Zeker niet.
Op mijn portier tel ik zo 7 krassen dus mijn inziens zou dat bij Volkswagen als volgt geweest zijn (uitgaande van eigen risico verlaagd naar €125):
1e krasje -> acceptatie
2e krasje -> €125
3e krasje -> €125
4e krasje -> €1.000
5e krasje -> €1.000
6e krasje -> €1.000
7e krasje- > €1,000
Ofwel tot €4.250 reparatiekosten zou voor eigen rekening zijn.
Zit dus nogal verschil tussen verschillende maatschappijen.
Bij gelijke schade, de door jezelf genoemde 7 krassen, kost het je bij Alphabet €0 en bij Volkswagen €1100. De tot €4250 is stemmingmakerij.
De werkelijke situatie:
- Het contract van mijn Picanto heeft een eigen risico van €225 per schade
- Ik heb 7 krassen op één deur
- De geschatte reparatiekosten zijn €1.100
- Doordat het innameprotocol van Alphabet extreem coulant is en niets zegt over aantal vallen alle krasjes onder acceptabele gebruikersschade.
Werkelijkheid: de kosten zijn voor mij €0,-
Zeker.
ALS
Alphabeth voor iedere schade >1 eigen risico in rekening zou brengen (zoals veel andere maatschappijen doen) dan zouden de eigen bijdragen zijn 6* €225= €1.350,- maar aangezien dit hoger is dan de verwachte reparatiekosten zouden de werkelijke kosten voor mij €1.100 zijn (wat bedoel jij dat hier niet aan klopt?)
Ik zeg dat dat klopt. Je zegt eerder zelf van niet:
Bovenstaande is wat ik eerder al aanhaalde.
ALS
Dit zou voorkomen bij bijvoorbeeld Volkswagen kom je bedrogen uit met een verlaagd eigen risico aangezien hij na >2 schade's in een jaar verhoogd wordt naar €1.000 per schade. Dit is relevant omdat ik bij Volkswagen sprak over een verlaagd ER van €125, 6x€125=€750 maar die vlieger gaat niet op en in werkelijkheid ga je dus ook gewoon voor €1.100 het schip in (en als de reparatiekosten hoger zijn nog veel verder het schip in tot een maximum van wel €4.250).
In het genoemde schadegeval is het €0 vs €1100. Je gaat ook niet voor €1100 het schip in, maar voor €350. Dat zijn de extra kosten die je krijgt door het hogere (€1000) eigen risico. Er is in dit voorbeeld al helemaal geen sprake van een hypothetische €4250.
In alle gevallen zijn de werkelijke reparatiekosten het maximum. Ik benoemde de verschillende varianten vooral om de verschillen in voorwaarden en de impact daarvan te benadrukken (met Alphabet als extreem coulant en Volkswagen als vrij strikt).
Nogmaals, je zei eerder van niet

Je rekent wel heel erg in het voordeel van Alphabet als je een ongerelateerde en puur hypothetische €4250 van Volkswagen daar tegenover zet.