Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Wimmel schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:12:
Ze hebben in het rapport 19 zaken benoemd die niet in orde zijn waarbij er 14 zaken de urgentie hoog hebben.
Is er een hogere klasse dan hoog?
Zo nee dan zou ik [afhankelijk van de vorm en afspraken met inspecteur] de inspecteur sterk adviseren om hun eindoordeel [in de draft van het rapport] opnieuw te overwegen.
Net zoals het oordeel over veiligheid

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 16:43
Overigens zomaar een ingeving:
Wanneer e.e.a. niet als verborgen gebrek te classificeren is, dan bestaat er ook nog iets als non-conformiteit: Het gekochte goed voldoet niet aan de verwachtingen die de koper er van mag hebben, op basis van uitingen die door de verkoper zijn gedaan.

Als er staat 'elektra vernieuwd in 2018', dan mag je als koper uitgaan van elektra wat aan de standaarden van 2018 voldoet. Zelfs al zou de elektra dus op redelijke wijze voldoen aan de normen van bijvoorbeeld 1980 en de staat van de installatie daarmee niet als 'ernstig gebrek' te classificeren zijn, dan is dat alsnog niet conform de beweringen van de verkoper.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Ben toch wel benieuwd hoe dit zich verder afwikkelt..

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Pepppie
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:29:
Als iemand belooft dat in 2018 de installatie helemaal vernieuwd is, verwacht je dus ook overal stopcontacten mét randaarde, aangezien dat al sinds 1996 verplicht is...

Bij "ingrijpende" veranderen / aanpassingen moeten alle "betrokken" delen vernieuwd worden naar de huidige norm. Dat is dusdanig vaag geformuleerd dat er gegarandeerd discussie over is..

"Nieuwe" draadkleuren (bruin blauw geelgroen) is al sinds 1970 overigens.
Gebaseerd op deze informatie; uit welk jaar is het huis en kun je wellicht aantonen dat het hele huis simpelweg nooit heeft voldaan aan geldende eisen sinds 1970 / 1996 / 2018?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Pepppie schreef op woensdag 25 september 2019 @ 17:34:
[...]

Gebaseerd op deze informatie; uit welk jaar is het huis en kun je wellicht aantonen dat het hele huis simpelweg nooit heeft voldaan aan geldende eisen sinds 1970 / 1996 / 2018?
Wimmel schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:13:Het pand is uit de dertiger jaren en altijd een koophuis geweest."
Destijds gebruikten ze katoenen aderisolatie, dat spul is dus al een keer vervangen sinds het huis gebouwd is.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Bedenk wel dat na die wijziging van de kleuren in de NEN1010 sinds om precies te zijn 1969 niet automatisch werd voorgeschreven om alle oude bedrading te vervangen. Vinyl isolatie met de oude kleuren was er toen al meer dan 10 jaar. Heel goed mogelijk dat die er nu nog steeds zit in veel woningen. Want niets verplicht de eigenaren om die alsnog die te vervangen, behalve bij een ingrijpende verbouwing. Daar zal dan ook niet de aandacht op moeten liggen, want ze zijn niet relevant. Wat hier aan de orde is, is dat er helemaal niets van klopt van de recente vernieuwing, ook niet volgens oudere voorschriften. Dat lijkt te zijn door iemand te zijn gedaan die er helemaal niets van af weet of het allemaal aan z'n laars lapt. En daar zie ik helaas helemaal niets van in dat keuringsrapport. Een goede keuring dient volgens mij niet alleen maar op basis van NEN3140, maar ook de NEN1010 te gebeuren, volgens mij is nu de eindconclusie te mager.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
@Wimmel is er nog een update?

• Wimmel
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:57
Op dit moment is er niet veel te melden. Er is gesproken met een jurist, die heeft enkele vervolgstappen aangegeven en daar zijn wij nu uitvoering aan aan het geven.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:27

PcDealer

HP ftw \o/

Wimmel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 06:51:
Op dit moment is er niet veel te melden. Er is gesproken met een jurist, die heeft enkele vervolgstoppen aangegeven en daar zijn wij nu uitvoering aan aan het geven.
En die zijn?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Nijl
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:12

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ivow85 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:51:
Overigens zomaar een ingeving:
Wanneer e.e.a. niet als verborgen gebrek te classificeren is, dan bestaat er ook nog iets als non-conformiteit: Het gekochte goed voldoet niet aan de verwachtingen die de koper er van mag hebben, op basis van uitingen die door de verkoper zijn gedaan.

Als er staat 'elektra vernieuwd in 2018', dan mag je als koper uitgaan van elektra wat aan de standaarden van 2018 voldoet. Zelfs al zou de elektra dus op redelijke wijze voldoen aan de normen van bijvoorbeeld 1980 en de staat van de installatie daarmee niet als 'ernstig gebrek' te classificeren zijn, dan is dat alsnog niet conform de beweringen van de verkoper.
Gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst zou wel kunnen. Dan krijg je dus een zakje geld terug.

You are NIJL-ed!

• Pepppie
  • Niet online
En wat is de huidige status?

• Wimmel
Er is een aangetekende brief naar de verkoper gegaan en er wordt gewacht op een reactie. Ik meen dat de deadline van de brief aankomende week verloopt (mijn dochter regelt het zelf met de advocaat dus ik krijg ook niet altijd direct een update).

Discogs

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:26

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wimmel schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:28:
[...]

Er is een aangetekende brief naar de verkoper gegaan en er wordt gewacht op een reactie. Ik meen dat de deadline van de brief aankomende week verloopt (mijn dochter regelt het zelf met de advocaat dus ik krijg ook niet altijd direct een update).
Benieuwd naar de status.

• Wimmel
Het contact met de verkoper verloopt moeizaam, hier ga ik voorlopig ook even niet over uitweiden.

Wel is er aan een installateur gevraagd een offerte voor herstel uit te brengen. Deze is langsgekomen en heeft na een kleine rondgang besloten terug te keren met een aannemer. Hij verwacht dat er behoorlijk wat sloopwerk moet worden verricht voordat met herstel kan worden begonnen en wilde daar even een bouwkundig oog bij halen.

Discogs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14:14

basvn

Breezand - NHN

@Wimmel is er ondertussen al wat vordering?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Wimmel
@basvn nee. Er is een offerte > €12.000 voor herstel maar de verkoper is nog steeds van mening dat hem geen blaam treft. Omdat e.e.a. nog bij de advocaat ligt doe ik er voorlopig nog even het zwijgen toe.

Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Woont je dochter nu wel in deze woning? Hebben ze muren gesaust enzo? Kan mij zo voorstellen dat als je weet dat de muren eerdaags gesloopt moeten worden je niet uitvoerig gaat klussen/ aankleden van je woning.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wimmel
De begane grond is voor het grootste gedeelte in orde en af. Ze kunnen dus prima gebruik maken van woonkamer en keuken. Het kozijnwerk op de 1e is geschilderd maar de wanden en plafonds zijn nog kaal, voorlopig slapen zij op de zolder. Dit inderdaad omdat voorzien is dat er nogal wat gesloopt moet gaan worden op de eerste.

Discogs

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Wimmel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Discogs

Acties:
  • +46Henk 'm!
  • Pinned

• Wimmel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Wimmel Gefeliciteerd met de uitslag.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kabeltjekabel
Euh, als je je gelijk haalt in een rechtszaak gaan die kosten toch gewoon bij het vonnis op voor de partij die verliest?

Hoe dan ook een mooi resultaat.

[Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-04-2020 17:51]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

De aanhouder wint weer :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wimmel
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:31:
[...]

Euh, als je je gelijk haalt in een rechtszaak gaan die kosten toch gewoon bij het vonnis op voor de partij die verliest?

Hoe dan ook een mooi resultaat.
De proceskosten wel maar niet alle advocaatkosten. En na 2 juristen waar weinig voortgang mee werd geboekt is er uiteindelijk een advocaat op gezet die behoorlijk kostbaar was maar gelukkig met maar 1 brief resultaat wist te boeken.

Discogs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:50

Illusion

(the art of)

Wimmel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:58:
[...]

De proceskosten wel maar niet alle advocaatkosten. En na 2 juristen waar weinig voortgang mee werd geboekt is er uiteindelijk een advocaat op gezet die behoorlijk kostbaar was maar gelukkig met maar 1 brief resultaat wist te boeken.
Soms is het inzetten van een goedkope advocaat heel duur, en andersom.

Fijn dat het gelukt is!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wimmel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:58:
[...]

Wellicht heeft die verkoper gewoon even gekeken naar de tarieven van die verschillende juristen en bij de laatste dacht hij vast; "Oh, ze zijn serieus, ik ga dit verliezen, laat ik maar schikken."

• Techneut
  • Niet online
@Wimmel,
Gefeliciteerd, alle feiten op een rij gezet had ik niet anders verwacht.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:16

BazzH

Kei-goed...

Vind het bedrag vrij fors. Het moet dus daadwerkelijk een enorme puinhoop geweest zijn. :)

Think smart........ Act stupid........

• Wimmel
Het is ook daadwerkelijk een puinhoop maar dat werd wellicht niet helemaal duidelijk door de milde bewoordingen van de inspecteurs. Ik had zelfs nog, op aangegeven van de 2e jurist, gevraagd of zij de conclusie iets steviger konden verwoorden maar zij gaven aan dat het niet voldoen aan de normen voldoende duidelijk was.

Ook de installateur die na een kwartier al aangaf terug te komen met een aannemer omdat hij nogal wat problemen zag was wel een indicatie van de ernst. Er ligt uiteraard ook niet zomaar een offerte voor herstel van 12.500 euro met het voorbehoud dat pas bij noodzakelijke sloopwerkzaamheden echt duidelijk wordt of er niet nog meer problemen zijn. Het is dus fijn dat de verkopers over de brug zijn gekomen maar mijn dochter is nog niet uit de kosten.

Discogs

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Geeft wel weer mooi aan dat als je gewoon netjes de kleurtjes en aarde gebruikt waar aanwezig (of de juiste stopcontacten) dat het probleem al een heel stuk minder was geweest.

@Wimmel Mogelijk kan je een hoop kosten besparen (in uren voornamelijk) door zelf opnieuw te trekken waar mogelijk en te markeren (met tape o.i.d.) 'gecontroleerd' o.i.d. Ook het in kaart brengen wat naar wat gaat in de bestaande (en na sloop blijvende) leidingen is altijd fijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• nono_einstein
  • Laatst online: 16:51
mbt die advocaat kosten,

ik heb exact hetzelfde aan de hand gehad, en daarbij ook nog eens een gebrekkig aangelegde riolering (met verkeerd afschot).
Inderdaad zijn dit zaken die je bij een bouwkunduge inspectie niet ziet (bij mij is het de installateur in ieder geval niet opgevallen).
End van het liedje was dat 'mijn' advocaat op enig moment is gestopt met het schrijven van brieven, en nadat ik hem daar herhaaldelijk op aangesproken heb heeft hij de schade betaald. Tja, nooit begrepen wat daar achter zat maar ook hier du alle electra (in stappen) vervangen, incl alle licht punten waarbij de nul (!!!) werd geschakeld ipv de fase. En ook hier bij koop de melding dat eea twee jaar daarvoor door een 'ervaren' electricien gerenoveerd was. Geeft je te denken wat voor beunhazen er rondlopen.

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:55
Ik kan dat ook niet begrijpen.
Bij mij in huis heb ik ook bijna alles zelf gedaan behalve de meterkast, maar alles netjes volgens de nen-normen.

Toen de elektricien hier de aansluitingen kwam maken voor de keuken (nieuwe groepen vanuit de meterkast) zei ie dat ie het zelf niet netter had kunnen doen.
Overal netjes aarde met uiteraard de correcte kleuren voor de kabels. Dozen netjes vast, nergens bloot liggende stukjes koper, etc.

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:50
nono_einstein schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:31:
[..], incl alle licht punten waarbij de nul (!!!) werd geschakeld ipv de fase.[..]
Hier heb ik mijzelf dus een keer goed te pakken mee gehad. Dat is gelukkig al wel enkele jaren geleden (ik was toen 15).. mijn vader helpen met klussen.. TL lamp in de schuur vervangen (als in.. de hele bak eraf en een nieuwe, andere fitting) .. Lampschakelaar uit.. En begonnen met demontage.. vervolgens krijg ik me toch een optater!!

Buiten dat ik natuurlijk niet alleen had moeten vertrouwen op de lichtschakelaar (leerpuntje) ook ontdekt dat inderdaad de verkeerde draad geschakeld was. Niet cool! :|

Ben blij voor TS dat hij wel gewoon in het gelijk is gesteld ondanks de achterlijke houding van de verkoper.. Top!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14-06 16:34

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zo kan ik ook claimen dat afgelopen voorjaar mijn installatie vernieuwd is (nieuwe groepenkast). Maar die elektricien heeft echt niet naar de draden in de muren gekeken.

Zeker als het zo recent gedaan is als in dit geval geclaimd werd (2018) moet er nog een rekening beschikbaar zijn van het werk. Dat zijn zaken die ik bij aankoop wil zien. Een verkoper kan van alles beweren, ik geloof het pas als ik bewijs in handen heb. Bij m'n huidige woning heb ik dat ook weer ervaren. Het huis was een elektrotechnisch installateur (zonnepanelen en zwakstroom installaties), dus dan zou je verwachten dat de elektrische installatie echt wel goed zal zijn. Helaas over de afgelopen 3 jaar toch de nodige slordigheden mogen herstellen.

@Wimmel Goed om te horen dat er zicht aan het einde van de tunnel is. Ik hoor voor je dochter dat het allemaal redelijk makkelijk te herstellen is met minimaal breekwerk. Maar vaak zitten er meer redenen achter dergelijk prustwerk dan alleen incompetentie en bestaat zo maar de kans dat er op meerdere plaatsen draden vast zitten in de buizen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• nono_einstein
Neuh, is vaak gewoon zuinigheid en gemakzucht. Geen blauw meer, dan gebruiken we toch gewoon bruin?
IN theorie zou het zelfs mogen is mij verteld, zolang je maar een minimale lengte draad aan beide zijden met de juiste kleur tape afplakt zodat het voor de volgende persoon duidelijk is wat de functie van de draad is.
Kan iemand met meer kennis van zaken dit bevestigen?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

nono_einstein schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:29:
[...]
Ik kan het niet bevestigen, maar dat is in dit topic ook al wel eerder langs gekomen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 07:21

Blokker_1999

Full steam ahead

DonJunior schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:25:
[...]

Hier heb ik mijzelf dus een keer goed te pakken mee gehad. Dat is gelukkig al wel enkele jaren geleden (ik was toen 15).. mijn vader helpen met klussen.. TL lamp in de schuur vervangen (als in.. de hele bak eraf en een nieuwe, andere fitting) .. Lampschakelaar uit.. En begonnen met demontage.. vervolgens krijg ik me toch een optater!!

Buiten dat ik natuurlijk niet alleen had moeten vertrouwen op de lichtschakelaar (leerpuntje) ook ontdekt dat inderdaad de verkeerde draad geschakeld was. Niet cool! :|

Ben blij voor TS dat hij wel gewoon in het gelijk is gesteld ondanks de achterlijke houding van de verkoper.. Top!
Sowieso moet je daar altijd van uit gaan. Zelfs als een schakeling dubbelpolig geschakeld is zal ik alsnog de zekering onderbreken om zeker te zijn dat de spanning er af is. Zelfs in mijn eigen installatie, waar ik alles zelf gedaan heb en dus ook zeker ben dat alles in orde is zal ik toch altijd alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• BartW
  • Laatst online: 14:05
nono_einstein schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:29:
Neuh, is vaak gewoon zuinigheid en gemakzucht. Geen blauw meer, dan gebruiken we toch gewoon bruin?
IN theorie zou het zelfs mogen is mij verteld, zolang je maar een minimale lengte draad aan beide zijden met de juiste kleur tape afplakt zodat het voor de volgende persoon duidelijk is wat de functie van de draad is.
Onjuist, volgens de (huidige) NEN 1010 dient een ader over de volledige lengte de juiste (en dus ook dezelfde) kleur te hebben. Als je nieuwe draad plaatst doe het dan ook gewoon meteen goed en ga het niet omkleuren.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

BartW schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:59:
[...]

Onjuist, volgens de (huidige) NEN 1010 dient een ader over de volledige lengte de juiste (en dus ook dezelfde) kleur te hebben. Als je nieuwe draad plaatst doe het dan ook gewoon meteen goed en ga het niet omkleuren.
Heb je daar iets van een bron van? Ik vind hier namelijk allemaal tegenstrijdige informatie over.
Om eerlijk te zeggen lees ik ook heel veel "experts" uitroepen dat de NEN1010 hier helaas niet heel expliciet in is en nogal wat ruimte voor interpretatie en uitzonderingen laat.

En dat vind ik eigenlijk best wel schokkend, voor een richtlijn die duidelijkheid zou moeten verschaffen.

• BartW
BazzH schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:37:
[...]

Heb je daar iets van een bron van? Ik vind hier namelijk allemaal tegenstrijdige informatie over.
Om eerlijk te zeggen lees ik ook heel veel "experts" uitroepen dat de NEN1010 hier helaas niet heel expliciet in is en nogal wat ruimte voor interpretatie en uitzonderingen laat.

En dat vind ik eigenlijk best wel schokkend, voor een richtlijn die duidelijkheid zou moeten verschaffen.
Zie onderstaande kopieën uit NEN 1010-2015:

• Techneut
  • Niet online
Duidelijk dacht ik.
Wat er wel aan kan worden toegevoegd is dat dit voorschrift geldt volgens de huidige voorschriften. In het verleden waren er uitzonderingen toegestaan die nu bij nieuwe aanleg niet meer gelden. Maar wat ooit in de tijd van die regels is geïnstalleerd mag gewoon blijven zitten. Zoals b.v. oude pvc-kabel waar werd voorgeschreven dat bij afwezigheid van een groen-gele ader de lichtste kleur als aarddraad mocht worden gebruikt. Wel werd het aanbevolen (dus niet verplicht) stukjes isolatiekous in de juiste kleuren om de draden te schuiven of ze met tape als zodanig te merken.

Maar tegenwoordig is er geen enkele reden om daarmee te sjoemelen. Als een bepaalde draadkleur even niet beschikbaar is, waarom dan niet heel even wachten tot dit wel het geval is? Even een extra ritje naar een winkel mag toch nooit een geldend bezwaar zijn,

• nono_einstein
Dank, duidelijkheid, daar houd ik van! (en degene die aan de installatie moet werken ook ;)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

De beschreven uitzonderingen laten sinds 2015 inderdaad weinig ruimte voor interpretatie voor "gewone" installaties in een woonhuis. Toch raar dat er na 5 jaar dan nog steeds zoveel "ruis" het internet op gesmeten wordt. Als je gaat Googelen op NEN1010 en "omkleuren", dan krijg je eigenlijk een heleboel "crap".

Ik weet nu dus dat ik in mijn huis 1 draad heb zitten, die ik na 2015 heb omgekleurd van zwart naar blauw (geen nul beschikbaar in de inbouwdoos waar ik een Z-wave schakelaar heb geplaatst, maar wel een ongebruikte schakeldraad) en dat dat dus eigenlijk niet had gemogen. Gelukkig moet dat toch ongedaan gemaakt worden als ik het huis weer verkoop. In de badkamer had ik ook zo'n situatie, maar die heb ik alweer hersteld.

Wat natuurlijk ook niet helpt, is dat je in elke willekeurige bouwmarkt overal tape kunt krijgen in alle denkbare kleuren. Hangt meestal nog naast de installatiedraad ook.

[Voor 10% gewijzigd door BazzH op 16-04-2020 07:53]

• BartW
BazzH schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:43:
De beschreven uitzonderingen laten sinds 2015 inderdaad weinig ruimte voor interpretatie voor "gewone" installaties in een woonhuis. Toch raar dat er na 5 jaar dan nog steeds zoveel "ruis" het internet op gesmeten wordt. Als je gaat Googelen op NEN1010 en "omkleuren", dan krijg je eigenlijk een heleboel "crap".

Ik weet nu dus dat ik in mijn huis 1 draad heb zitten, die ik na 2015 heb omgekleurd van zwart naar blauw (geen nul beschikbaar in de inbouwdoos waar ik een Z-wave schakelaar heb geplaatst, maar wel een ongebruikte schakeldraad) en dat dat dus eigenlijk niet had gemogen. Gelukkig moet dat toch ongedaan gemaakt worden als ik het huis weer verkoop. In de badkamer had ik ook zo'n situatie, maar die heb ik alweer hersteld.

Wat natuurlijk ook niet helpt, is dat je in elke willekeurige bouwmarkt overal tape kunt krijgen in alle denkbare kleuren. Hangt meestal nog naast de installatiedraad ook.
Helemaal met je eens. Al moet ik wel zeggen dat ik bij mij thuis één draad in een grondkabel wel heb omgekleurd. Vanaf de schuur ligt een grondkabel met de kleuren bruin, zwart en grijs. De aardlitze heb ik met grond-gele band omwonden en de grijze kabel heb ik aan beide zijden met blauwe tape omgekleurd. Het hoort niet maar het enige alternatief is de kabel vervangen en dat is mij (momenteel) te veel werk. Mocht de tuin een keer worden veranderd dan vervang ik natuurlijk wel de kabel maar voor het moment laat ik het zo.
Opvallender vind ik het dat deze grondkabel bij menig bouwmarkt beter te verkrijgen is dan een grondkabel met een blauwe, bruine en zwarte ader.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 16:43
deepbass909 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:25:
Zo kan ik ook claimen dat afgelopen voorjaar mijn installatie vernieuwd is (nieuwe groepenkast). Maar die elektricien heeft echt niet naar de draden in de muren gekeken.
Als je claimt dat de elektrische installatie vernieuwd is, terwijl slechts een deel (de groepenkast) vernieuwd is, dan doe je een claim die niet waar is. Je zal als verkoper daarin toch echt duidelijker en specifieker moeten zijn, anders kun je aanlopen als een situatie als in deze, waarin de koper zich beroept op non-conformiteit.

En dat ligt dan niet aan de elektricien die zijn opdracht voor het plaatsen van een nieuwe groepenkast perfect heeft uitgevoerd. En ook niet aan de koper die uit jouw woorden 'nieuwe installatie' had moeten begrijpen dat je slechts één onderdeel van die installatie bedoelde.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Wimmel
Een klein beetje mosterd na de maaltijd; tijdens het geschil hebben wij van de makelaar de vragenlijst ontvangen die de verkoper had ingevuld.

https://tweakers.net/i/FLIaXjfC8K5TpNaKkzgKMLg0iCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7SywWnGmoEXBaDevQ0NMbjvU.png?f=user_large

Dat de verkoper in een eerste reactie, voordat wij de vragenlijst hadden gezien, op de ingebrekestelling reageerde met:

https://tweakers.net/i/Acca-CPn7SPsN3DYGgJ-ibDKdYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e5prPWDHZjK1rZxNFzZ4eL0X.png?f=user_large

helpt dan ook niet echt.

Discogs

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14-06 16:34

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

BazzH schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:43:

Een deel van de ruis komt ook omdat de huidige NEN verplicht is in het huidige bouwbesluit, maar niet met terugwerkende kracht. In principe geldt voor een woning namelijk het bouwbesluit dat van kracht was in het jaar dat het gebouwd werd en lang ingrepen minimaal van aard zijn, mag vastgehouden worden aan dat oude bouwbesluit, tenzij inmiddels expliciet is aangegeven dat iets vervangen moet worden bij werkzaamheden (denk aan stofomvlochten bedrading of bedrading met oude kleurstelling). Een NEN-norm (of bouwbesluit) geldt namelijk alleen voor nieuwe of grootschalig gerenoveerde gebouwen waarvan de bouwactiviteiten gestart zijn ná de datum van in werkingtreding.

Mijn meterkast is opgebouwd volgens het huidige bouwbesluit en dus ook de NEN 1010:2015 (alle groepen achter een aardlek bijv.), maar had ik daar niet expliciet opdracht voorgegeven, dan was een nieuwe kast op basis van het oorspronkelijke ontwerp (alleen de 3 natte groepen achter een aardlek) nog steeds volledig legaal geweest.

En hier zit een puur praktische reden achter dat je anders iedere 5 tot 10 jaar alle woningen in Nederland wel op minimaal 1 punt mag gaan renoveren. Ik zou bijvoorbeeld op dit moment alle stopcontacten nog moeten vervangen voor exemplaren met randaarde (en dus ook op meerdere plekken nieuwe draden trekken). En strikt genomen voldoet het nu ook niet aan de NEN 1010:2015, want ik heb een aantal vertrekken waar zowel met als zonder randaarde aanwezig is.

Neemt niet weg dat het onjuist gebruik van draadkleuren en deze ook niet duidelijk te labelen, hoe dan ook fout is, ongeacht welke norm van toepassing is.
Ivow85 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:53:
[...]

Als je claimt dat de elektrische installatie vernieuwd is, terwijl slechts een deel (de groepenkast) vernieuwd is, dan doe je een claim die niet waar is. Je zal als verkoper daarin toch echt duidelijker en specifieker moeten zijn, anders kun je aanlopen als een situatie als in deze, waarin de koper zich beroept op non-conformiteit.

En dat ligt dan niet aan de elektricien die zijn opdracht voor het plaatsen van een nieuwe groepenkast perfect heeft uitgevoerd. En ook niet aan de koper die uit jouw woorden 'nieuwe installatie' had moeten begrijpen dat je slechts één onderdeel van die installatie bedoelde.
Bij verkoop zou ik nu aangeven dat de meterkast in 2020 vervangen en vernieuwd is en de elektra in de garage volledig vernieuwd is (daar liggen nieuwe leidingen en is alles opnieuw aangesloten verdeeld over 3-fasen), maar de makelaar zal daar zo goed als zeker in de advertentie van maken dat de elektrische installatie vernieuwd is.
Er zit in de praktijk best wel wat interpretatieruimte tussen wat een verkoper meldt en de werkelijkheid. Daarom heb je als koper ook altijd nog onderzoeksplicht. En vaak zijn er wel tekenen dat de elektra niet volledig vernieuwd is of mogelijk niet in orde is (verschillende soorten installatiemateriaal, scheef gemonteerde installatiedelen, etc).

En mocht je het als verkoper echt niet geweten hebben, dan heeft verzetten eigenlijk ook geen zin. Het is vrij gebruikelijk om bij verborgen gebreken tot een 50:50 schikking te komen, maar bij verzet van de verkoper slaat het vrijwel altijd uit in het nadeel van de verkoper.

[Voor 24% gewijzigd door deepbass909 op 16-04-2020 13:57]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Wimmel
Mijn schoonzoon is vandaag begonnen met wat sloopwerk.Onderstaand dinokunstwerk kwam achter een voorzetwand en isolatie vandaan. De dino's zelf staan ook weer op een voorzetwand maar omdat hier ook weer geluidsisolatie naar de buren achter zit laten we deze voorlopig staan.

En met deze draden zat dan een randgeaarde wandcontactdoos in de voorzetwand gemonteerd, zonder installatiedoos en de draden staken gewoon door de isolatie heen.

Voor diegenen die nog de hoop hadden dat het alleen een kwestie was van een paar nieuwe draden trekken; boven het plafond hebben we 5 installatiedozen aangetroffen. Allemaal vakkundig afgemonteerd en netjes dichtgemaakt. We gaan dus ook al het oude rachelwerk verwijderen om alles opnieuw en volgens de regels op te gaan bouwen waarbij er geen dozen meer op een onbereikbare plek terechtkomen.

Voor de duidelijkheid, dit is de eerste van 3 kamers op de 1e verdieping.

Discogs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Moet eerlijk toegeven dat ik het in eerste instantie wat onderschat heb. Wat een puinhoop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

't zou je huis maar zijn, en er in moeten slapen.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat een ongelooflijke knoeier is hier te keer gegaan. En dan ook nog geprobeerd zich te verschuilen achter hier geen weet van hebben gehad. Echt volledig ongeloofwaardig, Ik zou eigenlijk een volledige vergoeding op z'n plaats vinden voor een geheel nieuwe installatie. Niet uitgevoerd door een handige kennis, maar door een erkende installateur. En niet met een van tevoren vastgesteld maximum . Het dient echt 100% tiptop in orde te zijn

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Techneut schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:54:
Ik zou eigenlijk een volledige vergoeding op z'n plaats vinden voor een geheel nieuwe installatie.
Dat is al afgetikt.

• Techneut
  • Niet online
Ja dat had ik ook echt wel begrepen. Maar dat het nu blijkt dat het er zo ongelooflijk veel beroerder blijkt uit te zien dan met alle fantasie van tevoren was voorzien, zou een reden moeten zijn om alsnog veel meer te eisen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wimmel
Mijn dochter heeft vandaag een afdekking in de meterkast verwijderd. Waarom zou iemand op deze manier het leidingwerk laten lopen?

Techneut schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:35:
Ja dat had ik ook echt wel begrepen. Maar dat het nu blijkt dat het er zo ongelooflijk veel beroerder blijkt uit te zien dan met alle fantasie van tevoren was voorzien, zou een reden moeten zijn om alsnog veel meer te eisen.
Helaas kan dat niet. Er is een overeenkomst en finale kwijting, daar kan geen van de partijen nog op terugkomen.

[Voor 39% gewijzigd door Wimmel op 21-04-2020 22:37]

Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
deepbass909 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:45:
[...]

Mijn meterkast is opgebouwd volgens het huidige bouwbesluit en dus ook de NEN 1010:2015 (alle groepen achter een aardlek bijv.), maar had ik daar niet expliciet opdracht voorgegeven, dan was een nieuwe kast op basis van het oorspronkelijke ontwerp (alleen de 3 natte groepen achter een aardlek) nog steeds volledig legaal geweest.
Alle groepen achter aardlek is nog steeds niet verplicht. En zonder moet je een hele goede (lage) weerstand naar de aarde hebben, dat hebben veel oude hutten ondertussen niet meer.
Wimmel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:36:
Mijn dochter heeft vandaag een afdekking in de meterkast verwijderd. Waarom zou iemand op deze manier het leidingwerk laten lopen?
Gemaktzucht. PVC buigen en zadelen kost tijd

Waarom ze buizen niet in de sokken duwen... tja, dat vraag ik me ook wel af.

[Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-04-2020 22:57]

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Wimmel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:52:
Mijn schoonzoon is vandaag begonnen met wat sloopwerk.Onderstaand dinokunstwerk kwam achter een voorzetwand en isolatie vandaan. De dino's zelf staan ook weer op een voorzetwand maar omdat hier ook weer geluidsisolatie naar de buren achter zit laten we deze voorlopig staan.
Jemmig wat heeft iemand daar zitten prutsen zeg, hoe heeft die het in zijn hoofd gehaald. En met lasklemmen zeker niet iets wat al decennia lang geleden is gedaan. Volgens mij begonnen die dingen rond het millennium op te komen?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Malandro
  • Laatst online: 06:42
.. achter een voorzetwand en isolatie vandaan. ... ook weer op een voorzetwand ...
Even positief bekeken, zijn de kamers nadat alles op orde is niet groter?

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:44
Man, man, man ik houd mijn hart vast voor de ellende die nog meer aan het licht gaat komen omdat het verborgen zit.
Piswoest zou ik er van worden, maar tegelijkertijd doe je er ook niets aan. Leegtrekken, goed aanleggen, afwerken en heel snel de ellende vergeten is de enige oplossing |:(

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 16:42
Ivow85 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:53:
[...]

Hier moet je toch mee opletten. Hier in huis is er ook de groepenlkast en allerlei elektra door een 'elektricien' vervangen en aangelegd. Het huis was toen nog van mijn schoonouders die verder geen verstand van elektra hebben. Ik kom dezelfde soort dingen tegen als TS hier. Draden zijn verlengd door een plankje uit de vloer te zagen, doosje eronder en plankje weer dicht. Bij de tussenmuur die met een ijzeren framewerk is gemaakt lagen open draden op nog geen halve centimeter van het framewerk etc.

Ik ben nu bezig in de keuken en moet gaten in muren maken omdat daar nog een doos achter zit met draden die onbereikbaar zijn geworden. En dat terwijl mijn schoonouders echt het gevoel hadden dat alles netjes en goed aangelegd was. Helaas al te lang geleden om de elektricien nog aan te spreken.

Blijft natuurlijk staan dat bij verkoop de eigenaren verantwoordelijk zijn, maar ze hoeven er niet standaard van af te weten. Gezien de foto's is er wel tussendoor wat aangepast en een groepenkast vervang je normaal gesproken niet als er niet een extra groep oid nodig is. Ik zou da nook zeggen dat ook daarvoor een elektricien bezig is geweest die het niet zo nauw nam.

@Wimmel Succes met het opknappen. Voordeel is wel dat straks alles echt goed is aangesloten :)

[removed]

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:26
Lynx schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:53:
[...]

Mogelijk niet, maar garantierechten gaan over bij koop huis. Dus aannemer zou m.i. hiermee wel in gebrek gesteld kunnen worden.
klopt, maar hier is geen aannemer bij geweest. Dit is of zelf of door een "vriend" gedaan die dit wel 'even' zou doen. Er zijn een hoop prutsers in NL actief, maar ik geloof niet dat dit door iemand met enige kennis van elektrotechniek gedaan is.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
Jemig... Had die vent geen trekveer ofzo?

• Techneut
  • Niet online
Wimmel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:36:
Daar is maar één antwoord op, of eigenlijk twee, verregaande gemakzucht en twee linker handen.

• YdieresiS
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 15:49
Techneut schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:49:
[...]
Daar is maar één antwoord op, of eigenlijk twee, verregaande gemakzucht en twee linker handen.
OF een budgetaire en geen buigveer bezitten en er niet voor willen aanschaffen. Maar dan had het met die flexibele buis nog een heel stuk beter gekund dat dit broddelwerk.

Latin capital letter y with diaeresis

• kabeltjekabel
Freakie1NL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:57:
[...]

Jemmig wat heeft iemand daar zitten prutsen zeg, hoe heeft die het in zijn hoofd gehaald. En met lasklemmen zeker niet iets wat al decennia lang geleden is gedaan. Volgens mij begonnen die dingen rond het millennium op te komen?
Die grijze Wago's waren er eind jaren '80 zeker ook al.

• Wimmel
Deze "renovatie" is enkele jaren oud. De verkoper heeft vol trots staan te vertellen hoe hij wanden en plafonds heeft geplaatst om kamers te splitsen een het balkenplafond te isoleren en weg te werken. Ik ben vergeten er een foto van te maken maar de tussenwand staat bovenop het laminaat wat al aanwezig was. Uiteraard heeft hij hierbij niets vermeld over de elektriciteit en staat hier niets van op papier. Er was al eens door de buren gezegd dat het een handige sodemieter was die alles zelf deed.

Discogs

• Freee!!
  • Laatst online: 16:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wimmel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:44:
Deze "renovatie" is enkele jaren oud. De verkoper heeft vol trots staan te vertellen hoe hij wanden en plafonds heeft geplaatst om kamers te splitsen een het balkenplafond te isoleren en weg te werken. Ik ben vergeten er een foto van te maken maar de tussenwand staat bovenop het laminaat wat al aanwezig was. Uiteraard heeft hij hierbij niets vermeld over de elektriciteit en staat hier niets van op papier. Er was al eens door de buren gezegd dat het een handige sodemieter was die alles zelf deed.
Toch niet zo handig dus.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Wimmel
Op de overloop was een centraaldoos met de bijzondere combinatie blauw/bruin en een extra, losse blauwe.

Er is besloten om ook hier het plafond er maar even uit te slopen. En wat zien we, 2 blauwe draden in een pijp die uiteindelijk eindigen in het niets |:(

Zoals het er nu naar uitziet moet ook beneden het plafond er deels uit omdat wij met een trekveer niet vanaf de eerste verdieping uitkomen in de meterkast, de veer lijkt nog een verborgen doos tegen te komen.

Discogs

• harmageddon
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:01
Ik ben al een tijd het topic aan het volgen... maar OMG hoe heeft de verkoper te zeggen dat alles vernieuwd is geweest... geen woorden voor :/
Succes...

DeepRadio The best in house&dance!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Op zich wel jammer dat er al gesetteld is voor een X bedrag. Als je dit uit had moeten besteden was het bedrag aanzienlijk hoger geworden vermoed ik.

• Wimmel
sypie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:53:
Op zich wel jammer dat er al gesetteld is voor een X bedrag. Als je dit uit had moeten besteden was het bedrag aanzienlijk hoger geworden vermoed ik.
Maar er bestaat natuurlijk ook het risico dat de rechter zegt, deel de kosten maar. Of het wordt een nog langer slepende zaak waarbij de advocaatkosten de pan uitrijzen. Het is gewoon fijn dat we nu kunnen beginnen en we moeten gewoon zo veel mogelijk zelf doen om de kosten onder controle te houden.

Discogs

Acties:
  • +25Henk 'm!

• Wimmel
Work in progress.

Discogs

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Ondertussen weer... een maand verder.
Hoe gaat het nu?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Wimmel
Er is niet zoveel te melden. Op de gehele 1e verdieping is nieuw elektra aangelegd (en uiteraard netwerkbekabeling) en we zijn nu rustig weer aan het opbouwen; wanden en plafonds aan het plaatsen. Wanneer de 1e gereed is gaan we verder naar zolder. Ik ben op dit moment nog aan het werk dus kan alleen in de weekenden assisteren. Over 2 weken ga ik met verlof en probeer ik wat meters te maken.

Discogs

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:39

SeatRider

Hips don't lie

Dat begint ergens op te lijken :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Giant87
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:41

[Afbeelding]
Wel geniale dino's! :+ Een vluggertje achter de wand gedaan..

• basvn

basvn

Breezand - NHN

@Wimmel is er na een half jaar al een update?
alles ondertussen geregeld?

• Wimmel
Er valt niet zo heel veel te melden; de eerste etage is uiteindelijk helemaal leeggehaald alleen de kozijnen en deuren zijn blijven staan. Daarna is alles opnieuw deugdelijk opgebouwd. Nu er geslapen kan worden op de eerste etage is de zolder aan de beurt maar omdat nu de hoogste nood geledigd is ben ik eerst mijn eigen verbouwing aan het afronden want ik zat thuis ook al een jaar in de werkzaamheden op zolder.
De keuken en badkamer ga ik niets aan doen behalve zorgen dat er voldoende groepen die kant op gaan zodat een installateur zich alleen druk hoeft te maken over de installatie van beiden. Mijn dochter en schoonzoon zijn al druk aan het sparen omdat de compensatie van de koper niet afdoende zal zijn om alles te laten herstellen, gelukkig kunnen ze het nu wel direct naar hun eigen smaak laten inrichten.

Discogs

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True