Spitsstroken en zes(of meer)baans wegen + gedrag

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 09:22
Toegegeven, ik kom uit het Noorden des lands, dus veel rijd ik niet op die brede snelwegen. Vandaag hadden we een ritje naar het oosten, Arnhem/Velp en daarna Ede. Het viel me op dat heel veel mensen op de middelste strook blijven hangen op de A28, A12, A50. En ook dat de spitsstrook door heel veel mensen gewoonweg genegeerd wordt. 8)7

Erg irritant natuurlijk als je zelf netjes rechts probeert te houden. Rechts inhalen mag niet, dus je moet twee stroken opschuiven om in te halen om daarna weer twee stroken op te schuiven naar rechts. Ligt dit aan het feit dat het zondag is en dat er daarom veel zondagsrijders actief zijn? Of is dit doordeweeks ook zo?

In de V.S. hebben ze vooral het principe "keep your lane", wat daar erg goed werkt. Hierdoor mag je ook rechts inhalen. Wellicht dat dit principe hier niet werkt doordat er over het algemeen meer (grote steden daargelaten) verkeer is...

Ik stoorde me een beetje aan het gedrag van mijn medeweggebruikers, maar als het niet al te druk is dan slalom je er wel omheen natuurlijk. Hoe zijn jullie ervaringen op dit gebied?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-06 20:26
"Keep your lane" is intussen ook wel een beetje ouderwets geloof ik:
Afbeeldingslocatie: http://helmautoloans.com/wp-content/uploads/2017/01/Screen_Shot_2015-05-22_at_9.10.33_AM.0.png

Eerlijk? Op de A2 ga ik er gewoon rechts voorbij. Ik ga niet eerst twee of drie banen opschuiven op de motor... Dit is ook nog eens trajectcontrole, dus meestal is het snelheidsverschil al minimaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Nero22 op 15-09-2019 21:05 ]

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik haal gewoon rechts in. Domme koeien die links hangen zullen dat blijven doen. Altijd blik recht vooruit en geen idee wat er om hen heen gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Idem. GPS max snelheid km en op de spitsstrook.
En gewoon op de baan blijven langs linksrijder

Meestal 1 of 2. Maar laatst op de A7 21 over 10km.
Sloeg helemaal nergens meer op,. En nee de pijlen waren groen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:17

Mavamaarten

Omdat het kan!

Reinier schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:07:
Ik haal gewoon rechts in. Domme koeien die links hangen zullen dat blijven doen. Altijd blik recht vooruit en geen idee wat er om hen heen gebeurt.
Exact. Bij middenrijvakrijders durf ik wel eens in te halen, en dan vrij kort meteen in 1 beweging helemaal naar het meest rechtse vak. Die boodschap snappen ze vaak wel.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

Ik rij vaak op de tweede baan van rechts om niet steeds om de vrachtwagens heen te hoeven slalommen met de kans dat er iemand in komt halen met 2km per uur snelheidsverschil waardoor je op de rem moet voor de vrachtwagen. Dit alleen met ruimte op de derde en vierde baan. Uiteraard niet op een tweebaansweg.

Verder heeft het ook gewoon met je snelheid te maken. Als je een stuk harder rijdt dan de meeste auto's kan je best wat langer op een baan aan de linkerkant van de weg blijven hangen, als je je achteruitkijkspiegel maar in de gaten houdt. Veel mensen vergeten dat laatste helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:36
GoeiedagEem schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:57:
Ligt dit aan het feit dat het zondag is en dat er daarom veel zondagsrijders actief zijn? Of is dit doordeweeks ook zo?
Het is altijd zo. En idd rechts inhalen (tenzij rustig, dan ga ik wel eens twee rijstrookjes naar links en weer terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:25
Het gedrag van medeweggebruikers is inderdaad herkenbaar.

De spitsstrook op de A50 heeft een doorgetrokken streep. In ieder geval het stuk Apeldoorn - Arnhem. Ik heb zelf het idee dar daardoor de meeste daar niet rijden.

Ik rij ook vaak op de A12 Utrecht - Den Haag. Vanaf De Meern 4 banen naar Gouda en mag je 130. Veelal blijven weggebruikers op de 3e of 4e rijbaan rijden en dan soms ook met 110-115. Helemaal rechts vaak vrachtwagens en de 2e baan is rustig. Alsof andere het spannend vinden om van de 4e rijbaan terug te gaan naar de 2e. Geen overzicht? Spannend met vrachtwagen? Geen idee.

Als de ander echt niet aan de kant gaat terwijl daar ruimschoots de mogelijkheid voor is ga ik rechts er maar voorbij. Helaas werkt dit niet met ACC. Die is het daar niet mee eens en ja ik weet het je kan het knopje indrukken en dan gaat het goed maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 18:11
SaN schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:12:
Ik rij vaak op de tweede baan van rechts om niet steeds om de vrachtwagens heen te hoeven slalommen met de kans dat er iemand in komt halen met 2km per uur snelheidsverschil waardoor je op de rem moet voor de vrachtwagen. Dit alleen met ruimte op de derde en vierde baan. Uiteraard niet op een tweebaansweg.

Verder heeft het ook gewoon met je snelheid te maken. Als je een stuk harder rijdt dan de meeste auto's kan je best wat langer op een baan aan de linkerkant van de weg blijven hangen, als je je achteruitkijkspiegel maar in de gaten houdt. Veel mensen vergeten dat laatste helaas.
Het probleem is dat veel mensen vaak op de één-na-linkse baan blijven hangen, die ga ik op 4-5 baans wegen ook gewoon rechts voorbij als de situatie zo is dat ik er niet links voorbij kan gaan.

Maar als ik dan in m'n achteruitrijspiegel kijk dan hangen ze nog op de "één-na-linkse-baan" dus dat zijn gewoon mensen die daar blijven rijden tot in den eeuwigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En ook dat de spitsstrook door heel veel mensen gewoonweg genegeerd wordt.
Dat heeft er mee te maken dat iedereen netjes geleerd heeft om niet over die doorgetrokken streep te komen. Dus dat doen mensen dan braaf...

En buiten deze onzin is het zo dat veel mensen gewoon NIET met autorijden bezig zijn. Vandaag ook weer een aantal exemplaren gezien die zonder reden tussen 2 auto's in duiken waar krap aan ruimte is, en dat bij een snelheid van ruim 120km/u. Verder nog het nodige kleven, telefoongebruik met bijbehorend slingeren... Ach... Als Noorderling, waar het zo heerlijk rustig rijden is, zie je veel gekke dingen gebeuren zodra je voorbij Zwolle bent.

Ook op de motor zie je soms gekke dingen, maak je daar een opmerking over of laat je met duidelijke signalen blijken dat het anders moet dan zitten bestuurders je soms heel glazig aan te kijken. Afgelopen week nog iemand die mij op m'n kont zat (kerel houdt kennelijk van grote achterwerken...) en bij het eerstvolgende stoplicht maak ik m daar met een paar gebaren op attent... Kerel haalt schouders op en scheurt weer verder want het was groen voor hem.

Te hard rijden vind ik niet het grootste probleem, doe ik zelf ook. Het probleem is wanneer er gekleefd wordt, telefoon gebruikt wordt of men gewoon niet met de aandacht op de weg bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:20
Inderdaad echt niet te harden, op de A28 vanaf Staphorst ri Zwolle is dit ook afschuwelijk. Veel middenplakkers en ondanks hints van gebruikers (van links naar helemaal rechts terugsteken) blijven hangen.

Zelfde over de A50 en A1 ri Deventer. Mijn ervaring is dat bij Almere ed toch een stuk beter gaat en daarmee veel veiliger is.

Overstappen op een ander systeem is echter ook ondoenlijk, dat zorgt denk ik voor nog veel meer gevaarlijke situaties.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

RedHat schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:20:
[...]

Het probleem is dat veel mensen vaak op de één-na-linkse baan blijven hangen, die ga ik op 4-5 baans wegen ook gewoon rechts voorbij als de situatie zo is dat ik er niet links voorbij kan gaan.

Maar als ik dan in m'n achteruitrijspiegel kijk dan hangen ze nog op de "één-na-linkse-baan" dus dat zijn gewoon mensen die daar blijven rijden tot in den eeuwigheid.
Ik ook, maar je bent wel echt flink de pineut als er toevallig een agent achter je rijdt. Dan kom je echt niet weg met "maar die linksplakker dan??" Toch weerhoudt dat mij ook meestal niet van het rechts inhalen. Zeker als er nog een baan tussen mij en de linksplakker zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
SaN schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:23:
[...]

Ik ook, maar je bent wel echt flink de pineut als er toevallig een agent achter je rijdt. Dan kom je echt niet weg met "maar die linksplakker dan??" Toch weerhoudt dat mij ook meestal niet van het rechts inhalen. Zeker als er nog een baan tussen mij en de linksplakker zit
Dan betaal ik de boete lekker, ook al vind ik dat oom agent beter die "op-één-na-linkse-baan-plakkers" kan aanpakken. Maar ik heb daar nog nooit een discussie over gehad met een agent met meer dan 100k km per jaar, dus denk dat dat in de praktijk wel meevalt. De discussies die ik heb gehad met agenten heb ik ook allemaal gewonnen bij de rechter, maar dat komt vooral doordat sommige agenten een beetje arrogant zijn en niets van mensen aannemen die de regels wel goed kennen, maar dat is meer een vakgebieddingetje tussen belastingdienst en de politie, welke gelukkig elke keer weer de politie op de vingers tikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Mooi om te lezen allemaal. Gedeelde smart is halve smart :D

Ik vraag me af of er überhaupt wordt gecontroleerd of boetes worden uitgedeeld voor mensen die niet uiterst rechts rijden.. Zou niet misstaan om daar eens een informatie reclamespotje ofzo over uit te brengen, net zoals ze hebben gedaan met bijvoorbeeld het ritsen of van a naar beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57

vhal

ಠ_ಠ

@RedHat 100k km in het jaar, wat voor baan is dat als je gemiddeld genomen iedere dag 275km op de weg zit? :+

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:06
Rechts inhalen zonder de maximum snelheid te overtreden mag toch gewoon?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
vhal schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:38:
@RedHat 100k km in het jaar, wat voor baan is dat als je gemiddeld genomen iedere dag 275km op de weg zit? :+
Nouja ik werk 7 dagen in de week, wij voorzien showrooms van auto's dus ik rij altijd met auto's naar klanten om ze daar achter te laten. De 100k is nog een beetje voorzichtig geschat :+ 6 dagen in de week naar klanten en 1 dag administratieve geneuzel.

Maar 99% van de agenten is best wel oke, op een paar uitzonderingen na. Maar in elke beroepsgroep heb je wijsneuzen dus dat zal daar wel niet anders wezen.

[ Voor 21% gewijzigd door RedHat op 15-09-2019 21:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
sypie schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:20:
[...]
Dat heeft er mee te maken dat iedereen netjes geleerd heeft om niet over die doorgetrokken streep te komen. Dus dat doen mensen dan braaf...

En buiten deze onzin is het zo dat veel mensen gewoon NIET met autorijden bezig zijn. Vandaag ook weer een aantal exemplaren gezien die zonder reden tussen 2 auto's in duiken waar krap aan ruimte is, en dat bij een snelheid van ruim 120km/u. Verder nog het nodige kleven, telefoongebruik met bijbehorend slingeren... Ach... Als Noorderling, waar het zo heerlijk rustig rijden is, zie je veel gekke dingen gebeuren zodra je voorbij Zwolle bent.

Ook op de motor zie je soms gekke dingen, maak je daar een opmerking over of laat je met duidelijke signalen blijken dat het anders moet dan zitten bestuurders je soms heel glazig aan te kijken. Afgelopen week nog iemand die mij op m'n kont zat (kerel houdt kennelijk van grote achterwerken...) en bij het eerstvolgende stoplicht maak ik m daar met een paar gebaren op attent... Kerel haalt schouders op en scheurt weer verder want het was groen voor hem.

Te hard rijden vind ik niet het grootste probleem, doe ik zelf ook. Het probleem is wanneer er gekleefd wordt, telefoon gebruikt wordt of men gewoon niet met de aandacht op de weg bezig is.
Ik ben een geëmigreerde Noorderling en haal vrij regelmatig opgelucht adem als ik vanaf Zwolle voorbij Meppel rijd. Geen gedoe meer met mensen die niet snappen dat je rechts moet rijden. Ik begrijp ook werkelijk niet hoe ze al die signalen als grote groene pijlen boven de weg en borden ernaast met 'Spitsstrook open' kunnen missen, danwel negeren. In den beginne ging ik nog braaf helemaal naar de linkerstrook, keurig voorbij en weer netjes naar rechts. Inmiddels weet ik precies welke figuren als een zombie op hun strook blijven hangen, welken met hun telefoon bezig zijn en misschien opzij gaan en welke heel misschien tot inkeer zouden kunnen komen. Alleen als het rustig is ga ik ze nog links voorbij, doorgaans rol ik ze rustig rechts voorbij. Bijna dagelijks dat ik samen met wat vrachtwagens de enige ben die van de spitsstrook gebruik maakt.

De rest van de ergernissen die je noemde kom ik helaas overal tegen, ook in het noorden. Ik rij zelf altijd op de motor, waarmee je dan een mooi uitzicht hebt in iedere auto die je voorbij komt, en wat je zegt, niemand is bezig met het verkeer. Altijd dat telefoontje voor zich, totaal niet om zich heen kijken en geen flauw idee hebben wat er allemaal gebeurt op de weg terwijl ze daar met 100km/u en een ton staal onder de kont rondrijden. Andere dingen, zoals met 50km/u invoegen op een snelweg waar alles 130 rijdt, een paar meter voor het einde van een uitvoegstrook nog eens helemaal van links drie andere stroken oversteken en met gierende banden voor een vrachtwagen langs uitvoegen, kleven, rommel uit het raam gooien, noem het maar op, zolang het allemaal goed gaat zien mensen niet in hoe gevaarlijk het was.

Het boeit mensen niet, de pakkans is nul (hoewel sommigen zich helemaal het leplazarus schrikken als ze eventjes opzij kijken en mij naar binnen zien gluren :+ ), zij hebben nog nooit een ongeluk gehad en 'het is maar eventjes tussendoor, dat kan wel'. Soms zou ik wel eens een dagje verkeersagent ofzo willen zijn en al die mafketels op de bon slingeren.

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 13:47

De regel (de wet!) is altijd zoveel mogelijk rechts te houden. Ongeacht hoe hard je gaat. Dat betekent inderdaad dat je naar links moet en daarna terug naar rechts om een vrachtwagen in te halen. Als je op de rem moet achter een vrachtwagen omdat iemand je inhaalt, heb je zelf niet goed vooruit gekeken en niet geanticipeerd. Eigen rijdersfout.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SaN

SaN

Divak schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:52:
[...]

De regel (de wet!) is altijd zoveel mogelijk rechts te houden. Ongeacht hoe hard je gaat. Dat betekent inderdaad dat je naar links moet en daarna terug naar rechts om een vrachtwagen in te halen. Als je op de rem moet achter een vrachtwagen omdat iemand je inhaalt, heb je zelf niet goed vooruit gekeken en niet geanticipeerd. Eigen rijdersfout.
Dat geslinger zorgt vaak voor gevaarlijke situaties. Als er iemand vlak achter me rijdt en me het liefst in wil halen met twee open banen links naast me ga ik niet direct achter een vrachtwagen zitten en op de rem staan na een paar meter. Dan schuift ie maar een baantje op. De linker banen liggen er ook niet voor niks hè.

Nogmaals, het gaat er vooral om dat je bezig bent met het verkeer om je heen zodat alles zo goed mogelijk door kan rijden. Niet blind "de wet!" volgen.

Je gaat toch ook niet met 130km/u om vrachtwagens heen slingeren op de rechterbaan terwijl er verder niemand op de weg rijdt?

[ Voor 6% gewijzigd door SaN op 15-09-2019 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

chaoscontrol schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:45:
Rechts inhalen zonder de maximum snelheid te overtreden mag toch gewoon?
Ja hoor. Bij een blokmarkering of als het een tram betreft.

Strikt genomen mag het zelfs in een file niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 13:47
SaN schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:56:
[...]

Dat geslinger zorgt vaak voor gevaarlijke situaties. Als er iemand vlak achter me rijdt en me het liefst in wil halen met twee open banen links naast me ga ik niet direct achter een vrachtwagen zitten en op de rem staan na een paar meter. Dan schuift ie maar een baantje op. De linker banen liggen er ook niet voor niks hè.

Nogmaals, het gaat er vooral om dat je bezig bent met het verkeer om je heen zodat alles zo goed mogelijk door kan rijden. Niet blind "de wet!" volgen.

Je gaat toch ook niet met 130km/u om vrachtwagens heen slingeren op de rechterbaan terwijl er verder niemand op de weg rijdt?
Je eerste punt snap ik niet. Als jij ziet dat er iemand van achteren nadert en dat een conflict wordt met een vrachtwagen die jij wilt inhalen ga je zelf op tijd naar links. Dan schuift hij inderdaad ook vanzelf een baan op als hij je wilt inhalen. Ik snap nier wat er gevaarlijk aan is.

Verder is het toch geen gevaarlijke situatie, en ook geen slingeren. Als ik alleen op de weg rijd samen met een paar vrachtwagens dan hou ik zoveel mogelijk rechts, dus dan moet ik inderdaad om de vrachtwagens heen.

Waar ligt anders de grens? Als jij op de 2e baan blijft hangen is er iemand anders die dat van de derde baan denkt, en op zijn beurt weer iemand die dat van de 4e baan denkt. En voilà, zo komt het dat we om 2.00 's-nachts auto's op de 4e baan zien hangen op de A4 bij Schiphol... 'Ik rijd niemand in de weg en als iemand wilt inhalen kan dat namelijk toch gewoon op de 5e baan?'

Op de info borden boven de snelweg zie je tegenwoordig ook vaak (nieuwe campagne?): "10 seconden niemand inhalen? Ga dan naar rechts"

[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 16-09-2019 04:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 09:14
Divak schreef op maandag 16 september 2019 @ 03:46:
[...]

Je eerste punt snap ik niet. Als jij ziet dat er iemand van achteren nadert en dat een conflict wordt met een vrachtwagen die jij wilt inhalen ga je zelf op tijd naar links. Dan schuift hij inderdaad ook vanzelf een baan op als hij je wilt inhalen. Ik snap nier wat er gevaarlijk aan is.

Verder is het toch geen gevaarlijke situatie, en ook geen slingeren. Als ik alleen op de weg rijd samen met een paar vrachtwagens dan hou ik zoveel mogelijk rechts, dus dan moet ik inderdaad om de vrachtwagens heen.

Waar ligt anders de grens? Als jij op de 2e baan blijft hangen is er iemand anders die dat van de derde baan denkt, en op zijn beurt weer iemand die dat van de 4e baan denkt. En voilà, zo komt het dat we om 2.00 's-nachts auto's op de 4e baan zien hangen op de A4 bij Schiphol... 'Ik rijd niemand in de weg en als iemand wilt inhalen kan dat namelijk toch gewoon op de 5e baan?'
Niet op letten. Soms heb ik het idee dat enkele reageerders op dit soort topics zo druk bezig zijn met zich aan de ‘regeltjes’ te houden, dat ze het zichzelf onnodig moeilijk maken en daardoor een levensgevaar vormen voor anderen en zichzelf.

Je dient rechts aan te houden wanneer mogelijk, maar wanneer er 4 rijbanen zijn waar een Max van 120 geldt en de rest rijdt 110-115 op de rechter twee banen, dan kan het helemaal geen kwaad als je met 120 er langs gaat op de derde baan van rechts gezien. Indien mogelijk ga je dan weer terug naar de tweede baan als er meer dan genoeg ruimte is.
Is die ruimte er niet of heb je het idee dat je moet afremmen en daardoor niet meer op de derde baan kan komen, dan blijf je rustig door kachelen op die derde baan.
Die wegen zijn niet voor niets aangelegd. Het gaat om anticiperen en rekening houden met anderen. Niet meer niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 11:42
Dit is geen weekend gedrag, dit gebeurd doordeweeks ook zelfs in de spits. Zie het vaak genoeg bij de A7, twee officiële banen super druk maar de spitsstrook leeg...
Ik ga er dan gewoon rechts voorbij.

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Volgens mij mag je wel recht voorbijgaan. Rechts inhalen is verboden, en voor inhalen is minimaal één baanwisseling nodig. Rij jij op de rechterbaan en kom je iemand tegen die op de middenbaan als een slak rijdt, en je gaat deze dus voorbij dan ben je -juridisch gezien- niet aan het inhalen maar aan het passeren; immers maak je geen baanwisseling.

Een tijdje geleden kwam ik hier nog wat jurispudentie over tegen, alleen kan ik deze nu even niet snel terug vinden (vooral; even geen tijd om te zoeken)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:34
Erg irritant natuurlijk als je zelf netjes rechts probeert te houden. Rechts inhalen mag niet, dus je moet twee stroken opschuiven om in te halen om daarna weer twee stroken op te schuiven naar rechts. Ligt dit aan het feit dat het zondag is en dat er daarom veel zondagsrijders actief zijn? Of is dit doordeweeks ook zo?
Het mag inderdaad niet, maar haal gewoon rechts in,dat doe ik ook. Op de A50 snappen heel veel mensen er inderdaad niks van. Wellicht omdat de vluchtstrookstreep niet onderbroken is denken ze dat ze er niet op mogen rijden ofzo.

Ik haal gewoon rechts in. Als oom agent het ziet dan gaat meestal de linksplakker op de bon in plaats van de rechtsinhaler; oorzaak > gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

GoeiedagEem schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:36:
Ik vraag me af of er überhaupt wordt gecontroleerd of boetes worden uitgedeeld voor mensen die niet uiterst rechts rijden..
Alleen als je echt het verkeer hindert, of als je vele kilometers lang links rijdt terwijl er geen voertuig rechts rijdt. Maar vaak is dat meer een toevalstreffer dan dat er actief op wordt gecontroleerd.
sypie schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:20:
Eem schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:57:
En ook dat de spitsstrook door heel veel mensen gewoonweg genegeerd wordt.

Zolang die doorgetrokken strepen blijven liggen, gebruiken veel mensen de spitsstroken niet. Volgens mij is de beste oplossing die strepen vervangen door onderbroken strepen zodat mensen het gewoon als een normale rijbaan zien.
Als de spitsstrook is afgesloten zet je een rood kruis erboven, net zoals wat er nu gebeurt......

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Even beginnen met een disclaimer... het ligt ook aan de agent hoe het wordt beoordeeld en in welke omstandigheden... ik verleen daarom geen rechten aan onderstaande ;)

Je hebt rechts inhalen en rechts inhalen... Als je op de linkerbaan rijdt, vervolgens naar rechts gaat om iemand in te halen en er daarna weer links voor gaat rijden, dat is de pure definitie van rechts inhalen en daar krijg je sowieso een boete voor als je daarvoor wordt gesnapt.

Maar in de situatie zoals jij het beschrijft ligt het anders... als jij al netjes rechts rijdt, je aan de snelheid houdt en er helemaal geen reden voor jou is om te remmen oid en je gaat er beschaafd rechts voorbij dan heb je echt met een lul van een agent te maken die je daarvoor zal aanhouden en beboeten... een beetje pientere agent pakt dan de bestuurder aan die niet naar rechts gaat waar mogelijk. Uiteraard zal je even extra moeten opletten dat een bestuurder dan toch niet ineens een baantje naar rechts opschuift want dat kan voor de verzekering moeilijk uit te leggen zijn.

Hiervoor hoef je overigens niet uit het noorden te komen om het vreemd te vinden... ik woon in de randstad en maak dit dagelijks mee en het blijft een raar gebeuren; hele stukken waar iedereen maar links blijft rijden met honderden meters vrije baan op de rechter strook.

Bij in/uitvoeg stroken ook altijd komische taferelen, iedereen die zogenaamd beschaafd naar links gaat ook al is dit niet eens nodig, waardoor ze daar allemaal moeten afremmen en je uiteindelijk op de rechter baan vlotter door het verkeer gaat. Dit heeft ook weer heel veel te maken met de problemen die mensen hebben met een beetje voldoende afstand houden. Invoegen is ook vaak problematisch voor bestuurders; ze bouwen niet voldoende snelheid op waardoor ze met 70/80 proberen in te voegen in verkeer wat 120 rijdt wat al tot lastige situaties lijdt, of men kijkt niet goed naar een gaatje bij het invoegen waardoor ze precies naast je uitkomen en je dan raar gaan zitten aangluren omdat je niet aan de kant gaat terwijl er voor en achter je meer dan genoeg ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
RedHat schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:28:
Dan betaal ik de boete lekker, ook al vind ik dat oom agent beter die "op-één-na-linkse-baan-plakkers" kan aanpakken.
Het verschil in boetebedragen (350 voor rechts inhalen, 260 voor linksplakken) geeft duidelijk de prioriteit van de politiek weer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Onbekend schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:25:
Zolang die doorgetrokken strepen blijven liggen, gebruiken veel mensen de spitsstroken niet. Volgens mij is de beste oplossing die strepen vervangen door onderbroken strepen zodat mensen het gewoon als een normale rijbaan zien.
Volgens mij moet je bij iedereen die nu nog niet weet dat je over die streep mag, gewoon het rijbewijs invorderen.

Zowel je regelkennis als intellect zouden dan weer eens bekeken mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 14:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Pizza_Boom schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:39:
[...]
Het verschil in boetebedragen (350 voor rechts inhalen, 260 voor linksplakken) geeft duidelijk de prioriteit van de politiek weer.
rechts inhalen is bij ons ook gewoon gevaarlijker omdat dit in principe onverwacht is. Linkshangen is irritant maar op zich niet gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
superduper schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:44:
rechts inhalen is bij ons ook gewoon gevaarlijker omdat dit in principe onverwacht is. Linkshangen is irritant maar op zich niet gevaarlijk.
Dan let je dus niet voldoende op het verkeer om je heen, als een auto rechts van je onverwacht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Pizza_Boom schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:39:
[...]
240.- resp 140,- bedoel je?

https://www.om.nl/onderwe...s-rijden/@23289/uitkomst/
https://www.om.nl/onderwe...s-rijden/@22354/uitkomst/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Erger me hier dagelijks aan, tijd voor een grootscheepse overheidscampagne wellicht. Mensen moet zich er eerst van bewust worden lijkt het en dat gaat niet vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik was in de overtuiging dat die mee waren gegaan met de verhoging, maar niet dus.
Malt007 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:49:
Erger me hier dagelijks aan, tijd voor een grootscheepse overheidscampagne wellicht. Mensen moet zich er eerst van bewust worden lijkt het en dat gaat niet vanzelf.
Ik heb onderlaatst een discussie met mijn broertje gehad toen ik hem naar Schiphol reed. "Ja, ik blijf meestal ook op het midden. Mensen kunnen er toch altijd nog langs." Waarop ik opmerkte dat als ik dan daar weer langs zou willen, ik dus zou moeten remmen. "Maar jij rijdt te hard." |:( |:( Woehoe, ik reed 105 waar je 100 mag (en normaal 130). :X Kreeg het er niet in bij hem.
Met anderen begin ik er niet eens aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:50

Spotmatic

Ken sent me

Mea culpa! Ik ben zo'n fervente middenrijder op de A50. De reden hiervan is dat ik constant de cruise control gebruik (vMax + 5), ook in de spits. Het is zowat de enige manier om dan ontspannen te rijden.

Overigens word ik dan vrijwel nooit rechts ingehaald. Daar is in de spits ook nauwelijks ruimte voor. Ik ga ook heus wel eens naar de rechterstrook maar alleen als er heel veel ruimte is en ik dus naar verwachting niet van de CC af hoef. Een paar vrachtwagenlengtes is voor mij niet genoeg om mij te bewegen naar rechts te gaan.
Het spijt mij voor de vMax+20 rijders onder jullie, ik blijf lekker op de middelste strook. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Spotmatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:52:
Mea culpa! Ik ben zo'n fervente middenrijder op de A50. De reden hiervan is dat ik constant de cruise control gebruik (vMax + 5), ook in de spits. Het is zowat de enige manier om dan ontspannen te rijden.

Overigens word ik dan vrijwel nooit rechts ingehaald. Daar is in de spits ook nauwelijks ruimte voor. Ik ga ook heus wel eens naar de rechterstrook maar alleen als er heel veel ruimte is en ik dus naar verwachting niet van de CC af hoef. Een paar vrachtwagenlengtes is voor mij niet genoeg om mij te bewegen naar rechts te gaan.
Het spijt mij voor de vMax+20 rijders onder jullie, ik blijf lekker op de middelste strook. ;)
Ja maakt niet uit hoor, de weg is van jou alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Theo schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:54:
Volgens mij mag je wel recht voorbijgaan. Rechts inhalen is verboden, en voor inhalen is minimaal één baanwisseling nodig. Rij jij op de rechterbaan en kom je iemand tegen die op de middenbaan als een slak rijdt, en je gaat deze dus voorbij dan ben je -juridisch gezien- niet aan het inhalen maar aan het passeren; immers maak je geen baanwisseling.

Een tijdje geleden kwam ik hier nog wat jurispudentie over tegen, alleen kan ik deze nu even niet snel terug vinden (vooral; even geen tijd om te zoeken)
Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt. Het gaat niet om de Nederlandse definitie van het woord "inhalen", het gaat erom dat je niet rechts van een voertuig "er voorbij mag" TENZIJ uitzondering (zoals blokmarkering).

De feiten zijn simpel. Zij zitten fout, de plek op de weg is rechts. Rechts inhalen is ook fout, pretendeer niet anders. Het kan echter goed zijn dat het veiliger is in de verkeerssituatie om rechts te blijven rijden en in te halen dan om 2+ banen naar links te moeten. Haal niet in als er geen baan tussen zit, dat verwacht men niet, is een reden dat het niet mag. Politie mag je echter wel bekeuren, en ja, die ander zat ook fout maar dat maakt jou niet minder fout.

Persoonlijk ga ik als het heel rustig is altijd links er voorbij met extra lange knippers, en anders blijf ik constant en rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

PWM schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:42:
[...]

Volgens mij moet je bij iedereen die nu nog niet weet dat je over die streep mag, gewoon het rijbewijs invorderen.

Dat is een grote onzinreactie!
90% van de mensen hebben dit niet geleerd tijdens hun rijlessen, en veel mensen zullen dat dus ook niet doen. Sterker nog, de belangrijkste regel om niet over een doorgetrokken streep te rijden is er wel ingestampt.
Ook buitenlanders kennen deze regel niet.

Maar wat is het probleem om de wegmarkering aan te passen zodat het voor iedereen duidelijk is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Wat voor smoesjes je ook nodig hebt om het gedrag voor jezelf goed te praten, als je langer dan 10 seconden niet aan het inhalen bent moet je naar rechts. Als er verder geen verkeer om je heen hangt hoop ik dat oom agent het door de vingers heen ziet, maar op de A50 in de spits hoop ik dat oom agent je snel op de bon slingert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Onbekend schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:02:
[...]

90% van de mensen hebben dit niet geleerd tijdens hun rijlessen, en veel mensen zullen dat dus ook niet doen. Sterker nog, de belangrijkste regel om niet over een doorgetrokken streep te rijden is er wel ingestampt.
Als jij in een auto zit waarbij je een strook ziet rechts die mensen gebruiken, waar je alleen op kan komen door een doorgetrokken streep over te gaan en dan zelf niet bedenkt om eens op te zoeken hoe dat dan werkt, ben je inderdaad je rijbewijs niet waardig.

Maar wat is het probleem om de wegmarkering aan te passen zodat het voor iedereen duidelijk is?
Buitenlanders zijn op zich een argument, hoewel men dit systeem in veel landen hanteert. In Duitsland doet men ook hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://www.wegenwiki.nl/images/Seitenstreifen_befahren.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

[...]

De spitstroken die ik ken worden aangegeven met groene pijlen op de matrixborden en de standaard blauwe borden met witte pijlen omhoog die rijstroken aangeven. Op zo'n spitstrook bord staat de meest rechtste pijl rechtst naast een doorgetrokken streep.

Dus, er staat een groene pijl boven de spitstrook, er rijdt ander verkeer en er staat een bord die aangeeft dat er drie banen zijn ipv de twee die jij op je rijlessen geteld hebt, waarvan de meest rechtse naast een doorgetrokken streep staat. Die informatie neem je tot je en dan nog snap je het niet? 8)7 Of je neemt de informatie niet op je omdat je als een zombie rijdt. In beide gevallen uiterst kwalijk en misschien wel reden om de validiteit van je rijbewijs in twijfel te trekken.

Ok, maybe als je al jaren niet gereden hebt en opeens een spitstrook tegen komt dat je het principe niet snapt, maar wel conflicterende bewegwijzering ziet, dat je dan bij thuiskomst eens gaat opzoeken hoe het nou ook alweer precies zit en het de volgende keer wel goed doet. Maar als ik zie hoeveel mensen weigeren de spitsstrook op te gaan, dan zijn dat niet alleen mensen die het nog nooit tegen gekomen zijn.

Er geldt een zekere voorlichtingsplicht voor de overheid, maar laten we niet doen alsof een spitsstrook zo exotisch is dat we niet van mensen mogen verwachten er correct mee om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
PWM schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:42:
[...]

Jammer genoeg zijn die spitsstroken vaak één grote troep omdat ze niet permanent open zijn. Ook een doorgetrokken streep en dat ze soms door taartpunten en andere troep heengaan zorgen dat ik ze meestal wel vermijd. Kom toch niet vaak aan die kant, altijd wel iemand in te halen. >:)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 08:13

Ron

Mensen die in het midden blijven rijden zijn niet alleen een probleem voor de mensen die wel rechts rijden maar ook voor alle banen links van hen. Ik merk het tegenwoordig vrij vaak op de a4 als ik van Amsterdam naar Leiden reis.

dan rijd er (waar je 130 mag) een doos 110 op de 3e rijstrook, en zie je dat mensen gefrustreerd allerlei capriolen uithalen om er maar langs te komen. met als resultaat dat de eerste en tweede banen vrijwel leeg zijn en er mensen op de 4e en 5e rijstroken vol op de rem moeten omdat iemand niet rechts in wil halen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Getuige het aantal reacties is het kennelijk een wijdverspreide ergernis.

Ik vraag me ook af wat die rijders op de middelste baan dan denken als ze mensen zien rijden op de baan rechts van hen. Zouden ze denken dat iedereen over de vluchtstrook rijdt? Zo van: Ik ben niet gek, maar de wereld om me heen wel!

Ik denk dat een deel van het probleem op te lossen is met betere informatie via de matrixborden (voor zover aanwezig).

En wellicht om de 10 jaar een rijdervaring-opfriscursus verplicht stellen? Na 10 minuten rijden weet zo'n instructeur wel voldoende lijkt me.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 11:22
MicGlou schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:38:
Uiteraard zal je even extra moeten opletten dat een bestuurder dan toch niet ineens een baantje naar rechts opschuift want dat kan voor de verzekering moeilijk uit te leggen zijn.
Valt wel mee lijkt me; de bestuurder van het voertuig dat links blijft hangen maakt een bijzondere verrichting, namelijk het wisselen van rijstrook. Dan is diegene 100% de sjaak.

Zullen we de afbeeldingen van middelvingers bewaren voor ergens anders? Dank je.

[ Voor 6% gewijzigd door deepbass909 op 16-09-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
joh houd je gemak, wees blij dat iemand dit hier toegeeft in het kader van de discussie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• plofkip
GoeiedagEem schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:01:
[...]

joh houd je gemak, wees blij dat iemand dit hier toegeeft in het kader van de discussie
Met deze zin "ik blijf lekker op de middelste strook" geeft meneer duidelijk een middelvinger aan iedereen die gebruik maakt van de weg. Die middelvinger kan meneer lekker terug krijgen. :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:44
GoeiedagEem schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:01:
[...]

Geintje moet kunnen toch, ik vind hem wel mooi. En eerlijk is eerlijk: Wie gaat er bij zijn goede verstand zeggen dat hij op de middelste baan blijft plakken, zodat je "rustig kan rijden"? Op de CC kun je ook gewoon van baan wisselen... 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 21:51
Rechts doorrijden is toch geen probleem? Is toch geen inhalen ?

Inhalen bestaat uit het volgende: Een zijwaartse beweging, gevolgd door het daadwerkelijke passeren, gevolgd door een zijwaartse beweging (naar de oorspronkelijke rijstrook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De A2 blijft daar ook berucht om, 5 baans en doodleuk mensen op ~95-98km/h baantje 3.

Eerst demonstratief baan 4, voorlangs en terug, maar dat lijkt hun ook totaal niet te boeien.

Dus mijn huidige methode, baan 4 -> ervoor -> gas los tot 90km/h. Willen ze baan 4 gaan inhalen, gas erop en poging #2. Ongelofelijk hoe snel ze dan wel opeens baan 2 kunnen gaan :) (baan 1 is wat overdreven, vaak heb je daar wel vrachtwagen en oma op 80km/h snelheden).

Genoeg getoeter al gehad, maar boeit mij werkelijk niet.. moet je maar geen baan 3 op een rustige dag gaan rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 16-09-2019 11:04 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoeiedagEem
plofkip schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:02:
[...]

Met deze zin "ik blijf lekker op de middelste strook" geeft meneer duidelijk een middelvinger aan iedereen die gebruik maakt van de weg. Die middelvinger kan meneer lekker terug krijgen. :F
Eens, het is zeker niet netjes van hem, maar je kunt m beter met argumenten proberen te overtuigen van zijn ongelijk. Wie weet verandert er dan iets in de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
GoeiedagEem schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:04:
[...]

Eens, het is zeker niet netjes van hem, maar je kunt m beter met argumenten proberen te overtuigen van zijn ongelijk. Wie weet verandert er dan iets in de wereld.
Ik vond deze reactie 'leuker' :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het principe van een spitsstrook ken ik inmiddels wel. Overigens worden die banen voornamelijk gebruikt voor het langzamere verkeer zoals caravans, aanhangwagens en vrachtwagens.
Zelf rij ik maar 6 tot 8 keer per jaar over wegen waar een spitsstrook ligt. In het noorden van Nederland waar ik voornamelijk rij heb je die dingen niet en is er geen probleem.
(Er zijn meer verkeerssituaties die je bijna niet tegen komt, zoals trams op een voorrangskruising en een militaire kolonne.)

Maar mijn vraag is waarom het geen onderbroken streep is. Dan is het toch veel duidelijker voor al het verkeer? (Een rood kruis hangt er nu toch al boven als deze niet in gebruik is.)

[ Voor 10% gewijzigd door Onbekend op 16-09-2019 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-06 12:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Houden we het wel een beetje netjes en beschaafd? Plaatsen van plaatjes met een middelvinger omdat je het niet eens bent met iemand anders is geen manier van discussiëren die we op Tweakers willen zien.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 23:07
Ik probeer ze toch echt niet rechts in te halen, hoe verleidelijk dat ook is. Je schiet je zelf toch flink in je voeten als jij dan de bekeuring krijgt. Wat ik wel vaak doe is als ik er dan legaal voorbij ga, en vervolgens weer terug naar de rechter baan, dan geef ik niet rechts aan maar links. Hopelijk gaan er dan misschien een lampje branden bij dit soort mensen.

De meesten doen het volgens mij omdat ze of geen langzamer verkeer dan hunzelf willen inhalen steeds (hoop werk he), of ze zijn bang dat ze door verkeer wat sneller rijdt dan hun steeds op de meest rechter baan worden 'klem gereden' zodat ze moeten remmen en er pas voorbij kunnen als jij er voorbij bent.

's Nachts (ik moet wel eens naar een datacenter op die ongoddelijke uurtjes) is het helemaal bizar. Vrijwel alleen op de snelweg, zie je nog steeds mensen 3 banen van rechts tuffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 10:08
Onbekend schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:07:
Maar mijn vraag is waarom het geen onderbroken streep is. Dan is het toch veel duidelijker voor al het verkeer? (Een rood kruis hangt er nu toch al boven als deze niet in gebruik is.)
Zo te zien komt die vraag vaker langs gezien deze pagina:
https://www.rijkswatersta.../veelgestelde-vragen.aspx

En dat heeft dus te maken met de juridische status van een spitsstrook. Als je andere belijning mag gebruiken is het een gewone rijbaan en geen spitsstrook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:33
McBurger schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:03:

Inhalen bestaat uit het volgende: Een zijwaartse beweging, gevolgd door het daadwerkelijke passeren, gevolgd door een zijwaartse beweging (naar de oorspronkelijke rijstrook).
Ik heb iemand anders dat ook zien posten maar ben toch wel benieuwd naar de bron van deze definitie en of onze wetgever dit ook zo interpreteert.

Van dale komt met de volgende definitie van inhalen: naast iem. die of iets dat vóór is komen (en voorbijgaan): een auto inhalen

Ik kan nergens (ook niet in reglement verkeersregels) vinden dat je je eerst zijdelings moet verplaatsen voordat je iets inhalen noemt.

Wel kan ik meerdere uitzonderingen op het links inhalen (blokmarkering, voorsorteren, trams) wat anders onnodig zou zijn. Ook als ik eerst naar de rechterbaan ga en daar 30 seconden blijf hangen en er dan voorbij ga. Ben ik dan aan het inhalen of zat ik al op die baan en is het dus prima?

Volgens mij is dit dus gewoon een broodje aap verhaal wat iemand die een enigszins creatieve smoes voor de agent wil hebben indien hij wordt aangehouden vanwege het probleem met linksrijders. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegenovergestelde met betrouwbare bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-06 16:56

Zo zie ik het ook. Het is dan niet rechts inhalen maar gewoon rechts voorbijrijden. Daarop moet de wegenverkeerswet alleen nog aangepast worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 11:38

Niet dus:
"9. De gedraging, zoals onder 1. omschreven betreft een overtreding van artikel 11, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Artikel 11, eerste lid, RVV1990 houdt in: "Inhalen geschiedt links."

10. Onder 'inhalen' moet naar het oordeel van het hof niet alleen een voltooide manoeuvre van het voorbijrijden van een rijdend voertuig worden verstaan maar eveneens het aanvangen van de inhaalmanoeuvre. Nu de bestuurder van het voertuig met het kenteken [AB-00-AB] naar de overtuiging van het hof op de rechterrijstrook heeft gereden met een hogere snelheid dan het verkeer op de linkerrijstrook en dat voertuig in ieder geval gedeeltelijk naast het op de linkerrijstrook rijdende voertuig van de verbalisante is komen rijden, is komen vast te staan dat de inhaalmanoeuvre reeds was aangevangen. Dit brengt mee dat naar de overtuiging van het hof is komen vast te staan dat de gedraging is verricht. "
https://uitspraken.rechts...=true&keyword=rechterbaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
De link die @Wolfensteijn van RWS deelt geeft ook antwoord op de vragen over rechts voorbij rijden vs inhalen.
Dat mag dus gewoon niet.

Overigens ben ik blij dit topic tegen te komen, ik erger me hier soms ook mateloos aan en gedeelde smart is halve smart :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SinergyX schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:04:
De A2 blijft daar ook berucht om, 5 baans en doodleuk mensen op ~95-98km/h baantje 3.
Baantje 3? Kwam er een tegen die met 85 op baantje 5 reed! Kwam ik aan met 130... (was 's avonds, uurtje of 11, banen 1 tm 4 leeg).
Ik sein niet heel vaak, maar toen ging het groot licht toch echt aan. En bleef aan tot die kneus een baan opschoof. Ik hem voorbij, zie ik in mijn achteruitkijkspiegel die kluns seinen en gewoon weer terugschuiven naar de linkerbaan... 8)7

Maar dit is niet alleen in NL een probleem hoor: zag het een paar weken geleden ook in Duitsland en in Frankrijk.

Het feit dat mensen de spitsstrook niet gebruiken is irritanter: dat nodigt gewoon uit tot rechts inhalen aangezien de spitsstrook vaak rustiger is en beter doorrijdt...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ron schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:42:
Mensen die in het midden blijven rijden zijn niet alleen een probleem voor de mensen die wel rechts rijden maar ook voor alle banen links van hen. Ik merk het tegenwoordig vrij vaak op de a4 als ik van Amsterdam naar Leiden reis.

dan rijd er (waar je 130 mag) een doos 110 op de 3e rijstrook, en zie je dat mensen gefrustreerd allerlei capriolen uithalen om er maar langs te komen. met als resultaat dat de eerste en tweede banen vrijwel leeg zijn en er mensen op de 4e en 5e rijstroken vol op de rem moeten omdat iemand niet rechts in wil halen....
De A4 net na Leiderdorp waar je eerst na de versmalling weer 130 mocht is aangepast. 130 is nu ~4-5km verder en slecht aangegeven. Ergo, één grote ergernistrein op de linkerbaan. En dat terwijl het net van 3 naar 4 rijstroken is gegaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Pietervs schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:25:
[...]

Baantje 3? Kwam er een tegen die met 85 op baantje 5 reed! Kwam ik aan met 130... (was 's avonds, uurtje of 11, banen 1 tm 4 leeg).
Ik sein niet heel vaak, maar toen ging het groot licht toch echt aan. En bleef aan tot die kneus een baan opschoof. Ik hem voorbij, zie ik in mijn achteruitkijkspiegel die kluns seinen en gewoon weer terugschuiven naar de linkerbaan... 8)7

Maar dit is niet alleen in NL een probleem hoor: zag het een paar weken geleden ook in Duitsland en in Frankrijk.

Het feit dat mensen de spitsstrook niet gebruiken is irritanter: dat nodigt gewoon uit tot rechts inhalen aangezien de spitsstrook vaak rustiger is en beter doorrijdt...
In dat geval zou het voor mij het overwegen waard zijn 112 te bellen. Zoveel langzamer op de meest linkerbaan rijden zonder dat daar aanleiding voor is, is in mijn ogen echt een acuut verkeersgevaarlijke situatie en daarvoor mag 112 gebeld worden.

Ik rij zoveel mogelijk recht, maar er zijn momenten dat ik ook in het midden of links blijf hangen als de banen rechts redelijk wat verkeer hebben. Maar ik rij dan minimaal net zo hard als de auto voor mij (als die onder de vmax zit) of tot 5 km/u boven de vmax (gps gemeten). Niet rechts houden terwijl je snelheid onder de vmax ligt en er rechts voldoende ruimte is, is in mijn ogen not-done.

Helaas is het iets wat steeds normaler wordt, niet alleen in Nederland, maar ook in België en Duitsland. Gevolg is af en toe dat het hele verkeer afremt omdat er één auto links blijft hangen met een lagere snelheid.
Ik heb er zelf ook steeds minder moeite mee om er rechts voorbij te gaan, maar wel bij voorkeur met minimaal één lege strook ertussen als buffer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 12:42

NSG

Je weet niks!

Grappig om dit topic te zien verschijnen. Gisteren na elven vanuit Schiphol de A4 afgereden en man man man, hoe vaak ik wel niet 3 banen naar links en weer drie naar rechts ben gegaan..

Ook de discussie van wat is nou rechts inhalen, is interessant. Als ik op de meest rechterbaan rijdt, 2 banen links van mij zijn compleet leeg. Dan moet ik toch gewoon op mijn baan kunnen blijven rijden, zelfs als ik harder rijdt dan de auto helemaal links..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Onbekend schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:07:
Het principe van een spitsstrook ken ik inmiddels wel. Overigens worden die banen voornamelijk gebruikt voor het langzamere verkeer zoals caravans, aanhangwagens en vrachtwagens.
De eerste caravan die mij er op de motor uittrekt bij een verkeerslicht moet ik nog tegenkomen, maar ik rij toch echt netjes op de spitsstrook. Die strook ligt er niet voor langzaam verkeer, dat is toevallig het enige verkeer wat die strook consistent weet te gebruiken. En bij caravans en aanhangers is dat ook lang niet altijd het geval. In de vakantieperiode heb ik aanzienlijk meer caravans op de middelste strook zien rijden dan ik zou willen, terwijl er helemaal niks rechts van ze rijdt. Mensen lijken te denken dat het voor langzaam verkeer is, terwijl het gewoon een normale rijstrook is waar ook zij horen te rijden.

Vanmorgen nog kilometers lang geen enkele auto op de spitsstrook, om de paar honderd meter een vrachtwagen, maar chaos en gedruk op de linker en middelste stroken. Ga toch gewoon naar rechts.

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Wat je vaak ook ziet is dat er dan iemand langzaam rijdt (95 oid) maar niet de vluchtstrook op durft. Vervolgens gaat niemand die vluchtstrook op omdat je niet rechts mag inhalen, dus men gaat vast naar links om in te halen in de hoop dat die slak een keer naar rechts gaat. Gevolg: kilometers leeg asfalt rechts en een verstopte linkerbaan. Zo frustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:07

Ik rijd ook voornamelijk op de CC op de snelweg, maar rij dan weer wel zo veel mogelijk rechts. Prima te doen op de CC zonder andere te hoeven hinderen. Wat ik zelf aan houd is een inschatting dat ik minstens 5s op de rechterbaan kan rijden (exclusief zijwaardse beweging). Dat geeft mij vrijwel nooit problemen.

Precies. Ik passeer geregeld mensen rechts en ga zelf geen 4 rijbanen heen en weer terug slingeren omdat er ergens iemand aan de linkerkant van mij wil plakken. Ook als er een spitsstrook open is hanteer ik het 'keep-your-lane' principe op de rechterbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

NSG schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:35:
Grappig om dit topic te zien verschijnen. Gisteren na elven vanuit Schiphol de A4 afgereden en man man man, hoe vaak ik wel niet 3 banen naar links en weer drie naar rechts ben gegaan..

Ook de discussie van wat is nou rechts inhalen, is interessant. Als ik op de meest rechterbaan rijdt, 2 banen links van mij zijn compleet leeg. Dan moet ik toch gewoon op mijn baan kunnen blijven rijden, zelfs als ik harder rijdt dan de auto helemaal links..
Alleen de wet schrijft voor dat je langzamer verkeer alleen links voorbij mag, uitgezonderd files, voorsorteren en als je rechts van blokmarkering rijdt.
Anoniem: 1240358 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:38:
Wat je vaak ook ziet is dat er dan iemand langzaam rijdt (95 oid) maar niet de vluchtstrook op durft. Vervolgens gaat niemand die vluchtstrook op omdat je niet rechts mag inhalen, dus men gaat vast naar links om in te halen in de hoop dat die slak een keer naar rechts gaat. Gevolg: kilometers leeg asfalt rechts en een verstopte linkerbaan. Zo frustrerend.
Dan ga ik rechts rijden en er rechts voorbij. Als die doorgetrokken streep zo'n drempel is, dan gaan ze ook niet ineens naar rechts als ik daar rij.
Maar zeker met spitsstroken die normaal vluchtstrook zijn (en dus een doorgetrokken streep hebben) snap ik het nog wel dat ze die lijn niet overgaan. Als er namelijk iets erin geramd wordt tijdens rijlessen is het dat je een doorgetrokken streep niet over mag. Dat staat dus haaks op wat je moet doen bij een spitsstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Wat ook leuk is, dat als je een auto hebt met "lane-keeping" dat je bij het rijden op een spitsstrook alle kanten op word geslingerd met toeters en bellen, omdat je over een doorgetrokken streep gaat... (Taartpunten e.d.)

[ Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-09-2019 11:42 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Illegal_Alien schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:41:
Wat ook leuk is, dat als je een auto hebt met "lane-keeping" dat je bij het rijden op een spitsstrook alle kanten op word geslingerd met toeters en bellen, omdat je over een doorgetrokken streep gaat... (Taartpunten e.d.)
Ook zonder spitsstroken is dat systeem niet bedacht op onze smalle wegen. Ik heb het na 5 minuten uitgeschakeld en nooit meer naar omgekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Het gros van de mensen heeft ook niet geleerd om richting aan te geven als ze terug naar rechts gaan of om 120 of 130 te rijden. Toch snappen ze dat allemaal wel. Bij je rijbewijs hoort ook het bijhouden van je kennis.
België heeft ze, Italië, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Japan, etc...
Die is aangepast. Puntstukken zijn niet gevuld en er ligt een extra kantlijn.
deepbass909 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:41:
Alleen de wet schrijft voor dat je langzamer verkeer alleen links voorbij mag, uitgezonderd files, voorsorteren en als je rechts van blokmarkering rijdt.
Daar is dus een zaak over geweest, want de wet schrijft niet voor hoe hard een file maximaal kan rijden. Ergo: Als de linksplakker langzamer rijdt dan de ter plaatse geldende VMAX en er rijden voertuigen achter, is dat technisch gezien een file. Ik heb geen tijd om te zoeken, maar daar is jurisprudentie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
plofkip schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:55:
[...]

Valt wel mee lijkt me; de bestuurder van het voertuig dat links blijft hangen maakt een bijzondere verrichting, namelijk het wisselen van rijstrook. Dan is diegene 100% de sjaak.
Ga daar echt niet zomaar vanuit... 1 ooggetuige is al genoeg om het zaakje anders te laten lopen. Plus het toenemend aantal dashcams die je in auto's hebt kan je daar echt niet zomaar zeker van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Haha been there inderdaad! Op de A50 Arnhem - Apeldoorn. Bijna een passerend voertuig van opzij aangetikt, omdat de lane assist dat nodig vond.
Nooit meer aan gedaan :X
MicGlou schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:04:
[...]

Ga daar echt niet zomaar vanuit... 1 ooggetuige is al genoeg om het zaakje anders te laten lopen. Plus het toenemend aantal dashcams die je in auto's hebt kan je daar echt niet zomaar zeker van zijn.
Ik heb zelf een dashcam dus daarmee zou het aangetoond kunnen worden.

[ Voor 28% gewijzigd door plofkip op 16-09-2019 12:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MicGlou schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:04:
Wisselen van rijstrook = bijzondere verrichting. En dan dien je voorrang te verlenen aan alle overige weggebruikers.

Algemeen: Kunnen we alsjeblieft de juiste terminologie gebruiken?
Dus een rijbaan met 5 rijstroken, een spitsstrook. De spitsbaan ligt alleen op de A1 van/naar Amsterdam. Rijstroken tellen we vanuit de middenberm door naar rechts. Als jij op rijstrook 1 zit, zit jij dus altijd op de meest linker rijstrook.

[ Voor 26% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-09-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Señor Sjon schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:54:
[...]

Ook zonder spitsstroken is dat systeem niet bedacht op onze smalle wegen. Ik heb het na 5 minuten uitgeschakeld en nooit meer naar omgekeken.
Ik heb een aantal jaren terug met één van de devellopers gesproken van Tesla die nauw betrokken was bij de ontwikkeling daarvan en hij gaf al aan dat het Nederlandse wegennet zacht gezegd een uitdaging is met z'n spitsstroken. Het liefste zet je in zo'n systeem namelijk geen uitzonderingen op regels als dat je doorgetrokken strepen nooit mag passeren...
Pizza_Boom schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:59:
[...]
Daar is dus een zaak over geweest, want de wet schrijft niet voor hoe hard een file maximaal kan rijden. Ergo: Als de linksplakker langzamer rijdt dan de ter plaatse geldende VMAX en er rijden voertuigen achter, is dat technisch gezien een file. Ik heb geen tijd om te zoeken, maar daar is jurisprudentie van.
Ga jij die discussie aan als je staande wordt gehouden?

Afhankelijk van de situatie kan je namelijk gewoon een boete ervoor krijgen. Een agent kan persoonlijk besluiten dat er sprake was van een situatie waarin door een overtreding van een ander dit gedaan werd en het door de vingers zien, maar strikt genomen is er geen sprake van een file als er één persoon links blijft rijden met een te lage snelheid. Die persoon kan namelijk ook in het verweer gooien dat hij wel naar rechts wou, maar gehinderd werd door verkeer dat hem rechts inhaalde. En er is in Nederland nog steeds geen regel dat je een bepaalde minimum snelheid moet rijden op de linkerbaan.
Van een file is pas sprake als op alle rijstroken een verminderde doorstroming plaatsvind en ik zou het dan ook bijzonder vinden als in de jurisprudentie staat dat een rechtsinhaler volledig vrijuit zou gaan in een situatie waarin is een boete wordt opgelegd of er sprake is van een ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Toegegeven, ik kom uit het Noorden des lands, dus veel rijd ik niet op die brede snelwegen. Vandaar hadden we een ritje naar het oosten, Arnhem/Velp en daarna Ede. Het viel me op dat heel veel mensen op de middelste strook blijven hangen op de A28, A12, A50. En ook dat de spitsstrook door heel veel mensen gewoonweg genegeerd wordt. 8)7

In de V.S. hebben ze vooral het principe "keep your lane", wat daar erg goed werkt. Hierdoor mag je ook rechts inhalen. Wellicht dat dit principe hier niet werkt doordat er over het algemeen meer (grote steden daargelaten) verkeer is...

Ik stoorde me een beetje aan het gedrag van mijn medeweggebruikers, maar als het niet al te druk is dan slalom je er wel omheen natuurlijk. Hoe zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Ik heb er zelf ook een pest hekel aan als mensen bij meer dan 2 banen links blijven rijden of 1 strook daarnaast blijven rijden. Ik probeer zoveel mogelijk de meest rechter baan te pakken en moet dan vaak bij 3 banen helemaal naar de linker baan om in te halen.

De laatste tijd doe ik zelfs dat niet eens meer, ik kom aanrijden en ze zien mij dan meestal naderen en gaan vanzelf naar rechts maar zo niet dan ga ik toeteren en seinen. Ze leren het maar gewoon! :(

Mensen weten donders goed waar ze mee bezig zijn, word tijd dat er veel meer politie op de weg rijd.
Mavamaarten schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:10:
[...]

Exact. Bij middenrijvakrijders durf ik wel eens in te halen, en dan vrij kort meteen in 1 beweging helemaal naar het meest rechtse vak. Die boodschap snappen ze vaak wel.
Dat doe ik dus ook, maar dan worden veel bestuurders boos want ze deden niks fout en ik rij 'gevaarlijk'.

[ Voor 10% gewijzigd door mugenmarco op 16-09-2019 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
deepbass909 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:09:
Ga jij die discussie aan als je staande wordt gehouden?
Dat is zinloos. Aannemen en in beroep bij de OvJ met als aanhangsel bijvoorbeeld ECLI:NL:GHLEE:2003:AO0788
Afhankelijk van de situatie kan je namelijk gewoon een boete ervoor krijgen. Een agent kan persoonlijk besluiten dat er sprake was van een situatie waarin door een overtreding van een ander dit gedaan werd en het door de vingers zien, maar strikt genomen is er geen sprake van een file als er één persoon links blijft rijden met een te lage snelheid. Die persoon kan namelijk ook in het verweer gooien dat hij wel naar rechts wou, maar gehinderd werd door verkeer dat hem rechts inhaalde. En er is in Nederland nog steeds geen regel dat je een bepaalde minimum snelheid moet rijden op de linkerbaan.
Van een file is pas sprake als op alle rijstroken een verminderde doorstroming plaatsvind en ik zou het dan ook bijzonder vinden als in de jurisprudentie staat dat een rechtsinhaler volledig vrijuit zou gaan in een situatie waarin is een boete wordt opgelegd of er sprake is van een ongeval.
Heb je wel gelezen wat ik geschreven heb? Een voertuig met daarachter nog meerdere voertuigen. En een agent kan zoveel beslissen, dat betekent nog altijd niet dat hij het correct heeft*. En een file is niet als dusdanig gedefinieerd. Zoek anders even de uitspraak op die ik hierboven gepost heb, dan kan je exact lezen waar ik op doel. Wacht, ik help je wel: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:GHLEE:2003:AO0788
- Ongeval? Nee
- Rechts ingehaald? Ja
- Vrijuit? Ja

* Zo vindt de gemiddelde agent of BOA ook dat als er een E1 staat met daaronder: "Geldt ook in de vakken.", je niet in de parkeervakken mag parkeren. Terwijl de wet dit nadrukkelijk wel toestaat en het onderbord: "Geldt ook in de vakken." nadrukkelijk verbiedt. Immers mag een onderbord alleen de werkingssfeer van een bord beperken en niet uitbreiden en laat E1 nou overal gelden, uitgezonderd voor parkeren bestemde weggedeelten (berm, parkeervak, etc).

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-09-2019 12:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik rij meestal gewoon op de linkerbaan en dan heel iets harder dan de rest en ga pas naar rechts als er iemand langs wilt of als het lekker rustig is op de weg. Dit scheelt voor mij heel veel zigzaggen over de banen en vaak is het asfalt links een stuk beter. Ik zie soms wel eens iemand die het voor elkaar krijgt om op 1 km 4-5 keer van baan te wisselen in zijn drang om maar rechts te moeten rijden.

Rechts inhalen zou ik praktisch nooit doen, omdat mensen in NL dit echt niet verwachten en best gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.

Ook is het financieel natuurlijk een afweging;

Rechts inhalen (wat heel makkelijk te bewijzen is) 240 euro
Onnodig links rijden (wat alleen gecontroleerd wordt als je iemand hindert) 140 euro
10-15 km te hard rijden (waardoor je dus bijna niemand meer in de weg rijdt) 59-112 euro.

[ Voor 77% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2019 12:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Echt zo irritant als mensen exact dit gedrag vertonen, en zo te lezen puur uit luiheid (keertje opschuiven/remmen extra over een rit) en dus maar kiest om constant voor gevaarlijke situaties om zich heen te zorgen. Precies de reden dat meerbaans snelwegen vaak niet goed doorstromen.

Kom je aan met 120, moet je 2-3 banen naar links kijken waar ze 130+ rijden, en dan dubbel oversteken, omdat jij te lui bent om netjes rechts te houden. Dat is natuurlijk erg gevaarlijk, dus dan maar erachter hangen en remmen voordat je de 2e keer veilig kan opschuiven en weer optrekken.
Waarschijnlijk heb je het al door - effectief wordt jij als luie autogebruiker JUIST het probleem waardoor alle mensen achter jou moeten gaan lopen remmen en slingeren. Maar dan allemaal 2x (want eerst achter je hangen en dan inhalen) waar jij blijkbaar zelf te beroerd voor bent om 1x te doen (vrachtwagens inhalen).

Dit gedrag wat je omschrijft is nou precies waarom degene die wel normaal autorijden (lees: netjes rechts houden) geirriteerd raken zoals je wel merkt. Hoop extra risico moeten nemen, en extra handelingen, omdat iemand te lui is om zelf fatsoenlijk mee te doen.

Het is echt enorm makkelijk voor iedereen. Houdt gewoon rechts, en iedereen is zo veel sneller (en veiliger!!) thuis...

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 16-09-2019 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Ernemmer schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:30:
Ik rij meestal gewoon op de linkerbaan en dan heel iets harder dan de rest en ga pas naar rechts als er iemand langs wilt of als het lekker rustig is op de weg. Dit scheelt voor mij heel veel zigzaggen over de banen en vaak is het asfalt links een stuk beter. Ik zie soms wel eens iemand die het voor elkaar krijgt om op 1 km 4-5 keer van baan te wisselen in zijn drang om maar rechts te moeten rijden.

Rechts inhalen zou ik praktisch nooit doen, omdat mensen in NL dit echt niet verwachten en best gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.

Ook is het financieel natuurlijk een afweging;

Rechts inhalen (wat heel makkelijk te bewijzen is) 240 euro
Onnodig links rijden (wat alleen gecontroleerd wordt als je iemand hindert) 140 euro
10-15 km te hard rijden (waardoor je dus bijna niemand meer in de weg rijdt) 59-112 euro.
Ik rij meestal gewoon op de linkerbaan en dan heel iets harder dan de rest en ga pas naar rechts als er iemand langs wilt

heb daar werkelijk een schijt hekel aan net als enorm veel andere automobilisten, je weet donders goed dat dit niet de juiste manier van rijden is. Je kijkt niet non stop in je binnenspiegel lijkt mij en er zal maar een auto vanaf de rechter baan jou vanaf links willen inhalen, die moet dan snelheid minderen omdat prutsers zoals jij link blijven rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mugenmarco schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:42:
[...]

Ik rij meestal gewoon op de linkerbaan en dan heel iets harder dan de rest en ga pas naar rechts als er iemand langs wilt

heb daar werkelijk een schijt hekel aan net als enorm veel andere automobilisten, je weet donders goed dat dit niet de juiste manier van rijden is. Je kijkt niet non stop in je binnenspiegel lijkt mij en er zal maar een auto vanaf de rechter baan jou vanaf links willen inhalen, die moet dan snelheid minderen omdat prutsers zoals jij link blijven rijden.
Het wordt je inderdaad anders geleerd tijdens de rijlessen, maar ik vind mijn manier van rijden een stuk fijner en rij eigenlijk nooit iemand in de weg. Dat jij het iets voor prutsers vind is jouw mening, ik vind mensen die elke keer van baan wisselen prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Pizza_Boom schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:08:
[...]
Wisselen van rijstrook = bijzondere verrichting. En dan dien je voorrang te verlenen aan alle overige weggebruikers.

Algemeen: Kunnen we alsjeblieft de juiste terminologie gebruiken?
Dus een rijbaan met 5 rijstroken, een spitsstrook. De spitsbaan ligt alleen op de A1 van/naar Amsterdam. Rijstroken tellen we vanuit de middenberm door naar rechts. Als jij op rijstrook 1 zit, zit jij dus altijd op de meest linker rijstrook.
En rechts inhalen is per definitie verboden, dat wordt door de verzekering zwaarder gewogen... ook de hoogte van de boete reflecteert dat. Als jij dat hard kan maken dan heb je simpelweg een probleem, een getuige is dan al genoeg. (Praktijkervaring mee nl., gelukkig niet als bestuurder maar wel als getuige)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 09:14
Volgens mij lezen @Xanaroth en @mugenmarco het verkeerd.
Als @Ernemmer links rijdt, en dan ook nog eens ietsjes sneller dan de rest, hoe komt er dan een situatie voor dat er iemand van rechts hem wil inhalen?
Ik neem aan, en dat is juist zoals het hoort, dat @Ernemmer netjes naar rechts schuift als er op de rechter baan naast hem sneller wordt gereden.

Buiten dat om, op de snelwegen in de randstad is het al zo druk in en buiten de spits om, dat alle rijbanen al vol zitten. Het is dan juist wenselijk dat de iets snellere rijders zich op de 1ste en 2de baan bevinden om zo het zigzaggen te vermijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plofkip
Ernemmer schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:45:
[...]

Het wordt je inderdaad anders geleerd tijdens de rijlessen
En dat heeft een reden; het is namelijk een wettelijke verplichting om niet onnodig links te rijden. Dus je kunt een mening hebben, maar je hoort je gewoon aan de regels te houden. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik vind het schijtirritant op de A2.. heb je 5 stroken, en ze blijven in het midden hangen... en ik moet 3 rijstroken opschuiven om erlangs te kunnen. Of nog een als ze nog verder naar links hangen. Inmiddels maar als het rustig is besloten dat als er minstens 1 rijstrook tussenzit ik gewoon rechts blijf rijden. En dan rij ik nota bene nog gewoon Vmax op de GPS... :/

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MicGlou schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:45:
En rechts inhalen is per definitie verboden, dat wordt door de verzekering zwaarder gewogen... ook de hoogte van de boete reflecteert dat. Als jij dat hard kan maken dan heb je simpelweg een probleem, een getuige is dan al genoeg. (Praktijkervaring mee nl., gelukkig niet als bestuurder maar wel als getuige)
Neehoor, rechts inhalen is niet per definitie verboden, dat mag onder omstandigheden. Het niet verlenen van voorrang bij een rijstrookwissel is wel per definitie verboden. Een verzekeringsmaatschappij zal bij voorkeur voor de makkelijkste oplossing kiezen. Als beide bij hen verzekerd zijn, kiezen ze bij voorkeur gedeelde schade. 2x premieverhoging, kassa.

[ Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-09-2019 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
[...]

Ik ben juist gestopt met dit schoolmeestergedrag. Het zijn altijd andere mensen dus je blijft bezig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik merk dagelijks dit bijzondere gedrag op de A1 tussen Hoevelaken en Barneveld (A30). Erg geldt daar een snelheidslimiet van 100km/u bij geopende spitsstrook. Mijn theorie is dat mensen die daar de spitsstrook niet gebruiken sowieso blind zijn voor alle verkeersborden, want de meesten blijven gewoon 120km/u rijden op de middenbaan. En dat zijn niet alleen de vlotte leaserijders maar ook tante Truus in haar Seicento (die even daarvoor in het 130 stuk ook 120 reed). Denk dat wel de helft van de automobilisten op dat stuk 120-130 rijdt maar heb er dit jaar nog geen snelheidscontrole gezien.

Dit betekent trouwens ook dat ik vrijwel nooit rechts hoef in het halen bij de middenplakkers want die rijden toch bijna altijd te hard :')

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Lane assist wordt bij mij uitgeschakeld zodra ik richting aangeef, tenminste wel in mijn auto (Volkswagen T-Cross).
En als je van rijbaan verandert, moet je ook richting aangeven. Dus als mijn lane assist ingrijpt als ik van rijbaan wissel, weet ik dat ik vergeten ben richting aan te geven. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

^^ Ja ok, maar als je rechtdoor moet voor de spitstrook (op / afrit) word dat een ander verhaal :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
[...]

Dat verschijnsel ken ik en is meestal afkomstig van mensen die menen dat iedereen rechts moet houden "want de wet" maar nooit hebben gehoord van de wet op max. snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Links rijden of mensen die op de middenbaan blijven rijden is idd een irritatiepuntje.

Maar ben ik de enige die zich het meest gaat irriteren zodra een app verslaafde voor je rijd en steeds snel op de rem drukt omdat die niet op let en diegene kwaad word zodra je gaat toeteren en wijzen op het app gedrag?

met name dat laatste: mensen wijzen op het feit dat ze moeten kappen met steeds appen tijdens het rijden en dat ze dan woest worden of zelfs bewust hard gaan remmen. die mensen mogen van mij een boom kussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mugenmarco schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:21:
Links rijden of mensen die op de middenbaan blijven rijden is idd een irritatiepuntje.

Maar ben ik de enige die zich het meest gaat irriteren zodra een app verslaafde voor je rijd en steeds snel op de rem drukt omdat die niet op let en diegene kwaad word zodra je gaat toeteren en wijzen op het app gedrag?

met name dat laatste: mensen wijzen op het feit dat ze moeten kappen met steeds appen tijdens het rijden en dat ze dan woest worden of zelfs bewust hard gaan remmen. die mensen mogen van mij een boom kussen.
Ik ga er altijd maar vanuit dat 99% van de mensen die appt of belt in het verkeer, dit bewust doet en dat iemand daarop wijzen het probleem echt niet op gaat lossen. Naar iemand toeteren, groot licht of een middelvinger geeft alleen maar extra agressie en lost niks op.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2019 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Ernemmer schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:23:
[...]

Ik ga er altijd maar vanuit dat 99% van de mensen die appt of belt in het verkeer, dit bewust doet en dat iemand daarop wijzen het probleem echt niet op gaat lossen. Naar iemand toeteren, groot licht of een middelvinger geeft alleen maar extra agressie en lost niks op.
Mensen die niet handsfree bellen heb ik eigenlijk geen probleem mee. Ze letten namelijk op de weg en sturen met 1 hand, ik stuur ook met 1 hand en laat de andere rusten op mijn been o.i.d dus hoe is dit anders dan een mobiel vast houden?

Berichten sturen (appen, smsen,emailen) is het meest hinderlijke wat je maar kan doen in het verkeer en tevens ook het gevaarlijkste wat je kan doen. Die mensen weten dat de pakkans extreem klein is, dus laat ze maar een mini hartverzakking krijgen zodra je gaat toeteren als ze aan het appen zijn (vaak zie ik dat ze van schrik hun mobiel laten vallen, wat bij mij weer een lach reactie geeft) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:50

Spotmatic

Ken sent me

Anoniem: 604938 schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:03:
[...]
Wat voor smoesjes je ook nodig hebt om het gedrag voor jezelf goed te praten, als je langer dan 10 seconden niet aan het inhalen bent moet je naar rechts. Als er verder geen verkeer om je heen hangt hoop ik dat oom agent het door de vingers heen ziet, maar op de A50 in de spits hoop ik dat oom agent je snel op de bon slingert.
Ik snap dat er mensen "boos" zijn geworden omdat ik heb toegegeven dat ik zo'n middenplakker ben. Overigens rij ik al meer dan 10 jaar dagelijks dat traject en ik ben nooit aangehouden en heb ook nooit een boete gehad voor wat dan ook (serieus).

De reden dat ik in de spits niet gelijk naar de rechterrijstrook ga is heel simpel: ontspannen rijden is dan niet meer mogelijk. Want:

- Er reed op de middenstrook al iemand achter mij die, suprise, steevast een heel ietsje gaat versnellen zodra ik naar de rechterrijstrook ga. Ben ik een vrachtwagen genaderd dan kan ik niet meer naar de middenstrook zonder eerst het gas los te laten of in de ankers te gaan.

- Er reed al iemand linksachter mij die, nadat ik naar de rechterrijstrook ben gegaan, ook naar rechts gaat (en op de middenstrook blijft rijden). Verder is het precies hetzelfde verhaal als het vorige punt: ik kan in de ankers zodra ik de volgende vrachtwagen bereikt heb.

Er is in dit topic gezegd dat je als automobilist daar maar op moet anticiperen. Maar dat is in de spits vrijwel niet mogelijk vanwege de korte afstanden tussen de vrachtwagens, daarom blijf ik ook maar in het midden rijden.

En let wel: mijn verhaal gaat alleen op voor de spits. Kom ik er op minder drukkte tijden dan ga ik wel ALTIJD netjes naar rechts omdat er dan gewoon de ruimte is om dat te doen (incl. anticiperen).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyran
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-06 12:54
mugenmarco schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:27:
Die mensen weten dat de pakkans extreem klein is, dus laat ze maar een mini hartverzakking krijgen zodra je gaat toeteren als ze aan het appen zijn (vaak zie ik dat ze van schrik hun mobiel laten vallen, wat bij mij weer een lach reactie geeft) :+
Zou het eigenlijk absoluut niet om te lachen vinden als ik als derde-bestuurder van de baan wordt gereden omdat jij het nodig vind om dit soort ineffectief corrigerend gedrag te vertonen.

Komt er vervelend genoeg op neer dat ik op de snelweg liever een appende bestuurder dan een appende bestuurder die schrikt naast me heb zitten..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:44
Spotmatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:31:
[...]

Ik snap dat er mensen "boos" zijn geworden omdat ik heb toegegeven dat ik zo'n middenplakker ben. Overigens rij ik al meer dan 10 jaar dagelijks dat traject en ik ben nooit aangehouden en heb ook nooit een boete gehad voor wat dan ook (serieus).

De reden dat ik in de spits niet gelijk naar de rechterrijstrook ga is heel simpel: ontspannen rijden is dan niet meer mogelijk. Want:

- Er reed op de middenstrook al iemand achter mij die, suprise, steevast een heel ietsje gaat versnellen zodra ik naar de rechterrijstrook ga. Ben ik een vrachtwagen genaderd dan kan ik niet meer naar de middenstrook zonder eerst het gas los te laten of in de ankers te gaan.

- Er reed al iemand linksachter mij die, nadat ik naar de rechterrijstrook ben gegaan, ook naar rechts gaat (en op de middenstrook blijft rijden). Verder is het precies hetzelfde verhaal als het vorige punt: ik kan in de ankers zodra ik de volgende vrachtwagen bereikt heb.

Er is in dit topic gezegd dat je als automobilist daar maar op moet anticiperen. Maar dat is in de spits vrijwel niet mogelijk vanwege de korte afstanden tussen de vrachtwagens, daarom blijf ik ook maar in het midden rijden.

En let wel: mijn verhaal gaat alleen op voor de spits. Kom ik er op minder drukkte tijden dan ga ik wel ALTIJD netjes naar rechts omdat er dan gewoon de ruimte is om dat te doen (incl. anticiperen).
Weet je wat pas echt relaxed rijden is? De trein, hoef je helemaal niet meer na te denken. Als jij nou zorgt dat je daar in gaat zitten, dan kan de rest gewoon de auto pakken en zich aan de regels houden. Alvast bedankt!

Als je het niet eens bent met iemand, mag je best wat genuanceerder reageren. Dit was onnodig op de man.

[ Voor 182% gewijzigd door deepbass909 op 17-09-2019 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Spyran schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:31:
[...]

Zou het eigenlijk absoluut niet om te lachen vinden als ik als derde-bestuurder van de baan wordt gereden omdat jij het nodig vind om dit soort ineffectief corrigerend gedrag te vertonen.

Komt er vervelend genoeg op neer dat ik op de snelweg liever een appende bestuurder dan een appende bestuurder die schrikt naast me heb zitten..
Moet er wel bij vermelden dat ik niet toeter als iemand naast diegene rijd. Maar ja ik doe dat inderdaad wel, ze letten vervolgens wel op de weg ipv dat ze kilometers lang slingerend rijden en amper voor zich kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Spotmatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:31:
[...]

Dat je nooit een boete hebt gehad onderstreept het probleem. Er is geen handhaving op zaken die niet te pakken zijn met een flitser. Daarom krijg je ook van die schok berichten:

https://www.ed.nl/brabant...n-oost-brabant~a01c04a95/

Als er grondig gecontroleerd zou worden zou jij en alle andere weggebruikers die schijt hebben aan de regels het snel afleren. En ik snap je smoesjes, het is ook schijt irritant als je door een langzame inhaler achter een vrachtwagen geforceerd wordt. Maarja, belasting betalen en betalen voor boodschappen is ook irritant.
Pagina: 1 2 3 Laatste