Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 12:27
Gomez12 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

Je hebt een iets te rooskleurige gedachte bij het verleden. 10 jaar geleden had je in geen stadscentrum een appartement voor 90k als dat nu 950 huur kost.
Of je zit in een gebied waar de huizenprijzen sneller stijgen dan in Amsterdam oid...
Ik heb koopinformatie van die woning opgevraagd bij het kadaster dus dat en de huurprijs die ik hier noem zijn objectieve variabelen.
Verder schieten de huurprijzen (vrije sector dus hé) in een omtrek van een kilometer van onze woning uit naar ver over de 1000 tot 1200 euro voor een soortgelijk leefoppervlak.

Maar wellicht een discussie voor een ander topic ook. ;)

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 03-10-2019 16:13 (4%)

• TheFes
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Koffiebarbaar schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Eens. De andere kant van het mes is dat we momenteel ook wel een behoorlijk beroerde huurmarkt hebben en ik ook wel snap dat mensen weggetjes opzoeken als je niet in die sociale molen zit.

Wij zijn momenteel ruim 950 euro huur kwijt aan een matig onderhouden appartement van een kleine 65 vierkant aan de rand van een van de meest beruchte wijken van het land waar je bijna nooit comfortabel kan parkeren.
We zitten dan met een redelijk tuinje dichtbij het stadscentrum waar voor ons met huisdieren en OV-afhankelijkheid de grote aantrekkingskracht ligt, maar dat ding is tien jaar geleden aangekocht door de huidige eigenaar voor minder dan 90k dus daar kan nooit niet meer dan 250~300 euro hypotheek op zitten na aftrek van HRA en er van uit gaande dat dat ding volledig gefinancierd is. (vast niet)

Dat is verder marktconform dus ik wil niemand in de fik steken maar mijn inkomen is over de laatste tien jaar verre van verdubbeld, laat staan verdrievoudigd. Je zal toch iets van een dak moeten hebben ook met een laag inkomen.
Is gewoon rukbeleid vanuit de overheid. Het is veel makkelijker om van veel geld nog meer geld te maken dan dat het is om van een laag inkomen rond te blijven komen. Die verhoudingen moeten beter.

(ons verzamelinkomen is te hoog voor sociale huur overigens dus dit relaas betrek ik niet op mezelf)
Als de woning verhuurd wordt zal er geen sprake van HRA zijn.

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12:00
Stoney3K schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

Op het moment dat je genoeg verdient om vrije sector te huren, verdien je zéker genoeg om te kunnen kopen. De enige reden waarom dat niet zou kunnen is als je geen eigen geld hebt en niet kan sparen.
Beetje offtopic, maar niet helemaal met je eens.
Voor heel erg veel mensen, ondanks ze qua salaris lekker verdienen kunnen ze niks kopen en dat komt door iets genaamd een studieschuld.

Een vriend van mij verdiend veel meer dan ik, maar door zijn studieschuld (die hij wel versneld aan het aflossen is!) kan hij een hypotheek krijgen van veel te weinig in deze markt.
Dus ja, hij zit helaas in de vrije sector te huren; gelukkig is het een 'goedkope' vrije sector woning, dus kan hij nog genoeg wegdoen om zijn studieschuld af te betalen.

• icegodd
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-11 11:32
Commentaar op moderatie (of vragen hierover) mag niet in het topic.

Ardana wijzigde deze reactie 05-10-2019 00:12 (78%)

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-11 18:14

Stoney3K

Flatsehats!

Ryur schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:19:
[...]
Een vriend van mij verdiend veel meer dan ik, maar door zijn studieschuld (die hij wel versneld aan het aflossen is!) kan hij een hypotheek krijgen van veel te weinig in deze markt.
Dus ja, hij zit helaas in de vrije sector te huren; gelukkig is het een 'goedkope' vrije sector woning, dus kan hij nog genoeg wegdoen om zijn studieschuld af te betalen.
De inkomensbepaling van de vrije sector neemt tegenwoordig óók je studieschuld mee. In het verleden was dat verschil er nog wel, maar veel makelaars hebben de eisen bijgesteld en effectief zijn de inkomensberekeningen voor een hypotheek of voor de vrije-sector huur tegenwoordig bijna hetzelfde.

Als je bijvoorbeeld ook een BKR melding hebt, dan weigeren veel huurmakelaars in de vrije sector je inschrijving. Ze mogen er misschien strikt genomen niet naar vragen, maar als je de BKR uitdraai er niet bij voegt, nemen ze je aanvraag niet in behandeling.

Het meten met twee maten wordt nog gekker als je bekijkt dat de sociale huursector alleen je verzamelinkomen bekijkt als totaalinkomen en schulden daarin weer niet worden meegenomen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-11 18:32
torretje2012 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:19:
Je kan prima de woning splitsen, echter die kosten zal een makkelaar niet willen betalen want voor huurtoeslag heb je nodig:
Eigen wc
Eigen voordeur
Minder dan 15% studenten in de straat
Vergunningen

En nog een hele bult andere shit, die de voordelen voor jullie niet waard zijn.
Bij splitsen zal door de Belastingdienst/Toeslagen de volgende bewijsstukken worden opgevraagd:
- Huurovereenkomst
- Verhuurdersverklaring
- Betaalbewijzen van de huurder
- Plattegrond van het woonobject

Als je deze bewijsstukken niet kan overleggen, is het einde verhaal.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-11 18:14

Stoney3K

Flatsehats!

Xfile schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Bij splitsen zal door de Belastingdienst/Toeslagen de volgende bewijsstukken worden opgevraagd:
- Huurovereenkomst
- Verhuurdersverklaring
- Betaalbewijzen van de huurder
- Plattegrond van het woonobject

Als je deze bewijsstukken niet kan overleggen, is het einde verhaal.
Niet alleen einde verhaal, als blijkt dat je onterecht huurtoeslag hebt ontvangen dan kun je op een dikke boete rekenen vanwege fraude.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-11 18:32
Stoney3K schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Niet alleen einde verhaal, als blijkt dat je onterecht huurtoeslag hebt ontvangen dan kun je op een dikke boete rekenen vanwege fraude.
Nee hoor, dat klopt niet.
Bij de aanvraag worden al de bewijsstukken opgevraagd, er is nog geen huurtoeslag uitgekeerd.
En ik heb nog niet meegemaakt dat er een boete is uitgedeeld.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True