Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Het was zelfs de beste maand sinds ingebruikname in 2013, en tevens de eerste maand die op de grote set de 400 kWh grens passeerde!
Mei 2020
Schuindak set; 2760Wp, 235 graden WZW, 36 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 409,1 kWh
Genormeerd: 148,22 kWh/kWp
Platdak setje; 1210Wp, 145 graden ZZO, 20 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 174,3 kWh
Genormeerd: 144,05 kWh/kWp
SchuindakPV 2020
Totaal opgewekt: 1107,2 kWh
Genormeerd: 401,16 kWh/kWp
PlatdakPV 2020
Totaal opgewekt: 446,2 kWh
Genormeerd: 368,76 kWh/kWp
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Mei Opgewekt: 2361 kWh = 143.96 kWh/kWp = 4.64 kWh/kWp/dag
Totaal verbruik was 435 kWh waarvan 303.5 kWh (69.8%) direct uit de panelen kwam en 131.5 kWh (30.2 %) is afgenomen uit het net.
Na salderen netto terug geleverd aan GC: 1925.8 kWh = 211.84 Euro.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Hier is de bewolking inmiddels gearriveerd, net even na prime time. Ging net lekker met 7200-7400W.Apeldoorn schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:33:
Primetime klapt er een dikke 2375 watt uit de panelen. Hopelijk houd het stand tot 20.00 uur. Dan beginnen we de maand lekker.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Waar is "hier"?Timmy schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:05:
Hier aan de kust heb ik vandaag nog geen minuut de zon gezien. In de verte, boven zee en naar het oosten, is het blauw maar die witte rommel wil hier maar niet vertrekken. Nieuwe maand, nieuwe kansen...
Mei 2020: 678.650kWh en daarmee ruimschoots mijn target behaald met 123,17%.
Nog wat kekke statistiekjes:
4.964 kWh/kW/dag
153,878 kWh/kW/maand mei
66.16% export percentage
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Op de leisterbes in heiloo
Netjes. Dat heb je snel gedaan. Waar staat je dagtarget op in juni?Misterpc schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:10:
hhmmm @Apeldoorn ik wil die wolkjes niet hoor , ben blij dat het helder is in Aalten , atm 3461 Watt en het dagtarget is binnen
Heiloo en zo te zien een redelijk deel van de Noordhollandse kuststreek.Apeldoorn schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:08:
Waar is "hier"?
Ja, je moet ook gewoon je wolken bij je houdenApeldoorn schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:02:
[Afbeelding]
Best gek; deze bewolking trok vanmorgen om 9.00 uur van oost naar west en hangt daar al 5 uur. Lijkt zelfs weer iets mijn kant op te komen.
Na 5 jaar panelenbezit neem ik gewoon het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar mbt juni. Zo'n 3,2 kwh/kwp voor de juni maand lijkt me erg weinig?Misterpc schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:32:
@Apeldoorn het dagtarget staat volgens de verkoper van de set op 19 KWh , ik hoop ruim boven de 30 KWh te komen om de mindere dagen af te dekken , en een oost - west set moet het van de zomerse maanden hebben qua KWh en ...
Ik heb mijn 4 kwh/kwp nu binnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Apeldoorn op 01-06-2020 15:51 ]
Alweer, das echt balen.

Ik vind het wel een erg mooie omgeving. Dat dan weer wel.
Ik heb 2 grote bomen als hindernis, maar groen schijnt gezond te zijn, dus tja.
Wellicht dat ik straks probeer om 4 panelen iets richting zuid te verleggen vanwege de schaduw op west om zo wat eerder te pieken. Vorige week eindigde zo’n actie in een hoop losse onderdelen door mijn lompe getrek.
Hier nog wolkenloos, 16,4 kW opgewekt (5,1 kW/Wp)
Edit: dat heb je snel geregeld: ik keek de verkeerde kant op, hier nu ook dikke sluierbewolking. Uit met de pret, bbq dan maar aansteken.
[ Voor 13% gewijzigd door Shocked op 01-06-2020 16:20 ]
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
voor de dakdoorvoer van de pv kabels heb ik de riool beluchtingspijp gebruikt
kosten wat ik grofweg kwijt was (inc BTW)
- plat dak flatfix fusion oost/west opstelling montagesysteem voor 16panelen 659
- omvormer huawei sun2000L-5ktl 1109euro (deze is voorbereid om een accu op aan te sluiten)
- 15x lg zonnepanelen neon2 355wp 255euro p.s.
- werkschakelaar / Lastschakelaar 2 Polig 32A 33,30 (met verzendkosten)
- ymvk kabel (10meter) 32,50
- Aardlekautomaat B 32A 1 polig + nul 300mA 67,93 (met verzendkosten)
- 2x Solar kabel 6 mm met MC4 stekkers zwart - 1 m kabel met 2 MC4 stekkers 12,42 (totaal)
- Solar kabel 6 mm met MC4 stekkers zwart - 4 m kabel met 2 MC4 stekkers 9,70
- 2x Solar kabel 6 mm met MC4 stekkers rood - 3 m kabel met 2 MC4 stekkers 16,92 (totaal)
- Solar kabel 6 mm met MC4 stekkers zwart - 5 m kabel met 2 MC4 stekkers 10,95
- herstelwerkzaamheden (gipsplaten, elektrabuis, verf, hout, installatiedraad etc) 100euro
ongeveer totale kosten; 5900euro
Wanneer ik montage had uitbesteed, had ik voor minder WP gekozen en mogelijk een ander merk
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TKehonv4x93KiCQnba4TEUcC.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/EdVmLJtlOjqPcZK136LlA6Jj.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TYjIFF53fC6sY5JkU1t9jnU2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WFoXIoNhgvL3aiDNG7GkBxNR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8nbvyWtudASZhh8EsMSI1XiU.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aceuhaVb3Jgb7Oti3QFLMdlI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0v8Z7oRD7KlMMjQzT814cOtG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PVxXH89ond9MUQFq7hPazbBy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FzbuUOipIQUEckkUcsoDyNQw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9IZOupTIqiIlKFwNft2B9Tua.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kb2y4HmFQIDIaU4vZPTNYq4I.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U88koxizdwvBtSZRZmAkxn54.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qa2CgiAgLowJLm5mMdoHtOzK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BLdwKnPLvpwzcFgGPsv3WnBw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/imFyX25s09wjrloAin8scuJg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KzUfD6kuwgIeZWa3h2dYsWTz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5BlHkyi3U7TrwUnk49Z6fnuP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hdrBQQyqe7MLpF3wgRaQ9LDv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WPJ7Qzt8YoI6zLO4rVVoomD4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c84Mr5rnSfz2pRHpgixsvfeY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mdn43izJfHDZoiZk0kAWqGMi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kVhKf4WqtoQgJsGXRT9HHXGN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZUm7kvit1PfFNW3GCLUu8B89.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e8fktvJ5nrxiZb7dhAPROb3Z.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mY9HmSnO3hlDDhTwUjE5ySs6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HKU5gvNZrJU1s02Cgml1U146.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xl5JVbhLC5PdGOtQ4hSqSYYt.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ifC3YK5MJQwYAbBLGTuD5cIY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7CXAIgxxh07pmnPxtLLpYj6Z.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YC6XgmmWYyYFUjVZoMokB7ej.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uzCgxsA4zchRqgfjyPxjG54K.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/L5lKXRcshU9l77GauHX0JD1J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EfIh4r4Say1Ks4hSioC7xAhT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/70kIulAnwGreWsVshNVaINGf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2kWZfcpWsev0jUsWArbSJviY.jpg?f=fotoalbum_large)
Had je dit niet in het algemene pv topic moeten zetten?
Ik ben wel benieuwd waar je die 32A automaat op aangesloten hebt, ik hoop na de hoofdschakelaar met duo aansluitblokjes.
- waarom een 3-fase hoofdschakelaar met een 1-fase aansluiting? Komt er nog 3-fase?
- die kroonsteen om de aarde te verlengen kan natuurlijk niet. Koop gewoon een langere aardedraad
- Jammer van die gaja aardlekautomaat Ik had gewoon een ABB genomen.

Bedankt voor de tips. Die 3 Fase hoofdschakelaar zat bij de groepenkast inbegrepen. Ik had vorige jaar een lege groepenkast besteld, maar ik kreeg een gevulde met 3fase hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars en een paar automaten. Ik had 2x een abb aardlekautomaat willen bestellen . 2x bestelling geannuleerd omdat abb aardlekautomaat niet meer leverbaar zou zijn. En bij sander elektra een onbekende levertijd. Schijnt een vrij aparte aardlekautomaat te zijn in de combinatie met b32a en 100 of 300ma. De huawei handsleiding gaf aan dat ik deze specs moest gaan gebruiken. Recent dus via Vekto een gacia aardlekautomaat geplaatst en zie nu dat het een twijfelachtig Chinees product is. Mogelijk ga ik deze alsnog vervangen voor een abb (kosten rond de 165 euro?). Aardedraad ga ik sowieso aanpassen aankomende weekAUijtdehaag schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:33:
@mortadelo Ziet er goed uit.
- waarom een 3-fase hoofdschakelaar met een 1-fase aansluiting? Komt er nog 3-fase?
- die kroonsteen om de aarde te verlengen kan natuurlijk niet. Koop gewoon een langere aardedraad
- Jammer van die gaja aardlekautomaat Ik had gewoon een ABB genomen.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html (b25, 30 mA)
en anders deze: https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html (maar is niet nodig denk ik)
En een paar stikkers
//einde offtopic
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2020 18:08 ]
Oei. Ervoor. Ik heb deze YouTube video gevolgd, maar zie daar niks over een hoofdschakelaarRol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:25:
@mortadelo
Had je dit niet in het algemene pv topic moeten zetten?![]()
Ik ben wel benieuwd waar je die 32A automaat op aangesloten hebt, ik hoop na de hoofdschakelaar met duo aansluitblokjes.
YouTube: Instructievideo: Aansluiten zonne-energiesysteem op de meterkast (vr...
Die heeft een automaat als net zekering dus is daar af te schakelen, jij hebt een gewone hoofdschakelaar. 32A is ook wel aan de zware kant voor een 5000 , 25A of zelfs 20A kon.mortadelo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:06:
[...]
Oei. Ervoor. Ik heb deze YouTube video gevolgd, maar zie daar niks over een hoofdschakelaar
YouTube: Instructievideo: Aansluiten zonne-energiesysteem op de meterkast (vr...
Is dat wel genoeg gewicht die paar kleine steentjes,mortadelo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:06:
[...]
Oei. Ervoor. Ik heb deze YouTube video gevolgd, maar zie daar niks over een hoofdschakelaar
Gelukkig hobbel je nog naar je dagtarget @MatsuMatsu85 🤪MatsuMatsu85 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:50:
@Rouske Ja laten we het daar ophouden, mei was ook gewoon te goed hahahaha
2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output
1 PVoutput . Dongen NB
Is dit fout ?Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:18:
[...]
Die heeft een automaat als net zekering dus is daar af te schakelen, jij hebt een gewone hoofdschakelaar. 32A is ook wel aan de zware kant voor een 5000 , 25A of zelfs 20A kon.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OjxIzW7QFR8QmcCWcWiIPQ9D.jpg?f=user_large)
Je bedoelt de bakstenen op dak ? Dat zijn er totaal 56x 3,5kg. Montage is 1 geheel gewordenalki schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:18:
[...]
Is dat wel genoeg gewicht die paar kleine steentjes,
Ja
Bij uitschakelen van de hoofdschakelaar is je pv niet uit, heb je die onder stroom aangesloten of heb je onder je meter nog een schakelaar?
Onder stroom. Ik zal eens kijken hoe ik dit dan aanpassenRol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:25:
[...]
Ja
Bij uitschakelen van de hoofdschakelaar is je pv niet uit, heb je die onder stroom aangesloten of heb je onder je meter nog een schakelaar?
Ik vind die enkele fase draad uit je meter maar aan de dunne kant met al die groepen erop. Maar misschien bedriegt de foto
1 PVoutput . Dongen NB
Is dat verplicht dan?Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:25:
[...]
Ja
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een aparte pv (dc) schakeling op de omvormer en ik dacht als de schakelaar beneden staat is sowieso de stroom er af. Via hoofdschakelaar is het makkelijker om een aardlekautomaat te plaatsen, maar of het verplicht is ...?
Yep, met omzetten van de hoofdschakelaar moet alles in die installatiekast uit zijn.
Leg eens uit hoe het moet met meerdere meters en dus meerdere installaties in één meterkast?Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:37:
[...]
Yep, met omzetten van de hoofdschakelaar moet alles in die installatiekast uit zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Offtopicreneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:41:
[...]
Leg eens uit hoe het moet met meerdere meters en dus meerdere installaties in één meterkast?
Maakt niets uit, een installatie heeft 1 hoofdschakelaar en daar moet alles mee uit zijn, 1-2-3 of 4 meters whatever.
Je hebt ook niet de term bijna-hoofdschakelaar toch?
In grote installatiekasten hebben ze nog wel kracht en licht groepen apart over een hoofdschakelaar maar dan nog zit er een main switch.
Nou dan is mijn enexis monteur vast in overtreding, die heeft geen main switch geïnstalleerdRol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:49:
[...]
Offtopic
Maakt niets uit, een installatie heeft 1 hoofdschakelaar en daar moet alles mee uit zijn, 1-2-3 of 4 meters whatever.
Je hebt ook niet de term bijna-hoofdschakelaar toch?![]()
In grote installatiekasten hebben ze nog wel kracht en licht groepen apart over een hoofdschakelaar maar dan nog zit er een main switch.
1 PVoutput . Dongen NB
Nooit, een netbeheerder monteert geen HS, daar moet je zelf voor zorgen. Hij heeft toch ergens op aan moeten sluiten.reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:56:
[...]
Nou dan is mijn enexis monteur vast in overtreding, die heeft geen main switch geïnstalleerd
Ik zit in een proef gebied van de slimmemeter uitrol van stedin. jaren nadat dit aan de hand is geweest heb ik het huis gekocht, ze hebben toen bij de meterwissel automatenRol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:00:
[...]
Nooit, een netbeheerder monteert geen HS, daar moet je zelf voor zorgen. Hij heeft toch ergens op aan moeten sluiten.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Uh.... Op vier draden uit de grond, of is dat dom antwoordRol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:00:
[...]
Nooit, een netbeheerder monteert geen HS, daar moet je zelf voor zorgen. Hij heeft toch ergens op aan moeten sluiten.
1 PVoutput . Dongen NB
En daarmee kan je de installatie spanningsloos maken inderdaad, net zoals in de eerder geposte film van @mortadelotwain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:06:
[...]
Ik zit in een proef gebied van de slimmemeter uitrol van stedin. jaren nadat dit aan de hand is geweest heb ik het huis gekocht, ze hebben toen bij de meterwissel automatengeplaatst als hoofdzekeringen. Toen eens om mij heen gekeken en gevraagd , en overal waar geen hoofdschakelaar was hebben ze dat gedaan.
Bij jouw zou er sprake moeten zijn van fysieke scheiding, ook als zitten de kasten tegen elkaar.reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:56:
[...]
Nou dan is mijn enexis monteur vast in overtreding, die heeft geen main switch geïnstalleerd
Dus voor de helderheid zou er een hand tussendoor moeten kunnen, vanaf het moment dat je splits.
Andere oplossing is sticker met teksten als “ vreemde spanningen” , “ dubbele voeding”
niet in een handeling met 3 faseRol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:08:
[...]
En daarmee kan je de installatie spanningsloos maken inderdaad, net zoals in de eerder geposte film van @mortadelo
in basis willen ze meestal een HS.. maar ook niet altijd.. en ze zijn gewoon een beetje vaag.
als je 2 meters hebt heb je in basis gewoon 2 hoofd schakelaars lijkt mij.. je hebt inmmers ook gewoon 2 systemen.
Uh..... De slimme meters moeten verplicht tegen elkaar, niks handje tussenDapdodo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:09:
[...]
Bij jouw zou er sprake moeten zijn van fysieke scheiding, ook als zitten de kasten tegen elkaar.
Dus voor de helderheid zou er een hand tussendoor moeten kunnen, vanaf het moment dat je splits.
Andere oplossing is sticker met teksten als “ vreemde spanningen” , “ dubbele voeding”
1 PVoutput . Dongen NB
Ja dat is te blond, want @Rol-Co zegt dat het verplicht is dat één hoofd schakelaar de hele kast spanning vrij maakt.twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:11:
[...]
niet in een handeling met 3 fase
in basis willen ze meestal een HS.. maar ook niet altijd.. en ze zijn gewoon een beetje vaag.
als je 2 meters hebt heb je in basis gewoon 2 hoofd schakelaars lijkt mij.. je hebt inmmers ook gewoon 2 systemen.of denk ik nu te blond
1 PVoutput . Dongen NB
maar alles komt daarna gewoon in dezelfde verdeler, wat maf.reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:14:
[...]
Ja dat is te blond, want @Rol-Co zegt dat het verplicht is dat één hoofd schakelaar de hele kast spanning vrij maakt.
Jullie halen een installatie en netbeheerder door elkaar, een installatiekast moet een hoofschakelaar hebben vanaf 2005 of zo, pas je de kast veel aan moet je deze verplichting meenemen, vervang je hem moet je deze ook hebben.
Wat voor die meter gebeurd is netbeheerder, hebben iets andere regels.
Ik haal niks door elkaar, jij zegt dat een vier polige schakelaar de verplichting heeft om een hele kast spanning vrij te maken.Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:19:
@twain4me @reneeke1970
Jullie halen een installatie en netbeheerder door elkaar, een installatiekast moet een hoofschakelaar hebben vanaf 2005 of zo, pas je de kast veel aan moet je deze verplichting meenemen, vervang je hem moet je deze ook hebben.
Wat voor die meter gebeurd is netbeheerder, hebben iets andere regels.
Die van @mortadelo .
En ik vraag weet jij dat zeker want hoe moet het dan met twee installaties in één kast?
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 01-06-2020 20:34 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Netjes. Hoeveel panelen heb je liggen en hoeveel wp zijn ze ?TFHfony schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:06:
Zo... Inmiddels is het hier zo ongeveer helemaal dichtgetrokken zo boven Bavel. Maar, toch wel een redelijke dag met ruim 45kWh, ofwel 7,2Wh/Wp.
2 huizen? Nee, 2 aansluitingen maar 1 mag geen verbruik hebben. Ik neem aan dat die in een aparte kast moet/zit, of minimaal een melding er bij.reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:33:
[...]
Ik haal niks door elkaar, jij zegt dat een vier polige schakelaar de verplichting heeft om een hele kast spanning vrij te maken.
Die van @mortadelo .
En ik vraag weet jij dat zeker want hoe moet het dan met twee installaties in één kast?
Verder is de installatie van het huis en die moet met 1 handeling / hoofdschakelaar uit te schakelen zijn.
Thats it.
Stel de brandweer komt binnen, schakelt de stroom af met de HS en verwacht daarmee dat alles spanningsloos is.
Je zou op de PV Output link kunnen klikken onder mijn berichten, maar speciaal voor jou:mortadelo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:33:
[...]
Netjes. Hoeveel panelen heb je liggen en hoeveel wp zijn ze ?
16 x JA Solar Percium 285Wp @ 13 Graden op Zuid (170 Graden)
6 x Suntech Hypro 290Wp @ 15 Graden op Zuid (170 Graden)
De 16 op het hoofddak hebben begin van de namiddag een lichte schaduw van een boom. De andere 6 hebben na 16:00 flink schaduw. Alles hang aan 11 stuks YC500 APS Micro-inverters.
Maareh, hoezo?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Vanaf 15.00 uur werd het een lastige bedoeling, maar lekker de maand afgetrapt zo.
Interesse. Ik heb sinds een dag een oost west opstelling opgezet met 15panelen icm 355wp. Ben een beetje proberen te vergelijkenTFHfony schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:44:
[...]
Je zou op de PV Output link kunnen klikken onder mijn berichten, maar speciaal voor jou:
16 x JA Solar Percium 285Wp @ 13 Graden op Zuid (170 Graden)
6 x Suntech Hypro 290Wp @ 15 Graden op Zuid (170 Graden)
De 16 op het hoofddak hebben begin van de namiddag een lichte schaduw van een boom. De andere 6 hebben na 16:00 flink schaduw. Alles hang aan 11 stuks YC500 APS Micro-inverters.
Maareh, hoezo?![]()
/f/image/bNFT4dpThJBMzOeOwEvYl8k4.png?f=fotoalbum_large)
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
19.466kWh = 4.607kWh/kW
[ Voor 6% gewijzigd door Timmy op 01-06-2020 21:36 ]
Brandweer zet hoofd automaat om of draait zekering er uit. En ja twee huizen mag, en nee geen extra aanduidingen, en ja zelfs op advies verbruikers er op gezet anders krijg je geen heffing korting.Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:44:
[...]
2 huizen? Nee, 2 aansluitingen maar 1 mag geen verbruik hebben. Ik neem aan dat die in een aparte kast moet/zit, of minimaal een melding er bij.
Verder is de installatie van het huis en die moet met 1 handeling / hoofdschakelaar uit te schakelen zijn.
Thats it.
Stel de brandweer komt binnen, schakelt de stroom af met de HS en verwacht daarmee dat alles spanningsloos is.
1 PVoutput . Dongen NB
Jammer van de voorspellingen de komende week maar goed... wat regen is dan ook wel nodig(!).
Dit jaar inmiddels 2,72 MWh opgewekt. Nog zo’n 1,8 MWh te gaan om het jaarverbruik af te dekken
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik heb 17,3 kWh opgewekt wat me een 6,65 kWh/kWp geeft.
Mei heeft uiteindelijk 388,9 kWh opgeleverd, 115% van het bijgestelde maand target. Voor komende maand een heel ambitieuze 383 kWh als target. Met dagen als vandaag lukt dat wel, voor komend weekend is er echter regen voorspeld. Ach, goed voor de natuur!
2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output
Vorige maand 826.8 kWh binnengetrokken, wat dan toch weer een mooie 164.54 kWh/kWp over de hele maand gezien is, en 5.31 kWh/kWp per dag. Als bij ons 1 grote boom eens omgekapt zou worden... Zou echt een hoop schelen in de avond. Alleen juli 2018 was bij ons tot dusver beter, met 5.40 kWh/kWp per dag gemiddeld.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
En dan gaat de top5 een bbq voor de rest organiseren? Er moet wel iets te vieren zijn tenslotteJoKo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:34:
[...]
Wordt tijd voor een TW lijst met actieve forummers.
Kans op “fraude” is nagenoeg 0.
Je wordt meteen aangesproken als je bewust dan wel onbewust “rommelt”
Ons kent ons hier
Ik denk dat je ontwapende bedoeld.....AUijtdehaag schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:42:
@JoKo Een paar ongewapende boa's hebben we nodig hier.
On topic:
Juni 1.482MWh 4.688kWh/kW 145 kWh/kWp
ruim 230 kWh meer dan vorige jaar, fraaie score.
Vandaag 57.770kWh 5.664kWh/kW, tijd voor regen.
Verder niet klagen natuurlijk. 22.15 kWh en 6.97 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Helaas!!
47,05kWh 4,67Wh/Wp.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Dagopbrengst voor Westkapelle:
Zuid: 29,45 kWh - 6,040Wh/Wp
Noord: 22,47 kWh - 4,156Wh/Wp
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Dat het gebeurd wil niet zeggen dat het magreneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:39:
[...]
Brandweer zet hoofd automaat om of draait zekering er uit. En ja twee huizen mag, en nee geen extra aanduidingen, en ja zelfs op advies verbruikers er op gezet anders krijg je geen heffing korting.
Wat een prut dag vandaag, begon met voorsprong op de recordag maar eindigd niet eens op 60kWh.
Gouda in kWh/kWp
Zuid 5,15
Ozw 5,69
Noord 3,41
Totaal 57,72 kWh
Of was ik misschien een beetje verwend de laatste dagen?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Wellicht in de lunchpauze even terug naar huis om de omvormer weer naar wifi te laten zoeken?
De laatste score

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NxXDIpvPn0l0sS5dUoVtELzT.jpg?f=user_large)
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Waarschijnlijk zal dat wel helpen. Ik heb hier zelf powerlines ertussen zitten en zodra die even zijn verbinding kwijt is gaat het blauwe lampje op de omvormer uit (geen internet) en die komt pas weer terug als ik de ethernet even helemaal loshaal. Ik krijg het idee dat die omvormer pas weer gaat zoeken na een reset van het netwerk en niet een reguliere scan doen.Shocked schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:38:
Hier in Duiven is alles een grote onbekende geworden. Sinds gisteren geen sjoege meer op de wifi. Wifisignaal is prima bij de omvormer, telefoon doet het daar met 3 streepjes wifi. Ik heb even afgewacht maar vanochtend de omvormer gereset zonder resultaat. Hij levert wel stroom, de schijf in de meterkast draait als een dolle terug.
Wellicht in de lunchpauze even terug naar huis om de omvormer weer naar wifi te laten zoeken?
De laatste score:
[Afbeelding]
[removed]
Wifiscan levert niks op, na vele pogingen. Het lijkt erop dat de wifimodule stuk is. Geen blauw lampje, helemaal niks. Ik heb inmiddels maar een case aangemaakt bij mijn leverancier.redwing schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:03:
[...]
Waasrchijnlijk zal dat wel helpen. Ik heb hier zelf powerlines ertussen zitten en zodra die even zijn verbinding kwijt is gaat het blauwe lampje op de omvormer uit (geen internet) en die komt pas weer terug als ik de ethernet even helemaal loshaal. Ik krijg het idee dat die omvormer pas weer gaat zoeken na een reset van het netwerk en niet een reguliere scan doen.
De meter loopt nog steeds terug, dus de omvormer werkt. Vanavond maak ik de boel een keer spanningsloos en doe nog 1 poging om de omvormer te benaderen. Zo, dat was ‘m dan.
[removed]
Heb een reactie van Kanaaldijk gekregen op PVOutput. Hij heeft inmiddels inderdaad 20 panelen meer. Dat heeft hij op 21 mei aangepast op PVOutput, dus sindsdien klopt de opbrengst weer. Waarschijnlijk heeft hij op de eerdere dagen nog wel een verkeerde efficiency. Daarom onderstaand berichtje gestuurd.JoKo schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:38:
[...]
Je staat al op pagina 1 van de tweakers.
Nr 1 @kanaaldijk ga je niet passeren........maar die is fake. Meer kWp dan er in pvo staat.@antonboonstra
Top dat je dit hebt aangepast. Ik zie dat je dit vanaf 21 mei hebt gedaan. Voor de dagen daarvoor geldt dit nog niet. Je kun dit heel gemakkelijk nog aanpassen door naar je Daily pagina te gaan (met dagopbrengsten), de dagen aan te vinken waarop je met 20 panelen hebt uitgebreid en dan op het tandwieltje te klikken, rechts bovenin de tabel, met de pop-up tekst "Update efficiency data for the selected dates"
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Volgens mij is de wifimodule erbij geprikt. Lan-aansluiting zou nog aanwezig moeten zijn.redwing schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:58:
Er zit toch ook nog een ethernet aansluiting op, of verdwijnt die bij de wifi-module? Want anders kun je nog een lange ethernetkabel gebruiken en daarmee aansluiten om te kijken of ie het dan wel doet.
De installateur had voorkeur voor wifimodule omdat die omvormer dan beter benaderbaar zou zijn (?).
Er ligt wel een lan-aansluiting op zolder bij de omvomer omdat ik heel het huis gerenoveerd en bekabeld heb. Maar daar wilde de installateur niks van weten. Ik kan ff in de omvormer gaan kijken natuurlijk, maar op zich heb ik nog garantie en laat ze het maar oplossen.
Bedankt voor het meedenken, ff geen logging nu maar vandaag zeker een dikke 5 punter gehaald.
Donderdag en vrijdag regen zegt weerman netMatsuMatsu85 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:13:
De vijfpunter hobbelt nog wel binnen vandaag en dan langzaam weer wennen aan meer tot veel bewolking en hopelijk eindelijk regen 😊
1 PVoutput . Dongen NB
Die paar dagen gaan niet veel helpen, maar de natuur vind er wel wat op.MatsuMatsu85 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:24:
@reneeke1970 Heerlijk toch 😊 En er is meer dan alleen Kwhtjes toch, de balans in de natuur moet ook goed blijven. En ik vind het in het westen al droog, wil niet weten hoe het in het oosten is...
Dit topic is gesloten.