Je moet niet zo arrogant en kleinerend reageren, dat is erg onvolwassen. Als je het ergens niet mee eens bent, zeg dat dan op een normale manier. We zijn hier allemaal (Op een enkel na) geen advocaat, fouten kunnen gemaakt worden.
Dat gezegd hebbende, wil ik duidelijk maken dat ik niet de gedachte heb dat er nooit iemand het dak mag betreden.
Zoals aangehaald door @
Cheesy in het wetsartikel moet er duidelijkheid zijn naar de bewoner. Dat is aan de OP te zien niet het geval.
Er was nog overleg gaande met het uitvoerend bouwbedrijf over de randvoorwaarden er was nog geen overstemming (mn een redelijke termijn mbt verantwoordelijkheid voor lekkages).
Er was nog overleg gaande. M.a.w. bewoner was wellicht niet (geheel) op de hoogte van de uit te voeren werkzaamheden en evt. ook niet hoe de wet dit beschrijft.
Bewoner mag uitzoeken wat de wet schrijft, en daarvoor mag een redelijke termijn gesteld worden. We kunnen niet zomaar iedereen op zijn of haar woord geloven.
Deze termijn zal echter naar redelijkheid niet lang zijn, hooguit tot het einde van de eerstvolgende werkdag. Een telefoontje met bijvoorbeeld het juridisch loket neemt geen week in beslag.
Daarbij geldt natuurlijk nog het onderzoeksplicht van de bewoner. Zijn de werkzaamheden al ruim van te voren gepland en kenbaar gemaakt is bewoner in principe te laat om op het moment van de werkzaamheden een klacht in te dienen en zich te beroepen op de wet.
Indien uitvoerder niets heeft laten weten aan bewoner, moeten de werkzaamheden per direct stoppen totdat de bewoner op de hoogte is.
Voldoende is in principe door mondeling te benoemen dat ze tot X datum de gevel isoleren en 2 maanden garantie geven op het dak.
Ook wil ik nogmaals aanhalen dat lopen op een plat dak fatsoenlijk moet worden gedaan. Een dak is zeker niet krokant maar ook niet bestand tegen alles.
Niet duidelijk is hoe de platen bijv. op het dak liggen. Liggen ze op de kiezel?
Zit er tussen de houten plaat een hard voorwerp zoals een steentje, pitje of een splinter, kan het zomaar een lek veroorzaken.
Vegen met een zachte bezem, inspecteren en rubberen tegels zijn de normale gang van zaken.
Belangrijk is dat het dak achteraf goed wordt gecontroleerd op beschadigingen en deze direct worden gemeld.
Buiten het juridische / nette / wenselijke verhaal om, zou ik mezelf niet zo druk maken en vind ik, dat als je een goede uitvoerder bent, je best wat langer garantie kunt geven. Hebben ze er niet genoeg vertrouwen in om de boel heel achter te laten?
https://www.flickr.com/photos/chanababie/2872210961