Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jimster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:27:
[...]

Nee, het rekeningnummer van de afzender staat in de omschrijving.
En dat zegt niets. Iedereen kan daar maar wat invullen, het is een omschrijving immers.
Het veld is iig niet bedoelt om aan te geven wie de daadwerkelijke afzender is.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2019 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23
CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:29:
[...]
En dat zegt niets. Iedereen kan daar maar wat invullen, het is een omschrijving immers.
Nee, het is een iDEAL betaling en bij iDEAL kan je zelf geen omschrijving vullen. Dat wordt ingevuld door Tikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jimster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:30:
[...]

Nee, het is een iDEAL betaling en bij iDEAL kan je zelf geen omschrijving vullen. Dat wordt ingevuld door Tikkie.
Je mist mijn punt. Dat Tikkie dat automatisch invult is prima, maar kunnen ze nog van alles er in zetten. Géén rechten ontlenen aan die info! Bewijs is het zeker niet!

Oh en for the record; iDeal is niet meer dan een geautomatiseerde overboeking. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2019 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:23
CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:32:
[...]
Je mist mijn punt. Dat Tikkie dat automatisch invult is prima, maar kunnen ze nog van alles er in zetten. Géén rechten ontlenen aan die info! Bewijs is het zeker niet!
Wie is 'ze'? Tikkie? Zou kunnen, doen ze niet. Of bedoel je de betaler? Nee, die kan dat niet, mits het echt via een Tikkie betaald is.

Of gaat jouw conspiracy theory nog verder en denk jij dat ze net doen alsof het een Tikkie-betaling was, maar vullen ze het zelf in, met een ander rekeningnummer? Alles zou kunnen natuurlijk...

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 733707

[...]
Wie zegt iets over bewijs? Het enige wat er wordt gesuggereerd (en OP heeft het inmiddels al gedaan), is dat er één cent wordt overgemaakt naar die rekening om contact te zoeken met de mogelijke slachtoffer. Zie niemand iets zeggen over bewijs of rechten ontlenen, alleen over het inwinnen van informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
[...]
De gebruiker van Tikkie kan zelf een omschrijving meegeven, maar dat komt naast het rekeningnummer dat Tikkie er in zet. Het rekeningnummer waar het geld uiteindelijk naartoe gaat/vanaf komt wordt door Tikkie er in gezet en kan je niet wijzigen. Dus ja je kan daar wel conclusies aan verbinden. Zie https://www.nepwekker.nl/nl13abna0506417344-tikkie-checken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jullie missen het punt dat ik maken wil, ze is iedereen die de omschrijving invult. Het zij Tikkie, bij wijze van CoolBlue, een ander bedrijf of zelfs een particulier. Wat denken sommigen erg zwart-wit, jammer altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:15:
Jullie missen het punt dat ik maken wil, ze is iedereen die de omschrijving invult. Het zij Tikkie, bij wijze van CoolBlue, een ander bedrijf of zelfs een particulier. Wat denken sommigen erg zwart-wit, jammer altijd.
Wat maakt het uit? Het is duidelijk uit de voorbeelden dat Tikkie het rekeningnummer vult in de omschrijving, dus je mag er wel van uit gaan dat dat klopt.
Als ik geld van mijn rekening bij bank A direct naar jouw rekening bij bank B overmaak, dan zie je ook mijn rekeningnummer. Wie bepaalt wat jij ziet? Bank A. Wat is het verschil met Tikkie? Je mag daar ook uitgaan dat die info klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 11-08-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:33
Het blijft een betaling die TS heeft ontvangen waar hij geen recht op heeft.
Je kunt dan als je ter goeder trouw bent vragen aan Tikkie waarom je dit hebt ontvangen en/of dat je dit niet verwachtte en dat je dit daarom terug wilt betalen.
Dan zal Tikkie waarschijnlijk aangeven dat zij enkel als tussenpersoon handelen voor de betaling van het rekeningnummer dat in de beschrijving staat naar jouw rekening.
Dus met die informatie moet het redelijkerwijs dan wel duidelijk zijn voor jou als ontvanger dat Tikkie jou niet geld heeft overgemaakt, maar dat dat komt van het rekeningnummer in de beschrijving.

Je kunt natuurlijk ook '' dom '' spelen en doen alsof je niet weet wat je met het geld moet doen en wacht totdat degene van wie het geld is bij jou aanklopt, maar we weten dat er dan een kans is dat TS een uitnodiging van de politie krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 11-08-2019 13:34 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jimster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:28:
Wat maakt het uit? Het is duidelijk uit de voorbeelden dat Tikkie het rekeningnummer vult in de omschrijving, dus je mag er wel van uit gaan dat dat klopt.
Als ik geld van mijn rekening bij bank A direct naar jouw rekening bij bank B overmaak, dan zie je ook mijn rekeningnummer. Wie bepaalt wat jij ziet? Bank A. Wat is het verschil met Tikkie? Je mag daar ook uitgaan dat die info klopt.
Assumption is the mother...
JohanNL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:31:
Het blijft een betaling die TS heeft ontvangen waar hij geen recht op heeft.
Je kunt dan als je ter goeder trouw bent vragen aan Tikkie waarom je dit hebt ontvangen en/of dat je dit niet verwachtte en dat je dit daarom terug wilt betalen.
Dan zal Tikkie waarschijnlijk aangeven dat zij enkel als tussenpersoon handelen voor de betaling van het rekeningnummer dat in de beschrijving staat naar jouw rekening.
Dus met die informatie moet het redelijkerwijs dan wel duidelijk zijn voor jou als ontvanger dat Tikkie jou niet geld heeft overgemaakt, maar dat dat komt van het rekeningnummer in de beschrijving.
Tikkie werkt voor de overboeking ook als tussenpersoon, daar zit juist voor Tikkie het verdienmodel. Dezelfde route zou het dan dus ook terug moeten. ;) Ik zou zeker niet uitgaan van de IBAN die in de omschrijving staat. Je weet in elk geval zeker dat de tegenrekening eentje is die bestaat. In dit geval zou ik eerst de politie inschakelen, zoals velen al geopperd hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:32:
[...]
Assumption is the mother...
Het is onderbouwd door feiten en door gebruikers. Het maakt in deze situatie niet uit. TS heeft de rekeningnummers (+ de tussenrekening), Tikkie zal niet zomaar een nummer vermelden. Betaalverzoeken bij Rabo en ING werken ook zo.
1 cent overmaken met 06 nummer en TS heeft contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Flavius schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:18:
[...]
Fout. Je hoeft niet per se de benadeelde te zijn om aangifte te doen. Je hoeft alleen maar kennis te hebben van een strafbaar feit. Daar lijkt hier sprake van te zijn - vermoedelijk driehoeksfraude, waarbij er dus wel degelijk benadeelden zijn.

Ik haal dus zeker geen dingen door elkaar. Ik raad inderdaad aan om aangifte te doen of op z'n minst er melding van te maken en daarbij alle informatie te geven die TS heeft. Dat is niet alleen voor de statistieken (eigenlijk meer voor een meer objectieve meting van de criminaliteit in Nederland), maar meer voor de informatiepositie van de Politie. Ook is het handig voor jezelf, want als de benadeelden aangifte doen en de Politie komt bij jou uit dan heb je heel wat uit te leggen. Al helemaal als dan ook nog eens blijkt dat je er wel degelijk van op de hoogte was, maar geen actie hebt ondernomen.

Als iedereen zoals jij denkt dan komen we dus nooit vooruit. Als iedereen namelijk wel aangifte zou doen, of melding zou maken, krijgt de Politie een veel beter beeld van wat er speelt qua criminaliteit. Daarnaast zal de Politie ook sneller capaciteit vrijmaken wanneer er meerdere, onafhankelijke, meldingen komen en zaken misschien zelfs met elkaar kan verbinden.
Een melding zou beter passen denk ik, als dan.
Aangifte kan ook, ze mogen deze niet weigeren dus ga je gang...

Maar tot hoe ver wil je gaan hiermee? Als voorbeeld kan ik je geven dat ik laatst van iemand een veiling had gewonnen op ebay wat om een redelijk bedrag ging maar alsnog erg goedkoop was.
In de advertentie onder betaalmethodes stond dat ik kon betalen met Paypal, maar nadat ik uiteindelijk de veiling had gewonnen was dit niet mogelijk en kreeg ik een bericht van de verkoper met een Duits rekeningnummer.
Ik weet gewoon dat zodra ik geld daar na overmaak, dat ik dat kwijt ben en niks ga ontvangen, moet ik hier ook maar aangifte van gaan doen?
Of iets anders wat sommigen wel bekend in de oren klinkt; je reageert op een advertentie op MP voor iets wat veel te goedkoop is en krijgt uiteindelijk een rekeningnummer waar je geld naar over moet maken en zodra die dat ontvangen heeft stuurt hij het goed op.
Maar geef je aan dat je het wilt ophalen reageert de verkoper niet meer of komt met extreme gevallen van waarom dat niet kan, vreemde adressen met vreemde tijden etc.
Overduidelijk voor ons dat het hier om oplichting gaat, maar het bewijs is gewoon ontoereikend en als we voor al deze gevallen aangifte gaan doen lossen we met z'n allen niks op m.i.
De politiek is aan zet en die weten heus wel dat het een groot probleem is, er gaat alleen gewoon niks veranderen zolang er politieke partijen gekozen worden die hier totaal geen interesse in hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar welk punt wil je nu precies maken? Ja, Tikkie zou een ander nummer daar kunnen invullen. Maar waarom zou Tikkie dit doen? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Tikkie onder één hoedje speelt met de oplichter hier. Je kan altijd wel vergezochte theorieën kunnen bedenken. Zoals @Jimster schrijft, hoe weet jij dat bij een gewone overboeking het rekeningnummer wel echt is? Hoe weet je dat het geld überhaupt op je rekening staat? Misschien zit je bank je erbij te belazeren om €140 van je te stelen. Lijkt mij ongeveer even waarschijnlijk als dat Tikkie je zit te belazeren om €140 van je te stelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 21:39
JohanNL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:53:
[...]

Een melding zou beter passen denk ik, als dan.
Aangifte kan ook, ze mogen deze niet weigeren dus ga je gang...

Maar tot hoe ver wil je gaan hiermee? Als voorbeeld kan ik je geven dat ik laatst van iemand een veiling had gewonnen op ebay wat om een redelijk bedrag ging maar alsnog erg goedkoop was.
In de advertentie onder betaalmethodes stond dat ik kon betalen met Paypal, maar nadat ik uiteindelijk de veiling had gewonnen was dit niet mogelijk en kreeg ik een bericht van de verkoper met een Duits rekeningnummer.
Ik weet gewoon dat zodra ik geld daar na overmaak, dat ik dat kwijt ben en niks ga ontvangen, moet ik hier ook maar aangifte van gaan doen?
Of iets anders wat sommigen wel bekend in de oren klinkt; je reageert op een advertentie op MP voor iets wat veel te goedkoop is en krijgt uiteindelijk een rekeningnummer waar je geld naar over moet maken en zodra die dat ontvangen heeft stuurt hij het goed op.
Maar geef je aan dat je het wilt ophalen reageert de verkoper niet meer of komt met extreme gevallen van waarom dat niet kan, vreemde adressen met vreemde tijden etc.
Overduidelijk voor ons dat het hier om oplichting gaat, maar het bewijs is gewoon ontoereikend en als we voor al deze gevallen aangifte gaan doen lossen we met z'n allen niks op m.i.
De politiek is aan zet en die weten heus wel dat het een groot probleem is, er gaat alleen gewoon niks veranderen zolang er politieke partijen gekozen worden die hier totaal geen interesse in hebben.
Nou dat je hier wel wat mee kan is wel een gegeven, een abuse is zo gemeld bij de site, en hele databases houden geldstromen in de gaten, de hele wereld wil inzicht, nou rekenmaar dat interpol een supercomputertje heeft, en het allemaal op kan lossen, het zal tijd nodig hebben en wetten. Maar als wij straks allemaal geregistreerd staan en bekend zijn in databasesystemen, je kan mij niet vertellen dat er dan geen rekening uit kan rollen die je nog even moet voldoen. maar nu ga ik wat ver

Alle meldingen hebben zin, hoe klein ook, en zeker in dit computertijdperk.
Dus diegene die zegt dat het geen zin heeft, ga aub op fb klagen en doe niets, maar hier weten wij wel dat het zin heeft.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Mel33 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:39:
[...]

Nou dat je hier wel wat mee kan is wel een gegeven, een abuse is zo gemeld bij de site, en hele databases houden geldstromen in de gaten, de hele wereld wil inzicht, nou rekenmaar dat interpol een supercomputertje heeft, en het allemaal op kan lossen, het zal tijd nodig hebben en wetten. Maar als wij straks allemaal geregistreerd staan en bekend zijn in databasesystemen, je kan mij niet vertellen dat er dan geen rekening uit kan rollen die je nog even moet voldoen. maar nu ga ik wat ver

Alle meldingen hebben zin, hoe klein ook, en zeker in dit computertijdperk.
Dus diegene die zegt dat het geen zin heeft, ga aub op fb klagen en doe niets, maar hier weten wij wel dat het zin heeft.
Dat klinkt allemaal heel logisch maar is veel te simpel.
Sowieso ben ik er ook niet tegen dat je melding maakt bij de site, MP in dit geval, die kunnen gelijk maatregelen regelen nemen tegen de potentiële oplichter.
Zonder slachtoffers gaat de politie hier uiteindelijk niks mee doen, hoeveel vertrouwen je er ook in blijft houden is dat de keiharde realiteit.

Maar hier gaan we het toch niet over eens worden denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 17:11
JohanNL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:34:
[...]

Dat klinkt allemaal heel logisch maar is veel te simpel.
Sowieso ben ik er ook niet tegen dat je melding maakt bij de site, MP in dit geval, die kunnen gelijk maatregelen regelen nemen tegen de potentiële oplichter.
Zonder slachtoffers gaat de politie hier uiteindelijk niks mee doen, hoeveel vertrouwen je er ook in blijft houden is dat de keiharde realiteit.

Maar hier gaan we het toch niet over eens worden denk ik.
Jij hebt geen idee wat de Politie allemaal met informatie uit de systemen doet. Misschien zal er geen strafrechtelijk onderzoek plaatsvinden, maar dat betekent niet dat de Politie niets met de informatie doet/kan doen.

Dus kap met het geven van het slechte advies om de Politie niet in de lichten. Daarmee tast je de informatiepositie van de Politie aan.

Acties:
  • +63 Henk 'm!

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:32
Update:

Goed nieuws! Ik heb vanochtend contact gehad met de gedupeerde!

De beste man z'n vrouw had iets via marktplaats gekocht en kreeg vervolgens een betaalverzoek. Bleek te gaan om "nagebouwde" betaalsite van een bank en de fraudeur had daarmee toegang gekregen tot de betaalgegevens van de gedupeerde; is voor bijna 600 euro het schip in gegaan.

Ik heb via mail al mijn gegevens (inclusief de screenshots) gemaild naar hem zodat hij verder dit bij de aangifte kan toevoegen. En niet onbelangrijk: ik heb zijn 140 euro naar hem terug overgemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
pyro83 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:36:
Update:

Goed nieuws! Ik heb vanochtend contact gehad met de gedupeerde!

De beste man z'n vrouw had iets via marktplaats gekocht en kreeg vervolgens een betaalverzoek. Bleek te gaan om "nagebouwde" betaalsite van een bank en de fraudeur had daarmee toegang gekregen tot de betaalgegevens van de gedupeerde; is voor bijna 600 euro het schip in gegaan.

Ik heb via mail al mijn gegevens (inclusief de screenshots) gemaild naar hem zodat hij verder dit bij de aangifte kan toevoegen. En niet onbelangrijk: ik heb zijn 140 euro naar hem terug overgemaakt.
Oei, dat is maar goed dan dat je contact hebt weten op te nemen met de gedupeerde!
De rekeningnummers die gebruikt worden bij phising worden meestal snel geblokkeerd zodra de bank hier lucht van krijgt.
Ook al heb je het geld terug gestort naar de gedupeerde kan jouw rekeningnummer waarschijnlijk alsnog in verband worden gebracht met phising, ik zou dus je bank ook opbellen en hen hierover inlichten om eventuele nare gevolgen te voorkomen, volg ook hun advies op waaronder wellicht aangifte van identiteitsfraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-alt-delite
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:57
Mooi dat je nog contact hebt kunnen krijgen met de gedupeerde. Het klinkt alsof het voor hem nog een vervelender verhaal was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:49

DirtyBird

Praktiserend denker

Waarom vraagt de oplichter jou om een 50e giftcard als ie aan de andere kant een rekening kan plunderen? :/

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
DirtyBird schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:00:
Waarom vraagt de oplichter jou om een 50e giftcard als ie aan de andere kant een rekening kan plunderen? :/
Rupsje nooit genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DirtyBird schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:00:
Je moet een katvanger/geldezel hebben om te plunderen, TS is hiervoor gebruikt en de fraudeur hoopte met wat social engineering dat TS een giftcard zou kopen.
Ik denk echter ook dat de fraudeur niet meer toegang had dan om wat Tikkies te versturen, anders was het vast ook wel mogelijk geweest om gelijk giftcards te kopen en was het niet nodig geweest om deze truc uit te voeren met TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Giftcard inwisselen = anoniem geld halen

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26
Misschien lees ik wel ergens overheen.. maar TS heeft contact gehad met 'gedupeerde' welke nu wellicht met een smoes komt om in ieder geval zijn 140euro terug te krijgen (nadat hij doorheeft dat het hem niet gaat lukken). Of was dit een waterdicht verhaal @pyro83 ?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:32
mouzetc schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:48:
Misschien lees ik wel ergens overheen.. maar TS heeft contact gehad met 'gedupeerde' welke nu wellicht met een smoes komt om in ieder geval zijn 140euro terug te krijgen (nadat hij doorheeft dat het hem niet gaat lukken). Of was dit een waterdicht verhaal @pyro83 ?
Dat lijkt me waterdicht:
1) De gedupeerde heeft me diverse screenshots van de oplichting, bankafschrijvingen en aangifte gemaild en een foto van zijn bankpas en rijbewijs. Kan uiteraard allemaal gephotoshopped zijn, maar zag er allemaal authentiek uit.
2) Ik heb de gedupeerde heb ik nog even opgezocht op linkedin, de beste man is lead engineer bij een internationaal bedrijf en zal fraude als zij-hobby financieel niet nodig hebben. En ja, ik weet dat het de gedupeerde is want foto op rijbewijs komt overeen met foto op linkedin.
3) Aan de telefoon gesproken, kwam eerlijk en authentiek over. Verhaal sluit aan bij de mail die die heeft gestuurd. Hij was ook in het begin van het gesprek enigszins wantrouwend naar mij over; dat lijkt mij ook logisch want hetzelfde geld ben ik de oplichter die nog wat extra's wil halen.
Mel33 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:34:
Giftcard inwisselen = anoniem geld halen
Yes, dat inderdaad. Ik denk dat de fraudeur hier wel mogelijk een essentiële fout hier heeft gemaakt. Op het moment dat ik een tikkie terug kreeg (voor de 140 euro) krijg ik een ander rekeningnummer terug. Dit zou het rekeningnummer van de fraudeur kunnen zijn (maar misschien ook rekeningnummer van een ander slachtoffer, maar slaat denk ik nergens op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:53

Agent47

I always close my contracts.

Altijd via marktplaats IDEAL systeem laten betalen. Mensen die cash willen betalen hebben bij mij ook pech, heb geen zin in nep geld.

Gelijk oversteken doe ik ook niet, kunnen ze gewoon aangeven niks ontvangen te hebben en dan krijg jij je geld niet.

Het is via een betaalverzoek van m'n bank of via marktplaats IDEAL systeem, anders niet bij mij.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26
pyro83 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Dat lijkt me waterdicht:
1) De gedupeerde heeft me diverse screenshots van de oplichting, bankafschrijvingen en aangifte gemaild en een foto van zijn bankpas en rijbewijs. Kan uiteraard allemaal gephotoshopped zijn, maar zag er allemaal authentiek uit.
2) Ik heb de gedupeerde heb ik nog even opgezocht op linkedin, de beste man is lead engineer bij een internationaal bedrijf en zal fraude als zij-hobby financieel niet nodig hebben. En ja, ik weet dat het de gedupeerde is want foto op rijbewijs komt overeen met foto op linkedin.
3) Aan de telefoon gesproken, kwam eerlijk en authentiek over. Verhaal sluit aan bij de mail die die heeft gestuurd. Hij was ook in het begin van het gesprek enigszins wantrouwend naar mij over; dat lijkt mij ook logisch want hetzelfde geld ben ik de oplichter die nog wat extra's wil halen.

[...]

Yes, dat inderdaad. Ik denk dat de fraudeur hier wel mogelijk een essentiële fout hier heeft gemaakt. Op het moment dat ik een tikkie terug kreeg (voor de 140 euro) krijg ik een ander rekeningnummer terug. Dit zou het rekeningnummer van de fraudeur kunnen zijn (maar misschien ook rekeningnummer van een ander slachtoffer, maar slaat denk ik nergens op).
Duidelijk! Fijn dat het is opgeslost voor beiden. Zelf regelmatig ook last van scammers via Marktplaats en ze worden steeds creatiever! (al was deze wel erg vreemd haha)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
pyro83 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Jij kreeg ook 140eu van iemand(het door jou gecontacteerd slachtoffer in dit geval), dus jij betaald ook aan een ander slachtoffer die ook de vraag krijgt een giftcard te kopen(net als bij jou het geval is).. of als je dat niet wil, dan maar op een rek terug te storten van een andere die ze via MP nu contacteren, tot iemand wel die giftcard koopt en stuurt< en dat gaat dan wel direct naar de oplichter
En zo gaat het door tot ze bitcoins of western union of gifdcards krijgen, (alles wat maar anoniem is en in te wisselen is voor producten of geld of apps of beltegoed of de OS-stores -tegoeden ) en die ontvanger is de katvanger/dief op dat moment

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
MP is met stip de beerput van particulier verkopend Nederland geworden.

Afgelopen maanden geprobeerd een nette MacBook Pro te verkopen, maar je krijgt enkel de standaard reacties van fraudeurs. MP zelf reageert wel op mijn berichten, maar doet inhoudelijk niets anders dan accounts blokkeren en weten goed dat er binnen no time weer een nieuwe account is.

Wat mij vooral opvalt is dat een hoop fraudeurs accounts gebruiken die al jaren bestaan?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Skyrunner schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:51:
Wat mij vooral opvalt is dat een hoop fraudeurs accounts gebruiken die al jaren bestaan?
Ook dit is eenvoudig te verklaren.
Genoeg mensen die al jaren niets meer doen met hun account en wiens WW gewoon online staat in een of ander darknet lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wellicht kunnen we een overzicht genereren van 'hoe herken je fraude' ? En dan niet een bullet-lijstje zoals je al zoveel ziet online, maar ik vind de screenshots uit de TS + het verhaal er omheen, een pak duidelijker om een oplichter te herkennen, dan menig informatiepaginatje op het internet.

Honden zijn het. Ratten. Gewoon werken voor je geld 7(8)7 .

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:17
Skyrunner schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:51:
Er zijn zelfs sites die marktplaats accounts opkopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

NeFoRcE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:56:
Wellicht kunnen we een overzicht generen van 'hoe herken je fraude' ? En dan niet een bullet-lijstje zoals je al zoveel ziet online, maar ik vind de screenshots uit de TS + het verhaal er omheen, een pak duidelijker om een oplichter te herkennen, dan menig informatiepaginatje op het internet.

Hoewel voor V&A opgezet geldt veel basis overal.
Over: (Veilig) tweedehands handelen

Maar als iemand daar een algemeen stuk aan wil toevoegen kunnen we dat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:47
NeFoRcE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:56:
Wellicht kunnen we een overzicht generen van 'hoe herken je fraude' ? En dan niet een bullet-lijstje zoals je al zoveel ziet online, maar ik vind de screenshots uit de TS + het verhaal er omheen, een pak duidelijker om een oplichter te herkennen, dan menig informatiepaginatje op het internet.

Tja, er zijn al zoveel campagnes geweest en er wordt overal op het internet gewaarschuwd voor dat soort dingen. Aangezien de mens ook 'gierig' is willen ze graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en een nieuwe iPhone kopen voor 300 euro.

Een lijstje heeft niet veel toegevoegde waarde denk ik op een forum als Tweakers aangezien we allemaal wel genoeg inzicht hebben op oplichting te zien aankomen..

Je zou bijna een Marktplaats V2 moeten maken waarbij je veel strenger op treed tegen fraudeurs en meer middelen hebt om dit ook aan te pakken en het ook aanpakt, het huidige Marktplaats maakt het allemaal niet uit, ze krijgen immers toch dagelijks ontiegelijk veel geld aan ads en dergelijke binnenharkt..

En het is wel grappig dat Marktplaats dan wel de overheid helpt om mensen met een uitkering erbij te naaien omdat ze zoveel verkopen via MP..

[ Voor 5% gewijzigd door SgtElPotato op 14-08-2019 16:27 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik heb MP al jarenlang vaker benaderd om net als bij tweakers V&A met een review systeem te gaan werken nadat ik jaren terug ook opgelicht was ( en aangifte gedaan, en de fraudeur had dus 17 slachtoffers gemaakt in een aantal dagen).
Eindelijk hebben ze dit ten uitvoer gebracht, maar wel op een wat knullige manier en niet te vergelijken met tweakers V&A. Het aanbod van artikelen is veel uitgebreider dan tweakers V&A, daarom ben ik vaak genoodzaakt om toch ( met best wat weerzin ) MP te gebruiken bij verkopen of aankopen van 2e hands goederen.

Mooi dat de gedupeerde iemand treft die verder kijkt dan zijn neus lang is ! En ook slimmer is dan de fraudeur. Ik leer altijd bij door dit soort forum-berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
cadsite schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:09:
[...]

Ook dit is eenvoudig te verklaren.
Genoeg mensen die al jaren niets meer doen met hun account en wiens WW gewoon online staat in een of ander darknet lijstje.
Onder de aanname dat dit inderdaad de meeste accounts 'oplevert' (die indruk had ik ook), snap ik niet waarom Marktplaats geen wachtwoordreset afdwingt als je een jaar je account niet meer gebruikt hebt en je niet vanaf de laatst bekende provider inlogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Agent47 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:14:
Altijd via marktplaats IDEAL systeem laten betalen.
Dit voorkomt dit soort driehoekfraude inderdaad wel.
Echter zou ik dan weer als koper hier niet mee akkoord gaan, met zo'n iDeal betaal-link van MP weet ik niet aan wie en aan welk rekeningnummer ik het geld overmaak.
Hier kan ik dan als koper geen onderzoek naar doen en mocht ik zelfs opgelicht worden ben ik volledig afhankelijk van de politie/MP dat zij iets voor mij gaan doen wat in de meeste gevallen op niets uit loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
De enige werkende methode is gewoon geld over laten maken naar je rekening onder vermelding van jouw marktplaats username en de naam van het artikel dat jij verkoopt.

[ Voor 8% gewijzigd door .SnifraM op 14-08-2019 20:26 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

teunijff schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:40:
Eindelijk hebben ze dit ten uitvoer gebracht, maar wel op een wat knullige manier en niet te vergelijken met tweakers V&A.
Dit is met afstand het grootste understatement van het jaar ;)

Het is echt een draak van een systeem.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Tommie12 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:30:
Hoe makkelijk is het in NL nog om een GSM met prepaid kaart te kopen zonder je identiteit vrij te geven?

In België kan dat normaal niet.

OT: ik zou nu gewoon stoppen met communiceren naar Eva. Ze heeft niks, en als er klachten komen zal het toch tegen haar zijn.

En die 140€ zou ik voorlopig ook gewoon houden en afwachten. Op de politie zou ik voorlopig niet rekenen.

Wat een gelul met die tikkie toestanden....
Misschien is er een reden waarom we dit in B niet kennen.
Ook al komt die 140euro van een normaal persoon, zelfs na aangifte zal de politie helaas niets doen :( Zelf ervaren met kleine oplichters

Asus Zenbook i7 256gb

Pagina: 1 2 Laatste