Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding?

Pagina: 1
Acties:

• Wimmel
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:33
Mijn dochter heeft een huis gekocht en afgelopen vrijdag de sleutel in ontvangst genomen. Uiteraard moet er behangen en geschilderd worden dus werd ik erbij gehaald om onder meer even wat werkverlichting op te hangen. Ik heb een afdekkap verwijderd en trof toen een lasdop met een combinatie van bruin en blauw installatiedraad aan. Toen ik later op de dag ook nog een wandcontactdoos met 3 blauwe aders aantrof heb ik alles maar even geïnspecteerd.

Wat ik onder meer tegenkwam:
• Op meerdere plaatsen zijn verkeerde kleuren installatiedraad gebruikt
• Kleuren lopen in elkaar over/door elkaar; via lasdoppen en aansluitingen gaat blauw over in bruin, zwart op plaatsen waar bruin voorgeschreven is enzovoort
• Wandcontactdoos voorzien van randaarde waarbij deze echter niet is aangesloten
• Wandcontactdozen met loszittend installatiedraad
• Isolatie te kort afgesneden waardoor op meerdere plaatsen het koper niet in de vergrendeling van het aansluitmateriaal blijft zitten
• Losse installatiedraden boven verlaagd plafond en in wanden.
• Geel/groen gebruikt als schakeldraad
• Loszittende installatiedozen
• Van de vijf groepen is er een waarop ik niets heb kunnen vinden; al het licht brandt en alle machines blijven draaien wanneer de vierde groep is uitgeschakeld. 8)7

Voor de visueel ingestelden:

In de verkooptekst stond te lezen dat de woning is voorzien van vernieuwde elektra en meterkast (2018).

We hebben de verkoopmakelaar op de hoogte gebracht van de gebreken, hij zal contact opnemen met de verkopende partij maar hoe nu verder? Ik ben zelf voornemens om een installatiekeuring uit te laten voeren. Mocht de installatie afgekeurd worden ben ik bang dat herstel bijzonder kostbaar gaat worden; er zijn meerdere wandcontactdozen die zonder installatiedoos in de wand zijn geplaatst. Ook komen er losse draden uit het verlaagde plafond. Ik denk dat dit niet is toegestaan en dat mogelijk zowel de wanden als de plafonds eruit moeten om het te kunnen herstellen. Helaas heeft mijn dochter geen rechtsbijstandverzekering. Aangezien ik wel wat strijd verwacht; is een afgekeurde installatie grond voor ontbinding van het koopcontract?

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Wimmel
PcDealer schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:15:
Maak een raming van de kosten om het up to spec (bouwbesluit) te maken en dien dat in bij de tegenpartij?
Goed idee, wellicht kan een raming opgemaakt worden na de keuring.
Jaaap schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:17:
Als het al het probleem van de verkoper is dan moet je 'm sowieso meerdere malen de kans geven om het te herstellen.
Pas als dat herhaaldelijk misgaat zou er eventueel sprake van ontbinding van het koopcontract kunnen zijn,
Moet ik hem dan ook de kans geven dat hij het werk zelf uitvoert of mag ik eisen dat het door een erkend installateur gebeurt?
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:23:
Wil je voor ondeugdelijke elektra (die wel werkt, toch?) de koop ontbinden?
Nee, we willen de koop niet ontbinden maar ben wel benieuwd hoever mijn rechten gaan in deze.
Freeaqingme schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:49:
Is het huis gekocht met als ontbindende voorwaarde een bouwtechnische keuring? Zegt dat rapport iets over de elektra?
Er is geen bouwtechnische keuring uitgevoerd. Omdat er volgens de folder al zoveel vernieuwd was hadden wij ook het idee gekregen dat het huis in orde was. Achteraf natuurlijk niet zo handig.

Discogs

• Wimmel
kabeltjekabel schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:16:

Er is geen situatie waar bruin mag en zwart niet. Je mag echter niet dan stiekem 1,5mm2 gaan gebruiken voor algemeen gebruik stopcontacten, en dat is meestal het geval als er zwart gebruikt wordt.

En de CV draait ook? Er is echter geen verbod op ongebruikte groepen in de kast. Hele wijken zijn opgeleverd met een reservegroep in de kast.

WTF... is er een plaat hout voor gezet??

Oh leuk, een stukje van voor 1970! Waarbij groen = fase. Dag mag dan inderdaad bij bruin in. Of is dit wat geschoven in kleur op de foto en is het blauw? Dan kan het alsnog een oude fase zijn, en mag het ook bij bruin.

Als ik vragen mag; van welk bouwjaar is dit pand?

En elektra vernieuwd in 2018; maar dan alsnog maar vijf / vier groepen?? Sociale huurwoning die verkocht is ofzo :?
Ik wist niet dat zwart (2,5mm2) is toegestaan op plaatsen waar bruin ook gebruikt mag worden. (LTS elektrotechniek ligt alweer een mensenleven achter mij). Maar mag dit ook? Volgens mij zie ik hier zowel 2,5 als 1,5mm2 en alles in zwart doorgelust.

Alles draait: CV, vaatwasser, wasmachine, afzuigkap, noem maar op. Voorlopig houden we het op een reservegroep, ik moet dan alleen eens kijken waar die kabel heen gaat.

En ja, er zit een plaat hout om het cluster van 4 op zijn plek te houden.

De bruine draad zit naast verschoten blauw, na meting dit ook vastgesteld.

Het pand is uit de dertiger jaren en altijd een koophuis geweest.

Nog een paar voorbeelden, ik heb er ongeveer 18.
Losliggende aarding (in blauw draad uitgevoerd).

Geen randaarde aangesloten en zonder installatiedoos in muur.
Freeaqingme schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:17:
[...]

Ik weet niet of men bij een bouwtechnische keuring ook zomaar wat stopcontacten losschroeft...

Los van het juridische zou ik ook vooral zorgen dat je het in eerste instantie op een schappelijke manier probeert op te lossen.

Wat die extra groep betreft, ook in de tuin/schuurtje gekeken?
Ik denk inderdaad niet dat het losschroeven van wandcontactdozen hoort bij een inspectie. De groepenkast zelf ziet er keurig uit en daardoor kan je wellicht makkelijk aannemen dat de rest wel goed zit.

De extra groep zit niet in de schuur, ook daar had ik al gekeken.

Ik ga er altijd in met een goed gesprek maar het is uiteraard niet onverstandig zo'n gesprek goed voorbereid in te gaan.

Wimmel wijzigde deze reactie 03-08-2019 22:45 (15%)

Discogs

• Wimmel
@The Eagle Uiteraard hebben we zelf een onderzoeksplicht maar ik maak er normaliter geen gewoonte van om WCD's los te schroeven. Of een bouwkundige keuring dit probleem had gezien zullen we helaas niet weten, dit is een les voor een volgende keer.

@BartW Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Wanneer ik de bedragen zie, ook bij de link die je deelde, ben ik bang dat e.e.a. niet zonder slag of stoot opgelost gaat worden. Een kopie van de verkoopadvertentie zit al in het dossier. De verzekeringstechnische kant zal ik ook even achteraan gaan.

@kabeltjekabel De dubbele WCD is bedoelt voor de wasdroogcombinatie en zit inderdaad naast de afvoer van de wasmachine.

Iedereen bedankt voor het uitgebreide meedenken. Blijft nog even de vraag openstaan; is dit grond voor ontbinding? Dit kan namelijk een handvat zijn bij de onderhandelingen.

Discogs

• Wimmel
Ik ben een beetje druk, dus een uitgebreidere reactie volgt wanneer ik morgen navraag heb gedaan over wie er op korte termijn kan komen keuren. Ik heb vandaag wel vernomen dat de vorige bewoner in ieder geval een deel van de vernieuwing zelf heeft uitgevoerd.

Mag er in de badkamer een ongeaarde WCD aanwezig zijn?

Discogs

• Wimmel
Vanwege de bouwvak heb ik niemand kunnen bereiken die een keuring kan uitvoeren dus dit wordt even naar achteren geschoven. De verkoper heeft nog niet gereageerd.
Er is meerdere malen voorgesteld om zelf nieuwe draden te trekken maar hierbij wordt voorbijgegaan aan tenminste 6 WCD's zonder installatiedoos en mogelijk geen buis achter de wand. Op de eerste verdieping zijn de plafonds verlaagd en komen de draden rechtstreeks uit het plafond. Dit zijn zaken waar ik voor een inspectie niet aan ga zitten. Vandaag ben ik even de groepen in kaart gaan brengen en heb nog steeds geen idee waar de 4e groep voor dient maar heb wel gezien dat de wasmachine en droger op zolder op dezelfde groep zitten als een deel van de keuken, waaronder de oven, op de begane grond.

Ik ben denk dat dit soort zaken niet opgelost worden door even nieuwe draden te trekken. Er zal eerst een onderzoek naar de bestaande situatie moet worden uitgevoerd zodat bekend is hoe het er voorstaat, daarna kan pas worden aangevangen met herstel.

Discogs

• Wimmel
CurlyMo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:13:
[...]
Centraaldozen is namelijk niet iets dat je in oude huizen gaat vinden...
Ik meen begrepen te hebben dat wanneer je nieuwe elektra aanbrengt, je verplicht bent dit naar de huidige normen te doen. Dat zou dus betekenen dat de verlaagde plafonds en gipswanden voorzien moeten zijn van installatiedozen. Daar is op dit moment geen sprake van. Het is al eerder gezegd, in de verkoopadvertentie staat ' vernieuwd elektra'. Dan kan je volgens mij niet wegkomen met de zaken die nu zijn aangetroffen.

Ondertussen heb ik wel een installateur bereid gevonden om donderdag even te komen kijken.

Discogs

• Wimmel
kabeltjekabel schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:48:
Het is nu twee keer gevraagd... volgens mij nog niet beantwoord; welk bouwjaar is dat pand?
Wimmel schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:40:
Het pand is uit de dertiger jaren en altijd een koophuis geweest.
kabeltjekabel schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:48:
Er is niks dat een centraaldozensysteem verplicht.
Ik heb volgens mij ook nergens de indruk gewekt dat ik een centraaldoossysteem verwacht. Ik heb het gehad over WCD's zonder installatiedoos en aangesloten met VD-draad wat volgens mij niet is toegestaan. De WCD's zijn niet aangesloten met YMVK.

Discogs

• Wimmel
Op verzoek even het stuk over de elektra uit de advertentietekst gekopieerd.

Vandaag van de makelaar bericht gehad dat de verkoper op de hoogte is gesteld, nu even wachten op een reactie.

Ten aanzien van de onderzoeksplicht; dat ik een beetje technische kennis bezit betekent helaas niet dat mijn dochter en haar vriend dit ook hebben. Zij zagen een leuk huis wat er af uitzag en binnen hun budget paste en zij hebben het toen gekocht. Toen ik mijn huidige huis kocht heb ik van tevoren ook geen WCD's opengeschroefd en ik denk dat dit voor de meerderheid van kopers geldt. Wanneer er in de omschrijving staat dat de elektra vernieuwd is moet je hier mijns inziens dan ook gewoon van uit kunnen gaan.

Discogs

• Wimmel
Mijn excuses voor de late reactie, ik was even druk met andere zaken.

De techneut is langsgeweest en heeft mijn bevindingen bevestigd en nog wat zaken gezien die ik had gemist waaronder een stalen leiding en meerdere lassen boven het plafond en mogelijk ook in de muur waar je niet bij kan komen zonder een plafond of wand te verwijderen. De badkamer lijkt in zijn geheel niet geaard. Hij had een installatietester bij zich maar kwam tot de ontdekking dat er een onderdeel bij het calibratiebedrijf was achtergebleven waar de tester vorige week onderhoud had gehad dus hij heeft niet uitvoerig kunnen meten en heeft dan ook niets in rekening gebracht voor deze kleine schouwing.

Zijn advies was om een expert in te schakelen omdat alleen al het in kaart brengen van alle onvolkomenheden en de verwachte reparatiekosten een behoorlijke (kostbare) klus kan zijn. Morgen gaan we eerst vragen aan de verkoper waarom een reactie uitblijft. Daarna gaan we juridisch advies inwinnen. Een keuring is een kostbare zaak en ik wil geen ingrijpende zaken in gang zetten voordat we weten wat de beste wijze is om e.e.a. in gang te zetten.

Discogs

• Wimmel
@Freee!! , dat is een goed idee!

Discogs

• Wimmel
Nog niets van de verkoper gehoord. Mijn dochter heeft aangeklopt bij het juridisch loket om even te overleggen wat de beste vervolgstappen zijn. Zodra er nog wat te melden is zal ik weer even posten.

edit:

Mijn dochter kreeg vandaag van de makelaar de vraag of zij al iets had vernomen van de verkoper. Op haar ontkennende antwoord gaf hij aan nogmaals de verkoper te berichten.
Wordt vervolgd.

Wimmel wijzigde deze reactie 13-08-2019 22:09 (34%)

Discogs

• Wimmel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Discogs

• Wimmel
BazzH schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:36:
[...]

Misschien ben ik nu een lettern**ker, maar lees eens goed wat er in die screenshot van de verkoopadvertentie staat. Daar komt het woord "volledig" niet eens in voor. " Er staat niet meer dan "vernieuwd elektra" in een uiterst merkwaardige zin.
Er valt op meerdere plekken te lezen dat wanneer een (aanzienlijk) deel van de installatie wordt vernieuwd er moet worden voldaan aan de op dat moment geldende normen. In ons geval kan er dan nog discussie ontstaan over welke norm. Er staat alleen op papier dat de groepenkast in 2018 is vervangen. In welk jaar de overige aanpassingen zijn gemaakt is op dit moment niet bekend. Afgelopen vrijdag heeft er een uitgebreide technische keuring plaatsgevonden. Ondanks dat ik het volledig rapport pas in de loop van volgende week mag verwachten wisten de inspecteurs al wel te melden dat de huidige installatie aan geen enkele norm voldoet.

Wanneer wij het rapport ontvangen hebben gaan wij samen met onze jurist de vervolgstappen bepalen.

Discogs

• Wimmel
PcDealer schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:24:
Toch alleen de veranderde onderdelen?
Ik neem aan van wel maar ben geen expert in deze materie. Aangezien de volledige installatie is voorzien van moderne kleuren valt dit volgens mij wel onder de noemer 'vervanging' en in dat geval moet de gehele installatie voldoen aan een moderne norm.
[...]
De norm die op dat moment geldt volgens het Bouwbesluit.
Inderdaad maar de vraag die nu nog niet beantwoord is, in welk jaar is de installatie vervangen? Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat een deel van de installatie is vervangen voordat de verkoper eigenaar werd maar van enkele zaken weten we al wel zeker dat ze zijn uitgevoerd in de periode dat hij de eigenaar was.
Techneut schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:39:
[...]
Dat is helemaal geen vraag, de punten die genoemd werden voldoen aan geen enkele norm, niet aan de nieuwste en ook niet aan welke oudere norm dan ook. Kortom, dàt is totaal geen punt van discussie.
Volgens de inspecteurs ligt dat iets genuanceerder. Er zijn bijvoorbeeld meerdere WCD's zonder randaarde. Zij gaven aan dat er normen zijn die enkele jaren verschillen waarbij het volgens de oude norm wel is toegestaan en volgens de laatste weer niet. Hun eindrapport zal hier hopelijk duidelijkheid over verschaffen. Wellicht dat ik het verhaal iets teveel heb aangedikt, uiteraard zijn er wel zaken aangetroffen die in orde zijn (afhankelijk van de gehanteerde norm) maar het zijn er niet heel veel.

Wimmel wijzigde deze reactie 05-09-2019 21:48 (3%)

Discogs

• Wimmel
Firestorm schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 18:36:
...hij heeft na het vernieuwen echt wel een lampje opgehangen, waarbij hij dus heeft kunnen constateren dat de installatie niet deugde...
Op GOT wordt (ten onrechte) nog wel eens aangenomen dat iedereen in onze omgeving iets weet van dagelijks gebruikte techniek. Helaas valt dit in werkelijkheid nogal tegen. Ik heb de afgelopen weken met meerdere vrienden en kennissen gesproken over de technische installatie maar ik denk dat 80% geen idee heeft van kleurgebruik; wanneer je een lamp aansluit op de twee draden die uit het plafond komen en deze gaat branden dan is het goed, ook al zijn de draden paars met geel. Persoonlijk denk ik ook dat de verkoper weet heeft gehad van enkele zaken maar daar kan ik niet zomaar van uit gaan.
Palomar schreef op zondag 8 september 2019 @ 09:59:
Wellicht is het gunstiger om onderling een deal proberen te maken met de verkoper, zodat ze een deel van de geschatte reparatiekosten voor rekening nemen. Bijv. als de geschatte kosten 3000 euro zijn, dat ze 1500-2000 vergoeden. Voor jezelf zitten er in een nieuw huis immers ook altijd onverwachte kosten (heb je neem ik aan rekening mee gehouden). En als je het opnieuw laat uitvoeren weet je ook zeker dat het goed is en naar eigen wens, wat ook een bepaalde waardevermeerdering geeft.

Andere weg is via de rechter, maar dat kan lang duren.
Uiteraard hopen wij dat het zonder rechtsgang is op te lossen maar omdat er hoogstwaarschijnlijk wanden en plafonds moeten worden verwijderd verwacht ik dat de herstelbedragen een stuk hoger gaan liggen. En waar zou je dan mee akkoord moeten gaan? Heel zwart/wit gezien is elk bedrag wat ik zelf bijdraag sponsoring van de verkoper omdat deze een huis met gemoderniseerde installatie aanbood. Dat wij mogelijk zelf de technische keuring moeten betalen vind ik op dit moment dan ook voldoende.

Discogs

• Wimmel
Vandaag het rapport ontvangen:

Later deze week overleg met onze jurist.

Discogs

• Wimmel
Ze hebben in het rapport 19 zaken benoemd die niet in orde zijn waarbij er 14 zaken de urgentie hoog hebben. Hieronder valt onder meer:
  • verkeerd kleurgebruik
  • het ontbreken van een aansluiting op de vereffeningsleiding in de badkamer, op de cv-installatie, waterleiding en gasleiding
  • leidingen zijn gelast zonder gebruik van een omhulsel.

Discogs

• Wimmel
Op dit moment is er niet veel te melden. Er is gesproken met een jurist, die heeft enkele vervolgstappen aangegeven en daar zijn wij nu uitvoering aan aan het geven.

Discogs

• Wimmel
Er is een aangetekende brief naar de verkoper gegaan en er wordt gewacht op een reactie. Ik meen dat de deadline van de brief aankomende week verloopt (mijn dochter regelt het zelf met de advocaat dus ik krijg ook niet altijd direct een update).

Discogs

• Wimmel
Het contact met de verkoper verloopt moeizaam, hier ga ik voorlopig ook even niet over uitweiden.

Wel is er aan een installateur gevraagd een offerte voor herstel uit te brengen. Deze is langsgekomen en heeft na een kleine rondgang besloten terug te keren met een aannemer. Hij verwacht dat er behoorlijk wat sloopwerk moet worden verricht voordat met herstel kan worden begonnen en wilde daar even een bouwkundig oog bij halen.

Discogs

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True