Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• JorritWegman
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 03-10 11:13
Ik heb zojuist van de makelaar gehoord dat een vriend en ik (allebei 18) een appartement kunnen huren voor €800. Wij betalen dan allebei < €424,44, dus hebben wij recht op huurtoeslag.

Moeten wij hiervoor 2 contracten van elk €400 laten opstellen of kunnen wij bij het aanvragen van toeslag aangeven dat wij één contract van €800 delen?

Alle reacties

• ljsquare
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 08:34
Helaas gaat dat volgens mij niet op. De belastingdienst kijkt naar de totale huur en het aantal bewoners op 1 adres. Enkel bij een gesplitste woning op 1 adres kan het.

Laurens-Jan Merkx

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11:12
Helaas mag de huur niet gesplitst worden voor dit doel. Jullie beide salarissen bij elkaar opgeteld mogen dus niet hoger zijn dan de toeslag grens en de huur niet hoger dan 720,42 euro.

Oftewel nee, jullie hebben geen recht op huurtoeslag.

Morpheusk wijzigde deze reactie 02-10-2019 00:33 (13%)

American Express Gold Card 1 jaar gratis en 20.000 punten cadeau. Dit is al snel goed voor 80 euro bol.com bonnen.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:34

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dit is waarschijnlijk niet een zelfstandige woning dus kan er 1 van jullie maar toeslag aanvragen maar dan is de woning te duur.

https://www.belastingdien...lke-woningen-huurtoeslag/

Edit: die makelaar werkt ook nog laat ;)

Barrycade wijzigde deze reactie 02-10-2019 00:33 (10%)

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14-10 15:29
Als je samen huurt moet je je inkomens bij elkaar optellen.
Sowieso kom je met een woning waar 800 euro huur op zit niet in aanmerking voor huurtoeslag.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Twee factoren om rekening mee te houden:

1. toeslaginkomen (partners optellen)
2. huurgrens

Deze woning kost geen 2x400 euro maar gewoon 800. Dat is vrije sector en daar heb je geen huurtoeslag.

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:01
Hoezo "Helaas kan dit niet"? Wees blij dat dit soort schuine constructies niet werken. Er gaat al genoeg sociaal geld op dit soort maniertjes de balk over.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:44
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:21:
Ik heb zojuist van de makelaar gehoord dat een vriend en ik (allebei 18) een appartement kunnen huren voor €800. Wij betalen dan allebei < €424,44, dus hebben wij recht op huurtoeslag.

Moeten wij hiervoor 2 contracten van elk €400 laten opstellen of kunnen wij bij het aanvragen van toeslag aangeven dat wij één contract van €800 delen?
edit: je krijgt huurtoeslag als je minder dan xxxxxx per jaar verdiend en/of als je woning minder dan 712? euro kost. In dit geval is het 800 euro dus maakt niet uit hoeveel jullie verdienen.

Edit

mugen4u1987 wijzigde deze reactie 02-10-2019 09:23 (16%)

• EJlol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:02
mugen4u1987 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

Sorry maar zo werkt dat dus echt niet, jullie verdienen teveel dus je krijgt geen huurtoeslag ;w
Zoals jij het zegt werkt het ook niet... nergens uit dit topic blijkt dat ze te veel verdienen, alleen dat de huurprijs te hoog is voor huurtoeslag ;)

• Dostar
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08-10 00:53
Ik heb in het verleden samen met een goede vriend een woning gehuurd. Betreft toeslagen een heel simpel verhaal:

Je wordt met samenwonen, ongeacht je getrouwd bent, een relatie hebt of simpelweg vrienden bent gezien als toeslagspartners.

Dit heeft invloed op gezamenlijk inkomen en alle toeslagen, dus je gaat ook gekort worden in zorgtoeslag in sommige gevallen.

Dus gebruik een goede rekenhulp of bel even met de belastingdienst.

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11-10 21:58
Totale huur en de specificaties mee sturen naar de belastingdienst en van belang is jullie beide jaar inkomsten door geven. Geef alles op tijd door! Als er iets veranderd in inkomen meteen door geven

Vergeten jullie niet Zorgtoeslag! Als je niet bent getrouwd krijgt ieder apart zorgtoeslag, zodra je officieel trouwt veranderd dit en krijg je nog maar 1 zorgtoeslag voor beide partijen samen. Ik ben met mijn vrouw maar omdat we niet zijn getrouwd en geen geregistreerde partnerschap hebben krijgen we ieder ons eigen zorgtoeslag. We wonen samen. Ik hoor wel van de belastingdienst dat de huurtoeslag samen wordt berekend over ons totale inkomsten. Let wel goed op en ga het berekenen want als je ver boven zit voor wat je mag, moet je alles terug betalen. Bij ons is huurtoeslag €0 omdat we beide fulltime werken en ons totaal inkomen wordt gekeken.

van der Berg wijzigde deze reactie 02-10-2019 09:22 (18%)

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:21:

Zoals je hierboven al meermaals hebt kunnen lezen, nee dat mag en kan niet. Dus jullie krijgen GEEN huurtoeslag.
MAAR. Wees ontzettend blij dat je dit kunt huren!
Als jongere onder de 23 mag je inderdaad maar tot 424,44 euro huren als je huurtoeslag wilt en daar zijn dus heel erg weinig woningen voor beschikbaar. Die paar woningen zijn dan wel speciaal voor jongeren 'gereserveerd'.
Duurder huren mag wel, tot 607 euro waarschijnlijk afhankelijk van inkomen en welke woningbouw, maar daar is dan nou net weer geen woning voor te krijgen zonder dat je ~10 jaar op een wachtlijst hebt gestaan (afh. van gemeente). En dan krijg je geen huursubsidie tot je 23ste.

Dus al met al, jammer, huurtoeslag gaat niet op, maar lijkt me dat je een prima deal hebt nu! Woningen voor 800 euro zijn er al niet zo veel, verhuurders die je laten samenwonen als niet-stel zijn ook zeldzaam, dus wees blij dat je betaalbaar kunt wonen!
En nu sparen voor een eigen koopwoning en zet jezelf op de wachtlijst(en) van de woningbouw zodra je 18 bent.

• OmgItsKoen
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14-10 21:52
EJlol schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:51:
[...]

Zoals jij het zegt werkt het ook niet... nergens uit dit topic blijkt dat ze te veel verdienen, alleen dat de huurprijs te hoog is voor huurtoeslag ;)
Als je een appartement van 800 euro überhaupt mag huren verdien je teveel voor sociale huur. ;)

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
€424 per persoon aan huur betalen en dan nog beide huurtoeslag willen...

Volgens mij kan maar 1 persoon een contract tekenen, die is dus 800 euro en te hoog voor huurtoeslag.
Dat jullie de huur opsplitsen maakt voor het contract niet uit, dat is jullie afspraak onderling.

• JorritWegman
Bedankt voor al jullie reacties. Wat ik me wel afvraag is hoe dat dan in een studentenhuis gaat, waar elke student huurtoeslag krijgt terwijl ze op het zelfde adres staan ingeschreven?

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:44:
Bedankt voor al jullie reacties. Wat ik me wel afvraag is hoe dat dan in een studentenhuis gaat, waar elke student huurtoeslag krijgt terwijl ze op het zelfde adres staan ingeschreven?
Dat zijn gescheiden woningen, die staan ook als zodanig op de contracten. Je huurt een kamer, geen woning. En dat is zelfstandig en dus recht op toeslag. Jullie huren samen 1 woning.

• m0h4life
  • Laatst online: 09:58
Dostar schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:06:
Je wordt met samenwonen, ongeacht je getrouwd bent, een relatie hebt of simpelweg vrienden bent gezien als toeslagspartners.
Dit is niet waar, je wordt gezien als toeslagenpartners als je aan één of meerdere van de volgende eisen voldoet
- Je bent getrouwd of geregistreerd partner
- Je hebt samen met één van de medebewoners een kind
- Je bent aangemeld als partners bij het pensioenfonds
- één van je medebewoners heeft een kind onder de 18 jaar
- Je bent samen eigenaar van een huis
van der Berg schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:14:
Vergeten jullie niet Zorgtoeslag! Als je niet bent getrouwd krijgt ieder apart zorgtoeslag, zodra je officieel trouwt veranderd dit en krijg je nog maar 1 zorgtoeslag voor beide partijen samen.
Lees hierboven wat er niet helemaal klopt aan je statement.

• JorritWegman
SmurfLink schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:45:
[...]

Dat zijn gescheiden woningen, die staan ook als zodanig op de contracten. Je huurt een kamer, geen woning. En dat is zelfstandig en dus recht op toeslag. Jullie huren samen 1 woning.
Is het mogelijk om de contracten zo op te stellen dat ons appartement bestaat uit 2 kamers? Dat zou dan erg veel geld schelen...

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Als die studenten in een huis wonen waar ze de voorzieningen delen (keuken, toilet, etc) dan hebben ook zij geen recht op huursubsidie (tenzij het adres is geregistreerd als studentencomplex). Zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...lke-woningen-huurtoeslag/

AGee wijzigde deze reactie 02-10-2019 09:49 (6%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:34

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Is het mogelijk om de contracten zo op te stellen dat ons appartement bestaat uit 2 kamers? Dat zou dan erg veel geld schelen...
Lees even de link hierboven door. Moeten jullie ook 2 keukens hebben en je eigen deel op slot kunnen zetten. Denk dat je huurbaas niet blij wordt als je je huis gaat splitsen.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Je vraagt mij nu hoe je de boel op kan lichten. Daar ga ik je toch echt niet mee helpen. Je hebt geen recht op toeslag, punt uit. Wees blij dat je een mooie woning hebt samen voor weinig geld, probeer er niet meer uit te wurmen waar je geen recht op hebt.

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Nu online

Grannd

da Granndest

Als er 2 keukens en aparte badkamers per persoon inzitten dan kan het.

• torretje2012
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-10 20:41
Je kan prima de woning splitsen, echter die kosten zal een makkelaar niet willen betalen want voor huurtoeslag heb je nodig:
Eigen wc
Eigen voordeur
Minder dan 15% studenten in de straat
Vergunningen

En nog een hele bult andere shit, die de voordelen voor jullie niet waard zijn.

• van der Berg
m0h4life schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Dit is niet waar, je wordt gezien als toeslagenpartners als je aan de volgende eisen voldoet
- Je bent getrouwd of geregistreerd partner
- Je hebt samen met één van de medebewoners een kind
- Je bent aangemeld als partners bij het pensioenfonds
- één van je medebewoners heeft een kind onder de 18 jaar
- Je bent samen eigenaar van een huis

[...]

Lees hierboven wat er niet helemaal klopt aan je statement.
Wat klopt er niet? Ik heb ook geen kind. Maar volgens de belastingadviseur persoonlijk gesprek krijgen we iedere apart zorgtoeslag, omdat we niet officieel getrouwd zijn en hebben geen geregistreerde partnerschap. Dit verander zodra ik zal trouwen krijgen we maar 1 zorgtoeslag.

Nu worden onze inkomsten apart berekend alleen bij zorgtoeslag dan, voor huurtoeslag staan we op €0 omdat bij huurtoeslag gezamenlijk inkomen geld totaal

van der Berg wijzigde deze reactie 02-10-2019 10:26 (8%)

• CatchEmAll
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 08:15
Dit klopt niet de meeste studenten krijgen geen huur toeslag. Studenten in gezamenlijke studenten huizen niet. Enkel studenten met een eigen woon unit met eigen voorzieningen en eigen voordeur komen in aanmerking voor huur toeslag.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
huur toeslag als student?

Ik ben nog van de oude garde, wij hadden basisbeurs en uitwonende beurs (eventueel aanvullende beurs), daar moest je het mee doen, niks geen toeslag of subsidie voor huren.
Studentenkamers/woningen waren dan wel weer wat goedkoper.

• van der Berg
Klopt als student heb je geen recht op huurtoeslag en zeker als het gaat om een kamer

van der Berg wijzigde deze reactie 02-10-2019 10:36 (7%)

• m0h4life
van der Berg schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:20:
[...]
Wat klopt er niet? Ik heb ook geen kind. Maar volgens de belastingadviseur persoonlijk gesprek krijgen we iedere apart zorgtoeslag, omdat we niet officieel getrouwd zijn en hebben geen geregistreerde partnerschap. Dit verander zodra ik zal trouwen krijgen we maar 1 zorgtoeslag.
Het klopt niet omdat je zegt dat je apart zorgtoeslag krijgt als je niet getrouwd bent, maar je kan niet getrouwd zijn en toch samen toeslagenpartners zijn. Het is dus te kort door de bocht om te zeggen dat je apart zorgtoeslag krijgt als je alleen niet getrouwd bent, vandaar dat ik verwees naar mijn antwoord op de post boven jou.

• JorritWegman
Maar als huurtoeslag niet voor studenten bedoeld is? Voor wie is het dan bedoeld?

• Ric00w
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12-10 18:59
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:36:
Maar als huurtoeslag niet voor studenten bedoeld is? Voor wie is het dan bedoeld?
Voor mensen met een laag inkomen?
Huurtoeslag is geen studie-beurs 8)7

• m0h4life
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:36:
Huurtoeslag is voor iedereen bedoelt die voldoet aan de voorwaarden van de huurtoeslag, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen studenten of andere personen boven de 24 jaar. Tussen 18 en 24 heb je in sommige gevallen ook recht op huurtoeslag, het zij wel aan strengere voorwaarden.

• JorritWegman
Ongepast. Laat dat svp.

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:19 (91%)

• Anakha
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
Quote en reactie verwijderd.

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:19 (91%)

• van der Berg
m0h4life schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Het klopt niet omdat je zegt dat je apart zorgtoeslag krijgt als je niet getrouwd bent, maar je kan niet getrouwd zijn en toch samen toeslagenpartners zijn. Het is dus te kort door de bocht om te zeggen dat je apart zorgtoeslag krijgt als je alleen niet getrouwd bent, vandaar dat ik verwees naar mijn antwoord op de post boven jou.
Ik krijg nu apart van mijn vrouw zorgtoeslag. Het is vrij lastig. Ik heb ook geen geregistreerde partnerschap en er staat niets op papier. Toch vreemd want we krijgen ieder ons eigen zorgtoeslag? Ik hoor van mijn adviseur aan de belastingdienst dat Zorgtoeslag het enige is waar niet naar ons totale inkomsten wordt gekeken enkel naar mijn eigen inkomen en dit veranderd zodra je officieel trouwt

• m0h4life
van der Berg schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:42:
[...]
Ik krijg nu apart van mijn vrouw zorgtoeslag. Het is vrij lastig. Ik heb ook geen geregistreerde partnerschap en er staat niets op papier. Toch vreemd want we krijfen ieder ons eigen zorgtoeslag? Ik hoor van mijn adviseur aan de belastingdienst dat Zorgtoeslag het enige is waar niet naar ons totale inkomsten wordt gekeken enkel naar mijn eigen inkomen en dit veranderd zodra je officieel trouwt
Dat komt dan dus omdat je niet voldoet aan al de in mijn post genoemde voorwaarden. Zodra je er aan slechts één voldoet ben je al toeslagenpartner.

-edit- Aan de post toegevoegd dat het één of meerdere van de voorwaarde moet zijn.

m0h4life wijzigde deze reactie 02-10-2019 10:45 (6%)

• JorritWegman

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:20 (91%)

• JDillinger
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-10 21:45

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:20 (94%)

• Gertjuhjan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:58

Gertjuhjan

Software Engineer

Men heeft het hier over tip vragen hoe je fraude kan plegen. Dat doet de TS helemaal niet. Het enige wat hij vraagt wat de mogelijkheden en de grenzen zijn van de huidige regelgeving. Oftewel geen fraude.

Kwalijker vind ik de opmerking van de makelaar dat dit zou moeten kunnen. TS word gewoon voorgelogen met achteraf flink zware financiele consequenties. Je dealt hier met de belastingdienst en daar kan je echt niet zomaar zeggen: "Ja maar de makelaar zei..." Waarschijnlijk heb je voordat je erachter komt dat je geen recht er op hebt al een jaar huurtoeslag ontvangen en moet je het dan ineens terug betalen.

Xbox: Gulpener88

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:38

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:21 (87%)

• van der Berg

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:21 (106%)

• Intelligo
  • Laatst online: 11:43

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:21 (94%)

Woont in Helsinki

• JorritWegman

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:22 (94%)

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 12:03

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:22 (95%)

• Lawwie
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:42

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:52:
[...]
Ik verdien genoeg omdat ik ontzettend hard werk naast mijn studie. Daarnaast probeer ik niks "illegaal mee te snoepen". Ik denk na over wat mijn mogelijkheden zijn die binnen de wet liggen.
Als je wil weten wat de mogelijkheden zijn:

https://www.belastingdien...an-ik-huurtoeslag-krijgen

Dus een goedkopere woning vinden, over jullie gezamenlijke inkomsten kan ik niks zeggen.
Niet iedereen die huurt kan huurtoeslag krijgen. Om in aanmerking te komen, mag u niet te veel verdienen. Ook mag de huur niet te hoog, maar ook niet al te laag zijn.

Lawwie wijzigde deze reactie 02-10-2019 10:56 (14%)

steam: lawwie

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14-10 15:24

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:52:
[...]
Dus ja, het maakt mij boos dat mensen die lui zijn geweest en nu geen goede baan hebben zo belachelijk veel gratis krijgen in Nederland
Dit soort opmerkingen helpen de discussie niet. Er zijn ook hele volksstammen die gewoon hard werken, maar nog steeds weinig inkomen hebben. Deze mensen worden gelukkig geholpen door extra subsidies.

De woning die jullie willen huren kost 800 euro, dat is teveel voor huursubsidie. Punt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• JDillinger
Gertjuhjan schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:46:
Men heeft het hier over tip vragen hoe je fraude kan plegen. Dat doet de TS helemaal niet. Het enige wat hij vraagt wat de mogelijkheden en de grenzen zijn van de huidige regelgeving. Oftewel geen fraude.
Uiteraard is hij vrij om te testen of hij binnen de regels valt om van dit potje gebruiken te maken. Na de eerste vijf reacties hier was het hem vast duidelijk dat dit niet het geval is.
Vervolgens faciliteert hij een discussie waarin besproken wordt hoe je toch kunt zorgen dat je binnen die regels valt, b.v. door het contract op te splitsen in twee 'schijncontracten' - dit lijkt me niet de bedoeling.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Quote en reactie verwijderd. Svp on-topic blijven.

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:37 (95%)

• ImdaMned
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:54

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:37 (96%)

• corporalnl
  • Nu online

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:37 (96%)

PSN ID= michelNL

• van der Berg
Svp on-topic blijven.

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:37 (93%)

• n3othebest
  • Nu online

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:37 (91%)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11:49

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:38 (89%)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• JorritWegman
vj_slof schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Jijzelf, je vrienden, familie of bekenden zullen maar ineens in een financieel gat terechtkomen en van deze regelingen afhankelijk zijn van een dak boven hun hoofd, gezondheid en eten, dan piep je wel anders. Jouw vraag en mogelijk misbruiken van het systeem zorgt er precies voor dat mensen die het nu moeilijk hebben alleen maar nog moeilijker krijgen. Maar goed, je hebt een opleiding gevolgt zo te zien dus had je hersenen een beetje gebruikt dan had je deze vraag nooit hoeven stellen en de makelaar met z'n leugen om z'n oren kunnen slaan. Ik hoop voor jullie dat je nog geen contract getekend hebt, anders zit je opgescheept met een duur huurhuis en als het tegenzit heb je straks misschien wel steun nodig van het rijk om er weer bovenop te komen...
De makelaar heeft geen leugen verteld. Mijn maat en ik zijn zelf over toeslag begonnen en de makelaar wist daar verder niet zoveel van.

Het contract gaan we zeker nog wel tekenen. We kunnen het betalen, omdat we veel harder werken dan gezond is.

Svp on topic blijven - en zeker niet denigrerend worden.

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:38 (13%)

• JDillinger

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:38 (113%)

• JorritWegman

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:38 (91%)

• n3othebest
  • Nu online

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:39 (126%)

• vj_slof
  • Laatst online: 12:03
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

De makelaar heeft geen leugen verteld. Mijn maat en ik zijn zelf over toeslag begonnen en de makelaar wist daar verder niet zoveel van.

Het contract gaan we zeker nog wel tekenen. We kunnen het betalen, omdat we veel harder werken dan gezond is.
Die makelaar weet best wat mogelijk is, die heeft je gewoon proberen te piepelen.

En harder werken dan gezond is... Je zult die 'linkse' steun misschien ooit wel een dag heel hard nodig gaan hebben als je uit het arbeidsproces valt en ziek thuis komt te zitten.

Maar veel succes verder in je appartement. Ikzelf ben ooit ook veel te duur gaan huren toen ik een goede baan had. Toen werd het 2007 en viel het bedrijf om waar ik werkte door de crisis. Toen was ik wel ff blij met al die 'linkse' vangnetten. Ga er geen misbruik van proberen te maken, jouw 'rechtse' gedachten over zgn. 'luie mensen' zorgen er alleen maar voor dat er nog minder geld beschikbaar gesteld gaat worden...

• JDillinger

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:39 (109%)

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10:23

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:39 (90%)

• n3othebest
  • Nu online

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:40 (89%)

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:40 (87%)

• JorritWegman

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:40 (93%)

• Kneddah
  • Laatst online: 14-10 15:10
Huurtoeslag is mogelijk bij een kale huur tot 720 ongeveer. En huurtoeslag kun je krijgen indien het gezamenlijke inkomen niet meer dan ongeveer 22k per jaar is (pin me er niet op vast).

Je kan het aanvragen, je krijgt het sowieso. Misschien moet je dan achteraf wel terugbetalen

Vriendelijk blijven of een TR indienen svp.

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:40 (41%)

• Imnoa
  • Registratie: september 2011
  • Nu online

Imnoa

Noobmaster69

JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

Die makelaar weet daar alles van alleen wou jou geen negatief antwoord op je vraag/idee geven waardoor je de woning misschien niet meer zou willen ;)

Voorbeeldje: Tijdens de bezichtiging van een koopwoning opende ik zo'n raam die zowel normaal open kan en kan kiepen, maar kreeg deze nauwelijks meer dicht. Met veel pijn en moeite lukte de makelaar dit uiteindelijk toch.

Omdat ik na de bezichtiging nog wat vragen had heb ik een mailtje gestuurd met de o.a. vraag of dat raam stuk was of het een incident was. Het antwoord: Het is de bewoonster niet bekend dat er defecten zijn aan ramen.

Uiteindelijk de woning gekocht en bij de inspectieronde het raam geopend, je raadt het al, zelfde probleem.

Dat wist de bewoonster, dat wist de makelaar. Maar de makelaar wou mij geen reden geven om de koop niet door te laten gaan, vandaar het politieke antwoord.

민족의 위대한 태양

• niekovk
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11:22

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:41 (93%)

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Kneddah schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:06:
Huurtoeslag is mogelijk bij een kale huur tot 720 ongeveer. En huurtoeslag kun je krijgen indien het gezamenlijke inkomen niet meer dan ongeveer 22k per jaar is (pin me er niet op vast).

Je kan het aanvragen, je krijgt het sowieso. Misschien moet je dan achteraf wel terugbetalen
Plaatje zegt meer dan woorden. Want de TS wil gaan samenwonen, dus je moet kijken naar het gezamelijk inkomen van beide, en dan is die grens niet 22k, maar 30k.

Ik denk alleen dat de makelaar met een vrije sectorwoning toch wel een inkomen gaat eisen wat de TS en vriend niet hebben. Dit zie ik weer staan op wat het inkomen minimaal moet zijn om een huurwoning van 800 euro per maand te betalen.
Toewijzingseisen vrije sector huur

Voor de vrije sector huur gelden inkomenseisen en andere regels bij de toewijzing.
Inkomenseis

Voor een vrije sector huurwoning moet u minstens 48 keer de netto huur per maand, bruto per jaar verdienen.

Voorbeeld: de huurprijs is € 800 netto* per maand. U moet dan 48 x € 800 = € 38.400 bruto per jaar verdienen
*De netto huur is de huur zonder servicekosten, gas en licht
De TS kan het dus makkelijk betalen zonder huurtoeslag, want hun beide inkomens zijn minimaal 38.400 bruto per jaar.

RaZ wijzigde deze reactie 02-10-2019 14:22 (4%)

Eyyyy macarena !! \o/

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11:57
Houd je trouwens ook rekening met de overige kosten die erbij komen kijken? VVE kosten, inboedelverzekering, gas/water/licht, tv/internet, gemeentelijke belastingen?

Als je een kamer huurt zijn deze kosten vaak al inbegrepen. Wellicht iets om te overwegen, dan kan je ook minder hard werken en is vaak in de studententijd ook wel gezellig :)

• JorritWegman
RaZ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:17:
De TS kan het dus makkelijk betalen zonder huurtoeslag, want hun beide inkomens zijn minimaal 38.400 bruto per jaar.
Ik snap even niet hoe je erbij komt dat ik als student 38400 per jaar verdien?

• JorritWegman
Milo85 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:24:
Houd je trouwens ook rekening met de overige kosten die erbij komen kijken? VVE kosten, inboedelverzekering, gas/water/licht, tv/internet, gemeentelijke belastingen?

Als je een kamer huurt zijn deze kosten vaak al inbegrepen. Wellicht iets om te overwegen, dan kan je ook minder hard werken en is vaak in de studententijd ook wel gezellig :)
Yes, houden we rekening mee! GWL is inbegrepen. Alsnog bedankt voor de heads up!

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10:04
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:27:
[...]

Yes, houden we rekening mee! GWL is inbegrepen. Alsnog bedankt voor de heads up!
gemeentelijke belastingen denk ik niet, gaat meestal ook nog om een paar honderd euro per jaar.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:26:
[...]

Ik snap even niet hoe je erbij komt dat ik als student 38400 per jaar verdien?
Dat heb ik ook nooit gezegd ;)

Ik heb alleen de eisen gequote wat jullie minimaal moeten verdienen om een vrije sector huurwoning te kunnen huren van 800 euro per maand.

Jij zegt dat jullie het kunnen betalen.

Blijkbaar is dat dus totaal niet het geval ;)

Eyyyy macarena !! \o/

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10:23

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:43 (97%)

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-10 17:13
Quote en reactie verwijderd. Svp on-topic én vriendelijk blijven.

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:43 (90%)

• Gomez12
  • Nu online
RaZ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:33:
[...]
Ik heb alleen de eisen gequote wat jullie minimaal moeten verdienen om een vrije sector huurwoning te kunnen huren van 800 euro per maand.

Jij zegt dat jullie het kunnen betalen.

Blijkbaar is dat dus totaal niet het geval ;)
Nee, jij hebt de toewijzingseisen gequote...

De toewijzingseisen zeggen dat je max 25% van je inkomen aan huur uit mag geven, maar als jij zelf ervoor kiest om 99% van je inkomen aan huur uit te geven dan is het je eigen keuze, je kan er gewoon mee naar een makelaar stappen, je krijgt alleen geen vrije sector woning toegewezen...

Alleen tja, wanneer krijg je uberhaupt een vrije sector woning toegewezen?

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11:54

Boudewijn

omdat het kan

Dat is volgens mij exact wat je met deze post aan het doen bent. 800E als student kan prima, ik deed het ook (in mijn eentje...), maar het kost je wel serieus geld.

Ardana wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:44 (19%)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Gomez12 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Nee, jij hebt de toewijzingseisen gequote...

De toewijzingseisen zeggen dat je max 25% van je inkomen aan huur uit mag geven, maar als jij zelf ervoor kiest om 99% van je inkomen aan huur uit te geven dan is het je eigen keuze, je kan er gewoon mee naar een makelaar stappen, je krijgt alleen geen vrije sector woning toegewezen...
Dat gaat om de sociale huur, daar gaat ie niet huren.
Alleen tja, wanneer krijg je uberhaupt een vrije sector woning toegewezen?
Als je inkomen minimaal 48x je de maandelijkse huurprijs is. Voor een woning van 800 euro, moet je minimaal 38.400 bruto inkomen hebben.

Eyyyy macarena !! \o/

• Denow
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10-10 16:26
JorritWegman schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:27:
[...]

Wat is de kale huur op het contract? Dit is waarmee je moet rekenen voor huurtoeslag, mogelijk valt dit nog onder de grens?

Edit: Zie nu dat je 18 jaar bent, helaas ligt de grens dan een stuk lager...

Denow wijzigde deze reactie 02-10-2019 12:48 (10%)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11:52
In de vrije sector is er toch geen regel wanneer je in aanmerking komt voor een woning? Het is de vrije sector, de verhuurder kan zelf bepalen wie er in komt te wonen.

Daarbij is de vraag van @JorritWegman inmiddels allang beantwoord toch? Je deelt een huurcontract van 800 euro en hebt daarmee geen recht op huurtoeslag. Edit: ik lees nu dat dit de huur is inclusief G/W/L. Maak de topicstart even duidelijk door over kale huur te spreken, dat is namelijk waar je bij huurtoeslag ook vanuit moet gaan.

Piet_Piraat7 wijzigde deze reactie 02-10-2019 12:48 (21%)

• Gomez12
  • Nu online
RaZ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Dat gaat om de sociale huur, daar gaat ie niet huren.
Nope, dat gaat over jouw genoemde vrije sector...
Voor een vrije sector huurwoning moet u minstens 48 keer de netto huur per maand, bruto per jaar verdienen.
Dat is dus gewoon 25%
[...]

Als je inkomen minimaal 48x je de maandelijkse huurprijs is. Voor een woning van 800 euro, moet je minimaal 38.400 bruto inkomen hebben.
Ik zie de door jou genoemde toewijzing niet.

Ik kan best het huis van mijn buurman gaan huren voor 75% van mijn inkomen, dan stap ik gewoon naar mijn buurman toe en zeg hem dat ik dat betaal, daar zit geen enkele toewijzing in. Dat is gewoon reguliere vrije sector.

Alleen jij quote voorwaarden over de toewijzing van vrije sector en ik zie even niet wie of wat er toewijst binnen de vrije sector...
In theorie kan TS 10.000 op jaarbasis verdienen en deze woning nemen a 9600 huur per jaar. Dat is aan de eigenaar of die dat risico wil nemen.

En dat moet ook wel kunnen, want anders zou half NL niet kunnen huren aangezien een giga-groot gedeelte in het gat valt wat tussen die 48x inkomen en sociale huur zit.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@RaZ Jouw inkomen-inschatting komt denk ik van de website van Ymere? Dat is tenminste de eerste hit die ik vind als ik zoek en waar die letterlijke tekst staat.

Dus als iemand bij Ymere een huis wil huren dan geldt die eis. Waarschijnlijk omdat ze bij Ymere geen zin hebben in wanbetalers. Maar als de huisbaas van TS de woning aan iemand wil verhuren met minder inkomen, dan moet die huisbaas dat lekker zelf weten.

Kortom die 38k is onzin.

mddd wijzigde deze reactie 02-10-2019 12:56 (4%)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Ik denk niet dat de makelaar een specificatie neer legt om de kale huur te berekenen. Dan is de huur namelijk in de sociale sector. Dan zit de makelaar met sukkels die huurtoeslag kunnen aanvagren en de woning kompleet uitleven.

Dan wordt de makelaar ook nog geconfronteerd met de maximale huurstijging die de overheid bepaalt.

Dat heb je niet als de makelaar voor de eigenaar van de woning om er vrije sector van te maken, met een minimale inkomenseis.

Immers, de makelaar zal niet de eigenaar van het appartement zijn maar een tussenpersoon. Die ook zorgt voor het onderhoud.

Eyyyy macarena !! \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Gomez12 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:54:
[...]

Nope, dat gaat over jouw genoemde vrije sector...

[...]

Dat is dus gewoon 25%

[...]

Ik zie de door jou genoemde toewijzing niet.

Ik kan best het huis van mijn buurman gaan huren voor 75% van mijn inkomen, dan stap ik gewoon naar mijn buurman toe en zeg hem dat ik dat betaal, daar zit geen enkele toewijzing in. Dat is gewoon reguliere vrije sector.

Alleen jij quote voorwaarden over de toewijzing van vrije sector en ik zie even niet wie of wat er toewijst binnen de vrije sector...
In theorie kan TS 10.000 op jaarbasis verdienen en deze woning nemen a 9600 huur per jaar. Dat is aan de eigenaar of die dat risico wil nemen.

En dat moet ook wel kunnen, want anders zou half NL niet kunnen huren aangezien een giga-groot gedeelte in het gat valt wat tussen die 48x inkomen en sociale huur zit.
Ik kan er niks aan doen dat de overheid een systeem verzint wat men PASSEND TOEWIJZEN noemt.

Daar staan wel de grenzen van inkomen of je wel of geen toeslag kan krijgen. En dat gaat om de sociale huur. Als je met een inkomen van meer dan 22.700 bruto per jaar verdient, krijg je geen huurtoeslag als alleenstaande, en kan je prima een huurwoning van 720 betalen. Heb je een minimum inkomen, verdien je te weinig, en krijg je die woning niet. Al wil je die heel graag, geen enkele woningbouw mag je die woning TOEWIJZEN.

Maargoed. ik quotte iemand die de grens postte van een alleenstaande met die 22k. TS wil gaan samenwonen, en dan is die grens 30k. Dan krijgt 0,0 huurtoeslag.

En in de vrije sector is het niet ongebruikelijk om 4x de huurprijs te hebben als inkomen per maand. Maar elk sommetje kan je op meerdere manieren vertellen.

@mddd Die quote komt inderdaad bij Ymere vandaan.

Ik heb even zitten zoeken op GoT, die 4x de huurprijs per maand, of 48x de huurprijs per jaar als inkomeneis voor de vrije sector, heel veel hits: https://gathering.tweaker.../?keyword=4x+de+huurprijs

Ik verzin het niet zelf hoor ;) Hier loopt half nederland tegen aan. Maar met een inkomen van 38k kom je ook de sociale sector nog in. Zelfs met een inkomen van 48k kan je nog sociaal huren in de regio Utrecht: https://www.woningnetregi...open/Sociale%20huurwoning

RaZ wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:58 (14%)

Eyyyy macarena !! \o/

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Modbreak:S.v.p. on topic en des tweakers reageren: vriendelijk, behulpzaam. En anders dien je 'n TR in.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• ThoThoHeiJan
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
mugen4u1987 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

edit: je krijgt huurtoeslag als je minder dan xxxxxx per jaar verdiend en/of als je woning minder dan 712? euro
kost.
Edit
Laat dat 'of' maar weg.

• ThoThoHeiJan
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:15:
[...]

En in de vrije sector is het niet ongebruikelijk om 4x de huurprijs te hebben als inkomen per maand. Maar elk sommetje kan je op meerdere manieren vertellen.
De verhuurder mag in principe in de vrije sector/geliberaliseerde zelf bepalen hoe hoog je inkomen moet zijn. In de regel doet men 4 a 5 keer de kale huur voor je maandelijkse bruto inkomen. [800 huur is 3200/4000 bruto pm]

In de standaard contracten wordt de maximale jaarlijkse huurverhoging bepaald boven de wettelijk toegestane huurverhoging. Dat is normaliter standaard maximaal zo'n 5 %. Dit soort contracten zijn meestal voor 5 jaar en na 5 jaar wordt er een nieuw contract aangeboden met nieuwe percentages en huur.

Maar nogmaals, het is aan de verhuurder om te bepalen wat hij voor eisen stelt

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

4x de huurprijs is prima te doen als je met z'n tweeën een 40 uurige werkweek hebt met beide een minimumloon baan van 1600 per maand. (Vanaf 23+)

En al helemaal als dat incl. GWL is. Kost je ieder 400 euro per maand. Goeie deal :Y

De TS heeft geen relatie met die vriend, is student van 18, en kan voor 400 in de maand hostipa huren waar je met de bewoner(s) in huis zit.

De vraagstelling van de TS snap ik. Als je voor 400 een kamer kan huren en alles moet delen, dan liever voor het zelfde geld met een vriend. Lekker chillen, in de gezamelijke woonkamer, dan in een hok blijven waar je je kont niet kan keren.. HELL YEAH.

Maar.. Misschien moet de TS en die maat van hem eens op de tafel gaan zitten met hun ouders. Wellicht accepteert de makelaar wel of de ouders garant kunnen staan.

Eyyyy macarena !! \o/

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:49
Ik kom zelf van de vrije sector huur af en daar werden geen inkomenseisen gesteld. Er stond wel in de voorwaarde dat als je 2 maanden huurachterstand hebt dat de verhuurder in zijn recht stond om je eruit te zetten. Je hoefde alleen 3 maanden huur vooruit te betalen.

Het is aan de verhuurder in de vrije sector om regels op te stellen, bij sociale huur ligt het iets anders.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• DwarV
  • Laatst online: 09-10 09:47

DwarV

Rekent aan het leven

De focus in deze thread ligt tot zover op de financiële kant van het verhaal. Maar bepaalt de belastingdienst de huurtoeslag ook niet door te linken met de gemeentelijke basis administratie? Twee contracten betekent niet twee adressen. Stel je stelt twee contracten op en schrijft je beide in op je nieuwe adres, dan is het voor de belastingdienst dus peanuts om uit te vogelen dat je een medebewoner hebt, en dat je dus fraude hebt gepleegd (en ik vermoed, indirect je huisbaas ook; ziet hij/zij dat plan van je eigenlijk wel zitten?). Ga er maar vanuit dat je dan na een jaar ofzo de ontvangen huurtoeslag terug mag betalen. De belastingdienst is superscherp op teveel betaalde toeslagen (tenminste dat was een aantal jaren geleden in mijn geval zo).

Ik had destijds wel in een studentenhuis huurtoeslag, maar daar was elke 'kamer' bij de gemeente geregistreerd als 'zelfstandige unit' (i.e. eigen keuken, wc, douche, etc) en had dus een eigen adres (Studentenstraat 10-1 ofzo). Je makelaar zal dus eerst via de huisbaas en de gemeente een nieuw adres moeten regelen, en de afzonderlijke kamers moeten dan ook aan een aantal eisen voldoen.

Overigens, de relevante pagina van de belastingdienst is deze (het contract staat op 1 persoon voor 1 adres, je vriend wordt je medebewoner en geen toeslagpartner, je bent 18, hetgeen je huurgrens verlaagt tot 424, en met een huur van 800 heb je dus geen recht op huurtoeslag):
https://www.belastingdien...eslag_krijgen/medebewoner

DwarV wijzigde deze reactie 02-10-2019 20:42 (35%)

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

DwarV schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:25:
De focus in deze thread ligt tot zover op de financiële kant van het verhaal. Maar bepaalt de belastingdienst de huurtoeslag ook niet door te linken met de gemeentelijke basis administratie? Twee contracten betekent niet twee adressen. Stel je stelt twee contracten op en schrijft je beide in op je nieuwe adres, dan is het voor de belastingdienst dus peanuts om uit te vogelen dat je een medebewoner hebt, en dat je dus fraude hebt gepleegd (en ik vermoed, indirect je huisbaas ook; ziet hij/zij dat plan van je eigenlijk wel zitten?). Ga er maar vanuit dat je dan na een jaar ofzo de ontvangen huurtoeslag terug mag betalen. De belastingdienst is superscherp op teveel betaalde toeslagen (tenminste dat was een aantal jaren geleden in mijn geval zo).

Ik had destijds wel in een studentenhuis huurtoeslag, maar daar was elke 'kamer' bij de gemeente geregistreerd als 'zelfstandige unit' (i.e. eigen keuken, wc, douche, etc) en had dus een eigen adres (Studentenstraat 10-1 ofzo). Je makelaar zal dus eerst via de huisbaas en de gemeente een nieuw adres moeten regelen, en de afzonderlijke kamers moeten dan ook aan een aantal eisen voldoen.
Dit klopt dus niet. Een zelfstandige woonruimte moet aan 3 voorwaarden voldoen:
•een eigen woon(slaap)kamer
•een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
•een eigen toilet met waterspoeling

De belastingdienst controleert hier (helaas) niet actief op en er is ook geen actieve controle op het GBA, anders dan dat je ingeschreven moet staan op het adres.
Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw huisnummer nog een andere woonruimte? Dan kunt u huurtoeslag krijgen voor uw eigen woonruimte. Maar als wij niet weten dat het om een gesplitste woning gaat, tellen wij de bewoners van de andere woonruimte mee als uw medebewoners.
Bron: belastingdienst.
Dus zelfs als er op hetzelfde adres meerdere bewoners staan, kan je prima een zelfstandige woning hebben. Ik woon hier in een pand, met 9 kamers/appartementen. We delen, gemeentelijk en kadastraal gezien, 1 adres en huishummer (uiteraard heeft iedereen een eigen kamer-nummer en postvakje, maar bij veel bedrijven / instanties kun je enkel het GBA-adres opgeven, en dus geen kamernummer erbij, dus dat gaat zeer vaak fout). Een aantal van deze appartementen is wél volledig zelfstandig, en die kunnen dus gewoon huurtoeslag krijgen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 11:11
DutchKel schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:55:
Ik kom zelf van de vrije sector huur af en daar werden geen inkomenseisen gesteld. Er stond wel in de voorwaarde dat als je 2 maanden huurachterstand hebt dat de verhuurder in zijn recht stond om je eruit te zetten. Je hoefde alleen 3 maanden huur vooruit te betalen.

Het is aan de verhuurder in de vrije sector om regels op te stellen, bij sociale huur ligt het iets anders.
Probeer dat eens bij een vesteda of andere toko
4,5x is al vaak de norm. Teveel paupers die niet dokken willen.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10-10 13:33

Stoney3K

Flatsehats!

OmgItsKoen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:36:
[...]

Als je een appartement van 800 euro überhaupt mag huren verdien je teveel voor sociale huur. ;)
Dat gaat goed totdat je onverhoopt je baan kwijt raakt. En zie dan maar eens op korte termijn te verhuizen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• OmgItsKoen
Stoney3K schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Dat gaat goed totdat je onverhoopt je baan kwijt raakt. En zie dan maar eens op korte termijn te verhuizen.
Maar wat is je punt nu? Met zo'n houding kun je nooit ergens iets huren. 8)7

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

OmgItsKoen schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:44:
[...]

Maar wat is je punt nu? Met zo'n houding kun je nooit ergens iets huren. 8)7
Dat het sowieso niet een heel verstandig plan is om in de vrije sector te huren, tenzij je héél zeker bent van je inkomen. En als dat het geval is dan is kopen vaak gunstiger.

In de sociale huursector is dat risico veel kleiner.

Stoney3K wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:46 (6%)

• OmgItsKoen
Stoney3K schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:45:
[...]

Dat het sowieso niet een heel verstandig plan is om in de vrije sector te huren, tenzij je héél zeker bent van je inkomen. En als dat het geval is dan is kopen vaak gunstiger.
Maar helaas, is kopen ontzettend lastig in deze markt en sociale huur voor velen onbereikbaar omdat ze nu eenmaal veel verdienen. Dan heb je niet veel keuze. Ik zit liever in een duur appartement dan verstandig in de daklozenopvang. :+
Stoney3K schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:45:
[...]

In de sociale huursector is dat risico veel kleiner.
Klopt, maar als het niet kan omdat je teveel verdient, dan heb je geen keus. En wat TS wil is de overheid oplichten zodat hij én goedkoop woont én huurtoeslag vangt.

OmgItsKoen wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:48 (24%)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

OmgItsKoen schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Maar helaas, is kopen ontzettend lastig in deze markt en sociale huur voor velen onbereikbaar omdat ze nu eenmaal veel verdienen. Dan heb je niet veel keuze. Ik zit liever in een duur appartement dan verstandig in de daklozenopvang. :+
Op het moment dat je genoeg verdient om vrije sector te huren, verdien je zéker genoeg om te kunnen kopen. De enige reden waarom dat niet zou kunnen is als je geen eigen geld hebt en niet kan sparen.
Klopt, maar als het niet kan omdat je teveel verdient, dan heb je geen keus. En wat TS wil is de overheid oplichten zodat hij én goedkoop woont én huurtoeslag vangt.
Dat vind ik ook een andere kwestie en inderdaad niet de bedoeling.

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:07
Stoney3K schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

De enige reden waarom dat niet zou kunnen is als je geen eigen geld hebt en niet kan sparen.

[...]
Of als je niet zeker weet dat je ergens lang wil wonen, of als er weinig aanbod is, of als je snel iets moet vinden, of als je om een andere reden geen hypotheek kan krijgen.

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11:36
Protip: Let sowieso op met huurtoeslag. Mijn huidige vrouw en ik hadden in de studententijd ook een huurwoning waarop wij huurtoeslag kregen. (sociale huur) In het laatste jaar beiden stage gelopen en vervolgens eind van het jaar te horen gekregen dat wij, door deze stage, in totaal 90 euro boven de huurtoeslag grens kwamen. Of we even al de huurtoeslag van dat jaar wilde terug betalen.
Zo begon ons 'echte' leventje na de studie toch een stuk minder frivool.
Top die ik dus wil meegeven, mocht je wel in aanmerking komen voor huurtoeslag, let dan op je salaris als je meer gaat verdienen en zet tijdig je huurtoeslag stop!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14-10 15:29
Supreme schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:15:
Hoezo "Helaas kan dit niet"? Wees blij dat dit soort schuine constructies niet werken. Er gaat al genoeg sociaal geld op dit soort maniertjes de balk over.
Eens. De andere kant van het mes is dat we momenteel ook wel een behoorlijk beroerde huurmarkt hebben en ik ook wel snap dat mensen weggetjes opzoeken als je niet in die sociale molen zit.

Wij zijn momenteel ruim 950 euro huur kwijt aan een matig onderhouden appartement van een kleine 65 vierkant aan de rand van een van de meest beruchte wijken van het land waar je bijna nooit comfortabel kan parkeren.
We zitten dan met een redelijk tuinje dichtbij het stadscentrum waar voor ons met huisdieren en OV-afhankelijkheid de grote aantrekkingskracht ligt, maar dat ding is tien jaar geleden aangekocht door de huidige eigenaar voor minder dan 90k dus daar kan nooit niet meer dan 250~300 euro hypotheek op zitten na aftrek van HRA en er van uit gaande dat dat ding volledig gefinancierd is. (vast niet)

Dat is verder marktconform dus ik wil niemand in de fik steken maar mijn inkomen is over de laatste tien jaar verre van verdubbeld, laat staan verdrievoudigd. Je zal toch iets van een dak moeten hebben ook met een laag inkomen.
Is gewoon rukbeleid vanuit de overheid. Het is veel makkelijker om van veel geld nog meer geld te maken dan dat het is om van een laag inkomen rond te blijven komen. Die verhoudingen moeten beter.

(ons verzamelinkomen is te hoog voor sociale huur overigens dus dit relaas betrek ik niet op mezelf)

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 03-10-2019 11:15 (16%)

• Gomez12
  • Nu online
Koffiebarbaar schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:03:
[...]
Wij zijn momenteel ruim 950 euro huur kwijt aan een matig onderhouden appartement van een kleine 65 vierkant aan de rand van een van de meest beruchte wijken van het land waar je bijna nooit comfortabel kan parkeren.
We zitten dan met een redelijk tuinje dichtbij het stadscentrum waar voor ons met huisdieren en OV-afhankelijkheid de grote aantrekkingskracht ligt, maar dat ding is tien jaar geleden aangekocht door de huidige eigenaar voor minder dan 90k dus daar kan nooit niet meer dan 250~300 euro hypotheek op zitten na aftrek van HRA en er van uit gaande dat dat ding volledig gefinancierd is. (vast niet)
Je hebt een iets te rooskleurige gedachte bij het verleden. 10 jaar geleden had je in geen stadscentrum een appartement voor 90k als dat nu 950 huur kost.
Of je zit in een gebied waar de huizenprijzen sneller stijgen dan in Amsterdam oid...
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True