Flavius schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:18:
[...]
Fout. Je hoeft niet per se de benadeelde te zijn om aangifte te doen. Je hoeft alleen maar kennis te hebben van een strafbaar feit. Daar lijkt hier sprake van te zijn - vermoedelijk driehoeksfraude, waarbij er dus wel degelijk benadeelden zijn.
Ik haal dus zeker geen dingen door elkaar. Ik raad inderdaad aan om aangifte te doen
of op z'n minst er melding van te maken en daarbij alle informatie te geven die TS heeft. Dat is niet alleen voor de statistieken (eigenlijk meer voor een meer objectieve meting van de criminaliteit in Nederland), maar meer voor de informatiepositie van de Politie. Ook is het handig voor jezelf, want als de benadeelden aangifte doen en de Politie komt bij jou uit dan heb je heel wat uit te leggen. Al helemaal als dan ook nog eens blijkt dat je er wel degelijk van op de hoogte was, maar geen actie hebt ondernomen.
Als iedereen zoals jij denkt dan komen we dus nooit vooruit. Als iedereen namelijk wel aangifte zou doen, of melding zou maken, krijgt de Politie een veel beter beeld van wat er speelt qua criminaliteit. Daarnaast zal de Politie ook sneller capaciteit vrijmaken wanneer er meerdere, onafhankelijke, meldingen komen en zaken misschien zelfs met elkaar kan verbinden.
Een melding zou beter passen denk ik, als dan.
Aangifte kan ook, ze mogen deze niet weigeren dus ga je gang...
Maar tot hoe ver wil je gaan hiermee? Als voorbeeld kan ik je geven dat ik laatst van iemand een veiling had gewonnen op ebay wat om een redelijk bedrag ging maar alsnog erg goedkoop was.
In de advertentie onder betaalmethodes stond dat ik kon betalen met Paypal, maar nadat ik uiteindelijk de veiling had gewonnen was dit niet mogelijk en kreeg ik een bericht van de verkoper met een Duits rekeningnummer.
Ik weet gewoon dat zodra ik geld daar na overmaak, dat ik dat kwijt ben en niks ga ontvangen, moet ik hier ook maar aangifte van gaan doen?
Of iets anders wat sommigen wel bekend in de oren klinkt; je reageert op een advertentie op MP voor iets wat veel te goedkoop is en krijgt uiteindelijk een rekeningnummer waar je geld naar over moet maken en zodra die dat ontvangen heeft stuurt hij het goed op.
Maar geef je aan dat je het wilt ophalen reageert de verkoper niet meer of komt met extreme gevallen van waarom dat niet kan, vreemde adressen met vreemde tijden etc.
Overduidelijk voor ons dat het hier om oplichting gaat, maar het bewijs is gewoon ontoereikend en als we voor al deze gevallen aangifte gaan doen lossen we met z'n allen niks op m.i.
De politiek is aan zet en die weten heus wel dat het een groot probleem is, er gaat alleen gewoon niks veranderen zolang er politieke partijen gekozen worden die hier totaal geen interesse in hebben.