Cyphax schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:39:
[...]
Hmm dat zou kunnen, 'k weet niet van al die situaties de overwegingen maar ik heb weleens gemerkt dat ik limieten soms vreemd vind omdat het de veiligheid niet bevorderd, maar dat er dan een andere reden voor is waar ik nog niet aan gedacht heb; of het in zo'n buitengebied ook zo is weet ik niet maar het is wel een interessante vraag aan een gemeente of provincie (not sure of de gemeente die besluiten zelf ook neemt).

Nee, er is in Nederland besloten behoorlijk harde eisen te maken wanneer iets etw of gow is.
Als er erfaansluitingen zijn is de standaard om er 60kmh van te maken. Een gow mag over het algemeen geen erfaansluitingen hebben.
Op basis hiervan is heel vaak hard gezegd, oke die weg is etw, dus 60. Enz. Ook al past het totaal niet bij de weg, en is het compleet ongeloofwaardig.
In andere landen liggen er ook gewoon woningen aan de bubeko wegen, waar je dus gewoon harder mag dan in NL. 80 is zeker niet ongewoon, en in sommige landen is 100 toegestaan.
Dat we in NL überhaupt nog 80-wegen met erfaansluitingen hebben, is een gevolg dat anders eigenlijk elke weg 60 moest worden, en de weg toch eigenlijk te belangrijk is als doorgaande weg. Denk aan N2xx en N3xx wegen.
Overigens heet de strook bij een 60-weg wel een fietssuggestiestrook, maar we hebben veel 60-wegen met vrijliggend fietspad, waardoor dat gewoon niet opgaat.
timberleek schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:32:
[...]
En het gevolg hiervan is dat mensen automatisch minder hard gaan rijden. Dat is het hele doel ook.
Misschien niet fancy, maar wel effectief.
Om dezelfde reden werken bomen, heggen en geluidswallen dicht langs 80 wegen goed. De weg wordt visueel smaller, daardoor gaat het gas er eerder af.
Het heeft zeker keerzijden, dat zal ik niet ontkennen.
Nederland heeft al belachelijk smalle eisen voor rijstroken. Gewoon te kansloos dat dit soort gevaarlijke zaken wordt toegestaan. Nederlandse wegen krijgen door de smalle stroken en de bomen langs de kant ook veel slechte cijfers vanuit de EU qua veilige wegen.
timberleek schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:50:
[...]
Echter is die 60km/h niet vreemd. Het zijn dikwijls onverlichte wegen, met al dan niet overzichtelijke opritten van alle kanten. aanliggende huizen etc.
Echter is de landschapsindeling zo dat het een mooie brede open weg lijkt te zijn, waar mensen dus lekker gaan trappen.
de stroken aan de zijkant zijn overigens ook een voorziening voor de fietsers. Een auto rijdt in principe nooit recht achter je, tenzij er tegenliggend verkeer komt.
Veel 60 wegen hebben een vrijliggend fietspad. Is dus vaak geen voorziening voor fietsers. Bovendien zijn wegen buiten de kom in andere landen ook donker, ook die vlieger gaat niet op.
In andere landen zijn de erfaansluitingen vaak niet heel overzichtelijk, en toch is 80,90 of 100 daar gewoon prima.. rara hoe kan dat..
[...]
Dat zijn ook wegen waar dikwijls grote ongelukken gebeuren. Met name in het zuiden van het land zijn ze gek op hoge heggen aan weerszijden van de wegen die het zicht ontnemen aan al het tegemoetkomende verkeer. Echter rijden er nog steeds zat als idioten.
en toch zijn Engelse wegen schijnbaar veiliger, minder verkeersdoden. Terwijl je er 60mph mag rijden..
Enkele redenen die ik kan bedenken:
1. Geen bomen langs de kant van de weg, vaak afgeschermd met een vangrail
2. Engelsen (en Duitsers) denken nog zelf na wat veilig is
edit:
In principe kun je altijd zeggen dat een weg onveiliger is dan nodig, daarom passen we er ook een maximumsnelheid op aan.
Een 60 weg heeft helemaal geen middenlijn nodig. Je kan prima anticiperen op een tegenligger als je je aan de snelheid houdt.
Je gaat toch juist een weg bouwen die bij een bepaalde snelheid past IPV andersom? 80 is de normale snelheid, dus zorg je dat de wegen daar veilig genoeg voor zijn m.i.
Ook in de mist en het donker. En juist dan zijn continue kantlijnen veel beter.
Een woonerf heeft helemaal geen belijning, en je wordt van alle kanten belaagd door voetgangers en obstakels. Daarom mag je er ook maar 15.
Het is altijd een spelletje om de weg zo in te delen dat je niet snel te hard rijdt, zonder het een groot drama te maken.
een woonerf is een woonerf. Maar die zijn gelukkig niet zo wijdverspreid als onze 60-wegen.
[
Voor 57% gewijzigd door
GAIAjohan op 17-09-2019 18:15
]