Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:43:
De beschreven uitzonderingen laten sinds 2015 inderdaad weinig ruimte voor interpretatie voor "gewone" installaties in een woonhuis. Toch raar dat er na 5 jaar dan nog steeds zoveel "ruis" het internet op gesmeten wordt. Als je gaat Googelen op NEN1010 en "omkleuren", dan krijg je eigenlijk een heleboel "crap".
Ik weet nu dus dat ik in mijn huis 1 draad heb zitten, die ik na 2015 heb omgekleurd van zwart naar blauw (geen nul beschikbaar in de inbouwdoos waar ik een Z-wave schakelaar heb geplaatst, maar wel een ongebruikte schakeldraad) en dat dat dus eigenlijk niet had gemogen. Gelukkig moet dat toch ongedaan gemaakt worden als ik het huis weer verkoop. In de badkamer had ik ook zo'n situatie, maar die heb ik alweer hersteld.
Wat natuurlijk ook niet helpt, is dat je in elke willekeurige bouwmarkt overal tape kunt krijgen in alle denkbare kleuren. Hangt meestal nog naast de installatiedraad ook.
Een deel van de ruis komt ook omdat de huidige NEN verplicht is in het huidige bouwbesluit, maar niet met terugwerkende kracht. In principe geldt voor een woning namelijk het bouwbesluit dat van kracht was in het jaar dat het gebouwd werd en lang ingrepen minimaal van aard zijn, mag vastgehouden worden aan dat oude bouwbesluit, tenzij inmiddels expliciet is aangegeven dat iets vervangen moet worden bij werkzaamheden (denk aan stofomvlochten bedrading of bedrading met oude kleurstelling). Een NEN-norm (of bouwbesluit) geldt namelijk alleen voor nieuwe of grootschalig gerenoveerde gebouwen waarvan de bouwactiviteiten gestart zijn ná de datum van in werkingtreding.
Mijn meterkast is opgebouwd volgens het huidige bouwbesluit en dus ook de NEN 1010:2015 (alle groepen achter een aardlek bijv.), maar had ik daar niet expliciet opdracht voorgegeven, dan was een nieuwe kast op basis van het oorspronkelijke ontwerp (alleen de 3 natte groepen achter een aardlek) nog steeds volledig legaal geweest.
En hier zit een puur praktische reden achter dat je anders iedere 5 tot 10 jaar alle woningen in Nederland wel op minimaal 1 punt mag gaan renoveren. Ik zou bijvoorbeeld op dit moment alle stopcontacten nog moeten vervangen voor exemplaren met randaarde (en dus ook op meerdere plekken nieuwe draden trekken). En strikt genomen voldoet het nu ook niet aan de NEN 1010:2015, want ik heb een aantal vertrekken waar zowel met als zonder randaarde aanwezig is.
Neemt niet weg dat het onjuist gebruik van draadkleuren en deze ook niet duidelijk te labelen, hoe dan ook fout is, ongeacht welke norm van toepassing is.
Ivow85 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:53:
[...]
Als je claimt dat de elektrische installatie vernieuwd is, terwijl slechts een deel (de groepenkast) vernieuwd is, dan doe je een claim die niet waar is. Je zal als verkoper daarin toch echt duidelijker en specifieker moeten zijn, anders kun je aanlopen als een situatie als in deze, waarin de koper zich beroept op non-conformiteit.
En dat ligt dan niet aan de elektricien die zijn opdracht voor het plaatsen van een nieuwe groepenkast perfect heeft uitgevoerd. En ook niet aan de koper die uit jouw woorden 'nieuwe installatie' had moeten begrijpen dat je slechts één onderdeel van die installatie bedoelde.
Bij verkoop zou ik nu aangeven dat de meterkast in 2020 vervangen en vernieuwd is en de elektra in de garage volledig vernieuwd is (daar liggen nieuwe leidingen en is alles opnieuw aangesloten verdeeld over 3-fasen), maar de makelaar zal daar zo goed als zeker in de advertentie van maken dat de elektrische installatie vernieuwd is.
Er zit in de praktijk best wel wat interpretatieruimte tussen wat een verkoper meldt en de werkelijkheid. Daarom heb je als koper ook altijd nog onderzoeksplicht. En vaak zijn er wel tekenen dat de elektra niet volledig vernieuwd is of mogelijk niet in orde is (verschillende soorten installatiemateriaal, scheef gemonteerde installatiedelen, etc).
En mocht je het als verkoper echt niet geweten hebben, dan heeft verzetten eigenlijk ook geen zin. Het is vrij gebruikelijk om bij verborgen gebreken tot een 50:50 schikking te komen, maar bij verzet van de verkoper slaat het vrijwel altijd uit in het nadeel van de verkoper.
[
Voor 24% gewijzigd door
deepbass909 op 16-04-2020 13:57
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier