Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-10 21:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

anandus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:01:
Overigens. In E95 zat, als ik het goed heb, 5% ethanol.

Waarom was dát geen probleem en 10% wel?

[...]

Het lijkt me dat het gewoon een stap in vele is. Eerst 5%, nu 10%, over 10 jaar 20% (ik noem maar wat, etc).
Dat was tot 5%, dus het was altijd hoogstens 5%.

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

anandus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:01:
Overigens. In E95 zat, als ik het goed heb, 5% ethanol.

Waarom was dát geen probleem en 10% wel?
Omdat het ook een probleem was maar minder groot. Het probleem met auto's die er niet mee om kunnen gaan wordt groter en groter naarmate je vaker E10 tankt. Verder als je auto erop rijdt is het probleem niet zo.

Op die manier worden gedwongen naar een nieuwe auto als je het geld niet hebt is best vervelend.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Touchdomex schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:13:
Op die manier worden gedwongen naar een nieuwe auto als je het geld niet hebt is best vervelend.
Dat doortrekkend; de mensen rondom het Binnehof hebben het liefst dat je in een elektrische auto gaat rijden. De eerste, echt betaalbare voor Jan modaal zonder leasemogelijkheden, moet ik nog zien. Zelfs voor een corsa/208 formaatje betaal je nog steeds minstens 30/35.000 euro.

tweedehands dan zou je zeggen. Laten de meeste tesla's nu geëxporteerd worden want ja... aantrekkelijk voor het buitenland blijkbaar.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

Gunner schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Dat doortrekkend; de mensen rondom het Binnehof hebben het liefst dat je in een elektrische auto gaat rijden. De eerste, echt betaalbare voor Jan modaal zonder leasemogelijkheden, moet ik nog zien. Zelfs voor een corsa/208 formaatje betaal je nog steeds minstens 30/35.000 euro.

tweedehands dan zou je zeggen. Laten de meeste tesla's nu geëxporteerd worden want ja... aantrekkelijk voor het buitenland blijkbaar.
Nou ja hoef geen Tesla maar het geld ook voor de Leaf's bijvoorbeeld.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Touchdomex schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:25:
[...]

Nou ja hoef geen Tesla maar het geld ook voor de Leaf's bijvoorbeeld.
Dat was slechts een voorbeeld natuurlijk, als zijnde de meest populaire auto van Nederland momenteel. Maar die populariteit komt natuurlijk alleen door de absurde subsidies die daarop de afgelopen jaren gegeven zijn. Maar dat is ergens een andere discussie.

Maar die Leaf's zijn anders ook niet echt heel goedkoop met een vanafprijs van 37.000

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Kuusj

Kuusj

Touchdomex schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Omdat het ook een probleem was maar minder groot. Het probleem met auto's die er niet mee om kunnen gaan wordt groter en groter naarmate je vaker E10 tankt. Verder als je auto erop rijdt is het probleem niet zo.

Je kan natuurlijk altijd nog Euro 98 tanken, maar dat is in NL echt belachelijk geprijsd.
Gunner schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Echt betaalbaar voor Jan modaal zal eerder rond de 15.000 liggen, en dat zal dan nog met financiering zijn denk ik. Een hoop mensen hebben al moeite om überhaupt geld over te houden aan het eind van de maand. Als ik hier even snel in de straat kijk (van een 'middle class' buurt, met misschien 5% huur, 95% koop) zijn er van de 25 auto's ongeveer een stuk of 15 die goedkoper zijn dan 7500,- (leeftijd daargelaten). 3/4 leaseauto's, en dan nog 6 particuliere auto's die nieuwer/duurder zijn waarvan er 3 bij ons staan. M.a.w, wij zijn niet representatief voor de rest van de buurt, dus blijft er 5% over die een auto heeft in de klasse Golf of hoger met de prijs van een (max. 3 jaar oude) gemiddelde elektrische auto.

Misschien hebben mensen het geld wel, maar hebben ze gewoon andere prioriteiten dan tienduizenden euro's aan een nieuwe auto uitgeven 'just because'. Hun huidige auto voldoet ook prima.

Ik denk dat er een enorm verschil is tussen de blik van politici over de gemiddelde Nederlander en hoe het werkelijk zit in ons land. Misschien niet compleet relevant voor de discussie, maar ik denk wel dat het doel van de overheid (zo veel mogelijk mensen in een EV) op deze manier echt compleet gaat floppen. Leuk voor de zakenman die een Model 3 kan leasen, realiteit is dat 95% van de bevolking zo'n aankoop niet kan verantwoorden.

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13-10 09:48
Kuusj schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Natuurlijk moeten we ergens beginnen met het klimaatprobleem, maar ik zie er persoonlijk 100x meer in al die miljarden Euro's te pompen in projecten in de meest vervuilende landen van deze aardkloot. Daar heeft een miljard euro hoogstwaarschijnlijk vele malen meer invloed dan hier in NL waar we op het gebied van klimaat toch al best bewust bezig zijn. Iets met 80% van het resultaat bereiken met 20% inzet. Andersom 80% moeite in NL moeten doen voor de laatste 20% besparing.
Dan krijg je van die reacties dat 'we eerst toch het geld in eigen land moeten steken, want er zijn al zoveel problemen in Nederland'. 8)7

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:53
ZpAz schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:37:
[...]

Dan krijg je van die reacties dat 'we eerst toch het geld in eigen land moeten steken, want er zijn al zoveel problemen in Nederland'. 8)7
Het is nét even anders. We "geven" geld weg aan het buitenland waar we zelf niets van terug zien, maar tegelijkertijd gaan hier tarieven omhoog om het e.e.a. binnen Nederland te financieren.

Dan heb ik ook liever dat we geld investeren in het het buitenland om veel meer het milieu te sparen (waarmee milieu-certificaten worden gekocht), op voorwaarde dat binnen Nederland niet OOK nog eens moeten investeren.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• killercow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11-10 10:56
RM-rf schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Voor je het weet gaan er idioten roepen dat je 'er autoisme van zou krijgen', en gaan de complot-theorietisci er verder mee aan de haal.
Lood is juist *wel* in verband gebracht met Autisme, maargoed er is geen conlusie dat het autisme veroorzaakt of dat de hogere lood gehaltes in het bloed van kinderen met autisme niet komt door andere oorzaken:

Wikipedia: Causes of autism

Anyway, lood verbieden in brandstof was best een no-brainer om allerhande redenen.
Onbekend schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:43:
[...]

Dan heb ik ook liever dat we geld investeren in het het buitenland om veel meer het milieu te sparen (waarmee milieu-certificaten worden gekocht), op voorwaarde dat binnen Nederland niet OOK nog eens moeten investeren.
Sommige vervuiling houdt zich niet zo goed aan landsgrenzen, dus minder co2 uitstoot elders is goed ivm het tegengaan van de opwarming.
Andere vervuiling (stikstoffen) hebben juist weer meer neerslag lokaal, en wil en moet je dus ook lokaal aanpakken. Net zo goed als dat we er weinig aan hebben als mensen in belgie minder peuken op straat gooien omdat wij daarvoor zouden kunnen betalen.

Het een (certificaten kopen zodat de ergste vervuilers minder grensoverschrijdende vervuiling produceren) sluit het ander (lokaal minder stikstof en zwerfafval) niet uit.

killercow wijzigde deze reactie 03-10-2019 16:53 (41%)

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

vso schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

nauw nauw mag ook wel wat rustiger .. tja dat je tenen erg lang zijn en moeilijk omheen te lopen zijn..

Je had ook kunnen lezen .. dat het me niet direct om E10 gaat maar dat het een voorbeeld is om andere frustratie te uiten... namelijk weinig aandacht.

-O- prijs word vanzelf hoger .. -O- :)F lekker wassen neus compensatie.

Enige voor mij was E5/E10 aan de pomp wanneer ik de vulspuit pak de rest is me niet zo memorabel bij gebleven, media aandacht moet mij wel bereiken/memorabel genoeg zijn als de "zwaan van klm" of "wij van wc eend" spotjes verwijt netflix/youtube oid .. mij boeit NL tv al erg weinig ..

maar goed dan nog er wordt bijzonder weinig mee gedaan/aandacht aan gegeven, doe desnoods via de RDW een brief aan iedereen (spam) met een auto die binnen aantal parameters valt.

Maar dan nog wij nederlands accepteren alles maar zo gelaten
Hier in Duitsland kun je al aantal jaar E toevoeging tanken. Ik denk dat de meeste grensganger dit ook al lang weten. Verder hoor je in Nederland al langer reclame over bio-fuel, en zie je dit ook bij het tankstation.
Wat wil je ertegen doen dat 'we het wel of niet zomaar accepteren) 'Kwartje van Kok' maalt ook niemand om
en dat brandstof duurder wordt door 'aanslag' op olieveld, wat totaal geen invloed heeft op de totale olievoorraad.... zo kunnen we nog wel even. Waarom haalt de staat geen oude diesels van de weg, waarom komt men nu pas met km-verlaging in natuurgebieden.....

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Manke
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Waarom worden dit soort zaken nooit overwogen:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2215098615302469

Dit is een linkdrop, dat is niet gewenst volgens ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Post altijd een korte samenvatting of quote de essentiële stukken uit het artikel, op zo'n manier ontstaat er een echte discussie.

defiant wijzigde deze reactie 03-10-2019 21:09 (55%)

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11:57
Thanks, leuke link drop.

Je bedoeld waarom we geen aceton toevoegen aan onze brandstof?

Nou, Wikipedia: Acetone

Dus, voor de meeschrijvers: [Biomassa] --> ethanol --> azijnzuur --> acetaat --> aceton.

Tegen de tijd dat we aceton hebben gemaakt, en toegevoegd aan een vat benzine, denk ik niet dat je het nog hebt over een netto energiebron...

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:05
Hackus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Waarom haalt de staat geen oude diesels van de weg
Dat exact wat milieuzones pogen te doen toch..

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Rmg schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:25:
[...]

Dat exact wat milieuzones pogen te doen toch..
Merk er echt niets van. https://www.anwb.nl/belan...ieuzones-steden-nederland

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• ThoThoHeiJan
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Het gaat langzaam, maar zeker. En als eerste uiteraard randstad en grote steden. In Bronkhorst Gelderland zal je er waarschijnlijk helemaal geen last van gaan krijgen.

• Manke
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:22:
[...]

Thanks, leuke link drop.

Je bedoeld waarom we geen aceton toevoegen aan onze brandstof?

Nou, Wikipedia: Acetone

Dus, voor de meeschrijvers: [Biomassa] --> ethanol --> azijnzuur --> acetaat --> aceton.

Tegen de tijd dat we aceton hebben gemaakt, en toegevoegd aan een vat benzine, denk ik niet dat je het nog hebt over een netto energiebron...
Het dient niet als energiebron :) , 10% ethanol is dat wel, is het niet een beter idee als ze die 10% doorbewerken tot aceton om die verlaagde emissiewaarden (~30%) van dat document te behalen?

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 05:23
Kuusj schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:42:
Ik denk dat er een enorm verschil is tussen de blik van politici over de gemiddelde Nederlander en hoe het werkelijk zit in ons land.
Ik ben geen politicus, maar vraag me sterk af of de invloed van beleid op een doorsnee Nederlander uberhaupt een drijfveer (en dus een relevant vraagstuk) is voor veel politici.

Ja, rond verkiezingen moet e.e.a. wel even juist verkocht worden, maar de rest van de tijd?

Zie bijvoorbeeld het gedrag rondom de afschaffing van de dividendbelasting.

Maar goed, dat hoort misschien niet in dit topic thuis.

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:07
Onbekend schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:34:
Ik kwam een week geleden ook toevallig ergens tegen dat er ineens 10% biobrandstof in zou zitten.
Maar ik vermoed dat de tanks van tankstations niet helemaal leeg waren voordat ze bijgevuld werden met de nieuwe variant, waardoor auto's nu nog op de normale of een gemengde brandstof hebben getankt.

Toevallig weet je dit, maar denk eens aan de vele veranderingen die totaal geen media-aandacht hebben gekregen. Die weet je niet, en kom je misschien over een half jaar pas achter.
Het is ook tot 10%, en niet per se 10%. Hetzelfde geldt voor E5, daar kan ook best 2% in zitten o.i.d., maar niet meer dan 5%. Het staat de pomphouder verder vrij om E10 aan te bieden met bijvoorbeeld 6% bio-ethanol.
RenaldoN schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 07:55:
waar ik weer van baal is dat het autorijden zo weer duurder gemaakt is. door de E10 rij je minder ver op het aantal liters. tankstations hier die hiervoor al E10 varianten hadden die 2/3 cent goedkoper was dan de normale benzine hebben nu de prijzen verhoogd waardoor de E10 net zoveel kost als E5 vorige week.
Precies, hier in de omgeving wordt al een tijdje E10 verkocht maar dat kost per liter meer dan reguliere Euro 95 waarbij je ook nog meer gaat verbruiken. Het zal er ook wel weer op uitdraaien dat het duurder wordt, Nederland kennende.

Brazos wijzigde deze reactie 03-10-2019 19:26 (3%)

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:08
n3othebest schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Dat hangt 100% af van hoe vaak je gaat, hoe ver je gaat en welk type OV je gebruikt.

Maar het is overigens natuurlijk prima op te lossen door OV goedkoop/gratis te maken zoals amsterdam nu doet voor kinderen.
Even 5 personen dan. Mijn voorbeeld als ik een dagje musea zou willen aandoen met mijn kinderen naar Rotterdam.
5 x aanschaf OV chipkaart a 7,50 = 37,50
5 x opladen minimaal tegoed a 5 = 25

Ik ben dus voor incidenteel OV vervoer met mijn gezin 62,50 kwijt. Ja dat is goedkoper dan een auto voor enkel gebruik maar eigenlijk veel te veel. Ik pak dus voor uitjes nooit het OV. Helaas.

Maar goed dat is offtopic.
Ik rijd ook niet veel, gemiddeld tanken we eens per maand helemaal vol. En soms twee maanden niet. Ben benieuwd of mijn Skoda Octavia goed over deze brandstof kan. Ontbrand dat nu schoner dan E5 of juist viezer? Dat is namelijk wel een bekende kwal van bepaalde directe injectie motoren, dat de kleppen viezer en viezer worden met allerlei gevolgen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Manke schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:40:
[...]

Het dient niet als energiebron :) , 10% ethanol is dat wel, is het niet een beter idee als ze die 10% doorbewerken tot aceton om die verlaagde emissiewaarden (~30%) van dat document te behalen?
Je realiseert je ook dat het betreffende document niet uit gaat van een moderne auto?
Ze praten bijna letterlijk over een grote grasmaaiermotor (zitmaaier, dirtbike), met een lage compressie van 7:1 (auto gebruikelijk 10:1, of meer), carburateur ipv injectie, geen katalysator, 2kleppen per cylinder ipv 4.
En de ECU die ze gebruiken is niet getuned voor het gebruik van alternatieve brandstoffen.

Kortom: ze vervangen gewoon een deel van de benzine voor iets wat minder/andere rommel produceert.
Ze hadden er bijna net zo goed water bij in kunnen smijten, dat heeft soortgelijke effecten.
Daarbij gaat de motor er gewoon ontzettend arm van lopen, wat ontzettend slecht is voor de zuigerveren, de dikte en viscositeit van de oliefilm, etc etc.

Project Magna
They took my brain, replaced it with petrol and gave me matches.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 11:23

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Cobb schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

Even 5 personen dan. Mijn voorbeeld als ik een dagje musea zou willen aandoen met mijn kinderen naar Rotterdam.

Ik ben dus voor incidenteel OV vervoer met mijn gezin 62,50 kwijt.
De aanschaf van de ovkaart smeer je uit over de algehele termijn dat die geldig is en dat ritje kost je vast geen 25 euro. Voor een autorit van 10km reken je ook niet de aanschaf van een auto en een volle tank benzine :/

[Oo[:::|:::]oO]

• Brazos
[...]

Dat is namelijk wel een bekende kwal van bepaalde directe injectie motoren, dat de kleppen viezer en viezer worden met allerlei gevolgen.
Dat is het geval bij auto's met een droge inlaat. De benzine wordt direct ingespoten.
Bij 'normale' auto's gaat de vernevelde benzine langs de inlaatklep, waarbij deze gereinigd wordt.

Ik denk dat het verder weinig effect heeft op de 'schoonheid' van de ontbranding en dus ook op de problemen met de kleppen. Een mengsel met ethanol is schraler, maar een moderne motor zal dat bijstellen door gewoon meer brandstof in te spuiten.

Brazos wijzigde deze reactie 03-10-2019 19:45 (3%)

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
[...]

Ik ben dus voor incidenteel OV vervoer met mijn gezin 62,50 kwijt. Ja dat is goedkoper dan een auto voor enkel gebruik maar eigenlijk veel te veel. Ik pak dus voor uitjes nooit het OV. Helaas.
Een kaart is 5 jaar geldig. Dus als je volledige kosten van de kaart mee telt voor 1 reisje ga je dus maar 1 keer op reis in 5 jaar.

De kosten voor een auto voor 1 reisje moet dan ook als 5 jaar belasting, verzekering, apk keuringen + eenmalig benzine+afschrijving zijn.

Kan je voor €62,50 5 jaar lang wegenbelasting en verzekering betalen?

• Harry21
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12-10 15:33
niet zeuren hoor, als je nu nog een auto van voor 2000 rijdt, ben je of oldtimer liefhebber, of geen geld.

• incaz
  • Laatst online: 11:46
n3othebest schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:54:
Dat was mijn punt vooral. Ik wil niet afgeven op mensen in de bijstand of roepen dat ze minder zouden moeten krijgen maar een auto is gewoon niet de slimste/goedkoopste optie.
Als de fiets geen alternatief is (bv door gezondheidsproblemen, en gezondheidsproblemen zijn er veel bij mensen in de bijstand) dan kan de auto zeker wel de slimste of goedkoopste optie zijn. (Niet in de laatste plaats voor de gemeente trouwens, omdat een deel anders uit het WMO-vervoer moet komen, wat meer kost, meer vervuiling geeft en veel meer overlast.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Lapa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06:21
Kuusj schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Natuurlijk moeten we ergens beginnen met het klimaatprobleem, maar ik zie er persoonlijk 100x meer in al die miljarden Euro's te pompen in projecten in de meest vervuilende landen van deze aardkloot. Daar heeft een miljard euro hoogstwaarschijnlijk vele malen meer invloed dan hier in NL waar we op het gebied van klimaat toch al best bewust bezig zijn. Iets met 80% van het resultaat bereiken met 20% inzet. Andersom 80% moeite in NL moeten doen voor de laatste 20% besparing.
Zo goed is Nederland helemaal nog niet bezig. Nederland staat in de subtop van meest vervuilende landen, per persoon en al helemaal per vierkante kilometer. Ongeacht met welke maatstaf je meet, maar neem bijvoorbeeld de ecologische voetafdruk.
Alle landen die boven ons staan zijn ofwel andere rijke westerse landen ofwel landjes nog veel kleiner dan NL, die dus statistisch zeer weinig invloed hebben. De landen waar je mogelijk aan denkt (China, India, Pakistan, Indonesië) staan ver tot zeer ver onder ons. China van die groep nog het hoogst, maar dat is een land dat zelf al steeds meer doet en onze hulp echt niet nodig heeft in dit opzicht.
Dus ik weet niet waar je dan wel die miljarden wil uitgeven? Ik denk toch echt dat we dat het best en meest efficient bij onszelf kunnen doen. Overigens denk ik niet dat deze E10 nou echt zoden aan de dijk gaat zetten, dat is een druppel op een gloeiende plaat.

En je wil toch niet zeggen dat omdat we toevallig in een relatief klein land leven, dat de gemiddelde Nederlander minder verantwoordelijkheid heeft dan de gemiddelde wereldburger? Want op dit moment is die gemiddelde Nederlander echt een heel stuk vervuilender dan die gemiddelde wereldburger (ik zelf ook hoor).

Lapa wijzigde deze reactie 03-10-2019 21:06 (5%)

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-10 21:30

JKen

Catdog Fanart.

Probleem is hoe rijker iemand is, hoe meer hij doorgaans vervuild. Ik vindt altijd grappig wanneer mensen zeggen met een hoog inkomen dat ze erg mileu bewust bezig zijn doordat ze dit, dat, enz doen. Als vervolgens vraag hoeveel kilometers ze rijden per jaar en vliegen dan val je style achterover.

• Lapa
JKen schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:10:
Probleem is hoe rijker iemand is, hoe meer hij doorgaans vervuild. Ik vindt altijd grappig wanneer mensen zeggen met een hoog inkomen dat ze erg mileu bewust bezig zijn doordat ze dit, dat, enz doen. Als vervolgens vraag hoeveel kilometers ze rijden per jaar en vliegen dan val je style achterover.
Klopt, iemand die 80.000 km/jaar rijdt in een nieuwe tesla heeft nog steeds veel meer negatieve milieu impact dan iemand die 1000 km/jaar rijdt in een oude fiat panda. Maar wel veel minder dan een derde persoon die die 80.000 km/jaar in een hummer doet, of een brandstof aangedreven jaguar, om een iets minder extreem voorbeeld te geven.
De beste milieumaatregel zou dus zijn, zorgen dat die 80.000 km/jaar omlaag gaat en dat de auto wat minder zwaar en luxe hoeft. Maar dat soort gedrag veranderen blijkt ontzettend lastig. Mensen geven niet graag luxe op en status al helemaal niet. Dan heeft het dus nog steeds heel veel impact als dit soort grootverbruikers het minder vervuilende alternatief kiezen dat net zoveel luxe en status heeft.

• Kuusj

Kuusj

Lapa schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:04:
[...]

Zo goed is Nederland helemaal nog niet bezig. Nederland staat in de subtop van meest vervuilende landen, per persoon en al helemaal per vierkante kilometer. Ongeacht met welke maatstaf je meet, maar neem bijvoorbeeld de ecologische voetafdruk.
Alle landen die boven ons staan zijn ofwel andere rijke westerse landen ofwel landjes nog veel kleiner dan NL, die dus statistisch zeer weinig invloed hebben. De landen waar je mogelijk aan denkt (China, India, Pakistan, Indonesië) staan ver tot zeer ver onder ons. China van die groep nog het hoogst, maar dat is een land dat zelf al steeds meer doet en onze hulp echt niet nodig heeft in dit opzicht.
Dus ik weet niet waar je dan wel die miljarden wil uitgeven?

En je wil toch niet zeggen dat omdat we toevallig in een relatief klein land leven, dat de gemiddelde Nederlander minder verantwoordelijkheid heeft dan de gemiddelde wereldburger? Want op dit moment is die gemiddelde Nederlander echt een heel stuk vervuilender dan die gemiddelde wereldburger (ik zelf ook hoor).
Dat is toch ook helemaal niet wat ik zeg :+ Natuurlijk hebben wij ook een verantwoordelijk, maar wat ik mij af vraag is hoe groot de impact is van een beslissing als het verplichten van E10 in onze benzine. Zijn er geen andere dingen waar we veel meer mee kunnen besparen dan dit? Denk aan de kolencentrales die voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor onze uitstoot.

Investeer die miljarden dan in meer subsidies voor zonnepanelen en parken om stroom op te slaan of weet ik wat. Baseload kun je toch opvangen met kerncentrales. Ik ben uiteraard fel tegen centrales zoals die in Tihange (die met ducttape aan elkaar hangt), maar een moderne centrale zou ik geen probleem mee hebben.

Belast vliegen, en belast vooral die (imho) achterlijke cruises die je om de oren vliegen. In Noorwegen (waar ik deze zomer was, en niet met een vliegtuig) was ik op een bepaald moment in het toeristische plaatsje Flåm, en daar kunnen cruiseschepen dus gewoon aanmeren. Maar wat een enorme zooi troep dat die dingen de hele dag stonden uit te stampen 7(8)7? En bijna uitsluitend Chinezen ook. Ik schrok er echt van. Ik vraag mij dan af wat voor een nut het heeft diesels van voor 2002 (of wat het ook is) te weren in een stad als Rotterdam terwijl daar letterlijk 20 van die schepen zwarte troep eruit staan te stampen. Volgens mij kan ik 20 jaar autorijden en minder uitstoten dan zo'n ding er op 1 uur uit gooit.

Natuurlijk heeft dat ook weer te maken met het feit dat de Nederlander maar al te graag de beste deals heeft, dus bestellen we (toegegeven, ik ook) massaal bij Ali. Maar zo kun je letterlijk over alles in ons luxe leventje gaan redeneren, voedsel enz.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]

Maar goed dat is offtopic.
Ik rijd ook niet veel, gemiddeld tanken we eens per maand helemaal vol. En soms twee maanden niet. Ben benieuwd of mijn Skoda Octavia goed over deze brandstof kan. Ontbrand dat nu schoner dan E5 of juist viezer? Dat is namelijk wel een bekende kwal van bepaalde directe injectie motoren, dat de kleppen viezer en viezer worden met allerlei gevolgen.
Vieze kleppen en schoner/vuiler lopen zijn twee verschillende dingen.
Een vuile klep zal nog gewoon goed sluiten. Ze draaien namelijk rond hun as met elke keer dat ze openen. Zodoende schuren de contactrandjes op elkaar in.
Dat is exact hetzelfde als wat je zou doen bij het monteren van nieuwe kleppen. Die moeten dan pas geslepen worden door ze letterlijk gewoon te plaatsen en dan rond te draaien. Om het sneller te maken gaat er dan wat schuurpasta tussen. In de praktijk betekent dat, dat een vuile klep een mooi vlak geschuurd randje heeft die de verbrandingskamer perfect afsluit.

Dat de rest van de klep, met name aan de inlaatkant, vuiler wordt dan bij een inlaat-injectie-blok, klopt verder wel hoor, maar dat is niet heel belangrijk voor de verbranding.
Het wordt daar bij elke auto vuil trouwens. Dat komt omdat er oliedamp mee gaat met de blow-by via de carterontluchting naar de inlaat. Vanaf ergens tussen de gasklep en de inlaatpoort komt er dus lucht met miniscule oliedruppels en andere rommel naar binnen. Dat slaat neer en daar door wordt de inlaat vies.

Bij een FSI blok, zal dat ook neerslaan op de kleppen en daar blijven plakken, omdat het niet weg gewassen wordt. Bij indirecte injectie, sproeit de injector bijna direct tegen de achterkant van de inlaatklep. Daarmee wordt rommel weg gewassen.

Dus, een beetje vuil op een klep mag normaliter geen issue zijn. Is dat bij die FSI blokken wel zo (een mij onbekend verhaal, eigenlijk) dan klinkt dat als een design flaw.

Project Magna

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:08
Napo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:31:
[...]

De aanschaf van de ovkaart smeer je uit over de algehele termijn dat die geldig is en dat ritje kost je vast geen 25 euro. Voor een autorit van 10km reken je ook niet de aanschaf van een auto en een volle tank benzine :/
Een reis Berkelseweg naar Leuvenhaven kost enkel 2,55 het is dus 5,10 voor een reis van 20 minuutjes. Mijn punt is dat voor incidenteel gebruik het OV voor een gezin veel te duur is tegenover een autoritje. Wij gaan gemiddeld 2x per jaar naar Rotterdam voor een uitje met het gezin. Wij kiezen dan ervoor om met de auto te gaan. Ik ga niet 55 euro uitgeven voor 5 OV kaarten die we maar 10x gaan gebruiken. Dan was de strippenkaart een veel vriendelijker alternatief.

En dan woon ik onder de rook van Rotterdam. In Berkel en Rodenrijs.

@T-MOB online kaartjes is volgens mij geen mogelijkheid met de E-lijn metro tussen Den Haag en Rotterdam. Volgens mij kun je alleen maar reizen met een Ov chip op dat ding. Ik begrijp hem overigens voor woon werk verkeer wel bijna dagelijks.

Cobb wijzigde deze reactie 03-10-2019 21:53 (16%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:03

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Kuusj schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:29:
[...]
Dat is toch ook helemaal niet wat ik zeg :+ Natuurlijk hebben wij ook een verantwoordelijk, maar wat ik mij af vraag is hoe groot de impact is van een beslissing als het verplichten van E10 in onze benzine. Zijn er geen andere dingen waar we veel meer mee kunnen besparen dan dit? Denk aan de kolencentrales die voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor onze uitstoot.
Natuurlijk zijn er ook andere dingen waarmee we ook kunnen besparen. Die moeten we ook doen...
Cobb schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:48:
Ik ga niet 55 euro uitgeven voor 5 OV kaarten die we maar 10x gaan gebruiken. Dan was de strippenkaart een veel vriendelijker alternatief.
offtopic:
Je weet dat je ook gewoon online treinkaartjes kunt kopen? En in de bus vaak (hier in Enschede iig) gewoon met pin kunt betalen.

T-MOB wijzigde deze reactie 03-10-2019 21:50 (25%)

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Lapa
Kuusj schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Dat is toch ook helemaal niet wat ik zeg :+ [...]
Mijn reactie werd met name getriggerd door dit zinnetje:
maar ik zie er persoonlijk 100x meer in al die miljarden Euro's te pompen in projecten in de meest vervuilende landen van deze aardkloot
Wij zijn juist een van die meest vervuilende landen. En als we die miljarden hier uitgeven, is het ook nog eens goed voor onze economie.
Verder zijn we het volgens mij aardig met elkaar eens.

• Kuusj

Kuusj

Lapa schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

[...]

Wij zijn juist een van die meest vervuilende landen. En als we die miljarden hier uitgeven, is het ook nog eens goed voor onze economie.
Fair enough, dat had ik in de snelheid van mijn lezen even gemist :7

• Brazos
Lapa schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

[...]

Welke miljarden gaat het hier eigenlijk over? Ik dacht dat de oplossing voor de klimaatproblematiek vooral een kwestie was van lastenverzwaringen. Of dat zo goed is voor de economie valt te bezien.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08:48
Brazos schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:57:
[...]

Welke miljarden gaat het hier eigenlijk over? Ik dacht dat de oplossing voor de klimaatproblematiek vooral een kwestie was van lastenverzwaringen. Of dat zo goed is voor de economie valt te bezien.
Met die gedachte zit je mis. Een groot gedeelte van de investeringen renderen prima. Bijv. het rendement dat een windmolen of zonnepaneel maakt krijg je nergens anders en is praktisch gegarandeerd. Isoleren idem dito. En dat geldt ook op grote schaal, waarbij het ook nog eens enorm veel banen oplevert.

SW-0040-8191-9064

• Brazos
ph4ge schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:13:
[...]

Een groot gedeelte van de investeringen renderen prima. Bijv. het rendement dat een windmolen of zonnepaneel maakt krijg je nergens anders en is praktisch gegarandeerd. Isoleren idem dito. En dat geldt ook op grote schaal, waarbij het ook nog eens enorm veel banen oplevert.
Ongetwijfeld, maar de vraag ging over welke miljarden aan maatregelen zijn gespendeerd, niet het rendement op een windmolen of zonnepaneel.

Voor zover ik zie zijn die maatregelen voornamelijk lastenverzwaringen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, vandaar de vraag.

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:04

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Zullen we het weer over de informatievoorziening omtrent de invoering van E10 hebben?

Tevens een titelfix om het onderwerp wat duidelijker af te bakenen.

Climate dashboard

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:05
Harry21 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:18:
niet zeuren hoor, als je nu nog een auto van voor 2000 rijdt, ben je of oldtimer liefhebber, of geen geld.
Zo slecht zijn de auto's uit die tijd niet. Er zijn zat mensen die het gewoon onzin vinden om een hoop geld in een nieuwere auto te stoppen.

Ik zit dan net aan de andere kant van de schaal (2001 focus), maar afgezien het bouwjaar is die niet wezenlijk anders dan de '99 versie.

Ik zou best een nieuwere auto willen, maar eigenlijk kost deze niks terwijl hij het prima doet. Waarom zou ik dan >5k (als ik het daar al mee red) in een andere auto stoppen? Deze oprijden is dan imo beter te verantwoorden.

Hij is overigens geschikt voor E10, maar de grens bij 2000 leggen is, denk ik, te voorbarig. Er rijdt een hele hoop rond van die tijd.

edit:
Wat denk ik nog wel lastig is voor oudere voertuigen, is dat er volgens mij een hoop spul is dat prima geschikt is, maar nooit getest.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar motorfietsen.
BMW geeft aan dat al hun motoren geschikt zijn voor E10.
Kawasaki geeft eigenlijk alleen modellen aan van >2006.

Gebruiken ze nou zulk verschillende materialen, of heeft kawa gewoon niet de tijd en moeite genomen om die oude modellen te checken? Ik verwacht het laatste eigenlijk.

Ik vond de informatievoorziening overigens prima. Wekenlang heb ik niks ander gezien als discussies hierover en hoe de wereld zou vergaan. Die lui wisten dus allemaal dat het er aan zat te komen.

timberleek wijzigde deze reactie 04-10-2019 08:52 (27%)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

timberleek schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:47:
[...]

Zo slecht zijn de auto's uit die tijd niet. Er zijn zat mensen die het gewoon onzin vinden om een hoop geld in een nieuwere auto te stoppen.

Ik zit dan net aan de andere kant van de schaal (2001 focus), maar afgezien het bouwjaar is die niet wezenlijk anders dan de '99 versie.

Ik zou best een nieuwere auto willen, maar eigenlijk kost deze niks terwijl hij het prima doet. Waarom zou ik dan >5k (als ik het daar al mee red) in een andere auto stoppen? Deze oprijden is dan imo beter te verantwoorden.

Hij is overigens geschikt voor E10, maar de grens bij 2000 leggen is, denk ik, te voorbarig. Er rijdt een hele hoop rond van die tijd.

edit:
Wat denk ik nog wel lastig is voor oudere voertuigen, is dat er volgens mij een hoop spul is dat prima geschikt is, maar nooit getest.
Dit. Exact dit.
Als ze geen garantie kunnen geven, zeggen ze maar gewoon van niet.
Testen en valideren is veel werk, ook omdat je met eventuele langetermijn effecten zit.
Werk = Tijd = Geld. En dat voor modellen die al buiten de garantie zijn....
Als ik bijvoorbeeld kijk naar motorfietsen.
BMW geeft aan dat al hun motoren geschikt zijn voor E10.
Kawasaki geeft eigenlijk alleen modellen aan van >2006.

Gebruiken ze nou zulk verschillende materialen, of heeft kawa gewoon niet de tijd en moeite genomen om die oude modellen te checken? Ik verwacht het laatste eigenlijk.
Sja, in Brazilië worden Opels gereden onder de merknaam Chevrolet. Corsa B in sedanvorm is daar b.v. mateloos populair (geweest?) als taxi.
Zelfde auto als hier, maar daar rijden ze al sinds 1977 op E10. Inmiddels zitten ze daar bijna aan de 30% ethanol als wettelijk minimum.
(zie ook: Wikipedia: Ethanol fuel in Brazil)

Blijkbaar is het rendabel genoeg om specifiek voor die markt auto's te maken die op ethanol kunnen rijden.
Ergens verwacht ik dat die aanpassingen minimaal zijn, danwel helemaal niets, en dat het gewoon badge engineering is.
Ik vond de informatievoorziening overigens prima. Wekenlang heb ik niks ander gezien als discussies hierover en hoe de wereld zou vergaan. Die lui wisten dus allemaal dat het er aan zat te komen.
Mee eens, E10 is al jaren geleden aangekondigd.
Heb zelfs nog overwogen om mijn toenmalige auto om te laten katten voor E85, zodat ik goedkoper kon tanken. Maar met het extra verbruik was dat netto helemaal niet interessant.

Dat kon toen trouwens met een kastje tussen de kabels van de injectoren. Iets meer dutycycle geven was voor mijn 80's ontwerp motorblok (C20NE, Opel 2.0i 8v) al voldoende.

McKaamos wijzigde deze reactie 04-10-2019 12:49 (4%)

Project Magna

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-10 21:30

JKen

Catdog Fanart.

Om die reden verwacht ik juist daar oudere auto's juist beter over weg moeten kunnen met E10 gezien motoren overgedemoniseerd zijn. Oudere auto's doen ook beter op lpg dan nieuwere maximale uitgeknepen motorblokken

• ge-flopt
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:51
Ik heb een auto die volgens de check niet tegen E10 kan. Echter heb inmiddels aardig wat tank stations hier in de buurt bekeken en bijna overal zit er E10 in. Waar kan snel zien of er ook nog Euro 95 zonder E10 uit de pomp komt?

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
ge-flopt schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:38:
Ik heb een auto die volgens de check niet tegen E10 kan. Echter heb inmiddels aardig wat tank stations hier in de buurt bekeken en bijna overal zit er E10 in. Waar kan snel zien of er ook nog Euro 95 zonder E10 uit de pomp komt?
E10 is verplicht geworden. Alles wat Euro95 is zal dus E10 zijn. Dan moet je naar Euro98 toe.

• Smuey
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:40
mddd schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Als je stadsverkeer vergelijkt met continu 60 rijden heb je zeker gelijk. Wellicht bij 80 km/u ook wel. Maar bij 150 km/u is dat echt niet meer zo. Dus ergens daar tussen zit een omslagpunt. Waar precies? Dat hangt af van hoe heftig stadsverkeer het is, en hoe hard je rijdt op de snelweg. Je kunt in elk geval niet zeggen dat stadsverkeer altijd meer verbruikt dan welk andere snelheid dan ook.
https://autorai.nl/e10-benzine-onzuiniger-dan-euro95/

Gemiddeld 8.4% minder zuinig en door het hogere verbruik gemiddeld nog een hogere uitstoot van CO2 ook. En die troep is nog duurder geworden ook...

Maar goed, die zullen het ook wel verkeerd berekend hebben, nietwaar?

• YakuzA
  • Laatst online: 11:41

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Smuey schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:31:
[...]
https://autorai.nl/e10-benzine-onzuiniger-dan-euro95/

Gemiddeld 8.4% minder zuinig en door het hogere verbruik gemiddeld nog een hogere uitstoot van CO2 ook. En die troep is nog duurder geworden ook...

Maar goed, die zullen het ook wel verkeerd berekend hebben, nietwaar?
Het klinkt iig wel onlogisch.
Door 5 procentpunt toename van de biomeuk zorgt voor 8,4% zuinigheid afname.

Met de genoemde 30% minder energie in ethanol uit het artikel zou je 30% van 5 procentpunt verwachten E5 -> E10 zou dan een 1,66% moeten schelen qua efficiëntie?

YakuzA wijzigde deze reactie 08-10-2019 20:08 (14%)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Smuey
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:40
YakuzA schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:05:
[...]

Het klinkt iig wel onlogisch.
Door 5 procentpunt toename van de biomeuk zorgt voor 8,4% zuinigheid afname.

Met de genoemde 30% minder energie in ethanol uit het artikel zou je 30% van 5 procentpunt verwachten E5 -> E10 zou dan een 1,66% moeten schelen qua efficiëntie?
Tenzij de extra toegevoegde ethanol een impact heeft op de kwaliteit van de brandstof als geheel natuurlijk. Wat wel het geval lijkt te zijn, gezien het lagere rendement van E10 ten opzichte van reguliere euro95

• YakuzA
  • Laatst online: 11:41

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Smuey schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:25:
[...]

Tenzij de extra toegevoegde ethanol een impact heeft op de kwaliteit van de brandstof als geheel natuurlijk. Wat wel het geval lijkt te zijn, gezien het lagere rendement van E10 ten opzichte van reguliere euro95
Nope, ze hebben het dus met E0 vergeleken en niet met E5:
Bovendien hebben ze toevallig de disclaimer uit het originele artikel niet meegenomen:
We compared E10 with E0 ‘pure’ petrol so that they would provide clear evidence that adding ethanol to petrol can reduce fuel economy. It’s important to stress that drivers using the current E5 grade are unlikely to see overheads increase by quite as much as the sums quoted here.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12-10 13:27

Nox

Noxiuz

Ik heb een MX-5 uit 2002, kan er ook niet tegen.

Met de DirectLease app kan je kijken waar je premium benzine kan tanken tegen welke prijs. Prijzen verschillen van 1,65 tot 1,85 voor de niet-snelwegpompen.

Ik tank nu bij een servicestation aan 1,68, 7 cent duurder dan de goedkope pomp om de hoek. Maar ik hoef niet zelf te tanken, dat doet het personeel zelfs voor je 8)7

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:53
Pomphouders kunnen geen Euro95 meer bestellen met E5. Het is allemaal E10 wat er geleverd wordt.
Voor in de toekomst zijn er plannen om naar E20 te gaan.

Mijn auto uit 2005 kan er ook niet tegen, en ben ik nu verplicht om de slechtere Euro98 te tanken waardoor mijn verbruik (en dus uitstoot) omhoog gaat. Vreemd, terwijl de overheid juist de vervuiling wil terug dringen.....

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True