[PW] levertijd langer dan X niet laten meewegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

Topicstarter
NAV Suggestie: MaxICT weren van tweakers.net pricewatch

Waarom worden levertijden langer dan bijvoorbeeld 5 dagen meegenomen als relevant?

Voorstel 1:
Levertijden langer dan 5 of 8 dagen niet laten meetellen in het overzicht en dus ook de prijs niet weergeven in de product listing.

Er is geen enkel nut een prijs weer te geven die niet beschikbaar is. Maar het zorgt er wel voor dat een product goedkoper kan lijken ten opzichte van andere verkopers die wel voorraad hebben, wat de PW dan in feite nutteloos maakt.

Oftewel de prijs in product listing niet standaard de laagste prijs weergeven, maar vervangen door en de laagste prijs en een levertijd korter dan 5 of 8 dagen.

Als voorbeeld: pricewatch: Philips 65OLED804 Zwart
Max ICT is daar de goedkoopste met €2872,58 maar heeft geen voorraad, terwijl de overige verkopers €2999 rekenen met wel voorraad. Toont goedkoop in de PW maar is het in feite dus niet.

Voorstel 2:
Verkopers met levertijden langer dan 5 of 8 dagen uitsluiten van de prijs listing binnen het product, zoals een ingeschakeld filter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5rrJ8Dr3TAYVzF5u7z3Wgjf1/full.jpg

De tekst “de onderstaande aanbiedingen voldoen niet aan de ingestelde filters” vervangen door “onderstaande aanbieders hebben geen actuele voorraad en worden daarom niet meegenomen in het overzicht” de reden is gelijk aan voorstel 1, waarom zou een prijs zonder actuele voorraad bovenaan moeten staan.

Voorstel 3:
Bij producten waarvan er wel aanbieders zijn maar waar geen enkele aanbieder voorraad van heeft het x prijzen blok grijs laten weergeven ipv blauw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kg5jltxD4p7f45mxz6C400Ut/full.jpg

Dan is het in een oogopslag duidelijk dat het product niet leverbaar is.

@ikloon @Euphanasia @Mooijekind @henry_boy

Formerly known as Ragdoll

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

InFamous schreef op woensdag 25 september 2019 @ 00:39:
Waarom worden levertijden langer dan bijvoorbeeld 5 dagen meegenomen als relevant?
Daar is geen antwoord op. Er is simpelweg voor gekozen om alle prijzen van alle winkels mee te nemen, zolang ze maar in Nederland/België kunnen leveren.
Maar de tegenvraag is natuurlijk: waarom zijn ze niet relevant? Als een koper bereid is de langere levertijd voor lief te nemen om zo een gunstigere aankoopprijs te krijgen, waarom 'mag' dat niet?

Ik gok dat er zoals altijd meerdere wensen tegelijk bestaan voor die productlijst en prijslijsten. Wat dat betreft is dit beter op te lossen door de prijsfilter-functionaliteit in de productlijst op te nemen, maar daar zitten allerlei UX- en technische haken en ogen aan :/
Voorstel 1:
Levertijden langer dan 5 of 8 dagen niet laten meetellen in het overzicht en dus ook de prijs niet weergeven in de product listing.

Er is geen enkel nut een prijs weer te geven die niet beschikbaar is. Maar het zorgt er wel voor dat een product goedkoper kan lijken ten opzichte van andere verkopers die wel voorraad hebben, wat de PW dan in feite nutteloos maakt.
Dat 'geen nut' betwijfel ik.
Bovendien zijn er ook producten die door bijna niemand leverbaar zijn en de enkelen die aangeven het wel 'snel' te kunnen leveren hebben het dan vaak juist verkeerd. Dat gebeurde o.a. toen de nVidia 1080ti-kaarten nauwelijks leverbaar waren.
Voorstel 3:
Bij producten waarvan er wel aanbieders zijn maar waar geen enkele aanbieder voorraad van heeft het x prijzen blok grijs laten weergeven ipv blauw:

[Afbeelding]

Dan is het in een oogopslag duidelijk dat het product niet leverbaar is.
Ik heb mijn twijfels over die duidelijkheid :P Maar als we dit willen is dat natuurlijk iets waar onze productmensen aan kunnen sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 19:02

WCA

ACM schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:59:

Als een koper bereid is de langere levertijd voor lief te nemen om zo een gunstigere aankoopprijs te krijgen, waarom 'mag' dat niet?
Omdat de statussen van 5-7 werkdagen in ongelooflijk veel gevallen betekent dat het product niet meer binnen gaat komen in mijn ervaring. Het is een status die vaak gebruikt wordt wanneer onduidelijk is of/wanneer een product binnenkomt bij een winkel lijkt het wel.

Je kan bijna je klok erop gelijk zetten dat als je een product met 5+ werkdagen levertijd ontvangt, dat je het gewoon niet gaat krijgen. Uitzondering is een product dat pas net op de markt is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@ACM
Maar de tegenvraag is natuurlijk: waarom zijn ze niet relevant? Als een koper bereid is de langere levertijd voor lief te nemen om zo een gunstigere aankoopprijs te krijgen, waarom 'mag' dat niet?
Een langere levertijd dan 5 werkdagen voor lief nemen terwijl andere verkopers het direct uit voorraad hebben zie ik eigenlijk niet gebeuren to be honest. Of het is zoals @GreNade dat het niet meer leverbaar is of het nog onbekend is wanneer er geleverd gaat worden.
Dat 'geen nut' betwijfel ik.
Bovendien zijn er ook producten die door bijna niemand leverbaar zijn en de enkelen die aangeven het wel 'snel' te kunnen leveren hebben het dan vaak juist verkeerd. Dat gebeurde o.a. toen de nVidia 1080ti-kaarten nauwelijks leverbaar waren.
Ik betwijfel het niet, als ik binnen de PW opzoek ben naar een artikel dan kijk ik als eerst naar de prijs. Vervolgens klik ik op het artikel als de prijs bevalt. Pas na het klikken kom je er achter dat het product helemaal niet (op korte termijn) leverbaar is voor die prijs en dat is gewoon frustrerend.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ACM schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:59:
[...]

Daar is geen antwoord op. Er is simpelweg voor gekozen om alle prijzen van alle winkels mee te nemen, zolang ze maar in Nederland/België kunnen leveren.

Ik gok dat er zoals altijd meerdere wensen tegelijk bestaan voor die productlijst en prijslijsten. Wat dat betreft is dit beter op te lossen door de prijsfilter-functionaliteit in de productlijst op te nemen, maar daar zitten allerlei UX- en technische haken en ogen aan :/
Een vergelijkbare feature is al aangekaart in Feature: filteren op maximale levertijd

Uitgebreide persoonlijke filtering is lastig, dat begrijpen we inmiddels, maar het moet toch prima mogelijk zijn om ipv 1 laagste prijs 4 laagste prijzen te berekenen. 1 volgens het huidige recept, 1 zonder producten die slecht leverbaar zijn, 1 zonder prijzen van winkels die slecht scoren (Feature: filteren op winkelbeoordeling) en 1 met beide filters actief. Dan kan je ze nog steeds lekker efficiënt centraal op de achtergrond berekenen en cachen, maar kan je als gebruiker kiezen welke variant je wilt zien.

Maar ook op die eerdere feature requests komt geen enkele respons vanuit product, ondanks dat dit soort frustraties de pricewatch er niet bepaald bruikbaarder en betrouwbaarder op maken, waarbij je dus toch enige prioriteit zou verwachten gezien het belang van de PW.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50
Een slider met maximale levertijd is technisch echt geen uitdaging. Maar de PW is heilig en shit he ze zullen het maar verbeteren!

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

chaoscontrol schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:51:
Een slider met maximale levertijd is technisch echt geen uitdaging. Maar de PW is heilig en shit he ze zullen het maar verbeteren!
Die laagste prijs wordt op de achtergrond centraal berekend. Dat is performance technisch heel lastig om dat on the fly, voor jou persoonlijk te berekenen. Dat heeft @ACM al verschillende keren goed uitgelegd.

Dus een slider die iedereen op een ander standje kan zetten is lastig, zeker als je ook nog een vergelijkbare slider wil voor shopreview score. Maar zoals ik hierboven schets zou je als je de keuzevrijheid wat meer binnen de perken houdt denk ik (ik heb verder geen zich op de technische complexiteit, ben geen devver voor Tweakers) wel mogelijkheden moeten hebben om een paar varianten van die centraal berekende prijs aan te bieden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

chaoscontrol schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:51:
Een slider met maximale levertijd is technisch echt geen uitdaging.
Effectief betekent de maximale levertijd in dit geval natuurlijk dat de laagste prijs veranderd. Daardoor moet veel meer data worden ingeladen op de plek waar de verwerking nu plaatst vindt en dat moet dan uiteraard ook nog gefilterd worden.
Bovendien zou dit dan de eerste vorm van filtering worden die dan de bronwaarde voor een ander filter (in dit geval de laagste prijs) beïnvloed. Of anders gezegd maakt het een relatief eenvoudig prijsfilter een stuk complexer. Waardoor we er ook met oog op performance goed naar moeten kijken.
Maar de PW is heilig en shit he ze zullen het maar verbeteren!
Die is inderdaad heilig, dus juist een goede reden om 'm te blijven verbeteren ;)

[generieke waarschuwing]
Maar pas wel op met dat jouw wens voor een verbetering niet automatisch betekent dat iedereen die specifieke wens een verbetering vindt.
[/generieke waarschuwing]

De wens om winkels (althans, hun prijs) uit te sluiten op allerlei plekken en om allerlei redenen (zoals levertijd of shopscore) bestaat uiteraard al veel langer. Die is door allerlei redenen nog altijd niet uitgewerkt. Mede omdat het wel degelijk complex is; zeker op het moment dat dat filter via een voorkeur bewaard zou moeten worden, want dan hoort het ook invloed te hebben op alle plekken waar we een laagste prijs en/of aantal prijzen tonen.
En als het niet via een instelling bewaard wordt, is het weer minder gebruiksvriendelijk omdat je het dan steeds opnieuw moet instellen.

En het is daarbij ook niet eens alleen maar technische complexiteit; het moet ook in de interface duidelijk gemaakt worden (en mogelijk ook weer op alle plekken waar die gepresenteerde prijs wordt beïnvloed).

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:02

ikloon

Product Owner
Bedankt in ieder geval @InFamous voor je uitgewerkte en uitgebreide feedback. We zijn aan het kijken of en hoe we omgaan met shops die voor gebruikers niet of minder relevant zijn. Maar zoals @ACM ook al aangeeft is dat niet heel eenvoudig.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Pagina: 1