Bedankt voor de link, ik kende dit nog niet. Ik ga inderdaad nog wel even aangifte doen, alhoewel ik inderdaad me afvraag of daar ooit iets gedaan mee gaat worden...Flavius schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:52:
Gezien het vermoeden van driehoeksfraude kun je het beste even contact opnemen/melding ervan maken met de Fraude Helpdesk en/of melding maken/aangifte doen bij de Politie. Anders weet je zeker dat deze persoon vrolijk door blijft gaan. Ik zou willen stellen dat dit zelfs je plicht is om te doen.
Let op! het kan zijn dat ''Eva'' alsnog met een foto van een bankpas komt maar dat dit alsnog geen garantie geeft dat dit koosjer is.pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:49:
[...]
Klopt, ik heb het IBAN-nummer van de persoon waarvan ik de 2x70 euro heb ontvangen.
Ik denk dat 1 cent overmaken inderdaad een volgende stap gaat worden.
Update:
Ik heb "Eva" een whatsapp-bericht gestuurd met het verzoek een foto te maken van "haar" bankpas. Ik heb aangegeven dat ik verwacht dat ik de achternaam terug wil zien van de IBAN-houder/naam waarvan ik het geld heb ontvangen. Zojuist is het bericht gelezen, geen reactie...
Als het echt om driehoeksoplichting gaat dan kan ''Eva'' natuurlijk óók even vragen aan haar slachtoffer om een foto van zijn/haar bankpas te maken.
In vino veritas, in aqua sanitas
@pyro83 Advies van MP is om contact te onderhouden vis hun berichtensysteem.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Bullshit.. Dit zijn criminele die het de hele dag doen.Sport_Life schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:04:
Aangifte bij politie, melding bij tikkie en marktplaats en verder laten rusten.
Aan de bedragen te zien en zijn schrijfvaardigheid gaat 't om een puber van 15 die hooguit een verslagje moet schrijven voor halt, steek er dus niet teveel energie in zou ik zeggen.
Het is iig geen doorgewinterde crimineel, die komt z'n bed niet uit voor een giftcard van 50 euro
10x 70 is ook weer 700 euro... Misschien wel meer op een dag
Ik geloof hier eerlijk gezegd niks van, het is namelijk zo ontzettend doorzichtig.Aggressor schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:23:
[...]
Bullshit.. Dit zijn criminele die het de hele dag doen.
Veel makkelijker om wat mensen te ronselen die hun bankpas af staan en daarmee allemaal geliefd goed te '' verkopen '' op MP e.d.
Waarschijnlijk een of andere puber die wat steam tegoed probeert te verdienen op deze manier.
---
Sowieso is aangifte doen uiteindelijk nutteloos, de oplichting is namelijk niet daadwerkelijk uitgevoerd, wordt ook lastig zonder adres/bank gegevens van '' Eva ''
[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 10-08-2019 13:32 ]
Er zijn wel minstens twee mensen opgelicht voor 70 euro waarvan de TS nu het geld op zijn rekening heeft. Hij zal daar toch iets mee moeten. Terugstorten naar de afzenders in de beide Tikkie betalingen en sowieso melden bij de website oplichting van de politie en marktplaats.JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:31:
[...]
Ik geloof hier eerlijk gezegd niks van, het is namelijk zo ontzettend doorzichtig.
Veel makkelijker om wat mensen te ronselen die hun bankpas af staan en daarmee allemaal geliefd goed te '' verkopen '' op MP e.d.
Waarschijnlijk een of andere puber die wat steam tegoed probeert te verdienen op deze manier.
---
Sowieso is aangifte doen uiteindelijk nutteloos, de oplichting is namelijk niet daadwerkelijk uitgevoerd, wordt ook lastig zonder adres/bank gegevens van '' Eva ''
Goeie, het is poging tot. Net zoals in de supermarkt waren onder je jas te verbergen, nog een diefstal is totdat je voorbij de kassa's bent.JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:31:
[...]
Ik geloof hier eerlijk gezegd niks van, het is namelijk zo ontzettend doorzichtig.
---
Kansloos ook allemaal.
En dan?JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:15:
[...]
Let op! het kan zijn dat ''Eva'' alsnog met een foto van een bankpas komt maar dat dit alsnog geen garantie geeft dat dit koosjer is.
Als het echt om driehoeksoplichting gaat dan kan ''Eva'' natuurlijk óók even vragen aan haar slachtoffer om een foto van zijn/haar bankpas te maken.
Het rekeningnummer met photoshop veranderen oid?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Er is feitelijk niks strafbaars gebeurd, wat wil je doen op de website van de politie?Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:41:
[...]
Er zijn wel minstens twee mensen opgelicht voor 70 euro waarvan de TS nu het geld op zijn rekening heeft. Hij zal daar toch iets mee moeten. Terugstorten naar de afzenders in de beide Tikkie betalingen en sowieso melden bij de website oplichting van de politie en marktplaats.
Uiteindelijk heeft die Eva niet het geld overgemaakt terwijl die wel heeft aangegeven dit te hebben gedaan.
Het geld wat TS heeft ontvangen is een onterechte betaling en deze zal hij weer terug moeten storten.
Beide civiele kwesties.
Nee dat hoeft dan niet want '' Eva '' heeft dan het origineel.YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:48:
[...]
En dan?
Het rekeningnummer met photoshop veranderen oid?
Laten we zeggen dat 90% het door heeft, dus blijft er 70 euro over, voor een hele dag appen..Aggressor schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:23:
[...]
Bullshit.. Dit zijn criminele die het de hele dag doen.
Of denk jij dat meer dan 10% werkelijk een giftcard koopt en die 20 euro zelf houd?

Dit zijn echt pubers, kun je amper criminelen noemen.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2019 14:01 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De politie heeft op de website een formulier voor aangifte van internet oplichting. De TS heeft geld op zijn rekening wat niet van hem is. Om problemen in de toekomst te voorkomen zou ik dat formulier gewoon even invullen.JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:54:
[...]
Er is feitelijk niks strafbaars gebeurd, wat wil je doen op de website van de politie?
Uiteindelijk heeft die Eva niet het geld overgemaakt terwijl die wel heeft aangegeven dit te hebben gedaan.
Het geld wat TS heeft ontvangen is een onterechte betaling en deze zal hij weer terug moeten storten.
Beide civiele kwesties.
[...]
Nee dat hoeft dan niet want '' Eva '' heeft dan het origineel.
Oh je bedoelt het zoErapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:01:
[...]
De politie heeft op de website een formulier voor aangifte van internet oplichting. De TS heeft geld op zijn rekening wat niet van hem is. Om problemen in de toekomst te voorkomen zou ik dat formulier gewoon even invullen.
Maar als hij het geld weer terug stort naar waar het vandaan komt, in dit geval het rekeningnummer wat in de omschrijving staat, dan heeft hij aan al zijn verplichtingen voldaan.
Aangifte is m.i. nergens voor nodig op dit moment.
Stel, jij ontvangt €100 op je rekening zonder dat je dat verwacht, dan ga je hiervan toch ook geen aangifte doen ( en stort je het hopelijk na een tijdje zelf weer terug ).
Dit is eigenlijk hetzelfde.
Dat, heb je in ieder geval documentatie dat je er iets mee gedaan hebt. Ook kan je de betreffende banken contacteren dat je een bedrag van hun cliënt gekregen hebt wat mogelijk frauduleus is. Als de echte rekeninghouder het bedrag terug wil, dan kan de bank ook enkel een verzoek doen en hebben ze al een melding. Geld niet terug gaan boeken, maar apart houden. Melding bij marktplaats kan ook nog.Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:01:
[...]
De politie heeft op de website een formulier voor aangifte van internet oplichting. De TS heeft geld op zijn rekening wat niet van hem is. Om problemen in de toekomst te voorkomen zou ik dat formulier gewoon even invullen.
@pyro83 Heb je het IBAN van de 'oplichter' al gegoogled?
Je hebt nog niet bevestigd dat dat nummer anders is dan die van de betaler
Zowel bij marktplaats melden als bij de politie, kan beiden binnen 10 minuten online dus het kost niet veel moeite. Daarna gewoon wachten tot een van de twee reageert en verder uit jezelf niets doen. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van marktplaats om dit goed op te lossen. Zij kunnen de gedupeerden namelijk rechtstreeks contacten.
Het ABN-AMRO advies lijkt mij niet de doordachte reactie van de bank, maar eerder een ondoordachte brainfart van een medewerker. Ik zou binnen een paar minuten een photoshop resultaat kunnen laten zien dat er echt uitziet. Daarbij wil je niet verder contact hebben met de oplichter, maar gewoon dat dit wordt opgelost door de betrokken partijen die de persoonsgegevens van de benadeelden wel hebben en dus direct contact met ze kunnen opnemen om uitleg te geven en dit op te lossen.
De benadeelde partij zit op dit moment te wachten op een pakketje en gaat voor eind volgende week zelf geen actie ondernemen, want dan komt het idee van oplichting pas bovendrijven.
Dan gaan ze Marktplaats dus contacten en misschien aangifte doen bij de politie. Hebben die dan beiden nog niets gedaan, dan heb jij dat in ieder geval wel.
Het ABN-AMRO advies lijkt mij niet de doordachte reactie van de bank, maar eerder een ondoordachte brainfart van een medewerker. Ik zou binnen een paar minuten een photoshop resultaat kunnen laten zien dat er echt uitziet. Daarbij wil je niet verder contact hebben met de oplichter, maar gewoon dat dit wordt opgelost door de betrokken partijen die de persoonsgegevens van de benadeelden wel hebben en dus direct contact met ze kunnen opnemen om uitleg te geven en dit op te lossen.
De benadeelde partij zit op dit moment te wachten op een pakketje en gaat voor eind volgende week zelf geen actie ondernemen, want dan komt het idee van oplichting pas bovendrijven.
Dan gaan ze Marktplaats dus contacten en misschien aangifte doen bij de politie. Hebben die dan beiden nog niets gedaan, dan heb jij dat in ieder geval wel.
[ Voor 17% gewijzigd door Mathijs op 10-08-2019 14:37 ]
Lekker asociaal. Profiteren van oplichters. TS weet gewoon nu dat er voor 95% zeker twee mensen van €70 zijn beroofd. Ik weet niet hoe het dan precies juridisch zit, maar moreel is het iig onjuist om dat geld dan lekker te houden zoals een aantal hier voorstellen.CurtPoindexter schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:52:
Ik zou het gewoon laten rusten. Aangifte doen, spaargeld op je rekening en wachten.
Het is een slaperige zaterdag en kutweer buiten maar steek hier geen tijd in joh.
Anyway, via de 1 cent methode contact opnemen met de waarschijnlijke slachtoffers, en als daaruit inderdaad blijkt dat het om oplichting gaat (wat eigenlijk al zo goed als zeker is) dan online aangifte doen en het geld terug storten aan de slachtoffers.
Ik vind het schokkend hoeveel mensen lijken te vergeten dat de betaler het werkelijke slachtoffer is.Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:41:
Er zijn wel minstens twee mensen opgelicht voor 70 euro waarvan de TS nu het geld op zijn rekening heeft. Hij zal daar toch iets mee moeten. Terugstorten naar de afzenders in de beide Tikkie betalingen en sowieso melden bij de website oplichting van de politie en marktplaats.
Mogelijk leeft deze nog even in de veronderstelling dat er iets geleverd gaat worden, maar daarna bezorg je deze persoon onnodig een klotegevoel (à €140!) voor iedere dag dat je wacht met terugbetalen.
IBAN uit de betaling vissen en overmaken. Hop.
En voor wie roept: straks word je genaaid1!1 - als je controleert of de verzender van het geld inderdaad Tikkie is, dan is het rekeningnummer in de omschrijving natuurlijk ook betrouwbaar.
Dat vergeet niemand, maar de TS zal er toch ook voor moeten waken niet zelf toch benadeeld te worden.Ik vind het schokkend hoeveel mensen lijken te vergeten dat de betaler het werkelijke slachtoffer is.
Daarnaast mag er best wat bewustwording optreden bij de benadeelden, die zijn te naief geweest.
Daarbij ligt de schuld ook niet bij de TS, die wil het alleen maar goed oplossen, wat dit voor de benadeelden een minder pijnlijke les maakt dan het was geweest als de TS ook goedgelovig en naief was geweest.
Ik gebruik zelf marktplaats als ik iets wil verkopen dat te groot of te zwaar is om te verzenden. Dan moet het dus opgehaald worden. Als ik iets op marktplaats koop, haal ik het zelf op.
Aan tikkie doe ik niet, rijd maar langs de pinautomaat onderweg. Gewoon cash direct oversteken is misschien wel retro voor de huidige generatie, maar wel lekker duidelijk en zeker.
Kleinere zaken die ik wil verkopen zet ik voor 150% van de prijs die ik er op marktplaats voor zou vragen op ebay, aangezien je dan meteen een veel grotere "markt" aanspreekt. Daarbij werkt ebay gewoon wel en heb je daar niet zo snel te maken met dergelijke scams.
[ Voor 37% gewijzigd door Mathijs op 10-08-2019 15:10 ]
Dat vergeet niemand? Maar er zijn meerdere reacties van het type dat hij zijn zorgverzekering ervan moet betalen of gewoon het lekker houden. Dan vergeet je of wie het werkelijke slachtoffer is, of je hebt weinig problemen met mensen die opgelicht worden.Mathijs schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:54:
[...]
Dat vergeet niemand, maar de TS zal er toch ook voor moeten waken niet zelf toch benadeeld te worden.
Tja, don't feed the trolls. Dat is alles dat ik daarop kan zeggen. Op de drie pagina's reacties zijn er een paar, maar om die nu de aandacht te gaan geven waar ze om vragen...
Ik zou juist niet zomaar terugstorten. Je weet niet eens of dat de slachtoffers waren. Laat de politie het maar uitzoeken. Hou het geld apart en afwachten.Sissors schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:42:
[...]
Lekker asociaal. Profiteren van oplichters. TS weet gewoon nu dat er voor 95% zeker twee mensen van €70 zijn beroofd. Ik weet niet hoe het dan precies juridisch zit, maar moreel is het iig onjuist om dat geld dan lekker te houden zoals een aantal hier voorstellen.
Anyway, via de 1 cent methode contact opnemen met de waarschijnlijke slachtoffers, en als daaruit inderdaad blijkt dat het om oplichting gaat (wat eigenlijk al zo goed als zeker is) dan online aangifte doen en het geld terug storten aan de slachtoffers.
Beter in 1 cent over te boeken voor contact. Afwachten zou ik niet doen. De tegenpartij gaat ongetwijfeld aangifte doen en het rekeningnummer van TS noemen in de aangifte.CurtPoindexter schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:13:
[...]
Ik zou juist niet zomaar terugstorten. Je weet niet eens of dat de slachtoffers waren. Laat de politie het maar uitzoeken. Hou het geld apart en afwachten.
En dan stuurt TS het terug naar de correcte rekening.JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:54:
[...]
Nee dat hoeft dan niet want '' Eva '' heeft dan het origineel.
Wat ik bedoel is dat die tussenpersoon daar niks te winnen heeft.
Of die vervalst de foto bankpas en TS ziet dat het niet overeenkomt, of ziet dat het klopt en stuurt het terug naar de correcte rekening.
PSN
Daarom is het een goed idee dat TS een cent terug stort met een melding erin om contact op te nemen met hem.Thralas schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:46:
[...]
Ik vind het schokkend hoeveel mensen lijken te vergeten dat de betaler het werkelijke slachtoffer is.
Mogelijk leeft deze nog even in de veronderstelling dat er iets geleverd gaat worden, maar daarna bezorg je deze persoon onnodig een klotegevoel (à €140!) voor iedere dag dat je wacht met terugbetalen.
IBAN uit de betaling vissen en overmaken. Hop.
En voor wie roept: straks word je genaaid1!1 - als je controleert of de verzender van het geld inderdaad Tikkie is, dan is het rekeningnummer in de omschrijving natuurlijk ook betrouwbaar.
Het is een kut gevoel idd, maar je kunt ook niet van TS verwachten dat hij het geld zo snel mogelijk terug stort, de betaler blijft toch verantwoordelijk voor waar hij/zij het geld heen stort.
TS is geen partij met wat het mogelijke slachtoffer en '' Eva '' mogelijk met elkaar hebben afgesproken.CurtPoindexter schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:13:
[...]
Ik zou juist niet zomaar terugstorten. Je weet niet eens of dat de slachtoffers waren. Laat de politie het maar uitzoeken. Hou het geld apart en afwachten.
Door af te wachten op de politie omdat '' vermoeden '' en '' wie weet wat '' ga je je onnodig bemoeien met zaken waarvan je liever niet aan deelneemt.
Wat zo goed als vast staat is dat TS geld heeft ontvangen wat hem niet toebehoord, dat hoor je dan terug te storten naar waar het vandaan komt.
Volgens mij verwacht '' Eva '' dan dat TS een giftcard gaat kopen ter vervanging van de terugbetaling.YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:25:
[...]
En dan stuurt TS het terug naar de correcte rekening.
Wat ik bedoel is dat die tussenpersoon daar niks te winnen heeft.
Of die vervalst de foto bankpas en TS ziet dat het niet overeenkomt, of ziet dat het klopt en stuurt het terug naar de correcte rekening.
'' Eva '' bood tenslotte aan om €20 cadeau te doen hierop en als je dan hebt kunnen '' verifiëren '' dat de rekening van '' Eva '' is dan is dat wellicht een lucratief aanbod.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 10-08-2019 15:32 ]
Het gaat over de foto van de bankpas...JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:28:
Volgens mij verwacht '' Eva '' dan dat TS een giftcard gaat kopen ter vervanging van de terugbetaling.
'' Eva '' bood tenslotte aan om €20 cadeau te doen hierop en als je dan hebt kunnen '' verifiëren '' dat de rekening van '' Eva '' is dan is dat wellicht een lucratief aanbod.
Over de giftcard heeft niemand het omdat dat zo overduidelijk een scam is.
PSN
Ik denk dat er genoeg zijn die er wel in zullen trappen, hoe overduidelijk het voor ons een scam is hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn.YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:34:
[...]
Het gaat over de foto van de bankpas...
Over de giftcard heeft niemand het omdat dat zo overduidelijk een scam is.
Er zijn waarschijnlijk 2 anderen opgelicht door geld naar jou over te maken. Dit is vrijwel zeker geen geld van de oplichter.
Je kunt het afwachten, maar die personen zullen mogelijk aangifte doen tegen jou terwijl jij van niets weet.
Ik zou even contact met ING opnemen om te kijken of je dat geld terug kunt boeken.
Melding bij politie kan ook nooit verkeerd zijn, je kunt beter een aangifte tegen jou voor zijn.
Je kunt het afwachten, maar die personen zullen mogelijk aangifte doen tegen jou terwijl jij van niets weet.
Ik zou even contact met ING opnemen om te kijken of je dat geld terug kunt boeken.
Melding bij politie kan ook nooit verkeerd zijn, je kunt beter een aangifte tegen jou voor zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door unfor op 10-08-2019 15:46 ]
Ja, die heb ik gegoogled (staat al ergens eerder in het topic). Ik begreep echter dat dat een soort van tussenrekening is van Tikkie. Ik weet niet of dat klopt (geen verstand van)... Dus bij deze nogmaals de bevestiging dat het geld dat ik heb ontvangen van een andere rekening komt dan het geld dat "Eva" terug wil via de tikkie.Jimster schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:26:
@pyro83 Heb je het IBAN van de 'oplichter' al gegoogled?
Het geld (2x70) komt van hetzelfde IBAN-nummer en is dus dezelfde persoon.unfor schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:43:
Er zijn waarschijnlijk 2 anderen opgelicht door geld naar jou over te maken. Dit is vrijwel zeker geen geld van de oplichter.
Update:
Ik heb zojuist een cent overgemaakt naar benadeelde met in de omschrijving mijn telefoonnummer en verzoek voor contact.
Opzich een goed idee, maar was het IBAN nummer niet van de tussenrekening van de bank zoals eerder al genoemd door anderen?pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:48:
[...]
Ja, die heb ik gegoogled (staat al ergens eerder in het topic). Ik begreep echter dat dat een soort van tussenrekening is van Tikkie. Ik weet niet of dat klopt (geen verstand van)... Dus bij deze nogmaals de bevestiging dat het geld dat ik heb ontvangen van een andere rekening komt dan het geld dat "Eva" terug wil via de tikkie.
[...]
Het geld (2x70) komt van hetzelfde IBAN-nummer en is dus dezelfde persoon.
Update:
Ik heb zojuist een cent overgemaakt naar benadeelde met in de omschrijving mijn telefoonnummer en verzoek voor contact.
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Maar bij de afschriften van de 2x70 euro stond gewoon een naam van een natuurlijk persoon. Ik had verwacht als dit niet goed zou gaan (IBAN <--> naam check) dat ik wel iets een melding zou krijgen vanuit mijn bank.unfor schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:50:
[...]
Opzich een goed idee, maar was het IBAN nummer niet van de tussenrekening van de bank zoals eerder al genoemd door anderen?
Maar dit "jochie" heeft dus wel twee mensen zo gek gekregen om € 70,- over te maken zonder ook maar enige zekerheid dat het goed waarvoor ze hebben betaald, hun kant uit komt. Ik vind het verontrustend hoe makkelijk het gaat.Sport_Life schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:04:
Aangifte bij politie, melding bij tikkie en marktplaats en verder laten rusten.
Aan de bedragen te zien en zijn schrijfvaardigheid gaat 't om een puber van 15 die hooguit een verslagje moet schrijven voor halt, steek er dus niet teveel energie in zou ik zeggen.
Het is iig geen doorgewinterde crimineel, die komt z'n bed niet uit voor een giftcard van 50 euro
Waarom vind je dat gek? Zo gaat vrijwel elke Marktplaats-overeenkomst, waarbij je niet fysiek elkaar ontmoet om het product uit te wisselen, toch?Remmersmaak schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:45:
[...]
Maar dit "jochie" heeft dus wel twee mensen zo gek gekregen om € 70,- over te maken zonder ook maar enige zekerheid dat het goed waarvoor ze hebben betaald, hun kant uit komt. Ik vind het verontrustend hoe makkelijk het gaat.
The devil is in the details.
Omdat mensen simpelweg naief en dom zijn.Remmersmaak schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:45:
[...]
Maar dit "jochie" heeft dus wel twee mensen zo gek gekregen om € 70,- over te maken zonder ook maar enige zekerheid dat het goed waarvoor ze hebben betaald, hun kant uit komt. Ik vind het verontrustend hoe makkelijk het gaat.
70 euro voor kaartjes voor Spa, 70 euro voor een 200 euro toestel, 70 voor Dre Beats, 70 voor een PS4 Pro, 70 voor 2x50 tegoedkaarten, kijk maar eens rond op Marktplaats en je ziet deze allemaal langskomen, allemaal 'de deal van de dag' die je echt niet moet missen.
Deze 'jochies' doen dit de hele dag door, verschillende bedragen, verschillende producten, ik heb vorig jaar 2x aangifte gedaan tegen iemand uit de buurt, ze doen werkelijk niets. Bij z'n broer was het enkel gevalletje terugbetalen (met geld dat ze van anderen hebben), en alles was weer goed.
Oplichters zijn er omdat er simpel genoeg mensen zijn om op te lichten.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Het kan zijn dat “Eva” een bericht kreeg: het is betaald en dat die daarop antwoordde: ik zie dat het niet gelukt is, kun je het nog eens proberen?
Waardoor er maar 1 persoon is opgelicht voor 140 euro en dan lijkt het ook wat geloofwaardiger omdat het rekeningnummer bij beide tikkie betalingen hetzelfde zijn.
Echter komt het rekeningnummer van de tikkie betaling (in de omschrijving) blijkbaar niet overeen met het rekeningnummer waar het geld op teruggestort moet worden. Als ik TS tenminste goed heb begrepen. De berichten zijn behoorlijk vaag namelijk van TS en kunnen op meerdere manieren worden opgevat.
Waardoor er maar 1 persoon is opgelicht voor 140 euro en dan lijkt het ook wat geloofwaardiger omdat het rekeningnummer bij beide tikkie betalingen hetzelfde zijn.
Echter komt het rekeningnummer van de tikkie betaling (in de omschrijving) blijkbaar niet overeen met het rekeningnummer waar het geld op teruggestort moet worden. Als ik TS tenminste goed heb begrepen. De berichten zijn behoorlijk vaag namelijk van TS en kunnen op meerdere manieren worden opgevat.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Sowieso ook vreemd, bij een Tikkie zet je er toch ook in wat je verkoopt? Zou die '' Eva '' hetzelfde hebben '' verkocht? '' en heeft er dus nu 1 iemand 2 keer overgemaakt?
Tja, wie weet geloofde die het verhaal van '' ik zie dat het niet gelukt is, kun je het nog eens proberen? '' echt.
Vreemd verhaal maar het kan.
Tja, wie weet geloofde die het verhaal van '' ik zie dat het niet gelukt is, kun je het nog eens proberen? '' echt.
-- wat hieronder staat --
[ Voor 96% gewijzigd door Tralapo op 10-08-2019 17:51 ]
Even voor iedereen die dit systeem niet snapt, dan is de discussie voorbij:pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:52:
[...]
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Maar bij de afschriften van de 2x70 euro stond gewoon een naam van een natuurlijk persoon. Ik had verwacht als dit niet goed zou gaan (IBAN <--> naam check) dat ik wel iets een melding zou krijgen vanuit mijn bank.
1. Het geld dat je krijgt van een Tikkie komt van een rekening van ABN. In de omschrijving staat het rekeningnummer van de persoon die het geld gegeven heeft.
Voorbeeld Rabobank / ING:

(groen is de rekening van Tikkie zelf, rood is de ING rekening die mij geld heeft gestuurd)
2. Het geld dat je verstuurt via een Tikkie gaat naar een rekening van ABN. In de omschrijving staat wat het rekeningnummer is van degene die het krijgt.

Zelfde kleuren, naam plus rekeningnummer
Yes, duidelijk? Vragen? Komt u maar
@pyro83 Ik ben ook reeds door Eva op Marktplaats benaderd met precies hetzelfde bericht, ook voor een smartwatch. Ik had haar een paar dagen geleden een bericht via sms gestuurd, echter heeft ze nooit op de sms of Marktplaats gereageerd. Wat mij wel verrast is dat het account al 9 jaar actief is.
Helaas wordt er vaak van gehackte accounts gebruik gemaakt. Marktplaats zelf doet helaas helemaal niks om oplichting tegen te gaanCryptonicus schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:53:
@pyro83 Ik ben ook reeds door Eva op Marktplaats benaderd met precies hetzelfde bericht, ook voor een smartwatch. Ik had haar een paar dagen geleden een bericht via sms gestuurd, echter heeft ze nooit op de sms of Marktplaats gereageerd. Wat mij wel verrast is dat het account al 9 jaar actief is.
Vind ik niet, de afgelopen jaren is men begonnen met:Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:07:
[...]
Helaas wordt er vaak van gehackte accounts gebruik gemaakt. Marktplaats zelf doet helaas helemaal niks om oplichting tegen te gaan
- Vermelden hoe lang iemand al actief was
- Review-systeem
- Gelijk oversteken/betaalverzoeken via MP
- Waarschuwing wanneer een externe link wordt aangeklikt
- Bericht met waarschuwing wanneer je door een spam/scam account benaderd bent
TS was gelukkig alert, en in het huidige verhaal waren er meer dan genoeg aanwijzingen dat het geen zuivere koffie was.
Kapitaal gelul. Marktplaats doet genoeg. Er is genoeg voorlichting. Genoeg tools, genoeg te Googlen, genoeg te lezen.Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:07:
[...]
Helaas wordt er vaak van gehackte accounts gebruik gemaakt. Marktplaats zelf doet helaas helemaal niks om oplichting tegen te gaan
Mensen krijgen muntjes in de ogen en dan worden ze blind voor alle alarmbellen. En daar kunnen alleen die mensen zelf wat aan doen.
Kan prima zijn/haar eigen account zijn hoor, degene die hij/zij benadeelt kan namelijk ook helemaal geen klacht indienen tegen '' Eva '' op MP.
TS kan wel een klacht indienen tegen '' Eva '', maar ik weet niet wat MP daarmee doet aangezien TS feitelijk niet is benadeeld, enkel een vermoeden is waarschijnlijk niet voldoende.
En mocht het trucje van '' Eva '' wel lukken, dan zou TS het dus niet door hebben gehad en geen klacht indienen.
De benadeelde zou dan wel aangifte gaan doen tegen TS, maar zoals iedereen hier wel weet is de kans dat de politie iets doet met 1 aangifte tegen 1 persoon/rekeningnummer zo goed als 0.
'' Eva '' gaat theoretisch dus altijd vrijuit.
TS kan wel een klacht indienen tegen '' Eva '', maar ik weet niet wat MP daarmee doet aangezien TS feitelijk niet is benadeeld, enkel een vermoeden is waarschijnlijk niet voldoende.
En mocht het trucje van '' Eva '' wel lukken, dan zou TS het dus niet door hebben gehad en geen klacht indienen.
De benadeelde zou dan wel aangifte gaan doen tegen TS, maar zoals iedereen hier wel weet is de kans dat de politie iets doet met 1 aangifte tegen 1 persoon/rekeningnummer zo goed als 0.
Misschien moet je even googelen hoe een 3hoeks oplichting werktJohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:14:
Sowieso ook vreemd, bij een Tikkie zet je er toch ook in wat je verkoopt? Zou die '' Eva '' hetzelfde hebben '' verkocht? '' en heeft er dus nu 1 iemand 2 keer overgemaakt?
De scammer zet vaak hetzelfde product op marktplaats en stuurt daarna jouw betaallink door naar iemand anders.
Product in de omschrijving zetten zal dus niet helpen tegen deze oplichting.
PSN
Dat krijg je dus met mensen die gaan aanraden om vooral geen aangifte te doen, want er wordt toch niets mee gedaan. Zolang mensen niet van alles aangifte doen blijft dit inderdaad het geval. De politiek kan dan weer elk jaar aantonen dat er weer minder aangiften zijn gedaan en dat er dus minder strafbare feiten zijn gepleegd en dat de Politie dus niet meer geld/capaciteit nodig heeft.JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:26:
Ik vind het eerlijk gezegd om te janken dat er gewoon mensen zijn die stellen dat je vooral niets moet doen. Het is overigens prima om enigszins zelf onderzoek te doen, omdat je zodoende meer informatie hebt die je aan de Politie kunt geven. Hoe meer informatie, des te groter de kans dat er meer opsporingsindicaties zijn en dat de Politie er dus iets mee gaat doen - al dan niet omdat er meer mensen zijn die met dezelfde informatie ook aangifte doen/melding maken.
Nogmaals aan TS: vooral aangifte doen, of op zijn minst melding maken (er dus op sturen dat het tenminste gemuteerd wordt, ergo vastgelegd in het politiesysteem) met de informatie die je hebt.
Eva verkoopt een product voor 140 euro. TS maakt een Tikkie aan voor 70 euro. Eva stuurt Tikkie van TS door en zegt: ik heb per ongeluk een Tikkie van 70 euro aangemaakt, je kan deze 2x betalen.JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:14:
Ik zou echt nooit zo maar geld over maken naar een willekeurig rekeningnummer. En uiteindelijk is het -zolang er geen aangifte gedaan wordt- het probleem van een derde partij.Sissors schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:42:
[...]
Lekker asociaal. Profiteren van oplichters. TS weet gewoon nu dat er voor 95% zeker twee mensen van €70 zijn beroofd. Ik weet niet hoe het dan precies juridisch zit, maar moreel is het iig onjuist om dat geld dan lekker te houden zoals een aantal hier voorstellen.
Wie zegt bijvoorbeeld dat er niet met ongedekte checks is betaald of welke andere poging om jou te benadelen dan ook wordt geprobeerd. Noem me paranoïde, maar zo zit de wereld in elkaar.
Als je daadwerkelijk bent opgelicht moet je juist aangifte doen, maar je weet dat de kans erg klein is dat er wat mee gaat gebeuren doordat:Flavius schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:11:
[...]
Dat krijg je dus met mensen die gaan aanraden om vooral geen aangifte te doen, want er wordt toch niets mee gedaan. Zolang mensen niet van alles aangifte doen blijft dit inderdaad het geval. De politiek kan dan weer elk jaar aantonen dat er weer minder aangiften zijn gedaan en dat er dus minder strafbare feiten zijn gepleegd en dat de Politie dus niet meer geld/capaciteit nodig heeft.
Ik vind het eerlijk gezegd om te janken dat er gewoon mensen zijn die stellen dat je vooral niets moet doen. Het is overigens prima om enigszins zelf onderzoek te doen, omdat je zodoende meer informatie hebt die je aan de Politie kunt geven. Hoe meer informatie, des te groter de kans dat er meer opsporingsindicaties zijn en dat de Politie er dus iets mee gaat doen - al dan niet omdat er meer mensen zijn die met dezelfde informatie ook aangifte doen/melding maken.
Nogmaals aan TS: vooral aangifte doen, of op zijn minst melding maken (er dus op sturen dat het tenminste gemuteerd wordt, ergo vastgelegd in het politiesysteem) met de informatie die je hebt.
A: de daders vaak onvindbaar zijn, gebruik van katvangers, in dit geval wellicht een VPN etc.
B: het feit moet wettig en overtuigend bewezen worden, dat is in heel veel gevallen niet zo eenvoudig
C: de politie heeft onvoldoende capaciteit en dit is vrijwel volledig aan de politiek te wijten.
Maar nu haal je twee dingen door elkaar; TS zelf is helemaal niet opgelicht maar die raad jij nu wel aan aangifte te doen, dat zal dan vooral een aangifte zijn voor de statistiekjes en voor de politie zelf alleen maar ruis opleveren.
Wat veel doeltreffender is is om MP in te lichten over deze '' verkoper '' zodat ze maatregelen kunnen nemen zoals het account blokkeren en door klachten van andere gebruikers over deze '' Eva '' te bundelen om deze gebruiker in de toekomst ( proberen ) te weren.
De politie gaat hier echt niets mee doen zonder dat er iemand is benadeeld.
@JohanNL het een sluit het ander niet uit, natuurlijk: TS kan aangifte doen bij de politie en MP inlichten over wat er gebeurd is.
Ruis in de statistieken bij de politie? Nou, nee: ook pogingen tot oplichting moeten geregistreerd worden. Politiewerk is namelijk niet alleen achteraf achter de daadwerkelijke boeven aanlopen, maar ook een stuk preventie door criminelen af te schrikken en potentiële slachtoffers laten weten hoe oplichting in zijn werk kan gaan. En daar is ook geld voor nodig.
Ruis in de statistieken bij de politie? Nou, nee: ook pogingen tot oplichting moeten geregistreerd worden. Politiewerk is namelijk niet alleen achteraf achter de daadwerkelijke boeven aanlopen, maar ook een stuk preventie door criminelen af te schrikken en potentiële slachtoffers laten weten hoe oplichting in zijn werk kan gaan. En daar is ook geld voor nodig.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik zet zelf altijd mijn adres in de omschrijving en vraag mensen aan wie ik iets verkoop ook altijd om hun adres daar in te zetten. Daarmee maak je zo'n grapjes relatief eenvoudig bijna onmogelijk. Ik ga er even van uit dat je niet zo makkelijk iemand gek genoeg krijgt om "Product X plus verzending naar een mij onbekend adres" als omschrijving in te vullen en als iemand een dergelijke betaling binnenkrijgt met een ander adres dan wat zijn contactpersoon opgeeft, weet hij ook dat er iets niet pluis is.YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:04:
[...]
De scammer zet vaak hetzelfde product op marktplaats en stuurt daarna jouw betaallink door naar iemand anders.
Product in de omschrijving zetten zal dus niet helpen tegen deze oplichting.
Dat zal best maar wat ik bedoelde is dat als iedereen maar aangifte gaat doen van poging tot oplichting, dat daar dan ook weer tijd in gaat zitten waardoor andere zaken die daadwerkelijk kans maken om tot vervolging over te gaan blijven liggen.Pietervs schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:19:
@JohanNL het een sluit het ander niet uit, natuurlijk: TS kan aangifte doen bij de politie en MP inlichten over wat er gebeurd is.
Er moet inderdaad meer geld bij voor zowel meer personeel als om meer hoog opgeleid personeel aan te trekken die nu vaak qua salaris en werkomstandigheden veel beter af zijn in de private sector, maar dat is een andere discussie.
Ik vermoed dat bij poging tot oplichting iets minder moeite zal worden gedaan om het op te lossen, maar het kan wel degelijk belangrijk zijn ter registratie en informatie over deze poging tot oplichting kan natuurlijk wel bewijsmateriaal vormen indien de dader bij de kraag gegrepen kan worden.JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:41:
[...]
Dat zal best maar wat ik bedoelde is dat als iedereen maar aangifte gaat doen van poging tot oplichting, dat daar dan ook weer tijd in gaat zitten waardoor andere zaken die daadwerkelijk kans maken om tot vervolging over te gaan blijven liggen.
Dus sowieso aangifte doen.
Mooi. De benadeelde zou overigens best nog van niets kunnen weten, want die heeft waarschijnlijk iets gekocht en denkt dat dat gewoon geleverd wordt komende dagen. Als je niets had gedaan had hij/zij wellicht de 1ct methode toegepast om met jou contact te zoeken. Fijn dat het nu een keer goed lijkt te komen, alleen jammer dat de oplichter er mee weg komt en er ook niet wakker van ligt, die heeft in no time wel weer een nieuw slachtoffer.pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:48:
[...]
Ja, die heb ik gegoogled (staat al ergens eerder in het topic). Ik begreep echter dat dat een soort van tussenrekening is van Tikkie. Ik weet niet of dat klopt (geen verstand van)... Dus bij deze nogmaals de bevestiging dat het geld dat ik heb ontvangen van een andere rekening komt dan het geld dat "Eva" terug wil via de tikkie.
[...]
Het geld (2x70) komt van hetzelfde IBAN-nummer en is dus dezelfde persoon.
Update:
Ik vermoed dat marktplaats niks kan doen met het verhaal van ts.
Er is immers geen bewijs dat “Eva” iets verkeerds wilde doen. Aangezien het gesprek via whatsapp gebeurde, waarschijnlijk zelfs met een telefoonnummer die niet meer in omloop is (prepaid kaart of abonnement die is opgezegd). Via de pc kun je Android emuleren met whatsapp en die in het verleden met een oud nummer activeren. Ik denk dat als je het nummer belt dat je iets te horen krijgt dat het nummer niet juist is.
Marktplaats blokkeert een account direct als er vermoed wordt dat er oplichting is plaatsgevonden, echter worden daarvoor de privé gesprekken doorgenomen voor het bewijs. Het account van Eva wordt dus niet geblokkeerd want uit het gesprek wordt niks raars gehaald.
Overigens wordt er niet zo heel vaak met gehackte accounts gewerkt, maar marktplaats laat al heel lang zien hoe lang iemand lid is. Dus er zijn in het verleden heel veel accounts aangemaakt door mensen die willen oplichten, wordt er een account geblokkeerd, dan gaan ze erna gewoon verder op een ander account die 9 jaar geleden is aangemaakt. Dat is wellicht ook in het nadeel van het review systeem. Die accounts kunnen elkaar natuurlijk ook beoordelen. Waardoor als er een beoordelingssysteem volledig wordt ingevoerd de accounts dadelijk ook nog een goede beoordeling hebben.
Ze zijn best slim die oplichters en zolang er mensen intrappen gaan ze door.
Er is immers geen bewijs dat “Eva” iets verkeerds wilde doen. Aangezien het gesprek via whatsapp gebeurde, waarschijnlijk zelfs met een telefoonnummer die niet meer in omloop is (prepaid kaart of abonnement die is opgezegd). Via de pc kun je Android emuleren met whatsapp en die in het verleden met een oud nummer activeren. Ik denk dat als je het nummer belt dat je iets te horen krijgt dat het nummer niet juist is.
Marktplaats blokkeert een account direct als er vermoed wordt dat er oplichting is plaatsgevonden, echter worden daarvoor de privé gesprekken doorgenomen voor het bewijs. Het account van Eva wordt dus niet geblokkeerd want uit het gesprek wordt niks raars gehaald.
Overigens wordt er niet zo heel vaak met gehackte accounts gewerkt, maar marktplaats laat al heel lang zien hoe lang iemand lid is. Dus er zijn in het verleden heel veel accounts aangemaakt door mensen die willen oplichten, wordt er een account geblokkeerd, dan gaan ze erna gewoon verder op een ander account die 9 jaar geleden is aangemaakt. Dat is wellicht ook in het nadeel van het review systeem. Die accounts kunnen elkaar natuurlijk ook beoordelen. Waardoor als er een beoordelingssysteem volledig wordt ingevoerd de accounts dadelijk ook nog een goede beoordeling hebben.
Ze zijn best slim die oplichters en zolang er mensen intrappen gaan ze door.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Bij mijn weten gebruiken ze het achteraf ook als ze iemand gepakt hebben om te bekijken of ze er nog meer zaken aan kunnen linken. Dat maak ik tenminste op uit de schaarse krantenberichten die je wel eens ziet verschijnen als oplichters gepakt zijn.Wimplon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:49:
[...]
Ik vermoed dat bij poging tot oplichting iets minder moeite zal worden gedaan om het op te lossen, maar het kan wel degelijk belangrijk zijn ter registratie en informatie over deze poging tot oplichting kan natuurlijk wel bewijsmateriaal vormen indien de dader bij de kraag gegrepen kan worden.
Dus sowieso aangifte doen.
Hoe makkelijk is het in NL nog om een GSM met prepaid kaart te kopen zonder je identiteit vrij te geven?
In België kan dat normaal niet.
OT: ik zou nu gewoon stoppen met communiceren naar Eva. Ze heeft niks, en als er klachten komen zal het toch tegen haar zijn.
En die 140€ zou ik voorlopig ook gewoon houden en afwachten. Op de politie zou ik voorlopig niet rekenen.
Wat een gelul met die tikkie toestanden....
Misschien is er een reden waarom we dit in B niet kennen.
OT: ik zou nu gewoon stoppen met communiceren naar Eva. Ze heeft niks, en als er klachten komen zal het toch tegen haar zijn.
En die 140€ zou ik voorlopig ook gewoon houden en afwachten. Op de politie zou ik voorlopig niet rekenen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Anoniem: 733707
Op zich ben ik het er wel mee eens dat er pogingen zijn gedaan om fraude te verminderen, maar het broeit er nog steeds van op MP. De vermelding van de leeftijd van een account is averechts gaan werken, want oplichters phishen/hacken legitieme oudere accounts daardoor. Marktplaats geeft nog steeds aan dat je naar de leeftijd van de (ver)koper moet kijken, zonder enige melding van deze mogelijkheid, wat ik zeer onzorgvuldig vind. En het reviewsysteem is een lachertje. Je kan héél eenvoudig met een paar nep accounts jezelf reviews geven, want het systeem is gewoon zo bizar: Na een aantal berichtjes mag je reviews gaan geven, want dan gaat Marktplaats er van uit dat er een overeenkomst is.MJV schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:58:
[...]
Vind ik niet, de afgelopen jaren is men begonnen met:
- Vermelden hoe lang iemand al actief was
- Review-systeem
- Gelijk oversteken/betaalverzoeken via MP
- Waarschuwing wanneer een externe link wordt aangeklikt
- Bericht met waarschuwing wanneer je door een spam/scam account benaderd bent
TS was gelukkig alert, en in het huidige verhaal waren er meer dan genoeg aanwijzingen dat het geen zuivere koffie was.
Dat is natuurlijk idioot, want voor hetzelfde geld kan een oplichter met nep accounts dus gewoon berichtjes heen en weer sturen totdat hij beide accounts vijf sterren kan geven. Net zo goed dat iemand die je gewoon keihard wilt zieken, misschien omdat je zijn of haar lage bod niet wilt aannemen, of gewoon voor de lol, je kan uitlokken om meer berichtjes te sturen om je dan een lage review te geven. Dat soort types kan het ook echt niet schelen of ze zelf slechte reviews hebben. Dat het niet 100% gelinkt zit aan MP Betaalverzoeken, is idioot.
Fout. Je hoeft niet per se de benadeelde te zijn om aangifte te doen. Je hoeft alleen maar kennis te hebben van een strafbaar feit. Daar lijkt hier sprake van te zijn - vermoedelijk driehoeksfraude, waarbij er dus wel degelijk benadeelden zijn.JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:04:
[...]
Als je daadwerkelijk bent opgelicht moet je juist aangifte doen, maar je weet dat de kans erg klein is dat er wat mee gaat gebeuren doordat:
A: de daders vaak onvindbaar zijn, gebruik van katvangers, in dit geval wellicht een VPN etc.
B: het feit moet wettig en overtuigend bewezen worden, dat is in heel veel gevallen niet zo eenvoudig
C: de politie heeft onvoldoende capaciteit en dit is vrijwel volledig aan de politiek te wijten.
Maar nu haal je twee dingen door elkaar; TS zelf is helemaal niet opgelicht maar die raad jij nu wel aan aangifte te doen, dat zal dan vooral een aangifte zijn voor de statistiekjes en voor de politie zelf alleen maar ruis opleveren.
Wat veel doeltreffender is is om MP in te lichten over deze '' verkoper '' zodat ze maatregelen kunnen nemen zoals het account blokkeren en door klachten van andere gebruikers over deze '' Eva '' te bundelen om deze gebruiker in de toekomst ( proberen ) te weren.
De politie gaat hier echt niets mee doen zonder dat er iemand is benadeeld.
Ik haal dus zeker geen dingen door elkaar. Ik raad inderdaad aan om aangifte te doen of op z'n minst er melding van te maken en daarbij alle informatie te geven die TS heeft. Dat is niet alleen voor de statistieken (eigenlijk meer voor een meer objectieve meting van de criminaliteit in Nederland), maar meer voor de informatiepositie van de Politie. Ook is het handig voor jezelf, want als de benadeelden aangifte doen en de Politie komt bij jou uit dan heb je heel wat uit te leggen. Al helemaal als dan ook nog eens blijkt dat je er wel degelijk van op de hoogte was, maar geen actie hebt ondernomen.
Als iedereen zoals jij denkt dan komen we dus nooit vooruit. Als iedereen namelijk wel aangifte zou doen, of melding zou maken, krijgt de Politie een veel beter beeld van wat er speelt qua criminaliteit. Daarnaast zal de Politie ook sneller capaciteit vrijmaken wanneer er meerdere, onafhankelijke, meldingen komen en zaken misschien zelfs met elkaar kan verbinden.
Eens. Dat reviewsysteem is niet heel effectief qua fraudebestrijding. En dat het simpelweg na een aantal berichten wordt getoond is onhandig.Anoniem: 733707 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:42:
[...]
Op zich ben ik het er wel mee eens dat er pogingen zijn gedaan om fraude te verminderen, maar het broeit er nog steeds van op MP. De vermelding van de leeftijd van een account is averechts gaan werken, want oplichters phishen/hacken legitieme oudere accounts daardoor. Marktplaats geeft nog steeds aan dat je naar de leeftijd van de (ver)koper moet kijken, zonder enige melding van deze mogelijkheid, wat ik zeer onzorgvuldig vind. En het reviewsysteem is een lachertje. Je kan héél eenvoudig met een paar nep accounts jezelf reviews geven, want het systeem is gewoon zo bizar: Na een aantal berichtjes mag je reviews gaan geven, want dan gaat Marktplaats er van uit dat er een overeenkomst is.
Dat is natuurlijk idioot, want voor hetzelfde geld kan een oplichter met nep accounts dus gewoon berichtjes heen en weer sturen totdat hij beide accounts vijf sterren kan geven. Net zo goed dat iemand die je gewoon keihard wilt zieken, misschien omdat je zijn of haar lage bod niet wilt aannemen, of gewoon voor de lol, je kan uitlokken om meer berichtjes te sturen om je dan een lage review te geven. Dat soort types kan het ook echt niet schelen of ze zelf slechte reviews hebben. Dat het niet 100% gelinkt zit aan MP Betaalverzoeken, is idioot.
Then again, als je de communicatie via Markplaats laat lopen en gebruik maakt van Gelijk oversteken zit je in beginsel toch aardig safe?
Sowieso is poging tot oplichting ook strafbaar lijkt me.Flavius schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:18:
[...]
Fout. Je hoeft niet per se de benadeelde te zijn om aangifte te doen. Je hoeft alleen maar kennis te hebben van een strafbaar feit. Daar lijkt hier sprake van te zijn - vermoedelijk driehoeksfraude, waarbij er dus wel degelijk benadeelden zijn.
Ik haal dus zeker geen dingen door elkaar. Ik raad inderdaad aan om aangifte te doen of op z'n minst er melding van te maken en daarbij alle informatie te geven die TS heeft. Dat is niet alleen voor de statistieken (eigenlijk meer voor een meer objectieve meting van de criminaliteit in Nederland), maar meer voor de informatiepositie van de Politie. Ook is het handig voor jezelf, want als de benadeelden aangifte doen en de Politie komt bij jou uit dan heb je heel wat uit te leggen. Al helemaal als dan ook nog eens blijkt dat je er wel degelijk van op de hoogte was, maar geen actie hebt ondernomen.
Als iedereen zoals jij denkt dan komen we dus nooit vooruit. Als iedereen namelijk wel aangifte zou doen, of melding zou maken, krijgt de Politie een veel beter beeld van wat er speelt qua criminaliteit. Daarnaast zal de Politie ook sneller capaciteit vrijmaken wanneer er meerdere, onafhankelijke, meldingen komen en zaken misschien zelfs met elkaar kan verbinden.
Aangifte doen is sowieso een goed idee, hoewel er door de politie niet aan iedere aangifte aandacht (kan) worden besteed heeft een groot aantal aangiftes over één persoon (of bankrekening/telefoonnumer) wel degelijk invloed op de prioritering lijkt me.
[ Voor 33% gewijzigd door MJV op 11-08-2019 12:24 ]
Insert Tikkie. @pyro83 ziet dus alléén Tikkie staan, niet het daadwerkelijke rekeningnummer van de daadwerkelijke afzender.xinix03 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:51:
Je ziet toch op je rekening het nummer waar het vandaan komt? Maak via je bankrekening daar 0.01 cent naar over en zet in in de omschrijving je mobiele nummer en vraag ze om je te bellen om e.e.a. op te helderen.
Nee, het rekeningnummer van de afzender staat in de omschrijving. Ook als je overmaakt via Tikkie, zie je het rekeningnummer van de uiteindelijke ontvanger in de omschrijving. Dat is ook hier uitgelegd: CurtPoindexter in "Poging tot oplichting via marktplaats"CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:24:
[...]
Insert Tikkie. @pyro83 ziet dus alléén Tikkie staan, niet het daadwerkelijke rekeningnummer van de daadwerkelijke afzender.
[ Voor 26% gewijzigd door Jimster op 11-08-2019 12:28 ]
En dat zegt niets. Iedereen kan daar maar wat invullen, het is een omschrijving immers.Jimster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:27:
[...]
Nee, het rekeningnummer van de afzender staat in de omschrijving.
Het veld is iig niet bedoelt om aan te geven wie de daadwerkelijke afzender is.
[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2019 12:31 ]
Nee, het is een iDEAL betaling en bij iDEAL kan je zelf geen omschrijving vullen. Dat wordt ingevuld door Tikkie.CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:29:
[...]
En dat zegt niets. Iedereen kan daar maar wat invullen, het is een omschrijving immers.
Je mist mijn punt. Dat Tikkie dat automatisch invult is prima, maar kunnen ze nog van alles er in zetten. Géén rechten ontlenen aan die info! Bewijs is het zeker niet!Jimster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:30:
[...]
Nee, het is een iDEAL betaling en bij iDEAL kan je zelf geen omschrijving vullen. Dat wordt ingevuld door Tikkie.
Oh en for the record; iDeal is niet meer dan een geautomatiseerde overboeking.
[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2019 12:34 ]
Wie is 'ze'? Tikkie? Zou kunnen, doen ze niet. Of bedoel je de betaler? Nee, die kan dat niet, mits het echt via een Tikkie betaald is.CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:32:
[...]
Je mist mijn punt. Dat Tikkie dat automatisch invult is prima, maar kunnen ze nog van alles er in zetten. Géén rechten ontlenen aan die info! Bewijs is het zeker niet!
Of gaat jouw conspiracy theory nog verder en denk jij dat ze net doen alsof het een Tikkie-betaling was, maar vullen ze het zelf in, met een ander rekeningnummer? Alles zou kunnen natuurlijk...
The devil is in the details.
Anoniem: 733707
Wie zegt iets over bewijs? Het enige wat er wordt gesuggereerd (en OP heeft het inmiddels al gedaan), is dat er één cent wordt overgemaakt naar die rekening om contact te zoeken met de mogelijke slachtoffer. Zie niemand iets zeggen over bewijs of rechten ontlenen, alleen over het inwinnen van informatie.CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:32:
[...]
Je mist mijn punt. Dat Tikkie dat automatisch invult is prima, maar kunnen ze nog van alles er in zetten. Géén rechten ontlenen aan die info! Bewijs is het zeker niet!
De gebruiker van Tikkie kan zelf een omschrijving meegeven, maar dat komt naast het rekeningnummer dat Tikkie er in zet. Het rekeningnummer waar het geld uiteindelijk naartoe gaat/vanaf komt wordt door Tikkie er in gezet en kan je niet wijzigen. Dus ja je kan daar wel conclusies aan verbinden. Zie https://www.nepwekker.nl/nl13abna0506417344-tikkie-checken/CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:32:
[...]
Jullie missen het punt dat ik maken wil, ze is iedereen die de omschrijving invult. Het zij Tikkie, bij wijze van CoolBlue, een ander bedrijf of zelfs een particulier. Wat denken sommigen erg zwart-wit, jammer altijd.
Wat maakt het uit? Het is duidelijk uit de voorbeelden dat Tikkie het rekeningnummer vult in de omschrijving, dus je mag er wel van uit gaan dat dat klopt.CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:15:
Jullie missen het punt dat ik maken wil, ze is iedereen die de omschrijving invult. Het zij Tikkie, bij wijze van CoolBlue, een ander bedrijf of zelfs een particulier. Wat denken sommigen erg zwart-wit, jammer altijd.
Als ik geld van mijn rekening bij bank A direct naar jouw rekening bij bank B overmaak, dan zie je ook mijn rekeningnummer. Wie bepaalt wat jij ziet? Bank A. Wat is het verschil met Tikkie? Je mag daar ook uitgaan dat die info klopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 11-08-2019 13:29 ]
Het blijft een betaling die TS heeft ontvangen waar hij geen recht op heeft.CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:15:
Je kunt dan als je ter goeder trouw bent vragen aan Tikkie waarom je dit hebt ontvangen en/of dat je dit niet verwachtte en dat je dit daarom terug wilt betalen.
Dan zal Tikkie waarschijnlijk aangeven dat zij enkel als tussenpersoon handelen voor de betaling van het rekeningnummer dat in de beschrijving staat naar jouw rekening.
Dus met die informatie moet het redelijkerwijs dan wel duidelijk zijn voor jou als ontvanger dat Tikkie jou niet geld heeft overgemaakt, maar dat dat komt van het rekeningnummer in de beschrijving.
Je kunt natuurlijk ook '' dom '' spelen en doen alsof je niet weet wat je met het geld moet doen en wacht totdat degene van wie het geld is bij jou aanklopt, maar we weten dat er dan een kans is dat TS een uitnodiging van de politie krijgt.
[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 11-08-2019 13:34 ]
Assumption is the mother...Jimster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:28:
Wat maakt het uit? Het is duidelijk uit de voorbeelden dat Tikkie het rekeningnummer vult in de omschrijving, dus je mag er wel van uit gaan dat dat klopt.
Als ik geld van mijn rekening bij bank A direct naar jouw rekening bij bank B overmaak, dan zie je ook mijn rekeningnummer. Wie bepaalt wat jij ziet? Bank A. Wat is het verschil met Tikkie? Je mag daar ook uitgaan dat die info klopt.
Tikkie werkt voor de overboeking ook als tussenpersoon, daar zit juist voor Tikkie het verdienmodel. Dezelfde route zou het dan dus ook terug moeten.JohanNL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:31:
Het blijft een betaling die TS heeft ontvangen waar hij geen recht op heeft.
Je kunt dan als je ter goeder trouw bent vragen aan Tikkie waarom je dit hebt ontvangen en/of dat je dit niet verwachtte en dat je dit daarom terug wilt betalen.
Dan zal Tikkie waarschijnlijk aangeven dat zij enkel als tussenpersoon handelen voor de betaling van het rekeningnummer dat in de beschrijving staat naar jouw rekening.
Dus met die informatie moet het redelijkerwijs dan wel duidelijk zijn voor jou als ontvanger dat Tikkie jou niet geld heeft overgemaakt, maar dat dat komt van het rekeningnummer in de beschrijving.
[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2019 13:37 ]
Het is onderbouwd door feiten en door gebruikers. Het maakt in deze situatie niet uit. TS heeft de rekeningnummers (+ de tussenrekening), Tikkie zal niet zomaar een nummer vermelden. Betaalverzoeken bij Rabo en ING werken ook zo.
1 cent overmaken met 06 nummer en TS heeft contact.
Een melding zou beter passen denk ik, als dan.Flavius schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:18:
[...]
Fout. Je hoeft niet per se de benadeelde te zijn om aangifte te doen. Je hoeft alleen maar kennis te hebben van een strafbaar feit. Daar lijkt hier sprake van te zijn - vermoedelijk driehoeksfraude, waarbij er dus wel degelijk benadeelden zijn.
Aangifte kan ook, ze mogen deze niet weigeren dus ga je gang...
Maar tot hoe ver wil je gaan hiermee? Als voorbeeld kan ik je geven dat ik laatst van iemand een veiling had gewonnen op ebay wat om een redelijk bedrag ging maar alsnog erg goedkoop was.
In de advertentie onder betaalmethodes stond dat ik kon betalen met Paypal, maar nadat ik uiteindelijk de veiling had gewonnen was dit niet mogelijk en kreeg ik een bericht van de verkoper met een Duits rekeningnummer.
Ik weet gewoon dat zodra ik geld daar na overmaak, dat ik dat kwijt ben en niks ga ontvangen, moet ik hier ook maar aangifte van gaan doen?
Of iets anders wat sommigen wel bekend in de oren klinkt; je reageert op een advertentie op MP voor iets wat veel te goedkoop is en krijgt uiteindelijk een rekeningnummer waar je geld naar over moet maken en zodra die dat ontvangen heeft stuurt hij het goed op.
Maar geef je aan dat je het wilt ophalen reageert de verkoper niet meer of komt met extreme gevallen van waarom dat niet kan, vreemde adressen met vreemde tijden etc.
Overduidelijk voor ons dat het hier om oplichting gaat, maar het bewijs is gewoon ontoereikend en als we voor al deze gevallen aangifte gaan doen lossen we met z'n allen niks op m.i.
De politiek is aan zet en die weten heus wel dat het een groot probleem is, er gaat alleen gewoon niks veranderen zolang er politieke partijen gekozen worden die hier totaal geen interesse in hebben.
Maar welk punt wil je nu precies maken? Ja, Tikkie zou een ander nummer daar kunnen invullen. Maar waarom zou Tikkie dit doen? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Tikkie onder één hoedje speelt met de oplichter hier. Je kan altijd wel vergezochte theorieën kunnen bedenken. Zoals @Jimster schrijft, hoe weet jij dat bij een gewone overboeking het rekeningnummer wel echt is? Hoe weet je dat het geld überhaupt op je rekening staat? Misschien zit je bank je erbij te belazeren om €140 van je te stelen. Lijkt mij ongeveer even waarschijnlijk als dat Tikkie je zit te belazeren om €140 van je te stelen.CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:15:
Nou dat je hier wel wat mee kan is wel een gegeven, een abuse is zo gemeld bij de site, en hele databases houden geldstromen in de gaten, de hele wereld wil inzicht, nou rekenmaar dat interpol een supercomputertje heeft, en het allemaal op kan lossen, het zal tijd nodig hebben en wetten. Maar als wij straks allemaal geregistreerd staan en bekend zijn in databasesystemen, je kan mij niet vertellen dat er dan geen rekening uit kan rollen die je nog even moet voldoen. maar nu ga ik wat verJohanNL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:53:
[...]
Een melding zou beter passen denk ik, als dan.
Aangifte kan ook, ze mogen deze niet weigeren dus ga je gang...
Maar tot hoe ver wil je gaan hiermee? Als voorbeeld kan ik je geven dat ik laatst van iemand een veiling had gewonnen op ebay wat om een redelijk bedrag ging maar alsnog erg goedkoop was.
In de advertentie onder betaalmethodes stond dat ik kon betalen met Paypal, maar nadat ik uiteindelijk de veiling had gewonnen was dit niet mogelijk en kreeg ik een bericht van de verkoper met een Duits rekeningnummer.
Ik weet gewoon dat zodra ik geld daar na overmaak, dat ik dat kwijt ben en niks ga ontvangen, moet ik hier ook maar aangifte van gaan doen?
Of iets anders wat sommigen wel bekend in de oren klinkt; je reageert op een advertentie op MP voor iets wat veel te goedkoop is en krijgt uiteindelijk een rekeningnummer waar je geld naar over moet maken en zodra die dat ontvangen heeft stuurt hij het goed op.
Maar geef je aan dat je het wilt ophalen reageert de verkoper niet meer of komt met extreme gevallen van waarom dat niet kan, vreemde adressen met vreemde tijden etc.
Overduidelijk voor ons dat het hier om oplichting gaat, maar het bewijs is gewoon ontoereikend en als we voor al deze gevallen aangifte gaan doen lossen we met z'n allen niks op m.i.
De politiek is aan zet en die weten heus wel dat het een groot probleem is, er gaat alleen gewoon niks veranderen zolang er politieke partijen gekozen worden die hier totaal geen interesse in hebben.
Alle meldingen hebben zin, hoe klein ook, en zeker in dit computertijdperk.
Dus diegene die zegt dat het geen zin heeft, ga aub op fb klagen en doe niets, maar hier weten wij wel dat het zin heeft.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Dat klinkt allemaal heel logisch maar is veel te simpel.Mel33 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:39:
[...]
Nou dat je hier wel wat mee kan is wel een gegeven, een abuse is zo gemeld bij de site, en hele databases houden geldstromen in de gaten, de hele wereld wil inzicht, nou rekenmaar dat interpol een supercomputertje heeft, en het allemaal op kan lossen, het zal tijd nodig hebben en wetten. Maar als wij straks allemaal geregistreerd staan en bekend zijn in databasesystemen, je kan mij niet vertellen dat er dan geen rekening uit kan rollen die je nog even moet voldoen. maar nu ga ik wat ver
Alle meldingen hebben zin, hoe klein ook, en zeker in dit computertijdperk.
Dus diegene die zegt dat het geen zin heeft, ga aub op fb klagen en doe niets, maar hier weten wij wel dat het zin heeft.
Sowieso ben ik er ook niet tegen dat je melding maakt bij de site, MP in dit geval, die kunnen gelijk maatregelen regelen nemen tegen de potentiële oplichter.
Zonder slachtoffers gaat de politie hier uiteindelijk niks mee doen, hoeveel vertrouwen je er ook in blijft houden is dat de keiharde realiteit.
Maar hier gaan we het toch niet over eens worden denk ik.
Jij hebt geen idee wat de Politie allemaal met informatie uit de systemen doet. Misschien zal er geen strafrechtelijk onderzoek plaatsvinden, maar dat betekent niet dat de Politie niets met de informatie doet/kan doen.JohanNL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:34:
[...]
Dat klinkt allemaal heel logisch maar is veel te simpel.
Sowieso ben ik er ook niet tegen dat je melding maakt bij de site, MP in dit geval, die kunnen gelijk maatregelen regelen nemen tegen de potentiële oplichter.
Zonder slachtoffers gaat de politie hier uiteindelijk niks mee doen, hoeveel vertrouwen je er ook in blijft houden is dat de keiharde realiteit.
Maar hier gaan we het toch niet over eens worden denk ik.
Dus kap met het geven van het slechte advies om de Politie niet in de lichten. Daarmee tast je de informatiepositie van de Politie aan.
Update:
Goed nieuws! Ik heb vanochtend contact gehad met de gedupeerde!
De beste man z'n vrouw had iets via marktplaats gekocht en kreeg vervolgens een betaalverzoek. Bleek te gaan om "nagebouwde" betaalsite van een bank en de fraudeur had daarmee toegang gekregen tot de betaalgegevens van de gedupeerde; is voor bijna 600 euro het schip in gegaan.
Ik heb via mail al mijn gegevens (inclusief de screenshots) gemaild naar hem zodat hij verder dit bij de aangifte kan toevoegen. En niet onbelangrijk: ik heb zijn 140 euro naar hem terug overgemaakt.
De beste man z'n vrouw had iets via marktplaats gekocht en kreeg vervolgens een betaalverzoek. Bleek te gaan om "nagebouwde" betaalsite van een bank en de fraudeur had daarmee toegang gekregen tot de betaalgegevens van de gedupeerde; is voor bijna 600 euro het schip in gegaan.
Ik heb via mail al mijn gegevens (inclusief de screenshots) gemaild naar hem zodat hij verder dit bij de aangifte kan toevoegen. En niet onbelangrijk: ik heb zijn 140 euro naar hem terug overgemaakt.
Oei, dat is maar goed dan dat je contact hebt weten op te nemen met de gedupeerde!pyro83 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:36:
Update:
De rekeningnummers die gebruikt worden bij phising worden meestal snel geblokkeerd zodra de bank hier lucht van krijgt.
Ook al heb je het geld terug gestort naar de gedupeerde kan jouw rekeningnummer waarschijnlijk alsnog in verband worden gebracht met phising, ik zou dus je bank ook opbellen en hen hierover inlichten om eventuele nare gevolgen te voorkomen, volg ook hun advies op waaronder wellicht aangifte van identiteitsfraude.
Mooi dat je nog contact hebt kunnen krijgen met de gedupeerde. Het klinkt alsof het voor hem nog een vervelender verhaal was....
Waarom vraagt de oplichter jou om een 50e giftcard als ie aan de andere kant een rekening kan plunderen?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Rupsje nooit genoegDirtyBird schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:00:
Waarom vraagt de oplichter jou om een 50e giftcard als ie aan de andere kant een rekening kan plunderen?
Je moet een katvanger/geldezel hebben om te plunderen, TS is hiervoor gebruikt en de fraudeur hoopte met wat social engineering dat TS een giftcard zou kopen.DirtyBird schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:00:
Ik denk echter ook dat de fraudeur niet meer toegang had dan om wat Tikkies te versturen, anders was het vast ook wel mogelijk geweest om gelijk giftcards te kopen en was het niet nodig geweest om deze truc uit te voeren met TS.
Giftcard inwisselen = anoniem geld halen
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Misschien lees ik wel ergens overheen.. maar TS heeft contact gehad met 'gedupeerde' welke nu wellicht met een smoes komt om in ieder geval zijn 140euro terug te krijgen (nadat hij doorheeft dat het hem niet gaat lukken). Of was dit een waterdicht verhaal @pyro83 ?
Signature
Dat lijkt me waterdicht:mouzetc schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:48:
Misschien lees ik wel ergens overheen.. maar TS heeft contact gehad met 'gedupeerde' welke nu wellicht met een smoes komt om in ieder geval zijn 140euro terug te krijgen (nadat hij doorheeft dat het hem niet gaat lukken). Of was dit een waterdicht verhaal @pyro83 ?
1) De gedupeerde heeft me diverse screenshots van de oplichting, bankafschrijvingen en aangifte gemaild en een foto van zijn bankpas en rijbewijs. Kan uiteraard allemaal gephotoshopped zijn, maar zag er allemaal authentiek uit.
2) Ik heb de gedupeerde heb ik nog even opgezocht op linkedin, de beste man is lead engineer bij een internationaal bedrijf en zal fraude als zij-hobby financieel niet nodig hebben. En ja, ik weet dat het de gedupeerde is want foto op rijbewijs komt overeen met foto op linkedin.
3) Aan de telefoon gesproken, kwam eerlijk en authentiek over. Verhaal sluit aan bij de mail die die heeft gestuurd. Hij was ook in het begin van het gesprek enigszins wantrouwend naar mij over; dat lijkt mij ook logisch want hetzelfde geld ben ik de oplichter die nog wat extra's wil halen.
Yes, dat inderdaad. Ik denk dat de fraudeur hier wel mogelijk een essentiële fout hier heeft gemaakt. Op het moment dat ik een tikkie terug kreeg (voor de 140 euro) krijg ik een ander rekeningnummer terug. Dit zou het rekeningnummer van de fraudeur kunnen zijn (maar misschien ook rekeningnummer van een ander slachtoffer, maar slaat denk ik nergens op).Mel33 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:34:
Giftcard inwisselen = anoniem geld halen
Altijd via marktplaats IDEAL systeem laten betalen. Mensen die cash willen betalen hebben bij mij ook pech, heb geen zin in nep geld.
Gelijk oversteken doe ik ook niet, kunnen ze gewoon aangeven niks ontvangen te hebben en dan krijg jij je geld niet.
Het is via een betaalverzoek van m'n bank of via marktplaats IDEAL systeem, anders niet bij mij.
Gelijk oversteken doe ik ook niet, kunnen ze gewoon aangeven niks ontvangen te hebben en dan krijg jij je geld niet.
Het is via een betaalverzoek van m'n bank of via marktplaats IDEAL systeem, anders niet bij mij.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Duidelijk! Fijn dat het is opgeslost voor beiden. Zelf regelmatig ook last van scammers via Marktplaats en ze worden steeds creatiever! (al was deze wel erg vreemd haha)pyro83 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:09:
[...]
Dat lijkt me waterdicht:
1) De gedupeerde heeft me diverse screenshots van de oplichting, bankafschrijvingen en aangifte gemaild en een foto van zijn bankpas en rijbewijs. Kan uiteraard allemaal gephotoshopped zijn, maar zag er allemaal authentiek uit.
2) Ik heb de gedupeerde heb ik nog even opgezocht op linkedin, de beste man is lead engineer bij een internationaal bedrijf en zal fraude als zij-hobby financieel niet nodig hebben. En ja, ik weet dat het de gedupeerde is want foto op rijbewijs komt overeen met foto op linkedin.
3) Aan de telefoon gesproken, kwam eerlijk en authentiek over. Verhaal sluit aan bij de mail die die heeft gestuurd. Hij was ook in het begin van het gesprek enigszins wantrouwend naar mij over; dat lijkt mij ook logisch want hetzelfde geld ben ik de oplichter die nog wat extra's wil halen.
[...]
Yes, dat inderdaad. Ik denk dat de fraudeur hier wel mogelijk een essentiële fout hier heeft gemaakt. Op het moment dat ik een tikkie terug kreeg (voor de 140 euro) krijg ik een ander rekeningnummer terug. Dit zou het rekeningnummer van de fraudeur kunnen zijn (maar misschien ook rekeningnummer van een ander slachtoffer, maar slaat denk ik nergens op).
Signature
Jij kreeg ook 140eu van iemand(het door jou gecontacteerd slachtoffer in dit geval), dus jij betaald ook aan een ander slachtoffer die ook de vraag krijgt een giftcard te kopen(net als bij jou het geval is).. of als je dat niet wil, dan maar op een rek terug te storten van een andere die ze via MP nu contacteren, tot iemand wel die giftcard koopt en stuurt< en dat gaat dan wel direct naar de oplichterpyro83 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:09:
[...]
Yes, dat inderdaad. Ik denk dat de fraudeur hier wel mogelijk een essentiële fout hier heeft gemaakt. Op het moment dat ik een tikkie terug kreeg (voor de 140 euro) krijg ik een ander rekeningnummer terug. Dit zou het rekeningnummer van de fraudeur kunnen zijn (maar misschien ook rekeningnummer van een ander slachtoffer, maar slaat denk ik nergens op).
En zo gaat het door tot ze bitcoins of western union of gifdcards krijgen, (alles wat maar anoniem is en in te wisselen is voor producten of geld of apps of beltegoed of de OS-stores -tegoeden ) en die ontvanger is de katvanger/dief op dat moment
MP is met stip de beerput van particulier verkopend Nederland geworden.
Afgelopen maanden geprobeerd een nette MacBook Pro te verkopen, maar je krijgt enkel de standaard reacties van fraudeurs. MP zelf reageert wel op mijn berichten, maar doet inhoudelijk niets anders dan accounts blokkeren en weten goed dat er binnen no time weer een nieuwe account is.
Wat mij vooral opvalt is dat een hoop fraudeurs accounts gebruiken die al jaren bestaan?
Afgelopen maanden geprobeerd een nette MacBook Pro te verkopen, maar je krijgt enkel de standaard reacties van fraudeurs. MP zelf reageert wel op mijn berichten, maar doet inhoudelijk niets anders dan accounts blokkeren en weten goed dat er binnen no time weer een nieuwe account is.
Wat mij vooral opvalt is dat een hoop fraudeurs accounts gebruiken die al jaren bestaan?
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Ook dit is eenvoudig te verklaren.Skyrunner schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:51:
Genoeg mensen die al jaren niets meer doen met hun account en wiens WW gewoon online staat in een of ander darknet lijstje.
Wellicht kunnen we een overzicht genereren van 'hoe herken je fraude' ? En dan niet een bullet-lijstje zoals je al zoveel ziet online, maar ik vind de screenshots uit de TS + het verhaal er omheen, een pak duidelijker om een oplichter te herkennen, dan menig informatiepaginatje op het internet.
Honden zijn het. Ratten. Gewoon werken voor je geld
.
Honden zijn het. Ratten. Gewoon werken voor je geld

Professioneel Heftruck Syndroom
Er zijn zelfs sites die marktplaats accounts opkopenSkyrunner schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:51:

Anoniem: 27535
Hoewel voor V&A opgezet geldt veel basis overal.NeFoRcE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:56:
Wellicht kunnen we een overzicht generen van 'hoe herken je fraude' ? En dan niet een bullet-lijstje zoals je al zoveel ziet online, maar ik vind de screenshots uit de TS + het verhaal er omheen, een pak duidelijker om een oplichter te herkennen, dan menig informatiepaginatje op het internet.
Honden zijn het. Ratten. Gewoon werken voor je geld.
Over: (Veilig) tweedehands handelen
Maar als iemand daar een algemeen stuk aan wil toevoegen kunnen we dat regelen.
Tja, er zijn al zoveel campagnes geweest en er wordt overal op het internet gewaarschuwd voor dat soort dingen. Aangezien de mens ook 'gierig' is willen ze graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en een nieuwe iPhone kopen voor 300 euro.NeFoRcE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:56:
Wellicht kunnen we een overzicht generen van 'hoe herken je fraude' ? En dan niet een bullet-lijstje zoals je al zoveel ziet online, maar ik vind de screenshots uit de TS + het verhaal er omheen, een pak duidelijker om een oplichter te herkennen, dan menig informatiepaginatje op het internet.
Honden zijn het. Ratten. Gewoon werken voor je geld.
Een lijstje heeft niet veel toegevoegde waarde denk ik op een forum als Tweakers aangezien we allemaal wel genoeg inzicht hebben op oplichting te zien aankomen..
Je zou bijna een Marktplaats V2 moeten maken waarbij je veel strenger op treed tegen fraudeurs en meer middelen hebt om dit ook aan te pakken en het ook aanpakt, het huidige Marktplaats maakt het allemaal niet uit, ze krijgen immers toch dagelijks ontiegelijk veel geld aan ads en dergelijke binnenharkt..
En het is wel grappig dat Marktplaats dan wel de overheid helpt om mensen met een uitkering erbij te naaien omdat ze zoveel verkopen via MP..
[ Voor 5% gewijzigd door SgtElPotato op 14-08-2019 16:27 ]
Zucht...
Ik heb MP al jarenlang vaker benaderd om net als bij tweakers V&A met een review systeem te gaan werken nadat ik jaren terug ook opgelicht was ( en aangifte gedaan, en de fraudeur had dus 17 slachtoffers gemaakt in een aantal dagen).
Eindelijk hebben ze dit ten uitvoer gebracht, maar wel op een wat knullige manier en niet te vergelijken met tweakers V&A. Het aanbod van artikelen is veel uitgebreider dan tweakers V&A, daarom ben ik vaak genoodzaakt om toch ( met best wat weerzin ) MP te gebruiken bij verkopen of aankopen van 2e hands goederen.
Mooi dat de gedupeerde iemand treft die verder kijkt dan zijn neus lang is ! En ook slimmer is dan de fraudeur. Ik leer altijd bij door dit soort forum-berichten.
Eindelijk hebben ze dit ten uitvoer gebracht, maar wel op een wat knullige manier en niet te vergelijken met tweakers V&A. Het aanbod van artikelen is veel uitgebreider dan tweakers V&A, daarom ben ik vaak genoodzaakt om toch ( met best wat weerzin ) MP te gebruiken bij verkopen of aankopen van 2e hands goederen.
Mooi dat de gedupeerde iemand treft die verder kijkt dan zijn neus lang is ! En ook slimmer is dan de fraudeur. Ik leer altijd bij door dit soort forum-berichten.
Onder de aanname dat dit inderdaad de meeste accounts 'oplevert' (die indruk had ik ook), snap ik niet waarom Marktplaats geen wachtwoordreset afdwingt als je een jaar je account niet meer gebruikt hebt en je niet vanaf de laatst bekende provider inlogt.cadsite schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:09:
[...]
Ook dit is eenvoudig te verklaren.
Genoeg mensen die al jaren niets meer doen met hun account en wiens WW gewoon online staat in een of ander darknet lijstje.
Dit voorkomt dit soort driehoekfraude inderdaad wel.Agent47 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:14:
Altijd via marktplaats IDEAL systeem laten betalen.
Echter zou ik dan weer als koper hier niet mee akkoord gaan, met zo'n iDeal betaal-link van MP weet ik niet aan wie en aan welk rekeningnummer ik het geld overmaak.
Hier kan ik dan als koper geen onderzoek naar doen en mocht ik zelfs opgelicht worden ben ik volledig afhankelijk van de politie/MP dat zij iets voor mij gaan doen wat in de meeste gevallen op niets uit loopt.
De enige werkende methode is gewoon geld over laten maken naar je rekening onder vermelding van jouw marktplaats username en de naam van het artikel dat jij verkoopt.
[ Voor 8% gewijzigd door .SnifraM op 14-08-2019 20:26 ]
lol+lol=hihi
Anoniem: 1031525
Dit is met afstand het grootste understatement van het jaarteunijff schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:40:
Eindelijk hebben ze dit ten uitvoer gebracht, maar wel op een wat knullige manier en niet te vergelijken met tweakers V&A.
Het is echt een draak van een systeem.
Ook al komt die 140euro van een normaal persoon, zelfs na aangifte zal de politie helaas niets doenTommie12 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:30:
Hoe makkelijk is het in NL nog om een GSM met prepaid kaart te kopen zonder je identiteit vrij te geven?
Asus Zenbook i7 256gb