Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
Ik heb een aantal offertes ontvangen van Zonneplan voor de aanleg van zonnepanelen. Ook elders offertes aangevraagd, maar die nog niet ontvangen.

Ons jaarverbruik ligt (sinds de komst van een EV in januari) naar verwachting momenteel op ca. 7000kWh. Wellicht gaat dat nog wat naar beneden als de droogtrommel eindelijk een keer stuk gaat en vervangen wordt door een zuiniger exemplaar. Hetzelfde geldt voor de plasma TV, waar ik eigenlijk ook niet vroegtijdig afscheid van wil nemen.

Ons dak ligt volgens Zonneplan 'ideaal voor zonnepanelen', namelijk zuid-oost. Zie plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://unm0zq.db.files.1drv.com/y4mzWtav--IvUfOrPtbpKE7vFmEzY0jvPMqO6K4MmbHokLLzHC5fVfKhPAFG1Xm5OGJ4JptfbkA-5_1HzG5IpLp0hsLwpZ7JDq0TQKoDR2J3n_TJ4INgohG8BFNjL0YpUNfPwcnEJ_DSmxuYwPXHifZwcYZ6z4qYeGul7hwMBRs8ldsdovUvC3KL4h00rcOLWqaOiXZdScLWzw45avdkXJCTg?width=1436&height=717&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://tdm0zq.db.files.1drv.com/y4mAJt4PudrOJDeDLWIK44RU_YMf7lMh4fM-4VgOAIZbCWo752EsauVg1eShV7Z89LH6gnaDv-vuGNJKJjsw2koLYBxs2z09PBLuK6NzZznxW86tAMGGzsJI9EyQTQpV_IYz2EPRaIuYdbr9k1qds2tC7TYfgec01J2lkxazCnV0u4ilbHnCb4IHE6VHQWcJBrjdVJ2uT2ZU2esnFI0stpMrQ?width=1378&height=877&cropmode=none

Ik heb gevraagd of ze een viertal offertes wilden maken; een versie uitgelegd voor 5000kWh en een versie voor 7000kWh, en beiden met een variant voor een omvormer van Zonneplan zelf versus een variant met een Zeversolar omvormer. Reden daarvoor is dat ik e.e.a. graag wil kunnen uitlezen via Domoticz, wat met hun eigen omvormer niet mogelijk zou zijn. Wat zoekwerk leert echter dat dat met die Zeversolar echter ook niet zonder lastige omwegen werkt, dus daar moet ik sowieso nog even goed over nadenken. Bovendien heeft men in de 7000kWh versie niet een Zeversolar aangeboden maar een Solaredge, terwijl het dak geheel vrij is van schaduw (voordeel is dan weer wel dat die makkelijk met Domoticz kan worden gekoppeld).

Enfin, onderstaand een opsomming van hetgeen is aangeboden (in alle gevallen incl. volledige installatie):

Versie 1 - 5000kWh/jaar:
16x 320Wp
Omvormer Zonneplan ONE
Prijs: €5378 ex BTW (€1,05 / Wp)

Versie 2 - 5000kWh/jaar:
18x 300Wp
Omvormer Zeversolar TLC5000
Prijs: €5579 ex BTW (€1,03 / Wp)

Versie 3 - 7000kWh/jaar:
24x 300Wp
Omvormer Zeversolar TLC6000
Prijs: €6999 ex BTW (€0,97 / Wp)

Versie 4 - 7000kWh/jaar:
24x 320Wp
Omvormer SolarEdge SE7K
Prijs: €8098 ex BTW (€1,05 / Wp)

Als ik kijk naar de investering per Wp dan is optie 3 het meest interessant, waarbij de prijs wellicht nog wat omlaag kan omdat men mooie zwarte designpanelen heeft aangeboden, waar de buren misschien wel heel blij mee zijn maar die ikzelf alleen maar zie op de volgende luchtfoto die Google maakt :*)

Wat denken jullie van deze prijzen? Aantrekkelijk, of vooral nog even verder zoeken?

Volgende vraag:
Mijn woonhuisaansluiting is momenteel 1x 35A. Vanwege die electrische auto wil ik dit laten aanpassen naar 3x 25A waarbij ik 1 fase kan reserveren voor die auto (die overigens maar op 1 fase kan laden, niet op 3 fasen; maar een toekomstige EV kan dat mogelijk wél...). Dan hoef ik het laden niet uit te stellen als we aan het koken zijn en tegelijkertijd de droogtrommel aan staat. Ik zou dat middels loadbalancing een heel stuk kunnen ondervangen, maar dan nog lijkt een aparte fase me beter, ook met de mogelijke aanschaf van een (L/W) warmtepomp in de toekomst.

Wat is nu wijsheid, ook met het oog op het uiteindelijke verdwijnen van de salderingsregeling: Overgaan naar 3x 25A (waarbij niet de volledige opbrengst van de zonnepanelen direct in de auto of droogtrommel verdwijnt) of toch maar op 1x 35A blijven?

Ik lees graag jullie meningen!

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Passen er geen 2x 1 mtr panelen ? Wat zijn de afmetingen van het dak?

De panelen in ieder geval zo hoog mogelijk leggen ivm opbrengst.

Als je dit leest lerssi in "Zonnepanelen advies"
Dan is zonneplan aan de dure kant, lijkt me.

Wil je makkelijk naar domoticz/node-red/influxdb/grafana, dan kun je eens kijken naar een SMA.
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=SMA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZH6bBLHxxE3TcOQXuiVallzy/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GppvQQdM9K6vX2kJ7KbHy7hu/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7WqsPGMlPRtcCha8jhypDL0T/thumb.jpg

Een fronius kan ook uitgelezen worden door domoticz.

Zappi kan rekening houden met het verbruik geloof ik (ik heb geen EV)
https://www.zappi.info/
https://www.zappi.info/sh...product/30-zappi_v2_3f_5m

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2019 22:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Marc O.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:49:
Passen er geen 2x 1 mtr panelen ? Wat zijn de afmetingen van het dak?
Vermoedelijk wel. Afmeting is ca. 7 x 11 meter (HxB).
Als je dit leest lerssi in "Zonnepanelen advies"
Dan is zonneplan aan de dure kant, lijkt me.
Dat scheelt idd flink, maar komt deels ook door de grotere Wp, lijkt me.
Wil je makkelijk naar domoticz/node-red/influxdb/grafana, dan kun je eens kijken naar een SMA.

..

Een fronius kan ook uitgelezen worden door domoticz.
Er zijn er idd nog een aantal (o.a. Goodwe). Ben bereid om er iets meer voor te betalen, maar moet ook niet te gek worden. En als de goedkoopste leverancier die niet aanbied en het verschil is groot genoeg, dan neem ik genoegen met het niet kunnen uitlezen.
Ik heb al een laadpaal (OpenEVSE), dus daar zal ik het mee moeten doen. Al kan ik deze via Domoticz ook laten loadbalancen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
7x11 mtr
Dat is dan 3x 10 panelen van 2x 1 mtr. (dan blijf je nog onder je pijpje.misschien?)
2 strings van 15 panelen a 600 Vmpp is ideaal voor op een 3-fase omvormer.
https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/

72 cell (2x 1 mtr) = 40 Vmpp
60 cell (1,65 x 1 mtr) = 32 Vmpp

Als je zelf wilt puzzelen:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ Kies nieuw project (Is "gratis" van SMA, maar dan heb je een beeld van wat er kan)

Goodwe kan ook via usb (maar dat is allemaal wat lastiger en OF/OF, dus geen portal van de fabrikant)
[GoodWe] Uitlezen inverters via USB

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2019 22:20 ]

• Marc O.
Sun Solar is ook een van de partijen die ik om een offerte heb gevraagd, dus wellicht komen zij met die grote panelen als ze daardoor een gunstige offerte kunnen maken?

• Marc O.
Offerte van Sun-Solar is ook binnen. Erg interessant aanbod (prijzen ook hier weer incl. installatie):

Versie 1:
21x 370Wp Yingli (full black)
Growatt 8000TL3-S incl. Wifi
Prijs: 6.145,- ex BTW (€0,79 / Wp)

Versie 2:
28x 280Wp Csun
Growatt 8000TL3-S incl. Wifi
Prijs: 5885,- ex BTW (€0,75 / Wp)

Beduidend lager dus dan Zonneplan! Bij Sun-Solar is weliswaar een stelpost opgenomen voor de kabel naar de meterkast, maar met €2,50/meter is dat geen dealbreker.

Voor ca. 400,- meerprijs kan er een SMA Sunny Tripower STP 8.0-3AV-40 8kW worden geleverd. Is dat aan te raden, of gewoon voor de Growatt kiezen?

Kan iemand hier nog iets aan toevoegen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Marc O. op 30-08-2019 20:27 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Marc O.
Ik snap niet zo goed de hoeveelheden op je dak van 7x 11 mtr. (alles in landscape?)
Maar ik zou het doen. Incl SMA omvormer (ga je geen spijt van hebben, leer ik je wel loggen ;-))

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2019 19:11 ]

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 22:37

s3n

Ik heb ook een zeversolar via zonneplan.
Er draait een cgi script op de omvormer die je weer kan inlezen in Domoticz.

Ik programmeer c# dus doe het met een schedule iedere paar minuten. Maar het kan vast efficiënter. Er zijn iig mogelijkheden

• Marc O.
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:10:
@Marc O.
Ik snap niet zo goed de hoeveelheden op je dak van 7x 11 mtr. (alles in landscape?)
Hoe bedoel je, zou je zelf méér laten leggen? Ik verbruik ca. 7.000 kWh per jaar en begrijp van de leveranciers dat dit aantal panelen (21x 370Wp of 24x 320Wp) voldoende is om dat verbruik te coveren. Om eerlijk te zijn hoef ik niet zo nodig mijn hele dak vol te hebben en een flink overschot te creëren. Bovendien verwacht ik dat het verbruik wat zal gaan dalen door de aanschaf van energiezuinigere apparatuur.
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:10:
Maar ik zou het doen. Incl SMA omvormer (ga je geen spijt van hebben, leer ik je wel loggen ;-))
Maar waarom dan precies? Sun-Solar geeft aan dat de service van SMA wat minder is (bij een hogere prijs). Wat zijn de voordelen van SMA (behalve dat het makkelijker in Domoticz kan worden geïntegreerd)?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarom de omvormer uitlezen, hoop gedoe terwijl een 3fase kWh meter en een youless ook werkt, net even 100,- wat peanuts is op dat bedrag van de spullen.
Dan kan je elke omvormer ophangen die je wilt.

Edit: kan je naar pvoutput loggen wat bijna iedereen hier doet, en vanuit pvoutput eventueel weer naar domoticz.

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 28-08-2019 22:05 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Marc O.
Als je daarmee tevreden bent, prima.
Maar ik ga je alvast waarschuwen dat pv verslavend werkt.

@Rol-Co
Met een kWh meter meet en log je niet de stringspanningen van de omvormer, welke erg belangrijk zijn om te kunnen concluderen of er panelen of cellen kapot zijn, op de langere termijn.
Geef dan iets meer uit aan de omvormer.
De afwijking tussen wat SMA aangeeft en een Mid gecertificeerde kWh meter is erg klein.

Ik ga niet weer een discussie beginnen wat SMA beter maakt dan de chinezen.
Met name de uitlezing.
Ik beschouw @Andre1973 dan ook als iemand die redelijk wat omvormers ophangt en dus als ervaringsdeskundige.
Die discussie begint zo een beetje hier:
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ik vraag me ook af, wanneer dat RfG certificaat gaat gelden en je omvormer is kapot, mag je dan nog een nieuwe ophangen van een merk zonder certificaat.
In duitsland zijn ze al veel verder.
https://www.mg-solar-shop.de/
https://www.photovoltaik4all.de/wechselrichter
Hier kom ik ook geen growatt of goodwe tegen.
Geen idee of dat een reden heeft. Sma en solaredge hebben in ieder geval hun zaakjes al voor mekaar.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2019 01:43 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 01:03:
@Marc O.
Als je daarmee tevreden bent, prima.
Maar ik ga je alvast waarschuwen dat pv verslavend werkt.

@Rol-Co
Met een kWh meter meet en log je niet de stringspanningen van de omvormer, welke erg belangrijk zijn om te kunnen concluderen of er panelen of cellen kapot zijn, op de langere termijn.
Geef dan iets meer uit aan de omvormer.
De afwijking tussen wat SMA aangeeft en een Mid gecertificeerde kWh meter is erg klein.
Het ging me niet om het verschil in meting maar een omvormer uitlezen is vele malen lastiger naar pvoutput te sturen dan een youless, of je moet er een smak geld tegenaan gooien, of de eigen website gebruiken zoals solarman, growatt.
Stringspanning kijkt toch geen hond naar, ikzelf niet eens, dus dat is geen reden om de omvormer uit te lezen.
Maar als je dat dan toch persé wilt kan je nog de fronius symo nemen, die pusht vanuit de omvormer direct naar pvoutput, niets nodig verder.
Ik vraag me ook af, wanneer dat RfG certificaat gaat gelden en je omvormer is kapot, mag je dan nog een nieuwe ophangen van een merk zonder certificaat.
In duitsland zijn ze al veel verder.
https://www.mg-solar-shop.de/
https://www.photovoltaik4all.de/wechselrichter
Hier kom ik ook geen growatt of goodwe tegen.
Geen idee of dat een reden heeft. Sma en solaredge hebben in ieder geval hun zaakjes al voor mekaar.
:o :o
Nog een paar maanden denk ik en je adviseert ook solaredge :+ ;)

We blijven nederlanders he! Dus eerst de goedkoopste totdat het advies ook de andere mogelijkheden aangeeft. Ik zie toch ook dat sma het goedkope segment op zoekt met zeversolar.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Het aanbod van Sun Solar is prima en qua prijsstelling eigenlijk zoals het zou moeten zijn.

Ik vind 7000 kWh gebruik best heel veel (tenzij je een EV auto en warmtepomp hebt).
Een dergelijk hoog gebruik is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Hier een ander topic voor je:
Serieus elektriciteit besparen

[ Voor 14% gewijzigd door TWyk op 29-08-2019 14:03 ]

• mede
  • Nu online
Is het niet veel eenvoudiger om je zonnepanelen via een P1 kabel uit te lezen in Domoticz. Dit doe ik zelf ook en krijg mooie overzichten van mijn opgewekte stroom (naast mijn verbruik). Dan ben je niet afhankelijk van een omvormer.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Rol-Co schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:39:

Nog een paar maanden denk ik en je adviseert ook solaredge :+ ;)
LOL

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Marc O.
TWyk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:01:
Ik vind 7000 kWh gebruik best heel veel (tenzij je een EV auto en warmtepomp hebt).
Een dergelijk hoog gebruik is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Ik heb inderdaad een electrische auto die iedere dag ca. 100km (14kWh) moet bijladen. Dat zorgt al voor meer dan de helft van mijn totale verbruik.
mede schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:45:
Is het niet veel eenvoudiger om je zonnepanelen via een P1 kabel uit te lezen in Domoticz. Dit doe ik zelf ook en krijg mooie overzichten van mijn opgewekte stroom (naast mijn verbruik). Dan ben je niet afhankelijk van een omvormer.
Dan krijg je toch alleen het saldo te zien van verbruik en opwekking en niet beide separaat? Dat is namelijk wel wat ik wil.
Rol-Co schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:03:
Waarom de omvormer uitlezen, hoop gedoe terwijl een 3fase kWh meter en een youless ook werkt, net even 100,- wat peanuts is op dat bedrag van de spullen.

Edit: kan je naar pvoutput loggen wat bijna iedereen hier doet, en vanuit pvoutput eventueel weer naar domoticz.
Niet eens aan een Youless gedacht, dat is idd ook wel een idee ja. En omvormer>pvoutput>domoticz ook (mits Growatt kan uploaden naar pvoutput, kan dat probleemloos?) is ook nog een goede optie :)

[ Voor 26% gewijzigd door Marc O. op 29-08-2019 17:52 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 16:48

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Marc O. schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:45:
[...]

Ik heb inderdaad een electrische auto die iedere dag ca. 100km (14kWh) moet bijladen. Dat zorgt al voor meer dan de helft van mijn totale verbruik.

[...]

Dan krijg je toch alleen het saldo te zien van verbruik en opwekking en niet beide separaat? Dat is namelijk wel wat ik wil.
Dat klopt, je krijgt het saldo van elk moment verbruik min opbrengst te zien wat bij negatieve waarde dus teruglevering is. Ik wil het ook apart.
Ik lees de P1 poort uit en domoticz krijgt de info van de omvormer.

Dus ik zie wat ik opwek EN wat ik teruglever.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:03:

132 euro. http://www.youless.nl/winkel.html
En je bent in de groepenkast 5 posities kwijt aan ruimte. 76 mm.
Prima idee verder hoor. :+

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik lees 3 smas uit via sbfspot. Werkt prima hoor, maar de sqlite file is inmiddels 73 mb, door een Inefficientte upload deamon heb ik nu continu 100% cpu tijd.. Dus als je me kunt vertellen hoe ik dit oplos...

Denk zelf dat het makkelijkst is om de DB op te schonen door simpelweg alle data van ouder dan een maand weg te gooien.. Alleen hoe dat moet?! Ken sqlite niet..

• AUijtdehaag
  • Niet online
@prein2
Verkeerde topic.
Hier gaat geen SMA komen, want die is te duur.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

🤐

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou dan we een 40 aanraden, die hebben meer mogelijkheden dan de 41.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tsurany Je haalt wat door elkaar denk ik.
3-fase is -40
1-fase is -40 of -41
En de -40 serie bij 1-fase mag niet meer (vanaf de 3.0)
https://www.sma-benelux.c...-op-de-sma-omvormers.html
Dus die zijn dan ook niet meer verkrijgbaar. (versneld uitgefaseerd met 10 jaar garantie)
Edit: nee ik werk niet voor SMA en heb er geen enkel belang bij... //einde offtopic

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2019 21:14 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AUijtdehaag schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:07:
@Tsurany Je haalt wat door elkaar denk ik.
3-fase is -40
1-fase is -40 of -41
En de -40 serie bij 1-fase mag niet meer (vanaf de 3.0)
https://www.sma-benelux.c...-op-de-sma-omvormers.html
Dus die zijn dan ook niet meer verkrijgbaar. (versneld uitgefaseerd met 10 jaar garantie)
Edit: nee ik werk niet voor SMA en heb er geen enkel belang bij... //einde offtopic
Enige wat ik weet is dat de Modbus interface met de 41 series aardig uitgekleed is, aantal registers zoals dailyYield zijn niet meer aanwezig. En de totalYield rond af op hele kWh's. En de totalYield in Wh werkt niet goed :+

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 29-08-2019 21:29 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Marc O.
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:19:
@prein2
Verkeerde topic.
Hier gaat geen SMA komen, want die is te duur.
Eehh...dat gaat over mij? Volgens mij heb ik nog helemaal niks besloten. Maar voordat ik €400 extra ga uitgeven wil ik wel weten wat ik daar voor terugkrijg. Vandaar de vragen. Lijkt me logisch toch?

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Goodwe omvormer uitlezen gaat makkelijk zat. Heb er 3.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Chielos
Er wordt growatt aangeboden ;)
Loopt je Goodwe dan niet meer via china? Goodwe Semsportal Internetroute loopt via China
Ook geen gepiep meer?

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2019 22:10 ]

• Marc O.
.....en een SMA tegen meerprijs dus....

Goed, dat uitlezen gaat vast wel lukken, in het 'ergste' geval met een Youless in de meterkast.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe e.e.a. straks gaat werken als de salderingsregeling niet meer zou bestaan. Als mijn omvormer netjes op drie fasen stroom levert terwijl mijn auto op één fase staat te laden, gaan die overige twee fasen dan 'verloren'? In dat geval zou je beter bij een éénfase aansluiting kunnen blijven, niet? Nu zal er na mijn huidige EV vast wel een EV komen die op 3 fasen kan laden (hopelijk zijn de Model 3's tegen die tijd wat prettiger geprijsd voor de particuliere koper), dus dan is het verhaal natuurlijk weer anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Marc O. op 15-09-2019 10:00 . Reden: typo ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:35:
[...]

132 euro. http://www.youless.nl/winkel.html
En je bent in de groepenkast 5 posities kwijt aan ruimte. 76 mm.
Prima idee verder hoor. :+
De abb 3 fase meter die ik gebruik is maar 4 posities, en ik heb er nog 2 liggen nieuw, ts kan pm sturen als ie er 1 over wilt nemen :)
Youless raap je ook wel eens op voor 50,- dus maakt totaal 100, het hoeft geen ls120 te zijn, de 110 werkt ook prima.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Stop eens met dat houtje touwtje gebeuren.
Ik vraag de topicstarter ook niet om markplaats of e-bay in de gaten te houden. (wat wel interessanter is)
Ik heb hier ook nog 2x ls110 liggen. Helaas overleden.

TS wil een nieuwe installatie.

@Marc O.
De slimme 3-fase meter, rekent enkel het totaal aan kWh. Dus niet per fase.
Saldeert dus tussen de fases. Het maakt dus niet uit.

Wat wel uitmaakt: 3x 25A en 1x 35A
1x 35 A gaat dus sneller laden als je auto geen 3-fase laden accepteert.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2019 22:24 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:19:
@Rol-Co Stop eens met dat houtje touwtje gebeuren.
Ik vraag de topicstarter ook niet om markplaats of e-bay in de gaten te houden. (wat wel interessanter is)
Ik heb hier ook nog 2x ls110 liggen. Helaas overleden.

TS wil een nieuwe installatie.
Wat is er houtje touwtje aan dan? kWh meter abb is nieuw, een youless er op en klaar, als leek goed zelf te doen.
Wat heeft ie aan een modbus uitlezing dat als er iets mee gebeurd dat ie jou moet bellen, net als joko en nog een aantal hier, altijd afhankelijk van anderen.....

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Geen modbus meer, maar mqtt via sbfspot tegenwoordig. Ik vond modbus niet meer betrouwbaar (SMA modbus of Nodered is de oorzaak)
Ik volg @sbf al een tijdje via github, maar respect voor die kerel. De vragen die hij iedere dag beantwoord en alle oplossingen. Ook geen stilstand, maar vooruitgang, zoals mqtt.

Houtje touwtje is youless 110 erop plakken en hopen dat hij het ledje leest of solderen (zoals ik ooit heb laten zien).
Dit terwijl er nu een LS120 bestaat met connector. (:o )

Edit: en volgens mij is de helpdesk 24/7 beschikbaar, bij die mensen die ik ooit geholpen heb.
Helaas heb ik niet altijd tijd. Vandaag 10 uur onderweg achter een stuur vanuit oostenrijk.
Maar oplossingen zijn er altijd.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2019 22:34 ]

• Marc O.

@Marc O.
De slimme 3-fase meter, rekent enkel het totaal aan kWh. Dus niet per fase.
Saldeert dus tussen de fases. Het maakt dus niet uit.
OK, goed om te weten, thnx!

Wat wel uitmaakt: 3x 25A en 1x 35A
1x 35 A gaat dus sneller laden als je auto geen 3-fase laden accepteert.
Klopt idd, maar aan 16A heb ik in principe genoeg (volgens mij is het zelfs toegestaan om op 25A af te zekeren als een fase alleen maar voor een laadpaal wordt gebruikt die zelf ook weer is ingesteld op max 25A, maar dat hoort niet in dit topic thuis). En mocht ik een keer sneller willen kunnen laden dan zijn er diverse snelladers in de directe omgeving.

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag

Youless is het meest stabiele wat ik tot nu toe gezien heb voor de leek, 110 of 120 maakt niet uit op een digitale kWh meter met led, die ziet hij altijd.

Ik hoef mijn kennis nooit te helpen met zijn youless, geeft mij rust, heerlijk... :)

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ff off-topic ;)
Rol-Co schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:24:
[...]
net als joko en nog een aantal hier, altijd afhankelijk van anderen.....
Ff correctie hoor Rob, ik ben blij met de hulp van Alphons.
Ik heb de ballen verstand van domoticz, Grafana en wat al meer om te loggen.
Dat laat ik liever aan mensen met verstand over.
Bij jou, en in Rsd en bij anderen zit veel knowhow.....iets wat niet heb in dit vakgebied.
Praten we over dekwassen, coatings e.d. dan kunnen we praten. :7

Rob :(:) Fonske

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-11 18:29

sbf

@prein2 Probeer eerst het vacuum commando (https://www.sqlitetutorial.net/sqlite-vacuum/)
als dat niet helpt zou ik de huidige DB hernoemen om de oude data toch te bewaren en met een nieuwe te starten.

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• Rol-Co

Rol-Co

JoKo schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:54:
Ff off-topic ;)

[...]

Ff correctie hoor Rob, ik ben blij met de hulp van Alphons.
Ik heb de ballen verstand van domoticz, Grafana en wat al meer om te loggen.
Dat laat ik liever aan mensen met verstand over.
Bij jou, en in Rsd en bij anderen zit veel knowhow.....iets wat niet heb in dit vakgebied.
Praten we over dekwassen, coatings e.d. dan kunnen we praten. :7

Rob :(:) Fonske
Precies , daarom is het soms beter simpel te houden, als jij er tevreden mee bent is dat prima maar niet iedereen vindt dat prettig om anderen te vragen.

• Marc O.
Even een andere, doch gerelateerde vraag: Als ik mijn groepenkast laat aanpassen naar 3 fasen, dien ik dan van tevoren de aansluiting te laten wijzigen naar 3 fasen? Of eerst de groepenkast aanpassen en daarna de aansluiting? Meest logische lijkt het mij om eerst de aansluiting aan te passen (dan komt de bestaande groepenkast op 1 fase en zit je dus korte tijd met een max. belasting van 25A), klopt dat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kunt zogenaamde 1/3 fase groepenkasten kopen.
https://www.elektramat.nl/13-fase-groepenkasten/
https://www.groepenkastbestellen.nl/abb/1-3-fase (website is van dezelfde firma bytheway)

Deze zijn zowel geschikt voor 1 als voor 3-fase.
Veelal zitten er 3 aardlekautomaten in voor elk 4 groepen erachter.
Met een 3-fase hoofdschakelaar erin, kan je bruggetjes daar in zetten, en alles voorlopig op 1-fase houden.

Totdat de hoofdzekeringen worden aangepast, draai je op 1-fase.
Als men de hoofdzekeringen plaatst, MOET je een 3-fase hoofdschakelaar er in hebben zitten, zodat ze direkt kunnen aansluiten.
Daarna (voordat je de hoofdschakelaar omzet) haal je de bruggetjes eruit en ben je klaar.

Ik heb 2 groepenkasten naast elkaar geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TqtKcAat8VjMSKd9M7BMLEan/thumb.jpg
De Finder kWh meters lees ik uit via MBus (meterbus) en adapters van ali met eigen script. (zoals dit ook)

Foto uit de oude doos :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/csTR5t9WyhaLOWF2BtuSpUpk/thumb.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2019 19:11 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Via mijn werk heb ik tot nu toe 6 grote (90KW en meer) PV installaties gezien, 5 daarvan zijn SMA omvormers gebruikt...
Duurder bij installatie, maar goedkoper en beter op langer termijn.

Ik denk niet dat reparatie bij een Chinese omvormer nog mogelijk is als de garantie na 9 jaar bijna voorbij is.

Edit: het bericht waarop ik reageer is weg? aha! gevonden op pagina 1 geheel onderaan!

[ Voor 12% gewijzigd door frisianstar op 30-08-2019 20:04 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik lijk installatiekosten te missen in de prijzen? Dit verschilt nog wel eens tussen de bedrijven, en niet elk bedrijf wil jouw geselecteerde panelen of omvormer ophangen helaas :/
Of ga je ze zelf leggen en heb je je daar goed voor ingelezen?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Marc O.
Nee, alle genoemde prijzen zijn inclusief installatie.

• Marc O.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 18:49:
Je kunt zogenaamde 1/3 fase groepenkasten kopen.
https://www.elektramat.nl/13-fase-groepenkasten/
https://www.groepenkastbestellen.nl/abb/1-3-fase (website is van dezelfde firma bytheway)

Deze zijn zowel geschikt voor 1 als voor 3-fase.
Veelal zitten er 3 aardlekautomaten in voor elk 4 groepen erachter.
Met een 3-fase hoofdschakelaar erin, kan je bruggetjes daar in zetten, en alles voorlopig op 1-fase houden.

Totdat de hoofdzekeringen worden aangepast, draai je op 1-fase.
Als men de hoofdzekeringen plaatst, MOET je een 3-fase hoofdschakelaar er in hebben zitten, zodat ze direkt kunnen aansluiten.
Daarna (voordat je de hoofdschakelaar omzet) haal je de bruggetjes eruit en ben je klaar.
Dank je, dat verheldert e.e.a.! Snel iemand inschakelen dus om die kast te laten vervangen :)

Pagina: 1