Spitsstroken en zes(of meer)baans wegen + gedrag

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Tartarus schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:40:
[...]

Ik wilde niet aan grootspraak doen door te zeggen dat het mij nooit zou overkomen, dus zei ik maar dat ik het geen ongelijk gaf.
Maar okay, als je dat per se wilt: Ik let zeer zeker op bordjes, pijltjes, matrixen, 5 auto’s verder voor mij uit, of indien mogelijk, zelfs nog verder vooruit. Ook hou ik met enige ritme mijn zijspiegels en achteruitkijkspiegel in de gaten.
Maar ik ben niet feilloos, daardoor dat ik het wat zachter uitdrukte.

Misschien zijn mijn vorige berichten je ontgaan, maar ik woon in de Randstad. De enige spitsstroken die ik tegenkom zijn ietsjes overzichtelijker en heb ik voor de rest maar weinig mee te maken. Niet iedereen zit de hele dag in de auto van de ene naar de andere stad te rijden in de file.
Oh, ik bedoelde het niet persoonlijk op jou hoor, meer dat ik niet begrijp wat er zo onduidelijk is aan die situatie. Niemand rijdt perfect, iedereen maakt wel eens fouten, no harm done. Waar ik op doelde is dat je toch redelijk je best moet doen om al die borden en signalen te negeren en ineens naar links te komen zoals de auto in dat filmpje doet.

Het is maar een kort fragment, maar ziet eruit als een schoolvoorbeeld van het type linksrijder waar mensen zo tegen ageren. Begrijpt de situatie niet, kijkt niet om zich heen, lijkt niet door te rijden. Ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken dat dit exemplaar ook niet weer naar rechts is gegaan tot hij/zij de snelweg moest verlaten.

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
timberleek schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:11:
[...]

Die gedachtengang is niet zo vreemd.

De weg wordt visueel smaller, daardoor neem je eerder gas terug.

De gemiddelde 60 weg is namelijk veel te breed en overzichtelijk. Niet zelden kun je er probleemloos 80-100 rijden. Echter zijn het ook vaak wegen die te maken krijgen met landbouw- of vrachtvoertuigen waardoor brede wegen wel weer nodig zijn.

En drempels en dergelijke aanleggen in een buitengebied is onnodig duur en overlastgevend.
Nee, dat toont aan dat 60kmh daar debiel is.
Jouw gedachtegang werkt de verkeerde kant uit.
Een veilige weg ga je toch niet onveiliger maken omdat je zo nodig wil dat mensen dat 60kmh rijden?!
Voorbeeld VK, single track. Rijden ook vrachtwagens en landbouw verkeer op.. limiet? 60mph/96kmh

https://maps.app.goo.gl/ntSb1v3vopBVcPJ49

Niet al te brede wegen waar wel gewoon twee rijstroken zijn is het ook gewoon 60mph.. en ja, men verwacht dat je gewoon links van de middenstreep rijdt en niet in het midden van de weg

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 17-09-2019 12:35 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:33:
[...]

Een veilige weg ga je toch niet onveiliger maken omdat je zo nodig wil dat mensen dat 60kmh rijden?!
Het hele probleem zit hem in het afdichten van alles met regels en regelen middels borden, belijning en overige middelen zodat de automobilist niet meer hoeft na te denken over hoe ze zouden moeten rijden.

Gevolg is dat men ook niet meer nadenkt en dat zie je bijvoorbeeld op de aangehaalde meerbaanswegen waar men niet snapt dat ze voldoende rechts dienen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:51

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Voorbeeld VK, single track. Rijden ook vrachtwagens en landbouw verkeer op.. limiet? 60mph/96kmh
Die limieten hebben vaak met meer dan alleen de veiligheid te maken -- er zijn meer redenen om de snelheid omlaag te schroeven. Dat 60 qua veiligheid een belachelijke snelheid is kan wel kloppen, maar wellicht is zo'n besluit gestoeld op bijvoorbeeld luchtkwaliteit.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
[...]

Echter is die 60km/h niet vreemd. Het zijn dikwijls onverlichte wegen, met al dan niet overzichtelijke opritten van alle kanten. aanliggende huizen etc.
Echter is de landschapsindeling zo dat het een mooie brede open weg lijkt te zijn, waar mensen dus lekker gaan trappen.

de stroken aan de zijkant zijn overigens ook een voorziening voor de fietsers. Een auto rijdt in principe nooit recht achter je, tenzij er tegenliggend verkeer komt.
Dat zijn ook wegen waar dikwijls grote ongelukken gebeuren. Met name in het zuiden van het land zijn ze gek op hoge heggen aan weerszijden van de wegen die het zicht ontnemen aan al het tegemoetkomende verkeer. Echter rijden er nog steeds zat als idioten.

edit:
In principe kun je altijd zeggen dat een weg onveiliger is dan nodig, daarom passen we er ook een maximumsnelheid op aan.

Een 60 weg heeft helemaal geen middenlijn nodig. Je kan prima anticiperen op een tegenligger als je je aan de snelheid houdt.

Een woonerf heeft helemaal geen belijning, en je wordt van alle kanten belaagd door voetgangers en obstakels. Daarom mag je er ook maar 15.

Het is altijd een spelletje om de weg zo in te delen dat je niet snel te hard rijdt, zonder het een groot drama te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door timberleek op 17-09-2019 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
timberleek schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:50:

Een 60 weg heeft helemaal geen middenlijn nodig. Je kan prima anticiperen op een tegenligger als je je aan de snelheid houdt.
Toch blijft het met een middenlijn veel makkelijker en sneller in te schatten of je elkaar kan passeren.
Zit je allebei aan je eigen kant van de lijn = past prima. Zonder lijn moet je veel meer ruimtelijk inzicht toepassen om te zien of het past omdat je veel minder referentiepunten hebt.

Daarom is het op foto's ook altijd zo lastig schatten of het past. Op een foto met middenlijn zie je het meteen.

[ Voor 13% gewijzigd door LordSinclair op 17-09-2019 13:18 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 09:57
Napo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:43:
Het hele probleem zit hem in het afdichten van alles met regels en regelen middels borden, belijning en overige middelen zodat de automobilist niet meer hoeft na te denken over hoe ze zouden moeten rijden.

Gevolg is dat men ook niet meer nadenkt en dat zie je bijvoorbeeld op de aangehaalde meerbaanswegen waar men niet snapt dat ze voldoende rechts dienen te houden.
Men zou een bordje kunnen plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/MUTCD_R4-16.svg/220px-MUTCD_R4-16.svg.png

en op het asfalt elke 200m zulke pijlen aanbrengen:
Afbeeldingslocatie: https://store.hitex-traffic-safety.com/ekmps/shops/da5e15/images/curved-right-arrow-white-road-marking-length-3.0m-216-p%5Bekm%5D472x472%5Bekm%5D.jpg

;)

[ Voor 0% gewijzigd door Josk79 op 17-09-2019 15:05 . Reden: Smiley ter verduidelijking van cynisme ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Josk79 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Want meer bebording en belijning voor basale verkeersregels zijn inderdaad de oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
LordSinclair schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:16:
[...]
Zonder lijn moet je veel meer ruimtelijk inzicht toepassen om te zien of het past omdat je veel minder referentiepunten hebt.
En het gevolg hiervan is dat mensen automatisch minder hard gaan rijden. Dat is het hele doel ook.
Misschien niet fancy, maar wel effectief.

Om dezelfde reden werken bomen, heggen en geluidswallen dicht langs 80 wegen goed. De weg wordt visueel smaller, daardoor gaat het gas er eerder af.

Het heeft zeker keerzijden, dat zal ik niet ontkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
wowly schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:03:
hmm vrachtwagenklevers. Niet dat ik dat doe maar ik ken het fenomeen niet. Ze rijden vlak achter je, en als jij langzamer moet gaan rijden vanwege een voertuig voor je, halen ze jou sneller in zodat jij niet vloeiend het langzaamrijdende voertuig kan inhalen?
Vrijwel elke sliertje vrachtwagens heeft zijn eigen A-segment volgeling op de bumper. Bij een remactie maken ze geen schijn van kans, maar dat schijnt ze niet te deren.
GemengdeDrop schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:46:
[...]

yup. :+
En, het is offtopic, maar gezien die hele stikstof schandalen gok ik toch echt dat die 130 er binnenkort gewoon aan gaat. Zou ik zeer toejuichen. Die hele 130 was eigenlijk alleen maar een VVD-dingetje voor de buhne, maar gezien zij nu de enigen zijn zal het niet lang meer houdbaar zijn. Altijd maar dat gewissel tussen 120/130, en dan ook nog klokkijken tussendoor. 8)7 Word het verkeer wat rustiger van.

Mijn gevoel zegt me dat ze het niet aandurven om overal 100 van te maken, want dan is het verschil tussen autoweg en autosnelweg verdwenen.
Het gros rijdt niet eens 130. A4 vanaf Leidschendam naar Rijswijk zitten de meeste rond de 100-110 te stuntelen, terwijl 130 daar de Vmax is. De meeste milieuclubs rekenen zich veel te rijk met een verlaging.
GAIAjohan schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:30:
[...]

Dit is toch gewoon de standaard manier hoe het werkt? Als je dit na misschien wel 10 jaar sinds dit concept bestaat in Nederland nog niet doorhebt, vind ik het erg, heel erg raar...
Moet die kleurplaat maar net op je route zitten. Hier zitten de spitstroken links, dan heb je daar geen last van.
GAIAjohan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:31:
[...]

Als de gemiddelde snelheid over alle auto's hoger ligt dan vmax dan betekent dat dat de limieten niet geloofwaardig zijn.
Elke keer als ik uit het buitenland kom erger ik ook me ook aan Nederlandse limieten, maar ook in het buitenland zie je hetzelfde bij ongeloofwaardige limieten.
Mooi voorbeeld, de UK.
Buiten de kom is 60mph maakt niet uit of het A-weg, B-weg is, single track of niet. Binnen de kom op doorgaande wegen wisselend 30-50mph, vaak 40mph. Woonwijken 20 of 30.
Snelwegen 70mph.

Op reguliere wegen wordt flink doorgereden voor een Nederlander, echter ik denk dat zeker 98% binnen de limiet rijdt, echter als je dan terugkomt in NL rijdt men hier werkelijk als een natte krant.
Ook daar heeft men (traject)controles, maar de controles die er zijn, zijn geloofwaardig

Op de snelweg (M-weg) wordt daar echter de limiet behoorlijk overschreden, simpelweg omdat 70mph ongeloofwaardig is.

In de VS zie je hetzelfde beeld, de staten met een ongeloofwaardige limiet (bv Californië, 65mph, de limiet flink overschreden, terwijl je daar in bv Montana niks van merkt.. onderwijl val je in Canada in slaap achter het stuur, maar dat is een ander verhaal...

En nog sterker, Denemarken heeft dit bewust te snel rijden bij ongeloofwaardigheid bewezen, omdat iedereen voelt dat ze wel de limiet móeten rijden. Toen hun snelwegen op 110kmh stonden was de v85 116kmh.. op 130 werd de v85 114kmh, en men hield zich op de stukken 110kmh beter aan de limiet.
Ook op buiten de kom wegen de limiet verhogen bleek daar veiliger

Ondertussen wordt me na elke vakantie duidelijker dat in Nederland gevaarlijke situaties gecreëerd worden door wegbeheerders.
-geen tot weinig belijning
-onze etw (60kmh) belijning is zeer gevaarlijk. Waarom niet mensen op hun eigen weghelft laten?!
-Onze gow(80) belijning is zeker in bochten niet zaligmakend door de niet-doorgetrokken kantstrepen
-voorrang niet netjes regelen met borden
-allemaal wegversmallingen (wat is hier hou eigenlijk de extra uitstoot van?!)

In het VK ligt het aantal verkeersdoden echt niet veel hoger hoor.. sterker het ligt daar lager tov inwonertal.
Hier ben ik het volledig mee eens. Zelfde zie je in Duitsland. Eerste huis (geel bord) = 30/50. Laatste huis is gelijk 70/100. En daarbij is 100 prevalent, waarbij 70 op wegen geldt waar je het nauwelijks haalt. Dan rij je wel rustig in de dorpjes, daarbuiten heb je een geloofwaardige Vmax.

De 60 wegen ageer ik me al langer tegenaan. In combinatie met polderblindheid heb je zo een frontale aanrijding omdat men in het midden blijft rijden.
timberleek schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:11:
[...]

Die gedachtengang is niet zo vreemd.

De weg wordt visueel smaller, daardoor neem je eerder gas terug.

De gemiddelde 60 weg is namelijk veel te breed en overzichtelijk. Niet zelden kun je er probleemloos 80-100 rijden. Echter zijn het ook vaak wegen die te maken krijgen met landbouw- of vrachtvoertuigen waardoor brede wegen wel weer nodig zijn.

En drempels en dergelijke aanleggen in een buitengebied is onnodig duur en overlastgevend.
Het waren dan ook 80 wegen in het verleden. Maar breed? Soms, in de regel twijfelt men tussen de 'fietsstrook' en de wegas waarbij je soms mensen hebt die vervaarlijk naar het midden komen. In een polder van Niks naar Nergens 60 pruttelen... En dan nog drempels en andere ongein. Alleen in Nederland.
Cyphax schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:48:
[...]

Die limieten hebben vaak met meer dan alleen de veiligheid te maken -- er zijn meer redenen om de snelheid omlaag te schroeven. Dat 60 qua veiligheid een belachelijke snelheid is kan wel kloppen, maar wellicht is zo'n besluit gestoeld op bijvoorbeeld luchtkwaliteit.
In het buitengebied? Want daar liggen die wegen meestal met een verkeersbelasting die te laag is om in statistiek op te duiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 17-09-2019 15:00 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:43
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:58:
Vrijwel elke sliertje vrachtwagens heeft zijn eigen A-segment volgeling op de bumper. Bij een remactie maken ze geen schijn van kans, maar dat schijnt ze niet te deren.
Vaak zijn ze dan ook met andere dingen bezig dan met autorijden waarom ze achter zo'n vrachtwagen-treintje gaan hangen. Smartphone gebruik staat hoog op dat lijstje van dingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PSV-EHV
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-05 11:29
Ik ben zelf opgevoed om netjes naar rechts te gaan en ik erger me ook kapot aan mensen die op de middenbaan blijven plakken. Echter begin ik steeds vaker begrip hiervoor te krijgen. Ik rijd zelf veel tussen Eindhoven en Den Bosch, de A2 op dat stuk is netjes 3-baans. Dit stuk is niet enorm file gevoelig, maar wel 'gezellig' druk.

Ik merk zelf dat ik langer in het midden blijf hangen dan nodig om verschillende redenen:
1. Er komt een invoegstrook aan, ik laat dus ruimte voor invoegers (die overigens heel vaak op een idiote manier invoegen, met amper 100 direct 2 banen op willen schuiven)
2. Vaak rijdt er iemand achter je die harder wilt rijden dan jij, maar zodanig langzaam dat als ik naar rechts zou gaan, ik zelf vast kom te zitten achter een vrachtwagen/bejaarde/andere sloomrijder.
3. Als je vast komt te zitten, dan laat niemand je ertussen. Soms denk ik wel eens dat je alleen kan kiezen tussen of middenrijden of achter een vrachtwagen vastzitten. Beide opties liever niet, maar met middenrijden kan je in ieder geval een degelijk tempo rijden.
4. Mijn auto trekt niet zo snel op, maar ik rijd op de GPS wel 136 km/h, dus ik rijd wel gewoon door. Op het moment dat ik dus moet afremmen, duurt het langer voordat ik weer op mijn gewenste snelheid zit, dus nog een reden voor mij om niet voor elk klein gaatje op de rechterbaan te gaan.

Ik ervaar zelf dat het dus veel te maken heeft met hoe anderen je behandelen in het verkeer. Ik voel mezelf vaak gedwongen om toch de middelste baan aan te houden, omdat andere automobilisten zo ontzettend egoïstisch zijn om geen ruimte te geven.

Google Pixel 7 Pro | Xbox Series X | FIFA | FM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:36
PSV-EHV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:32:
Ik ervaar zelf dat het dus veel te maken heeft met hoe anderen je behandelen in het verkeer. Ik voel mezelf vaak gedwongen om toch de middelste baan aan te houden, omdat andere automobilisten zo ontzettend egoïstisch zijn om geen ruimte te geven.
Samenvatting topic: 'ik ben de enige die snapt hoe het moet, maar omdat alle anderen het verkeerd doen, word ik gedwongen om het ook verkeerd te doen!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:51

Cyphax

Moderator LNX
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:58:
[...]

In het buitengebied? Want daar liggen die wegen meestal met een verkeersbelasting die te laag is om in statistiek op te duiken.
Hmm dat zou kunnen, 'k weet niet van al die situaties de overwegingen maar ik heb weleens gemerkt dat ik limieten soms vreemd vind omdat het de veiligheid niet bevorderd, maar dat er dan een andere reden voor is waar ik nog niet aan gedacht heb; of het in zo'n buitengebied ook zo is weet ik niet maar het is wel een interessante vraag aan een gemeente of provincie (not sure of de gemeente die besluiten zelf ook neemt). :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Cyphax schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:39:
[...]

Hmm dat zou kunnen, 'k weet niet van al die situaties de overwegingen maar ik heb weleens gemerkt dat ik limieten soms vreemd vind omdat het de veiligheid niet bevorderd, maar dat er dan een andere reden voor is waar ik nog niet aan gedacht heb; of het in zo'n buitengebied ook zo is weet ik niet maar het is wel een interessante vraag aan een gemeente of provincie (not sure of de gemeente die besluiten zelf ook neemt). :)
Nee, er is in Nederland besloten behoorlijk harde eisen te maken wanneer iets etw of gow is.
Als er erfaansluitingen zijn is de standaard om er 60kmh van te maken. Een gow mag over het algemeen geen erfaansluitingen hebben.
Op basis hiervan is heel vaak hard gezegd, oke die weg is etw, dus 60. Enz. Ook al past het totaal niet bij de weg, en is het compleet ongeloofwaardig.

In andere landen liggen er ook gewoon woningen aan de bubeko wegen, waar je dus gewoon harder mag dan in NL. 80 is zeker niet ongewoon, en in sommige landen is 100 toegestaan.

Dat we in NL überhaupt nog 80-wegen met erfaansluitingen hebben, is een gevolg dat anders eigenlijk elke weg 60 moest worden, en de weg toch eigenlijk te belangrijk is als doorgaande weg. Denk aan N2xx en N3xx wegen.

Overigens heet de strook bij een 60-weg wel een fietssuggestiestrook, maar we hebben veel 60-wegen met vrijliggend fietspad, waardoor dat gewoon niet opgaat.
timberleek schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:32:
[...]

En het gevolg hiervan is dat mensen automatisch minder hard gaan rijden. Dat is het hele doel ook.
Misschien niet fancy, maar wel effectief.

Om dezelfde reden werken bomen, heggen en geluidswallen dicht langs 80 wegen goed. De weg wordt visueel smaller, daardoor gaat het gas er eerder af.

Het heeft zeker keerzijden, dat zal ik niet ontkennen.
Nederland heeft al belachelijk smalle eisen voor rijstroken. Gewoon te kansloos dat dit soort gevaarlijke zaken wordt toegestaan. Nederlandse wegen krijgen door de smalle stroken en de bomen langs de kant ook veel slechte cijfers vanuit de EU qua veilige wegen.
timberleek schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:50:
[...]

Echter is die 60km/h niet vreemd. Het zijn dikwijls onverlichte wegen, met al dan niet overzichtelijke opritten van alle kanten. aanliggende huizen etc.
Echter is de landschapsindeling zo dat het een mooie brede open weg lijkt te zijn, waar mensen dus lekker gaan trappen.

de stroken aan de zijkant zijn overigens ook een voorziening voor de fietsers. Een auto rijdt in principe nooit recht achter je, tenzij er tegenliggend verkeer komt.
Veel 60 wegen hebben een vrijliggend fietspad. Is dus vaak geen voorziening voor fietsers. Bovendien zijn wegen buiten de kom in andere landen ook donker, ook die vlieger gaat niet op.
In andere landen zijn de erfaansluitingen vaak niet heel overzichtelijk, en toch is 80,90 of 100 daar gewoon prima.. rara hoe kan dat..
[...]

Dat zijn ook wegen waar dikwijls grote ongelukken gebeuren. Met name in het zuiden van het land zijn ze gek op hoge heggen aan weerszijden van de wegen die het zicht ontnemen aan al het tegemoetkomende verkeer. Echter rijden er nog steeds zat als idioten.
en toch zijn Engelse wegen schijnbaar veiliger, minder verkeersdoden. Terwijl je er 60mph mag rijden..

Enkele redenen die ik kan bedenken:
1. Geen bomen langs de kant van de weg, vaak afgeschermd met een vangrail
2. Engelsen (en Duitsers) denken nog zelf na wat veilig is
edit:
In principe kun je altijd zeggen dat een weg onveiliger is dan nodig, daarom passen we er ook een maximumsnelheid op aan.

Je gaat toch juist een weg bouwen die bij een bepaalde snelheid past IPV andersom? 80 is de normale snelheid, dus zorg je dat de wegen daar veilig genoeg voor zijn m.i.
Ook in de mist en het donker. En juist dan zijn continue kantlijnen veel beter.
Een woonerf heeft helemaal geen belijning, en je wordt van alle kanten belaagd door voetgangers en obstakels. Daarom mag je er ook maar 15.

Het is altijd een spelletje om de weg zo in te delen dat je niet snel te hard rijdt, zonder het een groot drama te maken.
een woonerf is een woonerf. Maar die zijn gelukkig niet zo wijdverspreid als onze 60-wegen.

[ Voor 57% gewijzigd door GAIAjohan op 17-09-2019 18:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 19:06
GAIAjohan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:29:
[...]

Nee, er is in Nederland besloten behoorlijk harde eisen te maken wanneer iets etw of gow is.
Als er erfaansluitingen zijn is de standaard om er 60kmh van te maken. Een gow mag over het algemeen geen erfaansluitingen hebben.
Op basis hiervan is heel vaak hard gezegd, oke die weg is etw, dus 60. Enz. Ook al past het totaal niet bij de weg, en is het compleet ongeloofwaardig.

In andere landen liggen er ook gewoon woningen aan de bubeko wegen, waar je dus gewoon harder mag dan in NL. 80 is zeker niet ongewoon, en in sommige landen is 100 toegestaan.

Dat we in NL überhaupt nog 80-wegen met erfaansluitingen hebben, is een gevolg dat anders eigenlijk elke weg 60 moest worden, en de weg toch eigenlijk te belangrijk is als doorgaande weg. Denk aan N2xx en N3xx wegen.

Overigens heet de strook bij een 60-weg wel een fietssuggestiestrook, maar we hebben veel 60-wegen met vrijliggend fietspad, waardoor dat gewoon niet opgaat.
Etw, gow en bubeko. Wat zijn dat voor afkortingen? Leest heel erg onprettig dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Tartarus schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:32:
[...]

Etw, gow en bubeko. Wat zijn dat voor afkortingen? Leest heel erg ongemakkelijk dit.
Etw - erftoegangsweg (vaak als 60kmh uitgewerkt)
Gow - gebiedsontsluitingsweg ( vaak als 80 uitgewerkt)
Bubeko - buiten bebouwde kom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
GAIAjohan schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:08:
Oh, en de grootste grap is wel dat Duitsers fantastisch rijden.. als er een groep midden cq links plakt, zijn het Duitsers wel..
Duitsers mogen dat! Midden dan. Het is echt waar:
(3c) Sind außerhalb geschlossener Ortschaften für eine Richtung drei Fahrstreifen mit Zeichen 340 gekennzeichnet, dürfen Kraftfahrzeuge abweichend von dem Gebot möglichst weit rechts zu fahren, den mittleren Fahrstreifen dort durchgängig befahren, wo – auch nur hin und wieder – rechts davon ein Fahrzeug hält oder fährt. Dasselbe gilt auf Fahrbahnen mit mehr als drei so markierten Fahrstreifen für eine Richtun für den zweiten Fahrstreifen von rechts..
Vrij vertaald: je moet rechts rijden. Maar op een weg met drie rijstroken en zo nu en dan verkeer rechts mag je in de middelste baan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54

Yucon

*broem*

rutgerw schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:19:
[...]

Duitsers mogen dat! Midden dan. Het is echt waar:

[...]

Vrij vertaald: je moet rechts rijden. Maar op een weg met drie rijstroken en zo nu en dan verkeer rechts mag je in de middelste baan blijven.
.. mits er zo'n "340" teken staat. Gaat dit niet specifiek over situaties waarbij op een stuk in de bergen de rechterrijstrook voor kruipende vrachtauto's bedoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:52
Josk79 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

;)
je.kan de symbolen ook laten afdrukken als sticker en op je ruit plakken. Wordt het voor iedereen duidelijk dat ze op tijd naar rechts moeten tussen de truckers en andere langzame voertuigen. Zouden ze hier ook een neon variant van kunnen maken die je kan laten knipperen?

maar wat ik dus niet begrijp, van de 10 personenauto's rijden er 8 links 2 rechts en er niet tussen kunnen voegen. Dat er een groot aantal van die linksrijders vindt dat hun voorganger ook naar rechts moet gaan zodat zijzelf weer een plekje kunnen opschuiven. :? Dat er zoveel in dit forum vinden dat een ander maar naar rechts moet en zich netjes aan de regels moeten houden |:(

Tweede wat ik niet snap. Die 5 banen naast elkaar, als dat zoveel mogelijk rechts moet rijden, dat past toch niet? Dan zouden de twee rechterbanen in theorie maximaal vol zijn en de 3 linker leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 19:06
aljooge schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:30:
[...]

je.kan de symbolen ook laten afdrukken als sticker en op je ruit plakken. Wordt het voor iedereen duidelijk dat ze op tijd naar rechts moeten tussen de truckers en andere langzame voertuigen. Zouden ze hier ook een neon variant van kunnen maken die je kan laten knipperen?

maar wat ik dus niet begrijp, van de 10 personenauto's rijden er 8 links 2 rechts en er niet tussen kunnen voegen. Dat er een groot aantal van die linksrijders vindt dat hun voorganger ook naar rechts moet gaan zodat zijzelf weer een plekje kunnen opschuiven. :? Dat er zoveel in dit forum vinden dat een ander maar naar rechts moet en zich netjes aan de regels moeten houden |:(

Tweede wat ik niet snap. Die 5 banen naast elkaar, als dat zoveel mogelijk rechts moet rijden, dat past toch niet? Dan zouden de twee rechterbanen in theorie maximaal vol zijn en de 3 linker leeg.
Anticiperen, vooruitkijken, incalculeren en meedenken.
Dat zijn de belangrijkste dingen die je als rijder moet onthouden.
Krampachtig je handen op 5 over 1 houden met uitgestrekte armen en benen in een 90 graden hoek het in je broek doen als je een keertje naar links of rechts moet tijdens het rijden op de snelweg hoort daar niet bij. Net zoals dat je blindstaren op de regels er niet bij hoort.
Rij vooral hoe jij je prettig voelt zonder een gevaar voor anderen te vormen en overpeins niet zo.

Ps: ik mag je dan wel gequote hebben, maar mijn stukje slaat op meerdere reageerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:35:
[...]

.. mits er zo'n "340" teken staat. Gaat dit niet specifiek over situaties waarbij op een stuk in de bergen de rechterrijstrook voor kruipende vrachtauto's bedoeld is?
Teken 340 is een doorgetrokken streep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:34
GAIAjohan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:31:
[...]

Als de gemiddelde snelheid over alle auto's hoger ligt dan vmax dan betekent dat dat de limieten niet geloofwaardig zijn.
Daar zit het probleem dus. Het is een mentaliteitsprobleem

Jíj́ bepaald de vmax niet. Dat doet de staat, met mensen die daar meer verstand en onderzoek in hebben zitten. er is meer dan ongelukken overigens(geluidsoverlast, fijnstof, milieu). En dat geeft indirect veel meer "verkeersdoden". Maar die tellen we niet bij die statistieken....

Dat is precies waarom ik zéér groot voorstander ben van autonoom rijden... Mensen kunnen die vrijheid duidelijk niet aan. Want de denken het wel beter te weten. En waarvoor? Zodat ze 3 minuten eerder op de bestemming zijn.... Op een reistijd van een uur. En dat is een optimaal scenario, want meestal scheelt het door verkeersdrukte nog minder. Dat dit gedrag voor een harmonica-effect zorgt en juist voor files zorgt, lekker boeien. IK vind dat ik hier wel harder kan rijden. Pech voor de rest....

Meerijden, anticiperen, vooruitkijken. Allemaal zeer belangrijk. Maar de hardrijders/klevers/etc verplichten de rest van de weggebruikers juist tot extra handelingen, met weer meer kans op onhandige situaties. Verkeer waarin ieder zich aan de regels houd zou een hoop gedoe schelen....

En over de controle: met genoeg camera's op een traject kun je prima controleren of iemand onnodig links rijd. Ook automatisch. Maar waarom niet deels handmatig? Dat verdient zich makkelijk terug :+

[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 18-09-2019 01:40 ]

• GAIAjohan
  • Nu online
Waah schreef op woensdag 18 september 2019 @ 01:35:
[...]

Daar zit het probleem dus. Het is een mentaliteitsprobleem

Jíj́ bepaald de vmax niet. Dat doet de staat,
Ook dit is een mentaliteitskwestie. Mensen zoveel pamperen dat ze zelf geen beslissingen meer kunnen nemen, maar hulp nodig hebben van matrixborden bij ijzel.
Als jij in het VK of Duitsland, of waar dan ook overal vmax gaat rijden vlieg je wel ergens een bocht uit. Nederlanders kunnen een weg of verkeerssituatie niet meer lezen. Dat lijkt me stukken gevaarlijker dan een hogere vmax die in gevallen niet eens haalbaar is.

Verder is 80kmh vaak zuiniger dan 60kmh.
Op 130-wegen ligt meen ik de de snelheid waar 85% onder blijft nog ver onder de 120kmh, dus is 130 absoluut geloofwaardig. Op veel 60 wegen ligt de v85 vermoed ik eerder op 70kmh. Ongeloofwaardig dus.

Overigens is het vaak wel meer dan 3 minuten. En als je dat elke dag bij elkaar optelt worden het vanzelf dagen van je leven. Zoals gezegd Engelsen rijden 60mph op een buiten de kom weg. Toevallig een gastheer die zei zich soms te ergeren aan vakantiegangers die 40mph aanhielden. Dat scheelde voor hen op weg naar het volgende dorp >10 minuten enkel. Zelfs 50mph zou al een winst zijn.

Overigens, veel succes in Nederland met autonome voertuigen.. die auto's snappen niks van NL.
1. Onze rijstroken zijn gewoonweg te smal
2. Onze belijning op zowel 60 als 80 wegen werkt totaal niet mee
3. Zal heel erg duur worden om onze wegen hiervoor correct ingericht te krijgen, zeker ivm alle fietsers.

Weet niet of je ooit een auto met rijstrookassistentie hebt gereden. In Nederland gaan dan om de 2 minuten alle alarmbellen af.. gewoon drama. Verder haalt het alle plezier uit autorijden op plekken waar het wel werkt. Alsof je zelf niks hoeft te kunnen, of continu zo'n belerend figuur met vingertje naast je hebt zitten :r
Laatst ook een mooie column daarover in een autoblad. - een vriendin van een redacteur zat voor het eerst in een auto met rijstrookassistentie. Die schrok zich de pleuris toen het de eerste keer 'ingreep'. Na 10 minuten systeem uit, want 'ik kan zelf rijden, ik heb nota bene een rijbewijs'.

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 18-09-2019 08:35 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

GAIAjohan schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:25:
[...]

Weet niet of je ooit een auto met rijstrookassistentie hebt gereden. In Nederland gaan dan om de 2 minuten alle alarmbellen af.. gewoon drama. Verder haalt het alle plezier uit autorijden op plekken waar het wel werkt. Alsof je zelf niks hoeft te kunnen, of continu zo'n belerend figuur met vingertje naast je hebt zitten :r
Laatst ook een mooie column daarover in een autoblad. - een vriendin van een redacteur zat voor het eerst in een auto met rijstrookassistentie. Die schrok zich de pleuris toen het de eerste keer 'ingreep'. Na 10 minuten systeem uit, want 'ik kan zelf rijden, ik heb nota bene een rijbewijs'.
Omdat bestuurders niet knipperen bij wisselen van rijstrook of wat?
De wegbelijning is hier over het algemeen prima in orde dus dat lijkt me geen aanleiding.
Of kan die rijstrookassistentie niet overweg met spitsstroken? (om nog even op het originele onderwerp terug te komen)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

GAIAjohan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:34:
[...]

Etw - erftoegangsweg (vaak als 60kmh uitgewerkt)
Gow - gebiedsontsluitingsweg ( vaak als 80 uitgewerkt)
Bubeko - buiten bebouwde kom
Bubeko had ik nog begrepen maar handjes omhoog, wie van jullie had etw en gow never nooit zelf kunnen raden :+

• Señor Sjon
MadMarky schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:42:
[...]

De wegbelijning is hier over het algemeen prima in orde dus dat lijkt me geen aanleiding.
Of kan die rijstrookassistentie niet overweg met spitsstroken? (om nog even op het originele onderwerp terug te komen)
Nee, dat ding stuurt actief tegen bij een rijstrookwissel als je knipperlicht uitstaat. De eerste keer dat ik dat voelde, zette ik dat gelijk uit. Want na wat weerstand geeft ie opeens het stuur weer 'vrij'. Dat is gewoonweg erg irritant.

De belijning kan wel in orde zijn, op 60 en 80 wegen is de boel gewoon te smal. En hij kan al helemaal geen chocola maken met een fietsstrook rechts zoals bij 60 wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
MadMarky schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:42:
[...]

Nee, omdat je bij 60-wegen bv over de strepen moet rijden als iemand passeert, bv een tegenligger. Het systeem wil ingrijpen omdat jij dan niet netjes tussen de lijntjes blijft.
Spitsstroken zijn inderdaad ook problematisch, en onze rijstroken zijn soms dermate smal dat iets uit de correcte richting rijden het systeem 100% activeert.
Bv waar men fietspaden breed heeft uitgevoerd waardoor auto's elkaar net wel/net niet kunnen passeren zonder de strepen van het fietspad te passeren.. Kom je te dicht in de buurt krijg je een stuurcorrectie en een piep. Vooral de eerste keer schrik je je dood. Daarna wordt het stuur vrijgegeven en voelt het heel raar..

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:47
LordSinclair schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:48:
[...]

Dat hebben onze oosterburen goed afgekeken dan, want als je daar rijdt zie je een weinig ander wegbeeld dan hier. In het midden en links rijden. De rechterrijstrook gebruiken ze ook daar niet.
Precies dit! Duitsers in NL kunnen echt niet rijden. Hoe vaak ik een treintje zie rijden achter een middenbaan rijdende Duitser.... |:(
nou die ga ik altijd gewoon rechts voorbij. >:)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Señor Sjon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:20:
[...]

Nee, dat ding stuurt actief tegen bij een rijstrookwissel als je knipperlicht uitstaat. De eerste keer dat ik dat voelde, zette ik dat gelijk uit. Want na wat weerstand geeft ie opeens het stuur weer 'vrij'. Dat is gewoonweg erg irritant.
[...]
Dus als je netjes je richtingaanwijzer gebruikt zoals je dat ooit geleerd is, is er niets aan de hand :z

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
MadMarky schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:51:
[...]

Dus als je netjes je richtingaanwijzer gebruikt zoals je dat ooit geleerd is, is er niets aan de hand :z
Gebruik jij je richtingaanwijzer bij een tegenligger waarbij je een streep rechts moet passeren omdat het anders niet past? :P bijzonder :>

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 18-09-2019 12:54 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In het stukje dat ik quote ging het over een rijstrookwissel. In de situatie die jij schetst met buitenwegen kan ik me het voorstellen ja.

🖥️ | 🚗

• GAIAjohan
  • Nu online
MadMarky schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:56:
In het stukje dat ik quote ging het over een rijstrookwissel. In de situatie die jij schetst met buitenwegen kan ik me het voorstellen ja.
Ook binnen de kom met fietspaden aan de weg vast ;)

• Señor Sjon
MadMarky schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:56:
Dat is de uitleg van de werking van het systeem. Ik knipper braaf bij wisselingen, maar waar je willekeurige lijnen zoals spitsstroken, fietssuggestiepaden en soms ook reparaties (bij nat wegdek + zon) tegenkomt, ziet ie een streep waar ie op moet corrigeren.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:39

Theo

moederbord

Theo schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:54:
Volgens mij mag je wel recht voorbijgaan. Rechts inhalen is verboden, en voor inhalen is minimaal één baanwisseling nodig. Rij jij op de rechterbaan en kom je iemand tegen die op de middenbaan als een slak rijdt, en je gaat deze dus voorbij dan ben je -juridisch gezien- niet aan het inhalen maar aan het passeren; immers maak je geen baanwisseling.

Een tijdje geleden kwam ik hier nog wat jurispudentie over tegen, alleen kan ik deze nu even niet snel terug vinden (vooral; even geen tijd om te zoeken)
Jurisprudentie gevonden!

http://www.ikkie.org/cjib...l.php?artikel=inhalen.art

Inhalen is volgens de rechtbank het passeren van een voertuig met minimaal één zijwaartse beweging. (wisselen van baan) Rechts blijven rijden en een slak passeren is geen inhalen.

Rechts inhalen is verboden. Rechts passeren niet.

7400 Wp op het dak

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 20:28
Ik ben tot de conclusie gekomen dat we allemaal niet kunnen rijden, de een iets minder slecht dan de ander dat wel. Het is gewoon georganiseerde chaos, mijn regel is gewoon laat mensen erlangs die erlangs willen en ga inderdaad niet onnodig links plakken.
Aan de andere kant als het druk is en voor je rijdt nog 20 man links dan is het meestal voor jezelf niet handig om naar rechts te gaan omdat je dan vervolgens klem wordt gereden achter een vrachtwagen op 2-baanswegen zie je dus heel vaak de rechterrijstrook ongebruikt.

Verder rijd ik gewoon defensief en laat ik het allemaal wel gebeuren ik zie vaak genoeg mensen hele tijd rechts inhalen om vervolgens bij de afrit er weer achter te staan. Houdt gewoon rekening met elkaar en wees eens lief voor je medeweggebruikers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
GAIAjohan schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:25:
[...] Verder is 80kmh vaak zuiniger dan 60kmh. [...]
Nee, dat heb je toch echt fout. Gewoon in zijn vijf rijden, vanaf 50, veel zuiniger.

Het kan nog zuiniger, maar dat vereist een lege weg of wel heel veel inzicht en rekening houden met anderen op een rustige weg ...

Zo heb ik eens op een lege weg om een file heen 30 - 35, stationair toerental, 1:30 gereden.
Stukken beter dan 1:5 in de file. En ~net zo snel. (met eern Astra station die voor 1:12 in de boekjes staat.)

Als iemand reageert, lees deze hele posting. Ik heb slechte ervaringen met posters die hun eigen niet van toepassing zijnde ideeën op mij projecteren. [/offtopic]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 01:28:
[...]

Nee, dat heb je toch echt fout. Gewoon in zijn vijf rijden, vanaf 50, veel zuiniger.

Het kan nog zuiniger, maar dat vereist een lege weg of wel heel veel inzicht en rekening houden met anderen op een rustige weg ...

Zo heb ik eens op een lege weg om een file heen 30 - 35, stationair toerental, 1:30 gereden.
Stukken beter dan 1:5 in de file. En ~net zo snel. (met eern Astra station die voor 1:12 in de boekjes staat.)

Als iemand reageert, lees deze hele posting. Ik heb slechte ervaringen met posters die hun eigen niet van toepassing zijnde ideeën op mij projecteren. [/offtopic]
50 kan ik eigenlijk niet eens in de 4, dan kom ik nml onder de 1500rpm en gaat de auto brommen en schudden. Lijkt me niet de bedoeling. in de 5 zou ik op 1050rpm zitten, gaat echt niet lukken.
0 koppel met een 1.0 turbo 3cyl.

Met de Volvo deed ik 1500rpm in de 5, wat wél ging, maar dat was een groter blok met meer koppel onderin.

Pagina: 1 2 3 Laatste