Kilometerstand bij aanschaf 2ehands auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-04 00:46
Goede morgen all!

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe auto omdat we het vertrouwen in onze Seat Ibiza 2007 1.9tdi verloren zijn. We zijn nu opzoek naar een betrouwbare Japanner en kijken naar bijvoorbeeld de Mitsubishi Colt (en vele anderen, maar daar gaat het nu niet om!).

Omdat wij ongeveer 40.000km per jaar rijden, kijken wij naar een Diesel. Nu is mijn vraag, in hoeverre vinden jullie de kilometerstand belangrijk bij aanschaf van een tweedehands diesel? En vanaf welke kilometerstanden is het voor jullie een "no go"?

Een diesel met een lage kilometerstand uit 2005 kan al snel duiden op wat stadsritjes wat niet helemaal goed kan zijn voor een diesel. De auto's op Marktplaats hebben daarintegen al snel een stand van 250.000km +...

Hoe kijken jullie hiernaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Met 40.000 per jaar zou ik kijken naar een auto met een lage stand. Geen idee hoe lang je met de auto wilt doen maar met 5 jaar zit je op 200.000km. Een gebruikte auto kopen dan met reeds 150k op de teller zou natuurlijk niet perse problemen hoeven te geven maar je hebt gewoon meer onderhoud op den duur.

Dus wat is je planning? Hoelang denk je te doen met de auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:42

Typhone

Who Dares Wins

Welk vertrouwen is er kwijt in die auto? De 1.9TDI die daar inzit is een zeer bekend blok als het op betrouwbaarheid aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis243
@Anoniem: 93986 Hoelang je met een auto wilt blijven rijden, ja het liefst zo lang mogelijk natuurlijk. Maar reeel is denk ik 4 jaar tot we weer naar een andere auto gaan kijken.

@Typhone De auto heeft 5 maanden bij de garage gestaan. In eerste instantie was er een tikkend geluid in de motor waardoor ik de auto daarheen heb gebracht. Werden metalen splinters in de olie gevonden, oorzaak kon niet duidelijk gemaakt worden. Dat was met 3 weken geregeld (kwam zelfde motor van een VW bora in) echter was de software op de boordcomputer niet overeenstemmend waardoor ze plus minus 4 maanden hebben lopen aankloten en is er 4x een nieuwe boordcomputer of ecu ingekomen. Nu in de vakantie is de airco doodgegaan en zijn we naar een garage gegaan waar de monteur de computer niet uit kon lezen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16

RvV

Totaal niet belangrijk voor mij. Mijn huidge BMW gekocht bij 200k, staat nu op 370k. Het is de bedoeling om richting de 500k te rijden.
Onderhoud doe ik zelf. Maar goed, er zijn ook zat mensen die een auto met 200k zien als "afgeschreven".

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik beschouwde m'n diesel met bijna 2 ton op de teller eigenlijk als net ingereden. Als je altijd forse afstanden rijdt, dan kan een blok makkelijk 4-5 ton mee. Ik zou nog met een gerust hart een diesel kopen met een goede 2 ton op de teller. Wel even kijken of dingen als distributieriem en ander duur onderhoud dan recent gedaan zijn

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Hoge kilometerstanden zijn niet per definitie een probleem. Je gaat alleen ander soort onderhoud krijgen:
- Wiellagers
- Aandrijfassen
- Ophanging/ vering
- Koppeling
Ik heb zelf ook veel auto's met hoge km aangeschaft (rond 250000) en zonder grote problemen er veel km's bij gezet (150000+).
Je moet alleen rekening houden dus met wat ander soortige reparaties, laat je daarom goed informeren bij hoge km-standen wat er allemaal al gerepareerd of vervangen is aan het rollende gedeelte van de auto.
Jammer dat je het vertrouwen in je seat kwijt bent, ook de VW-ens doen het in feite gewoon goed. Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in de dieseltechniek van Duitse makelij dan van Japanners, waar denk ik veel minder diesel wordt gereden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou toch serieus eens gaan rekenen of je wel een diesel moet gaan rijden. Het omslagpunt ligt tegenwoordig stukken hoger en helemaal als je een zuinig model pakt (zeg een Yaris of Auris hybride bijvoorbeeld) kun je goedkoper uit zijn. (naast de hele milieudiscussie)

(noot: ik rij zelf 60-80k/jaar en heb jaren nog veel meer gereden, 40k/jaar vind ik niet bizar veel)

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 29-07-2019 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:50
Het aantal kilometer is heel erg afhanelijk van hoe er mee gereden is, en wat voor blok het is.
De kleinere diesels zou ik voor renault/nissan gaan (zelfde blokken).
Diesels van fiat groep zouden ook goed zijn, maar die italiaanse autos hebben wel nog steeds meer kuren (elektrsisch) dan de renault.
Grotere diesels voor volvo. (2.4 is onverwoestbaar).
Nieuwere volkswagen diesels zijn niet meer zo betrouwbaar. De oude 1.9 was oersterk (van rond 2000 en ouder) de nieuwe niet zo.
De 1.6 diesel van ford die ook in kleinere volvo's lag had ook redelijk wat problemen.

Zou rond de 100.000k km kijken, tenzij je een goed zwaar blok neemt >2 liter.

Dan als je iets leuks vind kijken hoeveel er met hoge km standen te koop staan, geeft je een indicatie of ze veel km kunnen halen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
bedenk dat je met een oudere diesel neit alle steden meer in mag, en dat dat er meer en meer zullen gaan worden...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JohnR schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:43:
Ik beschouwde m'n diesel met bijna 2 ton op de teller eigenlijk als net ingereden. Als je altijd forse afstanden rijdt, dan kan een blok makkelijk 4-5 ton mee. Ik zou nog met een gerust hart een diesel kopen met een goede 2 ton op de teller. Wel even kijken of dingen als distributieriem en ander duur onderhoud dan recent gedaan zijn
Dat is heel erg afhankelijk over welke diesel je spreekt, kijk je naar de huidige kleine diesel motoren <1.6 die het echt van de turbo moeten hebben, die zijn bij >2 ton schijnbaar praktisch afgeschreven of gaan de 5 ton zeker niet halen. De motoren met grotere inhoud >1,9 zijn daarvoor veel interessanter, maar worden steeds schaarser.
pagani schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:51:
Ik zou toch serieus eens gaan rekenen of je wel een diesel moet gaan rijden. Het omslagpunt ligt tegenwoordig stukken hoger en helemaal als je een zuinig model pakt (zeg een Yaris of Auris hybride bijvoorbeeld) kun je goedkoper uit zijn. (naast de hele milieudiscussie)

(noot: ik rij zelf 60-80k/jaar en heb jaren nog veel meer gereden, 40k/jaar vind ik niet bizar veel)
Ook een puntje van aandacht inderdaad.

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 29-07-2019 11:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
@_Dune_ Ik zou graag weer een wat krachtigere motor willen hebben maar de kosten lopen dan al snel hoog op. Ik zit nu nog onder de 1251kg met de Ibiza en betaal toch wel aardig wat voor de belasting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:38

houthakker

Poehé

Ik zou je gewoon niet blind staren een lage kilometerstand.

Diesels die vaak korte stukjes rijden heben last van vervuild inlaat traject, egr en volle roetfilters. (Een bekend probleems met Polo BlueMotion die een tijdje belastingvrij waren). Ben ook reeel; wie zou er de volle mep wegenbelasting betalen en minder dan < 20.000 in een diesel gaaan rijden?

Uiteindelijk gaat het toch om
- hoe de auto is bereden (erg lastig te achterhalen bij een occastion dealer).
- staat van onderhoud.
- reputatie van de motor.

Probeer een jonge occasion te scoren, van de eerste eigenaar, aantoonbaar (dealer) onderhoud, en met goede reputatie. Uiteindelijk is het een kwestie van zoveel mogelijk risico factors afstrepen.

Japanners zijn in de regel wel betrouwbaar, maar het zijn geen diesel kenners. De motor in de Colt die je noemt komt waarschijnlijk van Mercedes (Smart ForFour). Die van Nissan van Renault (en in het begin was de 1.5dCI echt ellendig) en die van Mazda van Ford.

Echter een Hyundai i30 diesel, Honda Civic, zijn gewoon best zwaar. ik verbaasde me laatst dat een Skoda Octavia 1.6 Combi < 1.200 KG weegt, dan ga je toch weer twijfelen. Dan rest toch de vraag;
- wat is je budget
- hoe ver van huis wil je zoeken
- wat zijn eisen (ruimte, luxe etc).
- hoe lang wil je er in rijden en hoeveel km's per jaar.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:07:
@_Dune_ Ik zou graag weer een wat krachtigere motor willen hebben maar de kosten lopen dan al snel hoog op. Ik zit nu nog onder de 1251kg met de Ibiza en betaal toch wel aardig wat voor de belasting..
Maar... de vraag, wat zijn op dit moment de problemen met de Ibiza. Wat ik voornamelijk lees is namelijk gepruts van de garage waar je de werkzaamheden hebt laten uitvoeren, in plaats van dat de auto op twee dingen na echt het probleem is. Metaal splinters in de motor is natuurlijk nooit goed, dat je ooit iets met de airco moet is een gegeven. Ik heb namelijk het idee dat jij een vervelend gevoel hebt gekregen bij de Ibiza vanwege de lange reparatie of omwissel van het motorblok, maar is de auto nu ook daadwerkelijk zo slecht?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Veel kleinere auto's worden gebruikt voor kortere afstanden. Niet veel mensen gaan 40k per jaar in een Colt rijden. Ik denk dan ook niet dat die auto gemaakt is om 300-400k mee te rijden, maar een stuk eerder op zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:40
Misschien op zoek naar een ex 14% bijteller met een 'goede' km stand? Dus geen auto die maar 50.000km heeft gereden (korte ritjes) en een die geen 2 ton heeft gereden. Zeg rond de 100.000 km. Dan heb je het over 20-25K per jaar en kan de auto verder nog wel een goede ronde mee.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Met deze hoeveelheid kilometers is een elektrische auto eigenlijk een no-brainer: Veel minder slijtagedelen. Geen distributieriem/ketting, geen motorolie gedoe, altijd parkeerplaatsen dicht bij de bron/uitgang, veel vermogen met de tussensprint, veel comfort. Ben je bang voor de slijtage van een accu: Ook die is te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis243
@houthakker Om antwoord te geven op jouw vraag:
- Budget max 5000
- Straal van 100km vanaf leeuwarden. Dus voornamelijk friesland groningen..
- Qua eisen vinden wij Cruise Control en Airco fijn maar niet een must. Wel moet de auto niet veel kleiner gaan worden dan de ibiza in verband met vakanties met de auto.
- Hoelang we er in kunnen rijden, geen idee! Zolang mogelijk natuurlijk. Wij rijden 40.000km per jaar.

@_Dune_ Nee daar ligt het niet aan. Voor ons is het voornamelijk dat we geen vertrouwen meer hebben in de computer van de auto. Daar is destijds veel mee omgeprutst en nu we met airco problemen bij een andere garage aankomen, kan deze computer opeens niet meer uitgelezen worden.

De reparatie heeft uiteindelijk 2000 euro gekost. De remmen en remblokken moeten nog gedaan worden, moet een nieuwe handremkabel komen, airco fixen, nieuwe (2ehands) turbo moet er op komen en wat kleine dingetjes zoals ligt en doffe lamp units. De aanschaf voor de auto was €3750 met 170000 op de teller. Nieuwe blok bij reparatie had 140.000.

@NoepZor En waar loop je dan zoal aan te denken?

@Trommelrem Maar voor een budget van €5000,00 is dat erg lastig...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dennis243 Zoek eerst eens een andere garage

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:44
Welke kilometerstand wel of niet is heel sterk afhankelijk van het model en/of type motor die er in de auto zit... veel diesels worden met een distributieketting uitgevoerd, maar je hebt tegenwoordig met de lichtere dieselmotoren ook versies die met riem zijn uitgevoerd en dan zijn er kilometerstanden die je wilt vermijden als de riem nog niet is vervangen... zelfde gaat overigens op voor benzine/LPG.

Je zal dus eerst heel wat specifieker moeten zijn welke modellen+bouwjaar+type motor je naar aan het kijken bent.

Als je kijkt naar kleinere modellen auto's met diesel zal het vinden van een model met krachtigere motor sowieso al lastiger worden... dan zal je moeten kijken naar een hogere gewichtsklasse en dan gaat de wegenbelasting weer flink omhoog... dat heb je nou eenmaal bij diesel.

Overigens heb je nog geen budget genoemd ;)

Maar goed, even zo zonder verdere informatie... een vrij lichte auto met een relatief betrouwbare diesel erin... dan zou je kunnen kijken naar een Ford Fiesta 1.5 of 1.6 TDCI... die hebben een rijklaargewicht van rond de 1100kg, rijden prettig en relatief goedkoop in de aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:30:

@Trommelrem Maar voor een budget van €5000,00 is dat erg lastig...
Voor dat budget is er een andere no-brainer :P
Een oudere BMW 530d die net niet de milieuzones in kan (= meer afdingen). Veel vermogen en veel comfort. Ik heb een poos 50.000 km per jaar moeten rijden en heb hiervoor tijdelijk een 530d uit 1999 gehad. Deze heb ik later aan een vriend gegeven en die rijdt er nu zo'n 30k km per jaar mee. Het hogere comfort maakte de hogere onderhoudskosten ruimschoots goed. Volgens mij heeft het beestje nu bijna 600.000 km gereden en ondanks dat de slijtagesporen nu wel beginnen te komen is het nog steeds een genot om er in te rijden, zolang je de onderdelen die speling krijgen maar op tijd vervangt.

Koop met dat jaarkilometrage in ieder geval niet een auto met korte wielbasis. Dan ga je het echt in je rug voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
@Hackus Haha ja daar heb je helemaal gelijk in!

@MicGlou Welke auto is nog even het knelpunt. Daarvoor was ik deze topic ook niet gestart ;-) Maar het is altijd fijn om de input van anderen te horen. Zo heb ik alweer geleerd dat de jappers niet heel goed zijn met diesels. En van jou om eens naar een Ford Fiesta te kijken. Maar om in te gaan op jouw vraag:

Eigenlijk zijn er weinig eisen aan de auto. De auto moet niet kleiner worden dan de Ibiza die we nu hebben (5 deurs) en het budget is max 5000. Zoals ieder ander zouden we een betrouwbare rakker voor de deur willen hebben, op diesel aangezien wij 40.000km per jaar rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07

Ik heb een Auris station uit 2013. Gekocht 3 jaar geleden met 3.000km op de teller bij de dealer. Auto was van een chinees geweest die er mee van z'n huis naar z'n restaurant reed. Toen ie terug naar China ging wilde de dealer hem graag terug komen.
Inmiddels staat er ongeveer 120.000 op. Super auto. Stil, soepel, veilig voor de kids. En het beste, met dit weer haal ik met gemak 1:23. Ik rijd iedere dag 180km. 90 heen, 90 terug. Er zitten soms ook ritjes bij van 1:25. In de winter loopt dit een beetje terug naar 1:20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:07:
Dan ga je toch wat inleveren in comfort. Ik rijdt liever 50dKM in Volvo V50 of groter dan in Seat Ibiza.
vermogen zegt ook weinig, dat moet je zien in verhouding met gewicht en aandrijving van de auto zelf.
onder de 1250kg blijft er weinig over in dieselland. verder snap ik niet dat je 2K gaat investeren in Ibiza van 2007, en de auto nu weg wilt doen (met nog meer gebreken)

C3 ?
https://www.viabovag.nl/a...nd-bovag-garantie-xv33sj7

Clio ?
https://www.viabovag.nl/a...l/sortering-prijsoplopend

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 29-07-2019 11:51 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
ixl85 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Ik heb een Auris station uit 2013. Gekocht 3 jaar geleden met 3.000km op de teller bij de dealer. Auto was van een chinees geweest die er mee van z'n huis naar z'n restaurant reed. Toen ie terug naar China ging wilde de dealer hem graag terug komen.
Inmiddels staat er ongeveer 120.000 op. Super auto. Stil, soepel, veilig voor de kids. En het beste, met dit weer haal ik met gemak 1:23. Ik rijd iedere dag 180km. 90 heen, 90 terug. Er zitten soms ook ritjes bij van 1:25. In de winter loopt dit een beetje terug naar 1:20.
Ik lees nu alleen dat TS een budget van max 5k heeft (wat mij voor een 40k/km per jaar auto nogal krap lijkt), dan valt bijna alles wat hybride is af helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-05 20:16
Bockelaar schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:55:
bedenk dat je met een oudere diesel neit alle steden meer in mag, en dat dat er meer en meer zullen gaan worden...
Neem dit echt mee in je overweging want kom jr b.v Rotterdam binnen hangen er al borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Nee daar ligt het niet aan. Voor ons is het voornamelijk dat we geen vertrouwen meer hebben in de computer van de auto. Daar is destijds veel mee omgeprutst en nu we met airco problemen bij een andere garage aankomen, kan deze computer opeens niet meer uitgelezen worden.

De reparatie heeft uiteindelijk 2000 euro gekost. De remmen en remblokken moeten nog gedaan worden, moet een nieuwe handremkabel komen, airco fixen, nieuwe (2ehands) turbo moet er op komen en wat kleine dingetjes zoals ligt en doffe lamp units. De aanschaf voor de auto was €3750 met 170000 op de teller. Nieuwe blok bij reparatie had 140.000.
Zoals mijn eerdere reactie is er geen vertrouwen meer in de boordcomputer van de auto. Hier is erg veel mee omgeprutst door de garage. Er is uiteindelijk 4x een andere in gekomen omdat, volgens hun, de motor de software van de computer niet herkende en daardoor de computer er steeds uitgooide. En nu de airco kapot is en de software uitgelezen moet worden, kan een andere garage opeens niet meer in de boordcomputer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:10
Toyota hybride's zijn inderdaad een goede optie. voor 5000 euro kom je gelijk terecht op de Prius II die volgens mij prima betrouwbaar is en eigenlijk best ruim. Toevallig rijd mijn vader in zo'n auto.

Zelf rijd ik een Renault Megane II Station diesel en die rijd ook goed zuinig en zit onder de 1250kg. Dat ding heeft jammer genoeg altijd wel weer iets (vaak kleinere dingen, de motor zelf doet het prima en is nog nooit iets stuk aan gegaan). Gelukkig heb ik een prettige garage die betaalbaar is en keurig werk aflevert.

Dat is dan ook mijn eerste advies, zoek een goede garage in de buurt waar je terecht kan en die je vertrouwd. Veel kilometers maken betekend veel onderhoud!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

@Trommelrem Is dit serieus? Dat ding weegt 1.560Kg 8)7. Totdat er groot onderhoud aankomt en dan ben je aan de beurt.

@MicGlou Dan wel de 1.5TDci, de 1.6TDci is volgens mij het 'bekende' PSA blok. Edit de 1.5 ook maar die was met de 1.6 na 2012 sterk verbeterd.

Kijk eens naar een Kia Rio 1.1 CRDi of Hyundai i20 (zijn min of meer dezelfde auto).

Gezien het aanbod zou je ook naar een Opel Corsa LPG kunnen kijken (fabrieksaf LPG!), maar dan sta je wel elke 3 dagen te tanken...

[ Voor 7% gewijzigd door houthakker op 29-07-2019 12:02 ]

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Denk dat je met de aanschaf van een auto ook gewoon beetje geluk moet hebben. Ik heb meerdere auto's gekocht met een zo laag mogelijke km stand (tussen 60000KM-85000KM) waar ik alleen maar problemen mee heb gehad. Bij laatste 2 auto's besloten om een keer wagens te kopen met hogere km stand met de gedachten dat die veel meer snelweg kilometers gehad hebben en rij nu eigenlijk al 4 jaar (2 auto's en 2 jaar per auto) zonder reparatiekosten rond maar alleen normaal onderhoud. En het gaat hier om 1 Audi A4 en 5 verschillende BMW 3 series wat toch betrouwbare auto's zouden moeten zijn.

Het hangt wat mij betreft heel erg van de auto af, ik zou zelf eerder een BMW 3 serie kopen met 2 ton op de teller dan een kleine Yaris ofzo met 130k op de teller. Die kleinere auto's zitten meestal vrij hoog in hun toeren als ze 120-140 rijden waardoor de motor toch wat meer te verduren krijgt.

Advies is om goed onderzoek te doen naar de auto die je op het oog hebt. Als je kenteken hebt check op de rdw site hoelang die al bij de dealer staat (wanneer is die voor laatst overgeschreven) en check hoeveel eigenaren die al gehad heeft. Staat de auto op autotrack dan kun je zelfs een heel rapport zien hoe vaak die overgeschreven is, hoeveel tijd er tussen de overschrijvingen heeft gezeten en of het een particulier of bedrijf was. Is de wagen pas geleden binnen een half jaar of jaar alweer overgeschreven na de vorige overschrijving dan zou ik mij er al niet aan wagen want dan is er waarschijnlijk iets mis met de auto. Waarom zou je anders een wagen na een half jaar of jaar alweer verkopen.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Pindakaas schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:53:
Toyota hybride's zijn inderdaad een goede optie. voor 5000 euro kom je gelijk terecht op de Prius II die volgens mij prima betrouwbaar is en eigenlijk best ruim. Toevallig rijd mijn vader in zo'n auto.
Prius 2 is een goede optie. Gezien de leeftijd van die auto's kun je op de accu goed afdingen. De accu kun je onsite laten vervangen voor zo'n 1500 euro en rekening houdend met het feit dat je huidige accu heus nog wel eventjes mee gaat is dat eigenlijk best een prima deal.

Verder heeft de Prius 2 een achteruitrijcamera, een 1st gen automatisch inparkeersysteem, standaard cruisecontroller, keyless entry, etc.

Ik zat tot voor kort geregeld in Uberpriussen (ze zijn nu te oud voor Uber). Ondanks de vaak hoge kilometerstanden van bover de 300.000 km schakelen ze nog steeds soepel tussen elektra en brandstof en voelen ze nog steeds redelijk solide aan. Ik vind ze wel een beetje zoekerig rechtuit op de snelweg, maar het is absoluut een fijne reisauto.

Enige aandachtspunt bij de Prius 2 is roest. Check de onderkant goed op roest en als dat geen issue is kun je in principe iedere Prius 2 wel blind kopen. En als je goed kijkt tijdens het rijden naar de pechgevallen: Je ziet nooit een Prius 2 langs de kant van de weg met pech, behalve met af en toe een lekke band.
houthakker schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:53:
@Trommelrem Is dit serieus? Dat ding weegt 1.560Kg 8)7. Totdat er groot onderhoud aankomt en dan ben je aan de beurt.
180 euro per maand aan mrb. Daar staat enorm veel comfort tegenover.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 29-07-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:44
dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:41:
@Hackus Haha ja daar heb je helemaal gelijk in!

@MicGlou Welke auto is nog even het knelpunt. Daarvoor was ik deze topic ook niet gestart ;-) Maar het is altijd fijn om de input van anderen te horen. Zo heb ik alweer geleerd dat de jappers niet heel goed zijn met diesels. En van jou om eens naar een Ford Fiesta te kijken. Maar om in te gaan op jouw vraag:

Eigenlijk zijn er weinig eisen aan de auto. De auto moet niet kleiner worden dan de Ibiza die we nu hebben (5 deurs) en het budget is max 5000. Zoals ieder ander zouden we een betrouwbare rakker voor de deur willen hebben, op diesel aangezien wij 40.000km per jaar rijden.
Japanners zijn in principe per definitie betrouwbaar, ook de diesels... alleen zijn kleine Japanse auto's met diesel relatief zeldzaam vergeleken met kleinere Europese modellen.

Maar zoals ik al aangaf, de 1.5/1.6 tdci motoren van de Ford Fiësta zijn prima en vrij krachtig, de auto's zelf relatief licht en het zijn prima sturende wagentjes.
@Trommelrem@MicGlou Dan wel de 1.5TDci, de 1.6TDci is volgens mij het 'bekende' PSA blok.
Die blokjes zijn Ford&PSA... in samenwerking geproduceerd. Zover ik weet zijn de 1.5 en de 1.6 ook vrijwel identiek aan elkaar. Ben er ook niet mee bekend dat 1 van de 2 'bekend' staat als in problematisch staat aangeschreven. Enige wat ik er van weet is dat je de turbo in de gaten moet houden (welke TD eigenlijk niet), verder prima motoren zover ik weet.

Wikipedia: Ford DLD engine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Cyriel85 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:52:
Nieuwere volkswagen diesels zijn niet meer zo betrouwbaar. De oude 1.9 was oersterk (van rond 2000 en
Ik heb een volkswagen golf 1.6 diesel met 201.000km nog nooit ergens last van gehad. wat zou er eventueel mis moeten zijn met deze motoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Dank jullie wel voor de opties die aangeboden zijn! Ik zal eens kijken naar de modellen die aangeboden zijn en zal de japanners niet gelijk links laten liggen. Voor nu rijd de Ibiza gelukkig nog. Ik zal bij de huidige garage eens horen wat de eventuele kosten zijn van reparaties en wat er nou aan de hand is met die boordcomputer.

Mochten er mensen zijn die andere auto's op het oog hebben voor ons, input is altijd welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Buzz134 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:07:
[...]

Ik heb een volkswagen golf 1.6 diesel met 201.000km nog nooit ergens last van gehad. wat zou er eventueel mis moeten zijn met deze motoren ?
Vooral problemen met de EGR komen bij dat blok naar voren, zie inderdaad nog geen andere dingen.
Gaat er meer om dat de oude 1.9 diesel kilometerstanden haalde van 600.000 - 1.000.000. Dit hoe je van de moderne volkswagen diesels niet meer te verwachten.

Denk dat als je 300.000 met een moderne 1.6 haalt je blij mag zijn.

Bij de PSA 1.6tdci zijn er bijvoorbeeld veel problemen met de kleppen, bij de 1.5 van renault niet.

Maar voor €5.000 en 40.000 per jaar zou ik naar een volvo S60 kijken met een 2.4 diesel motor. Kan je een blok nemen van 200.000 - 250.000 gelopen kilometer.

Een kleine diesel voor die prijs heeft of een te hoge kilometer stand voor het type motor, of te veel korte stukjes gereden met alle problemen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
@Cyriel85 volgensmij was het een keer bij Wheeler Deelers voorbij gekomen. Het probleem volgens die monteur was dat er steeds minder ruimte was onder de kap waardoor motoren meer te lijden hadden of iets in die richting.

verder wil ik nog even tot begin volgend jaar door gaan met deze auto dan overstappen naar een benzine zit nu nog maar 15 minuten in de auto ipv 1,5 uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Een megane 2 zou wel eens interessant kunnen zijn. Niet heel veel zwaarder dan de clio en renault heeft goede diesels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 12:23

TheBorg

Resistance is futile.

Via omslagpunt.com, Mercedes C-Klasse de zuinigste benzine vs de enige diesel uit de Autoweek verbruiksmonitor:

De totale kosten per jaar bij 40000 KM
Een diesel is € 1502 ,- goedkoper.

Een dieselauto kan uit vanaf: 14480 KM

Benzine Diesel
Brandstofkosten € 4725 € 2371
Wegenbelasting € 720 1572
Afschrijving € 0
Totale kosten € 5445 € 3943
Prijs per km € 0.14 € 0.10

Zo ongeveer elk topic waar een goedkope diesel wordt gevraagd eindigt in koop een Prius. Beetje jammer.

[ Voor 7% gewijzigd door TheBorg op 29-07-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Yucon schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:23:
Een megane 2 zou wel eens interessant kunnen zijn. Niet heel veel zwaarder dan de clio en renault heeft goede diesels.
Megane 2: niet doen, of heel goed na gaan welk jaar de elektrische problemen verholpen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Cyriel85 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Megane 2: niet doen, of heel goed na gaan welk jaar de elektrische problemen verholpen zijn!
De auto's waarbij dat was liggen ondertussen wel op de sloop. Overigens denk ik dat je in de war bent met de Laguna, daarbij was het echt erg en daardoor werd elk elektrisch probleem met een megane ook flink opgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
Cyriel85 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht.
Ik rijd een megane 2 1.5 dCi uit 2008 (na de facelift) en de motor doet het prima. Wel andere euvels gehad maar dat is nou eenmaal te verwachten met een oude auto waar veel km's in gereden worden. Ze zijn daarintegen vaak wel luxe uitgevoerd in vergelijking met bijv. de duitse merken.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
TheBorg schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:24:
[...]

Via omslagpunt.com, Mercedes C-Klasse de zuinigste benzine vs de enige diesel uit de Autoweek verbruiksmonitor:

De totale kosten per jaar bij 20000 KM
Een diesel is € 325 ,- goedkoper.

Een dieselauto kan uit vanaf: 14480 KM

Benzine Diesel
Brandstofkosten € 2362 € 1186
Wegenbelasting € 720 1572
Afschrijving € 0
Totale kosten € 3082 € 2758
Prijs per km € 0.15 € 0.14

Zo ongeveer elk topic waar een goedkope diesel wordt gevraagd eindigt in koop een Prius. Beetje jammer.
toon volledige bericht
Compleet nieuwe auto is benzine interessanter wellicht tot 30k kilometer, maar 2e hands, waar de diesels erg waarde dalend zijn momenteel door het slechte nieuws rond om diesel is het echt wel interessant om een goedkope diesel te rijden. Al vanaf 15.000 tot 20.000 km kan een diesel goedkoper zijn 2e hands (ligt aan gewichtsklasse).

Die hyrbide zijn heel leuk als je ook veel stads verkeer doet, maar voor veel snelweg kilometers is een diesel gewoon goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Yucon schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:29:
[...]

De auto's waarbij dat was liggen ondertussen wel op de sloop. Overigens denk ik dat je in de war bent met de Laguna, daarbij was het echt erg en daardoor werd elk elektrisch probleem met een megane ook flink opgeblazen.
Daarom hebben we nu ook een Talisman ipv een laguna op de weg :). Maar wellicht heb je gelijk. Ik blijf iig huiverig voor de 2...
Pindakaas schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:29:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht.
Ik rijd een megane 2 1.5 dCi uit 2008 (na de facelift) en de motor doet het prima. Wel andere euvels gehad maar dat is nou eenmaal te verwachten met een oude auto waar veel km's in gereden worden. Ze zijn daarintegen vaak wel luxe uitgevoerd in vergelijking met bijv. de duitse merken.
Is het ook, daarom zeg ik er ook bij dat je goed moet kijken wanneer die elektrische problemen bij renault verholpen waren.
Ken de eerdere types megane 2 nog, waar opeens de ramen het niet meer deden, en vervolgens de sleutelkaart lezer. Zijn dure geintjes om te repareren. Kan alleen zo snel niet vinden wanneer dit verholpen was

[ Voor 30% gewijzigd door Cyriel85 op 29-07-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Cyriel85 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:30:
[...]

Compleet nieuwe auto is benzine interessanter wellicht tot 30k kilometer, maar 2e hands, waar de diesels erg waarde dalend zijn momenteel door het slechte nieuws rond om diesel is het echt wel interessant om een goedkope diesel te rijden. Al vanaf 15.000 tot 20.000 km kan een diesel goedkoper zijn 2e hands (ligt aan gewichtsklasse).

Die hyrbide zijn heel leuk als je ook veel stads verkeer doet, maar voor veel snelweg kilometers is een diesel gewoon goedkoper.
De Auris hybride rijdt op de snelweg 1:20. Bijna alle gedownsizede kleine diesels zijn onzuiniger op de snelweg. Met een tik meer wegenbelasting en veel duurder onderhoud komt die berekening al gunstiger uit. Tel daarbij de hogere afschrijving (want ook jouw diesel zal weer sneller afschrijven) en het verhaal wordt ineens heel anders. In de berekening hierboven wordt afschrijving nieteens meegenomen, om over de onderhoudskosten van een C-klasse nog maar te zwijgen... Oh, en voor 5k heb je enkel C-klasses die ouder zijn dan de Ibiza van de TS

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 29-07-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Cyriel85 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:18:
[...]

Maar voor €5.000 en 40.000 per jaar zou ik naar een volvo S60 kijken met een 2.4 diesel motor. Kan je een blok nemen van 200.000 - 250.000 gelopen kilometer.

Een kleine diesel voor die prijs heeft of een te hoge kilometer stand voor het type motor, of te veel korte stukjes gereden met alle problemen van dien.
Even gekeken naar die volvo s60 maar wat een zwaar beest is dat. Dat gaat voor ons helaas te veel in onze portemonnee tasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Neem dan een s40, dat rijdt ook erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
pagani schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:46:
[...]

De Auris hybride rijdt op de snelweg 1:20. Bijna alle gedownsizede kleine diesels zijn onzuiniger op de snelweg. Met een tik meer wegenbelasting en veel duurder onderhoud komt die berekening al gunstiger uit. Tel daarbij de hogere afschrijving (want ook jouw diesel zal weer sneller afschrijven) en het verhaal wordt ineens heel anders. In de berekening hierboven wordt afschrijving nieteens meegenomen, om over de onderhoudskosten van een C-klasse nog maar te zwijgen... Oh, en voor 5k heb je enkel C-klasses die ouder zijn dan de Ibiza van de TS
Als die 5l op 100 klopt bij 130 km/h is deze Auris inderdaad erg zuinig. Mijn megane 3 1.5dci rijd dan 5,2l op 100.

Afschrijving zou ik me minder druk om maken bij een auto < €5.000,- van TS waar 40.000 per jaar mee gereden gaat worden, die moet je toch zien als "leuk als je er nog iets voor terug krijgt" over 4 jaar / 160.000 km.

Bij de 40.000 per jaar van TS is een zuinige diesel dan nog steeds wel goedkoper dan hybride als je enkel naar brandstof en wegenbelasting kijkt. Is onderhoudt diesel echt veel duurder? Wel duurdere beurten, maar vaker per 30.000 km ipv 20.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Ernemmer schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:02:
Neem dan een s40, dat rijdt ook erg lekker.
Kom je wel vaak bij de lichtere motoren uit die door ford / PSA werden geleverd, dus niet de "volvo" betrouwbaarheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Cyriel85 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:03:
[...]

Kom je wel vaak bij de lichtere motoren uit die door ford / PSA werden geleverd, dus niet de "volvo" betrouwbaarheid...
En jij beveelt die lichtere motoren niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Als je problemen wilt met je auto moet je een franse of italiaanse bak pakken. Daar staan ze namelijk nogal bekend en vooral om elektrische problemen. Ik zou het bij duitse of japanse auto's houden.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Yucon schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:23:
Mégane 2 Zou ik niet doen persoonlijk, bijna net zo slecht als de Laguna 2 pré facelift.
Een Megane 3 zou je heeeel misschien al tegen kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:04:
[...]

En jij beveelt die lichtere motoren niet aan?
de 1.6 psa niet (ford / volvo / peugeot), de 1.5 renault eerder.
maar ik zou sowieso geen 1.6 of 1.5 kopen met 200k op de teller. kans is dan behoorlijk dat je binnen afzienbare tijd een dure reparatie krijgt.
Speur het internet maar af, staan meer dan genoeg problemen met spaardieseltjes met dure turbo reparaties, EGR vervangingen of ingesleten kleppen. sommige al bij 160.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
@Cyriel85 Thanks, goed punt om op te letten inderdaad. Blijkbaar heb ik gewoon veel pech dan met die 1.9tdi ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
https://www.woutbouman.nl

Krijgt je computer gegarandeerd weer aan de praat. Of je blij wordt van de diagnose van het gepruts van de vorige garages durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Zijn er nog leuke minpunten/nadelen aan een BMW 1 serie?

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

Gezien het aanbod zou je ook naar een Opel Corsa LPG kunnen kijken (fabrieksaf LPG!), maar dan sta je wel elke 3 dagen te tanken...
Met LPG tank je wellicht iets vaker, maar ook een heel stuk goedkoper. Met name als je 40dkm per jaar rijdt scheelt dat enorm. Stel je rijdt op benzine 1:20 dan is dat 3.500 euro per jaar. Op LPG rij je dan ongeveer 1:16 waardoor je 1.500 euro per jaar kwijt bent.

Op benzine tank je om de 600 km; ofwel 67 maal per jaar. Op LPG sta je om de 400 km aan de pomp; ofwel 100 maal per jaar.

Met diesel is het 1:25 wat je zo'n 2.500 euro kost, en je 50 maal per jaar tankt.

Maar wat is uiteindelijk de delta?
Benzine vs LPG: Per jaar 33 keer extra tanken, en per jaar 2.000 euro besparen.
Diesel vs LPG: 67 maal extra tanken en per jaar 1.000 euro besparen.

Die paar keer extra tanken boeien wat mij betreft niet gezien de enorme besparing..

[ Voor 28% gewijzigd door Theo op 29-07-2019 13:43 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Vond de beenruimte achterin wat tegen vallen :9 . maar weet niet of dit blok goed of slecht is, heb nooit naar BMW gekeken in mijn zoektochten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Duur in onderhoud, zeker niet de beste BMW ooit gebouwd en distributiekettingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-04 11:32
Wat vindt je van een skoda?:
https://www.autotrack.nl/...6pmin%3D1000%26srt%3Dpr-a
Incl cruise en ac.
En anders een andere Ibiza zoeken?

EDIT:
Of misschien een polootje?:
https://www.autotrack.nl/...6pmin%3D1000%26srt%3Dpr-a

[ Voor 31% gewijzigd door FlyingGameGuy op 29-07-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat betreft milieuzones, je moet je afvragen of je wel naar die steden wilt. Als ik met mijn auto niet in een stad mag ga ik wel ergens anders heen om mijn geld te spenderen. En als het niet anders kan is er altijd nog P+R en de bus naar het centrum (wat bij veel steden sowieso aan te raden is ivm auto's pesten).

Kijk ook eens naar LPG. Heb het bij mijn auto twee weken terug uitgerekend, diesel was bij 25K al een stuk voordeliger dan benzine, maar LPG gooide dezelfde besparing er nog eens bovenop. Toen ik mijn auto kocht was LPG ook nog eens 2000 euro goedkoper dan een diesel met dezelfde kmstand en opties, maar met de populariteit van diesel op dit moment gok ik dat die vlieger niet meer opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:12
GoldenSample schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:27:
[...]

Duur in onderhoud, zeker niet de beste BMW ooit gebouwd en distributiekettingen...
Valt reuze mee wanneer je naar een specialist gaat. Dit model heeft geen problemen met de ketting. Betreft de m47n2 motor van de pre facelift. De facelift vanaf 2007 met n47 motor heeft issues met de distributieketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

:X Wat een reacties binnen een paar uur. Van de bekende voor oordelen t/m statistische 0-waarde exemplaren.

@dennis243 Ja, 1.9TDi had eigelijk een prima blok moeten / kunnen zijn. Het is moeilijk om nog een hoezarenstukje te vinden.

Als ik even in de carbase kijk, dan zijn de volgende diesel min of meer verkrijgbaar voor je budget (2008-2013)

Fiat/Lancia/Alfa-Romeo/Opel/Chevrolet(en soms Ford)/Suzuki 1.3 JTD/CDTI
Fiat/Lancia/Alfa-Romeo/Opel/Chevrolet 1.9 JTD/CDTI
Opel (Honda -2005) 1.7 CDTI (oorspronkelijk Isuzu).
VAG 1.6 TDi
VAG 1.4 TDi
VAG 1.2 TDi
PSA/Ford/Mazda? 1.4 HDi
PSA/Ford/Mazda/Mini 1.6 HDi
PSA 1.6 e-HDi
Renault/Dacia/Nissan 1.5 dCi
Kia/Hyundai 1.1, 1.4, 1.5, 1.6 CRDi
Mercedes/Smart/Mitsubishi 1.5 Diesel
Toyota/(soms Mini-tot 2006) 1.4DI-D

Volgens mij zijn de Kia/Hyundai, Mitsubishi en de Toyota echt foutloos, maar er is wel een addertje; die dingen zijn er veel minder van verkocht. Kijk je naar hoeveel auto's met astronomische km'standen zijn te vinden, dan wint de 1.6 van VAG, maar daar zijn er ook veel van verkocht, en is een merk waar de veel eigenaren 'langer mee doorrijden'.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Deagle schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Valt reuze mee wanneer je naar een specialist gaat. Dit model heeft geen problemen met de ketting. Betreft de m47n2 motor van de pre facelift. De facelift vanaf 2007 met n47 motor heeft issues met de distributieketting.
TS wil zijn auto uit 2007 vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
pagani schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:58:
[...]

TS wil zijn auto uit 2007 vervangen...
En je punt is..? Hij draagt deze toch zelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
@houthakker Ja wat heerlijk dat er zoveel reacties/discussies volgen. En voor mij is het alleen maar gratis kennis. Super gewoon!

Dank je wel trouwens voor jouw rijtje. Nog meer keus.. haha. Maar ik zal ze er bij zetten. Stemt ook weer aardig overeen met wat andere mensen aangaven gelukkig. Zo was ik al aan het kijken naar een andere Seat Ibiza:

https://www.autoscout24.n...?utm_source=android-share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
Cyriel85 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:02:
[...]

Als die 5l op 100 klopt bij 130 km/h is deze Auris inderdaad erg zuinig. Mijn megane 3 1.5dci rijd dan 5,2l op 100.

Afschrijving zou ik me minder druk om maken bij een auto < €5.000,- van TS waar 40.000 per jaar mee gereden gaat worden, die moet je toch zien als "leuk als je er nog iets voor terug krijgt" over 4 jaar / 160.000 km.

Bij de 40.000 per jaar van TS is een zuinige diesel dan nog steeds wel goedkoper dan hybride als je enkel naar brandstof en wegenbelasting kijkt. Is onderhoudt diesel echt veel duurder? Wel duurdere beurten, maar vaker per 30.000 km ipv 20.000?
Afhankelijk van je rijstijl natuurlijk, maar de Toyota hybrides zijn echt net zo zuinig zo niet zuiniger dan de meeste diesels.
Rij nu zo'n 6 jaar in verschillende Toyota hybrides en 5l/100km is heel goed te doen. Het gemiddelde in mijn Auris TS ligt op 4,4l/100km. (veel snelweg+100km/u trajectcontrole)

Ik weet niet of de TS graag in Duitse steden komt, maar daar zijn ook steeds meer steden een verbod op Diesel auto's aan het instellen. (Actuele Lijst met steden helemaal onderaan)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Meekoh schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:34:
[...]

Afhankelijk van je rijstijl natuurlijk, maar de Toyota hybrides zijn echt net zo zuinig zo niet zuiniger dan de meeste diesels.
Rij nu zo'n 6 jaar in verschillende Toyota hybrides en 5l/100km is heel goed te doen. Het gemiddelde in mijn Auris TS ligt op 4,4l/100km. (veel snelweg+100km/u trajectcontrole)

Ik weet niet of de TS graag in Duitse steden komt, maar daar zijn ook steeds meer steden een verbod op Diesel auto's aan het instellen. (Actuele Lijst met steden helemaal onderaan)
Thanks voor het mee denken! En nee de grote steden wijk ik zelfs het liefst.. mij te druk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
https://www.autowereld.nl...-airco-31300904/foto.html

Binnen je budget, wel iets duurder rijden, maar dit rijdt wel heel erg lekker :) Ik heb 'm zelf ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Ernemmer schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:40:
https://www.autowereld.nl...-airco-31300904/foto.html

Binnen je budget, wel iets duurder rijden, maar dit rijdt wel heel erg lekker :) Ik heb 'm zelf ook.
Oehww I like! :9~ Helaas rijd mijn vriendin er nog het meeste in. En die... naja laten we zeggen dat haar inzichtelijk vermogen niet al te best is. Dus hoe groter.... |:(

Een vriend van mij liet mij net deze zien:

[ Voor 17% gewijzigd door dennis243 op 29-07-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Gewoon test-rijden vooral. Aan al die reacties dat zo'n ding traag is of dat een Mercedes lekkerder rijd heb je toch niets; dat is zo subjectief als de pest, het gaat om wat jij zelf vind.

De 1.2 TDI is alles behalve vlot, maar wel een stuk lichter dan je huidige auto. Hoe ze ooit bedacht hebben dat je met deze motor 1000 Kg mag trekken is mij een raadsel. Gezien het aanbod in de buurt word het ook niet veel beter, het gros van de occasions is nu eenmaal VAG, Fiat, Renault en PSA.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:41:
[...]

Oehww I like! :9~ Helaas rijd mijn vriendin er nog het meeste in. En die... naja laten we zeggen dat haar inzichtelijk vermogen niet al te best is. Dus hoe groter.... |:(

Een vriend van mij liet mij net deze zien:

Als ik het goed zie, dan zitten er parkeer sensoren op, geen probleem dan toch >:)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
@houthakker Testrijden vind ik zelf inderdaad ook heel belangrijk. Ben ook erg benieuwd of er nog genoeg pit in die karretjes zit voor mij..

@Meekoh Tsja dat dan weer wel. Maar zelfs dat gaat niet helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
Dit gaat over een compleet ander blok en de facelift..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:13:
@houthakker Testrijden vind ik zelf inderdaad ook heel belangrijk. Ben ook erg benieuwd of er nog genoeg pit in die karretjes zit voor mij..

@Meekoh Tsja dat dan weer wel. Maar zelfs dat gaat niet helpen
Mocht aantal pk / 3-cilinder geen probleem zijn; die Kia is op dat punt ongeveer gelijk ge'spect.

https://www.autotrader.nl...paign=listings-thirdparty

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Vind je het eigenlijk zelf realistisch om maar 5k uit te geven aan een auto die 40k per jaar moet rijden....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Tommie12 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:05:
Vind je het eigenlijk zelf realistisch om maar 5k uit te geven aan een auto die 40k per jaar moet rijden....
Bijzondere vraag. Maar ja dat vinden wij realistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:11

Quad

Doof

In hoeverre is eventueel een Fiat Punto EVO een issue?
Deze hebben een betrouwbaar blok, diesel en een ketting ipv distributieriem.
Tevens vrij goed te onderhouden.
Heb hem zelf met 197k op teller gekocht, en 2 jaar later met 300k weer verkocht ivm lease.

Over lease gesproken, in hoeverre is een privatelease eventueel een optie? Nadeel is wel dat weinig bedrijven voor 40k KM's/j een private lease contract afgeven.

Edit: Lees net dat het max. 5k mag kosten in aanschaf, dat wordt lastig bij een Punto.

[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 29-07-2019 16:17 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Aanschafprijs zegt niks. Ik gaf 7K uit aan een auto die 25K per jaar moest rijden. Mijn vorige auto deed 30K per jaar en deed 1K inruil. Alhoewel die laatste sinds vorig jaar met dubbelgevouwen motorkap ergens in Drachten bij een sloper staat, was dat ding een stuk betrouwbaarder dan de vervanger van 7K met minder dan de helft aan kilometers op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Quad schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:17:
In hoeverre is eventueel een Fiat Punto EVO een issue?
Deze hebben een betrouwbaar blok, diesel en een ketting ipv distributieriem.
Tevens vrij goed te onderhouden.
Heb hem zelf met 197k op teller gekocht, en 2 jaar later met 300k weer verkocht ivm lease.

Over lease gesproken, in hoeverre is een privatelease eventueel een optie? Nadeel is wel dat weinig bedrijven voor 40k KM's/j een private lease contract afgeven.

Edit: Lees net dat het max. 5k mag kosten in aanschaf, dat wordt lastig bij een Punto.
Fijn dat je meedenkt :) Die ligt inderdaad buiten budget maar ben ook niet helemaal van fiat. En ja lease... ik vind het maar lastig. Weet niet of dat uit kan voor onze kilometers en zou zelf ook wel wat willen leren op het gebied van sleutelen aan de auto

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 21:49
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1050445

Als het wat leuker mag zijn dan het zoveelste Vag-product....
En zeker niet minder betrouwbaar. Italianen weten wel ze een knappe diesel moeten bouwen, alleen de 1,3 jtd zou ik mijden , daar zijn de distributiekettingen niet heel goed van.
De 1,6 en 1,9 jtdm heeft een distributieriem, dat is goedkoper om te vervangen indien nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis243
Anoniem: 1050445 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:35:
Als het wat leuker mag zijn dan het zoveelste Vag-product....
En zeker niet minder betrouwbaar. Italianen weten wel ze een knappe diesel moeten bouwen, alleen de 1,3 jtd zou ik mijden , daar zijn de distributiekettingen niet heel goed van.
De 1,6 en 1,9 jtdm heeft een distributieriem, dat is goedkoper om te vervangen indien nodig

Ik heb al vaker naar die beestjes gekeken. Ik vind Alfa sowieso erg mooi. Alleen ik hoor er alleen zo vaak slechte berichten over... Zolang hij rijd is het goed, maar anders..

Hoe denken jullie over de 1.6 en 1.9 jtdm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Mar.tin schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:30:
Ik weet dat een EV al aangeboden is en afgeschoten is maar:

Benzine, €5000, 1:17, 1250kg, €1,62 / L
Diesel, €5000, 1:17, 1250kg, € 1,42 / L
EV, €15.000, 6km/kWH, 1400kg €0,25 / kWh

40.000 km per jaar = 200.000km over 5 jaar.

Kosten over 5 jaar:
Benzine: €0,095 / km, + €7600 onderhoud + €3040 wegenbelasting + 5000 afschrijving = €34640
Diesel: €0,083 / km + €7600 onderhoud + €6240 wegenbelasting + 5000 afschrijving = €35440
EV: €0,041 / km + €1000 onderhoud + €0 wegenbelasting + 15000 afschrijving = €24333

Los van het feit dat je voor die EV vast méér terugkrijgt dan €0, vind ik een verschil van €10.000 over 5 jaar niet verwaarloosbaar. (€166 in de maand). Als die EV nog €5000 waard is is het zelfs €250 per maand.

Als je de afschrijving niet meerekent:

Benzine € 29640
Diesel € 30440
EV € 9333

Netto scheelt het per maand wel even €333 in je portomonnee, die je dus NIET uit hoeft te geven. Als je afschrijving niet meerekent. Dat vind ik een boel geld, en een valide reden om eens naar een duurdere auto te kijken. Zélfs als je een Zoë zou kopen met €130 per maand aan accuhuur scheelt het nog +- 14.000 euro ex afschrijving.
toon volledige bericht
Cijfers lijken me een beetje uit de lucht gegrepen:
- Een vergelijkbare diesel zal niet hetzelfde verbruik hebben als een benzine
- €1000 onderhoud over 200K km? Snap dat onderhoud bij een EV goedkoper is, maar alleen de banden ga je daarmee al moeilijk redden.
- Is het veilig aan te nemen dat de MRB de komende 5 jaar nog €0 blijft voor EV's? Voor zover ik snel kon vinden ligt dit nog maar tot 2021 vast.
- Waarom zou je afschrijvingen niet meenemen? Afschrijvingen worden alleen maar relevanter naarmate je het budget verhoogt. Als je de accuhuur er dan nog bij optelt (€7800 over 5 jaar) in het geval van de Zoe wordt het verschil weer kleiner.

Nog los daarvan: Wat zijn je opties voor een elektrische auto met een budget van €15K? Een Zoe 22 kWH of een Leaf met een niet veel grotere accu. Dan heb je een realistisch bereik van zo'n 150KM? In de winter misschien wat minder, in de zomer wat meer. Zou mij niet echt prettig lijken met 40K Km per jaar, tenzij je altijd thuis en op bestemming kan laden en er zelden een wat langere rit tussen zit. Lijkt me niet direct de ideale oplossing voor TS, nog los van de vraag of hij die €10K extra wel heeft liggen.

Begrijp me niet verkeerd, zou zelf ook graag EV rijden, maar 2ehands is er voor een redelijk budget nog maar weinig te krijgen. Voor de gemiddelde Nederlander die 12K km per jaar rijdt is er voor €10-15K wel wat te krijgen, als je wat meer range wenst wordt het al wat lastiger. Volgende auto wordt zeker elektrisch, maar ik wacht nog een paar jaartjes af.

[ Voor 5% gewijzigd door LukasW op 29-07-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 21:49
[verwijderd]

[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1050445

dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:39:
[...]

Ik heb al vaker naar die beestjes gekeken. Ik vind Alfa sowieso erg mooi. Alleen ik hoor er alleen zo vaak slechte berichten over... Zolang hij rijd is het goed, maar anders..

Hoe denken jullie over de 1.6 en 1.9 jtdm?
Dat valt reuze mee, juist omdat iedereen dat denkt haal je zo'n Alfa voor een habbekrats op . En stiekem , als er iets aan een Alfa kapot gaat heet dat karakter en da's mentaal beter te verwerken. :P Bij specifieke auto's met de slogan Das Auto dus niet, die pretenderen dat ik het degelijk en betrouwbaar is wat vaak niet het geval is

Cuore Sportivo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Toevallig heb ik ook naar EV's gekeken voor een vergelijkbare afstand (bij 40k/ jaar kom ik op 80-100 kilometer enkele reis per werkdag en wat prive). Een Zoé 22kw redt die 100 kilometer alleen in gunstige omstandigheden met een stabiele 80-100km/u. In de winter moet je dus onderweg gaan bijladen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:20
Kijk ook naar lpg, vooral eentje met af fabriek installatie. Is de goedkoopste als je op running cost berekent.
Gewoon goed om de 10dkm onderhouden - zoek iets japans of volvo, haal je 4-5ton makkelijk.

Als je perse diesel wilt, kan je kijken naar Renault Megane 1.5dci of zoiets. Met 5k haal je al eentje na 2010, van 2012-2013 zelfs! en dus hoef je ook geen zorgen te maken over de mileuzone gebeuren voor de komende 4 jaar.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Mar.tin schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:10:
[...]

Laat het eens ongunstig uitvallen, laat het verschil ipv 10.000 slechts €5000 zijn omdat je wegenbelasting moet betalen van 2023 of je veel banden slijt, of je koopt een duurdere auto (met dito restwaarde) oid

Da's nog steeds €1000 per jaar. Of €83 per maand. Toch gauw 3? kratjes bier :+.

Als het gunstig uitvalt (zoals bij mij) kun je bij je bijvoorbeeld je werkgever gratis inpluggen. Scheelt je €0,25 voor iedere kWh, à 15? per werkdag = nog eens €1000 per jaar bijna :).

Edit: Het enige punt dat ik probeer te maken is dat een goedkopere auto in aanschaf lang niet altijd een goedkopere auto is om te bezitten. :).

Edit: Een Zoë 41kWh voor €12.000 (Klik) Toegegeven een beetje kaal uitgerust, maar het kán wel.
Helaas ben je er met die 12000 niet. Er komt ook nog eens €119 per maand bij aan accu-huur. Dit is helaas bij heel veel van deze instap-ev's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
pagani schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:46:
[...]

Nog even nagegaan (wel bij de Lexus CT200h, hebben we als pool auto op werk).
Verbruik bij 100 op snelweg: 1:19 / 1:20. Verbruik bij 130 op snelweg 1:15.
Dit is gereden op snelheid navigatie, gezien je hem op 108 moet zetten op 100 te rijden en 140 om 130 te rijden.
Zit dus een afwijking in van een 8%, heeft wellicht met de mooie sport velgen te maken die er onder liggen.
Gemiddeld verbruik staat op die op 1:19, daar 8% afwijking af is 1:17,6 oftewel 5,7L / 100km.

Blok lijkt iets anders ingericht dan de auris als ik op internet kijk qua koppel. Maar is dezelfde 1.8.

Als ik die dus vergelijk met de spaardiesel is verbruik dus wel 10% hoger.

Komt ook overeen met Volkskrant verhaal:
https://www.volkskrant.nl...Vaw2o9x1dOIBfpBUx8n3Sn0On

maar wellicht rijdt de Auris wel iets zuiniger. Als ik verbruiksmonitor kijk zie ik inderdaad mensen die onder de 5L/100 km uitkomen, maar denk dat die geen 130 rijden waar dat mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
De vraag is hoeveel je in de spits boven de 100 rijdt natuurlijk. Op mijn rit midden NL - zuid NL is een groot deel al max 100 en is het in de spits op de 130 stukken te druk om dat ook te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:21:
De vraag is hoeveel je in de spits boven de 100 rijdt natuurlijk. Op mijn rit midden NL - zuid NL is een groot deel al max 100 en is het in de spits op de 130 stukken te druk om dat ook te rijden.
TS komt uit het Noorden, gok dat daar ook een flink deel van de kilometers gemaakt wordt. Als we het hier over spits hebben, dan hebben we het over een stukje file bij Groningen en door drukte steeds tussen de 90 en 140 rijden op de A7. Zelfs Leeuwarden heb ik al een tijd geen echte files meer gezien sinds de haak is aangelegd. Dat jullie hutje mutje aanschuiven in de randstad en dan stapvoets naar het werk tuffen betekent niet dat iedereen dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:30
Ik vind KMstand heel belangrijk. Ik heb zelf een Toyota Aygo en ik rij al bijna 30.000 KM per jaar. Ik kocht mijn Aygo met een kilometerstand van 30.000KM op de teller op 12 december 2014 1ste eigenaar (bouwjaar 2010) en kocht hem bij de officiële dealer was als kantoorauto gebruikt en niet vaak. Momenteel zit ik op 143.000+ KM op de teller en mijn auto heb ik sinds aanschaf altijd goed onderhouden bij de officiële Toyota dealer! Dus onderhoud van een auto is net zo belangrijk als de kilometerstand.

Als ik inruil ga doen zou ik wederom kiezen voor een lage kilometerstand dit keer het liefst met 20.000 of lager.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 30-07-2019 13:12 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Van der Berg schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:08:
Ik vind KMstand heel belangrijk. Ik heb zelf een Toyota Aygo en ik rij al bijna 30.000 KM per jaar. Ik kocht mijn Aygo met een kilometerstand van 30.000KM op de teller op 12 december 2014 1ste eigenaar (bouwjaar 2010) en kocht hem bij de officiële dealer was als kantoorauto gebruikt en niet vaak. Momenteel zit ik op 143.000+ KM op de teller en mijn auto heb ik sinds aanschaf altijd goed onderhouden bij de officiële Toyota dealer! Dus onderhoud van een auto is net zo belangrijk als de kilometerstand.

Als ik inruil ga doen zou ik wederom kiezen voor een lage kilometerstand dit keer het liefst met 20.000 of lager.
Ehm sorry hoor, je geeft aan dat je km-stand belangrijk vind, maar je geeft helemaal niet aan waarom? Het enige wat ik hier uit kan op maken, is dat bij een een hele lage km-stand, de auto waarschijnlijk jong is (4 jaar oud) en waarschijnlijk dealer onderhouden? (wat beide niet waar hoeft te zijn).

Het probleem zit m gewoon in de wensen i.c.m. budget van de ts. Je moet dan ergens schipperen; of ouder, of hoge kmstand.

[ Voor 6% gewijzigd door houthakker op 30-07-2019 17:26 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:30
Ik hou zelf van lage KM stand omdat het bijna nieuw is. Ik heb na aankoop altijd zelf goed onderhouden bij de officiële Toyota dealer. Trouwens wat een pluspunt is dat Toyota ketting gebruik en nooit te vervangen hoef te worden. Bij mijn volgende auto waarschijnlijk een Aygo of misschien een Yaris wil ik lage KM stand

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:04
Ja, ik doe het al jaren. Rij tussen de 40&50k per jaar en geef om de 2 a 3 jaar Max 2k voor een auto. Op het moment dat de aanstaande reparaties de pan uit rijzen dan gaat de auto weg. Op dit moment al 60k in een C200 gemaakt in 14 maanden tegen €700 aan kosten (nieuwe banden, 2x beurt & airco vullen). Vorige was een Nissan, 100k mee gereden a €800 aankomsten (aanschaf 1300€).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
Typhone schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:36:
Welk vertrouwen is er kwijt in die auto? De 1.9TDI die daar inzit is een zeer bekend blok als het op betrouwbaarheid aankomt.
De oudere 1.9tdi van VAG wel, de nieuwere niet zo

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:16
Mar.tin schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:30:
Ik weet dat een EV al aangeboden is en afgeschoten is maar:

Benzine, €5000, 1:17, 1250kg, €1,62 / L
Diesel, €5000, 1:17, 1250kg, € 1,42 / L
EV, €15.000, 6km/kWH, 1400kg €0,25 / kWh

40.000 km per jaar = 200.000km over 5 jaar.

Kosten over 5 jaar:
Benzine: €0,095 / km, + €7600 onderhoud + €3040 wegenbelasting + 5000 afschrijving = €34640
Diesel: €0,083 / km + €7600 onderhoud + €6240 wegenbelasting + 5000 afschrijving = €35440
EV: €0,041 / km + €1000 onderhoud + €0 wegenbelasting + 15000 afschrijving = €24333

Los van het feit dat je voor die EV vast méér terugkrijgt dan €0, vind ik een verschil van €10.000 over 5 jaar niet verwaarloosbaar. (€166 in de maand). Als die EV nog €5000 waard is is het zelfs €250 per maand.

Als je de afschrijving niet meerekent:

Benzine € 29640
Diesel € 30440
EV € 9333

Netto scheelt het per maand wel even €333 in je portomonnee, die je dus NIET uit hoeft te geven. Als je afschrijving niet meerekent. Dat vind ik een boel geld, en een valide reden om eens naar een duurdere auto te kijken. Zélfs als je een Zoë zou kopen met €130 per maand aan accuhuur scheelt het nog +- 14.000 euro ex afschrijving.
toon volledige bericht
Tja, dan zit je ook wel in een elektrische vijver te vissen waar de actieradius nou niet bepaald geweldig is te noemen. Het is 109 kilometer gemiddeld per dag en in de prijsklasse van jou zijn er genoeg modellen die het bij wat meer kilometers zwaar genoeg hebben bij een bestuurder met een wat zwaardere voet en/of koud weer. We hebben het bovendien over iemand met 5k aan budget, dus wie zegt dat hij uberhaupt over extra geld beschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 31-07-2019 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

dennis112 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:00:
Staat de auto op autotrack dan kun je zelfs een heel rapport zien hoe vaak die overgeschreven is, hoeveel tijd er tussen de overschrijvingen heeft gezeten en of het een particulier of bedrijf was. Is de wagen pas geleden binnen een half jaar of jaar alweer overgeschreven na de vorige overschrijving dan zou ik mij er al niet aan wagen want dan is er waarschijnlijk iets mis met de auto. Waarom zou je anders een wagen na een half jaar of jaar alweer verkopen.
Omdat de garage al een hoop voorraad heeft staan die nog verkocht moet worden? Ik kom het meer tegen.
dennis243 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:01:
[...]

Even gekeken naar die volvo s60 maar wat een zwaar beest is dat. Dat gaat voor ons helaas te veel in onze portemonnee tasten
Tot nu toe zie ik alleen een budget van EUR 5.000,00, een vooringenomenheid over auto's met meer dan 200/250k op de teller en 40k per jaar aan reizen. Wat is je maandelijkse budget? Is diesel inderdaad zuiniger? Dat zal per auto verschillen.

Ik heb zelf een S60 2.4 125 kW benzine uit 2001. Gekocht met 331.000. Ik ben de derde eigenaar en het heeft elke beurt voortijdig gehad. Zelfs de atf vervangen. Heeft elke 20.000 km een beurt nodig. Ruim in de 4 ton moet de distributieriem vervangen worden. Net een kleine beurt gehad en in mei de apk gehad waarvoor de draagarmen voor en de stofhoezen voor zijn vervangen plus motorsteunrubber. Dan hou ik nog zat over van je EUR 5.000,00 budget waar ook nog een powerflush in zat. Ik betaal EUR 211,00 per kwartaal aan mrb. Ik rijd makkelijk 1:15 snelweg. Ik denk dat 1:16,6 prima haalbaar is en met veel geduld zelfs 1:17+

Als jij nu eens een stuk duidelijker bent over het financiële plaatje, dan kunnen wij je beter helpen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Heb het dan wel over overschrijving van een autobedrijf naar particulier en van particulier naar autobedrijf. Dat zie je namelijk ook staan. Niet van bedrijf naar bedrijf.

Pagina: 1 2 Laatste