Hufterproof pc's

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Anoniem: 151362

Topicstarter
Over drie maanden moeten er nieuwe systemen worden besteld voor een school waarvoor ik werk. We zijn al even op zoek geweest. Maar de pc's moeten zo "hufterproof" mogelijk zijn. Zodat je geen pen in de koeling kan steken, geen klepjes kan afbreken enz.

Weten mensen hier misschien goede merken en types computers die een VMBO school kunnen overleven, zonder dus binnen een dag na plaating halve pc's aan te treffen.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 09:44
Als ze het kapot willen maken, doen ze het toch wel.

Misschien is preventie wat effectiever. Goede registratie wie met welke PC werkt. Indien iemand iets sloopt de rekening presenteren aan degene die op die PC gewerkt heeft.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Wat dacht je van wat wat epia's die hun applicaties op een centrale server draaien. Met NX heb je dat zo geimplementeerd.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Met ^^
Scholieren krijgen toch wel alles kapot wat ze zien, zelf ik heb dat ondervonden toen ik stage liep. Daarom zou een registratie helemaal niet verkeerd zijn, maar als iemand naar binnenglipt heb je ook weer een probleem.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 10:43
Gewoon goede regels opstellen. :)

Maar misschien is er wel iets op de markt, een soortemet 'kasten' waarin je de pc kunt plaatsen. Dus dat ze niet bij de kasten kunnen komen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:38
Ik zou dan eerder wat extra geld besteden aan de hufterproofheid van de inrichting dan aan de PC's. Waar ze bij kunnen gaat kapot, dus de systeemkasten in een afgesloten kastje bij ieder bureau of zo. Vraag eens na aan je plaatselijke metaalbedrijfje als het om een beetje serieuze aantallen gaat.

:Y) VMBO? Laat de leerlingen zelf die kasten maken in de technieklessen. * onkl houdt van milde ironie.

[ Voor 16% gewijzigd door onkl op 21-09-2006 15:39 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:17
Daarnaast kun je natuurlijk de pc's ook in stalen behuizingen zetten waardoor de leerlingen er niet normaal meer bij kunnen. CD/DVD, Diskette en USB is dan niet meer te gebruiken.
Daarnaast zullen altijd muizen wel het slachtoffer worden van vandalisme.

Keiichi's oplossing zal ook wel erg veel helpen. Daarnaast leerlingen laten aangeven bij aanvang van de les wanneer er iets mis is met de computers. Zo is nog te achterhalen wie er daarvoor de pc's heeft gesloopt. Leerlingen verantwoordelijk laten zijn, dan zullen ze het wel laten.
Kosten worden dan dus verhaald op de leerling die er het laatste heeft achtergezeten toen het defect gemeldt werd.

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 08:03

SLeddert

SLeddert

Ik heb wel eens op een opleidingscentrum gezien dat pc's in een plexiglazen kast stonden.
Op deze manier was de pc redelijk beschermd aan de voorkant.
Aan de achterkant moet natuurlijk plek zijn voor luchtafvoer en kabels, maar het principe werkt goed.

Of deze custom gemaakt waren weet ik niet, maar er zijn vast oplossingen voor te krijgen.

Karsten

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:17

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Of anders camerabewaking, een paar netwerkcamera's met servertje erachter wat de hele dag plaatjes opslaat en je hebt iig de kosten eruit, gewoon terug laten betalen :P

Hier stond een dode link.

Anoniem: 98889

Paar camera's hangen en het lokaal gewoonweg filmen overdag zodat je de vernielers de rekening kan geven ?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Of je plaatst de PC ergens waar ze niet bij kunnen, achter een schot bv, en zorgt voor een externe USB aansluiting.. Dan kunnen ze hooguit de USB mollen, meer ook niet.

Ik zou echter meer zorg besteden aan windows goed afsluiten, want ik zit zelf op het VMBO, en hier is alles makkelijk te hacken. :)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wij moeten als we willen computeren gewoon ons schoolpasje geven, wat ze langs een barcode-scanner halen. Je krijgt dan een kaartje waar het nummer van een PC + een barcode op staat. Ook dat scannen ze. Je moet dan bij die PC gaan zitten, en ze lopen gewoon af en toe rond. Als ze jouw kaartje van de PC niet zien wordt je gewoon uit de media gekicked :) Ook hebben wij gewoon wat camera's hangen.. ((t)VWO, HAVO, en wat VMBO door elkaar hier..)

Dat is dan ook het enige goede van de mediatheek bij ons, als ik de slechte dingen van de hardware, software en hoe het gaat moet noemen komt hier een heel lange waslijst..

[ Voor 7% gewijzigd door TheZeroorez op 21-09-2006 15:41 ]

Anoniem: 76287

Ik heb wel eens een oplossing gezien waarbij de pc's in een afsluitbare kast onder tafel stonden. Met enkele luchtroosters aan de voor- en achterkant voor de airflow en een gat voor kabels etc. Dit werkte heel goed. Nadeel is wel dat de CD-speler niet meer gebruikt kan worden. Neem een optische muis, anders zijn de eerste dag de balletjes kwijt.

Aan de andere kant, wat is er mis met de discipline tegenwoordig. "Mensen" die pc's slopen, die behoren direct geschorsd te worden, aangeklaagd te worden wegens vandalisme en overgedragen aan een geschikte instantie. Dan leren ze het wel af.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 23:46
Met Skinkie, met terminal PCtjes heb je de veiligste oplossing. Geen ventilatoren (dus geen pennen erin), geen grote openingen (diskette en CD-drives) waar vanalles in kan, geen harde schijf (dus schudden met de draaiende terminal kan geen kwaad), geen gemakkelijk uit te halen onderdelen en goedkoop (dus diefstal is niet interessant), en vooral: boot vanaf netwerk (dus in een flits opgestart, en de software kan niet verneukt worden).
Op school hadden ze in het cybercafé zo'n beestjes staan, werkte vlot en handig, in een jaar dat ik er regelmatig was (voor het echte café dan) geen enkele kapotte gezien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Over drie maanden moeten er nieuwe systemen worden besteld voor een school waarvoor ik werk. We zijn al even op zoek geweest. Maar de pc's moeten zo "hufterproof" mogelijk zijn. Zodat je geen pen in de koeling kan steken, geen klepjes kan afbreken enz.
Steek diezelfde pen gewoon in zijn oog O-)

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-07 10:51

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Anoniem: 151362 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:33:

Weten mensen hier misschien goede merken en types computers die een VMBO school kunnen overleven, zonder dus binnen een dag na plaating halve pc's aan te treffen.
Hoezo vooroordelen over VMBO scholen? :/ (ja ik kom er zelf vanaf) Maar on-topic, hier op school hebben we Compaq desktopjes, kun je niet al te veel aan kapot maken. Maar wat de andere ook zeggen, zorg gewoon dat er toezicht is. Geen leerlingen alleen bij de pc's, computer lokalen alleen onder toezicht van een leraar.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Anoniem: 76287 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:42:
Aan de andere kant, wat is er mis met de discipline tegenwoordig. "Mensen" die pc's slopen, die behoren direct geschorsd te worden, aangeklaagd te worden wegens vandalisme en overgedragen aan een geschikte instantie. Dan leren ze het wel af.
Kom op zeg. Dat kan toch niet. Alles moet netjes met elkaar besproken worden. Dan kom je er wel met elkaar uit. Als iedereen netjes met elkaar praat over alle dingen, zal iedereen er beter van worden, en dan zullen de leerlingen inzien dat ze niet alles moeten slopen.

*kuch* genoeg politiek-correct-gelul.
Inderdaad. Camera, schorsing, politie, acceptgiro voor de PC. klaar. Methodes van de jaren 50 waren zo slecht nog niet.

Copy.com

• TheZeroorez
  • Niet online
royco_100 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:45:
[...]

Hoezo vooroordelen over VMBO scholen? :/ (ja ik kom er zelf vanaf)
offtopic:
Da's geen vooroordeel, da's een feit. Ik zit hier op een school met (tweetalig)VWO, (tweetalig)HAVO, en wat VMBO. Het is toch echt een feit dat bijna alle opstootjes + vernielingen veroorzaakt worden door VMBO-leerlingen, terwijl zij maar 45% van onze leerlingen zijn :X

In een 'dorp' zul je dit niet snel merken, maar trust me: In een stad is het toch echt het VMBO dat het meeste sloopt :Y

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 17:47

Colan

sucks @ solderen

wij hadden op school PC's die onder de tafel waren bevestigd, en maar 5 centimeter ofzo dik waren, hier kon je alleen bij de knoppen en de drives, verder kon je nergens bij zonder onder de tafels te kruipen...deze waren aardig hufterproof (en praktisch niet te jatten)

Simplicity is de bom...

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

onkl schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:37:
Ik zou dan eerder wat extra geld besteden aan de hufterproofheid van de inrichting dan aan de PC's. Waar ze bij kunnen gaat kapot, dus de systeemkasten in een afgesloten kastje bij ieder bureau of zo. Vraag eens na aan je plaatselijke metaalbedrijfje als het om een beetje serieuze aantallen gaat.
^^ Mijn idee!

Als ze nog informatie moeten kunnen opslaan op USB stick bijvoorbeeld, dan kun je ervoor kiezen om een toetsenbord met USB aansluiting te nemen (zit standaard op de DELL toetsenborden die wij hier hebben). Verder alle snoeren in het kastje aan de wand oid vastmaken, zodat wanneer aan de snoeren getrokken wordt de pc/aansluiting niet vernield worden.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D'r zijn verschillende leveranciers van kantoor- en schoolmeubilair die bureau's leveren met afsluitbare vakken / kasten voor PC's. Voornamelijk voor gebruik ik klaslokalen / open leercentra etc. :)
Dus als ik jou was zou ik de diverse kantoormeubilair-leveranciers eens nalopen :)

En verder qua gebruik gewoon interpret dichtzetten en reborn-kaartjes gebruiken. Scheelt je een hoop ellende. Als ze zo nidg wat op moeten slaan kunnen ze vast wel ergens een USB-stickje kopen :)

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 21-09-2006 15:51 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• royco_100

royco_100

Enthousiaste Tweaker

TheZeroorez schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:48:
[...]

offtopic:
Da's geen vooroordeel, da's een feit. Ik zit hier op een school met (tweetalig)VWO, (tweetalig)HAVO, en wat VMBO. Het is toch echt een feit dat bijna alle opstootjes + vernielingen veroorzaakt worden door VMBO-leerlingen, terwijl zij maar 45% van onze leerlingen zijn :X

In een 'dorp' zul je dit niet snel merken, maar trust me: In een stad is het toch echt het VMBO dat het meeste sloopt :Y
offtopic:
De school waar ik vanaf kom staat idd in een dorp, maar ik blijf erbij dat het aan de school zelf ligt. Computerlokalen zaten opslot, en in de mediatheek zat altijd dezelfde chagerijnige man die al begon te zeuren als je het beeldscherm draaide.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 07:59
naftebakje schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:42:
Met Skinkie, met terminal PCtjes heb je de veiligste oplossing. Geen ventilatoren (dus geen pennen erin), geen grote openingen (diskette en CD-drives) waar vanalles in kan, geen harde schijf (dus schudden met de draaiende terminal kan geen kwaad), geen gemakkelijk uit te halen onderdelen en goedkoop (dus diefstal is niet interessant), en vooral: boot vanaf netwerk (dus in een flits opgestart, en de software kan niet verneukt worden).
Op school hadden ze in het cybercafé zo'n beestjes staan, werkte vlot en handig, in een jaar dat ik er regelmatig was (voor het echte café dan) geen enkele kapotte gezien.
Dit lijkt mij de beste en meest veilige oplossing. Plus: het is de goedkoopste oplossing.

PSN: djmurcielago

sariel schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:46:
[...]

Kom op zeg. Dat kan toch niet. Alles moet netjes met elkaar besproken worden. Dan kom je er wel met elkaar uit. Als iedereen netjes met elkaar praat over alle dingen, zal iedereen er beter van worden, en dan zullen de leerlingen inzien dat ze niet alles moeten slopen.

*kuch* genoeg politiek-correct-gelul.
Inderdaad. Camera, schorsing, politie, acceptgiro voor de PC. klaar. Methodes van de jaren 50 waren zo slecht nog niet.
Voordeel is wel dat als ze het NIET afleren, je nooit meer in nieuwe pc's hoeft te investeren. Die worden toch al met regelmaat vervangen. :)

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Waar is de tijd dat mensen nog gewoon met spullen van een ander konden omgaan. :?
Aanspreken op verantwoordelijkheid lijkt me het beste maar (in het begin) wellicht niet het meest effectieve.

Doordat VMBO zo gepositioneerd wordt, voelen de leerlingen zich ook niet verantwoordelijk omdat ze toch-altijd-de-lul-zijn.

MSX 2 rulez more

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Waarom moeilijk doen en de oplossing in computers zoeken. Als het Om externe schade gaat kan je beter een kast om de PC heen maken. Daarmee bedoel ik een houten kastje wat op slot kan om de PC heen. Beetje het idee van openbare PC's daar zie je ook nooit een kast staan alleen een scherm en een toetsenbord en muis. Dit concept kan prima gebruikt worden voor PC's op een school. Er is ook vast een bedrijf die standaard van dit soort oplossingen verkoopt.

• FiXeR.nl
  • Niet online
[...]

offtopic:

offtopic:
Zal ik het nog sterker maken, ik zit op een VMBO school, en er word alleen vernielt door "boeren" en niet door de stadslui.. Hoewel ik het nog steeds onzin vind dat VWO minder vernielt
;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-07 18:04

BHQ

[...]

offtopic:

De harde waarheid. Ik heb zelf helaas ook op dat bedroevend lage niveau rondgelopen (Can't help it, ben niet eens niveaus gezakt, ben op het LWOO begonnen zelfs) maar wat zit er een tuig zeg. Alles wat kapot kan gaat kapot. Alle docenten die ze kunnen ophouden worden opgehouden. Alle uren die gespijbeld kunnen worden worden gespijbeld. Enzovoort, enzovoort. echt het zieligste gedeelte van de samenleving zit daar. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik weet niet of Dell nog GX280's enzo maakt, maar met die machines slopen ze hooguit de lensjes in de CD-spelers. Dichtmaken met een slotje aan de achterkant kan ook, dan is er niet ineens geheugen weg.

[ Voor 19% gewijzigd door BHQ op 21-09-2006 16:11 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm, je zou kasten van stevig metaal kunnen nemen...
Fanopeningen voorzien van AC Ryan MeshX fanguards (erg kleine gaatjes, krijg je erg weinig doorheen) vastgezet met inbusboutjes en lockmoeren oid, geen CD/DVD/FDD/USB er in. Iig niet aan de voorkant.
Kast vastzetten aan de tafels waar ze bij horen. Liefst dattie in een soort kastje staat waarin die met een slot vast zit.
Dan kan je niet meer bij de achterkant van de kast komen, dus geen vandalisme op de poorten.
Verder zijn er van die vandalismeproof keyboards te krijgen. Zelfde soort als in van die internetzuilen zit bijv, vaak met geintegreerde trackball.

En uiteraard, alles aan de tafel vastnagelen.

edit:
nog een idee: neem gewoon terminals.
Puur een powerknopje en een paar poortjes aan een klein kastje.
Lekker via Terminal Services / Citrix oid laten aanmelden.
Goed en goedkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 21-09-2006 16:18 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

FiXeR.nl schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:59:
[...]

offtopic:
Zal ik het nog sterker maken, ik zit op een VMBO school, en er word alleen vernielt door "boeren" en niet door de stadslui.. Hoewel ik het nog steeds onzin vind dat VWO minder vernielt
;)
Misschien omdat ze geen zin hebben in school = irriteren = vervelen = zin hebben in slopen? :P

Maarja; een gast van gymnasium zie ik minder snel iets slopen dan iemand van vmbo... :+ Dat is gewoon zo...

/me MensionXL @ Havo dus ik blijf neutraal :+

[ Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 21-09-2006 16:26 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• sariel
  • Laatst online: 22-05-2024
* sariel vraagt zich af waarom aan symptoombestrijding wordt gedaan. pak het probleem bij de oorzaak aan: de kinderen en de ouders.

Copy.com

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Anoniem: 151362 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:33:
Praat eens met collega's van andere scholen. Die zijn een grote bron van ervaring lijkt me.

ARME AOW’er

• royco_100

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Yapser schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:08:
[...]

De harde waarheid. Ik heb zelf helaas ook op dat bedroevend lage niveau rondgelopen (Can't help it, ben niet eens niveaus gezakt, ben op het LWOO begonnen zelfs) maar wat zit er een tuig zeg. Alles wat kapot kan gaat kapot. Alle docenten die ze kunnen ophouden worden opgehouden. Alle uren die gespijbeld kunnen worden worden gespijbeld. Enzovoort, enzovoort. echt het zieligste gedeelte van de samenleving zit daar. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik weet niet of Dell nog GX280's enzo maakt, maar met die machines slopen ze hooguit de lensjes in de CD-spelers. Dichtmaken met een slotje aan de achterkant kan ook, dan is er niet ineens geheugen weg.
offtopic:
Idd, het niveau van jouw reactie toont aan hoe laag het niveau van het VMBO is (volgens jouw inzicht :/ ) Trieste reactie, slaat echt nergens op. Jij bevooroordeeld hier zo even elke VMBO'er van Nederland!

Anoniem: 173908

Zet alle computer overzichtelijk neer, slot op de kast, en de kabels achterlangs laten lopen.
EDIT: geen TFT's, gaat iedereen er met de duim tegen aan drukken

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 173908 op 21-09-2006 16:41 ]

• FiXeR.nl
  • Niet online
Anoniem: 173908 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:41:
Zet alle computer overzichtelijk neer, slot op de kast, en de kabels achterlangs laten lopen.
EDIT: geen TFT's, gaat iedereen er met de duim tegen aan drukken
en CRT's gaan ze anders afstellen, met contrast enzo ;)

Anoniem: 52038

wat dacht je van de hp d5xx serie. die zijn niet echt stuk te krijgen. worden ook heel veel aan scholen verkocht.

ik kan je er mee helpen, maar zal geen reclame maken hier. :D

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 52038 op 21-09-2006 16:46 . Reden: typo ]

Anoniem: 173908

FiXeR.nl schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:44:
[...]

en CRT's gaan ze anders afstellen, met contrast enzo ;)
Ja das ook wel weer zo, nouja dan tralies ervoor :P

• planB
  • Laatst online: 16:09
Google eens op: pc anti-diefstal. Keuze voor oplossingen genoeg

Anoniem: 154180

Als je een cdrom neemt neem er 1 met tandwieltjes en niet met elastiekjes.
En zet toetsenborden vast aan tafels netzo als het draad van de muis.
En natuurlijk reborn kaartjes gebruiken.

• XplodingForce
  • Laatst online: 02-07 01:52

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Ik zit zelf op VWO, en de PC's zelf hier (HAVO/VWO samen) worden eigenlijk bijna nooit gesloopt. Wat veel leerlingen wel "grappig" vinden :( :
  • Met je vingers op de TFT's drukken, het geeft van die mooie kringetjes :X
  • ToBo knoppen omwisselen. Een toetsenbord met toetsen die tegen elkaar aan zitten zou veel helpen! Normaliter word er gewoon een sleutel oid tussen gewringt.
We hebben hier optische muizen (die dingen zijn echt heel moeilijk te slopen) dus daar gebeurt eigenlijk nooit iets mee. Op een paar plekken balmuizen en we kijken niet eens meer of er ballen in zitten, ze zijn er toch wel uit |:(

Everybody lies

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het waren op mijn oude VMBO school vooral de TFT's die eraan gingen. Jongens en meiden die er met de nagels overheen krasten etc. Het enige wat bij de PC's gebeurde was dat ze de stickers (Celeron, Windows XP) eraf haalden. De muis was altijd optisch dus geen probleem, van het toetsenbord werden vooral de pootjes gemold. Ook werden de PC's vaak gewoon uitgegooid in plaats van afgesloten.

Het is jammer maar het is nu eenmaal zo, ik zou vooral aandacht besteden aan de TFT's, slotje op de PC en evt. wegbergen, toetsenbord pootjes inklappen en evt. vastmaken enzovoort.

Ik zit nu op een MBO school, groot deel van de PC's is gebouwd door de ICT'ers daar, die PC's blijven netjes en iedereen behandelt deze met respect. :)

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:37
Zit zelf op en VMBO school, en het niveau is echt laag.
Alles maar dan ook alles wordt vernield.
Loop zelf mee met de ICT'er bij ons.
En wat je soms allemaal ziet |:( .
Van een toetsenbord die in 2 ligt tot ramlaten die gebroken in de socket zitten.
Ook is het populair om bij andere de netwerk kabel eruit te trekken... :/ .
Ik snap niet waarom ze het vernielen, de computers staan er voor ons.
Maar de meesten willen niks leren en later thuis zitten en van een uitkering leven denk ik :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 124620

Ik zit zelf ook op een vmbo school, en daar wordt zoiets ook gedaan.

Helaas zit er af en toe wat van dat volk, die denken dat ze dan stoer zijn. Helaas!

Pas een nieuwe leerling in onze klas.. nog nooit problemen gehad met computers ofzo op schooll..hij had dus even het TFT scherm kapot geduwt.. en de dvd drive zo verneukt dat het niks meer deed.

Verder op een of andere manier het toetsenbord ligen verneuken.. toetsen het niet meer deden!! WIE DOET DAT NU?

Ik ken ook een afdeling waar ze dus wel balletje's muizen hebben omdat ze anders die oogje's kapot prikken..
maar die kapje's zijn zeg maar dicht gelijmt.. dus krijg je er nooit uit!

Helaas hangen er 3 cammera's.. (ik zit bij elektro) en er gebeurt nooit iets, alleen het lagere niveau doet zoiets. (sorry, maar het is.)
En het ergste is nog.. dat de leeraaren weten wie het doet.. maar niks durft te doen.! We hebben het al enkele keren gevraagd.. waarom ze er dan niks tegen doen.. of hem aanspreken, maar helaas heeft elke leeraar schijt aan die gast.. Oké.. het is niet de zuiverste etc.. maar zoiets vind ik dan idd niet kunnen.

Verder kan je een groote schot maken.. daar de schermen in maken en alleen een toetsenbord en muis erop.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.kusters9/pcbv.JPG
En dan pc anzetten.. met die docenten knoppen.. maar die zitten achter een deurtje met een slot
zoiets kan evt ook?
even snel getekend :+

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 13:31
mmhh ach volgens mij is het niet alleen het vmbo hoor .. deze week nog mee gemaakt bij mij op school (zit in 6 gym) dat iemand "voor de grap" de 230 V switch op de voeding omzette ..dan kun je zeggen van dat die persoon dat niet wist .. nou dat wist die wel want dat had ik 'm vooraf gezegd :P maar goed ook al ooit 'n balmuis vol met lijm tegengekomen .. toetsenborden die helemaal gesloopt waren .. het ligt niet aan het niveau school hoor ligt gewoon aan de mensen, sommige houden ervan om dingen van andere kapot te maken :/

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-07 21:00
Enigste oplossing is onder de bureau stalen kast maken pc er in en slot en grendel er op zetten. Of 24/7 camera bewaking. En een toestemmingpapieren, dat deden ze bij ons wil je achter een pc in de computer ruimte etc... eerst bij je sector corordinator/ leraar een "oranje" kaart halen met al je gegevens en wat je moet doen en zo. Heb je geen kaart en je zit er achter? dat word pennen. en blokade van je account.

Offtoppic:

Maar uhm ff op het VMBO gebeuren. VMBO kan je ook onderscheiden in niveaus. Ik vind het altijd jammer dat VMBO over 1 kant word geschoren. Ik heb op VMBO gezeten. Nou haast nooit een incident. HAVO was zelfs dommer om in school in te breken. 8)7

Dit kwam ook dat VMBO GT/T alleen op die school zat. (het oude MAVO dus.) Vaak zijn de ruzies op de lagere "geschoolde" leerlingen. Met alle respect zij kunnen daar ook niks aan doen dat ze daar zitten. Iedereen in ze waarde laten. Alleen jammer dat zij het niet allemaal goed kunnen verwoorden. En dus sneller op de vuist gaan.

VMBO krijgt toch altijd de schuld terwijl er veel verschillen zijn. Wij mochten nooit excursie weg omdat VMBO alles sloopte. (gebaseerd op 1 incident in een heel school jaar :X ) diep triest....

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:10
royco_100 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:45:
[...]

Hoezo vooroordelen over VMBO scholen? :/ (ja ik kom er zelf vanaf) Maar on-topic, hier op school hebben we Compaq desktopjes, kun je niet al te veel aan kapot maken. Maar wat de andere ook zeggen, zorg gewoon dat er toezicht is. Geen leerlingen alleen bij de pc's, computer lokalen alleen onder toezicht van een leraar.
NIet alleen VMBO scholen, maar scholen over het algemeen. Op de school waar ik vandaan kom (NHL, HBO opleiding) hadden we regelmatig dingen die kapot waren. Diskettedrives die gevoerd werden met snoepjes, geteken op kasten, gesloopte stekkers, doorgeknipte monitorkabel zodat muis en toetsenbord gejat konden worden, etc. Of het nou VMBO'ers of "hoog" opgeleiden zijn, er zitten altijd een paar tussen die het cool vinden om de zooi te slopen. Dit kleine groepje bederft het gewoon voor de rest.

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

90% van de vernielingen valt toch echt te voorkomen door de toezicht (door de juiste mensen).

bij ons op school slopen ze vooral alles wat los kan, dus vooral de klepjes/voorstukjes van diskettestations en cdromspelers moeten et ontgelden.

sinds kort hebben we thin clients in de mediatheek. das net een modem met 1 knop. het ding heeft geen ventilatoren en bij heropstarten staat alles weer in orginele staat. (windows CE)

nu zijn het wifi clients dus het eerste wat ik verwacht zijn de antennes.
er zitten ook tft's bij dus tsja...

ik blijf erbij dat goed toezicht 90% van de vernielingen voorkomt.

dat idee van schotten is ook een goed idee, je ziet wel vaker bij wat "profesionelere instanties" zulke opstellingen. vaak met rollerbal en ingebouwd toetsenbord.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• martijn_tje
  • Laatst online: 11-06 22:36
Er zijn ook TFT's met een glasplaat aan de voorkant.

Als het stuk moet kan het inderdaad stuk optysche muizen+typex is geen goede combinatie en als je muizen met bal neemt blijf je balletjes aanslepen.

Ik denk ook dat toezicht (eventuaal met camera's) erg belangrijk is.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Skit3000
  • Laatst online: 13:38
martijn_tje schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:23:
Als het stuk moet kan het inderdaad stuk optysche muizen+typex is geen goede combinatie en als je muizen met bal neemt blijf je balletjes aanslepen.
Gewoon druppeltje secondenlijm op dat klepje waarmee je het balletje kunt verwisselen en ze krijg 'm er echt niet meer uit hoor.

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 11:30
Bij mij op de vorige school (ja ook VMBO) hadden ze aan de uiteinden van de tafel een kist gemaakt met een stel of 5 pc's erin, zo kun je vanaf je plaats niet aan de pc's zitten. En ze hadden om de TFT schermen een plastic omhulsel met een slot eraan gemaakt zodat ze niet op de schermen konden drukken en/of de brightness instellen.

Vind het erg lullig om heel VMBO te beschuldigen, ik heb in mijn tijd dat ik er rond liep niets vernield.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:04
Wij hebben op hoge school (Eindhoven r1) van die kant en klare pc's. Van HP of compaq. Dan zit de kast in een beugel, met scherm er horizontaal op gemoteerd. Voeding is met een adapter. Ff zoeken.

Edit:
Beetje dit idee
Alleen ziet het er degelijker uit en zat het scherm er met een beugel aan vast.

Je moet natuurlijk elke keer een schone windows laden bij elke keer dat hij opstart.
En over het algemeen kan je op pc's een slot zetten. Doe alle kabels door dit slot, UTP Muis beeldscherm, toetsebord.

Edit: En Mbo is echt verschrikkelijk. De eerste 2 jaren viel het wel mee. Daarna kwam de nieuwe "generatie". Hoogtepunt: heel lokaal alle muiskabel doorgeknipt :'( enz.
Zit nu lekker op het Hbo. Pc lokalen zien er netjes uit. En "stoere" "lonsdale" gastjes zie je er gelukkig niet :)

[ Voor 72% gewijzigd door enermax op 21-09-2006 21:54 ]

• skelleniels
  • Laatst online: 04-07 15:54
Sowieso pc's onder tafel in een stevige kast steken met slot. Voor muizen gebruik je optische(geen balletje) en met draad. Die kunnen ze dan ook al moeilijk slopen. Wij hebben thuis flat screens met ingebouwde usbpoorten. Dus indien de leerlingen usb sticks meoten gebruiken, kan dit ook van pas komen(is wel tft van ons, weet niet of er ingebouwde usbpoorten bij crt's bestaan). Zwakste punt blijft dan nog het scherm. Maar zorg gewoon voor goedkope 15 inch crt's die tegen een stootje kunnen. Qua software zal het allemaal moeten beveiligd worden op de server uiteraard. Geen administratorrechten natuurlijk(zoals bij ons op school, staat dus vol met msn en downloadprogjes)

edit: je kan natuurlijk op de rekening een soort van waarborg zetten voor de informaticalokalen. En anders laat je de leerlingen gewoon hun eigen laptop meenemen.

[ Voor 10% gewijzigd door skelleniels op 21-09-2006 21:45 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Megajr
  • Laatst online: 03-12-2024
[...]

Dat is wel waar *zit zelf ook op VMBO* en ik ben zelf ook niet de heiligste *spijbelen bijv.* zieligste gedeelte valt best mee. Dat er dingen gemold worden mee eens maar dat doen er wel meer* is geen excuus maar toch* heb trouwens maar 1 pc hier gemold(en dan ook nog niet eens onherstelbare schade Fdisk was net iets te leuk om te laten >:)

Maar goed een hufter proof kast is denk ik een met plexi ervoor dan en dan gewoon de USB poortjes open laten(niemand molt die dingen i.v.m mp3 spelers enz.)

Anoniem: 143950

fdisk... jezus!

ik dacht dat alleen hackers dat gebruikten.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 15:30
ik zit op havo, op onze school zit ook mavo, en ook vwo, Die pc's worden hier echt niet gemold eigenlijk. het zijn dell pc's het enige wat gedaan wordt is dat die dell logos deraf worden gehaald, maar dat is verder nie zo erg. ook kunnen de systeembeheerders zien welke leerling aan welke pc zit inloggen enz. Er zal heus wel eens ooit iets kapot zijn gegaan maar ik heb het nog nooit gezien eigenlijk bij ons dan.
Controle is ook best streng survieerende leraren enz

[ Voor 6% gewijzigd door dewil1990 op 21-09-2006 21:52 ]

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Citrix in combinatie met Thin Clients helpt al veel.

Zorg er wel voor dat de rechten goed zijn ingesteld en dat er een goede antivirus draait. Spyware Blaster werkt ook goed.

[ Voor 55% gewijzigd door Tyrian op 21-09-2006 21:57 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:03
Misschien moet je 'ns overwegen om over te schakelen op een terminal server, en dan gebruik te maken van thin clients à la "Jack PC". Deze kan je inbouwen in de muur als inbouwstopcontacten, en het enigste wat je kan doen om ze kapot te krijgen is met een schroevendraaier de usb-poorten onklaar maken (die toch niet gebruikt worden?).. Zelfs als men erin slaagt om ze volledig kapot te krijgen: ze kosten iets van €200-300/stuk, en als je dit nu doorrekent aan de vandaal zal die er ook wel mee stoppen na een tijdje..

Ook op gebied van software kan je die dingen echt voor de volle 100% afschermen, zodat ze niets anders meer kunnen doen dan inloggen, echt mooi afgewerkt op dat gebied..

Bij ons op school wordt dit principe toegepast en het werkt echt prima..

Disclaimer: echt uitsluiting geven over vandalisme-bestendigheid wil ik niet, onze school is zogoed als vandalisme-vrij (ik zit in een gerenomeerde ASO-school (vergelijkbaar met VWO in Nederland) waar zulk gedrag bijna direct zou leiden tot schorsing).

• Keiichi
  • Laatst online: 04-07 09:44
Ik heb al enkele malen het idee gehoord van een gesloten kast waar de PC in staat. Hiervan was het probleem dat CD's USB etc niet bereikbaar te zijn.

Zou het niet in elkaar te knutselen zijn dat er enkele USB poorten beschikbaar zijn. En wat CD's betreft, laat iedereen een eigen USB CDdrive kopen. Wat van hun zelf is slopen ze bij lange na niet zo snel :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• skelleniels
  • Laatst online: 04-07 15:54
Keiichi schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:05:
Ik heb al enkele malen het idee gehoord van een gesloten kast waar de PC in staat. Hiervan was het probleem dat CD's USB etc niet bereikbaar te zijn.

Zou het niet in elkaar te knutselen zijn dat er enkele USB poorten beschikbaar zijn. En wat CD's betreft, laat iedereen een eigen USB CDdrive kopen. Wat van hun zelf is slopen ze bij lange na niet zo snel :P
Zoals ik al zei: usbpoorten in het scherm. http://perfect-systems.be...FT-17-Neovo-E-17-DA-Zwart

Zoals deze hier. Anders gewoon usbverlengkabeltjes gebruiken.

http://specs.tweak.to/16567

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
beste oplossing is om de PC's op een centrale plaats achter slot en grendel te zetten.
vandaaruit trek je kabels voor de bediening ervan,monitors in afgesloten glazen bak.
in de buro's kunnen ze dan alleen de stekkers en muis,toetsebord mollen. ;)
;)

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-03 10:18
ivm met CD-DVD stations die niet meer bereikbaar zouden zijn, oplossing zou simpel kunnen zijn, aangezien er wel USB ter beschikking is (btw in CRT's kan dat in de monitor-voet), kan je een paar externe DVD writers voorzien, en deze in een afgesloten kast stoppen die de leerkracht eventueel kan bereiken. Die weet natuurlijk in welke les die heeft gegeven en controleert achteraf of ze allemaal terug zijn.
Thin cliënts zijn een oplossing, evt in combinatie met speciaal meubilair (zeker bij TFT's).
Bij gewone cliënts zeker een reborn kaar gebruiken.

Wat ook wel goed is, dat is de leerling zo veel mogelijk aan de zelfde pc laten werken... Zo heeft hij het gevoel dat het meer "zijn" werkplek is, en dus een klein beetje meer respect heeft.

Ook leerkrachten proberen attent te maken op het probleem kan wel nuttig zijn!

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Research Machines customized PC's, notebooks, monitoren etc. speciaal voor scholen. Die dingen kunnen echt alles hebben. Misschien kun je op hun website eens je licht opsteken.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Tyrian schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:55:
Citrix in combinatie met Thin Clients helpt al veel.

Zorg er wel voor dat de rechten goed zijn ingesteld en dat er een goede antivirus draait. Spyware Blaster werkt ook goed.
Citrix is duur en relatief traag. Zeker voor waar school pcs voor worden gebruikt, internet, office gebruik, etc. Is NX / Linux en eventuele een windows backend voor programma's die niet onder Wine draaien een extreem goedkope oplossing.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oplossingen genoeg in ieder geval. Maar wat een problemen als ik dat zo eens lees. En dan te bedenken dat ik eens een dag geschorst ben omdat ik "net send" gebruikte, maar met het verkeerde ip-adres, waardoor er iets wat grappig was bedoeld voor een klasgenoot, iets minder grappig opgevat werd door de systeembeheerder, die toevallig ook in het lokaal zat en het bericht ontving. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUSTIS

MUSTIS

ads by Google

scholen zouden scholen niet zijn als ze geen eilandjes gedrag vertoonden.
iedere school heeft zn eigen oplossingen en de 1 werkt wat beter dan de ander.

bij ons is er zelfs sprake geweest dat leerlingen hun eigen usb stick, muis en koptelefoon moesten aanschaffen (dit kon dan in het boekenfonds net als rekenmachines).
dit idee kostte natuurlijk veel geld en is nu min of meer van tafel geschoven.

alleen kon achteraf nog de usb sticks worden aangeschaft omdat de thin clients geen diskettedrive meer hebben mwahahah

mooi werk systeembeheer op een school

kzal nu eerst ff kijken op site van marck...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

royco_100 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:36:
[...]

offtopic:
Idd, het niveau van jouw reactie toont aan hoe laag het niveau van het VMBO is (volgens jouw inzicht :/ ) Trieste reactie, slaat echt nergens op. Jij bevooroordeeld hier zo even elke VMBO'er van Nederland!
Dude, dat is gewoon absolute stierenpoep. Dat je hierop reageert zou zeggen dat je bijna trots bent op het VMBO te zitten. Mijn reactie toont inderdaad aan hoe het VMBO in de ogen van mij (en met mij velen) is. Hier zal heus geen reden voor zijn. Geen zin in discussie verder, veel plezier op school.
Anyway, desnoods gooi je er Thin Clients neer. Is alleen heerlijk traag als meerdere leerlingen leuk bijv. flashsites openen..

[ Voor 37% gewijzigd door BHQ op 22-09-2006 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 14:52

SeatRider

Hips don't lie

dlm schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:30:
Bij mij op de vorige school (ja ook VMBO) hadden ze aan de uiteinden van de tafel een kist gemaakt met een stel of 5 pc's erin, zo kun je vanaf je plaats niet aan de pc's zitten. En ze hadden om de TFT schermen een plastic omhulsel met een slot eraan gemaakt zodat ze niet op de schermen konden drukken en/of de brightness instellen.

Vind het erg lullig om heel VMBO te beschuldigen, ik heb in mijn tijd dat ik er rond liep niets vernield.
Hee, dat klinkt als het Hooghuis lyceum. Daar hadden ze dat ook, vond ik een nette oplossing.

Daarnaast kun je ook een hoop doen door de opstelling zo te maken dat er geen plekjes zijn waar je beschut op je gemak kunt gaan zitten slopen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
Bij mij op school was het ook zo irritant. De elastiekjes werden uit de CD rom spelers gehaald. (niveau: vmbo tot gymnasium) ik zat natuurlijk op gymnasium :7 Al zit ik nu op havo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wat nou sloten en stalen behuizing? Gewoon met je poten afblijven! Waar zijn we mee bezig }:|
Een goede opvoeding wil nog wel eens helpen...

Maar aangezien dat niet de taak van de VMBO school is zou ik gewoon een soort "algemene voorwaarden" maken, als ze de "mediatheek" betreden dienen ze zich te houden aan een aantal regels.
Zoals niet eten/drinken.

Een inlogsysteem met de schoolpasjes helpt, en een opzichter ook die mee kan kijken met de leerlingen en ze dan eventueel kan verwijderen... Een voorwaarde is natuurlijk dat die persoon enigzins autoriteit uitstraalt!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

http://www.chippc.com/products/jackpc/

Opgelost.

Owja, er voor je schermen/toetsenbord e.d., voor toetsenbord bestel je gewoon ramplanken die niet stuk te krijgen zijn, of cheapass bordjes van 1 euro het stuk. Voor het scherm bestel je normale tft's die in een stalen behuizing zijn geplaatst, als je daar niemand voor weet te vinden, ik heb een klant die hele dagen niet anders doen.

:)

- edit 2 -

Ah, iemand was me al voor met de Jack pc :')

[ Voor 84% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-09-2006 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

[...]

Het verteld denk ik meer iets over het beleid op school dan over de jongeren zelf, alhoewel die vaak wel de aanstichter zijn. Een strak en streng beleid is wat nodig is op de scholen, en dat geldt niet alleen voor het VMBO. Preventie is vaak de beste oplossing.

En tuig zit in alle lagen van de bevolking, dus je uitspraak is wat ongelukkig. Een hoog geplaatste ambtenaar die fraudeert, komt vaker voor dan je denkt, is ook tuig van de eerste orde :)

Beveiliging, bouw pc kasten achter een kist weg of een metalen kast en maak alleen 2 USB poorten toegangkelijk voor extern gebruik, desnoods verleng je dat intern met kabels en werk je dat weg in de ombouw behuizing. Wat betreft de schermen, kun je hetzelfde mee doen, met een glasplaat er voor. Ook camera toezicht, hetzij dummy camera´s, werken vaak preventief. En in geval van moedwillige sloop een zware sanctie in de huisregels meenemen, bedenken ze zich vaak wel 2 keer, zo hoog liggen hun inkomsten niet, en om maanden lang af te betalen aan schade hebben de meeste vaak geen zin in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

HTT-Thalan schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:27:
http://www.chippc.com/products/jackpc/

Opgelost.

Owja, er voor je schermen/toetsenbord e.d., voor toetsenbord bestel je gewoon ramplanken die niet stuk te krijgen zijn, of cheapass bordjes van 1 euro het stuk. Voor het scherm bestel je normale tft's die in een stalen behuizing zijn geplaatst, als je daar niemand voor weet te vinden, ik heb een klant die hele dagen niet anders doen.

:)

- edit 2 -

Ah, iemand was me al voor met de Jack pc :')
En de pc gooit je (volgens de animatie) dus gewoon achter een muur...
En hoe zet je die dan precies aan?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

urnie538 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:32:
[...]

En de pc gooit je (volgens de animatie) dus gewoon achter een muur...
En hoe zet je die dan precies aan?
Het is een Thin Client. Dat contactdoosje in de muur IS de PC :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162419

Gellukig gaan ze bij ons nog normaal om met pc's. Onze school is vmbo tot vwo tweetalig. Computers zien er over het algemeen wel goed uit alleen vinden ze het soms leuk om vette vingerafdrukken achter te laten op de schermen EN! neem geen pc met een logotje erop. Die van ons zijn van Dell en op bijna iedere pc is zoiezo het stickertje van p4, windows etc etc er af en beginnen nu steeds meer pc's hun zilveren dell logo te verliezen.
Ow en over de discussie over vmbo enz is volgens mij een groot probleem dat je tegenwoordig echt overal JA MAAR! op mag zeggen. Je doet iets fout en dan beginnen ze een discussie ja maar ik sta zus en zo in me recht en ja dit en dat. |:( het moet is afgelopen zijn met aha wat een zielige onspoorde jongen want daar schiet niemand iets mee op. Gewoon streng zijn dat is voor de "hufters" ook het beste! (denk ik :P)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 162419 op 22-09-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140414

ik weet weer hoe het heet

internet cafe easyjet die heeft alleen maar scherm,muis,tobo.
weet alleen niet hoe de opzet daarvan heet dat is toch ook hufterproof

of ie dat weer een hele dure oplossing

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 140414 op 22-09-2006 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 21:25
Pilske schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:54:
mmhh ach volgens mij is het niet alleen het vmbo hoor .. deze week nog mee gemaakt bij mij op school (zit in 6 gym) dat iemand "voor de grap" de 230 V switch op de voeding omzette ..dan kun je zeggen van dat die persoon dat niet wist .. nou dat wist die wel want dat had ik 'm vooraf gezegd :P maar goed ook al ooit 'n balmuis vol met lijm tegengekomen .. toetsenborden die helemaal gesloopt waren .. het ligt niet aan het niveau school hoor ligt gewoon aan de mensen, sommige houden ervan om dingen van andere kapot te maken :/
Dirk?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Misschien ook een ideetje, hier op school hebben ze een hangslot om alle kabels heen, zodat je geen muis en toetsenbord kan jatten, en er ook niet zo snel kabels los komen te zitten (Het hangslot zit dan weer aan de kast vast). Werkt erg preventief :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-05 09:40

Vincenz0

Coder

FnF schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:54:
Misschien ook een ideetje, hier op school hebben ze een hangslot om alle kabels heen, zodat je geen muis en toetsenbord kan jatten, en er ook niet zo snel kabels los komen te zitten (Het hangslot zit dan weer aan de kast vast). Werkt erg preventief :)
jij zit ook op school voor ict in eindhoven? :P

of hebben wij julie idee gejat? :P

iig blijft het niet hufter proof, je kan alles doorknippen, losmaken, schermen instellen..

het blijft het beste om gewoon goed toezicht te hebben, goedkoper, makkelijker, meer geld voor betere systemen.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
Er valt eigenlijk niet zo veel aan te doen als je dit zo leest. Maar misschien is het ook een idee dat ze alleen bij de voorkant van de pc kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 17:12
Bij ons op school (HAVO/VWO, ook wel VMBO maar in een andere ruimte) zijn er eigenlijk niet zoveel problemen met de pc's. We hebben van die HP thin client kastjes (ik zou de serie niet weten), hier kan echt niets aan kapot.
Die dingen zitten van weer gewoon aan de wand van zo'n computerhokje vast gemaakt. Verder hebben we dan nog wel balmuizen, maar die zijn dichtgelijmt :P. Dat gaat dus allemaal mooi :). Alleen zit het OS veel te dicht gespijkerd :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190284

Pilske schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:54:
Dat was ik; ik geef toe, noobactie, maar: 1. Ik heb een Dell gepwnd 2. Het was niet mijn idee. 3. Waarom zitten er schuifjes op die voedingen? (Die pc's blijven gewoon in Nederland) 4. Waarom staat dit in een forum :'(

En dat ik zou weten wat er zou gebeuren is natuurlijk ook bs.

btw: Mini is recruiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

bij mij op school hadden ze standaard atx kasten, geen cd geen floppy, wilde je er media indouwen moest dat via de docent, usb stond ook uit en weet ik het.

de achterkant van de PC hadden ze afgeschermd met een U vormige plaat metaal en dan bovenaan met ventilatie gaatjes, met klinknagels aan de kast dus afschroeven kon ook niet.

Verder hadden ze de muis / toetsenbord tegen diefstal beveiligd door gebruik te maken van kleine Abus hangslotjes en deze aan het ventilatierooster vast te maken, met de draden door het hangslotje heen.

werkte best goed, enige nadeel was dat er in ons lokaal ook een nooduitgang was en er regelmatig een PC naar buiten werd geloodsd, maar met staalkabels om tafelpoten heen kan je dit ook voorkomen.

ohja, de muizen waren ook vastgelijmd dat de balletjes niet mysterieus verdwenen.

(kijk wel uit met die Abus hangslotjes, want als je een hele partij op 1 sleutel koopt, is ie niet uniek.... vrij snel circuleerden er dan ook Abus systeemsleutels in ons lokaal)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 22-09-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Zorg er voor dat de computer en monitor in een (doorzichtige) kast staan, dat de leera alleen de computer aan kan zetten werk alle kabel zo weg dat je er echt niet meer bij kan met mes of ander voorwerp en gebruik een van deze toetsenborden

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
werkte best goed, enige nadeel was dat er in ons lokaal ook een nooduitgang was en er regelmatig een PC naar buiten werd geloodsd, maar met staalkabels om tafelpoten heen kan je dit ook voorkomen.
_O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185122

Anoniem: 63975 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 16:13:
bij mij op school hadden ze standaard atx kasten, geen cd geen floppy, wilde je er media indouwen moest dat via de docent, usb stond ook uit en weet ik het.

de achterkant van de PC hadden ze afgeschermd met een U vormige plaat metaal en dan bovenaan met ventilatie gaatjes, met klinknagels aan de kast dus afschroeven kon ook niet.

Verder hadden ze de muis / toetsenbord tegen diefstal beveiligd door gebruik te maken van kleine Abus hangslotjes en deze aan het ventilatierooster vast te maken, met de draden door het hangslotje heen.

ohja, de muizen waren ook vastgelijmd dat de balletjes niet mysterieus verdwenen.

(kijk wel uit met die Abus hangslotjes, want als je een hele partij op 1 sleutel koopt, is ie niet uniek.... vrij snel circuleerden er dan ook Abus systeemsleutels in ons lokaal)
je kunt toch wel een hoopje
gelijksluitend
of verschillend kopen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 09:15
Computers slopen op school??
Ik kan me van de universiteit herinneren dat we blij waren dat er computers stonden waar we op konden werken. Daar stonden op de gekste plekken computers, waar bijna nooit iemand kwam. Niets slopen, maar blij zijn met wat je hebt. *zucht* wat lijkt het lang geleden :/

Als ik het topic doorlees zijn er aardig wat opties:
- toegangsregistratie
- videoregistratie
- afschermen van pc's middels stalen behuizingen
- kleine dingen zoals: pc op slot, optische muizen ipv balletjesmuizen, optische drives ontoegankelijk maken (een paar externe dvdspelers uitleenbaar, en benaderbare usb-headers op de pc ofzo).

Als ik nog een kleine tip mag geven: zorg voor iets van airco en zonwering: op de HTS merkte ik dat het ontbreken hiervan leidde tot irritatie (warm! fel licht!) en dat leidde weer tot baldadigheid.....

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Het lijkt mij sowiezo verstandig om camerabewaking te hebben ivm. diefstal. Er is een behoorlijke kans aanwezig dat ze in een nacht alle pc's / lcd's weghalen. Als je die camera's dan toch hebt hangen sla je twee vliegen in één klap. Dit gecombineerd met het loggen wie wanneer op welke pc werkt lijkt mij een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184366

whiplash1990 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:52:
ik zit op havo, op onze school zit ook mavo, en ook vwo, Die pc's worden hier echt niet gemold eigenlijk. het zijn dell pc's het enige wat gedaan wordt is dat die dell logos deraf worden gehaald, maar dat is verder nie zo erg. ook kunnen de systeembeheerders zien welke leerling aan welke pc zit inloggen enz. Er zal heus wel eens ooit iets kapot zijn gegaan maar ik heb het nog nooit gezien eigenlijk bij ons dan.
Controle is ook best streng survieerende leraren enz
das bij mij precies hetzelfde, er is geen PC op school met het dell logo maar voor de rest gaat er weinig kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 18:39
In onze mediatheek (VMBO-TL/HAVO/VWO (én tweetalig bij die laatste 2) school) staan al wat oudere bakjes (PIV 1.7GHz) en daar zijn ook al een aantal dingen van kapot (frontpanel is er _zonder_ moeite af te halen, floppydiskknopje zit _in_ de kast ipv er normaal een beetje uitstekend etc.). Verder laten ze gewoon die dingen staan; tja, als er iets kapot is aan de computer zelf, dan is dat niet onze schuld. Ze repareren het wel (backups, geregeld images maken van een schijf etc.)

Bij ons is er controle dmv je pasje in te leveren en een groen kaartje met een nummer erop krijg je ervoor terug. Aan het eind van de rit krijg je 'm weer terug. Er wordt (sinds een tijdje) ook bijgehouden van wanneer tot wanneer je achter de computer zit, en als iemand wat meldt (wat nog nooit voorgekomen is afaik) dan heb je kans dat je voor een tijdje uit de mediatheek geschorst wordt.

Sinds kort staan er ook optische muizen (die balmuizen waren vééls te vies, heb er laatst nog eentje schoongemaakt, omdat ik 'm anders niet goed kon gebruiken :+) en die zijn, samen met toetsenbord-, utp-, monitor- en stroomkabel vastgezet met een tie-wrap. Werkt effectief, en op de plekken waar ze de muis hadden gestolen, staat nu zo'n leuke balmuis :)

Adviezen: controle, overzicht (slechts een beperkt aantal personen op de computers (wij hebben 10 computers waar er maximaal 2 achter mogen zitten) én de mogelijkheid tot het "zien" van de personen die erachter zitten), kabels vastbinden, en voor de rest gewoon oude kasten gebruiken met dan (bijvoorbeeld) nieuwe hardware erin. De meesten weten toch niet wat erin zit :)

[ Voor 6% gewijzigd door MrNGm op 22-09-2006 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Anoniem: 50893 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:31:
En tuig zit in alle lagen van de bevolking, dus je uitspraak is wat ongelukkig. Een hoog geplaatste ambtenaar die fraudeert, komt vaker voor dan je denkt, is ook tuig van de eerste orde :)
Vooruit, amen. ;) Kan het indeed wel eens zijn met je text. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
naftebakje schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:42:
Welke software draait er dan op de server? Citrix of terminal service dan?. En wat voor pctje zijn het die je bedoelt (linkje mss?) :)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12

AirX

Tweak Guru

gewoon een roestvrijstalen toetsenbord in de tafels integreren en verder een goed sterke kast met geen/weinig openingen (zo klein mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

een RVS toetsenbord is geen slim idee, dat werkt toch niet lekker en je geeft daarmee ook te kennen de gebruikers op de voorhand al te hebben opgegeven ("ze slopen het toch wel") volgens mij krijg je dan ook gezeik met het ministerie wegens het aanbieden van niet-ergonomische werkplekken.

een blanco kast met een radarwiel optisch station zonder floppydrive is ook wel handig, een plankje hout achter de blanco afdekplaatjes tegen het inrossen, kijken hoe ver zo'n ding kan buigen was toch wel een van onze favoriete bezigheden.

(wie kent nog die CD-ROM laatjes die je er in 1x uit kon rukken? dat was hilarisch, een deel van de klas had zo'n laatje in de rugzak en wie 'm niet had..... tjsa. geen muziek tijdens de les.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Keiichi schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:34:
Als ze het kapot willen maken, doen ze het toch wel.

Misschien is preventie wat effectiever. Goede registratie wie met welke PC werkt. Indien iemand iets sloopt de rekening presenteren aan degene die op die PC gewerkt heeft.
Webcam ophangen boven de PC's zodat je een mooi overzicht krijgt.

Ga je gang maar, boys, wij incasseren wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Is onderhand ook pas zo'n 20 keer langs gekomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stalen toetsenbord met trackballen worden ook vakkundig gesloopt, zijn die dingen wel bier/cola/koffie-bestendig? Een goedbepantserde harde-schijf-loze computer + scherm is een goed begin, maar het toetsenbord en de muis is moeilijk te beschermen. Dan registratie erbij, door je studentenkaart laten inlezen voordat je computer 'unlocked' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:02
Ikzelf zou voor Mac's gaan. Je kunt de nieuwe iMac's voor scholen aan een hele goede prijs krijgen, zelfs relatief goedkoper dan hun Dell-broertjes. Daarnaast zijn er op die Mac's geen onderdelen die kunnen afbreken of die je kunt blokkeren of je moet al heel wat kracht op de schermen uitoefenen (maar een equivalent aan een hamer krijgt dan ook alles kapot). De CD's kun je er insteken zonder dat er een tray in- en uitgaat en je kunt er eventueel een stalen kensington-lock aan hangen.

Daarnaast kun je op de iMac's niet alleen het eenvoudige Mac OS X draaien waar ze mits enige administratie enkel hun eigen profiel kunnen mollen, het directory systeem, de documentatie en voorbeelden zijn gemaakt voor scholen en je kunt er tegenwoordig ook Windows op draaien indien het nodig is (voor speciale software zoals AutoCAD) of via DarWine een emulatie hebben.

Ik heb hier een environment van 75 office pc's maar ik heb al installaties gezien met meer dan 500 mac's (in een school) en de administratie is relatief eenvoudig, zelfs al kun je zelf weinig van computers, servers en directories. Apple Remote Desktop is een must en daarmee kun je zelfs heel eenvoudig een overview krijgen van wat iedereen doet/ziet op zijn scherm. Je kunt eenvoudig specifieren wat een gebruiker/computer/omgeving kan uitvoeren, doen of er cd's geaccepteerd worden en centraal management van je boot-beveiliging. Eventueel kun je de poorten nog afdekken met silicone en een metalen plaatje (als je wireless inwerkt heb je enkel maar stroom en een USB-plug nodig - of je riskeert bluetooth keyboard/mice). Een ander idee zou zijn iedereen zijn eigen draadloos keyboard/mouse te geven bij het binnenkomen of aan het begin van het jaar met een tag op waar je de dingen trackt, maar die bedrade dingen zijn nog relatief goedkoop (15 euro of zo voor generieke dingen moesten de originele kapot gaan)

We hebben hier ook een omgeving van 1500 Dell pc's met Windows maar het probleem is dat sommige gebruikers als Administrator moeten draaien voor bepaalde software met alle gevolgen van dien. Alhoewel ze relatief iets goedkoper zijn ($1000 per PC) hebben we er toch meer problemen mee, minder controle en veel dingen (vooral LCD schermen) die in stukjes terugkomen of nooit meer terugkomen (we hebben al 10 schermen sinds begin dit jaar waarvan de basis is afgebroken en 5 laptops en zelfs volledige desktops en HP-netwerk-laserprinters (de grootte van 2 fullsize computer towers) die zijn verdwenen), en hier zitten we in een bedrijf waar mensen professioneel werken en we wijzen zelfs pc's toe aan verantwoordelijken.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188674

al die desktopsafschaffen. gewoon 100% wifi dekking in de scholen, en de school koopt 2000 laptops in keuze uit 3of 4 modellen, (dan kosten ze per stuk niet zo duur meer), en die worden dan verspreidt onder de leerlingen, die daar een aandeel in meebetalen. na de studieduur van 4 jaar houden de leerlingen de laptop en klaar is kees. dan valt er ook weinig meer te vernielen.... een school koopt nu volgens mij ook om de vier jaar nieuwe desktops om een beetje up to date te blijven, en geen trage shit te hebben. maar goed, in de toekomst gaat dit er zeker komen, daar hoeven we niet bang voor te zijn, alleen jammer dat dit allemaal zo lang moet duren deze ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Het klinkt heel leuk. Maar op een VMBO-school gaat Mac-OS echt niet werken. Er zullen té veel leerlingen problemen mee hebben. Er moet dus zeker weten Windows op, en dan zal een dikke server met thinclients toch nog de beste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUSTIS

MUSTIS

ads by Google

het zijn vooral veel havo leerlingen die thuis doorgaan met hun werk op school.
mac os is een prachtig en vooruitstrevend OS, maar het is simpelweg niet compatible met de thuis situatie.

iedereen een laptop laten kopen is op zich een goed idee...totdat de storingen en problemen komen.
2000 laptops onder beheer is softwarematig wel te doen, maar fysieke storingen...

een computerlokaal is gewoon niet hufterproof te maken tenzij je profesionele middelen inzet.

het is aan de school om er zorg voor te dragen dat er niks met HUN spullen gebeurd. dit laatste hebben niet veel mensen door, de illusie dat de hardware bij systeembeheer hoort is er zeer moeilijk uit te krijgen.
op onze school worden leerlingen (echt gebeurd) 3 dagen geschorst voor het gebruiken van keyloggers.

Pagina: 1 2 Laatste