Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 16:08
Beste Tweakers,

Vast een terugkerend onderwerp maar heb toch nog een vraag over dit onderwerp. Omdat ik het antwoord op mijn vraag niet voldoende terug kan vinden op het forum(dit kan natuurlijk volledig aan mij liggen).

Ik zal eerst even de situatie schetsen.

Ik gebruik mijn pc op de volgende receiver

Yamaha RX-A2080

Daarbij gebruik is deze kabel

https://www.ruconnected.nl/kabels/platte-4K-HDMI-kabel/

Vervolgens gaat deze kabel

https://www.club-3d.com/e...0hz_uhd_cable_3m-9.84_ft/

van mijn receiver naar de volgende televisie

LG OLED65C8PLA Zwart

De kabel van Club 3d staat aangeduid als een HDMI 2.0 kabel maar wel met het premium keurmerk.

De kabel van RU connected staat aangeduid als HDMI 2.0b en zie ze dan niet adverteren met het premium keurmerk.

Nu als ik verschillende websites geloof, zou een HDMI 2.0 geen HDR, WCG en HLG ondersteunen en een 2.0B kabel wel.

Nu hebben ze beide een doorvoersnelheid van 18 Gbps. Het gaat in wezen toch om deze doorvoersnelheid. Want als deze lager is en doordat je HDR, WCG en HLG over de kabel gaat zenden met een hoge FPS zou een kabel die geen 18 Gbps heeft dit toch niet moeten redden?

Nu snap ik dus niet wat die aanduiding van de extra b achter 2.0 betekend als 2.0, 2.0a en 2.0b allemaal een doorboersnelheid van 18 Gbps hebben.

Hopelijk ben ik een beetje te volgen :)

Alvast bedankt.

[ Voor 60% gewijzigd door Dellmorte op 16-08-2019 13:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:19
Voor zover ik weet bestaat het hele HDMI 1.4, 2.0, 2.0b helemaal niet. Wat de doorslag geeft is de doorvoersnelheid. Ik heb hier in een eerder topic eens een stukje over gelezen wat zeer veel duidelijkheid verschaft. :)

Edit: Ik kan het topic niet meer vinden maar heb wel het stukje tekst ooit eens opgeslagen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QjJ4Lxb/Info-HDMi-kabels.png

Met dank aan @stin00 d:)b

@DaMarcus of @FeaR : Wellicht dat dit stukje van Stin00 bovenin vastgepind kan worden in het subforum? Voor een hoop Tweakers wellicht gelijk een goed antwoord. :)

[ Voor 50% gewijzigd door hk12nl op 16-08-2019 10:50 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:56
HDMI aansluitingen op je videokaart, versterker en TV hebben een versie. Die bepalen of je HDR / WCG/HLG/4K support hebben. Alle aansluitingen van zowel input, output als doorgeefluik (versterker) moeten dit dan ondersteunen.

HDMI kabels hebben inderdaad zoals je zelf al hebt gevonden een snelheid. Die snelheid is onafhankelijk van de versie, al vereisen de hogere resoluties die de nieuwere HDMI versies ondersteunen natuurlijk ook een kabel die geschikt is voor een hogere snelheid. De sleutelwoorden om op te letten zijn high-speed, premium high speed (dat zijn de 18gbps kabels) en ultra-high speed(48gbps). Dat zijn namelijk de namen waarop ze gecertificeerd worden en ik hoop dat ze deze ook mee nemen in de gemiddelde marketing. Echter heb je die ultra-high speed pas vanaf HDMI 2.1 nodig omdat eerdere hdmi versies nooit boven de 18gbps komen ;)

Maar om eerlijk te zijn, ik zou het gewoon proberen, zeker op de kortere afstanden van 1 a 2 meter. Vaak komen de high-speed action dropveters nog een heel eind. Een digitale kabel werkt of werkt niet, er zitten geen tussenstappen in met kwaliteitsverlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
harm12nl schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:41:
Voor zover ik weet bestaat het hele HDMI 1.4, 2.0, 2.0b helemaal niet. Wat de doorslag geeft is de doorvoersnelheid. Ik heb hier in een eerder topic eens een stukje over gelezen wat zeer veel duidelijkheid verschaft. :)
Uiteraard bestaan de diverse HDMI versies wel, heel belangrijk om te weten welk van de versies je apparaten ondersteunen. ;)

Voor kabels is het inderdaad wat anders, alhoewel fabrikanten er wel mee adverteren bij hun kabels is de HDMI versie indicatie niet 'officieel'. Je moet inderdaad op de doorvoer snelheid letten, dat bepaald waarvoor de kabel geschikt is.

@Dellmorte Het 'premium keurmerk' van de HDMI licentie groep op een kabel is wel een indicatie dat de kabel zeker geschikt zal zijn voor 18Gbps of 48Gbps doorvoer, maar wordt door fabrikanten vooral gebruikt om daarmee hun premium prijzen te rechtvaardigen. Want kabels die dit keurmerk niet dragen kunnen prima geschikt zijn, (de allergoedkoopste rommel buiten beschouwing gelaten) een kabel van een beetje redelijke kwaliteit die aangeeft 'HDMI 2.0 of 2.1' te zijn of aangeeft een doorvoer van 18Gbps of zelfs 48Gbps te hebben zal net zo goed werken als een kabel die het keurmerk wel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-06 08:25

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ik denk dat @harm12nl bedoelt dat HDMI een 1.4, 2.0 of 2.0b kabel gewoon een HDMI High Speed-kabel is. Daarmee is ook de kous af. Standard Speed moet je links laten liggen of vervangen in je setup en enkel kiezen voor de High Speed-versie.

Zolang je nog niet over bent op 8K, volstaan de huidige High Speed-kabels prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:19
MicGlou schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:53:
[...]

Uiteraard bestaan de diverse HDMI versies wel, heel belangrijk om te weten welk van de versies je apparaten ondersteunen. ;)

Voor kabels is het inderdaad wat anders, alhoewel fabrikanten er wel mee adverteren bij hun kabels is de HDMI versie indicatie niet 'officieel'. Je moet inderdaad op de doorvoer snelheid letten, dat bepaald waarvoor de kabel geschikt is.

@Dellmorte Het 'premium keurmerk' van de HDMI licentie groep op een kabel is wel een indicatie dat de kabel zeker geschikt zal zijn voor 18Gbps of 48Gbps doorvoer, maar wordt door fabrikanten vooral gebruikt om daarmee hun premium prijzen te rechtvaardigen. Want kabels die dit keurmerk niet dragen kunnen prima geschikt zijn, (de allergoedkoopste rommel buiten beschouwing gelaten) een kabel van een beetje redelijke kwaliteit die aangeeft 'HDMI 2.0 of 2.1' te zijn of aangeeft een doorvoer van 18Gbps of zelfs 48Gbps te hebben zal net zo goed werken als een kabel die het keurmerk wel heeft.
DaMarcus schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:05:
Ik denk dat @harm12nl bedoelt dat HDMI een 1.4, 2.0 of 2.0b kabel gewoon een HDMI High Speed-kabel is. Daarmee is ook de kous af. Standard Speed moet je links laten liggen of vervangen in je setup en enkel kiezen voor de High Speed-versie.

Zolang je nog niet over bent op 8K, volstaan de huidige High Speed-kabels prima.
Thx beide voor de verduidelijking. Dat is inderdaad ook wat ik bedoel :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 165097

Op zich zijn de HDMI 2.1 kabels van Club3D niet heel veel duurder., geen slechte keuze als je een beetje future proof wilt zijn. Maarja het blijft overkill momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Duidelijk verhaal als ik jullie zo begrijp. Gaat dus puur om de 18gbps die aangeeft of de kabel snel genoeg is. En als ik @Sleepkever begrijp zal ik dus zoals bij mijn oude kabels gewoon geen beeld ontvangen als de kabel niet goed is.

Blijf ik het wel vaag vinden dat ze vanaf de 2.0 kabel begonnen zijn over 2.0a en 2.0b. ook de televisie spreekt hier over. Als je het zo bekijkt zijn deze kabels dus allemaal gewoon onveranderd gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
Dellmorte schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:43:
Duidelijk verhaal als ik jullie zo begrijp. Gaat dus puur om de 18gbps die aangeeft of de kabel snel genoeg is. En als ik @Sleepkever begrijp zal ik dus zoals bij mijn oude kabels gewoon geen beeld ontvangen als de kabel niet goed is.

Blijf ik het wel vaag vinden dat ze vanaf de 2.0 kabel begonnen zijn over 2.0a en 2.0b. ook de televisie spreekt hier over. Als je het zo bekijkt zijn deze kabels dus allemaal gewoon onveranderd gebleven.
Dat is wat ik heb uitgelegd... die 2.0 a of b heeft puur met de specificatie van de tv te maken, de kabel die je gebruikt is verder hetzelfde zolang je voor 4K en HDR minimaal een high speed/18Gbps kabel hebt van een beetje kwaliteit. Dat die termen bij de kabels ook worden gebruikt is marketing en een stukje verduidelijking richting de consument omdat voor de leek de doorvoersnelheid niet zoveel zegt.

Het verschil tussen HDMI 2.0 a & b is overigens niet heel groot, het is een soort van verfijning van de specificatie voor ondersteuning tussen de gebruikte apparaten. Heeft volgens mij iets met hoe HDR wordt afgehandeld en is verder ook helemaal compatible met 2.0a

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 16-08-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
duidelijk verhaal. bedankt.
MicGlou schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:35:
[...]

Dat is wat ik heb uitgelegd... die 2.0 a of b heeft puur met de specificatie van de tv te maken, de kabel die je gebruikt is verder hetzelfde zolang je voor 4K en HDR minimaal een high speed/18Gbps kabel hebt van een beetje kwaliteit. Dat die termen bij de kabels ook worden gebruikt is marketing en een stukje verduidelijking richting de consument omdat voor de leek de doorvoersnelheid niet zoveel zegt.

Het verschil tussen HDMI 2.0 a & b is overigens niet heel groot, het is een soort van verfijning van de specificatie voor ondersteuning tussen de gebruikte apparaten. Heeft volgens mij iets met hoe HDR wordt afgehandeld en is verder ook helemaal compatible met 2.0a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is het verschil met simpele HDMI kabel van oa Action

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oknot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09-2020
Hackus schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:41:
Theoretisch niets bij gelijke bandbreedte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
Hackus schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:41:
Weinig verschil, ziet er alleen meer "basic" uit. Ik gebruik deze goedkope hdmikabels zonder enig probleem op mijn LG Oled 55E6. Hdr of DV wordt ook gewoon doorgegeven. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@oknot @Vulcan750 dat bedoel ik ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oknot
Moet dan eigenlijk wel eerlijk bekennen dat ik zelf alles met RUconnected heb aangesloten😂😂😂. Gek genoeg en geheel tegen de theorie en mijn eigen waarheid in bleek namelijk dat die kabels wel in staat waren alle vinkjes bij mijn Xbox op groen te krijgen daar waar een hdmi high speed kabel (18Gbs) dit niet lukte. Maar theoretisch blijf ik bij mijn eerder gemaakte opmerking😉.

[ Voor 27% gewijzigd door oknot op 23-08-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Enig idee waar dit door komt @oknot ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oknot
Nee geen idee. Zou niet moeten uitmaken in principe en die Amazon kabel was er ook geen 1tje van €3,- dus die had het gewoon moeten doen. Tv, blu ray enzo geen probleem. Alleen bij de xbox gaf het problemen. Toen toevallig ergens iets gelezen over die ruconnected kabels en had zoiets van laat ik het tegen beter weten in dan toch maar proberen en vreemd genoeg ging alles op toen wel op groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
is het niet een beteren optie om te zeggen dat je dit koopt

https://www.club-3d.com/e...0hz_48gbps_m-m_3m-9.84ft/

Als ik lees is die backward compatible en moet die dus in mijn LG c8 kunnen die 2.0B ondersteund. Ok het is overbodig, maar kosten allemaal 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 11:04
In mijn ervaring is er WEL verschil wanneer het om HDMI-CEC gaat.
Dus dat je receiver vanzelf aangaat wanneer je de tv aanzet.
Of dat de op de receiver aangesloten Chromecast, als je daar iets op afspeelt, dat de tv en receiver direct uit standby komen.

Bij mij is ook alles op de receiver aangesloten via HDMI - IN aansluitingen. De tv is alleen met de receiver verbonden, op HDMI-OUT.

Ik heb 4 kabels en het is een hele puzzel. HDMI-CEC werkt alleen met een bepaalde kabel tussen tv en receiver. Er is dus wel verschil tussen kabels maar dat staat los van versienummers (en bandbreedte geloof ik).

Sinds een update van Yamaha werkt het echter niet meer. Ik mag dus weer met kabels gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bandbreedte is de sleutel tot het verhaal.

Ik heb high speeds kabels gehad die geen 18Gbps bandbreedte hadden. En dat waren nota bene kabels van RUConnected die wel als zodanig stonden geadverteerd.
Ze hebben mij inmiddels bijna twee jaar later kosteloos nieuwe kabels gestuurd die netjes aan de specs voldoen. Waarom nu pas? Ik beschik pas sinds kort over een 4K UHD speler. En voor de menuweergave is 4K60 Hz en dus 18Gbps nodig :)

De enige manier om te zien of een kabel de volle 18Gbps bandbreedte aankan is door deze te testen. Met een 4K UHD speler of de ingebouwde testmogelijkheid van een Denon receiver (zo heb ik het gedaan).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
Mijn Action HDMI High Speed kabel van 7 meter is ook geen 18Gbps, gelukkig staat het wel netjes op de achterkant vermeld. Up to 10Gbps staat erop, en dat is net voldoende voor waar ik het voor gebruik, namelijk 4K+HDR, gamen en films. Ik zocht een betaalbare kabel, dus dan kom je bij Action uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:02
Hier hebben we toch al een draadje voor.
HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 22:11
Ik zie dat de reacties in dit topic gaan over HDMI 2 kabels, maar nergens lees ik iets over versie 2.1

De 2.1. Kabels zijn er al, gezien de mid range tot high end tv’s van dit jaar allemaal met een HDMI 2.1 poort worden geleverd. (Xbox One X heeft sinds vorig jaar al een HDMI 2.1 poort)

Echter ben ik erg benieuwd of er iemand is die een beetje verstand heeft van de premium kabels onder de 2.1

In ieder geval bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:16

FeaR

In GoT we trust

Één oude koe uit de sloot halen is wel genoeg, verder in HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.