• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-07 21:34
Ik ben het met TS wel eens, maar mensen willen moeilijk op een plek zitten waar geen kennissen/familie/werk zit, veel hebben een tunnelvisie en willen perse ergens zitten.

Buiten de randstad is er genoeg te koop(Nee niet alleen Groningen ook wel veel dichterbij de randstad), heb zelf ook een woning op 1 inkomen staan, maar ik werk ook niet in de randstad gelukkig.

Ga eens kijken in een dorpje nabij ipv de grote steden dan is er genoeg te koop.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:34
Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:18:
[...]

Dat is leuk. Ik ben 47 jaar. Nog even en ik krijg geen hypotheek meer omdat dan m'n pensioen mee gaat tellen. Dus, hoe lang moet ik wachten?
Als ik mijn huis als voorbeeld neem en je was 4 jaar geleden aan het sparen, dan betekent dat dat je nu 4 jaar later 70-80k extra had moet sparen dan je toen had bedacht. Oftewel je komt ineens 80k tekort voor hetzelfde huis en daar valt dus niet tegenaan te sparen.

Sparen moet zekerweten, als is het maar voor je kostenkoper, verbouwing etc, maar niet om de stijging van de huizenprijzen op te vangen. Daar valt simpelweg niet tegenop te sparen.

Anoniem: 1240358

sj0ertum schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:37:
[...]

Als ik mijn huis als voorbeeld neem en je was 4 jaar geleden aan het sparen, dan betekent dat dat je nu 4 jaar later 70-80k extra had moet sparen dan je toen had bedacht. Oftewel je komt ineens 80k tekort voor hetzelfde huis en daar valt dus niet tegenaan te sparen.

Sparen moet zekerweten, als is het maar voor je kostenkoper, verbouwing etc, maar niet om de stijging van de huizenprijzen op te vangen. Daar valt simpelweg niet tegenop te sparen.
De stijging lijkt juist mee te vallen, slechts 7% deze maand t.o.v. een jaar eerder. Dat betekent dat je slechts 14k hoeft te sparen om de stijging van dat huis van 2ton bij te houden.

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-07 21:29
Anoniem: 604938 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Ik ken genoeg mensen die inderdaad tot in hun dertigste badkamer en keuken delen (oftewel, op kamers wonen), maar kunnen we nou trots naar onszelf kijken als land en zeggen dat we het goed voor mekaar hebben?
Voor discussie over dit soort stellingen kan je hier terecht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-07 21:34
Anoniem: 604938 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

We hebben er weer eentje hoor. Ondanks alle berichten van zowat iedere organisatie in Nederland dat starters van de markt verdrongen worden, de almaar stijgende huizenprijzen, striktere leennormen, achterblijvende koopkrachtstijging, huurmarkt die verziekt wordt door beleggers en sociale huurwoningen die te lange wachtlijsten hebben ligt het probleem natuurlijk alleen maar bij de verwende jonge generatie.

De feiten liegen er niet om maar de oplossing is simpel hoor, gewoon de verwachtingen bijstellen. Het probleem zit hem zeker ook bij de vakantie en iPhone, die had men vroeger niet en toen was het allemaal wel te doen.

Wat is het makkelijk he, "ik heb het goed, dus andere kunnen het niet slecht hebben".
Daar schrik ik dus ook altijd van als je zijn maandelijkse abonnementsprijs hoort en doen alsof het normaal is, en dat voor iemand wat nog aan studeren/school gaat.

Even 47,00 euro per maand neertellen terwijl je overal wifi hebt. |:(

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 00:12

Chiron

Moderator Discord
Ernemmer schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:34:
Ik zie steeds vaker huizen te koop staan zonder de grond.
Misschien krijg je daar wel een hypotheek voor en kan je de grond later kopen.
Op Erfpacht bedoel je? Dat wil je niet, echt niet :X
Bovendien betaal je dan alsnog een bedrag per maand/jaar/termijn om de grond te huren waar je huis op staat.

Ooit bedacht om huizen bereikbaar te maken, maar het kan een enorme financiele tijdbom zijn.

Als de erfpacht particulier is beginnen banken er uberhaupt al niet aan, en ze doen ook moelijk als de canon binnen 10 jaar afloopt, particulier of niet.

Als je de grond dan uiteindelijk erbij wil kopen ben je ook nog eens aardig wat kosten aan het kadaster en de notaris kwijt, om je koopaktes samen te laten voegen en aan te laten passen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ernemmer schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:34:
Ik zie steeds vaker huizen te koop staan zonder de grond.
Misschien krijg je daar wel een hypotheek voor en kan je de grond later kopen.
Je doelt op erfpacht? Daarmee is het verkrijgen van een hypotheek nóg moeilijker.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:34
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

De stijging lijkt juist mee te vallen, slechts 7% deze maand t.o.v. een jaar eerder. Dat betekent dat je slechts 14k hoeft te sparen om de stijging van dat huis van 2ton bij te houden.
Bovenop het geld wat je sowieso al moest sparen om de rest te bekostigen.
Dus als je destijds wilde gaan kopen, en 20K mee moest brengen voor alle financiele rompslomp, stukje verbouwen, etc. En je had bedacht dat je dan 2 jaar later klaar was met sparen, dan komt er in één jaar tijd dus even 14k extra bij wat je moet sparen om de prijsstijging op te vangen. Stel dat je dus 10k hebt gespaard in een jaar tijd en denkt op de helft van je benodigde 20k te zijn, dan bljikt een jaar later dat die 10K, 17k had moeten zijn. Dus dat valt niet mee ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:39:
[...]
Ik hoop dat dit sarcastisch is? 14k, dat is € 1.170 sparen per maand... Dus nog buiten je vaste lasten en leven. Tegen de tijd dat je € 1.170 per maand kunt sparen... zijn er volgens mij wel meer mogelijkheden.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 10:18
Tjah, je kan over de woningmarkt blijven discussieren maar de enige die daar wat aan kan doen is de overheid. De kans dat de woningmarkt omvalt lijkt mij, helaas, groter..... :(

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Ik hoop dat dit sarcastisch is? 14k, dat is € 1.170 sparen per maand... Dus nog buiten je vaste lasten en leven. Tegen de tijd dat je € 1.170 per maand kunt sparen... zijn er volgens mij wel meer mogelijkheden.
Dat is zeker sarcastisch ja. Ik haal dat van zijn lang zal zn leven niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-07 22:16
Gewoon de leennormen voor starters ophogen zodat ze net zoveel hypotheek maandlasten kunnen krijgen als voor private sector huur :9 :9
Hypotheekrente niet verder afbouwen want er moet zoveel mogelijk lucht in de markt geklopt worden.

Daarna verkoop ik mijn jaren 30 - 90m2 appartementje in Schiedam voor 450k en schuif ik door naar een rijtjeshuis van 1.5 miljoen in Almere _/-\o_ 8)7

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De makelaar noemt het duokoop.

Zonder grond
https://www.funda.nl/koop/didam/huis-40335030-wehlseweg-58/

Met grond
https://www.funda.nl/koop/didam/huis-40335038-wehlseweg-58/

Hoe het precies zit weet ik niet, maar misschien kan je met zo'n constructie wel nu het huis kopen en over 5-10 jaar de grond er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 00:24
Ernemmer schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:10:

Zonder grond

Met grond

Hoe het precies zit weet ik niet, maar misschien kan je met zo'n constructie wel nu het huis kopen en over 5-10 jaar de grond er bij.
Klinkt leuk, maar als je het niet kan kopen met grond kan je het ook niet kopen zonder grond. De erfpacht heeft een behoorlijke invloed op je leencapaciteit. Zoiets heeft wellicht zin met een aanzienlijke hoeveelheid eigen geld.

Anoniem: 834471

Timba- schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:32:
[...]

Jij hebt een dure les geleerd :/
Mwoah.
Het leven is momenteel wel veel beter dan toen ik dat appartementje had en voornamelijk alleen was. Die periode duurde bijna tien jaar en zat vooral de laatste periode van dat tijperk wel aan me te trekken.
Ik heb hem verkocht ook met een redelijke winst, ik stond jaren lang met dat ding onder water omdat ik dat ding net voor die mega dip in '08 had gekocht en ik niet echt super hard spaarde door de hypotheekvorm die ik had gekozen. (deels aflossingsvrij en deels met een langzame spaarvorm)
Wat dat betreft ook wel mooie afsluiter van een periode.

Ben nu een decennium ouder en wijzer, ik kan en ga nu wel andere beslissingen maken. (was 20 en nog wat onbezonnen toen ik dat app kocht)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 22-08-2019 11:27 ]

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Anoniem: 291096 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:58:
Ik ben benieuwd hoe alleenstaande Tweakers hun koophuis hebben geregeld en het vele sparen wat over de jaren nodig is :)
Ik heb eerst 4 jaar iets goedkoops/kleins gehuurd (sociale huur). Dit verkregen door een aantal jaar ingeschreven te staan en dit geaccepteerd omdat niemand anders het wilde (klein appartement, net geen 40m oppervlakte, 1 kamer). Niet ideaal maar het kostte geen drol. Daarna een appartement gekocht buiten het centrum (65m oppervlakte), ook ruim beneden budget. Na 10 jaar een groter/luxer appartement in een dorp vlakbij. In de tussentijd goed kunnen sparen, gedeeltelijk aflossen en zo een 'wooncarriere' opgebouwd. Inmiddels bijna de hypotheek afgelost, na een wooncarriere van 18 jaar.
Iemand die ervaringen kan delen of tips heeft voor dit langetermijn spaardoel in mijn situatie?
Je doelstellingen bijstellen en accepteren dat je je droomhuis niet kunt betalen. De huizenmarkt is wat het is.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:27
Toen ik mijn eerste huis kocht heb ik genoegen genomen met 45m2, aangezien ik toch alleen was. Niet al te luxe en wat mankementjes her en der die ik zelf opgelost heb. Huis was 140k en hypotheek kostte me 900 in de maand (toen lag de rente nog op zo'n 5%). Dat was toenmalig ook bijna het maximum wat ik kon lenen overigens.

Daar heb ik 10 jaar ingezeten. Daarna was mijn loon genoeg gestegen om nu een huis te kunnen kopen van 140m2 voor 225000 dat meer aan mijn eisen van een huis voldoet. Vorige huis wel met verlies gekocht omdat de huizenmarkt in elkaar gezakt is. Hypotheek is nu zo'n 600 euro in de maand (blijf me daar over verbazen).

Weet ook niet wat je gespaard heb. Maar bedenk dat bij een huis van 200k de kosten koper en klusgeld ook al rap richting de 10k loopt (ik zat op 15k incl. verlies vorige woning en makelaarskosten).

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-07 17:32
Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:39:
[...]

Eensch op het het laatste stukje na, daarvoor een FTFY gedaan. Je zou toch mogen verwachten dat je met 160k wel iets kunt vinden in de gewenste omgeving. Maar nee dus. En daar word ik verdrietig en boos van.
Toch begrijp ik dat niet.

Je wordt toch ook niet verdrietig omdat je geen Ferrari kan kopen?

Zo lees ik het elke keer. Je hebt momenteel een Polo, gewenste situatie: een Ferrari. Ferrari want:
- rijdt goed
- rijdt hard
- ziet er mooi uit
- is stoer

Je gaat naar de dealer en je ziet: die Ferrari is te duur.

Of mis ik een belangrijk onderdeel wat een huis wel heeft en een Ferrari niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 604938

KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Zo lees ik het elke keer. Je hebt momenteel een Polo, gewenste situatie: een Ferrari. Ferrari want:
- rijdt goed
- rijdt hard
- ziet er mooi uit
- is stoer

Serieus? Een essentiële levensbehoefte vergelijken met een luxewagen? 8)7

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 22:28
[...]

- rijdt goed
- rijdt hard
- ziet er mooi uit
- is stoer

Dat zie ik heel anders; eerder dat je je huidige Polo, dat een leasewagen is, wil inruilen voor een nieuwe (occassion) Polo waarvan je wel de eigenaar van bent. Maar je kan dat niet betalen en als gevolg moet je genoegen nemen met een Up van 20 jaar oud. Want ondanks dat de nieuwere Polo je minder kost per maand dan je huidige leasewagen, mag je het gewenste bedrag niet lenen.

Maar de vergelijking is gewoon krom, want een auto heb je niet nodig, maar een woonplek wel. Dus tenzij je wil (kan) thuiswonen, anti-kraak, studentenkamer (wat ook niet goedkoop is), etc. is het sparen met een huurwoning heel moeilijk. De markt voor starters is verziekt (zoals al heel vaak is gezegd in deze topic).

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
ik heb eind 2010 destijds mijn appartement gekocht in badhoevedorp. gezien ik al een jaar of 3 huurde en in geschreven stond in de gemeente haarlemmermeer had ik recht op een starters lening! Hiermee + de hypotheek kon ik destijds net het appartement kopen!

vorig jaar echter liep de prijs van de appartementen zo ver omhoog dat ik een dief van mijn eigen portomonee was geweest als ik niet verkocht had. eind 2010 had ik 140k neer gelegd voor t appartement! ( met KK werd dat 154k ) hij is verkocht voor 204k! Ik had nog een oude hypotheek vorm gedeelte aflosings vrij ander banksparen! op het spaar deel stond inmiddels een kleine 18k! al met al dus zo'n kleine 70k gepakt op een appartement van 55M2. ( voordeel was dat naast de huizenprijzen zoiezo al omhoog schoten de A9 was verlegt uit Badhoevedorp! hierdoor is Bahoevedorp niet meer of minder geworden dan een onderdeel van Amsterdam. das de reden van de stijging )

Met de overwaarde heb ik samen met de nu iets hogere hypotheek exact een jaar geleden een eengezins woning a 100M2 gekocht in Almere! ( was overigens ook een crime om die te krijgen op zo'n huisje zitten gewoon 40 inschrijvingen te azen! de eigenaar vond mijn plannen voor t huisje de beste en gunde mij de woning )

Met andere woorden in de huidige markt moet je of een boel concessies doen als starter of een hele boel mzzl hebben ... t liefst beide anders kom je er gewoon niet!!!

Ik hoop dat je hier wat wijzer van geworden bent!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 13:02
[...]

- rijdt goed
- rijdt hard
- ziet er mooi uit
- is stoer

Beetje wel. Want je huurt nu een polo voor de prijs van een ferrari. Maar als je naar de bank gaat voor een lening om een ferrari te kunnen kopen want je hebt al 4 jaar bewezen die prijs te kunnen dragen mag je van de bank genoeg geld om panda met een lekke band te kopen onder het mom van opknappertje.

Je erbij neerleggend dat het een panda wordt ga je op zoek. Blijken er voor iedere panda 20 kopers te zijn.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:44
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

[...]
Het is zo jammer dat er nooit bij staat waarvoor een woning daadwerkelijk weggegaan is.

[...]
Dat kan je gewoon opvragen bij het kadaster, gewoon een sms sturen. Kost slechts 1,30 euro.
De akte moet al wel gepasseerd zijn uiteraard.

Zelf heb ik overigens al 2 keer een huis in een redelijk centraal gelegen stad gekocht op 1 salaris.
De eerste keer was een nieuwbouw tussenwoning. Afgelopen jaar een huis van 10 jaar oud met aangebouwde garage en 1,5 keer meer woonoppervlakte dan voorheen.

Volgens mij ben ik vorig jaar net op tijd geweest, aangezien ik momenteel waarschijnlijk meer moeite zou hebben om een geschikt huis te kunnen kopen.
Vanuit een starterspositie moet je tegenwoordig best wat eigen geld ophoesten, maar datzelfde geldt natuurlijk voor een doorstromer.

Het lijkt me sowieso handig om als starter minimaal 50k te reserveren bij een nieuwbouwhuis. Bij een bestaande woning zeker de helft.
Als doorstromer ben je zo minimaal 100k eigen geld kwijt als je serieus groter wilt gaan wonen. Voordeel is dat je daarvan een deel kan betalen vanuit de overwaarde van je oude huis.

Als starter zou ik trouwens nog een jaar of 2 wachten. Binnen die tijd zitten we ruim in de volgende crisis en zijn de huizenprijzen heel ver gezakt.
Als doorstromer lijkt mij dat je je huis nu beter kan verkopen, met een eventuele crisis in de periode dat je je huis verkocht hebt kunnen de prijzen alleen maar gunstiger worden. Als je je huis verkoopt in een crisis, en daarna weer stijgende prijzen kan je natuurlijk een probleem krijgen dat de huizen weer te duur worden om ze alleen te kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-07 17:32
Seriph schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:29:
[...]

Beetje wel. Want je huurt nu een polo voor de prijs van een ferrari. Maar als je naar de bank gaat voor een lening om een ferrari te kunnen kopen want je hebt al 4 jaar bewezen die prijs te kunnen dragen mag je van de bank genoeg geld om panda met een lekke band te kopen onder het mom van opknappertje.

Je erbij neerleggend dat het een panda wordt ga je op zoek. Blijken er voor iedere panda 20 kopers te zijn.
Ah, dat vind ik een duidelijk antwoord. Natuurlijk snap ik dat het onderwerp niet te vergelijken is maar de gedachte leek me hetzelfde.

Toen ik mijn huis ging kopen ben ik ook door dit proces gegaan hoor maar ik zat nog in de betere jaren. Daar was het nog niet zo absurd duur. Woon in de Randstad en ook nog vlak bij centrum Utrecht voor een goede prijs in mijn ogen, dus heb weinig te klagen.

Maar toch. Toen ik uiteindelijk weg ging uit mijn huurhuis KON ik ook blijven. Maar ja, dan betaalde ik inderdaad huur.

Oke, ik snap het probleem.

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-07 16:42
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

[...]
Het is zo jammer dat er nooit bij staat waarvoor een woning daadwerkelijk weggegaan is. Je mag er echt nog wel 10k bijtellen, als je het daar al voor redt. En kosten koper. Dus zul je zelf al minstens 25k mee moeten nemen om je overbieding en kosten koper te kunnen betalen.

[...]
Als je wil zien waarvoor woningen zijn weggegaan kan je kijken op de site huispedia. Zij laten zien hoe ze de woningwaarde bepalen. Ze kijken dan naar woningen in de buurt en daar staat de laatste prijs bij waarvoor ze te koop staan / verkocht zijn (de verkoopprijs van mijn huis klopt.)

https://huispedia.nl/leiden/2321bt/vijf-meiplein/164

Bovenstaand het huis in Leiden wat hiervoor is genoemd.

[ Voor 15% gewijzigd door Ruben0s op 22-08-2019 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Dat is leuk. Ik ben 47 jaar. Nog even en ik krijg geen hypotheek meer omdat dan m'n pensioen mee gaat tellen. Dus, hoe lang moet ik wachten?
Dan moet je niet wachten, je kan nu denk ik een hypotheek afsluiten nog van 20 jaar? (je werkt tot 67?) Ik ben 43 en heb ook net een hypotheek afgesloten voor 25 jaar. Er is niet naar mijn pensioen gekeken, en daar maak ik me ook niet zo'n zorgen over. Het huis is dan bijna betaald (met spaargeld nog op te lossen zelfs) en je zit dan ook met 25 jaar aan inflatie over dat bedrag.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-07 21:01
Ik heb onlangs ook een huis gekocht, krijg binnenkort de sleutel. Mijn situatie was wel iets anders, verdien beneden modaal, maar heb het huis wel gekocht met mijn vriendin. Na urenlang zoeken op Funda kwamen we erachter dat de huizen die wij eventueel wel wilden boven budget lagen (of dermate overboden zou worden zodat ze alsnog boven budget zouden komen) zijn we gaan kijken op de websites van woningbouwverenigingen (Huiswaarts, Woongaard ed) naar een koophuis. Val je onder een bepaald inkomen dan kun je deze ook nog met korting kopen. Deze huizen zijn over het algemeen goed onderhouden, en niet overprijst. Bieden is niet aan de orde, maar dit geeft wel duidelijkheid over de prijs.
In de grote steden kan het zijn dat deze huizen storm lopen, maar in het Groene Hart is wel het een ander te vinden, met relatief goede bereikbaarheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 19:42
[...]

Dat gezeur over die leennormen is zo kortzichtig. Als die verruimt worden voor jou, dan worden ze dat ook voor die andere 40 geïnteresseerde en is het netto effect onder de streep dat de gelukkige zoveel procent meer per maand kwijt is aan zijn woning.

Hypotheekregels versoepelen in een krappe markt gaat maar één effect hebben, dat is prijsstijging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

En betaal je voor die panda met lekke band uiteindelijk alsnog de prijs voor een polo.

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:29
Ik was de verhouding salarissen/huizenprijzen in Nederland zo zat dat ik naar Duitsland vertrokken ben: m'n salaris verdubbelde terwijl de huizenprijzen een klein beetje lager zijn. Zwitserland stond ook hoog op het lijstje, daar is de koopkracht nog veel hoger.

Is dat een optie voor je?

[ Voor 5% gewijzigd door Fulgora op 22-08-2019 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Fulgora schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:01:
Ik was de verhouding salarissen/huizenprijzen in Nederland zo zat dat ik naar Duitsland vertrokken ben: m'n salaris verdubbelde terwijl de huizenprijzen een klein beetje lager zijn. Zwitserland stond ook hoog op het lijstje, daar is de koopkracht nog veel hoger.

Is dat een optie voor je?
Als je salaris in Duitsland verdubbelde is dat eerder een teken dat je in Nederland schandelijk werd onderbetaald.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Freshnub
  • Laatst online: 15-07 08:33
Het is de laatste jaren niet makkelijker geworden. Veel kennissen van mijn leeftijd 30+ wonen nu noodgedwongen nog thuis en niemand die er tegenwoordig raar van op kijkt. Een aantal delen een appartement in de vrije sector a 1800e per maand met zijn drieën. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het eerste. Let wel, dit alles is in Amsterdam waar de prijzen nog absurder zijn.

Het enige dat ik mensen nu kan adviseren is flink sparen, maar zelfs als de bubbel klapt verwacht ik niet dat de prijzen weer terug zullen gaan naar het niveau waarop ze stonden een paar jaar geleden. Ik denk dat men maar langzaam moet accepteren dat als je boven modaal verdient een huur van +-€1000 erbij hoort. Dit zie ik overigens al gebeuren bij vrienden van mij, die buiten Amsterdam wonen en +-€1000 kwijt zijn aan huur. Zij accepteren dat kopen er voorlopig niet in zit en proberen binnen hun carrière stappen te maken om zo toch nog wat te besteden te hebben.

• fonsoy
  • Laatst online: 19-07 19:48
Als je nu een koophuis koopt heb je een belastingvrije ton nodig (en zelfs met die geldinjectie koop je nog niet eens zo veel, want inderdaad als je niet zo lang werkt is je maximale hypotheek meestal rond de 150K). Als je dan ook na je studententijd nog een jaartje spaart en thuis goedkoop mag blijven wonen, kom je een eindje. En wat koop je voor 250K? Je kunt dan als je mazzel hebt net wat moderners kopen dan die gehorige en slecht geisoleerde jaren '60 en '70 bouw. Maar nieuwbouw is echt nog niet binnen handbereik. Zelfs voor een studio of tweekamerwoning heb je al gauw 300K nodig.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Freshnub schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:25:
Het is de laatste jaren niet makkelijker geworden. Veel kennissen van mijn leeftijd 30+ wonen nu noodgedwongen nog thuis en niemand die er tegenwoordig raar van op kijkt. Een aantal delen een appartement in de vrije sector a 1800e per maand met zijn drieën. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het eerste. Let wel, dit alles is in Amsterdam waar de prijzen nog absurder zijn.
Dat lijkt me een beetje overdreven. Ik heb particulier gehuurd voor 500 euro, dat was een klein appartement maar het is beter dan bij je ouders wonen. En als je met je 20e al weg wilde sta je ook al 10 jaar ingeschreven bij woningverenigingen lijkt mij.

[ Voor 44% gewijzigd door Marzman op 22-08-2019 14:57 ]

/▌

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-07 09:23
Het is ook zeker een kwestie van geluk.

Ik heb mijn nieuwbouw appartement gekocht in 2013. Niemand wilde ze kopen, daarom is de prijs gedaald. Na die prijsdaling waren alle 10 appartementen in 10 dagen verkocht, ik ben dus 1 van die kopers.

Heb 1,5 jaar gewerkt en thuis gewoond en 70% van mijn netto salaris kunnen sparen door geen kostgeld te hoeven betalen en alleen een auto en zorgverzekering als kostenpost te hebben.

Mijn appartement is nu 100K meer waard, en de huizen die ik op het oog heb zijn maar 60K in waarde gestegen. Gecombineerd met een beter betaalde baan, 5 jaar lang 50% netto loon gespaard en de wens om in een dorp om Eindhoven te gaan wonen (niet in de stad zelf) zorgt ervoor dat ik in mijn eentje best veel mogelijkheden heb.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joey117 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:58:
Het is ook zeker een kwestie van geluk.

Ik heb mijn nieuwbouw appartement gekocht in 2013. Niemand wilde ze kopen, daarom is de prijs gedaald. Na die prijsdaling waren alle 10 appartementen in 10 dagen verkocht, ik ben dus 1 van die kopers.

Heb 1,5 jaar gewerkt en thuis gewoond en 70% van mijn netto salaris kunnen sparen door geen kostgeld te hoeven betalen en alleen een auto en zorgverzekering als kostenpost te hebben.

Mijn appartement is nu 100K meer waard, en de huizen die ik op het oog heb zijn maar 60K in waarde gestegen. Gecombineerd met een beter betaalde baan, 5 jaar lang 50% netto loon gespaard en de wens om in een dorp om Eindhoven te gaan wonen (niet in de stad zelf) zorgt ervoor dat ik in mijn eentje best veel mogelijkheden heb.
Mijn neef heeft zijn appartement moeten verkopen rond 2013 ;) Dat was niet de beste tijd, zeker niet voor appartementen. Er is veel veranderd in een paar jaar :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:15
[...]

Mijn ouders hebben in 2017 voor het eerst een huis gekocht. Kan dus prima als je je pensioen nadert.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:57
Mijn wooncarriere:
- Begonnen met werken in 1996, toen betaalde ik € 385/m voor mijn niet-zelfstandige zolderverdieping (salaris toen: € 1.800/m).
- In 2000 in andere stad gaan samenwonen in een huurappartement met een huur van € 600/m.
- In 2001 een starters-tussenwoning gekocht voor ca. € 185.000 in een suffe jaren '80-wijk.
- In 2007 verkocht voor € 224.000 en mijn huidige 2-1-kap gekocht voor € 350.000. Die is nu iets van € 475.000 waard.

Met mijn aankoopmomenten altijd gevoel gehad dat ik op de top kocht, ik heb ook niet echt klappers gemaakt. In mijn alleenstaande jaren studieschuld afgelost en wat gespaard. Onze eerste koopwoning hoofdzakelijk op mijn salaris gekocht. Pas met het samenwonen in staat om te gaan sparen. Dat toen ook gedaan door steeds vooral van mijn salaris te leven en het (wisselvallige) salaris van partner als extra te beschouwen. Dat gaf veel financiële ruimte.

Vertaald naar jouw situatie: in je eerste werkjaren schulden aflossen en k.k. sparen. Dan op je budget de sprong wagen en een plek zoeken die wellicht niet ideaal is maar je wel in staat stelt goedkoop maar goed te leven. Vervolgens leven met het motto "spaarzaamheid met vlijt bouwt huizen als kastelen". En een goede partner vinden helpt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 291096

Topicstarter
Wauw, dit topic is een beetje ontploft in mijn afwezigheid. Probeer ff in te haken
Transportman schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:28:
Waarom wil je per se dicht bij het centrum wonen? Bereikbaarheid? Voorzieningen waar je vaak gebruik van maakt maar die in de buitenwijken niet zijn? Gewoon levendigheid in het algemeen? Buitenwijken kunnen net zo leuk (of zelfs leuker) zijn als het centrum, maar wel een flink stuk goedkoper.
Levendigheid, absoluut. Ik kan niet stilzitten, doe graag dingen, zoek graag activiteiten op in een bruisende stad. Ik woon nu zo'n 3km van het centrum af, meer dan een redelijke fietsafstand zou ik zeker niet willen.
RedHat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:52:
Als alleenstaande rond modaal verdienen is tegenwoordig ook echt niet leuk. 0,0 subsidie (geen huur, zorgtoeslag), geen huis kunnen kopen, geen sociale huur en in de vrije sector huurprijzen van meer dan 1000 euro voor een armoedig appartementje.

Maar een hypotheekje van 6-700 euro in de maand is te veel. 8)7

Als je dat naast een blikjes bier drinkende niet willen werkende 50er zet die in een eengezinswoning kan wonen die helemaal gesubsidieerd wordt van a-tot-z snap ik we dat de moed in de schoenen zakt bij sommige schrijnende gevallen.
Ja, dat is het idiote eraan. Lekker als starter tussen wal en schip: teveel verdienen voor de sociale huur, maar vrije sector zou algauw 50% van mijn salaris opslokken.
Haha, ik heb een redelijk bedragje in crypto, maar duizenden euro's vind ik iets te spannend.
sig69 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 03:45:
De beste optie, maar dan moet je wat mensen kennen: zwart huren. Dan zit je voor 600-700 all in en hou je tenminste nog wat over om te sparen.
Jup, of in mijn geval: een niet 100% zelfstandige woning. Ik huur nu een studio van 35 m2 maar ik deel het toilet nog met een paar anderen (raar, ik weet 't). Voor mij voldoet dit nu nog, en gezien de zeer gunstige huur van €550 all-in blijf ik hier nog maar even zitten. Maar op den duur zou ik wel iets geheel zelfstandigs willen.
Tsurany schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:04:
De beste keuze is zoveel mogelijk sparen, concessies doen op je woonwensen en zoeken naar de mogelijkheden voor een starterslening.

Dat kan dus inhouden dat je afstand doet van je dure auto en de vele vakanties. Minder uit gaat of in ieder geval minder geld uitgeeft tijdens uitgaan.
Goedkoper rijden (oude, kleine maar goed onderhouden auto'tje) en reizen (hosteltripjes in goedkope landen) is bijna niet mogelijk, bovendien vind ik het principieel bezwaarlijk dat je als 'Jan Modaal' maar geacht wordt 40%+ van je inkomen te sparen om hopelijk ooit eens een eigen woonruimte te kunnen bemachtigen.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:57
@Anoniem: 291096 Het heeft niet zo veel zin iets als de huizenmarkt 'principieel bezwaarlijk' te vinden. Het gaat om de keuzes te maken die jou op termijn in staat stellen iets te kiezen. In deze tijd van cryptovaluta lijkt het soms dat geld uit de lucht komt vallen, maar in de werkelijkheid heb je er gewoon een strak plan en wat tijd voor nodig om je doelen te realiseren.

Topicstarter
Highland schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:07:
@Anoniem: 291096 Het heeft niet zo veel zin iets als de huizenmarkt 'principieel bezwaarlijk' te vinden.
Klopt, dat was ook meer frustratie van mijn kant, want het is kortweg idioot dat de alleenstaande 'Jan Modaal' eigenlijk geen (fatsoenlijke) zelfstandige woonruimte kan betalen. Ik hou mij nog even vast aan het plan om door te sparen en hopelijk mijn inkomen te verhogen.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Tja, principes moet je soms opzij zetten.......

Voorbeelden van huizen die we bezochten én een bod op deden:
1e huis dat wij bezochten boden we onder de vraagprijs. Is immers een vraagprijs en "afdingen" hoort er bij. Kortom, het huis ging naar een ander.
2e huis dat wij bezochten hebben we de vraagprijs geboden omdat ik/we in principe niet mee wilden doen aan de gekke huizenmarkt en het is immers een vraagprijs toch? Wel aangegeven dat er op zich rek zat in het bod. Kortom, het huis ging naar een ander.
3e huis dat we bezochten hebben we ons principe toch maar opzij gezet omdat we dit huis toch echt wel heel graag wilden hebben. Dit keer hadden we wel geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-07 15:38
Net gescheiden. Huis gekocht voor 150K, zelf 12,5K bijgelegd voor kosten koper, advies en beetje bouwdepot. Salaris rond modaal.(leasewagen telt niet mee voor inkomen bij aanvraag hypotheek)

Woon gelukkig in Limburg, waar de huizen nog betaalbaar zijn. Al begint de ellende ook hier al, aangezien huizen in mijn segment binnen een week (en zelfs een keer binnen een dag) verkocht zijn. Ik bood de vraagprijs, maar de verkoper wilde in eerste instantie meer. Blijkbaar was dat geen succes, want na een weekje ging hij alsnog akkoord.

[ Voor 35% gewijzigd door Hyp Hyper op 22-08-2019 16:14 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:11
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:02:
Jup, of in mijn geval: een niet 100% zelfstandige woning. Ik huur nu een studio van 35 m2 maar ik deel het toilet nog met een paar anderen (raar, ik weet 't). Voor mij voldoet dit nu nog, en gezien de zeer gunstige huur van €550 all-in blijf ik hier nog maar even zitten. Maar op den duur zou ik wel iets geheel zelfstandigs willen.

[...]

Goedkoper rijden (oude, kleine maar goed onderhouden auto'tje) en reizen (hosteltripjes in goedkope landen) is bijna niet mogelijk, bovendien vind ik het principieel bezwaarlijk dat je als 'Jan Modaal' maar geacht wordt 40%+ van je inkomen te sparen om hopelijk ooit eens een eigen woonruimte te kunnen bemachtigen.
Er is toch niets raars aan om op zo'n leeftijd in een studio te wonen en een toilet (of douche) te delen? Ik heb tot een paar maanden geleden (ben net 30) nog in een studentenhuis gewoond. Nu een huis gekocht en net verhuisd, maar ik heb daar ook daadwerkelijk jarenlang "onder mijn stand" geleefd, om het zo maar even te zeggen. Het was soms een beetje kut, maar heb daardoor wel genoeg kunnen sparen voor een koophuis. (mazzel dat ik iets heb kunnen vinden voor 150k in mijn stad)

En verder zou ik zeggen, wacht er nog even mee, als je later evt. samen met partner iets kunt kopen dan heb je veel meer mogelijkheden. Of gewoon accepteren dat je iets minder mooi woont. Of hopen dat je ouders een bijdrage willen doen. Of wachten op een eventuele crash van de prijzen...

Ik snap best dat het frustrerend kan zijn maar zeuren over de situatie brengt je uiteindelijk geen stap verder naar een koophuis. Het is nu eenmaal de harde realiteit dat het op veel plaatsen niet te doen is om een huis te kopen als alleenstaande zonder hoog salaris, of iig niet zonder concessies te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-07 21:57
Corrit schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:28:
Er is toch niets raars aan om op zo'n leeftijd in een studio te wonen en een toilet (of douche) te delen?
Ik vind het heel raar dat je met een modaal inkomen niet eens een halfmodale woning kan betrekken, maar het met een kamer moet doen.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-07 14:33
In economische voorspoed moet je ook eisen dat je salaris erop vooruit gaat. Hierdoor kun je prima een huis kopen.

Andere beroepsgroepen gaan ook met de conjunctuur mee. Dat zou voor onze beroepsgroepen niet anders moeten zijn. IT'ers moeten gewoon eens wat meer durven eisen! Van het hele salaristopic loop ik altijd hoofdschuddend weg. Er werd zelfs beweerd dat TU'ers genoegen moeten nemen met 2400 als startsalaris en modaal na een jaar of 4.

Sorry jongens, maar jullie doen het echt zelf.

zij getekend iemand die godzijdank geen IT is gaan studeren.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ernemmer schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:10:

Zonder grond

Met grond

Een collega doet dat net andersom. Die heeft een stukje grond gekocht, heeft twee banen om dat zo snel mogelijk af te betalen en wil er dan een huis op laten bouwen.

Ik had verwacht dat de huizen bij Didam duurder waren. Een vriend woont in Didam, in dat dorp lijken alleen ondernemers te wonen. 'normale' rijtjeshuizen heb ik er niet gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 22-08-2019 16:41 ]

/▌

Topicstarter
Corrit schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:28:
[...]

Ik snap best dat het frustrerend kan zijn maar zeuren over de situatie brengt je uiteindelijk geen stap verder naar een koophuis. Het is nu eenmaal de harde realiteit dat het op veel plaatsen niet te doen is om een huis te kopen als alleenstaande zonder hoog salaris, of iig niet zonder concessies te doen.
Raar dat mijn wat gefrustreerde opmerking overkomt als zeuren/alsof ik de realiteit niet kan accepteren. Ik heb geen haast met kopen en ik snap dat het nu bijzonder ingewikkeld is. Daardoor heb ik ook vrede met mijn huidige woonsituatie. Maar ik zie mijzelf daar niet nog 5+ jaar blijven. Doet niks af aan de belachelijkheid dat het voor een modaal verdienende alleenstaande nu vrijwel onmogelijk is een zelfstandige, fatsoenlijke woning te krijgen en in de toekomst waarschijnlijk nog erger wordt. (geïllustreerd door het feit dat vrijwel het enige wat in mijn stad onder de 175k níet onder bod/gereserveerd staat een studio is van 41m2, kaal afgeleverd en een keuken en badkamer die heftig aan vervanging toe zijn: 130k).

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 15:51
Op mijn 24e uit huis gegaan, had toen ~50k spaargeld om in te leggen, en dat was net toen de huisprijzen weer een beetje begonnen te klimmen. Gekocht voor 189k.
Op mijn 29e verhuisd, eerste huis verkocht voor 235,5k, en nieuwe rijtjeswoning gekocht voor 260k. Deze is nu (na 100k verbouwingen + marktstijging) ook ongeveer 350k waard.

Primair dus veel sparen, en beetje mazzel hebben met moment van kopen :) Beide woningen wel samenwonend, maar op 1 salaris gekocht.

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

In dezelfde situatie en een appartement gekocht met drie slaapkamers voor 169k in 2018.
Had 20k klaar staan voor alle kosten + inrichten (verbouwen was niet nodig) en hield hier wat aan over.
Bruto Hypotheeklasten zijn €605,- dus goed te betalen.

78m2 woonruimte en een garage van 22m2 direct onder het appartement.
Een kamer omgebouwd tot fitnessruimte en de ander een grote linnenkast/wasmachine/droogrek/strijkplank.

Lijkt mij een prima oplossing? :)

En nee dit is niet ergens in een buitengebied maar in Arnhem.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 291096 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:02:
Je kan niet op vakantie gaan, dat is ook een optie. Ik denk dat er meer dan genoeg is om op te bezuinigen.

En dat is niet leuk en zou ook niet nodig moeten zijn maar het is wel de realiteit van de huidige markt. Wil je op geen enkel vlak concessies doen kan je maar beter heel wat meer gaan verdienen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Je moet ongeveer 1000 euro per maand sparen alleen al om de waardestijging van woningen bij te houden. Na betaal huur, gas/water/licht/internet, zorgverzekering is een modaal loon dan wel op hoor.

Topicstarter
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:57:
Je moet ongeveer 1000 euro per maand sparen alleen al om de waardestijging van woningen bij te houden. Na betaal huur, gas/water/licht/internet, zorgverzekering is een modaal loon dan wel op hoor.
Waanzin. Ik zou daarbij in de buurt kunnen komen als ik op een houtje ga bijten. Zoals de poster boven jou zei: ja, er is zeker nog wel wat te besparen in mijn budgetboekje, maar ik wil over x jaar geen spijt krijgen niet ook van mijn twintiger jaren genoten te hebben. Kwaliteit van leven is dan het geld maar waard; dan maar geen koopwoning binnen relatief korte tijd. Zien we dan wel weer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Je moet ook gewoon gaan huren met een huisgenoot en je op je carrière richten. Ik zit me ook op te eten dat ik nog steeds niet zelfstandig woon en dat ik maar niets kan kopen. Heb je niets aan. Als je de huur deelt scheelt het zo 400 euro netto per maand. Kan je op vakantie wat je wil, dikke auto rijden noem maar op van dat bedrag.

En dan woon je hopelijk nog in de stad waar je opgroeide ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 17:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:42
ga redelijk veel uit en vaak op vakantie
Ga hier mee door :)

Investeren in een relatie, aka samen een huis kopen, gaat je meer koop-kansen bieden (zelfs als ze parttime een minimumloontje verdient) dan enkele tienduizenden euro's spaargeld. Ja, je moet genoeg hebben voor de kosten kopen, wat meubels en de verhuizing. Meer is altijd handig, maar niet echt nodig.
Ook een bouwval omdraaien is amper meer mogelijk. De zoektocht naar betaalbaar onderdak is aan de onderkant van de markt het grootste, ook bij bouwvallen biedt men elkaar kapot.

Oh, en focus op salarisstijgingen en promoties. Ontwikkel jezelf.

Luister niet naar de babyboomers die vinden dat je moest sparen. In die tijd werd de hypotheek op 1 inkomen gerekend. Tijden zijn veranderd. Sparen lukt je toch niet op de huidige groeilijn van de woningprijzen. Zorg voor meer berekenbaar inkomen voor de bank.

En het is bovenal nog leuker ook als je het goed doet ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Richh op 22-08-2019 17:26 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:16:
Je moet ook gewoon gaan huren met een huisgenoot en je op je carrière richten. Ik zit me ook op te eten dat ik nog steeds niet zelfstandig woon en dat ik maar niets kan kopen. Heb je niets aan. Als je de huur deelt scheelt het zo 400 euro netto per maand. Kan je op vakantie wat je wil, dikke auto rijden noem maar op van dat bedrag.

En dan woon je hopelijk nog in de stad waar je opgroeide ook.
Tja het is totale waanzin, werkelijk waar de achterdeur uit maar buiten dit, anders stemmen en proberen massale protesten op te zetten/de hooivorken van zolder halen is er niets te doen.

Ik zelf heb gekozen om (binnen bepaalde grenzen, bankier worden ging me te ver) zo hard mogelijk te gaan harken. Helaas zit niet iedereen in de positie waar dat echt zoden aan de dijk zet, zeker gezien de torenhoge marginale belastingdruk voor de middenklasse moet je het echt over 10,000den euro's per jaar hebben op termijn om echt significant over te houden (wetende dat de prijzen voor woningen 5 a 10% per jaar stijgen)

[ Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 22-08-2019 17:41 ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:45 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:42
GoldenSample schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:39:
anders stemmen en proberen massale protesten op te zetten/de hooivorken van zolder halen is er niets te doen.
Nou, wanneer gaan we? Ik doe mee :)

:Y)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Brazos schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:43:
[...]

Volgens mij wordt het begrip 'modaal' hier wel wat ruim genomen. Met een modaal inkomen zit je netto wel rond de 2300.
Alleen als je werkt. Ik heb bruto € 33.500, dat is de ondergrens van modaal. Netto is dat € 1.800 omdat je bijv. de arbeidskorting niet krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Brazos schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:43:
[...]

Volgens mij wordt het begrip 'modaal' hier wel wat ruim genomen. Met een modaal inkomen zit je netto wel rond de 2300.
Ervaring leert mij dat dat ook sterk afhankelijk is van je pensioenregeling. Bij de vorige werkgever had ik een leeftijdsstaffel en legde ik maar een paar procent van mijn bruto inkomen in, mijn huidige heeft dat niet en dat kost me zon 10% van mijn bruto salaris

• Ernemmer
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:39:
[...]

Een collega doet dat net andersom. Die heeft een stukje grond gekocht, heeft twee banen om dat zo snel mogelijk af te betalen en wil er dan een huis op laten bouwen.

Ik had verwacht dat de huizen bij Didam duurder waren. Een vriend woont in Didam, in dat dorp lijken alleen ondernemers te wonen. 'normale' rijtjeshuizen heb ik er niet gezien.
Haha, dan heb je precies het goede stukje van Didam gezien, het merendeel is 60-70-80 rijwoningen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb ook te doen met starters en de generatie die er nog aankomt straks (zeker met het nieuwe leenstelsel voor studenten)...

Imo is het een beetje een mix van timing, geduld, je eisenpakket en soms ook gewoon heel veel mazzel dat de stukjes ineen vallen.

Ben zelf in 2005 (op mijn 23e) gaan huren, klein flatje met een kamergenoot naast me waarmee ik keuken/douche/toilet meedeelde. Denk amper 20m2 voor de kamer zelf en betaalde dacht ik zo'n 300-325 euro alles inclusief.

3 jaar in 2008 later was ik inmiddels afgestudeerd, en had het wel weer gezien zo. Relatie met kamergenoot (tevens mijn beste vriend (nog steeds)) was overigens prima, maar ik was toe aan iets helemaal voor mezelf. Wilde eerst in dezelfde woonplaats weer gaan huren, kopen was geeneens een optie dat in me opkwam. Had ook heel specifieke wensen qua wijk etc, en ik merkte dat ik al snel last had van lange wachtlijsten. Tot iemand zei: ga eens praten met hypotheekadviseur, misschien dat je wel degelijk iets kan kopen. Zo gezegd, zo gedaan, en tot mijn verbazing kon het. Maximale hypotheek wat ik kon hebben was 172k; Maisonette van 150k gevonden, de rest heb ik aan k.k. en bouwdepotje meegefinancierd (kon toen allemaal nog makkelijk).

Achteraf gezien was dit allemaal nét voor de kredietscrisis en dat de markt een beetje instortte, dus toen nog op zijn top gekocht. Heb dit appartement 10 jaar aangehouden.... dit jaar verkocht. Tot die tijd single geweest, en sinds anderhalf jaar een vriendin, en ook daar heb ik nu veel mazzel mee nu we samen de volgende stap maken. Ik kocht destijds mijn woning met een modaal salaris, inmiddels is deze flink gestegen. Mijn vriendin heeft een goede baan als psychiater, dus dan groeien ineens de mogelijkheden.

Mijn huis met een kleine overwaarde verkocht, en inmiddels een ander huis gekocht samen. Nadeel is dat je nu ook wel weer een topbedrag (685k :X) neerlegt, maar we hebben een prachtig vrijstaand huis gekocht waar we de rest van ons leven in blijven wonen, verwachten we (al weet je nooit hoe het loopt, maar dat is wel de intentie in elk geval ;)).

Ik denk overigens wel dat de waarheid ergens in het midden ligt als er wordt beweerd dat sommige mensen wel erg veeleisend zijn, 'entitled' zelfs, en dat ze alle keus hebben. Ik denk niet dat dat helemaal waar is, maar ik denk wel dat je zeker moet bedenken dat je ook niet heel de wereld kan hebben in je begin twintiger jaren, net klaar en net een baan. Het gaat zeker moeilijker dan vroeger denk ik wel, maar ook nu zul je het ermee moeten doen en niet meteen denken dat je de wereld zou moeten kunnen kopen. Destijds had ik ook wel graag een rijtjeshuis willen kopen in mijn eentje maar ik wist ook dat dat niet realistisch was. Dus kijk je wat je nog wel kunt kopen en dan doe je het daarmee, voordat je weer een stap verder zet. Die stap die ik nu zet is ook pas 10 jaar later gekomen. En nu wel enorme mazzel en geluk dat nu net de timing is dat ik met een partner een mooie nieuw duur huis kan kopen. Als ik in mijn eentje was geweest had ik misschien 260k kunnen betalen (met studieschuld) of ergens rond de 325-350 (zonder studieschuld) uit mijn hoofd als ik me niet vergis. Maar dat was ook al een mooie stap geweest waar ik ook wel lang voor heb moeten wachten en hard voor moeten werken.

Waarschijnlijk was ik dan toch nog wel even blijven zitten waar ik zit, en heb ik nu wel de stap gewaagd om het op deze manier te doen. (ook omdat ik altijd al heb gedacht dat ik nu de stap niet wilde maken met het risico om het heel snel nóg eens te moeten doen als ik toch een parnter zou krijgen).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LuNaTiC schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:44:
Ik denk overigens wel dat de waarheid ergens in het midden ligt als er wordt beweerd dat sommige mensen wel erg veeleisend zijn, 'entitled' zelfs, en dat ze alle keus hebben. Ik denk niet dat dat helemaal waar is, maar ik denk wel dat je zeker moet bedenken dat je ook niet heel de wereld kan hebben in je begin twintiger jaren, net klaar en net een baan. Het gaat zeker moeilijker dan vroeger denk ik wel, maar ook nu zul je het ermee moeten doen en niet meteen denken dat je de wereld zou moeten kunnen kopen.
Eens. Het is niet te ontkennen dat het momenteel behoorlijk lastig is als starter. Maar als ik dan weer hier en ook in andere draadjes de adviezen lees om vooral niet te sparen, want alles is oneerlijk, tja, dan is dat ook niet echt een weg naar een oplossing. Je kan wel heel hard roepen dat het leven oneerlijk is, maar daarmee koop je geen huis.

Gezien ik een jaar of 5 geleden een huis heb gekocht, heb ik geluk gehad, redelijk op de bodem gekocht. Maar ik weet ook wat toen de inhoud was van de GoT huizenmarkt topics. De samenvatting was dat als je meer dan een pak stroopwafels voor een huis had betaald je wel helemaal gek was, want dat hoopje stenen ging alleen maar goedkoper worden.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ook denk ik overigens dat de opmerking die je veel hoort over huren vs hypotheek niet helemaal terecht is ("waarom kan/mag ik wel voor 1000 euro huren maar kan ik geen hypotheek krijgen voor 600 euro?"). Het verschil is - lijkt me - dat je als je je huur niet kunt betalen, je er uit wordt geflikkerd door de huurbaas en 10 anderen voor jou. De bank staat garant voor de som van een heel huis en die wil wel verzekerd zijn dat die inkomsten blijven komen, en als dat niet lukt, dan heb je te maken met een iets vervelendere casus, om het zo maar uit te drukken... Dus logisch dat een bank strenge regels daarvoor hanteert.

Overigens heb ik zeker wel sympathie/medeleven met uitzonderingen zoals Ardana. Als ik haar verhaal lees dan word ik daar ook wel verdrietig van en kan ik me voorstellen dat zij dat ook is.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
  • Laatst online: 10-01 17:56
Wat je als aleenstaande starter niet moet vergeten is dat er eigenlijk geen ruimte is om de prijzen verder te laten stijgen.

Inkomen partner telt al mee, rente staat al gigantisch laag. Krapte is ook al van historische proporties.

Ik zie maar weinig redenen waarop de huizenprijzen in de toekomst nog 3 keer over de kop kunnen zoals de afgelopen 30 jaar is gebeurd.
Juist die prijsstijgingen hebben van de liability een asset gemaakt. En de markt gloeit daar nu nog van na.

De komende 30 jaar is dat onmogelijk te evenaren, of men moet in 2050 90% van hun inkomen kwijt kunnen zijn aan woonlasten.

De asset wordt weer een liability. Want stenen worden ouder en gaan na verloop gewoon kapot. Het kan nog een jaar of wat duren maar ooit zal men een huis weer als een 'last' gaan ervaren zoals in de jaren '50.

Hoe kan je als alleenstaande modalert dan nog wel iets kopen? Flink sparen, zeer conservatief met geld omgaan en vooral relaxed leven door te genieten van dingen die wel veel waarde hebben maar niks kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik weet ook dat het koffiedik kijken is maar inmiddels mag je al snel >200k, eerder 220 of zelfs 250k neerleggen voor een beetje appartement in Leidsche Rijn. En dat geldt al als buitenwijk. Vleuten is nog verder en is even duur. Dan zit je dus op 5, 6x modaal jaarsalaris voor een appartement. Dan vind ik het niet helemaal eerlijk om te doen alsof het 5 jaar geleden net zo was. "Ik had toen een klein beetje geluk, maar..."

Klagen lost ook niets op, maar het zet wél op de kaart wat de situatie nu ongeveer is. En met een spotgoedkoop appartementje van nog geen 900 euro per maand bruto(!) inclusief aflossen(!!) en een overwaarde van meer dan 20k roepen dat het allemaal wel mee valt, ja zo kan ik het ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:16 ]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik ben benieuwd hoe alleenstaande Tweakers hun koophuis hebben geregeld en het vele sparen wat over de jaren nodig is :)

Ik ben zelf 26, werk 3 jaar en verdien nu iets boven modaal. Ik woon erg goedkoop en leef in bepaalde opzichten erg zuinig (ik koop bv alle grote spullen tweedehands, budgetteer strak) en in andere opzichten minder zuinig (ik heb nog een auto die amper wordt gebruikt, ga redelijk veel uit en vaak op vakantie). Vakanties en andere dingen die van de spaarrekening gekocht moeten worden niet meegerekend, spaar ik zo'n 32% van mijn jaarlijkse netto-inkomen.

Met mijn inkomen kan ik nog geen 200k aan hypotheek krijgen, te weinig voor een huis waar ik me prettig in zou voelen in de stad (nb niet in de randstad) waar ik woon, het liefst iets dichtbij het centrum. Zelfs met mijn hoge spaarpercentage zou ik over 5 jaar 'maar' zo'n 35-40k bij kunnen leggen. Ik vraag me dus echt af hoe het als alleenstaande überhaupt nog mogelijk is op termijn een fatsoenlijke woning te krijgen, als je nét boven de sociale huurgrens verdient en verder alleen een lage hypotheek kan krijgen.

Iemand die ervaringen kan delen of tips heeft voor dit langetermijn spaardoel in mijn situatie?
Begin maar eerst met € 1000,- per maand te sparen, dat is wat je ongeveer per maand kwijt bent aan rente, aflossing en bijkomende kosten voor een koophuis.
Als dat lukt kun je 60.000 in 5 jaar sparen en dan een huis kopen, lukt dat sparen al niet kun je ook geen huis/hypotheek betalen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:30
of naar het noorden verhuizen :P

Ik zit/zat in dezelfde situatie.. echter zijn de huizen hier een stukje goedkoper.
Ik heb een huis van 102m uit in 2006 gebouwd.
Ongeveer 3 jaar geleden gekocht voor een acceptabel bedrag

[ Voor 5% gewijzigd door Aggressor op 22-08-2019 19:43 ]

HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:16:
[...]

Begin maar eerst met € 1000,- per maand te sparen, dat is wat je ongeveer per maand kwijt bent aan rente, aflossing en bijkomende kosten voor een koophuis.
Als dat lukt kun je 60.000 in 5 jaar sparen en dan een huis kopen, lukt dat sparen al niet kun je ook geen huis/hypotheek betalen.
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Huren is nu al duurder dan hypotheek, ik heb mijn ouders gevraagd en die zijn écht geen 1000 euro per maand kwijt aan onderhoud van hun huis, bovenop de hypotheek die overigens ook geen 1200 euro netto is. Dus iemand die geen 1000 euro kan sparen bovenop een belachelijke huur hoeft echt die hypotheek niet aan te kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:16:
[...]

Mag ik kosteloos bij jou komen inwonen? Zonder mijn huur spaar ik nog wel meer dan dat ;)

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:30
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:20:
[...]

Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Huren is nu al duurder dan hypotheek, ik heb mijn ouders gevraagd en die zijn écht geen 1000 euro per maand kwijt aan onderhoud van hun huis. Dus iemand die geen 1000 euro kan sparen bovenop een belachelijke huur hoeft echt die hypotheek niet aan te kunnen.
1000 euro voor een koophuis per maand komt aardig in de buurt hoor.
600a700 hypotheek? 100 euro per maand sparen voor onderhoud? Gemeente belastingen enz enz

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:20:
[...]

Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Huren is nu al duurder dan hypotheek, ik heb mijn ouders gevraagd en die zijn écht geen 1000 euro per maand kwijt aan onderhoud van hun huis. Dus iemand die geen 1000 euro kan sparen bovenop een belachelijke huur hoeft echt die hypotheek niet aan te kunnen.
Ik zeg ook niet dat onderhoud 1000 euro is, maar hypotheek van 250.000 kost al bijna 1000 euro aan rente en aflossing!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Aggressor schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:22:
[...]

1000 euro voor een koophuis per maand komt aardig in de buurt hoor.
600a700 hypotheek? 100 euro per maand sparen voor onderhoud? Gemeente belastingen enz enz
Ja zie je wel? Zo kan ik het ook. Maar wat gesuggereerd werd is dat je én moet huren voor ~1000 euro per maand en daar bovenop nog 1000 euro moet sparen voordat je een hypotheek zou moeten krijgen. Dus niet 300 euro sparen.
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:23:
[...]

Ik zeg ook niet dat onderhoud 1000 euro is, maar hypotheek van 250.000 kost al bijna 1000 euro aan rente en aflossing!
De huur is dat ook. Maar jij zegt dat je dat moet doorbetalen én 5 jaar lang daarbovenop nog eens 1000 euro moet sparen voordat je een hypotheek kan betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:27 ]

Topicstarter
Miks schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:09:

Ik zie maar weinig redenen waarop de huizenprijzen in de toekomst nog 3 keer over de kop kunnen zoals de afgelopen 30 jaar is gebeurd.
Juist die prijsstijgingen hebben van de liability een asset gemaakt. En de markt gloeit daar nu nog van na.

De komende 30 jaar is dat onmogelijk te evenaren, of men moet in 2050 90% van hun inkomen kwijt kunnen zijn aan woonlasten.

De asset wordt weer een liability. Want stenen worden ouder en gaan na verloop gewoon kapot. Het kan nog een jaar of wat duren maar ooit zal men een huis weer als een 'last' gaan ervaren zoals in de jaren '50.
Ik denk dat je gelijk hebt, en ik kan me voorstellen dat als de nodige klimaat maatregelen doorgaan een hoop jaren 50-90 woningen onaantrekkelijk gaan worden als je als eigenaar de kosten van van het gas af moeten en isoleren moet gaan dragen

• HereIsTom
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:21:
[...]

Mag ik kosteloos bij jou komen inwonen? Zonder mijn huur spaar ik nog wel meer dan dat ;)
Tja dan wordt het erg lastig! Of je eisen ver naar beneden bijstellen en op zoek gaan naar een goedkopere huurwoning zodat je meer kan sparen.
Ik ben in het begin gewoon langer op kamers blijven wonen totdat ik genoeg eigen geld had om te kunnen kopen en toen eerst iets kleins en minder luxe gekocht, hypotheek grotendeels afgelost en toen iets groters en luxer gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:28:
[...]

Tja dan wordt het erg lastig! Of je eisen ver naar beneden bijstellen en op zoek gaan naar een goedkopere huurwoning zodat je meer kan sparen.
Ik ben in het begin gewoon langer op kamers blijven wonen totdat ik genoeg eigen geld had om te kunnen kopen en toen eerst iets kleins en minder luxe gekocht, hypotheek grotendeels afgelost en toen iets groters en luxer gekocht.
Kan niet meer, je moet binnen 3 maanden je kamer uit tegenwoordig.

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:23:
[...]

Ja zie je wel? Zo kan ik het ook. Maar wat gesuggereerd werd is dat je én moet huren voor ~1000 euro per maand en daar bovenop nog 1000 euro moet sparen voordat je een hypotheek zou moeten krijgen. Dus niet 300 euro sparen.

[...]

De huur is dat ook. Maar jij zegt dat je dat moet doorbetalen én 5 jaar lang daarbovenop nog eens 1000 euro moet sparen voordat je een hypotheek kan betalen.
Je snapt dus niet wat wij bedoelen, als je al 1000 euro huur betaald dan kun je inderdaad ook wel een hypotheek betalen, maar als je niet eerst flink kan sparen dan moet je andere maatregelen nemen om een spaarpot op te bouwen, zoniet dan zit kopen er helaas niet in!

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:29:
[...]

Kan niet meer, je moet binnen 3 maanden je kamer uit tegenwoordig.
Dat ligt er maar aan waar je een kamer huurt.
Maar goed het lijkt erop dat jij allerlei excuses verzint dat het aan een ander ligt, maar als je een huis wilt kopen moet je toch echt zelf aan de bak om zoveel mogelijk te kunnen sparen.
En anders blijf je iedere maand dus die 1000 euro in een put gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:32:
[...]

Je snapt dus niet wat wij bedoelen, als je al 1000 euro huur betaald dan kun je inderdaad ook wel een hypotheek betalen, maar als je niet eerst flink kan sparen dan moet je andere maatregelen nemen om een spaarpot op te bouwen, zoniet dan zit kopen er helaas niet in!
Ah check ik denk inderdaad dat we langs elkaar heen praten, excuus.
Maar de irritatie zit hem er dus in dat je gelijk na je studie al minstends 800 euro aan huur kwijt bent terwijl je start met, wat is het, 2000 netto. Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk of directe collega's dan moet je denken aan bruto(!) hypotheken van 650 tot 800 euro. Inclusief aflossen. Dus dat zijn mensen die nu al gigantische overwaardes hebben, van hun maandlasten ook nog eens 30% niet echt kwijt zijn én aan het eind van het jaar nog heel veel belastinggeld terugkrijgen. Dat willen wij als starters ook.
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:36:
[...]

Dat ligt er maar aan waar je een kamer huurt.
Maar goed het lijkt erop dat jij allerlei excuses verzint dat het aan een ander ligt, maar als je een huis wilt kopen moet je toch echt zelf aan de bak om zoveel mogelijk te kunnen sparen.
En anders blijf je iedere maand dus die 1000 euro in een put gooien.
Dat kan je vinden. Ik huurde die woning als student met het idee dat ik er weg zou gaan als ik geen student meer zou zijn. En daar houd ik me aan, studenten hebben namelijk de steun wel echt nodig itt ik. En allemaal excuses verzinnen... tja. Het is wat je er van maakt. Dat is nou net de hele discussie. Ik neem de financiele last op me en terwijl ik deze draag probeer ik een structurele oplossing te vinden. Dat vind ik netter dan die schaarse gesubsidieerde en goedkope studentenkamer bezet te houden terwijl ik al werk en vervolgens te doen alsof de rest een beetje smoesjes aan het verzinnen is waarom ze niet evenveel sparen als ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:40 ]

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:36:
[...]

Ah check ik denk inderdaad dat we langs elkaar heen praten, excuus.
Maar de irritatie zit hem er dus in dat je gelijk na je studie al minstends 800 euro aan huur kwijt bent terwijl je start met, wat is het, 2000 netto. Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk of directe collega's dan moet je denken aan bruto(!) hypotheken van 650 tot 800 euro. Inclusief aflossen. Dus dat zijn mensen die nu al gigantische overwaardes hebben, van hun maandlasten ook nog eens 30% niet echt kwijt zijn én aan het eind van het jaar nog heel veel belastinggeld terugkrijgen. Dat willen wij als starters ook.
Tja dat heeft niemand als hij voor het eerst een huis koopt. Of je hebt geluk en je hebt een hoog inkomen om een huis te kopen of je moet eerst flink sparen.
Ik heb dus de eerste paar jaar toen ik begon te werken flink gespaard en daarna een klein appartementje gekocht, daarna flink aflossen en toen ik flink overwaarde had een mooier appartement gekocht.

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:36:
[...]
Dat kan je vinden. Ik huurde die woning als student met het idee dat ik er weg zou gaan als ik geen student meer zou zijn. En daar houd ik me aan, studenten hebben namelijk de steun wel echt nodig itt ik. En allemaal excuses verzinnen... tja. Het is wat je er van maakt. Dat is nou net de hele discussie. Ik neem de financiele last op me en terwijl ik deze draag probeer ik een structurele oplossing te vinden. Dat vind ik netter dan die schaarse gesubsidieerde en goedkope studentenkamer bezet te houden terwijl ik al werk en vervolgens te doen alsof de rest een beetje smoesjes aan het verzinnen is waarom ze niet evenveel sparen als ik.
Ik heb het niet over gesubsidieerde studentenkamers, maar gewoon op kamers bij een huisjesmelker voor 400 euro per maand ;)

P.S. In deze tijd als je net student bent geweest lijkt mij de beste oplossing om bij je ouders te gaan/blijven wonen, paar honderd euro kostgeld betalen en flink sparen :+

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 22-08-2019 19:47 ]

HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:45:
[...]

Ik heb het niet over gesubsidieerde studentenkamers, maar gewoon op kamers bij een huisjesmelker voor 400 euro per maand ;)
Ik stel voor dat we deze discussie beëindigen. Ik heb niet echt het idee dat 400 euro voor een kamer uitmelken is. Ik was ook zoiets kwijt, maar we blijven de bal heen en weer kaatsen en het topic zo wel een kant op sturen. Laten we het er op houden dat we het niet eens worden.
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:49:
[...]

Dus jij vindt 400 euro voor een kamer van 16m2 niet duur?
Ik durf het niet te zeggen, want voor je het weet ben ik weer smoesjes aan het verzinnen waarom het aan de ander ligt. Nogmaals we gaan hier niet uit komen, zullen we gewoon stoppen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:53 ]

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:47:
[...]

Ik stel voor dat we deze discussie beëindigen. Ik heb niet echt het idee dat 400 euro voor een kamer uitmelken is. Ik was ook zoiets kwijt, maar we blijven de bal heen en weer kaatsen en het topic zo wel een kant op sturen. Laten we het er op houden dat we het niet eens worden.
Dus jij vindt 400 euro voor een kamer van 16m2 niet duur?

Topicstarter
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:45:
[...]

P.S. In deze tijd als je net student bent geweest lijkt mij de beste oplossing om bij je ouders te gaan/blijven wonen, paar honderd euro kostgeld betalen en flink sparen :+
Ik betaal ietsjes meer dan 400 maar daar heb ik dan ook een studio voor. Veel goedkoper kan niet tenzij ik idd op kamers ga. Ik denk niet dat mijn ouders (en ik) veel zin in een terugkeer hebben ;)

Maar ik snap je punt

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-07 14:53
Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:53:
[...]

Alleen als je werkt. Ik heb bruto € 33.500, dat is de ondergrens van modaal. Netto is dat € 1.800 omdat je bijv. de arbeidskorting niet krijgt.
Moet dat niet netto een kleine 2k zijn?
Of je legt natuurlijk 300 bruto pensioen in dat zou ook kunnen inderdaad.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

alaintje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:54:
[...]
Moet dat niet netto een kleine 2k zijn?
Of je legt natuurlijk 300 bruto pensioen in dat zou ook kunnen inderdaad.
Nope. Ik kan je de uitkeringsspecificatie laten zien (zodra ik thuis ben). En als uitkeringsgerechtigde wordt er geen pensioenpremie ingehouden op je uitkering: je bouwt op die manier ook € 0 pensioen op.

• HereIsTom
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:54:
[...]

Ik betaal ietsjes meer dan 400 maar daar heb ik dan ook een studio voor. Veel goedkoper kan niet tenzij ik idd op kamers ga. Ik denk niet dat mijn ouders (en ik) veel zin in een terugkeer hebben ;)

Maar ik snap je punt
Ik snap dat het nu lastig is om een hypotheek te krijgen, maar vroeger was het te makkelijk waardoor 1 op de 3 in de problemen kwam. Kopen kan een blok aan je been zijn als je financiële problemen krijgt in het ergste geval blijf je rest van je leven met een flinke restschuld zitten, daarom zijn de regels nu een stuk strenger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 15:35
Ik ben zelf een starter die vorig jaar een appartement heeft gekocht in de randstad op alleen mijn salaris. Ik zat ik dezelfde boot. Ik ben (door financiële redenen) pas op mijn 29ste het huis uit gegaan. Gelukkig had ik het goed thuis en kreeg ik veel vrijheid. Ik kwam er rond mijn 26ste/27ste achter dat het kopen van een huis nog wel is lastig zou kunnen worden en ben volgas gaan sparen.

Ik ben verpleegkundige en had een bruto salaris van €40.000 bij het kopen van mijn huis.
Precies om een hypotheek van 175.000 te krijgen. Gelukkig had ik €50.000 gespaard, hoe?

Ik kan wel alle kosten gaan opnoemen, maar eigenlijk kwam het neer op het volgende.
Goedkoop wonen bij ouders (kostgeld á €190 p.m), accepteer de beperkingen, een kleine goedkope auto, ik ben gaan fietsen naar het werk (18km) Stappen? Prima, eerst bij vrienden wat drinken, dan €20 euro uitgeven in de avond. Uit eten? Nop, extra dienst op het werk? Graag, geef maar.
Verzekerd bij mijn ouders, (vakantie + WA)

Dat was mooi, want zo kon ik van mijn salaris van €2200 netto, €1500 sparen. Vakantiegeld ging naar vakanties. Eindjaaruitkering ging naar mijn spaarrekening.

daardoor had ik ongeveer 13X €1500 = €19.500 per jaar en dat voor 2 jaar. Ik heb geschraapt en een parasiet bij mijn ouders geweest, maar die wisten ook wel goed waarom.

Tevens had ik nog een mooie oude BMW die ik 6 jaar gekocht had en mijn hart en ziel was. Deze is ook verkocht in die "2 spaarjaren" en heeft mij nog is €13.000 opgeleverd.

Zo had ik na 2 jaar buffelen €55.000 gespaard, met een modaal loon. van €40.000 bruto

Misschien zitten er een paar nuances in, maar ik heb 2 jaar (zeer) krap geleefd.

Nu heb ik een vriendin, werken we beiden fulltime en woon in een leuk appartement in Rotterdam voor €600 netto per maand (+120 VVE) = €720.

• HereIsTom
anandus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:05:
[...]
Inderdaad.

Even gekeken, en hier in Leiden (Randstad, studentenstad), kan je voor €175k prima een appartement krijgen.

Dit zou bijvoorbeeld een ideale starterswoning zijn:
https://www.funda.nl/koop...ent-40321682-zijldonk-56/
Zelfs in Utrecht en Zeist zijn er nog woningen onder de 200.000;
https://www.funda.nl/koop...7525-livingstonelaan-536/
https://www.funda.nl/koop...269-anna-paulownalaan-84/

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 22-08-2019 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20
Ik heb daar gewoond om de hoek in Utrecht maar zou er niet dood gevonden willen worden.. Die wijk is echt niet best, zeker niet bij Vasco de Gama daar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29

Zenix

BOE!

Gewoon in de polder gaan wonen. Hier zijn nog genoeg woningen voor 200k (of minder). Ik heb een rijtjeswoning voor die prijs gekocht vorig jaar (nieuwbouw) 125m2 woon en 143m2 perceel. Hierbij zit nog wel flink wat meerwerk (spaargeld) maar zijn ook genoeg rijtjeswoningen (oud huur) die voor 170k gaan. Bijvoorbeeld:
https://www.funda.nl/koop...-40304897-lucernehof-142/
https://www.funda.nl/koop...uis-40313599-kopakker-17/
https://www.funda.nl/koop...s-40133761-lucernehof-45/

Nieuwbouw:
https://www.funda.nl/koop...40144773-bloemenzoom-134/

Reisafstand grote steden:
~60min naar Amsterdam.
~30min naar Zwolle
~45min naar Apeldoorn
Qua werkgelegenheid dus genoeg plekken om te werken.

Het is lastig inderdaad, maar een heel stuk makkelijker als je niet in de buurt van de randstad gaat wonen.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 22-08-2019 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-07 20:34

mwa

Je wordt toch spontaan depressief als je in zo een flat moet wonen??

• HereIsTom
ID-College schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:24:
[...]

Ik heb daar gewoond om de hoek in Utrecht maar zou er niet dood gevonden willen worden.. Die wijk is echt niet best, zeker niet bij Vasco de Gama daar...
mwa schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:25:
[...]

Je wordt toch spontaan depressief als je in zo een flat moet wonen??
Tja als starter in deze tijd moet je geen eisen gaan stellen, dan blijf je de rest van je leven duur huren!

[ Voor 19% gewijzigd door HereIsTom op 22-08-2019 20:29 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Als je weinig maandlasten wilt kan je er ook voor kiezen om een heel goedkoop appartementje in een matige wijk te zoeken en aflossingsvrij te kopen. Dan zijn je maandlasten nihil. Geen HRA dan maar met huidige rente is dat ook geen wereld van verschil op een appartement van zo’n 150K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan koop je een appartement in de achterstandsbuurt van zo'n stad. Daar wil je echt niet in de toekomst vast komen zitten doordat je onder water staat.
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:28:
[...]

[...]

Tja als starter in deze tijd moet je geen eisen gaan stellen, dan blijf je de rest van je leven duur huren!
Je moet ook niet als starter een woning kopen in een achterstandsbuurt, dat kan je echt de nek kosten als huizenprijzen gaan dalen. Zulke plekken zijn dan namelijk als eerste aan de beurt, de plekken waar je als laatste uitvlucht nog wil kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 22-08-2019 20:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Ik raak nu toch in de war, is het nou normaal om na je studie in Utrecht te gaan wonen of niet? Wat doet de gemiddelde tweaker qua hypotheek, buurt, huur, inkomen? Is kanaleneiland nou realistisch voor een WO Master of niet?

[ Voor 111% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 21:38 ]

• ID-College
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:28:
[...]

[...]

Dan heb je er zelf niet gewoond. Je zal dit echt niet makkelijk kwijt raken.. heb in de nieuwbouwflats iets verderop gewoond en die verkopen nog wel.. maar dit??? En ja, dan blijf je echt liever huren want hier zal je flink verlies op lijden ben ik bang.. En al is het niet zo dan woon je er in ieder geval jaren zonder plezier want zo leuk wonen is dit stuk van kanaleneiland absoluut niet..

@Anoniem: 1240358 : ik kon dit kopen met een WO master.. wel de nieuwbouw appartementen dan en dat was volop in de crisis. Toen lagen de appartementen voor het oprapen

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 22-08-2019 21:43 ]

ID-College schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

Dan heb je er zelf niet gewoond. Je zal dit echt niet makkelijk kwijt raken.. heb in de nieuwbouwflats iets verderop gewoond en die verkopen nog wel.. maar dit??? En ja, dan blijf je echt liever huren want hier zal je flink verlies op lijden ben ik bang.. En al is het niet zo dan woon je er in ieder geval jaren zonder plezier want zo leuk wonen is dit stuk van kanaleneiland absoluut niet..

@Anoniem: 1240358 : ik kon dit kopen met een WO master.. wel de nieuwbouw appartementen dan en dat was volop in de crisis. Toen lagen de appartementen voor het oprapen
Dus met een WO master zeg je dat 200k voor kanaleneiland aan de hoge kant is? Hoe vergelijk je dat met studentenprijzen van ~20 á 25 euro per m2? Wat is nou een eerlijke prijs voor waar?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 21:49 ]

• ID-College
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Dus met een WO master zeg je dat 200k voor kanaleneiland aan de hoge kant is? Hoe vergelijk je dat met studentenprijzen van ~20 á 25 euro per m2?
Dat maak jij er van ;) Dit is het uitschot van kanaleneiland. Een plek in een nette flat in diezelfde wijk kost vele malen maar.. sterker nog: die heb ik zelf 6 maanden geleden verkocht en dat was een heel ander bedrag dan dit kan ik je vertellen (en die was nog kleiner ook)

ID-College schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

Dat maak jij er van ;) Dit is het uitschot van kanaleneiland. Een plek in een nette flat in diezelfde wijk kost vele malen maar.. sterker nog: die heb ik zelf 6 maanden geleden verkocht en dat was een heel ander bedrag dan dit kan ik je vertellen (en die was nog kleiner ook)
Even een disclaimer, ik wil er niets van maken. Ik weet echt niet wat een eerlijke prijs is! Ik verlijk met wat ik zelf voorheen / nu betaal.

Ik hoor constant verhalen van die terrorist komt daar vandaan en dat het ghetto is, maar dan zie ik prijzen van zoveel honderdduizend euro. En dan denk ik goh daar moet je toch echt goede advocaat of chirurg voor zijn omdat te betalen. En dan weet ik niet meer wat ik moet geloven.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 21:54 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste