Allen, dank voor de bijval, of in ieder geval voor de reactie voor diegenen die me nu het liefst willen kielhalen langs hun toetsenbord omdat ik enige kritiek uit op “hun” Tweakers.net.
Om mezelf niet helemaal te geselen (omdat mijn leven méér is dan alleen maar te reageren op Tweakers.net) zal ik ook inhoudelijk niet ingaan op al jullie reacties. Mij gaat het erom dat ik de mensen achter Tweakers.net wilde laten weten dat ze aan het vervreemden zijn van wat Tweakers.net ooit was. Iemand zei gekscherend (en ik lag in een deuk om de opmerking) waar de topic over paardrijbroeken nu bleef? Gelukkig is het niet zó erg gesteld met Tweakers.net, maar feit is wel dat vele onderwerpen over relevante tech compleet genegeerd wordt. Zelfs als ze ingebracht worden zie je ze nooit terug. Vooral zaken die BIJVOORBEELD (lezen, haters!) met Linux te maken hebben. Voor mij part wat anders, maar waar ik NIET op zit te wachten is, buiten de al aanwezige reclame, ook nog eens advertorials over auto’s of andere techniek waar een batterij, accu of een zonnecel in zit. Want dan kunnen we ook beginnen over de nieuwste vibrator bij de Christine le Duc, compleet met bedieningsapp (het bestaat écht!).
Over Linux gesproken: ik haal dit specifiek aan omdat dit een lichtend voorbeeld is van hoe een bepaalde techniek ondergeschoven en ondervertegenwoordigd wordt op een website zoals Tweakers.net, terwijl juist Linux in deze huidige tijd dermate diep verweven is in onze samenleving dat we er gewoonweg niet meer omheen kunnen. Een enkel artikel daargelaten wordt het verder zwaar genegeerd en lees je er nauwelijks iets over. Vaak ook niet als het écht relevant is. Die verhouding klopt gewoon niet op een tech-site zoals deze. Dat kan niemand ontkennen, ongeacht of je nu een pesthekel aan alles wat met Linux te maken hebt (waarom eigenlijk?) of niet. Uiteindelijk hebben we allemaal te maken met Linux, ook al is dat niet direct zichtbaar.
“Ja, maar dan submit je zelf toch wat?”, hoor ik je zeggen. Niet dat ik de redactie dood gooi met submits, maar geloof me: dat heb ik weleens gedaan. Maar uiteindelijk zie ik er vaak niks van terug. En dan krijg ik het gevoel dat mijn inbreng niet echt iets oplevert, en dat de redactie blijkbaar andere interesses heeft. Al dan niet vanuit eigen interesses bekeken, of vanuit commercieel oogpunt. Dat Tweakers.net niet alles kan plaatsen wat men aandraagt snap ik, maar als er vervolgens wél ruimte is voor onzin, reclames verpakt als “artikel” en zogenaamde “theeleutartikeltjes”, dan begin ik toch enigszins te fronsen.
Even een voorbeeld: Is iemand op de hoogte van het feit dat de door Microsoft gecertificeerde drivers van Nvidia, AMD, Intel en andere fabrikanten kwetsbaarheden bevatten die ons allemaal treffen, en dat dit recentelijk aan het licht is gekomen? Ik lees het op andere websites, maar op Tweakers.net plaatsen ze liever advertorials over auto’s. Of dat een update van de Google Play Service op je lulijzer ervoor zorgt dat je batterij snel(ler) leeg trekt? Ik lees het op andere websites, maar op Tweakers.net plaatsen ze liever non-nieuws over een “lootbox”. Of een interessante, sterk op Mac lijkende computer of een strakke op een MacBook lijkende laptop die Linux draait, maar die voor minder dan de helft van wat een Mac kost besteld kan worden? Ik lees het op andere websites, maar Tweakers.net plaatst liever theeleutpraatjes over bijvoorbeeld social media. Dit zijn voorbeelden dat maken waarom Tweakers.net (voor mij) minder relevant aan het worden is. Het is alleen nog nieuws gerelateerd aan “the usual suspects”. Als Google, Facebook, Microsoft en/of Apple een scheet laat, dan zul je het nog wel terugvinden hier. Maar veel tech-nieuws bereikt Tweakers.net niet meer. En dat maakt het allemaal erg saai en eenzijdig. Voor mij wel althans….
Voor de goede orde: Het is MIJN mening. Mijn mening is niet de jouwe. En ik mag ervan vinden wat ik vind. Net als dat jij dat mag vinden. Sommige reacties vind ik schitterend (waarvoor wederom dank), maar andere reacties slaan óf nergens op, óf ik kan er niks mee. Die neem ik maar voor kennisgeving aan. Prima verder wat je ervan denkt, maar ik lig er niet wakker van.
Ben ik veranderd? Heb ik andere interesses? Ben ik “oud” en “een zeur”? Vast wel. Maar we mogen ook constateren dat Tweakers.net net zo goed veranderd is. Net als de populatie aan bezoekers, die vandaag de dag meedogenlozer, harder en veel meer primair reageert dan “mijn generatie, in de goede oude tijd”. En dat is wat ik zie.
Ik heb mijn punt gemaakt. De redactie mag het ter harte nemen of het naast zich neerleggen. Het is mij om het even. Maar ondanks dat tijden veranderd zijn: verloochen jezelf niet en vergeet nooit waar, en hoe het allemaal begon. En zo niet, dan is dat voor mij verder prima! Ik submit binnenkort wel een topic over paardrijbroeken. Met koplampen, afstandsbediening en een paardrij-app. Is ook techniek, nietwaar?