Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitsparing nis kookplaat is 1cm te breed - versmallen nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Doogie
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Ik heb nu een Amerikaanse gaskookplaat van 914 mm breed (Wolf). Deze is kapot en wil ik vervangen door een Siemens inductie kookplaat van 900mm. De uitsparing in het natuurstenen kookblad is 889mm breed terwijl Siemens kookplaten een breedte van 880mm + marge van 2 mm voorschrijven. In de diepte is de nis precies goed (495mm versus voorschrift van 490-500mm).

Kan ik de nieuwe kookplaat "gewoon" plaatsen of gaat deze dan doorbuigen aan de zijkanten? Ik zou verwachten dat dit wel kan, maar Siemens schrijft dus zelf maar een hele kleine marge in de breedte voor.

Keukenblad is circa 4cm dik "frappuchino" natuursteen (denk marmer). Als de nis toch moet worden versmald dan kan ik evt. 2x een 4mm houten latje plaatsen. Lijkt mij link om in de kopse kant van steen te boren, dus zou dat dan moeten plakken/kitten?

Bedankt!

Alle reacties

• schakenraadjuh
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:54
Als je de keuze voor de kookplaat al gemaakt hebt en je het geen probleem vindt eventueel een latje te plakken, dan koop je toch gewoon die kookplaat en kijk je dan of het latje nodig is?

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:45
Ik heb hier verder geen verstand van, maar het lijkt mij dat een kier sowieso naadje is omdat daar rommel tussen gaat komen.

Dat er iets ruimte zit is wel belangrijk, zowel steen als de plaat kunnen iets werken bij temperatuurverschillen, als het te krap zit bestaat de kans dat je glasplaat eruit knapt.

Maar ja, als de rand het enige is dat draagt lijkt me ook niet dat dat aan twee kanten in de lucht moet zweven.

Even een keukenboer vragen (bv. waar je die plaat bestelt?), dit komt vast vaker voor en zijn waarschijnlijk wel redelijke oplossingen voor.

• Doogie
  • Niet online
schakenraadjuh schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:15:
Als je de keuze voor de kookplaat al gemaakt hebt en je het geen probleem vindt eventueel een latje te plakken, dan koop je toch gewoon die kookplaat en kijk je dan of het latje nodig is?
Eens, zij het dat (i) ik geen enorme klusser ben en (ii) een dergelijke marmer/hout verbinding niet zo vaak voorkomt. Ik zie bv niet hoe ik zo'n latje tegen de kopse kant van het kookblad kan vastklemmen om de lijm/kit te laten uitharden? Een normale lijmklem klemt iets vast tussen twee bekken. Maar dit soort klemmen werkt niet als je tegen de kopse kant van een kookblad aan moet duwen?
Wilke schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:26:
Ik heb hier verder geen verstand van, maar het lijkt mij dat een kier sowieso naadje is omdat daar rommel tussen gaat komen.

Even een keukenboer vragen (bv. waar je die plaat bestelt?), dit komt vast vaker voor en zijn waarschijnlijk wel redelijke oplossingen voor.
Ter verduidelijking: de kookplaat blijft breder dan de nis, er is dus geen "spleet" tussen keukenblad en kookplaat waar vuil in kan vallen. De "overhang" is alleen 8mm smaller dan voorgeschreven, ik vraag mij af af dat erg is.

Keukenboer (online) heb ik gevraagd, die kon hier niets zinnigs over zeggen.

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08:25
Doogie schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:40:
[...]

Eens, zij het dat (i) ik geen enorme klusser ben en (ii) een dergelijke marmer/hout verbinding niet zo vaak voorkomt. Ik zie bv niet hoe ik zo'n latje tegen de kopse kant van het kookblad kan vastklemmen om de lijm/kit te laten uitharden? Een normale lijmklem klemt iets vast tussen twee bekken. Maar dit soort klemmen werkt niet als je tegen de kopse kant van een kookblad aan moet duwen?
[...]
In het gat zelf kun je eventueel iets opspannen (autokrik principe).
Denk wel even na hoe het gewicht van je fornuis plus gietijzeren pot plus 8liter erwtensoep dan wordt gesteund. M.a.w. het latje moet met deugdelijke lijm vastzitten.

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 23:41
Dan mag je wel voor hele goede lijm gaan, aangezien veel lijmen zacht worden bij verhitting.

Boren lijkt mij overigens niet zo'n probleem, zo lang je maar niet gaat hameren. Zorgelijker vind ik de momenten en schuifspanning rond de schroeven. Steen is meestal niet erg goed in trekspanningen, en boven en onder heb je bij een blad van 4 cm maar 15 mm vlees.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 25-01 20:21
Ik snap trouwens wel dat je dit zelf wilt doen én het liefst zo goedkoop mogelijk. Maar ik neem aan dat je ook een stopcontact moet laten aanleggen? Wellicht kun je dit in combinatie met aanschaf en installatie bij een bedrijf doen die dit ook als service regelt? Dus dat je er een expert naar laat kijken.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:16
Hoe moet de kookplaat die je op het oog bebt bevestigd worden? Download de montagehandleiding eens.

Mijn Siemens inductiekookplaat kwam met twee beugels die links en rechts in de sparing geschroefd moeten worden. Ik kan je alvast verklappen dat dit niet gaat werken als je sparing niet binnen de opgegeven marges valt. :P

Geen idee hoe problematisch het is qua gewichtverdeling enzo, maar als je die beugels niet gebruikt moet je iets anders verzinnen om de plaat vast te zetten. Mijn plaat kwam verder zonder klemmen o.i.d. En je wilt neem ik aan niet dat hij op en neer kan schuiven. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:20
[...]

Mocht je voor deze oplossing willen gaan, zorg dan wel dat je lijm gebruikt die geschikt is voor natuursteen om vlekken te voorkomen. Den Braven High Tack Natural Stone bijvoorbeeld. Desnoods even online bestellen.

Check voor de zekerheid wel even de datasheet of het ook voor hout geschikt is. (Zit momenteel in het buitenland met zeer traag internet en krijg de datasheet niet geladen).

Ik heb het zelf ook wel eens gebruikt op twee natuursteen laatjes en het levert een zeer sterke verbinding op. Sowieso niet gaan boren in de kopse kant, dit is met professionele apparatuur al zeer riskant maar zo uit de hand wordt dat helemaal een drama. Niet aan beginnen is mijn advies.

Voor het opspannen gewoon twee wegwerplatjes op maat zagen en er tussen klemmen. Je hebt wel lijmklemmen die je ook als spreider kunt gebruiken maar die zijn in dit soort formaten nogal prijzig en voor eenmalig gebruik zou ik ze niet kopen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je hebt toch nog steeds 5,5mm per kant oplegging? Het scheelt effectief 3,5mm per kant. Dat ga je niet met latjes oid strak dichtkrijgen. Plus de voor/achterkant ook nog die het meeste dragen. Ik verwacht hier geen enkel probleem mee eerlijk gezegd. Check voor de zekerheid de montagehandleiding, maar de klemmen zullen dit verwacht ik wel redden.

Tevens tikje naar witgoed.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-01 12:09
Aluminium hoeklijnen eronder plakken een idee? Die heb je ook van deugdelijke dikte, werkt een stuk minder dan hout, en is gewoon sterk.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 06:33
[...]

Oh jawel, maar dan klem je tussen de bovenkant van de vaste bek en de spindel ;)

Overigens raad ik het af zo te klemmen; zo'n aanrechtblad reageerd niet zo best op trekkrachten. Hier is een tegeltje recht doormidden gegaan in de 5cm achter de sparing :P

Overigens is dit een perfecte reden om een goedkoop aanrechtblad te nemen. :+

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 30-09-2019 15:08 (4%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Doogie Het is 880+2=882 voor je plaat. Je gat is 889. Die 3,5mm per kant is nauwelijks meetbaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Doogie
  • Niet online
Heb nog wat andere keukenzaken geprobeerd maar krijg daar niet veel terug, dus bedankt voor alle input/ervaringen!
alex3305 schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:47:
Ik snap trouwens wel dat je dit zelf wilt doen én het liefst zo goedkoop mogelijk. Maar ik neem aan dat je ook een stopcontact moet laten aanleggen? Wellicht kun je dit in combinatie met aanschaf en installatie bij een bedrijf doen die dit ook als service regelt? Dus dat je er een expert naar laat kijken.
De partij die ik voor de elektra heb doet dit soort montageklussen niet, en voor een aannemer oid is deze klus weer te klein in de huidige markt (plus dat ik enige angst heb voor een Jan de Beunhaas die het gewoon gaat proberen en dan onherstelbare schade aanricht)
Xander schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:55:
Hoe moet de kookplaat die je op het oog bebt bevestigd worden? Download de montagehandleiding eens.
Mijn Siemens inductiekookplaat kwam met twee beugels die links en rechts in de sparing geschroefd moeten worden. Ik kan je alvast verklappen dat dit niet gaat werken als je sparing niet binnen de opgegeven marges valt. :P
Enorm bedankt, ik heb een Siemens of Bosch kookplaat op het oog en zie onderstaand in de montagehandleiding:

Het lijkt er dus op dat de breedte toch vrij nauwkeurig moet kloppen, anders kun je deze montagestrips niet vastmaken. @Xander, hoe breed zijn die "flubbers" op deze strips? Als die zeg 5mm breed zijn, dan zullen ze ook in mijn te brede nis nog deels over het contradeel op de kookpaat komen en eea daarmee fixeren
Señor Sjon schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:25:
@Doogie Het is 880+2=882 voor je plaat. Je gat is 889. Die 3,5mm per kant is nauwelijks meetbaar.
Dat leek mij ook, bedankt voor de bevestiging. Zij het dat deze inductieplaten dus wellicht met strips moeten worden bevestigd tegen verschuiven/rotatie.
titan1901 schreef op maandag 30 september 2019 @ 01:49:
Sowieso niet gaan boren in de kopse kant, dit is met professionele apparatuur al zeer riskant maar zo uit de hand wordt dat helemaal een drama. Niet aan beginnen is mijn advies.
Voor het opspannen gewoon twee wegwerplatjes op maat zagen en er tussen klemmen. Je hebt wel lijmklemmen die je ook als spreider kunt gebruiken maar die zijn in dit soort formaten nogal prijzig en voor eenmalig gebruik zou ik ze niet kopen.
Bedankt voor de opspantip, helder. M.b.t. boren op kopse kant: de handleiding van Siemens/Bosch lijkt dus precies dit voor te stellen, maar hier wordt ik om dezelfde redenen als jij wel enigszins zenuwachtig van. De kans dat 1 van de 4 benodigde gaten misgaat is groot denk ik.

De handleiding schrijft expliciet voor dat je de bevestigingsstrip niet mag plakken, maar misschien moet ik dat toch gewoon wel doen.

Of alternatief: de kookplaat er los inleggen, met iets van een zwakklevende lijm om deze tegen roteren te fixeren. Of evt een zo dun mogelijk rubberen profiel rondom de nis plakken, als de plaat daar op ligt kan hij ook niet zo makkelijk schuiven? De huidige plaat heeft aan de onderkant 2 lange schroeven die tegen (niet in) de onderkant van het keukenblad worden geschroefd en daarmee de boel fixeren.
Meester_J schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:53:
Aluminium hoeklijnen eronder plakken een idee? Die heb je ook van deugdelijke dikte, werkt een stuk minder dan hout, en is gewoon sterk.
Goede tip, bedankt. Wat zou kunnen is een L profiel met een dikte van 3mm verlijmen aan de onderkant van het keukenblad / zijkant van de nis . Dan daar de Siemens/Bosch montagelat weer op plakken. Wordt allemaal wel een beetje houtje touwtje, dus misschien toch beter om op een alternatieve manier schuiven tegen te gaan.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:09
Als je die beugels toch al in het blad moet schroeven.

Kun je niet tussen elke beugel en het blad een 2mm plaatje staal/alu/rvs zetten. Heb je alleen iets langere schroeven nodig.

Maar is die handleiding niet voor montage in een houten blad? In steen zou er toch iets van een plug of andere methode bij horen. Lijkt nu op voorboren en schroeven in hout.

edit:
Heb je ook een typenummer oid. Dat maakt meedenken wat makkelijker

timberleek wijzigde deze reactie 30-09-2019 22:44 (9%)

• Doogie
  • Niet online
timberleek schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:41:
edit:
Heb je ook een typenummer oid. Dat maakt meedenken wat makkelijker
Zeker, de Bosch PXX975DC1E https://www.bosch-home.nl...ctiekookplaten/PXX975DC1E
Montagehandleiding hier: https://media3.bosch-home.com/Documents/9001093678_G.pdf

NB: ik zit zo vast aan merk/type, dus als een ander merk/type beter te monteren is kan dat ook. Wel 90cm breed en het liefst met flexzones.

Lees na verdere bestudering van de handleiding nog het volgende: "Bij werkbladen van steen de rails vastlijmen (gebruik hiervoor hittebestendige lijm die geschikt is voor het verlijmen van metaal en steen)".

Hier kan ik wellicht de eerder genoemde Den Braven High Tack Natural Stone kit voor gebruiken, al lees ik in de specs daarvan niet expliciet dat deze te gebruiken is voor een steen > metaal verbinding (is een "universeel" kit). Dan zou ik eerst een ~3mm stuk metalen lat op de rails kunnen plakken, en in tweede instantie dit dan weer tegen de kopse kant van het keukenblad plakken (en eerst proberen of het zonder opdikking ook niet ook al redelijk vastzit tegen schuiven).

Doogie wijzigde deze reactie 30-09-2019 23:00 (37%)

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 26-01 22:09
Tja, 889mm is een standaard maat... in de VS. Namelijk de 35-inch kookplaat. In Nederland is de standaard nismaat over het algemeen 880mm. Dus het maakt niet zo heel veel uit, met elke europese kookplaat zal je exact hetzelfde probleem ervaren.

Heb je gekeken of je een 35-inch kookplaat kan vinden?

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:16
Doogie schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:22:
Enorm bedankt, ik heb een Siemens of Bosch kookplaat op het oog en zie onderstaand in de montagehandleiding:
[Afbeelding]
Het lijkt er dus op dat de breedte toch vrij nauwkeurig moet kloppen, anders kun je deze montagestrips niet vastmaken. @Xander, hoe breed zijn die "flubbers" op deze strips? Als die zeg 5mm breed zijn, dan zullen ze ook in mijn te brede nis nog deels over het contradeel op de kookpaat komen en eea daarmee fixeren
Dat zal zo'n 4 - 5 mm zijn inderdaad. Sorry, even geen zin om de kookplaat weer uit het aanrecht te trekken voor een forumtopic. ;)

Verder zitten er geen klemmen o.i.d. bij. Veel merken hebben beugeltjes / klemmen die je onder de plaat schroeft en zo de plaat aan het blad vastklemt, wellicht is dat in jouw situatie makkelijker. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:09
Let op, het boren en schroeven is voor jou inderdaad niet van toepassing.
Op pagina 8 van die handleiding staat het uitgelegd in proza ipv die vage plaatjes. Voor stenen werkbladen adviseren ze warmtebestendige lijm.

een 35inch plaat zoeken is natuurlijk het makkelijkst.

Een strip tussen de mount en het blad lijmen kan eventueel. Ik heb er te weinig kennis van om gedegen advies te geven op dat vlak. Maar ik verwacht dat die 2 millimeter geen onhoudbare torsie op gaan leveren voor goede lijm. De plaat rust verder ook nog op de bovenkant van het blad.

De meest overkill optie lijkt me om een 2mm lijst te maken rondom die links en rechts omgevouwen zit het gat in. Daar lijm je dan de mounts aan. De hele plaat komt dan 2mm omhoog, kan me voorstellen dat je dat niet wil

timberleek wijzigde deze reactie 30-09-2019 23:26 (33%)

• Doogie
  • Niet online
naarden 4ever schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:12:
Heb je gekeken of je een 35-inch kookplaat kan vinden?
Ja, maar van dit merk (Wolf) is de goedkoopste inductieplaat >€4k. Dat vond ik een beetje gortig, plus dat de kwaliteit van de gaskookplaat niet goed is geweest (door voorgaande eigenaren huis geïnstalleerd).
Xander schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:15:
[...]
Dat zal zo'n 4 - 5 mm zijn inderdaad. Sorry, even geen zin om de kookplaat weer uit het aanrecht te trekken voor een forumtopic. ;)
Bedankt! En begrijp ik ;-)

Ik heb de kookplaat besteld en kijk of deze blijft liggen zonder de montagerails. Zo niet, dan probeer ik deze toch te plakken en te kijken of de overlap voldoende is. Laat het resultaat weten.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Beetje polymax achter de strip, dan er in plakken. Half dagje wachten en er is geen beweging meer in te krijgen. Uiteraard wel even de delen waar de lijm op komt even schoonmaken.

• Doogie
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:51:
Beetje polymax achter de strip, dan er in plakken. Half dagje wachten en er is geen beweging meer in te krijgen. Uiteraard wel even de delen waar de lijm op komt even schoonmaken.
@sypie Bedankt, die PolyMax is ook in tube te krijgen zie ik >> praktisch, ik heb geen kitpistool. Waarschijnlijk een stomme vraag: kan ik dit "met de hand" een minuut aandrukken en dan laten drogen? Of moet je hier continu druk op blijven uitoefenen? Bedankt.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Met de hand 1 minuut aandrukken werkt ook wel, daarna komt het ook niet meer van z'n plekje. Ik zou het alleen nog even laten rusten voordat je het gaat belasten.

De plafondplaten in onze badkamer hangen er ook mee vast, half uurtje met een paar stempels aangedrukt en daarna hangt het wel. Boeidelen was een kwestie van even op de plaat slaan zodat die lekker in de polymax zou komen te zitten. Daarna zo vast als een huis...

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:45
Ik kan ngo wel iets vinden dat goedkoper is dan 4K:

https://www.keukenloods.n...t/minimale_nisbreedte-916

Lijkt er alleen op dat je dan een stukje moet uitzagen.

celshof wijzigde deze reactie 02-10-2019 08:25 (26%)

• cactusman
  • Nu online

cactusman

nu met extra naalden

gewoon met tec 7 latje ertussen lijmen en dan hup die plaat erin...

euhmmmm

• Doogie
  • Niet online
Kookplaat ligt er in, voor de search:
  • Montagerails zijn overbodig. Zeer dun en voegen geen sterkte toe
  • In de glazen rand van de plaat zit een rubberen strip. Deze fixeert de plaat dus al
  • Versmallen is dus niet nodig
Het bleek dat ik aan de bovenkant van de kookplaat überhaupt geen steun van het aanrechtblad heb, omdat daar een inbouw-afzuigkap zit. Midden-boven veert de plaat nu dus een beetje door bij zware belasting, ik kijk dit even aan. Worst case moet ik de onderkant nog stutten met twee balkjes vanaf de grond.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 06:33
Lol, en over een drie maanden knapt je glasplaat en ben je 500 euri armer...

Maar misschien ook wel niet en dan heb je toch 10 euri aan lattjes en kit uitgespaard :+

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 22-10-2019 23:53 (37%)

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 27-01 17:30
Er tegen aan lijmen met polymax en opklemmen met 2 latjes die je 5 mm langer hebt gezaagd als de sparing groot is.

• Beerkeeper
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 07:15
@Doogie zit alles nog op zijn plaats? Ik ga namelijk hetzelfde probleem tegemoet met het vervangen van mijn gaskookplaat...

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Doogie
  • Niet online
Alles zit nog op zijn plaats. Aan de bovenzijde had ik dus een "vrije" overspanning, wanneer ik daar fors op druk buigt het een beetje door. Ik heb dus nog twee 3x3 cm balkjes tussen de vloer en de onderkant van de kookplaat geplaatst, to be on the safe side.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True