Toetsenborden voor klassen in school

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 17:33

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Topicstarter
Hi

Ik kreeg onlangs een interessante vraag van een systeembeheerder op een school.
Bestaat er toetsenborden waarvan je de toetsen moeilijk of niet kan verwijderen?
Dit omdat leerlingen het leuk vinden om de toetsen op een andere volgorde op het toetsenbord te plaatsen.

Vandal free toetsenborden zijn te duur en niet echt praktisch voor een PC.
Is meer voor kiosk gebruik.

Ik had gedacht aan mechanische toetsenborden waarvan je de toetsen met een druppel Fixall vastkleeft aan verticale staafje waar de toetsen normaal vast zitten.

Ook heb ik gezien dat er silicone covers zijn voor vb. Logitech K120 toetsenbord.
Deze eventueel vast kleven aan toetsenbord verhinderd uit prutsen aan de toetsen.
Vb.
https://www.aliexpress.com/item/32866869125.html

Welke oplossing zijn er nog, die niet teveel kosten?

Mvg
Ra_gdd

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Alle reacties

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-07 22:30
Op werk gebruik ik een standaard HP chiclet toetsenbord:
https://www.informatique....m-keyboard-chiclet-k.html

Die toetsen krijg je er echt niet uitgepeuterd zonder iets om de toetsen eruit te wippen.

Zou een goedkoop chiclet dus niet al genoeg zijn?

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:22
Als je de prijs laag wilt houden dan kom je uit op rubberen flexibele en waterdichte toetsenborden.
Deze zijn rond de €20,00 per stuk en makkelijk verkrijgbaar. Hier vind je zomaar een voorbeeld.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik zou er niet aan beginnen, dit verlies je geheid. Dit is geen technisch probleem en moet je zo ook niet proberen op te lossen. Het punt is namelijk dat je tussen elk denkbaar toetsenbord wel iets kunt wrikken en als je maar hard genoeg duwt komt het wel los.

Die siliconenborden zijn ook wel leuk maar waarschijnlijk kun je daar de letters met een gum vanaf gummen.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 19-09-2019 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
Met dit
Yucon schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:07:
Ik zou er niet aan beginnen, dit verlies je geheid. Dit is geen technisch probleem en moet je zo ook niet proberen op te lossen.
in het achterhoofd:

Leerlingen kunnen tegen 10 Euro borg een toetsenbord en muis lenen. Bij onbeschadigd inleveren krijgen ze de borg weer terug.
Of een eigen creatieve variant op dit thema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Je kan dit van 2 kanten benaderen. Of je gaat 'de strijd' aan met technische oplossingen, of je gaat 'het gesprek' aan met de leerlingen.
In ieder geval zou ik er niet vele euro's tegen aan gooien om maar een perfect hufterproof toetsenbord te hebben. Die Logitech K120 zijn goedkope toetsenbordjes en als je die al gebruikt, dan lijkt me het een no-brainer om een stapel van die siliconen covers er op te plakken.
Probeer het eerst eens uit in 1 klas en zie wat dat voor gevolg heeft,
Daarnaast is 'het gesprek' aangaan nog steeds te prefereren boven de strijd aangaan.
In een dergelijk gesprek kan je leerlingen wellicht zo geinteresseerd krijgen in IT en de netwerkomgeving dat je er als ICT coordinator zelfs een paar goede hulpjes aan overhoudt.
Dat zou in ieder geval mijn insteek zijn.

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:27
Mijn advies zou zijn je verlies te nemen :P
- Je kan een duurder toetsenbord kopen en er achter komen dat ze het toch wel slopen...
- Werken met covers (die je ook af en toe mag gaan vervangen/schoonmaken, iets met stiften/pennen enzo)
- Goedkope toetsenborden nemen en een zooitje caps op voorraad houden als ze weer iets slopen.

Waarom geen duurder en steviger toetsenbord? In mijn ervaring slopen ze ook de laptop toetsen, die zijn nou ook niet echt bedoeld om los te maken....

Overigens is het gaan klieren met toetsenborden voornamelijk verveling. Blijkbaar hebben ze niets te doen op het moment dat ze achter die PC's zitten. (Wat je ook zag, is dat de studieplekken waar iedereen achter kon gaan zitten meestal redelijk nette toetsenborden hadden, maar de computerlokalen daar werd het meest geklierd).

Nou kan het natuurlijk afhangen van de school waar je werkt... Misschien had ik net geen geluk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Zoals gezegd, deze stijd ga je verliezen als het aankomt op andere toetsenborden aankopen, er bestaan voor zover ik weet geen echte "hufterproof" toetsenborden die nog enigszins betaalbaar zijn.

Ook een waterdicht toetsenbord met een silicone cover overleeft geen aantal met een pen of passerpunt, en zo wel dan kan het bekabelde toetsenbord ook nog draadloos gemaakt worden d.m.v een schaar.

Mijn oplossing zou zijn de computers + bijbehorende toetsenborden (en andere randapparatuur) een sticker met nummer te geven (Toetsenbord 1 hoort bij PC 1 etc.) en de leerlingen een vaste PC te geven (ze zitten dus altijd achter dezelfde PC)

Je maakt een registratie welke leerling (altijd) achter welke pc zit, en na elke klas doe je een rondje hardware om te zoeken naar beschadigingen, indien beschadiging > factuur richting de ouderlijke eenheid.

Leerlingen zijn dan zelf verantwoordelijk (laat ze dit ook weten) en zullen dus zelf niks slopen, niks laten slopen door een klasgenoot en zullen eventuele beschadigingen die ze aan het begin van de les constateren bij je melden.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:28
Ik denk dat de systeembeheerder zijn borst wel nat kan maken met deze strategie. De leerlingen zullen het denken 'come at me bro' en al hun sluimerende creativiteit inzetten om ook deze hufterproof toetsenborden te voorzien van snaakse tweaks.

Zet eens een paar olijke bordjes neer naast de computers met een geinige prank-afbeelding erop.
"Wij houden ook van pranks en hebben erg gelachen om de verwisselde toetsen :D Maar het is nou ook leuk geweest en mensen hebben er last van. Kom anders ook eens helpen met het terugplaatsen van de toetsen - kennelijk heb je talent voor de ICT. Kamer zus en zo, je bent welkom. Wij proberen het zo te doen dat iedereen hier gewoon prettig kan werken, jou in begrepen. Help een beetje mee. Bedankt!"

Als pubers het gevoel krijgen dat iemand probeert ze te slim af te zijn - berg je dan maar, dan kom je in een situatie terecht waar je mogelijk met weemoed terugdenkt aan de goeie ouwe tijd dat er alleen nog maar 's af en toe toetsjes verwisseld worden.

[ Voor 65% gewijzigd door Znorkus op 19-09-2019 14:14 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 16:56
Yup... eens met de reacties: probleem bij de bron aanpakken, symptoombestrijding gaat niet werken. Oftewel, goede afspraken maken met leerlingen en leraren en een goed lik op stuk beleid.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 16:48

AzzKickah

06-CENSORED

Er bestaan toch ook van die rubber-achtige 'hoezen' die je over het toetsenbord heen kan leggen?
Je weet wel, van die dingen die voor de hygiene zijn maar na 3 maanden zelf helemaal smerig bruin zijn.

Als je die dan langs de randen vastplakt aan het toetsenbord, zullen ze eerst die complete hoes eraf moeten slopen.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
AzzKickah schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:10:
Er bestaan toch ook van die rubber-achtige 'hoezen' die je over het toetsenbord heen kan leggen?
Je weet wel, van die dingen die voor de hygiene zijn maar na 3 maanden zelf helemaal smerig bruin zijn.

Als je die dan langs de randen vastplakt aan het toetsenbord, zullen ze eerst die complete hoes eraf moeten slopen.
Dan is het volgende topic: Hoe zorg ik ervoor de leerlingen die hoezen niet verwijderen, wegsnijden, wegbranden of anderszins vandaliseren?

Ik sluit me aan bij het overgrote deel van mijn voorgangers. Dit probleem is niet op te lossen. Elke 'oplossing' is gewoon een nieuwe uitdaging voor leerlingen om het volgende toetsenbord weer te slopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 03-07 19:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Theo74 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:01:
Als je de prijs laag wilt houden dan kom je uit op rubberen flexibele en waterdichte toetsenborden.
Deze zijn rond de €20,00 per stuk en makkelijk verkrijgbaar. Hier vind je zomaar een voorbeeld.
Ik heb medelijden met de leerlingen die je dit aandoet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Znorkus
  • Laatst online: 02-07 21:28
Precies. Niet belemmeren vanuit de anonieme schuilplaats. Contact maken, vizier open, delen, respect uitstralen, aanspreken op 'be good', samen en al dat soort positieve termen.

En geen wanstaltige hoezen, ik zou als scholier een teringhekel aan de schoolcomputers krijgen op die manier.

[ Voor 24% gewijzigd door Znorkus op 19-09-2019 14:16 ]

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Is er dan 0 toezicht op die kids terwijl ze op die apparatuur 'werken'?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, dit is iets van alle jaren. Nooit anders geweest.
Genoeg topics op GoT over hoe je computers vandalisme-proof maakt.

Zie ook deze topics:
Hufterproof pc's
Vandalisme! Is dit normaal?
Elastiekjes uit een DVD speler, waar te bestellen?
[School]Hoe lol met PC beleven?
Computer hardware beveiligen tegen sloop\diefstal

Korte antwoord is dat obstakels die je opwerpt worden gezien als uitdaging en opvolgend overwonnen worden. Resultaat blijft een defecte PC.

Quotes als deze komen boven drijven:
"If you make something idiot-proof, someone will just make a better idiot."
"Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool"
"a common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools"

Vervang 'idiot' en 'fool' door 'vandal'... Voila.

De enige manier waarop je dit tegen gaat is simpelweg geen PC's neerzetten. Elke student zijn eigen laptop (eigen aanschaf danwel borg), accesspoint boven het systeemplafond, nergens RJ45 jacks in de wand.
Dan is er niks om te slopen behalve de eigen laptop, en dan hebben ze zichzelf er alleen maar mee.

Uiteraard moet je het als school dan wel goed doen betreft laptops. Duidelijkheid wat voor laptop er nodig is, goede inventarisatie van de nodige software, etc.
Daar gaat het namelijk nogal eens mis. Bijvoorbeeld dat er gezegd wordt dat een chromebook voldoende is en dan blijkt het dat er een DVDtje in moet met een of ander stuk software voor Windows, anders kan je de les niet volgen.

Mocht je reparatie moeten doen van de laptop van de student, kan dat uit de borg gehaald worden danwel gefactureerd.

Is een 'geen vaste computers' policy niet mogelijk, dan zal je gewoon je verlies moeten nemen. Leg maar de goedkoopste rommel neer die mogelijk is om de financiele schade zo ver mogelijk te beperken.
Neem toetsenborden en muizen op voorraad (bulk inkoop, dus korting?), etc.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 19-09-2019 15:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Hoe oud zijn die kinderen? Kun je ze niet wijsmaken dat vanaf heden vingerafdrukken van de toetsenborden afgenomen kunnen worden en dat er 'dus' 100% pakkans is bij het slopen van een toetsenbord?

Misschien dat ze dan niet meer durven >:)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

AzzKickah schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:51:
Hoe oud zijn die kinderen? Kun je ze niet wijsmaken dat vanaf heden vingerafdrukken van de toetsenborden afgenomen kunnen worden en dat er 'dus' 100% pakkans is bij het slopen van een toetsenbord?

Misschien dat ze dan niet meer durven >:)
Dat geloven ze toch niet, totdat je het tegendeel bewijst.
En dán moet je nog zorgen dat ze niet meer durven. Want gepakt worden is 1, niet meer durven heb je meer voor nodig. Een uurtje strafzitten als sanctie doet sowieso al niet zoveel en is ook nog eens lastig om te handhaven. Als scholier ben je er zo tussenuit gepiept. Of je spijbelt gewoon het laatste uur zodat je ruim optijd weg bent voordat er pakkans ontstaat.

Edit:
Eigenlijk zou ik de vandalen gewoon publiek aan de schandpaal nagelen. Grote TV in de kantine of de entree van het gebouw waarop vandalen worden getoond. En uiteraard de dagelijkse oproep aan de non-vandalen om de betreffende persoon/personen te gaan uitjauwen. Kring er omheen, beetje duwen en trekken, etc. 'Peer Pressure' is een sterke motivator, zeg maar.
Opjagen met fakkels en hooivorken zou optimaal zijn, maar dat kan je dan weer niet maken.
Gezichten op een TV is al een privacy dingetje...

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 19-09-2019 16:08 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met dit toetsenbord zal je ook een stuk minder last van hebben.
nieuws: Das Keyboard; tikken zonder tekens voor übergeeks

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Mooi nablijf werk toetsenborden repareren :D maar je kan denk het beste borg vragen voor muis en toetsenbord zoals al eerder werd aangegeven. zelf 2 jaar op een middelbare school gewerkt, ik heb in die tijd wel zoveel toetsenborden vervangen dat het niet meer leuk was. toen afgesproken met de docenten leerlingen krijgen een toetsenbord met een nummer erop schrijven dit nummer op zit er schade aan het toetsenbord 1e keer gratis. 2e keer borg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat is nu precies het probleem?

Leerlingen die toetsen verwisselen? Lekker boeiend. Uiteindelijk mogen zij er weer op werken. Misschien leren ze er nog blind van typen ook.

Ik zou er als systeembeheer werkelijk geen seconde over nadenken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Jeroenneman schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:12:
Wat is nu precies het probleem?

Leerlingen die toetsen verwisselen? Lekker boeiend. Uiteindelijk mogen zij er weer op werken. Misschien leren ze er nog blind van typen ook.

Ik zou er als systeembeheer werkelijk geen seconde over nadenken.
Als kapjes swappen het hele probleem is, dan ben ik het inderdaad met je eens.
Gaat het om echte schade, dan zijn er weinig andere opties dan gewoon geen beschadigbare dingen neerzetten of je verlies nemen. Vandalproofing helpt niet.

Of je zou het zo moeten spelen dat je de 'meute' mee krijgt in het opjagen van vandalen. Misschien kijken of je een paar 'influencers' kan regelen? Desnoods in ruil ergens voor. Elke week een lunch bij de patatboer als ze de meute goed hebben opgezweept tegen de vandalen?

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:22
Znorkus schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:15:
Precies. Niet belemmeren vanuit de anonieme schuilplaats. Contact maken, vizier open, delen, respect uitstralen, aanspreken op 'be good', samen en al dat soort positieve termen.

En geen wanstaltige hoezen, ik zou als scholier een teringhekel aan de schoolcomputers krijgen op die manier.
Hebben ze in openbare ruimtes ook geprobeerd...
Uiteindelijk is alles maar vandal-proof gemaakt. |:(

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Waarom geef je de eerste die gepakt wordt niet gewoon een weekje zo'n vreselijk siliconenkeybord? Hebben ze die ook met een leuk thema, my little pony of zoiets? Daarmee heb je pubers pas echt.. vooral als je het niet aankondigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Yucon schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:03:
Waarom geef je de eerste die gepakt wordt niet gewoon een weekje zo'n vreselijk siliconenkeybord? Hebben ze die ook met een leuk thema, my little pony of zoiets? Daarmee heb je pubers pas echt.. vooral als je het niet aankondigt.
Nee, geef de eerste gewoon een keyboard met alle toetsen los. Je bent toch zo goed met keyboard toetsen? Geen hulp van internet. Je mag pas naar huis als alles op de juiste plek zit.
Pagina: 1