BBBrt schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:25:
Hoe gaan jullie trouwens om met het kiezen van de juiste driver / kart / glider? Ik begrijp de basis: liefst alles tier 3, maar in ieder geval zo hoog mogelijk. In single player is coinbox het beste, in multiplayer heart. Kart skill is afhankelijk van de baan, maar sowieso niet Rocket Start of Slipstream.
Het gaat mij meer om de afweging van normal/super/HE versus level. Ik weet dat er rekentooltjes zijn die je haalbare punten kunnen doorrekenen en dat er ook allerlei mitsen en maren zijn, maar is er een soort 'gouden regel' die je in de meeste gevallen de beste combo geeft?
Dus: vanaf welk verschil in level wordt een super opeens interessanter dan een HE en een normal weer interessanter dan een super? Er van uitgaande dat ze dezelfde tier zijn. Ik hou zelf nu een marge van 2 aan. Dus als ik moet kiezen tussen een normal level 7 of een HE level 1-3, dan ga ik voor de normal. Bij een hogere HE ga ik in dat geval voor de HE.
Hmm Tja dat is wel wat rekenwerk.
Ten eerste een HE heeft een hogere basisbonus, bijv de gliders:
Normal lvl 6 = super lvl 4 = HE lvl 2 = 15% combo time extra.
HE lvl 6 heeft 25% wat een normal en super nooit halen.
Dan moet je toch een klein rekensommetje gebruiken, de beste kart is de geen met de hoogste waarde voor de som (lvl -1) * base points. Dus een HE lvl 3 490 base points = 2*490 = 980. Normal lvl 5 300 base points = 4*300 =1200. De normal geeft dus meer punten per actie in dat geval.
Maar bijv. Normal lvl 7 300 vs HE lvl 5 490 = 1800 vs 1960. Dan is het verschil ook 2 lvls maar is de HE beter dan de normal.
Dus:
vanaf welk verschil in level wordt een super opeens interessanter dan een HE en een normal weer interessanter dan een super?
Helaas is dat dus niet eenduidig, het korte rekensommetje werkt het best.
Dat is ongeveer de basis en dan wat ik aan het begin zei bij dit voorbeeld zijn de basisscores gelijk:
Normal Lvl 6 300 = 1500
Super Lvl 5 366 = 1464
HE lvl 4 490 = 1470.
De HE heeft een 20% combo time, terwijl de super en Normal 15% hebben, de HE is dan beter.
Maar als het heel dicht op elkaar zit is ook de skill belangrijk, rij je de hele tijd eerste, dan wil je wellicht geen banaan of groene shells. Met zo een glider krijg je die vaker, dus wellicht is een lightning, Bullet Bill of gold coin glider beter, zodat je meer coins ontvangt en hoger scoort.
Zelfde voor Karts: Miniturbo (en jump boost op T-tracks) zijn iets beter dan de rest.
En voor drivers: Coinbox >= Boomerang > Big Banana ~ Lucky 7 > Bowser Shell ~ Triple Mushroom ~ Dash ring > rest. Ongeveer en wellicht vergeet ik wat.
Oh en ik speel te weinig multiplayer, maar heart beste in multiplayer? Ik heb persoonlijk liever boomerang, lucky 7 of Yoshi egg, misschien zelfs triple mushroom of Bowser shell, maar ik gebruik in ieder geval standaard een HE red shell flyer, geen idee of het werkt, maar het idee van extra red shells is leuk.
Hopelijk is het warrige verhaal een beetje duidelijk. En hopelijk haal ik niet wat door elkaar.