Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Poging tot oplichting via marktplaats

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• pyro83
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-08 08:15
Hallo tweakers,

Het is al weer een behoorlijk tijdje geleden dat ik wat heb gepost op tweakers, maar ik zou graag jullie advies willen over onderstaande situatie:

Ik heb dit jaar een nieuw horloge gekocht waardoor mijn oude horloge verkocht kon worden. Ik heb een advertentie uiteraard aangemaakt op tweakers en ook op marktplaats. Vrijdagochtend krijg ik de volgende reactie:

Eerste gedachte was dat het een beetje gek was dat "Eva" gelijk door wilde op whatsapp, maar er ging nog geen alarmbelletje af.

Vervolgens vrijdag via whatsapp:

Hier ging een eerste alarmbelletje bij af. Er kan ineens niet meer opgehaald worden terwijl al van te voren mij woonplaats bekend was. mmmm.....

Vervolgens waarschuw ik de potentiële koper dat ik geen winkel ben etc. Met het verhoogde risico dat deze "Eva" loopt gaat er weer een alarmbelletje af dat ze niet kiest voor "gelijktijdig oversteken" via marktplaats. Weer een alarmbelletje; ik zat hier nog te denken dat deze "Eva" een beetje goed van vertrouwen is.
Een tikkie dus aangemaakt en verstuurd.

Vervolgens krijg ik deze reactie en weet ik dat het foute boel is:

"Eva" heeft de tikkie "per ongeluk" dubbel betaald, maar weet het "goedgemaakt". Als ik een giftcard koop voor 50 euro. Ik krijg dan die vrijgevige "Eva" ook nog een 20 euro extra. 8)7 8)7
Ik heb overigens nooit op de link geklikt omdat ik dan niet weet wat voor een sh*t er allemaal gebeurd.

Vervolgens weet ik dat dit foute boel is en reageer +- een uur niet (Ik was op een festival) en ik krijg deze reactie:

Ik vermoed dat "Eva" doorkreeg dat ik niet ging happen op haar "vrijgevigheid".

Vanmorgen op mijn rekening gekeken: ik heb inderdaad van een persoon twee tikkies a 70 euro ontvangen.

Nu mijn vragen:
- wat te doen? Het lijkt me redelijk voor de hand liggen dat deze "Eva" mij heeft geprobeerd op te lichten. Maar dat is niet gelukt en ik wel 140 euro van deze persoon. Moet ik dit terugstorten (wat ik sowieso niet ga doen via dat Tikkie dat "Eva" stuurde)? Loop ik bepaalde risico's (aangezien "Eva" mijn naam, adres en een IBAN heeft)? Ik bedoel met risico niet het dat "Eva" voor mijn deur staat, maar dan mijn gegevens worden gebruikt om ergens mee te frauderen of iets dergelijks...
- wat is nu het verdienmodel achter deze truc? Het lijkt me dat de oplichter een behoorlijk risico loopt? Ik heb namelijk ook een naam en IBAN.
- overige tips zijn uiteraard ook welkom.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 24-08 23:19

mvdam

EV-Gekkie

Het verdienmodel is vermoedelijk dat de oplichter iemand anders (of 2x die iemand anders) die tikkie laat betalen.
Om vervolgens naar de eigen rekening een tikkie van €140 te doen.

Wat je zou kunnen doen is kijken of je kan (laten) achterhalen van welke rekeningnummers die tikkies komen en naar die nummers terugstorten.

mvdam wijzigde deze reactie 10-08-2019 10:47 (28%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom bel je niet gewoon even het nummer van waar ze whatsappjes verstuurd?

Het is aan de ene kant vaag dat iemand 2x een tikkie betaald. Ik zou gewoon vragen om een iban en het naar de iban overmaken.

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-08 20:05

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Dit is inderdaad de klassieke drie-hoeks-scam. Aangifte doen bij de politie, geld veilig stellen, en aan de politie vragen wat nu te doen.

Niet zomaar zelf gaan terugboeken o.i.d.

Oh ja, die twee keer €70. Is dat van twee verschillende afzenders?

Panzer_V wijzigde deze reactie 10-08-2019 10:51 (16%)

• Archie_T
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:14
Je hebt toch het rekening nummer van die personen die je betaald hebben? Gewoon terugstorten en appen dat je het teruggestort hebt. Desnoods met screenshots. Dan heb je namelijk de andere twee mensen die opgelicht zijn ook geholpen.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@pyro83 Lekker je zorgverzekering deze maand er mee betalen.

Wordt strond ziek van al die marktplaats oplichters en pogingen.

Laat ze maar een keer op de blaren zitten, zullen ze leren om te handelen zoals het bedoeld is.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• xinix03
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12:22
Je ziet toch op je rekening het nummer waar het vandaan komt? Maak via je bankrekening daar 0.01 cent naar over en zet in in de omschrijving je mobiele nummer en vraag ze om je te bellen om e.e.a. op te helderen.

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

Wat @mvdam zegt inderdaad. In tikkie zie je denk ik ook naar welk IBAN je betaalt? Vergelijk die eens met de betaler. Tikkie.me is wel de juiste domeinnaam.

• OMD
  • Nu online
Greatsword schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:51:
@pyro83 Lekker je zorgverzekering deze maand er mee betalen.

Wordt strond ziek van al die marktplaats oplichters en pogingen.

Laat ze maar een keer op de blaren zitten, zullen ze leren om te handelen zoals het bedoeld is.
Dat is leuk als leeft zonder enige vorm van angst. Realiteit is echter, nadat ze je adres weten, ze overgaan op intimidatie. Leuk als je alleen leeft en een stoere bink bent, minder leuk als je een vrouw en 2 kinderen op de bank hebt zitten.

I5 4690K // Corsair H100i GTX // MSI Z97 Gaming 5 // 16Gb Vengeance 2400 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Samsung SSD's

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Zorg wel dat je op de echte tikkie zit. Check het domein en certificaat, vul niet je bankgegevens in op de verkeerde website.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@OMD Dit soort oplichters doen het juist online omdat ze de ballen niet hebben om iets in persoon te doen.

*knip* Dit is gewoonweg fraude.

Yorinn wijzigde deze reactie 10-08-2019 12:42 (89%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:21
Waarom dat tikkie gebeuren.

( Nu the way Ik heb nog nooit tikkie gebruik)

Maar zie je niet gewoon de bankrekening nummers bij de 2x70 euro betaling aan jou? Zoja gewoon direct zonder link terug boeken naar exact de zelfde bankrekeningnummers.. omschrijving Eva, terugbetaling 2x70euro wegens niet doorgaan koop horloge blablabla.

Of denk ik te makkelijk of mis ik iets?

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Emielvanputten schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:03:

Maar zie je niet gewoon de bankrekening nummers bij de 2x70 euro betaling aan jou? Zoja gewoon direct zonder link terug boeken naar exact de zelfde bankrekeningnummers.. omschrijving Eva, terugbetaling 2x70euro wegens niet doorgaan koop horloge blablabla.

Maak niet zomaar geld terug over naar de verzendrekening van een Tikkie. Want dat is niet de rekening van de verzender, maar van Tikkie, en die weten niet wat ze er mee moeten.

• slaay
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 24-08 21:29

slaay

Mennoslaats.nl

In de omschrijving bij de overboeking staat altijd de naam en rekeningnummer van de persoon die geld naar je over heeft gemaakt. Dus dat kun je gewoon gebruiken om het terug te boeken.

Maak ook even melding bij Marktplaats (https://help.marktplaats.nl/help/contactuspage) over de vreemde gang van zaken. Zonder meldingen van gebruikers kan Marktplaats ook niets doen.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Emielvanputten
Flamesz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:05:
[...]

Maak niet zomaar geld terug over naar de verzendrekening van een Tikkie. Want dat is niet de rekening van de verzender, maar van Tikkie, en die weten niet wat ze er mee moeten.
Nee ik bedoel het rekeningnummer van de echte afzender.
Ik snap dat tikkie niet snapt wat er gebeurd. Maar als je zoals hier boven vermeld wordt het echte rekeningnummer kan zien. Dan boek je toch naar de rekening 70 euro over. En als het andere nummer anders is ook 70 euro die kant op... Met de omschrijving bla bla bla zie boven.

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 10:38
Ook als je het rekeningnummer kunt achterhalen, zou ik niet zo maar het geld terugstorten. Ik zou eerst informatie inwinnen bij jouw bank en eventueel de politie. Marktplaats zou ik niks mee doen , die zijn zo incompetent als de pest.

Oplichters zijn niet achterlijk. Die vinden altijd wel een manier om jou te naaien. Ik zou wel even uitzoeken hoe sterk die "Eva" staat. Ik vind het in ieder geval een gevalletje pech, had je maar moeten opletten, dus ga ik eerst mezelf er van verzekeren dat je me niet gaat naaien.

Voortaan trouwens alleen op Tweakers verkopen. Marktplaats trekt veel te veel schoffies aan.

Kijk op mijn V&A voor goedkope laptops en printers

• Chntl321
  • Registratie: april 2013
Sowieso geen dingen via whatsapp doen en alleen laten betalen met een marktplaats betaalverzoek waarbij ik nooit aan gelijk oversteken doe, want risico verzenden is bij mij voor koper. Willen ze gelijk iversteken dan komen ze het maar ophalen.

Een marktplaats betaalverzoek kan niet doorgestuurd worden naar een 3e persoon bij mijn weten..

Ik kreeg via marktplaats ook van meerdere personen prcies hetzelfde bericht om te whatsappen, dit is wat ik ermee heb gedaan:

Nooit meer iets gehoord :+

Chntl321 wijzigde deze reactie 10-08-2019 11:19 (27%)

• hoi1234

Ik gebruik eigenlijk altijd een betaalverzoek, in ieder geval op Tweakers. Waarom? Ik wil het zaakje snel afhandelen en bij een betaalverzoek krijg ik een notificatie als er betaald is en wordt het geld voorgeschoten door ING.

Ik heb vorige week een laptop verkocht. Die zat binnen 4 uur vanaf het eerste bericht op de post. Dat was alleen mogelijk, omdat ik direct m'n geld had.
Chntl321 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:16:
Sowieso geen dingen via whatsapp doen en alleen laten betalen met een marktplaats betaalverzoek waarbij ik nooit aan gelijk oversteken doe, want risico verzenden is bij mij voor koper. Willen ze gelijk iversteken dan komen ze het maar ophalen.

Een marktplaats betaalverzoek kan niet doorgestuurd worden naar een 3e persoon bij mijn weten..
Helaas, je bent gezakt... MP betaalverzoek zijn lek. Tenminste als je ING hebt, bij andere banken geen idee.

<complotmode>
De oplichter vraagt om een betaalverzoek. De oplichter klikt op de link en kiest zijn bank. Dan kopieert deze het adres in de adresbalk en stuurt deze door. Niet zo snugger persoon klikt op link, betaalt en verkoper krijgt een melding dat er betaald is.
</complotmode>

Als het dan al via marktplaats moet, dan via tikkie of overmaken. Dan kun je informatie kwijt in de omschrijving. Niet foolproof, maar je bent ook niet heel slim als je geld overmaakt met en een omschrijving toevoegt die niet klopt.

hoi1234 wijzigde deze reactie 10-08-2019 11:24 (38%)

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:34

AntonyterHorst

Niet alles wat je leest is...

Ik zou 'Eva' berichten dat je het geld retour hebt gestort op de rekeningnummers welke in de omschrijving stonden van de betaalde tikkies (daar staat namelijk ook altijd het rekeningnummer van de afzender). Kijken hoe ze reageert, wat ze gaat zeggen, want ze weet dat ze dan helemaal niks meer heeft.

Dit is pure oplichting, ze heeft onder haar of een ander account advertenties geplaatst en mensen betalen deze, maar betalen eigenlijk jouw tikkie en krijgen nooit iets geleverd.

Waarom 'Eva' het gesprek zo snel op Whatsapp wil hebben is om te voorkomen dat je een beoordeling achter laat, die functie kun je pas gebruiken na een aantal berichten heen en weer namelijk.

Automatisering en led NERD

• pyro83
Bedankt voor alle reacties,

Ik heb even net even zitten googlen. Het lijkt er inderdaad op dat dit een gevalletje driehoeksfraude is.

Het geld waar ik betaald ben wijkt af van het IBAN van de tikkie waar "Eva" wil dat ik aan betaal. Als ik het IBAN google waarmee betaald is vind ik niets. Als het tikkie-IBAN google gaan 1000 alarmbellen af. Dit is een behoorlijk serie-oplichter.

Ik vermoed alleen dat ik op tweakers niet de IBAN mag vermelden, dus dat doe ik dan maar niet.

Ik ga vandaag nog even proberen te bellen met de ABN-amro omdat beide rekeningnummers daar zitten, wellicht kunnen zij me helpen.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-08 18:52
@pyro83 Je kunt eventueel bij de Politie het rekeningnummer controleren. Dan weet je ook of deze geregistreerd staat.

• Jimster
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

ABN AMRO gaat je niks vertellen ivm privacy.
Als je echt contact wil met de betaler kan je het beste 1 cent overmaken met je telefoonnummer.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:31

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:20:
Bedankt voor alle reacties,

Ik heb even net even zitten googlen. Het lijkt er inderdaad op dat dit een gevalletje driehoeksfraude is.

Het geld waar ik betaald ben wijkt af van het IBAN van de tikkie waar "Eva" wil dat ik aan betaal. Als ik het IBAN google waarmee betaald is vind ik niets. Als het tikkie-IBAN google gaan 1000 alarmbellen af. Dit is een behoorlijk serie-oplichter.

Ik vermoed alleen dat ik op tweakers niet de IBAN mag vermelden, dus dat doe ik dan maar niet.

Ik ga vandaag nog even proberen te bellen met de ABN-amro omdat beide rekeningnummers daar zitten, wellicht kunnen zij me helpen.
Tikkie gaat altijd via een tussenrekening van de ABN. Je ziet dan ook die tussenrekening bij je Google speurtocht. Het is dan ook niet raar dat je daar veel hits op hebt.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• AntonyterHorst

AntonyterHorst

YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

Tikkie gaat altijd via een tussenrekening van de ABN. Je ziet dan ook die tussenrekening bij je Google speurtocht. Het is dan ook niet raar dat je daar veel hits op hebt.
In de omschrijving staat als het goed is ook het IBAN van de afzender met de naam.

• YakuzA

YakuzA

AntonyterHorst schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:30:
[...]

In de omschrijving staat als het goed is ook het IBAN van de afzender met de naam.
Ja dat klopt. Alleen TS heeft het continu alleen over ‘de rekening waar het geld vandaan komt’ icm ‘Als het tikkie-IBAN google gaan 1000 alarmbellen af.’

PSN

• pyro83
YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

Inderdaad, net met ABN gebeld. Dat gaven zij ook aan, googlen op die rekening is dus zinloos.

De klantenservice van ABN gaf aan "Eva" te vragen naar een foto van de bankpas wanneer het geld moet worden overgemaakt. Als dat niet gegeven wordt geen geld overmaken hoe dan ook.

• YakuzA

YakuzA

pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Inderdaad, net met ABN gebeld. Dat gaven zij ook aan, googlen op die rekening is dus zinloos.

De klantenservice van ABN gaf aan "Eva" te vragen naar een foto van de bankpas wanneer het geld moet worden overgemaakt. Als dat niet gegeven wordt geen geld overmaken hoe dan ook.
Voor een volgende keer is het misschien handiger om gewoon vanuit je eigen bank app een betaalverzoek aan te maken. Dan heb je niks met een tussenpartij als tikkie te maken en zie je gewoon de echte afzender+naam als verzendende rekening.

Enige wat mogelijk een nadeel kan zijn is dat mensen ook je echte naam zien, maar weet niet of je dat via een tikkie kan verbergen?

PSN

• xinix03
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12:22
@pyro83 Onduidelijk allemaal zeg... In de omschrijving van je afschrift daar staat toch het IBAN nummer van waar het geld oorspronkelijk vandaan komt?

4e regel.

Stort daar 1 cent op met je telefoonnummer met het verzoek je te bellen. Is die persoon opgelicht, bellen ze je vast wel en weten je exact te vertellen om welk bedrag het gaat.

• scorpie
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:34

scorpie

Supra Addict

Chntl321 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:16:

Ik kreeg via marktplaats ook van meerdere personen prcies hetzelfde bericht om te whatsappen, dit is wat ik ermee heb gedaan:

[Afbeelding]

Nooit meer iets gehoord :+
Originele reply, sowieso +1 :)
Maar het is 2019, denken die oplichters dat mensen niet weten dat er een mobiele Marktplaats app is, of gaan ze beweren dat ze nog met Nokia 3310's rondopen? 8)7

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Chntl321
hoi1234 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:17:
[...]

Ik gebruik eigenlijk altijd een betaalverzoek, in ieder geval op Tweakers. Waarom? Ik wil het zaakje snel afhandelen en bij een betaalverzoek krijg ik een notificatie als er betaald is en wordt het geld voorgeschoten door ING.

Ik heb vorige week een laptop verkocht. Die zat binnen 4 uur vanaf het eerste bericht op de post. Dat was alleen mogelijk, omdat ik direct m'n geld had.

[...]

Helaas, je bent gezakt... MP betaalverzoek zijn lek. Tenminste als je ING hebt, bij andere banken geen idee.

<complotmode>
De oplichter vraagt om een betaalverzoek. De oplichter klikt op de link en kiest zijn bank. Dan kopieert deze het adres in de adresbalk en stuurt deze door. Niet zo snugger persoon klikt op link, betaalt en verkoper krijgt een melding dat er betaald is.
</complotmode>

Als het dan al via marktplaats moet, dan via tikkie of overmaken. Dan kun je informatie kwijt in de omschrijving. Niet foolproof, maar je bent ook niet heel slim als je geld overmaakt met en een omschrijving toevoegt die niet klopt.
Dat kan, maar dan krijg je nooit het originele betaalverzoek bericht dat je van marktplaats ontvangt. Dan krijg je dus gewoon een link doorgestuurd... zelf maak ik alleen over via het originele betaalverzoek bericht in de berichtenapp.

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat andere zeggen ABN maakt jou het geld over en zet altijd in de omschrijving door wie en welk rekening nummer die tikkie is betaald, stuur die 1cent en je nummer of email dat ze contact op moeten nemen.

Si vis pacem, para bellum

• Chntl321
scorpie schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

Originele reply, sowieso +1 :)
Maar het is 2019, denken die oplichters dat mensen niet weten dat er een mobiele Marktplaats app is, of gaan ze beweren dat ze nog met Nokia 3310's rondopen? 8)7
Haha, thanks :)

Precies mijn gedachte, als je whatsapp hebt, dan heb je internet op je gsm en kun je ook via de app of website reageren op je mobiel.. 8)7

• Emielvanputten
[quote]hoi1234 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:17:
[quote]
Ik ook. Gewoon via de ing en dat Whatsapp ik.
Geld binnen 5 sec op rekening van Rabo naar ING.
Met in de omschrijving het echte rekeningnummer van de persoon die het overmaakt ipv de 3de geld rekening van Rabo of ING.

Emielvanputten wijzigde deze reactie 10-08-2019 11:46 (26%)

• pyro83
xinix03 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:41:
@pyro83 Onduidelijk allemaal zeg... In de omschrijving van je afschrift daar staat toch het IBAN nummer van waar het geld oorspronkelijk vandaan komt?

4e regel.

Stort daar 1 cent op met je telefoonnummer met het verzoek je te bellen. Is die persoon opgelicht, bellen ze je vast wel en weten je exact te vertellen om welk bedrag het gaat.
Klopt, ik heb het IBAN-nummer van de persoon waarvan ik de 2x70 euro heb ontvangen.

Ik denk dat 1 cent overmaken inderdaad een volgende stap gaat worden.

Update:

Ik heb "Eva" een whatsapp-bericht gestuurd met het verzoek een foto te maken van "haar" bankpas. Ik heb aangegeven dat ik verwacht dat ik de achternaam terug wil zien van de IBAN-houder/naam waarvan ik het geld heb ontvangen. Zojuist is het bericht gelezen, geen reactie...

pyro83 wijzigde deze reactie 10-08-2019 11:53 (18%)

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Ik zou het gewoon laten rusten. Aangifte doen, spaargeld op je rekening en wachten.

Het is een slaperige zaterdag en kutweer buiten maar steek hier geen tijd in joh.

• Flavius
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11:23
Gezien het vermoeden van driehoeksfraude kun je het beste even contact opnemen/melding ervan maken met de Fraude Helpdesk en/of melding maken/aangifte doen bij de Politie. Anders weet je zeker dat deze persoon vrolijk door blijft gaan. Ik zou willen stellen dat dit zelfs je plicht is om te doen.

• AntonyterHorst

AntonyterHorst

Flavius schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:52:
Gezien het vermoeden van driehoeksfraude kun je het beste even contact opnemen/melding ervan maken met de Fraude Helpdesk en/of melding maken/aangifte doen bij de Politie. Anders weet je zeker dat deze persoon vrolijk door blijft gaan. Ik zou willen stellen dat dit zelfs je plicht is om te doen.
Zeker zijn plicht, maar het geeft gewoon 0,0 voldoening omdat de politie er vrijwel niks mee doet.

• hoi1234
Chntl321 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:43:
[...]

Dat kan, maar dan krijg je nooit het originele betaalverzoek bericht dat je van marktplaats ontvangt. Dan krijg je dus gewoon een link doorgestuurd... zelf maak ik alleen over via het originele betaalverzoek bericht in de berichtenapp.
Ja, maar zelf trap je toch ook niet in die Nigeriaanse prinsen? Niet iedereen is altijd even verstandig.

• Jimster
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

@pyro83 Als je de tikkie link opent, zie je volgens mij toch ook het IBAN nummer van de uiteindelijke ontvanger? Dus niet de tussenrekening van Tikkie.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Aangifte bij politie, melding bij tikkie en marktplaats en verder laten rusten.
Aan de bedragen te zien en zijn schrijfvaardigheid gaat 't om een puber van 15 die hooguit een verslagje moet schrijven voor halt, steek er dus niet teveel energie in zou ik zeggen.

Het is iig geen doorgewinterde crimineel, die komt z'n bed niet uit voor een giftcard van 50 euro :P

Sport_Life wijzigde deze reactie 10-08-2019 12:05 (16%)

• pyro83
Flavius schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:52:
Bedankt voor de link, ik kende dit nog niet. Ik ga inderdaad nog wel even aangifte doen, alhoewel ik inderdaad me afvraag of daar ooit iets gedaan mee gaat worden...

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10:48
pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:49:
[...]

Klopt, ik heb het IBAN-nummer van de persoon waarvan ik de 2x70 euro heb ontvangen.

Ik denk dat 1 cent overmaken inderdaad een volgende stap gaat worden.

Update:

Ik heb "Eva" een whatsapp-bericht gestuurd met het verzoek een foto te maken van "haar" bankpas. Ik heb aangegeven dat ik verwacht dat ik de achternaam terug wil zien van de IBAN-houder/naam waarvan ik het geld heb ontvangen. Zojuist is het bericht gelezen, geen reactie...
Let op! het kan zijn dat ''Eva'' alsnog met een foto van een bankpas komt maar dat dit alsnog geen garantie geeft dat dit koosjer is.
Als het echt om driehoeksoplichting gaat dan kan ''Eva'' natuurlijk óók even vragen aan haar slachtoffer om een foto van zijn/haar bankpas te maken.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@pyro83 Advies van MP is om contact te onderhouden vis hun berichtensysteem.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 10:53
Sport_Life schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:04:
Aan de bedragen te zien en zijn schrijfvaardigheid gaat 't om een puber van 15 die hooguit een verslagje moet schrijven voor halt, steek er dus niet teveel energie in zou ik zeggen.

Het is iig geen doorgewinterde crimineel, die komt z'n bed niet uit voor een giftcard van 50 euro :P
Bullshit.. Dit zijn criminele die het de hele dag doen.
10x 70 is ook weer 700 euro... Misschien wel meer op een dag

• JohanNL
Aggressor schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:23:
[...]

Ik geloof hier eerlijk gezegd niks van, het is namelijk zo ontzettend doorzichtig.
Veel makkelijker om wat mensen te ronselen die hun bankpas af staan en daarmee allemaal geliefd goed te '' verkopen '' op MP e.d.
Waarschijnlijk een of andere puber die wat steam tegoed probeert te verdienen op deze manier.

---

Sowieso is aangifte doen uiteindelijk nutteloos, de oplichting is namelijk niet daadwerkelijk uitgevoerd, wordt ook lastig zonder adres/bank gegevens van '' Eva ''

JohanNL wijzigde deze reactie 10-08-2019 13:32 (6%)

• Erapaz
  • Laatst online: 08:54
JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:31:
[...]

Ik geloof hier eerlijk gezegd niks van, het is namelijk zo ontzettend doorzichtig.
Veel makkelijker om wat mensen te ronselen die hun bankpas af staan en daarmee allemaal geliefd goed te '' verkopen '' op MP e.d.
Waarschijnlijk een of andere puber die wat steam tegoed probeert te verdienen op deze manier.

---

Sowieso is aangifte doen uiteindelijk nutteloos, de oplichting is namelijk niet daadwerkelijk uitgevoerd, wordt ook lastig zonder adres/bank gegevens van '' Eva ''
Er zijn wel minstens twee mensen opgelicht voor 70 euro waarvan de TS nu het geld op zijn rekening heeft. Hij zal daar toch iets mee moeten. Terugstorten naar de afzenders in de beide Tikkie betalingen en sowieso melden bij de website oplichting van de politie en marktplaats.

• FlowSnake
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12:28
JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:31:
[...]

---

Goeie, het is poging tot. Net zoals in de supermarkt waren onder je jas te verbergen, nog een diefstal is totdat je voorbij de kassa's bent.

Kansloos ook allemaal.

• YakuzA

YakuzA

JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Let op! het kan zijn dat ''Eva'' alsnog met een foto van een bankpas komt maar dat dit alsnog geen garantie geeft dat dit koosjer is.
Als het echt om driehoeksoplichting gaat dan kan ''Eva'' natuurlijk óók even vragen aan haar slachtoffer om een foto van zijn/haar bankpas te maken.
En dan?
Het rekeningnummer met photoshop veranderen oid? :)

PSN

• JohanNL
Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:41:
[...]

Er zijn wel minstens twee mensen opgelicht voor 70 euro waarvan de TS nu het geld op zijn rekening heeft. Hij zal daar toch iets mee moeten. Terugstorten naar de afzenders in de beide Tikkie betalingen en sowieso melden bij de website oplichting van de politie en marktplaats.
Er is feitelijk niks strafbaars gebeurd, wat wil je doen op de website van de politie?
Uiteindelijk heeft die Eva niet het geld overgemaakt terwijl die wel heeft aangegeven dit te hebben gedaan.
Het geld wat TS heeft ontvangen is een onterechte betaling en deze zal hij weer terug moeten storten.
Beide civiele kwesties.
YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:48:
[...]

En dan?
Het rekeningnummer met photoshop veranderen oid? :)
Nee dat hoeft dan niet want '' Eva '' heeft dan het origineel.

• Sport_Life

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Aggressor schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:23:
[...]

Laten we zeggen dat 90% het door heeft, dus blijft er 70 euro over, voor een hele dag appen..
Of denk jij dat meer dan 10% werkelijk een giftcard koopt en die 20 euro zelf houd? |:(
Dit zijn echt pubers, kun je amper criminelen noemen.

Sport_Life wijzigde deze reactie 10-08-2019 14:01 (10%)

• Erapaz
JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:54:
[...]

Er is feitelijk niks strafbaars gebeurd, wat wil je doen op de website van de politie?
Uiteindelijk heeft die Eva niet het geld overgemaakt terwijl die wel heeft aangegeven dit te hebben gedaan.
Het geld wat TS heeft ontvangen is een onterechte betaling en deze zal hij weer terug moeten storten.
Beide civiele kwesties.

[...]

De politie heeft op de website een formulier voor aangifte van internet oplichting. De TS heeft geld op zijn rekening wat niet van hem is. Om problemen in de toekomst te voorkomen zou ik dat formulier gewoon even invullen.

• JohanNL
Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

De politie heeft op de website een formulier voor aangifte van internet oplichting. De TS heeft geld op zijn rekening wat niet van hem is. Om problemen in de toekomst te voorkomen zou ik dat formulier gewoon even invullen.
Oh je bedoelt het zo ;)
Maar als hij het geld weer terug stort naar waar het vandaan komt, in dit geval het rekeningnummer wat in de omschrijving staat, dan heeft hij aan al zijn verplichtingen voldaan.
Aangifte is m.i. nergens voor nodig op dit moment.

Stel, jij ontvangt €100 op je rekening zonder dat je dat verwacht, dan ga je hiervan toch ook geen aangifte doen ( en stort je het hopelijk na een tijdje zelf weer terug ).
Dit is eigenlijk hetzelfde.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Dat, heb je in ieder geval documentatie dat je er iets mee gedaan hebt. Ook kan je de betreffende banken contacteren dat je een bedrag van hun cliënt gekregen hebt wat mogelijk frauduleus is. Als de echte rekeninghouder het bedrag terug wil, dan kan de bank ook enkel een verzoek doen en hebben ze al een melding. Geld niet terug gaan boeken, maar apart houden. Melding bij marktplaats kan ook nog.

• Jimster
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

@pyro83 Heb je het IBAN van de 'oplichter' al gegoogled?
Je hebt nog niet bevestigd dat dat nummer anders is dan die van de betaler

• Mathijs
  • Laatst online: 24-08 15:03
Zowel bij marktplaats melden als bij de politie, kan beiden binnen 10 minuten online dus het kost niet veel moeite. Daarna gewoon wachten tot een van de twee reageert en verder uit jezelf niets doen. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van marktplaats om dit goed op te lossen. Zij kunnen de gedupeerden namelijk rechtstreeks contacten.

Het ABN-AMRO advies lijkt mij niet de doordachte reactie van de bank, maar eerder een ondoordachte brainfart van een medewerker. Ik zou binnen een paar minuten een photoshop resultaat kunnen laten zien dat er echt uitziet. Daarbij wil je niet verder contact hebben met de oplichter, maar gewoon dat dit wordt opgelost door de betrokken partijen die de persoonsgegevens van de benadeelden wel hebben en dus direct contact met ze kunnen opnemen om uitleg te geven en dit op te lossen.
De benadeelde partij zit op dit moment te wachten op een pakketje en gaat voor eind volgende week zelf geen actie ondernemen, want dan komt het idee van oplichting pas bovendrijven.
Dan gaan ze Marktplaats dus contacten en misschien aangifte doen bij de politie. Hebben die dan beiden nog niets gedaan, dan heb jij dat in ieder geval wel.

Mathijs wijzigde deze reactie 10-08-2019 14:37 (17%)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
CurtPoindexter schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:52:
Ik zou het gewoon laten rusten. Aangifte doen, spaargeld op je rekening en wachten.

Het is een slaperige zaterdag en kutweer buiten maar steek hier geen tijd in joh.
Lekker asociaal. Profiteren van oplichters. TS weet gewoon nu dat er voor 95% zeker twee mensen van €70 zijn beroofd. Ik weet niet hoe het dan precies juridisch zit, maar moreel is het iig onjuist om dat geld dan lekker te houden zoals een aantal hier voorstellen.

Anyway, via de 1 cent methode contact opnemen met de waarschijnlijke slachtoffers, en als daaruit inderdaad blijkt dat het om oplichting gaat (wat eigenlijk al zo goed als zeker is) dan online aangifte doen en het geld terug storten aan de slachtoffers.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:18
Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:41:
Ik vind het schokkend hoeveel mensen lijken te vergeten dat de betaler het werkelijke slachtoffer is.

Mogelijk leeft deze nog even in de veronderstelling dat er iets geleverd gaat worden, maar daarna bezorg je deze persoon onnodig een klotegevoel (à €140!) voor iedere dag dat je wacht met terugbetalen.

IBAN uit de betaling vissen en overmaken. Hop.

En voor wie roept: straks word je genaaid1!1 - als je controleert of de verzender van het geld inderdaad Tikkie is, dan is het rekeningnummer in de omschrijving natuurlijk ook betrouwbaar.

• Mathijs
Ik vind het schokkend hoeveel mensen lijken te vergeten dat de betaler het werkelijke slachtoffer is.
Dat vergeet niemand, maar de TS zal er toch ook voor moeten waken niet zelf toch benadeeld te worden.

Daarnaast mag er best wat bewustwording optreden bij de benadeelden, die zijn te naief geweest.
Daarbij ligt de schuld ook niet bij de TS, die wil het alleen maar goed oplossen, wat dit voor de benadeelden een minder pijnlijke les maakt dan het was geweest als de TS ook goedgelovig en naief was geweest.

Ik gebruik zelf marktplaats als ik iets wil verkopen dat te groot of te zwaar is om te verzenden. Dan moet het dus opgehaald worden. Als ik iets op marktplaats koop, haal ik het zelf op.
Aan tikkie doe ik niet, rijd maar langs de pinautomaat onderweg. Gewoon cash direct oversteken is misschien wel retro voor de huidige generatie, maar wel lekker duidelijk en zeker.
Kleinere zaken die ik wil verkopen zet ik voor 150% van de prijs die ik er op marktplaats voor zou vragen op ebay, aangezien je dan meteen een veel grotere "markt" aanspreekt. Daarbij werkt ebay gewoon wel en heb je daar niet zo snel te maken met dergelijke scams.

Mathijs wijzigde deze reactie 10-08-2019 15:10 (37%)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Mathijs schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:54:
[...]

Dat vergeet niemand, maar de TS zal er toch ook voor moeten waken niet zelf toch benadeeld te worden.
Dat vergeet niemand? Maar er zijn meerdere reacties van het type dat hij zijn zorgverzekering ervan moet betalen of gewoon het lekker houden. Dan vergeet je of wie het werkelijke slachtoffer is, of je hebt weinig problemen met mensen die opgelicht worden.

• Mathijs
Tja, don't feed the trolls. Dat is alles dat ik daarop kan zeggen. Op de drie pagina's reacties zijn er een paar, maar om die nu de aandacht te gaan geven waar ze om vragen...

• CurtPoindexter
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Lekker asociaal. Profiteren van oplichters. TS weet gewoon nu dat er voor 95% zeker twee mensen van €70 zijn beroofd. Ik weet niet hoe het dan precies juridisch zit, maar moreel is het iig onjuist om dat geld dan lekker te houden zoals een aantal hier voorstellen.

Anyway, via de 1 cent methode contact opnemen met de waarschijnlijke slachtoffers, en als daaruit inderdaad blijkt dat het om oplichting gaat (wat eigenlijk al zo goed als zeker is) dan online aangifte doen en het geld terug storten aan de slachtoffers.
Ik zou juist niet zomaar terugstorten. Je weet niet eens of dat de slachtoffers waren. Laat de politie het maar uitzoeken. Hou het geld apart en afwachten.

• Jimster
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

CurtPoindexter schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:13:
[...]

Ik zou juist niet zomaar terugstorten. Je weet niet eens of dat de slachtoffers waren. Laat de politie het maar uitzoeken. Hou het geld apart en afwachten.
Beter in 1 cent over te boeken voor contact. Afwachten zou ik niet doen. De tegenpartij gaat ongetwijfeld aangifte doen en het rekeningnummer van TS noemen in de aangifte.

• YakuzA

YakuzA

JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:54:
[...]
En dan stuurt TS het terug naar de correcte rekening.

Wat ik bedoel is dat die tussenpersoon daar niks te winnen heeft.
Of die vervalst de foto bankpas en TS ziet dat het niet overeenkomt, of ziet dat het klopt en stuurt het terug naar de correcte rekening.

PSN

• JohanNL
Thralas schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Mogelijk leeft deze nog even in de veronderstelling dat er iets geleverd gaat worden, maar daarna bezorg je deze persoon onnodig een klotegevoel (à €140!) voor iedere dag dat je wacht met terugbetalen.

IBAN uit de betaling vissen en overmaken. Hop.

En voor wie roept: straks word je genaaid1!1 - als je controleert of de verzender van het geld inderdaad Tikkie is, dan is het rekeningnummer in de omschrijving natuurlijk ook betrouwbaar.
Daarom is het een goed idee dat TS een cent terug stort met een melding erin om contact op te nemen met hem.
Het is een kut gevoel idd, maar je kunt ook niet van TS verwachten dat hij het geld zo snel mogelijk terug stort, de betaler blijft toch verantwoordelijk voor waar hij/zij het geld heen stort.
CurtPoindexter schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:13:
[...]

TS is geen partij met wat het mogelijke slachtoffer en '' Eva '' mogelijk met elkaar hebben afgesproken.
Door af te wachten op de politie omdat '' vermoeden '' en '' wie weet wat '' ga je je onnodig bemoeien met zaken waarvan je liever niet aan deelneemt.

Wat zo goed als vast staat is dat TS geld heeft ontvangen wat hem niet toebehoord, dat hoor je dan terug te storten naar waar het vandaan komt.
YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:25:
[...]

En dan stuurt TS het terug naar de correcte rekening.

Wat ik bedoel is dat die tussenpersoon daar niks te winnen heeft.
Of die vervalst de foto bankpas en TS ziet dat het niet overeenkomt, of ziet dat het klopt en stuurt het terug naar de correcte rekening.
Volgens mij verwacht '' Eva '' dan dat TS een giftcard gaat kopen ter vervanging van de terugbetaling.
'' Eva '' bood tenslotte aan om €20 cadeau te doen hierop en als je dan hebt kunnen '' verifiëren '' dat de rekening van '' Eva '' is dan is dat wellicht een lucratief aanbod.

JohanNL wijzigde deze reactie 10-08-2019 15:32 (3%)

• YakuzA

YakuzA

JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:28:
Volgens mij verwacht '' Eva '' dan dat TS een giftcard gaat kopen ter vervanging van de terugbetaling.
'' Eva '' bood tenslotte aan om €20 cadeau te doen hierop en als je dan hebt kunnen '' verifiëren '' dat de rekening van '' Eva '' is dan is dat wellicht een lucratief aanbod.
Het gaat over de foto van de bankpas...
Over de giftcard heeft niemand het omdat dat zo overduidelijk een scam is.

PSN

• JohanNL
YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:34:
[...]

Het gaat over de foto van de bankpas...
Over de giftcard heeft niemand het omdat dat zo overduidelijk een scam is.
Ik denk dat er genoeg zijn die er wel in zullen trappen, hoe overduidelijk het voor ons een scam is hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:37
Er zijn waarschijnlijk 2 anderen opgelicht door geld naar jou over te maken. Dit is vrijwel zeker geen geld van de oplichter.
Je kunt het afwachten, maar die personen zullen mogelijk aangifte doen tegen jou terwijl jij van niets weet.
Ik zou even contact met ING opnemen om te kijken of je dat geld terug kunt boeken.
Melding bij politie kan ook nooit verkeerd zijn, je kunt beter een aangifte tegen jou voor zijn. :)

unfor wijzigde deze reactie 10-08-2019 15:46 (21%)

Steam - BFV - PUBG

• pyro83
Jimster schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:26:
@pyro83 Heb je het IBAN van de 'oplichter' al gegoogled?
Je hebt nog niet bevestigd dat dat nummer anders is dan die van de betaler
Ja, die heb ik gegoogled (staat al ergens eerder in het topic). Ik begreep echter dat dat een soort van tussenrekening is van Tikkie. Ik weet niet of dat klopt (geen verstand van)... Dus bij deze nogmaals de bevestiging dat het geld dat ik heb ontvangen van een andere rekening komt dan het geld dat "Eva" terug wil via de tikkie.
unfor schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:43:
Er zijn waarschijnlijk 2 anderen opgelicht door geld naar jou over te maken. Dit is vrijwel zeker geen geld van de oplichter.
Je kunt het afwachten, maar die personen zullen mogelijk aangifte doen tegen jou terwijl jij van niets weet.
Ik zou even contact met ING opnemen om te kijken of je dat geld terug kunt boeken.
Het geld (2x70) komt van hetzelfde IBAN-nummer en is dus dezelfde persoon.

Update:
Ik heb zojuist een cent overgemaakt naar benadeelde met in de omschrijving mijn telefoonnummer en verzoek voor contact.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:37
pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:48:
[...]

Ja, die heb ik gegoogled (staat al ergens eerder in het topic). Ik begreep echter dat dat een soort van tussenrekening is van Tikkie. Ik weet niet of dat klopt (geen verstand van)... Dus bij deze nogmaals de bevestiging dat het geld dat ik heb ontvangen van een andere rekening komt dan het geld dat "Eva" terug wil via de tikkie.

[...]

Update:
Ik heb zojuist een cent overgemaakt naar benadeelde met in de omschrijving mijn telefoonnummer en verzoek voor contact.
Opzich een goed idee, maar was het IBAN nummer niet van de tussenrekening van de bank zoals eerder al genoemd door anderen?

Steam - BFV - PUBG

• pyro83
unfor schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:50:
[...]

Opzich een goed idee, maar was het IBAN nummer niet van de tussenrekening van de bank zoals eerder al genoemd door anderen?
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Maar bij de afschriften van de 2x70 euro stond gewoon een naam van een natuurlijk persoon. Ik had verwacht als dit niet goed zou gaan (IBAN <--> naam check) dat ik wel iets een melding zou krijgen vanuit mijn bank.

• Remmersmaak
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 24-08 11:08
Sport_Life schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:04:

Maar dit "jochie" heeft dus wel twee mensen zo gek gekregen om € 70,- over te maken zonder ook maar enige zekerheid dat het goed waarvoor ze hebben betaald, hun kant uit komt. Ik vind het verontrustend hoe makkelijk het gaat.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Remmersmaak schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:45:
[...]

Maar dit "jochie" heeft dus wel twee mensen zo gek gekregen om € 70,- over te maken zonder ook maar enige zekerheid dat het goed waarvoor ze hebben betaald, hun kant uit komt. Ik vind het verontrustend hoe makkelijk het gaat.
Waarom vind je dat gek? Zo gaat vrijwel elke Marktplaats-overeenkomst, waarbij je niet fysiek elkaar ontmoet om het product uit te wisselen, toch?

The devil is in the details.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Remmersmaak schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:45:
[...]

Omdat mensen simpelweg naief en dom zijn.

70 euro voor kaartjes voor Spa, 70 euro voor een 200 euro toestel, 70 voor Dre Beats, 70 voor een PS4 Pro, 70 voor 2x50 tegoedkaarten, kijk maar eens rond op Marktplaats en je ziet deze allemaal langskomen, allemaal 'de deal van de dag' die je echt niet moet missen.

Deze 'jochies' doen dit de hele dag door, verschillende bedragen, verschillende producten, ik heb vorig jaar 2x aangifte gedaan tegen iemand uit de buurt, ze doen werkelijk niets. Bij z'n broer was het enkel gevalletje terugbetalen (met geld dat ze van anderen hebben), en alles was weer goed.

Oplichters zijn er omdat er simpel genoeg mensen zijn om op te lichten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DutchKel
  • Laatst online: 10:26
Het kan zijn dat “Eva” een bericht kreeg: het is betaald en dat die daarop antwoordde: ik zie dat het niet gelukt is, kun je het nog eens proberen?

Waardoor er maar 1 persoon is opgelicht voor 140 euro en dan lijkt het ook wat geloofwaardiger omdat het rekeningnummer bij beide tikkie betalingen hetzelfde zijn.

Echter komt het rekeningnummer van de tikkie betaling (in de omschrijving) blijkbaar niet overeen met het rekeningnummer waar het geld op teruggestort moet worden. Als ik TS tenminste goed heb begrepen. De berichten zijn behoorlijk vaag namelijk van TS en kunnen op meerdere manieren worden opgevat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• JohanNL
Sowieso ook vreemd, bij een Tikkie zet je er toch ook in wat je verkoopt? Zou die '' Eva '' hetzelfde hebben '' verkocht? '' en heeft er dus nu 1 iemand 2 keer overgemaakt?
Tja, wie weet geloofde die het verhaal van '' ik zie dat het niet gelukt is, kun je het nog eens proberen? '' echt.
Vreemd verhaal maar het kan.

• Tralapo
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
-- wat hieronder staat --

Tralapo wijzigde deze reactie 10-08-2019 17:51 (96%)

• CurtPoindexter
  • Niet online
pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:52:
[...]

Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Maar bij de afschriften van de 2x70 euro stond gewoon een naam van een natuurlijk persoon. Ik had verwacht als dit niet goed zou gaan (IBAN <--> naam check) dat ik wel iets een melding zou krijgen vanuit mijn bank.
Even voor iedereen die dit systeem niet snapt, dan is de discussie voorbij:

1. Het geld dat je krijgt van een Tikkie komt van een rekening van ABN. In de omschrijving staat het rekeningnummer van de persoon die het geld gegeven heeft.

Voorbeeld Rabobank / ING:

(groen is de rekening van Tikkie zelf, rood is de ING rekening die mij geld heeft gestuurd)

2. Het geld dat je verstuurt via een Tikkie gaat naar een rekening van ABN. In de omschrijving staat wat het rekeningnummer is van degene die het krijgt.

Zelfde kleuren, naam plus rekeningnummer

Yes, duidelijk? Vragen? Komt u maar :*)

• Cryptonicus
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-08 07:41
@pyro83 Ik ben ook reeds door Eva op Marktplaats benaderd met precies hetzelfde bericht, ook voor een smartwatch. Ik had haar een paar dagen geleden een bericht via sms gestuurd, echter heeft ze nooit op de sms of Marktplaats gereageerd. Wat mij wel verrast is dat het account al 9 jaar actief is.

• Erapaz
Cryptonicus schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:53:
@pyro83 Ik ben ook reeds door Eva op Marktplaats benaderd met precies hetzelfde bericht, ook voor een smartwatch. Ik had haar een paar dagen geleden een bericht via sms gestuurd, echter heeft ze nooit op de sms of Marktplaats gereageerd. Wat mij wel verrast is dat het account al 9 jaar actief is.
Helaas wordt er vaak van gehackte accounts gebruik gemaakt. Marktplaats zelf doet helaas helemaal niks om oplichting tegen te gaan

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 24-08 12:43
Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:07:
[...]

Helaas wordt er vaak van gehackte accounts gebruik gemaakt. Marktplaats zelf doet helaas helemaal niks om oplichting tegen te gaan
Vind ik niet, de afgelopen jaren is men begonnen met:
- Vermelden hoe lang iemand al actief was
- Review-systeem
- Gelijk oversteken/betaalverzoeken via MP
- Waarschuwing wanneer een externe link wordt aangeklikt
- Bericht met waarschuwing wanneer je door een spam/scam account benaderd bent

TS was gelukkig alert, en in het huidige verhaal waren er meer dan genoeg aanwijzingen dat het geen zuivere koffie was.

• CurtPoindexter
  • Niet online
Erapaz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:07:
[...]

Kapitaal gelul. Marktplaats doet genoeg. Er is genoeg voorlichting. Genoeg tools, genoeg te Googlen, genoeg te lezen.

Mensen krijgen muntjes in de ogen en dan worden ze blind voor alle alarmbellen. En daar kunnen alleen die mensen zelf wat aan doen.

• JohanNL
Kan prima zijn/haar eigen account zijn hoor, degene die hij/zij benadeelt kan namelijk ook helemaal geen klacht indienen tegen '' Eva '' op MP.
TS kan wel een klacht indienen tegen '' Eva '', maar ik weet niet wat MP daarmee doet aangezien TS feitelijk niet is benadeeld, enkel een vermoeden is waarschijnlijk niet voldoende.
En mocht het trucje van '' Eva '' wel lukken, dan zou TS het dus niet door hebben gehad en geen klacht indienen.
De benadeelde zou dan wel aangifte gaan doen tegen TS, maar zoals iedereen hier wel weet is de kans dat de politie iets doet met 1 aangifte tegen 1 persoon/rekeningnummer zo goed als 0.
'' Eva '' gaat theoretisch dus altijd vrijuit.

• YakuzA

YakuzA

JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:14:
Sowieso ook vreemd, bij een Tikkie zet je er toch ook in wat je verkoopt? Zou die '' Eva '' hetzelfde hebben '' verkocht? '' en heeft er dus nu 1 iemand 2 keer overgemaakt?
Tja, wie weet geloofde die het verhaal van '' ik zie dat het niet gelukt is, kun je het nog eens proberen? '' echt.
Misschien moet je even googelen hoe een 3hoeks oplichting werkt ;)

De scammer zet vaak hetzelfde product op marktplaats en stuurt daarna jouw betaallink door naar iemand anders.
Product in de omschrijving zetten zal dus niet helpen tegen deze oplichting.

PSN

• Flavius
JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:26:
De benadeelde zou dan wel aangifte gaan doen tegen TS, maar zoals iedereen hier wel weet is de kans dat de politie iets doet met 1 aangifte tegen 1 persoon/rekeningnummer zo goed als 0.
'' Eva '' gaat theoretisch dus altijd vrijuit.
Dat krijg je dus met mensen die gaan aanraden om vooral geen aangifte te doen, want er wordt toch niets mee gedaan. Zolang mensen niet van alles aangifte doen blijft dit inderdaad het geval. De politiek kan dan weer elk jaar aantonen dat er weer minder aangiften zijn gedaan en dat er dus minder strafbare feiten zijn gepleegd en dat de Politie dus niet meer geld/capaciteit nodig heeft.

Ik vind het eerlijk gezegd om te janken dat er gewoon mensen zijn die stellen dat je vooral niets moet doen. Het is overigens prima om enigszins zelf onderzoek te doen, omdat je zodoende meer informatie hebt die je aan de Politie kunt geven. Hoe meer informatie, des te groter de kans dat er meer opsporingsindicaties zijn en dat de Politie er dus iets mee gaat doen - al dan niet omdat er meer mensen zijn die met dezelfde informatie ook aangifte doen/melding maken.

Nogmaals aan TS: vooral aangifte doen, of op zijn minst melding maken (er dus op sturen dat het tenminste gemuteerd wordt, ergo vastgelegd in het politiesysteem) met de informatie die je hebt.

• Jimster
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:14:
Eva verkoopt een product voor 140 euro. TS maakt een Tikkie aan voor 70 euro. Eva stuurt Tikkie van TS door en zegt: ik heb per ongeluk een Tikkie van 70 euro aangemaakt, je kan deze 2x betalen.

• hoi1234
Sissors schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Ik zou echt nooit zo maar geld over maken naar een willekeurig rekeningnummer. En uiteindelijk is het -zolang er geen aangifte gedaan wordt- het probleem van een derde partij.

Wie zegt bijvoorbeeld dat er niet met ongedekte checks is betaald of welke andere poging om jou te benadelen dan ook wordt geprobeerd. Noem me paranoïde, maar zo zit de wereld in elkaar.

• JohanNL
Flavius schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:11:
[...]
Dat krijg je dus met mensen die gaan aanraden om vooral geen aangifte te doen, want er wordt toch niets mee gedaan. Zolang mensen niet van alles aangifte doen blijft dit inderdaad het geval. De politiek kan dan weer elk jaar aantonen dat er weer minder aangiften zijn gedaan en dat er dus minder strafbare feiten zijn gepleegd en dat de Politie dus niet meer geld/capaciteit nodig heeft.

Ik vind het eerlijk gezegd om te janken dat er gewoon mensen zijn die stellen dat je vooral niets moet doen. Het is overigens prima om enigszins zelf onderzoek te doen, omdat je zodoende meer informatie hebt die je aan de Politie kunt geven. Hoe meer informatie, des te groter de kans dat er meer opsporingsindicaties zijn en dat de Politie er dus iets mee gaat doen - al dan niet omdat er meer mensen zijn die met dezelfde informatie ook aangifte doen/melding maken.

Nogmaals aan TS: vooral aangifte doen, of op zijn minst melding maken (er dus op sturen dat het tenminste gemuteerd wordt, ergo vastgelegd in het politiesysteem) met de informatie die je hebt.
Als je daadwerkelijk bent opgelicht moet je juist aangifte doen, maar je weet dat de kans erg klein is dat er wat mee gaat gebeuren doordat:
A: de daders vaak onvindbaar zijn, gebruik van katvangers, in dit geval wellicht een VPN etc.
B: het feit moet wettig en overtuigend bewezen worden, dat is in heel veel gevallen niet zo eenvoudig
C: de politie heeft onvoldoende capaciteit en dit is vrijwel volledig aan de politiek te wijten.

Maar nu haal je twee dingen door elkaar; TS zelf is helemaal niet opgelicht maar die raad jij nu wel aan aangifte te doen, dat zal dan vooral een aangifte zijn voor de statistiekjes en voor de politie zelf alleen maar ruis opleveren.
Wat veel doeltreffender is is om MP in te lichten over deze '' verkoper '' zodat ze maatregelen kunnen nemen zoals het account blokkeren en door klachten van andere gebruikers over deze '' Eva '' te bundelen om deze gebruiker in de toekomst ( proberen ) te weren.
De politie gaat hier echt niets mee doen zonder dat er iemand is benadeeld.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@JohanNL het een sluit het ander niet uit, natuurlijk: TS kan aangifte doen bij de politie en MP inlichten over wat er gebeurd is.
Ruis in de statistieken bij de politie? Nou, nee: ook pogingen tot oplichting moeten geregistreerd worden. Politiewerk is namelijk niet alleen achteraf achter de daadwerkelijke boeven aanlopen, maar ook een stuk preventie door criminelen af te schrikken en potentiële slachtoffers laten weten hoe oplichting in zijn werk kan gaan. En daar is ook geld voor nodig. :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-08 21:23
YakuzA schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:04:
[...]
De scammer zet vaak hetzelfde product op marktplaats en stuurt daarna jouw betaallink door naar iemand anders.
Product in de omschrijving zetten zal dus niet helpen tegen deze oplichting.
Ik zet zelf altijd mijn adres in de omschrijving en vraag mensen aan wie ik iets verkoop ook altijd om hun adres daar in te zetten. Daarmee maak je zo'n grapjes relatief eenvoudig bijna onmogelijk. Ik ga er even van uit dat je niet zo makkelijk iemand gek genoeg krijgt om "Product X plus verzending naar een mij onbekend adres" als omschrijving in te vullen en als iemand een dergelijke betaling binnenkrijgt met een ander adres dan wat zijn contactpersoon opgeeft, weet hij ook dat er iets niet pluis is.

• JohanNL
Pietervs schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:19:
@JohanNL het een sluit het ander niet uit, natuurlijk: TS kan aangifte doen bij de politie en MP inlichten over wat er gebeurd is.
Ruis in de statistieken bij de politie? Nou, nee: ook pogingen tot oplichting moeten geregistreerd worden. Politiewerk is namelijk niet alleen achteraf achter de daadwerkelijke boeven aanlopen, maar ook een stuk preventie door criminelen af te schrikken en potentiële slachtoffers laten weten hoe oplichting in zijn werk kan gaan. En daar is ook geld voor nodig. :)
Dat zal best maar wat ik bedoelde is dat als iedereen maar aangifte gaat doen van poging tot oplichting, dat daar dan ook weer tijd in gaat zitten waardoor andere zaken die daadwerkelijk kans maken om tot vervolging over te gaan blijven liggen.
Er moet inderdaad meer geld bij voor zowel meer personeel als om meer hoog opgeleid personeel aan te trekken die nu vaak qua salaris en werkomstandigheden veel beter af zijn in de private sector, maar dat is een andere discussie.

• Wimplon
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 24-08 21:52
JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

Dat zal best maar wat ik bedoelde is dat als iedereen maar aangifte gaat doen van poging tot oplichting, dat daar dan ook weer tijd in gaat zitten waardoor andere zaken die daadwerkelijk kans maken om tot vervolging over te gaan blijven liggen.
Ik vermoed dat bij poging tot oplichting iets minder moeite zal worden gedaan om het op te lossen, maar het kan wel degelijk belangrijk zijn ter registratie en informatie over deze poging tot oplichting kan natuurlijk wel bewijsmateriaal vormen indien de dader bij de kraag gegrepen kan worden.
Dus sowieso aangifte doen.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:17
pyro83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:48:
[...]

[...]

Update:
Mooi. De benadeelde zou overigens best nog van niets kunnen weten, want die heeft waarschijnlijk iets gekocht en denkt dat dat gewoon geleverd wordt komende dagen. Als je niets had gedaan had hij/zij wellicht de 1ct methode toegepast om met jou contact te zoeken. Fijn dat het nu een keer goed lijkt te komen, alleen jammer dat de oplichter er mee weg komt en er ook niet wakker van ligt, die heeft in no time wel weer een nieuw slachtoffer.

• DutchKel
  • Laatst online: 10:26
Ik vermoed dat marktplaats niks kan doen met het verhaal van ts.

Er is immers geen bewijs dat “Eva” iets verkeerds wilde doen. Aangezien het gesprek via whatsapp gebeurde, waarschijnlijk zelfs met een telefoonnummer die niet meer in omloop is (prepaid kaart of abonnement die is opgezegd). Via de pc kun je Android emuleren met whatsapp en die in het verleden met een oud nummer activeren. Ik denk dat als je het nummer belt dat je iets te horen krijgt dat het nummer niet juist is.

Marktplaats blokkeert een account direct als er vermoed wordt dat er oplichting is plaatsgevonden, echter worden daarvoor de privé gesprekken doorgenomen voor het bewijs. Het account van Eva wordt dus niet geblokkeerd want uit het gesprek wordt niks raars gehaald.

Overigens wordt er niet zo heel vaak met gehackte accounts gewerkt, maar marktplaats laat al heel lang zien hoe lang iemand lid is. Dus er zijn in het verleden heel veel accounts aangemaakt door mensen die willen oplichten, wordt er een account geblokkeerd, dan gaan ze erna gewoon verder op een ander account die 9 jaar geleden is aangemaakt. Dat is wellicht ook in het nadeel van het review systeem. Die accounts kunnen elkaar natuurlijk ook beoordelen. Waardoor als er een beoordelingssysteem volledig wordt ingevoerd de accounts dadelijk ook nog een goede beoordeling hebben.

Ze zijn best slim die oplichters en zolang er mensen intrappen gaan ze door.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 24-08 16:48

Yucon

*broem*

Wimplon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:49:
[...]

Ik vermoed dat bij poging tot oplichting iets minder moeite zal worden gedaan om het op te lossen, maar het kan wel degelijk belangrijk zijn ter registratie en informatie over deze poging tot oplichting kan natuurlijk wel bewijsmateriaal vormen indien de dader bij de kraag gegrepen kan worden.
Dus sowieso aangifte doen.
Bij mijn weten gebruiken ze het achteraf ook als ze iemand gepakt hebben om te bekijken of ze er nog meer zaken aan kunnen linken. Dat maak ik tenminste op uit de schaarse krantenberichten die je wel eens ziet verschijnen als oplichters gepakt zijn.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-08 22:11
Hoe makkelijk is het in NL nog om een GSM met prepaid kaart te kopen zonder je identiteit vrij te geven?

In België kan dat normaal niet.

OT: ik zou nu gewoon stoppen met communiceren naar Eva. Ze heeft niks, en als er klachten komen zal het toch tegen haar zijn.

En die 140€ zou ik voorlopig ook gewoon houden en afwachten. Op de politie zou ik voorlopig niet rekenen.

Wat een gelul met die tikkie toestanden....
Misschien is er een reden waarom we dit in B niet kennen.

• TechandMusic
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 12:24

TechandMusic

Ryzen Powerrrrr

MJV schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:58:
[...]

Vind ik niet, de afgelopen jaren is men begonnen met:
- Vermelden hoe lang iemand al actief was
- Review-systeem
- Gelijk oversteken/betaalverzoeken via MP
- Waarschuwing wanneer een externe link wordt aangeklikt
- Bericht met waarschuwing wanneer je door een spam/scam account benaderd bent

TS was gelukkig alert, en in het huidige verhaal waren er meer dan genoeg aanwijzingen dat het geen zuivere koffie was.
Op zich ben ik het er wel mee eens dat er pogingen zijn gedaan om fraude te verminderen, maar het broeit er nog steeds van op MP. De vermelding van de leeftijd van een account is averechts gaan werken, want oplichters phishen/hacken legitieme oudere accounts daardoor. Marktplaats geeft nog steeds aan dat je naar de leeftijd van de (ver)koper moet kijken, zonder enige melding van deze mogelijkheid, wat ik zeer onzorgvuldig vind. En het reviewsysteem is een lachertje. Je kan héél eenvoudig met een paar nep accounts jezelf reviews geven, want het systeem is gewoon zo bizar: Na een aantal berichtjes mag je reviews gaan geven, want dan gaat Marktplaats er van uit dat er een overeenkomst is.

Dat is natuurlijk idioot, want voor hetzelfde geld kan een oplichter met nep accounts dus gewoon berichtjes heen en weer sturen totdat hij beide accounts vijf sterren kan geven. Net zo goed dat iemand die je gewoon keihard wilt zieken, misschien omdat je zijn of haar lage bod niet wilt aannemen, of gewoon voor de lol, je kan uitlokken om meer berichtjes te sturen om je dan een lage review te geven. Dat soort types kan het ook echt niet schelen of ze zelf slechte reviews hebben. Dat het niet 100% gelinkt zit aan MP Betaalverzoeken, is idioot.

Ryzen 5 2600 / RX 480 8GB Nitro+ OC / 16GB DDR4 3000MHz Vengeance RGB / ASRock B450M Pro4 / Antec Performance One P280

• Flavius
JohanNL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:04:
[...]

Als je daadwerkelijk bent opgelicht moet je juist aangifte doen, maar je weet dat de kans erg klein is dat er wat mee gaat gebeuren doordat:
A: de daders vaak onvindbaar zijn, gebruik van katvangers, in dit geval wellicht een VPN etc.
B: het feit moet wettig en overtuigend bewezen worden, dat is in heel veel gevallen niet zo eenvoudig
C: de politie heeft onvoldoende capaciteit en dit is vrijwel volledig aan de politiek te wijten.

Maar nu haal je twee dingen door elkaar; TS zelf is helemaal niet opgelicht maar die raad jij nu wel aan aangifte te doen, dat zal dan vooral een aangifte zijn voor de statistiekjes en voor de politie zelf alleen maar ruis opleveren.
Wat veel doeltreffender is is om MP in te lichten over deze '' verkoper '' zodat ze maatregelen kunnen nemen zoals het account blokkeren en door klachten van andere gebruikers over deze '' Eva '' te bundelen om deze gebruiker in de toekomst ( proberen ) te weren.
De politie gaat hier echt niets mee doen zonder dat er iemand is benadeeld.
Fout. Je hoeft niet per se de benadeelde te zijn om aangifte te doen. Je hoeft alleen maar kennis te hebben van een strafbaar feit. Daar lijkt hier sprake van te zijn - vermoedelijk driehoeksfraude, waarbij er dus wel degelijk benadeelden zijn.

Ik haal dus zeker geen dingen door elkaar. Ik raad inderdaad aan om aangifte te doen of op z'n minst er melding van te maken en daarbij alle informatie te geven die TS heeft. Dat is niet alleen voor de statistieken (eigenlijk meer voor een meer objectieve meting van de criminaliteit in Nederland), maar meer voor de informatiepositie van de Politie. Ook is het handig voor jezelf, want als de benadeelden aangifte doen en de Politie komt bij jou uit dan heb je heel wat uit te leggen. Al helemaal als dan ook nog eens blijkt dat je er wel degelijk van op de hoogte was, maar geen actie hebt ondernomen.

Als iedereen zoals jij denkt dan komen we dus nooit vooruit. Als iedereen namelijk wel aangifte zou doen, of melding zou maken, krijgt de Politie een veel beter beeld van wat er speelt qua criminaliteit. Daarnaast zal de Politie ook sneller capaciteit vrijmaken wanneer er meerdere, onafhankelijke, meldingen komen en zaken misschien zelfs met elkaar kan verbinden.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 24-08 12:43
TechandMusic schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

Op zich ben ik het er wel mee eens dat er pogingen zijn gedaan om fraude te verminderen, maar het broeit er nog steeds van op MP. De vermelding van de leeftijd van een account is averechts gaan werken, want oplichters phishen/hacken legitieme oudere accounts daardoor. Marktplaats geeft nog steeds aan dat je naar de leeftijd van de (ver)koper moet kijken, zonder enige melding van deze mogelijkheid, wat ik zeer onzorgvuldig vind. En het reviewsysteem is een lachertje. Je kan héél eenvoudig met een paar nep accounts jezelf reviews geven, want het systeem is gewoon zo bizar: Na een aantal berichtjes mag je reviews gaan geven, want dan gaat Marktplaats er van uit dat er een overeenkomst is.

Dat is natuurlijk idioot, want voor hetzelfde geld kan een oplichter met nep accounts dus gewoon berichtjes heen en weer sturen totdat hij beide accounts vijf sterren kan geven. Net zo goed dat iemand die je gewoon keihard wilt zieken, misschien omdat je zijn of haar lage bod niet wilt aannemen, of gewoon voor de lol, je kan uitlokken om meer berichtjes te sturen om je dan een lage review te geven. Dat soort types kan het ook echt niet schelen of ze zelf slechte reviews hebben. Dat het niet 100% gelinkt zit aan MP Betaalverzoeken, is idioot.
Eens. Dat reviewsysteem is niet heel effectief qua fraudebestrijding. En dat het simpelweg na een aantal berichten wordt getoond is onhandig.

Then again, als je de communicatie via Markplaats laat lopen en gebruik maakt van Gelijk oversteken zit je in beginsel toch aardig safe?
Flavius schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:18:
[...]
Fout. Je hoeft niet per se de benadeelde te zijn om aangifte te doen. Je hoeft alleen maar kennis te hebben van een strafbaar feit. Daar lijkt hier sprake van te zijn - vermoedelijk driehoeksfraude, waarbij er dus wel degelijk benadeelden zijn.

Ik haal dus zeker geen dingen door elkaar. Ik raad inderdaad aan om aangifte te doen of op z'n minst er melding van te maken en daarbij alle informatie te geven die TS heeft. Dat is niet alleen voor de statistieken (eigenlijk meer voor een meer objectieve meting van de criminaliteit in Nederland), maar meer voor de informatiepositie van de Politie. Ook is het handig voor jezelf, want als de benadeelden aangifte doen en de Politie komt bij jou uit dan heb je heel wat uit te leggen. Al helemaal als dan ook nog eens blijkt dat je er wel degelijk van op de hoogte was, maar geen actie hebt ondernomen.

Als iedereen zoals jij denkt dan komen we dus nooit vooruit. Als iedereen namelijk wel aangifte zou doen, of melding zou maken, krijgt de Politie een veel beter beeld van wat er speelt qua criminaliteit. Daarnaast zal de Politie ook sneller capaciteit vrijmaken wanneer er meerdere, onafhankelijke, meldingen komen en zaken misschien zelfs met elkaar kan verbinden.
Sowieso is poging tot oplichting ook strafbaar lijkt me.

Aangifte doen is sowieso een goed idee, hoewel er door de politie niet aan iedere aangifte aandacht (kan) worden besteed heeft een groot aantal aangiftes over één persoon (of bankrekening/telefoonnumer) wel degelijk invloed op de prioritering lijkt me.

MJV wijzigde deze reactie 11-08-2019 12:24 (33%)

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

xinix03 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:51:
Je ziet toch op je rekening het nummer waar het vandaan komt? Maak via je bankrekening daar 0.01 cent naar over en zet in in de omschrijving je mobiele nummer en vraag ze om je te bellen om e.e.a. op te helderen.
Insert Tikkie. @pyro83 ziet dus alléén Tikkie staan, niet het daadwerkelijke rekeningnummer van de daadwerkelijke afzender.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Jimster
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:24:
[...]
Insert Tikkie. @pyro83 ziet dus alléén Tikkie staan, niet het daadwerkelijke rekeningnummer van de daadwerkelijke afzender.
Nee, het rekeningnummer van de afzender staat in de omschrijving. Ook als je overmaakt via Tikkie, zie je het rekeningnummer van de uiteindelijke ontvanger in de omschrijving. Dat is ook hier uitgelegd: CurtPoindexter in "Poging tot oplichting via marktplaats"

Jimster wijzigde deze reactie 11-08-2019 12:28 (26%)

Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True