Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd hoe alleenstaande Tweakers hun koophuis hebben geregeld en het vele sparen wat over de jaren nodig is :)

Ik ben zelf 26, werk 3 jaar en verdien nu iets boven modaal. Ik woon erg goedkoop en leef in bepaalde opzichten erg zuinig (ik koop bv alle grote spullen tweedehands, budgetteer strak) en in andere opzichten minder zuinig (ik heb nog een auto die amper wordt gebruikt, ga redelijk veel uit en vaak op vakantie). Vakanties en andere dingen die van de spaarrekening gekocht moeten worden niet meegerekend, spaar ik zo'n 32% van mijn jaarlijkse netto-inkomen.

Met mijn inkomen kan ik nog geen 200k aan hypotheek krijgen, te weinig voor een huis waar ik me prettig in zou voelen in de stad (nb niet in de randstad) waar ik woon, het liefst iets dichtbij het centrum. Zelfs met mijn hoge spaarpercentage zou ik over 5 jaar 'maar' zo'n 35-40k bij kunnen leggen. Ik vraag me dus echt af hoe het als alleenstaande überhaupt nog mogelijk is op termijn een fatsoenlijke woning te krijgen, als je nét boven de sociale huurgrens verdient en verder alleen een lage hypotheek kan krijgen.

Iemand die ervaringen kan delen of tips heeft voor dit langetermijn spaardoel in mijn situatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Heel simpel, appartement gekocht tijdens de crisis, toen de huizen goedkoop en de financiëring flexibel was.

Ligt er natuurlijk ook aan wat je een 'fatsoenlijke woning' noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb mijn apartement in 2017 gekocht, net voor de idioterie inflatie begon. Woonde nog thuis, goed gespaard, kon het nét betalen met de hypotheek.

Op dit moment zou ik mijn eigen huis niet eens kunnen kopen als ik nu een hypotheek moest krijgen. 8)7

Maarja, dat zit nog wel onder de 200k, gezien ik net wat korter werk dan jij. Wellicht zou je toch wat langer kunnen wachten tot de ergste bubbel voorbij is, de prijzen zakken op den duur hopelijk wel weer. Of je verdient tegen die tijd genoeg om het te kunnen betalen. Anders zal je toch naar een buitenwijk of andere regio moeten kijken, of kleinere woningen/appartementen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is altijd lastig. Langer sparen is zeker geen slecht idee.
Mijn huis is in 4-5 jaar tijd ruim 60% gestegen in prijs, wat gewoon gekkenwerk is. Gewoon geluk met timing.

Als ik het huis nu zou moeten kopen zonder ander huis te kunnen verkopen zou het niet lukken.

Er zijn een paar opties:
je neemt genoegen met een mindere locatie.
je spaart door wat 2 voordelen heeft:
1. huizenprijzen kunnen dalen
2. je hebt meer spaargeld om in te leggen.

Het helpt natuurlijk ook als je een aantal jaar wat soberder leeft zodat het sparen harder gaat. Een vakantie overslaan is echt wel te doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:23
Als je nu goed zit en je kan flink sparen, dan zou ik gewoon wachten en een zoektocht beginnen naar een vriendin. :)

[ Voor 3% gewijzigd door NotSoSteady op 21-08-2019 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het nadeel van een huis met een flinke overwaarde is dat dat ook geldt voor andere huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:09:
Het nadeel van een huis met een flinke overwaarde is dat dat ook geldt voor andere huizen.
Het nadeel is vooral de hogere WOZ en dus hogere belasting en hoger eigen woning forfait.
Verder is het geen voor- of nadeel. Het werkt als een buffer bij dalingen en stijgingen van huizenprijzen als je zelf weer wilt verhuizen.

Wij kunnen nu naar huizen kijken met prijzen die belachelijk zijn, op basis van de belachelijk hoge taxatiewaarde van onze huidige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kon met mijn benedenmodale inkomen een appartementje kopen in 2008 toen alles in de woningmarkt een beetje op zijn reet ging liggen en je gewoon je kk en een bouwdepot kon meefinancieren.

Ik heb dit appartementje verkocht omdat ik met mijn vriendin ben gaan samenwonen, en dat in dat appartementje van 45 m2 echt niet ging met 2 katten en 2 grote honden (van mijn vriendin) erbij.
Momenteel huren we en ik ben een beetje de optie van koop onderzoeken en ik heb in ieder geval al bepaald dat als wij ooit uit elkaar zouden gaan ik in mijn uppie toch best wel een issue heb met die woningmarkt zoals hij er nu bij ligt. (lees: kopen is geen optie voor me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef ook zeker niet nu een huis te kopen, ik hou even rekening met over 4-5 jaar (het liefst voor mijn 30e). Ik heb door tegenslagen in de afgelopen jaren waarschijnlijk amper geld om de aanschafkosten te betalen, laat staan de (her)inrichting haha.
NotSoSteady schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:08:
Als je nu goed zit en je kan flink sparen, dan zou ik gewoon wachten en een zoektocht beginnen naar een vriendin. :)
Ik vind liever de speld om de huizenbubbel te knappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:23
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:12:
Ik hoef ook zeker niet nu een huis te kopen, ik hou even rekening met over 4-5 jaar (het liefst voor mijn 30e). Ik heb door tegenslagen in de afgelopen jaren waarschijnlijk amper geld om de aanschafkosten te betalen, laat staan de (her)inrichting haha.

[...]

Ja, maar het is uitermate lastig te voorspellen hoe de wereld er over vijf jaar bijstaat. Sparen is altijd een goed ding en veel geld meenemen is zeker de eerste stap in de juiste richting. Misschien kun je jezelf nog verder ontwikkelen, zodat je maandelijks ook meer geld ontvangt.

[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 21-08-2019 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Even een extra gedachte:
Je kunt er voor kiezen om toch iets beneden de wens te kiezen.
Indien het weinig onderhoud vereist heb je het voordeel dat door de lage hypotheekrente je al veel aflost.
Door af te lossen en te sparen, kun je later ook weer eenvoudiger een ander huis kopen.

Huur = geld kwijt
hypotheek = geld kwijt + sparen in "stenen" Je bouwt vermogen op door aflossing.

Toch eens iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als je voor over 5 jaar aan het kijken bent zou ik het voor nu vergeten (buiten zorgen dat je KK kan betalen) en gaan kijken als dat een ding wordt.
Voor het zelfde geld klapt dat hele kaartenhuis volgend jaar weer in elkaar en spelen er weer andere krachten mee. (of tegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:16:
[...]

Even een extra gedachte:
Indien het weinig onderhoud vereist heb je het voordeel dat door de lage hypotheekrente je al veel aflost.
Door af te lossen en te sparen, kun je later ook weer eenvoudiger een ander huis kopen.

Huur = geld kwijt
hypotheek = geld kwijt + sparen in "stenen" Je bouwt vermogen op door aflossing.

Maar weegt dat dan op tegen de verhuiskosten die je over x jaar weer moet maken?
Ik snap je overweging maar voor nu vind ik het wel okay omdat mijn woonlasten vele malen lager zijn dan als ik een eigen huis zou hebben of een appartement in de particuliere sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:16:
[...]

Even een extra gedachte:

Huur = geld kwijt

Moet woningwaarde niet weer een duikvlucht gaan nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan wordt je volgende huis ook goedkoper. Oké als je huis onderwater staat wordt het lastiger, maar anders maakt het allemaal weinig uit.

Voor mezelf is het redelijk zuinig leven + sparen toen het kon geweest. Daarnaast nog het 'geluk' van een erfenis die significant hielp, al kon ik met het inkomen waar hypotheek op berekend werd nog geen eens in de buurt van €200k hypotheek krijgen. En het hielp ook dat ik (achteraf) zo ongeveer op de bodem heb gekocht.

Maar goed, jij hebt nog een paar jaar, dus tja, het is heel simpel: Sparen en meer gaan verdienen. Veel meer is er niet wat je eraan kan doen. Gezien je nu 3 jaar werkt neem ik aan dat er nog wel wat groei in je salaris zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:58:
Ik ben benieuwd hoe alleenstaande Tweakers hun koophuis hebben geregeld en het vele sparen wat over de jaren nodig is :)

[...]

Iemand die ervaringen kan delen of tips heeft voor dit langetermijn spaardoel in mijn situatie?
Hoe ik mn huisje gekocht heb: op het dieptepunt van de crisis een huis kopen voor weinig. Was wel een klushuis, halve vloer ontbrak, geen cv, geen bad, keuken uit 1970 en ga zo maar door. Maar goed, het was iig een begin. Een jaar klussen, en het was bewoonbaar.

Wat sparen betreft, het brengt gewoon geen moer op. Waarschijnlijk is de inflatie hoger dan de rente die je krijgt, dus wordt je geld nog minder waard ook. Je kan eens kijken of je van beleggen blij wordt. De rentes die ik daar bij zie zijn over het algemeen een stuk beter, maar de kans op verlies bestaat natuurlijk ook. En als je zelf niet wil/kan beleggen zijn er ook fondsen die dat voor je kunnen doen.

En ik zou eens met je werkgever gaan praten. Als je blij met ze bent, kun je dit voorleggen met het idee van “wat is er nodig dat ik over 1/3 jaar genoeg verdien om een huis te kunnen kopen”. Wie weet zijn daar opleidingsmogelijkheden in waarmee je meer kan verdienen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Steek de handen uit de mouwen en renoveer! Maak er desnoods een 10 jaren plan van. Geen spijt van die beslissing, maar ik ga het geen 2de keer doen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:16:
[...]
Voor het zelfde geld klapt dat hele kaartenhuis volgend jaar weer in elkaar
Overigens is dit niet iets waar je je planning op moet baseren, dit is in de afgelopen 50 jaar maar tweemaal gebeurd (na '73 en na' 08)
Als het gebeurt is het leuk meegenomen, maar als je erop gaat wachten dan heb je kans dat je aardig lang kan wachten.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:15
Een partner zoeken is waarschijnlijk het snelst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-09 09:58
Hopen op een volgende crisis. Of terug naar je ouders en extreem veel sparen.

Als je zelf iets huurt kun je nooit opsparen tegen de prijsstijgingen

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:20
Waarom wil je per se dicht bij het centrum wonen? Bereikbaarheid? Voorzieningen waar je vaak gebruik van maakt maar die in de buitenwijken niet zijn? Gewoon levendigheid in het algemeen? Buitenwijken kunnen net zo leuk (of zelfs leuker) zijn als het centrum, maar wel een flink stuk goedkoper.
poing schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:09:
Steek de handen uit de mouwen en renoveer! Maak er desnoods een 10 jaren plan van. Geen spijt van die beslissing, maar ik ga het geen 2de keer doen :-)
Ik vond een maand op een betonvloer leven toen mijn laminaat vervangen moest worden door waterschade al lang...

Daarnaast, als ik kijk wat een appartement die uit de sociale huur gaat bij mij in de flat moet kosten t.o.v. een appartement die al van een eigenaar heeft, dan moet je wel heel goed kunnen klussen wil je zelf dat verschil kunnen besparen. Want in die sociale huurwoning moet een nieuwe keuken en er zit een badkamer in die ongeveer op plek 2 staat van dingen die je ander wil hebben. Verschil is ~15k, maar je komt dan wel in iets te zitten wat meteen bewoonbaar is en niet nog compleet verbouwd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anatidae schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:24:
Hopen op een volgende crisis. Of terug naar je ouders en extreem veel sparen.

Als je zelf iets huurt kun je nog opsparen tegen de prijsstijgingen
Triest maar waar; TS is fucked.

Andere overweging; vol inzetten op zo veel mogelijk munten overhouden & accepteren dat je minder leuk werk doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:58:
te weinig voor een huis waar ik me prettig in zou voelen in de stad (nb niet in de randstad) waar ik woon, het liefst iets dichtbij het centrum.
Ik wil ook wel een Ferrari voor de prijs van een Aygo.
Brabantse steden zijn ook relatief duur, vooral Eindhoven. Je zou kunnen kijken naar een dorp in de buurt of een goedkopere stad als je op korte termijn wil. Op lange termijn kan je een gok nemen en hopen dat de huizenmarkt instort binnen nu en een paar jaar. Ik had zelf gekocht in 2013, toen ik 25 was, en achteraf is dat ongeveer de sweetspot geweest. En ik was toen ook al 6 jaar aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verder weg gaan wonen, vriendin zoeken of doorsparen. Of betere baan zoeken. Meer kan je niet doen. Ik zit in hetzelfde schuitje en ik huur door tot ik kan kopen wat ik het geld waard vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:46:
Of betere baan zoeken. Meer kan je niet doen.
Een tweede baan of een hobby waaraan je geld verdient is ook altijd meegenomen.

Of toch wat minder in de kroeg zitten ;-)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 17:44
Als alleenstaande rond modaal verdienen is tegenwoordig ook echt niet leuk. 0,0 subsidie (geen huur, zorgtoeslag), geen huis kunnen kopen, geen sociale huur en in de vrije sector huurprijzen van meer dan 1000 euro voor een armoedig appartementje.

Maar een hypotheekje van 6-700 euro in de maand is te veel. 8)7

Als je dat naast een blikjes bier drinkende niet willen werkende 50er zet die in een eengezinswoning kan wonen die helemaal gesubsidieerd wordt van a-tot-z snap ik we dat de moed in de schoenen zakt bij sommige schrijnende gevallen.

[ Voor 38% gewijzigd door RedHat op 21-08-2019 19:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Transportman
RedHat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:52:
Als je dat naast een blikjes bier drinkende niet willen werkende 50er zet die in een eengezinswoning kan wonen die helemaal gesubsidieerd wordt van a-tot-z snap ik we dat de moed in de schoenen zakt bij sommige schrijnende gevallen.
En hoe vaak komt dat nou voor, of is dat maar even lekker het rechts-populistische vooroordeel over mensen met een uitkering verder verspreiden?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 17:44
Transportman schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

En hoe vaak komt dat nou voor, of is dat maar even lekker het rechts-populistische vooroordeel over mensen met een uitkering verder verspreiden?
Ik denk dat je precies begrijpt wat ik ermee bedoelde. Ik bedoelde het ook zeker niet om een hele groep zo weg te zetten, maar zoals eerder gezegd, ik denk dat je best wel begrijpt wat ik bedoel. Zal hem nog even een keer verduidelijken voor je:

Ik snap best dat de moed je in de schoenen zakt als je in een armoedig 2 kamer appartement zit die je moet huren in de vrije sector voor een prijs van boven de €1000,- en dat er aan de overkant iemand zit die de hele dag blikjes bier loopt te drinken in z'n sociale ééngezinswoning omdat hij of zij niet wilt werken. (En met dat 'omdat' bedoel ik geen hele bevolkingsgroep ter verduidelijking).

Ik heb helemaal geen vooroordeel over mensen met een uitkering, maar dit is het internet en dat is onderhevig aan interpretatie. Geen reden om daar met gestrekt been in te gaan zonder verduidelijking te vragen.

De Rabobank heeft (oa) ook al meerdere malen aan de bel getrokken over de situatie mbt middeninkomens. Is ook echt niet iets nieuws. Er is hier ook een topic over op GoT.

https://www.banken.nl/nie...ekend-voor-middeninkomens

https://www.telegraaf.nl/...-alleenverdieners-de-klos

[ Voor 19% gewijzigd door RedHat op 21-08-2019 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 18:57
Ook ik zat tot voor kort in redelijk dezelfde situatie. Een maximale hypotheek van ongeveer 170.000, te weinig spaargeld om de woning precies aan mij wensen te kopen. (hoekhuis)

Ik heb uiteindelijk besloten te gaan voor een klushuis waarbij alles binnen het redelijke blijft, mensen zijn tegenwoordig bereid flink neer te tikken voor een woning waaraan niks meer hoeft te gebeuren. Mocht je zoals mij binnen je kennissen kring nou nog wat handige mensen hebben, dan kun je vaak voor relatief weinig de woning toch naar eigen wens inrichten.

Uiteindelijk heb ik voor ongeveer 170.000 de woning gekocht met ongeveer 18.000 spaargeld. Effectief houdt ik 10k over voor verbouwingen en inboedel. Wat uiteindelijk prima blijkt te lukken.

Tuurlijk, mijn babyblauwe tegeltjes in de badkamer zijn niet meer de meest moderne, maar door iets concessies te doen kun je toch bouwen aan je toekomst. (Badkamer kan ik dan weer doen van de btw teruggave :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

GoldenSample schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:28:
[...]

Triest maar waar; TS is fucked.
Enige juiste antwoord.
Niet alleen TS overigens.

Huren voor langere tijd is wellicht het meest verstandige.
Rente blijft voorlopig laag, krapte blijft aanwezig, dus het gaat wel ff duren.

Je kunt het ook treffen met een huurwoning.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 21-08-2019 21:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
RedHat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat je precies begrijpt wat ik ermee bedoelde. Ik bedoelde het ook zeker niet om een hele groep zo weg te zetten, maar zoals eerder gezegd, ik denk dat je best wel begrijpt wat ik bedoel. Zal hem nog even een keer verduidelijken voor je:

Ik snap best dat de moed je in de schoenen zakt als je in een armoedig 2 kamer appartement zit die je moet huren in de vrije sector voor een prijs van boven de €1000,- en dat er aan de overkant iemand zit die de hele dag blikjes bier loopt te drinken in z'n sociale ééngezinswoning omdat hij of zij niet wilt werken. (En met dat 'omdat' bedoel ik geen hele bevolkingsgroep ter verduidelijking).

Ik heb helemaal geen vooroordeel over mensen met een uitkering, maar dit is het internet en dat is onderhevig aan interpretatie. Geen reden om daar met gestrekt been in te gaan zonder verduidelijking te vragen.

De Rabobank heeft (oa) ook al meerdere malen aan de bel getrokken over de situatie mbt middeninkomens. Is ook echt niet iets nieuws. Er is hier ook een topic over op GoT.

Mijn excuses dat ik er een beetje hard in kwam, helaas zijn de meeste reacties die ik op het internet ben tegengekomen op het moment dat het om de bier drinkende, niet willen werkende subsidietrekker gaat, vaak reacties waarbij iedereen met een uitkering over een kam wordt geschoren en wordt weggezet als labbekak.

Zeker, het is balen als je met hard werken net de eindjes aan elkaar kan knopen en je dan een buurman hebt die volop misbruik maakt van allerlei regelingen om maar niet te hoeven werken, maar lijkt mij geen onderdeel van deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:19

Wok

Dakloos...

Tja, je bent inderdaad best f*cked :|

Je zult je eisen (qua locatie of qua huis) naar beneden moeten bijstellen...

Mijn situatie (ook alleenstaand): appartement gekocht in Eindhoven in 2008, paar maanden voor de crisis. Dan woon je ook niet heel prettig meer als je in 2012/2013 de appartmenten in je gebouw voor 120-130.000 verkocht ziet worden, terwijl je zelf 180.000 hypotheek op je appartement hebt zitten :X

Gelukkig destijds al niet gekozen voor 100% aflosvrij, waardoor de hypotheekschuld inmiddels al wat lager is en in combinatie met de huidige markt heb ik inmiddels een 30-40K overwaarde in de stenen zitten...

[ Voor 25% gewijzigd door Wok op 21-08-2019 22:27 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RedHat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:40:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4045/4580812339_59fe17fbd3_z.jpg
offtopic:
het geld lekt weg omhoog, je weet wel, dat de belastingdruk op arbeid toeneemt en op vermogen daalt. Of denk je echt dat die verarming van de middeklasse komt doordat er opeens 100.000den mensen meer geen zin hebben om te werken? Laat je niet foppen en je een zondebok aan de onderkant van de samenleving aanpraten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RedHat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:52:
Als alleenstaande rond modaal verdienen is tegenwoordig ook echt niet leuk. 0,0 subsidie (geen huur, zorgtoeslag), geen huis kunnen kopen, geen sociale huur en in de vrije sector huurprijzen van meer dan 1000 euro voor een armoedig appartementje.

Maar een hypotheekje van 6-700 euro in de maand is te veel. 8)7

Niet alleen die 50er hoor. Vriendin van me is net gescheiden, nog nooit in d'r leven gewerkt. Gaat nu 3 dagen per week in de kinderopvang werken. Verdient hie € 1.300 netto mee (want betaalt vrijwel geen loonbelasting op dat niveau). Uitgerekend dat ze straks een netto-inkomen van € 2.100 heeft, waarbij dingen als kinderopvangtoeslag nog niet eens zijn meegerekend. Ow, en uiteraard recht op sociale huurwoning, urgentie, kwijtschelding en alle andere ondersteunende zaken wegens het minimabeleid van de gemeente.

Ik gun het haar van harte, maar krom is het wel.

Ik kan zelf een hypotheek van € 155k krijgen. Mja, waar ik vandaan kom (geen Amsterdam, gewoon Leiden), kun je in de weide omtrek daarvoor nog net iets vinden met rotte fundering, veel te hoge VVE-servicekosten, of ter grootte van een postzegel (20m2 oid). En dan ben je nog kansloos, want je wordt gewoon glashard overboden: voor iedere woning onder de 150k zijn er zo'n 60 geïnteresseerden...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Veel geluk hebben, eventueel in nieuwbouwprojecten stappen of hopen dat de markt op zijn gat gaat.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:23:
Moet woningwaarde niet weer een duikvlucht gaan nemen...
Daarom alles in Bitcoins :+
De kans is namelijk veel kleiner dat èn de Bitcoin crashed èn de huizenmarkt niet crashed.
Dus heb je òf meer geld te besteden òf de huizenprijzen zijn lager.
En mocht het toch fout gaan, dan ben je op feestjes de ergste zielepiet en win je toch een beetje!

Maar ik denk dat het tijd wordt voor Londense/Engelse tactieken. Een daarvan is kopen samen met iemand.
(Dus een vriend/bekende)
Met 2 modale inkomens kom je 300+k uit. En dan in een contract vastleggen wat de spelregels zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 00:42
TheGhostInc schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 01:20:
[...]

Daarom alles in Bitcoins :+
De kans is namelijk veel kleiner dat èn de Bitcoin crashed èn de huizenmarkt niet crashed.
Dus heb je òf meer geld te besteden òf de huizenprijzen zijn lager.
En mocht het toch fout gaan, dan ben je op feestjes de ergste zielepiet en win je toch een beetje!
Hoe -1 ik een reactie :+

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:41
Tsja alles is kansloos als alleenstaande starter op het moment. Ik betaal 450 euro hypotheek per maand voor mijn appartement (alleen), en mijn buren betalen dik 1000 euro(!) huur met z'n tweeën. Maar de hypotheek om het te kopen kunnen ze niet krijgen.. 8)7
De beste optie, maar dan moet je wat mensen kennen: zwart huren. Dan zit je voor 600-700 all in en hou je tenminste nog wat over om te sparen.

Roomba E5 te koop

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
De basis van alles is inkomen. Met “net boven modaal” val je precies tussen wal en schip. In de woningmarkt, maar ook breder. Levensstandaard van modale alleenverdieners is niet best.

Weet je echter door promotie of baanwissel een 25% stijging te realiseren in je brutoloon, dan is kopen gewoon een optie. Of een partner die een inkomen toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zit een beetje in dezelfde schuit, mag huren voor 800+ per maand zonder problemen maar een hypotheek voor 500 euro is teveel.. Het gaat nergens meer over. Maar inderdaad geen zorg/huurtoeslag ofzo...

Ik betaal nu gelukkig 'maar' 400 huur en ben dan ook een scheefwoner, maar als iemand mijn woning nu zou willen huren zit die rond de 670 euro p/m .... Het is gewoon oplichterij!

Ik wens je succes met kopen het zal je flink tegenvallen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De beste keuze is zoveel mogelijk sparen, concessies doen op je woonwensen en zoeken naar de mogelijkheden voor een starterslening.

Dat kan dus inhouden dat je afstand doet van je dure auto en de vele vakanties. Minder uit gaat of in ieder geval minder geld uitgeeft tijdens uitgaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 13:21
Ook ik zat vorig jaar in dezelfde situatie. Heb naar huizen gekeken waar ik alleen kon wonen buiten de stad (regio eindhoven). Om daar vervolgens een eensgezinshuis te delen met een huisgenoot om wat kosten te dekken. Toen het geluk gehad een partner te vinden, welliswaar uit Amsterdam, waardoor kopen op de korte termijn wellicht niet de beste keuze zou zijn vanwege alle onzekerheden over waar we samen terecht zouden willen komen.

Als je kijkt naar de nabije toekomst, 4-5 jaar, is het heel lastig om naast de huizenmarkt ook jouw situatie te voorspellen natuurlijk.

Enige tip die ik nog kan geven voor als je toch wat leuker wilt wonen is het zoeken van 1 of 2 huisgenoten. Dit bespaart niet alleen kosten op wonen maar ook op algemene uitgave. (boodschappen, wasmachine, TV/internet, etc.)

En onderschat de bijkomende kosten van het bezitten van een eigen huis niet. Huur =/= maandelijkse hypotheek.

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 16:04
Ik kon met mijn benedenmodale inkomen een appartementje kopen in 2008 toen alles in de woningmarkt een beetje op zijn reet ging liggen en je gewoon je kk en een bouwdepot kon meefinancieren.

Ik heb dit appartementje verkocht omdat ik met mijn vriendin ben gaan samenwonen, en dat in dat appartementje van 45 m2 echt niet ging met 2 katten en 2 grote honden (van mijn vriendin) erbij.
Momenteel huren we en ik ben een beetje de optie van koop onderzoeken en ik heb in ieder geval al bepaald dat als wij ooit uit elkaar zouden gaan ik in mijn uppie toch best wel een issue heb met die woningmarkt zoals hij er nu bij ligt. (lees: kopen is geen optie voor me)
Jij hebt een dure les geleerd :/ Maarja goed je bent nog wel samen met d'r dus dat zal toch wel de moeite waard zijn geweest.

Ik heb het andersom gedaan en voor mn appartementje (30m2) gekozen na een jaartje samenwonen, ik denk dat voor beide wat te zeggen is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsurany schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:04:
De beste keuze is zoveel mogelijk sparen, concessies doen op je woonwensen en zoeken naar de mogelijkheden voor een starterslening.

Dat kan dus inhouden dat je afstand doet van je dure auto en de vele vakanties. Minder uit gaat of in ieder geval minder geld uitgeeft tijdens uitgaan.
Wat een aannames weer. Foutje, stond in de TS. Maar: met mijn ‘modale inkomen’ hou ik 1800 netto over. Nu heb ik het getroffen, en betaal ik ‘maar’ € 600 aan huur. Maar het had ook goed gekund dat ik € 1.000 aan huur kwijt was geweest, dus laten we daar even van uitgaan. € 800 voor de rest. Gas, licht, water, verzekeringen, goedkope auto (Daihatsu Cuore, goedkoper dan OV), leven, je bent zo € 500 verder en dan heb je nog niet eens iets raars gedaan. Kun je - whooptiefuckingdoo - € 250 pm sparen. € 3.000 per jaar.

En in mijn geval, € 6.000 per jaar. Afgelopen jaar zijn de prijzen - gemiddeld! met weer 7% gestegen. Dat betekent dat een postzegel / krot van € 85.000 al meer is gestegen dan wat ik bij elkaar kàn sparen.

Nu doe ik het braaf hoor, leven van niks en alles oppotten (heb dik 15k in 3 jaar bij elkaar gekregen, 7k afgelost, nu 10 k op de bank en daar komt nog 3-5k bij), vrienden geven vaak aan dat ik ook eens iets voor mezelf moet dien, maar leg mij nou eens uit waar ik mis ga?

Mijn zoekcriteria heb ik al vergroot naar 30 km omtrek, verklein naar alles onder de 45m2. Moet ik dan idd maar € 160k bieden voor een postzegel? Of genoegen nemen met een woning 100+ km ver weg?

Mijn punt is: sparen helpt geen klote, niet sparen ook niet, <knip>

Verwijderd

Ik kocht mijn eerste huis toen ik 26 was. Ik had toen ook heel graag een huis met garage, mooie ruime tuin, een afgewerkte badkamer, voldoende slaapkamers, een hobbyruimte en een lekkere keuken. Ik kwam terecht in een flat die nog verbouwd moest worden. Meer budget had ik destijds niet, maar ik heb er wat van gemaakt en ben steeds door gaan groeien. Iets groter, iets duurder, iets meer eigen geld inbrengen etc.

Probeer zoveel mogelijk spaargeld bijelkaar te krijgen of probeer onderhands te lenen van familie, of kleiner beginnen wat misschien niet helemaal naar wens is.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:36:
[...]

Wat een aannames weer. Met mijn ‘modale inkomen’ hou ik 1800 netto over. Nu heb ik het getroffen, en betaal ik ‘maar’ € 600 aan huur. Maar het had ook goed gekund dat ik € 1.000 aan huur kwijt was geweest, dus laten we daar even van uitgaan. € 800 voor de rest. Gas, licht, water, verzekeringen, goedkope auto (Daihatsu Cuore, goedkoper dan OV), leven, je bent zo € 500 verder en dan heb je nog niet eens iets raars gedaan. Kun je - whooptiefuckingdoo - € 250 pm sparen. € 3.000 per jaar.

En in mijn geval, € 6.000 per jaar. Afgelopen jaar zijn de prijzen - gemiddeld! met weer 7% gestegen. Dat betekent dat een postzegel / krot van € 85.000 al meer is gestegen dan wat ik bij elkaar kàn sparen.

Nu doe ik het braaf hoor, leven van niks en alles oppotten (heb dik 15k in 3 jaar bij elkaar gekregen, 7k afgelost, nu 10 k op de bank en daar komt nog 3-5k bij), vrienden geven vaak aan dat ik ook eens iets voor mezelf moet dien, maar leg mij nou eens uit waar ik mis ga?

Mijn zoekcriteria heb ik al vergroot naar 30 km omtrek, verklein naar alles onder de 45m2. Moet ik dan idd maar € 160k bieden voor een postzegel? Of genoegen nemen met een woning 100+ km ver weg?

Mijn punt is: sparen helpt geen klote, niet sparen ook niet, maar je doet weer lekker ongefundeerde trollerige aannames.
Helaas is het in Zoetermeer niet anders.. na jarenlang veel werk te hebben besteed aan Palenstein, en het van een wijk met een slechte naam, naar een goede wijk te hebben gekregen gaan de sociale huurflats eraan. Wat komt er voor in de plaats? Huizen van 300-400k
De gemeente wil niet investeren in woningen voor starters/alleenstaanden. Waarom? Dat weet niemand

Dus nu heb je huizen die verkocht worden van 45-50m2 voor 120-130k, waar je niet in wil wonen omdat er decennia niks aan is gedaan (Binnenwater bijvoorbeeld, heb er zelf tijdenlang gewoond)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:42:
Ik kocht mijn eerste huis toen ik 26 was. Ik had toen ook heel graag een huis met garage, mooie ruime tuin, een afgewerkte badkamer, voldoende slaapkamers, een hobbyruimte en een lekkere keuken. Ik kwam terecht in een flat die nog verbouwd moest worden. Meer budget had ik destijds niet, maar ik heb er wat van gemaakt en ben steeds door gaan groeien. Iets groter, iets duurder, iets meer eigen geld inbrengen etc.

Probeer zoveel mogelijk spaargeld bijelkaar te krijgen of probeer onderhands te lenen van familie, of kleiner beginnen wat misschien niet helemaal naar wens is.
Ik ben 47, ik kijk naar galerij-appartementen van rond de 40m2, balkon of schuur is een plus. Familie heb ik niet, en ik heb dus spaargeld. Toch lukt het zelfs in deze klasse niet.

Mij - en anderen met mij in vergelijkbare situaties afgeschilderde als ‘verwend, jullie wensen zijn te hoog’ is onrealistisch en doet alleen maar pijn.

Na écht dakloos te zijn geweest, heb ik nu, half illegaal, een kamer van 38m2, waarbij ik de douche en toilet moet delen. En not for a lack of trying... owja, en ook dit hok moest opgeknapt worden, en eigenlijk ook alles nieuw (op de badkamer na) want de rest is nog van de jaren ‘70...

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Transportman schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

Die heeft hetzelfde geluk als de meeste huizenbezitters.

Timing.

Maar denk maar biet dat diegene nog ooit ergens anders kan wonen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
volgens mij zijn het in dit geval geen aannames maar gewoon een reactie op wat de TS zelf stelt:
(ik heb nog een auto die amper wordt gebruikt, ga redelijk veel uit en vaak op vakantie).

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:13
Een hypotheek van €200k lijkt mij een prima start. Daarvoor koop je (zelfs in de randstad) makkelijk een appartement van >75 m2 met 2 slaapkamers. In de binnensteden en studentensteden zal dat niet zo makkelijk zijn i.v.m. vele studenten maar in de 'suburbs van' moet dat makkelijk lukken, zelfs in deze tijd. Samen met 20-30k spaargeld lijkt mij dat een goede start om je eerste woning in orde te krijgen. Niet iedereen verhuist direct naar zijn/haar droomhuis. Qua hypotheek zit je dan rond €700-750 bruto per maand (ca. 1/3 van je inkomen).

[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 22-08-2019 08:55 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:29
Waarom is je doel eigenlijk een heel huis in je eentje? Waarom niet een appartement als je alleen bent, of wachten tot je een partner hebt voor je een heel huis koopt?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:32
corset schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:42:
[...]

Helaas is het in Zoetermeer niet anders.. na jarenlang veel werk te hebben besteed aan Palenstein, en het van een wijk met een slechte naam, naar een goede wijk te hebben gekregen gaan de sociale huurflats eraan. Wat komt er voor in de plaats? Huizen van 300-400k
De gemeente wil niet investeren in woningen voor starters/alleenstaanden. Waarom? Dat weet niemand

Dus nu heb je huizen die verkocht worden van 45-50m2 voor 120-130k, waar je niet in wil wonen omdat er decennia niks aan is gedaan (Binnenwater bijvoorbeeld, heb er zelf tijdenlang gewoond)
Da's niet helemaal waar. Er wordt binnenkort weer gebouwd, vlakbij Nutricia. (NutriHage) Daar komen verschillende woningen, ook voor starters. Gaat wel nog een paar jaar duren. Maar ook binnen Zoetermeer is er tot 200k genoeg te koop, het zijn alleen allemaal appartementen.

OT: Het is natuurlijk allemaal een kwestie van eisen stellen. Je bent 26 - tuurlijk is een huis leuk, maar realistisch? Mwah. Heb je 5 slaapkamers nodig? Denk het niet. Slaapkamer, hobbykamer. Dat zijn er 2. (Of 1 als slapen je hobby is).

Ik zat zelf in hetzelfde schuitje een halfjaar geleden. Toen maar een (klus)appartement gekocht wat groot genoeg is voor mij, en eventuele toekomst. Relatief lage hypotheek en dan lekker veel aflossen van het geld wat je overhoudt. Overweeg het eens TS. Je gaat wel 3x dood tijdens verbouwen door vermoeidheid, maar je leert een hoop en je weet ook direct wie je echte vrienden zijn ;)

Nee, het is geen huis. Jammer dan. Maar het is beter dan je krom betalen aan huur waar je ook nog eens niets mee op schiet (en wat elk jaar ook nog eens omhoog gaat)..

Het enige probleem waar je tegenaan zal lopen is overbieden.

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 22-08-2019 09:21 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• anandus
  • Niet online
Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:55:
Een hypotheek van €200k lijkt mij een prima start. Daarvoor koop je (zelfs in de randstad) makkelijk een appartement van >75 m2 met 2 slaapkamers. In de binnensteden en studentensteden zal dat niet zo makkelijk zijn i.v.m. vele studenten maar in de 'suburbs van' moet dat makkelijk lukken, zelfs in deze tijd. Samen met 20-30k spaargeld lijkt mij dat een goede start om je eerste woning in orde te krijgen. Niet iedereen verhuist direct naar zijn/haar droomhuis. Qua hypotheek zit je dan rond €700-750 bruto per maand (ca. 1/3 van je inkomen).
Inderdaad.

Even gekeken, en hier in Leiden (Randstad, studentenstad), kan je voor €175k prima een appartement krijgen.

Dit zou bijvoorbeeld een ideale starterswoning zijn:
https://www.funda.nl/koop...ent-40321682-zijldonk-56/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
Mijn punt is: sparen helpt geen klote, niet sparen ook niet, maar je doet weer lekker ongefundeerde trollerige aannames.
Alleen als je, zoals ik, nog thuis woont, maak je enige kans wat door te sparen. Ik probeer de lasten die ik anders aan een woning zou hebben weg te zetten. Ca. de helft van mijn bruto salaris. En zelfs dan groeit dat eigenlijk helemaal niet zo hard, op de huidige woningmarkt doe je vrij weinig met 10k extra.
In welke tijd leef jij? Randje noordelijke randstad, 2 kamer maisonnette van 53m2 dat voor 180k weg gaat (vraagprijs was 165k). En een hypotheek van 200k krijg je niet met een modaal salaris (36k per jaar), daarvoor moet je zo'n 43-44k per jaar verdienen. Met 3400 per maand, 44064 per jaar, krijg je volgens de hypotheker 201k.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Weinig mensen kunnen tegen de prijzenstijgingen van de woningen aansparen. Tenminste, niet diegenen die denken dat ze overal recht op hebben (2 auto's, en die ook overal voor gebruiken, nieuwe smartphone's, paar vakantie's per jaar, buffer >> wat is dat?). Kies je voor een woning "boven je klasse" (vanuit financieel oogpunt) dan moet je op andere zaken inleveren. Dat is prima, mits je de hypotheek los krijgt met de regels van vandaag de dag.

Als dat 'm niet wordt moet je andere paden bewandelen. Ik zag eerder de tip al om met andere mensen samen een woning te betrekken. Ook al eens aan Tiny houses gedacht?

Wat wij (2-onder-1-kapper, samen gekocht) wel geleerd hebben is dat je met veel minder ruimte toe kan dan je denkt. Het huis is prima hoor, maar mocht het in een andere omgeving staan en 50% kleiner zijn, zouden we dat op dit moment nog overwegen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-09 11:04
Momenteel ben ik als alleen staande starter bezig met de aankoop van een woning. Nu moet het voorlopig koopcontract nog gemaakt worden dus ik mag niet te vroeg juichen maar ik zal hier het een en ander schetsen:

Leeftijd: 23
bruto jaarinkomen (zonder vakantiegeld): 39000 (volgens mij is dat modaal)
Spaargeld: 21000
Max hypotheek: ongeveer 180 000 / 195 000

Woning prijs 178 000
Woning locatie: Vlaardingen
oppervlakte woning: 74m2
Slaapkamers: 2

Ik ga samenwonen met mijn vriendin maar het huis staat volledig op mijn naam en zij brengt geen extra spaargeld mee.
Ze is nog bezig met een voltijd studie dus als we het alleen over de kosten en inkomste hebben is ze alleen een kostenpost.

Ik heb denk ik gewoon het geluk dat ik momenteel nog thuis woon en dus lekker kon sparen. Nu maar hopen dat de koop doorgaat.
De eerste 2 jaar gaan zwaar worden aangezien ik ook nog een deeltijd studie naast mijn werk volg, maar je moet iets over hebben voor een woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:08:
[...]
In welke tijd leef jij? Randje noordelijke randstad, 2 kamer maisonnette van 53m2 dat voor 180k weg gaat (vraagprijs was 165k).
Kijk eens boven je? Weet niet voor welke prijs het weggaat natuurlijk, maar vraagprijs €175 zie ik meerdere soortgelijke appartementen.
https://www.funda.nl/koop...377940-vijf-meiplein-164/
https://www.funda.nl/koop...40321686-papiermolen-132/
https://www.funda.nl/koop...cques-urlusplantsoen-315/

Stuk voor stuk lijken het mij ideale startwoningen. <200k, tussen de 50m2 en 75m2
Allemaal hartje Randstad.
CheesePizza schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:12:
Momenteel ben ik als alleen staande starter bezig met de aankoop van een woning. Nu moet het voorlopig koopcontract nog gemaakt worden dus ik mag niet te vroeg juichen maar ik zal hier het een en ander schetsen:
Volgens mij is zo precies hoe het (noodzakerlijkerwijs) moet.
Bak spaargeld bij elkaar sparen, mooie starterswoning uitkiezen (niet te hoog mikken), etc.

Ja, je moet een flinke bak geld meenemen en ja, je begint onderaan de ladder, maar het is tegenwoordig niet anders.

[ Voor 29% gewijzigd door anandus op 22-08-2019 09:18 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:13
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:08:

In welke tijd leef jij? Randje noordelijke randstad, 2 kamer maisonnette van 53m2 dat voor 180k weg gaat (vraagprijs was 165k). En een hypotheek van 200k krijg je niet met een modaal salaris (36k per jaar), daarvoor moet je zo'n 43-44k per jaar verdienen. Met 3400 per maand, 44064 per jaar, krijg je volgens de hypotheker 201k.
Ik heb vandaag, 22 augustus 2019, in een straal van 15km om Den Haag 434 resultaten. Voor woningen met 2 slaapkamers en minimaal 75 m2. Niet verkeerd, voor de randstad? Noordelijke randstad is misschien anders i.v.m. Amsterdam.

De hypotheker is overigens een eerste indruk en zegt niet zoveel. Als je daadwerkelijk naar een adviseur of bank gaat die je gegevens doorlicht zul je makkelijk meer kunnen krijgen (of minder, als diegene toch niet zo zuinig en abonnement-vrij bent als hij/zij denkt ;) ).

[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 22-08-2019 09:19 ]

• Nat-Water
anandus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:14:
[...]
Kijk eens boven je? Weet niet voor welke prijs het weggaat natuurlijk, maar vraagprijs €175 zie ik meerdere soortgelijke appartementen.

Stuk voor stuk lijken het mij ideale startwoningen. <200k, tussen de 50m2 en 75m2
Die huizen gaan natuurlijk niet voor 175k. Tel er rustig 5-10k bovenop. Meer richting 10 omdat het Leiden is ;). Mijn ex moest, schrik niet, 20k bovenop een appartement in Leiden gooien voordat ze hem kreeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 22-08-2019 09:20 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

P.O. Box schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:54:
[...]

volgens mij zijn het in dit geval geen aannames maar gewoon een reactie op wat de TS zelf stelt:

[...]
Je hebt gelijk, aangepast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb een jaar geleden mijn huis gekocht, hetzelfde probleem wou graag uit huis verdiende teveel voor de subsidies ed. en dan wordt huren al snel heel duur en dus zonder van het geld.

Eerst jaar dat ik werkte daarom thuis gebleven maximaal proberen te sparen geluk dat ik aardig wat bij kon verdienen door een aantal maanden in het buitenland(werk) te zitten.

Destijds de maximale hypotheek genomen ~150k. Heel lastig wat te vinden dat voldoende ruimte en mogelijkheden biedt zonder dat je een (oud) huis koopt dat veel problemen/kosten met zich meebrengt.
Uiteindelijke in een opkomende wijk (oude probleemwijk) die in 2012 platgegooid en nieuw gebouwd/gerenoveerd is een huisje weten te bemachtigen. Voorheen heeft er sociale huur in gezeten die vrij nalatig met het huis om is gegaan, daardoor het huis voor relatief weinig kunnen krijgen. Alles wat nog niet kaal was kaal gemaakt en opnieuw opgebouwd, nieuwe badkamer keuken etc. en letterlijk alle liquide middelen erin gestopt. Grote voordeel dat een huis uit 2012 bouwtechnisch goed is en aan alle huidige energie standaarden voldoet.

Inmiddels is het huis ~180-190k waard en ben ik flink in salaris gestegen en zit ik er wat betreft maandlasten ed. erg comfortabel bij met weinig tot geen onderhoud en lage energie kosten. Dus heb niks te klagen op mijn 24e.

Mijn grote voordeel is dat de huizen goed betaalbaar zijn in mijn stad en ik zelf handig genoeg ben om het nodige aan te pakken.

• anandus
  • Niet online
Nat-Water schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:18:
[...]

Die huizen gaan natuurlijk niet voor 175k. Tel er rustig 5-10k bovenop. Meer richting 10 omdat het Leiden is ;). Mijn ex moest, schrik niet, 20k bovenop een appartement in Leiden gooien voordat ze hem kreeg.
offtopic:
Uiteraard. Ik woon zelf in Leiden en mijn eerste bod (iets ander prijssegment) was 10k boven vraagprijs.
Maar dat was toen de woningmarkt nog oververhit was, ik weet niet hoe dat nu gaat nu het zo afgekoeld is.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb 1 jaar gespaard, 15 k gespaard. Verdien bovengemiddeld voor mijn leeftijd ( bijna 40k op jaarbasis)
Huis gekocht van 155k, kon 172 aan. Geniet er elk moment van. Ik kan een beetje achterover leunen en ik betaal me niet scheel aan hypotheek. Ik ben inclusief gas/water/licht en hypotheek, klaar voor €750.

Huren bij mij in de buurt kost rond de 900-1000 want ik verdien teveel voor huurtoeslag etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nu weet ik niet of je met een hypotheek van 200k zoveel meer keus hebt dan met een hypotheek van 150k, maar met de laatste kun je écht niks vinden...
[...]

Ik heb contact gehad met div. makelaars in Leiden, en die geven gewoon aan dat je er met € 175 niet bent, daar gaat dik overboden worden...Bovendien zijn het óf lokkertjes (allang al verkocht, zoals bijv. ook met de laatste het geval is, óf de servicekosten zijn € 250 of hoger (zoals die 2e).
anandus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:23:
[...]
offtopic:
Uiteraard. Ik woon zelf in Leiden en mijn eerste bod (iets ander prijssegment) was 10k boven vraagprijs.
Maar dat was toen de woningmarkt nog oververhit was, ik weet niet hoe dat nu gaat nu het zo afgekoeld is.
My sweet summerchild, de woningmarkt is níet afgekoeld. De pijzen stijgen nog steeds de pan uit. Ik kan maximaal € 160.000 betalen voor een woning. Er is me geadviseerd om te kijken naar woningen rond de € 140.000, want dat verschil is wat er overboden wordt...

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 22-08-2019 09:29 ]

• Pizza_Boom
Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:17:
[...]

Ik heb vandaag, 22 augustus 2019, in een straal van 15km om Den Haag 434 resultaten. Voor woningen met 2 slaapkamers en minimaal 75 m2. Niet verkeerd, voor de randstad? Noordelijke randstad is misschien anders i.v.m. Amsterdam.

De hypotheker is overigens een eerste indruk en zegt niet zoveel. Als je daadwerkelijk naar een adviseur of bank gaat die je gegevens doorlicht zul je makkelijk meer kunnen krijgen (of minder, als diegene toch niet zo zuinig en abonnement-vrij bent als hij/zij denkt ;) ).
Voor welke prijs? Amsterdam, maximale prijs 175k, verder zelfde specs: 2 slaapkamers, 75m², 15 km rondom. 26 resultaten, 15 beschikbaar. 30 km 167 resultaten, 63 beschikbaar.
Tot 2 ton bij 15 km: 115 resultaten, waarvan slechts 39 beschikbaar. De rest is in onderhandeling.

Zo'n vraagprijs is natuurlijk leuk, maar ik ben tot nu toe telkens overboden. 10.5k overbieden is niet genoeg hier. |:( |:( Bij de laatste was er onoverbrugbaar gat, aldus mijn makelaar. Dat gaat dus richting de 20k verschil!
De hypotheker zat aardig in de richting met wat mijn hypotheekadviseur mij vertelde. In zoverre ben ik doorgelicht. Wat een geldverstrekker nog gaat doen weet ik niet, dan moet ik eerst iets kunnen kopen.

Het is zo jammer dat er nooit bij staat waarvoor een woning daadwerkelijk weggegaan is. Je mag er echt nog wel 10k bijtellen, als je het daar al voor redt. En kosten koper. Dus zul je zelf al minstens 25k mee moeten nemen om je overbieding en kosten koper te kunnen betalen.
Volgens mij is zo precies hoe het (noodzakerlijkerwijs) moet.
Bak spaargeld bij elkaar sparen, mooie starterswoning uitkiezen (niet te hoog mikken), etc.

Ja, je moet een flinke bak geld meenemen en ja, je begint onderaan de ladder, maar het is tegenwoordig niet anders.
Met alleen spaargeld ben je er niet. Bij sommige heb je krankzinnige servicekosten. Komt wel iedere maand terug in je lasten. Ik laat hier in de buurt bepaalde appartementen staan, omdat ik weet dat de VVE een fors tekort heeft. Die bijdrage gaat dus flink verhoogd worden de komende jaren.

• anandus
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:26:
[...]
Ik heb contact gehad met div. makelaars in Leiden, en die geven gewoon aan dat je er met € 175 niet bent, daar gaat dik overboden worden...Bovendien zijn het óf lokkertjes (allang al verkocht, zoals bijv. ook met de laatste het geval is, óf de servicekosten zijn € 250 of hoger (zoals die 2e).
Dat laatste is natuurlijk niet een heel groot probleem, gezien de hoogte van de hypotheek vaak een groter issue is (je kan maar XXX krijgen met YYY inkomen) dan de daadwerkelijke maandelijkse uitgaven.

Dat gezegd hebbende is 250 euro serviceskosten hoog, maar ik geloof dat dat ook een bejaardenflat is nu ik zo kijk :D

Bij de andere woningen is het 117, 124 en 145 euro VVE, wat volgens mij een redelijk normaal bedrag is? (maar ik heb nooit appartement gehad, dus weet dat niet specifiek)

Punt is, zelfs als je er 10k of 20k bijlegt, je nog steeds onder de 200k zit.
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:29:
[...]
Het is zo jammer dat er nooit bij staat waarvoor een woning daadwerkelijk weggegaan is. Je mag er echt nog wel 10k bijtellen, als je het daar al voor redt. En kosten koper. Dus zul je zelf al minstens 25k mee moeten nemen om je overbieding en kosten koper te kunnen betalen.
Waarom zou je je overbieding zelf moeten betalen, dat is toch gewoon onderdeel van de hypotheek? (Ervanuitgaande dat de taxatie gelijk is met het geboden bedrag)

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 22-08-2019 09:34 ]

• Nat-Water
anandus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:31:
[...]

Dat laatste is natuurlijk niet een heel groot probleem, gezien de hoogte van de hypotheek vaak een groter issue is (je kan maar XXX krijgen met YYY inkomen) dan de daadwerkelijke maandelijkse uitgaven.

Dat gezegd hebbende is 250 euro serviceskosten hoog, maar ik geloof dat dat ook een bejaardenflat is nu ik zo kijk :D

Bij de andere woningen is het 117, 124 en 145 euro VVE, wat volgens mij een redelijk normaal bedrag is? (maar ik heb nooit appartement gehad, dus weet dat niet specifiek)

Servicekosten liggen aan zoveel dingen. Of energie er in zit, of er een lift is, financiele positie..

Vrienden van me hadden 280 euro p/m - en dat was niet in een bejaardenflat maar een 'normale' flat.
De woningmarkt is trouwens niet afgekoeld, maar zit gewoon hopeloos vast. Aanvragen gaan omlaag omdat de starters er helemaal niet meer tussen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 22-08-2019 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:31
Mijn situatie: huis gekocht in 2015 toen ik 25 was. Had een klein beetje spaargeld en er was een starterslening waardoor ik een appartement van 170k kon kopen wat nu 220k waard is.

Dat is gewoon stom geluk. Meer kun je er niet over zeggen. Nu is zoiets onmogelijk, al moet ik zeggen dat een maat van me net een huis heeft gekocht van 260k, in zijn eentje. Dus als je een flink salaris hebt is het ook mogelijk.

Als je dat allemaal niet hebt, dan heb je pech en kun je niet kopen. Dan moet je dus verder sparen en langer wachten voordat je kunt kopen. Of je moet je tevreden stellen met minder op een andere plek.

Zie wel vaak van dit soort topics voorbij komen waar ik van denk: wat heeft het voor zin? Niet om het helemaal af te kraken oid, maar je weet zelf ook wel dat je dus niet kunt kopen wat je wil kopen.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Wat misschien voor TS 'n oplossing is, maar voor mij niet (max 160k)
Waarom zou je je overbieding zelf moeten betalen, dat is toch gewoon onderdeel van de hypotheek? (Ervanuitgaande dat de taxatie gelijk is met het geboden bedrag)
Omdat de maximale hypotheek gebaseerd is op de taxatiewaarde. En laat die nou vaak (niet altijd) gelijk zijn aan de vraagprijs... dus als je wil overbieden, biedt je meer dan dat de woning volgens de bank waard is, wat wel mag, maar aangezien je niet meer dan 100% van de taxatiewaarde kunt lenen, zul je het verschil dus mbv spaargeld moeten betalen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb het te doen met iedereen die nu (voor het eerst) een huis wil kopen, of gewoon een beetje betaalbaar wil wonen. Zelf ben ik ondertussen een oude l*l van net geen 50 maar ik besef goed dat wij het vroeger eigenlijk te makkelijk hadden, en dat we alles bijna in de schoot geworpen kregen.

Hoe makkelijk ging het? Ik heb eerst 14 jaar in een sociale huurwoning gezeten (jaren '80 portiekflat). Toen was ik het zat en heb me in 2000 als alleenstaande ingeschreven voor een nieuwbouwproject in de gemeente, met subsidie. Het ging daarbij om een redelijk kleine tussenwoning. Door bezwaarprocedures duurde het nog tot 2003 voor ik er daadwerkelijk kon gaan wonen. Ik moest eerst 186.000 gulden betalen maar door de uitstel werd dit (omgerekend, want we zaten toen al in de euro-tijd) precies 200.000 gulden. Tijdens de bouw ontmoette ik mijn vriendin (nu vrouw) en na ons tweede kind vonden we het allemaal wel wat krap worden, met name de achtertuin. Dus in 2009 (na 5 jaar) zijn we weer verkast. Dat leverde 220.000 euro (!) op, echter ging daar de verkoopboete natuurlijk nog van af (na 5 jaar moest 50% van de winst worden ingeleverd). Dat was dus op het hoogtepunt van de markt, vlak voor de crisis. Wij zijn toen wederom naar een tussenwoning verhuisd, maar ditmaal werd het een jaren '70 woning in een klein dorp. Uit de tijd dat niet alles klein-kleiner-kleinst moest zijn, dus met enorme voor- en achtertuin, en een woningbreedte van 6 meter. Met als bonus een autoluwe straat waar je makkelijk met 6 auto's naast elkaar doorheen kunt. Een deel van de winst van de vorige woning, want die was er nu eenmaal, is gebruikt om de woning direct energiezuinig te maken met een HR ketel met zonnecollector, HR++ glas, extra isolatie (allemaal met subsidie!). Ondertussen wonen wij daar nog steeds.

Dus ik heb makkelijk praten omdat het in onze tijd allemaal super makkelijk ging maar ik vind wel dat er in de huidige situatie iets moet veranderen. Zoals het nu is zijn er alleen maar verliezers.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Pizza_Boom

Tikt wel lekker aan, iedere maand nog ff 200 euro erbij. En je moet die 10 of 20k extra wel hebben liggen. Je KK moet je ook zelf ophoesten en dat je het ook getaxeerd krijgt op vraagprijs+20k moet je maar afwachten.

Noordelijke randstad, zit je met een half uur in Amsterdam:
https://www.funda.nl/koop...0336149-cf-smeetslaan-48/
214 euro per maand VVE. Vraagprijs 239.
https://www.funda.nl/koop...-40338079-zwaanstraat-18/
190 service, 50 stook. 175 vraagprijs. Vind ik erg veel voor wat je ervoor terugkrijgt, die VVE. Zit geen fluit in wat onder de VVE behoort te vallen. Geen liften, grote galerijen en dergelijke.
https://www.funda.nl/koop...9-van-der-ploegstraat-20/
150 service. Zelfde gelul als die hierboven. Deze ga je trouwens niet krijgen voor de 172 vraagprijs. Mag je minimaal 10k bijtellen.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:36:
Mijn situatie: huis gekocht in 2015 toen ik 25 was. Had een klein beetje spaargeld en er was een starterslening waardoor ik een appartement van 170k kon kopen wat nu 220k waard is.

Dat is gewoon stom geluk. Meer kun je er niet over zeggen. Nu is zoiets onmogelijk, al moet ik zeggen dat een maat van me net een huis heeft gekocht van 260k, in zijn eentje. Dus als je een flink salaris hebt is het ook mogelijk.

Als je dat allemaal niet hebt, dan heb je pech en kun je niet kopen. Dan moet je dus verder sparen en langer wachten voordat je kunt kopen. Of je moet je tevreden stellen met minder op een andere plek.

Zie wel vaak van dit soort topics voorbij komen waar ik van denk: wat heeft het voor zin? Niet om het helemaal af te kraken oid, maar je weet zelf ook wel dat je dus niet kunt kopen wat je wil kopen.
Eensch op het het laatste stukje na, daarvoor een FTFY gedaan. Je zou toch mogen verwachten dat je met 160k wel iets kunt vinden in de gewenste omgeving. Maar nee dus. En daar word ik verdrietig en boos van.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Ik zie hier wel heel vaak topics voorbij komen met de strekking "Oh mijn god wat zijn huizen duuuuuur!". En als je het topic dan door gaat lezen wordt door iedereen gesproken over de randstad. En ja! Leiden is gewoon randstad!

Als ik op Funda zoek naar huizen tussen 125k en 150k dan krijg ik 2640 hits. Als ik dan kijk naar die hits zijn dat gewoon goede huizen! Rijtjeshuizen, buiten de randstad. Maar gewoon goede huizen. Niet klein, niet uitgeleefd, niet vervallen of verrot, gewoon huizen waar iedereen naar tevredenheid in zou moeten kunnen wonen.

Iedereen die klaagt dat hij met een modaal inkomen geen huis kan kopen zit vast in een verkeerd denkpatroon. Iedereen die zichzelf zo zielig vindt dat de huizen zo duur zijn snapt het concept "verwachtingen bijstellen" en "Outside the box denken" niet.

De relatie van een vriendin van me is een paar weken terug op de klippen gelopen. 2 weken geleden is ze op zoek gegaan naar een huis en afgelopen Maandag heeft ze het voorlopig koop contract getekend. Op 1 salaris. Geen top salaris, gewoon een normaal salaris voor een 30-jarige. Hoe kan dat? Nou gewoon, snappen wat je kunt betalen, snappen hoe de markt in elkaar steekt en niet te lang denken "Ik wil meer".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Croga schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:39:
Ik zie hier wel heel vaak topics voorbij komen met de strekking "Oh mijn god wat zijn huizen duuuuuur!". En als je het topic dan door gaat lezen wordt door iedereen gesproken over de randstad. En ja! Leiden is gewoon randstad!

Als ik op Funda zoek naar huizen tussen 125k en 150k dan krijg ik 2640 hits. Als ik dan kijk naar die hits zijn dat gewoon goede huizen! Rijtjeshuizen, buiten de randstad. Maar gewoon goede huizen. Niet klein, niet uitgeleefd, niet vervallen of verrot, gewoon huizen waar iedereen naar tevredenheid in zou moeten kunnen wonen.

Iedereen die klaagt dat hij met een modaal inkomen geen huis kan kopen zit vast in een verkeerd denkpatroon. Iedereen die zichzelf zo zielig vindt dat de huizen zo duur zijn snapt het concept "verwachtingen bijstellen" en "Outside the box denken" niet.

De relatie van een vriendin van me is een paar weken terug op de klippen gelopen. 2 weken geleden is ze op zoek gegaan naar een huis en afgelopen Maandag heeft ze het voorlopig koop contract getekend. Op 1 salaris. Geen top salaris, gewoon een normaal salaris voor een 30-jarige. Hoe kan dat? Nou gewoon, snappen wat je kunt betalen, snappen hoe de markt in elkaar steekt en niet te lang denken "Ik wil meer".
Locatie, locatie en locatie. Maar ik hoop dat je er wel begrip voor op kan brengen dat als je gedwongen bent 100+ km van àlles wat je kent te gaan wonen, je er niet gelukkiger op wordt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:42:
Locatie, locatie en locatie. Maar ik hoop dat je er wel begrip voor op kan brengen dat als je gedwongen bent 100+ km van àlles wat je kent te gaan wonen, je er niet gelukkiger op wordt?
Alles is een keuze......

Ik ben 160+km van alles wat ik kende gaan wonen, daar werd ik gelukkiger van omdat ik een bewuste keuze gemaakt had. Later ben ik verhuisd naar iets wat 50km van alles wat ik origineel kende lag maar 150km van het nieuwe wat ik kende.

Alles is een keuze. Je kunt er voor kiezen 100km verderop te gaan wonen omdat daar het huis staat wat je graag wilt hebben. Of je kunt kiezen te blijven wonen bij wat je kent maar in een huis wat je liever niet wilt. Alles is een keuze. Bij de pakken neer gaan zitten en zeggen dat het niet eerlijk is, is ook een keuze. De vraag is welke van die keuzes je gelukkig maakt....

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben er weer eentje hoor. Ondanks alle berichten van zowat iedere organisatie in Nederland dat starters van de markt verdrongen worden, de almaar stijgende huizenprijzen, striktere leennormen, achterblijvende koopkrachtstijging, huurmarkt die verziekt wordt door beleggers en sociale huurwoningen die te lange wachtlijsten hebben ligt het probleem natuurlijk alleen maar bij de verwende jonge generatie.

De feiten liegen er niet om maar de oplossing is simpel hoor, gewoon de verwachtingen bijstellen. Het probleem zit hem zeker ook bij de vakantie en iPhone, die had men vroeger niet en toen was het allemaal wel te doen.

Wat is het makkelijk he, "ik heb het goed, dus andere kunnen het niet slecht hebben".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom

Wat je hier dus feitelijk zegt is dat iedereen gek is. Heb ik een leuke voor je: van die 2600 huizen is ca. de helft in onderhandeling.
348 van die hits slaan op bouwgrond
7 stuks zijn parkeerplaatsen
7 stuks is overig

Van de 1300 woonhuizen die erin zitten, zijn er ca. 800 beschikbaar. Dus er zijn geen 2640 rijtjeshuizen beschikbaar, maar slechts 800. 30% van wat je eerst schetst.

Maar leuk hoor, dat ik in Weert een huis kan kopen voor 150k... Maar ik werk in Amsterdam. Dan zou ik dus iedere dag 1 uur en 40 minuten heen en 1 uur en 40 minuten terug moeten gaan per trein. In Amsterdam een kwartier per bus heen en terug. Dan reis ik bijna 4 uur per dag, moet ik nog naar het station. Je snapt toch wel dat dat geen realistische optie is.

Leuk voor haar, in welke regio en met wat voor salaris. En hoeveel spaargeld kon ze meenemen?

Als ik een hypotheek van 175 kan krijgen, bied op een huis van 165 vraagprijs en neem eigen geld mee en word toch overboden... Door een belegger. Zo gaat dat hier constant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:46:
We hebben er weer eentje hoor. Ondanks alle berichten van zowat iedere organisatie in Nederland dat starters van de markt verdrongen worden, de almaar stijgende huizenprijzen, striktere leennormen, achterblijvende koopkrachtstijging, huurmarkt die verziekt wordt door beleggers en sociale huurwoningen die te lange wachtlijsten hebben ligt het probleem natuurlijk alleen maar bij de verwende jonge generatie.
Je hebt mij dit nergens zien ontkennen. De vraag is of de oplossing ligt in klagen. Persoonlijk heb ik het daar nog nooit beter van zien worden.
De feiten liegen er niet om maar de oplossing is simpel hoor, gewoon de verwachtingen bijstellen.
Ik zou zeggen; toon eens aan dat mijn feitelijke analyse onjuist is. Tot die tijd; blijf vooral klagen.

De feiten liegen er niet om; er zijn meer dan genoeg huizen te koop in betaalbare gebieden. Nog sterker; er zijn ook meer dan genoeg vacatures in die gebieden waar die in de gebieden met onbetaalbare huizen juist omlaag gaan. Zoals al gezegd; alles is een keuze. Jij kiest er voor te klagen, ik kies er voor te leven. Zeg het maar.

En je sneer naar "verwende blabla", vakanties, iphones, etc. is al helemaal misplaatst.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Croga schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Alles is een keuze......

Ik ben 160+km van alles wat ik kende gaan wonen, daar werd ik gelukkiger van omdat ik een bewuste keuze gemaakt had. Later ben ik verhuisd naar iets wat 50km van alles wat ik origineel kende lag maar 150km van het nieuwe wat ik kende.

Alles is een keuze. Je kunt er voor kiezen 100km verderop te gaan wonen omdat daar het huis staat wat je graag wilt hebben. Of je kunt kiezen te blijven wonen bij wat je kent maar in een huis wat je liever niet wilt. Alles is een keuze. Bij de pakken neer gaan zitten en zeggen dat het niet eerlijk is, is ook een keuze. De vraag is welke van die keuzes je gelukkig maakt....
Deels waar, maar tegelijk ook te kort door de bocht. Een van de oorzaken van vraag naar woningen in de randstad is het baanaanbod. Hele goedkope huizen in Noord-Oost Groningen zijn geweldig, maar niet als je in Rotterdam werkt en die baan niet kan vinden in Groningen.

Het blijven keuzes, maar de praktijk is natuurlijk net even anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Alles is een keuze......

Ik ben heel blij voor je dat het jou lukte, maar met 160KM enkele reis kan ik niet doordeweeks even met mijn vrienden afspreken. Ergens moet je inderdaad de grens trekken. Eigenlijk kan je beter helemaal naar Roemenië gaan verhuizen en dan telewerken met een Nederlands salaris. Dan kan je wel een normale woning kopen. Daar word je ook gelukkiger van zolang het maar een bewuste keuze is.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:29:
[...]
Dat kun je in principe gewoon opvragen bij het kadaster (www.kadaster.nl) voor € 2,60 als je het echt wilt weten. Echter is het soms pas na een paar maanden (2 a 3) beschikbaar (geen idee waarom dat precies zo lang moet duren). Tegen die tijd ben je allang weer alles vergeten over het hoe en waarom van het pand.

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

[...]

Alles is een keuze......

En je baan dan? Je weet wel, de basis waarop je hypotheek staat.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:49:
Maar leuk hoor, dat ik in Weert een huis kan kopen voor 150k... Maar ik werk in Amsterdam. Dan zou ik dus iedere dag 1 uur en 40 minuten heen en 1 uur en 40 minuten terug moeten gaan per trein. In Amsterdam een kwartier per bus heen en terug. Dan reis ik bijna 4 uur per dag, moet ik nog naar het station. Je snapt toch wel dat dat geen realistische optie is.
Ik woon in Helmond, werk in Den Haag, Amsterdam, Goes, Heerlen, Veghel, Eindhoven. Alles is een keuze....
Hann1BaL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:51:
Deels waar, maar tegelijk ook te kort door de bocht. Een van de oorzaken van vraag naar woningen in de randstad is het baanaanbod. Hele goedkope huizen in Noord-Oost Groningen zijn geweldig, maar niet als je in Rotterdam werkt en die baan niet kan vinden in Groningen.

Reductio ad absurdum is geen hele zinnige vorm van discussieren.

In Eindhoven zijn meer vacatures dan mensen zonder werk. Ga je lekker in Weert wonen, in Eindhoven werken, probleem opgelost. Maar ja, denken in oplossingen is wel lastig heh.
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:52:
Ik ben heel blij voor je dat het jou lukte, maar met 160KM enkele reis kan ik niet doordeweeks even met mijn vrienden afspreken. Ergens moet je inderdaad de grens trekken. Eigenlijk kan je beter helemaal naar Roemenië gaan verhuizen en dan telewerken met een Nederlands salaris. Dan kan je wel een normale woning kopen. Daar word je ook gelukkiger van zolang het maar een bewuste keuze is.
Again; alles is een keuze. Dan spreek je toch niet doordeweeks even met je vrienden af? Maakt nieuwe vrienden in je nieuwe woonplaats? Laat die vrienden naar jouw komen?

En ik heb slecht nieuws voor je. In Roemenië gaan wonen is niet heel zinnig. Huizenprijzen in de grote steden daar liggen hoger dan hier en het is nóg lastiger om met je vrienden af te spreken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:50:
[...]

Je hebt mij dit nergens zien ontkennen. De vraag is of de oplossing ligt in klagen. Persoonlijk heb ik het daar nog nooit beter van zien worden.

[...]

Ik zou zeggen; toon eens aan dat mijn feitelijke analyse onjuist is. Tot die tijd; blijf vooral klagen.

De feiten liegen er niet om; er zijn meer dan genoeg huizen te koop in betaalbare gebieden. Nog sterker; er zijn ook meer dan genoeg vacatures in die gebieden waar die in de gebieden met onbetaalbare huizen juist omlaag gaan. Zoals al gezegd; alles is een keuze. Jij kiest er voor te klagen, ik kies er voor te leven. Zeg het maar.

En je sneer naar "verwende blabla", vakanties, iphones, etc. is al helemaal misplaatst.
Ik klaag niet, ik zit prima waar ik zit en ik leef. Ik zie alleen dat dat niet voor iedereen weggelegd is.

Je hebt geen feitelijke analyse. Je dumpt een funda query die volgens jou aantoont dat iedereen die constateert dat er een probleem op de woningmarkt is het fout heeft. Nogmaals, die is niet een probleem dat bedacht is door jankende millennials, dit is een probleem dat onderkent wordt door cijfers van het CBS, banken, belangenorganisaties, politieke partijen, makelaars en de overheid zelf. Maar jij weet het beter omdat je een Funda zoekopdracht gedaan hebt.

Dat er betaalbare huizen zijn in oost Groningen en de Achterhoek zegt helemaal niks. Daar zit geen werk. Opgeleid werk wordt nou eenmaal naar de steden getrokken. Dus wil je binnen een reistijd van een uur blijven dan zul je enigszins in de buurt moeten wonen. Leuk dat er vacatures voor lasser zijn in een gebied waar de huizen goedkoop zijn, daar heeft men niks aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:29
De woningmarkt is ziek in Nederland, dat weet iedereen inmiddels wel. Het enige wat je dan kan doen, naar mijn mening, is je verwachtingen/wensen bijschaven:

- Verwacht niet dat je als starter direct een heel huis kan kopen in je gewenste stad
- Kijk naar wat kleiners (appartement?)
- Wacht tot je samen met iemand wat kan kopen
- Accepteer misschien een lange(re) reistijd

Ik zeg niet dat het eerlijk is voor starters, maar we weten allemaal inmiddels wel dat de woningmarkt gewoon kut is en het niet over een jaar op magische wijze heel anders is.

[ Voor 5% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 22-08-2019 09:58 ]

• Pizza_Boom
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:52:
[...]

De vrouwen daar zijn ook nog goedkoper! :X O-) O-)
Croga schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:50:

Dat heb ik net al gedaan, in de posting voor je. Slechts 30% van de door jou genoemde resultaten zijn daadwerkelijk beschikbaar en daarmee jouw opties. De feiten liegen er inderdaad niet om, er is 70% minder beschikbaar dan jij stelt. Maar daar ga je niet verder op-in.
Hann1BaL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:51:

Familie van mij is verhuisd naar Drenthe. Waar ze in de Randstad op fietsafstand van alles woonden, moet hij nu meer dan een uur in de auto over binnendoorweggetjes naar zijn werk rijden en zijn hun kinderen 5 kwartier onderweg naar hun school, in plaats van 10 minuten.

Ik zou best in Leeuwarden kunnen gaan wonen. Niet al te duur en an sich prima te bereizen... Buiten de spits. Als ik vanaf Leeuwarden tot Amsterdam 160 tot 200 zou kunnen rijden, ben ik ook met een uur op het werk. Maarja, je mag al blij zijn als je op een doordeweekse ochtend 50 gemiddeld haalt. En in Leeuwarden wonen betekent dat ik 7 dagen in de week naar de Randstad reis. Mijn sport wordt nauwelijks gespeeld in het Noorden, mijn leven speelt zich volledig in de Randstad af. Lekker handig ook, gezien de huidige milieuvraagstukken.
Croga schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:55:
Ik woon in Helmond, werk in Den Haag, Amsterdam, Goes, Heerlen, Veghel, Eindhoven. Alles is een keuze....
Mijn werk zit ook door het hele land. Maar mijn kantoor is nog altijd Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan moet je eens op Funda invoeren wat je in Helmond kan kopen voor een salaris van 40k per jaar (dat is bovenmodaal) en een ondergemiddelde studieschuld van 5 a 10k. Volgens de ING mag ik dan voor 160k lenen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-09 08:31
Er valt niet te werken tegen de huidige waarde stijgingen die we de afgelopen jaren hebben meegemaakt.
Wacht een volgende dip af, die komt er echt aan.

Ik kreeg op mijn 26e de kans om aan een nieuwbouwproject mee te doen in een dorp nabij Tilburg. Er werden starterswoningen, eensgezinswoningen en 2kappers gebouwd. De starterswoningen waren 158K, zonder keuken en er kwam nog een klein beetje meerwerk. Ik denk dat ik qua meerwerk, de keuken en de tuin helemaal klaar was voor 10-15 k, inclusief de tuin. Dat kon prima van eigen geld, kosten koper had ik niet.
Ik kon dit alleenstaand precies kopen na 2 jaar werkzaam te zijn. Kwam op een een max hypotheek van 162k. Volgens mij had ik toen 2700 bruto. De huizen prijzen waren nog gunstig en de rente was ook al vrij laag.

1,5 jaar later werd het huis opgeleverd, ik woon er nu ruim 2,5 jaar en de eerste worden weer verkocht.
De eerste werd te koop gezet voor 210, en ging weg voor 230!
Het zijn startswoningen zonder extra voordelen en gewoon vrij op naam, maar dat is door iemand met dezelfde situatie nu, zoals ik 4 jaar geleden, niet meer te betalen. Het zijn dus ook geen starterswoningen meer in mijn ogen, en dat in de 2,5 jaar dat we er wonen.

Ik zou met mijn huidige salaris, 4000 bruto, hetzelfde huis precies kunnen kopen. Oftewel, als ik nu zou beginnen en ik zou nogsteeds alleen zou zijn, zou ik niet meer dan hetzelfde huis kunnen kopen. Bizar!

Maar het kan niet langer zo door blijven gaan. De babyboom generatie waarbij de man een éénverdiener was, zitten nu in de woningen waar de starters van enkele jaren geleden (zoals ik) naar door zouden moeten schuiven, echter moet je dan samen al van goede huizen komen. Wat ik wil zeggen is dat deze mensen minstens 100% overwaarde hebben en dit altijd hebben bekostigd op het salaris van de man. Nu moet onze generatie met 2 salarissen aan komen zetten en dan is het alsnog moeilijk. Die huizen moeten totaal worden gerenoveerd, en ook daar krijg je geen cent meer voor geleend.
De generatie die het stokje overneemt, wordt dus gedwongen om maximaal te gaan lenen, spaargeld op te maken en daarmee de bankrekening van deze generatie te spekken. Deze generatie heeft ons land wellicht mee heropgebouwd na de oorlog, maar hoe krom en oneerlijk kan het zijn dat hier tonnen aan euro's op de bank worden gezet waarvan waarschijnlijk voor een groot deel het graf mee in wordt genomen, terwijl wij ons samen het schompes moeten werken om hetzelfde huis te bekostigen. Zodra er ook maar één minder of niet meer kan werken, heb je meteen een probleem.

Uiteraard bagetaliseer ik dit en is dit lang niet voor alle oudere de situatie, maar de situatie is zeker aan de orde.

Even terug naar jouw probleem. Sparen is uiteraard belangrijk om iets te kunnen doen, maar leg daar niet alleen de focus op. Je bent lang niet de enige met dit probleem en uiteindelijk zal de bubbel knappen en kom je wel aan de beurt. Tot die tijd wordt het denk ik erg lastig. En al kom je ergens wel aan een mooi huisje, dan heb je weer het risico dat je het in de volgende dip moet verkopen voor een stuk minder geld. Je weet nooit wanneer je iemand tegen komt en waarmee je samen wil gaan wonen. Dan zit je weer financieel gevangen in je woning waar je nu van droomt.

[ Voor 9% gewijzigd door sj0ertum op 22-08-2019 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Cash is king. Dus als je nu goedkoop woont dan zou ik flink blijven sparen, zonder nou echt op een houtje te bijten.
Je verdiend nu, naar eigen zeggen, modaal. Je bent jong dus waarschijnlijk kun je de komende jaren nog wat groeien in kennis/kunde en dus salaris.

Daarnaast denk ik dat de huizenprijzen nu zo ongeveer op hun top zijn, als je dus niet per se hoeft te verhuizen zou ik nog lekker een paar jaartjes wachten en kijken of de prijzen wat gaan zakken. Met een salarisstijging, meer spaargeld en lagere huizenprijzen lukt het uiteindelijk vast wel om iets naar wens te vinden ;)

Vergeet echter niet dat de hypotheekrente nu ook erg laag staat, deze zou in de toekomst wellicht iets kunnen stijgen waardoor je per saldo weer iets minder kunt lenen.

Tot slot, ik zou de woningmarkt lekker in de gaten houden. Komt dan die ene woning voorbij die aan de eisen voldoet en binnen budget is dan kun je ook toeslaan!

Mijn situatie:
Paar jaar terug, toen de huizenprijzen net weer wat omhoog krabbelden begon ik mijn zoektocht naar een eerste woning. De timing was puur toeval overigens.
Was ook een paar jaar aan het werk, ook modaal salaris, wat spaargeld. Ik was overigens nog alleen op dit moment.

Qua woonwensen wilde ik graag een grote woonkamer (hebben m'n ouders ook en vind ik fijn), plek voor m'n motor (liefst garage, maar een schuur was ook goed) en of een nette badkamer of een nette keuken en eigen oprit. Ik had geen zin om beide aan te pakken. Hoge eisen? Wellicht wel, maar ik hoefde niet per se uit huis en de tijd/markt/regio was nog gunstig.

Tja en toen kwam heel vlot een tussenwoning voorbij met:
- uitgebouwde woonkamer
- redelijk recente keuken die voldeed aan de eisen
- recente badkamer
- grote dakkapel, waardoor de zolder ook ontzettend ruim was
- verlengde schuur, echter wel een zijdeur en dus passen en meten met de motor. Maar hij paste erin.
- oprit voor eigen auto en wat later bleek paste er nog een kleine auto naast ook
- prijs was gunstig en daar ging zelfs nog wat vanaf

Met m'n neus in de boter, in een gunstige tijd en een gunstige regio. Volledig gefinancierd, maar (net) geen maximale hypotheek. Spaargeld gebruikt voor de inrichting en met als doel om t.z.t. extra af te lossen, maar gezien de lage hypotheekrente en gunstige rendementen qua beleggingen heb ik dat niet gedaan.
Drie jaar gewoond en mij daarna verbaasd over de waardestijging in die periode. Vorig jaar verkocht boven de vraagprijs en een stijging van 30% t.o.v. de aanschaf.

Zoektocht naar de huidige woning heeft overigens wel lang geduurd, inmiddels een vriendin, beide wat specifieke wensen en een wat meer verhitte markt. Na 1,5 jaar en een paar keer misgrijpen is het toch gelukt en heb ik/we een mooie stap kunnen maken.

Hoewel anderen anders zullen beweren vind ik dat je best eisen mag stellen aan een andere woning, ook al lijken deze misschien onhaalbaar/onrealistisch maar het kan raar lopen en soms moet je geluk hebben. Voordeel is dat TS niet per se hoeft te verhuizen en dus de tijd aan zijn zijde heeft.

Oja, laatste pro-tip! Ga lekker veel woningen bekijken. Woning die zowel onder als boven je budget en wensen zitten, daar leer je ontzettend veel van en in real-life kun je misschien wel beter leven met een woning die in eerste instantie niet aan je eisen voldeed :)
(het is dat mijn vriendin mijn over heeft gehaald om de huidige woning te bekijken, want o.b.v. de Funda advertentie zag ik dat niet eens zitten. Uiteindelijk bij de bezichtiging ter plekke een bod gedaan welke direct werd geaccepteerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat een aannames weer. Foutje, stond in de TS. Maar: met mijn ‘modale inkomen’ hou ik 1800 netto over. Nu heb ik het getroffen, en betaal ik ‘maar’ € 600 aan huur. Maar het had ook goed gekund dat ik € 1.000 aan huur kwijt was geweest, dus laten we daar even van uitgaan. € 800 voor de rest. Gas, licht, water, verzekeringen, goedkope auto (Daihatsu Cuore, goedkoper dan OV), leven, je bent zo € 500 verder en dan heb je nog niet eens iets raars gedaan. Kun je - whooptiefuckingdoo - € 250 pm sparen. € 3.000 per jaar.

Nu doe ik het braaf hoor, leven van niks en alles oppotten (heb dik 15k in 3 jaar bij elkaar gekregen, 7k afgelost, nu 10 k op de bank en daar komt nog 3-5k bij), vrienden geven vaak aan dat ik ook eens iets voor mezelf moet dien,
TS verdiend iets boven modaal, dan kunnen we uitgaan van ongeveer 2200 euro netto per maand. Dan zou je met een uitgave patroon van 1600 euro per maand alsnog 600 euro overhouden. Dat sparen betekent 7200 euro per maand, alsnog niet genoeg om de huidige prijsstijging bij te houden maar het geeft je meer middelen dan wanneer je het niet zou doen.
maar leg mij nou eens uit waar ik mis ga?

Mijn punt is: sparen helpt geen klote, niet sparen ook niet, <knip>
Wonen is nu eenmaal veel te duur in Nederland en vereist een te groot percentage van het inkomen. Alleen dat is een gegeven waar je zelf niks aan kan veranderen, het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk financiële middelen vergaren en meer en meer concessies doen om uiteindelijk iets te vinden dat binnen je budget past. Ja, de huidige situatie is zwaar klote voor een starter. Maar daar over klagen veranderd niks.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

[...]

Reductio ad absurdum is geen hele zinnige vorm van discussieren.

In Eindhoven zijn meer vacatures dan mensen zonder werk. Ga je lekker in Weert wonen, in Eindhoven werken, probleem opgelost. Maar ja, denken in oplossingen is wel lastig heh.
Je doet even of je de wijsheid in pacht hebt, maar volgens mij ben jij de persoon die niet heel zinnig een discussie voert hier. Het komt op mij over dat je jezelf wat overschat.

Mijn voorbeeld is gewoon valide, omdat jij alles af doet als zomaar een keuze en de praktijk werkt gewoon niet altijd zo. Een zwart-wit voorbeeld dient om aan te geven dat het een groot grijs gebied is.
Dat kun jij wel blijven herhalen, maar zoals je al leest herhalen anderen het tegenovergestelde.

Je kunt eenvoudig blijven deduceren tot "alles is een keuze", maar dat neemt het probleem niet weg. De TS zoekt naar mogelijkheden binnen zijn wensenpatroon en zoekt tips. En je versimpelt het probleem overmatig.

Als iemand een topic opent met een crashende computer en vraagt hulp bij het probleem: Reageer jij dan met: Dat het een probleem is, is een keuze?

Eindhoven zal vast een hoop banen hebben, maar niet alle banen in alle sectoren zijn evenredig verdeelt over het land en steden. Iemand met een hogere technische opleiding zal vast aan de bak kunnen in Eindhoven ja.

We weten je punt, jij vindt het een keuze. Laten we nu proberen de TS te voorzien van bruikbare tips.
De bruikbare tip die je hebt gegeven: Kijk vooral ook eens elders.
Dank je wel voor deze valide tip, maar je hebt daar wel veel tekst voor nodig gehad.
Laten we verder gaan nu.

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-07 21:29
De 'tips' die ik voor je heb is een herhaling van het bovenstaande: je eisen bijstellen (verder van het centrum, klushuis, kleiner etc.), meer geld meenemen, of samen met een ander kopen/huren. Wat je graag wilt is eenvoudigweg niet te koop voor wat je kan bieden. Tijd voor een ander plan dus.

Ik heb er zelf voor gekozen om woonruimte te delen zodat ik flink kon sparen. Dit heeft me veel gebracht en heeft ervoor gezorgd dat ik een woning op een A locatie (stad, oosten van het land) heb kunnen kopen. Echter: ik was al halverwege de 30 toen ik mijn woning kocht. Tot je 36e een badkamer en keuken delen is een concessie die waarschijnlijk maar weinig mensen willen of kunnen maken.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:48
@TS: de woningmarkt ga je helaas niet veranderen dus dan heb je nog de volgende keuzes:

- thuis blijven wonen, doorsparen en blijven zoeken totdat er iets voorbijkomt dat je echt leuk vindt EN kan betalen
- je wensen/eisen bijstellen

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

DNND schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:13:
Ik heb er zelf voor gekozen om woonruimte te delen zodat ik flink kon sparen. Dit heeft me veel gebracht en heeft ervoor gezorgd dat ik een woning op een A locatie (stad, oosten van het land) heb kunnen kopen. Echter: ik was al halverwege de 30 toen ik mijn woning kocht. Tot je 36e een badkamer en keuken delen is een concessie die waarschijnlijk maar weinig mensen willen of kunnen maken.
Ik ken genoeg mensen die inderdaad tot in hun dertigste badkamer en keuken delen (oftewel, op kamers wonen), maar kunnen we nou trots naar onszelf kijken als land en zeggen dat we het goed voor mekaar hebben?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

sj0ertum schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:05:
Er valt niet te werken tegen de huidige waarde stijgingen die we de afgelopen jaren hebben meegemaakt.
Wacht een volgende dip af, die komt er echt aan.
Dat is leuk. Ik ben 47 jaar. Nog even en ik krijg geen hypotheek meer omdat dan m'n pensioen mee gaat tellen. Dus, hoe lang moet ik wachten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Ontdek ik hier zowaar een voordeel in de alsmaar opschuivende pensioenleeftijden?

(nee nee, niet cynisch bedoeld hoor! /s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:18:
[...]

Dat is leuk. Ik ben 47 jaar. Nog even en ik krijg geen hypotheek meer omdat dan m'n pensioen mee gaat tellen. Dus, hoe lang moet ik wachten?
De eerste dip was net voor 1980 en de tweede en laatste dip net voor 2010. Dat betekent dat je nog ongeveer 20 jaar moet wachten, begin maar met sparen en dan kan je straks met een grote zak geld een huis kopen :)

Bron: https://www.wegwijs.nl/ve...s/1-februari-huizenmarkt/

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zie steeds vaker huizen te koop staan zonder de grond.
Misschien krijg je daar wel een hypotheek voor en kan je de grond later kopen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:34:
Ik zie steeds vaker huizen te koop staan zonder de grond.
Misschien krijg je daar wel een hypotheek voor en kan je de grond later kopen.
Bedoel je dit huis?

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/r7exx2y0hsgz.jpg

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Het is mijn inziens op een aantal vlakken erg lastig en scheef op dit moment. Ten eerste de krapte op de markt/hoge prijzen in de Randstad. Hier in Limburg hebben we ook wat van die gekte meegekregen, prijzen stegen ook flink, maar mensen die te gek hoge prijzen vroeger kwamen van een koude kermis thuis (hier was namelijk geen/veel minder krapte).

Daarnaast is het hele nieuwe studiesysteem (het leenstelsel) zo verrot als maar kan. Het zal vast dat je zoveel jaren extra krijgt om het terug te betalen, studieschulden zijn gewoon flink hoger nu en je krijgt fors minder hypotheek. Met name de starters raakt dit hard.

Tenslotte is het systeem wat berekend hoeveel hypotheek je kunt krijgt mijn inziens niet altijd rechtvaardig. Zoals menigeen al aangegeven heeft zijn er vaak mensen die 1000 euro aan huur betalen, terwijl als ze hetzelfde appartement/huis zouden kopen, ze misschien 600 euro aan hypotheek kwijt waren. Maar die hypotheek krijgen ze niet, want te laag inkomen en eventueel te hoge schulden. Weet dit ook van een kennis, getrouwd en kinderen, beiden geen dikbetaalde baan, maar ze wilden graag kopen. Zaten in een appartement/huis voor 1200 huur, hebben uiteindelijk gelukkig toch een huis kunnen kopen met wat hang en vliegwerk (wel een opknapper) en betalen daar nu maar iets meer dan 500 hypotheek per maand. Nu hebben ze dus zeg 550/600 per maand (met bijkomende verzekeringen, WOZ etc.) en hebben ze uiteindelijk een groter huis. Geld kunnen ze nu mooi besteden aan het opknappen.

Voor wat betreft de TS... tsja, wat kan je doen. Als je al een oke plekje hebt zou ik zeggen spaar door, los eventueel schulden af en/of kijk of je iets kunt vinden net buiten de grote steden. Je hoeft niet meteen helemaal in het meest noordelijke puntje van Groningen te gaan wonen, maar is het een ramp om in een kleinere stad/dorp een kilometer of 30 verderop te wonen? Zolang bepaalde basisvoorzieningen daar zijn (supermarkt(en), bakker, huisarts, basisschool als je kinderen hebt) dan is het mijn inziens niet rampzalig om iets verderop te wonen. We zitten meestal toch al voor elke scheet in de auto, als je wat uitgebreider wilt shoppen of bij familie op bezoek is een half uurtje met de auto prima te doen.

Ik heb dan wel (gelukkig) makkelijk praten: ben opgegroeid in Limburg en woon/werk er nog steeds, woon op korte loopafstand van mn ouders (niet dat dat vooraf zo gepland was, kwam toevallig zo uit), woon ook op korte loopafstand van de binnenstad. Sommige vrienden wonen ook op loopafstand, de meeste andere vrienden en familieleden binnen 10-15 minuten met de auto. En ja, hoewel ik vorig jaar voor het eerst een huis gekocht heb (ik was ook starter), is dit op wat latere leeftijd, had ik veel kunnen sparen, heb ik allang geen studieschuld meer (viel ook onder het oude systeem), waren de prijzen niet absurd en heb ik een royaal salaris (dichter in de buurt van 2x modaal van 1x).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1 2 3 Laatste