Spitsstroken en zes(of meer)baans wegen + gedrag

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 18:51
SinergyX schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:04:
De A2 blijft daar ook berucht om, 5 baans en doodleuk mensen op ~95-98km/h baantje 3.

Eerst demonstratief baan 4, voorlangs en terug, maar dat lijkt hun ook totaal niet te boeien.

Dus mijn huidige methode, baan 4 -> ervoor -> gas los tot 90km/h. Willen ze baan 4 gaan inhalen, gas erop en poging #2. Ongelofelijk hoe snel ze dan wel opeens baan 2 kunnen gaan :) (baan 1 is wat overdreven, vaak heb je daar wel vrachtwagen en oma op 80km/h snelheden).

Genoeg getoeter al gehad, maar boeit mij werkelijk niet.. moet je maar geen baan 3 op een rustige dag gaan rijden.
Dit heb ik in het verleden ook wel eens gedaan maar ben van mening dat dit de situatie nog erger maakt en dus doe ik het niet meer. De situatie is al sub-optimaal (er is een links/midden plakker), die situatie moet je dan niet zelf nog erger gaan maken. Voor jou is dat misschien niet zo'n probleem om iemand anders een lesje te leren maar er rijden, achter jullie twee, nog meer auto's die dan zowel last hebben van de links/midden plakker als degene die hem een lesje leert. Er is elke dag wel iemand die je een les kan leren dus het houdt nooit op. Even seinen met de lampen, toeteren of even een (vriendelijk maar duidelijk) gebaar maken bij het voorbij rijden is vaak ook genoeg "les" voor de mensen en je stoort er geen derden mee.

Wil je een onderdeel zijn van het probleem of van de oplossing?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Ik rij in de praktijk ook heel veel in het midden. Rechts als dat enigszins mogelijk is. Maar vaak midden.

Waarom:
  • Ik rij altijd maximum snelheid. (GPS en ik weet wat mijn tellerafwijking is bij elke snelheid)
  • Rechts word altijd langzamer gereden dan de maximum snelheid.
  • Er zijn altijd droeftoeters die persé sneller willen dan de maximum toegestane snelheid. En dan gaan kleven. En dan rechts willen gaan inhalen.
  • Ik ga niet naar rechts als er rechsvoor verkeer is dat ietsje langzamer rijd dan de maximum snelheid.
  • Met kleine snelheidsverschillen lijkt het dan alsof ik links plak. Maar ik ben eigenlijk continue aan het inhalen.
  • Als ik in mijn spiegeltje zie dat er iemand met een klein snelheidsveschil klem gaat zetten achter een vrachwagen schuif ik gewoon naar links op. Ik rij de maximum snelheid, dat sterretje of die paar ringetjes in mijn binnenspiegel hoeven echt niet sneller dan dat })
  • Als er nog redelijk wat ruimte is ga ik wel naar rechts. Redelijk betekend: als ik verwacht dat ik door die actie van mijn gas afmoet doordat ik zelf ingehaald word, dan is het kennelijk zo druk dat er links gereden mag/kan worden.
  • Als er redelijk ruimte is links (bij drie of meer stroken), dan kan ik midden blijven rijden hoewel ook rechts wat ruimte is. Die weg is zo breed om elkaar ruimte te geven. Die moet je ook durven gebruiken dan. Dat er links dan verkeer is dat de maximum snelheid rijd en dat jij dan zonodig vmax+5 moet rijden. Tsjah. Jammer dan.
Neem nou Zwolle. Ik ga daar dus noooooit naar rechts. Want: veel invoegers, uitvoegers, allemaal gedonder. Het is daar in de spits 80, vrachtwagens rijden er minstens 90 of nog meer. En dan maar knipperen met grootlicht in mijn binnenspiegel door lui met van die patsbakken. Het is daar stervensdruk en smal, ik rijd vmax, donder op.

Notendop: (vermeende) problemen met linksrijders worden altijd veroorzaakt door snelheids problemen. Bij klagers omdat ze vaak harder willen dan toegestaan. En ja, ook door slakken omdat ze ver onder vmax links blijven rijden.

Rij gewoon vmax, geef elkaar de ruimte, kleef niet. En het hele probleem is weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

dehardstyler schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:33:
[...]
Weet je wat pas echt relaxed rijden is? De trein, hoef je helemaal niet meer na te denken. Als jij nou zorgt dat je daar in gaat zitten, dan kan de rest gewoon de auto pakken en zich aan de regels houden. Alvast bedankt!
Ja, het is niet zonder reden dat ik de champagne laat knallen als ALLE auto's zo slim en automatisch zijn dat ze op de snelweg in een treintje kunnen rijden met max. 50 cm tussen elke auto. Geen gezeik met inhalen of van rijstrook wisselen, gewoon een hele lange sliert auto's die dicht op elkaar in de slipstream zitten. Moet allemaal prima kunnen maar helaas is het autopark nog niet zo ver.

Tot die tijd laat ik de trein graag links liggen want die 2,5 uur extra reistijd besteed ik graag aan leukere dingen. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:23
Spotmatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:43:
[...]

Ja, het is niet zonder reden dat ik de champagne laat knallen als ALLE auto's zo slim en automatisch zijn dat ze op de snelweg in een treintje kunnen rijden met max. 50 cm tussen elke auto. Geen gezeik met inhalen of van rijstrook wisselen, gewoon een hele lange sliert auto's die dicht op elkaar in de slipstream zitten. Moet allemaal prima kunnen maar helaas is het autopark nog niet zo ver.
Ow dat zeker. Dan vier ik het feestje mee!
Tot die tijd laat ik de trein graag links liggen want die 2,5 uur extra reistijd besteed ik graag aan leukere dingen. ;)
Zoals? Mensen irriteren tijdens de spits? :> :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 15:38

Agent47

I always close my contracts.

MadMarky schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:08:
Ik merk dagelijks dit bijzondere gedrag op de A1 tussen Hoevelaken en Barneveld (A30). Erg geldt daar een snelheidslimiet van 100km/u bij geopende spitsstrook. Mijn theorie is dat mensen die daar de spitsstrook niet gebruiken sowieso blind zijn voor alle verkeersborden, want de meesten blijven gewoon 120km/u rijden op de middenbaan. En dat zijn niet alleen de vlotte leaserijders maar ook tante Truus in haar Seicento (die even daarvoor in het 130 stuk ook 120 reed). Denk dat wel de helft van de automobilisten op dat stuk 120-130 rijdt maar heb er dit jaar nog geen snelheidscontrole gezien.

Dit betekent trouwens ook dat ik vrijwel nooit rechts hoef in het halen bij de middenplakkers want die rijden toch bijna altijd te hard :')
Ik rij daar inderdaad elke dag. Het mooie is dat het daar ook standaard stil staan en 200m verder kan je weer 100 rijden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:31
Het zou tof zijn mocht de spitsstrook zich op het linkerrijstrook bevinden.

Als die dan even veel benut wordt heb ik mijn eigen privé strook om naar huis te rijden. :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 18:51
Spotmatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:31:
[...]

- Er reed op de middenstrook al iemand achter mij die, suprise, steevast een heel ietsje gaat versnellen zodra ik naar de rechterrijstrook ga. Ben ik een vrachtwagen genaderd dan kan ik niet meer naar de middenstrook zonder eerst het gas los te laten of in de ankers te gaan.

- Er reed al iemand linksachter mij die, nadat ik naar de rechterrijstrook ben gegaan, ook naar rechts gaat (en op de middenstrook blijft rijden). Verder is het precies hetzelfde verhaal als het vorige punt: ik kan in de ankers zodra ik de volgende vrachtwagen bereikt heb.
Ik lees deze twee redenen en denk dan: Je plaatst je eigen gemak boven dat van iemand anders. Let wel, ik erger me hier ook kapot aan (klemrijders). Maar ik probeer het op te lossen door mijn eigen gedrag aan te passen ipv. te verwachten dat anderen dat maar moeten doen. Je kunt bijvoorbeeld op de rechter baan je gas kort loslaten zodat de auto je sneller kan passeren (eigenlijk zou die zelf ook wat gas bij moeten geven maarja, dat hij het niet goed doet is geen reden om het zelf niet wel goed te doen). Of je kunt iets harder gaan rijden op de linker baan zodat de persoon achter je geen reden heeft om in te halen. Als daar helemaal geen mogelijkheid toe is omdat er voor je een hoop auto's rijden dan is de weg gewoon vol benut, dan valt er helaas niks te verbeteren. Zolang je maar niet de voorste van een treintje bent!

Als je nu denkt van, ja maar waarom zou ik 3km/u langzamer gaan rijden zodat die persoon die 3km/h harder wil me fatsoenlijk langs kan dan kom ik weer uit bij: Je plaatst je eigen gemak boven dat van iemand anders.
GemengdeDrop schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:43:
Ik rij in de praktijk ook heel veel in het midden. Rechts als dat enigszins mogelijk is. Maar vaak midden.

...
Lekker egoïstische kijk op de zaak, als jij maar fijn kan rijden, dat is het belangrijkste. Het feit dat sommige zich niet aan de regels houden (harder dan vmax willen rijden) als argument gebruiken om je zelf niet aan de regels te houden is ook niet erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Li1quid schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:58:

Als die dan even veel benut wordt heb ik mijn eigen privé strook om naar huis te rijden. :D
Heldenidee _/-\o_ Stuur even een mailtje naar het ministerie van Verkeer, wil je? :D

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Jouw lijstje is gewoon ook 100% op mij van toepassing. Inclusief het linksrijden op de A28 bij Zwolle; wie Zwolle door moet heeft *echt* helemaal niks op de rechterstrook te zoeken! Wie daar de verkeersregels over zo veel mogelijk naar rechts gaan volgt is knettergek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:29

iMars

Full time prutser

Spotmatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:31:
[...]

Ik snap dat er mensen "boos" zijn geworden omdat ik heb toegegeven dat ik zo'n middenplakker ben. Overigens rij ik al meer dan 10 jaar dagelijks dat traject en ik ben nooit aangehouden en heb ook nooit een boete gehad voor wat dan ook (serieus).

De reden dat ik in de spits niet gelijk naar de rechterrijstrook ga is heel simpel: ontspannen rijden is dan niet meer mogelijk. Want:

- Er reed op de middenstrook al iemand achter mij die, suprise, steevast een heel ietsje gaat versnellen zodra ik naar de rechterrijstrook ga. Ben ik een vrachtwagen genaderd dan kan ik niet meer naar de middenstrook zonder eerst het gas los te laten of in de ankers te gaan.

- Er reed al iemand linksachter mij die, nadat ik naar de rechterrijstrook ben gegaan, ook naar rechts gaat (en op de middenstrook blijft rijden). Verder is het precies hetzelfde verhaal als het vorige punt: ik kan in de ankers zodra ik de volgende vrachtwagen bereikt heb.

Er is in dit topic gezegd dat je als automobilist daar maar op moet anticiperen. Maar dat is in de spits vrijwel niet mogelijk vanwege de korte afstanden tussen de vrachtwagens, daarom blijf ik ook maar in het midden rijden.

En let wel: mijn verhaal gaat alleen op voor de spits. Kom ik er op minder drukkte tijden dan ga ik wel ALTIJD netjes naar rechts omdat er dan gewoon de ruimte is om dat te doen (incl. anticiperen).
Zoals ik dit lees, is het al zodanig druk, dat je niet meer kan spreken van onnodig links/midden rijden. Als het al zo druk is, blijf dan lekken in je baan rijden en niet te veel(onnodig) van baan wisselen (precies zoals jij al doet dus ;) )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 23:24
Wat grappig om eens de visie van midden- linkerrijstrookrijders te lezen.

Ik denk dat er veel verschillende situaties zijn, maar het blijft irritant als middenrijders de middenbaan blijven claimen. Dit geeft veel onrust voor achterop rijdend verkeer... Lekker makkelijk voor hen, zeer vervelend voor anderen.

Over de links rijders op een rustige baan zal ik maar helemaal niets zeggen.

In een file of met extreme drukte Kan ik me voorstellen dat mensen het keep your lane principe aanhouden overigens

Edit: spelvouten aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door wowly op 16-09-2019 14:54 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Li1quid schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:58:

U vraagt wij draaien: :+
zwolle

die linkerbaan is dus eigenlijk een soort vluchtstrook. Met suggestieve nét-niet-doorgetrokken streep.
Sharkware schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:59:
Lekker egoïstische kijk op de zaak, als jij maar fijn kan rijden, dat is het belangrijkste. Het feit dat sommige zich niet aan de regels houden (harder dan vmax willen rijden) als argument gebruiken om je zelf niet aan de regels te houden is ook niet erg sterk.
Ja, fijn rijden is belangrijk voor mij. ;) Vergeef mij mijn egoisme, maar, ik zeg dus als er fatsoenlijk ruimte is rechts dan rij ik daar echt wel. Maar als ik allerlei capriolen uit moet halen om dat mogelijk te maken ten gunste van een paar die duidelijk zich niet aan de regels houden dan houd het voor mij op. En trouwens: rechts rijden is geen absolute regel. Rechts als het redelijkerwijs kan. Uiteraard is het niet rechts knipperen, in de ankers voor de vrachwagen, links knipperen en weer volgas. Dat heeft de wetgever uiteraard niet bedoeld. Nou jij weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 20:45
Sharkware schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:39:
[...]

Dit heb ik in het verleden ook wel eens gedaan maar ben van mening dat dit de situatie nog erger maakt en dus doe ik het niet meer. De situatie is al sub-optimaal (er is een links/midden plakker), die situatie moet je dan niet zelf nog erger gaan maken. Voor jou is dat misschien niet zo'n probleem om iemand anders een lesje te leren maar er rijden, achter jullie twee, nog meer auto's die dan zowel last hebben van de links/midden plakker als degene die hem een lesje leert. Er is elke dag wel iemand die je een les kan leren dus het houdt nooit op. Even seinen met de lampen, toeteren of even een (vriendelijk maar duidelijk) gebaar maken bij het voorbij rijden is vaak ook genoeg "les" voor de mensen en je stoort er geen derden mee.

Wil je een onderdeel zijn van het probleem of van de oplossing?
Precies dit! Als we toch gaan beginnen met het afpakken van rijbewijzen en mensen te commanderen de trein te nemen laten we dan aub eerst beginnen met al die gevaarlijke betweters met een ziekelijke drang de rest van autorijdend Nederland op te voeden.. :r

Tuurlijk ergeren we ons allemaal wel eens aan 'slapers' die niet tijdig van baan wisselen maar deze mensen zijn een stuk minder gevaarlijk dan de idioten die menen hun mede weggebruikers te moeten opvoeden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:27
wowly schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:05:
Wat grappig om eens de visie van midden- linkerrijstrookrijders te lezen.

Ik denk dat er veel verschillende situaties zijn, maar het blijft irritant als middenrijders de middenbaan blijven claimen. Dit geeft veel onrust voor achterop rijdend verkeer... Lekker makkelijk voor hen, zeer verveeld voor anderen.
Precies, excuus van de middenklever, als ik naar rechts ga wordt het beeld zo onrustig.

Wat veroorzaken ze: Een extreem onrustig beeld omdat mensen helemaal van rechts naar links moeten komen en weer helemaal naar rechts gaan wanneer ze er voorbij zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

iMars schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:01:
[...]
Zoals ik dit lees, is het al zodanig druk, dat je niet meer kan spreken van onnodig links/midden rijden. Als het al zo druk is, blijf dan lekken in je baan rijden en niet te veel(onnodig) van baan wisselen (precies zoals jij al doet dus ;) )
[...]
Precies, excuus van de middenklever, als ik naar rechts ga wordt het beeld zo onrustig.

Wat veroorzaken ze: Een extreem onrustig beeld omdat mensen helemaal van rechts naar links moeten komen en weer helemaal naar rechts gaan wanneer ze er voorbij zijn.
Voor een vrijwel lege snelweg klopt dat. Dat vind ik als middenklever ook enorm vervelend. Maar in de spits is de situatie toch anders... Misschien moet ik mezelf anders noemen: spitsmiddenklever. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
Ik stoor me niet aan de linksrijders / middenrijders als het druk is. Ja het is druk en iedereen moet een zelfde kant op.

Waar ik me wel aan stoor als mensen middenplakken links rijden, wanneer er dus helemaal geen kip op de weg is..

2 weken terug ging ik 's nachts op vakantie via de a2 naar schiphol: Onderweg op een stuk waar je 120 mocht, reed een auto dus 90 op een middenbaan, terwijl ik 120 rechts reed. Ik ben niet zo van het rechts inhalen, dus ik ben wel (na goed gekeken te hebben) gaan zigzaggen over de weg, om ook aan te geven aan die bestuurder dat er nog rijbanen rechts van hem waren...
Toen ik diegene ingehaald had, ging hij uiteindelijk wel naar rechts 8)7

Vooral het snelheidsverschil van die middenplakker met Vmax vind ik in zo'n geval gevaarlijk

[ Voor 6% gewijzigd door Lonestander op 16-09-2019 14:16 ]

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Agent47 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:54:
[...]

Ik rij daar inderdaad elke dag. Het mooie is dat het daar ook standaard stil staan en 200m verder kan je weer 100 rijden.
het idee achter matrixborden is dat mensen de aangegeven snelheid gaan rijden, waardoor dit soort spookfiles oplossen. Maarja je voelt hem al aankomen...

Ik kom er vaak wat later op de middag langs als de spitstroken nog wel open zijn, maar de meeste files opgelost zijn. Vandaar ook al die hardrijders.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:04
Ik rij op dezelfde manier als @GemengdeDrop en vrijwel altijd V-max +5a10.
Als je je daar aan ergert omdat je zo nodig nog sneller wil rijden dan ga je maar helemaal links rijden op V-max+50% Echte hardrijders doen dat dan ook. Dan heb je nergens last van.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 16-09-2019 14:19 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
Spotmatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:01:
[...]

Jouw lijstje is gewoon ook 100% op mij van toepassing. Inclusief het linksrijden op de A28 bij Zwolle; wie Zwolle door moet heeft *echt* helemaal niks op de rechterstrook te zoeken! Wie daar de verkeersregels over zo veel mogelijk naar rechts gaan volgt is knettergek.
Rijdt prima daar op de rechterstrook. Sterker nog, op dat stuk vermijd ik de spitsstrook als de pest, omdat alles wat me daar voorbij komt knallen wél het bordje leest dat de strook open is, maar niet dat de vMax dan naar 80 is gegaan. Gevolg is dat het daar nog steeds allemaal met 100, 110 voorbij komt knallen en vol in de ankers moet zodra er iets langzamers naar links komt.

Heb je op de rechterstrook allemaal geen last van. Zoals gezegd rijden de vrachtwagens daar ook iets van 85, 90km/u dus als je gewoon met dat tempo mee gaat moet je héél af en toe eens opzij wanneer er een hele rits autos komt invoegen. Voor de rest rijdt het daar heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Tunaflish schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:17:
[...]

Rijdt prima daar op de rechterstrook. Sterker nog, op dat stuk vermijd ik de spitsstrook als de pest, omdat alles wat me daar voorbij komt knallen wél het bordje leest dat de strook open is, maar niet dat de vMax dan naar 80 is gegaan. Gevolg is dat het daar nog steeds allemaal met 100, 110 voorbij komt knallen en vol in de ankers moet zodra er iets langzamers naar links komt.
Dat komt omdat die spitsstrook bijna dag en nacht open is. Ik rijd er zo vaak als het rustig is, maar toch de spitsstrook open is, dat is ook redelijk frustrerend.. dat hele eind 80 kachelen om niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Tunaflish schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:17:
[...]
Heb je op de rechterstrook allemaal geen last van. Zoals gezegd rijden de vrachtwagens daar ook iets van 85, 90km/u dus als je gewoon met dat tempo mee gaat moet je héél af en toe eens opzij wanneer er een hele rits autos komt invoegen. Voor de rest rijdt het daar heerlijk.
Ehh. Het gaat hier in het topic om verkeersregels. Je bent je ervan bewust dat het opzij gaan eigenlijk helemaal niet mag? Verkeer op de invoegstrook dient jou voor te laten; jij dient geen ruimte te maken voor invoegers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grimmie187
Spotmatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:21:
[...]

Ehh. Het gaat hier in het topic om verkeersregels. Je bent je ervan bewust dat het opzij gaan eigenlijk helemaal niet mag? Verkeer op de invoegstrook dient jou voor te laten; jij dient geen ruimte te maken voor invoegers.
Prima, dan voortaan ook niet zeuren als ik mn auto er tussen prop omdat jij te weinig ruimte laat voor invoegers!

*niet jij persoonlijk natuurlijk ;) *

(Ik vind het van goed anticipatie gedrag getuigen als je af en toe een baantje opschuift om invoegers extra ruimte te geven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Niet mag? Niet 'moet' bedoel je, het mag wel degelijk! Sterker nog - als je dat niet doet bij je rijexamen kun je je rijbewijs gedag zeggen.

Net zoals je op datzelfde rijexamen bij niet netjes rechts houden of de open spitsstrook negeren ook je kans vaarwel mag zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
LordSinclair schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:20:
[...]

Dat komt omdat die spitsstrook bijna dag en nacht open is. Ik rijd er zo vaak als het rustig is, maar toch de spitsstrook open is, dat is ook redelijk frustrerend.. dat hele eind 80 kachelen om niks.
Mwa, de momenten waarop ik over dat stuk rijd is het fifty-fifty of die strook open is of niet. Als het rustig is en ze hebben die strook open is het inderdaad bloedirritant dat je er maar 80 mag, maar verder, niet zo'n gedoe daar.
[...]

Klopt. Maar zoals in dit topic al meerdere malen is gedemonstreerd houden veel mensen er een eigen set regels op na die niet overeenkomen met de verkeersregels, waardoor ik soms toch echt wordt gedwongen om ruimte te maken voor invoegend verkeer dat totaal niet om zich heen kijkt en maar opzij gaat. Ik rij op een motor, zonder mooie rolkooi of kreukelzone om me heen ga ik liever aan de kant dan onderuit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 14:38
Eigenlijk zijn gewoon alle andere weggebruikers irritant. Maar ja ook die mensen moeten naar hun bestemming.

In de spits maakt het mij niet zoveel uit hoe mensen rijden. Het is toch druk dus of je dan in het midden of helemaal links rijd of helemaal rechts, er zijn altijd nog talloze andere auto's die net een andere snelheid rijden.

Wat ik wel irritant vind is mensen die 's avonds laat als de weg zo goed als leeg is op de middelste baan net onder de maximum snelheid gaan rijden. Dan moet ik dus op de A4 tussen Amsterdam en Leiden van de meeste rechter baan waar ik op dat moment prima de maximum snelheid (130) kan rijden 3 banen naar links, inhalen en dan weer 3 banen naar rechts. Op zulke momenten blijf ik dus rustig doorrijden op de rechterbaan.

Wat ik nog veel irritanter vind in de spits is mensen die in een gat duiken wat er eigenlijk niet is. Mijn auto heeft adaptive cruise-control en houd voldoende afstand tussen mijn voorganger en mij alleen duiken daar continu mensen tussen terwijl dat eigenlijk te krap is. Dat doen ze dan vaak ook nog eens met een groot snelheidsverschil waardoor mijn auto flink moet afremmen en de auto's achter mij, die vaak ook veel te dicht op je rijden, moeten dus ook afremmen en uiteindelijk staat de hele linkerbaan stil. Omdat iemand met 90km/u ertussen duikt.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Leuk verhaal en leuk dat je zoveel thumbs up krijgt, maar dit is precies wat er mis is met de Nederlandse automobilist. Klagen over mensen die te hard rijden en vervolgens zelf de wet gaan overtreden door onnodig links te rijden. Want dat is precies wat dit is. Onnodig links rijden.
Als er ruimte is, gewoon naar rechts gaan. Scheelt een hoop irritatie.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nou vanochtend op een drukke en regenachtige A2 utr-ams ook weer een idioot meegemaakt. Ik rijd vaak op de linkerbaan 107kmh op de teller, zodat ik netjes binnen de marge van het tracjectcontrole blijf. Toevallig moest mijn voorganger (met voor mij een gezonde afstand van ongeveer 4 strepen, a 8meter) scherp remmen. Ik houd netjes de afstand tussen mij en mijn voorganger gelijk, maar zie in mijn achteruitkijkspiegel mijn volger lichtjes uitwijken op de linkervluchtstrook. Tja ik dacht; " ok het zal wel. " Moet de auto voor mij weer opeens sterk remmen en ik dus ook. Weer een schrikreactie van mijn volger. Eenmaal een baantje naar rechts opgeschoven, gaat hij naast mij rijden en boos kijken.

Ik snap niet dat iemand, op een zeer nat wegdek, op een trajectcontrole waarvan ik toch al redelijk aan de max zit, gaat bumperkleven en dan nog eens boos gaat kijken. Wat bereik je met je boze blik. Realiseert men dat de remweg vergroot op een nat wegdek?

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wowly
Wat eens een leuk experiment is om te doen: geef eens ruim baan aan medeweggebruikers. Ik doe dit al jaren en het geeft een hoop positieve energie. Mensen zijn je doorgaans dankbaar, vrachtwagenchauffeurs al helemaal. Het rijdt heerlijk rustig, het verloop van het verkeer wordt er botermals van en het is besmettelijk! Jazeker, goed voorbeeld doet volgen. Ik kom uit het zuiden van het land waar de meesten dit al doen, maar als ik naar het midden of het westen moet merk ik duidelijk de "hardere" manier van rijden. Dichter achterop rijden, sneller wisselen van rijbaan, geen ruimte geven. Als ik dan de ruimte geef merk ik dat degene die het kregen dit later ook bij anderen gaan doen. Hartstikke leuk om te zien! Ik heb de stellige mening dat ik vaak sneller op mijn reisbestemming aankom zo.

Naast notoire linksrijders en middenbaanbezetters op rustige wegen irriteert ik me ook vaak aan het feit dat er zoveel 2-baans wegen zijn in het zuiden van het land. Zo hebben we altijd veel last van de snelheidsverschillen tussen vracht en personenverkeer. Het lijkt wel alsof het zuiden er bekaaid vanaf komt als het gaat over snelwegen, terwijl er nota bene extreem veel vrachtverkeer doorheen rijd ( A2 naar Adam, richting België, richting Rotterdam). Verder irriteert me eigenlijk niet zoveel in het verkeer.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:24:
[...]

Niet mag? Niet 'moet' bedoel je, het mag wel degelijk! Sterker nog - als je dat niet doet bij je rijexamen kun je je rijbewijs gedag zeggen.
Het belangrijkste wat je moet doen is constant rijden zodat de invoeger een plek kan vinden. Niet een baan opschuiven is geen reden om niet te kunnen slagen voor een rijexamen, onnodig naar links gaan (en iets wat te vaak voorkomt) zonder te kijken en dus gevaar creeeren is wel een reden om niet te slagen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Dat iemand er met 90 tussen duikt vind ik niet zo'n probleem. Dat ie daarna niet door accelereert, maar dit pas doet op het moment dat ik ook 90 rijd, dat vind ik wel irritant.

Waarom:
  • Ik rij altijd maximum snelheid. (GPS en ik weet wat mijn tellerafwijking is bij elke snelheid)
  • Rechts word altijd langzamer gereden dan de maximum snelheid.
  • Er zijn altijd droeftoeters die persé sneller willen dan de maximum toegestane snelheid. En dan gaan kleven. En dan rechts willen gaan inhalen.
  • Ik ga niet naar rechts als er rechsvoor verkeer is dat ietsje langzamer rijd dan de maximum snelheid.
  • Met kleine snelheidsverschillen lijkt het dan alsof ik links plak. Maar ik ben eigenlijk continue aan het inhalen.
  • Als ik in mijn spiegeltje zie dat er iemand met een klein snelheidsveschil klem gaat zetten achter een vrachwagen schuif ik gewoon naar links op. Ik rij de maximum snelheid, dat sterretje of die paar ringetjes in mijn binnenspiegel hoeven echt niet sneller dan dat })
  • Als er nog redelijk wat ruimte is ga ik wel naar rechts. Redelijk betekend: als ik verwacht dat ik door die actie van mijn gas afmoet doordat ik zelf ingehaald word, dan is het kennelijk zo druk dat er links gereden mag/kan worden.
  • Als er redelijk ruimte is links (bij drie of meer stroken), dan kan ik midden blijven rijden hoewel ook rechts wat ruimte is. Die weg is zo breed om elkaar ruimte te geven. Die moet je ook durven gebruiken dan. Dat er links dan verkeer is dat de maximum snelheid rijd en dat jij dan zonodig vmax+5 moet rijden. Tsjah. Jammer dan.
Neem nou Zwolle. Ik ga daar dus noooooit naar rechts. Want: veel invoegers, uitvoegers, allemaal gedonder. Het is daar in de spits 80, vrachtwagens rijden er minstens 90 of nog meer. En dan maar knipperen met grootlicht in mijn binnenspiegel door lui met van die patsbakken. Het is daar stervensdruk en smal, ik rijd vmax, donder op.

Notendop: (vermeende) problemen met linksrijders worden altijd veroorzaakt door snelheids problemen. Bij klagers omdat ze vaak harder willen dan toegestaan. En ja, ook door slakken omdat ze ver onder vmax links blijven rijden.

Rij gewoon vmax, geef elkaar de ruimte, kleef niet. En het hele probleem is weg.
Ik vind dit grappig om te lezen. Ik heb qua snelheid meestal aardig dezelfde rijstijl, maar heb compleet andere ervaringen, ook als ik wel vmax +10/20/30/40 draai. Als het overigens dusdanig druk is dat middenplakkers vervelend worden, mag je blij zijn als je vmax+5 kan blijven draaien. Op de teller, dus dat zal zo'n 2-3 km/h boven de limiet op GPS snelheid zijn.
  • Ik kan heel veel gaten aan rechts in. Als ik meer dan 5 seconde naar rechts kan, zit ik daar.
  • Ieder gat waar ik meer dan enkele seconden in kan zitten, gebruik ik. Juist als je wel te hard rijdt, wil je geen aandacht trekken met onnodig links plakken. VROS en OS, maar ook lasers letten altijd vooral op de linker rijstrook.
  • Waarom ga je naar links voor iemand die je in je spiegels klem ziet zitten? Die ben je toch allang voorbij?
  • Mijn ervaring met auto's die snel dichterbij komen is dat ze ook snel weer voorbij zijn. Als je vlot een gaatje in gaat, trappen zij hem vlot weer bij en heb je beide geen last van elkaar.
  • Ik hoef eigenlijk nooit van mijn gas af voor mensen die mij inhalen. Klemrijden gebeurt alleen als ik niet voldoende zit op te letten (bijvoorbeeld omdat ik met een passagier praat). Dat probeer ik te voorkomen, het verkeer vraagt aandacht genoeg.
  • Als ik vmax+30/40 doe, ga ik er vanuit dat mensen dat niet verwachten. Daar anticipeer ik op, dus gas los bij een groepje auto's rond een vrachtwagen. Als ik vmax+5/10 doe, verwacht ik dat mensen mij wel gewoon verwachten. Jij kan in jouw spiegels namelijk niet zien of iemand 130 of 140 rijdt, dat is onmogelijk. De mens kan sowieso slecht snelheid schatten, maar dit soort kleine verschillen zijn in je spiegel niet waar te nemen.
  • Mijn snelheid pas ik aan aan de verkeersdrukte. Ik heb een hekel aan remmen, zeker op de snelweg. Dat betekent, een enkele uitzondering daargelaten, dat je niet voldoende aangepast bent aan de drukte, het wegbeeld of dat je niet voldoende vooruit gekeken heb. Dat betekent dus ook dat ik geen 150 zal proberen te rijden op een drukke snelweg met geopende spitsstrook. Feitelijk wil ik bij vmax+30 voornamelijk rechts kunnen rijden.
  • Dat echt fors te hard rijden doe ik momenteel maar weinig. Daarvoor zijn de tijdstippen die ik de laatste tijd op de weg zit, te druk. In het verleden zat ik ook veel 's avonds laat en 's nachts op de weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Wat betreft invoegen is het probleem van de meerderheid van de weggebruikers: Die kijken alleen maar in de spiegel, achteruit. En terwijl ze dat doen gaan ze langzamer, langzamer.. Twijfelen, niet zelfverzekerd.. dan krijg je gegarandeerd problemen.

Als je gewoon op de juiste snelheid (dezelfde snelheid als de hoofdrijbaan, of iets sneller) de invoegstrook op rijdt kun je 99 van de 100 keer prima direct een mooi plekje vinden. Als je dan toch direct naast iemand rijdt, even 5 seconden je gas in trappen in plaats van twijfelend achteruit in je spiegel kijken en afremmen om ergens achter een andere (vracht)auto in te voegen met 75 km/u. In een plekje voor je duiken is 100x makkelijker dan een plekje zoeken met behulp van je spiegels.

Verder geeft @Pizza_Boom volgens mij de prima weerlegging dat het helemaal geen verplichting/noodzaak is om in het midden te rijden als dat niet hoeft. Ik rijd eigenlijk hetzelfde, en hoef nooit te remmen. Ik duik ook in elk gat en kan er zonder problemen weer uit komen. Goed anticiperen en meer dan 10 seconden vooruit denken en je wordt door niemand klem gereden.

Overigens, als je in een 80 zone ook 83 gaat rijden krijg je inderdaad veel chauffeurs in je achterbak. Doe dan niet kinderachtig en rijdt een beetje door... Dat stuk bij Zwolle is inderdaad altijd gedoe met automobilisten die worden ingehaald door vrachtwagens. Wat mij betreft is niets om je erger voor te schamen dan ingehaald worden door een vrachtwagen op de snelweg. Dan heb je écht totaal geen inzicht of 'gevoel' voor autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Divak schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:00:
Als je gewoon op de juiste snelheid (dezelfde snelheid als de hoofdrijbaan, of iets sneller) de invoegstrook op rijdt kun je 99 van de 100 keer prima direct een mooi plekje vinden. Als je dan toch direct naast iemand rijdt, even 5 seconden je gas in trappen in plaats van twijfelend achteruit in je spiegel kijken en afremmen om ergens achter een andere (vracht)auto in te voegen met 75 km/u. In een plekje voor je duiken is 100x makkelijker dan een plekje zoeken met behulp van je spiegels.
Dat is makkelijk als je een auto met veel vermogen hebt. Maar als je met een 180 graden bocht de snelweg op moet dan is het best aanpoten in vele auto's om de 100km/u te halen. Laat staan sneller te gaan rijden dan wat er al rijdt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wat betreft invoegen is het probleem van de meerderheid van de weggebruikers: Die kijken alleen maar in de spiegel, achteruit. En terwijl ze dat doen gaan ze langzamer, langzamer.. Twijfelen, niet zelfverzekerd.. dan krijg je gegarandeerd problemen.
Veel Nederlanders zijn allergisch voor toeren maken. Ik ben een jaar of wat terug eens met een paar kennissen naar een sporttoernooi in het buitenland geweest. Twee van ons, waaronder ik, reden beroepsmatig auto's, de derde was de eigenaar van de auto en de vierde had nog geen rijbewijs. De eigenaar werd op gegeven moment boos toen we Irschenberg (BAB-8 tussen München en Salzburg) doortrokken naar 5k, want auto ging dan kapot en dergelijke. De invoegstrook daar is vrij kort, zeker met een minder pittig autotje. Ondertussen zelf wel bijna 6k draaien bij het lichtjes afdalen op de autobahn, plankgas. :+
wowly schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:51:
Wat eens een leuk experiment is om te doen: geef eens ruim baan aan medeweggebruikers. Ik doe dit al jaren en het geeft een hoop positieve energie. Mensen zijn je doorgaans dankbaar, vrachtwagenchauffeurs al helemaal. Het rijdt heerlijk rustig, het verloop van het verkeer wordt er botermals van en het is besmettelijk! Jazeker, goed voorbeeld doet volgen. Ik kom uit het zuiden van het land waar de meesten dit al doen, maar als ik naar het midden of het westen moet merk ik duidelijk de "hardere" manier van rijden. Dichter achterop rijden, sneller wisselen van rijbaan, geen ruimte geven. Als ik dan de ruimte geef merk ik dat degene die het kregen dit later ook bij anderen gaan doen. Hartstikke leuk om te zien! Ik heb de stellige mening dat ik vaak sneller op mijn reisbestemming aankom zo.
Ik ben dus een Westerling van origine. Ik merk dat mensen die hier niet bekend zijn, soms behoorlijk panisch zijn als iemand hem in een gat voor mij drukt, terwijl ik daar niet van onder de indruk ben.
Naast notoire linksrijders en middenbaanbezetters op rustige wegen irriteert ik me ook vaak aan het feit dat er zoveel 2-baans wegen zijn in het zuiden van het land. Zo hebben we altijd veel last van de snelheidsverschillen tussen vracht en personenverkeer. Het lijkt wel alsof het zuiden er bekaaid vanaf komt als het gaat over snelwegen, terwijl er nota bene extreem veel vrachtverkeer doorheen rijd ( A2 naar Adam, richting België, richting Rotterdam). Verder irriteert me eigenlijk niet zoveel in het verkeer.
Je kan natuurlijk niet ontkennen dat de Randstad in zijn algemeenheid meer verkeer heeft. Het zuiden loopt nu wel achter, daar zijn we het over eens. De A58 en A67 kunnen hard een extra rijstrookje gebruiken. De A2 wordt na Eindhoven inderdaad ook een soort karrenspoor.
LordSinclair schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:13:
Dat is makkelijk als je een auto met veel vermogen hebt. Maar als je met een 180 graden bocht de snelweg op moet dan is het best aanpoten in vele auto's om de 100km/u te halen. Laat staan sneller te gaan rijden dan wat er al rijdt..
Ik heb eigenlijk met alles wel gereden en nooit moeite gehad. Goed, uitzondering is de A27 bij Oosterhout, maar dat is dan ook de kortste invoegstrook van Nederland. Je moet alleen niet willen schakelen bij 1500 toeren omdat dat lekker zuinig is. Maar zo lang je zelfs met 60 pk en een 0-100 tijd van meer dan 12 seconden nog moet inhouden omdat wat voor je rijdt helemaal geen gas geeft, dan ben je kansloos ja.
Vermogen maakt het wel een stuk makkelijker ja. Of je aan het einde van de invoegstrook theoretisch gezien 120 kan rijden of 200, maakt nogal een verschil, bij 200 heb je de ruimte om gas los te laten, een gat te creëren en vervolgens alsnog op snelheid in te voegen, bij 120 is dat lastiger. En voor de bocht natuurlijk een gat laten vallen, zodat je na de bocht lekker door kan versnellen, helpt ook enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Pizza_Boom schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:54:
Dat iemand er met 90 tussen duikt vind ik niet zo'n probleem. Dat ie daarna niet door accelereert, maar dit pas doet op het moment dat ik ook 90 rijd, dat vind ik wel irritant.

[...]
Ik vind dit grappig om te lezen. Ik heb qua snelheid meestal aardig dezelfde rijstijl, maar heb compleet andere ervaringen, ook als ik wel vmax +10/20/30/40 draai.
Probeer dat dan eens niet te doen? :?
Als het overigens dusdanig druk is dat middenplakkers vervelend worden, mag je blij zijn als je vmax+5 kan blijven draaien. Op de teller, dus dat zal zo'n 2-3 km/h boven de limiet op GPS snelheid zijn.
En daar rij ik dus gewoon vmax. Niet vmax+3/10/20, maar gewoon vmax.
Als ik meer dan 5 seconde naar rechts kan, zit ik daar.
En ik dus niet. Ik vind dat niet genoeg ruimte. Een inhaalactie kan best 10 seconden duren. Goed in je spiegels kijken kost telkens iets van een seconde ofzo. Kijk je ook in je dode hoek? Dus over je schouder? Als de hele actie tezamen qua tijdsduur vergelijkbaar gaat zijn met de tijd die je dan rechts kan blijven rijden vind ik het wel mooi geweest :)
Ieder gat waar ik meer dan enkele seconden in kan zitten, gebruik ik. Juist als je wel te hard rijdt, wil je geen aandacht trekken met onnodig links plakken. VROS en OS, maar ook lasers letten altijd vooral op de linker rijstrook.
Juist, dus, omdat jij (veel) te hard wil rijden en omdat er links geflitst word wil je iedereen lekker naar rechts drukken?
]Waarom ga je naar links voor iemand die je in je spiegels klem ziet zitten? Die ben je toch allang voorbij?
Ik gooi hem echt niet zomaar naar links hoor. Als iemand binnen de bumperkleef-afstand komt dan laat ik hem gewoon voorgaan. En ietsje meer ook nog wel afhankelijk van de snelheid van de ander. Veiligheid, weet je? Maar ik ben bepaald niet verlegen met het kiezen van mijn rijstrook. Veel mensen kijken niet in het voren en moeten dan op de rem omdat ze pas in spiegel kijken als ze achter de voorligger zitten. Ik spiegel regelmatig en zie dat ik klem ga zitten --> alvast naar links. Dat is absoluut toegestaan, nee, sterker nog, dat is zelfs hoe het moet.
Mijn ervaring met auto's die snel dichterbij komen is dat ze ook snel weer voorbij zijn. Als je vlot een gaatje in gaat, trappen zij hem vlot weer bij en heb je beide geen last van elkaar.
Dat is dus hoe ik het doe. Alleen niet met 5 seconden. Dat is me te wild. Sorry.
Ik hoef eigenlijk nooit van mijn gas af voor mensen die mij inhalen
Goh, ik ook bijna nooit. Eigenlijk alleen voor mensen die veel meer als vmax doen.
Als ik vmax+30/40 doe, ga ik er vanuit dat mensen dat niet verwachten. Daar anticipeer ik op, dus gas los bij een groepje auto's rond een vrachtwagen. Als ik vmax+5/10 doe, verwacht ik dat mensen mij wel gewoon verwachten. Jij kan in jouw spiegels namelijk niet zien of iemand 130 of 140 rijdt, dat is onmogelijk. De mens kan sowieso slecht snelheid schatten, maar dit soort kleine verschillen zijn in je spiegel niet waar te nemen.
Dat doe ik dus ook, behalve dat ik niet nominaal veel meer als vmax rijd. Een heel enkele keer geeft ik een dot gas bij als ik met vmax iemand ánders klem dreig te zetten.

Weet je zeker dat je niet het meeste last hebt van linksrijders als je zelf te hard aan het rijden bent? Ben je niet stiekem zelf die linksrijder op dat moment? 8)
tilburgs82 schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:49:
[...]

Leuk verhaal en leuk dat je zoveel thumbs up krijgt, maar dit is precies wat er mis is met de Nederlandse automobilist. Klagen over mensen die te hard rijden en vervolgens zelf de wet gaan overtreden door onnodig links te rijden. Want dat is precies wat dit is. Onnodig links rijden.
Als er ruimte is, gewoon naar rechts gaan. Scheelt een hoop irritatie.
Goh. Ik zet notabene bovenaan "als het enigszins kan". Dus nominaal rij ik rechts. Alleen blijkbaar volgens velen niet rechts genoeg. Je kan van mening verschillen over bij welk gat je naar rechts "moet" en bij welk gat het "handig/onhandig" is. Maar mij betrap je niet op doorsukkelen op de linker strook. Ik kies een strook waar men ongeveer vmax doet. Maar ik weiger pertinent om meer als vmax te rijden als er rechts weinig ruimte is.

[ Voor 11% gewijzigd door GemengdeDrop op 16-09-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 16:31
Ozzie schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:27:
.......Mijn auto heeft adaptive cruise-control en houd voldoende afstand tussen mijn voorganger....
Ik krijg steeds meer het idee dat dat daar niet voor bedoeld is. Het houdt afstand voor jou en niet voor de rest van het verkeer. Dat krijg je als je alleen op de techniek vertrouwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thelightning
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06-2022
<knip in schijt informatie>
Wat een naar egoistisch mannetje ben jij. Jij bent het schoolvoorbeeld van de Duitse haat aan Nur Links rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-06 15:53
Ik rij elke dag over de a16 tussen Breda en Dordrecht. De middenplakkers daar zijn zeker 80% auto's met een belgisch kenteken.

- NAC Breda -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Mavamaarten schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:10:
[...]

Exact. Bij middenrijvakrijders durf ik wel eens in te halen, en dan vrij kort meteen in 1 beweging helemaal naar het meest rechtse vak. Die boodschap snappen ze vaak wel.
Doe maar gewoon niet. Maak je niet druk. Niet goed voor je hart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spyran
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
mugenmarco schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:36:
[...]

Moet er wel bij vermelden dat ik niet toeter als iemand naast diegene rijd. Maar ja ik doe dat inderdaad wel, ze letten vervolgens wel op de weg ipv dat ze kilometers lang slingerend rijden en amper voor zich kijken.
Ik snap op zich wel dat je "er iets aan wilt doen", maar ik betwijfel of het een veilige methode is en bovendien - zoals iemand anders al aangaf - denk ik ook dat het weinig zin heeft. Kans op ongelukken lijken mij eigenlijk alleen maar toe te nemen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

thelightning schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:34:
[...] Jij bent het schoolvoorbeeld van de Duitse haat aan Nur Links rijders.
Dank voor je , uhm, commentaar! Toch wonderlijk om te zien dat je denkt dat ik altijd links rij. Terwijl ik ermee begin dat ik normaal gewoon rechts rijd.

In Duitsland rijden vind ik prachtig. Kan je gewoon met het verkeer mee rijden. Wil je iets harder --> vaker links. Wil je iets langzamer --> vaker rechts.
Ja, er rijden mensen 200 of zelfs meer. En die geef je de ruimte als het kan. En die weten het zelf ook vaak wanneer het kan. En wanneer niet.

Nederland is een heel ander verhaal. Krappere drukke wegen. Veel op/af-ritten. En: een maximum snelheid. En ik ga absoluut naar rechts. Alleen niet perse net zo snel als de drammer achter me graag wil als ik al vmax rijd. Als ik er voor kies om lager dan vmax te rijden (bijvoorbeeld omdat ik anticipeer op een afslag die gaat komen) dan zorg ik dat ik mensen niet onnodig in de weg zit. Ik snap echt niet wat er aan mijn weggedrag zo verkeerd is dat je het nodig vind om allerlei negatieve termen aan mijn persoon te plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
thelightning schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:34:
[...]

Wat een naar egoistisch mannetje ben jij. Jij bent het schoolvoorbeeld van de Duitse haat aan Nur Links rijders.
Dat hebben onze oosterburen goed afgekeken dan, want als je daar rijdt zie je een weinig ander wegbeeld dan hier. In het midden en links rijden. De rechterrijstrook gebruiken ze ook daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Haha, dit soort draadjes doen het altijd erg goed 8)
Ik rijd eigenlijk hetzelfde, en hoef nooit te remmen. Ik duik ook in elk gat en kan er zonder problemen weer uit komen. Goed anticiperen en meer dan 10 seconden vooruit denken en je wordt door niemand klem gereden.
Klopt, is ook mijn ervaring in Nederland.
In Duitsland is op de vrije stukken het snelheidsverschil echter wel dermate groot dat het daar lastig wordt.
Dan wordt het dus kiezen: ca. 90 - 100 km/h op rijstrook 2 (rechts), of 150 - 170 km/h op rijstrook 1 (links).
Terwijl ik persoonlijk liever 130 zou rijden maar dan hinder je al snel de snelle wagens bij inhalen. Op zo'n moment is het gewoon aanpassen en met het treintje meerijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 11:22
LordSinclair schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:48:
[...]

Dat hebben onze oosterburen goed afgekeken dan, want als je daar rijdt zie je een weinig ander wegbeeld dan hier. In het midden en links rijden. De rechterrijstrook gebruiken ze ook daar niet.
Het mooie van Duitsland is dat ze daar netjes even rechts blijven als je eraan komt planken met 200km/h, in plaats van voor jezelf kiezen, naar links te gaan en je vol in de ankers moet.
Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:33
plofkip schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:03:
[...]

Het mooie van Duitsland is dat ze daar netjes even rechts blijven als je eraan komt planken met 200km/h, in plaats van voor jezelf kiezen, naar links te gaan en je vol in de ankers moet.
Vaak genoeg gehad dat ik ook vol in de ankers moet in Duitsland hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 11:22
Uiteraard, je hebt ze er altijd tussen zitten, maar daar houden ze echt meer rekening met snel rijdende voertuigen dan hier (ergens ook wel logisch i.v.m. de ontbrekende snelheidslimiet natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

plofkip schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:03:
[...]

Ja, je leert er van dat je in Nederland niet met 200km/u voorbij moet komen planken. In Nederland is men er over het algemeen niet op bedacht dat het snelheidsverschil zo groot is terwijl je op de autobahn daar wel rekening mee dient te houden.
Daarbij vind ik het ook asocialer om 120 op de linkerbaan te rijden waar je 200 mag dan 120 rijden op de linkerbaan waar je 120 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Cheesy schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:57:
Haha, dit soort draadjes doen het altijd erg goed 8)

[...]

Klopt, is ook mijn ervaring in Nederland.
In Duitsland is op de vrije stukken het snelheidsverschil echter wel dermate groot dat het daar lastig wordt.
Dan wordt het dus kiezen: ca. 90 - 100 km/h op rijstrook 2 (rechts), of 150 - 170 km/h op rijstrook 1 (links).
Terwijl ik persoonlijk liever 130 zou rijden maar dan hinder je al snel de snelle wagens bij inhalen. Op zo'n moment is het gewoon aanpassen en met het treintje meerijden.
In .de doe ik ook liever 150 ofzo. Ik houd wel van lekker doorstampen. Omdat er geen max is kan je lekker meerijden met wat de rest toevallig doet. En als dat toevallig 140 is ipv 150 is dat bijvoorbeeld prima. Maar ik weiger dan in .nl een overtreding te maken op iets dat objectief vast is te stellen (snelheid) alleen maar om te voorkomen dat ik de andere overtreding van onnodig links zou maken die een stuk meer subjectief is.

Ik ben van de school vlot en vloeiend. Zodra het niet vlot is is het niet ok (en ja, het gaspedaal gaat bij mij helemaal tot de bodem, in een lage versnelling voor meer acceleratie). Maar zodra het niet vloeiend is dan ook niet ok. Het is niet alsof ik midden of links ga rijden specifiek om tehardrijders te pesten. Nee ik kijk wel uit. Het punt voor mij is gewoon: ik ga van A naar B, rechts rijd het 100, midden rijd het ~120 ofzo en ik probeer iedereen de ruimte te gunnen, maar ik ga niet als een malle van links naar rechts en terug slalommen. In de praktijk lijkt dat soms op onnodig links rijden, maar als het zo druk is dat er één seconde voor mij in dezelfde baan ook al iemand zit, dan heeft het van rijstrook wisselen geen zin meer. De persoon achter me komt dan gewoon te rijden waar ik zit en vervolgens zit ik zelf 100 te rijden. Dan blijf ik liever waar ik al zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
GemengdeDrop schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:23:
[...]

Probeer dat dan eens niet te doen? :?

[...]

En daar rij ik dus gewoon vmax. Niet vmax+3/10/20, maar gewoon vmax.

[...]

En ik dus niet. Ik vind dat niet genoeg ruimte. Een inhaalactie kan best 10 seconden duren. Goed in je spiegels kijken kost telkens iets van een seconde ofzo. Kijk je ook in je dode hoek? Dus over je schouder? Als de hele actie tezamen qua tijdsduur vergelijkbaar gaat zijn met de tijd die je dan rechts kan blijven rijden vind ik het wel mooi geweest :)

[...]

Juist, dus, omdat jij (veel) te hard wil rijden en omdat er links geflitst word wil je iedereen lekker naar rechts drukken?

[...]

Ik gooi hem echt niet zomaar naar links hoor. Als iemand binnen de bumperkleef-afstand komt dan laat ik hem gewoon voorgaan. En ietsje meer ook nog wel afhankelijk van de snelheid van de ander. Veiligheid, weet je? Maar ik ben bepaald niet verlegen met het kiezen van mijn rijstrook. Veel mensen kijken niet in het voren en moeten dan op de rem omdat ze pas in spiegel kijken als ze achter de voorligger zitten. Ik spiegel regelmatig en zie dat ik klem ga zitten --> alvast naar links. Dat is absoluut toegestaan, nee, sterker nog, dat is zelfs hoe het moet.

[...]

Dat is dus hoe ik het doe. Alleen niet met 5 seconden. Dat is me te wild. Sorry.

[...]
Goh, ik ook bijna nooit. Eigenlijk alleen voor mensen die veel meer als vmax doen.

[...]
Dat doe ik dus ook, behalve dat ik niet nominaal veel meer als vmax rijd. Een heel enkele keer geeft ik een dot gas bij als ik met vmax iemand ánders klem dreig te zetten.

Weet je zeker dat je niet het meeste last hebt van linksrijders als je zelf te hard aan het rijden bent? Ben je niet stiekem zelf die linksrijder op dat moment? 8)

[...]

Goh. Ik zet notabene bovenaan "als het enigszins kan". Dus nominaal rij ik rechts. Alleen blijkbaar volgens velen niet rechts genoeg. Je kan van mening verschillen over bij welk gat je naar rechts "moet" en bij welk gat het "handig/onhandig" is. Maar mij betrap je niet op doorsukkelen op de linker strook. Ik kies een strook waar men ongeveer vmax doet. Maar ik weiger pertinent om meer als vmax te rijden als er rechts weinig ruimte is.
GemengdeDrop schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:19:
[...]

In .de doe ik ook liever 150 ofzo. Ik houd wel van lekker doorstampen. Omdat er geen max is kan je lekker meerijden met wat de rest toevallig doet. En als dat toevallig 140 is ipv 150 is dat bijvoorbeeld prima. Maar ik weiger dan in .nl een overtreding te maken op iets dat objectief vast is te stellen (snelheid) alleen maar om te voorkomen dat ik de andere overtreding van onnodig links zou maken die een stuk meer subjectief is.

Ik ben van de school vlot en vloeiend. Zodra het niet vlot is is het niet ok (en ja, het gaspedaal gaat bij mij helemaal tot de bodem, in een lage versnelling voor meer acceleratie). Maar zodra het niet vloeiend is dan ook niet ok. Het is niet alsof ik midden of links ga rijden specifiek om tehardrijders te pesten. Nee ik kijk wel uit. Het punt voor mij is gewoon: ik ga van A naar B, rechts rijd het 100, midden rijd het ~120 ofzo en ik probeer iedereen de ruimte te gunnen, maar ik ga niet als een malle van links naar rechts en terug slalommen. In de praktijk lijkt dat soms op onnodig links rijden, maar als het zo druk is dat er één seconde voor mij in dezelfde baan ook al iemand zit, dan heeft het van rijstrook wisselen geen zin meer. De persoon achter me komt dan gewoon te rijden waar ik zit en vervolgens zit ik zelf 100 te rijden. Dan blijf ik liever waar ik al zat.
Zijn dit reacties van dezelfde persoon?

In de eerste post ageer je tegen te hard rijden en ben je soms wel 10 seconden bezig met inhalen, in de tweede post rij je het liefst 150 en gaat het gaspedaal tot de grond.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:28
LordSinclair schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:13:
[...]

Ook een 1.0 EcoBoost/TSI/1KR-FE vind het echt wel leuk om soms boven de 3000 toeren te komen. Doe je je katalysator en EGR een groot plezier mee ;)

Ik mag toch hopen dat jij een kleine 5 seconden later nog enigszins weet hoe de verkeerssituatie in elkaar zat.
Een aantal dingen:
  1. Als iemand binnen de bumperkleefafstand komt, en je laat ze dan wel voorbij gaan, waarom ben je dan niet al op de ruimte van de rechtsgelegen rijstrook die blijkbaar al die tijd beschikbaar was als je direct kan uitwijken voor de bumperklever? Klinkt als onnodig links rijden.
  2. Als jij je zo vaak in situaties bevind waarin mensen tot op bumperkleefafstand jouw auto naderen, wordt het dan niet eens tijd om jouw kader van 'sociaal weggebruik' te evalueren?
  3. Weet je dat onnodig harde remacties vaak auto's meer in onbalans brengen dan snelheid houden, dus wat jij doet onder het mom 'veiligheid, weet je?' eigenlijk precies het tegenovergestelde is?
  4. Jij bent niet in de positie, als normaal weggebruiker, om te mogen bepalen hoe anderen rijden. Jij hoeft alleen maar bezig te zijn met je eigen veiligheid en hoe jouw rijgedrag bijdraagt aan een zo groot mogelijke verkeersveiligheid. Onnodig links blijven hangen, verkeer ophouden omdat jij van mening bent dat zo hard rijden niet nodig is, kan je een artikel 5 verbaal voor krijgen. Voor eigen rechter spelen mag niet.
In Duitsland rijden vind ik prachtig. Kan je gewoon met het verkeer mee rijden.
Dat kan in Nederland ook. Kan het je ook van harte aanbevelen dat eens te proberen, zou een hoop ergernis schelen bij het overige wegverkeer dunkt me.

Dit legt ook wel bloot wat misschien een basis voor het delta-v probleem is op de Nederlandse wegen. Er geldt hier een snelheidslimiet en er zijn dus een hoop weggebruikers als de dood dat te overschrijden. Het zou een hoop schelen als mensen gingen inzien dat er niet elke 200m een flitspaal staat en dat je heus niet aan de kant zal worden gezet als je kortstondig even het gaspedaal iets verder indrukt om de linker(e) baan vrij te maken voor het verkeer dat niet als een oma rijdt wel de voorkeur geeft iets harder door te rijden. Ik wil niet zeggen dat de snelheidslimieten weg moeten zoals dat in Duitsland het geval is, maar misschien is flitspalen weghalen van de snelwegen ten faveure van trajectcontroles waarbij een kortstondig extra beetje gas wegvalt in de correctiemarge lang zo'n gek idee nog niet.

Mijn ervaring:
Ik sluit mij denk ik grotendeels aan bij de tweede reactie in dit topic. Ik maak persoonlijk (en dat is dus niet wettelijk) een onderscheid tussen rechts inhalen, en rechts voorbij rijden. Inhalen is een bijzondere maneuvre waarbij verandering van rijstrook nodig is. Op het moment dat ik netjes op de rechterrijstrook rijd (dit gebeurt voornamelijk op momenten zonder daglicht, overdag is het vaak te druk voor deze situaties om zich voor te doen) en er zit zo'n slaapkop op de tweede baan van rechts (of verder van rechts), dan ga ik absoluut niet de moeite nemen om twee keer van baan te wisselen. Ik heb ook een vriendelijk italiaans toetertje in mijn auto dus met een kortstondig geluidssignaal maak ik de linkshanger regelmatig ook weer even wakker, nadat ik met een aantal jaar rij-ervaring heb mogen vaststellen dat alleen maar rechts voorbij rijden of vlak voor hun neus de drie vrije rijbanen naar de rechterrijstrook kruisen om de medeweggebruiker te attenderen op de aanwezige ruimte vaak niet afdoende is. :+

Ik rijd zelf ook regelmatig boven de maximum-snelheid met flitsmeister op mijn CarPlay-unit. Ik weet dat het niet mag, en ik kies dan ook bewust garant te staan voor de eventuele consequenties daarvan. Ik merk alleen aan mijzelf dat ik veel oplettender en bewuster van mijn omgeving rijd, en in mijn beleving: daarom dus ook veiliger. Het grootste gevaar schuilt hem in de verveling achter het stuur: dan komt het telefoontje uit de broekzak namelijk en dat moeten we toch niet hebben. Toch heb ik het vermoeden dat dat de grondslag is voor het telefoongebruik in de auto. Ik heb specifiek een headunit met CarPlay gekocht zodat ik mijn telefoon in het kastje moet leggen aan de kabel (daarvoor gebruikte ik overigens mijn telefoon niet handheld achter het stuur, laat ik daar duidelijk in zijn, maar had ik zo'n houdertje voor mijn telefoon zodat ik daarop flitsmeister en mijn navigatie op kon zien. Toch is zo'n telefoon in een fragiel en beweegbaar houdertje een stuk minder praktisch dan een groot scherm dat zo vast als een huis zit in je middenconsole, precies waar dat ook door de fabrikant bedoeld is).

Als ik dan ook nog een persoonlijk frustratiepuntje waar wel iets aan gedaan kan worden mag ventileren hier: De spitsstrook op de A1 tussen knooppunt Eemnes en afslag Naarden. Daar wordt dus de eigenlijke vluchtstrook open gesteld voor verkeer als zijnde de meest rechter rijstrook in de drukste uren (wat op de A1 inhoudt: 90% van de tijd).
Zoveel medeweggebruikers snappen geen ene barst van hoe die strook rijdt. Ik kan soms bijna een kilometer op de rechterrijstrook rijden en 10-20 auto's rechts voorbij rijden omdat men niet begrijpt dat, wanneer er een groene pijl boven die rijstrook hangt, deze open is voor regulier wegverkeer. En het zijn vooral Duitsers die geen flauw benul hebben wat ze met een vluchtstrook met een groene pijl aan moeten :X. Wanneer gaat daar die derde rijstrook nou gewoon eens een permanente rijstrook worden gemaakt met normale wegbelijning? Desnoods maken ze dan van de buitenste rijstrook een spitsstrook die kan worden afgesloten op de daluren. Dit maakt namelijk de A1 tussen deze twee punten een soort halve driebaansweg, en het is niet alsof drie rijstroken een overbodige luxe is op dit traject :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Grimmie187 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:50:
[...]

[...]

Zijn dit reacties van dezelfde persoon?

In de eerste post ageer je tegen te hard rijden en ben je soms wel 10 seconden bezig met inhalen, in de tweede post rij je het liefst 150 en gaat het gaspedaal tot de grond.. :?
yes ;)
En ik ga ook met 45/50 over rotondes heen als ik die kan overzien. En dat doen de meeste mensen ook weer niet. Maar dan weer niet als het nat is bijvoorbeeld. Of als het buiten ~1 a 2 graden boven nul is geweest.

Ik ga alleen niet constant een snelheidsovertreding begaan. Dus in .nl rijd ik langzamer. Wonderlijk toch? Zoals eerder gezegd, ik wil zelfs nog wel zover gaan om eventjes kortstondig boven de max uit te komen als ik daarmee iemand wat van dienst kan zijn. Maar als het gewoon druk is dan houd ik ruimte, houd ik mijn snelheid en ga ik niet onnodig heen en weer zwalken.
naarden 4ever schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:54:
[...]
Ik mag toch hopen dat jij een kleine 5 seconden later nog enigszins weet hoe de verkeerssituatie in elkaar zat.
Als mensen enigszins beperkte acties uitvoeren wel ja. Misschien zit er áchter die bumperklever wel een motorrijder met doodsverachting die ik dan niet gezien heb. Overigens: Ik heb kleine spiegeltjes en een enorme dode hoek. Houd je daar ook rekening mee?
Als iemand binnen de bumperkleefafstand komt, en je laat ze dan wel voorbij gaan, waarom ben je dan niet al op de ruimte van de rechtsgelegen rijstrook die blijkbaar al die tijd beschikbaar was als je direct kan uitwijken voor de bumperklever? Klinkt als onnodig links rijden.
Ik had het over de situatie dat ik al rechts zat. Dus ik zou hem nooit op die afstand er links voor gooien alleen om maar niet klem te zitten.
Als jij je zo vaak in situaties bevind waarin mensen tot op bumperkleefafstand jouw auto naderen, wordt het dan niet eens tijd om jouw kader van 'sociaal weggebruik' te evalueren?
Hoe zie je dat voor je als ik probeer mensen de ruimte te geven maar toch ook de maximum snelheid te rijden maar niet veel harder? Mensen die bij mij kleven doen dat niet omdat ik niet snel genoeg rij.
Weet je dat onnodig harde remacties vaak auto's meer in onbalans brengen dan snelheid houden, dus wat jij doet onder het mom 'veiligheid, weet je?' eigenlijk precies het tegenovergestelde is?
Dat zeg ik nergens. Als ik iets doe is proberen te voorkomen dat er onnodig hard geremd gaat worden. Ik modereer bijvoorbeeld mijn snelheid waar nodig als het voor mij aan afremt en probeer van het gas af te gaan in plaats van meteen te remmen. Ik kijk ook naar de remlichtjes ver voor me om dat vloeiend te laten gaan. Ik zal hem nooit zomaar naar links gooien. Ik zal hem wel naar links brengen als ik naar mijn idee een legale inhaal actie kan doen. Dat kan betekenen dat iemand die 150 rijd van het gas af moet. En als die/ dan moet remmen is die persoon dus juist onveilig bezig.
Jij bent niet in de positie, als normaal weggebruiker, om te mogen bepalen hoe anderen rijden. Jij hoeft alleen maar bezig te zijn met je eigen veiligheid en hoe jouw rijgedrag bijdraagt aan een zo groot mogelijke verkeersveiligheid. Onnodig links blijven hangen, verkeer ophouden omdat jij van mening bent dat zo hard rijden niet nodig is, kan je een artikel 5 verbaal voor krijgen. Voor eigen rechter spelen mag niet.
Eens. Behalve dat jij blijkbaar denkt dat ik constant in het verkeer anderen bewust aan frustreren ben. Dat doe ik niet, ik rij gewoon daar, en ik rij zo snel als maar mag, en als ik enigszins naar rechts kan dan doe ik dat. Alleen zijn er altijd mensen die denken dat dat sneller moet. Jouw argument gaat twee kanten op. Iemand die achter mij zit te drammen mag ook niet voor mij bepalen dat ik nu echt naar rechts moet, terwijl ik gewoon vlot doorrijd. Als ik naar rechts kan dan doe ik dat, maar als het pisdruk is en 50m voor mij een vrachtwagen kan je het wel vergeten. Iemand anders hoeft ook niet voor mij te bepalen dat ik in dat gaatje "moet".
Het zou een hoop schelen als mensen gingen inzien dat er niet elke 200m een flitspaal staat en dat je heus niet aan de kant zal worden gezet als je kortstondig even het gaspedaal iets verder indrukt om de linker(e) baan vrij te maken voor het verkeer dat niet als een oma rijdt wel de voorkeur geeft iets harder door te rijden
Right, dus ik "moet" maar snelheidsovertredingen maken om voor jou de weg vrij te maken? Soms doe ik dat inderdaad, maar dat is dan op dat moment, naar mijn eigen afweging over de situatie, inclusief veiligheid, mijn eigen keuze. Waar halen mensen toch het idee vandaan dat als er niet gecontroleerd word dat het dan ok is?
maar misschien is flitspalen weghalen van de snelwegen ten faveure van trajectcontroles waarbij een kortstondig extra beetje gas wegvalt in de correctiemarge lang zo'n gek idee nog niet.
Dit zou ik sterk toejuichen. Als er bijna overal traject controle is, dan heeft het snel rijden dus geen zin meer, en stoppen mensen misschien ook met onnodig-links-hard-rijden. Waardoor ik weer rustig met vmax van A-naar-B kan zonder beschuldig te worden van oud-oma-gedrag :+

[ Voor 69% gewijzigd door GemengdeDrop op 16-09-2019 17:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:19

Bestla

M/M -> V/F

Ik als truckster maak verschillende dingen mee.

1: middenbaan rijders
2: vrachtwagenklevers en helemaal irritant als ik ga inhalen ineens achter mij vandaan komen en mij gaan inhalen. 8)7
3: onnozelaars
4: bejaarden
5: leasebakrijders (audirijders in het bijzonder):
6: witte/aannemersbusjes

1: Daar heb ik alleen maar last van als naar mijn werk rijd, of naar huis ga. Ik ga ze gewoon rechts voorbij als het te druk is om er banen voor op te schuiven.

2: Levens gevaarlijk gedrag. Ze maken het zichzelf onmogelijk om vooruit te kijken, en ik sta echt sneller stil dan zij.
3: Mensen met aanhanger die doen of dat er niet achter hangt. Snijden mij op zodanige manier dat de antibotsingunit ingrijpt. Geen pretje :X Caravanrijders die de wet niet kennen, en gewoon 80km/h blijven karren terwijl ze 90 mogen
4: Rijden vaak het netst van iedereen, maar wel iets te langzaam, 75km/h op de rechterbaan is te langzaam, echt.
5: Hier zeg ik niets, iedereen ken ze wel. :F
6: Bumperkleven alsof het lieve lust is. Linksplakken ook tot in den treure, km na km.

Spitsstroken: Lekker rustig en alleen voor vrachtverkeer. :> :*)

[ Voor 14% gewijzigd door Bestla op 16-09-2019 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
hmm vrachtwagenklevers. Niet dat ik dat doe maar ik ken het fenomeen niet. Ze rijden vlak achter je, en als jij langzamer moet gaan rijden vanwege een voertuig voor je, halen ze jou sneller in zodat jij niet vloeiend het langzaamrijdende voertuig kan inhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 19:06
wowly schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:03:
hmm vrachtwagenklevers. Niet dat ik dat doe maar ik ken het fenomeen niet. Ze rijden vlak achter je, en als jij langzamer moet gaan rijden vanwege een voertuig voor je, halen ze jou sneller in zodat jij niet vloeiend het langzaamrijdende voertuig kan inhalen?
Niet per se.
Er zijn er een paar tussen die er een sport van maken om zo vlak mogelijk achter een vrachtwagen te rijden zodat zij geen tegenwind krijgen, de vrachtwagen houd die immers tegen. Daardoor besparen ze brandstof 🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 22:45
Reinier schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:57:
[...]

Ja hoor. Bij een blokmarkering of als het een tram betreft.

Strikt genomen mag het zelfs in een file niet.
Ik ben nu bezig met autotheorie, en je mag een auto rechts inhalen bij 5 situaties:
1) Blokmarkering
2) File
3) Rotonde
4) Tram
5) Bestuurders die voorgesorteerd zijn voor links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Bestla schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:01:

Ok. Nu voor jou als professioneel bestuurder je mening gevraagd, volgende casus:

1. Ik rijd 130 op de GPS, jij 85 (of 90? ;) )
2. Het is druk maar niet zo druk dat ik niet vlot door kan rijden.
3. Ik ben bezig met jou in te halen op de linker strook.
4. Er zit 60 meter tussen jou en mij. Dan ben ik dus binnen 5 seconden bij jouw achterkant.
5. Achter mij op komt op de linker strook iemand met 150.

Moet ik dan serieus nog achter jou op de rechter baan invoegen en dan de achterligger langs laten gaan?

Vervolg vraag:
Als ik je dan gewoon wel voorbij ga, hoeveel meter moet er dan volgens jou tussen jou en mij inzitten voordat ik weer vóór jou in mag voegen? (ik schat het op m'n binnenspiegel: zie ik jouw voorkant volledig, voeg ik in.) En als daar dan al weer iemand rijd?
En maakt het verschil of ik zo'n inhaalactie doe op de middenstrook van een 3strooks-weg of op de linkerbaan van een twee-strooker?

Ik vraag dat om dat dit de situatie is die ik bedoel, en ik heb het idee dat ik een beetje verguisd word op dit punt. Terwijl ik toch gewoon 10 seconden of meer bezig ben voordat die inhaalactie op jouw klaar is (60 meter erachter, jouw lengte, plus marge voor). Het lijkt soms een eeuwigheid. Met een beetje pech krijg je meerdere van die acties achterelkaar en lijkt het op onnodig links rijden. Maar ik vond dat wel meevallen. Jouw mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:35

Reinier

\o/

Ryur schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:15:
[...]

Ik ben nu bezig met autotheorie, en je mag een auto rechts inhalen bij 5 situaties:
1) Blokmarkering
2) File
3) Rotonde
4) Tram
5) Bestuurders die voorgesorteerd zijn voor links
Klopt, ik was onvolledig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Dat stuk bij Zwolle is inderdaad altijd gedoe met automobilisten die worden ingehaald door vrachtwagens. Wat mij betreft is niets om je erger voor te schamen dan ingehaald worden door een vrachtwagen op de snelweg. Dan heb je écht totaal geen inzicht of 'gevoel' voor autorijden.
Je schamen omdat je je aan de regels houd? Je schamen als je door een vrachtwagen ingehaald word? Geen inzicht hebben omdat je aan de regels wil houden?

Beste Divak, ik zie best wat je bedoelt maar als ik besluit 80 te rijden waar 80 de regel is maak ik me absoluut niet druk om de mensen die me willen inhalen. Ze gaan hun gang maar, met wat mazzel zijn ze een paar minuten eerder thuis, met wat pech een heleboel euro lichter.

Maar om te zeggen dat mensen die zich aan de regels houden geen inzicht hebben? Dat is wel erg strak. Ik ga zitten in mijn Tesla en laat hem bepalen hoe hard ik mag en hoe dicht ik op een voorganger zit. Luister naar een podcast (van tweakers) en kijk wat om me heen. Op het moment dat ik me zou schamen zou ik me sterk afvragen of ik wel op de weg zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

GemengdeDrop schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:15:
[...]

Ok. Nu voor jou als professioneel bestuurder je mening gevraagd, volgende casus:

1. Ik rijd 130 op de GPS, jij 85 (of 90? ;) )
2. Het is druk maar niet zo druk dat ik niet vlot door kan rijden.
3. Ik ben bezig met jou in te halen op de linker strook.
4. Er zit 60 meter tussen jou en mij. Dan ben ik dus binnen 5 seconden bij jouw achterkant.
5. Achter mij op komt op de linker strook iemand met 150.

Moet ik dan serieus nog achter jou op de rechter baan invoegen en dan de achterligger langs laten gaan?

Vervolg vraag:
Als ik je dan gewoon wel voorbij ga, hoeveel meter moet er dan volgens jou tussen jou en mij inzitten voordat ik weer vóór jou in mag voegen? (ik schat het op m'n binnenspiegel: zie ik jouw voorkant volledig, voeg ik in.) En als daar dan al weer iemand rijd?
En maakt het verschil of ik zo'n inhaalactie doe op de middenstrook van een 3strooks-weg of op de linkerbaan van een twee-strooker?

Ik vraag dat om dat dit de situatie is die ik bedoel, en ik heb het idee dat ik een beetje verguisd word op dit punt. Terwijl ik toch gewoon 10 seconden of meer bezig ben voordat die inhaalactie op jouw klaar is (60 meter erachter, jouw lengte, plus marge voor). Het lijkt soms een eeuwigheid. Met een beetje pech krijg je meerdere van die acties achterelkaar en lijkt het op onnodig links rijden. Maar ik vond dat wel meevallen. Jouw mening?
1. Je bent hier al aan het inhalen omdat 60m, op 130km/u maar 2 seconde afstand is.
2. Met dit snelheids verschil zit je inderdaad binnen 5 seconden op zijn bumper.

Ik denk niet dat dit de case is die hierboven wordt bedoeld.
In het verkeer zie ik dagelijks situaties waarbij de afstand minstens 3x zo groot is en de snelheid geen 130 is maar 120 a 110 waar 130 is toegestaan.

3. als iemand inderdaad met 150 aankomt rijden, dan is toch naar rechts gaan een optie, grote kans dat zo'n persoon extra gas geeft om jou voorbij te gaan, en zo hoef jij niet eens af te remmen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Anoniem: 310408 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:25:
[...]

Je schamen omdat je je aan de regels houd? Je schamen als je door een vrachtwagen ingehaald word? Geen inzicht hebben omdat je aan de regels wil houden?

Beste Divak, ik zie best wat je bedoelt maar als ik besluit 80 te rijden waar 80 de regel is maak ik me absoluut niet druk om de mensen die me willen inhalen. Ze gaan hun gang maar, met wat mazzel zijn ze een paar minuten eerder thuis, met wat pech een heleboel euro lichter.

Maar om te zeggen dat mensen die zich aan de regels houden geen inzicht hebben? Dat is wel erg strak. Ik ga zitten in mijn Tesla en laat hem bepalen hoe hard ik mag en hoe dicht ik op een voorganger zit. Luister naar een podcast (van tweakers) en kijk wat om me heen. Op het moment dat ik me zou schamen zou ik me sterk afvragen of ik wel op de weg zou moeten zijn.
Heeft @Divak het niet gewoon over ingehaald worden door een vrachtwagen op een stukje weg waar je 100/120/130 mag?
Dus ja, het is inderdaad beschamend om ingehaald te worden door een vrachtwagen. (In mijn optiek zelfs als je netjes aan de snelheid houdt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Tartarus schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:11:
[...]

Niet per se.
Er zijn er een paar tussen die er een sport van maken om zo vlak mogelijk achter een vrachtwagen te rijden zodat zij geen tegenwind krijgen, de vrachtwagen houd die immers tegen. Daardoor besparen ze brandstof 🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️
Iets voor mijn zwager, die rijdt graag zo goedkoop mogelijk ;w

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Smuggler schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:27:
[...]
1. Je bent hier al aan het inhalen omdat 60m, op 130km/u maar 2 seconde afstand is.
Klopt, dat is ongeveer een grensgeval, daarom noem ik ook die afstand.
In het verkeer zie ik dagelijks situaties waarbij de afstand minstens 3x zo groot is en de snelheid geen 130 is maar 120 a 110 waar 130 is toegestaan.
Klopt, vaak rijd men niet eens 130. En dan is er ook aanzienlijk meer tijd om naar rechts te gaan.
3. als iemand inderdaad met 150 aankomt rijden, dan is toch naar rechts gaan een optie, grote kans dat zo'n persoon extra gas geeft om jou voorbij te gaan, en zo hoef jij niet eens af te remmen.
En vaak doe ik dat ook (ik heb een klever uiteindelijk toch liever voor me dan achter me), maar is wel een kwestie van inschatten. 60 meter is krap als je niet zeker weet of die persoon ook daadwerkelijk gas bij trapt. Of dat die dat wel kan uberhaupt 8) , mijn auto kán 150 maar accelereren met die snelheid wil niet zo best ... En misschien zit die bestuurder achter je wel gewoon op de cruisecontrol naar jou toe te rijden en trapt die daarom niks bij.... Bij 140 is het verschil nog maar 10 km/h en dat duurt een eeuwigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Tartarus schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:31:
[...]

Heeft @Divak het niet gewoon over ingehaald worden door een vrachtwagen op een stukje weg waar je 100/120/130 mag?
Dus ja, het is inderdaad beschamend om ingehaald te worden door een vrachtwagen. (In mijn optiek zelfs als je netjes aan de snelheid houdt.)
Nee het ging over de A28 in Zwolle waar de maximum snelheid 80 is een groot deel van de dag. Als je daar 80 rijdt wordt je inderdaad ingehaald door vrachtverkeer. Lijkt mij verder geen ramp toch? Ik denk dat als iemand daar netjes de maximale toegestane snelheid rijdt, je daar niet zoveel over kan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:23

Yucon

*broem*

Smuggler schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:27:
[...]

2. Met dit snelheids verschil zit je inderdaad binnen 5 seconden op zijn bumper.

Ik denk niet dat dit de case is die hierboven wordt bedoeld.
Misschien wel, je moet het soms wat scherp stellen om een duidelijk antwoord te krijgen. Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik sluit niet uit dat als je als personenauto naar rechts gaat met de in jouw ogen minimale maar wel acceptabele afstand tot de achterste truck het vanuit die truck toch aardig eng uitziet. Domweg vanwege de hoogte.

Maar waar een praktische grens ligt vraag ik me ook wel af. "Doe maar minstens 100 meter voor m'n neus" werkt in de praktijk ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
rutgerw schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:51:
[...]

Nee het ging over de A28 in Zwolle waar de maximum snelheid 80 is een groot deel van de dag. Als je daar 80 rijdt wordt je inderdaad ingehaald door vrachtverkeer. Lijkt mij verder geen ramp toch? Ik denk dat als iemand daar netjes de maximale toegestane snelheid rijdt, je daar niet zoveel over kan zeggen.
In dat geval heb ik gewoon geen goed woord over voor de lieden die die snelheidslimiet aldaar hebben bedacht.
Let wel: niet alles wat Rijkswaterstaat bepaalt hoeft ook de juiste te zijn. Daar kan en mag je over twijfelen en dat uiten in de vorm van ‘te hard’ te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:57
Tartarus schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:56:
[...]Daar kan en mag je over twijfelen en dat uiten in de vorm van ‘te hard’ te rijden.
Er over twijfelen mag, het uiten in de vorm van 'te hard' rijden mag NIET.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
Josk79 schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:05:
[...]
Er over twijfelen mag, het uiten in de vorm van 'te hard' rijden mag NIET.
Toch gebeurt het. Mij zal je mensen die 140-150 rijden op overzichtelijke wegen echt niet horen verfoeien. Integendeel, ik ga er vrolijk achteraan.
Dat het niet mag is leuk, daar heb ik verder geen boodschap aan. Ook niet als ik een boete krijg, die betaal ik toch wel en ga ik rustig mijn eigen gang. In 20 jaar tijd overigens maar 5 keer een boete op de deurmat gekregen, waarvan er maar eentje voor een snelheidsovertreding boven de 10km/u.

Bij mij moet je als moraalridder dan ook totaal niet aankomen, daar ben ik oostindisch doof voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06 20:34
Mooi topic dit! En grappig om te lezen dat ik niet de enige ben die middenbaanplakkers (als er de ruimte voor is) vanaf de spitstrook 2 banen naar links en dan kort voor langs weer 2 banen naar rechts inhaal.

Kleine overwinning als je die oneindige middenplakker dan een baantje ziet opschuiven! *O*

Vraag me al langer af of het onwetendheid ('ik mag niet over de doorgetrokken streep') of luiheid is.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
Denk echt dat het hem voor het grootste gedeelte in zit dat niemand elkaar iets gunt in het verkeer. Het is ikke ikke ikke. Mensen zijn als de dood dat het zodra ze naar rechts gaan er niet meer tussen komen indien ze een vrachtwagen naderen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Jimmy J. schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:16:
Vraag me al langer af of het onwetendheid ('ik mag niet over de doorgetrokken streep') of luiheid is.
Waar ik me een beetje over verbaas is dat de overheid dit laat gebeuren. Eerst worden er kapitalen aan spitsstroken uitgegeven.. en dan wordt geaccepteerd dat ze niet gebruikt worden. Aangezien je niet rechts mag inhalen blokkeert zo'n middenbaanrijder effectief het gebruik van die spitsstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
@Tartarus, prima als jij vindt dat regels niet voor jou gelden, maar je kunt niet zeggen dat 'te hard rijden MAG'. Ik hoop dat je dat zelf door hebt.

Ik rij ook wel eens iets te hard, maar ik ga dat niet goed zitten praten. Ik moet ook altijd wel lachen over die mensen die het beter denken te weten dan Rijkswaterstaat. Vaak is er een onderbouwing dat op bepaalde trajecten op bepaalde tijden 80 mag worden gereden. Zij hebben er meer onderzoek naar gedaan (laten doen) dan jij.

Toch weet ik ook iets beter dan Rijkswaterstaat ;) . Dat continu wisselen van vmax; 100 - 120 - 130 - 120 - 90 (bij regen) - 130 in een stuk van misschien een km of 20; wtf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Yucon schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:20:
[...]

Waar ik me een beetje over verbaas is dat de overheid dit laat gebeuren. Eerst worden er kapitalen aan spitsstroken uitgegeven.. en dan wordt geaccepteerd dat ze niet gebruikt worden. Aangezien je niet rechts mag inhalen blokkeert zo'n middenbaanrijder effectief het gebruik van die spitsstrook.
Zolang de CO2 uitstoot maar binnen de gestelde waarden zit, zal de overheid ook niets ondernemen om deze onwetendheid weg te nemen. Ze vinden het wel goed zo.
Meeste van die ambtenaartjes wonen lekker dichtbij hun werk, al fietsend de hard werkende Jan Modaal uit te lachen die dit allemaal toch wel pikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Die spitsstroken hadden ze nooit mogen uitvinden, althans in de huidige vorm.

Het zijn altijd de voormalige vluchtstroken dus een stuk smaller. Uitermate storend is als er steeds afritten zijn waarbij de spitsstrook fungeert als afrit en er dus doorrijdend en afslaand (met beduidend verschillende snelheden) door elkaar rijden. En niet te vergeten dat je compleet stil komt te staan als de afrit het aantal afslaande auto's niet kan verwerken.

De spitsstrook is een typisch Hollands geitenpaadje tussen de vele actiegroepen maar is een drama. Leg gewoon een extra strook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Josk79 schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:23:
@Tartarus, prima als jij vindt dat regels niet voor jou gelden, maar je kunt niet zeggen dat 'te hard rijden MAG'. Ik hoop dat je dat zelf door hebt.

Ik rij ook wel eens iets te hard, maar ik ga dat niet goed zitten praten. Ik moet ook altijd wel lachen over die mensen die het beter denken te weten dan Rijkswaterstaat. Vaak is er een onderbouwing dat op bepaalde trajecten op bepaalde tijden 80 mag worden gereden. Zij hebben er meer onderzoek naar gedaan (laten doen) dan jij.

Toch weet ik ook iets beter dan Rijkswaterstaat ;) . Dat continu wisselen van vmax; 100 - 120 - 130 - 120 - 90 (bij regen) - 130 in een stuk van misschien een km of 20; wtf?
Ik zeg ook niet dat het ‘mag’. Ik zeg dat ik daar geen boodschap aan heb. Die onderbouwing is gedaan op basis van rekenmodellen en cijfertjes. Dat is prima, maar in de praktijk wel ontiegelijk irritant en averechts weekend op de moraal van de dagelijkse rijders. Je geeft het immers zelf aan, er is een miljoenen kostende onderzoek vooraf geweest aan de onderbouwing over dat stukje 100-120-130-120-90, daar sloeg mijn sneer naar Rijkswaterstaat dan ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
TonVH schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:26:
Die spitsstroken hadden ze nooit mogen uitvinden, althans in de huidige vorm.

Het zijn altijd de voormalige vluchtstroken dus een stuk smaller. Uitermate storend is als er steeds afritten zijn waarbij de spitsstrook fungeert als afrit en er dus doorrijdend en afslaand (met beduidend verschillende snelheden) door elkaar rijden. En niet te vergeten dat je compleet stil komt te staan als de afrit het aantal afslaande auto's niet kan verwerken.

De spitsstrook is een typisch Hollands geitenpaadje tussen de vele actiegroepen maar is een drama. Leg gewoon een extra strook aan.
Dat mag niet, want rekenmodellen tonen aan dat het huidige aantal rijstroken genoeg is voor de nabije toekomst, want CO2 uitstoot 8)7 |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Josk79
Haha, ja dat bedoel ik eigenlijk. Dit topic maakt an sich wel duidelijk waar ook veel wrijving ontstaat... iedereen heeft andere maatstaven voor het meegaan met het verkeer. Pietje rijdt max. vmax. Cees wil minstens vmax + 10 rijden. Willem blijft nog even langer links hangen, Dirk pakt ieder gaatje mee.... en dat wil wel eens botsen (figuurlijk dan wel letterlijk). Josk79 is de enige met de juiste maatstaf ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Josk79 op 16-09-2019 19:35 . Reden: typfout, punchline toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Josk79 schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:32:
Haha, ja dat bedoel ik eigenlijk. Dit topic maakt an sich wel duidelijk waar ook veel wrijving ontstaat... iedereen heeft andere maatstaven voor het meegaan met het verkeer. Pietje rijdt max. vmax. Cees wil minstens vmax + 10 rijden. Willem blijft nog even langer links hangen, Dirk pakt ieder gaatje mee.... en dat wil wel eens botsen (figuurlijk dan wel letterlijk). Josk79 is de enige met de juiste maatstaf ;) .
yup. :+
En, het is offtopic, maar gezien die hele stikstof schandalen gok ik toch echt dat die 130 er binnenkort gewoon aan gaat. Zou ik zeer toejuichen. Die hele 130 was eigenlijk alleen maar een VVD-dingetje voor de buhne, maar gezien zij nu de enigen zijn zal het niet lang meer houdbaar zijn. Altijd maar dat gewissel tussen 120/130, en dan ook nog klokkijken tussendoor. 8)7 Word het verkeer wat rustiger van.

Mijn gevoel zegt me dat ze het niet aandurven om overal 100 van te maken, want dan is het verschil tussen autoweg en autosnelweg verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tartarus schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:24:
[...]

Zolang de CO2 uitstoot maar binnen de gestelde waarden zit, zal de overheid ook niets ondernemen om deze onwetendheid weg te nemen. Ze vinden het wel goed zo.
Meeste van die ambtenaartjes wonen lekker dichtbij hun werk, al fietsend de hard werkende Jan Modaal uit te lachen die dit allemaal toch wel pikt.
Dat lijkt me wat te makkelijk. In dat geval waren die dingen namelijk ook helemaal niet aangelegd. Iemand vond het de moeite waard er actie voor te ondernemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Anoniem: 310408 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:25:

Je schamen dat je in een auto zit maar niet met verkeersdeelname bezig bent.

Dat vind ik zeker een kwestie van inzicht (egoïsme bijna). Die vrachtwagen die jou inhaalt is in de eerste plaatse al gefrustreerd door een automobilist die (waarschijnlijk op zijn teller) +/- 75 rijdt. Dus die gooit hem graag z.s.m. naar links. Waardoor hij op zijn beurt voor een hoop ergernis zorgt bij het overige verkeer. Dat komt de veiligheid niet ten goede. Voor niemand. Uiteindelijk houd jij je netjes aan de regels, maar of het helemaal een gewenste situatie is betwijfel ik.. Doe er even die paar km bij, of neem even in 3 seconden afstand. Helemaal in je Tesla hoef je maar 3 seconden gas te geven om daarna weer terug naar 80 te gaan. Zo voorkom je extra gevaar en kost je geen euro.

Tijdens de rijlessen hoor je als het goed is ook te leren dat je soms moet 'meerijden' met het verkeer of keuzes moet maken die bevorderlijk zijn voor je eigen veiligheid en die van andere terwijl het eigenlijk niet de regel is.

Dat je de keuze aan je auto overlaat is ook geen garantie dat het goed gaat (laat je de auto ook op de noodrem trappen als hij denkt dat een schaduw een voorligger is?). Leuk dat je lekker rustig een podcast wilt luisteren, maar als je in de auto zit draait het niet om eigen autorijden, maar om je deelname aan het verkeer. En daar horen ook andere mensen bij. Dat betekent inderdaad dat je soms beter even 83 kan rijden in plaats van 80.

Verder slaat @Josk79 wel de spijker op zijn op, zo hebben we allemaal onze eigen visie in het verkeer. Overigens klagen we met zijn allen weer om niets, zodra je met de de auto voorbij Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk bent zien we opeens weer hoe goed we ons met zijn allen gedragen :+ (Oké, op het kleven na, dat is écht Nederlands-eigen)

[ Voor 6% gewijzigd door Divak op 16-09-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

GemengdeDrop schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:46:
[...]

yup. :+
En, het is offtopic, maar gezien die hele stikstof schandalen gok ik toch echt dat die 130 er binnenkort gewoon aan gaat. Zou ik zeer toejuichen. Die hele 130 was eigenlijk alleen maar een VVD-dingetje voor de buhne, maar gezien zij nu de enigen zijn zal het niet lang meer houdbaar zijn. Altijd maar dat gewissel tussen 120/130, en dan ook nog klokkijken tussendoor. 8)7 Word het verkeer wat rustiger van.

Mijn gevoel zegt me dat ze het niet aandurven om overal 100 van te maken, want dan is het verschil tussen autoweg en autosnelweg verdwenen.
Het is op de A2 Utrecht - Amsterdam 100 naar 130. Dat is voor mij de afweging of ik de A27 pak of de A2/A6. Utrecht Almere doe ik heen altijd A27 en terug bij voorkeur A2/A6. Traject Utrecht - Almere.Ik pak veel liever de A2, die trajectcontrole rijdt rustiger en ik vermijd de ring Utrecht. Ik heb er overigens ook vrede mee als we allemaal langzamer rijden - die dat kwartiertje per week kan ik ook wel missen als het voor de goede zaak is, maar laten we wel realistisch zijn en 30% snelheidsverschil kan aantikken op lange afstanden voor genoeg mensen. Iedereen die om het milieu begaan is plakt nu ook na 19:00 gewoon netjes rechts 100 op de A2, ongeacht hoe hard de rest mag rjiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 16-09-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:16
Divak schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:30:
[...]

Je schamen dat je in een auto zit maar niet met verkeersdeelname bezig bent.

Dat vind ik zeker een kwestie van inzicht (egoïsme bijna). Die vrachtwagen die jou inhaalt is in de eerste plaatse al gefrustreerd door een automobilist die (waarschijnlijk op zijn teller) +/- 75 rijdt. Dus die gooit hem graag z.s.m. naar links. Waardoor hij op zijn beurt voor een hoop ergernis zorgt bij het overige verkeer. Dat komt de veiligheid niet ten goede.

...
Veel vrachtwagens rijden iets boven de 80, elke km/u die ze zonder boetes harder kunnen rijden (en binnen de mogelijkheid van de begrenzer) zullen ze nemen.

Zelf vind ik de maximum snelheid ook mijn max, dan is de kans op zelfoverschatting van mijn rijcapaciteiten lager en ben ik voorspelbaar(der) voor de overige weggebruikers.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

TrueGamer schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:20:
Denk echt dat het hem voor het grootste gedeelte in zit dat niemand elkaar iets gunt in het verkeer. Het is ikke ikke ikke. Mensen zijn als de dood dat het zodra ze naar rechts gaan er niet meer tussen komen indien ze een vrachtwagen naderen oid.
Eens. Met het laatste ook. Mensen kijken gewoon absoluut niet verder dan hun neus lang is. Als je dus voor iemand naar rechts gaat, en achter een vrachtwagen terecht gaat komen, zou je zeggen dat die persoon even het gaspedaal intrapt zodat je achter hem weer gauw langs de vrachtwagen kan zonder dat je in de ankers hoeft. Maar helaas ziet slechts 1 op de 10 bestuurders dat en kan je weer op de rem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Josk79
Net als die keer dat ik ongeveer Vmax-20 op de linkerbaan reed. De bestuurder van de auto achter me seinde dat ik aan de kant moest / moest opschieten en ze keek erg geïrriteerd...

...wat ze blijkbaar niet zag is dat er voor mij nog een rits auto's reed. (Ja, en rechts van mij ook...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:36
Bestla schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:01:

2: vrachtwagenklevers en helemaal irritant als ik ga inhalen ineens achter mij vandaan komen en mij gaan inhalen. 8)7
3: onnozelaars
4: bejaarden
5: leasebakrijders (audirijders in het bijzonder):
6: witte/aannemersbusjes

1: Daar heb ik alleen maar last van als naar mijn werk rijd, of naar huis ga. Ik ga ze gewoon rechts voorbij als het te druk is om er banen voor op te schuiven.

2: Levens gevaarlijk gedrag. Ze maken het zichzelf onmogelijk om vooruit te kijken, en ik sta echt sneller stil dan zij.
3: Mensen met aanhanger die doen of dat er niet achter hangt. Snijden mij op zodanige manier dat de antibotsingunit ingrijpt. Geen pretje :X Caravanrijders die de wet niet kennen, en gewoon 80km/h blijven karren terwijl ze 90 mogen
4: Rijden vaak het netst van iedereen, maar wel iets te langzaam, 75km/h op de rechterbaan is te langzaam, echt.
5: Hier zeg ik niets, iedereen ken ze wel. :F
6: Bumperkleven alsof het lieve lust is. Linksplakken ook tot in den treure, km na km.

Spitsstroken: Lekker rustig en alleen voor vrachtverkeer. :> :*)
ik als automobilist heb het volgende aan te merken over een aantal truckers. Vooropgesteld, de meesten zijn beroepschauffeurs en gedragen zich keurig. Er zitten helaas een paar grote hufters tussen.

Een opsomming:

1. een rij auto's haalt in en terwijl de rij voorbij kabbelt wordt er met die richtingaanwijzer geknippert. Is dit een boodschap, als jij niet remt dan mag je de gevolgen ondervinden? Is dit serieus of is dit bluf?
2 inhalen op wegen waar het niet mag en een file... laatst nog een inhaalactie van doodleuk een kwartier waar een verbod geldt.
3. Dat eeuwige gesein. Ik snap niet wat ze bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik denk gewoon dat heel veel mensen spitsstroken niet snappen.. je ziet ook vaak dat men vlak voor het puntstuk ineens naar links schiet, bv deze Swift, en ook hoe dichtbij de BMW nog komt..

Verder is het doordeweeks irritant, maar vind ik het weekend veel erger. Dan rijdt er veel minder op de rechterstrook, en nog weigert de gemiddelde zondagsrijder de rechterstrook te gebruiken.

Verder zag ik Zwolle voorbijkomen in dit gesprek:
Ik snap niet dat Zwolle naar 80kmh gaat met plusstrook. Dát is de grootste oorzaak van het gedonder daar.

Oh, en de grootste grap is wel dat Duitsers fantastisch rijden.. als er een groep midden cq links plakt, zijn het Duitsers wel..

Ik probeer altijd naar rechts te gaan als het kan. Al weiger ik tegenwoordig soms ook naar rechts te gaan omdat ik weet dat ik anders gewoon vast ga komen te zitten achter een vrachtwagen of een slak..

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 16-09-2019 22:16 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
GAIAjohan schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:08:
Ik denk gewoon dat heel veel mensen spitsstroken niet snappen.. je ziet ook vaak dat men vlak voor het puntstuk ineens naar links schiet, bv deze Swift, en ook hoe dichtbij de BMW nog komt..
[YouTube: Spitsstroken, altijd lastig..]
Ik geef ‘m niet ongelijk, het is een verwarrende bedoening met al die doorgetrokken strepen en whatnot. Maar persoonlijk zou ik extra gas bij hebben gegeven om die BMW linksachter me niet af te laten remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Tartarus schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:23:
[...]

Ik geef ‘m niet ongelijk, het is een verwarrende bedoening met al die doorgetrokken strepen en whatnot. Maar persoonlijk zou ik extra gas bij hebben gegeven om die BMW linksachter me niet af te laten remmen.
Dit is toch gewoon de standaard manier hoe het werkt? Als je dit na misschien wel 10 jaar sinds dit concept bestaat in Nederland nog niet doorhebt, vind ik het erg, heel erg raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
GAIAjohan schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:30:
[...]

Dit is toch gewoon de standaard manier hoe het werkt? Als je dit na misschien wel 10 jaar sinds dit concept bestaat in Nederland nog niet doorhebt, vind ik het erg, heel erg raar...
Wat kan ik zeggen, ik zit zelden op die spitsstrook. Ten eerste omdat die altijd vol zit met treuzelaars en mensen die met de streep op 100 rijden, wat effectief overeenkomt met 94 op de GPS en ik persoonlijk er voor kies om met 105-110 op de GPS te rijden. Dus ja, ik zit op dat druk stukje met spitsstrook open altijd op de middenbaan of op de 1e baan, samen met de rest mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
Tartarus schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:23:
[...]

Er hangen toch duidelijke borden boven de weg? Drie pijlen recht naar beneden, drie stroken. Je ziet het op de video niet, maar waarschijnlijk zijn ze al een paar keer dat soort borden tegengekomen, en de borden naast de weg met dat de spitsstrook open is. Vaak heb je ook nog eens de matrixborden die met felle groene pijlen aangeven dat je er mag rijden Als je dit voor de allereerste keer in je leven tegenkomt en je voor dat moment alleen maar lokale ritjes naar de supermarkt hebt gedaan kan ik me ergens een beetje voorstellen dat je denkt op de vluchtstrook te komen, maar iedereen die nu een rijbewijs heeft zal of oud genoeg moeten zijn om dit inmiddels te weten, of heeft het bij het leren van de theorie gehad.

Dat smoesje dat de rechterstrook alleen maar langzaam verkeer heeft, is in mijn ervaring ook onzin. Doe dagelijks het stuk A50 van Apeldoorn naar Arnhem (en terug :+ ) en ik kan doorgaans op de spitsstrook harder rijden dan op de linker of middelste stroken. Dáár zit het langzame volk dat niet snapt dat het naar rechts moet, of met 30km/u harder dan de rest voorbij komt knallen en vol in de ankers moet wanneer iemand van de middelste strook naar links komt met 90km/u. Nou, wat ontspannend rijden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Tunaflish schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:32:
[...]

Er hangen toch duidelijke borden boven de weg? Drie pijlen recht naar beneden, drie stroken. Je ziet het op de video niet, maar waarschijnlijk zijn ze al een paar keer dat soort borden tegengekomen, en de borden naast de weg met dat de spitsstrook open is. Vaak heb je ook nog eens de matrixborden die met felle groene pijlen aangeven dat je er mag rijden Als je dit voor de allereerste keer in je leven tegenkomt en je voor dat moment alleen maar lokale ritjes naar de supermarkt hebt gedaan kan ik me ergens een beetje voorstellen dat je denkt op de vluchtstrook te komen, maar iedereen die nu een rijbewijs heeft zal of oud genoeg moeten zijn om dit inmiddels te weten, of heeft het bij het leren van de theorie gehad.

Dat smoesje dat de rechterstrook alleen maar langzaam verkeer heeft, is in mijn ervaring ook onzin. Doe dagelijks het stuk A50 van Apeldoorn naar Arnhem (en terug :+ ) en ik kan doorgaans op de spitsstrook harder rijden dan op de linker of middelste stroken. Dáár zit het langzame volk dat niet snapt dat het naar rechts moet, of met 30km/u harder dan de rest voorbij komt knallen en vol in de ankers moet wanneer iemand van de middelste strook naar links komt met 90km/u. Nou, wat ontspannend rijden. :X
Ik wilde niet aan grootspraak doen door te zeggen dat het mij nooit zou overkomen, dus zei ik maar dat ik het geen ongelijk gaf.
Maar okay, als je dat per se wilt: Ik let zeer zeker op bordjes, pijltjes, matrixen, 5 auto’s verder voor mij uit, of indien mogelijk, zelfs nog verder vooruit. Ook hou ik met enige ritme mijn zijspiegels en achteruitkijkspiegel in de gaten.
Maar ik ben niet feilloos, daardoor dat ik het wat zachter uitdrukte.

Misschien zijn mijn vorige berichten je ontgaan, maar ik woon in de Randstad. De enige spitsstroken die ik tegenkom zijn ietsjes overzichtelijker en heb ik voor de rest maar weinig mee te maken. Niet iedereen zit de hele dag in de auto van de ene naar de andere stad te rijden in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:18

Ron

Wat mensen nog wel eens vergeten is dat het verboden is een ander in zijn rijweg te belemmeren. M.i valt niet aan de kantgaan voor een hardrijder daar ook gewoon onder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:44
Meegaan in het verkeer wordt inderdaad geleerd bij rijles. Wat wordt ook geleerd? Je houden aan de betreffende verkeersregels......

Van mij mogen ze wel veel en grote trajectcontroles houden. Eens zien of er dan nog zoveel mensen zijn die blijkbaar vinden dat de gestelde wettelijke snelheid niet voor hen geld. Wordt dan wel een hele dure hobby....

En daarmee kan je links plakken/niet de spitsstrook gebruiken ook aanpakken. De spitsstrook bestaat al 10+ jaar. Ik kom hem nauwelijks tegen maar weet wél hoe die werkt. Ik heb een rijbewijs en hoor me gewoon in te lezen in de nieuwe verkeersregels/situaties. Dat is een vereiste voor veilig de weg op kunnen.

Het probleem is simpel: de pakkans is te klein. De oplossing? Pakkans vergroten. Of, mijn favoriet: mensen gewoon niet zelf laten rijden (tenzij op een circuit, leef je uit). Dát zou een hoop files en ongelukken schelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Illegal_Alien schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:14:
^^ Ja ok, maar als je rechtdoor moet voor de spitstrook (op / afrit) word dat een ander verhaal :P
Dat is inderdaad waar: de eerste keer op de spitsstrook van de A1 schrok ik wel even.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Wolfensteijn schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:15:
[...]

Zo te zien komt die vraag vaker langs gezien deze pagina:
https://www.rijkswatersta.../veelgestelde-vragen.aspx

En dat heeft dus te maken met de juridische status van een spitsstrook. Als je andere belijning mag gebruiken is het een gewone rijbaan en geen spitsstrook meer.
Nu ik die vraag en antwoorden zie begrijp ik deze keuze van een spitsstrook. Het is gewoon als "tijdelijke oplossing" om tussen de vele regels door versneld extra rijstroken te kunnen aanleggen en gebruiken.
Eigenlijk gewoon raar dat de regels niet inmiddels zijn verbeterd zodat ze die halfbakken oplossingen eenvoudig kunnen aanpassen naar een normale en goede oplossing....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 02:26:
Meegaan in het verkeer wordt inderdaad geleerd bij rijles. Wat wordt ook geleerd? Je houden aan de betreffende verkeersregels......

Van mij mogen ze wel veel en grote trajectcontroles houden. Eens zien of er dan nog zoveel mensen zijn die blijkbaar vinden dat de gestelde wettelijke snelheid niet voor hen geld. Wordt dan wel een hele dure hobby....
Als de gemiddelde snelheid over alle auto's hoger ligt dan vmax dan betekent dat dat de limieten niet geloofwaardig zijn.
Elke keer als ik uit het buitenland kom erger ik ook me ook aan Nederlandse limieten, maar ook in het buitenland zie je hetzelfde bij ongeloofwaardige limieten.
Mooi voorbeeld, de UK.
Buiten de kom is 60mph maakt niet uit of het A-weg, B-weg is, single track of niet. Binnen de kom op doorgaande wegen wisselend 30-50mph, vaak 40mph. Woonwijken 20 of 30.
Snelwegen 70mph.

Op reguliere wegen wordt flink doorgereden voor een Nederlander, echter ik denk dat zeker 98% binnen de limiet rijdt, echter als je dan terugkomt in NL rijdt men hier werkelijk als een natte krant.
Ook daar heeft men (traject)controles, maar de controles die er zijn, zijn geloofwaardig

Op de snelweg (M-weg) wordt daar echter de limiet behoorlijk overschreden, simpelweg omdat 70mph ongeloofwaardig is.

In de VS zie je hetzelfde beeld, de staten met een ongeloofwaardige limiet (bv Californië, 65mph, de limiet flink overschreden, terwijl je daar in bv Montana niks van merkt.. onderwijl val je in Canada in slaap achter het stuur, maar dat is een ander verhaal...

En nog sterker, Denemarken heeft dit bewust te snel rijden bij ongeloofwaardigheid bewezen, omdat iedereen voelt dat ze wel de limiet móeten rijden. Toen hun snelwegen op 110kmh stonden was de v85 116kmh.. op 130 werd de v85 114kmh, en men hield zich op de stukken 110kmh beter aan de limiet.
Ook op buiten de kom wegen de limiet verhogen bleek daar veiliger

Ondertussen wordt me na elke vakantie duidelijker dat in Nederland gevaarlijke situaties gecreëerd worden door wegbeheerders.
-geen tot weinig belijning
-onze etw (60kmh) belijning is zeer gevaarlijk. Waarom niet mensen op hun eigen weghelft laten?!
-Onze gow(80) belijning is zeker in bochten niet zaligmakend door de niet-doorgetrokken kantstrepen
-voorrang niet netjes regelen met borden
-allemaal wegversmallingen (wat is hier hou eigenlijk de extra uitstoot van?!)

In het VK ligt het aantal verkeersdoden echt niet veel hoger hoor.. sterker het ligt daar lager tov inwonertal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
GAIAjohan schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:30:
[...]

In 1996 werd de eerste spitsstrook in Nederland aangelegd. We hebben dus al 23 jaar spitsstroken. De spitsstrook op de A1 bij Barneveld ligt er sinds 2004, A12 Prins Clausplein tot Voorburg sinds 2005, A15 bij Papendrecht sinds 1999, dus sinds 10 jaar klopt niet helemaal.
Waah schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 02:26:
Dus ook voorrang verlenen, andere weggebruikers niet hinderen, met het verkeer meerijden, rechts houden of de kruising vrij laten.
Als ze dan net zo fanatiek gaan controleren op onnodig linksrijden, voorrang verlenen en dergelijke.
En daarmee kan je links plakken/niet de spitsstrook gebruiken ook aanpakken. De spitsstrook bestaat al 10+ jaar. Ik kom hem nauwelijks tegen maar weet wél hoe die werkt. Ik heb een rijbewijs en hoor me gewoon in te lezen in de nieuwe verkeersregels/situaties. Dat is een vereiste voor veilig de weg op kunnen.
Hoe verwacht je dat precies net zo geautomatiseerd te kunnen doen als de snelheid controleren? Van 3 km/h te hard rijden gaat niemand dood, met 50 invoegen op een 130 weg wel.
GAIAjohan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:31:
In het VK ligt het aantal verkeersdoden echt niet veel hoger hoor.. sterker het ligt daar lager tov inwonertal.
De vergelijking met NRW is ook altijd een sterke. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:34:
[...]

De vergelijking met NRW is ook altijd een sterke. :)
Alleen heeft Duitsland niet echt idiote standaard limieten, behalve bij baustelle.. het VK dus wel op de snelweg..
Hét allergrootste verschil qua veiligheid is m.i.

Het gedrag van fietsers.. in die landen houden fietsers zich wel aan de regels omdat ze anders aangereden worden..
Hier zijn ze beschermd en lappen ze alle regels aan hun laars

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 17-09-2019 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]
-onze etw (60kmh) belijning is zeer gevaarlijk. Waarom niet mensen op hun eigen weghelft laten?!
Ah, dat vind ik ook al langer. Eindelijk een medestander gevonden ;)
Sinds ik een auto heb met lane-keeping is het helemaal gevaarlijk. Ik wordt constant naar het midden van de weg gedirigeerd. (Op de snelweg vind ik het systeem overigens prima werken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Het hele duurzaam veilig concept in Nederland is debiel. Duurzaam debiel en duurzaam onveilig. We gaan slingers leggen in rechte wegen zodat je, zodra je meer dan 10 cm van de weg af bent, al in de diepe greppel ligt. Want ruimte is er niet. 60 zones zijn daar deel van. En een 60 weggetje als klein weggetje door de polder is prima, maar als doorgaande stroomweg compleet debiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:25
Cheesy schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:40:
[...]

Ah, dat vind ik ook al langer. Eindelijk een medestander gevonden ;)
Sinds ik een auto heb met lane-keeping is het helemaal gevaarlijk. Ik wordt constant naar het midden van de weg gedirigeerd. (Op de snelweg vind ik het systeem overigens prima werken)
Raar want zodra ik 5 seconden (midden) op een lijn rijd schakelt lane assist uit. En zo hoort het ook lijkt me... Daar zal wel weer verschil in zitten per merk auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
[...]
Die gedachtengang is niet zo vreemd.

De weg wordt visueel smaller, daardoor neem je eerder gas terug.

De gemiddelde 60 weg is namelijk veel te breed en overzichtelijk. Niet zelden kun je er probleemloos 80-100 rijden. Echter zijn het ook vaak wegen die te maken krijgen met landbouw- of vrachtvoertuigen waardoor brede wegen wel weer nodig zijn.

En drempels en dergelijke aanleggen in een buitengebied is onnodig duur en overlastgevend.
Pagina: 1 2 3 Laatste