Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb ook te doen met starters en de generatie die er nog aankomt straks (zeker met het nieuwe leenstelsel voor studenten)...

Imo is het een beetje een mix van timing, geduld, je eisenpakket en soms ook gewoon heel veel mazzel dat de stukjes ineen vallen.

Ben zelf in 2005 (op mijn 23e) gaan huren, klein flatje met een kamergenoot naast me waarmee ik keuken/douche/toilet meedeelde. Denk amper 20m2 voor de kamer zelf en betaalde dacht ik zo'n 300-325 euro alles inclusief.

3 jaar in 2008 later was ik inmiddels afgestudeerd, en had het wel weer gezien zo. Relatie met kamergenoot (tevens mijn beste vriend (nog steeds)) was overigens prima, maar ik was toe aan iets helemaal voor mezelf. Wilde eerst in dezelfde woonplaats weer gaan huren, kopen was geeneens een optie dat in me opkwam. Had ook heel specifieke wensen qua wijk etc, en ik merkte dat ik al snel last had van lange wachtlijsten. Tot iemand zei: ga eens praten met hypotheekadviseur, misschien dat je wel degelijk iets kan kopen. Zo gezegd, zo gedaan, en tot mijn verbazing kon het. Maximale hypotheek wat ik kon hebben was 172k; Maisonette van 150k gevonden, de rest heb ik aan k.k. en bouwdepotje meegefinancierd (kon toen allemaal nog makkelijk).

Achteraf gezien was dit allemaal nét voor de kredietscrisis en dat de markt een beetje instortte, dus toen nog op zijn top gekocht. Heb dit appartement 10 jaar aangehouden.... dit jaar verkocht. Tot die tijd single geweest, en sinds anderhalf jaar een vriendin, en ook daar heb ik nu veel mazzel mee nu we samen de volgende stap maken. Ik kocht destijds mijn woning met een modaal salaris, inmiddels is deze flink gestegen. Mijn vriendin heeft een goede baan als psychiater, dus dan groeien ineens de mogelijkheden.

Mijn huis met een kleine overwaarde verkocht, en inmiddels een ander huis gekocht samen. Nadeel is dat je nu ook wel weer een topbedrag (685k :X) neerlegt, maar we hebben een prachtig vrijstaand huis gekocht waar we de rest van ons leven in blijven wonen, verwachten we (al weet je nooit hoe het loopt, maar dat is wel de intentie in elk geval ;)).

Ik denk overigens wel dat de waarheid ergens in het midden ligt als er wordt beweerd dat sommige mensen wel erg veeleisend zijn, 'entitled' zelfs, en dat ze alle keus hebben. Ik denk niet dat dat helemaal waar is, maar ik denk wel dat je zeker moet bedenken dat je ook niet heel de wereld kan hebben in je begin twintiger jaren, net klaar en net een baan. Het gaat zeker moeilijker dan vroeger denk ik wel, maar ook nu zul je het ermee moeten doen en niet meteen denken dat je de wereld zou moeten kunnen kopen. Destijds had ik ook wel graag een rijtjeshuis willen kopen in mijn eentje maar ik wist ook dat dat niet realistisch was. Dus kijk je wat je nog wel kunt kopen en dan doe je het daarmee, voordat je weer een stap verder zet. Die stap die ik nu zet is ook pas 10 jaar later gekomen. En nu wel enorme mazzel en geluk dat nu net de timing is dat ik met een partner een mooie nieuw duur huis kan kopen. Als ik in mijn eentje was geweest had ik misschien 260k kunnen betalen (met studieschuld) of ergens rond de 325-350 (zonder studieschuld) uit mijn hoofd als ik me niet vergis. Maar dat was ook al een mooie stap geweest waar ik ook wel lang voor heb moeten wachten en hard voor moeten werken.

Waarschijnlijk was ik dan toch nog wel even blijven zitten waar ik zit, en heb ik nu wel de stap gewaagd om het op deze manier te doen. (ook omdat ik altijd al heb gedacht dat ik nu de stap niet wilde maken met het risico om het heel snel nóg eens te moeten doen als ik toch een parnter zou krijgen).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LuNaTiC schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:44:
Ik denk overigens wel dat de waarheid ergens in het midden ligt als er wordt beweerd dat sommige mensen wel erg veeleisend zijn, 'entitled' zelfs, en dat ze alle keus hebben. Ik denk niet dat dat helemaal waar is, maar ik denk wel dat je zeker moet bedenken dat je ook niet heel de wereld kan hebben in je begin twintiger jaren, net klaar en net een baan. Het gaat zeker moeilijker dan vroeger denk ik wel, maar ook nu zul je het ermee moeten doen en niet meteen denken dat je de wereld zou moeten kunnen kopen.
Eens. Het is niet te ontkennen dat het momenteel behoorlijk lastig is als starter. Maar als ik dan weer hier en ook in andere draadjes de adviezen lees om vooral niet te sparen, want alles is oneerlijk, tja, dan is dat ook niet echt een weg naar een oplossing. Je kan wel heel hard roepen dat het leven oneerlijk is, maar daarmee koop je geen huis.

Gezien ik een jaar of 5 geleden een huis heb gekocht, heb ik geluk gehad, redelijk op de bodem gekocht. Maar ik weet ook wat toen de inhoud was van de GoT huizenmarkt topics. De samenvatting was dat als je meer dan een pak stroopwafels voor een huis had betaald je wel helemaal gek was, want dat hoopje stenen ging alleen maar goedkoper worden.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ook denk ik overigens dat de opmerking die je veel hoort over huren vs hypotheek niet helemaal terecht is ("waarom kan/mag ik wel voor 1000 euro huren maar kan ik geen hypotheek krijgen voor 600 euro?"). Het verschil is - lijkt me - dat je als je je huur niet kunt betalen, je er uit wordt geflikkerd door de huurbaas en 10 anderen voor jou. De bank staat garant voor de som van een heel huis en die wil wel verzekerd zijn dat die inkomsten blijven komen, en als dat niet lukt, dan heb je te maken met een iets vervelendere casus, om het zo maar uit te drukken... Dus logisch dat een bank strenge regels daarvoor hanteert.

Overigens heb ik zeker wel sympathie/medeleven met uitzonderingen zoals Ardana. Als ik haar verhaal lees dan word ik daar ook wel verdrietig van en kan ik me voorstellen dat zij dat ook is.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Wat je als aleenstaande starter niet moet vergeten is dat er eigenlijk geen ruimte is om de prijzen verder te laten stijgen.

Inkomen partner telt al mee, rente staat al gigantisch laag. Krapte is ook al van historische proporties.

Ik zie maar weinig redenen waarop de huizenprijzen in de toekomst nog 3 keer over de kop kunnen zoals de afgelopen 30 jaar is gebeurd.
Juist die prijsstijgingen hebben van de liability een asset gemaakt. En de markt gloeit daar nu nog van na.

De komende 30 jaar is dat onmogelijk te evenaren, of men moet in 2050 90% van hun inkomen kwijt kunnen zijn aan woonlasten.

De asset wordt weer een liability. Want stenen worden ouder en gaan na verloop gewoon kapot. Het kan nog een jaar of wat duren maar ooit zal men een huis weer als een 'last' gaan ervaren zoals in de jaren '50.

Hoe kan je als alleenstaande modalert dan nog wel iets kopen? Flink sparen, zeer conservatief met geld omgaan en vooral relaxed leven door te genieten van dingen die wel veel waarde hebben maar niks kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Ik weet ook dat het koffiedik kijken is maar inmiddels mag je al snel >200k, eerder 220 of zelfs 250k neerleggen voor een beetje appartement in Leidsche Rijn. En dat geldt al als buitenwijk. Vleuten is nog verder en is even duur. Dan zit je dus op 5, 6x modaal jaarsalaris voor een appartement. Dan vind ik het niet helemaal eerlijk om te doen alsof het 5 jaar geleden net zo was. "Ik had toen een klein beetje geluk, maar..."

Klagen lost ook niets op, maar het zet wél op de kaart wat de situatie nu ongeveer is. En met een spotgoedkoop appartementje van nog geen 900 euro per maand bruto(!) inclusief aflossen(!!) en een overwaarde van meer dan 20k roepen dat het allemaal wel mee valt, ja zo kan ik het ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:16 ]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Anoniem: 291096 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:58:
Ik ben benieuwd hoe alleenstaande Tweakers hun koophuis hebben geregeld en het vele sparen wat over de jaren nodig is :)

Ik ben zelf 26, werk 3 jaar en verdien nu iets boven modaal. Ik woon erg goedkoop en leef in bepaalde opzichten erg zuinig (ik koop bv alle grote spullen tweedehands, budgetteer strak) en in andere opzichten minder zuinig (ik heb nog een auto die amper wordt gebruikt, ga redelijk veel uit en vaak op vakantie). Vakanties en andere dingen die van de spaarrekening gekocht moeten worden niet meegerekend, spaar ik zo'n 32% van mijn jaarlijkse netto-inkomen.

Met mijn inkomen kan ik nog geen 200k aan hypotheek krijgen, te weinig voor een huis waar ik me prettig in zou voelen in de stad (nb niet in de randstad) waar ik woon, het liefst iets dichtbij het centrum. Zelfs met mijn hoge spaarpercentage zou ik over 5 jaar 'maar' zo'n 35-40k bij kunnen leggen. Ik vraag me dus echt af hoe het als alleenstaande überhaupt nog mogelijk is op termijn een fatsoenlijke woning te krijgen, als je nét boven de sociale huurgrens verdient en verder alleen een lage hypotheek kan krijgen.

Iemand die ervaringen kan delen of tips heeft voor dit langetermijn spaardoel in mijn situatie?
Begin maar eerst met € 1000,- per maand te sparen, dat is wat je ongeveer per maand kwijt bent aan rente, aflossing en bijkomende kosten voor een koophuis.
Als dat lukt kun je 60.000 in 5 jaar sparen en dan een huis kopen, lukt dat sparen al niet kun je ook geen huis/hypotheek betalen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:20
of naar het noorden verhuizen :P

Ik zit/zat in dezelfde situatie.. echter zijn de huizen hier een stukje goedkoper.
Ik heb een huis van 102m uit in 2006 gebouwd.
Ongeveer 3 jaar geleden gekocht voor een acceptabel bedrag

[ Voor 5% gewijzigd door Aggressor op 22-08-2019 19:43 ]

HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:16:
[...]

Begin maar eerst met € 1000,- per maand te sparen, dat is wat je ongeveer per maand kwijt bent aan rente, aflossing en bijkomende kosten voor een koophuis.
Als dat lukt kun je 60.000 in 5 jaar sparen en dan een huis kopen, lukt dat sparen al niet kun je ook geen huis/hypotheek betalen.
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Huren is nu al duurder dan hypotheek, ik heb mijn ouders gevraagd en die zijn écht geen 1000 euro per maand kwijt aan onderhoud van hun huis, bovenop de hypotheek die overigens ook geen 1200 euro netto is. Dus iemand die geen 1000 euro kan sparen bovenop een belachelijke huur hoeft echt die hypotheek niet aan te kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 291096

Topicstarter
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:16:
[...]

Mag ik kosteloos bij jou komen inwonen? Zonder mijn huur spaar ik nog wel meer dan dat ;)

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:20
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:20:
[...]

Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Huren is nu al duurder dan hypotheek, ik heb mijn ouders gevraagd en die zijn écht geen 1000 euro per maand kwijt aan onderhoud van hun huis. Dus iemand die geen 1000 euro kan sparen bovenop een belachelijke huur hoeft echt die hypotheek niet aan te kunnen.
1000 euro voor een koophuis per maand komt aardig in de buurt hoor.
600a700 hypotheek? 100 euro per maand sparen voor onderhoud? Gemeente belastingen enz enz

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:20:
[...]

Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Huren is nu al duurder dan hypotheek, ik heb mijn ouders gevraagd en die zijn écht geen 1000 euro per maand kwijt aan onderhoud van hun huis. Dus iemand die geen 1000 euro kan sparen bovenop een belachelijke huur hoeft echt die hypotheek niet aan te kunnen.
Ik zeg ook niet dat onderhoud 1000 euro is, maar hypotheek van 250.000 kost al bijna 1000 euro aan rente en aflossing!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Aggressor schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:22:
[...]

1000 euro voor een koophuis per maand komt aardig in de buurt hoor.
600a700 hypotheek? 100 euro per maand sparen voor onderhoud? Gemeente belastingen enz enz
Ja zie je wel? Zo kan ik het ook. Maar wat gesuggereerd werd is dat je én moet huren voor ~1000 euro per maand en daar bovenop nog 1000 euro moet sparen voordat je een hypotheek zou moeten krijgen. Dus niet 300 euro sparen.
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:23:
[...]

Ik zeg ook niet dat onderhoud 1000 euro is, maar hypotheek van 250.000 kost al bijna 1000 euro aan rente en aflossing!
De huur is dat ook. Maar jij zegt dat je dat moet doorbetalen én 5 jaar lang daarbovenop nog eens 1000 euro moet sparen voordat je een hypotheek kan betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:27 ]

Topicstarter
Miks schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:09:

Ik zie maar weinig redenen waarop de huizenprijzen in de toekomst nog 3 keer over de kop kunnen zoals de afgelopen 30 jaar is gebeurd.
Juist die prijsstijgingen hebben van de liability een asset gemaakt. En de markt gloeit daar nu nog van na.

De komende 30 jaar is dat onmogelijk te evenaren, of men moet in 2050 90% van hun inkomen kwijt kunnen zijn aan woonlasten.

De asset wordt weer een liability. Want stenen worden ouder en gaan na verloop gewoon kapot. Het kan nog een jaar of wat duren maar ooit zal men een huis weer als een 'last' gaan ervaren zoals in de jaren '50.
Ik denk dat je gelijk hebt, en ik kan me voorstellen dat als de nodige klimaat maatregelen doorgaan een hoop jaren 50-90 woningen onaantrekkelijk gaan worden als je als eigenaar de kosten van van het gas af moeten en isoleren moet gaan dragen

• HereIsTom
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:21:
[...]

Mag ik kosteloos bij jou komen inwonen? Zonder mijn huur spaar ik nog wel meer dan dat ;)
Tja dan wordt het erg lastig! Of je eisen ver naar beneden bijstellen en op zoek gaan naar een goedkopere huurwoning zodat je meer kan sparen.
Ik ben in het begin gewoon langer op kamers blijven wonen totdat ik genoeg eigen geld had om te kunnen kopen en toen eerst iets kleins en minder luxe gekocht, hypotheek grotendeels afgelost en toen iets groters en luxer gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:28:
[...]

Tja dan wordt het erg lastig! Of je eisen ver naar beneden bijstellen en op zoek gaan naar een goedkopere huurwoning zodat je meer kan sparen.
Ik ben in het begin gewoon langer op kamers blijven wonen totdat ik genoeg eigen geld had om te kunnen kopen en toen eerst iets kleins en minder luxe gekocht, hypotheek grotendeels afgelost en toen iets groters en luxer gekocht.
Kan niet meer, je moet binnen 3 maanden je kamer uit tegenwoordig.

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:23:
[...]

Ja zie je wel? Zo kan ik het ook. Maar wat gesuggereerd werd is dat je én moet huren voor ~1000 euro per maand en daar bovenop nog 1000 euro moet sparen voordat je een hypotheek zou moeten krijgen. Dus niet 300 euro sparen.

[...]

De huur is dat ook. Maar jij zegt dat je dat moet doorbetalen én 5 jaar lang daarbovenop nog eens 1000 euro moet sparen voordat je een hypotheek kan betalen.
Je snapt dus niet wat wij bedoelen, als je al 1000 euro huur betaald dan kun je inderdaad ook wel een hypotheek betalen, maar als je niet eerst flink kan sparen dan moet je andere maatregelen nemen om een spaarpot op te bouwen, zoniet dan zit kopen er helaas niet in!

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:29:
[...]

Kan niet meer, je moet binnen 3 maanden je kamer uit tegenwoordig.
Dat ligt er maar aan waar je een kamer huurt.
Maar goed het lijkt erop dat jij allerlei excuses verzint dat het aan een ander ligt, maar als je een huis wilt kopen moet je toch echt zelf aan de bak om zoveel mogelijk te kunnen sparen.
En anders blijf je iedere maand dus die 1000 euro in een put gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:32:
[...]

Je snapt dus niet wat wij bedoelen, als je al 1000 euro huur betaald dan kun je inderdaad ook wel een hypotheek betalen, maar als je niet eerst flink kan sparen dan moet je andere maatregelen nemen om een spaarpot op te bouwen, zoniet dan zit kopen er helaas niet in!
Ah check ik denk inderdaad dat we langs elkaar heen praten, excuus.
Maar de irritatie zit hem er dus in dat je gelijk na je studie al minstends 800 euro aan huur kwijt bent terwijl je start met, wat is het, 2000 netto. Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk of directe collega's dan moet je denken aan bruto(!) hypotheken van 650 tot 800 euro. Inclusief aflossen. Dus dat zijn mensen die nu al gigantische overwaardes hebben, van hun maandlasten ook nog eens 30% niet echt kwijt zijn én aan het eind van het jaar nog heel veel belastinggeld terugkrijgen. Dat willen wij als starters ook.
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:36:
[...]

Dat ligt er maar aan waar je een kamer huurt.
Maar goed het lijkt erop dat jij allerlei excuses verzint dat het aan een ander ligt, maar als je een huis wilt kopen moet je toch echt zelf aan de bak om zoveel mogelijk te kunnen sparen.
En anders blijf je iedere maand dus die 1000 euro in een put gooien.
Dat kan je vinden. Ik huurde die woning als student met het idee dat ik er weg zou gaan als ik geen student meer zou zijn. En daar houd ik me aan, studenten hebben namelijk de steun wel echt nodig itt ik. En allemaal excuses verzinnen... tja. Het is wat je er van maakt. Dat is nou net de hele discussie. Ik neem de financiele last op me en terwijl ik deze draag probeer ik een structurele oplossing te vinden. Dat vind ik netter dan die schaarse gesubsidieerde en goedkope studentenkamer bezet te houden terwijl ik al werk en vervolgens te doen alsof de rest een beetje smoesjes aan het verzinnen is waarom ze niet evenveel sparen als ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:40 ]

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:36:
[...]

Ah check ik denk inderdaad dat we langs elkaar heen praten, excuus.
Maar de irritatie zit hem er dus in dat je gelijk na je studie al minstends 800 euro aan huur kwijt bent terwijl je start met, wat is het, 2000 netto. Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk of directe collega's dan moet je denken aan bruto(!) hypotheken van 650 tot 800 euro. Inclusief aflossen. Dus dat zijn mensen die nu al gigantische overwaardes hebben, van hun maandlasten ook nog eens 30% niet echt kwijt zijn én aan het eind van het jaar nog heel veel belastinggeld terugkrijgen. Dat willen wij als starters ook.
Tja dat heeft niemand als hij voor het eerst een huis koopt. Of je hebt geluk en je hebt een hoog inkomen om een huis te kopen of je moet eerst flink sparen.
Ik heb dus de eerste paar jaar toen ik begon te werken flink gespaard en daarna een klein appartementje gekocht, daarna flink aflossen en toen ik flink overwaarde had een mooier appartement gekocht.

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:36:
[...]
Dat kan je vinden. Ik huurde die woning als student met het idee dat ik er weg zou gaan als ik geen student meer zou zijn. En daar houd ik me aan, studenten hebben namelijk de steun wel echt nodig itt ik. En allemaal excuses verzinnen... tja. Het is wat je er van maakt. Dat is nou net de hele discussie. Ik neem de financiele last op me en terwijl ik deze draag probeer ik een structurele oplossing te vinden. Dat vind ik netter dan die schaarse gesubsidieerde en goedkope studentenkamer bezet te houden terwijl ik al werk en vervolgens te doen alsof de rest een beetje smoesjes aan het verzinnen is waarom ze niet evenveel sparen als ik.
Ik heb het niet over gesubsidieerde studentenkamers, maar gewoon op kamers bij een huisjesmelker voor 400 euro per maand ;)

P.S. In deze tijd als je net student bent geweest lijkt mij de beste oplossing om bij je ouders te gaan/blijven wonen, paar honderd euro kostgeld betalen en flink sparen :+

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 22-08-2019 19:47 ]

HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:45:
[...]

Ik heb het niet over gesubsidieerde studentenkamers, maar gewoon op kamers bij een huisjesmelker voor 400 euro per maand ;)
Ik stel voor dat we deze discussie beëindigen. Ik heb niet echt het idee dat 400 euro voor een kamer uitmelken is. Ik was ook zoiets kwijt, maar we blijven de bal heen en weer kaatsen en het topic zo wel een kant op sturen. Laten we het er op houden dat we het niet eens worden.
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:49:
[...]

Dus jij vindt 400 euro voor een kamer van 16m2 niet duur?
Ik durf het niet te zeggen, want voor je het weet ben ik weer smoesjes aan het verzinnen waarom het aan de ander ligt. Nogmaals we gaan hier niet uit komen, zullen we gewoon stoppen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 19:53 ]

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:47:
[...]

Ik stel voor dat we deze discussie beëindigen. Ik heb niet echt het idee dat 400 euro voor een kamer uitmelken is. Ik was ook zoiets kwijt, maar we blijven de bal heen en weer kaatsen en het topic zo wel een kant op sturen. Laten we het er op houden dat we het niet eens worden.

Topicstarter
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:45:
[...]

P.S. In deze tijd als je net student bent geweest lijkt mij de beste oplossing om bij je ouders te gaan/blijven wonen, paar honderd euro kostgeld betalen en flink sparen :+
Ik betaal ietsjes meer dan 400 maar daar heb ik dan ook een studio voor. Veel goedkoper kan niet tenzij ik idd op kamers ga. Ik denk niet dat mijn ouders (en ik) veel zin in een terugkeer hebben ;)

Maar ik snap je punt

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-07 13:32
Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:53:
[...]

Alleen als je werkt. Ik heb bruto € 33.500, dat is de ondergrens van modaal. Netto is dat € 1.800 omdat je bijv. de arbeidskorting niet krijgt.
Moet dat niet netto een kleine 2k zijn?
Of je legt natuurlijk 300 bruto pensioen in dat zou ook kunnen inderdaad.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

alaintje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:54:
[...]
Moet dat niet netto een kleine 2k zijn?
Of je legt natuurlijk 300 bruto pensioen in dat zou ook kunnen inderdaad.
Nope. Ik kan je de uitkeringsspecificatie laten zien (zodra ik thuis ben). En als uitkeringsgerechtigde wordt er geen pensioenpremie ingehouden op je uitkering: je bouwt op die manier ook € 0 pensioen op.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• HereIsTom
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:54:
[...]

Ik betaal ietsjes meer dan 400 maar daar heb ik dan ook een studio voor. Veel goedkoper kan niet tenzij ik idd op kamers ga. Ik denk niet dat mijn ouders (en ik) veel zin in een terugkeer hebben ;)

Maar ik snap je punt
Ik snap dat het nu lastig is om een hypotheek te krijgen, maar vroeger was het te makkelijk waardoor 1 op de 3 in de problemen kwam. Kopen kan een blok aan je been zijn als je financiële problemen krijgt in het ergste geval blijf je rest van je leven met een flinke restschuld zitten, daarom zijn de regels nu een stuk strenger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 14:49
Ik ben zelf een starter die vorig jaar een appartement heeft gekocht in de randstad op alleen mijn salaris. Ik zat ik dezelfde boot. Ik ben (door financiële redenen) pas op mijn 29ste het huis uit gegaan. Gelukkig had ik het goed thuis en kreeg ik veel vrijheid. Ik kwam er rond mijn 26ste/27ste achter dat het kopen van een huis nog wel is lastig zou kunnen worden en ben volgas gaan sparen.

Ik ben verpleegkundige en had een bruto salaris van €40.000 bij het kopen van mijn huis.
Precies om een hypotheek van 175.000 te krijgen. Gelukkig had ik €50.000 gespaard, hoe?

Ik kan wel alle kosten gaan opnoemen, maar eigenlijk kwam het neer op het volgende.
Goedkoop wonen bij ouders (kostgeld á €190 p.m), accepteer de beperkingen, een kleine goedkope auto, ik ben gaan fietsen naar het werk (18km) Stappen? Prima, eerst bij vrienden wat drinken, dan €20 euro uitgeven in de avond. Uit eten? Nop, extra dienst op het werk? Graag, geef maar.
Verzekerd bij mijn ouders, (vakantie + WA)

Dat was mooi, want zo kon ik van mijn salaris van €2200 netto, €1500 sparen. Vakantiegeld ging naar vakanties. Eindjaaruitkering ging naar mijn spaarrekening.

daardoor had ik ongeveer 13X €1500 = €19.500 per jaar en dat voor 2 jaar. Ik heb geschraapt en een parasiet bij mijn ouders geweest, maar die wisten ook wel goed waarom.

Tevens had ik nog een mooie oude BMW die ik 6 jaar gekocht had en mijn hart en ziel was. Deze is ook verkocht in die "2 spaarjaren" en heeft mij nog is €13.000 opgeleverd.

Zo had ik na 2 jaar buffelen €55.000 gespaard, met een modaal loon. van €40.000 bruto

Misschien zitten er een paar nuances in, maar ik heb 2 jaar (zeer) krap geleefd.

Nu heb ik een vriendin, werken we beiden fulltime en woon in een leuk appartement in Rotterdam voor €600 netto per maand (+120 VVE) = €720.

• HereIsTom
anandus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:05:
[...]
Inderdaad.

Even gekeken, en hier in Leiden (Randstad, studentenstad), kan je voor €175k prima een appartement krijgen.

Dit zou bijvoorbeeld een ideale starterswoning zijn:
https://www.funda.nl/koop...ent-40321682-zijldonk-56/
Zelfs in Utrecht en Zeist zijn er nog woningen onder de 200.000;
https://www.funda.nl/koop...7525-livingstonelaan-536/
https://www.funda.nl/koop...269-anna-paulownalaan-84/

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 22-08-2019 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik heb daar gewoond om de hoek in Utrecht maar zou er niet dood gevonden willen worden.. Die wijk is echt niet best, zeker niet bij Vasco de Gama daar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-07 21:11

Zenix

BOE!

Gewoon in de polder gaan wonen. Hier zijn nog genoeg woningen voor 200k (of minder). Ik heb een rijtjeswoning voor die prijs gekocht vorig jaar (nieuwbouw) 125m2 woon en 143m2 perceel. Hierbij zit nog wel flink wat meerwerk (spaargeld) maar zijn ook genoeg rijtjeswoningen (oud huur) die voor 170k gaan. Bijvoorbeeld:
https://www.funda.nl/koop...-40304897-lucernehof-142/
https://www.funda.nl/koop...uis-40313599-kopakker-17/
https://www.funda.nl/koop...s-40133761-lucernehof-45/

Nieuwbouw:
https://www.funda.nl/koop...40144773-bloemenzoom-134/

Reisafstand grote steden:
~60min naar Amsterdam.
~30min naar Zwolle
~45min naar Apeldoorn
Qua werkgelegenheid dus genoeg plekken om te werken.

Het is lastig inderdaad, maar een heel stuk makkelijker als je niet in de buurt van de randstad gaat wonen.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 22-08-2019 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-07 11:35

mwa

Je wordt toch spontaan depressief als je in zo een flat moet wonen??

• HereIsTom
ID-College schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:24:
[...]

Ik heb daar gewoond om de hoek in Utrecht maar zou er niet dood gevonden willen worden.. Die wijk is echt niet best, zeker niet bij Vasco de Gama daar...
mwa schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:25:
[...]

Je wordt toch spontaan depressief als je in zo een flat moet wonen??
Tja als starter in deze tijd moet je geen eisen gaan stellen, dan blijf je de rest van je leven duur huren!

[ Voor 19% gewijzigd door HereIsTom op 22-08-2019 20:29 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:55
Als je weinig maandlasten wilt kan je er ook voor kiezen om een heel goedkoop appartementje in een matige wijk te zoeken en aflossingsvrij te kopen. Dan zijn je maandlasten nihil. Geen HRA dan maar met huidige rente is dat ook geen wereld van verschil op een appartement van zo’n 150K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan koop je een appartement in de achterstandsbuurt van zo'n stad. Daar wil je echt niet in de toekomst vast komen zitten doordat je onder water staat.
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:28:
[...]

[...]

Tja als starter in deze tijd moet je geen eisen gaan stellen, dan blijf je de rest van je leven duur huren!
Je moet ook niet als starter een woning kopen in een achterstandsbuurt, dat kan je echt de nek kosten als huizenprijzen gaan dalen. Zulke plekken zijn dan namelijk als eerste aan de beurt, de plekken waar je als laatste uitvlucht nog wil kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 22-08-2019 20:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Ik raak nu toch in de war, is het nou normaal om na je studie in Utrecht te gaan wonen of niet? Wat doet de gemiddelde tweaker qua hypotheek, buurt, huur, inkomen? Is kanaleneiland nou realistisch voor een WO Master of niet?

[ Voor 111% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 21:38 ]

• ID-College
  • Nu online
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:28:
[...]

[...]

Dan heb je er zelf niet gewoond. Je zal dit echt niet makkelijk kwijt raken.. heb in de nieuwbouwflats iets verderop gewoond en die verkopen nog wel.. maar dit??? En ja, dan blijf je echt liever huren want hier zal je flink verlies op lijden ben ik bang.. En al is het niet zo dan woon je er in ieder geval jaren zonder plezier want zo leuk wonen is dit stuk van kanaleneiland absoluut niet..

@Anoniem: 1240358 : ik kon dit kopen met een WO master.. wel de nieuwbouw appartementen dan en dat was volop in de crisis. Toen lagen de appartementen voor het oprapen

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 22-08-2019 21:43 ]

ID-College schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

Dan heb je er zelf niet gewoond. Je zal dit echt niet makkelijk kwijt raken.. heb in de nieuwbouwflats iets verderop gewoond en die verkopen nog wel.. maar dit??? En ja, dan blijf je echt liever huren want hier zal je flink verlies op lijden ben ik bang.. En al is het niet zo dan woon je er in ieder geval jaren zonder plezier want zo leuk wonen is dit stuk van kanaleneiland absoluut niet..

@Anoniem: 1240358 : ik kon dit kopen met een WO master.. wel de nieuwbouw appartementen dan en dat was volop in de crisis. Toen lagen de appartementen voor het oprapen
Dus met een WO master zeg je dat 200k voor kanaleneiland aan de hoge kant is? Hoe vergelijk je dat met studentenprijzen van ~20 á 25 euro per m2? Wat is nou een eerlijke prijs voor waar?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 21:49 ]

• ID-College
  • Nu online
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Dus met een WO master zeg je dat 200k voor kanaleneiland aan de hoge kant is? Hoe vergelijk je dat met studentenprijzen van ~20 á 25 euro per m2?
Dat maak jij er van ;) Dit is het uitschot van kanaleneiland. Een plek in een nette flat in diezelfde wijk kost vele malen maar.. sterker nog: die heb ik zelf 6 maanden geleden verkocht en dat was een heel ander bedrag dan dit kan ik je vertellen (en die was nog kleiner ook)

ID-College schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

Dat maak jij er van ;) Dit is het uitschot van kanaleneiland. Een plek in een nette flat in diezelfde wijk kost vele malen maar.. sterker nog: die heb ik zelf 6 maanden geleden verkocht en dat was een heel ander bedrag dan dit kan ik je vertellen (en die was nog kleiner ook)
Even een disclaimer, ik wil er niets van maken. Ik weet echt niet wat een eerlijke prijs is! Ik verlijk met wat ik zelf voorheen / nu betaal.

Ik hoor constant verhalen van die terrorist komt daar vandaan en dat het ghetto is, maar dan zie ik prijzen van zoveel honderdduizend euro. En dan denk ik goh daar moet je toch echt goede advocaat of chirurg voor zijn omdat te betalen. En dan weet ik niet meer wat ik moet geloven.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 22-08-2019 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:15
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:49:
[...]

Eerlijk? Ik ben nog steeds lid van die Kamer gezocht groepen in Amsterdam. Daar betalen ze rustig 700 euro voor een kamer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DJustin schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:08:
Ik ben zelf een starter die vorig jaar een appartement heeft gekocht in de randstad op alleen mijn salaris. Ik zat ik dezelfde boot. Ik ben (door financiële redenen) pas op mijn 29ste het huis uit gegaan. Gelukkig had ik het goed thuis en kreeg ik veel vrijheid. Ik kwam er rond mijn 26ste/27ste achter dat het kopen van een huis nog wel is lastig zou kunnen worden en ben volgas gaan sparen.

Ik ben verpleegkundige en had een bruto salaris van €40.000 bij het kopen van mijn huis.
Precies om een hypotheek van 175.000 te krijgen. Gelukkig had ik €50.000 gespaard, hoe?

Ik kan wel alle kosten gaan opnoemen, maar eigenlijk kwam het neer op het volgende.
Goedkoop wonen bij ouders (kostgeld á €190 p.m), accepteer de beperkingen, een kleine goedkope auto, ik ben gaan fietsen naar het werk (18km) Stappen? Prima, eerst bij vrienden wat drinken, dan €20 euro uitgeven in de avond. Uit eten? Nop, extra dienst op het werk? Graag, geef maar.
Verzekerd bij mijn ouders, (vakantie + WA)

Dat was mooi, want zo kon ik van mijn salaris van €2200 netto, €1500 sparen. Vakantiegeld ging naar vakanties. Eindjaaruitkering ging naar mijn spaarrekening.

daardoor had ik ongeveer 13X €1500 = €19.500 per jaar en dat voor 2 jaar. Ik heb geschraapt en een parasiet bij mijn ouders geweest, maar die wisten ook wel goed waarom.

Tevens had ik nog een mooie oude BMW die ik 6 jaar gekocht had en mijn hart en ziel was. Deze is ook verkocht in die "2 spaarjaren" en heeft mij nog is €13.000 opgeleverd.

Zo had ik na 2 jaar buffelen €55.000 gespaard, met een modaal loon. van €40.000 bruto

Misschien zitten er een paar nuances in, maar ik heb 2 jaar (zeer) krap geleefd.

Nu heb ik een vriendin, werken we beiden fulltime en woon in een leuk appartement in Rotterdam voor €600 netto per maand (+120 VVE) = €720.
Oftewel, leef even 2 jaar gratis op kosten van je ouders, en dan kun je flink sparen.

Oh, en je moest al een BMW hebben die nog even 13K oplevert.

:X

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ID-College
  • Nu online
Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:50:
[...]

Even een disclaimer, ik wil er niets van maken. Ik weet echt niet wat een eerlijke prijs is! Ik verlijk met wat ik zelf voorheen / nu betaal.
Ik weet niet wat eerlijk is. Wat ik wel weet is dat dit aan de goedkope kant is voor zo'n plek. Dat heeft natuurlijk met de locatie te maken. Hier lopen de mensen met messen over straat en wordt er meerdere keren per dag in een auto ingebroken. Ik heb het allemaal zien gebeuren overdag. Ik heb regelmatig 112 moeten bellen omdat het helemaal uit de hand liep. Dat heb ik nooit eerder gehad.

Dus tja: als je dat oke vindt dan is dit betaalbaar. Vind je dat niet oke dan moet je een stuk meer betalen. Ik vind t waanzin (net als de rest) maar wie ben ik?

In 2013 kon in als starter iig een nieuwbouw appartementje kopen. Ik denk dat nu zou kunnen maar dan krijg je bovenstaande er gratis bij. De vraag is of je dat moet willen. Ik zou dan echt liever huren da n dat ik hier zou zitten (of in Nieuwegein gaan wonen waar het al wat beter is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Niks mis met Nieuwegein :P

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Behalve dat de prijs ook al stijgt en een groot deel al verkocht is: https://www.funda.nl/koop/nieuwegein/0-175000/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Tsurany schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:35:
[...]

Behalve dat de prijs ook al stijgt en een groot deel al verkocht is: https://www.funda.nl/koop/nieuwegein/0-175000/
Daar heb je gelijk in maar daar ging m’n opmerking ook niet over :P (maar dat wist je al ;))

• HereIsTom
Tsurany schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:45:
[...]

Dan koop je een appartement in de achterstandsbuurt van zo'n stad. Daar wil je echt niet in de toekomst vast komen zitten doordat je onder water staat.

[...]

Je moet ook niet als starter een woning kopen in een achterstandsbuurt, dat kan je echt de nek kosten als huizenprijzen gaan dalen. Zulke plekken zijn dan namelijk als eerste aan de beurt, de plekken waar je als laatste uitvlucht nog wil kopen.
Je kan het ook allemaal overdrijven, de eerste buurt ken ik niet, maar de tweede is in Zeist en dat is best een goede buurt.
Maar ja als je niet veel hypotheek kan krijgen als starter dan kan je ook niet veel eisen stellen, zowel dan blijf je duur huren!

• HereIsTom
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:53:
[...]
Eerlijk? Ik ben nog steeds lid van die Kamer gezocht groepen in Amsterdam. Daar betalen ze rustig 700 euro voor een kamer.
Tja als er nog steeds mensen zijn die zo dom zijn om veel te veel te betalen dan stijgen de prijzen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Coalitie is het eens over verbeteren koopkracht lage inkomens - https://nos.nl/l/2298589

Er zijn plannen voor starters op de woningmarkt, blijkbaar.
Denk dat het verstandig is om iig prinsjesdag af te wachten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Laatst online: 22-07 14:49
Jeroenneman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:54:
[...]

Oftewel, leef even 2 jaar gratis op kosten van je ouders, en dan kun je flink sparen.

Oh, en je moest al een BMW hebben die nog even 13K oplevert.

:X
Zeker, nu had ik relatief de luxe om thuis te wonen, maar dat komt echt niet alleen met voordelen. Ondanks dat ik in die 2 jaar €4560 heb betaald is het wel een financieel voordeel. Nu hielp ik mijn ouders ook graag in en rond het huis. (vooral met technische dingen)

Die BMW vond ik echt mooi, reed in graag mee, maar verzorgde hem nog liever. Voor die BMW heb ik ook moeten sparen. Maar toen ik realiseerde dat die auto mij geef huis ging geven, heb ik wat radicalere keuzes gemaakt.

Die €13.000 is inderdaad veel geld, maar heb die auto zelf gekocht voor €10.000 (nadat ik mijn vorige BMW voor €6000 had verkocht.) Ik had toen maar liefst €6000 spaargeld, waardoor ik die auto kon kopen.

Kijk thuis om je heen, heb je spullen die waard zijn te verkopen? Kunnen dingen kleiner of beperkter. Overleg met je ouders, als je op goede voet met ze staat om een project van een jaartje te starten.

Een kameraad van mij is weer thuis gaan wonen en heeft 1,5 jaar weer thuis gewoond (zonder kostgeld te betalen) om weer te sparen. Hij heeft ook een huis(je) kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:53:
[...]
"Jij vindt een auto van €300.000 niet duur?"
- "Ik zie vaak genoeg auto's van meer dan een miljoen hier voorbijkomen."

Dat. Is. Niet. Het. Punt. :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hahn schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:32:
[...]

Niet geheel mee eens. Het is vooral je perceptie. Als ik dan hier die 400 zie langskomen denk ik bij mijzelf: "Hmmm, dat valt toch wel mee?" Feitelijk ben ik dus al verziekt. :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-07 15:20
HereIsTom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

Je kan het ook allemaal overdrijven, de eerste buurt ken ik niet, maar de tweede is in Zeist en dat is best een goede buurt.
Maar ja als je niet veel hypotheek kan krijgen als starter dan kan je ook niet veel eisen stellen, zowel dan blijf je duur huren!
Die hut in Zeist heeft 157 per maand aan erfpacht. Met andere woorden, met een inkomen van 38.000 per jaar kun je normaal 175.000 lenen en zou je hem makkelijk kunnen kopen, maar door de erfpachtbetaling is dat nog maar maximaal ~132.000 hypotheek obv inkomen. Dus voor die flat in Zeist moet je eigenlijk al 43.000 en een beetje verdienen om 100% te kunnen financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:39
Pizza_Boom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:42:
[...]
Niet geheel mee eens. Het is vooral je perceptie. Als ik dan hier die 400 zie langskomen denk ik bij mijzelf: "Hmmm, dat valt toch wel mee?" Feitelijk ben ik dus al verziekt. :+ :+
Ook de definitie van "een fatsoenlijke woning" is grotendeels perceptie. Iemand die 3 hoog achter in een buitenwijk van een grote stad is opgegroeid, zal een 3-kamerappartement van 60m2 met balkon in een redelijke wijk als "fatsoenlijke woonruimte" beschouwen voor een (klein) gezin.

Terwijl diezelfde woonruimte als een aftands kippenhok gezien wordt door iemand die zijn hele leven in een vrijstaand huis van 200+ m2 is opgegroeid. Je referentiekader bepaalt nu eenmaal voor een groot deel de perceptie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-07 16:32
Richh schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:20:
Coalitie is het eens over verbeteren koopkracht lage inkomens - https://nos.nl/l/2298589

En dan veegt de Raad van State straks nieuwe bouwplannen weer van tafel vanwege stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:08
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:33:
Ik vind het heel raar dat je met een modaal inkomen niet eens een halfmodale woning kan betrekken, maar het met een kamer moet doen.
Ik had prima een appartement kunnen huren, maar ik had vrij weinig behoefte om 800 euro huur te betalen plus gwl. Dan had ik wss nog twee jaar langer door moeten sparen voordat ik een huis had kunnen kopen, dus ik heb gewoon bewust die keuze gemaakt.
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:40:
Raar dat mijn wat gefrustreerde opmerking overkomt als zeuren/alsof ik de realiteit niet kan accepteren. Ik heb geen haast met kopen en ik snap dat het nu bijzonder ingewikkeld is. Daardoor heb ik ook vrede met mijn huidige woonsituatie. Maar ik zie mijzelf daar niet nog 5+ jaar blijven. Doet niks af aan de belachelijkheid dat het voor een modaal verdienende alleenstaande nu vrijwel onmogelijk is een zelfstandige, fatsoenlijke woning te krijgen en in de toekomst waarschijnlijk nog erger wordt. (geïllustreerd door het feit dat vrijwel het enige wat in mijn stad onder de 175k níet onder bod/gereserveerd staat een studio is van 41m2, kaal afgeleverd en een keuken en badkamer die heftig aan vervanging toe zijn: 130k).
Sorry, ik snap dat je het zo interpreteert maar ik had het niet lullig bedoeld.

Ik wil alleen maar aangeven dat het feit dat je het belachelijk vindt niets verandert aan de situatie. Ik zie nu dat een heel groot deel van de reacties alleen maar iets in de trant van "het is allemaal kut en we kunnen nooit meer een huis kopen" is. Snap ik ook en ik ben het er opzich ook wel mee eens, maar zeggen dat iets kut is lost het probleem niet op.

Ik denk dat de eigenlijke oorzaak van de prijsstijgingen is dat vrouwen tegenwoordig (bijna?) even veel werken als mannen, waar 'vroeger' een huis vaak alleen op het salaris van de man werd gekocht. Als je samen iets wilt kopen heb je daardoor veel meer budget en als mensen veel meer te besteden hebben aan een schaars goed dan stijgen de prijzen. Als je dan alleen iets wilt kopen ben je inderdaad fucked. Maar die arbeidsparticipatie van vrouwen gaat niet meer veranderen, dus ja..

Ik vind de zogenaamde 'circle of influence' altijd wel een mooi concept. Ik heb geen invloed op de huizenprijzen, ligt buiten mijn circle of influence, dus ik kan me er wel druk over maken maar daar schiet ik niets mee op. Dan kijk ik liever naar de zaken waar ik wel invloed op heb, zoals goedkoop wonen om geld te sparen om later iets te kunnen kopen. Dat hoeft ook geen studentenkamer te zijn maar kan ook gewoon een gedeeld appartement zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Corrit op 23-08-2019 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Corrit schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:27:
Ik had prima een appartement kunnen huren, maar ik had vrij weinig behoefte om 800 euro huur te betalen plus gwl. Dan had ik wss nog twee jaar langer door moeten sparen voordat ik een huis had kunnen kopen, dus ik heb gewoon bewust die keuze gemaakt.
Maar is dat een modaal appartement? Kan je daar op een normale manier met een gezin wonen zonder je scheel te betalen? Immers, als je minder dan modaal verdiend kan je met een gezin ook gewoon in een rijtjeshuis wonen.
Ik kan ook wel een studio huren van 20m2, echter kan ik daarin geen gezin huisvesten. Ik word wel geacht een gezin te kunnen onderhouden met mijn salaris, maar huisvesting kan je ermee niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:08
Pizza_Boom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:40:
[...]
Maar is dat een modaal appartement? Kan je daar op een normale manier met een gezin wonen zonder je scheel te betalen? Immers, als je minder dan modaal verdiend kan je met een gezin ook gewoon in een rijtjeshuis wonen.
Ik kan ook wel een studio huren van 20m2, echter kan ik daarin geen gezin huisvesten. Ik word wel geacht een gezin te kunnen onderhouden met mijn salaris, maar huisvesting kan je ermee niet betalen.
Ik heb nog even op funda gekeken in mijn stad (Groningen) maar particuliere huur voor een gezinswoning (gekeken naar 100+m2) is idd wel wat duurder, daar heb je een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:39:
[...]

Een collega doet dat net andersom. Die heeft een stukje grond gekocht, heeft twee banen om dat zo snel mogelijk af te betalen en wil er dan een huis op laten bouwen.

Ik had verwacht dat de huizen bij Didam duurder waren. Een vriend woont in Didam, in dat dorp lijken alleen ondernemers te wonen. 'normale' rijtjeshuizen heb ik er niet gezien.
Weet jij misschien waar hij een hypotheek heeft gekregen voor alleen de grond? Ik wil namelijk ook een stukje grond kopen maar krijg geen hypotheek voor alleen de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ernemmer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:19:
[...]

Weet jij misschien waar hij een hypotheek heeft gekregen voor alleen de grond? Ik wil namelijk ook een stukje grond kopen maar krijg geen hypotheek voor alleen de grond.
Hij heeft dat met familie en eigen geld geregeld. Hij is moslim en die mogen van hun geloof niet lenen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:37:
[...]
Hij heeft dat met familie en eigen geld geregeld. Hij is moslim en die mogen van hun geloof niet lenen.
Ik las in je post, afbetaling, en dacht direct aan een hypotheek, maar lenen bij familie kan natuurlijk ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ernemmer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Ik las in je post, afbetaling, en dacht direct aan een hypotheek, maar lenen bij familie kan natuurlijk ook ja.
Ja dat is ook lenen, dat zei ik ook tegen hem. Overigens denk ik dat er ook wel hypotheken voor zijn. Het is sociale grond, dat is een Belgisch systeem dat je de grond koopt voor de helft van de marktwaarde. Maar er gelden dan wel voorwaarden (binnen x jaar moet er een huis op staan, x jaar mag je het niet doorverkopen). Zo zijn er ook sociale koopwoningen en sociale leningen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 08:27
Anoniem: 291096 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:58:
Ik ben benieuwd hoe alleenstaande Tweakers hun koophuis hebben geregeld en het vele sparen wat over de jaren nodig is :)

Ik ben zelf 26, werk 3 jaar en verdien nu iets boven modaal. Ik woon erg goedkoop en leef in bepaalde opzichten erg zuinig (ik koop bv alle grote spullen tweedehands, budgetteer strak) en in andere opzichten minder zuinig (ik heb nog een auto die amper wordt gebruikt, ga redelijk veel uit en vaak op vakantie). Vakanties en andere dingen die van de spaarrekening gekocht moeten worden niet meegerekend, spaar ik zo'n 32% van mijn jaarlijkse netto-inkomen.

Met mijn inkomen kan ik nog geen 200k aan hypotheek krijgen, te weinig voor een huis waar ik me prettig in zou voelen in de stad (nb niet in de randstad) waar ik woon, het liefst iets dichtbij het centrum. Zelfs met mijn hoge spaarpercentage zou ik over 5 jaar 'maar' zo'n 35-40k bij kunnen leggen. Ik vraag me dus echt af hoe het als alleenstaande überhaupt nog mogelijk is op termijn een fatsoenlijke woning te krijgen, als je nét boven de sociale huurgrens verdient en verder alleen een lage hypotheek kan krijgen.

Iemand die ervaringen kan delen of tips heeft voor dit langetermijn spaardoel in mijn situatie?
Het topic lijkt weer een algemeen woningmarkt topic te zijn geworden. Ik heb niet alles terug gelezen maar aan je post te zien zitten wij in hetzelfde schuitje.

Ik heb net een appartement gekocht in den Haag als alleenstaande bovenmodaal verdiener van 26. :) Als je vragen hebt stuur maar een DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Corrit schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:27:

Ik vind de zogenaamde 'circle of influence' altijd wel een mooi concept. Ik heb geen invloed op de huizenprijzen, ligt buiten mijn circle of influence, dus ik kan me er wel druk over maken maar daar schiet ik niets mee op. Dan kijk ik liever naar de zaken waar ik wel invloed op heb, zoals goedkoop wonen om geld te sparen om later iets te kunnen kopen. Dat hoeft ook geen studentenkamer te zijn maar kan ook gewoon een gedeeld appartement zijn.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
En daarmee zijn we in de situatie terecht gekomen dat iedereen klaagt over de huizenmarkt en niemand doet er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 22-07 15:39
Hahn schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:32:
[...]

Ook in andere steden wordt er grif meer dan EUR400 betaald. Zelfs in steden als Nijmegen, Wageningen en Delft is het voor EUR500 al niet makkelijk om wat redelijks te vinden. Misschien als je bij een studentenhuisvester zit kan je betaalbaar wat huren, maar ook die corporaties hebben last van oplopende wachttijden.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
fonsoy schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:58:
[...]

Ook in andere steden wordt er grif meer dan EUR400 betaald. Zelfs in steden als Nijmegen, Wageningen en Delft is het voor EUR500 al niet makkelijk om wat redelijks te vinden. Misschien als je bij een studentenhuisvester zit kan je betaalbaar wat huren, maar ook die corporaties hebben last van oplopende wachttijden.
Nog steeds niet het punt.

De vraag was "vind jij dat niet duur?". Dat iets de standaardprijs is, of ergens anders nog veel duurder is, wil nog niet zeggen dat het niet duur gevonden kan worden.

Goud kost meer dan €43.000 per kilo, wat voor goud misschien heel normaal is, maar ik vind het duur ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

Miks schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:30:
En daarmee zijn we in de situatie terecht gekomen dat iedereen klaagt over de huizenmarkt en niemand doet er iets aan.
Ik wil graag helpen, wat kunnen we er aan doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miks
garriej schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:04:
[...]

Ik wil graag helpen, wat kunnen we er aan doen?
Schrijf brieven naar politici of de krant. Organiseer protesten. Pas stemgedrag aan en overtuig vrienden, familie, kennissen. Sluit je aan bij een politieke partij of start je eigen. Deel flyers uit. Ga klagen bij de burgermeester en wethouders. Kraak een leegstaande woning. Verzamel verhalen en schrijf artikelen in de plaatselijke krant.

... Zal ik doorgaan?
Ik zeg hiermee overigens niet dat het makkelijk is!

[ Voor 5% gewijzigd door Miks op 23-08-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Relevant artikel met wat leuke grafieken van RTLZ vandaag:

https://www.rtlz.nl/life/...albaar-randstad-groningen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Jeroenneman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:54:
[...]
Je legt de rekening van je levensonderhoud dan ergens anders neer. Dat is uiteraard een "oplossing" maar die klinkt niet helemaal zuiver m.i. "Laat een ander voor je betalen en wordt rijk", zoiets. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bart2005 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:06:
[...]

Je legt de rekening van je levensonderhoud dan ergens anders neer. Dat is uiteraard een "oplossing" maar die klinkt niet helemaal zuiver m.i. "Laat een ander voor je betalen en wordt rijk", zoiets. :)
Hoe veel betaal je aan je ouders en wat ben je kwijt aan een hypotheek en boodschappen? Dat verschil kun je extra sparen en dat is vrij veel geld natuurlijk. Ook als je wel meebetaald aan je ouders.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-07 16:14
Richh schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:20:

De meeste versoepelingen qua financieringen werken averechts en stuwen de huizenprijs juist vaak weer op. Dat is vaak een tijdelijk effect.

De markt werkt gewoon volgens vraag en aanbod. Ga je mensen voordeeltjes geven, zorgt er ook voor dat de vraag groter zal worden en dus zal de prijs van het aanbod omhoog gaan.

De overheid heeft HEEL VAAK deze fout gemaakt. Ze zijn gewoon 8)7 dom daar. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
Ik kan uit ervaring wel vertellen dat het Inkomsten/uitgaven ratio in Groningen iets is waar ik niet gauw vanaf zou willen.

Als single persoon heb ik als je 3000 euro bruto een modaal salaris mag noemen het best goed.
Mijn twee onder 1 kap, 4 slaapkamers. Gekocht voor 145k.
Royale oprit voor twee auto's.
Heb een sportieve auto met bijna 300pk en kost een beetje geld.
Ik kan per maand ongeveer 800 Euro sparen.
Heb een klein spaarpotje van 20k (niet veel, maar heb ook geen schulden.. en dat voelt wel fijn)
Ben 30 jaar oud.

Ken mensen uit het zuiden, maar hun salaris is vaak niet "zoveel" hoger dat het mijn inkomsten/uitgaven ratio gaat verslaan. Je gaat er dus zwaar op achteruit.
Meeste jong volwassen mensen van mijn leeftijd die ik ken uit het zuiden kunnen in hun 1tje alleen maar een klein appartementje kopen. (Als je daar tevreden mee bent, prima. Dat is ook niet erg.)
Of moeten met hun partner hun hypotheek maximaal uitrekken en gigantisch risicovolle hypotheek aangaan en op het randje leven voor een fucking RIJTJESHUIS.
En als je kijkt hoe zo'n percentage gaat scheiden... dan kan je je eigen leven financieel totaal kapot maken. Sorry, risico TE HOOG.

Ik vind de randstad geweldig hoor... om af en toe op visite te komen. En voor uitjes.
Maar ik leef toch liever in een gebied met een beter inkomsten/uitgaven ratio.

Hierna dit leven is niet NOG een leven. (sorry gelovigen) Dus waarom jezelf slaaf laten zijn om perse in een bepaald gebiedt te willen wonen omdat.. status? Al dat stress, worden mensen daar niet gek van?

Ik leef voor MEZELF, niet voor anderen te laten zien dat goh kijk mij eens.. ik woon in de randstad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
@Immutable En in welke regio werk je? Kun je op de fiets al je boodschappen doen?

Ik hoor het vaker: zo lekker goedkoop wonen buiten de randstad. Maar dan wel vele uren en een klein vermogen kwijt zijn aan transport. Want veel mensen vergeten dat zelfs een redelijk goedkoop tweedehands autootje toch al 25ct per kilometer kost. Wonen in de randstad betekent vaak meer woonlasten dan wie daarbuiten woont, maar tegelijk ook noemenswaardig lagere (noodzakelijke) vervoerskosten. Voorzieningen zijn minder voor handen. Ja in de grotere plaatsen, maar daar zijn de woningen dan ook meestal weer aardig aan de prijs.

Ik woon op zo'n 25 minuten reizen van Amsterdam (zowel auto als OV) en kan het iedereen aanraden. Korte reistijden, dus lekker veel vrije tijd. Bovendien heb ik alle voorzieningen van een middelgrote plaats op loopafstand, inclusief het station. 20 minuten fietsen naar mijn werk. Met 5 minuten fietsen sta ik heerlijk rustig tussen het groen. En als ik een kwartiertje de andere kant op fiets kan ik een bootje huren en gaan varen.

Als autoliefhebber vind ik het heerlijk om mijn dagelijkse reizen nooit meer met de auto te _MOETEN_ afleggen. Maar een realistische keuze te hebben tussen fiets, auto en OV. Om nog maar niet te spreken over vele uren meer vrije tijd dan een forens met het zelfde aantal werkuren per week.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Immutable
Ivow85 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:52:
@Immutable En in welke regio werk je? Kun je op de fiets al je boodschappen doen?

Ik hoor het vaker: zo lekker goedkoop wonen buiten de randstad. Maar dan wel vele uren en een klein vermogen kwijt zijn aan transport.
(Regio satellietplaatsen rondom de stad Groningen zeg maar)

Leuk he al die vooroordelen van die mensen uit de Randstad die denken dat hier NIKS is.

- Twee supermarkten op loop afstand. ( Jumbo & Poiesz )
- Fitness op loopafstand
- Jehova getuige kerk op loopafstand (ok dat is iets minder)
- 20 minuten naar Groningen de stad. ( voornamelijk voor kleren kopen, en vermaak )
- 10/15 minuten met de auto naar mijn werk.
- Tussen het groen? Ik loop daar gewoon heen.
- Als auto liefhebber hou ik er van dat hier amper politie is die controleert, minder drukte op de wegen. Lekker planken.
- Aan een snelweg die zowel naar Groningen snel gaat, als naar het zuiden van het land.

[ Voor 9% gewijzigd door Immutable op 23-08-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:27
Immutable schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:25:
Ik kan uit ervaring wel vertellen dat het Inkomsten/uitgaven ratio in Groningen iets is waar ik niet gauw vanaf zou willen.

Als single persoon heb ik als je 3000 euro bruto een modaal salaris mag noemen het best goed.
Heb een klein spaarpotje van 20k (niet veel, maar heb ook geen schulden.. en dat voelt wel fijn)
Ben 30 jaar oud.

Ken mensen uit het zuiden, maar hun salaris is vaak niet "zoveel" hoger dat het mijn inkomsten/uitgaven ratio gaat verslaan. Je gaat er dus zwaar op achteruit.
Meeste jong volwassen mensen van mijn leeftijd die ik ken uit het zuiden kunnen in hun 1tje alleen maar een klein appartementje kopen. (Als je daar tevreden mee bent, prima. Dat is ook niet erg.)
Of moeten met hun partner hun hypotheek maximaal uitrekken en gigantisch risicovolle hypotheek aangaan en op het randje leven voor een fucking RIJTJESHUIS.
En als je kijkt hoe zo'n percentage gaat scheiden... dan kan je je eigen leven financieel totaal kapot maken. Sorry, risico TE HOOG.

Ik vind de randstad geweldig hoor... om af en toe op visite te komen. En voor uitjes.

Hierna dit leven is niet NOG een leven. (sorry gelovigen) Dus waarom jezelf slaaf laten zijn om perse in een bepaald gebiedt te willen wonen omdat.. status? Al dat stress, worden mensen daar niet gek van?

Ik leef voor MEZELF, niet voor anderen te laten zien dat goh kijk mij eens.. ik woon in de randstad.
Als je alles in het verre noorden (Friesland/Groningen) of verre zuiden (Limburg) hebt, dan kan je er inderdaad voor een prikkie prima wonen.
Maar volgens mij moet je met die regionen wel een band hebben om er te kunnen wonen. Daarnaast is er natuurlijk heel weinig werk te krijgen en als je er geen werk hebt moet je iedere dag ver reizen.
Ik heb ook wel collega’s die uit Groningen komen, maar die verblijven iedere week wel een paar dagen in een hotel in de buurt hier.

Mijn eerste huis dat ik net zoals mijn huidige huis alleen kocht was ook slechts een tussenwoning van ongeveer 250k. Ik was toen 27 jaar oud en verdiende geen drol. Natuurlijk was dat behoorlijk klein met 110 m2 woonoppervlakte, maar als starter zou ik niet teveel eisen stellen aan een woning. Ik was destijds al lang blij dat ik iets kon kopen en het was ook nog eens een nieuwbouwwoning. Je moet ergens beginnen toch?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik zou 110m2 in je eentje nou niet bepaald klein noemen, en een huis kunnen kopen van 250k op 27-jarige is ook al niet niets, weet niet wat je onder ‘geen drol’ verstaat maar daar moet je toch wel redelijk voor verdienen lijkt me (of had je zoveel eigen geld gespaard/erfenis/etc?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
fisherman schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 18:23:
[...]

Als je alles in het verre noorden (Friesland/Groningen) of verre zuiden (Limburg) hebt, dan kan je er inderdaad voor een prikkie prima wonen.
Maar volgens mij moet je met die regionen wel een band hebben om er te kunnen wonen. Daarnaast is er natuurlijk heel weinig werk te krijgen en als je er geen werk hebt moet je iedere dag ver reizen.
Ik heb ook wel collega’s die uit Groningen komen, maar die verblijven iedere week wel een paar dagen in een hotel in de buurt hier.

Mijn eerste huis dat ik net zoals mijn huidige huis alleen kocht was ook slechts een tussenwoning van ongeveer 250k. Ik was toen 27 jaar oud en verdiende geen drol. Natuurlijk was dat behoorlijk klein met 110 m2 woonoppervlakte, maar als starter zou ik niet teveel eisen stellen aan een woning. Ik was destijds al lang blij dat ik iets kon kopen en het was ook nog eens een nieuwbouwwoning. Je moet ergens beginnen toch?
- Ja, ik zou zelf ook niet zomaar ergens in een gebied gaan wonen ver weg van alle mensen die ik niet ken. Dat is denk ik de enige en sterkste argument.
Maar de rest niet hoor.
- Salarissen zijn niet verschrikkelijk lager als in het zuiden.
- Baan aanbod wordt vaak gekenmerkt door heel slecht, maar ik heb hier nog nooit tegen aan gelopen. Genoeg vacatures. In de stad Groningen zijn ook veel banen qua ICT/Software programmeurs etc.
-Ja, het aanbod is iets minder.. waardoor je slechter staat qua onderhandeling qua salaris. Toch zie je dat in de praktijk het salaris niet heel veel minder is dan het zuiden. (Dit is wat ik bedoel qua inkomsten/uitgaven ratio)

Het probleem in de randstad is dat er meer mensen zijn en dus de bevolkingsgroei ook harder groeit, en de oppervlakte niet. Dus moet je met meer mensen minder ruimte delen.
Grond wordt dan duur.

Je hebt dan twee keuzes: Accepteren. Of weg gaan naar groenere weiden, wat betekend een onbekend gebied. Vroeger gingen onze voorouders ook weg uit Afrika. En, zo slecht is het hier in Europa toch niet? :9
Ik vind het nog knap trouwens dat jij op je 27e een hypotheek van 250k kan krijgen. En je zegt dat je geen drol verdient? Voor een 250k hypotheek moet je wel aardig wat inbrengen, of spaargeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Ik vind 110m2 allesbehalve klein. Zéker voor een starter.

Bij een starterswoning denk ik aan de 50m2 - 75m2.

110m2 is eerder richting gezinswoning.

Het huis waar ik nu in zit, met vrouw, kinderen, katten, etc. is ook iets in die richting (tikkie groter, maar niet veel, misschien 125m2?).
Het kan altijd groter, maar dat formaat is echt niet ieniemienie :P
En helemaal niet als starter :o Wat moet je met die ruimte? :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Beetje onzin hè, zoals anderen hier al zeggen is 110 m2 een ruime woning en niks mis met zo’n tussenwoning en 250k is wel een hoop geld, zeker als je het over jaren geleden hebt, afgelopen 10 jaar zijn de prijzen bijna verdubbeld, dus als je geen drol verdiende kon je het toen ook niet betalen, de rente was toen ook meer dan 3x zo hoog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:42:
[...]

afgelopen 10 jaar zijn de prijzen bijna verdubbeld
Volgens mij waren de prijzen anderhalf jaar geleden pas op 2008-niveau, niet?

En relatief gezien (vergeleken met inkomen) liggen de prijzen nog onder het 2008-niveau.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 23-08-2019 21:20 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
anandus schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

En relatief gezien (vergeleken met inkomen) liggen de prijzen nog onder het 2008-niveau.
Misschien is een verdubbeling overdreven, maar een huizenprijs in 2008 van 250.000 is nu ruim 350.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HereIsTom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:30:
[...]

Misschien is een verdubbeling overdreven, maar een huizenprijs in 2008 van 250.000 is nu ruim 350.000
Maar dan liggen de prijzen dus 45% boven 2008 niveau toch? Ik ben nu ook het spoor bijster, zijn huizen in euro's nu duurder of niet dan in 2008?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 23-08-2019 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Anoniem: 1240358 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:33:
[...]

Maar dan liggen de prijzen dus 45% boven 2008 niveau toch? Ik ben nu ook het spoor bijster, zijn huizen in euro's nu duurder of niet dan in 2008?
Is jou salaris in die tijd dan ook met 45% gestegen?
Als ze in 2008 250k euro waren en nu 350k euro dan zijn ze toch duurder!?

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 23-08-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HereIsTom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

Ja, met wel veel meer. denk wel zo'n 1000%. maar ik vraag me af of de huizenprijzen nu absoluut of relatief even hoog zijn als in 2008. MIjn salaris heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:56
Immutable schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:14:
[...]

De meeste versoepelingen qua financieringen werken averechts en stuwen de huizenprijs juist vaak weer op. Dat is vaak een tijdelijk effect.

De markt werkt gewoon volgens vraag en aanbod. Ga je mensen voordeeltjes geven, zorgt er ook voor dat de vraag groter zal worden en dus zal de prijs van het aanbod omhoog gaan.

De overheid heeft HEEL VAAK deze fout gemaakt. Ze zijn gewoon 8)7 dom daar. :+
Niet dom, dit is de bedoeling. Makelaars, bankiers, huisjesmelkers etc hebben het oor van de partijen die meestal in de regering zitten, die vinden dit prachtig. Meer lenen zonder meer huizen te bouwen is voor hun ideaal, ze verdienen zo meer geld met hetzelfde werk.

Daarnaast profiteren huizenbezitters hier ook van, althans als ze denken dat ze wat hebben aan een stijgende huizenprijs. De starters van nu of van morgen hebben niks te vertellen en niets te kiezen.
anandus schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:18:

Nee, de lonen zijn in de tussentijd nauwelijks tot niet gestegen in reële termen. Huizenprijzen gecorrigeerd voor inflatie liggen inmiddels een stuk hoger dan op de allerhoogste piek uit de Nederlandse geschiedenis.

[ Voor 20% gewijzigd door ph4ge op 23-08-2019 21:45 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:47
Anoniem: 1240358 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:33:
[...]

Dat valt wel mee en vooral regio afhankelijk.
Prijsniveau (2015=100) 1e kwartaal 2008 in NH is 114 en nu 140, in Drenthe bijvoorbeeld was het 1e kwartaal 2008 121.6 en nu 122.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/huizenmarkt-in-beeld

Dus ook al kijk je naar NH is het nog geen 45%, in de steden zou het kunnen, maar gemiddeld zeer zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
HereIsTom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:30:
[...]

Dat geldt alleen voor enkele zeer gewilde plaatsen/regio's. In de meeste regio's liggen de prijzen nu Iers boven de prijzen van 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 21:03
HereIsTom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

Als ze in 2008 250k euro waren en nu 350k euro dan zijn ze toch duurder!?
Prijzen liggen landelijk ongeveer 15% boven de vorige piek van 2008.

Inkomen is een nogal persoonlijke factor, maar de CAO lonen zijn ongeveer 20% gestegen.

Evenaring van de piek-verhouding woonlasten/inkomen komt dus in zicht, al geeft de lagere rente nog behoorlijk wat ruimte voordat we het getal van toen echt raken. Ook is de schaarste op de woningmarkt iets toegenomen, wat overtreffing van de piek aannemelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ben 30 jaar oud.

Ja want al die mensen wonen in of in de buurt van de randstad voor de status... Wat denk je zelf?

Verder natuurlijk top dat jij in die regio wel een ok. Baan kan vinden maar voor veel is dat een stuk minder het geval, of doe je jezelf qua carrière perspectief geen goede daad. Zeker gezien je tegenwoordig bij veel bedrijven moet vertrekken als je significante salarisgroei wilt doormaken.

Hell al had ik in het oosten blijven wonen na m'n studie (buiten de volksaard waar ik me niet echt thuis voel en dat iedereen die ik kende ook weee vertrok na de studie) had ik nu waarschijnlijk 60% van m'n huidige inkomen gehad en dat gat groeit rap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:27
Immutable schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 18:36:
[...]

Ik vind het nog knap trouwens dat jij op je 27e een hypotheek van 250k kan krijgen. En je zegt dat je geen drol verdient? Voor een 250k hypotheek moet je wel aardig wat inbrengen, of spaargeld hebben.
Is al een tijd geleden net voor de vorige crisis uitbrak.
Ik heb toendertijd inderdaad eigen geld gebruikt om een huis te kopen. Een deel van dat geld zag ik weer terug toen ik dat huis verkocht en een ander huis kocht.
HereIsTom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:42:
[...]

Beetje onzin hè, zoals anderen hier al zeggen is 110 m2 een ruime woning en niks mis met zo’n tussenwoning en 250k is wel een hoop geld, zeker als je het over jaren geleden hebt, afgelopen 10 jaar zijn de prijzen bijna verdubbeld, dus als je geen drol verdiende kon je het toen ook niet betalen, de rente was toen ook meer dan 3x zo hoog!
Het was een gewone nieuwbouw eengezinswoning. De prijzen zijn zeker niet verdubbeld hoor, dan had ik er flinke winst op gemaakt na verkoop.
Ook de rentes zijn niet 3 keer lager, toendertijd 4,8(ing) voor 20 jaar vast en nu 2,78 (centraal beheer) voor 30 jaar vast. Vorig jaar heb ik ivm een verhuizing een nieuwe hypotheek afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
t_captain schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:28:
[...]

Inkomen is een nogal persoonlijke factor, maar de CAO lonen zijn ongeveer 20% gestegen.

Evenaring van de piek-verhouding woonlasten/inkomen komt dus in zicht, al geeft de lagere rente nog behoorlijk wat ruimte voordat we het getal van toen echt raken. Ook is de schaarste op de woningmarkt iets toegenomen, wat overtreffing van de piek aannemelijk maakt.
Ik was daar laatst naar op zoek. Heb je een bron van die stijging in CAO lonen? (Voor mijn gevoel is de stijging de afgelopen jaren veel minder geweest...)

Je moet ook niet vergeten dat aflossingsvrij de norm was in 2008. Dat is nu ook wel anders. Daarnaast zijn de leennormen aangescherpt. De prijzen van nu zijn dus minder goed te evenaren als starter. Wat mij betreft een duidelijk bubbelsignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 21:03
https://opendata.cbs.nl/s...2838ned/table?fromstatweb

Je kunt nog wat spelen met de assen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben 30 jaar oud.

Ik vraag me wel af wat voor woning dat is geweest voor 145k. Dat waren wij al bijna kwijt bovenop de VON prijs van onze nieuwbouwwoning. En een keuken is net zo duur Groningen of Amsterdam.
Locatie is natuurlijk meest prijs opdrijvend, maar een originele jaren 70 woning waar nooit wat aan is gedaan is niet te vergelijken met een moderne woning.

Verder is de discussie randstad vs niet randstad zinloos imo.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 24-08-2019 11:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:05
Ben het wel eens met @Immutable voor een deel.
Als je volgens een landelijke CAO wordt betaald, heb je meestal wel een voordeel als je in een 'goedkoper' gebied woont.
Als je dat niet financieel ontvangt, dan afhankelijk van je voorkeuren, wel door minder file's, meer natuur en meer huis of tuin per euro.
Niet dat het ene beter is, maar buiten de randstad is het op sommige punten wel efficiënter.

Meer ontopic. Is het niet zo dat het meer ligt aan de moderne eisen aan een huis die zorgen dat er niks meer betaalbaar te koop is? Vanuit zowel koper als verkoper/bouwer. Kwaliteit van huizen is gemiddeld ook hoog. 40 jaar geleden was het als beginner nog acceptabel om in een tochtig krot te beginnen om pas tien jaar later een degelijke 2-onder-1 kap te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:05

Ik hoor het vaker: zo lekker goedkoop wonen buiten de randstad. Maar dan wel vele uren en een klein vermogen kwijt zijn aan transport. Want veel mensen vergeten dat zelfs een redelijk goedkoop tweedehands autootje toch al 25ct per kilometer kost. Wonen in de randstad betekent vaak meer woonlasten dan wie daarbuiten woont, maar tegelijk ook noemenswaardig lagere (noodzakelijke) vervoerskosten. Voorzieningen zijn minder voor handen. Ja in de grotere plaatsen, maar daar zijn de woningen dan ook meestal weer aardig aan de prijs.

Ik woon op zo'n 25 minuten reizen van Amsterdam (zowel auto als OV) en kan het iedereen aanraden. Korte reistijden, dus lekker veel vrije tijd. Bovendien heb ik alle voorzieningen van een middelgrote plaats op loopafstand, inclusief het station. 20 minuten fietsen naar mijn werk. Met 5 minuten fietsen sta ik heerlijk rustig tussen het groen. En als ik een kwartiertje de andere kant op fiets kan ik een bootje huren en gaan varen.

Als autoliefhebber vind ik het heerlijk om mijn dagelijkse reizen nooit meer met de auto te _MOETEN_ afleggen. Maar een realistische keuze te hebben tussen fiets, auto en OV. Om nog maar niet te spreken over vele uren meer vrije tijd dan een forens met het zelfde aantal werkuren per week.
Dat soort plekken zijn natuurlijk ook buiten de randstad. Wij hebben één auto. Ik fiets in 10 minuten naar het werk. Vriendin rijdt kinderen naar opvang en eigen werk in 15 minuten. Boodschappen worden wekelijks thuisbezorgd (kost niks tegenwoordig). Garages, bouwmarkten en winkelcentrum allemaal op loop- en fietsafstand. Wij rijden minder dan 10k km per jaar. Midden in Friesland waar ik vanuit mijn huis uren over wegen langs weilanden en bossen kan hardlopen of fietsen in elke richting (behalve dorpscentrum uiteraard). Op 10 km van de Friese meren waar je serieus kan varen en recreëren.

In de buitengebieden woont het grootste gedeelte op een efficiënte plek en een klein gedeelte op de minder handige plekken waar ze veel moeten rijden. In de randstad is dat andersom en woont bijna niemand zo mooi als jij dat nog voor elkaar hebt.

Alsnog, als je een beetje handig plant en één keer per week voor een paar euro benzine moet verbruiken, kost dat nog maar 250 euro per jaar extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Sport_Life schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Ik vraag me wel af wat voor woning dat is geweest voor 145k. Dat waren wij al bijna kwijt bovenop de VON prijs van onze nieuwbouwwoning. En een keuken is net zo duur Groningen of Amsterdam.
Locatie is natuurlijk meest prijs opdrijvend, maar een originele jaren 70 woning waar nooit wat aan is gedaan is niet te vergelijken met een moderne woning.

Verder is de discussie randstad vs niet randstad zinloos imo.
Eind jaren 70 woning.
Jaren 90 badkamer, 10 jaar oude keuken.
Het was wel een woning die wel het één en ander aan moest gebeuren. Nieuw vloertjes, alles verven.
o.a. Spouwmuur isolatie voor 800 euro. (Best veel geheel rondom)
Wil nu de jaren 90 badkamer aanpakken. En verder de zolder nog aftimmeren + isoleren.
Laten we het erop houden. Het is gewoon een net huis, alleen niet helemaal up to date 2019.
150m^2 omdat de gehele garage erbij getrokken is als deels woning + garderobe.

Anyway, hoezo zinloos? De titel is toch "De weg naar een koophuis als alleenstaande" ?
Ik denk dat het nog prima kan in Nederland, maar in de randstad is dat wel bijna een kansloze optie aan het worden. Heb je meer wensen is de enige oplossing: de locatie aanpassen.
Just my 2cents.

Daarnaast zei ik toch dat, van locatie veranderen een goed argument is. Omdat je vaak vrienden hebt, familie etc. Dus ik begrijp dat volkomen. Het wordt dan meer een persoonlijke keuze dan dat er ergens een maas in de wet zit waardoor je wel ineens een paleis kan kopen in de randstad als alleenstaande. Of verwacht je zo'n antwoord hier? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
Miks schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:04:
[...]

Ik was daar laatst naar op zoek. Heb je een bron van die stijging in CAO lonen? (Voor mijn gevoel is de stijging de afgelopen jaren veel minder geweest...)

Je moet ook niet vergeten dat aflossingsvrij de norm was in 2008. Dat is nu ook wel anders. Daarnaast zijn de leennormen aangescherpt. De prijzen van nu zijn dus minder goed te evenaren als starter. Wat mij betreft een duidelijk bubbelsignaal.
Van het CPB:

Afbeeldingslocatie: https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/web-loon_web-loon-760x420-2.png

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 08:27

Haha, je realiseert je dat er ook buiten de randstad steden zijn? Mijn ouders hebben een auto maar fietsen beide in 15 minuten naar het werk.

En ja, ik heb het minder getroffen met 50 minuten enkel hier in de Randstad. Maar dat komt omdat ik in Amsterdam werk en graag een koophuis wilde, dus een stuk moest uitwijken.

[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 26-08-2019 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
t_captain schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:28:
[...]

Prijzen liggen landelijk ongeveer 15% boven de vorige piek van 2008.

Aan de andere kant is het belastingvoordeel vele malen kleiner geworden in de tussentijd.

Pagina: 1 2 3 Laatste