Heb nog wat andere keukenzaken geprobeerd maar krijg daar niet veel terug, dus bedankt voor alle input/ervaringen!
alex3305 schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:47:
Ik snap trouwens wel dat je dit zelf wilt doen én het liefst zo goedkoop mogelijk. Maar ik neem aan dat je ook een stopcontact moet laten aanleggen? Wellicht kun je dit in combinatie met aanschaf en installatie bij een bedrijf doen die dit ook als service regelt? Dus dat je er een expert naar laat kijken.
De partij die ik voor de elektra heb doet dit soort montageklussen niet, en voor een aannemer oid is deze klus weer te klein in de huidige markt (plus dat ik enige angst heb voor een Jan de Beunhaas die het gewoon gaat proberen en dan onherstelbare schade aanricht)
Xander schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:55:
Hoe moet de kookplaat die je op het oog bebt bevestigd worden? Download de montagehandleiding eens.
Mijn Siemens inductiekookplaat kwam met twee beugels die links en rechts in de sparing geschroefd moeten worden. Ik kan je alvast verklappen dat dit niet gaat werken als je sparing niet binnen de opgegeven marges valt.

Enorm bedankt, ik heb een Siemens of Bosch kookplaat op het oog en zie onderstaand in de montagehandleiding:

Het lijkt er dus op dat de breedte toch vrij nauwkeurig moet kloppen, anders kun je deze montagestrips niet vastmaken. @
Xander, hoe breed zijn die "flubbers" op deze strips? Als die zeg 5mm breed zijn, dan zullen ze ook in mijn te brede nis nog deels over het contradeel op de kookpaat komen en eea daarmee fixeren
Dat leek mij ook, bedankt voor de bevestiging. Zij het dat deze inductieplaten dus wellicht met strips moeten worden bevestigd tegen verschuiven/rotatie.
titan1901 schreef op maandag 30 september 2019 @ 01:49:
Sowieso niet gaan boren in de kopse kant, dit is met professionele apparatuur al zeer riskant maar zo uit de hand wordt dat helemaal een drama. Niet aan beginnen is mijn advies.
Voor het opspannen gewoon twee wegwerplatjes op maat zagen en er tussen klemmen. Je hebt wel lijmklemmen die je ook als spreider kunt gebruiken maar die zijn in dit soort formaten nogal prijzig en voor eenmalig gebruik zou ik ze niet kopen.
Bedankt voor de opspantip, helder. M.b.t. boren op kopse kant: de handleiding van Siemens/Bosch lijkt dus precies dit voor te stellen, maar hier wordt ik om dezelfde redenen als jij wel enigszins zenuwachtig van. De kans dat 1 van de 4 benodigde gaten misgaat is groot denk ik.
De handleiding schrijft expliciet voor dat je de bevestigingsstrip niet mag plakken, maar misschien moet ik dat toch gewoon wel doen.
Of alternatief: de kookplaat er los inleggen, met iets van een zwakklevende lijm om deze tegen roteren te fixeren. Of evt een zo dun mogelijk rubberen profiel rondom de nis plakken, als de plaat daar op ligt kan hij ook niet zo makkelijk schuiven? De huidige plaat heeft aan de onderkant 2 lange schroeven die tegen (niet in) de onderkant van het keukenblad worden geschroefd en daarmee de boel fixeren.
Goede tip, bedankt. Wat zou kunnen is een L profiel met een dikte van 3mm verlijmen aan de onderkant van het keukenblad / zijkant van de nis . Dan daar de Siemens/Bosch montagelat weer op plakken. Wordt allemaal wel een beetje houtje touwtje, dus misschien toch beter om op een alternatieve manier schuiven tegen te gaan.