken ziet. Als hij zich dan op een niet leuke en/of onaantrekkelijke manier gedraagt meld dat dan en verbind er consequenties aan. Hij heeft een lifestyle gekozen die waarschijnlijk op niets uitdraait, en waar de maatschappij fronsend naar kijkt misschien. Wil je omgaan met zo iemand? Je kunt die keuze maken, zeggen dat je wilt helpen, aangeven dat je klaar zult staan, maar dat je nu afstand neemt.

Er zijn genoeg mensen waar het een paar jaar wat minder mee gaat. Genoeg komen er ook wel weer uit. Soms moeten ze eerst diep gaan om er weer uit te komen. Meestal is dat dan een externe factor. Nieuwe relatie, nieuwe baan, of een andere trigger zoals een heftige gebeurtenis in de nabije omgeving.

Verwijderd

Zoek iets wat jullie samen kunnen doen, koken, sporten, gamen 'valt af', avond uit eten.

Mijn vriendin en ik hebben veel gemeenschappelijke interesses en dus doen we regelmatig dingen samen. 'ook gamen'

Autonomie is goed, maar je moet natuurlijk wel binden met je partner, anders groei je al snel uit elkaar vanwege andere bezigheden.

Elke dag vragen hoe ieders dag was en even de tijd nemen om zo nu en dan goed te praten is belangrijk. vaak vallen relaties doordat er weinig of niet meer gepraat word.

Ook is het belangrijk elkaar vrij te laten, maar als je je ergens niet in kunt vinden dat wel aantoont. Ik heb ook verhalen gehoord van relaties waarbij van iemand de partner elk weekend met een slok op thuis kwam van gefeest. Als je dan een huismus als partner hebt kun je ook al spreken over een 'probleem'. Het verschil is dat dit om een 'sociale'activiteit gaat en daarom er een veel minder negatief stigma op zit. Wat in mijn optiek echt lulkoek is.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2019 13:21 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:58

SomerenV

It's something!

Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:19:
Tijdelijk. Ik kan hier gewoon niet alles vertellen. Wou gewoon paar meningen horen hoe ik dit kan aanpakken want heb het gevoel dat dit onze relatie gaat stuk maken en wil hem niet kwijt. Dus ik wacht nog even andere meningen af en ga dan een serieus gesprek met hem aan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Waar ik regelmatig aan het gamen ben heeft mijn vriendin daar absoluut niks mee. Zij kijkt dan liever een serie of programma ofzo. Zo gunnen we elkaar wat eigen tijd en dat is in mijn ogen wel belangrijk. Ik zit soms ook de hele avond aan de PC (niet alleen om te gamen overigens) maar zo nu en dan moet dat kunnen en we hebben er beiden vrede mee. Wel doen we ook regelmatig samen wat dingen. Stukje wandelen, kaartspelletje, afspreken met vrienden, samen koken of wat bakken, samen een film kijken (of naar de film) en dat soort dingen. Na 't werk standaard even met elkaar zijn om de dag door te nemen en als er issues zijn wordt daar ook altijd tijd voor vrijgemaakt.

Als jouw vriend een gameverslaving heeft, of om wat voor reden dan ook de realiteit wil ontvluchten, en jij gaat een serieus gesprek met hem aan om dat te veranderen dan kun je de situatie mogelijk erger maken. Zelf ben ik door een enorme klote periode gegaan. Geen werk, nauwelijks inkomen, m'n appartementje moeten verlaten en terug naar m'n ouders gegaan, tegen een depressie aan gezeten en noem maar op. Mijn vriendin is echter de reden geweest dat ik niet volledig de weg kwijt raakte. We hebben in die periode veel gepraat, maar er was áltijd begrip voor elkaar en zij heeft me nooit gepust bepaalde keuzes te maken. Natuurlijk was er wel altijd het 'blijf solliciteren' 'ga niet bij de pakken neer zitten' en dat soort dingen, maar ze is nooit dwingend geweest. Daar heb ik overigens immens veel respect voor want het was voor haar ook niet makkelijk, echter was ik het die de keuzes moest maken en knopen door moest hakken. Dat te ver pushen kan al snel zorgen voor een averechts effect bij sommige mensen.

Dus als je een gesprek met hem voert, laat het niet teveel om jou draaien. Hij heeft een 'probleem' in jouw ogen en hij moet het oplossen. Als die wil er niet is dan kun je dwingen, eisen en pushen wat je wil maar dan zal er niks veranderen. Laat hem weten hoe jij je voelt, stel je kwetsbaar op en vertel dat je liever vaker samen wat wilt doen. Als dat niet werkt dan is het, hoe kut het ook is, kiezen of delen.
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:05:
Ook is het belangrijk elkaar vrij te laten, maar als je je ergens niet in kunt vinden dat wel aantoont. Ik heb ook verhalen gehoord van relaties waarbij van iemand de partner elk weekend met een slok op thuis kwam van gefeest. Als je dan een huismus als partner kun je ook al spreken over een 'probleem'. Het verschil is dat dit om een 'sociale'activiteit gaat en daarom er een veel minder negatief stigma op zit. Wat in mijn optiek echt lulkoek is.
Elkaar vrij laten is key in een goede relatie. Je wilt niet iedere minuut van de dag op elkaars lip zitten en je moet je eigen ding kunnen doen. Iedereen heeft eigen interesses, hobbies en dat soort zaken en dat is prima. Je moet natuurlijk ook wel wat gemeenschappelijke zaken hebben, maar zo nu en dan in je eigen bubbel zitten is helemaal niks mis mee. Of je dan aan het gamen bent, zuipen, feesten, borrelen of weet ik wat, maakt niet uit. Als je er gelukkig van wordt en het heeft geen negatieve impact op de relatie dan is het helemaal prima.

M'n vriendin heeft trouwens ondanks dat ze niks met gamen heeft, wel 's een spelletje geprobeerd te spelen :+ Muis en keyboard lukt haar niet (2 handen afzonderlijk gebruiken) dus dat was redelijk grappig om te zien. F1 met een stuurtje bij een maat van me ging d'r nog best redelijk af. Maar dat is wel tof. Ze heeft niks met gamen (vroeger wel 's op de Gamecube gespeeld met d'r broers) maar ze interesseert zich wel in mijn hobby. Omgekeerd doe ik het ook overigens. Dus vragen naar een serie, een boek wat ze leest of d'r fitness-dingetjes.

[ Voor 23% gewijzigd door SomerenV op 05-10-2019 13:07 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik denk dat je hier wel een punt hebt. Maar duidelijk is er veel meer aan de hand in zijn leven dan alleen de computer, en is dit gewoon een ideale ontsnappingsmogelijkheid voor hem. Maar ik zou het zien als het symptoom en niet als het probleem.

Arbeidsongeschiktheid (of gewoon zonder werk zitten) wordt vaak gezien als luiheid. Maar het punt is dat het een enorme duw geeft op je zelfrespect. Werk geeft meer dan alleen inkomen, het geeft ook een gevoel van nuttig zijn en een doel in het leven. Met arbeidsongeschiktheid is dat nog veel lastiger omdat je dan een belemmering hebt die niet alleen psychologisch is (anders had een arts je niet ongeschikt verklaard). Gamen vult dat doel voor hem een beetje in nu.

Ik zou niet teveel focussen op wat hij doet in zijn vrije tijd (waarvan hij er duidelijk veel heeft) maar meer proberen het onderliggende probleem aan te pakken, indien mogelijk (ik weet niet hoe 'hard' die ongeschiktheid is, maar de tijdelijkheid ervan is wel een goed teken natuurlijk).

Ik weet ook niet in welke sector hij vroeger werkte maar misschien kan je hem stimuleren om zich voor te bereiden op zijn terugkeer in de werksfeer door online cursussen te doen en zo een beetje te upskillen. Ook kan het goed zijn om hem voorzichtig te stimuleren naar de GGZ te gaan, al kan dat averechts uitpakken natuurlijk ivm ontkenning dat er wat mis is. Maar hij klinkt depressief. Logisch, zou ik ook zijn. Als je dat doet, breng het dan niet op een manier alsof er wat 'mis' is met hem. Dat kan heel gevoelig zijn als je je al ondergewaardeerd voelt. Met hem als persoon is niks mis. Maar wat hulp met zijn situatie zou wel een hoop helpen denk ik. Het hoeft niet eens een psycholoog te zijn. Ik heb enorm goede ervaringen met sociaal werkers die in mijn ervaring zelfs een stuk beter zijn in het 'lezen' van mensen en hoe ze die op de juiste manier kunnen stimuleren om hun cyclus te doorbreken.

Waar ik wel voor wil waarschuwen is dat je hem niet teveel probeert te veranderen. Ik heb 14 jaar een relatie gehad en in het begin had zij er een enorme hekel aan als ik aan het knutselen was of aan de computer zat. Niet zozeer alleen gamen maar ik ben altijd wel ergens mee bezig. Uiteindelijk begreep ze beter dat dit gewoon onderdeel van mijn leven is, en dat dit ook de basis is voor mijn succes in de IT sector.

Maar in het begin werkte dat nogal als een rode lap op een stier en kreeg ik ook wel eens onzin vragen "als je moest kiezen tussen mij of de computer...". Tja zo werkt dat niet. Het hoort gewoon bij mijn leven en als ik graag aan de computer zit na het werk dan moet ik dat gewoon doen (soaps kijken is wellicht 'gewoner' maar echt niet minder tijdsverspilling). Natuurlijk is het ook belangrijk om tijd voor elkaar te hebben maar in de praktijk schortte het daar helemaal niet aan. Overigens heeft dat niets te maken met de reden dat het uit is gegaan - ik kon niet tegen het land waar we samen woonden en we zijn nog steeds goede vrienden.

Maargoed hier is dat volgens mij helemaal het probleem niet. Ik denk dat het probleem eerder die arbeidsongeschiktheid is en daarmee samenhangende depressie, wat heel erg logisch is.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 05-10-2019 13:30 ]

• Bajan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-07 23:34
Mijn vrouw vond het vroeger ook nooit leuk dat ik boven zat te gamen in de avond. Als oplossing heb ik mijn trappenkast die in de woonkamer is ,een bureau gemaakt en mijn pc neergezet,ideaal. Zij gaat dan netflixxen en ik zit 3 meter bij haar vandaan met een headset op te gamen. Prima oplossing. Zo ben je toch nog redelijk bij elkaar.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 08:32
Bajan schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:37:
Mijn vrouw vond het vroeger ook nooit leuk dat ik boven zat te gamen in de avond. Als oplossing heb ik mijn trappenkast die in de woonkamer is ,een bureau gemaakt en mijn pc neergezet,ideaal. Zij gaat dan netflixxen en ik zit 3 meter bij haar vandaan met een headset op te gamen. Prima oplossing. Zo ben je toch nog redelijk bij elkaar.
Je praat dan nog steeds niet met elkaar maar zij vind het dan prima omdat ze je ziet?
Bijzonder als je het mij vraagt

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:06
Nee hoor een soort nabijheid is prettig, de ander om je heen hebben is fijner dan de ander helemaal niet zien. En zo krijg je toch nog iets mee van de ander zijn hobby.

Verwijderd

Mijn vriendin heeft nogal wat hobbies, naaien met de machine, kleren maken vilten en weet ik t allemaal. Zelf heb ik altijd gegamed. Maar ik doe haar nu een plezier. Zij mag lekker hobbieen en doe ik alle huiselijke taakjes s avonds, naast gamen en wedstrijdzwemmen heb ik niet echt hobbies. Ja hier rondhangen haha. En merk nu dat ze het heel erg waardeert dus krijg daar s avonds vaak wat voor terug en dat duurt langer dan vroeger.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:47

Audione0

Strijdt der titanen

Señor Sjon schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:31:
Als je het spul rond 20.00 op bed hebt en je gaat 2 uur gamen is het al 22.00. Dan is het klaarmaken voor de volgende werkdag dichtbij. Ik zou niet zozeer de tijdsduur verminderen, maar het aantal avonden doordeweeks. Dus niet elke avond, maar 2-3 avonden.
Prima oplossing en zeker mee eensch.

Het mes snijdt aan 2 kanten. Jij blij, vrouw blij.

Ik zeg altijd happy wife is happy life.. :)

Verder moet het natuurlijk niet betekenen dat jou vrouw het nu geen leuke hobby meer vind dat jij dat ook niet meer moet hebben toch?

Mijn vrouw en ik willen geen kinderen en hebben alle 2 onze eigen dingen, waarbij mij games spelen een flinke rustpost geeft en zij met haar tv programma's.

Maar "samen" plannen we sowieso 1x in de week 1 ding samen, maar dan bedoel ik echt samen in de breedste zin van het woord :*) en 1 weekend samen in de maand. De rest van de week is het een beetje van "we zien wel wat het wordt" zonder vingertje wijzen.

Ik zou in jullie geval met elkaar om de tafel gaan en elkaar behoefte bespreekbaar maken met een lekker glas wijn en een toastje.

Maar een zaterdag doorhalen met een game, bier, worst en toastjes horen daar zeker bij.. _/-\o_

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22
ik kan een gaming laptop erg aanraden. dan kan je op de bank gamen naast je vrouw. geeft in iedergeval de illusie van er bij zitten

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 06-10-2019 03:36 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hier doen we beiden redelijk ons eigen ding, maar ik zorg er wel voor dat ik in principe vrijdagavond sowieso beneden zit. Laptop op schoot, tv aan, kat op schoot, gewoon beneden samen zijn. (Gebeurt het eens een keer dat zij die avond heeft afgesproken of ik, is dat ook prima maar in principe is de vrijdagavond een avond om samen te zijn.)

Ik kan redelijk obsessief bezig zijn met mijn hobbies en dat betekend in mijn geval redelijk regelmatig boven. (Ik rommel wat met computers en muziek.) Ze heeft er geen probleem mee als dat een periode is, maar het moet geen weken achter elkaar iedere avond en ieder weekend zijn.

We proberen er beiden op te letten en als ik weet dat ik een periode echt even heel intensief met iets aan de slag ga, geef ik dat aan zodat zij er qua eigen afspraken en verwachtingen rekening mee kan houden.

Dat gaat hier best goed. :) We hebben er opvallend weinig woorden over.

Aan de andere kant doen we ook wel ieder ons eigen ding. Zij gaat minimaal 1x per jaar een lang weekend in d'r eentje en/of met een vriendin op pad. Ze sport minimaal 2x per week. Ikzelf idem. (Hoewel het sporten en zelf weg even niet is.)

Belangrijkste is denk ik communicatie én tijd voor elkaar nemen. Bij ons betekend dat regelmatig dingen buiten de deur ondernemen, maar ook gewoon samen op de bank hangen. Het wisselt. Samen zijn hoeft niet altijd te betekenen dat we echt interactie hebben. Het komt vaak zat voor dat we op de bank ieder ons eigen ding aan het doen zijn, maar tóch het heel fijn vinden dat we wel samen beneden op de bank zitten. Het hoeft niet altijd een interactief feest te zijn zeg maar.

Dus ook, zorg dat je verwachtingen overeen stemmen en er een goede balans ontstaat waar je allebei gelukkig van word.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Er is al het één en ander over gezegd door anderen, maar als hij inderdaad zo game-verslaafd is als het nu lijkt, dan kan het nog flink lastig worden daar een gesprek over te voeren en om afspraken te maken. Die verslaving aanpakken kan lastig zijn, en het kan geen kwaad daar professionele hulp bij te vragen.

Belangrijk is om te onthouden, dat het geen zin heeft om hem te straffen voor zijn verslavingsgedrag. Hij heeft daar, zolang de verslaving actueel is, immers amper keuze in, en straffen werkt negatief. Zorg dat hij zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt, maar dat je tegelijk aangeeft waar je tegenaan loopt en waar je grenzen zijn. Succes en sterkte!

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:19
@Poohke Je hebt op dit moment duidelijk geen begrip voor de situatie, afgaande op hoe je de dingen omschrijft. Ik denk dat het dan lastig is om er objectief over te praten. Hoe lang speelt dit al?

Als ik zelf terugdenk heb ik ook een rotperiode gehad van depressie-achtige symptomen. Ik besteedde toen ook vele uren met gamen en fotobewerking ipv aan m'n studie. Resultaat: 2 jaar studievertraging. Voor mij waren die andere activiteiten een manier om mezelf beter te voelen. Ik zag het als iets wat ik goed kon, een gevoel wat de docenten van m'n studie me niet wilde geven.

Uiteindelijk heb ik mezelf weer herpakt. Overigens niet dankzij het gamen/fotobewerken, maar dat heeft er wel aan bijgedragen dat ik m'n studie niet heb beëindigd.

Mogelijk speelt hetzelfde met je vriend. Er is niets zo vervelend als je nutteloos voelen of het gevoel hebben dat je niets kunt.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:35:
@Poohke Je hebt op dit moment duidelijk geen begrip voor de situatie, afgaande op hoe je de dingen omschrijft. Ik denk dat het dan lastig is om er objectief over te praten. Hoe lang speelt dit al?

Als ik zelf terugdenk heb ik ook een rotperiode gehad van depressie-achtige symptomen. Ik besteedde toen ook vele uren met gamen en fotobewerking ipv aan m'n studie. Resultaat: 2 jaar studievertraging. Voor mij waren die andere activiteiten een manier om mezelf beter te voelen. Ik zag het als iets wat ik goed kon, een gevoel wat de docenten van m'n studie me niet wilde geven.

Uiteindelijk heb ik mezelf weer herpakt. Overigens niet dankzij het gamen/fotobewerken, maar dat heeft er wel aan bijgedragen dat ik m'n studie niet heb beëindigd.

Mogelijk speelt hetzelfde met je vriend. Er is niets zo vervelend als je nutteloos voelen of het gevoel hebben dat je niets kunt.
Precies, het klinkt mij echt meer als een depressie met als uitvlucht het gamen dan een verslaving als zodanig. Je zit thuis en hebt niks te doen, dat gaat heel erg snel op je zenuwen werken. Ik vind het niet meer dan logisch dat hij gaat gamen. Een arbeidsongeschiktheid is al een zware stempel die op je wordt gedrukt, daar ga je niet lekker mee op de bank zitten en uitrusten. Dat voelt niet als een vakantieperiode maar is veel negatiever.

Ik heb de situatie zonder werk zelf vanaf beide kanten meegemaakt. Met mezelf tijdens een paar maanden maar lang genoeg om te merken hoe snel je zelfwaarde daarvan onderuit gaat. En met een partner, dit duurde zelfs 2 jaar. Dat was geen pretje. Het wordt ook steeds lastiger om werk te krijgen omdat potentiele werkgevers ook beginnen te hameren op dat gat in je CV en gebrek aan recente werkervaring.

En het is wat mij betreft een slecht idee om op de effecten (het gamen en andere uitvluchten) hiervan te hameren, hij is zich dat echt wel bewust en gaat zich alleen maar rotter voelen als je dat doet (en defensief worden).

Ik zou eerder op de situatie ingaan, begrijpen hoe hij zich daar door voelt en samen proberen te zoeken naar een oplossing. Zorgen dat hij wat te doen heeft, liefst buitenhuis met andere mensen. En idealerwijs iets dat hem een pad geeft richting werk uiteindelijk.

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

if you can't beat them , join them.
bijv.: plan een avond met lekkere snacks , koud bier of cola. en zoek een game titel uit die avontuurlijk is en waar je beide van kan genieten. iets spannends met een verhaallijn ofzo.
daarna of de volgende dag weer een activiteit maar dan iets wat de TS fijn vindt, bijv. een boswandeling of op visite bij vrienden.

/out of the box

d:)b :henk d:)b

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:58

SomerenV

It's something!

peltco schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:39:
ik kan een gaming laptop erg aanraden. dan kan je op de bank gamen naast je vrouw. geeft in iedergeval de illusie van er bij zitten
Dat kan ook prima met een reguliere PC of zelfs een console. Ik zat (en zit nu nog steeds) altijd redelijk in de buurt van mijn vriendin als ik aan de PC zit. In mijn appartement konden we elkaar zien tussen de beeldschermen door dankzij de room divider (was zo'n open ding). Dat is nu niet meer het geval, maar we lopen wel een paar keer naar elkaar toe om te checken of de ander nog drinken/lekkers heeft, of gewoon om een kusje te geven :+

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de reactie van @Poohke op alle feedback hier. Dat is denk ik wel de kracht van GoT. Enorm veel verschillende mensen, met verschillende interesses en praktisch alle soorten ervaringen kom je hier wel tegen. Mensen die veel verdienen en een goede baan hebben, mensen die geen werk kunnen vinden, mensen die intens gelukkig zijn, mensen die depressies zijn (of het zijn geweest), mensen die gamen, mensen die gamen niks vinden en noem maar op. Als je ergens op een volwassen manier met likeminded mensen over serieuze onderwerpen kunt praten is het wel hier :)
JJ Le Funk schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:38:
if you can't beat them , join them.
bijv.: plan een avond met lekkere snacks , koud bier of cola. en zoek een game titel uit die avontuurlijk is en waar je beide van kan genieten. iets spannends met een verhaallijn ofzo.
daarna of de volgende dag weer een activiteit maar dan iets wat de TS fijn vindt, bijv. een boswandeling of op visite bij vrienden.

/out of the box
Muah, dat werkt niet altijd. Ik heb geprobeerd m'n vriendin een beetje enthousiast te krijgen voor gaming zodat we samen wel eens wat konden spelen maar dat is niet echt gelukt. Iets als Mario Kart vindt ze wel leuk, en we hebben een paar keer SSX gespeeld (omdat ze dat kende van vroeger), of Overcooked. Zoiets kan ze wel spelen, maar niet voor lang en niet te vaak, puur omdat haar interesse daar niet ligt. The Witness heeft ze wel een tijdje gespeeld overigens, maar bij haar is de interesse vrij snel weg. Ze kijkt dan liever een serie/film/programma of gaat een boek lezen ofzo. Interesse in de hobbies van de ander is overigens wél goed, maar als je het zelf niet veel aan vindt moet je jezelf niet gaan forceren.

Samen wat plannen is ook wel goed trouwens, maar dat is in mijn ogen ook wel cruciaal in een goede relatie. Je moet samen dingen ondernemen, maar je moet ook zeker je eigen ding kunnen (blijven) doen.

[ Voor 35% gewijzigd door SomerenV op 06-10-2019 16:00 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Batavia
  • Laatst online: 22:22
SomerenV schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:55:
[...]

Dat kan ook prima met een reguliere PC of zelfs een console. Ik zat (en zit nu nog steeds) altijd redelijk in de buurt van mijn vriendin als ik aan de PC zit. In mijn appartement konden we elkaar zien tussen de beeldschermen door dankzij de room divider (was zo'n open ding). Dat is nu niet meer het geval, maar we lopen wel een paar keer naar elkaar toe om te checken of de ander nog drinken/lekkers heeft, of gewoon om een kusje te geven :+
Natuurlijk kan het ook op andere manieren. Het punt was vooral dat als je met de rug naar je vriendin toe zit naar de muur (scherm) te kijken, of helemaal als je naar zolder gaat, dat je geen contact hebt.

Als je je pc zo inricht dat je haar gezicht kan zien en een goed getimede "ja schat" haar kant op gooit zo af en toe dat het feit dat je gamed als een stuk minder problematisch word.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-12 11:07
Ik en mijn vrouw zijn nu zo'n kleine 9 jaar samen en ik game toch wel 4/5 uur per dag, op zaterdag en zondag echt veel meer (denk 7 uur+ als esr een nieuwe game uit is of een grote update).

Het is hier nooit een probleem geweest maar, we hebben dan ook geen kinderen. Tot voor kort zat ik echt op een game zolder en, in het nieuwe huis is het ook wel de bedoeling dat er weer een game kamer komt.

Maar goed, we gaan wel elke week 2x uit eten, zorgen dat we altijd een paar programma's samen kijken (bijvoorbeeld tot 8 uur tv, daarna een paar uur gamen) en, doen in het weekend vaak samen leuke dingen.. Daarnaast laten we eigenlijk ALTIJD samen de hond uit.

Ik denk dat een balans in de aandacht er voor zorgt dat het werkt. Mijn vrouw toont ook vaak wel een gezonde interesse in wat ik speel en hoe ver ik al ben.

[ Voor 34% gewijzigd door ex87 op 06-10-2019 18:10 ]

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:14
peltco schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:39:
Hier kan je beter terughoudend in zijn.

Hierdoor wordt de lat om te gaan gamen juist lager gelegd. Het probleem is om samen een activiteit te doen, niet om samen te zijn ;)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:57
ex87 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:04:
Ik en mijn vrouw zijn nu zo'n kleine 9 jaar samen en ik game toch wel 4/5 uur per dag, op zaterdag en zondag echt veel meer (denk 7 uur+ als esr een nieuwe game uit is of een grote update).

Het is hier nooit een probleem geweest maar, we hebben dan ook geen kinderen. Tot voor kort zat ik echt op een game zolder en, in het nieuwe huis is het ook wel de bedoeling dat er weer een game kamer komt.

Maar goed, we gaan wel elke week 2x uit eten, zorgen dat we altijd een paar programma's samen kijken (bijvoorbeeld tot 8 uur tv, daarna een paar uur gamen) en, doen in het weekend vaak samen leuke dingen.. Daarnaast laten we eigenlijk ALTIJD samen de hond uit.

Ik denk dat een balans in de aandacht er voor zorgt dat het werkt. Mijn vrouw toont ook vaak wel een gezonde interesse in wat ik speel en hoe ver ik al ben.
Hoeveel vrije tijd heb jij wel niet? en 4-5 uur per dag gamen en tv kijken en de hond uitlaten...Geweldig luizenleventje B)

Doet je vriendin het huishouden?

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-12 11:07
aljooge schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:31:
[...]

Hoeveel vrije tijd heb jij wel niet? en 4-5 uur per dag gamen en tv kijken en de hond uitlaten...Geweldig luizenleventje B)

Doet je vriendin het huishouden?
Nope, doen we samen. Vrouw trouwens. Ik denk dat het vooral komt omdat we geen kinderen hebben (of willen) fantastische manier om veel tijd over te houden :+ ik ben meestal rond 3/4 uur uit mijn werk, en ga dan rond 11 uur naar bed, dus dat is een hoop tijd over dus. Gewoon wat beter mijn dagen ingedeeld en dus geen kinderen.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17

Honesty

kattenneus!

ex87 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:04:

Ik vind samen de hond uit laten wel mooi trouwens, zeker als het een wandelhond is geeft dat ook veel tijd om in gesprek te gaan wat het ook makkelijker maakt om de rimpels uit de relatie te poetsen.

Verder is het aan de ene kant goed dat partners verschillende hobby's hebben;
Mijn vrouw: Hardlopen, dansen, sporten, boek lezen, uit eten gaan eva
Ik: De computer, xbox, lezen, film, serie, pokeren

maar als we niet met hobby's bezig zijn, zijn we wel samen, doen we veel samen(boodschappen, winkelen, gesprekken op school) en hebben we als we een tijdje druk zijn geweest met onze eigen hobby elkaar ook weer wat te vertellen. Verder kan ik gewoon gamen als zij op de bank een boek leest en dat scheelt echt heel veel, zodat je nog even contact kan maken, kusjes geven, samen drinken pakken.

@ Ts Ik vind dat je moet kunnen claimen als jullie het weekend samen zijn dat het gamen eventjes weg blijft en als je samen een weekendje uit bent en je vriend propt zijn ontbijt erin om zo snel mogelijk weer thuis te zijn om te kunnen gamen dan snap ik dat je met een gezicht in onweer zit.
Dat is niet oke en klinkt heel erg gameverslaafd en daar zal die iets aan moeten doen.

Festina lente

• Audiowaste
  • Laatst online: 03-12 22:01
Er zijn twee zaken die mij opvallen:
1. Jullie zien elkaar één keer in de twee weken, nu weet ik niet of dat een bewuste keuze is of dat het gewoon niet anders kan. Maar als jullie elkaar niet zien, waarom hem er niet vrij in laten om zijn tijd te besteden zoals hij dat wil?
2. Je geeft aan dat hij game verslaafd is en 5 tot 7 uur per dag gamet, pak het uiterste 7 uur. Pak dat hij nog 9 uur slaapt wat doet hij dan met de overige 8 uur? Eerlijk gezegd als hij echt een game verslaving heeft, dan vind ik 5 tot 7 uur gamen nog meevallen.

Allereerst is het belangrijk dat hij zijn eigen hobbies heeft, net zoals jij die ook moet hebben. De vraag is alleen of het bij hem een verslaving is of gewoon nog hobby. Bespreek het met hem zonder dat je hem ergens van beschuldigt. Laat hem zijn verhaal doen waarom hij het gamen als een uitvlucht ziet, wellicht heeft het ermee te maken dat hij arbeidsongeschikt is.

Verwijderd

Ik snap wel dat het onaantrekkelijk is als je partner van 30+ 5 tot 7 uur per dag zit te gamen, en helemaal als hij/zij zich niet verzorgd en ook nog eens arbeidsongeschikt is. Klinkt mij in de oren als iemand zonder levenslust die zijn tijd zwaar aan het vergooien is en zijn partner voor lief neemt.

Wat hij doet met z'n leven is uiteindelijk zijn keus, maar uiteindelijk ga jij je er zo aan ergeren en beseffen dat dit het niet voor je is. Je moet iemand niet willen veranderen, maar je mag best (en moet zelfs) aangeven wat je dwars zit.

Wat hij daar vervolgens mee doet is aan hemzelf. Hieruit zul jij na verloop van tijd kunnen concluderen wat hij belangrijk vindt in het leven.

Als buitenstaander zonder emoties hierbij zeg ik heel cru: Wegwezen en zoek iemand die wél iets van z'n leven wilt maken. Dit klinkt niet als iemand waarmee je een leuk, energiek, inspiratievol en gelukkig leven mee gaat hebben.

Verwijderd

Iedereen komt hier meteen met praktische oplossingen, op de bank met een laptop, er bij gaan, afspreken hoe lang etc etc. Dat heeft de betreffende persoon nu niet nodig.

De kern van een mentale verslaving is meestal een achterliggend probleem. Hij is depressief, misschien heeft hij moeite met accepteren dat hij arbeidsongeschikt is, weet ik veel wat. Mensen gaan dan uitvluchten zoeken uit de realiteit en dat maakt dat die zaken een verslaving kunnen worden.

Nu kun je gaan doordrammen dat hij stopt of mindert met gamen, maar dan is hij zijn uitvlucht kwijt en het probleem niet opgelost. Dan gaat hij of een nieuwe uitvlucht zoeken, of simpelweg bij jouw weg zodat hij weer kan gaan gamen.

Grote kans dat hij zelf ook wel doorheeft dat zijn gedrag excessief is, maar dat hij niet weet hoe er anders mee om te gaan. Je kunt zijn uitvlucht wegnemen of er voor zorgen dat hij geen uitvlucht nodig heeft.

Geef aan dat je ziet dat het niet goed met hem gaat en dat het lijkt alsof hij gamen als uitvlucht gebruikt. Geef aan dat je dat begrijpt gezien zijn situatie en dat jij denkt dat een psycholoog hem goed zal doen. Dat je niet zal oordelen, maar dat er wel stappen genomen moeten worden. Stel geen harde deadlines (je moet dan en dan stoppen), maar geef wel duidelijk aan dat er een grens is en dat je verbetering verwacht.

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:58
Het punt waarop een hobby een verslaving raakt is wanneer:
1. Men niet meer voldoet aan verplichtingen zoals werk, school, huishouden
2. Het vertonen van dit gedrag leidt tot negatieve gevolgen op de (lichamelijke en mentale) gezondheid en relaties.
3. Ondanks erkenning van punten 1 en 2 men dit gedrag blijft vertonen

Ga voor jezelf na of het hier inderdaad een verslaving betreft. Het is vaak zo dat een (game)verslaving samengaat met bijvoorbeeld stemmingsstoornissen zoals depressie. Erkenning is een goede eerste stap, maar indien je je zorgen maakt, schroom dan niet om professionele hulp in te schakelen.

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-12 20:51
Ik zit nu jou topic en de topic van(ik gok) je man te lezen en het valt mij toch wel op dat communicatie niet echt een sterk punt is in jullie relatie. Jullie zitten de frustraties op Tweakers te plaatsen, in plaats van met elkaar te praten.

Ik pak even een stukje uit zijn topic:
In het verleden gamede zij ook (meer dan ikzelf) en vond ze dit geen probleem, maar nu ze dit niet meer leuk vindt en moeite heeft om andere hobby's te vinden begint het een probleem te worden gezien zij ook geen zin heeft om TV te kijken of een boek te lezen en eigenlijk hoopt dat ik deze verveling voor haar opvul.

Vanaf 9 tot 11/half 12 kijken wij samen series,film of hebben een goed gesprek. Van 7 tot 9 is de tijd dat ik game.

Jij geeft aan: Als een avond van 19u tot 2u s nachts gamen gaat voor je wassen en scheren vind ik dit niet meer normaal.

Verder geeft hij aan dat jij een full-time moeder bent. Misschien een gekke vraag, en je hoeft hem niet te beantwoorden, maar wie zorgt er voor de inkomsten? Ik lees op zijn topic dat jij ook niet werkt, maar de reden wat hij aangeeft, ga ik hier niet delen.

Ik vind het wel interessant om twee verschillende verhalen te lezen over dezelfde situatie. Ik sluit mij aan bij @boe.i

Ik denk dat het belangrijk is dat jullie een heel serieus gesprek gaan voeren, want ik begrijp jou ook dat je aangeeft dat het niet zo langer kan. Het is natuurlijk niet zo dat hij helemaal niet meer mag gamen en steeds met jou op de bank moet zitten, want dat is ook niet gezond. Aan de andere kant, zoek zelf ook een hobby waarbij je lekker even tijd voor jezelf kan nemen.

Ik lees in beide topics dat jullie hier aan willen werken, dus de vlam is nog niet uit in jullie relatie. Dit is een knikje in de kabel. Ga samen opzoek naar een oplossing, sluit compromissen en schakel desnoods professionele hulp in. Jullie komen hier wel uit d:)b

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Een vriend van me ging 's nachts het bed uit om stiekem PS te spelen en werdt betrapt.
Iets om op te letten misschien.

Het is moeilijker dan bij kinderen waar je als ouder toch een bepaalde machstpositie hebt die je in dit geval niet hebt. En van die eerste weet ik uit de overlevering dat het heel moeilijk kan zijn, die zijn zelfs bij de Jellinek geweest. (Niet te verwarren met Jinek) Altijd 7's en 8'n en opeens blijven zitten een jaar.
Hij vertelde mij dat zijn grootste probleem de sociale connecties waren die dan telkens weer vragen 'kom je spelen'. Het zijn kennissen/vrienden die je nooit ontmoet of soms op een lan party maar waar je toch contact mee wil blijven houden. Het is een stukje sociaal leven met de rush van het gamen. Ook de achievements die door alle speeltijd zijn verkregen werken tegen. Zoveel moeite ervoor gedaan dat er een onrealistisch belang aan wordt gehecht. Zoals ik het zag is het een soort gat, als hij niet speelt is er een gat dat ergens mee gevuld moet worden. De 'truuk' is dat te onderkennen, door hem, en invulling aan je leven gaan geven waarmee dat gat gevuld kan worden. (Dit heeft ruim een jaar geduurd nadat zijn ouders erachter kwamen en professionele hulp zochten.)

Maar net als met alle andere junkies kan het soms zover komen dat je om jezelf te beschermen ze het beste los kunt laten.

Misschien eens een weekeindje weg plannen ergens waar ze geen wifi hebben.
Partners flikken dat wel eens. :)

[ Voor 3% gewijzigd door MrMonkE op 07-10-2019 09:33 ]

★ What does that mean? ★

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-10 18:38
Gezien zijn arbeidsongeschiktheid kan ik mij de verslaving ergens wel goed voorstellen. Ben zelf vele jaren geleden enkele jaren arbeidsongeschikt geweest. Ben me toen ook gaan verschuilen in heel veel gamen, roken, drugs, drinken en uitgaan. Iedere dag was een feest. Heb toen vele (korte) relaties gehad met vrouwen die niet stand hielden hierdoor. Een vrouw kijkt op den duur bij een man naar veiligheid en lange termijn toekomst. Iemand zonder toekomstplannen en ambities kan geen veilige en stabiele toekomst bieden voor een vrouw. Laat staan in de toekomst zorg dragen voor kinderen.

Het grootste probleem toen was, dat ik geen doel had in het leven, geen prestaties in mijn leven had, dus geen voldoening en beloning.
Wij mensen zijn geprogrammeerd gelukkig te worden van overwinningen, doelen behalen en beloningen te krijgen. Uit een studie, daarna een goede baan, leuk huis, dikke BMW voor de deur, etc. En van daar uit een vrouw en kinderen en op de termijn die kinderen weer zien groeien en ontwikkelen.

Het probleem met games is dat deze bijna perfect overwinningen en prestaties simuleren. Maar in de werkelijkheid presteer je helaas niets, tenzij je natuurlijk pro gamer wordt en flinke geldprijzen binnen sleept.
Dus games geven tijdens het gamen je het gevoel van overwinning, maar zo gauw de computer uit gaat en je terug de echte wereld in komt, ben je nog steeds werkeloos, zonder ambities, etc.

Kortom, ga met hem in gesprek en zoek met hem iets in de echte wereld waaruit hij voldoening kan halen, bijvoorbeeld sport, vrijwilligerswerk (al is het maar 2 dagen in de week het helpen van ouderen), etc.

Zelf ben ik inmiddels al meer dan 10 jaar aan het werk, heb al 8 jaar een stabiele relatie en ben momenteel een studie aan het volgen voor een toekomst doel. Tevens game ik nog steeds, maar dan samen met mijn vriendin. En game stukken minder dan toen der tijd vanwege vermoeidheid na een dag werk.

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-11 20:34
Misschien snap ik iets niet, je zegt dat hij arbeidsongeschikt is. Hij kan wel 6 uur lang gamen...dan kan hij toch ook een administratieve functie op kantoor aan of zie ik dat zo verkeerd?

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-12 22:55
RichardKim06 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:35:
Misschien snap ik iets niet, je zegt dat hij arbeidsongeschikt is. Hij kan wel 6 uur lang gamen...dan kan hij toch ook een administratieve functie op kantoor aan of zie ik dat zo verkeerd?
Bij een baan komt mentaal en fysiek meer kijken dan thuis een beetje rondhangen en gamen... Je weet niet wat er aan hem scheelt waardoor hij arbeidsongeschikt is.

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

RichardKim06 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:35:
Dit is zo "loempia's vouwen-tm"?
Tevens het niet relevant tenzij je oplossing is hem in een baan te krijgen.

★ What does that mean? ★

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:36
Je ziet hem 1x in de 2 weken? Waarom doe je dan in godsnaam zo moeilijk?

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

mugenmarco schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:38:
Als ik zo vrijpostig mag zijn.. omdat ze ziet dat hij er aan kapot gaat en ze van hem houdt?

★ What does that mean? ★

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17

Honesty

kattenneus!

Readdy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:29:
Ik zit nu jou topic en de topic van(ik gok) je man te lezen en het valt mij toch wel op dat communicatie niet echt een sterk punt is in jullie relatie. Jullie zitten de frustraties op Tweakers te plaatsen, in plaats van met elkaar te praten.

Ik pak even een stukje uit zijn topic:
In het verleden gamede zij ook (meer dan ikzelf) en vond ze dit geen probleem, maar nu ze dit niet meer leuk vindt en moeite heeft om andere hobby's te vinden begint het een probleem te worden gezien zij ook geen zin heeft om TV te kijken of een boek te lezen en eigenlijk hoopt dat ik deze verveling voor haar opvul.

Vanaf 9 tot 11/half 12 kijken wij samen series,film of hebben een goed gesprek. Van 7 tot 9 is de tijd dat ik game.

Jij geeft aan: Als een avond van 19u tot 2u s nachts gamen gaat voor je wassen en scheren vind ik dit niet meer normaal.

Verder geeft hij aan dat jij een full-time moeder bent. Misschien een gekke vraag, en je hoeft hem niet te beantwoorden, maar wie zorgt er voor de inkomsten? Ik lees op zijn topic dat jij ook niet werkt, maar de reden wat hij aangeeft, ga ik hier niet delen.

Ik vind het wel interessant om twee verschillende verhalen te lezen over dezelfde situatie. Ik sluit mij aan bij @boe.i

Ik denk dat het belangrijk is dat jullie een heel serieus gesprek gaan voeren, want ik begrijp jou ook dat je aangeeft dat het niet zo langer kan. Het is natuurlijk niet zo dat hij helemaal niet meer mag gamen en steeds met jou op de bank moet zitten, want dat is ook niet gezond. Aan de andere kant, zoek zelf ook een hobby waarbij je lekker even tijd voor jezelf kan nemen.

Ik lees in beide topics dat jullie hier aan willen werken, dus de vlam is nog niet uit in jullie relatie. Dit is een knikje in de kabel. Ga samen opzoek naar een oplossing, sluit compromissen en schakel desnoods professionele hulp in. Jullie komen hier wel uit d:)b
Volgens mij zijn het twee verschillende topics/mensen en hebben ze geen relatie, de eerste had kleine kinderen en de tweede ziet haar vriend om de week een weeekendje

Festina lente

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
mugenmarco schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:38:
Iets beter lezen!! 1x zijn ze de hele week samen, niet 1 dag.. maar de hele week. Dus in de 2 weken zijn ze 7 achtereenvolgende dagen samen.

En er wordt "moeilijk" gedaan omdat hij zichzelf niet verzorgd omdat hij liever achter de computer zit. De beste man lijkt vluchtgedrag te vertonen, misschien omdat hij zijn arbeidsongeschiktheid niet kan verwerken..

@TS Enige wat je kunt doen is het met hem bespreekbaar maken en je zorgen uiten. Vragen wat de reden is dat hij zichzelf niet verzorgd. (Dit is het grotere probleem dan het gamen).
Zoek de achterliggende oorzaak. Het gamen is een uiting, maar niet het probleem.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eerste wat je zou moeten achterhalen, wat is z'n motivatie.

Veel en lang gamen kunnen verschillende oorzaken hebben, de 'escape from reality', de 'heb niets te doen', of gewoon puur 'gamen' zelf, zonder dat kan je weinig zeggen over wat de beste oplossing is.

Je maakt meer kapot dan je lief is als je hem verplicht 2 dagen zonder games neerzet, zeker als je op dit moment een take it or leave it neerzet, verwacht ik een vrij simpele 'dan ga je toch?' antwoord.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• detheavn
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-12 13:09
Het klinkt bijna alsof hij probeert te recoveren van een burn-out op de manier die het minste stress bij hem oplevert :|

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-12 20:51
Honesty schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:42:
[...]

Volgens mij zijn het twee verschillende topics/mensen en hebben ze geen relatie, de eerste had kleine kinderen en de tweede ziet haar vriend om de week een weeekendje
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, ik kon het niet helemaal er uit opmaken.
Mocht dit zo zijn, dan haal ik een deel van mijn post weg.

@TS Ik hoor dit graag, want dan kloppen een aantal dingen niet aan mijn post.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich lijkt afleiding zoeken mij een normale en zinvolle copingmethode, maar als het ervoor zorgt dat de onderliggende problemen/gevoelens teveel blijven liggen (er geen echte emotionele confrontatie met 'het probleem plaatsvind, hij aan eventueel mogelijk oplossingsgerichte coping helemaal niet toe komt) is het wel een probleem op de langere termijn. Dat laatste is misschien wat je ziet, het kan goed dat hij dat ook zal gaan zien, naarmate hij meer consequenties ervan ervaart en hij daarop wordt gewezen.
Readdy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:00:
... ik kon het niet helemaal er uit opmaken. ...
Ik vind het vrij duidelijk:
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:02:
Wij zijn om de andere week een week samen, maar het enige waar die aan lijkt te denken is gamen... Ben ik even weg, gegarandeerd dat hij aan de pc zit als ik terug kom overdag... En dan s avonds opnieuw. We zijn eens nachtje op hotel geweest, hij kon s morgens niet snel genoeg weer naar huis vertrekken...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Veel gamen is niet altijd een verslaving, maar wat je zelf ook al aangeeft: een vlucht uit de realiteit.

Het is een verslaving als hij niet meer kan stoppen met gamen. Veel gamen hoeft geen verslaving te zijn. (Been there done that..)

Op het moment dat er weer duidelijke doelen zijn, kunnen veel mensen gewoon stoppen met gamen. Misschien is hij wel verslaafd en lukt dat niet. Dat zou kunnen, maar dat hoeft dus nog niet.

Je kunt hem helpen om zelf weer doelen te vinden. Ik ken zijn situatie niet, maar als hij in de 30 is, is hij te jong om de rest van zijn tijd te vullen met gamen. Kun je hem helpen op ideeen te brengen wat hij wel kan doen? Is er vrijwilligerswerk in de buurt wat leuk kan zijn? Is er iets waar hij goed in is en anderen kan helpen?

Is het mogelijk dat hij uit de arbeidsongeschiktheid kan raken? Zou hij voor zichzelf kunnen beginnen met iets?

Uiteindelijk is het belangrijk dat je hem helpt om de zelfmotivatie te vinden. Hij gaat het niet doen omdat jij hem 1 keer in de 2 weken een schop onder zijn kont verkoopt. Hij moet het willen en ik voel bijna de frustratie die je hebt, omdat je hemt wilt helpen. (Zo komt het in ieder geval heel sterk over en dat begrijp ik.)

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04
MrMonkE schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Dit is zo "loempia's vouwen-tm"?
Tevens het niet relevant tenzij je oplossing is hem in een baan te krijgen.
Hij heeft gewoon gelijk. Als je urenlang achter elkaar kunt gamen, dan kun je ook gewoon werken. |:(

• JoeyPrr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-07 14:07
Beunhaas91 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Hij heeft gewoon gelijk. Als je urenlang achter elkaar kunt gamen, dan kun je ook gewoon werken. |:(
"Als je urenlang achter elkaar TV kunt kijken, dan kun je ook gewoon werken"

Stop eens met die onzin. Gamen doe je zonder verplichtingen, er zijn geen verantwoordelijkheden of deadlines.. noem het maar op. Wereld van verschil.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Hij heeft gewoon gelijk. Als je urenlang achter elkaar kunt gamen, dan kun je ook gewoon werken.
Tenzij dat gamen het werk zou zijn, waarbij verder (vrijwel) niets anders wordt verwacht, zou ik dat zo zeker niet weten.

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:19

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik denk dat het begint met het inplannen van zaken die hij kan doen in plaats van gamen.

Ik weet niet in hoeverre hij arbeidsongeschikt is, als dit 100% is en hij kan ook in het dagelijks leven niet alles meer dan kan ik mij goed voorstellen dat hij zich een slag in de rondte verveeld. Gamen, zeker in combinatie met andere mensen via programma's als teamspeak/discord kan echt leuk en gezellig zijn.

In mijn geval, als mijn vriendin aan zou geven dat ze wil dat ik me was of scheer, of met haar ergens heen gaan ofzo, zou ik dit meteen doen, zij is voor mij de belangrijkste persoon in mijn leven. Doet jou vriend dat niet, dan zou ik me idd gaan afvragen of hij hulp nodig heeft.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-12 19:56
NAH

Oh wrong sub.

Lastige situatie. Klinkt alsof je vriend hulp nodig heeft. Niet voor zijn game verslaving, maar in zijn leven in het algemeen. Soms heeft het erg veel nut om met iemand stapsgewijs een oplossing te vinden voor bepaalde problemen om zo uit een eindeloze cirkel te komen, of gewoon om erover te kunnen praten om beter te kunnen leven met bepaalde problemen.

Deze hulp is ook "gratis" beschikbaar. Zie bijv. mijnzorgwmo punt nl als je in omgeving Amersfoort zit.

Als je vriend al begeleiding heeft, wellicht samen over het probleem praten.

Misschien kan je een compromis sluiten; game met 'm mee in ruil voor dat-ie stopt om een bepaalde tijd en dan samen gezellig gaan douchen ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door Gamebuster op 07-10-2019 10:33 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• unezra

unezra

[...]
Nee.

Gamen kan een vlucht uit de realiteit zijn, werk staat midden in de realiteit. Gamen verdoofd, verdoofd op je werk zitten betekend in de regel een vroegtijdig vertrek wegens disfunctioneren.
JoeyPrr schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:14:
[...]
"Als je urenlang achter elkaar TV kunt kijken, dan kun je ook gewoon werken"

Stop eens met die onzin. Gamen doe je zonder verplichtingen, er zijn geen verantwoordelijkheden of deadlines.. noem het maar op. Wereld van verschil.
Dat dus. Het is totaal onvergelijkbaar.

• JoeyPrr
Mooi om te zien dat iedereen weer halve boekwerken aan het schrijven is terwijl TS erg vaag doet.
Mijn vriend gamed elke avond zo n 4 uur en ook geregeld overdag.
4 uur... De gemiddelde Nederlander kijkt langer TV na een dag werken.
Heeft niets te maken met aandacht naar mij toe, vlucht van de realiteit en verzorgt zichzelf niet meer tijdens zo n drukke gamedagen...
Scheert hij zichzelf een dag niet? Of douched hij slechts 1x per week? Nogal een verschil... (en wat is er mis met jezelf niet scheren? *wrijft in zijn baard*)
Een hoop mensen wassen zichzelf pas voor het slapen gaan, ongeacht welke tijd dat is... Niet zo vreemd.
Ah, dat verklaard; hij heeft zeeën van tijd over, vult die tijd in en ontwikkeld zo een nieuw ritme.
Vooralsnog lijkt het gamen niet echt een probleem te zijn, dus dan snap ik wel dat hij er geen probleem in ziet...
Het gamen is meer geworden... bij zijn arbeidsongeschiktheid
Wat moet hij dan met zoveel tijd volgens jou? 4 uur lang per dag gaan sporten (ik zie het volgende topic alweer verschijnen)?
En hoe was dat nachtje in het hotel? Vond hij het leuk? Misschien is er een reden dat hij zo snel mogelijk weer naar huis wou. Wederom erg vaag.
Hier komt volgens mij een grote aap uit de mouw. Ik haal de sportschool maar weer even aan; zou je het beter vinden als hij 4 uur per dag sport? If so; waarom?
Kan hij z'n problemen wel aanpakken? Wat zijn de problemen? Weinig eten is inderdaad niet goed, over de persoonlijke hygiëne kan ik niks zeggen omdat je daar zelf vaag over doet (like i said, jezelf een paar dagen niet scheren is niet vreemd).
Ah, dat kun je niet vertellen... Toch wel heel belangrijk als je meningen wilt horen.

Het komt op mij een beetje over alsof je gamen an sich al tijdsverspilling vind en vanuit dat standpunt het 'probleem' (als er al een probleem is) aan wilt pakken.. Dat gaat niet werken.

5 tot 7 uur, dat betekend dat er nog heel wat uurtjes van de dag over blijven; wat doet hij tijdens die uren? Boodschappen, huishoudelijk werk..?

• Sikerdebaard
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:13
Dit soort zaken kan je het beste internaliseren.

Je kan niet verwachten dat een partner veranderd, al mag je wel kenbaar maken dat je het niet eens bent met bepaalde zaken. Het enige dat jou dan resteert is om dit te internaliseren, namelijk nadenken of je met deze persoon samen wilt zijn. Kan jij met deze persoon leven zoals die is.

Succes er mee!

[ Voor 9% gewijzigd door Sikerdebaard op 07-10-2019 10:52 ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als jij vindt dat hij verslaafd is, is er mi maar één uitweg.
een verslaafde zal alles doen om te scoren: liegen, bedriegen, stelen, manipuleren, you name it. tenzij je een gekwalificeerd hulpverlener bent gaat het je niet lukken zijn verslaving te beëindigen.
stel hem een ultimatum:
- binnen xx tijd ga je professionele hulp zoeken, anders ben ik weg.
- als je wegloopt uit die hulpverlening, ben ik weg.
en doe dat dan ook.
je wil dit waarschijnlijk niet horen, maar nu is het tijd om aan jezelf te denken.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12 13:16
Make love, not Warcraft.
Lastige situatie, ik heb ook een periode gehad dat ik te veel aan gaming deed tijdens mijn relatie, mijn vriendin (inmiddels ex, en nee heeft niks met gaming te maken) vond dit ook heel vervelend echter heb ik me steeds minder bezig kunnen/willen houden met gamen vanwege dat me vriendin het niet leuk vond en ik inzag dat tijd spenderen samen ook leuk is.

Af en toe gamede ik nog in de relatie maar veel minder.

Ik kan me inbeelde hoe de TS zich voelt.
Sterkte!

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-10 18:38
Professionele hulp inschakelen lijkt mij ook de beste optie. Eerst naar de huisarts die daarna kan doorverwijzen naar een psycholoog.
Deze kan dan weer vaststellen of het gaat om een verslavingsgevoeligheid of een dieper onderliggende problematiek. Zoals ik eerder al aan gaf maakt ziek thuis zitten niet echt gelukkig. Je gaat je op den duur afzonderen, omdat al je sociale contacten wel aan het werk zijn en wel op den duur vrouw/kinderen/druk leven krijgen.
Bij verslavingsgevoeligheid zijn er vaak ook andere signalen, zoals: Rookt hij? Drinkt hij veel alcohol? Eetgedrag (veel suiker en fastfood en weinig groente en gezond eten), etc.

Kortom let een beetje op andere signalen en stuur hem naar de huisarts. Ook voor geestelijke problemen kan je daar terecht, niet alleen voor en ingegroeide teennagel.

Let er wel op dat een traject geestelijke zorg iets is dat maanden al dan niet jaren kan duren, verwacht geen wonder. Ook is eigen inzet van je vriend daarin enorm belangrijk.

En wil hij geen hulp accepteren, dan is het duidelijk dat hij voornamelijk voor zichzelf leeft en jou teniet doet. Dan zijn er 2 keuzes: accepteren hoe hij is en alle ellende rondom zijn besluit slikken, of zoeken naar iemand die wel zijn leven wil delen met jou en keuzes gaat maken voor een gezonde relatie.

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:14

Mickey77

Allround ICT-er

Ik denk dat het niet handig is om het gamen op zichzelf te bespreken, ik zou gezien zijn arbeidsongeschiktheid een breder gesprek aan gaan. Ik zou hem vragen waar hij wil zijn over een jaar. Dus focussen op dingen als een leuke baan hebben, een gezond lichaam, een leuke partner, etc.

Als uit zijn reactie blijkt dat hij zichzelf die doelen ook wel wil stellen, dan zou ik met hem bespreken hoe hij dat wil gaan doen. Welke stappen zijn er nodig, kom je er met hele dagen gamen of moet je een studie gaan doen, etc. Als uit zijn reactie blijkt dat hij geen doelen wil stellen of hij hecht geen waarde aan een baan, dan wordt het lastiger. Dan lijkt het me goed om hulp te zoeken en jezelf af te vragen hoeveel je in deze relatie wilt steken.

Ik ben zelf dit jaar ook heel veel aan het omgooien en denk veel na over wat ik het komende jaar wil en ga doen. Ik heb doelen gesteld en heb het vertrouwen dat ik mijn doelen ga halen. Ik ben benieuwd of jouw partner te porren is om ook doelen te stellen. Met of zonder jou aan zijn zijde ;-)

• niek_nijmegen
PetervdM schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:43:
- als je wegloopt uit die hulpverlening, ben ik weg.
Het maken van goede afspraken is belangrijk. Maar in mijn ervaring als hulpverlener verslavingszorg horen een terugval en eventueel zelfs een vlucht uit de kliniek bij het proces van verslavingsbehandeling. Je vraagt iemand immers om afscheid te nemen van iets waar hij zich goed door voelt, en dat is (op zijn zachtst gezegd) niet altijd makkelijk. Dus pas op met wat je aan ultimatum stelt, en hoe je dat formuleert.
Je zou het kunnen formuleren als 'als je je (blijvend) aan de behandeling onttrekt', ofzo, dan is er meer ruimte voor terugval en terugkeer.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
@Poohke: Ik begrijp dat je sinds de nacht van vrijdag op zaterdag geeen posts meer hebt gemaakt in dit topic. Wellicht heeft deze discussie niet helemaal de wending gehad die je zocht?

Ik denk dat we allemaal begrijpen dat relationele problemen lastig zijn, net als verslavingen - ongeacht de aard ervan.

Maar zou je wellicht ter afsluiting kunnen aangeven of wat jou betreft dit topic kan worden gesloten en, als dat niet het geval is, waar je nog graag verdere input op zou willen?

Thanks!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11 10:18

matthewk

Ubernoob

Back it up:

4 uur per dag kan je geen gameverslaving noemen. Waar ik eerder een probleem mee heb is dat hij arbeidsongeschikt is terwijl hij zich wel kan inspannen om te gamen. Dan kun je toch gemakkelijk een paar uurtjes per dag gaan werken bij teleperformance oid? Tenzij hij een burnout heeft natuurlijk. Dat gamen niet inspannend is, klopt niet helemaal als je kijkt naar de onderzoeken mbt hersenactiviteit.

4 uur gamen is TOTAAL geen probleem. De meeste mensen doen wel meer dingen voor een langere tijd dan 4 uur: Lezen, Tv-kijken, sporten,...

Ik heb het idee dat hij eerder een beetje depressief is en ik zou dáár dan ook hulp voor zoeken ipv het gamen. Als gamen je uitlaapklep is, wilt dat niet meteen zeggen dat dit problematisch is. Ga eens het gesprek met hem aan wat hij wilt in het leven en hoe jij hem (of iemand anders) daarmee kan helpen om dit te bereiken.

[ Voor 15% gewijzigd door matthewk op 07-10-2019 11:25 ]

Consultant - Autogek

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:04

Dhrax

Prog Lord

[...]

Treurig dat je voor deze onzin ook nog 3 plusjes hebt gekregen ... 8)7

• niek_nijmegen
matthewk schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:24:
4 uur per dag kan je geen gameverslaving noemen.
Ik las het als 'Vier uur in de avond/nacht, plus (soms) overdag.', dus méér dan die 4 uur.
Bovendien wil ik het best een verslaving noemen wanneer het gamen ten koste gaat van andere zaken als lichamelijke verzorging, eten en relaties.

Wel ben ik het met je eens dat het ook een depressieve component zou kunnen hebben. Maar dat krijg ik op afstand niet uitgerafeld...

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04
Dhrax schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:25:
[...]

Treurig dat je voor deze onzin ook nog 3 plusjes hebt gekregen ... 8)7
Waarom? Geef mij eens één goede reden waarom je niet kunt werken maar wel kunt gamen. Wanneer je urenlang achter elkaar je MMO-character kunt levelen of quests kunt doen, dan kun je ook administratief werk uitvoeren achter een computer. Zo simpel is het gewoon.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:04

Dhrax

Prog Lord

Beunhaas91 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Waarom? Geef mij eens één goede reden waarom je niet kunt werken maar wel kunt gamen. Wanneer je urenlang achter elkaar je MMO-character kunt levelen of quests kunt doen, dan kun je ook administratief werk uitvoeren achter een computer. Zo simpel is het gewoon.
Zo zwart/wit is het natuurlijk niet :)
Dus jij vind ook dat alle mensen met een burn-out/overspannen e.d., die wat thuis rondhangen niet moeten mekkeren en gewoon aan het werk moeten ?

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Modbreak:Misschien verstandig om het bij het onderwerp te houden van de TS, wel/ niet kunnen werken is niet relevant voor de vraag van de TS. Misschien wel gerelateerd aan het probleem, maar het is geen discussiepunt op zich hier.

Graag weer ontopic verder :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-12 22:55
Edit: excuus, modbreak gemist. Was aan het typen terwijl die gepost werd.

[ Voor 89% gewijzigd door EnigmaNL op 07-10-2019 11:46 ]

• BrndV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-08-2024
Dus van wat ik begrijp kan het verhaal van haar vriend er zo uit zien:

Ik zit veel thuis omdat ik arbeidsongeschikt ben. Voorlopig zal mijn situatie zo blijven. De week is saai geworden. Ik zou niet meer weten wat ik met al mijn vrije tijd moet, dus ik ben maar meer gaan gamen om de tijd te doden. Ik probeer het op 5 a 7 uur per dag te houden zodat ik nog genoeg tijd over houd voor andere zaken, maar mijn vriendin vind dat ik gameverslaafd ben geworden. Ze begint nu overal signalen te zien die erop zouden wijzen dat ik verslaafd zou zijn.

@Poohke
Probeer het van zijn kant te zien. (Langdurig) werkloos zijn creëert een gat in je leven dat je maar moet zien te vullen. Overdag kan dat moeilijk omdat je vrienden waarschijnlijk op werk zitten, dus dan zou ik ook maar ens een game opstarten of een serie bingen.
Ik kan me goed indenken dat iemand een douche skipped of zn scheerapparaat dan even laat staan, want, voor wie moet je er eigenlijk nog verzorgd uitzien? De dagelijkse routine die een baan creëert in je leven is immers weg. Dagelijks contact met elkaar is niet mogelijk, begrijp ik uit je verhaal.

Zoals anderen hier ook zeggen is 5 a 7 uur per dag niet erg veel. Ik speelde eerder 60 a 70 uur per week. Als ik niet sliep of op werk was, dan speelde ik games. Liever geen verjaardagen of even op bezoek, want ik moest mn games doen. Te laat komen of ziek melden voor werk om meer game tijd te krijgen in de week.
Dat is verslaving.

(Tegenwoordig is alles anders trouwens, voordat iemand reageert. Maar ik weet wel hoe het is om ergens aan vast te zitten).

Is het niet mogelijk, dat jouw afkeur tegen jouw vriends' gaming de wig vormt in jullie relatie? Dat hij wel "iets nuttigers" kan doen zegt een boel hoe jij over zijn gaming denkt. Het klinkt meer alsof de arme kerel gewoon zich dood verveelt dan iets anders.

• Sadieka
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-12 21:40
Je kunt hem nergens toe dwingen. Wat je wel kunt doen is hem feedback geven om hem aan het denken te zetten. De keuze om daar iets mee te doen moet echt uit hem zelf komen. Goede feedback geven is altijd moeilijk, maar gelukkig zijn hier regels voor:

Concreet waarneembaar gedrag en het effect daarvan op jou

Hierbij is het belangrijk om te begrijpen wat gedrag nou eigenlijk is. Vaak denken mensen bij gedrag aan "gezellig", "grappig, "sociaal", "asociaal" etc. Maar dit is al jouw invulling van het gedrag. Bij gedrag is het belangrijk specifieke voorbeelden te noemen van handelingen van de ander, zonder hier een waardeoordeel aan te hangen. Dus bijvoorbeeld:

"Als ik bij je ben, zonder je je af achter je computer".

Vervolgens kun je hierbij vertellen wat dit met jou doet. Hierbij is het weer belangrijk niet te oordelen, maar duidelijk te verwoorden hoe jij je er bij voelt:

"Ik heb dan het gevoel dat ik niet belangrijk ben"

Vervolgens is het aan hem om te bepalen of hij jouw gevoelens belangrijk genoeg vind om daar iets mee te doen. Een vervolg vraag kan zijn:

"Wat doet dit met jou?"

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 16:29
Beunhaas91 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Als je in een spelletje dood gaat, dan moet je op de een of andere manier weer tot leven komen, kost je 10 (?) minuten, daarna kun je weer door alsof er niks gebeurd is.
Als je in een spelletje je quest niet haalt, doe je hem weer opnieuw. Geen haan die er naar kraait
Als je in een spelletje geen zin hebt om met mede-spelers te praten, dan doe je dat gewoon niet.

Zie jij je een baan voor je waarbij je zonder consequenties dingen fout kan doen, dingen NIET kan doen, dingen te laat kan doen, andere mensen kan negeren etc?

Het grote verschil tussen gamen (of TV kijken, of sporten/lopen/lezen/etc) is dat je er niemand mee benadeelt als je het slecht of niet doet. Bij werk, hoe 'laagdrempelig' ook, staan er wel verwachtingen tegenover. Logisch ook, geen enkel bedrijf betaald graag een medewerker om slecht of geen werk af te leveren. In ruil voor een vergoeding (geld), moet jij (goed) werk leveren. Dat hoeft bij een hobby niet.

Daarom ben ik het niet eens met je redenering dat als je kan gamen, dat je dan ook kan werken.

EDIT: Excuus, ik zie nu de modbreak pas.

https://freight.associates

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
hmmm wat ik hier mis is context. Iets wat door de TS verzwegen word.

Wat is er gebeurt dat de vriend arbeidsongeschikt is geraakt?
Duidelijk is dat de TS er een probleem mee heeft, deTS haar probleem is echter HAAR probleem, niet die van haar vriend.

Wat we tot nu toe kunnen opmaken uit het verhaal van de TS:

- vriend gamed veel 4 tot 7 uur per dag ook door de weeks
- vriend kan door de weeks gamen want is arbeidsongeschikt
- vriend verwaarloost zich zelf, wast en scheert zich niet ( douchen ed buiten beschouwing maar als scheren een probleem is lijkt mij douchen ook een probleem )
- TS heeft met vriend gesproken, deze ziet echter het probleem niet
- vriend gamed ook als TS er is, TS woont niet samen met vriend en is om de week een week bij vriend! En verwacht dan zijn aandacht
- vriend gamede nadrukkelijk minder toen hij nog werkte.

een aantal vragen aan de TS

- Hoe ernstig is het voorval geweest wanneer vriend niet meer kon werken. Is dit misschien traumatisch geweest en krijgt vriend hiervoor hulp?
- Hoe ziet leef omgeving vriend er uit? is het huis schoon? is de brievenbus leeg? laat hij rekeningen onbetaald? is de was gedaan? kortom zijn er echte aanknopingen tot verslaving, of liever op welk niveau van de verslaving zitten we? ( ja daar zijn niveau's aan te koppelen )
- Wat verwacht TS van vriend, alles valt en staat met het verwachtings patroon dat jij naar hem schetst. Tot nu toe klinkt het als een gevalletje "hij was nooit zo". Mensen veranderen echter, en een dergelijke gebeurtenis zoals arbeidsongeschikt worden gaat niet in de "koude kleren zitten".

Mocht de vriend van TS zich inderdaad achter gamen verschuilen dan zou TS er goed aan doen te kijken wat de oorzaak van dit is. Een logische verklaring is tijd en verveling ( iets wat vriend duidelijk teveel lijkt te hebben nu ), De andere verklaring is psychologisch in welk geval de vriend van TS hulp moet zoeken! In t ergste geval is het een combinatie van beide. Het is in iedergeval een goed begin om uit te zoeken wat de oorzaak is en vandaar uit verder te werken.

Ps. blijkt het echt uit verveling te zijn dan heeft TS een uitdaging on vriend uit te leggen dat ze meer van hem verwacht! Is het dat dus niet zal de TS 'geduld' moeten hebben met vriend, en zorgen dat hij 'hulp' krijgt!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• Buzz134
  • Laatst online: 28-04-2022
4 uurtjes maar ? speel maandag tot donderdag elke avond 4 uurtjes en in het weekend soms wel 12 tot 14 uur als ik daar de tijd voor heb. bedoel 24 uur niet is geen probleem maar als ik de keuze had tussen 4 uurtjes gamen of 4 uurtjes in de kroeg te zitten blijf ik lekker thuis op mijn stoel zitten.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Meestal hebben vrouwen hier last van als de man gamen doet. Heb ik met mijn vrouw ook die vind dat gamen niet hóórt. Sinds ik samen ben met mijn vrouw doe ik het veel minder dan toen ik alleen was en deed ik het uren, maar ben steeds minder aan gamen, maar ik doe het nog wel geregeld hoogstens 1 uurtje a 1.5 uurtje als ik er aan toe kom.

4 uur gamen is overdreven en zeker als je samenwoont of bent. Dit is zeker niet leuk. Stel dat ik net als vroeger weer 5 uur per dag ga gamen zal mijn vrouw dit niet goed keuren. Hij heeft geen aandacht voor jou en ik heb mee gemaakt dat mijn vrouw boos kan worden als je geen aandacht geeft of hebt. Ik denk dat je het beste kan praten met hem of naar een socioloog gaan om deze discussie te praat te brengen. Maar hij moet hrt zelf ook beseffen dat hij niet meer alleen is en dat hij met jou samen is..

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Buzz134
  • Laatst online: 28-04-2022
Weet niet of dit al gezegd. Je hebt een relatie, je ziet elkaar om de week. als ik het lees wil jij graag meer tijd spenderen samen maar door de *verslaving* is dit een probleem ?

Misschien de harde waarheid die niet iedereen altijd wil horen maar een relatie komt van 2 kanten geven en nemen. als jij alles geeft maar niks terug krijgt tot hoe ver kan je dit een relatie noemen.
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:55:

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Wat jij misschien kan doen is geen aandacht geven wanneer hij klaar is met gamen en naar jou komt. Je moet jou dingen doen die jij leuk vind. Mijn vrouw doet dit als ze boos is of ik geen aandacht gegeven hebt dan gaat ze in haar eigen wereldje wat ze leuk vind doet ze.

Ik ben het eens met Buzz134 een relatie hoort van bij de kanten te komen en kan niet alleen van jou kant komen. Ik zal hoe hard het ook is stoppen met iemand die niet wil stoppen en alleen maar wilt gamen. Daarbij werk je meestal 8 uur naast het gamen.

Als hij puur alleen wil gamen en dat belangrijker vind is jullie relatie niets en is het niet wederzijds. Zoals in mijn eerdere reactie hier boven, ik kan nu ook niet 5 of 6 uur pwr dag gaan gamen die tijd is voorbij, dan had ik alleen moet blijven

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 07-10-2019 12:52 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Verwijderd

matthewk schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:24:
Back it up:
4 uur per dag kan je geen gameverslaving noeme
Vrijwel ALLE klinische signalen dat het hier om een mogelijk schadelijke verslaving gaat zijn door de topicstarter genoemd. De topicstarter heeft groot gelijk zich zorgen te maken en professionele hulp ligt zeer voor de hand.

"The American Psychiatric Association has identified nine warning signs to watch for when it comes to video game addiction. Although these can be helpful to better understand the severity of your own situation, it’s important to always seek the advice of a professional.
  • Preoccupation with video games. The individual thinks about previous gaming activity or anticipates playing the next game; Gaming becomes the dominant activity in daily life.
  • Withdrawal symptoms when gaming is taken away. These symptoms are typically described as irritability, anxiety, boredom, cravings, or sadness.
  • Tolerance – the need to spend increasing amounts of time engaged in video games. This may be motivated by a need for completion of increasingly intricate, time-consuming, or difficult goals to achieve satisfaction and/or reduce fears of missing out.
  • Unsuccessful attempts to control the participation in video games.
  • Loss of interests in previous hobbies and entertainment as a result of, and with the exception of, video games.
  • Continued excessive use of games despite knowledge of psychosocial problems. The individual continues to play despite negative impact.
  • Has deceived family members, therapists, or others regarding their gaming.
  • Use of video games to escape or relieve a negative mood (e.g., feelings of helplessness, guilt, anxiety).
  • Has jeopardized or lost a significant relationship, job, educational, or career opportunity because of participation in video games.
Persoonlijk zou mijn advies zijn aan de topicstarter om enorm voorzichtig te zijn. Vaak is een normale relatie met een verslaafd persoon vrijwel niet mogelijk.

• JoeyPrr
Verwijderd schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:45:
[...]

Vrijwel ALLE klinische signalen dat het hier om een mogelijk schadelijke verslaving gaat zijn door de topicstarter genoemd. De topicstarter heeft groot gelijk zich zorgen te maken en professionele hulp ligt zeer voor de hand.

"The American Psychiatric Association has identified nine warning signs to watch for when it comes to video game addiction. Although these can be helpful to better understand the severity of your own situation, it’s important to always seek the advice of a professional.
  • Preoccupation with video games. The individual thinks about previous gaming activity or anticipates playing the next game; Gaming becomes the dominant activity in daily life.
  • Withdrawal symptoms when gaming is taken away. These symptoms are typically described as irritability, anxiety, boredom, cravings, or sadness.
  • Tolerance – the need to spend increasing amounts of time engaged in video games. This may be motivated by a need for completion of increasingly intricate, time-consuming, or difficult goals to achieve satisfaction and/or reduce fears of missing out.
  • Unsuccessful attempts to control the participation in video games.
  • Loss of interests in previous hobbies and entertainment as a result of, and with the exception of, video games.
  • Continued excessive use of games despite knowledge of psychosocial problems. The individual continues to play despite negative impact.
  • Has deceived family members, therapists, or others regarding their gaming.
  • Use of video games to escape or relieve a negative mood (e.g., feelings of helplessness, guilt, anxiety).
  • Has jeopardized or lost a significant relationship, job, educational, or career opportunity because of participation in video games.
Persoonlijk zou mijn advies zijn aan de topicstarter om enorm voorzichtig te zijn. Vaak is een normale relatie met een verslaafd persoon vrijwel niet mogelijk.
De enige concrete informatie die we hebben is dat er 5 tot 7 uur per dag gegamed word... en jij durft te claimen dat we vrijwel alle signalen voorbij hebben zien komen? Je loopt te hard van stapel. TS lijkt eerder iemand te zijn die gamen niet 'vind kunnen' en het prima zou vinden als die uren anders ingevuld worden (door iets wat ze wel vind kunnen).

[ Voor 6% gewijzigd door JoeyPrr op 07-10-2019 13:02 ]

• unezra

unezra

Van der Berg schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:26:
Meestal hebben vrouwen hier last van als de man gamen doet. Heb ik met mijn vrouw ook die vind dat gamen niet hóórt. Sinds ik samen ben met mijn vrouw doe ik het veel minder dan toen ik alleen was en deed ik het uren, maar ben steeds minder aan gamen, maar ik doe het nog wel geregeld hoogstens 1 uurtje a 1.5 uurtje als ik er aan toe kom.

4 uur gamen is overdreven en zeker als je samenwoont of bent. Dit is zeker niet leuk. Stel dat ik net als vroeger weer 5 uur per dag ga gamen zal mijn vrouw dit niet goed keuren. Hij heeft geen aandacht voor jou en ik heb mee gemaakt dat mijn vrouw boos kan worden als je geen aandacht geeft of hebt. Ik denk dat je het beste kan praten met hem of naar een socioloog gaan om deze discussie te praat te brengen. Maar hij moet hrt zelf ook beseffen dat hij niet meer alleen is en dat hij met jou samen is..
Huh?
4 uur gamen is overdreven?

Hoe is dat anders dan 4 uur studeren, 4 uur nerden, 4 uur tv kijken, 4 uur sporten, 4 uur muziek maken, 4 uur in de tuin werken, 4 uur klussen in huis, of 4 uur een boek lezen?

Dat zijn allemaal activiteiten die ik en/of mijn vrouw los van elkaar doen en dat is hier geen enkel probleem. Het komt ook voor dat ik het hele weekend amper beneden ben omdat ik druk ben met mijn eigen hobbies.

Het is maar net hoe je dat zelf in deelt en wat de verwachtingen zijn. Zolang je d'r allebei gelukkig mee bent, is het prima.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.